Rusia kami: Omskiy GazMyas - penyerang baru Abelardo

Kami adalah daging. Kami adalah gas!

2 Jun 2007, Petrovsky, hatrik Kerzhakov, Rusia menewaskan Andorra 4: 0. Para peminat melihat Mikhail Galustyan di podium dan berteriak "Gazmyas! Galustyan! Armenia! " - Begitu popular ketika itu ialah lakaran "Rusia Kita" di TNT dan penipu yang dimainkan oleh Galustyan, yang memaki dan memaki pemain bola sepak ("Anda akan ditunjukkan di Vesti Nedeli, lajur" Moron of the Year "), memberi rasuah kepada hakim, menggoda isteri pemainnya dan menyatakan pasukan lelaki ke liga wanita (tetapi Gazmyas masih kalah, kebobolan 14 gol setiap separuh).

Episod terakhir mengenai "Gazmyas" dirilis pada musim ketiga "Nasha Rashi" pada tahun 2008 (ditutup pada tahun 2011), tetapi kelab bola sepak mitologi masih diingat sekarang: tahun lalu penggodam meretas laman web PFL dan menambahkan "Gazmyas" di sana. Ya, dan anda mungkin memanggil pasukan lemah atau tidak dicintai "Gazmyas", mencuba ungkapan "Di Omsk mereka hidup dengan bola sepak dan mati olehnya" di bandar mereka dan bermimpi bahawa jurulatih Galustyan dengan adab Gattuso akan memimpin Spartak.

Episod pertama Nasha Rashi dilancarkan pada tahun 2006 (sekarang diulang di TNT4), dan Gazmyas segera menjadi acara, kerana ia menunjukkan bola sepak cara kita memperlakukannya: seolah-olah penjaga gawang tidak menangkap apa-apa, para pelatih tidak berpengalaman dalam taktik, tetapi menghancurkan bilik persalinan dengan jeritan dan kepalan tangan, dan pasukan-pasukan itu sangat digabungkan di semua bidang. Evgeny Markov menceritakan kisahnya.

• Gazmyas adalah rujukan untuk Spartak dan Zenit?

• Apakah nama sebenar jurulatih pasukan dan mengapa dia pergi tanpa nama untuk masa yang lama?

• Adakah pelakon (dan terutama Gatalsky!) Tersinggung kerana mereka selalu dipukul? Dan adakah mereka benar-benar dipukul?

• Dan bagaimana karier bintang penyokong - penjaga gawang Gatalsky dan pemain pertahanan Prokopenko. Adakah mereka masih bergurau?

Gazmyas. Dari mana asalnya nama ini??

Terdapat dua kelab bola sepak di Omsk - Irtysh (PFL) dan Dynamo (amatur), tidak ada Gazmy di bandar ini, namanya diciptakan oleh pencipta Nasha Rashi.

Reaksi pertama terhadap Gazmyas adalah gabungan Zenit dan Spartak. Dmitry Sychev, yang memainkan dirinya dalam satu episod, juga berpikir: "Gas" dijuluki St Petersburg "Zenith" oleh peminat, dan "Spartak" sebagai "daging". Jadi mereka mengumpulkan dua nama ".

Walau bagaimanapun, pencipta mengatakan bahawa namanya adalah mengenai perkara lain. Svetlakov (dalam episod mengenai "Gazmyas" berperanan sebagai hakim tamak dan doktor yang membingungkan bank dengan analisis pemain bola sepak) mengatakan bahawa nama itu tertarik dengan "kemustahilan dan kepalsuan gabungan perkara-perkara tidak serasi - gas dan daging".

"Gas, daging - kita mempunyai cukup banyak ini di negara kita," sambung Galustyan. - Ya, ada yang berusaha mencari subteks bola sepak yang mendalam ini, bahawa dagingnya adalah "Spartak", dan gas itu adalah petunjuk penaja utama "Zenith". Tidak masuk akal. Kami sama sekali tidak memikirkannya ".

Masih ada rujukan untuk Spartak dan Zenit, tetapi hanya pada musim kelima Rusia kami: peminat Moscow Moskvich dan Neva St. Petersburg yang dibalut dengan plester (lambang - seperti Spartak dan Zenit) berbohong di hospital setelah berlakunya pergaduhan kipas besar dan saling bertubi-tubi - mereka bertarung dan mencurahkan air kencing ke dalam IV, dan dalam satu siri kipas tidur oleh doktor peminat Lokomotiv.

