Apa yang membezakannya: brokoli dan kembang kol

Baru-baru ini, tukang kebun dan tukang kebun Rusia secara aktif menanam kubis putih, mengatakan bahawa tidak sukar untuk menanamnya, dan juga bahawa ia mengandungi sejumlah besar vitamin. Hari ini ternyata bahawa vitamin dalam kubis seperti itu jauh lebih sedikit daripada jenis lain. Hari ini, banyak suri rumah tumbuh kembang kol, sering membingungkannya dengan brokoli. Jadi bagaimana kembang kol berbeza dari brokoli??

Kembang kol adalah tanaman tahunan. Perbungaan berwarna putih, mungkin berwarna sedikit kekuningan, kadang-kadang berwarna hijau.

Brokoli juga merupakan tanaman tahunan, tetapi warnanya berwarna hijau, tunasnya juga mungkin memiliki warna yang sedikit ungu.

Keadaan tumbuh juga berbeza..

Kembang kol selalunya tidak menyukai turun naik suhu. Rejim suhu optimum untuknya: 15-18 darjah. Kubis semacam itu ditanam di kawasan terbuka, kerana kekurangan cahaya matahari merosakkannya. Tanah untuk kembang kol harus lembap dan mengandungi komponen berikut: magnesium, tembaga dan boron. Sekiranya anda menanam kubis di tanah yang tidak baik, maka kunci pertumbuhannya adalah sejumlah besar baja dan penjagaan yang berhati-hati.

Tetapi untuk brokoli, penjagaan seperti itu tidak diperlukan. Ia kurang menuntut di tanah, tetapi cukup menuntut penyiraman. Suhu optimum untuk tumbuh adalah dari 16-25 darjah. Sekiranya anda memotong pucuk brokoli, ia akan tumbuh. Sekiranya anda terlambat dengan pemotongan, perbungaan hanya akan layu dan mereput. Kubis seperti itu tidak sesuai untuk makanan..

Ciri-ciri yang bermanfaat.

Brokoli dianggap oleh banyak orang sebagai ratu kubis, kerana mengandungi banyak vitamin dan unsur berguna. Brokoli mengandungi 90% air dan 10% serat. Daripada vitamin dan nutrien, ia mengandungi kalsium, magnesium, zat besi, zink, fosfor, selenium dan kalium. Kubis ini sangat kaya dengan vitamin B dan C. Di antara semua tanaman yang berguna, brokoli didahulukan. Ini digunakan dalam perawatan katarak, stroke, dan juga untuk pencegahan barah. Bahan utama yang dikeluarkan oleh brokoli adalah sulforaphane. Brokoli juga mengandungi synegrin, yang tidak hanya menghentikan pembelahan sel barah, tetapi juga menyebabkan kematiannya..

Kembang kol juga dibekalkan dengan mineral dan vitamin yang bermanfaat. Kembang kol mengandungi vitamin C paling banyak, bahkan lebih banyak daripada buah sitrus. Ia juga mengandungi serat dan biotin yang berguna - ubat yang terkenal untuk ruam kulit. Biasanya, jika berlaku penyakit saluran pencernaan, biasanya tidak digalakkan memakan kubis, tetapi ini tidak berlaku untuk kembang kol, kerana mengandung serat. Juga, kembang kol adalah salah satu hidangan pertama bayi, kerana ia mengandungi sejumlah besar protein yang diperlukan untuk pertumbuhan tubuh anak. Penyakit saraf, penyakit sistem kardiovaskular, penyakit tulang dan hati adalah penyakit di mana kembang kol adalah penolong yang sangat baik. Secara umum, anda boleh memakan kedua-dua perbungaan dan batang. Kembang kol dan brokoli dimakan dalam pelbagai bentuk: kukus, goreng, rebus, mentah. Sekiranya anda menambahkan produk ini ke dalam diet anda, anda akan sihat dan bahagia..

Sebagai kesimpulan, apakah perbezaan antara brokoli dan kembang kol:

1. Warna: perbungaan kembang kol berwarna putih, hijau brokoli, semak brokoli beberapa puluh sentimeter lebih tinggi daripada kembang kol.

2. Brokoli lebih bersahaja dalam perawatan, kurang menuntut di tanah.

3. Brokoli kaya dengan vitamin dan mikronutrien.

Perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Kembang kol dan brokoli adalah sayur-sayuran yang sihat. Ramai orang keliru mengelirukan mereka kerana penampilan mereka yang serupa. Perbezaan antara brokoli dan kembang kol adalah bahawa daun kecil dan agak bulat khas untuk kubis, sedangkan pada brokoli jauh lebih kasar, bilahnya jauh lebih dalam, daunnya lebih panjang.

  1. Ciri-ciri setiap sayur
  2. Kembang kol
  3. Brokoli
  4. Ciri-ciri yang bermanfaat
  5. Kesimpulannya

Perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Ciri-ciri setiap sayur

Daripada persamaan yang paling ketara antara asparagus dan kembang kol, penampilan yang hampir serupa diperhatikan, jika anda tidak mengambil kira satu perkara - beberapa perincian seperti ukuran, bentuk warna pucuk.

Brokoli dan kembang kol berbeza:

  • komposisi biokimia tanaman salib;
  • asparagus dimakan dalam bentuk asalnya, sementara kembang kol memerlukan rawatan haba;
  • kembang kol lebih menuntut keadaan tumbuh;
  • tempoh vegetatif brokoli adalah hingga 65 hari;
  • sementara kembang kol berbuah setahun sekali, asparagus mampu menghasilkan tanaman selama beberapa bulan berturut-turut.

Kembang kol

Kubis dicirikan oleh warna putih atau kekuningan. Kembang kol adalah tanaman musim bunga atau musim sejuk tahunan. Sistem akarnya berserat dan terletak di bawah permukaan tanah.

Batang pada bahagian itu kelihatan berbentuk silinder, tingginya bervariasi dari 10 hingga 70 cm, daunnya miring atau lurus, lempengan mempunyai kelengkungan spiral. Konfigurasi daun juga berbeza-beza: keseluruhan sessile atau lebih dekat dengan pinyate-lyre dibahagi dengan tangkai daun. Yang terakhir dapat mencapai panjang hingga 40 cm. Warnanya bervariasi dari nada hijau muda hingga hijau-biru, ada warna kelabu dan pigmentasi antosianin terang. Bilah daunnya sempit, boleh dipotong bujur, elips terpotong, ovoid atau berbentuk pisau pembedah. Ukuran daunnya besar, dari 20 hingga 90 cm. Jumlah plak lilin berbeza untuk wakil individu.

Organ kembang kol yang digunakan adalah pucuk bunga yang terletak di axil dedaunan atas, atau kepala adalah pucuk puncak yang sangat bercabang yang dipintal rapat. Warna kepala dan pucuk berbunga ini berbeza dalam spektrum hijau, tetapi terdapat warna ungu, kuning dan putih. Daun atas kecil atau berbentuk bujur pendek, pinggirnya rata atau bergerigi. Buahnya mempunyai biji berbiji panjang 6-9 cm.

Brokoli

Brokoli berbeza dengan kembang kol, pertama sekali, kerana ia berwarna hijau, bersahaja dalam suhu dan komposisi tanah.

Kubis boleh digunakan untuk makanan diet

Pada tahun pertama kehidupan, batang tumbuh dengan ukuran dari 50 hingga 90 cm, membentuk cabang lebat berbunga di bahagian atas, di mana tunas kehijauan duduk dengan padat, membentuk kepala. Sehingga mereka mempunyai masa untuk berubah menjadi organ generatif kuning, tunas dipotong dan digunakan lagi oleh pakar masakan. Pada masa ini, diameter kepala sudah mencapai 10 hingga 18 cm. Setelah memotong, tunas lateral sekali lagi membentuk tunas yang boleh digunakan, sehingga brokoli berjaya menghasilkan buah selama beberapa bulan dalam setahun.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Seperti sayur-sayuran lain, brokoli dan kembang kol mengandungi serat yang diperlukan untuk proses pencernaan, jadi makanan ini rendah kalori dan berguna untuk menurunkan berat badan. Salib ini penting bagi manusia kerana kandungan vitamin, asid amino dan mineral yang kaya, namun kembang kol lebih rendah dari segi kandungannya. Satu ciri penting dari penyalib ini adalah kenyataan bahawa mereka tidak boleh menyebabkan bahaya, tk. tidak mempunyai keupayaan untuk memprovokasi reaksi alergi.

Kedua-dua tumbuhan mengandungi air, serat, vitamin, asid amino dari pelbagai sifat dan unsur mineral. Vitamin U - tindakan yang berkesan terhadap pelbagai bisul, A-retinol mempunyai kesan yang baik pada banyak sistem organ, terutama pada mata, E-tokoferol diperlukan untuk fungsi sistem pembiakan yang betul, asid askorbik membantu tubuh melawan penyakit virus dan mengembangkan imuniti yang kuat terhadapnya.

Sebagai tambahan, unsur-unsur ini mengandungi unsur mikro dan makro berikut: kalium untuk mengeluarkan garam, kalsium untuk tisu penghubung, magnesium untuk sistem kardiovaskular, natrium, besi, fosforus, mangan, tembaga, zink, selenium dan unsur-unsur lain..

Manfaatnya ialah Beta-karoten digunakan dalam tata rias untuk mengekalkan kulit muda dan segar. Klorofil mengekalkan komposisi darah, jumlah asid amino penting terdapat dalam daging lembu dalam jumlah yang lebih banyak, sebab itulah kegunaan kedua-dua jenis kubis itu tidak boleh dipandang rendah. Keupayaan lain yang menarik adalah bahawa tanaman sayur-sayuran ini secara harfiah dapat "tolong" kerana membantu menghasilkan endorfin.

Kelebihan yang jelas daripada produk haiwan adalah ketiadaan kolesterol dalam kubis, yang menjadikannya berbeza, misalnya, dari bahagian protein telur ayam. Oleh itu, produk ini sangat berguna untuk orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular. Di samping itu, sayur-sayuran ini membersihkan usus secara semula jadi, mengoptimumkan fungsi saluran pencernaan dan proses pencernaan..

Perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Brokoli dan kembang kol baru-baru ini mengambil tempat di dapur dan halaman belakang kami. Kerana kesamaan sayur-sayuran yang dangkal, kekeliruan kadang-kadang berlaku. Dan kita berhadapan dengan tugas untuk mengetahui apakah tanaman ini, apakah ada perbezaan di antara mereka dan apa faedahnya.

Perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Melihat dua kubis yang berwarna, tetapi serupa, seseorang mendapat gambaran bahawa mereka adalah jenis tanaman yang sama.

