Brokoli di kebun rantau Moscow: bagaimana menanam dan menanam kubis vitamin

Di negara kita, kubis brokoli masih termasuk dalam kategori sayur-sayuran eksotik, walaupun ia tumbuh dengan baik di kebun. Iklim Rusia tengah dan, khususnya, wilayah Moscow sangat sesuai untuk penanamannya.

Di mana brokoli tumbuh?

Brokoli dipercayai berasal dari Itali. Ini adalah sayur biasa di meja penduduk negara-negara yang cukup panas, misalnya, di Mediterranean, di mana ia digunakan sebagai lauk dan sebagai hidangan bebas. Tetapi, seperti kubis mana pun, ia tidak menyukai panas yang berlebihan, tetapi tumbuh dengan baik di iklim lembap dengan hujan yang mencukupi. Oleh itu, ia dapat berjaya ditanam di sebahagian besar wilayah negara kita, misalnya, di wilayah Moscow, di mana cuaca musim panas paling sesuai untuk menanam brokoli dan memperoleh hasil panen yang sangat baik. Lagipun, suhu siang hari terbaik untuk sayur ini adalah dari 16 hingga 25 o C, yang diperhatikan di rantau Moscow hampir sepanjang musim panas. Dan awal bulan Mei, ketika di semua negara di mana brokoli sangat dihormati, mereka mula menaburnya di kebun, di zon tengah negara kita adalah musim yang hangat. Dan tanaman terakhir dapat dituai pada musim gugur, hampir sebelum bermulanya cuaca sejuk yang teruk..

Brokoli boleh dituai sebelum cuaca sejuk yang teruk.

Pendahulu terbaik di taman untuk brokoli adalah sayur-sayuran yang biasa terdapat di kebun rantau Moscow: bawang, wortel, kacang polong, kentang, biji labu mana pun. Tidak boleh diterima - sebarang tanaman yang berkaitan: lobak, lobak, kubis pelbagai jenis.

Ciri-ciri brokoli yang tumbuh di rantau Moscow

Di kebun berhampiran Moscow, kubis putih biasa tumbuh dengan baik. Oleh itu, sangat mengejutkan apabila tukang kebun yang telah merasakan brokoli mengatakan bahawa mereka tidak akan dapat menanam sayur ini dari Laut Timur. Untuk melakukan ini tidak lebih sukar daripada kubis biasa, malah tukang kebun yang paling tidak berpengalaman dapat mengatasi.

Dan sesiapa yang ragu-ragu bahawa tidak ada cukup panas untuk brokoli di wilayah Moscow dapat menggunakan rumah hijau: penanaman rumah hijau tanaman ini juga dipraktikkan untuk mendapatkan hasil panen paling awal dan sebaliknya. Untuk penggunaan musim panas, tanah terbuka di kawasan taman Moscow betul-betul tepat..

Sama sekali tidak sukar untuk menanam brokoli untuk dimakan musim panas di wilayah Moscow di ladang terbuka.

Agroteknik brokoli sangat mirip dengan kaedah menanam kembang kol, tetapi brokoli lebih matang lebih awal: dari menanam benih hingga menyemai benih di tanah terbuka, memerlukan sedikit lebih dari sebulan. Tetapi ia juga dapat ditanam dengan menyemai benih langsung di kebun!

Sekiranya anda menanam brokoli melalui anak benih, menyemai benih di rumah harus dilakukan pada akhir bulan Mac atau awal April.

Perlu menanam brokoli untuk anak benih dari akhir bulan Mac hingga awal April, maka pada saat penanaman di tanah terbuka pada awal Mei, anak benih sudah tinggi dan kuat

Menyemai benih terus ke tanah terbuka di wilayah Moscow boleh dilakukan pada akhir April.

Menyiapkan kebun

Tempat tidur brokoli harus diterangi cahaya matahari dengan baik, tanah terbaik adalah neutral atau berdekatan dengannya, tetapi tidak terlalu berasid. Sekiranya pengasidan tanah yang kuat di lokasi, ia mesti dikalsifikasi dengan baik dan penanaman kubis ini harus ditangguhkan sekurang-kurangnya satu tahun.

Walaupun pada musim gugur, mereka menyediakan tempat tidur untuk brokoli dengan menggali tanah dengan kompos atau kotoran busuk (baldi selama 1 m 2).

Sebagai baja, tambahkan 20-30 g garam superfosfat dan kalium.

Oleh kerana brokoli bertindak balas dengan baik terhadap persenyawaan dengan abu, 1 liter abu per 1 m 2 ditambahkan ke kebun pada musim luruh.

Untuk sayur-sayuran awal, termasuk brokoli, anda tidak boleh menggunakan banyak baja mineral, lebih baik memberi makan bahan organik secara maksimum.

Seperti kebanyakan sayur-sayuran, brokoli bertindak balas dengan baik terhadap persenyawaan abu kayu.

Menanam anak benih brokoli

Semasa menanam kubis brokoli melalui anak benih, penuaian pertama dapat diambil pada awal musim panas, tetapi memerlukan banyak kerja, jadi setiap penduduk musim panas akan memutuskan sendiri apakah dia perlu melakukan ini. Sudah tentu, bagi seseorang yang bekerja sepenuh masa dan menghabiskan beberapa jam di jalan raya, tidak ada masa untuk bermain-main dengan kotak, tetapi untuk seorang amatur sejati, kerja menanam anak benih biasanya tidak terlalu menyakitkan.

Penyediaan benih

Untuk menyemai di pangsapuri bandar, benih disiapkan terlebih dahulu, memilih yang terbesar.

  1. Lepaskan benih menjadi kecil dan besar dengan tangan.
  2. Pembasmian kuman dilakukan - kaedah termudah untuk melakukannya adalah dengan meletakkannya di dalam air panas selama dua puluh minit (kira-kira 50 ºC).
  3. Rendam semula biji-bijian, sekarang dalam air sejuk, sementara biji manja akan terapung dan dibuang.
  4. Keringkan bijinya sedikit sehingga keadaan senang ditaburkan.

Sekiranya anda merendam biji brokoli dalam air panas dan kemudian sejuk, yang manja akan terapung.

Benih pelet, yang sering dijual, tidak perlu diproses dengan cara apa pun: mereka dilepaskan siap untuk disemai.

Penyediaan tanah

Saliran (pasir kasar, tanah liat yang diperluas atau kerikil kecil) diletakkan di dalam kotak penyemai dengan lapisan saliran sentimeter, di atasnya dengan lapisan 6-8 cm yang disiapkan terlebih dahulu. Ia mesti ringan tetapi berkhasiat. Cara termudah adalah dengan mengambil kompos lama dan mencampurkannya separuh dengan tanah rumput, sambil menambahkan sedikit abu kayu sebagai baja..

Tanah liat yang diperluas sesuai digunakan sebagai saliran untuk brokoli.

Sekiranya tanah dari kebun dirancang sebagai tanah sod, anda tidak boleh mengambil tanah dari tempat tidur di mana jenis kubis, lobak atau lobak tumbuh.

Campuran yang dihasilkan mesti disimpan di dalam ketuhar yang dipanaskan dengan baik atau dibasmi kuman dengan larutan ungu gelap kalium permanganat. Sudah tentu, anda hanya boleh membeli sebungkus tanah di kedai, tetapi ini adalah kos tambahan. Lebih baik menggunakan cawan yang terpisah untuk setiap tanaman daripada kotak biasa. Anak benih akan tumbuh lebih kuat dan mudah berakar di rimbunan kebun. Satu-satunya kekurangan bekas yang berasingan untuk setiap anak benih adalah bahawa banyak ruang diperlukan.

Sebaiknya sediakan bekas yang berasingan untuk setiap biji brokoli

Menyemai benih untuk anak benih

Menyemai dilakukan pada suhu bilik - anak benih akan muncul tidak lama lagi, maksimum seminggu kemudian.