Ternyata nama pahlawan Galustyan adalah Gennady. Di set itu, dia mengalahkan stuntman yang enggan bermain pemain bola sepak dengan rambut palsu dan dengan payudara

Semua episod mengenai Gazmyas difilemkan di stadium Moscow Moskvich - permainan hampir tidak ditunjukkan, asas lakarannya adalah komunikasi emosi antara jurulatih dan pemain di bilik persalinan.

Pemain bola sepak Gazmyas tidak mendapat 700 rubel setahun, tetapi jurulatihnya selalu mengenakan pakaian olahraga berwarna merah jambu, memakai rantai emas dan jam tangan, rambutnya bersinar dengan gel. Galustyan mengatakan bahawa dia tidak menyalin gambar jurulatih tertentu (contohnya, protagonis siri TV Big Game memandang Slutsky), tetapi bermain sendiri: "Seseorang yang selalu tidak bahagia, memarahi semua orang, menendang, satu kata adalah sampah".

Untuk masa yang lama, pelatih sampah itu tanpa nama. "Kami dengan panik mulai ingat: apa nama pelatih ini? - teringat Galustyan. - Adakah tergelincir dalam episod sebelumnya? Apabila ternyata tidak, tepat di tempat mereka memutuskan - Gennady. Tanpa nama keluarga dan nama keluarga ".

Galustyan mengatakan bahawa dia tidak mengalahkan pemain bola yang dimainkan oleh pelakon (Gatalsky dan Prokopenko), dan selebihnya (mereka dimainkan oleh stuntmen) "dapat mengalahkan seperti yang saya mahukan":

"Tetapi tidak ada yang mengatakan:" Ternyata, Mishka, hanya mengalahkan kami. " Semuanya dirancang dan disusun dengan terperinci. Pukulan pertama di sini, selangkah ke belakang, lompatan dari atas, selain itu, mereka memakai perlindungan khas. Malangnya, ada beberapa kejutan. Ia berlaku bahawa tangan tergelincir, [tetapi] mereka stuntmen, mereka adalah orang yang biasa. Tetapi ketika saya secara tidak sengaja memukul penjaga gawang Gatalsky di rahang, saya berasa sangat tidak selesa. Atau, saya ingat, sebotol dihancurkan di kepalanya.

- Botol apa?

- Khas - dibuat dari sirap gula. Walaupun kelihatan seperti kaca biasa. Dia memukul Gatalsky di kepala - darah mula sedikit. Juga tidak menyenangkan. Tetapi ia juga berlaku pada saya. Keseleo, air mata ligamen mengikut urutan perkara. Sekali kepala saya terkena loker. Kami mengatur rehat asap, dan para pengarah menggosok linoleum pada masa ini, yang mana mereka tidak memberi amaran kepada sesiapa. Saya berlari ke bilik persalinan - dan saya akan terhempas! ".

Mikhail Dodzin (yang bermain Gatalsky) dalam wawancara dengan Sports.ru: "Itu sebotol bahan khas, mereka dibuat untuk pawagam dan TV. Mereka cukup rapuh dan, apabila terkena kekuatan tertentu, terbang ke serpihan kecil, tetapi tidak begitu tajam sehingga cedera. Misha [Galustyan] dalam satu episod terpaksa menghancurkannya. Tetapi hakikatnya tidak semua kepala saya ditutup dengan rambut yang sama padat, dan pukulan Galustyan jatuh di tempat terbuka di bahagian atas kepala saya, dan saya juga harus melakukan beberapa kali. Pada salah satu daripadanya, botol yang pecah sedikit menggaru kulit saya, dan darah keluar. Misha bukan pemain aksi profesional dan tidak menyangka bahawa dia boleh menyakiti saya, dia tenang selama lima minit untuk terus menembak. Tetapi kami merawat lelasan saya dan memfilmkan episodnya.

- Semua siri melakukan apa yang mereka mengalahkan anda. Cara bermainnya?

- Apa maksud anda, mereka mengalahkan sepanjang masa? Ini aksi, pementasan.

