Brokoli

Brokoli, terkenal di dunia sejak zaman Rom Kuno. Dan, tanah airnya adalah Mediterranean dan Asia Kecil. Kubis mula menakluki Eropah pada abad ke-16. Kubis mendapat populariti sebenar hanya pada milenium XX..

Tetapi, walaupun sekarang, ia tidak popular di Rusia, Tetapi pakar pemakanan menjalankan tugas mereka, dan kubis menjadi popular di kalangan penggemar makanan sihat. Dalam semua aspek, sayur ini menyerupai kembang kol, tetapi dari segi rasa, komposisi kimia dan penampilannya sangat berbeza dengannya..

Kegunaan dan ciri-ciri kubis

  • Kuah brokoli. Mengandungi guanin dan adenin, yang berbahaya bagi kesihatan manusia.
  • Memanggang. Ini adalah kaedah yang paling berbahaya untuk memasak brokoli. Pendidihan lama, penaik, juga tidak dialu-alukan.
  • Dimakan mentah, cara paling sihat. Masakan wap datang kedua.
  • Mengandungi banyak serat. Oleh itu, ia membantu membersihkan usus. Terdapat hanya 34 Kcal dalam seratus gram..
  • Brokoli dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai keasidan perut yang tinggi..
  • Komposisi protein triptofan, lisin, protein. Bersaing dengan daging lembu dan telur ayam. Tetapi, pada masa yang sama, ia tidak mempunyai kolesterol, kerana protein di sini berasal dari tumbuhan.
  • Vitamin. B (B1, B2, B6), E, ​​A, PP, K, U, C:
    • C - terdapat lebih banyak di sini daripada jeruk dan lemon.
    • U - terdapat banyak seperti di asparagus.
  • Makro dan elemen mikro. Kalium, magnesium, kalsium, natrium, besi, fosfor, zink, mangan, tembaga dan selenium.
  • Sulforaphane. Menghambat perkembangan sel barah.
  • Tumbuhan tahunan.
  • Selepas memotong kepala, yang baru tumbuh.
  • Tidak bertolak ansur dengan panas. Oleh itu, suhu optimum bagi brokoli ialah 16 ° C - 20 ° C..
  • Perbungaan tidak perlu dilorekkan, ini adalah perbezaan utama dari kembang kol, di mana kepala tidak menyukai sinar matahari.
  • Setelah memotong kepala utama, pucuk lateral mula bercabang. Yang juga digunakan untuk makanan.

Perkara penting semasa memaksa anak benih

  1. Menyiapkan penyediaan benih.
  2. Kami menyiapkan tanah dengan betul.
  3. Tarikh pendaratan.
  4. Penjagaan anak benih.

Penyediaan benih

Kami menyediakan biji dengan cara yang sama seperti kubis. Kami membaca artikel dengan teliti. >>>

Cara menyediakan tanah untuk anak benih

Tarikh pendaratan

Brokoli, seperti kembang kol, tidak disimpan dengan baik. Oleh itu, pada musim bunga, menyemai benih untuk anak benih, disarankan untuk memecahkannya menjadi selang waktu, untuk jangka masa 2 - 3 minggu. Dalam kes ini, kita akan mendapat hasil segar sepanjang musim panas. Walau bagaimanapun, kubis tidak bertolak ansur dengan pematangan berlebihan. Sekiranya tidak dikeluarkan tepat pada waktunya, kepala akan berbunga. Dan 36 - 40 hari adalah masa dari menyemai benih hingga menanam di tanah terbuka. Di sini, kita mempunyai masa pematangan yang cepat. Dengan mengetahui nombor-nombor ini, adalah mudah untuk mengira tarikh akhir anda sendiri.

Awalmenyemai 15 - 23 Mac, turun di akhir April - awal Mei
Awalkami menyemai 1 - 10 April, kami menanam anak benih selepas 15 Mei.
Awalkami menyemai dari 25 April hingga 10 Mei, kami menanam dari 12 Jun

Perolehan musim panas boleh diatur dengan bantuan varieti dengan pematangan yang lewat.

Pada akhirnya, semuanya bergantung pada wilayah tempat anda tinggal. Di sini, kita mempertimbangkan zon tengah Rusia.


Perkara utama semasa memaksa anak benih

Titik penting semasa berkembang

Penyediaan tapak dan tanah

Brokoli, dibandingkan dengan kembang kol, dianggap lebih bersahaja. Perhatikan bahawa ia kurang termofilik dan boleh tumbuh di tanah yang agak miskin. Dan pada masa yang sama, tolong kami dengan hasil panen yang luar biasa. Keasidan mestilah dalam lingkungan 6 - 7. Pada masa yang sama, kita memerhatikan putaran tanaman. Kubis tumbuh dengan baik selepas timun, kentang, biji-bijian dan kekacang.

Tanah harus disenyawakan dengan baik dengan bahan organik dan baja mineral. Oleh itu, untuk penggalian musim luruh kami membawa baja. Tetapi pada musim bunga, baja mineral, humus. Perhatikan bahawa tanaman itu tidak menyukai kotoran segar..

Skim pendaratan

  1. 35 cm - 50 cm.
  2. 50 cm - 60 cm.
  3. Kami duduk di Meatlider.
  4. Kubis tumbuh dengan campuran bit. Pendaratan bercampur.

Menyiram, memberi makan, melonggarkan, menimbun, mencegah penyakit

Cara menyimpan brokoli dengan betul

Brokoli adalah sayur yang enak, enak dan sihat. Dan tetap segar adalah keinginan semula jadi setiap tukang kebun. Dan, dalam artikel ini, kita akan melihat cara yang paling popular untuk mengekalkan sayur-sayuran yang sihat ini..

Keadaan penyimpanan yang optimum

Keadaan penyimpanan yang optimum dianggap 0 - + 5 С °, dengan kelembapan udara 90% - 95%. Terutama, anda perlu memperhatikan pengudaraan. Di sini, syarat adalah yang terpenting.

Pilihan untuk simpanan

  1. Sebelum menuai, kami mengecualikan baja nitrogen dari makanan.
  2. Kami menolak kepala yang rosak. Sebarang kecacatan tidak dapat diterima.
    1. Sayuran beku tidak boleh disimpan.
  3. Hanya varieti dan kacukan yang sudah masak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama.
  4. Hanya kepala yang dipasang tepat pada waktunya akan disimpan untuk masa yang lama. Parameter yang disyorkan untuk memotong:
    1. Berat 250 g - 300 g.
    2. Ukuran berdiameter 12 cm - 15 cm.
    3. Buahnya berwarna hijau. Bunga kuning tidak dibenarkan. Tumbuhan yang terlalu banyak kehilangan selera.
  5. Potong di bawah bunga sekurang-kurangnya 15 cm.
  6. Kami menuai hanya dalam cuaca sejuk.
  7. Jangan basuh sebelum disimpan.