  1. Parit dangkal ditandakan di tanah setiap 5-7 cm antara satu sama lain.
  2. Benih disemai ke dalam parit hingga kedalaman 1.5 cm. Lebih baik jangan kerap menyemai: anda harus menipis dan membuang lebihan.
  3. Tanaman disiram dengan baik dan ditutup dengan kaca untuk pertama kalinya.
  4. Selepas kemunculan anak benih selama seminggu, suhunya berkurang tajam hingga 10 ºC, jika tidak, anak benih akan meregang. Dan suhu di atas 16 ºC tidak diingini.

Seperti jenis kubis lain, brokoli biasanya tumbuh dan tumbuh dengan cepat.

Merawat anak benih adalah mudah:

  • jangan terlalu panas;
  • menyiram, tetapi tidak berlebihan;
  • jangan menyelam - brokoli tidak bertolak ansur dengan menyelam;
  • memberi makan dengan baja kompleks (dengan adanya tanah berkhasiat dengan penambahan kompos, baja mineral, pemberian makanan adalah pilihan).

10-12 hari sebelum menanam di kebun, anak benih mesti terbiasa dengan angin, membawanya ke balkoni. Isyarat bahawa sudah tiba masanya dia pergi ke kebun adalah kemunculan 6-8 daun sejati. Pada masa ini, dalam keadaan normal, semak sudah mempunyai akar yang kuat..

  1. Anak benih ditanam di kebun pada waktu petang, adalah wajar pada keesokan harinya mendung dan matahari yang panas tidak terbakar.
  2. Anak benih ditanam di lubang yang digali dengan sendok hingga 25 cm, di antaranya disimpan dari 30 hingga 35 cm, di antara baris - hingga setengah meter. Tambahkan setengah gelas abu kayu ke lubang.
  3. Anak benih yang dikeluarkan dari kotak dengan segumpal tanah dikuburkan jauh sehingga hanya roset daun yang tersisa di atas permukaan setelah menanam dan menyiram.
  4. Setelah menanam, brokoli disiram dengan baik dan mulsa.
  5. Sekiranya terdapat fros, tutup penanaman dengan bahan bukan tenunan - spunbond atau lutrasil.

Semasa menanam anak benih brokoli, bahagian utama batang ke daun harus masuk ke bawah tanah

Menjelang, bergantung pada varietas, satu atau dua bulan sebelum penuaian, dan selama ini, perawatan asas diperlukan. Ada baiknya jika bulan-bulan ini hujan. Dan jika tidak, anda mesti banyak menyiram, jika mungkin setiap hari. Di wilayah Moscow, jarang sekali terdapat musim seperti yang diperlukan penyiraman brokoli setiap hari. Sekiranya penyiraman hanya dapat dilakukan pada hujung minggu, ini harus dilakukan dengan sedikit, dan lubang-lubang tersebut harus disapu dengan lebih dipercayai. Sudah tentu, selepas menyiram, longgar antara semak dan deretan semak juga diperlukan, serta penyiangan sistematik, terutama dari rumpai besar.

Menyiram anak benih brokoli yang ditanam dalam cuaca kering setiap hari

2 minggu selepas penanaman, anak benih perlu diberi makan. Baja terbaik untuk brokoli adalah baja mullein cair (setengah liter per baldi air). Ditekankan selama beberapa jam dan dituangkan ke dalam baldi untuk sekitar 8-10 tanaman. Selepas beberapa minit, tuangkan dengan air bersih. Selepas 12-14 hari lagi, makan harus diulang. Kepala akan tumbuh tanpanya, tetapi dengan memberi makan mereka akan jauh lebih besar.

Dan jika ada keinginan untuk menerima, sebagai tambahan kepada kepala pusat, setelah beberapa saat tanaman tambahan, maka segera setelah memotong kepala utama, seseorang tidak boleh menggali kubis, tetapi memberi makan dengan larutan baja fosforus-kalium (20-30 g per baldi air).

Menanam brokoli dengan menyemai benih di kebun

Mulai bulan Mei, di wilayah Moscow, anda boleh menyemai brokoli terus ke tanah terbuka. Bumi harus memanaskan badan, jadi jika terjadi musim bunga hangat awal, kubis disemai pada awal bulan. Sekiranya masih ada bahaya frosts kembali, maka pada pertengahan bulan.

Benih disediakan dengan cara yang sama seperti untuk tumbuh melalui anak benih. Kedalaman menyemai - 2 cm. Anda boleh menyemai dengan dua cara:

  • padat dalam baris, kemudian kurangkan anak benih jika perlu, biarkan anak benih terkuat pada jarak 30-35 cm;
  • dalam lubang, dua pada jarak 30-35 cm, kemudian cabut tanaman yang paling lemah.

Benih ditutup dengan tanah, disiram, sedikit mulsa sehingga tanah tidak kering dan retak.

Seperti kubis mana pun, brokoli mempunyai biji yang besar, jadi mudah menanamnya di dalam tanah.

Anda boleh menyemai brokoli di kebun beberapa kali sepanjang musim. Kali terakhir di wilayah Moscow adalah sekitar awal bulan Julai, jika tidak, kubis mungkin tidak mempunyai masa untuk menuai hasil penuh. Bagi mereka yang suka menikmati kubis segar sebelum musim sejuk, lebih baik menanam brokoli di rumah hijau.

Anak benih, seperti dalam kotak, dapat dijangkakan dalam seminggu. Dan kemudian - penjagaan biasa: jangan biarkan kering dan jangan biarkan rumpai tumbuh.

Tanah mesti sentiasa lembap pada kedalaman 20 cm.

Melonggarkan dan memberi makan - seperti dalam hal tumbuh melalui anak benih.

Video: cara menanam brokoli

Jenis kubis brokoli terbaik untuk wilayah Moscow

Iklim berhampiran Moscow sangat sesuai untuk menanam brokoli sehingga hampir semua jenis dapat ditanam di sini, baik yang awal matang maupun dengan musim yang lebih panjang. Namun, kemungkinan sejuk dan sejuk pada bulan Mei agak menyempitkan pilihan varieti..

    Tonus sangat popular di kalangan wakil dari varieti terawal. Dan walaupun kepalanya sangat kecil (hanya 150-200 g), Tonus terkenal dengan ketahanan yang tinggi terhadap penyakit, dan yang paling penting, kerana penuaiannya sudah siap 35-38 hari setelah menanam anak benih dan, oleh itu, 70 hari setelah munculnya anak benih... Perbungaan tidak terlalu padat, kadang kala mekar dengan cepat, yang merupakan kekurangan dari pelbagai jenis. Kepala mempunyai warna coklat. Perbungaan lateral mencapai 50 g, masak pada masa yang sama. Sehingga 3-4 kg produk dikumpulkan dari 1 m 2 kebun. Mungkin tumbuh sehingga fros adalah mungkin. Kubis dianggap salah satu yang paling lazat. Sesuai untuk pembekuan dan pengetinan.

Kubis brokoli dari jenis Tonus tahan penyakit

Berat kepala pelbagai brokoli Kepala keriting mencapai 600 g

Vitamin pelbagai kubis - pematangan awal, tidak lebih dari 2.5 bulan berlalu dari kemunculan hingga matang

Varieti brokoli Monterey F1 menghasilkan buah yang sangat besar dengan berat sehingga 2 kg

Kepala brokoli kerdil sederhana - hingga 400 g

Ulasan

Salah seorang pekebun kami menasihati saya untuk membeli dan menanam brokoli varieti kebun sayur Rusia Tonus, dan saya mesti mengatakan bahawa semuanya berjaya untuk saya. Saya mempunyai hasil panen yang indah. Saya juga membekukan kubis untuk musim sejuk. Dan akan ada cukup biji untuk saya untuk ini dan tahun depan.

