Babi rebus

Babi rebus adalah hidangan yang biasa digunakan dalam masakan Ukraine, Moldavia dan Rusia: daging babi (lebih jarang - daging domba, daging beruang), dibakar dalam bahagian besar. Analog hidangan ini (iaitu daging babi yang dibakar dalam jumlah besar) terdapat dalam masakan Austria dan Quebec..

Babi biasanya dibuat dari kaki babi, parut dengan garam dan rempah. Daging digosok dengan minyak, dituangkan dengan sos daging dan masukkan ke dalam oven. Kadang-kadang wain atau bir ditambahkan ke dalam sos. Beberapa jenis daging babi rebus dibungkus dengan kerajang sebelum dimasak. Babi dibakar sehingga dimasak sepenuhnya selama 1-1.5 jam.

Kandungan kalori daging babi rebus

Babi rebus mengandungi 500 kcal. Selain protein, mengandungi banyak lemak, jadi anda tidak boleh menggunakan produk berkalori tinggi ini untuk orang yang berlebihan berat badan atau mereka yang sedang menjalani diet..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1550-440500

Khasiat babi rebus yang berguna

Bergantung pada daging yang dipilih, daging babi rebus mengandungi 200 hingga 300 kalori, hingga 17g protein, hingga 19g lemak, hingga 2g karbohidrat.

Babi, sosej paling selamat. Sebaik-baiknya, ia disediakan dengan memanggang sekeping daging di dalam ketuhar, menambah bawang putih dan rempah..

Babi rebus senang dimasak di rumah.

Gosokkan daging dengan garam dan lada, dan anda boleh mengambil lada merah atau hitam, dan juga taburkan dengan bawang putih cincang di atasnya. Anda boleh membuat potongan kecil daging dan memasukkan bawang putih ke dalamnya, supaya ia tidak jatuh.

Letakkan daging siap di atas kepingan, sedikit minyak dengan minyak sayuran, dan, tentu saja, kirimkan untuk dibakar di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180 ^ (o) C. (Atau dalam dandang berganda) Semasa memasak, daging harus dibalikkan secara berkala dan dituangkan dengan lemak yang dibebaskan sehingga boleh memanggang dengan baik di kedua-dua belah pihak dan tidak terbakar. Sangat mudah untuk memeriksa kesediaannya, hanya menembus daging dengan pisau tajam dan melihat apakah jusnya mengalir keluar - kemudian dipanggang.

By the way, daging babi rebus kukus adalah hidangan yang sangat baik untuk mereka yang tidak boleh digoreng.

Sifat berbahaya babi rebus

Daging babi, seperti daging mana pun, mempunyai sebilangan besar sifat dan kontraindikasi berbahaya. Kerana ia terbuat dari daging babi, kemudian mengandung banyak kolesterol dan lipid, yang dikontraindikasikan pada orang yang kelebihan berat badan dan gemuk. Juga, kandungan zat ini yang tinggi mempengaruhi keadaan sistem kardiovaskular, oleh itu, bagi orang yang mempunyai masalah jantung, lebih baik membatasi jumlah daging babi rebus dalam makanan mereka..

Dalam salah satu episod program "Semuanya akan menjadi enak" semua rahsia membuat babi rebus berair terungkap. Kenali mereka dan anda, dan nikmati keluarga anda dengan daging yang enak.

Babi rebus

Babi rebus adalah hidangan tradisional masakan Slavia. Sebutan bertulis pertama mengenai hidangan popular ini di Rusia berasal dari abad ke-16. Kemudian untuk penyediaannya mereka menggunakan daging babi, domba, dan penduduk pinggiran utara - daging beruang. Sementara itu, daging babi rebus dari sekeping daging babi bakar dianggap klasik..

Apa itu daging babi rebus

  • Apa itu daging babi rebus
  • Bagaimana mereka memasak pada zaman dahulu
  • Apa yang sedang disiapkan dari sekarang
  • Nilai pemakanan dan sifat berguna
  • Bahaya babi rebus
  • Cara memilih daging babi yang betul dimasak
  • Berapa lama boleh disimpan
  • Resipi daging babi rebus yang betul
  • Variasi tema babi rebus

Secara sederhana, daging babi rebus adalah sekeping daging panggang. Tetapi apa maksud nama ini dan bagaimana hidangannya berbeza dengan jenis produk daging yang lain??

Babi rebus, seperti yang telah disebutkan, adalah hidangan dengan sejarah yang panjang. Dipercayai bahawa ia diciptakan oleh suku Slavia Timur yang tinggal di hulu Sungai Bug Barat. Nestor the Chronicler berpendapat bahawa orang-orang ini tidak mengalami masalah dengan makanan, khususnya, mereka selalu mempunyai banyak daging (terutama babi hutan). Dan salah satu produk yang paling biasa untuk buzhan adalah daging babi asin atau salai. Diyakini bahawa koki tempatan membuat karya agung dari daging, tetapi ternyata sangat enak ketika dibakar. Jadi ciri khas - daging babi rebus - terpaku pada hidangan kegemaran buzhan.

Benar, ada versi lain asal nama ini. Menurut teori lain, produk daging ini biasa disebut vuzhenina (dari perkataan Slavia Lama "kayu" - untuk merokok, kering). Lama-kelamaan, nama itu berubah menjadi yang lebih biasa bagi kita "daging babi rebus".

Mana dari versi ini yang benar, biarkan ahli sejarah dan ahli filologi berpendapat. Sementara itu, gourmets menikmati daging lembut dan berair. Lebih-lebih lagi, orang Austria, Kanada, Inggeris mempunyai sesuatu yang serupa dengan daging babi panggang Slavia (walaupun mereka memanggang daging lembu yang tidak dimasak) dan Balkan (mereka membakar daging babi dengan kulit).

Bagaimana mereka memasak pada zaman dahulu

Pakar kuliner Slavia kuno menyediakan ham panggang dari kaki babi tanpa tulang. Tetapi pasti ada sedikit lemak babi pada potongan itu, yang menambahkan rasa enak pada hidangan siap. Kaki babi digosok dengan campuran rempah dan garam, diisi dengan bawang putih dan bacon, dan kemudian dibakar, tidak lupa untuk menyiram daging dengan jus yang dihasilkan. Sejak itu, kaedah memasak daging babi rebus tidak banyak berubah. Sebaliknya, daging dan rempah yang digunakan telah berubah. Dan bukannya kompor dan api, peranti yang lebih pintar muncul.

Apa yang sedang disiapkan dari sekarang

Tentu babi rebus klasik adalah bahagian belakang bangkai, ham atau leher babi. Lebih jarang, mereka mengambil bola petunjuk untuk dibakar, tetapi dalam kes ini hidangannya agak kering. Dan prasyarat: daging untuk daging babi rebus yang betul mesti mempunyai corak berminyak.

Walau bagaimanapun, sesetengah orang lebih suka versi hidangan yang lebih ramping - daging lembu atau daging sapi. Tetapi dalam kes ini, untuk mengelakkan kering, daging ditutup dengan lemak babi (lebih baik mengambil potongan kecil), dan juga diisi dengan bawang putih dengan lemak babi. Tetapi teknologi memanggang daging babi dan daging sapi praktikalnya sama. Daging sapi bergaris digoreng terlebih dahulu di atas api yang tinggi sehingga kerak terbentuk (ini akan mengelakkan kehilangan kelembapan), dan kemudian dibakar.

Pilihan lain untuk makanan panggang adalah daging kambing atau beruang. Tetapi ketika memilih produk ini untuk memasak, akan berguna untuk mengasinkan daging (pengasam akan menghilangkan bau tertentu dan memperbaiki strukturnya). Sebagai pengasam untuk daging beruang, sebagai peraturan, air berasid diambil, dan potongan yang disiapkan dipanggang dengan juniper. Untuk meningkatkan rasa domba, kefir marinade sesuai, dan bukannya "mengisi" bawang putih tradisional lebih baik mengambil kacang pinus, keju feta dan kemangi.

Pencinta unggas telah menghasilkan versi makanan mereka sendiri dari daging babi rebus - dari ayam belanda atau ayam. Tetapi para penikmat daging merah enggan mengenali hidangan seperti daging babi rebus.

Nilai pemakanan dan sifat berguna

Versi klasik daging babi adalah sumber magnesium, zink, lisin, selenium, vitamin B12 dan komponen berguna lain. Dan ini bermaksud bahawa daging panggang dapat berfungsi bukan hanya sebagai makanan bertenaga tinggi (kandungan kalori per 100 g - dalam lingkungan 500 kkal), tetapi juga sebagai ubat. Sebagai contoh, pakar pemakanan mengatakan bahawa daging babi panggang secara sederhana mengaktifkan pengeluaran hormon yang penting untuk hidup, melegakan mood buruk, menguatkan tulang dan bahkan meningkatkan potensi. Sudah tentu, anda mungkin tidak akan dapat memperoleh hasil seperti itu dengan sekali makan, tetapi dengan penampilan daging babi yang biasa di meja makan, anda boleh bergantung pada perubahan positif dalam kesihatan..