Kaedah penyimpanan

  • Peti sejuk. Rata-rata 5-14 hari:
    • Di dalam air seperti bunga.
    • Dalam tuala basah.
    • Dalam beg selofan dengan lubang.
  • Pembeku. Simpan di sini sehingga 1 tahun.
    • Blanch selama 5 minit, keringkan dan sebarkan ke dalam sachet. Ini memberikan pengekalan warna, dan kemudian ia tidak melembutkan dengan cepat. Juga perhatikan bahawa pembekuan semula tidak dibenarkan..
  • Bilik bawah tanah.
    • Dalam kotak, dengan kain lembap diletakkan di dalamnya, dan ditutup dengan filem gelap. Kubis tidak boleh bersentuhan antara satu sama lain. Dengan cara ini anda boleh menyimpan sehingga 2 bulan..
  • Pengetinan.
  • Mengeringkan pada suhu 60 ° C.
  • Loggia atau balkoni terlindung. Ini jelas merupakan pilihan yang baik. Tetapi di sini, anda perlu meletakkan tangan supaya kubis dapat disimpan di loggia.

Varieti brokoli matang awal yang terbaik

Musim tumbuh penuh adalah 61 - 101 hari. Lebih-lebih lagi, kepala boleh mempunyai berat antara 250 hingga 400 gram. Dan 36 - 41 hari adalah hari dari menyemai anak benih hingga menanam di tanah terbuka. Kematangan awal dan bersahaja adalah kelebihan utama ketika menanam brokoli. Biasanya, varieti awal digunakan untuk penggunaan musim panas dengan segar dan salad. Mereka tidak sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Juga, mereka, seperti semua jenis dan kacukan moden, menentang perosak dan penyakit dengan sempurna..

  • Batavia F1. Berat boleh sampai 1.2kg.
  • Linda;
  • Tuan F1;
  • Monaco F1;
  • Nada;
  • Vitamin.

Varieti brokoli pertengahan musim terbaik

Tempoh tumbuh-tumbuhan di sini adalah 106 - 129 hari. Hanya 40 hari berlalu dari penanaman hingga penanaman di tanah. Berat kepala dalam varieti ini mencapai 0.6 kg dalam keadaan yang baik. Ketahanan yang baik terhadap penyakit, perosak, keadaan cuaca buruk. Memberi tindak balas yang betul terhadap teknik pertanian yang betul.

  • Ironman F1;
  • Kerdil;
  • Rezeki.

Varieti brokoli matang yang terbaik

Tempoh vegetatif adalah dalam masa 131 - 145 hari. Varieti dan kacukan ini mampu disimpan dalam jangka masa yang lama. Berat kepala hingga 600 g. Teknik penanaman yang betul adalah kunci. Dalam kes ini, tanaman kita tidak jatuh sakit dan perosak tidak memakannya. Walaupun, beberapa jenis mempunyai kelemahan.

  • Agassi F1;
  • Maraton F1;
  • Parthenon F1.

Manfaat brokoli dan bahaya brokoli

Brokoli sering disebut ratu kubis. Budaya tahunan ini, yang terkenal sejak zaman Rom Purba, terkenal dengan banyak khasiatnya yang bermanfaat. Brokoli adalah subspesies dari kembang kol, yang berbeza dari segi penampilan dan rasa, serta komposisi kimia. Nama tumbuhan ini berasal dari "brocco" Itali - tunas, cabang.

Brokoli berasal dari Asia Kecil, Mediterranean. Di Eropah, kubis mula mendapat populariti pada abad ke-16, tetapi ia hanya mendapat pengiktirafan pada abad ke-20. Brokoli praktikalnya tidak ditanam di Rusia. Sebagai peraturan, perbungaan dan batang brokoli digunakan untuk makanan. Perbungaan boleh berwarna ungu atau hijau. Kami lebih terbiasa dengan pilihan terakhir, varieti ini disebut Calabrese.

Manfaat kesihatan brokoli

Kubis brokoli mengandungi sejumlah besar vitamin dan unsur yang diperlukan untuk seseorang. Ini mengandungi vitamin kumpulan B, vitamin E, A, PP, K, U, C, dan yang terakhir adalah urutan besarnya lebih banyak daripada pada jeruk dan lemon. Vitamin U berkesan untuk melawan ulser, dan brokoli mengandung banyaknya seperti asparagus. Dari unsur makro dan mikro, kalium, magnesium, kalsium, natrium, besi, fosforus, zink, mangan, tembaga dan selenium dapat dinamakan. Kalium menghilangkan lebihan garam dari tubuh, kalsium diperlukan untuk kesihatan dan pertumbuhan normal rambut dan kuku, magnesium baik untuk jantung, natrium membantu menjaga keseimbangan air dan elektrolit dalam tubuh, mangan dan zink mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan tisu dan sel, tembaga memainkan peranan penting dalam hematopoiesis, selenium membuang logam berat dan sisa ubat sintetik.

Terdapat banyak brokoli dan beta-karoten - lebih banyak daripada tanaman sayur-sayuran lain (bahkan wortel), dan unsur ini dianggap sebagai vitamin kecantikan dan belia. Tumbuhan ini mengandungi kedua klorofil, yang mempunyai kesan yang baik terhadap darah, dan asid amino penting, yang terdapat dalam jumlah besar hanya dalam daging sapi. Di antara asid amino terdapat juga sebatian yang mendorong pengeluaran "hormon kebahagiaan" - endorfin..

Brokoli kaya dengan protein, yang sangat bernilai kerana kehadiran lisin dan isoleusin di dalamnya - mereka menyamakan sayur ini dengan protein telur ayam. Mengandungi bahan-bahan yang menghalang pengumpulan kolesterol dalam badan dan perkumuhannya - kolin dan metionin. Oleh itu, disyorkan untuk orang yang menderita penyakit kardiovaskular, artritis, aterosklerosis. Makan sayur ini dapat mengurangkan risiko serangan jantung dan strok..

Serat juga terdapat dalam kubis dalam jumlah besar, yang secara semula jadi dapat membersihkan usus, menormalkan proses pencernaan, dan melegakan sembelit. Merangsang rembesan brokoli dan hempedu, memudahkan organ hati dan empedu. Penggunaan produk ini secara berkala mendorong proses pertumbuhan semula tisu dan sel-sel tubuh, yang memainkan peranan penting dalam tempoh pemulihan setelah penyakit sebelumnya..

Brokoli adalah produk yang sangat diperlukan untuk pesakit kencing manis dan pencinta gula-gula - mengandungi komponen yang membantu menormalkan tahap insulin, serta melindungi dinding saluran darah dari kerosakan yang disebabkan oleh gula darah tinggi. Mereka yang mempunyai masalah dengan sistem saraf juga perlu memasukkan tumbuhan ini dalam makanan mereka: bahan aktif fisiologi, yang terdapat dalam kubis dalam jumlah besar, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf dan jantung. Sayuran ini juga mempunyai kesan yang baik terhadap penglihatan: karotenoid mencegah katarak dengan menguatkan retina dan lensa mata.

Ciri-ciri brokoli yang diketahui untuk membuang dari toksin tubuh manusia, sel mati, ion logam berat, radikal bebas. Oleh itu, disarankan untuk menggunakan kubis untuk orang sakit parah yang menderita radiasi, tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi dengan tahap radiasi yang tinggi. Brokoli membantu menyingkirkan lebihan cecair, yang merupakan rakan selulit. Kita hanya perlu mula menggunakan produk ini secara berkala, kulit akan menjadi lebih halus dan kencang. Merebus dari biji budaya ini digunakan dengan berkesan dalam memerangi cacing.

Oleh kerana kandungan asid folik yang tinggi dalam brokoli, disyorkan untuk wanita hamil. Asid mempromosikan pembentukan sel sihat baru yang cepat, dan mengekalkan keadaannya.

