Kebaikan dan keburukan keju feta, bagaimana memilihnya

Keju adalah produk tenusu putih dengan rasa dan aroma susu yang diperam yang menyenangkan. Keju ini terkenal sejak zaman kuno - menurut legenda, ia ditemui 5 ribu tahun yang lalu di Arabia. Di Kievan Rus sejak sekian lama mereka tidak mengenal keju lain, kecuali keju.

Kelebihan keju feta

Keju diet keras ini mempunyai komposisi seimbang: 14-18% protein, 20-25% lemak. Secara keseluruhan, sekitar 260 Kcal per 100 g produk keluar. Protein sangat penting dalam diet setiap orang. Faktanya ialah hanya protein pemakanan yang membantu tubuh mensintesis sendiri. Ia tidak boleh diganti dengan apa-apa.

Protein sangat penting untuk pencernaan yang sihat dan pertumbuhan sel baru. Protein keju baik untuk penyakit perut, hati dan pundi hempedu.

Pengambilan harian adalah 1.5 gram per kg berat badan. Pakar pemakanan mengatakan bahawa 50% daripada ini mestilah protein haiwan, yang kaya dengan produk tenusu dan daging..

Bagi mereka yang ingin melepaskan gula-gula, keju feta akan menjadi pengganti pencuci mulut manis untuk teh.

Lemak atau lipid adalah komponen penting dalam diet yang sihat. Mereka memenuhi badan dengan tenaga dan mengambil bahagian dalam proses seperti:

  • metabolisme;
  • pembinaan fabrik;
  • asimilasi vitamin kumpulan E, A, D.

Lipid haiwan juga lebih berguna daripada lipid tumbuhan, tetapi pada haiwan, urutannya lebih kecil. Nisbah pemakanan mereka yang betul ialah 70:30. Lipid termasuk asid lemak tak jenuh ganda, yang mempunyai sejumlah sifat:

  • penyertaan dalam pertumbuhan badan;
  • metabolisme yang betul;
  • keanjalan saluran darah;
  • penghapusan kolesterol;
  • pencegahan barah organ wanita;
  • perlindungan daripada plak dan aterosklerosis.

Kandungan kalsium dan fosforus yang tinggi menguatkan tulang, jadi orang yang mengalami patah tulang, tulang yang lemah, serta wanita hamil, keju feta akan sangat berguna.

Tidak seperti keju lain, ia boleh diberikan kepada kanak-kanak dari usia 2 tahun dan kepada orang yang tidak bertoleransi terhadap kandungan lemak varieti keju klasik.

Perkara yang sama berlaku untuk atlet yang akan mengalami pemulihan tenaga yang lebih cepat dan kurang sakit otot selepas bersenam. Kandungan kalori rendah tidak akan meningkatkan lemak badan.

Oleh kerana merendam dalam air garam, produk ini telah memperoleh kemampuan untuk melawan bakteria putrefaktif di perut dan usus. Hasilnya, detoks ini membersihkan kulit dan menjadikannya lebih kencang..

Keburukan keju feta

Bryndza adalah produk yang agak masin dan tidak sesuai untuk diet sekiranya berlaku penyakit jantung, organ genital dan sekiranya terdapat gangguan keasidan gastrik. Anda boleh mencuci sedikit garam dengan air mendidih atau menetap di dalam air sejuk. Ada yang menasihatkan untuk mencucinya dalam susu panas atau mendidihnya..

Sekiranya anda alah kepada protein susu atau laktosa, keju ini sama sekali tidak digalakkan.

Perut menyerap keju feta dengan baik jika anda memakannya pada waktu pagi atau pada waktu makan tengah hari. Ia tidak sesuai untuk makan malam, kerana boleh menyebabkan gangguan tidur.

Beberapa petua untuk memilih penggunaannya

Mereka membuat keju asli dari susu kambing atau domba. Dari ini menunjukkan bahawa ini bukan keju termurah (kira-kira 2 kali lebih mahal daripada keju Adyghe). Semasa memilih, anda juga perlu melihat agar keju hanya putih, elastik, tanpa tepi kering. Walaupun ia adalah produk susu yang ditapai, baunya yang betul lembut.

Terdapat banyak resipi dengan keju feta. Yang paling popular adalah:

  • Salad Yunani - sesetengah orang lebih suka menggunakan feta, tetapi untuk mengelakkan pengasinan, lebih baik memotong keju menjadi kiub, campurkan dengan sayur-sayuran dengan penambahan minyak zaitun.
  • Kek keju masin - doh diuli dari bahagian keju kotej, keju feta, tepung dan telur yang sama. Anda boleh menambah sayur-sayuran ke dalam pilihan anda dan goreng hingga garing.
  • Penyebaran keju - keju feta harus dicampurkan dengan herba, telur rebus, mayonis dan krim masam. Pukul semuanya dalam pengisar sehingga rata dan ratakan roti bakar roti putih atau kelabu atau roti diet.

Kebaikan dan keburukan keju feta untuk badan

Bryndza adalah sejenis keju yang dibuat berdasarkan air garam. Seperti semua keju, ia adalah produk susu yang ditapai. Produk ini mempunyai banyak khasiat bermanfaat yang memberi kesan positif pada tubuh. Produk ini boleh ditambah ke hidangan yang berbeza, atau boleh dimakan sendiri. Ini sesuai dengan banyak minuman, membantu mengungkapkan rasa mereka.

Seperti apa keju feta, dan bagaimana anda mendapatkannya?

Keju, sebagai peraturan, adalah warna putih yang halus. Menurut peraturan, keju seperti itu harus dibuat dari campuran susu sapi dan susu domba, tetapi kadang-kadang susu domba diganti dengan susu kambing. Keju feta sebenar masih disediakan dengan cara yang hampir asli, walaupun pengeluaran keju tidak berhenti dan bertambah baik dan diperbaharui setiap masa. Bahkan ada keju terpisah yang dibuat dari susu domba. Produk seperti itu adalah sebahagian daripada masakan kebangsaan Romawi, Macedonia, Moldova, Bulgaria dan kebangsaan lain..

Dalam bentuk semula jadi, keju harus cukup keras, ia harus hancur secara sederhana, warnanya boleh dari putih hingga kekuningan. Seharusnya tidak ada kerak, tetapi ubah bentuk mungkin terlihat kerana keju telah direndam melalui kain mesh.

Ngomong-ngomong, dipercayai bahawa untuk pertama kalinya produk ini mula dihasilkan beberapa ribu tahun sebelum era kita di kalangan masyarakat Timur Jauh. Seorang peniaga yang berada di sana membawa keju ini dari negara ini, tetapi dia tidak tahu resepinya. Setelah dia menuangkan susu domba ke dalam bejana dan menutupnya dengan kain. Ketika dia ingin meminumnya, dia melihat bahawa susu telah berubah menjadi kepingan yang sama seperti yang pernah dia bawa dari Timur Jauh. Jadi, tanpa menunggu, dia mencipta resipi untuk keju yang sama.

Kelebihan keju

Keju mempunyai sebilangan besar elemen yang memperbaiki keadaan badan dan dapat membantu penyakit.