Tetapi pencinta daging babi rebus daging sapi tidak boleh putus asa. Daging sapi tidak kalah dengan daging babi dari segi kandungan komponen berguna, dan bahkan mengekalkan kepemimpinannya dalam beberapa petunjuk. Sepotong daging lembu yang dipanggang adalah pelbagai jenis vitamin dan mineral dalam pinggan: vitamin A, C, E, kumpulan B, serta kandungan tembaga, besi, kalium, yodium, zink, kalsium, fosforus dan natrium yang mengagumkan. Ngomong-ngomong, hidangan ini lebih sesuai untuk anak-anak, orang-orang yang mengalami gangguan pencernaan, orang-orang tua, serta pesakit darah tinggi dan diabetes..

Nah, versi produk yang paling "ringan" adalah dari ayam belanda atau ayam. Dalam kes ini, "di pintu keluar" anda mendapat protein tulen, tanpa lemak berbahaya dan kandungan kalori yang dikurangkan..

Walau bagaimanapun, daging babi rebus adalah produk daging yang paling selamat diproses. Sejak dibeli, ia tidak mengandungi "kimia" dan disediakan dengan cara yang berguna.

Bahaya babi rebus

Lebih sedap hidangannya, semakin sukar untuk tetap "berada dalam had" yang digambarkan oleh pakar pemakanan sebagai "tidak menyalahgunakan". Dan daging babi rebus adalah salah satu hidangan pertama dalam senarai ini. Memandangkan kandungan kalori yang agak tinggi pada daging, ia harus muncul dalam bahagian kecil dan jarang dalam diet orang yang menderita obesiti, kolesterol tinggi dan penyakit kardiovaskular. Peringatan ini terutama berlaku untuk versi klasik - dari daging babi berlemak..

Tetapi tidak selamat untuk menggunakan daging lembu yang terlalu banyak. Purin, yang merupakan sebahagian daripada jenis daging ini, meningkatkan kadar asid urik, dan ini sudah boleh membahayakan orang dengan osteochondrosis atau gout. Ngomong-ngomong, pakar pemakanan menasihatkan agar tidak mengambil lebih dari 70 g produk dalam satu sesi..

Bahaya, daging babi rebus yang paling penting adalah parasit dan bakteria. Bahaya pertama adalah mungkin jika daging tidak dibakar sepenuhnya. Yang kedua - jika disimpan pada suhu yang salah atau telah tamat tempoh.

Cara memilih daging babi yang betul dimasak

Sudah tentu, daging babi rebus yang terbaik adalah daging babi yang dimasak secara bebas dari sekeping daging yang dipilih. Tetapi irama kehidupan moden tidak selalu membiarkan anda menghabiskan beberapa jam untuk menyediakan makanan. Dalam kes sedemikian, pasar raya menjimatkan anda. Tetapi ketika pergi ke kedai untuk daging panggang, penting untuk mengetahui cara memilih daging babi yang tepat.

Petua 1. Sebagai permulaan, penting untuk memperhatikan pembungkusannya. Ia boleh menjadi filem pelekat vakum atau biasa. Segera, kami perhatikan bahawa jika tidak ada keyakinan 100% terhadap produk yang berkualiti tinggi, lebih baik menolak daging babi rebus dalam filem makanan. Pada produk seperti itu, sebagai peraturan, tidak ada petunjuk mengenai jangka hayat, komposisi, pengeluar. Tetapi lebih baik tidak mengambil versi vakum jika maklumat ini hilang. Keperluan kedua untuk pembungkusan vakum tidak ada kerosakan.

Petua 2. Sekarang tiba masanya untuk memperhatikan warna daging. Ia mesti berwarna merah muda muda hingga kelabu muda. Sebarang penyimpangan warna menunjukkan pelanggaran teknik memasak atau usia produk yang lama..

Petua 3. Lard adalah elemen penting dari hidangan siap, tetapi lapisan lemak tidak boleh melebihi 3 cm. Juga penting untuk menilai warna lemak - tidak boleh berwarna kuning.

Petua 4. Produk segar adalah bahagian berbentuk bujur atau bulat biasa.

Petua 5. "Ujian" yang penting adalah komposisi daging babi rebus. Senarai ramuan tidak boleh mengandungi daging, garam, rempah, dan bawang putih. Mana-mana "E" menunjukkan bahawa produk tersebut jauh dari semula jadi. Lebih baik jika pembungkusan menunjukkan bahawa produk tersebut dibuat sesuai dengan GOST.

Petua 6. Anda juga boleh memeriksa kualiti daging dengan air mendidih. Sekiranya kepingan pecah menjadi serat di dalam air, produknya akan basi..

Berapa lama boleh disimpan

Babi rebus buatan sendiri yang lazat kemungkinan besar tidak akan tinggal lama di dalam peti sejuk. Tetapi, jika perlu, daging siap boleh disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira 30 hari. Di dalam peti sejuk (dalam filem atau periuk), daging babi rebus buatan sendiri tidak boleh bertahan lebih dari 5 hari, dan dibeli dalam filem vakum - tidak lebih dari 21 hari.

Resipi daging babi rebus yang betul

Hari ini sukar untuk mengatakan resipi daging babi rebus mana yang betul. Bagaimanapun, ada banyak pilihan untuk memasak hidangan ini kerana ada koki yang menyediakannya. Sebilangan orang lebih suka mengasinkan "mentah" dalam mayonis, minyak sayuran, madu atau mustard. Yang lain merendam produk dalam campuran garam atau tomato-garam. Yang lain hanya menggulung daging yang disumbat dalam campuran garam, lada dan herba. Terdapat sos berdasarkan pudina, wain kering, atau bir. Dan setiap tukang masak menganggap resipi sendiri yang paling betul, dan dagingnya lebih enak daripada yang lain..

Tetapi tidak kira apa yang anda lakukan dengan fillet sebelum memasak langsung, peraturan penaik adalah sama untuk semua orang. Perkara pertama dan yang paling penting adalah tidak mengeringkan daging babi yang direbus. Oleh itu, hidangan dimasak dalam jangka masa yang lama (pada kadar 60 minit untuk setiap kilogram daging), dalam kerajang atau besi tuang (untuk mengekalkan jus). Cadangan umum lain: lebih baik memasak hidangan beberapa hari sebelum percutian - sekeping panggang yang sudah tua akan lebih berair dan enak.

Memasak babi rebus. Panduan langkah demi langkah:

  1. Bilas sekeping daging dengan air sejuk, keringkan dengan tuala kertas.
  2. Perap dalam rempah, biarkan selama 12 jam.
  3. Buat potongan daging dengan pisau tajam, masukkan potongan bawang putih di setiap "poket" dan, jika dikehendaki, lemak babi.
  4. Balut dengan kerajang, balut daging dengan ketat. Letakkan di atas loyang atau dalam acuan besi tuang, tuangkan sedikit air di bahagian bawah. Bakar hingga lembut (mengikut teknologi, daging harus "reneh" sekurang-kurangnya satu jam).
  5. Lebih baik jika daging sejuk perlahan, dengan jusnya sendiri..

Variasi tema babi rebus

Babi dengan halia

Resipi ini memerlukan daging babi, dan untuk perasa - bawang putih, lada, halia, mustard, garam dan daun salam. Parut fillet dengan garam dan lada, buat "poket" dalam sekeping, di mana masukkan setengah cengkih bawang putih dan sepotong daun salam. Sediakan pengasam dari bawang putih cincang dan halia, mustard dan garam. Parut daging dengan campuran dan biarkan di dalam peti sejuk semalaman sebelum dibakar. Hidangkan dalam bahagian dengan zaitun dan selada.

Daging sapi dengan lobak merah

Menurut resipi ini, daging babi rebus ternyata tidak hanya enak, tetapi juga indah. Gosokkan sepotong daging lembu dengan garam dan lada. Di beberapa tempat, buat potongan untuk meletakkan irisan wortel mentah dan bawang putih. Biarkan daging semalaman dalam perapan cuka, air, halia cincang, ketumbar, rosemary, safron, garam. Hidangkan dengan sos manis dan masam.

Tender lembu

Gosokkan sepotong daging sapi dengan garam dan halia cincang, masukkan prun di dalam "poket". Untuk perap, campurkan jus lemon dan ceri, kukus, tambahkan halia cincang, garam, safron ke dalam campuran. Perap daging sekurang-kurangnya 12 jam. Hidangkan produk sejuk yang telah dihiris dalam kepingan dengan kranberi.