Brokoli adalah kembang kol atau tidak

Nama lama brokoli, yang terdengar seperti "asparagus Itali", boleh mengelirukan. Nama ini muncul kerana pucuk bercabang dan negara di mana ia ditanam.

Sebenarnya, brokoli bukanlah asparagus. Kedua-dua tanaman ini tergolong dalam keluarga Kubis (Cruciferous), jenis Kubis. Perbezaan antara sayur-sayuran ini dan jenis kubis lain adalah bahawa daun tidak baik untuk makanan, tetapi tunas / perbungaan yang belum masak. Brokoli adalah saudara terdekat dan pendahulunya kembang kol, yang menjelaskan kemiripan fizikal mereka.

Rujukan. Brokoli (brokoli - "pucuk, ranting") dibiakkan di Rom kuno dan sehingga abad ke-16 tidak meninggalkan Itali. Pada abad ke-16, dia datang ke Perancis, pada abad ke-18 - ke England, pada awal abad ke-20 - ke Amerika, dan hanya pada akhir abad ke-20 - ke Rusia. Sekarang, selain nama tradisional, mereka juga menggunakan "asparagus".

Seperti apa kembang kol dan brokoli

Warna putih, kekuningan, sedikit berkrim adalah ciri perbungaan kembang kol. Walaupun mempunyai lebih banyak varieti dan warnanya sangat mencolok. Selain warna putih klasik, terdapat varieti dengan warna oren, ungu muda dan salad..

Tumbuhan ini adalah tanaman tahunan, batangnya berbentuk silinder, sepanjang 10 hingga 70 cm. Bahagian atasnya dimahkotai dengan kepala, yang terdiri dari banyak primordia perbungaan, berdekatan satu sama lain. Daunnya sempit, berbentuk baji atau ovoid, berwarna hijau muda hingga kehijauan-biru.

Asparagus selalu berwarna gelap - intensiti hijau yang berbeza-beza, kadang-kadang ungu. Batangnya lebih besar, cabang lebih dekat ke puncak dan mencapai 50-90 cm. Cabang ditutup rapat dengan tunas, membentuk kepala, yang dipotong sehingga perbungaan mulai mekar dan berubah menjadi kuning. Daun tanaman berwarna hijau pucat dengan warna kebiruan.

Apa warna brokoli yang dapat dilihat dalam foto.

Bagaimana brokoli berbeza dengan kembang kol

Tidak banyak perbezaan yang ketara.

Tanda-tanda luaran

Perbezaan warna yang jelas dilengkapi dengan faktor lain. Kembang kol mempunyai bentuk bulat, sedangkan asparagus terlihat seperti pohon kecil. Berat maksimum kepala kembang kol adalah 5 kg. Itu lebih besar daripada berat brokoli yang paling besar.

Menuntut penjagaan semasa penanaman

Kembang kol sensitif terhadap perubahan suhu. Dalam jangka masa panjang dengan suhu + 10 ° C dan ke bawah, pertumbuhan menjadi perlahan, dan kepala menjadi kecil dan kasar. Pada suhu + 25 ° C ke atas, tanaman juga merasa tidak selesa - panas dan kekurangan kelembapan menyebabkan kelonggaran dan keguguran buah yang berlebihan.

Keadaan optimum untuk pertumbuhannya adalah + 15… + 18 ° C, cahaya matahari yang mencukupi, penyiraman biasa dan tanah berkhasiat yang mengandungi tembaga, boron, magnesium, molibdenum dan tahap pH neutral. Yang terakhir ini sangat penting, memandangkan tanaman ini mempunyai sistem akar berserat yang lemah yang terletak di lapisan atas tanah..

Brokoli tidak begitu megah: tumbuh di mana-mana tanah, suhu optimum adalah dari + 16 ° С hingga + 25 ° С, tetapi juga suka penyiraman tepat pada masanya.

Rujukan. Kembang kol tidak tumbuh liar. Agaknya, ia dibawa pada abad pertengahan di Syria, jadi nama keduanya adalah "kubis Syria". Ukurannya lebih kecil daripada varietas moden dan sedikit pahit. Walaupun penampilannya yang jelas dan rasa pahit, ia popular dan dihargai oleh Avicenna sebagai sumber vitamin pada musim sejuk..

Hasil

Kubis Syria berbuah hanya sekali. Keunikan asparagus adalah bahawa ketika kepala dipotong, tunas lateral mulai berkembang dan berbuah, dan ada kemungkinan untuk menuai selama beberapa bulan berturut-turut. Perkara utama adalah mempunyai masa untuk memotong tunas semasa mereka berwarna hijau. Sekiranya perbungaan menjadi kuning, ia tidak lagi dapat digunakan untuk makanan..

Yang lebih sihat - brokoli atau kembang kol

Oleh kerana kedua-dua sayur-sayuran adalah anggota keluarga yang sama dan tanaman yang berkait rapat, mereka mempunyai banyak kualiti. Untuk menentukan mana yang lebih berguna, kami akan mengkaji komposisi kimia dan mineral..

Komposisi Brokoli dan Kembang kol

Kedua-dua spesies salib adalah produk makanan, dan nilai pemakanannya sedikit berbeza..

Petunjuk (per 100 g produk mentah)Kembang kolBrokoli
Kandungan kalori, kcal2534
Air, g9291
Protein, g1.92.9
Lemak, g0.280.35
Karbohidrat, g4.965.24

Protein sayur mengandungi kira-kira 20 asid amino, yang mana 12 penting.

Komposisi kimia produk juga serupa, kecuali beberapa kuantiti..

Nutrien (setiap 100 gram sayur mentah)Kembang kol, mgBrokoli, mg
A (retinol)-0.03
Beta karotena-0.36
C (asid askorbik)48.291 (99% DV)
B1 (tiamin)0.090.07
B2 (riboflavin)0.070.12
B3 (niasin)0.590.64
B4 (kolin)44.318,7
B5 (asid pantotenik)0.670.54
B6 (piridoksin)0.170.16
B9 (asid folik)0.050.06
E (tokoferol)0.090.8
K (phylloquinone)0.02104 (85% DV)
Natriumsepuluh27
Potasium210315
Kalsium6047
Magnesium1724
Fosforus5181
Besi1.40.8
Mangan0.160.23
Tembaga0.040.05

Jelas bahawa asparagus Itali tidak hanya mengatasi kembang kol, tetapi juga semua tanaman keluarga Kubis dari segi kandungan vitamin A, dan vitamin K umumnya sangat jarang terjadi pada kepekatan tinggi. Tetapi kedua-dua spesies ini mengandungi vitamin U yang jarang (sebatian vitamin seperti metionin) dan sulforaphane - sebatian organik pada pucuk brokoli dan kembang kol muda (pada tahap yang lebih rendah).

Perhatian! Dalam beberapa hari penyimpanan, kandungan vitamin C menjadi separuh. Untuk mengekalkan nilai vitamin, disarankan agar kubis tetap sejuk atau beku.

Manfaat dan bahaya brokoli dan kembang kol

Kedua sayuran tidak sia-sia dianggap sebagai pemimpin dalam pemakanan makanan, kerana mereka mempunyai kandungan kalori negatif. Ini bermaksud bahawa tubuh menghabiskan lebih banyak tenaga untuk pencernaan produk daripada yang diterima daripada penggunaannya. Walaupun dengan nilai tenaga yang rendah, sayur-sayuran memberikan rasa kenyang kerana kandungan seratnya yang tinggi..

Pengambilan makanan secara berkala memberi kesan positif kepada kesihatan:

  • vitamin A mempunyai kesan yang baik terhadap ketajaman penglihatan, kulit, rambut dan kuku;
  • asid askorbik - agen antivirus dan imunomodulator - bersama dengan magnesium, meningkatkan penyerapan zat besi yang terlibat dalam proses hematopoiesis;
  • Vitamin B menstabilkan sistem saraf, asid folik terlibat dalam pembentukan tisu saraf janin;
  • niasin mengaktifkan otak dan peredaran darah;
  • magnesium dan kalium menguatkan saluran darah dan meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular;
  • methionine - zat pembentuk enzim - menjaga kesihatan mukosa gastrik dan menormalkan pencernaan;
  • kaempferol yang terkandung dalam perbungaan mencegah atau mengurangkan manifestasi reaksi alergi, membuang toksin dari badan, bertindak sebagai komponen tonik dan pemulihan;
  • antibiotik sulforaphane herba melawan proses keradangan dan berjangkit, mengurangkan risiko tumor malignan;
  • klorofil, sinigrin dan glukoraphanin juga mempunyai aktiviti anti-barah dan bersama-sama menunjukkan keberkesanan yang tinggi.

Sulforaphane terurai apabila direbus selama lebih dari 20 saat. Untuk mengajar manfaat maksimum, gunakan kaedah saintis Cina: potong brokoli mentah menjadi kepingan 2 mm, sisihkan selama 30-90 minit dan goreng ringan, terus kacau. Dengan rawatan ini, tahap sulforaphane meningkat hampir 3 kali ganda. Kepekatan sebatian organik tertinggi adalah pada pucuk muda.

Keistimewaan kedua-dua sayur tersebut adalah ketidakupayaan untuk menyebabkan reaksi alahan. Walau bagaimanapun, terdapat senarai kontraindikasi untuk digunakan:

  • penyakit tiroid (hipotiroidisme) - tanaman salib boleh dimakan, tetapi dalam jumlah kecil 2-3 kali seminggu;
  • gout;
  • kegagalan buah pinggang;
  • tempoh pemulihan selepas pembedahan pada organ perut.

Yang lebih enak - brokoli atau kembang kol

Tidak mungkin membuat keputusan yang sama yang mana sayur-sayuran mereka lebih enak. Contohnya, bau asparagus yang lebih kuat semasa memasak menghasilkan tekstur halus dari hidangan siap. Banyak bergantung pada pilihan citarasa dan kaedah memasak anda sendiri. Brokoli dan kembang kol dimakan mentah, direbus, direbus, digoreng, dibakar, dan diperap. Sediakan sayur-sayuran secara individu atau satu sama lain.

Pendapat yang dipaksakan mengenai jisim jahat dan licin berasal dari mereka yang telah merasakan kubis yang terlalu matang. Peraturan utama untuk mendapatkan hidangan lazat adalah tidak berlebihan dengan rawatan panas. Lebih baik bermain dengan selamat dan biarkan sayur-sayuran sedikit lembap, yang menjamin rasa yang kaya dan faedah maksimum..

Apakah nama kacukan brokoli dan kembang kol

Penternak membiakkan kacukan dengan ciri khas kedua tanaman, tetapi pada masa yang sama, ia menonjol dari segi penampilan dan rasa. Nama Romanesco (romanesco - Roman) menunjukkan asal usul budaya dari sekitar Rom (Itali) dan sesuai dengan penampilan indah perbungaan piramid hijau lembut.