  • Salah satu elemen ini ialah Ca. Seperti yang anda ketahui, kalsium menguatkan tulang, membantu mengatasi tekanan, berguna untuk orang tua, terutama untuk wanita.
  • Sebilangan besar R. Fosforus adalah unsur yang sama berguna. Ia juga sangat bermanfaat untuk tulang, juga penting untuk gigi yang sihat, dan merupakan bahagian membran yang membolehkan maklumat genetik disimpan dan dihantar..
  • Kandungan natrium yang tinggi menyumbang kepada pemeliharaan kandungan air dan garam yang normal di dalam badan. Ia juga penting untuk keadaan sistem saraf, otot sentiasa dalam keadaan baik dan berkontrak.
  • Sulfur. Ia bersifat antiseptik dan mempunyai fungsi bakteria.
  • Tokoferol, yang membantu memperbaiki kulit, mengurangkan kekeringan. Ia juga melembapkan dan menguatkan rambut dengan sempurna, plat kuku menjadi lebih kuat. Ia juga sangat penting untuk fungsi pembiakan..
  • Retinol juga membantu memperbaiki kulit dan rambut, tetapi juga dianggap sebagai vitamin untuk kesihatan mata, membantu menguatkan penglihatan.
  • Thiamin mampu meningkatkan metabolisme dengan mengekalkan protein, lemak dan karbohidrat dalam kadar yang betul.
  • Riboflavin diperlukan untuk meningkatkan tenaga yang masuk, dan juga menyumbang kepada penggunaannya yang betul dan mengarahkannya ke arah yang benar..
  • Vitamin C, yang dianggap sebagai "vitamin kecantikan". Ia menjadikan kulit lebih segar dan awet muda, membantu memperbaiki keadaan rambut dan kuku, dan juga membantu memperbaiki keadaan tubuh dalam tempoh yang berbahaya bagi sistem ketahanan badan..
  • Calciferol, yang sangat diperlukan pada musim dingin, ketika vitamin D tidak masuk ke dalam tubuh, karena ada sedikit sinar matahari. Terima kasih kepadanya, melanin dihasilkan. Vitamin D juga membantu mengurangkan lemak badan, memantau metabolisme fosfor dan kalsium dalam badan dan mengatur pertumbuhan tulang..
  • Asid nikotinik, yang juga terdapat dalam keju feta. Menggalakkan pemprosesan lemak, protein, karbohidrat, purin, asid amino dan sebagainya. Membekalkan sel dengan oksigen dan mengangkut hidrogen ke tempat yang betul.

Keburukan keju feta

Walaupun terdapat banyak kualiti berguna, produk ini mempunyai kontraindikasi tersendiri. Untuk beberapa penyakit, keju feta dikontraindikasikan, kerana sering kali keju feta mempunyai garam, yang memberi kesan negatif kepada orang-orang yang mempunyai buah pinggang yang lemah atau mempunyai penyakit buah pinggang.

Pengilang juga menambah rempah, orang tertentu mungkin mempunyai reaksi alergi terhadap rempah-rempah ini, jadi sebelum membeli, anda mesti melihat komposisi keju dengan baik.

Oleh kerana keju dibuat berdasarkan susu haiwan. Ia semestinya mengandungi laktosa, dan bagi kebanyakan orang inilah petunjuk utama bahawa produk seperti itu tidak boleh dimakan. Terdapat juga kontraindikasi untuk orang yang:

  • Penyakit hepatik.
  • Penyakit pundi hempedu dan salurannya.
  • Penyakit saluran gastrousus.
  • Penyakit pankreas.
  • Penyakit sistem saraf. Bahkan mengingat fakta bahawa keju feta mengandungi vitamin yang menguatkan sistem saraf.
  • Peredaran terganggu.

Sebilangan besar kontraindikasi ini hanya kerana terdapat garam dalam komposisi, jadi anda boleh mencelupkan keju ke dalam air panas dan membiarkannya di sana, maka sedikit garam akan keluar dari keju.

Ada apa dengannya

Keju ini boleh dimakan dalam bentuk aslinya, boleh ditambah ke salad atau dipotong dengan tomato. Tetapi anda juga boleh menggoreng keju, kemudian ternyata lebih berair dan lembut. Keju boleh dipasangkan dengan makanan laut, ayam, daging babi, kambing atau daging lain.

Juga sesuai dengan ramuan dan sayur-sayuran. Sebagai contoh, ada hidangan di mana keju dimasak bersama dengan zucchini. Ternyata sejenis kapal berkhasiat. Anda juga boleh membuat sarapan dalam bentuk roti bakar dengan alpukat dan keju feta. Di Eropah, ini adalah sarapan biasa yang dimakan oleh pemerhati berat badan. Terdapat juga pai tanpa gula, di mana keju feta.

Pengeluaran

Keju mempunyai sebilangan besar khasiat berguna; sangat sesuai untuk meja makan setiap hari dan perayaan. Dengan bantuannya, hidangan asli diperoleh, dan ia juga merupakan pembuka selera untuk anggur merah. Sebagai tambahan kepada semua ini, ini adalah produk yang sangat berguna yang harus ada dalam diet..

Brynza

Keju adalah keju air garam yang dibuat daripada campuran susu lembu dan biri-biri (lebih jarang susu kambing). Walaupun kemajuan telah mempengaruhi pengeluaran keju, pengeluaran keju feta dirawat dengan berhati-hati dan tradisional. Keju direndam, diberi bentuk khas, rempah-rempah ditambahkan dengan teliti (jika perlu). Keju feta sebenar berwarna putih, hampir rapuh, tetapi tidak pekat, mudah dipotong dan mempunyai rasa susu masin masin.

Keju yang dibuat secara eksklusif dari susu domba adalah komponen keju utama tradisi masakan Romania, Moldavia, Macedonia dan Bulgaria. Produk ini ditambah di mana-mana: dalam salad, pai, makanan pembuka selera, kursus pertama dan kedua. Keju digoreng, acar, dibakar dan juga direbus. Mengapa keju feta begitu enak dan bagaimana memasukkan bahan baru ke dalam diet dengan betul??

ciri umum

Bryndza adalah keju lembut dengan warna putih standard. Rasa dan bau susu masam, kemasinan sederhana. Konsistensi produk adalah padat, sering sukar. Keju mudah pecah, tetapi tidak hancur. Warna keju feta adalah seragam, boleh berbeza dari putih susu hingga kuning pucat. Tidak ada gambar, bilangan lompang minimum tidak dibenarkan. Permukaannya licin, bersih dan tidak berkerak. Struktur permukaan dapat menolak jejak serpyanka (jala ​​khas di mana keju direndam). Deformasi sedikit dan sedikit retakan pada palang dibenarkan.

  • ciri umum
  • Latar belakang sejarah yang ringkas
  • Sifat produk yang berguna
  • Komposisi kimia
  • Penggunaan ramuan dalam memasak
  • Ciri pengeluaran tempatan dan penggunaan keju feta
  • Kemungkinan akibat dan kontraindikasi
  • Cara memilih dan menyimpan keju feta

Keju boleh dibuat dengan mudah di rumah. Sediakan peralatan, bahan yang diperlukan dan buat keju anda sendiri dengan palet rasa yang unik. Keju buatan sendiri berbeza dengan keju kedai dan menjimatkan anggaran keluarga.

Latar belakang sejarah yang ringkas

Tanah air keju feta adalah Timur Arab. Tujuh ribu tahun yang lalu, terima kasih kepada pedagang timur Kanan, dunia mendapat keju lembut khas dengan rasa dan aroma tertentu tidak seperti yang lain. Kanan, berangkat ke jalan perdagangan lain, menuangkan susu domba ke dalam kulit anggur, menutupnya dengan penutup dan beberapa lapisan kain sehingga susu tidak akan merosakkan dari panas. Setelah belasan kilometer, Kanan memutuskan untuk berehat dan mengosongkan mangkuk susu. Sebaik sahaja pengembara membuka kapal, buburan putih mengalir keluar dan bongkah susu pekat jatuh. Kanan, tanpa menyedarinya, memahami kaedah membuat keju feta. Pelancong menyukai rasa dan aroma produk tenusu, dia memutuskan untuk mengulangi dan meningkatkan inovasi masakannya. Jadi dunia berkenalan dengan keju feta.

Sifat produk yang berguna

Keju feta semula jadi adalah pemegang rekod mutlak untuk kandungan kalsium (Ca) dan fosforus (P). Pertimbangkan jumlah lemak dalam komposisi dan letakkan produk dengan betul dalam diet harian. Sebaiknya minum keju sebelum jam 4 petang dengan banyak serat untuk penyerapan lengkap dan cepat.

Keju feta berkualiti tinggi disimpan sekurang-kurangnya 30 hari. Produk seperti ini dapat memberi manfaat kepada tubuh dan penampilan. Lemak adalah kunci kesejahteraan dan penampilan yang baik. Kehadiran keju feta secara berkala dalam diet akan memperbaiki keadaan kulit, melembapkan, menyuburkannya dengan bahan berguna, dan menghentikan penuaan.