Apa lagi brokoli yang baik??

Penyelidikan perubatan baru-baru ini menunjukkan bahawa brokoli dapat melawan barah seperti payudara, ovari, prostat, pundi kencing, dan kanser kulit. Ia mengandungi bahan yang paling berharga - sulforaphane, yang menghentikan perkembangan sel barah. Komponen ini banyak terdapat pada batang dan pucuk kubis muda. Benar, di kepala kubis ia mengandungi hampir 10 kali lebih sedikit daripada batangnya. Bahan yang sama membunuh bakteria tahan antibiotik yang menyebabkan ulser perut..

Selain sulforaphane, brokoli mengandungi dua bahan lain yang diperlukan untuk barah: sinegrin dan indole-3-carbinol (IZC). Sinegrin terdapat dalam jenis kubis lain. Ia bukan sahaja menghalang sel barah daripada membelah, tetapi juga memusnahkannya. IZS bertindak pada kedua-dua sel barah dan sistem kekebalan tubuh manusia, menguatkannya dengan ketara, berkat tubuh dapat melawan barah dengan lebih aktif.

Pada pesakit yang makan pinggan brokoli sekurang-kurangnya dua kali sehari, pertumbuhan tumor barah dihambat. Dalam masa terdekat, dirancang untuk mengembangkan ubat antikanker berdasarkan bahan di atas. Kelebihan mereka adalah bahawa mereka diserap secara optimum oleh tubuh manusia..

Bahaya brokoli

Brokoli itu sendiri adalah produk yang baik untuk tubuh manusia dari semua sudut pandangan. Sangat sukar untuk memasak dan memakan kubis ini dengan cara yang berbahaya, tetapi masih boleh dilakukan.

Kaldu kubis mengandungi guanin dan adenin (turunan purin) - bahan berbahaya bagi tubuh manusia, walaupun kurang dari pada kembang kol. Walaupun bahan-bahan ini tidak begitu berbahaya (purin - sebatian penting yang mengandungi nitrogen, adalah sebahagian daripada semua organisma hidup tanpa pengecualian), orang yang menghidap gout, batu ginjal, dan juga semasa mengandung harus menolak brokoli.

Tidak digalakkan menggoreng brokoli di atas api yang tinggi dengan banyak lemak. Dalam kes ini, bukannya khasiat bermanfaat yang kaya akan kubis ini, tubuh akan menerima pukulan serius, yang akan difasilitasi oleh karsinogen yang terbentuk semasa pemanasan minyak. Ketiga, makan brokoli mentah (ini adalah pilihan terbaik), orang yang mempunyai keasidan perut yang tinggi dan gangguan fungsi pankreas harus berhati-hati. Beberapa diet pasca operasi juga melarang sayur-sayuran mentah yang tinggi serat kasar..

Ternyata untuk mendapatkan faedah maksimum dari penggunaan produk ini dan tidak membahayakan kesihatan, anda hanya perlu memasak kubis dengan betul (atau menggunakannya mentah) dan menyimpannya dengan betul - di dalam peti sejuk atau tidak lebih dari seminggu di dalam peti sejuk.

Berapa banyak kalori dalam brokoli rebus?

Kerana kandungan kalori yang rendah, produk ini dianggap sebagai salah satu makanan diet. Brokoli yang dimasak tanpa lemak tambahan mengandungi lebih dari 30 Kcal per 100 gram produk.

Sebagai perbandingan, sebiji epal mempunyai kira-kira 35 Kcal per 100 gram (buah mengandungi gula, oleh itu, lebih banyak kalori dan tidak digalakkan bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan). Oleh itu, brokoli sering dimasukkan dalam diet membentuk badan - ia sihat, enak dan selamat, dan juga kenyang..

Brokoli pelangsing

Asas diet apa pun adalah mengurangkan jumlah lemak dan karbohidrat dalam diet. Dalam kes ini, brokoli adalah pilihan yang sesuai untuk dimasukkan ke dalam diet anda. Terdapat mitos bahawa brokoli adalah produk kalori negatif, iaitu, ia menggunakan lebih banyak tenaga untuk mencernanya daripada yang dibawa ke tubuh. Ini jauh dari kebenaran, tetapi kita boleh mengatakan bahawa ia memberikan sedikit kalori - ini cukup untuk membuat diet optimum yang membolehkan anda menurunkan berat badan tanpa membahayakan kesihatan anda..

Seperti yang dinyatakan di atas, brokoli sangat bermanfaat apabila mentah. Di tempat kedua adalah kubis kukus - dengan cara ini sejumlah nutrien akan hilang, tetapi masih banyak lagi. Dibiarkan rebus brokoli untuk waktu yang singkat (tidak lebih dari 7 minit) tanpa menambahkan garam, yang menyumbang kepada pengekalan lebihan cecair di dalam badan. Kaedah memasak produk yang paling tidak diingini ialah mendidih, memanggang lama. Pilihan terburuk adalah menggoreng.

Walaupun sayur-sayuran mentah lebih sihat, ahli diet menasihatkan untuk makan sup sayur ringan secara berkala: mereka mempunyai kesan yang baik pada mukosa gastrik, tepu dan merupakan sumber serat yang lembut, yang tidak dikontraindikasikan pada penyakit saluran gastrointestinal. Sup brokoli adalah salah satu makanan yang paling sihat dan sihat.

Versi makanan sup lazat dan sihat ini dibuat dengan kaldu sayur tanpa garam. Pertama, kentang, wortel dan daun bawang dipotong dan direbus, dan brokoli ditambah 7 minit sebelum sayur-sayuran siap. Herba segar, kering, bawang, bawang putih, daun salam ditambahkan secukup rasa. Selepas 7 minit, angkat periuk dari api, dan gunakan pengisar untuk mengisar sup sayur yang dihasilkan menjadi kentang tumbuk dengan konsistensi yang diinginkan. Sudah tentu, disarankan untuk menggunakan sup seperti itu tanpa roti. Untuk pilihan yang lebih memuaskan, tambahkan ayam putih rebus. Satu hidangan sup sayur dengan potongan ayam mengandungi kira-kira 300 Kcal, yang akan memberi tenaga kepada tubuh selama kira-kira 5 jam.

Terdapat juga pendapat bahawa brokoli membantu mempercepat proses metabolik dalam badan, membantu membakar lemak. Memang ada prasyarat untuk ini, kerana kubis ini mengandungi sejumlah besar klorofil dan vitamin B, yang menyumbang kepada proses metabolik. Benar, untuk ini disarankan untuk menggunakan kubis dalam bentuk mentah, misalnya, tambahkannya ke salad sayur ringan. Sudah tentu, semasa diet, salad brokoli disarankan agar tidak dibumbui dengan mayonis atau krim masam, tetapi dengan jumlah minimum minyak sayuran dan jus lemon.

Oleh kerana brokoli tinggi serat, ia akan membantu membersihkan usus dan, sebagai akibatnya, menurunkan berat badan. Oleh itu, disarankan makan brokoli sekurang-kurangnya sekali sehari. Untuk makan tengah hari, anda boleh makan sebahagian daging tanpa lemak dengan lauk kubis rebus, dan telur dadar stim dengan brokoli akan dijadikan sarapan yang sangat baik. Diet akan menjadi paling berkesan jika anda mengganti salah satu makanan dengan hidangan tanpa lemak yang diperbuat daripada kubis ini. Lebih baik jika ia adalah salad sayur-sayuran dengan brokoli segar untuk makan malam. Sekiranya kubis kelihatan terlalu keras, anda boleh membakarnya dengan air mendidih - ini tidak akan membawa kerosakan besar pada manfaat kubis..