Rasa hibrida berkrim kacang telah memenangi peminat di seluruh dunia. Dan kesederhanaan penanaman, praktikalnya tidak berbeza dengan penanaman kembang kol dan brokoli, menjadikan tanaman ini dapat diakses oleh semua pencinta salib..

Kesimpulannya

Kembang kol dan brokoli adalah anggota keluarga salib yang unik yang menggabungkan rasa yang enak dengan manfaat kesihatan yang tidak ternilai. Anda tidak perlu memilih satu perkara - makan asparagus dan kubis Syria, ditambah dengan hibrida Romanesco mereka, akan memperkayakan diet dan meningkatkan kesejahteraan.

Perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Lebih daripada 50 jenis kubis diketahui, tetapi kubis putih kegemaran semua orang, serta tanaman brokoli dan kembang kol yang serupa, sangat menarik, perbezaannya jelas. Tetapi kedua-dua jenis ini tergolong dalam keluarga yang sama, dicirikan oleh rasa yang unik dan sifat berguna..

Ciri biologi

Tidak seperti kubis putih, perbungaan brokoli dan kembang kol dimakan, bukan daun.

Kembang kol

Bagaimana brokoli berbeza dengan kembang kol? Berwarna adalah tanaman tahunan. Batang akar meluas ke tanah dengan ketinggian 60-120 cm. Bahagian bawah tanah itu sendiri lebih lemah daripada spesies lain. Batangnya kira-kira 70 cm melebar di bahagian atas, di mana daun besar terbentuk, plat sempit melengkung dalam lingkaran.

Warna daun kembang kol berwarna hijau muda, kadang-kadang dengan warna biru-hijau dan bahkan warna kebiruan. Ukuran dedaunan adalah 20-90 cm. Bentuknya berbentuk pisau pembedah atau bujur, kadang-kadang terpotong. Buahnya berukuran panjang 6-9 cm dengan banyak biji. Perbungaan berwarna putih atau kekuningan, bulat. Kadang kala kubis boleh dipanggil kangkung.

Brokoli

Apabila ditanya sama ada brokoli adalah kubis atau tidak, hanya ada satu jawapan yang betul. Ini adalah subspesies bunga kembang kol, yang dicirikan oleh skema warna, kepala yang lebih longgar, dan juga pertumbuhan kepala pada anak tangga. Nama lain untuk spesies tersebut adalah asparagus..

Loji tahunan. Di taman, itu adalah semak yang luas. Batang setinggi 60-100 cm, daun besar dan utuh di tangkai panjang. Perbungaan berbeza dari segi bentuk, berwarna hijau, tetapi jarang berwarna putih (brokoli putih). Spesimen berbentuk bulat dan berbentuk kerucut tumbuh, beratnya hingga 700 g. Setelah menanam hingga matang, diperlukan 30 hari.

Maklumat tambahan! Daun kembang kol jauh lebih kecil dan bulat daripada brokoli.

Sifat berguna dan berbahaya

Kedua-dua jenis kubis kaya akan vitamin dan mineral dan memberikan faedah kesihatan yang luar biasa..

Brokoli

Asparagus, seperti sayur-sayuran lain, adalah produk rendah kalori. 100 g mengandungi 30 kcal. Lebih-lebih lagi, protein menyumbang 3 g, karbohidrat 4-5 g, lemak praktikal tidak ada. Serat mengambil 3 g.

Brokoli mengandungi vitamin B dan vitamin C, yang jauh lebih tinggi daripada buah sitrus. Selain itu, vitamin A, PP, K dan U diformulasikan untuk merawat ulser dengan berkesan. Peratusan kandungannya dalam brokoli tidak kurang daripada pada asparagus.

Ia mengandungi unsur mikro dan makro. Ini adalah mangan, selenium, tembaga, fosforus, besi. Dan, tentu saja, kalium, magnesium dan natrium: yang pertama menghilangkan lebihan garam, yang kedua baik untuk jantung, yang ketiga diperlukan untuk pertumbuhan rambut dan kuku yang baik, menguatkan sistem rangka. Natrium mengatur keseimbangan air, selenium menghilangkan logam berat, tembaga mendorong pembentukan unsur darah.

Brokoli mempunyai serat yang cukup untuk membantu pencernaan, membersihkan usus, dan melegakan sembelit. Ini memudahkan kerja saluran empedu, hati, dan meningkatkan rembesan hempedu. Di samping itu, serat menghilangkan kolesterol dari badan.

Brokoli disarankan untuk wanita hamil, kerana asid folik yang ada di dalamnya membantu dalam pembentukan sel baru dan mengekalkannya dalam keadaan yang sihat..

Karotenoid sebatian organik mempunyai kesan yang baik terhadap penglihatan. Menghambat perkembangan katarak dengan menguatkan retina dan lensa.

Brokoli mengandungi lebih banyak beta-karoten daripada sayur-sayuran lain. Ia mempunyai kesan positif pada darah, dianggap sangat diperlukan dalam bidang kosmetologi.

Nota! Brokoli dikontraindikasikan untuk mereka yang alah pada sayur ini. Kubis mentah tidak digalakkan untuk keasidan tinggi perut dan penyakit pankreas.

Semasa menyediakan hidangan, peraturan tertentu dipatuhi. Brokoli tidak digunakan untuk kuah. Sekiranya sayur-sayuran ditambahkan ke sup, maka setelah dimasak sepenuhnya. Anda tidak boleh menggorengnya untuk waktu yang lama, dan walaupun dalam jumlah besar minyak: faedah produk hilang dan, sebagai tambahan, karsinogen terbentuk.

Kembang kol

Rupa ini berguna kerana unsur penyusunnya. Rambut kerinting membantu dalam rawatan penyakit kardiovaskular, diabetes, gangguan degeneratif, pelbagai bentuk barah, dan penyakit lain.

Maklumat tambahan! Walaupun wilayah Mediterania disebut sebagai kubis kubis yang sihat dan enak, sayur ini ditanam di seluruh dunia.

Kubis kaya dengan vitamin C, K, B6, B1, B2. Ia mengandungi jumlah kalium, mangan, magnesium dan fosfor yang mencukupi. Terdapat asid folik dan asid pantotenik.

Kelebihan warna adalah seperti berikut:

  • Mengurangkan risiko barah.
  • Berkat kandungan vitamin, antioksidan, asid lemak, ia membantu melawan keradangan. Unsur-unsur yang sama menormalkan tekanan darah, menurunkan kadar kolesterol dan melindungi saluran darah dari pembentukan plak..
  • Mengatur pencernaan dan menyelaraskan penghapusan toksin dan lebihan cecair dari badan. 100 gram warna merangkumi 10% serat harian. Ia meningkatkan pencernaan, melegakan sembelit, memperbaiki keadaan saluran pencernaan.
  • Menggalakkan penurunan berat badan. 100 g produk hanya mengandungi 25 kkal, praktis tidak ada lemak, sejumlah besar serat menjadikan kubis sangat diperlukan bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan.
  • Membantu mengawal hormon.
  • Menyokong Kesihatan Mata.

Walaupun semua kegunaannya, kale dapat membahayakan beberapa kategori warganegara. Jadi, untuk penyakit kelenjar tiroid, disyorkan untuk makan makanan siap pakai dari sayur berwarna tidak lebih dari sekali sehari..

Untuk masalah pencernaan, kultur dimakan setelah rebusan, mendidih atau menggoreng. Mentah itu hanya akan memburukkan lagi keadaan..

Sekiranya anda mempunyai batu ginjal dan gout, berjumpa dengan pakar kesihatan sebelum memakan sayur. Apabila menggunakan produk dalam jumlah kecil, masalah tidak timbul.

Penting! Perbezaan kandungan vitamin dan nutrien dalam kedua-dua jenis kubis ini dapat dilihat: varieti asparagus pasti ada.

Keadaan tumbuh untuk kembang kol dan brokoli

Untuk penanaman kembang kol, tanah yang tepu dengan boron, tembaga, magnesium dipilih. Ia juga tumbuh di tanah yang miskin. Tetapi ia memerlukan penjagaan yang rapi dan memberi makan secara berkala..

Kilang ini tahan sejuk. Suhu hingga -3 ° C boleh diterima dengan baik. Tetapi pada suhu termometer yang rendah, kulturnya dilindungi.

Untuk pengetahuan anda! Suhu yang baik 14-18 ° C. Dalam keadaan seperti itu, tanaman dituai 90-120 hari selepas penanaman..

Budaya ini suka cahaya. Kawasan terbuka sesuai untuk ditanam. Pada peringkat awal perkembangan, pencahayaan yang kuat diperlukan. Kemudian, keperluan untuk cahaya berkurang. Namun, dengan waktu siang yang singkat, musim tumbuh menjadi lebih lama..

Kesihatan kale dinilai oleh daun di sekitar perbungaan: hijau dan kuat mengatakan bahawa perkembangan berjalan dengan betul. Busuk ditunjukkan oleh bintik-bintik gelap dan berbau busuk di kawasan tanaman yang berwarna terang.

Brokoli adalah tanaman tahan sejuk. Tidak bertolak ansur dengan panas, udara kering. Suhu tumbuh yang selesa 16–25 ° C. Kadar yang lebih tinggi ditambah dengan kekurangan kelembapan menyebabkan pertumbuhan pertumbuhan kepala dan dedaunan. Belukar muda mengatasi suhu hingga -2 ° C, dewasa - hingga -7 ° C.

Tanah yang digemari untuk penanaman - kelembapan telap, berkhasiat dan ringan, dengan lapisan subur yang mendalam.

Perhatian! Tumbuh kembang kol memang sukar. Brokoli kurang menuntut untuk dijaga, walaupun menghasilkan beberapa tanaman setiap musim.

Penggunaan kubis dari kedua-dua jenis perubatan

Pakar perubatan telah lama memperhatikan komposisi vitamin yang kaya dari kedua-dua jenis tersebut dan untuk rawatan mereka menggunakan sayur-sayuran segar atau sebagai sebahagian daripada ubat-ubatan.