MisVOlga

http://otzovik.com/review_3334558.html

Sudah tiba masanya untuk menulis ulasan mengenai biji Sedek. Kali ini akan menjadi biji kubis brokoli dengan nama lucu Gnome. Sejujurnya, saya membeli benih tanpa mengharapkan penuaian. Bagi saya ini adalah pengalaman pertama dalam menanam brokoli. Saya tidak menyangka benih akan tumbuh. Saya menunggu pucuk pertama dengan cepat. Saya tidak ingat betul-betul, tetapi pucuk muncul dalam sepuluh hari selepas penanaman. Benih tumbuh dengan sangat baik. Saya sendiri tidak menjangkakan perkara ini.

matilda31

http://otzovik.com/review_3649623.html

Saya menanam brokoli Batavia tahun lalu, kacukan Belanda. Saya suka - kepala besar - baik, tidak satu setengah kilo, seperti yang ditulis dalam keterangan, tetapi pasti 700-900 gram. Saya tidak menimbang. Pada bulan April saya akan menanamnya semula.

Diviko

http://dacha.wcb.ru/index.php?showtopic=1059&st=60

Brokoli masak mesti dipotong tepat pada waktunya, jika tidak cepat berubah menjadi warna. Saya memotong tanaman pertama dan meninggalkan tanaman, kerana kepala lateral akan terbentuk. Oleh itu, ia tumbuh dan tidak ada masalah khusus dengannya. Saya suka rasanya, dan saya membekukannya untuk musim sejuk. Semoga berjaya!

Svetlana Butorina

https://otvet.mail.ru/question/56029762

Wilayah Moscow adalah kawasan yang sesuai untuk menanam brokoli, dan, mungkin, tidak lama lagi ia akan hadir di setiap pondok musim panas. Menanam dan merawat brokoli adalah sederhana, dan faedah kesihatan makanan ini tidak dapat dinafikan..

Brokoli - peraturan penuaian yang tumbuh dan baik

Brokoli adalah sayuran kaya vitamin yang rasanya seperti kembang kol, tetapi jauh lebih produktif. Sepanjang musim, anda dapat memperoleh satu, tetapi dua hasil panen brokoli, walaupun menanamnya tidak sukar - tanamannya sangat bersahaja. Untuk pemakanan diet dan pemakanan yang betul, ramuan ini sangat diperlukan..

Di manakah brokoli ditanam??

Kubis brokoli dan penanamannya telah menjadi pekerjaan biasa dalam beberapa tahun kebelakangan. Ia ditanam di rumah hijau atau di tempat tidur terbuka di kebun sayur. Dalam setiap pilihan, pemilihan ragam yang betul dan pelaksanaan cadangan penjagaan adalah penting. Sama pentingnya untuk dapat memilih varietas sesuai dengan ciri iklim wilayah tempat tinggal anda. Varieti seperti "Caesar" dan "Continental" tumbuh sama baik di rumah hijau tertutup dan di tempat tidur.

Cara menanam brokoli di kebun?

Walaupun brokoli dikenali sebagai tahan lasak, kubis di kawasan terbuka tidak sesuai untuk semua kawasan. Masa penanaman benih di kebun adalah akhir bulan Mei. Bumi semestinya sudah dipanaskan hingga + 20 ° С. Baja berikut harus disapu di tanah terlebih dahulu:

  • organik;
  • abu kayu;
  • urea;
  • superfosfat.

Benih mesti disediakan dengan betul sebelum disemai. Ini dilakukan mengikut algoritma berikut:

  1. Kami meletakkan benih di dalam air suam (+ 50 ° C) selama 15 minit.
  2. Kami merendamnya dalam air sejuk selama satu minit..
  3. Kami memproses pada waktu malam (12 jam) dengan penyelesaian unsur surih.
  4. Kami mencuci benih dengan bersih.
  5. Kami meletakkan di dalam peti sejuk selama sehari.
  6. Keringkan.

Sebagai tambahan untuk menyemai benih secara langsung di tempat tidur kebun, penanaman benih pra-penanaman dilakukan. Dalam kes ini, penyediaan benih sama dengan yang dijelaskan di atas. Mereka ditaburkan dalam kotak dengan tanah yang sudah siap (tanah rumput, gambut dan pasir), dibasmi kuman dengan kalium permanganat terlarut. Anak benih pertama sudah muncul pada hari ke-3-4, dan setelah 40 hari mereka dapat ditanam di tempat yang tetap, memerhatikan skema penanaman 20x50 cm.

Varieti terbaik untuk luaran:

  • "Vyarus";
  • Kegemaran Hijau;
  • "Maharaja";
  • "Corvette";
  • "Comanche";
  • "Bertuah";
  • "Maraton".

Menanam brokoli di rumah hijau

Pemilik rumah hijau berminat dengan persoalan semula jadi bagaimana menanam brokoli dengan betul di kawasan yang dilindungi rumah hijau. Penyediaan benih untuk penanaman dan proses penanaman anak benih adalah sama seperti pada penanaman di tempat tidur terbuka. Semasa merancang menanam brokoli di rumah hijau menggunakan kaedah pembenihan, benih disemai 1-1,5 bulan sebelum menanam di tempat pertumbuhan kekal. Tempat tidur di rumah hijau dipenuhi dengan bahan organik dan baja mineral sejak musim luruh. Tanah mestilah neutral atau sedikit berasid. Pada awal musim bunga, tanah disiram dengan baja nitrogen.

Jenis brokoli terbaik untuk tumbuh di rumah hijau:

  • "Nada";
  • "Lazarus";
  • "Vitamin";
  • Kontinental;
  • "Caesar";
  • "F1 - Brokoli".

Syarat untuk menanam brokoli

Seperti jenis kubis lain, brokoli mempunyai beberapa ciri untuk tumbuh dan dijaga sekiranya anda mahukan hasil terbaik:

  1. Brokoli sangat hygrophilous dan fotophilous. Kelembapan tanah dan udara penting di sini. Tanah di bawahnya mesti sentiasa dibasahi 70%, dan kelembapan udara yang ideal adalah 85%. Kepala brokoli, tidak seperti bunga kembang kol, tidak perlu berlorek.
  2. Terlepas dari rintangan sejuk dan tahan panas, hasil brokoli terbaik diperoleh ketika memerhatikan beberapa rejim suhu optimum - dari +16 hingga + 20 ° С.
  3. Untuk brokoli, pelonggaran tanah yang berterusan sangat penting - tanah harus berventilasi dengan baik, tidak dipadatkan.

Tanah untuk anak benih brokoli

Anda boleh membeli tanah siap untuk anak benih brokoli, atau anda boleh menyediakannya sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu mencampurkan rumput, humus, abu dan pasir dengan teliti. Substrat ini mestilah longgar dan ringan yang memungkinkan air mengalir dengan baik, kerana genangannya tidak dapat diterima - kubis boleh jatuh sakit dengan kaki hitam. Pada masa yang sama, kubis menyukai kelembapan. Dari segi keasidan, tanah harus sedikit berasid atau neutral. Brokoli bertindak balas dengan baik terhadap pengapuran tanah.

Untuk memberikan jawapan yang lengkap mengenai persoalan bagaimana menanam kubis brokoli dan mendapatkan hasil maksimum dari itu, perlu membangkitkan masalah pembajaan tanah. Sejak musim luruh, baja organik dan mineral telah digunakan pada tempat tidur dengan kadar 5 kg per meter persegi. Sebelum menanam secara langsung, anda perlu meletakkan baja nitrogen ke tempat tidur, membasahi dengan baik, dan kemudian melonggarkan tanah untuk memperkaya tanah dengan udara - semua langkah ini akan sangat memudahkan penjagaan kubis. Prekursor terbaik untuk brokoli adalah wortel, kentang, kekacang.