Satu-satunya perkara yang tidak menyenangkan di sini adalah bahawa saya dan Misha bukan stuntman, tetapi dia sangat teliti dalam hubungan saya dan cuba melakukan semuanya dengan kemas.

Saya memperlakukan penggambaran seperti pekerjaan, tidak ada cerita lucu.

Pada masa yang sama, kita - watak sekunder - tidak selalu melihat skrip dan, misalnya, tidak tahu bahawa hari ini atau esok kita harus berpakaian sebagai wanita, dan bahkan membuat payudara palsu.

Ini adalah kejutan yang tidak menyenangkan bagi stuntmen: mereka semua lelaki kejam, macho, tetapi mereka harus kelihatan tidak konvensional.

Mereka mogok dan menolak untuk membuat filem - tetapi pada akhirnya mereka dipujuk, dan stuntmen bertukar kaos. Logiknya adalah: "Sekiranya saya memakai kemeja-T orang lain, maka sepertinya bukan saya." Tetapi di luar bingkai, mereka bersenang-senang dengan pakaian ini. ".

Galustyan, banyak adegan nampaknya berlebihan, Prokopenko pergi setelah musim pertama, dan Gatalsky sudah siap untuk apa sahaja

Gennady bukan sahaja memukul pemain dan memanggil mereka "beg sampah", tetapi juga menyeksa mereka. Dalam "Nasha Rush" itu tidak diperlihatkan, tetapi pelatih dalam salah satu seri mengatakan bahawa setelah kekalahan berikutnya dia memaku penjaga gol Gatalsky ke tiang dan berpisah, dan para pemain setelah pertandingan terbawa "sedikit Gatalsky".

"Sekiranya penjaga gawang Gazmyas ketinggalan gol seperti itu, pasti ada timah di bilik persalinan, dia harus menjual ginjal kedua," Sergei Svetlakov, pengarang bersama Nasha Rasha, menggambarkan permainan Ivan Levenets ketika Arshavin berlari di sekelilingnya dan menjaringkan gol di Piala Super 2008.

"Kadang-kadang mereka muncul dengan ini - rambut berdiri di hujungnya," kenang Galustyan. - Gena menggantung pemain dan merobek anggota badan mereka. Tidak ada batasan khayalan. Sudah tentu, kita tidak bersetuju dengan sesuatu walaupun pada tahap persetujuan teks, kita mula berdebat. Tetapi tidak mustahil untuk meyakinkan pengeluar (Slepakov, Martirosyan dan Pezhemsky - Sports.ru). Pada musim ketiga terdapat siri di mana saya mengunci ibu bapa hakim di almari, kemudian menarik mereka keluar dan menembak mereka dengan mesingan. Pada pendapat saya, mimpi ngeri. Dan semestinya tidak ada yang lucu di sini. Namun, pengeluar yang berbuih di mulutnya berpendapat sebaliknya: “Misha, anda mesti faham, ini adalah bom. Orang akan berbincang, inilah yang kita perlukan. " Okey, menghela nafas, yakin.

Pada musim yang lain, menurut plot, saya seharusnya menggoda isteri Prokopenko (pada akhirnya saya menggoda, dan dia menggembirakan jurulatih di hadapan pemain - Sports.ru). Betapa saya tidak mahu memainkannya! "Guys, mari kita tangkap cerita ini secara berbeza, entah bagaimana terselubung," saya mencadangkan. Mereka tidak bersetuju dengan saya: "Apa yang kamu, lelaki tua, itu keren." Dan setelah episod itu dilancarkan, saya mendengar dari orang yang berbeza: “Oh, betapa hebatnya anda dan isteri anda Prokopenko melakukan segalanya! Kami pengsan dengan ketawa. " Dan saya berfikir, "Mungkin saya tidak memahami sesuatu.".

Slepakov menceritakan reaksi terhadap kekejaman siri ini: "Seorang wanita menulis kepada kami bahawa setelah menonton cerita mengenai pelatih Gazmyas, anaknya pergi ke bilik tidur dan merobek kepala semua mainan.".

Pelakon Dmitry Arosyev, yang memainkan pemain pertahanan "Gazmyas" Prokopenko, hanya membintangi musim pertama, dan menolak yang kedua dan ketiga, seperti yang diberitahu kepada Sports.ru: "Saya rasa humor itu mulai berakhir. Skrip untuk musim kedua dikirim lebih awal, di sana humornya berada di bawah tali pinggang - jelas bahawa projek itu bermula secara tiba-tiba dan perlu untuk membuat musim baru dengan cepat ".