Kalsium yang termasuk dalam keju feta lebih mudah diserap oleh tubuh manusia daripada nutrien yang serupa dalam sayur atau beri. Bahan ini akan menguatkan sistem rangka, menyusun keadaan gigi.

Bryndza meningkatkan fungsi pencernaan, mempercepat metabolisme dan tidak menimbulkan beban kuat tambahan pada organ perut. Produk ini bertindak sebagai sejenis desinfektan: ia menghasilkan penghalang khas untuk bakteria dan menekan perkembangan mikroorganisma putrefaktif di saluran pencernaan.

Komposisi kimia

Nilai pemakanan (berdasarkan 100 gram produk siap)
CiriBryndza dengan susu lembuBryndza pada susu kambing
Kalori262 kkal260 kkal
Protein17.9 g21,1 g
Lemak19.2 g18.8 g
Karbohidrat0.4 g0.3 g
Serat makanan0 g
Air52 g53 g
Komposisi vitamin (dalam miligram berdasarkan 100 gram produk siap)
VitaminBryndza dengan susu lembuBryndza pada susu kambing
Retinol (A)0.180.192
Beta-karotena (A)0.0060.007
Tiamin (B1)0.040.05
Riboflavin (B2),120.15
Asid askorbik (C)11
Kalsiferol (D)0.000620.00061
Tokoferol (E)0.30,4
Asid nikotinik (PP)lima3.7
Keseimbangan nutrien (dalam miligram setiap 100 gram produk siap)
BerkhasiatBryndza dengan susu lembuBryndza pada susu kambing
Kalium (K)95115
Kalsium (Ca)630780
Magnesium (Mg)2435
Natrium (Na)12001200
Fosforus (P)375525
Sulfur (S)221211
Besi (Fe)0.70.9

Penggunaan ramuan dalam memasak

Resipi untuk pai bayam, telur dan keju feta

Nilai pemakanan (setiap 1 hidangan makanan siap)
Kandungan kaloriProteinLemakKarbohidrat
674 kkal21.4 g44.8 g45.6 g
  • kentang (disyorkan untuk mengambil yang muda bersaiz sederhana dengan kulit nipis) - 5 biji;
  • bayam segar - 500 g;
  • keju feta - 300 g;
  • telur ayam - 2 biji;
  • mentega - 30 g;
  • pastri puff (disyorkan untuk mengambil tanpa ragi) - 500 g;
  • minyak zaitun / sayuran - 2 sudu besar;
  • bawang - 1 pc;
  • bawang putih - 2 kepala;
  • rempah dan ramuan secukup rasa.

Penyediaan

Kupas kentang dengan berus kasar, rebus dalam air masin. Toskan setelah selesai, biarkan kentang sejuk, kemudian potong dan masukkan ke dalam bekas yang sesuai. Cincang bawang dengan nipis, goreng setetes minyak sayuran sehingga kerak emas muncul. Dalam proses menggoreng bawang, masukkan bawang putih cincang dan rempah kegemaran anda.

Sediakan bayam: bilas tanaman, angkat batangnya, lipat daun sepanjang dan potong menjadi jalur nipis.

Petua kuliner: Potong bayam di seluruh daun, tidak memanjang.

Masukkan bayam ke dalam kuali dengan bawang tumis pedas. Rebus tanaman sehingga daun lembut dan lentur. Masukkan campuran bawang, bayam dan rempah ratus ke dalam bekas.

Cincang keju feta, masukkan ke dalam mangkuk dengan bayam, masukkan kentang dan rempah. Sediakan pengisian: pukul 2-3 telur ayam (elakkan pembentukan puncak) dan hantar ke jumlah jisim. Kacau campuran dengan lembut. Semasa mengacau, gelembung terbentuk dalam jisim telur. Penting agar mereka tetap utuh dan tidak pecah semasa proses memasak..

Sediakan pinggan (ukuran kira-kira 26 cm): sikat dengan minyak sayuran atau tutup dengan perkamen untuk dibakar. Gulungkan 500 gram adunan bebas ragi hingga ketebalan 2 milimeter dan letakkan dengan teliti di bahagian bawah / sisi acuan. Sekiranya terlalu banyak adunan atau bentuknya kecil, sesuaikan hasilnya dengan gunting. Potong menjadi kepingan kecil dari adunan yang tersisa untuk membuat corak pai kepang..

Letakkan pengisian di dalam loyang, ratakan dan gulung sedikit bahagian tepi doh di atas pengisian (untuk membentuk bakul). Letakkan jumlah keju feta yang diperlukan di atas pengisian. Ambil helai potong dan bentuk corak pai persegi klasik. Anda boleh menjadi kreatif atau menolak hiasan seperti itu. Campurkan 1 telur mentah dengan 1 sudu susu, pukul sebati dan sapukan dengan sikat silikon ke kek.

Panaskan ketuhar hingga 160 ° C dan hantar pai selama 40-50 minit. Hidangkan segera setelah dimasak. Cuba masukkan sepotong pai dalam krim masam rendah lemak, atau pilih sos atau minuman kegemaran anda yang enak dengan hidangan utama anda. Sekarang anda mempunyai alasan yang baik untuk mengumpulkan seluruh keluarga anda di satu meja.!

Ciri pengeluaran tempatan dan penggunaan keju feta

Brynza sering menjadi tetamu masakan kebangsaan:

  • Ukraine;
  • Rusia;
  • Bulgaria;
  • Romania;
  • Moldova;
  • Semenanjung Balkan.

Bahan ini ditambahkan ke salad sayur-sayuran, hidangan daging / ikan, digunakan sebagai makanan ringan atau hidangan utama yang berasingan. Keju malah digabungkan dengan hidangan pertama dan disajikan dengan teh. Walaupun terdapat perbezaan tradisi kuliner di setiap negara, keju feta dimakan dengan lauk khas - bawang goreng, bawang putih, roti gandum atau gandum, kentang rebus atau panggang, terung.

Bandar Rakhiv di Ukraine mengadakan festival keju feta tahunan. Di "pusat Eropah" jalan-jalan dipenuhi dengan pasar yang sukar, di mana mereka menjual keju yang dimasak sendiri dengan harga simbolik. Keju lembut adalah komponen hominy yang paling penting (hidangan Carpathian tradisional). Kutub dari wilayah Podhale sangat menyukai keju feta sehingga mereka memutuskan untuk melindungi produk tersebut di peringkat perundangan. Keju Podgal dianggap sebagai produk serantau, dan standard penyediaannya sangat tinggi. Penduduk Kaukasus Utara juga tidak dapat membayangkan hidup tanpa produk keju. Keju termasuk dalam diet harian setiap orang dewasa. Tidak hairanlah Kaukasus Utara terkenal dengan hati yang panjang.

Keju adalah bahan yang mudah dicerna yang menyuburkan tubuh dengan vitamin, protein, lemak sihat dan nutrien. Protein susu, yang merupakan sebahagian daripada keju feta, diserap oleh badan dengan lebih mudah, cepat dan lebih cekap, yang memberikan lebih banyak tenaga, kekuatan dan pertumbuhan otot.

Kemungkinan akibat dan kontraindikasi

Bryndza dikontraindikasikan dalam penyakit:

  • buah pinggang;
  • hati;
  • saluran empedu;
  • perut;
  • pankreas;
  • sistem peredaran darah;
  • sistem saraf.

Bagaimana ini dibenarkan? Keju mengandungi garam yang berlebihan. Pengumpulan garam di dalam badan penuh dengan penyakit, edema dan kesihatan yang buruk, sehingga organ kita bekerja keras untuk membuangnya. Organ yang terkena penyakit tidak dapat menjalankan fungsinya sepenuhnya, dan kualiti perkumuhan garam juga akan menderita. Sistem akan mula menurunkan prestasi satu demi satu, yang boleh menyebabkan keruntuhan. Jangan membahayakan badan demi kebahagiaan seketika yang meragukan.