Penyakit dan penyakit yang digunakan brokoli untuk merawat termasuk:

  • Diabetes. Pemerhatian telah menunjukkan bahawa penggunaan brokoli secara berterusan dapat mengurangkan gula darah dan mengurangkan kesannya pada dinding saluran darah. Dan semua terima kasih kepada kehadiran sulforaphane di dalamnya, yang mengurangkan kadar glukosa sebanyak 10%, yang penting bagi pesakit dengan diabetes kelas 2. Dalam kes ini, brokoli putih dan hijau digunakan sebagai ubat, dan lebih berkesan daripada kembang kol..
  • Pankreatitis Penyakit serius ini memerlukan rawatan dan diet jangka panjang. Di sinilah asparagus datang untuk menyelamatkan. Ia kaya dengan nutrien dan rendah kalori. Protein sayur-sayuran dan klorofil sangat berharga, tetapi kerana jumlah serat yang tinggi, kembung boleh terjadi setelah memakan kubis. Oleh itu, doktor mengesyorkan secara beransur-ansur memasukkan produk ke dalam diet. Membolehkan 200 g sayur dalam pengampunan dan pemburukan penyakit.
  • Gastrik. Penyakit ini tidak termasuk kubis putih, tetapi brokoli, sebaliknya, disyorkan untuk dimakan. Walaupun selepas beberapa hari penggunaan, penambahbaikan akan dapat dilihat. Namun, mereka menggunakannya rebus atau rebus..
  • Kekenyangan di dalam usus. Sebilangan besar serat tidak larut, bengkak di perut, melewati saluran pencernaan dan membersihkannya dari racun dan serpihan makanan. Ini meningkatkan pergerakan dan peristaltik perut..
  • Gout. Kubis merangsang perkumuhan asid urik dan garam yang memprovokasi gout. Lebih baik menggunakan brokoli, kerana kurang purin daripada berwarna.

Oleh kerana komposisinya, brokoli meningkatkan imuniti, mencegah pembentukan lemak dan pembentukan sel barah di hati, membantu mengatasi buasir, kolesistitis, dan penyakit pankreas..

Asparagus ditambahkan ke ubat-ubatan, campuran dan aditif, misalnya, Iqualin buatan AS, yang mengurangkan risiko ulser gastrointestinal. Atau Mastofit Evalar, dihasilkan di Rusia untuk digunakan dalam ginekologi, dan juga Pertahanan Penyelenggaraan (AS), yang memperkuat sistem kekebalan tubuh dan digunakan untuk mencegah selesema dan penyakit berjangkit.

Antara penyakit dan penyakit untuk rawatan kembang kol yang digunakan adalah:

  • Diabetes. Kale melegakan pembengkakan pankreas, menormalkan pembentukan insulin. Penggunaan sayur-sayuran dalam makanan secara berkala dapat mengurangkan berat badan pesakit, mengatur metabolisme dan tekanan darah, memiliki efek positif pada saluran darah dan jantung, dan mempercepat penyembuhan luka. Bagi pesakit diabetes, kultur dianjurkan dalam bentuk rebus atau kukus.
  • Pankreatitis Produk ini membantu dalam rawatan pankreas. Kembang kol membekalkan protein dan antioksidan kepada tubuh. Terdapat banyak vitamin U, yang meneutralkan toksin. Sekiranya sayur-sayuran tidak digunakan dalam keadaan remisi, maka semasa eksaserbasi diperkenalkan secara beransur-ansur dalam bentuk sup atau kaserol.
  • Usus. Apabila budaya diambil, peristaltiknya bertambah baik. Serat dan pektin menormalkan kerja sistem pencernaan, membuang toksin dari dinding usus besar dan kecil.
  • Buasir. Mematuhi diet kubis khas mempunyai kesan positif terhadap penyakit ini. Sayuran melegakan kesakitan, keradangan. Mempunyai kesan penguat pada saluran darah, sehingga mencegah pendarahan.

Kembang kol tidak diambil sekiranya berlaku kolitis, ia dimakan dengan berhati-hati sekiranya terdapat masalah dengan buah pinggang dan pundi kencing, dan sebaiknya setelah berjumpa doktor. Tetapi sekiranya terdapat penyakit hati, sayur-sayuran adalah dialu-alukan..

Persamaan dan perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Sayuran serupa dalam penampilan dan komposisi yang berkualiti. Mempunyai skop aplikasi yang sama: makanan bayi, makanan perubatan dan makanan diet.

Mereka dapat dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

  • bentuk, saiz dan warna;
  • komposisi biokimia;
  • cara penggunaan (brokoli dimakan mentah);
  • pendekatan penjagaan yang berbeza (kale lebih menuntut di tanah);
  • musim pertumbuhan.

Perhatian! Walaupun terdapat perbezaan, kedua-dua jenis kubis ini berasal dari keluarga yang sama, mempunyai penampilan dan sifat yang serupa..

Apabila membandingkan spesies dari segi kegunaan, brokoli keluar di hadapan. Ia mempunyai peratusan vitamin dan mineral yang lebih tinggi daripada varieti lain. Dengan latar belakangnya, yang berwarna kelihatan lebih sederhana. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda hanya boleh makan brokoli. Kedua-dua sayuran adalah makanan sihat dan makanan yang bermanfaat bagi tubuh manusia, dari mata hingga memerangi barah..

Kubis brokoli: sifat berguna, aplikasi foto. Brokoli pelangsing

Kembang kol dan brokoli adalah sayur-sayuran yang sihat. Ramai orang keliru mengelirukan mereka kerana penampilan mereka yang serupa. Perbezaan antara brokoli dan kembang kol adalah bahawa daun kecil dan agak bulat khas untuk kubis, sedangkan pada brokoli jauh lebih kasar, bilahnya jauh lebih dalam, daunnya lebih panjang.

Perbezaan antara brokoli dan kembang kol

Penerangan mengenai brokoli

Dalam penampilan, kubis brokoli sangat menyerupai bunga kembang kol, namun perbungaannya tidak berkrim, tetapi hijau. Pada tahun pertama, tangkai brokoli tumbuh 70-80 cm dan banyak tangkai bunga jenis succulent terbentuk di bahagian atasnya. Peduncle ini dimahkotai dengan kelompok kuncup hijau yang padat, yang disusun di kepala yang longgar dan bersaiz sederhana. Kepala inilah yang dimakan, memotongnya sebelum bunga terbentuk. Sekiranya anda mengetatkan brokoli dengan panen dan tunas menjadi kuning, maka mustahil memakan kubis seperti itu..

Oleh kerana perbungaan baru mulai terbentuk dari tunas samping setelah memotong kepala brokoli, kubis dapat menghasilkan tanaman selama beberapa bulan.

Pakar mencatat peningkatan permintaan brokoli secara harfiah di seluruh dunia; jika kita mengambil angka rata-rata untuk negara yang berbeza, maka dari segi penggunaan brokoli hanya pecahan peratus lebih rendah daripada kubis tradisional.

Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda cara menanam brokoli melalui anak benih, cara merawatnya dengan betul, cara menuai dan jenis mana yang harus anda perhatikan.


Brokoli, atau Asparagus. © Farhan Ahsan

Ciri khas kembang kol

Kubis dicirikan oleh warna putih atau kekuningan. Kembang kol adalah tanaman musim bunga atau musim sejuk tahunan. Sistem akarnya berserat dan terletak di bawah permukaan tanah.

Batang pada bahagian itu kelihatan berbentuk silinder, tingginya bervariasi dari 10 hingga 70 cm, daunnya miring atau lurus, lempengan mempunyai kelengkungan spiral. Konfigurasi daun juga berbeza-beza: keseluruhan sessile atau lebih dekat dengan pinyate-lyre dibahagi dengan tangkai daun. Yang terakhir dapat mencapai panjang hingga 40 cm. Warnanya bervariasi dari nada hijau muda hingga hijau-biru, ada warna kelabu dan pigmentasi antosianin terang. Bilah daunnya sempit, boleh dipotong bujur, elips terpotong, ovoid atau berbentuk pisau pembedah. Ukuran daunnya besar, dari 20 hingga 90 cm. Jumlah plak lilin berbeza untuk wakil individu.

Organ kembang kol yang digunakan adalah pucuk bunga yang terletak di axil dedaunan atas, atau kepala adalah pucuk puncak yang sangat bercabang yang dipintal rapat. Warna kepala dan pucuk berbunga ini berbeza dalam spektrum hijau, tetapi terdapat warna ungu, kuning dan putih. Daun atas kecil atau berbentuk bujur pendek, pinggirnya rata atau bergerigi. Buahnya mempunyai biji berbiji panjang 6-9 cm.

Menanam brokoli melalui anak benih

Bila mula menyemai biji brokoli?

Biasanya, menyemai benih kubis brokoli untuk anak benih dilakukan pada awal bulan Mac dan berterusan sehingga pertengahan bulan. Bagi varietas, ketika memilihnya, sangat penting untuk mengambil kira ciri iklim di wilayah anda, misalnya, di wilayah utara, di mana musim panasnya pendek dan agak sejuk, anda tidak boleh mempertimbangkan varietas dengan tempoh pematangan akhir untuk penanaman, di sini anda perlu memberi tumpuan kepada varieti awal dan pertengahan awal.

Untuk mengelakkan kejutan pada masa akan datang, cubalah membeli biji brokoli hanya di kedai benih khusus dan pastikan untuk mengambilnya yang segar..

Cara menyediakan biji brokoli?

Selepas membeli, urutkan bahan biji, pilih yang terbesar dan rendam dalam air yang dipanaskan hingga 50 darjah selama kira-kira seperempat jam. Seterusnya, biji kubis brokoli harus direndam dalam air sejuk dengan suhu sekitar 10 darjah, sehingga anda "bangun".

Masih merendam biji brokoli dalam larutan perangsang pertumbuhan seperti Heteroauxin, BCI dan lain-lain, untuk mempercepat percambahan mereka. Anda boleh merendam biji brokoli dalam larutan perangsang pertumbuhan selama 7-8 jam, kemudian bilas dengan air mengalir, masukkannya ke dalam pintu peti sejuk selama sehari, dan kemudian keringkan sehingga mengalir di atas serbet kering.

Menyemai biji brokoli

Anda boleh menyemai benih di mana-mana bekas dengan ketinggian sisi sekitar 25 cm. Lapisan saliran harus diletakkan di bahagian bawah pinggan - tanah liat yang diperluas, kerikil, setebal satu sentimeter, dan kemudian ditutup dengan tanah berkhasiat (campuran tanah rumput, pasir sungai, abu kayu dan humus dalam jumlah yang sama)... Tanah mesti longgar, air dan bernafas. Setelah bekas diisi dengan tanah, perlu mencurahkannya dari botol penyembur, lebih baik dengan air hujan, dan kemudian membuat alur sedikit lebih dari satu sentimeter dengan jarak tiga sentimeter di antara mereka. Apabila alur sudah siap, anda boleh menyemai biji brokoli, kemudian taburkannya dengan tanah, sedikit memampatkannya.

Seterusnya, penting untuk memantau suhu di dalam bilik di mana anak benih brokoli ditanam. Suhu sebelum bercambah harus berada pada tingkat 19-20 darjah, segera setelah tunas muncul di permukaan tanah, suhunya harus diturunkan menjadi 9-11 darjah selama sekitar 7-8 hari, dan kemudian suhu harus disesuaikan bergantung pada waktu siang. Jadi, pada waktu siang dalam cuaca cerah, suhu harus dijaga pada suhu 15-17 darjah, dan pada suhu 12-13 darjah mendung. Pada waktu malam, tanpa mengira cuaca di luar tingkap, suhu di dalam bilik harus berada pada tahap 8-10 darjah Celsius.