Tetapi Mikhail Dodzin bermain Gatalsky ketiga musim, kerana dia sudah bersedia:

"Ketika mereka memanggil saya dan menawarkan untuk membincangkan penyertaan dalam projek itu, perkara pertama yang mereka tanyakan adalah apakah saya keberatan jika mereka akan memukul saya dan memperlakukan saya dengan kasar. Sudah tentu, saya menjawab bahawa ini tidak akan menakutkan saya, dan datang untuk berbual di pejabat berhampiran Kompleks Sukan Olimpiyskiy, di mana Garik Martirosyan dan pengarah Maxim Pezhemsky menemui saya dan bertanya lagi mengenai pemukulan.

Saya tidak mengenali orang-orang dari KVN, yang merosakkan semuanya, tetapi saya teringat Pezhemsky dari filem pendek "Persimpangan Komrad Chkalov di Kutub Utara" (dan, tentu saja, mengenai "Mama, jangan menangis"). Filem-filemnya sangat lucu, dan saya sangat gembira dapat bekerjasama dengan Pezhemsky ".

Sychev membintangi Our Rush (Drogba dan Shevchenko inginkan), dia tersinggung kerana Gazmyas berasal dari negeri asalnya Omsk

Pada musim ketiga, jurulatih Gennady memujuk penyerang Loko, Dmitry Sychev untuk bermain satu perlawanan untuk Gazmyas - dia memanggilnya seorang yang genius, menawarkan 760 rubel, cawan, sebatang panji dan bola Gazmyas yang ditandatangani oleh ketua jurulatih. Sychev meminta 10 ribu dolar, dan kemudian - untuk pelatih "memasukkan bola ini ke dalam pantatnya." Episod ini berakhir apabila pemain pertahanan, Prokopenko membawa rakaman pita radio dari kereta Sychev, dan pelatih itu tersenyum.

"Ngomong-ngomong, [Sychev] pada mulanya tersinggung kerana Gazmyas berasal dari Omsk," kenang Svetlakov. - Dia berkata: "Kami memiliki banyak pemain normal di sana. Tidak bolehkah anda memilih bandar lain ?! " Dan kemudian saya terbiasa. Lebih-lebih lagi, Chelyabinsk (siri mengenai pengendali mesin penggilingan dengan gay Ivan Dulin - Sports.ru) dan Omsk terima kasih kepada [Nasha Rasha] ada di bibir semua orang. Idea [untuk memanggil Sychev] datang dari pengeluar kreatif program, Semyon Slepakov, dia tahu mengenai persahabatan kami dengan Dima. Lebih-lebih lagi, plotnya pada awalnya tidak ada, ia hanya diciptakan setelah Sychev bersetuju untuk membuat filem ".

Galustyan: Sehingga penembakan dimulai, Dima terus memanggil: "Baiklah, kapan saya akan datang?".

Svetlakov: "Penggambaran berlangsung sekitar enam jam, tidak mudah menahan kebiasaan seperti itu. Pencahayaan, pengarah, artis make-up berjalan di sekitar, pada umumnya, banyak orang - semua ini sedikit membingungkannya. Akan lebih mudah bagi Dima sekiranya kami bertiga bekerja. Kemudian kami menelefon pada malam hari yang sama, dia mengatakan bahawa dia sangat letih secara mental, dia baru mulai sadar ".

Galustyan: "Dima hebat, dia melakukannya. Benar, saya bimbang ia ternyata agak kering dan tidak ada yang ketawa. Mereka meyakinkan saya: "Percayalah, setelah menyunting semuanya akan kelihatan berbeza".

Svetlakov: “[Selain Sychev] kami menghubungi Shevchenko, dia mengatakan bahawa dia dapat berbicara dengan Drogba. Tidak ada yang menentangnya, yang membuat kami sangat gembira. Mereka seharusnya muncul di Gazmyas, tetapi kami mengerjakan skrip selama satu setengah tahun, dan episod ini keluar dari versi terakhir. ".

Penjaga gol Gatalsky tidak ada dalam foto bersama Sychev.