Adakah mungkin "memotong" kontraindikasi? Ya! Jumlah garam dikurangkan dengan pemprosesan termal produk makanan. Masukkan keju ke dalam air mendidih selama beberapa minit, rendam dalam air, goreng atau bakar di dalam ketuhar. Silap mata ini hanya boleh digunakan dengan izin doktor..

Kontraindikasi mutlak lain adalah intoleransi laktosa. Tubuh tidak akan dapat mengasimilasi produk dan akan menimbulkan kesan sampingan dalam bentuk mual / muntah, pening, kehilangan kesedaran, kembung, sakit dan penampilan sawan.

Cara memilih dan menyimpan keju feta

Keju mula dijual setelah 20 hari direndam dalam air garam khas. 20 hari adalah had minimum yang boleh ditingkatkan oleh pengilang hingga 60 hari atau lebih. Pengangkutan boleh memakan masa beberapa jam atau beberapa hari kalendar (bergantung pada lokasi wilayah kilang pembuatan dan tempat penjualan). Pembeli, melihat data label, tidak akan dapat menentukan tarikh pembuatan dan masa rendaman produk yang tepat..

Keju dengan pengisi atau pengasam direndam beberapa kali lebih banyak daripada biasa.

Cara memilih keju feta berkualiti tinggi jika maklumat pada label tidak selalu sesuai dengan kenyataan?

Kerak bumi

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Keju, tidak seperti kebanyakan jenis keju, tidak mempunyai kerak. Tepi kering dan lebat menunjukkan bahawa tempoh pelaksanaan telah terlampaui. Lebih baik menolak keju feta seperti itu. Semakin lama produk di kaunter, bakteria yang kurang bermanfaat dapat bertahan dan masuk ke dalam pinggan pengguna.

Kekhususan permukaan

Keju tidak boleh mempunyai corak berlubang seperti keju keras. Bahagian dalam produk mesti diisi sepenuhnya. 1-2 kekosongan bentuk tidak teratur dibenarkan untuk keseluruhan kepala keju. Kehadiran sebilangan besar kekosongan menunjukkan memasak, rendaman, pengangkutan atau penyimpanan produk yang tidak betul..

Kegemukan

Lemak adalah elemen struktur terpenting bagi tubuh manusia. Dia bertanggungjawab untuk kesejahteraan kita, hormon, kecantikan rambut / kuku / kulit. Wanita memerlukan lebih banyak lemak daripada lelaki. Kekurangan lemak menimbulkan ketidakseimbangan haid dan masalah dengan kemungkinan melahirkan bayi.

Jangan takut untuk membeli makanan yang tinggi lemak; rasanya lebih enak dan memberikan lebih banyak faedah. Keju dengan kandungan lemak kurang dari 40% tidak akan menjejaskan kesihatan anda dengan cara apa pun, tetapi sebaliknya akan menimbulkan masalah. Tubuh tidak mencerna makanan rendah lemak dengan buruk, reaksi sampingan adalah mungkin dalam bentuk gangguan pencernaan, kemunculan ruam.

Belajar mengira kadar harian KBZHU. Perkenalkan makanan berlemak ke dalam makanan anda, tetapi jangan melebihi jumlah kalori yang anda perlukan untuk tujuan anda.

Anda perlu menyimpan keju feta di dalam peti sejuk di dalam bekas apa pun. Adakah anda ingin melanjutkan tempoh pelaksanaan? Letakkan keju di dalam bekas kaca. Untuk mengurangkan risiko reput dan cendawan, letakkan beberapa kiub gula halus di bawah bekas keju.

Brynza

Keju adalah keju air garam, yang dibuat bukan hanya dari susu lembu, tetapi juga dapat dibuat dari susu kambing, domba, kerbau, dan kadang-kadang dari campuran susu jenis ini. Keju feta dijual setelah 20 hari direndam dalam air garam, kadang-kadang walaupun setelah 60 hari. Menurut label, kita tidak akan dapat menentukan, secara prinsip, berapa hari keju feta direndam dalam air garam. Tetapi jika keju feta lebih tajam dan lebih masin, maka, karenanya, direndam dalam air garam selama 60 hari atau lebih.

Tidak seperti kebanyakan keju, permukaan keju feta tidak mempunyai kerak. Sekiranya keju sedikit kering di tepinya, ini bermakna sudah lama di kaunter, dan berjaya kehilangan sebahagian nutriennya. Keju feta sebenar tidak mempunyai corak khas "berlubang" yang terdapat pada kebanyakan keju. Terdapat sangat sedikit kekosongan dalam keju feta berkualiti tinggi, dan juga bentuk yang tidak teratur.

Sebilangan besar lemak dalam bahan kering (ditunjukkan pada bungkusan) - adalah petunjuk kegunaan dan rasa, sekurang-kurangnya 40%. Dan keju feta paling sedap dan sihat dengan kandungan lemak 50%.

Tempat kelahiran keju feta adalah Timur Arab. Masa kelahiran adalah tujuh ribu tahun yang lalu. Penemu adalah saudagar Arab Kanan. Dalam perjalanan yang panjang, Kanan mengambil susu yang dicurahkan ke dalam kulit anggur dari perut biri-biri. Setelah berjalan sejauh beberapa kilometer, dia memutuskan untuk mengambil makanan ringan, membuka kulit anggur, dan cairan mendung mengalir keluar dan gumpalan lebat putih jatuh. Pedagang mencubanya dan berpuas hati. Jadi ada perjumpaan seorang lelaki dengan keju.

Orang Bulgaria menyediakannya dengan cara yang istimewa: taburkan keju dengan lada merah, tambahkan sedikit mentega, kemudian bungkus dengan ketat dalam kertas perkamen dan bakar di dalam ketuhar. Keju feta yang disediakan dengan cara ini mempunyai rasa yang sangat halus dan berair serta aroma yang menyenangkan..

Sebaiknya simpan keju feta dalam air garam "asli". Contohnya, anda membeli sebuah tin dengan enam ratus gram keju feta, dan untuk salad anda memerlukan dua ratus gram. Pindahkan keju feta yang tinggal dengan berhati-hati ke balang kaca atau bekas plastik dan tuangkan semua air garam di atasnya. Letakkan penutup di atas pinggan dan sejukkan. Gunakan dalam masa dua hingga tiga minggu. Sekiranya tidak ada air garam, bungkus keju feta dengan ketat dalam kerajang atau filem.

Kandungan kalori keju feta

Keju mengandungi kira-kira 260 kkal dan sekitar 18 g protein, yang merupakan petunjuk yang sangat baik jika anda perlu mendapatkan jisim otot atau hanya mengisi badan dengan tenaga. Hanya 100 g produk akan memberi anda kalsium sepanjang hari..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
22.219.20,4lima52260

Ciri-ciri berguna keju feta

Keju mengandungi 288 kalori, hingga 15g protein dan hingga 26g lemak, serta kalsium, natrium, fosforus, Vitamin B1, B2, dan C.

Keju dan keju domba disyorkan untuk dimakan hanya setelah sebulan disimpan..

Bryndza sangat berguna untuk kesihatan kulit dan badan secara keseluruhan. Pengambilan keju feta secara berkala akan membantu mengekalkan keremajaan, kehalusan, kelembutan dan keanjalan kulit.

Kerana kandungan kalsium yang tinggi, didapati dalam bentuk yang mudah dicerna, keju feta berguna untuk memelihara gigi dan sistem rangka. Keju juga akan memudahkan proses pencernaan, dan menekan perkembangan bakteria putrefaktif di dalam usus.

Ciri-ciri berbahaya dari keju feta

Keju dikontraindikasikan untuk orang dengan penyakit buah pinggang, saluran empedu, hati, perut dan pankreas. Ini disebabkan oleh jumlah garam yang tinggi dalam produk. Saliniti dapat dikurangkan dengan rawatan panas; untuk ini, cukup untuk menahan keju dalam air mendidih selama beberapa minit atau rendam dalam air biasa selama beberapa waktu. Setelah diproses, produk tenusu ini dapat dimakan walaupun oleh mereka yang menderita penyakit di atas..