Kelembapan udara di dalam bilik mesti dijaga 80-85%, tanah juga harus lembap, tetapi tidak meluap, jika tidak, kaki hitam muncul, yang akan memusnahkan anak benih.

Memetik anak benih brokoli

Memetik anak benih brokoli biasanya dilakukan ketika anak benih berumur 14-15 hari. Paling senang menggunakan periuk gambut sebagai bekas untuk memetik, tidak diperlukan pemindahan lebih lanjut dari mereka, mereka larut di dalam tanah dan berfungsi sebagai makanan tambahan untuk anak benih pada tahap awal. Anda perlu menyelam anak benih brokoli dengan berhati-hati, berusaha untuk tidak merosakkan akarnya. Sebelum ini, cawan harus diisi dengan campuran yang sama dengan yang anda siapkan untuk disemai, tuangkan dari botol penyembur, buat tekanan. Seterusnya, dengan tongkat kecil, misalnya dari ais krim, anda perlu memilih anak benih dari kotak dengan hati-hati, letakkan di telaga cawan, padatkan tanah dan air lagi dari botol penyembur.

Sebelum anak benih brokoli menjadi lebih kuat, mereka mesti dilindungi dari cahaya matahari langsung dengan teduhan. Pada masa yang sama, anda perlu meningkatkan suhu di dalam bilik, menjadikannya 20-22 darjah.

Selepas dua hingga tiga hari, apabila anak benih brokoli berakar, anda boleh memberi makan dengan menambahkan larutan nitroammofoska. Untuk melakukan ini, satu sudu baja kompleks mesti dilarutkan dalam baldi air, 50 g larutan dapat dituangkan ke dalam setiap gelas. Selepas memberi makan, anda perlu menurunkan suhu lagi dan menyesuaikannya bergantung pada waktu siang. Pada siang hari, perlu mengekalkan suhu pada suhu 16-18 darjah, dan pada waktu malam, lebih rendah hingga 8-10 darjah.

Kira-kira dua minggu sebelum menanam di tanah, anak benih brokoli dapat dikeraskan, membawanya ke balkoni atau loggia, pertama selama 2-3 jam, beberapa hari, kemudian selama 8-10 jam, beberapa hari, kemudian cuba dedahkan anak benih pada awal pagi dan bersihkan pada waktu petang dan akhirnya, 2-3 hari sebelum turun, biarkan anak benih semalaman.


Anak benih brokoli. © Catherine

Mengapa kembang kol berguna

Kembang kol baik untuk wanita, kanak-kanak, dan seluruh badan..

Untuk para wanita

Mengapa kembang kol baik untuk wanita? Manfaat kembang kol sangat dihargai oleh wanita

Ini menormalkan keseimbangan hormon dalam tubuh wanita, yang sangat penting setelah tiga puluh, dan dengan itu mencegah perkembangan barah seperti barah payudara..

Kerana komposisi yang kaya, penggunaan kembang kol untuk makanan dan sebagai kosmetik membantu mengekalkan kecantikan dan awet muda dalam jangka masa yang lama. Kembang kol pada topeng muka dapat mengatasi keriput, membantu menghilangkan pengelupasan, menyegarkan dan menyuburkan kulit, menjadikannya halus.

Gunakannya pada topeng rambut yang menguatkan, bersinar, dan menyuburkan kulit kepala.

Sebagai produk makanan, kembang kol mendorong pertumbuhan semula sel-sel tubuh, melawan radikal bebas, yang membantu menjaga awet muda lebih lama.

Untuk badan

Kembang kol berguna bukan sahaja untuk masalah kesihatan - ia akan dihargai oleh orang yang cukup sihat. Penggunaannya secara teratur bukan sahaja membantu membersihkan badan dari toksin dan racun, tetapi juga mengaktifkan fungsi pembersihan tubuh itu sendiri.

Kembang kol adalah antioksidan, meneutralkan tindakan radikal bebas, membantu menguatkan sistem imun. Ini adalah pantri yang diperlukan untuk tubuh kita dengan vitamin, mineral dan unsur-unsur lain, jadi ia harus dimasukkan ke dalam diet setelah penyakit serius (jika tidak ada kontraindikasi), diet yang melelahkan, serta kekurangan vitamin.

Selain itu, kembang kol menormalkan sistem saraf dan membantu dengan keletihan kronik..

Untuk kanak kanak

Kelebihan besar adalah menggunakan kembang kol untuk bayi. Oleh kerana komposisi vitamin dan mineralnya yang kaya, struktur halus dan kemudahan pencernaan dan pencernaan, disyorkan sebagai makanan tambahan untuk anak-anak. Manfaat kubis lain adalah untuk menormalkan pencernaan dan mencegah gas dan sembelit. Sebagai tambahan, kembang kol sangat jarang menyebabkan reaksi alergi..

Ia digunakan sebagai puri satu bahagian atau dicampur dengan sayur-sayuran lain. Ibu yang sibuk boleh membeli campuran kembang kol siap pakai dari kedai serbaneka khusus..

Pediatrik mengesyorkan memasukkan kembang kol ke dalam diet anak sebelum epal, jika tidak, dia mungkin menolak untuk makan kerana rasa yang tidak menyenangkan. Lebih mudah, kubis digunakan oleh bayi yang ibunya memakannya semasa menyusu.

Walau apa pun, tanyakan kepada pakar pediatrik yang dipercayai mengenai kapan untuk menambahkan produk ini ke makanan pelengkap dan berapa banyak yang anda makan..

Menanam anak benih brokoli di luar rumah

Bila hendak menanam anak benih brokoli di tanah?

Biasanya usia anak benih brokoli sebelum menanam di tanah terbuka adalah 40-50 hari, tidak lebih. Pada masa ini, anak benih harus mempunyai lima atau enam daun yang benar, ini adalah isyarat bahawa sudah waktunya untuk menanamnya..

Kalendar tempoh ini biasanya jatuh pada pertengahan atau separuh kedua bulan Mei, namun, jika dalam tempoh ini sejuk dan tanah tidak cukup panas, maka masa penanaman kubis brokoli dapat dialihkan.

Untuk menanam anak benih brokoli, sangat mustahak untuk memilih kawasan yang paling terbuka dan terang; ada baiknya jika dilindungi dari angin sejuk di sebelah utara. Cuba pilih tempat tidur yang sebelumnya menanam tanaman baja hijau, wortel, bawang, bijirin, kekacang dan kentang - ini adalah pendahulunya yang terbaik. Prekursor brokoli yang lemah adalah: bit, lobak, tomato, lobak dan lobak; jika mereka tumbuh di laman web ini lebih awal, maka brokoli dapat ditanam di tempat ini hanya setelah empat musim.

Tanah untuk brokoli

Tanah yang optimum untuk kubis brokoli dianggap tanah yang neutral atau sedikit beralkali, dengan pH 6,5 hingga 7,5. Menyiapkan tanah untuk menanam anak benih mesti dimulakan pada musim gugur, tetapi anda boleh melakukan ini pada musim bunga, sekurang-kurangnya seminggu sebelum menanam anak benih. Di bawah penggalian tanah pada bayonet penuh sekop, yang mesti digabungkan dengan penyingkiran rumpai maksimum, perlu menambahkan kotoran atau kompos yang sudah reput dengan baik dalam jumlah tiga kilogram per meter persegi. Sekiranya tanah berasid, tambahkan kapur - 200 g per meter persegi.


Anak benih brokoli ditanam di tanah. © Tandakan

Cara menanam anak benih brokoli di luar rumah?

Sebaiknya tanam anak benih brokoli di tanah pada awal pagi dan lebih baik jika cuaca mendung. Skema penanaman optimum ialah 35 x 50-55 cm. Penanaman dilakukan dalam lubang, yang mesti digali sehari atau dua sebelum menanam anak benih, dan air sebelum menanam (0,5 l). Di dalam sumur, selain air, anda perlu menambahkan 6-7 g nitroammophoska, mencampurkan baja dengan tanah yang dibasahi dengan teliti; maka perlu meletakkan anak benih di dalam cawan pencairan gambut atau dengan sistem akar kosong ke dalam lubang, taburkan dengan tanah, padatkan dan airnya semula (250-300 g per tanaman). Seterusnya, adalah penting untuk memantau cuaca: jika embun beku diharapkan, tutup penutup anak benih menggunakan balang kaca atau botol plastik yang dipotong separuh. Ketahuilah bahawa walaupun pada suhu beku dua darjah, anak benih brokoli boleh mati.

Ubat tradisional mengenai kembang kol

Penyembuh tradisional mengesyorkan kubis rebus dalam bentuk kentang tumbuk untuk memberi makan bayi.

Sauerkraut semakin popular. Air garamnya menimbulkan selera makan pada pesakit, membantu menyelesaikan masalah hati. Perkara yang paling penting adalah bahawa toksin tidak terkumpul di dalam badan, kerana kesan sayur masam pada kerja usus dan pengosongannya yang tetap..

Buasir disembuhkan dengan air garam yang hangat diambil kira-kira sejam sebelum makan. Daun cincang yang dicampur dengan putih telur mentah menyembuhkan luka yang paling serius, termasuk luka akibat luka bakar. Campuran protein dan daun diaplikasikan pada bintik-bintik yang sakit, kemudian campuran yang menghidupkannya diperbaiki dengan pembalut.

Keletihan kronik, gangguan saraf dan kemurungan hilang dengan penggunaan kubis, berkat kehadiran biotin (vitamin H) di dalamnya.

Merawat kubis brokoli

Penjagaan brokoli terdiri daripada melonggarkan tanah, mencegah pembentukan kerak; dalam penyiangan, mengelakkan persaingan dari rumpai; menyiram dan berpakaian. Dua minggu selepas menanam anak benih, perlu juga dilakukan penanaman, yang mesti diulang setelah seminggu. Penggilingan boleh digabungkan dengan melonggarkan tanah.

Jangan lupa bahawa anak benih brokoli yang baru ditanam boleh rosak oleh sinar matahari yang terik pada hari-hari yang sangat panas, jadi ia harus dilorek selama kira-kira 3-4 hari pada waktu tengah hari. Pada hari-hari yang sangat panas dan kering, selain penyiraman mandatori, perlu menyemburkan udara di sekitar tanaman, dan semakin kerap anda melakukan ini, semakin tinggi hasil dan kualitinya.