"Ketika Dmitry datang ke laman web kami, semua lelaki aksi yang bermain pemain bola sepak berlari untuk mengambil gambar dengannya, dan pada masa itu mereka membuat solek dan rambut yang rumit, jadi saya tidak bergambar dengan Sychev," kata Sports.ru yang bermain sebagai penjaga gol Doujin.

Peranan Prokopenko menyelamatkan pelakon dari tusukan pada majlis perkahwinan, dan Gatalsky kini bekerja di biro teater dan tidak membuat penggambaran di mana saja

Dmitry Arosyev (Prokopenko pada musim pertama) juga memerankan Vladislav Tretyak dalam filem "Kharlamov. Waktu tambahan "dengan Alexei Chadov, di masa kecilnya dia bermain bola sepak di halaman (terbaik di gawang), terlibat dalam ski merentas desa.

Dia menjadi Prokopenko secara tidak sengaja: "Saya mendapat kemeja-T dengan nama belakang, dan dengan itu perannya, sudah ada di set (nampaknya, itu hanya ukuran saya), dan teks peranan diberikan kepada kami di sana. Pada masa yang sama, semua peserta projek mempunyai pandangan masing-masing mengenai bagaimana wujud dalam kerangka tersebut. Galustyan menunjukkan bagaimana dia akan bermain - sedikit dengan nada, dengan cara teater. Senya [Slepakov] lebih halus. Pezhemsky cuba pergi dari pelakon, dan pengendali menunjukkan secara terus terang dengan cara yang bodoh (ada baiknya dia pengendali, dan bukan pengarah atau pelakon). Pada akhirnya, saya melakukan versi saya sendiri, cuba mempercayai keadaan permainan yang tidak masuk akal ".

Adegan "Gazmyas" dengan penyertaan Prokopenko difilmkan selama tiga atau empat hari, dan di jalan mereka dikenali selama tiga atau empat tahun lagi.

"Sebagai artis, saya banyak bekerja dengan teater terbuka," kenang Arosiev. - Suatu ketika kami melakukan persembahan jalanan besar untuk satu perkahwinan yang sangat mengagumkan, tetapi sesuatu secara teknikalnya salah dan kami tidak dapat memulakannya. Oleh itu, ketika penonton yang bersemangat sudah siap untuk mengalahkan kami (benar-benar), saya tiba-tiba dikenali oleh Galustyan, yang merupakan antara tetamu: "Oh, Prokopenko!" Kami bersenang-senang dan berakhir dengan baik.

- Bagaimana keadaan anda sekarang?

- Hebat! Saya membesarkan tiga anak dan mengerjakan persembahan terbuka yang besar ".

Mikhail Dodzin mengatakan bahawa dia menunjukkan dalam resume Gatalsky, walaupun "untuk peranan serius dia lebih minus daripada nilai tambah": "Saya melihat halaman stuntmen dan pengarah aksi di berbagai laman web - mereka tidak menyebut Rusia kita dalam resume mereka.".

"Orang-orang teater sangat kritikal terhadap apa yang dilakukan oleh orang-orang KVN, jika tidak lebih buruk," sambung Doujin. - Dan mereka yang menembak filem serius tidak berhati-hati dalam pemilihan pelakon, cuba jangan mengambil mereka yang muncul dalam sesuatu yang meragukan dari sudut pandangan mereka. Benar, filem serius hampir tidak pernah dibuat sekarang. Selain itu, sebagai pelakon, saya tidak melakukan sesuatu yang istimewa di sana, tidak ada yang membanggakan..

- Bagaimana lagi peranan Gatalsky mempengaruhi anda??

- Dari semasa ke semasa, peminat "Our Rashi" dari pelbagai peringkat umur ingin berteman dengan saya atau menulis dalam mesej peribadi. Sekiranya dilayan dengan sopan, saya biasanya menjawab. Terdapat juga semacam gelombang di Internet: di mana, kata mereka, Gatalsky sekarang, apa yang sedang dilakukannya. Orang mencari halaman saya, menggunakan foto dan maklumat peribadi saya dalam video mereka. Ia tersedia untuk umum, tetapi apabila ia dilakukan tanpa meminta atau memberi amaran, saya merasa tidak selesa.