Turki dalam arak

Perap fillet kalkun semalaman dalam campuran wain putih (panaskan sedikit), ketumbar, rosemary, bijak, garam. Bakar dengan lengan atau dibalut dengan ketat dengan kerajang. Pasangkan dengan salad sayur-sayuran segar.

Babi adalah alternatif yang sihat untuk daging panggang. Ia sangat sesuai sebagai makanan percutian atau makanan ringan yang berkhasiat. Dan jika anda menggunakan daging kalkun dan bukannya daging babi tradisional, anda akan mendapat hidangan makanan yang sangat baik. Sifat-sifat bermanfaat makanan ini bergantung secara langsung pada jenis daging yang dipilih sebagai bahan mentah. Bagaimanapun, daging babi rebus adalah sumber protein, natrium, vitamin B dan komponen lain yang sangat baik untuk kesihatan..

Babi rebus

Babi rebus adalah hidangan yang hampir meriah. Babi rebus sebenar, setelah dirasakan, tidak lagi dapat dikelirukan dengan apa-apa. Daging aromatik yang halus biasanya disajikan sejuk, tetapi jika kesabaran tidak mencukupi, anda boleh mencubanya dengan panas. Babi babi disajikan dengan rempah tradisional Rusia, pedas yang benar-benar menakjubkan: mustard, lobak atau cuka aromatik pada ramuan.

Babi rebus sebenar disediakan untuk masa yang lama dan bijaksana. Tetapi hostes moden berjaya menjimatkan walaupun ini. Daripada merendam lama, daging diasinkan dengan cepat, selama 15-20 minit, mayonis digunakan dengan kekuatan dan utama (seram, sebenarnya) atau bahkan menggantikan rendaman dengan picagari... Kami memutuskan untuk mengumpulkan di satu tempat semua resipi untuk membuat daging babi rebus - dari lama, tradisional hingga moden, " maju ". Tetapi tidak akan ada resipi dengan mayonis, maaf. Sekiranya anda benar-benar ingin memasak daging dengan mayonis, buat sos buatan sendiri yang terdiri daripada telur, mentega, dan perasa. Nasib baik, terdapat banyak resipi untuk mayonis buatan sendiri di laman web kami.

Apabila memilih daging untuk daging babi rebus, beli daging babi buatan sendiri jika boleh. Untuk daging babi rebus, ham sesuai, tetapi lebih baik memilih leher - terdapat lapisan lemak nipis di dalamnya yang menghalang daging kering. Resipi klasik untuk membuat daging babi rebus adalah yang paling lama. Tetapi hasilnya sangat baik.!

Babi rebus klasik

Timbang sekeping daging. Bilas dan keringkan sehingga bersih. Untuk air garam: untuk 1 liter air - 65 g garam. Potongan daging hendaklah ditutup sepenuhnya dengan air garam. Bancuh air garam wangi secara berasingan: rebus 500 ml air dengan rempah dan lada hitam, daun salam dan ramuan pilihan anda. Sejukkan dan tuangkan ke dalam mangkuk daging yang direndam. Letakkan di tempat yang sejuk (suhu tidak lebih tinggi daripada + 8 ° С) selama 5 hari. Selepas masa ini, timbang dagingnya lagi - beratnya kira-kira 30% lebih berat. Sekiranya ini tidak berlaku, kemudian jarum sekepingnya dengan air garam yang sama dengan menggunakan jarum suntik sekali pakai yang besar, hitung jumlahnya. Maksudnya, potongan 3 kg di hujung rendaman idealnya beratnya sekurang-kurangnya 4 kg. Seterusnya, bakar daging. Anda boleh mencelupkan daging ke dalam campuran rempah dan herba, atau melapisi dengan adunan rai. Untuk roti kering, gunakan bawang kering, wortel, paprika, biji bijan, dan rempah kegemaran anda secukupnya. Untuk melapisi, campurkan tepung rai dengan air untuk adunan pekat. Letakkan daging yang telah diproses kering atau basah di atas loyang dan letakkan di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 60 ° C selama 30 minit. Kemudian naikkan suhu hingga 80 ° C dan tahan daging selama 30 minit lagi. Dan kemudian tetapkan suhu hingga 110 ° C dan bakar daging babi rebus selama 2 jam. Sejukkan daging yang telah dimasak. Untuk aroma lebih banyak, sepotong daging boleh ditaburkan dengan irisan wortel dan bawang putih, dicelupkan ke dalam lada hitam sebelum dibakar..

Babi rebus yang dibakar

Basuh dan keringkan sekeping daging dengan berat sekurang-kurangnya 1.5 kg. Tuangkan kira-kira satu setengah liter air ke dalam periuk, tambah 1 sudu besar. herba aromatik, 1 sudu kecil. lada hitam tanah, 1 sudu kecil. paprika tanah, garam secukupnya untuk membuat pengasam sedikit masin, 2-3 daun bay. Rebus perapan dan sejukkan. Masukkan daging ke dalamnya dan letakkan di tempat yang sejuk semalaman. Daging hendaklah ditutup sepenuhnya dengan perapan. Pada waktu pagi, keluarkan daging dari pengasam, gosokkan dengan lada tanah dan buat tusukan dengan pisau nipis yang tajam. Masukkan hirisan bawang putih yang nipis ke dalam slot. Letakkan daging di lengan panggang, letakkan daun salam dan ikat hujung lengan dengan erat. Lengan mestilah 20 sentimeter lebih panjang di setiap sisi daripada potongan daging, jika tidak, ia boleh pecah. Letakkan loyang dengan daging dalam oven yang telah dipanaskan hingga 180-190 ° C selama satu jam. Kemudian potong lengan dan tahan selama 15 minit lagi, sehingga daging babi yang direbus berwarna coklat.

Babi rebus dengan halia

Bilas sekeping daging, lap kering dan gosokkan dengan lada hitam dan garam. Peras 4-5 ulas bawang putih melalui penekan, campurkan dengan 2-3 cm akar halia parut, tambah 1 sudu kecil. rosemary kering. Parut daging dengan campuran yang dihasilkan, masukkan ke dalam beg dan biarkan di dalam peti sejuk semalaman. Keesokan harinya, bungkus daging dalam beberapa lapisan kerajang, masukkan ke dalam loyang dan letakkan di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 200 ° C. Masa dikira seperti berikut: untuk setiap 500 g daging - 20 minit memanggang, ditambah 20 minit untuk keseluruhan bahagian. Sejukkan.

Babi di dalam ketuhar dengan bawang putih

Basuh dan keringkan daging. Potong 2 wortel menjadi jalur tebal sepanjang 3-4 cm.Kupas kepala bawang putih dan potong cengkih menjadi 2-3 keping. Untuk melapisi, peras 2 kepala bawang putih melalui penekan, tambah 2 sudu besar. lada hitam tanah, 1 sudu besar. garam, 6-8 daun bay yang dihancurkan dan 1 sudu kecil. minyak zaitun yang tidak ditapis. Masukkan daging dengan potongan lobak merah, potongan bawang putih, dan kacang polong. Kemudian salutkan sepotong dengan campuran bawang putih dan biarkan perap selama 4-6 jam. Selepas itu, bungkus daging dalam beberapa lapisan kerajang dan masukkan ke dalam ketuhar, dipanaskan hingga 180 ° C, selama 2 jam. Sejukkan.

Babi rebus goreng (menurut buku Puan Kolomiytseva)

Basuh ham, keringkan dan buangkan kulit. Letakkan cengkih ke dalam daging, gosokkan kepingan itu dengan garam dan ganti kulitnya. Letakkan ham di atas loyang, kulit ke bawah. Potong lemak babi menjadi panjang 2-3 cm dan tebal 1 cm.Kupas kepala bawang putih dan potong cengkih menjadi baji. Masukkan lemak babi dan bawang putih ke dalam lada hitam tanah dan masukkan daging. Goreng dalam ketuhar panas, tuangkan jus dan lemak yang keluar. Sejukkan.

Anda boleh memasak daging babi rebus tanpa oven. Pemilik kedai roti dan aero grill yang berjaya berjaya menyesuaikan resipi memasak daging babi rebus dan memasak daging yang indah tanpa oven.

Babi dalam periuk perlahan

Bahan-bahan:
Leher babi 1 kg,
½ sudu kecil lada hitam tanah,
½ sudu kecil paprika,
½ sudu kecil kunyit,
¼ sudu kecil cili tanah,
½ sudu kecil bijirin sawi,
4-5 ulas bawang putih,
1.5 sudu besar kasar. minyak.