Resipi video dari program "Cukup sedap - brokoli!"

Kontraindikasi untuk makan brokoli

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, brokoli mempunyai kesan yang sangat bermanfaat bagi tubuh orang yang sihat. Tidak disyorkan untuk makan brokoli mentah untuk orang dengan keasidan gastrik yang tinggi, dan juga bagi mereka yang, untuk alasan kesihatan, tidak dapat makan makanan yang mengandung serat kasar. Sudah tentu, sayur ini dikontraindikasikan untuk mereka yang mempunyai intoleransi individu terhadap brokoli, tetapi, untungnya, kes seperti ini sangat jarang berlaku. Untuk semua orang, pakar pemakanan dinasihatkan untuk menggunakan produk hebat ini sekerap mungkin..

Pengarang artikel: Kuzmina Vera Valerievna | Ahli endokrinologi, pakar pemakanan

Pendidikan: Diploma Universiti Perubatan Negeri Rusia dinamakan NI Pirogov dengan ijazah dalam Perubatan Umum (2004). Residensi di Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow, diploma Endokrinologi (2006).

Brokoli: manfaat dan kemudaratan kesihatan

Brokoli, khasiatnya untuk tubuh telah lama dibuktikan oleh para saintis, tetap merupakan produk yang tidak biasa bagi kita. Dan dalam makanan, ia mula digunakan secara meluas hanya pada awal abad kedua puluh. Walaupun begitu, brokoli, faedah dan keburukannya akan dibincangkan di bawah, adalah asas banyak hidangan yang akan memberi kesan yang baik kepada kesihatan..

Foto: Fullerton-Smith Jill. Keseluruhan kebenaran mengenai makanan. - SPb.: Amphora, 2012.

Brokoli: faedah kesihatan

Apa itu brokoli? Brokoli adalah tanaman tahunan yang tergolong dalam subspesies kembang kol. Ia telah dikaji secara terperinci. Kegunaan brokoli terletak pada kombinasi unik vitamin, unsur surih, asid amino dan bahan berharga lain, yang masing-masing adalah sumber kesihatan.

Mari kita perhatikan komposisi dan sifat bermanfaat brokoli:

  • peratusan asid askorbik (vitamin C) dalam brokoli lebih tinggi daripada pada buah sitrus, yang biasa kita anggap sebagai makanan terbaik dalam hal ini, mencatat WebMD penerbitan Internet yang berwibawa. Brokoli adalah kubis yang dengan yakin memimpin dan, dengan itu, membantu menguatkan imuniti, mengekalkan nada saluran darah dan sel kulit;
  • vitamin U mempunyai kesan positif terhadap keadaan saluran gastrousus. Ia melindungi selaput lendir dari kemunculan lesi ulseratif;
  • kaya dengan karotenoid dalam brokoli. Salah satunya adalah vitamin A, yang bermanfaat untuk penglihatan, dan juga mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, kekencangan dan keanjalannya;
  • peratusan tinggi asid folik mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan ibu hamil;
  • Thiamin, atau vitamin B1, juga terdapat dalam brokoli dan sangat penting untuk fungsi normal sistem saraf;
  • faedah brokoli terkandung dalam sebilangan besar sebatian protein, yang merangkumi asid amino penting.

Dari segi nilainya, protein kubis ini sama dengan daging lembu. Tetapi, tidak seperti daging, tidak ada kolesterol dalam brokoli, yang bermaksud bahawa risiko terkena penyakit aterosklerotik, strok atau serangan jantung berkurang;

  • serat membantu menormalkan pencernaan, fungsi hati;
  • brokoli mengandungi sebatian unik seperti sulforaphane, yang didapati mempunyai sifat antitumor, memberitahu A.A. Terekhova dalam artikel "Prinsip asas organisasi pemakanan untuk pesakit barah";
  • spektrum mineral yang kaya membantu membersihkan badan dari toksin.

Brokoli, foto yang terdapat dalam artikel, adalah kubis yang sihat dan enak. Oleh itu, kami mengesyorkan agar anda tidak melewati gerai di mana terdapat sayur yang indah ini..

Brokoli: bahaya, kontraindikasi

Bilakah brokoli berbahaya? Kontraindikasi penggunaan produk adalah seperti berikut:

  • intoleransi individu - reaksi alergi terhadap kubis jenis ini;
  • gastritis hiperasid atau ulser peptik dalam fasa aktif;
  • keadaan selepas operasi di mana ia dikontraindikasikan untuk merangsang fungsi usus.

Sifat bermanfaat produk telah dipertimbangkan, tetapi adakah kualiti berbahaya diketahui? Berdasarkan pengalaman praktikal, saya menjawab soalan ini secara negatif. Namun, cara menyimpan dan penyediaan kubis yang salah ini boleh mendatangkan bahaya..

Simpan kubis segar di dalam peti sejuk tidak lebih dari seminggu. Di samping itu, ia boleh dibekukan setelah dibeli, dan kemudian jangka hayatnya diperpanjang sebulan..

Foto: Gaynor Mitchell L., Nenasheva Liana. Keseluruhan kebenaran mengenai makanan. - M.: Ripol-Classic, 2019.

Brokoli: faedah dan kegunaan

Sayuran yang menakjubkan ini banyak digunakan bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga perubatan rakyat. Saya secara peribadi mengesyorkan menggunakan brokoli untuk gangguan hati dan gangguan tidur. Mari lihat cara memasak brokoli untuk memanfaatkan badan anda dengan sebaik-baiknya:

Kelebihan brokoli dalam memasak

Sebelum menyediakan brokoli, anda perlu memahami kaedah mana yang paling bermanfaat. Selalunya, sayur dikukus. Pada masa yang sama, hampir semua bahan berguna tetap ada di dalamnya..

Kuantiti mereka berkurang sedikit semasa pemadaman. Sayuran rebus dan brokoli di dalam ketuhar juga bermanfaat., diluluskan oleh WebMD. Tetapi brokoli goreng hampir kehilangan nilai. Brokoli yang tinggal selepas memasak brokoli boleh membahayakan kesihatan.

Dalam latihan saya, saya sering menghadapi soalan mengenai berapa banyak memasak brokoli dan cara memasaknya dengan betul. Mari kita ketahui berapa lama masa untuk setiap kaedah memasak:

  • Mendidih - 7-10 minit selepas mendidih.
  • Pembakar - 20 minit pada suhu 200 ° С.
  • Memasak wap - 5 minit untuk keadaan yang sedikit renyah dan 2 minit lagi untuk konsistensi yang lebih lembut.

Khasiat kubis brokoli: ubat tradisional

Untuk meningkatkan kesihatan anda, gunakan brokoli dan jus brokoli. Yang terakhir mudah disediakan - bilas produk dengan teliti dan sampaikan melalui jus.

Jus yang disediakan akan membantu menormalkan hati. Untuk meningkatkan kesihatan anda, minum 50 ml jus yang baru diperah setiap hari selama sebulan.