Menanam brokoli di rumah - menyiram

Salah satu perkara yang paling penting ketika menjawab persoalan bagaimana menanam brokoli di negara ini adalah penyiraman yang kompeten. Sangat penting untuk memerhatikan keadaan kelembapan. Penyiraman harus pada masa yang sama sederhana, tetapi juga mencukupi untuk menjaga kelembapan tanah yang tetap. Sekiranya penyiraman berlebihan, kubis akan sakit dengan kaki hitam. Sekiranya kelembapan tidak mencukupi, ini akan mempengaruhi kualiti kepala - ia berubah menjadi kerdil. Pada masa yang sama, penting untuk melonggarkan tanah yang dipadatkan dari kelembapan secara berkala. Setiap kali selepas menyiram, tanah dilonggarkan hingga kedalaman 8 cm. Kaedah agroteknik sedemikian memberikan hasil terbaik.

Cara menanam brokoli?

Pencinta brokoli menanamnya melalui biji dan anak benih. Mana-mana kaedah yang anda pilih, pertama sekali anda perlu menyediakan benih dengan betul. Algoritma penyediaan telah dijelaskan di atas, ia sesuai untuk kaedah pendaratan. Tahap ini sangat penting, serta penyediaan substrat yang berkualiti. Di bawah ini adalah gambaran bagaimana menanam brokoli dengan kaedah benih dan anak benih..

Cara menanam brokoli dari biji?

Sekiranya anda ingin mencuba kaedah penanaman brokoli, penanamannya adalah seperti berikut: benih yang disiapkan disemai di tempat tidur yang sudah siap, disenyawakan, dilonggarkan dan dibasahi mengikut skema 20x50. Kaedah tanpa biji sering diamalkan semasa menanam semula brokoli (kali ke-2 dan kadang-kadang ke-3 setiap musim). Menanam brokoli apabila ditanam dari biji membolehkan anda mendapatkan penuaian penghantar hingga musim luruh. Untuk melakukan ini, anda boleh menanam batch baru di tanah setiap 3 minggu untuk menggantikan yang dituai, memperpanjang masa penuaian dan meningkatkan isinya..

Anak benih brokoli - tumbuh

Oleh itu, kita sampai pada cara menanam brokoli di tanah terbuka melalui anak benih. Penyediaan terdiri daripada mencampurkan bahagian pasir, rumput dan gambut yang sama rata. Substrat ini mesti disiram dengan larutan kalium permanganat untuk pembasmian kuman. Seterusnya, benih yang disiapkan dimasukkan ke dalam kotak dengan tanah hingga kedalaman 0,8-1 cm. Setelah menyemai benih, suhu persekitaran dikekalkan pada + 20 ° С.

Dengan munculnya anak benih, suhunya diturunkan menjadi + 10 ° C, dan setelah seminggu meningkat menjadi + 14-16 ° C pada siang hari, sementara pada malam hari suhu harus + 9 ° C. Sekiranya anak benih ditanam pada suhu di atas + 20 ° C, ini akan menyebabkan kepala mula terbentuk lebih awal. Tidak kurang juga memantau tahap kelembapan tanah - baik kelembapan genangan maupun genangan air, dan kekurangannya, memberi kesan buruk.

Anda boleh menyelam anak benih pada usia 12-14 hari. Selepas itu, suhunya dapat dinaikkan hingga + 21 ° C, tetapi hanya sampai waktu pengukuhan. Kemudian dikurangkan lagi menjadi + 17 ° С pada siang hari dan + 9 ° С pada waktu malam. Beberapa minggu sebelum penanaman yang dimaksudkan di tanah, anak benih mulai membiasakan diri dengan sinar matahari dan angin. Lebih baik jangan terburu-buru turun, kerana suhu udara rendah di luar akan menyebabkan penangkapan kubis. Anda boleh menanam anak benih di luar pada usia 35-45 hari. Sekiranya cuaca baik atau mempunyai rumah hijau, anda boleh melakukannya pada awal Mei.

Ciri-ciri brokoli yang tumbuh

Mereka yang berminat dengan teknologi pertanian tanaman ini tahu tentang brokoli - ia boleh ditanam walaupun di balkoni atau loggia. Dengan memberikan suhu, cahaya dan kelembapan yang optimum, ada kemungkinan untuk menuai hasil yang sangat baik tanpa meninggalkan pangsapuri. Berikut adalah beberapa rahsia menanam brokoli di rumah dan di kebun:

  1. Untuk mengelakkan kematian anak benih dari kaki hitam dan cendawan serbuk, lebih baik menggunakan biji import yang dirawat dengan racun kulat, serta menggunakan substrat gambut yang tersedia secara komersial untuk memaksanya.
  2. Pada peringkat pembenihan, anda tidak perlu memberi makan kubis dengan bahan organik. Anda boleh menggunakan baja khas untuk kubis dalam bentuk kristal larut.
  3. Seperti semua kubis, brokoli bertindak balas dengan baik untuk menyiram anak benih dengan kalsium nitrat. Sebaiknya lakukan ini seminggu sebelum menanam di tanah dan sekali lagi seminggu selepas menanam. Anda juga boleh memberinya makan dengan unsur unsur surih dengan boron dan molibdenum..
  4. Semua perawatan kubis selanjutnya setelah ditanam di tanah terdiri dari penyiangan, pelonggaran, pelembapan, pemberian makanan dan pemprosesan dari perosak secara berkala..
  5. Adalah disyorkan untuk menyiram brokoli setiap 2 hari, dan semasa tempoh panas - dua kali sehari. Tanah di bawah kubis harus selalu dibasahi hingga kedalaman 15 cm. Lebih baik menyiramnya pada waktu malam, diikuti dengan melonggarkan untuk mencegah reput akar.
  6. Pakaian berpakaian dilakukan tiga kali setiap musim. Dua yang pertama terdiri dari campuran kotoran lembu dan kotoran burung. Bahan organik yang diceraikan diperkenalkan setelah penanaman anak benih di kebun dengan perbezaan 2 minggu. Makan ketiga dilakukan pada awal pembentukan perbungaan. Untuknya, ambil komposisi seperti itu - superfosfat 40 g, kalium sulfat 10 g dan ammonium nitrat 20 g, cairkan dalam 10 liter air dan air kubis.
  7. Melindungi kubis muda dari kutu salib - musuh bersama semua jenis kubis - merangkumi menutupi tempat tidur dengan kain bukan tenunan nipis. Sehingga perbungaan terbentuk, brokoli dapat disembur dengan Iskra. Apabila kepala mula terbentuk, anda boleh menaburkannya dengan campuran abu kayu dan debu tembakau..
  8. Tidak perlu tergesa-gesa untuk mengeluarkan tanaman dari kebun sebaik sahaja memotong kepala kubis tengah, kerana pucuk brokoli tumbuh dengan cepat, yang menjamin hasil panen tambahan.

Brokoli yang tumbuh "Caesar"

Varieti Caesar tergolong dalam pertengahan musim. Kubis pelbagai ini mempunyai kepala hijau yang besar dan sangat padat dengan warna ungu sedikit. Ketumpatan kubis menyerupai kembang kol. Brokoli "Caesar", penanaman dan penanamannya dihasilkan dengan menanam benih dan menyemai benih di tanah terbuka. Berkat penuaian yang baik dan penuaian yang tepat pada masanya, anda dapat memperoleh dua penuaian.