Saya jarang berlakon dalam filem, saya tidak berlakon. Sekiranya pelajar-pengarah dijemput untuk membuat filem, saya pergi secara percuma. Kadang-kadang saya bermain klasik Rusia di teater semi-studio kecil, dan saya bekerja sebagai pengurus di agensi pelancongan teater Binokl: Saya bertemu dengan pelanggan yang, kerana sebab tertentu, tidak dapat mengunjungi pejabat kami.

- Rakan sekerja tahu bahawa anda adalah Gatalsky?

- Mereka tahu, mereka memperlakukan mereka dengan humor, mereka keren sehingga watak saya begitu terkenal. Kadang-kadang, ketika bertemu, mereka memanggil mereka Gatalsky, tetapi ini jarang berlaku. Benar, beberapa rakan percaya bahawa saya merosakkan reputasi lakonan saya dengan Gatalsky. ".

Ingat Abelardo berkaki satu (aka Dzhamshut)? Pelakon itu mabuk dan tidak ada yang tahu di mana dia berada

Jurulatih Gennady benar-benar ingin menang dan dengan harga 60 ribu rubel membeli legionnaire dari Gazmyas - "Abelardo Brazil yang berkaki pantas". Benar, Abelardo melompat ke bilik persalinan dengan tongkat dan dia tidak mempunyai kaki.

Pelakon Valery Magdyash memainkan bukan sahaja Abelardo, peranan utamanya dalam Nasha Rush adalah pekerja tamu Dzhamshut, dia juga Kolyan gelandangan dan penimbang tara dalam siri lain mengenai Gazmyas.

Karya terbarunya adalah peranan Brezhnev dalam dokumentari 2012 Eye of the People. Sejak itu, Magdyash menghilang: dia tidak berlakon dalam filem di mana sahaja, mereka menulis bahawa dia minum keras dan hidup di bahagian bawah.

Kami menelefon mantan pengarah pelakon Sergei Lyubashchenko: "Saya tidak tahu di mana Valera sekarang, tetapi saya pasti tahu bahawa dia mempunyai atau mengalami masalah dengan alkohol.".

Pelakon itu sendiri tidak tersedia untuk sebarang nombor.

Gazmyas ditutup setelah pasukan kebangsaan menang di Euro 2008, Svetlakov percaya bahawa ketawa kepada pemain tidak relevan

"Kami memutuskan bahawa garis [Gazmyas"] sudah usang, "kata Svetlakov pada tahun 2008. - Selain prestasi berjaya pasukan kebangsaan Rusia, ada masalah dengan pergerakan senario baru. Jurulatih telah melakukan semua perkara yang dapat dilakukan dengan pemainnya yang tidak bernasib baik, maka hanya kematian yang dapat dibongkar, timah padat.

Secara umum, mereka memutuskan untuk menguburkan Gazmyas, dan alhamdulillah. Dari segi kreatif, ini tidak baik, tetapi sebagai penduduk negara kita, kita gembira kerana ini berlaku. Jangan sampai ada satu plot untuk Nasha Rashi. Supaya polis trafik tidak mengambil rasuah, sehingga guru tidak mengambil wang dari pelajar ".

Dan untuk bermain bola sepak. Sehingga semua orang sihat.

Messi, Batshuayi, Firpo dan Abelardo. Keputusan bahagian pertama Kejuaraan Sepanyol

Penemuan utama

Hector Junior Firpo, Betis (22 tahun)

Pemain bek kiri nominal, yang berjaya bermain di gelaran Betis walaupun di pusat pertahanan, muncul dalam pasukan pertama kembali pada Januari 2018 dan dengan segera mengintai tempat di sayap, menggantikan Riza Durmisi dari pangkalan dalam sebulan.

Munculnya bek penuh teknikal dan teknikal, yang dapat membantu dalam serangan, memungkinkan ketua jurulatih Kike Setien berwarna hijau dan putih menyusun semula untuk bermain sebagai tiga pemain pertahanan tengah. Sekarang sayap berada di bawah belas kasihan murid mereka sendiri Firpo dan Francisco Guerrero (yang terakhir secara berkala digantikan oleh Antonio Barragán yang berpengalaman).