Praktikalnya tidak mengandungi kalium, tetapi pada masa yang sama tahap kandungan natriumnya cukup tinggi, sebab itulah keju feta dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai masalah dengan organ peredaran darah dan sistem saraf..

Juga tidak digalakkan untuk orang yang mengalami intoleransi laktosa.

Video ini meneliti sifat bermanfaat keju feta dan nilainya dalam diet orang yang sihat. Doktor berkongsi pendapat mereka mengenai produk tersebut.

Keju - faedah, kalori dan bahaya

Keju adalah salah satu produk yang diperbuat daripada susu. Biasanya berwarna putih, mirip dengan keju, mempunyai rasa dan bau susu masam. Ini telah dimakan oleh manusia sejak zaman kuno, dan dia juga telah mengetahui kelebihan keju feta untuk hampir semua usia dalam jangka masa yang lama. Rawatan perubatan menggambarkan bahawa ia mempunyai kesan yang baik terhadap pencernaan, menguatkan tulang dan gigi, dan mencegah keguguran rambut..

Menurut legenda, keju feta pertama kali ditemui secara tidak sengaja oleh saudagar Arab Kanan, tiga milenium SM. Penyediaannya dijelaskan oleh Homer di Odyssey. Berkat pertukaran budaya, keju feta merambah ke Eropah. Sejak sekian lama di Kievan Rus, ia adalah satu-satunya keju dan produk yang terkenal; dalam catatan tersebut disebutkan bahawa penghormatan dari orang Rusia kadang-kadang diambil dengan keju. Nama brynze yang sekarang dikenali diberikan oleh Getae, yang tinggal di antara Danube dan Balkan. Hari ini keju adalah salah satu produk utama dalam sejumlah masakan kebangsaan Eropah Timur.

Komposisi dan kandungan kalori keju feta

Berbanding dengan keju keras lain, komposisi keju feta jauh lebih seimbang untuk kebaikan tubuh manusia: mengandungi kurang lemak dan lebih banyak protein. Ciri penyembuhan keju feta banyak berkaitan dengan kalsium yang mudah diasimulasikan di dalamnya: keperluan harian badan untuk itu disediakan hanya dengan 100 gram produk. Nuansa lain, berkat keju feta yang sangat berguna: tidak perlu rawatan haba semasa penyediaannya, dan oleh itu semua vitamin (C, E, A, B1, B2) dan mineral (kalsium, kalium, garam fluorin) dipelihara.

Kandungan kalori rata-rata keju feta hanya 260 kkal, yang menjadikannya produk makanan. Terdapat varieti keju feta dengan kandungan kalori kurang dari 160 kcal..

Ciri-ciri berguna keju feta

Agar keju feta benar-benar menjadi produk yang memajukan kesihatan, dan bukan sebaliknya, pertama sekali, perlu memperhatikan kualiti keju feta yang dibeli:

  • Ia mesti mempunyai bentuk elastik. Sekiranya keju perlahan-lahan merayap atau hancur, teknologi pengeluaran dilanggar. Tepi kering keju feta adalah bukti penyimpanan jangka panjangnya sebelum dijual, yang bermaksud bahawa beberapa sifat penyembuhannya telah hilang.
  • Warnanya mestilah putih atau kuning muda. Sekiranya keju feta dengan bintik kering kuning cerah adalah produk basi.
  • Struktur keju yang dipotong lemah berpori, dengan beberapa lompang tidak teratur.
  • Perhatian! Pengawet sering ditambahkan ke keju feta yang dijual melalui rantai runcit untuk meningkatkan jangka hayat.

Anda perlu menyimpan keju feta hanya di dalam peti sejuk, dibungkus rapat dengan pelekat atau kerajang, dan keluarkan dalam masa yang singkat. Tempoh purata penyimpanannya adalah 5-7 hari. (Pilihan yang paling sesuai adalah apabila keju feta disimpan dalam air garamnya sendiri: 2-3 minggu.) Selepas habis, keju feta kehilangan rasanya dan - yang paling penting - sifat berguna.

Manfaat keju feta ditentukan terutamanya oleh peningkatan kandungan kalsium dan fosforus di dalamnya, oleh itu disyorkan untuk penyakit dan kecederaan sistem rangka (osteoporosis, riket, patah tulang), dan juga untuk wanita hamil. Kompleks terapi keju feta dari bakteria asid laktik, asid amino dan vitamin B ditunjukkan untuk penyakit hati dan sistem saraf, pada usia tua. Kesan positif penggunaan keju feta pada keadaan kulit diperhatikan. Produk rendah kalori, yang pada masa yang sama mengandungi protein haiwan, merupakan cadangan yang sangat baik untuk semua orang yang telah melepaskan produk daging..

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa pendapat yang meluas mengenai normalisasi mikroflora usus ketika memakan keju feta adalah salah, kerana tidak mengandungi bakteria hidup. Ini ditentukan dengan merendamnya semasa memasak dalam air masin untuk mematikan bakteria..

Keburukan keju feta

Kontraindikasi keju feta yang ada dikaitkan tepat dengan peningkatan kandungan garam di dalamnya. Tidak diinginkan untuk menggunakannya secara kronik yang menderita penyakit sistem kardiovaskular dan kencing, serta dengan keasidan perut yang terganggu. Salinitas keju feta dapat dikurangkan dengan membakarnya dengan air mendidih atau menyimpannya dalam air sejuk sebelum digunakan..

Keju, seperti keju yang lain, tidak sesuai dengan daging, ikan, unggas, kekacang, minyak sayuran, gula, gula-gula, buah-buahan manis.

Mengapa keju feta berguna, komposisi dan penyediaannya

Keju adalah produk susu yang ditapai yang diperoleh daripada susu kambing, biri-biri, lembu. Rasanya dan kelihatan seperti keju, warna dan konsistensi putih yang sama. Manfaat dan keburukan keju feta adalah fakta yang telah lama diketahui oleh manusia sebagai penggunaan produk tersebut.

Komposisi dan kandungan kalori keju feta

Keju air garam, tidak seperti jenis keras lain, seimbang secara optimum. Lemak sedikit berbanding protein, yang menentukan kelebihan keju feta untuk tubuh.

Penyediaan keju air garam tidak memerlukan rawatan haba, yang mempengaruhi pemeliharaan komponen berguna produk.

Keju tidak mengandungi karbohidrat, ini membolehkan mereka yang ingin kehilangan berat badan tambahan untuk menggunakan produk tersebut.

Komposisi keju masin:

  • sebatian asid organik;
  • vitamin kumpulan B, A, D, E;
  • kolesterol;
  • mineral: fosforus, kalium, magnesium, besi, sulfur.

Manfaat dan keburukan keju feta untuk tubuh manusia dijelaskan oleh pelbagai komponen penyusunnya.

Kandungan kalori keju feta setiap 100 gram:

% daripada nilai harian

Ciri-ciri berguna keju feta

Yang paling berguna adalah keju domba, walaupun kandungan lemaknya tinggi. Produk ini mempunyai khasiat perubatannya yang sangat berharga berdasarkan spesifikasi pembuatannya.

  1. Keju tidak dikenakan rawatan haba, komponen produk yang paling berguna: mineral, protein, vitamin tidak dimusnahkan di bawah pengaruh suhu tinggi.
  2. Komposisi kaya vitamin, mineral: kalsium, fluorin, kalium, magnesium; protein dan asid lemak menjadikan produk sebagai sumber nutrien penting.
  3. Pemprosesan khusus susu membantu memelihara kalsium dan membuatnya mudah dicerna. Produk ini berguna untuk tubuh anak, kerana kalsium diperlukan untuk pertumbuhan gigi, tulang anak..
  4. Keju air garam mengandungi protein dan asid lemak penting. Mereka akan membantu mengembalikan kekuatan semasa beban berat.