Penyediaan:
Buat air garam - tambah 2 sudu hingga 1 liter air. garam. Tuangkan air garam ke atas daging yang telah dibasuh untuk menutupnya sepenuhnya dan sejukkan selama dua hari. Kemudian keluarkan daging dari air garam dan keringkan. Campurkan semua rempah ke dalam mangkuk, tumis bawang putih melalui penekan, tambah roti. mentega dan kacau. Sebarkan pada sekeping daging, masukkan ke dalam beg plastik dan perap selama 4-5 jam lagi. Griskan mangkuk multicooker dengan minyak, letakkan daging dan hidupkan mod "Stew" selama satu setengah jam (untuk 1 kg daging). Selepas waktu ini, bungkus daging babi dengan kerajang dan biarkan sejuk. Sekiranya anda menyukai kerak coklat keemasan, sebelum rebus, goreng daging dalam mod "Bakar" selama 15 minit di setiap sisi.

Babi di dalam kapal terbang

Bilas dan keringkan sekeping daging babi seberat 1.5-2 kg. Sediakan pembalut acar: sekumpulan dill, kepala bawang putih, 1 sudu besar. minyak zaitun dan 1 sudu besar. Kisar garam dalam pengisar sehingga sebati. Lubricate daging dengan campuran yang dihasilkan dan biarkan perap selama 2-3 jam di tempat yang hangat atau masukkan ke dalam peti sejuk semalaman. Kemudian masukkan daging ke dalam alat pengering udara, tetapkan suhu hingga 235 ° C dan bakar selama 60-80 minit. Sejukkan.

Babi rebus tidak hanya boleh dibakar, tetapi juga direbus. Pilihan ini bagus untuk mereka yang tidak mempunyai ketuhar atau keajaiban teknikal seperti multicooker. Di samping itu, kaedah ini mudah kerana daging tidak kering dan tidak membakar..

Babi rebus dengan mustard

Bilas sekeping daging 1 kg, keringkan dan gulung dengan campuran rempah daging. Kemudian salutkan daging dengan mustard, taburkan dengan garam dan bungkus dalam beberapa beg plastik. Masukkan daging yang dibalut ke dalam periuk dengan air sejuk, bakar dan didihkan. Kurangkan api hingga sederhana dan reneh daging babi selama satu jam. Sejukkan daging babi yang telah direbus tanpa mengeluarkannya dari beg, masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.

Babi direbus dengan ramuan dalam bir

Balut potongan daging babi yang dibasuh dalam kain cheesecloth dan letakkan di dalam periuk. Tuangkan ke dalam air, masukkan segenggam ramuan, didihkan dan didihkan daging dengan api sederhana selama 10-15 minit. Kemudian toskan air dengan ramuan, keluarkan daging dari kain tipis dan masukkan kembali ke dalam kuali. Tuangkan 1 liter bir sehingga menutupi daging sebanyak 1-2 cm, letakkan kuali di atas api dan, sebaik sahaja bir mulai mendidih, kurangkan api hingga rendah dan didihkan selama 2 jam di bawah penutup. Kemudian masukkan 2 bawang, 1 lobak merah, 1 akar pasli, 1 akar saderi, 4-5 daun bay, 1 sudu kecil ke dalam periuk. lada hitam, 1 sudu kecil. kacang polong, 1 sudu kecil. beri juniper, ½ sudu kecil. cengkih dan 1 sudu besar. garam. Tutup dan reneh selama lebih kurang satu jam. Biarkan daging sejuk sepenuhnya dalam kuahnya. Kemudian balut kain lap dan gantung hingga kering. Tanpa mengeluarkan daging dari kain kasa, bungkus dengan bungkus plastik dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman. Barulah daging babi rebus dapat disajikan di atas meja..

Babi boleh disediakan seperti ini: pertama, rebus sekeping daging di dalam air dengan penambahan ramuan dan rempah aromatik, dan kemudian bakar, salutkan dengan sebatian khas yang akan menambah rempah ke daging.

Babi bakar

Letakkan kaki babi dengan kulit di dalam periuk, tutup dengan air sejuk dan tambahkan garam, wortel, bawang, daun bawang, biji ketumbar, kayu manis, lada hitam dan rempah secukup rasa dan didihkan. Kemudian kurangkan haba hingga rendah dan didihkan selama 2-2 ½ jam, turun secara berkala. Sekiranya air mendidih, tambahkan air mendidih. Tiriskan kaldu yang dihasilkan dan simpan untuk memasak hidangan lain, dan sejukkan daging dan keluarkan kulitnya. Potong lemak subkutan dengan pisau melintang dan masukkan semua daging dengan bunga cengkih. Daging ini siap dipanggang. Sekarang panaskan ketuhar hingga 170-190 ° C. Sediakan aising secukupnya, sikat daging dan bakar, sesekali menyikatnya dengan aising. Bakar daging selama 20 hingga 35 minit, bergantung pada ukuran kepingan, kemudian sejukkan dan hidangkan bersama ramuan dan hiaskan.

Glasir pic: 1 timbunan. jem persik, 2 sudu besar. sawi panas.

Pembekuan gula perang: 1 timbunan gula perang, 2 sudu besar madu, 2 sudu besar. tepung, ¼ sudu kecil. kayu manis, 1 sudu besar. mustard manis, 1 sudu besar. cuka sari apel, 2 sudu besar air. Satukan semua bahan dalam periuk dan panaskan dengan api sederhana hingga rata. Masak dengan api kecil lebih kurang 1 minit.

Glaze dengan wiski: ⅓ tumpukan. gula perang, ⅓ timbunan. wiski, 1 sudu besar. kulit oren, ¼ sudu kecil tanah allspice, ¼ cengkih tanah. Campurkan semua bahan, didihkan dan didihkan dengan api sederhana selama 15 minit sehingga pekat.

Glaze dengan wiski dan jus oren: 1 timbunan. sayang, ½ tumpukan. molase (pilihan), ½ timbunan. wiski, ¼ tumpukan. jus oren, 2 sudu besar. sawi manis. Cairkan madu dan molase di atas api sederhana, masukkan bahan-bahan selebihnya, campurkan dan rebus.

Cola frosting: ½ tumpukan. madu cair, ½ timbunan. gula perang, ½ timbunan. cola, 1 sudu besar. mustard manis, ¼ sudu kecil halia tanah, ¼ sdt. serbuk kayu manis. Satukan semua bahan dalam periuk, didihkan, kecilkan api dan masak selama 2 minit, kacau sekali-sekala.

Glaze dengan bir: 1 timbunan. gula perang, 1 sudu besar. tepung, 1 sudu kecil. mustard kering, 2 sudu besar. cuka wain merah, bir - cukup untuk membuat pes halus.

Pembekuan nanas dalam tin: 1 tin kecil nanas dalam tin, ¼ tumpukan. gula perang, ¼ timbunan. sayang. Tiriskan cecair nanas, ambil ¼ timbunan. sirap, campurkan dengan sisa bahan dalam periuk dan didihkan dengan api kecil sehingga gula larut. Masukkan kepingan nanas ke permukaan daging dengan tusuk gigi, letakkan daging di dalam ketuhar dan bakar, lumurkan dengan pulut, selama 30 minit.

Ini adalah pelbagai resipi. Cuba masak daging babi rebus (atau babi rebus), kerana lebih sedap dan lebih sihat daripada menyimpan sosej!

Nikmati hidangan anda!

Cara memasak daging babi rebus di dalam ketuhar di rumah. Resipi untuk membuat daging babi rebus yang enak dengan foto dan video

Adakah anda masih membeli daging babi di kedai? Tetapi bagaimanapun, dibuat di rumah, ternyata lebih enak dan lebih wangi. Terokai panduan langkah demi langkah kami untuk membuat daging babi bakar, tandakannya dan sediakan makanan istimewa ini untuk orang yang anda sayangi hari ini.

Sekiranya anda ingin menghias meja dengan hidangan perayaan atau hanya menggembirakan isi rumah anda dengan daging yang dimasak dengan enak, daging babi rebus adalah yang anda perlukan. Dengan betul disiapkan, ia akan menjatuhkan semua orang yang merasakannya. Cara memasak daging babi rebus di rumah sehingga setiap kepingan daging yang enak berair hanya meleleh di mulut anda, dan kerak coklat keemasan menjadi sendirinya, kami akan mengajar anda.

Cara memilih daging untuk daging babi rebus

Daging babi adalah sekeping daging yang tidak diasinkan dan tidak berlemak yang dibakar dengan rempah. Secara tradisional, daging babi rebus dibuat dari daging babi. Yang terbaik untuk hidangan ini adalah ham - ada daging yang sangat lembut dan ada lapisan lemak kecil, yang akan menjadikan hidangan lebih berair. Peminat hidangan yang kurang berlemak untuk memanggang menggunakan leher. Sekiranya kita menjauhkan diri dari daging klasik versi panggang, maka mereka juga menggunakan daging lembu, daging sapi muda atau ayam belanda untuk memasak daging babi.