Brokoli yang tumbuh "Tonus"

Varieti brokoli "Tonus" merujuk kepada kematangan awal. Kematangan berlaku 60-90 hari selepas percambahan. Kepalanya tumbuh kembali dengan cepat dan mesra. Mereka dicirikan oleh kepadatan sederhana, warnanya berwarna hijau gelap. Cara menanam brokoli di rumah: Anda boleh melakukannya setelah anak benih berumur 45 hari atau dengan menyemai benih langsung di tanah terbuka. Hasil varieti adalah hingga 2 kg per meter persegi.

Brokoli yang tumbuh "Linda"

Kubis brokoli "Linda" dan penanamannya dilakukan dengan kaedah penanaman benih dan bukan penanaman. Varieti ini termasuk pada pertengahan musim - kematangan teknikal berlaku 90-100 hari selepas permulaan penanaman. Kepala kubis berwarna hijau gelap dan sangat besar. Setelah memotong bahagian tengahnya, tunggu proses lateral matang - anda akan senang dengan enam kepala yang lebih besar.

Kubis brokoli "Fortuna" - tumbuh

Brokoli "Fortuna" tergolong dalam varieti pertengahan musim. Ia dibezakan oleh roset daunnya yang tinggi dan kepala kelabu-hijau dengan ketumpatan sederhana. Teknologi penanaman brokoli serupa dengan varieti lain - kaedah penanaman benih dan benih adalah mungkin. Anda boleh menyemai benih di kebun setelah ancaman fros berlalu, iaitu pada akhir bulan Mei. Anda boleh menanamnya pada anak benih pada pertengahan April..

Brokoli

Brokoli, terkenal di dunia sejak zaman Rom Kuno. Dan, tanah airnya adalah Mediterranean dan Asia Kecil. Kubis mula menakluki Eropah pada abad ke-16. Kubis mendapat populariti sebenar hanya pada milenium XX..

Tetapi, walaupun sekarang, ia tidak popular di Rusia, Tetapi pakar pemakanan menjalankan tugas mereka, dan kubis menjadi popular di kalangan penggemar makanan sihat. Dalam semua aspek, sayur ini menyerupai kembang kol, tetapi dari segi rasa, komposisi kimia dan penampilannya sangat berbeza dengannya..

Kegunaan dan ciri-ciri kubis

  • Kuah brokoli. Mengandungi guanin dan adenin, yang berbahaya bagi kesihatan manusia.
  • Memanggang. Ini adalah kaedah yang paling berbahaya untuk memasak brokoli. Pendidihan lama, penaik, juga tidak dialu-alukan.
  • Dimakan mentah, cara paling sihat. Masakan wap datang kedua.
  • Mengandungi banyak serat. Oleh itu, ia membantu membersihkan usus. Terdapat hanya 34 Kcal dalam seratus gram..
  • Brokoli dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai keasidan perut yang tinggi..
  • Komposisi protein triptofan, lisin, protein. Bersaing dengan daging lembu dan telur ayam. Tetapi, pada masa yang sama, ia tidak mempunyai kolesterol, kerana protein di sini berasal dari tumbuhan.
  • Vitamin. B (B1, B2, B6), E, ​​A, PP, K, U, C:
    • C - terdapat lebih banyak di sini daripada jeruk dan lemon.
    • U - terdapat banyak seperti di asparagus.
  • Makro dan elemen mikro. Kalium, magnesium, kalsium, natrium, besi, fosfor, zink, mangan, tembaga dan selenium.
  • Sulforaphane. Menghambat perkembangan sel barah.
  • Tumbuhan tahunan.
  • Selepas memotong kepala, yang baru tumbuh.
  • Tidak bertolak ansur dengan panas. Oleh itu, suhu optimum bagi brokoli ialah 16 ° C - 20 ° C..
  • Perbungaan tidak perlu dilorekkan, ini adalah perbezaan utama dari kembang kol, di mana kepala tidak menyukai sinar matahari.
  • Setelah memotong kepala utama, pucuk lateral mula bercabang. Yang juga digunakan untuk makanan.

Perkara penting semasa memaksa anak benih

  1. Menyiapkan penyediaan benih.
  2. Kami menyiapkan tanah dengan betul.
  3. Tarikh pendaratan.
  4. Penjagaan anak benih.

Penyediaan benih

Kami menyediakan biji dengan cara yang sama seperti kubis. Kami membaca artikel dengan teliti. >>>

Cara menyediakan tanah untuk anak benih

Tarikh pendaratan

Brokoli, seperti kembang kol, tidak disimpan dengan baik. Oleh itu, pada musim bunga, menyemai benih untuk anak benih, disarankan untuk memecahkannya menjadi selang waktu, untuk jangka masa 2 - 3 minggu. Dalam kes ini, kita akan mendapat hasil segar sepanjang musim panas. Walau bagaimanapun, kubis tidak bertolak ansur dengan pematangan berlebihan. Sekiranya tidak dikeluarkan tepat pada waktunya, kepala akan berbunga. Dan 36 - 40 hari adalah masa dari menyemai benih hingga menanam di tanah terbuka. Di sini, kita mempunyai masa pematangan yang cepat. Dengan mengetahui nombor-nombor ini, adalah mudah untuk mengira tarikh akhir anda sendiri.

Awalmenyemai 15 - 23 Mac, turun di akhir April - awal Mei
Awalkami menyemai 1 - 10 April, kami menanam anak benih selepas 15 Mei.
Awalkami menyemai dari 25 April hingga 10 Mei, kami menanam dari 12 Jun

Perolehan musim panas boleh diatur dengan bantuan varieti dengan pematangan yang lewat.

Pada akhirnya, semuanya bergantung pada wilayah tempat anda tinggal. Di sini, kita mempertimbangkan zon tengah Rusia.


Perkara utama semasa memaksa anak benih

Titik penting semasa berkembang

Penyediaan tapak dan tanah

Brokoli, dibandingkan dengan kembang kol, dianggap lebih bersahaja. Perhatikan bahawa ia kurang termofilik dan boleh tumbuh di tanah yang agak miskin. Dan pada masa yang sama, tolong kami dengan hasil panen yang luar biasa. Keasidan mestilah dalam lingkungan 6 - 7. Pada masa yang sama, kita memerhatikan putaran tanaman. Kubis tumbuh dengan baik selepas timun, kentang, biji-bijian dan kekacang.

Tanah harus disenyawakan dengan baik dengan bahan organik dan baja mineral. Oleh itu, untuk penggalian musim luruh kami membawa baja. Tetapi pada musim bunga, baja mineral, humus. Perhatikan bahawa tanaman itu tidak menyukai kotoran segar..

Skim pendaratan

  1. 35 cm - 50 cm.
  2. 50 cm - 60 cm.
  3. Kami duduk di Meatlider.
  4. Kubis tumbuh dengan campuran bit. Pendaratan bercampur.

Menyiram, memberi makan, melonggarkan, menimbun, mencegah penyakit

Cara menyimpan brokoli dengan betul

Brokoli adalah sayur yang enak, enak dan sihat. Dan tetap segar adalah keinginan semula jadi setiap tukang kebun. Dan, dalam artikel ini, kita akan melihat cara yang paling popular untuk mengekalkan sayur-sayuran yang sihat ini..

Keadaan penyimpanan yang optimum

Keadaan penyimpanan yang optimum dianggap 0 - + 5 С °, dengan kelembapan udara 90% - 95%. Terutama, anda perlu memperhatikan pengudaraan. Di sini, syarat adalah yang terpenting.

Pilihan untuk simpanan

  1. Sebelum menuai, kami mengecualikan baja nitrogen dari makanan.
  2. Kami menolak kepala yang rosak. Sebarang kecacatan tidak dapat diterima.
    1. Sayuran beku tidak boleh disimpan.
  3. Hanya varieti dan kacukan yang sudah masak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama.
  4. Hanya kepala yang dipasang tepat pada waktunya akan disimpan untuk masa yang lama. Parameter yang disyorkan untuk memotong:
    1. Berat 250 g - 300 g.
    2. Ukuran berdiameter 12 cm - 15 cm.
    3. Buahnya berwarna hijau. Bunga kuning tidak dibenarkan. Tumbuhan yang terlalu banyak kehilangan selera.
  5. Potong di bawah bunga sekurang-kurangnya 15 cm.
  6. Kami menuai hanya dalam cuaca sejuk.
  7. Jangan basuh sebelum disimpan.