Kuahnya memerlukan sedikit masa untuk memasak:

  1. Ambil 20 g biji brokoli.
  2. Masukkan 200 ml air panas kepada mereka.
  3. Biarkan untuk meresap selama satu jam.
  4. Terikan.

Mengapa kuahnya berguna? Pertama sekali, ia digunakan untuk menghilangkan parasit. Isi kaldu yang disediakan hendaklah diminum pada waktu siang..

Komposisi ini juga akan membantu melawan insomnia. Untuk melakukan ini, campurkan 150 ml kaldu dengan jumlah jus yang sama. Makan minuman siap setiap hari sebelum tidur.

Sukar untuk membayangkan diet lengkap tanpa sayur-sayuran dan buah-buahan. Tetapi anda perlu makan dengan bijak. Ini juga berlaku untuk brokoli. Manfaat dan keburukan sayur mesti diambil kira semasa membuat menu.

Perhatian! Bahan ini hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Anda tidak boleh menggunakan rawatan yang dinyatakan di dalamnya tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor.

Sumber:

  1. Pertaruhan di Brokoli // https://www.webmd.com/food-recipes/features/betting-on-broccoli#1
  2. Terekhova A.A. Prinsip asas organisasi pemakanan untuk pesakit barah. Pembatalan saintifik elektronik "Paradigm". - 2019. - No. 2. - S. 183-188.
  3. Manfaat Kesihatan Brokoli // https://www.webmd.com/food-recipes/health-benefits-broccoli#1

Pengarang: Calon Sains Perubatan Anna Ivanovna Tikhomirova

Pengulas: Calon Sains Perubatan, Profesor Ivan Georgievich Maksakov

Cara Makan Brokoli dengan Betul untuk Manfaat Kesihatan Maksimum

Salam, kawan! Mari kita bincangkan faedah brokoli.

Sekiranya anda bertanya sayur mana yang menjadi kegemaran saya, maka saya, tanpa ragu-ragu sebentar, akan menjawab bahawa ini adalah brokoli.

Secara amnya, saya sangat menggemari hampir semua sayur-sayuran, tetapi brokoli selalu menjadi keutamaan..

Dan hari ini saya ingin memberitahu anda mengenai kubis ini dan khasiatnya yang unik..

Brokoli yang luar biasa ini, LEBIH BANYAK mendapat tempat terhormat di antara sayur-sayuran!

Ini tidak hanya berguna: ia berguna untuk wanita, untuk lelaki, secara umum untuk semua orang yang menjaga kesihatan mereka.!

Mengapa brokoli baik untuk anda? Ia berguna kepada siapa? Cara penggunaan dan cara memasak, serta apa yang harus dilakukan bagi mereka yang tidak menyukai kubis yang paling berguna ini, dan benar-benar ingin mendapatkan semua faedah berharga dari itu untuk tubuh mereka?

Baca terus, saya akan memberitahu anda semuanya!

Dalam artikel ini, anda akan belajar:

Mengapa brokoli baik untuk kesihatan manusia?

Brokoli adalah permaisuri dari semua kubis yang ada.!

Sebaik sahaja brokoli tidak dipanggil!

Dan "kecantikan" dan "ratu" dan "kekuatan hidup"...

Selalunya, nama "ratu" dijumpai, tetapi nama "kekuatan hidup" dilupakan...

Dan sia-sia, bagaimanapun, nama ini membawa definisi yang paling tepat mengenai "misinya".

Malah orang-orang Rom kuno menarik perhatiannya, dengan memperhatikan bahawa perbungaan kubis ini serupa dengan jari-jari kita yang digenggam, dan memutuskan bahawa ini bukan tanpa alasan: ia bukan hanya simbolik, itu sebenarnya kekuatan dan tenaga penting kita!

Jadi jenis sayur apa yang misterius dan mistik ini disebut "brokoli"?

Ahli pemakanan, saintis dan doktor perubatan dunia yang paling terkenal sebulat suara menyatakan bahawa kubis brokoli adalah salah satu sayuran paling berguna yang terdapat di alam pada masa ini.!

Kubis brokoli - penerangan ringkas mengenai ciri-ciri

Brokoli adalah tanaman tahunan dalam keluarga kubis yang termasuk dalam subspesies kembang kol.

Anda boleh menggunakan perbungaan brokoli untuk makanan.

Mereka tidak selalu hijau, seperti yang biasa dilihat: brokoli juga berwarna ungu..

Ngomong-ngomong, ketika saya melihat brokoli ungu untuk pertama kalinya, dan memutuskan bahawa ia entah bagaimana "tidak seperti itu"... "Kimia", saya rasa, mungkin. Dan barulah saya mendapat tahu bahawa dia tidak: dia baik-baik saja, hanya jenisnya. Jadi, jangan ragu untuk membeli brokoli hijau dan ungu!

Jenis brokoli yang paling biasa adalah varieti Calabrese..

Kepala kubisnya berwarna hijau dalam bentuk payung, dengan sebilangan besar perbungaan berdekatan dengan satu sama lain, terletak di hujung batang tebal.

Pasti, ramai di antara anda mengetahui jenis kubis brokoli ini..

Tetapi ada juga pelbagai kubis asparagus yang kelihatan seperti ini: banyak batang nipis di mana terdapat perbungaan kubis kecil.

Kubis brokoli adalah salah satu tanaman sayur-sayuran tertua dan paling berguna, ia telah terkenal sejak zaman Rom Kuno..

Lebih dari 2000 tahun yang lalu, penyembuh yang paling terkenal ketika itu menganggapnya sebagai "ubat untuk semua penyakit" dan cukup banyak dan berjaya menggunakannya untuk penyembuhan nutrisi pesakit.

Mengapa brokoli begitu popular hari ini??

Sejak sekian lama, kubis brokoli dilupakan, dan tidak lama kemudian mereka mula membicarakan khasiat perubatannya..

Baru-baru ini, penduduk dari semua negara di dunia mula memasukkannya ke dalam makanan mereka lebih kerap: populariti brokoli berkembang begitu cepat sehingga banyak yang terkejut.

Populariti brokoli telah meningkat dengan tepat sejak ketika para saintis mula-mula mengenal pasti antara sifat bermanfaat kubis brokoli salah satu yang paling kuat dan paling diperlukan untuk kesihatan penduduk dunia pada masa ini: sifat ini yang menghalang pertumbuhan sel barah!

Keupayaan ini diperkatakan lebih kerap dan lebih kerap..

Sejak itu, penyelidikan dalam konteks aspek ini (onkologi dan cara memeranginya dengan brokoli) tidak berhenti selama satu minit..

Para saintis dalam pencarian berterusan, dalam penyelidikan berterusan, dalam eksperimen dan eksperimen berterusan untuk membuat kejayaan dan memberi dunia ubat terbaru yang dapat menyelamatkan sebahagian besar penduduk dunia dari masalah yang mengerikan - kemunculan neoplasma malignan di dalam tubuh manusia.

Apa yang mengandungi brokoli?

Oh, ini hanyalah khazanah faedah semula jadi!