Untuk menyediakan daging babi rebus berair yang lazat, semasa memilih daging, anda mesti mematuhi tiga kriteria utama:

  1. Warna. Daging segar mesti berwarna merah jambu atau merah muda. Warna kelabu menunjukkan bahawa produk telah lama berada di kaunter..
  2. Bau. Daging segar mempunyai bau yang manis, sementara daging manja berbau seperti daging busuk..
  3. Tekstur. Daging segar harus tegas dan tegas, dan permukaannya tidak boleh melekat di tangan anda.

Terdapat cara lain untuk menentukan kualiti daging, tetapi ini hanya boleh dilakukan di rumah. Oleh itu, ambil sebilangan kecil daging dan tuangkan air mendidih di atasnya. Selepas lima minit, perhatikan airnya. Sekiranya keruh dan kain kecil melayang di dalamnya - produknya tidak berkualiti tinggi, jika airnya bersih dan telus, dengan percikan lemak kecil - semuanya teratur, hidangannya akan menjadi enak dan sihat.

Menyiapkan daging untuk memanggang

Bilas daging dengan baik di bawah air sejuk dan keringkan dengan tuala kertas. Sekiranya sepotong daging terlalu gemuk untuk anda, cukup keluarkan lebihan lemak dari bahagian atas, tinggalkan kira-kira 0,5 sentimeter. Potong, jika ada, sekam dan kepingan nipis kecil di sekitar tepinya. Keluarkan tulang belakang dengan berhati-hati sehingga pada akhirnya daging babi yang direbus tidak kelihatan potong dan hodoh. Dagingnya sudah siap diperap.

Sebelum dibakar, daging babi rebus masa depan adalah acar dan disumbat. Untuk melakukan ini, gunakan kaedah dan ramuan yang berbeza - mustard, cuka, lemon, lada, herba dan banyak lagi. Tetapi ada peraturan utama - agar daging babi rebus berair, ia mesti diperap selama 10-12 jam. Sekiranya kurang - dia tidak akan mempunyai masa untuk menyerap jumlah pengasam yang diperlukan, lebih banyak lagi - akan memberikan jusnya ke pengasam dan kering.

Petua: semasa bekerja dengan daging, terus mengusapnya, memberikan bentuk yang diinginkan sehingga mengingatnya, dan daging babi yang direbus kemudiannya akan kelihatan cantik.

Ia menarik! Sebelum ini, daging diperap dengan memasukkannya ke sarang semut. Asid formik melembutkan strukturnya yang sukar, yang utama adalah memastikan bahawa semut tidak memakan makanannya sepenuhnya.

Apabila daging diperap dengan baik, keluarkan lebihan perapan dari permukaannya - sebahagian besar sawi atau lada sari, supaya semua ini tidak terbakar.

  • Kissel dari oatmeal untuk penurunan berat badan
  • Hantarkan iklan di Avito dengan pendaftaran secara percuma
  • Cara menghilangkan bau mulut dengan cepat

Sebelum membakar, coklat daging di semua sisi. Hanya sedikit, untuk mendapatkan kerak nipis, dan jusnya tetap di dalam semasa memanggang. Untuk melakukan ini, panaskan kuali dengan baik dan goreng setiap sisi selama kira-kira 20 saat. Minyak tidak berguna untuk menggoreng; ini mesti dilakukan dalam kuali kering.

Membakar daging babi rebus

Untuk memanggang daging babi rebus, mereka menggunakan kaedah yang berbeza - mereka memasaknya di dalam ketuhar, alat pengering udara atau dalam periuk perlahan. Tetapi ternyata lebih tradisional hanya dalam dua kes pertama, kerana dalam multicooker hidangan menjadi lebih rebus daripada dibakar..

Di dalam ketuhar, daging babi bakar di lengan atau kerajang. Semasa memanggang, sarungkan garpu di beberapa tempat agar wap tidak merobek filem.

Untuk membakar daging babi dalam kerajang, lipatnya dalam 4 lapisan dan letakkan potongan acar di sisi matte. Ia dibalut dengan cukup ketat. Letakkan daging babi rebus yang dibungkus pada loyang dan tambahkan kira-kira 150 ml air sejuk ke dalamnya, ia akan menghasilkan wap panas di dalam ketuhar, menambah kelembapan dan memastikan penaik di semua sisi. Kami membakar pinggan pada suhu 180 ° С, tidak menurunkan atau menaikkan tahap semasa memanggang.

Ia menarik! Untuk mengira masa memanggang daging dengan betul, tukang masak menggunakan formula berikut: 1 kg daging = 1 jam memanggang.

Apabila daging sudah siap, kami mengeluarkannya dari ketuhar dan biarkan sejuk tanpa membuka kerajang atau lengan sehingga daging babi rebus "bersantai" dan disenyawakan dengan baik dengan jus yang telah keluar.

Rahsia memasak daging babi rebus

Oleh itu, mari kita nyatakan rahsia utama pembuatan babi rebus beraroma berair:

  • Perap 10 hingga 12 jam.
  • Bakar pada suhu 180 ° C.
  • Goreng daging dalam kuali yang telah dipanaskan hingga dipanggang.
  • Semasa membakar dalam kerajang, tambahkan air ke loyang.

Cara memasak daging babi rebus di rumah: resipi

Diet ayam belanda

Hidangan kalkun ini bukan sahaja rendah kalori, tetapi juga mempunyai rasa lazat yang istimewa..

Bahan-bahan: 1.5 kg fillet kalkun, akar halia, rosemary, ketumbar, sage, garam, wain putih semi-manis.

Kami membersihkan fillet kalkun dari lemak dan selaput dara yang tidak perlu. Sediakan pengasam: sedikit, hingga sekitar 35 ° C, panaskan wain dan tambahkan setengah sudu teh rosemary, ketumbar, safron ke dalamnya. Dalam anggur yang dihangatkan, rempah-rempah akan memperlihatkan aroma mereka dengan lebih baik dan memperkayakan hidangan dengan mereka. Tiga halia pada parut halus (50-80 gram) dan tambahkan ke pengasam. Garam itu (kira-kira 1-1,5 sudu garam). Pengasam sudah siap. Kami membiarkan daging kami di dalamnya selama 10-12 jam.

Dalam kuali yang dipanaskan dengan baik, goreng sekeping daging di semua sisi sehingga kerak nipis diperoleh, masukkan ke lengan. Kami menusuk beberapa lubang di lengan baju dan menghantarnya ke oven. Kami bakar pada suhu 180 ° C selama 1.5 jam. Apabila daging babi sudah siap, keluarkan, tutup dengan tuala bersih dan biarkan sejuk. Hidangannya sudah siap, sebagai lauk anda boleh menyajikan salad tomato dan timun segar.

Cara memasak khinzir babi

Ini adalah resipi tradisional babi berair yang dibakar di dalam ketuhar.

Bahan-bahan: 1.5 kg ham babi, kepala bawang putih, lada tanah, halia, daun salam, mustard Perancis, garam.

Kami mencuci dan membersihkan ham. Gosokkannya dengan campuran garam dan lada tanah. Kami membuat potongan kecil dengan pisau, di mana kami juga menggosok dengan campuran kami. Kami meletakkan sekeping daun salam dan setengah cengkih bawang putih di setiap potong. Memasak pengasam. Kisar 5-7 ulas bawang putih dalam mortar, tambah garam, halia dan mustard. Kami melapisi ham dengan perapan dan menyimpannya selama 10 jam di dalam peti sejuk.

  • Vasodilator tekanan tinggi
  • Kebaikan dan keburukan urut prostat
  • Ayam di dalam ketuhar pada sebotol

Apabila daging diperap siap dibakar, angkat perapan yang tidak perlu. Goreng sekeping dalam kuali, balut dalam 4 lapisan kerajang dan hantar ke oven selama 1.5 jam di atas loyang dengan air sejuk untuk dipanggang pada suhu 180 ° C.

Biarkan daging siap sejuk dalam kerajang. Bila sudah sejuk, potong hirisan nipis, ratakan pada daun selada dan hiaskan dengan zaitun..

Cara memasak daging babi

Hidangan daging lembu seperti itu mungkin agak kering, tetapi dalam resipi unik kami terdapat penyelesaian khas untuk menjadikan daging babi daging lembu lembut dan berair. Di samping itu, ia akan kelihatan sangat cantik dalam potongannya..

Bahan-bahan: daging sapi 1.5 kg, 2 wortel panjang, lada tanah, madu, mustard Perancis, cuka, halia, rosemary, ketumbar, safron, garam.