Kaedah penyimpanan

  • Peti sejuk. Rata-rata 5-14 hari:
    • Di dalam air seperti bunga.
    • Dalam tuala basah.
    • Dalam beg selofan dengan lubang.
  • Pembeku. Simpan di sini sehingga 1 tahun.
    • Blanch selama 5 minit, keringkan dan sebarkan ke dalam sachet. Ini memberikan pengekalan warna, dan kemudian ia tidak melembutkan dengan cepat. Juga perhatikan bahawa pembekuan semula tidak dibenarkan..
  • Bilik bawah tanah.
    • Dalam kotak, dengan kain lembap diletakkan di dalamnya, dan ditutup dengan filem gelap. Kubis tidak boleh bersentuhan antara satu sama lain. Dengan cara ini anda boleh menyimpan sehingga 2 bulan..
  • Pengetinan.
  • Mengeringkan pada suhu 60 ° C.
  • Loggia atau balkoni terlindung. Ini jelas merupakan pilihan yang baik. Tetapi di sini, anda perlu meletakkan tangan supaya kubis dapat disimpan di loggia.

Varieti brokoli matang awal yang terbaik

Musim tumbuh penuh adalah 61 - 101 hari. Lebih-lebih lagi, kepala boleh mempunyai berat antara 250 hingga 400 gram. Dan 36 - 41 hari adalah hari dari menyemai anak benih hingga menanam di tanah terbuka. Kematangan awal dan bersahaja adalah kelebihan utama ketika menanam brokoli. Biasanya, varieti awal digunakan untuk penggunaan musim panas dengan segar dan salad. Mereka tidak sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Juga, mereka, seperti semua jenis dan kacukan moden, menentang perosak dan penyakit dengan sempurna..

  • Batavia F1. Berat boleh sampai 1.2kg.
  • Linda;
  • Tuan F1;
  • Monaco F1;
  • Nada;
  • Vitamin.

Varieti brokoli pertengahan musim terbaik

Tempoh tumbuh-tumbuhan di sini adalah 106 - 129 hari. Hanya 40 hari berlalu dari penanaman hingga penanaman di tanah. Berat kepala dalam varieti ini mencapai 0.6 kg dalam keadaan yang baik. Ketahanan yang baik terhadap penyakit, perosak, keadaan cuaca buruk. Memberi tindak balas yang betul terhadap teknik pertanian yang betul.

  • Ironman F1;
  • Kerdil;
  • Rezeki.

Varieti brokoli matang yang terbaik

Tempoh vegetatif adalah dalam masa 131 - 145 hari. Varieti dan kacukan ini mampu disimpan dalam jangka masa yang lama. Berat kepala hingga 600 g. Teknik penanaman yang betul adalah kunci. Dalam kes ini, tanaman kita tidak jatuh sakit dan perosak tidak memakannya. Walaupun, beberapa jenis mempunyai kelemahan.

  • Agassi F1;
  • Maraton F1;
  • Parthenon F1.

Brokoli: bila dan bagaimana menanam

Baru-baru ini, sayur yang tidak dikenali oleh sebilangan besar tukang kebun telah didaftarkan dengan teliti di tempat tidur kami. Brokoli jatuh cinta dengan kesederhanaan dan kemampuannya tumbuh dalam keadaan iklim yang berbeza. Lebih-lebih lagi, tanaman itu boleh dituai bukan hanya di rumah hijau. Kubis aktif membuahkan hasil di kawasan lapang.

Pengenalan ringkas

Rupa yang tidak biasa, tetapi kubis yang sangat sihat dengan nama "brokoli", yang tidak biasa untuk bahasa Rusia, telah menjadi sayur yang popular di tempat tidur kami dalam beberapa tahun terakhir. Dan ini bukan mengenai penampilan wakil keluarga Kubis di luar negara. Brokoli adalah sayuran yang sangat sihat, yang dari segi kandungan vitamin A adalah juara di antara tanaman yang serupa.

Brokoli adalah sayur yang sangat sihat

Brokoli adalah tanaman kebun tahunan yang merupakan saudara terdekat kembang kol. Ia berbeza dengannya dalam perbungaan warna hijau yang kaya. Dan dari segi komposisi vitamin, ia jauh lebih unggul daripada genetik pendahulunya.

Walaupun pertalian genetik, kembang kol dan brokoli berbeza antara satu sama lain.

Rendah kalori, rasa luar biasa dan faedah hebat - kombinasi ini menjadikan brokoli sebagai sayur yang sangat menarik untuk tukang kebun. Sudah tentu, anda boleh membeli produk tersebut di pasar raya, dan terdapat banyak pilihan - segar, kalengan atau beku. Tetapi lebih menggembirakan menanam bom vitamin di kebun anda.

Brokoli juga menarik untuk ditanam kerana sayurnya dapat berbuah selama beberapa bulan. Daripada kepala pusat yang terpotong, yang baru mula berkembang dari tunas lateral. Anda boleh menuai sehingga sangat sejuk.

Brokoli sangat berguna dan bersahaja, oleh itu budaya ditanam pada skala industri.

Memilih tapak pendaratan

Harus diingat bahawa sayur-sayuran di luar negara cukup bersahaja. Teknik pertaniannya serupa dengan penanaman kembang kol..

Cuba cari kawasan yang rata dan terang untuk ditanam. Letakkan tempat tidur dari timur ke barat. Adalah wajar bahawa anak benih yang ditanam harus ditutup dengan penanaman lebat dari angin kencang. Angin tidak lagi menakutkan tanaman yang mengeras.

Walaupun brokoli menyukai matahari, di kawasan selatan yang panas, tetap lebih baik menanamnya sedemikian rupa sehingga pada waktu tengah hari kubis berada di bawah naungan yang tersebar. Di bawah sinar matahari yang kuat, perbungaan brokoli mungkin mulai berantakan.

Untuk mengelakkan perbungaan brokoli pecah, mereka perlu dilorek dengan panas.

Penyediaan tanah

Berkenaan dengan tanah, orang Itali sangat sederhana, tetapi memberikan hasil terbaik pada tanah yang kaya dengan humus atau pada tanah liat dengan lapisan subur yang dalam. Lebih suka tanah yang neutral dan sedikit beralkali, di kawasan paya dengan tanah berasid sangat sakit dan praktikalnya tidak berbuah.

Anda dapat meningkatkan hasil jika anda memerhatikan putaran tanaman. Tanam brokoli selepas kekacang dan biji-bijian, kentang, wortel, timun. Ia tumbuh dengan baik selepas baja hijau. Kepala tidak akan terikat dengan baik jika tanaman ditanam setelah jenis kubis, lobak, lobak, lobak, bit dan rutabaga. Menanam brokoli di tempat yang sama dua kali berturut-turut juga merupakan idea yang buruk..

Adalah perlu untuk menyiapkan tanah untuk ditanam pada musim gugur. Laman web ini dibebaskan dari sisa-sisa tanaman sebelumnya dan digali hingga kedalaman lapisan subur. Semasa pemprosesan, nutrien ditambahkan ke 1 m 2:

  • 5 - 6 kg bahan organik (kompos, baja busuk);
  • 40 g superfosfat;
  • 15 g kalium klorida.