Semasa melonggarkan tanah, cuba jangan memperdalam alat lebih dari lapan sentimeter, jika tidak, akarnya mungkin rosak. Melonggarkan adalah wajar dilakukan pada hari berikutnya setelah menyiram atau hujan lebat.

Topeng muka Asparagus

Topeng anti-penuaan dengan pulpa alpukat.

Resipi dan pesanan penggunaan:

  • campurkan (ke keadaan gruel) komponen berikut: 3 sudu besar. l. brokoli rebus dengan 2 sudu besar. l. jus oren (ia boleh diganti dengan susu atau air yang disucikan) dan 1 sudu besar. l. pulpa alpukat;
  • sapukan topeng pada kulit wajah, yang dibersihkan dengan baik dari kekotoran;
  • selepas 20 minit mencuci komposisi.

Topeng biji bunga matahari yang menyegarkan.

  • campurkan (ke keadaan gruel) komponen berikut: 3 sudu besar. l. brokoli (rebus) dengan 1 sudu teh minyak badam, 3 sudu besar. sudu susu lembu dan 1 sudu besar. sesudu biji bunga matahari (tanpa kulit);
  • sapukan topeng pada kulit wajah, yang dibersihkan dari kotoran;
  • selepas 20 minit mencuci komposisi.

Topeng krim anti-edema (untuk kecantikan kelopak mata).

  • campurkan (hingga gruel) komponen berikut: 4 brokoli rebus dengan 2 saat. l. krim
  • (berlemak) dan 2 tetes minyak rosemary (penting);
  • sapukan topeng ke kawasan yang dibersihkan dengan baik di sekitar mata;
  • selepas 20 minit, basuh komposisi;
  • sapukan pelembap ke kawasan yang dirawat.

Untuk hasil yang berkesan, perlu membuat topeng sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu selama kira-kira 2-2,5 bulan.

Menyiram brokoli

Bercakap mengenai penyiraman: brokoli biasanya disiram setiap 6-7 hari, namun, jika terjadi kekeringan dan suhunya sekitar 24-26 darjah ke atas, maka penyiraman dapat dilakukan lebih kerap. Semasa menyiram, cubalah membasahi tanah dengan tepat, dan jangan mengubahnya menjadi rawa. Jangan lupa penyemburan, kadang-kadang ia lebih berguna daripada penyiraman, misalnya, di kawasan dengan tanah liat yang padat.


Brokoli, atau Asparagus. © allison mcd

Sifat dan kontraindikasi berguna

Brokoli mempunyai banyak faedah kesihatan yang mengejutkan. Ini disebabkan oleh zat-zat yang membentuknya.

Kebaikan asparagus:

1. Terima kasih kepada kaempferol, mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

2. Mencegah perkembangan anemia kekurangan zat besi, kerana mengandungi zat besi dan asam folat.

3. Mencegah permulaan dan perkembangan barah.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa brokoli mengandungi bahan berikut:

sinegrin (menghentikan pembahagian aktif sel barah, dan kemudian memusnahkannya);

sulforaphane (berkesan mengatasi bakteria yang menyebabkan ulser perut, dan juga mencegah timbulnya dan perkembangan pelbagai kanser);

anetoltrithione (mengurangkan risiko terkena barah payudara dan rektum);

indinol-3-carbinol (mengaktifkan sistem imun untuk melawan tumor di peringkat sel).

Doktor di Amerika dan Kanada mendapati bahawa memakan asparagus dapat mencegah barah prostat. Pesakit yang telah didiagnosis dengan penyakit ini memakan makanan yang mengandungi brokoli sekurang-kurangnya beberapa kali sehari. Ia membantu melambatkan pertumbuhan tumor..

Para saintis dari Jepun mengesyorkan menggunakan tanaman sayuran untuk rawatan penyakit radiasi, kerana sulforaphane berkesan menghentikan pertumbuhan sel barah kulit.

4. Berkat vitamin U, ia mempunyai kesan anti-radang yang kuat dan mencegah ulser perut dan duodenum.

5. Secara signifikan meningkatkan kerja saluran pencernaan, yang disebabkan oleh tindakan vitamin dan magnesium.

6. Menormalkan pengeluaran insulin.

7. Meremajakan badan, kerana menyingkirkan bahan berbahaya daripadanya.

8. Menguatkan sistem kerangka, mencegah perkembangan osteoporosis, dan juga menyumbang kepada fungsi normal otak, yang disebabkan oleh tindakan fosforus dan kalsium.

9. Mengeluarkan kolesterol "jahat" berlebihan dari badan.

Terima kasih kepada kolin dan metionin, asid lemak berbahaya meninggalkan tubuh bersama dengan serat makanan. Hati mula bekerja lebih keras, berusaha mengisi semula bahan yang hilang. Akibatnya, tahap kolesterol "buruk" dikurangkan dengan ketara.

10. Meningkatkan imuniti.

Sulforaphane dengan sempurna memusnahkan bakteria yang bahkan tidak mempengaruhi antibiotik. Bahan ini banyak terdapat pada kecambah brokoli..

11. Membantu menormalkan berat badan, kerana mengembalikan metabolisme berkat vitamin D.

12. Membantu mengeluarkan garam logam berat dari badan, dan juga mencegah kesan negatif radiasi pada manusia.

13. Berkat tembaga, ia meningkatkan keanjalan tisu.

14. Menghilangkan radikal bebas dari badan, yang dijelaskan oleh tindakan fosforus.

15. Menguntungkan keadaan pinggan kuku, rambut dan kulit.

16. Berkat vitamin A, ia menormalkan penglihatan, mencegah perkembangan katarak. Sulforaphane mencegah degenerasi makula yang berkaitan dengan usia, jadi orang yang berusia di atas 50 tahun harus mengambil brokoli sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu.

17. Menormalkan fungsi sistem saraf, dan juga mencegah perkembangan kemurungan, yang disebabkan oleh tindakan vitamin B.

18. Berkat antioksidan, ia meningkatkan fungsi sistem kencing.

19. Mencegah penyakit gusi.

20. Berkat kaempferol, serat dan serat makanan, ia membantu membersihkan usus dari toksin. Serat, sebagai tambahan, menormalkan kebolehtelapan usus.

Kontraindikasi untuk makan brokoli:

Tidak digalakkan memakan kubis asparagus untuk orang yang menderita gastritis dengan keasidan yang tinggi. Doktor menasihatkan agar tidak meminum brokoli brokoli, kerana ia mengandungi asas nitrogen (guanin dan adenin).

Memberi makan brokoli

Secara semula jadi, jika rancangan anda termasuk mendapatkan hasil panen sepenuhnya, maka anda mesti menyediakan makanan. Anda sering dapat memberi makan kubis brokoli. Buat pertama kalinya (tidak termasuk makan anak benih dan menyuburkan lubang ketika menanam) brokoli dapat diberi makan 12-14 hari setelah menanam di tanah terbuka. Pada masa ini, baja organik lebih penting untuk tanaman. Anda boleh memberi makan brokoli dengan larutan mullein; kira-kira 250 g mullein diperlukan untuk satu baldi air. Untuk meningkatkan nilai pemakanan, anda boleh menambah satu sudu teh baja nitrogen, seperti urea, ke dalam larutan. Sekiranya tidak ada mullein, maka kotoran ayam boleh digunakan, tetapi ia mesti dilarutkan dalam nisbah 1 hingga 20. Kadar penggunaan salah satu larutan ini adalah sekitar satu liter per meter persegi..

Pemberian brokoli seterusnya boleh dilakukan 18-20 hari selepas yang pertama. Kali ini, baja nitrogen adalah yang lebih penting. Adalah wajar untuk menggunakan ammonium nitrat dalam jumlah kotak mancis dalam baldi air. Kadar penggunaannya sama - liter per meter persegi tanah.

Pemakaian top ketiga boleh dilakukan menjelang akhir musim panas, pada masa ini baja potash dan fosforus paling penting untuk kubis brokoli. Perlu mencairkan 30-35 g superfosfat dan 9-11 g kalium sulfat dalam baldi air dan menyiram tanah, menghabiskan 1.5 liter per meter persegi.

Setelah gelombang penuaian pertama dimulakan dan kepala tengahnya dikeluarkan, brokoli harus diberi makan semula untuk mendorong pertumbuhan tunas lateral. Untuk melakukan ini, dalam baldi air, anda perlu membubarkan satu sudu nitroammofoska dan tuangkan satu liter larutan di bawah setiap semak.

Seminggu selepas pembalut teratas ini, 150-200 g abu kayu dapat ditambahkan ke tanaman, ini adalah baja potash yang baik. Untuk kecekapan yang lebih besar, abu harus tersebar di tanah yang dilonggarkan dan disiram sebelumnya..

Bagaimana makanan diet disediakan

Kelebihan utama kedua-dua jenis kubis yang dijelaskan adalah rasa dan kualiti makanan yang sangat baik..

Perbungaan dimakan. Oleh kerana ukurannya cukup besar, kepala masing-masing dipotong-potong. Kepingan yang paling kerap disediakan direbus. Menambah secubit gula pasir ke dalam air mendidih membantu untuk tidak kehilangan penampilan yang menarik semasa memasak..

Kubis memperoleh rasa pedasnya yang unik setelah mendidih pendek, bukan dalam biasa, tetapi dalam air mineral. Para penikmat makanan istimewa lebih gemar menghidangkan perbungaan rebus dengan mentega dan sos telur.

Produk berharga disediakan bukan hanya dengan memasak. Anda boleh melakukan banyak perkara menarik dan lazat dengannya:

  • Rebus dengan sayur-sayuran, termasuk tomato, bawang, wortel, kentang.
  • Goreng dengan daging atau daging cincang.
  • Setelah mendidih, goreng dalam adunan: dalam krim masam, pada bir, digulung dalam serbuk roti.
  • Sediakan sup sayur-sayuran dan sup berkhasiat.
  • Tutup makanan dalam tin untuk musim sejuk secara berasingan dan dengan sayur-sayuran lain.
  • Bekukan untuk penyimpanan jangka panjang.
  • Musim dengan pelbagai sos.
  • Makan dalam kaserol.
  • Masukkan salad.

Dianjurkan untuk memasak minimum. Sayuran yang dimasak tidak hanya kehilangan daya tarikan penglihatannya, tetapi juga menjadi terlalu lembut. Untuk brokoli, pemutihan sederhana mencukupi. Kubis lazat diperoleh dengan memasak dalam dandang berganda atau multicooker.

Cara menuai brokoli?