  • Ia mengandungi sejumlah besar bahan aktif biologi, di antaranya terdapat hampir semua vitamin, mineral, asid amino (termasuk asid amino penting), karoten, asid organik, flavonoid, tanin, fitonutida yang mempunyai sifat fungisida dan bakterisida (iaitu, mampu untuk menekan pertumbuhan dan perkembangan kulat dan bakteria).
  • Protein dalam brokoli beberapa kali lebih tinggi daripada jenis kubis lain. Bahkan ada lemak sihat dan penting dalam brokoli dan serat kasar, sesuai untuk membersihkan usus.
  • 100 gram brokoli mentah mengandungi jumlah vitamin C harian yang diperlukan oleh orang dewasa. Brokoli unggul dalam vitamin C berbanding buah sitrus.
  • Vitamin A melekat bukan sahaja pada sayur-sayuran oren dan merah, tetapi juga terdapat dalam sayur-sayuran hijau dalam jumlah besar. Dan brokoli dapat "membanggakan" kandungan vitamin yang sangat baik ini, tanpanya kecantikan kulit dan rambut, atau penglihatan yang baik tidak dapat dilihat. Dan ini adalah “tambah” besar brokoli. Lagipun, anda tidak boleh makan banyak wortel dan labu, dan anda tidak akan minum banyak jus dari mereka, kerana ada risiko besar untuk mendapatkan warna kulit "kuning cantik". Dan ini akan menimbulkan pandangan bingung di antara rakan-rakan, dan persoalannya, adakah anda tidak sakit dengan sesuatu secara tidak sengaja. Dan anda boleh makan brokoli sebanyak yang anda suka, dan kekuningan kulit tidak takut kepada anda, tetapi kecantikan, cahaya, warna segar dan pemerah pipi disediakan!
  • Vitamin U yang paling penting, yang, seperti yang diperkirakan sebelumnya, hanya mengandung asparagus dalam jumlah sayuran, juga terkandung dalam "ratu semua kubis", dan jumlah per unit beratnya hanya sedikit lebih rendah daripada asparagus.!

Tetapi "harta karun" sebenarnya yang mengandungi kubis ini adalah sebatian yang mengandungi sulfur (glukosinolat): bahan aktif utamanya adalah sulforaphane, yang mempunyai sifat antioksidan dan imunostimulasi, mendorong pengikatan radikal bebas dalam badan dan mencegah penuaan sel..

  • Dan juga sebatian indole (iaitu, indole-3-karbinol), yang memberikan perlindungan kuat terhadap semua jenis barah payudara dan prostat yang bergantung pada hormon.

Mengapa brokoli baik untuk anda?

Telah terbukti bahawa brokoli mampu menyegarkan badan dengan cara terkuat dan memberi kecantikan dan awet muda pada setiap sel, mengembalikan kesegaran yang hilang selama bertahun-tahun, dan memanjangkan umur.

Perkara yang paling penting:

  • Pengambilan brokoli secara berkala membantu mengekalkan keadaan fungsional yang sihat dari seluruh saluran gastrointestinal dan, oleh itu, semua proses pencernaan dalam keadaan optimum untuk tubuh.
  • Sifat penyembuhan kubis ini yang sangat penting, yang telah dikenal pasti oleh saintis, adalah penghambatan jangkitan Helicobacter pylori yang disebabkan oleh Helicobacter pylori - "penyebab utama" ulser perut dan gastritis. Selain itu, brokoli itu mampu memusnahkan "tetamu yang tidak diundang" dari mikroflora normal perut, ia juga mempunyai sifat anti-radang dan penyembuhan yang kuat..
  • Ubat tradisional dalam resipi untuk rawatan dan pencegahan dysbiosis, perut kembung dan dispepsia, ulser gastrik dan 12 ulser duodenum dan penyakit lain, mengesyorkan penggunaan brokoli dalam diet harian anda!
  • Brokoli membantu mengurangkan rasa sakit, mual, pedih ulu hati, menormalkan proses pencernaan dan rembesan hempedu, meningkatkan selera makan jika tidak ada dan mengurangkannya sekiranya terdapat manifestasi yang berlebihan (iaitu, ia mengimbangkan tahap selera makan).
  • Brokoli sangat berguna bagi mereka yang menderita penyakit gout, hati dan pundi hempedu, kerana dapat memperbaiki keadaan masalah ini dengan ketara.
  • Bagi mereka yang berlebihan berat badan, diabetes, brokoli adalah keselamatan yang nyata.
  • Sulforaphane yang terdapat di dalam kubis ini membantu sendi kita kekal sihat selama mungkin, kerana mencegah kerosakan tulang rawan yang terdapat di dalamnya..
  • Para saintis menunjukkan secara eksperimen bahawa mereka yang kerap memasukkan brokoli dalam makanan mereka jarang menderita ulser perut dan duodenum, serta tumor usus besar dan kecil, yang, sebagai peraturan, hanya merupakan akibat (komplikasi) penyakit ulser peptik.
  • Selain itu, mereka menjalin hubungan kuantitatif antara penggunaan brokoli dan berlakunya penyakit ini, iaitu: semakin banyak brokoli dalam diet seseorang, semakin kecil kemungkinannya dia mengalami bisul dan tumor..
  • Brokoli mengeluarkan lebihan cairan dari badan, menghilangkan edema, selulit, kerengsaan dan ruam pada kulit, menjadikan kulit anjal, anjal dan meremajakan..
  • Doktor sangat mengesyorkan penggunaan brokoli bagi mereka yang lemah akibat penyakit, kekurangan gizi dan mereka yang pulih dari penyakit dan pembedahan, yang didiagnosis menghidap barah dan menjalani kemoterapi..
  • Jangan mengabaikan kubis ini, walaupun anda "sihat secara praktikal" dan tidak mengeluh tentang kesihatan anda: brokoli akan membantu bukan sahaja menjaga kesihatan anda selama bertahun-tahun, tetapi juga meningkatkan penampilan anda dan meningkatkan tahap kekuatan, daya tahan tenaga anda (ingat, kira-kira satu dari nama brokoli - "kekuatan hidup"? ☺).

Dan semua "kesan keajaiban" penyembuhan yang luar biasa ini kini tersedia untuk semua orang, anda hanya perlu makan brokoli secara berkala.

Satu lagi eksperimen menarik membuktikan hubungan langsung antara penggunaan brokoli dan sistem saraf yang stabil dan kuat: para saintis mengatakan bahawa di kalangan pencinta brokoli terdapat lebih banyak orang yang optimis dan sihat secara mental daripada mereka yang tidak begitu menyukai sayur ini di atas meja mereka..

Saya akan menyenaraikan lagi mengapa brokoli baik untuk:

  1. untuk kesihatan peredaran darah dan kesihatan jantung,
  2. untuk kesihatan sistem saraf,
  3. untuk membersihkan darah dan mengurangkan kelikatannya,
  4. untuk menurunkan tekanan darah tinggi,
  5. untuk meningkatkan peredaran darah,
  6. untuk kesihatan paru-paru dan seluruh sistem pernafasan (walaupun dengan asma!) - semua ini tertakluk kepada brokoli, kerana kandungan sulforaphane di dalamnya!

Ibu mengandung (sudah hamil dan mereka yang baru bersiap untuk menjadi mereka) sangat disarankan oleh doktor untuk memasukkan brokoli dalam makanan mereka sekerap mungkin. Kubis berguna ini membantu pembuahan yang berjaya, kehamilan yang sihat, pemeliharaan kesihatan dan kecantikan ibu mengandung tanpa "kerugian" yang biasa bagi banyak orang semasa kehamilan (kemerosotan keadaan rambut, gigi, kulit, kuku, dan lain-lain), serta mudah melahirkan anak dan mengekalkan sikap positif selepas melahirkan (kemungkinan kemurungan selepas bersalin adalah minimum!).