Untuk penggalian musim luruh, nutrien mesti dibawa masuk

Sekiranya anda seorang penganut pertanian organik, anda boleh melakukannya tanpa kimia. Kalium berjaya digantikan oleh abu kayu, yang bukan hanya akan menyuburkan tanah, tetapi juga dapat mengurangkan keasidan. Nitrogen yang diperlukan ada dalam kotoran, kadar penggunaannya dalam kes ini meningkat.

Brokoli boleh ditanam di tempat tidur kebun biasa, yang telah disediakan sebelumnya. Tetapi jika anda tinggal di kawasan dengan keadaan cuaca yang tidak stabil, gunakan tempat tidur taman yang hangat. Di dalamnya, bumi menjadi panas lebih awal dan penurunan suhu tidak begitu mengerikan untuk sayur-sayuran..

Walaupun brokoli tahan sejuk, akan lebih selesa di taman yang hangat.

Penyediaan benih

Sebelum menyemai, benih brokoli yang dibeli atau dituai mesti disediakan, ini meningkatkan percambahan mereka. Pemprosesan adalah seperti berikut:

  • ayak dan kalibrasi biji, jangan gunakan pecahan halus untuk menyemai;
  • masukkan benih terpilih ke kain tipis (untuk kemudahan) dan turunkan selama 15 - 20 minit di dalam air yang dipanaskan hingga 50 0 С;
  • kemudian rendam dalam air sejuk selama 1 minit;
  • selepas rangsangan suhu, rendam biji dalam larutan Epin selama 12 jam (semua perkadaran ditunjukkan pada label);
  • apabila masa yang diperuntukkan telah berlalu, kirimkan kain kasa dengan biji ke peti sejuk selama sehari (letakkan bahan penanaman di dalam beg plastik dan letakkan di rak paling rendah);
  • peringkat akhir - pengeringan dalam keadaan semula jadi ke keadaan aliran bebas.

Biji brokoli mesti diproses sebelum disemai, ini akan meningkatkan percambahannya

Epin sangat membantu para pekebun di zon pertanian berisiko. Penyelesaian ubat mempercepat percambahan biji benih, mengaktifkan fungsi perlindungan tanaman, meningkatkan produktiviti dan mengurangkan kejadian penyakit tanaman.

Epin adalah penemuan sebenar bagi tukang kebun

Sebagai tambahan kepada kaedah penyediaan benih ini, terdapat beberapa kaedah lagi. Mungkin anda lebih suka salah satu daripadanya. Benih terlebih dahulu dirawat dalam air panas dan kemudian sejuk seperti yang dijelaskan di atas. Tetapi kemudian penyelesaian merangsang dan membasmi kuman disediakan dengan cara yang sedikit berbeza..

  1. Asid borik. 0.5 g bahan dicampurkan dengan 1 l air.
  2. Mangan. 1 g unsur jadual berkala dilarutkan dalam 1 l air.
  3. Abu. 1 sudu besar l. abu diaduk dalam 1 liter air. Berkeras selama dua hari. Tapis.

Benih direndam dalam salah satu larutan selama 8 jam. Kemudian keringkan dan taburkan.

Sekiranya anda membeli benih varieti hibrid dari syarikat terkenal, maka, sebagai peraturan, bahan penanaman telah melalui proses yang diperlukan. Ini dibuktikan dengan kulit berwarna menutupi biji. Tidak perlu merendamnya; disarankan untuk mula menyemai pada waktunya.

Biji brokoli bersalut warna tidak perlu lagi merendam

Benih yang disiapkan dapat disemai dengan segera di tempat tidur kebun atau anak benih yang ditanam daripadanya.

Menanam anak benih

Kaedah pembenihan membantu mendapatkan hasil panen lebih awal daripada kaedah penanaman benih. Oleh itu, menanam anak benih adalah aktiviti yang sangat popular di kalangan tukang kebun. Pekerjaan yang menyenangkan bermula sekitar pertengahan Mac. Waktunya, secara semula jadi, berubah bergantung pada ragamnya. Varieti awal disemai 45 hari sebelum menanam di tempat tetap, yang kemudian - 35-40 hari.

Menyemai

Tanah harus dibasmi kuman sebelum menanam. Ini mesti dilakukan terlebih dahulu dengan cara menumis tanah di dalam ketuhar atau menumpahkannya dengan larutan mangan.

  1. Untuk menyemai benih, disarankan untuk menyediakan kotak dengan ketinggian 25 cm. Lebar kira-kira 30 cm, panjangnya 50 cm.
  2. Letakkan lapisan saliran di bahagian bawah bekas. Isi dengan tanah yang subur dicampurkan dengan pasir kasar, humus dan abu. Keasidan mesti neutral.
  3. Lembapkan tanah dengan baik dan buat alur sedalam 1.5 cm. Ini mudah dilakukan dengan papan.
  4. Sebarkan benih pada jarak 3 cm antara satu sama lain. Lebar antara baris juga kecil - 5 cm.

Kotak penanaman boleh berupa plastik atau kayu

Keadaan percambahan

Untuk percambahan yang berjaya, perhatikan keadaan berikut.

  1. Sebelum munculnya pucuk, bekas mesti disimpan di dalam bilik dengan suhu 20 0 С.
  2. Apabila pucuk muncul, pindahkan bekas ke tempat yang lebih sejuk, di mana termometer hanya menunjukkan 8 - 10 0 C. Dalam keadaan seperti itu, anak benih harus tinggal selama seminggu.
  3. Kemudian hantar ke bilik yang lebih panas dengan suhu siang hari 14 - 16 0 С, pada waktu malam - hingga 9 0 С.
  4. Tempat penempatannya optimum ringan agar anak benih tidak meregang. Kelembapannya tinggi, tanah dibasahi secara berkala. Pengeringan atau pengairan tidak dibenarkan.

Sebaik sahaja pucuk pertama muncul, anak benih dipindahkan ke tempat yang sejuk.

Memetik

2 minggu selepas kemunculan tunas, pilih tunas muda.

  1. Lebih baik menggunakan tablet gambut, sehingga nanti Anda dapat menanamkan anak benih ke tempatnya tanpa mencederakan akarnya. Tetapi anda boleh mendapatkannya dengan cawan sekali pakai..
  2. Setelah memetik, anak benih memerlukan sedikit teduhan. Lebih baik menyembunyikannya dari cahaya matahari yang terang.
  3. Suhu bilik meningkat hingga 21 0 С.
  4. Setelah tanaman muda berakar, mereka dapat diberi makan dengan baja universal..
  5. Kami menurunkan suhu lagi kepada 17 0 С pada waktu siang, pada waktu malam hingga 9 0 С.
  6. Kira-kira 2 minggu sebelum jangka masa penanaman anak benih di tempat tetap, kami meneruskan pengerasan kubis muda. Kita mulakan dengan kerap ditayangkan, kemudian kita mengeluarkan anak benih ke balkoni terbuka atau di luar. Jalan pertama mesti pendek. Tetapi secara beransur-ansur meningkatkan masa yang dihabiskan di luar rumah setiap hari..

Lebih baik menyelam anak benih brokoli ke dalam tablet gambut agar tidak mengalami trauma pada akar ketika menanam di tempat yang tetap

Menanam brokoli di tanah

Brokoli, tidak seperti bunga kembang kol, mentolerir suhu hingga -7 ° C (ini berlaku untuk tanaman dewasa dan sihat). Oleh itu, budaya ini ditanam bukan hanya di kawasan yang hangat, tetapi juga di Ural. Iklim Rusia tengah untuk menanam brokoli dianggap hampir ideal.

Brokoli dan kembang kol - video

Menanam benih

Masa penanaman benih tidak sama di kawasan yang berlainan. Di daerah dengan iklim yang ringan, benih dapat disemai pada akhir April - awal Mei. Di kawasan yang lebih sejuk, prosedur boleh dilakukan dari Mei hingga Jun. Pokok epal adalah panduan yang baik untuk menyemai benih. Sekiranya tunas mereka mulai aktif bangun, sudah waktunya menanam benih di tanah..