Kami menyediakan daging lembu dan membuat lubang di dalamnya dengan pisau panjang yang tajam. Buat lubang di sepanjang serat, cubalah menembus daging. Gosok permukaan daging dengan campuran garam dan lada, ia juga harus jatuh ke dalam slot sempit. Potong wortel menjadi jalur nipis, kira-kira 0,5 cm tebal. Masukkan batang wortel dengan teliti ke dalam lubang. Sediakan pengasam: campurkan 0.5 cawan cuka dengan 0.5 cawan air sejuk, masukkan halia, rosemary, ketumbar, safron dan garam.

Rendam daging lembu yang diisi dengan lobak merah dalam pengasam selama 10 jam. Setelah menggoreng di semua bahagian dalam kuali, biarkan sejuk sedikit. Apabila daging berada pada suhu bilik, gosokkannya dengan madu dan mustard, dan setelah 10 minit, bungkus dengan kerajang untuk dibakar. Kami memanggang daging babi rebus selama 1.5 jam pada suhu 180 ° С.

Untuk dihidangkan di atas meja, potong produk siap menjadi kepingan nipis. Hidangkan dengan sos manis dan masam. Setiap kepingan akan menunjukkan bulatan wortel, menjadikan potongannya kelihatan sangat indah.

Cara memasak daging babi

Terima kasih kepada resipi ini, anda bukan sahaja akan memasak daging perayaan yang lazat, tetapi juga makanan.

Bahan-bahan: daging sapi 1.5 kg, 1 lemon, jus ceri 0,5 l, 300 g prun, halia, safron rosemary, garam.

Menyiapkan daging lembu. Gosokkannya dengan garam dan halia. Kami membuat lubang pada daging dan memasukkannya dengan prun yang sudah dicuci. Sediakan pengasam: campurkan jus satu lemon dengan jus ceri, panaskan dalam mandi air hingga 35 ° C. Masukkan halia, rosemary, safron, dan garam ke dalam campuran yang dipanaskan. Kami menyimpan daging lembu dalam pengasam selama 12 jam, selepas itu kami membakarnya di dalam mesin pengering. Seperti dalam ketuhar, dalam alat pengering udara kita menetapkan suhu hingga 180 ° C dan membakar pinggan selama 1.5 jam. Hidangan ini akan sesuai dengan cranberry jelly..

Kelas master video dari koki Ruslan Tangirov akan membantu anda menguasai semua kehalusan memasak daging babi rebus dengan cepat.

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Cara membakar daging babi dengan cara terbaik

Kami gemar memanggang daging secara besar-besaran, dan selalunya kami memilih daging babi untuk ini. Daging seperti itu biasanya disebut daging babi rebus dan disajikan sejuk, dipotong menjadi kepingan nipis. Kadang kala daging babi berair dan lembut, dan lain-lain, kelabu, berserabut dan kering sehingga anda tidak boleh mengeluarkannya tanpa kuah. Apa masalahnya dan bagaimana mencapai hasil yang berjaya secara konsisten?

Pengarang tetap kami, wartawan gastronomi dan pengamal masakan Alena Spirina memutuskan untuk membuat eksperimen dan memeriksa secara praktik bagaimana pilihan rejim suhu untuk memasak daging untuk potongan tertentu mempengaruhi hasilnya. Di dapur editorial Deli, dia membakar 4 potongan daging babi dengan dua cara. Berikut adalah laporan bagaimana ia berlaku.


Mula-mula anda perlu memilih potongan yang betul. Selalunya, ham dibeli untuk daging babi rebus - bahagian belakang bangkai babi. Ham potong yang betul ditutup dengan lapisan lemak. Ini bagus, kerana, seperti yang anda ketahui, lemak adalah konduktor rasa, dan selain itu, ia melindungi daging dari panas oven. Sebaliknya, ham terdiri daripada dua jenis daging: berair "merah" dan "putih" kering, seratnya terletak, apalagi, hampir tegak lurus antara satu sama lain. Ini menyukarkan memasak, kerana anda tidak mahu mengeringkan daging putih..

Selalunya, ham dibeli untuk daging babi rebus - bahagian belakang bangkai babi

Potongan lain yang dapat digunakan untuk memanggang adalah bilah bahu, yang merupakan daging tanpa tulang pada kaki depan. Ia kurang lemak, tetapi struktur dagingnya lebih homogen, serat ototnya lebih tipis, yang bermaksud bahawa daging yang dipanggang harus lebih lembut. Tetapi ada lebih sedikit lemak di bilah bahu, dan ini membimbangkan kita.

Potongan lain yang boleh digunakan untuk memanggang adalah bahu

Untuk percubaan itu, kami membeli empat keping daging babi tanpa tulang yang sejuk. Mereka dibungkus dengan vakum, beratnya kira-kira satu kilogram. Dua dilabel sebagai "ham", dua yang lain - "bahu".
Seperti yang anda lihat dalam foto, potongan daging dengan nama yang sama kelihatan sama sekali berbeza..
Satu bahagian ham ditutup dengan lapisan lemak yang nipis, yang kedua bebas lemak dan dua warna warna daging jelas dibezakan di dalamnya.
Potongan bilah bahu lebih seragam warnanya, tetapi, sayangnya, ia tidak boleh disebut ringkas. Sekeping yang paling "koyak" terpaksa diikat dengan benang.

Keajaiban garam

Setelah menilai penampilan daging dan memilih strategi memasak untuk kepingan ini, perkara pertama yang kami lakukan adalah memberi garam.

Kerana apa-apa daging yang kita rancangkan untuk dimasak dalam jumlah besar harus diasinkan terlebih dahulu. Di muka - kerana garam akan memakan masa untuk meresap ke dalam daging dan garam dari dalam. Sebilangan kecil garam yang digunakan terlebih dahulu akan membumbui daging lebih baik daripada banyak garam yang digunakan sebaik sebelum atau selepas memasak. Iaitu, masa yang diperuntukkan untuk kerja garam lebih penting daripada jumlahnya..

Garam bukan sahaja meratakan daging daging, menjadikannya lebih enak, tetapi juga membantu melembutkan protein daging. Bayangkan bahawa protein daging adalah wayar, dipintal menjadi lingkaran lemah, ke permukaan luar molekul air yang terpasang. Apabila dipanaskan, gegelung menyusut, molekul air terlepas dari permukaannya dan keluar dari daging, sehingga kering dan sukar. Garam melembutkan protein, menghalangnya melengkung dan membentuk gumpalan, molekul air tetap di tempatnya, dan sepotong daging berair. Dan kami berpeluang untuk tidak mengeringkan daging secara berlebihan.
Dianjurkan untuk memberi garam sepotong daging sehari, maksimum dua sebelum permulaan memasak. Semakin cepat semakin baik, tetapi ia dapat dilakukan dalam beberapa jam. Lebih baik kemudian daripada tidak pernah.
Pengasinan tidak diinginkan selama lebih dari dua hari, kerana ia lebih menyerupai pengawet daging daripada pengawetan.

Anda boleh memberi garam secara langsung kepada daging, mengambil garam pada kadar 1,25% jisim kepingan, atau dengan merendam daging dalam larutan garam, yang disediakan pada kadar garam 6% dengan berat air. Sekiranya tidak ada masa, anda boleh menggunakan "terapi kecemasan": isi jarum suntik dengan larutan masin dan suntikkan ke dalam daging. Penyelesaiannya harus pada suhu bilik, hanya penting garam dilarutkan sepenuhnya.


Sekiranya tidak ada masa untuk solenoid, anda boleh menggunakan "terapi kecemasan": isikan picagari dengan larutan masin dan suntikkan ke dalam daging

Kami melakukan ini: kami mengambil 200 ml air, menambah 30 g garam, 5 biji kacang polong hitam dan allspice dan beberapa daun salam. Panaskan sehingga garam larut dan aroma rempah yang menyenangkan muncul. Dihapus dari panas, dituangkan ke dalam gelas pengukur dan menambahkan begitu banyak air sejuk sehingga jumlah keseluruhan cecair adalah 500 ml.
Kemudian mereka mengisi jarum suntik dengan larutan ini, "mengepam" keempat-empat keping dan dibiarkan berbaring di atas meja sambil menyiapkan produk lain dan memanaskan oven.

Harus dikatakan bahawa semakin tinggi suhu persekitaran, semakin sedikit masa yang diperlukan garam untuk menembusi daging. Tetapi jangan lupa tentang keselamatan makanan dan kita akan mengehadkan masa daging boleh berada pada suhu bilik sebanyak dua jam, dan lebih banyak lagi - di dalam peti sejuk.!

Pada kisi!