Kami sedikit menyentuh mengenai penuaian: anda perlu tahu bahawa kubis brokoli harus dituai sebelum bunganya terbuka. Momen ini mudah dilewatkan, jadi anda perlu memerhatikan kubis dengan lebih dekat. Terdapat sebilangan tanda yang dapat dipahami oleh seseorang bahawa kubis siap dituai, misalnya ukuran kepala: apabila siap untuk menuai, mereka mempunyai diameter sekitar 12-14 cm. Selanjutnya - warnanya: kepala brokoli, siap dipetik, biasanya berwarna hijau gelap, tunas mesti ditutup. Pada awal menguning tunas, pengumpulan mesti dilakukan dengan segera, jika tidak, akan terlambat, dan keseluruhan tanaman akan hilang, iaitu, tidak akan enak dan dengan nilai pemakanan yang berkurang.

Menuai kubis brokoli mesti dilakukan pada waktu pagi ketika sedang bergolak. Dalam kes ini, disarankan untuk tidak memotong kepala, tetapi memotongnya, dengan menggunakan pisau yang paling tajam dan bersih..

Selalunya, 60-65 hari berlalu dari saat tunas muncul di permukaan tanah hingga penuaian pertama, biasanya pengumpulan brokoli berlanjutan hingga pertengahan September. Seluruh tanaman mesti dituai sebelum fros.


Brokoli, atau Asparagus. © Matt Green

Perbezaan: jadual terperinci

Walaupun terdapat hubungan kekeluargaan, varieti ini mempunyai banyak perbezaan. Pertimbangkan Perbezaan Antara Brokoli dan Kembang Kol?

BrokoliKembang kol
Penampilan
Warna kubis berwarna hijau, kadang-kadang ungu. Batangnya lebih tinggi. Perbungaan lebih besar.Warna tunas terutama putih, atau dengan warna kuning muda.
Keadaan yang semakin meningkat
Kilang ini tahan terhadap perubahan suhu secara tiba-tiba. Tumbuh di mana-mana tanah, tetapi memerlukan penyiraman yang banyak.Suhu udara persekitaran hendaklah + 14-18 ° С. Lebih suka tanah tepu dengan magnesium, tembaga dan boron.
Tempoh pematangan
Perlu 1 bulan dari menanam anak benih di tanah. Lebih banyak hasil daripada kembang kol.Dari percambahan hingga kematangan teknikal, 90-120 hari berlalu.
Komposisi
Ia mengandungi vitamin A, B dan C. Ia mempunyai komposisi mineral yang lebih kaya.Mengandungi lebih banyak vitamin C daripada oren dan jenis kubis lain.

Varieti kubis brokoli

Secara keseluruhan, Daftar Negeri mempunyai 37 jenis kubis brokoli. Dari jenis brokoli awal, perlu diperhatikan kultivar: Venus, Vyarus, Green Magic dan Corato, dari varieti awal brokoli sederhana, Macho, Moscow Souvenir, Naxos dan Fiesta telah membuktikan diri mereka dengan baik, dari kategori varieti brokoli pertengahan musim dapat dibezakan: Batavia, Heraklion, Gnome dan Kepala kerinting, dari yang terlambat tengah dianggap terbaik: Ironman, Lucky, Monterey dan Orantes, dan akhirnya, dari yang lewat matang menonjol: Agassi, Belstar, Beaumont dan Quinta.

Cara memasak brokoli dan kentang gratin selangkah demi selangkah dengan foto di rumah

Sediakan ramuan: brokoli, mentega untuk menggoreng tepung, keju Parmesan, susu, tepung, krim masam, kentang dan kelopak badam, garam dan rempah.

Didihkan air dan rebus kentang al dente.

Kupas brokoli dan bahagikan dalam perbungaan kecil, potong kaki menjadi kiub. Kami memasak kukus sama ada dengan dandang berganda, multicooker atau cara lama: kami akan mendidih di dalam air dengan cara yang sama sehingga keadaan "al dente". Saya memasak dalam ketuhar Kombair-Steam di atas dulang wap menggunakan fungsi Steam. Saya mengambil masa tidak lebih dari 10 minit.

Goreng tepung dalam mentega panas selama kira-kira 2 minit supaya tepung tidak mula berubah warna.

Isi dengan susu dan didihkan, terus kacau, masukkan pala. Kurangkan api dan masak selama lebih kurang 5 minit. Ke tepi.

Kacau krim masam. Garam, musim.

Kupas kentang. Kami memotong masing-masing menjadi 2 bahagian. Kami meletakkan, dalam bentuk berminyak, dengan potongannya. Musim dan garam.

Masukkan brokoli pada kentang dan musim dengan cara yang sama.

Tuangkan sos Bechamel secara merata.

Taburkan kelopak badam di atas.

Tiga parmesan dan taburkan dengan serbuk badam di atasnya.

Kami bakar dalam ketuhar yang dipanaskan pada suhu 220 ° C selama kira-kira 15-20 minit. Hidangkan dengan keseluruhan pinggan dan kemudian susun sebentar. Nikmati hidangan anda!

Varieti terbaik untuk Jalur Tengah

Keadaan iklim di Jalur Tengah memungkinkan untuk menanam varieti tahan sejuk yang dapat menahan perubahan suhu siang dan malam. Kubis varieti awal masak dengan sempurna di lorong tengah. Menanam anak benih membantu mempercepat proses, kemudian kepala kubis pertama dipotong selama 38 hari. Sebelum musim sejuk sejuk, kubis mempunyai masa untuk masak. Keseluruhan garis kacukan juga sesuai, terdapat kira-kira 200 daripadanya..

Brokoli bertindak balas negatif terhadap kekeringan, sejuk, ia mula mekar. Oleh itu, perhatikan ketahanan terhadap warna semasa memilih.

Kaedah memasak brokoli yang telah kembang

Sayuran ini boleh dimakan mentah dan selepas rawatan panas. Brokoli boleh direbus dan dibakar di dalam ketuhar. Ia ditambahkan ke omelet, pizza, sup tumbuk, salad, pai, dll. Tetapi perlu diingat bahawa menggoreng sayur tidak digalakkan, kerana karsinogen berbahaya dilepaskan di bawah pengaruh suhu tinggi. Sangat sesuai untuk mengukus.

Setiap penduduk musim panas ingin mendapatkan hasil panen brokoli yang baik. Setelah mempelajari peraturan asas pembiakan, serta keadaan yang semakin meningkat, anda dapat mencapai hasil yang diinginkan.

Galeri gambar

Penyakit dan perosak

  1. Mekar:
    • ketidakpatuhan dengan tarikh menyemai (penanaman awal);
    • tidak dituai tepat pada masanya;
    • penyiraman tidak mencukupi atau kekurangannya.
  2. Peronosporosis:
    • kelembapan tinggi, iaitu penyiraman tanaman yang berlebihan;
    • aspek cuaca menyebabkan peningkatan kelembapan.
  3. Penyakit kulat, ia dapat ditentukan oleh bintik-bintik mekar atau coklat.
    • Keela adalah penyakit yang ditularkan oleh kulat. Sekiranya tanaman tidak dikeluarkan, kulat akan merebak ke orang lain..
    • Kaki hitam - seperti yang disebutkan dalam artikel ini, berkembang kerana kelembapan tinggi dan juga penyakit kulat. Sebagai hasil pengembangannya, tanaman itu mati.
    • Alternaria. Gejala penyakit kulat ini adalah bintik hitam. Ia dilahirkan setelah hujan lebat dan cuaca panas.
    • Cendawan serbuk. Ia dapat muncul pada musim gugur, tepung berbentuk tepung dan bintik-bintik berbentuk bintang muncul di daun. Ini mungkin disebabkan oleh kabut atau kekurangan hujan dalam cuaca panas..


Mosaik lobak adalah penyakit virus yang menyebarkan hama seperti kutu daun. Boleh dikenalpasti oleh penghambatan pertumbuhan tanaman dan noda mozek.

  • Bakteriosis mukosa. Penyebab penyakit ini adalah bakteria yang hanya membunuh tumbuhan. Tanda - reput daun, pelembutan batang.
  • Bakteriosis vaskular adalah penyakit bakteria yang sama. Ia mempengaruhi semua bahagian tanaman. Ia berlaku kerana faktor-faktor berikut: kelembapan, pemendakan berterusan dan perosak. Akibatnya, sayur itu mati.
  • Belle adalah penyakit kulat yang merosakkan daun dan bahagian udara. Sama dengan titik cincin hitam.
  • Fomoz. Penyakit ini menampakkan diri jika benih telah dijangkiti. Bintik-bintik cahaya dan bintik hitam menangkap batang, akar, dan juga daun kotiledon.
  • Baca lebih lanjut mengenai sifat bermanfaat brokoli, serta mengenai kontraindikasi penggunaannya, dan dari artikel ini anda akan belajar tentang bagaimana sayur ini boleh dimasak.

    Seperti sayur-sayuran dan buah-buahan lain, brokoli juga memerlukan penjagaan yang tepat pada masanya, walaupun tidak terlalu aneh. Sekiranya anda mematuhi semua keperluan penanaman dan penjagaan, anda boleh mempunyai kilang kubis brokoli mini anda sendiri.

    Penuaian


    Selepas 3 bulan, apabila tunas matang sepenuhnya, tetapi belum dibuka, kepala pusat dipotong dengan bahagian batang utama, panjangnya 15-20 cm.

    Kerana kepanasan, jika kepala brokoli tidak gelap, ia cepat terbuka dan mekar. Oleh itu, disyorkan untuk menuai setiap 2-3 hari, dan semasa cuaca buruk - sekali setiap 7-10 hari..

    Penuaian yang akan datang dapat dikenal pasti dengan perbungaan yang merosot yang mekar pada hari berikutnya. Penuaian awal sesuai untuk penyimpanan untuk jangka masa yang agak singkat (beberapa hari), sementara musim luruh menuai panjang.

    Perlu diingat bahawa beberapa jenis brokoli juga mematangkan pucuk sebelah. Mereka mula terbentuk lebih cepat setelah memotong yang utama. Oleh itu, anda boleh terus menjaga mereka dan mendapatkan kepala yang besar. Apabila mereka dewasa, mereka juga dipotong.

    Apa jenis yang ada, bagaimana memilih untuk tumbuh?

    Pilihan varieti brokoli terutama bergantung pada keadaan iklim di kawasan yang sepatutnya tumbuh..

    Awal masak:

    • Batavia F1.
    • Vitamin.
    • Vyarus.
    • Maharaja F1.
    • Corvent F1.
    • Laser F1.
    • Monaco F1.
    • Nada.

    Pertengahan musim:

    • Ironman F1.
    • Atlantik.
    • Arcadia F1.
    • Balboa F1.
    • Genoa.
    • Gnome.
    • Tali pinggang hijau.
    • Hijau.
    • F1 kegemaran.
    • Monton F1.
    • Rezeki.
    • Caesar.

    Lewat:

    • Agassi F1.
    • Bertuah F1.
    • Maraton F1.
    • Parthenon F1.