Kubis brokoli berguna untuk orang dari semua peringkat umur: dari bayi hingga orang tua..

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa dengan menggunakan brokoli untuk sebarang penyakit dalam badan, anda bukan sahaja dapat meningkatkan kesejahteraan dan perjalanan penyakit ini, tetapi juga menyembuhkannya, dan pada masa yang sama menyumbang kepada pencegahan yang kuat dari kejadian mereka di masa depan..

Ciri-ciri anti-kanser brokoli

Tetapi, seperti yang disebutkan di atas, aktiviti antikanker kubis ini menyebabkan perhatian saintis paling dekat sekarang..

Telah diketahui bahawa SETIAP kubis mempunyai sifat anti-barah terkuat. Tetapi hanya brokoli yang mendapat tempat PERTAMA dalam senarai ini di antara semua kubis..

Penyelidikan di kawasan ini menyebabkan para saintis membuat kesimpulan bahawa sulforaphane mampu merangsang pertumbuhan sel-selnya sendiri yang signifikan, protein anti-barah, dan indole-3-karbinol, yang terdapat dalam kubis ini, dapat memusnahkan sel-sel yang telah diubah (yang sudah dipengaruhi oleh penyakit).

Pada masa yang sama, tanpa menjejaskan yang sihat: indole-3-carbinol hanya "mengira" sel dengan program gen "pecah".

Dan kemudian, untuk mengelakkan perpecahan mereka yang lebih jauh (pembiakan), dia hanya "memaksa" mereka untuk memusnahkan diri mereka sendiri.

Cara Makan Brokoli dengan Betul dan Berapa Banyak untuk Mengekalkan Manfaat Maksimumnya?

Untuk mendapat manfaat daripada penggunaan brokoli, penting untuk mengambil brokoli segar sahaja..

Anda mesti melupakan rebus, kukus atau bakar, goreng!

Menurut data eksperimen, terungkap bahawa brokoli harus sering dikonsumsi dan secara berkelanjutan pada 100.0 sehari (100.0 adalah head bagian dari kepala kubis biasa), ini adalah satu-satunya cara untuk memberi tubuh "masuknya" sulforaphane yang berterusan dalam jumlah yang disebabkan oleh tubuh akan dapat mengatasi penyakit yang kompleks atau mencegahnya "dalam keadaan cepat"

Mengapa kubis sangat penting untuk dimakan mentah??

Kerana sulforaphane ajaib ini terbentuk hanya apabila kubis mentah berinteraksi dengan air liur dan tidak ada yang lain.!

Prekursor sulforaphane adalah glukoraphanin (inilah yang mengandungi kubis). Ia berubah menjadi sulforaphane apabila dikunyah di mulut..

Untuk membersihkan, meremajakan dan menyembuhkan badan, disarankan untuk menyediakan salad mentah dan koktel (smoothie) dari brokoli.

Jus brokoli adalah perkara yang sangat diperlukan bagi mereka yang mengalami penurunan fungsi atau ubah bentuk pundi hempedu, atau perut dan / atau pankreas sakit: dalam kes ini, jus brokoli akan membantu mencerna dan mengasimilasi makanan dengan cepat dan berkesan, membantu organ-organ yang sakit.

Sekiranya anda tidak dapat menurunkan berat badan, minum jus brokoli mentah semasa perut kosong pada waktu pagi akan membantu anda mencapai hasil yang diinginkan berkali-kali lebih cepat.!

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda sama sekali tidak menyukai rasa brokoli?

Pertama, anda mesti segera berjumpa dengan ahli endokrinologi. Jangan main-main! Para saintis telah membuktikan bahawa penolakan brokoli yang berterusan dalam kebanyakan kes menunjukkan kegagalan fungsi kelenjar tiroid..

Tetapi ada juga pilihan peribadi..

Sekiranya anda "berubah-ubah" dalam hidup, terutama sejak lahir, lebih suka memilih makanan, maka anda mempunyai jalan keluar yang baik - untuk menggunakan ekstrak brokoli (contohnya, ini) atau makan sayur-sayurannya, di mana jumlah sulforaphane hanya sedikit.

Contohnya, pada 1 st. Benih yang tumbuh dari brokoli mengandung jumlah yang sama dengan keseluruhan kubis!

Tetapi, intinya adalah bahawa menanam brokoli tidak begitu mudah, ia memerlukan biji organik dan belum diproses khas. Saya menjumpai ini, cuba bercambah.

Oleh itu, penggunaan ekstrak dari brokoli atau pucuknya adalah penyelesaian yang sangat baik:

  • bagi mereka yang tidak tahan dengan rasa dan bau brokoli,
  • mereka yang mempunyai masalah untuk menyediakan diri mereka dengan brokoli yang mencukupi setiap hari kerana keadaan (wang, masa, kekurangan penjualan sepanjang tahun, dll.),
  • bagi mereka yang tidak suka bersusah payah memasak,
  • bagi mereka yang ingin memberi perlindungan, pencegahan dan rawatan dengan brokoli,
  • bagi mereka yang memerlukan peningkatan (terapeutik) dos harian dan kerap mengambil sulforaphane kerana sakit.

Bagaimana brokoli boleh membahayakan?

Tetapi, kawan-kawan, brokoli mempunyai sisi lain dari duit syiling, ia boleh membahayakan dengan menurunkan penyerapan yodium dan mengurangkan pengeluaran hormon tiroid.

Oleh itu, mereka yang mempunyai masalah tiroid tidak boleh memakannya sepanjang masa..

Tetapi untuk memastikan aliran sulforaphane ke dalam tubuh kita tetap berterusan, brokoli dapat diganti dengan arugula atau kembang kol. (mereka juga antara tiga teratas dari segi kandungan glukoraphanin, bagaimanapun, setelah brokoli)

Kawan-kawan, saya harap setelah membaca artikel ini dan mengetahui bagaimana brokoli berguna, anda sering memasukkan kubis yang indah ini dalam makanan anda..

Tulis di komen, adakah anda suka brokoli?

Kongsi resipi mentah anda, ia akan sangat berharga bagi saya secara peribadi dan juga pembaca lain.

Dan itu sahaja untuk hari ini.

Saya doakan kesihatan anda selama bertahun-tahun!

Alena ada bersamamu, Sampai jumpa, kawan!

SERTAI KUMPULAN SAYA MEDIA SOSIAL

Sifat berguna kubis brokoli

Brokoli atau, dengan kata lain, kubis asparagus muncul di Itali bahkan sebelum SM. e. Untuk masa yang lama, brokoli tidak diketahui di luar Itali, tetapi kemudian secara beransur-ansur menyebar ke seluruh dunia. Di Perancis, sebutan pertama brokoli bermula pada abad ke-16 Masihi. e., dan di AS asparagus hanya dikenali pada awal abad ke-20. Di Rusia, asparagus muncul walaupun kemudian. Walaupun Itali adalah tempat kelahiran brokoli, China dan India adalah peneraju dunia dalam penghasilannya; Itali hanya di tempat ke-5, di belakang Sepanyol dan Perancis.

Apa itu brokoli?

Brokoli (diterjemahkan dari bahasa Sepanyol sebagai "tunas") adalah sayur dari keluarga Kubis; pendahulu dan saudara terdekat kembang kol. Kedua-dua jenis kubis mempunyai tunas yang tidak dapat dimakan.