Dalam buku-buku asing, potongan daging yang besar dianjurkan untuk dibakar, diletakkan di atas parut yang dibuat dalam bentuk huruf V. Ia terletak di bahagian bawah loyang dalam, di mana sedikit air dituangkan: daging itu seolah-olah terletak di tempat tidur gantung, dan jus dan lemak menetes dari dalamnya ke dalam air dan tidak bakar. Sekiranya tidak ada alat seperti itu, kami hanya memotong bawang menjadi kepingan besar, meletakkannya di bahagian bawah pinggan dalam. Cawan oren tebal diletakkan di atas bawang, kerana musim sejuk dan kerana jeruk bersahabat dengan babi. Perah jus oren dan memercikkan sedikit air. Bawang ini akan berperanan sebagai kisi, mencegah daging menyentuh bahagian bawah acuan dan cecair.

Bawang akan bertindak sebagai parut, mencegah daging menyentuh bahagian bawah acuan dan cecair

Di atas bantal ini, kami meletakkan sepotong ham dan bilah bahu - mengikut rancangan kami, mereka harus memanggang pada keadaan suhu yang berbeza.
Dengan pisau tajam, mereka membuat potongan pada lapisan lemak sehingga cair lebih merata, menggosok permukaan setiap kepingan dengan campuran lada untuk membuatnya kelihatan menarik. Ya, ya, kami faham bahawa ini tidak akan mempengaruhi rasanya.

Gunakan pisau tajam untuk membuat luka pada lapisan lemak

Kemudian gosokkan permukaan setiap bahagian dengan campuran lada

Pemilihan suhu

Mari kita mulakan dengan fakta bahawa suhu daging babi ditakrifkan sebagai 80-85 ° C untuk daging masak sepenuhnya dan 75-80 ° C untuk daging masak sederhana (walaupun atas sebab tertentu, sukar bagi kita untuk berdamai dengan kemungkinan panggang seperti daging babi).

Terdapat dua cara untuk mencapai suhu yang diinginkan: cepat pada suhu memasak tinggi dan perlahan pada suhu rendah..

Sebagai peraturan, nisbah masa dan suhu berikut disyorkan untuk memanggang daging babi rebus:
Pilihan 1: pada suhu 220 ° C selama 15 minit pertama, kemudian kurangkan suhu hingga 180 ° C dan hitung waktunya sebagai 25-30 minit untuk setiap 500 g daging + 25-30 minit setiap bahagian (masa bergantung pada tahap panggang yang diinginkan)

Pilihan 2: pada suhu 130 ° C selama 3 ½ hingga 5 jam sehingga suhu bahagian dalam kepingan mencapai 71 ° C, kemudian angkat dari oven, panaskan hingga 230 ° C dan kembalikan daging ke oven selama 10 minit.

Suhu memasak daging babi ditakrifkan sebagai 80-85 ° C untuk daging yang dimasak sepenuhnya dan 75-80 ° C untuk masak sederhana

Kami beralasan seperti ini: ham dengan lapisan lemak dapat dimasukkan ke dalam oven panas, kerana daging memiliki "lapisan pelindung". Sekeping bilah bahu yang terletak di sebelahnya sedang menunggu nasib yang sama.

Menurut pilihan pertama, daging babi rebus dipanggang hingga suhu dalaman yang diperlukan selama 1 jam 20 minit, iaitu, pengiraan teori kami ternyata praktikal tepat.
Pada suhu rendah, daging dipanggang hingga 71 ° C hanya selama tiga jam (kerana sepotong kecil), dan diwarnai pada suhu tinggi dalam waktu kurang dari 10 minit.

Kami meninggalkan daging di bawah kerajang untuk mengagihkan semula haba antara permukaan dan tengah, dan kemudian memotong setiap bahagian untuk memeriksa hasilnya..

Pada foto atas, ham: di sebelah kanan - dipanggang pada suhu rendah (Pilihan 2), di sebelah kiri - sesuai dengan pilihan 1. Warna dagingnya berbeza, tetapi kedua-dua kepingan tetap berair. Nampaknya minyak permukaan menyumbang kepada ini..

Foto bawah menunjukkan skapula, lokasi potongannya sama. Lebih berair ternyata skapula, yang dipanggang pada suhu rendah (pilihan 2). Ini agak dapat diramalkan: pada suhu rendah, panas meresap ke dalam daging lebih sekata dan lebih perlahan, akibatnya - lebih berair, tidak terlalu kering, tetapi pada masa yang sama daging dimasak sepenuhnya.

Ringkasan eksperimen kami dengan cara suhu memasak daging babi rebus yang berbeza adalah seperti berikut:

Daging yang dilindungi oleh lapisan lemak akan berubah berair ketika dipanggang pada suhu tinggi, dengan syarat waktunya betul.
Daging, yang rendah lemak dan tisu penghubung, akan lebih enak dan lembut jika anda menggunakan pemprosesan suhu rendah. Tetapi memerlukan masa.
Walau apa pun, jangan lupa untuk garam daging tepat pada masanya dengan cara yang telah kami cadangkan dan jangan mengabaikan termometer elektronik: ia akan membantu menilai objektif daging secara objektif dan tidak mengeringkannya.

Babi rebus

Babi adalah daging babi yang besar, biasanya ham tanpa tulang, dibakar keseluruhan. Memasak daging babi rebus adalah resipi milik pelbagai bangsa. Resipi memasak daging babi rebus adalah mudah, tetapi mempunyai kehalusan tersendiri. Lebih lanjut mengenai daging babi rebus.

Saya mencuba banyak kaedah untuk membuat daging babi rebus buatan sendiri, dan di dalamnya masing-masing sesuatu yang tidak sesuai dengan saya - sama ada dagingnya terlalu keras atau kering, atau rempah-rempah dibawa masuk. Hasilnya, saya menghasilkan resipi yang sempurna di mana daging berair lembut digabungkan dengan rempah aromatik.

Resipi daging babi rebus ini adalah cara yang baik untuk membuat daging yang lembut dan beraroma tanpa kerumitan. Sangat mudah untuk memanggang ham dengan kerajang, ia tidak memerlukan kemahiran bukan sahaja dari anda, tetapi juga masa - anda hanya perlu memasukkan daging, membungkus daging babi dengan foil, dan oven akan melakukan selebihnya.

Babi wangi, berair dengan bawang putih dan wortel, dibakar di dalam ketuhar dalam kerajang.

Resipi ringkas! Babi rebus buatan sendiri yang dipanggang di dalam ketuhar. Anda juga boleh membakar daging babi dalam kerajang. Resipi ini selalu menghasilkan daging yang sangat berair dan beraroma..

Saya membual :) - hari ini kami membakar daging di dalam ketuhar. Sedap? Sedap! Anda tidak boleh membeli daging seperti itu di kedai. Pastikan anda mengingatnya ketika memilih makanan ringan untuk tahun baru 2020.

Sekiranya anda lebih suka potongan daging berair yang enak di sandwic sosej yang anda beli di kedai, anda pasti memasak daging babi dengan air garam! Berair, beraroma dan sangat sedap!

Babi rebus wangi dengan bawang putih. Daging yang diperap dan dibakar dalam kerajang ternyata sangat berair, lembut dan enak.

Daging aromatik yang dihiris nipis, dibumbui dengan bawang putih, akan selalu berguna, tetapi untuk berkelah atau perjalanan jauh, daging babi rebus akan menjadi rahmat. Sama sekali tidak sukar untuk menyiapkan babi rebus semula jadi di rumah, dan ini tidak memerlukan banyak usaha, dan hasilnya pasti melebihi semua jangkaan..

Resipi daging babi rebus sangat mudah, dan hasilnya akan memukau anda!

Babi rebus paling kerap disiapkan dengan cara biasa - ia dibakar di dalam ketuhar. Tetapi daging babi rebus kami akan direbus dalam air biasa. Dari rempah-rempah untuk membuat daging babi rebus, kita hanya memerlukan garam dan lada, serta bawang putih. Walaupun kesederhanaan, ia akan menjadi hidangan daging yang sangat baik untuk meja perayaan..

Babi rebus yang paling halus dibakar dengan kerajang. Memasak sangat mudah, rahsia resipi daging babi yang diperap. Cuba!

Pada malam percutian, biasanya terdapat kekurangan masa untuk semuanya. Dan bagaimana anda ingin menikmati banyak sajian lazat di atas meja. Resipi ini akan membantu anda dengan sempurna..

Nenek suami saya telah menyediakan daging babi seperti itu selama bertahun-tahun.

Kami memasak di rumah daging babi babi yang sangat berair dan beraroma di dalam ketuhar, dalam kerajang. Berkat rempah yang betul untuk daging, daging babi rebus ternyata sangat enak.

Untuk meja perayaan - daging babi bakar dengan madu, mustard dan kicap. Resipi sedemikian pasti menghiasi hidangan panas Tahun Baru!