Oleh itu, kelebihan keju domba adalah jelas. Perkara yang sama berlaku untuk kambing, keju lembu.

Untuk siapa keju sangat berguna

Oleh kerana komposisi yang kaya, kekhususan penyediaan, produk ini berguna untuk hampir semua orang. Terutama untuk kumpulan orang tertentu.

Tidak mustahil untuk menilai lebih banyak faedah keju feta untuk wanita semasa menopaus dan untuk wanita tua, apabila terdapat peningkatan pencucian kalsium dari tubuh wanita.

Tidak ada produk lain dengan kandungan kalsium yang tinggi, sehingga mudah diserap oleh tubuh manusia. Sekiranya anda mengambil tablet kalsium, maka ia tidak dapat diserap dengan baik, bahagian mineral berharga yang tersisa di dalam badan boleh diabaikan. Oleh itu, keju feta harus dimasukkan ke dalam diet harian semua wanita selepas 40 tahun..

Dianjurkan bagi wanita hamil untuk memakan keju domba atau kambing, yang berguna untuk pembentukan sistem rangka bayi masa depan. Penting untuk tidak berlebihan. Anda boleh menjadikan keju masin sebagai komponen utama salad.

Produk susu yang ditapai berguna untuk kanak-kanak ketika tulang dan giginya tumbuh. Untuk menguatkan badan anak, terdapat lebih banyak faedah dari keju kambing, kerana susu haiwan ini bersifat hypoallergenic, tidak menyebabkan reaksi alergi, yang penting bagi anak-anak hari ini.

Keju kambing sesuai untuk ibu menyusu muda. Nilai keju - asas penyediaannya adalah bahan mentah hypoallergenic.

Protein, asid lemak diperlukan untuk orang yang bekerja keras.

Sekiranya anda makan produk masin setiap hari:

  • memperbaiki warna kulit;
  • keadaan kuku (mereka berhenti mengelupas, pecah);
  • gigi kembali keputihan semula;
  • rambut semakin kuat.

Adakah mungkin untuk makan keju feta sambil menurunkan berat badan (semasa diet)

Sukar untuk mengklasifikasikan produk sebagai makanan pemakanan.

Mereka yang ingin menurunkan berat badan harus mengurangkan atau menghentikan penggunaan keju masin. Ia mengandungi banyak lemak. Bagi orang yang mempunyai aktiviti fizikal yang aktif, keju air garam, kaya dengan protein, sangat sesuai untuk diet harian.

Keju sesuai untuk tujuan diet protein, semasa "pengeringan" badan (pembina badan, atlet, gusti lengan). Domba, dadih kambing mengembalikan keanjalan tisu, mendorong pertumbuhan sel otot, tisu otot.

Keju feta yang kurang kalori dari susu lembu. Pengilang keju menghasilkan produk tanpa lemak. Mereka yang takut mendapat berat badan tambahan boleh memasukkan acar keju versi rendah lemak dalam menu harian mereka.

Sebelum anda "menjalani" diet keju, disarankan untuk berjumpa dengan pakar diet. Dia akan mengambil kira ciri-ciri individu badan, memberikan cadangan yang diperlukan.

Pada usia berapa kanak-kanak boleh diberi keju feta

Keju adalah salah satu makanan kegemaran hampir setiap keluarga. Ibu muda ingin tahu pada usia berapa makanan keju boleh ditambahkan ke menu anak-anak. Untuk menguatkan sistem imun kanak-kanak, keju feta sangat berguna:

  1. Ia mengandungi banyak protein yang diperlukan untuk pertumbuhan tisu..
  2. Lebih banyak kalsium daripada keju kotej.
  3. Kepelbagaian vitamin: A, B, PP, D, E.
  4. Mengandungi garam mineral: zat besi, zink, fosforus.
  5. Asid Lemak Meningkatkan Prestasi Otak.

Pediatrik tidak mengesyorkan menambahkan produk keju kepada kanak-kanak yang berumur di bawah satu tahun. Mereka percaya bahawa sistem pencernaan belum terbentuk sepenuhnya, masih belum cukup gigi, ginjal anak tidak akan dapat memproses garam mineral yang terdapat dalam produk tersebut. Oleh itu, anda boleh menambahkan keju ke diet anak sebelum 12 bulan..

Mereka mula sedikit, dari 6-7 g, menjadikan jumlah ini menjadi 35 g sepanjang tahun. Di samping itu, kanak-kanak jarang diberi keju: dalam satu atau dua hari.

Selepas dua tahun, bayi diberi keju susu yang diperam, termasuk keju feta.

Apa yang boleh dibuat dari keju feta dan apa yang digabungkan dengannya

Produk ini adalah biasa di kalangan banyak orang:

  • Orang Bulgaria;
  • Orang Serbia;
  • Orang Yunani;
  • Orang Itali dan lain-lain.

Keju acar digunakan sebagai komponen utama banyak hidangan..

  1. Keju ditambah ke banyak salad.
  2. Ia digunakan untuk membuat pate, sos.
  3. Bakar dalam kepingan di dalam ketuhar. Ia ternyata menjadi pembuka selera yang luar biasa dengan rasa pedas..
  4. Masukkan telur atau telur dadar.
  5. Fillet ayam dengan keju feta - hidangan yang sesuai dengan meja perayaan.
  6. Keju domba - pengisian yang lazat untuk pai.
  7. Sebarang keju pizza boleh menggantikan acar.

Ia sesuai dengan banyak sayur-sayuran, terutamanya:

  • tomato;
  • terung;
  • lada manis.

Resipi klasik untuk keju feta buatan sendiri

Asas keju feta sebenar adalah susu kambing atau domba, tetapi hampir mustahil untuk mendapatkannya jika anda tidak benar-benar menjadi petani dan memelihara kawanan domba atau kambing. Buat keju feta buatan sendiri yang sihat, lebih mudah didapati dari susu lembu.

  • 1.5 liter susu lemak;
  • 0.5 sudu besar krim masam;
  • 2.5 sudu besar l. jus lemon;
  • 1.5 sudu kecil garam;
  • 1.5 sudu besar air.
  1. Tuangkan susu ke dalam bekas, letakkan di atas api.
  2. Tuangkan krim masam, kacau hingga sebati.
  3. Sebaik sahaja susu mula menggumpal, masukkan jus lemon.
  4. Terus panaskan selama 1.5-2 minit.
  5. Buangkan campuran yang dihasilkan dalam saringan yang ditutup dengan kain kasa.
  6. Setelah mengeringkan susu skim (whey), bungkus keju, tekan ke atas dengan penindasan dan biarkan selama 60 minit.
  7. Potong keju dan masukkan ke dalam air garam (air + garam). Dalam setengah jam, keju sudah siap.
  8. Simpan dalam air garam.

Bahaya keju feta untuk badan dan kontraindikasi

Teknologi pembuatan keju air garam menentukan kontraindikasi terhadap penggunaannya.

Sebaiknya hadkan atau kecualikan produk dari diet untuk orang:

  • dengan penyakit kronik perut dan usus;
  • kekurangan kardiovaskular dan hipertensi;
  • gangguan sistem saraf;
  • dengan intoleransi terhadap protein susu;
  • dengan peningkatan atau penurunan keasidan perut.

Penggunaan keju feta untuk gastritis dilarang keras oleh doktor, kerana acar keju dapat memperburuk kesihatan dan mendorong pembentukan ulser..

Tidak dilarang makan keju feta dengan pankreatitis. Doktor menasihatkan untuk makan sedikit sekali.

Bagi orang yang menghidap penyakit seperti kencing manis, sebelum makan sepotong air garam, perlu menuangkannya dengan air mendidih, kemudian rendam di dalam air sekurang-kurangnya setengah jam. Tidak perlu meninggalkan keju feta sepenuhnya untuk diabetes.

Sekiranya tidak ada masalah kesihatan atau berat badan berlebihan, anda boleh memasukkan keju acar dalam makanan dengan selamat. Tetapi doktor tidak menasihatkan makan produk yang melebihi 200 g setiap hari.