  1. Gali lubang cetek di kawasan yang disediakan pada musim gugur, tumpahkan dengan air.
  2. Sekiranya tanah belum disenyawakan pada musim gugur, lakukanlah semasa menanam. Masukkan segenggam abu dan sedikit humus atau 5-10 g baja mineral lengkap ke setiap lubang. Campurkan sebati dengan tanah kebun.
  3. Letakkan beberapa biji dalam satu lubang. Apabila mereka tumbuh, anda perlu memilih pucuk kuat.

Selepas benih tumbuh, anda perlu meninggalkan tunas terkuat

Agar kepingan sejuk kembali tidak mempengaruhi percambahan benih, tutup tempat tidur kebun dengan filem telus tebal.

Pemilihan varieti yang betul sangat penting untuk penanaman dan penuaian yang berjaya. Sekiranya varietas yang lambat dapat disemai di kawasan yang hangat di kawasan terbuka, maka di kawasan pertanian yang berisiko adalah yang terbaik untuk menanam lebih awal.

Skim pendaratan

Agar tidak terlibat dalam penipisan, menanam benih dilakukan sesuai dengan skema - 30 cm antara tanaman berturut-turut, 50 cm - di lorong. Dalam kes ini, kepala pusat yang agak besar diperolehi. Tetapi jika anda ingin mendapatkan tanaman dari tunas sampingan, skema harus diubah pada awalnya, menjadikannya kurang tebal. Tinggalkan 45 - 50 cm di antara tanaman, tingkatkan jarak baris hingga 60 cm.

Brokoli adalah tanaman yang tinggi dan kuat, jadi penanaman yang menebal tidak dialu-alukan.

Menanam anak benih

Pada waktunya, proses ini jatuh pada pertengahan Mei. Tetapi jika tanah tidak cukup dipanaskan, dan pada waktu malam ada embun beku di tanah, jangan terburu-buru, kerana anak benih lembut dapat mati pada -2 0 C. Anak benih harus ditanam pada cuaca mendung atau pada waktu petang. Yang paling sesuai untuk berpindah ke tempat tetap adalah anak benih yang kuat dan keras, yang mempunyai 5 - 6 daun sejati. Corak penanamannya sama seperti untuk menyemai benih. Nutrien juga harus ditambahkan ke lubang jika tidak diperkenalkan ketika menggali bumi pada musim gugur. Pendaratan terbaik dilakukan dengan penghantaran.

Sebelum menanam di tanah terbuka, anak benih brokoli mesti melalui tahap pengerasan.

  1. Lubang digali mengikut ukuran bola akar anak benih.
  2. Tumpahkan banyak dengan air dan tanam kubis muda dalam bubur berkrim yang dihasilkan.
  3. Penanaman dilakukan pada kedalaman rata-rata, anak benih mesti diperdalam hingga daun pertama.
  4. Sekiranya mata air kering dan tanah tidak dibasahi dengan secukupnya, airnya lagi, tambahkan sedikit tanah kering dan padatkan penanaman, tekan dengan tangan anda.
  5. Tutup penanaman dengan mulsa di atas. Ia akan mengekalkan kelembapan di dalam tanah, melindungi akar daripada terlalu panas dan mencegah pertumbuhan rumpai..

Brokoli. Penanaman di phacelia - video

Agar anak benih tidak mengalami kemungkinan sejuk, tempat tidur ditutup dengan struktur pelindung - rumah hijau. Untuk melakukan ini, bengkokkan wayar yang kuat dengan busur, pasangkannya di tempat tidur taman dan tutup strukturnya dengan filem selofan dari atas, yang hujungnya dapat diperbaiki dengan menggali tanah atau bertindih dengan batu (batu bata).

Rumah hijau foil akan melindungi anak benih halus dari fros yang berlaku pada musim bunga

Ciri penanaman di rumah hijau

Brokoli yang ditanam di rumah hijau menjamin hasil yang tinggi. Kelebihan tanah tertutup adalah keadaan tumbuh yang selesa dan berterusan, yang memungkinkan untuk mendapatkan hasil yang sama baik dari varietas awal dan varietas akhir. Di rumah hijau, sayur yang sihat ditanam dengan cara yang sama seperti di ladang terbuka - oleh biji dan anak benih.

  1. Persiapan dalaman dilakukan pada musim luruh. Penggalian digabungkan dengan pengayaan tanah dengan nutrien. Norma diberikan di atas.
  2. Adalah mungkin untuk menyemai benih pada waktunya dan bahkan sedikit lebih awal, kerana dalam keadaan tertutup tanaman tidak takut akan perubahan keadaan cuaca. Contohnya, di Wilayah Bumi Bukan Hitam, kerja menyemai benih di rumah hijau bermula pada sepuluh hari pertama bulan Mac. Anak benih sudah muncul pada hari ke-3 - ke-4. Dan pada kubis berusia 10 hari, 4 daun asli sudah muncul.
  3. Dianjurkan untuk menanam anak benih dengan daun 5-6 pada akhir bulan April. Suhu di rumah hijau harus dijaga pada suhu 18 ° C pada siang hari dan 12 ° C pada waktu malam.

Dalam keadaan rumah hijau, brokoli berkembang dengan baik dan berbuah

Menanam brokoli di rumah

Tidak semua orang mempunyai taman, tetapi banyak suri rumah berminat dengan cara mendapatkan vitamin semula jadi di rumah. Mereka mungkin menguasai teknologi menanam sayur-sayuran di ambang tingkap atau tomato di balkoni. Tetapi adakah mungkin untuk menanam brokoli? Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, ya.

    Untuk menentukan isipadu periuk, anda perlu mengambil kira bahawa sebahagian besar akar terletak pada kedalaman 25 cm. Perlu juga diingat bahawa lapisan saliran mesti diletakkan di bahagian bawah bekas, kerana brokoli tidak menyukai air bertakung di akar.

Untuk menanam brokoli di balkoni, anda memerlukan periuk yang lapang

Brokoli adalah sayur yang popular untuk balkoni dan loggias

Menanam keserasian brokoli dengan tanaman lain

Putaran tanaman ditulis pada awal artikel. Tetapi, selain ini, anda juga harus mengambil kira jiran tetangga di kebun. Lagipun, bukan rahsia bagi sesiapa sahaja bahawa ada tumbuh-tumbuhan yang saling menindas..

Menanam bersama membantu tumbuh-tumbuhan tumbuh dengan lebih baik dan saling melindungi dari penyakit dan perosak:

  • timun dan kekacang akan menjadi tetangga yang baik, kerana mereka juga suka penyiraman yang banyak;
  • tumbuhan berbau kuat - calendula, marigolds, tansy, rosemary, thyme, mint akan melindungi dari perosak;
  • brokoli bersebelahan dengan sebelah bawang, tomato dan pasli;
  • dill akan meningkatkan rasa brokoli, ia juga akan menakutkan ulat dan kutu daun;
  • Saderi akan melindungi anda dari kutu tanah.

Jangan tanam salib di sebelah brokoli - rogol dan sawi. Mereka boleh mengepung tanaman. Jenis kubis lain juga merupakan jiran yang tidak selesa..

Brokoli sesuai dengan pelbagai tanaman sayur-sayuran.

Menanam brokoli di petak anda bukanlah tugas yang sukar. Mengetahui masa penanaman, skema dan kaedah penanaman, bahkan tukang kebun pemula dapat mengatasi tugasnya. Hasil panen produk yang berharga akan menghiasi meja anda dan melindungi tubuh dari banyak penyakit. Walaupun anda tidak mempunyai petak, ada kemungkinan menanam brokoli di dalam pasu bunga besar di balkoni..