Daging seperti itu hanya boleh dipotong di atas meja perayaan, atau anda boleh menggunakan pastrom kalkun buatan sendiri untuk sandwic dan bukannya sosis, atau menambahkan fillet kalkun panggang ke salad dan makanan ringan..

Babi leher babi pedas berair, tepu dengan kaldu sayur di bahagian dalam, disapu dengan perap pekat di bahagian luar dan dibakar dengan wortel dan bawang. Untuk menyediakan hidangan ini, selain produk yang ditentukan, anda memerlukan jarum suntik dan beg atau sarung pembakar.

Kami menawarkan resipi daging babi babi buatan sendiri - sangat lazat, beraroma dan mudah disediakan.

Adalah baik untuk menyajikan daging panggang seperti itu kepada tetamu - anggaran, menyelerakan dan lazat.

Resipi yang sangat mudah untuk membuat daging babi babi buatan sendiri yang berair dan enak di dalam ketuhar. Hidangan daging yang enak baik untuk meja perayaan dan setiap hari.

Mana-mana tukang masak baru boleh mengendalikan resipi ini untuk daging babi bakar yang diasinkan dengan mustard, bawang putih dan lada panas. Daging panggang seperti itu dalam perapan pedas boleh dihidangkan panas sebagai hidangan utama, dan sejuk seperti daging babi rebus untuk sandwic atau burger atau makanan sejuk.

Saya tergesa-gesa untuk berkongsi resipi kegemaran saya untuk memasak daging babi dalam susu. Resipi ini berjaya dan enak kerana rebusannya ternyata lembut dan berair seperti sebelumnya, dan dimasak hampir bebas, tanpa penyertaan nyonya rumah.

Babi rebus berair dan beraroma dari tiga jenis daging dengan kacang, cranberry dan herba akan menghiasi meja perayaan apa pun, mengejutkan dan menggembirakan tetamu, dan penggemar makanan ringan daging. Pastikan memasak, sama sekali tidak sukar.

Babi babi berair dengan prun, wortel dan rempah.

Babi rebus, resipi dalam perapan mustard. Dagingnya lembut, dengan kerak tajam.

Leher babi berair yang enak dipanggang di dalam ketuhar, diasinkan dengan mustard Perancis.

Daging yang dibakar pada bawang sangat lembut, berair, hanya cair di mulut anda. Dan bawang memperoleh rasa karamel yang halus. Anda akan menghabiskan sedikit masa peribadi anda untuk menyediakan hidangan ini..

Babi babi disajikan dengan sos tuna. Gabungan yang tidak biasa? Percayalah, hidangan ini sangat popular di Itali, terutamanya pada musim panas! Cuba.

Pembuka selera sejuk - daging babi atau karbonat rebus, dibakar di dalam ketuhar dalam kerajang. Dengan rempah dan bawang putih.

Baru-baru ini, saya lebih suka memanggang daging - lebih sihat dan enak. Anda membuka peti sejuk, dan ada daging aromatik yang enak. Anda memotongnya menjadi kepingan nipis - ya, menjadi roti segar! Makan berlebihan!

Babi yang sangat lazat dan lembut dengan kerak renyah karamel yang menarik, bagaimana orang tidak boleh menyukainya? Cuba dan anda memasak daging ini untuk meja anda. Hidangan ini sesuai untuk meja perayaan dan untuk kehidupan seharian..

Dagingnya tidak kering, agak masin. Babi rebus lembut dan enak. Babi rebus Turki tidak memerlukan usaha khas semasa memasak.

Babi yang dipanggang di bawah kerak roti yang garing adalah hidangan panas yang luar biasa yang tidak memerlukan banyak masa dan usaha untuk disiapkan. Daging yang diperap dengan minyak zaitun dengan lemon, rempah-rempah dan rempah-rempah sudah semestinya menarik, dan "lapisan" serbuk roti yang dibumbui dengan jem aprikot dan lada cabai memberikan hidangan yang lebih berwarna dan rasa pedas. Cuba!

Apabila terdapat sebilangan besar daging seberat 1 kg atau lebih, selalu ada keinginan untuk memasaknya sepenuhnya dan lebih enak. Daging yang diisi dengan krim memang sedap. Babi panggang ternyata lembut sepanjang potongan dan dimasak dengan cepat.

Perut babi yang dipanggang dengan lengan (atau dalam kerajang) adalah hidangan yang bergaya. Daging panggang beraroma dengan bawang putih dan rempah boleh dihidangkan panas atau sejuk.

Saya biasanya memasak daging babi rebus seperti itu di antara waktu ketika saya menghidupkan oven. Ringkas, cepat dan sedap!

Roti daging ini dibuat sama ada di dalam ketuhar atau di lengan. Tetapi ada nasihat mendesak: untuk menggambarkan gulungan dengan semua cara dalam adunan. Dalam ujian - begitu juga dalam ujian.

Babi dimasak dalam satu bahagian dalam periuk perlahan. Ternyata dagingnya sangat lembut, enak panas dan sejuk.

Daging di dalam ketuhar, resepnya diketahui oleh banyak orang dan sederhana, dibakar dalam kerajang dalam bentuk keseluruhan, diisi dengan irisan bawang putih. Sebelum memasak daging di dalam ketuhar, pilih kambing muda untuk hidangan ini (ternyata paling sedap). Tetapi resipi untuk daging di dalam ketuhar tidak membatasi pilihan daging - ia dibakar dengan sempurna dengan bawang putih dan daging babi, dan daging lembu di dalam ketuhar tidak kurang enak. Daging babi dari daging lembu, daging babi atau domba akan selalu menjadi hiasan meja perayaan!

Babi rebus pastinya lebih baik dan lebih sihat daripada sosej. Hidangan ini popular dan disegani oleh semua pencinta daging yang enak. Babi rebus buatan sendiri yang harum di atas meja selalu mendapat perhatian di kalangan para tetamu. Dan resipi daging babi rebus agak mudah. Tetapi untuk menjadikan daging babi sangat berair, anda memerlukan sebilangan besar bubur daging babi, paling baik dengan lapisan lemak nipis.

Babi rebus Turki - Saya bergurau memanggil hidangan ini "Turki". Kami tidak makan daging babi. Saya sangat mengesyorkan versi "daging babi rebus" ini kerana dagingnya jauh lebih ringan dan, pada pendapat saya, lebih sihat. Dan yang paling penting, ia juga sedap. =)) Babi rebus seperti itu sedang disiapkan.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Semua orang suka daging bakar, tetapi tidak semua orang tahu memasak daging babi rebus. Lebih-lebih lagi, selalunya suri rumah berminat dengan persoalan bagaimana memasak daging babi rebus. Babi di rumah mudah disediakan. Memasak daging babi rebus di rumah memerlukan anda mempunyai ketuhar. dan daging! Biasanya babi babi dimasak, tetapi daging babi dan daging domba juga disediakan. Memasak daging babi rebus bermula dengan memproses daging. Daging untuk daging babi rebus disapu dengan garam, campuran rempah, bawang putih. Sebaiknya buat lubang pada daging dengan pisau dan masukkan cengkih bawang putih, wortel, sepotong daun salam ke dalamnya. Babi daging lembu kadang-kadang diisi dengan kepingan daging. Resipi daging babi rebus tidak menyediakan ini, kerana daging babi sudah cukup berlemak. Resipi daging babi rebus buatan sendiri juga menasihatkan menyimpan daging di dalam peti sejuk selama 6-8 jam. Sekiranya anda berminat dengan daging babi rebus dalam kerajang, resipi ini direka untuk panggangan atau bagi mereka yang takut membakar daging. Sekarang mengenai cara memasak daging babi rebus di dalam ketuhar. Babi dimasak di dalam ketuhar pada suhu 180-200C. Memasak babi rebus di dalam ketuhar akan memakan masa 60-90 minit. Babi rebus gaya rumah kadang-kadang disiapkan dengan sos khas yang diperbuat daripada wain atau bir, yang dituangkan secara berkala ke atas daging. Daging babi di dalam peti sejuk dan daging babi dalam periuk perlahan juga enak. Babi dalam kerajang dan daging babi di lengan tidak mempunyai komponen penting seperti kerak wangi. Tetapi daging babi, yang dibakar di dalam ketuhar tanpa mereka, mempunyai kerak renyah. Oleh itu, jika anda berminat dengan daging babi rebus, resipi harus dipilih sesuai dengan selera anda. Sekiranya anda memerhatikan kalori dan anda berminat dengan daging babi rebus, kandungan kalorinya tinggi, terutamanya jika dagingnya gemuk.

Sekarang anda tahu cara memasak daging babi rebus. Masih tinggal latihan dan kirimkan resipi pengarang anda untuk daging babi rebus buatan sendiri.

← Sebelumnya | Seterusnya →