Cara memilih keju feta yang betul

Agar tidak tersilap, untuk membeli acar keju berkualiti tinggi, anda perlu memperhatikan perkara berikut:

  1. Pakej mesti mengandungi air garam. Di dalamnya, keju mengekalkan rasa dan sifat berguna untuk jangka masa yang panjang. Ketiadaan air garam menunjukkan usia produk atau pengeluar menggunakan pengawet.
  2. Perhatikan warna dengan teliti. Warna putih tulen (mungkin ada sedikit kekuningan). Lapisan warna coklat atau kelabu memberitahu tentang kebodohan produk. Tidak diinginkan untuk membelinya.
  3. Tidak boleh ada kulit kering. Sekiranya ada, maka produk tersebut akan habis tempoh.
  4. Tidak ada tempat untuk pengawet dalam keju air garam berkualiti tinggi. Anda boleh mengetahui dengan membaca komposisi pada bungkusan..
  5. Petunjuk penting ialah kandungan lemak. Sekiranya tidak melebihi 27%, keju akan kering dan hancur. Pada kadar 50% ke atas - produknya lembut dengan rasa berkrim.
  6. Jangan lupa tarikh tayangan. Keju air garam segar tidak terlalu masin berbanding dengan keju feta yang dimasak sebelumnya.

Cara menyimpan keju feta di rumah

Sekiranya air garam dibuat di rumah, simpan dalam air garam yang sama. Dan jika produk tersebut dibeli di kedai, seseorang mesti ingat: keju feta dalam bungkusan terbuka tetap segar selama 4-5 hari, disimpan dalam air garam. Sekiranya atas sebab tertentu, produk itu dibungkus dengan aluminium foil, kemudian diletakkan di dalam gelas atau piring enamel.

Ia berlaku bahawa keju air garam tidak dapat dimakan dengan cepat. Dalam keadaan ini, larutan garam disediakan (tuangkan 20 g garam ke dalam 100 g air). Dalam air garam, keju tahan hingga 1 tahun. Sebaiknya tukar air garam setiap bulan.

Beberapa suri rumah memasukkan keju ke dalam peti sejuk untuk disimpan. Ia benar-benar tidak merosot lebih lama, tetapi kehilangan rasanya.

Kesimpulannya

Kesimpulannya, diperhatikan bahawa kebaikan dan keburukan keju feta terletak pada kekhususan penyediaan produk, tidak biasa, enak, sihat. Penting untuk memerhatikan ukuran yang digunakan, untuk dapat membeli dan menyimpan dengan betul. Maka produk tersebut akan dikhaskan untuk kesihatan..

Bryndza: faedah, bahaya dan kehalusan penggunaan

Ramai orang tidak dapat menafikan keseronokan makan keju wangi. Artikel ini akan memberitahu anda lebih banyak mengenai faedah dan bahaya Keju, serta selok-belok penggunaan makanan istimewa ini.

Apa ini?

Bryndza adalah keju yang paling sering digunakan susu lembu atau susu kambing. Pelbagai ini tergolong dalam acar.

Keju acar masin ini dihargai walaupun di Yunani Kuno. Orang makan produk seperti itu, percaya bahawa ia akan memberi mereka awet muda dan umur panjang. Keju digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan. Askar-askar itu memakan keju tersebut setelah bertungkus-lumus dalam beberapa hari. Dia membantu mereka dengan cepat mengembalikan kekuatan yang telah habis dan meningkatkan kesihatan mereka..

Ramai orang menggemari Keju kerana rasanya yang unik. Jadi, pelbagai ini mempunyai rasa masin yang menyenangkan. Rasa Bryndza banyak ditentukan oleh susu yang digunakan untuk penyediaannya. Sekiranya keju ini dibuat dari susu lembu segar, maka ia kemudian mempunyai rasa berkrim yang menyenangkan..

Keju ini mempunyai konsistensi yang padat, namun, ketika dipotong, ia pecah, tetapi tidak hancur. Warna Keju mungkin berbeza. Ia bergantung pada jenis susu yang digunakan untuk penyediaannya, dan juga pada teknologi pembuatan susu ini. Jadi, keju ini mungkin mempunyai warna kekuningan, tetapi selalunya ia berwarna putih. Di dalam keju, lubang dan lubang kecil dapat dilihat pada potongan, yang muncul di dalam produk semasa pematangannya..

Dalam keadaan pengeluaran, keju jenis ini disediakan dari susu yang berbeza. Jadi, anda boleh membuat makanan istimewa ini bukan hanya dari susu lembu atau kambing. Anda juga boleh menggunakan produk tenusu dari biri-biri atau kerbau untuk membuat keju. Keju seperti itu mempunyai nota rasa yang unik dan aroma tertentu..

Dalam keadaan pengeluaran, susu pasteur digunakan untuk menyediakan keju ini. Dalam produk tenusu seperti itu, bergantung kepada teknologi pengeluarannya, tidak ada mikroba berbahaya yang dapat memprovokasi perkembangan keracunan makanan.

Untuk mendapatkan keju air garam, anda perlu menambahkan fermentasi khas untuk susu. Untuk ini, dalam pengeluaran, sebagai peraturan, kultur pemula bakteria khas atau kalsium klorida digunakan. Beberapa pengeluar menambah rennet khas. Mereka selalu menunjukkan perkara ini pada pembungkusan produk mereka..

Fakta bahawa keju dibuat dengan penambahan rennet harus diingat bagi orang yang mengikuti diet vegetarian..

Setelah menambahkan tepung masam khas, gumpalan muncul, yang kemudian akan digunakan untuk membuat Keju. Serum yang dipisahkan digunakan untuk tujuan lain. Karipap yang dihasilkan dikenakan rawatan panas dan dicampurkan dengan teliti. Selepas itu, jisim keju masa depan dihantar untuk menekan..

Prosedur ini membuang sisa-sisa whey yang masih ada di dadih.

Setelah dadih ditekan, ia dipotong kecil. Lebih senang untuk mencampurkan kepingan seperti itu. Penyelesaian garam khas digunakan untuk pengasinan. Jisim keju biasanya diasinkan dalam 4-5 hari. Teknologi memasak keju boleh berbeza. Keju siap boleh digunakan untuk menyediakan banyak hidangan sihat..

Keju acar ini cukup popular. Jadi, ia digunakan untuk membuat salad. Keju jenis ini sering digunakan dalam masakan Balkan, Kaukasia, Eropah. Anda boleh membuat ladu, pastri, dan makanan ringan sayur yang sihat dari produk susu yang ditapai..

Kandungan komposisi dan kalori

Keju air garam ini mengandungi banyak bahan aktif. Jadi, ia mengandungi sejumlah vitamin: kumpulan B, C, A, tokoferol. Ia juga mengandungi sebatian mineral: natrium, kalium, kalsium, fluorin dan banyak lagi..

Keju dalam komposisinya mengandungi banyak protein yang tepu dengan baik. Dan juga komponen ini membantu meningkatkan fungsi badan. Ramai orang membataskan diet mereka ke keju kerana mereka percaya bahawa mereka mengandungi terlalu banyak lemak. Ini sebahagiannya benar. Walau bagaimanapun, keju yang keras dan tua kaya dengan komponen lemak. Keju air garam mengandungi sedikit lemak..

100 gram keju air garam ini mengandungi 18 protein, 20 gram lemak dan 261 kcal. Kandungan karbohidrat dalam Brynza sangat tidak penting sehingga hampir tidak pernah diambil kira. Kandungan kalori produk mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis susu yang digunakan. Jadi, keju air garam yang dibuat dari susu domba mengandungi 280-285 kcal.

Mengapa keju berguna?

Keju membawa kebaikan yang besar kepada tubuh. Jadi, keju air garam ini mengandungi kalsium. Mineral ini membantu mengekalkan kekuatan tulang dan enamel gigi. Untuk mengisi keperluan fisiologi tubuh untuk mineral penting ini, bahagian keju yang sangat kecil sudah cukup. Pada masa yang sama, sebilangan kecil produk susu yang diperam ini tidak dapat menyebabkan timbulnya gejala buruk..