Perlu diingatkan bahawa warna tunas brokoli harus berwarna hijau; jika bertukar menjadi kuning cerah, kubis seperti itu tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia.

Apa yang ada pada brokoli?

Sifat bermanfaat sayur ini disebabkan oleh komposisinya. Kandungan protein dalam kubis asparagus, bila diubah menjadi 100 kcal, melebihi kandungan protein yang sama dalam daging sapi. Brokoli mengandungi sejumlah besar vitamin C dan vitamin K. Sekiranya kita mengambil brokoli biasa (berat purata kira-kira 600 g), maka kita mendapat sekitar 540 mg vitamin C (ini hampir 900% dari nilai harian), vitamin K - 600 mg (770%), asid folik - 380 mg (96%), kalium - 2 g (55%), fosfor dan magnesium - 40% dan 30%, serta zat besi dan kalsium - masing-masing 25%. Ngomong-ngomong, dari segi kandungan vitamin A, brokoli mendapat tempat pertama di kalangan bawaannya. Juga, asparagus tinggi serat..

Sifat berguna kubis brokoli

Vitamin C adalah antioksidan yang kuat dan secara aktif membantu sistem kekebalan tubuh kita dengan meningkatkan dan menguatkannya.

Vitamin K berperanan penting dalam metabolisme tulang dan tisu penghubung, dan juga penting untuk fungsi normal buah pinggang. Mengatur proses asimilasi kalsium oleh tubuh dan interaksinya dengan vitamin D. Ia mempunyai kesan hemostatik.

Asid folik berguna untuk kanak-kanak dan wanita hamil, khususnya, penggunaannya sebelum konsepsi yang dirancang membantu mengurangkan risiko mengembangkan patologi kongenital pada bayi baru lahir sekitar 5 kali.

Kalium mampu mengeluarkan lebihan air dari badan, menguatkan otot jantung.

Fosfor dan kalsium menormalkan keadaan tisu tulang dan sumsum, zat besi terlibat dalam proses hematopoiesis, dan magnesium berguna untuk sistem kardiovaskular dan saraf.

Serat menghilangkan toksin, ion logam berat, dan juga mencegah peningkatan gula darah yang tajam.

Antara lain, kubis brokoli mengandungi glukoraphanin, diindolylmethane dan indole-3-carbinol - bahan khas yang dapat merangsang sistem imun untuk melawan sel barah. Jadi, ternyata, zat-zat ini adalah antioksidan terkuat yang secara aktif dapat melawan pertumbuhan sel barah dan bahkan memusnahkannya. By the way, glukoraphanin adalah pendahulu sulforaphane, sebatian organik yang telah memberi kesan anti-kanser dan antibakteria..

Bagaimana dan untuk tujuan apa brokoli digunakan?

Brokoli dimakan mentah terbaik. Anda juga boleh merendamnya dengan api kecil dalam jumlah sedikit air selama 5-10 minit dan menggunakannya sebagai hidangan bebas, membumbui sedikit, atau sebagai sebahagian daripada pelbagai hidangan, di mana banyak masa rebusan atau memasaknya dikurangkan dengan ketara (2-3 minit).

Kubis Asparagus sering ditambahkan ke dalam diet orang yang mengalami penyakit berjangkit yang serius, menderita pelbagai gangguan gastrointestinal (dysbiosis, kembung perut), dan juga mempunyai gastritis atau ulser peptik dalam sejarah. Ia dipercayai mempunyai kesan koleretik. Ini digunakan sebagai bagian dari diet oleh orang yang menderita penyakit hati dan sebagai bantuan tambahan dalam perawatan strok. Terdapat juga pelbagai diet pemulihan selepas pembedahan, termasuk. pada mata, kerana seperti yang telah kita ketahui, brokoli mengandungi banyak zat dengan aktiviti antioksidan.

Makan asparagus dapat membantu mencegah barah payudara, barah prostat (kajian AS), dan barah kulit (kajian Jepun).

Apa lagi yang harus anda ketahui mengenai brokoli?

  • Kubis ini harus selalu dibilas dengan teliti di bawah air yang mengalir, kerana serangga mungkin ada di kubis.
  • Brokoli tidak digalakkan dimasak di bawah pengaruh gelombang mikro, dicairkan dan dibekukan semula, dan disimpan di tempat yang hangat.
  • Kubis brokoli adalah produk makanan yang tidak mempunyai kontraindikasi serius untuk digunakan.

Resepi Brokoli

  1. Salad brokoli dengan epal dan lemon

Bahan-bahan: brokoli 400 g, epal 100 g, lemon 1 pc, dill 50 g, minyak zaitun 50 ml.

Penyediaan: basuh kubis dan bahagikan kepada perbungaan. Rendam dalam air mendidih, masin selama 5 minit.Setelah itu, bilas dengan air sejuk. Cincang dill halus. Kupas epal dan potong. Potong lemon yang tidak dikupas menjadi bahagian nipis. Satukan dan campurkan semua bahan. Musim salad yang disediakan dengan minyak zaitun.

  1. Sup brokoli berkrim dengan keju lembut

Bahan-bahan: brokoli 500 g, keju lembut 80 g, bawang 1 pc, kaldu ayam 500 ml, krim 100 ml, ghee 2 sudu besar. l., pasli, lada putih dan garam secukup rasa.

Penyediaan: basuh kubis dan bahagikan kepada perbungaan. Potong batang brokoli dan bawang ke dalam kiub kecil. Cincang pasli. Goreng bahan-bahan ini dengan ghee di atas api sederhana hingga lembut. Celupkan brokoli ke dalam air mendidih yang sudah masin selama 3 minit. Tanpa menyiram air, keluarkan kubis dan letakkan di atas pinggan. Selepas itu, anda boleh mencurahkan brokoli dengan air ais dan tahan selama kira-kira 2 minit (ini diperlukan untuk mengekalkan warna sayuran). Tuangkan bawang goreng dan pasli bersama kuah ayam dan kuah brokoli yang telah disimpan. Didihkan dan kemudian didihkan dengan api kecil selama 15 minit. Masukkan separuh kubis, masak sedikit dan masukkan pengisar. Masukkan separuh keseluruhan yang lain dan tuangkan krim. Panaskan dengan api kecil, hampir mendidih. Kemudian musim dengan garam dan lada. Tutup dengan penutup dan biarkan mendidih selama 15 minit.Susun keju lembut di atas pinggan semasa dihidangkan..

  1. Pasta gaya Navy dengan brokoli

Bahan-bahan: brokoli 500 g, pasta 500 g, daging cincang 500 g, bawang 1 pc, bawang putih 3 ulas, minyak zaitun 1 sudu besar. l., garam secukup rasa.

Penyediaan: basuh kubis dan bahagikan kepada perbungaan. Celupkan dalam air mendidih, masin selama 2 minit, dan kemudian buang dalam saringan. Rebus pasta. Potong bawang menjadi kepingan dan potong bawang putih. Goreng bawang cincang hingga coklat keemasan dengan minyak zaitun. Masukkan daging cincang ke dalamnya. Tutup dan masak hingga lembut. Kemudian masukkan bawang putih cincang halus, kukus sedikit di bawah penutup, pasta masak dan brokoli. Garam dan kacau.