    Penyimpanan sejuk

    Tanpa penyediaan di dalam peti sejuk, sayur akan cepat merosot dalam keadaan normal. Tanda-tanda bahawa kubis tidak sesuai untuk dimakan: Warna kepala berubah dan berbunga yang menutupi sebahagian besar kepala. Untuk mengelakkan munculnya perbungaan, perlu menyediakan tempat di dalam peti sejuk dengan betul..

    Serbet lembap dan lembap diletakkan di bahagian bawah dulang simpanan sayur (mestilah bersih dan lebih besar daripada kepala kubis). Kepala kubis diletakkan di dalam beg yang tidak dapat ditutup, dan kemudian dibiarkan di atas serbet. Jangan basuh atau potong kubis sebelum menyejukkan. Sekiranya perbungaan telah muncul, kaedah penyimpanan ini tidak sesuai. Penting untuk memerhatikan kawasan persekitaran di dalam peti sejuk: anda tidak boleh meletakkan epal atau pisang di dekatnya. Jangka hayat kubis tanpa perbungaan dalam bentuk ini tidak lebih dari 2 minggu.

    Tanaman terbesar dan paling produktif

    Berat garpu melebihi 600 gram dianggap berbuah besar.

    Meja kubis besar.

    Nama kepelbagaianBerat kepala, dalam gramProduktiviti, dalam kilogram per 1 meter persegi
    Beruntung9001.8
    Batavia F1700-8002.6
    Maraton8003.2
    Monterey600-12003.6
    Pesta800-15001.6-3.0
    Beaumont F1900-18003.6
    Parthenon600-9003.6
    Orants600-15002.4-3.6

    Sihir Hijau F1

    Ketinggian batang mencapai 25 sentimeter. Kepala kubis pertama ialah 600-700 gram. Perbungaan sekunder lebih rendah dari segi berat mengikut beberapa urutan magnitud. Budaya dengan rasa yang baik. Kubis tahan terhadap jangkitan kulat. Produktiviti - 2.8 kilogram.

    Hibrid Arcadia F1

    Kepala - 600-700 gram. Warna daun berwarna hijau. Ia ditanam dengan dua cara. Kerana peningkatan imuniti, ketahanan fros, mereka tumbuh di Siberia.

    Kapan dan mengapa menanam kubis, masa dan bilangan prosedur, adakah perlu selepas menanam di tanah

    Perbezaan pembiakan dari wakil keluarga kubis lain

    Brokoli sering dikelirukan dengan kembang kol, tetapi ia berbeza dari segi penampilan dan dianggap lebih produktif. Setelah melepaskan kepala di tengah, tanaman baru terbentuk pada pucuk lateral. Untuk perincian mengenai bagaimana brokoli berbeza dengan kembang kol, kami bercakap di sini). Lebih baik mengurangkan jumlah air semasa membentuk kepala.

    Brokoli juga tahan panas dan sejuk dengan lebih mudah dan boleh ditanam di mana-mana tanah. Untuk perkembangan normal kepala besar, anda memerlukan jumlah minimum nitrogen, jumlah fosforus dan kalium yang mencukupi, serta pencahayaan yang baik. Ia masak dalam masa yang lebih singkat, tidak seperti spesies lain, kepala akan menjadi lebih cepat.

    Rahsia penduduk musim panas yang berpengalaman

    Setiap tukang kebun dan tukang kebun mempunyai rahsia mereka sendiri. Sangat bagus apabila profesional tidak menyembunyikannya dengan mereka..

    Video: Svetlana Samoilova berkongsi pengalamannya dalam menanam brokoli

    Beberapa tahun yang lalu, mereka memutuskan untuk menanam brokoli di negara ini... Yang pertama tumbuh dengan cepat - mereka bahkan terkejut, ternyata sangat enak, mereka memakannya segar dalam salad. Allahyarham harus menunggu hingga bulan September, mereka terpaksa pergi. Tetapi hasilnya menggembirakan - brokoli yang terlambat bahkan lebih enak daripada yang pertama, dan juga dapat disimpan dalam jangka masa yang lama. Saya mengesyorkan semua orang menanam brokoli: tidak ada yang perlu ditakutkan, kubis tumbuh dengan normal, dan penjagaan tidak lebih sukar daripada kubis putih.

    Michael. Saratov

    gidfermer.com

    Menanam brokoli lebih mudah daripada tumbuh kembang kol. Jadi mengapa rak kedai dan gerai pasar tidak dipenuhi sayur ini??

    Gratin dengan brokoli, cendawan dan ayam: resipi lain


    Gratin kemerahan yang menggembirakan - anda pasti menyukainya
    Jumlah masa 1 jam 45 minit Sediakan ramuan: 15 minit Memasak: 1 jam 30 minit.

    Apa yang diperlukan

    • 7 biji kentang
    • 7 buah champignon segar
    • brokoli sederhana
    • 4 ulas bawang putih
    • Lada, garam
    • Rempah
    • 200 g daging ayam, lebih baik mengambil fillet dada ayam (resipi tanpa daging juga sangat enak)
    • 50 ml wain putih kering.
    • 300 ml krim
    • Keju parut

    Untuk memasak, anda memerlukan acuan besar dengan penutup. Sekiranya hidangan penaik anda kecil, kurangkan jumlah ramuan secara berkadar.

    Penyediaan

    • Langkah 1. Griskan penaik besar dengan mentega.
    • Langkah 2. Kupas kentang dan potong menjadi kepingan. Letakkan lapisan kentang pertama di bahagian bawah pinggan dan garam sedikit lapisan kentang.
    • Langkah 4. Letakkan fillet ayam yang dihiris pada lapisan kentang, lada, garam lapisan ini dan tambah rempah.
    • Langkah 4. Basuh brokoli, bahagikan ke dalam floret. Letakkan floret brokoli pada lapisan fillet ayam.
    • Langkah 5. Tuangkan wain putih ke atas semua lapisan gratin. Langkah 6. Letakkan lapisan kentang seterusnya pada brokoli, garam sedikit.
    • Langkah 7. Basuh cendawan, potong dan letakkan di lapisan kentang.
    • Langkah 8. Masukkan bawang putih yang dicincang halus atau dihancurkan.
    • Langkah 9. Selesaikan dengan lapisan kentang terakhir.
    • Langkah 10. Tuangkan krim ke atas gratin. Tutup dan letakkan di dalam ketuhar panas. Bakar pada suhu 220 darjah (termostat 7-8) selama 1 jam.

    Lapisan: Kentang - ayam - borkcoli - gerimis dengan wain putih - kentang - cendawan, kentang bawang putih, gerimis dengan krim

    • Langkah 11. Setelah sejam dibakar, masukkan keju parut ke lapisan atas kentang, tutup pinggan dan terus bakar selama 30 minit lagi..

    Jadual perbandingan sayur-sayuran dengan komposisi vitamin dan mineral

    Kandungan nutrien, mg (% dari nilai harian)Kembang kolBrokoli
    Vitamin:
    DALAM 10.13 mg (7%)0.07 mg (5%)
    PADA 20.12 mg (6%)0.12 mg (6%)
    PADA 50.9 mg (18%)0.57 mg (11%)
    PADA 60.16 mg (8%)0.18 mg (9%)
    PADA 9220 μg (41%)63 μg (16%)
    DARI90 mg (100%)100 mg (110%)
    E-0.78 mg (5%)
    KE16 mg (13%)101 mg (90%)
    Beta karotena102 μg (1.2%)361 μg (7%)
    Methylmethionine sulfonium (vitamin U)6 mg (2.5%)9 mg (7%)
    Lutein + Zeaxanthin-1405 μg (23.5%)
    Mineral:
    Potasium250 mg (8%)316 mg (13%)
    Fosforus50 mg (6%)66 mg (8%)
    Boron500 μg (714%)185 μg (264%)
    Besi1.3 mg (8%)0.73 mg (4%)
    Sulfur85 mg (8.5%)140 mg (14%)
    Silikon22 mg (73%)78 mg (260%)
    Iodin13 μg (7.2%)15 μg (10%)
    Molibdenum8 μg (12%)-

    Cadangan untuk kerja persediaan sebelum menanam

    Agar gambar brokoli musim baru yang mengagumkan dapat menyenangkan pemilik pondok musim panas, ada baiknya menyiapkan tanah dan tempat tidur dari musim gugur. Sebaiknya ingat tempat-tempat di kebun di mana kentang, wortel atau bawang tumbuh pada musim panas.

    Seterusnya, anda harus menjaga penyediaan tanah itu sendiri. Penting untuk kubis bahawa substratnya ringan dan lapang, diserap dan ditahan dengan baik. Tanah boleh dibeli siap pakai atau anda sendiri boleh menyediakan campuran. Untuk melakukan ini, cukup mencampurkan pasir, rumput, humus, gambut.

    Anda perlu menggali tempat tidur yang sudah siap, taburkannya dengan substrat yang sudah siap, dan setelah beberapa minggu, gali lagi. Pada musim bunga, perlu menentukan keasidan tanah. Sebaiknya gali kembali tempat tidur kebun untuk memperkaya tanah dengan oksigen.

    Perlu disiram tempat tidur yang sudah siap sehingga elemen makro dan unsur surih menembusi jauh ke dalam tanah. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, maka kubis brokoli dalam foto tidak akan kelihatan lebih buruk daripada di majalah untuk penduduk musim panas.

    Di bawah dalam foto, anda dapat melihat bagaimana brokoli tumbuh:

    Apa yang perlu dipertimbangkan semasa memilih varieti dan pengeluar benih

    Semasa memilih brokoli, penanam sayur dipandu oleh faktor:

    • mengambil kira jenis dari segi kematangan awal;
    • hasil produk;
    • rintangan fros;
    • ketahanan terhadap kekeringan, penyakit, perosak, bunga;
    • populariti pengeluar;
    • berat janin.

    Pengguna memberi perhatian khusus kepada pelbagai zon yang ditanam di wilayahnya.

    Kami merangsang pembentukan ovari

    Kaedah pertanian yang berkesan untuk mencegah pembungaan kubis pramatang adalah dengan merangsang ovari. Untuk ini, ada sebilangan ubat yang sebenarnya akan membantu tukang kebun. Ini adalah perangsang domestik Ovyaz, asid Borik, Zeovit Ovyaz Plus, Epin Extra, Valagrovsky (Itali) perangsang MC. Juga terdapat di pasaran dengan nama MC Ovyaz.

    Sangat penting untuk diingat bahawa daun dan kepala kubis ditutup dengan lapisan lilin. Dan semasa menyemburkan daun, pelekat yang murah tetapi berkesan mesti ditambahkan pada perangsang. Tetapi anda boleh menggunakan sabun dobi dengan selamat sebagai bahan ini. Di dacha, selalu ada di tangan.