Khasiat Keju yang berguna untuk tubuh manusia banyak. Jadi, mineral yang terkandung di dalamnya menyumbang bukan hanya untuk kesihatan, tetapi juga untuk memperbaiki penampilan, dan juga menyumbang pada percepatan pertumbuhan kuku dan rambut. Dalam kes ini, plat kuku pecah. Rambut mendapat kilauan yang cantik dan kurang gugur.

Keju air garam ini mengandungi bahan yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem saraf. Oleh itu, produk ini harus dimakan oleh orang yang bekerja keras. Brynza juga sesuai untuk orang yang berlatih dengan bersungguh-sungguh. Keju jenis ini mengandungi banyak protein, tetapi tidak ada karbohidrat..

Penggunaan produk sedemikian menyumbang kepada ketepuan badan dengan protein, tetapi pada masa yang sama tidak menyebabkan penampilan pound tambahan.

Keju harus dimakan bukan sahaja oleh wanita, tetapi juga oleh lelaki. Keju jenis ini mengandungi banyak komponen yang dapat meningkatkan fungsi alat kelamin. Keju jenis ini juga boleh digunakan oleh orang yang berumur dan tua. Komponen pemakanan yang terkandung di dalamnya memenuhi tubuh dengan tenaga, dan juga tidak menimbulkan rasa berat.

Produk susu yang diperam, termasuk keju acar, membantu meningkatkan pencernaan. Jadi, walaupun orang yang mempunyai beberapa penyakit perut dapat menggunakannya dalam jumlah kecil. Walau bagaimanapun, dengan patologi seperti itu, lebih baik memilih Keju yang terbuat dari susu kambing, kerana praktikalnya tidak ada zat aktif di dalamnya yang dapat memprovokasi terjadinya gejala yang tidak diingini.

Keju air garam mengandungi bahan yang dapat menormalkan mikroflora dalam usus. Pengambilan makanan ini secara berkala membantu meningkatkan flora mikroba. Pada masa yang sama, bilangan mikroba bermanfaat dalam usus meningkat, dan jumlah patogen menjadi kurang. Penggunaan makanan secara sistematik yang mengandungi bakteria asid laktik adalah pencegahan yang baik terhadap perkembangan dysbiosis usus.

Kontraindikasi

Keju mengandungi banyak komponen berguna. Tetapi ia juga mengandungi bahan yang boleh memudaratkan. Semasa makan keju ini, ingat bahawa ia agak masin. Jadi, ia tidak boleh dimakan oleh orang yang menderita penyakit hati dan buah pinggang yang teruk..

Dan juga orang yang menderita darah tinggi tidak boleh makan keju feta. Garam dalam produk ini dapat meningkatkan nilai klinikal ini. Itulah sebabnya mengapa tidak wajar memakan produk seperti itu dengan tekanan darah tinggi yang tidak terkawal.

Keju acar tidak boleh diminum oleh orang yang alah kepada susu, kerana penggunaan produk seperti itu dapat memprovokasi perkembangan gejala alergi di dalamnya. Sebagai contoh, seseorang mungkin mengalami ruam alergi, gangguan pernafasan dan gejala alahan lain..

Cara menggunakannya dengan betul?

Dalam keadaan tertentu, Keju harus digunakan dengan berhati-hati. Keju ini mengandungi bahan yang boleh mencetuskan gejala buruk. Keju tidak boleh dimakan oleh orang semasa pemburukan pankreatitis. Nutrien dan bahan aktif yang terkandung dalam keju jenis ini dapat merosakkan fungsi pankreas, yang akan menyebabkan rasa sakit pada perut..

Orang yang menderita gastritis dengan keasidan tinggi harus berhati-hati menggunakan Brynza. Anda boleh makan keju ini hanya jika produk ini bertoleransi dengan baik. Sekiranya selepas menggunakan produk sedemikian terdapat sensasi terbakar di perut, rasa berat atau pedih ulu hati, maka lebih baik menolak Keju dan berjumpa doktor.

Brynza mengandungi lemak haiwan. Perkara ini harus diingat oleh orang yang menderita kolesterol tinggi. Sekiranya kolesterol meningkat dalam darah, maka dalam hal ini, anda tidak boleh menggunakan Keju dalam jumlah besar. Pada masa yang sama, mereka lebih baik makan keju acar ini tidak lebih dari beberapa kali seminggu..

Bolehkah wanita hamil makan?

Anda boleh makan keju acar semasa mengandung. Walau bagaimanapun, anda harus ingat mengenai ukurannya. Sebilangan besar makanan seperti itu dapat menimbulkan kemunculan gejala-gejala buruk, termasuk perut kembung dan gangguan najis.

Keju kaya dengan mineral yang diperlukan untuk perkembangan janin secara intrauterin. Jadi, keju ini mengandungi kalsium. Mineral ini diperlukan semasa peletakan organ sistem muskuloskeletal. Pengambilan kalsium yang mencukupi dalam badan kanak-kanak membantu mengurangkan risiko pembentukan banyak penyakit.

Keju segar mengandungi banyak bakteria bermanfaat. Mikroba bermanfaat ini bukan sahaja meningkatkan mikroflora dalam usus, tetapi juga menguatkan sistem imun..

Jadi, ibu hamil yang makan keju acar kurang sakit dengan jangkitan virus dan bakteria..

Namun, semasa menggunakan Keju, anda harus ingat bahawa ia mengandungi garam yang cukup banyak. Keju seperti itu dapat memprovokasi penampilan edema, dan juga pengekalan cecair di dalam badan. Untuk mengurangkan kandungan garam, lebih baik rendam keju feta sedikit di dalam air sebelum digunakan..

Ibu hamil juga harus memantau jumlah keju yang mereka makan. Jadi, hanya 100 gram produk ini mencukupi setiap hari. Dalam kes ini, anda hanya perlu memilih Keju muda segar, kerana mengandungi banyak protein, tetapi sedikit garam.

Dalam diet ibu menyusu, makanan kaya protein mesti ada. Keju mengandungi banyak protein, tetapi juga garam. Oleh itu, tidak perlu terburu-buru dengan pengenalan produk tenusu ini semasa penyusuan. Dengan HS, keju jenis ini paling baik diperkenalkan ke dalam menu ibu menyusu 2.5-3 bulan selepas melahirkan. Pada masa yang sama, anda perlu menggunakannya dalam jumlah kecil..

Dengan diabetes jenis 2

Tidak ada karbohidrat di Brynza. Itulah sebabnya produk makanan ini dapat dimasukkan ke dalam diet pesakit diabetes. Walau bagaimanapun, orang yang menderita patologi ini harus ingat bahawa mereka tidak boleh menggunakan Keju dalam jumlah besar. Keju jenis ini adalah salah satu sumber protein yang mungkin..

Keju dengan diabetes mellitus paling baik dimakan dengan sayur-sayuran, yang mengandungi sedikit pati. Hidangan seperti itu bukan sahaja akan memberi manfaat yang besar kepada tubuh, tetapi juga memberi mood yang hebat. Anda boleh makan hidangan seperti itu beberapa kali seminggu, kerana ia sangat sihat..

Semasa menurunkan berat badan

Keju boleh digunakan dalam penyediaan menu makanan. Keju ini kaya dengan protein, yang bermaksud bahawa setelah memakannya, rasa kenyang tetap lama. Walau bagaimanapun, harus diperhatikan bahawa terdapat garam dalam keju feta. Natrium klorida dapat meningkatkan pengekalan air di dalam badan, memperlambat penurunan berat badan tambahan.

Orang yang memantau berat badannya atau ingin mengurangkannya, sebelum makan Keju, ia mesti direndam dengan teliti di dalam air.

Selepas itu, kandungan garam dalam keju akan berkurang, dan produk seperti itu dapat dimakan tanpa membahayakan kesihatan semasa diet..

Untuk resipi membuat keju feta, lihat video seterusnya.