Menutup tepi kiri, Firpo menunjukkan dirinya dengan cemerlang dalam beberapa perlawanan, menjaringkan tiga gol dalam kejuaraan (termasuk menentang Barcelona di Camp Nou - 4: 3), kenaikan harga secara signifikan - dari € 5 juta pada bulan Mei hingga € 25 juta pada bulan Disember - dan telah menarik perhatian kelab-kelab ternama. Media Sepanyol mendakwa bahawa Real Madrid bersedia membayar pampasan € 50 juta yang ditetapkan dalam kontrak orang Sepanyol, yang dilahirkan di Republik Dominika. Jelas, untuk menggantikan Marcelo dari Brazil, yang bergegas mengejar Cristiano Ronaldo ke Turin.

Kekecewaan besar

Misha Batshuayi, Valencia (25)

Penyerang Belgia itu adalah salah satu bakat paling tidak stabil dalam dekad yang lalu. Kilatan paling terang dalam permainannya selalu disusuli dengan kegagalan besar. Bagaimana dia bersinar pada separuh pertama tahun ini, bermain untuk Borussia, tetapi begitu dia meninggalkan Dortmund, di mana dia menjaringkan sembilan gol dalam 14 perlawanan, prestasi mencetak gol hilang.

Valencia juga harus dipersalahkan kerana ini, yang bermain bola sepak busuk dan mencetak gol paling sedikit dalam contoh - 15 gol dalam 17 pusingan. Hanya Huesca, yang menempati barisan terakhir, memiliki jumlah yang sama, tetapi berkat pertahanan yang kuat (tempat ketiga dalam contoh dari segi jumlah gol kebobolan - 14), "kelelawar" berjaya bertahan di lapan dengan kecekapan sedemikian.

Dalam 21 perlawanan musim ini, Batshuayi hanya menjaringkan tiga gol (dalam contoh 14 perlawanan - satu gol) dan sudah mencari kelab baru. Lebih-lebih lagi, Chelsea enggan mengembalikan penyerang mereka, jadi Valencia dan pemain itu sendiri harus menyelesaikan masalahnya. Ia didakwa bahawa penyerang itu dipercayai Roma, tetapi belum ada perinciannya.

Pemain Bola Sepak Terbaik

Lionel Messi, Barcelona (31 tahun)

Apa keraguan yang ada mengenai pemain bola sepak terbaik di kejohanan kelab, di mana Leo Messi mengambil bahagian dan Ronaldo tidak? Sekiranya tidak ada pesaing kekal, pemain Argentina di Sepanyol akhirnya menjadi kepala dan bahu di atas semua pesaing (secara kiasan, dia masih memiliki 170 cm).

Penjaring terbanyak (15 gol dalam 15 perlawanan) dan pembantu terbaik (10 assist) dalam liga terus memecahkan rekod - dia menjadi satu-satunya pemain bola sepak dalam 5 liga teratas Eropah yang berjaya menjaringkan sekurang-kurangnya 15 gol dalam 11 musim terakhir.

Pasukan Terbaik - Barcelona

Tidak ada kejutan di sini. Setelah pemergian Ronaldo dan Zinedine Zidane, Real Madrid "berenang" dan tidak segera berjaya ke darat, lapan mata di belakang Catalans (ditambah permainan dalam simpanan).

Garnet biru juga tidak berdosa, dan pada separuh kedua bulan September - awal Oktober mereka bahkan memberikan seri empat perlawanan tanpa kemenangan (tiga seri dan kekalahan dari Leganes - 1: 2), tetapi kemudian menarik diri dan memenangi empat pertemuan terakhir dengan jumlah perbezaan gol 13-0, mengakhiri bahagian pertama musim ini di kedudukan teratas. Tiga mata di belakang - Atletico Madrid.

Jurulatih terbaik

Abelardo, "Alaves"

Bekas pemain pertahanan Barcelona dan Sepanyol itu datang ke Alaves Disember lalu. Pada masa itu, babazorros telah kalah 11 perlawanan dari 13 dan dengan enam mata mereka berada di tangga teratas klasemen. Sepanjang tahun ini, Abelardo tidak hanya menyelamatkan pasukan dari degradasi (pendahuluan terakhir dari zon degradasi adalah 18 mata), tetapi juga dengan cara yang sensasional menyeretnya ke dalam lima teratas berikutan keputusan bahagian pertama musim baru.

Pada masa yang sama, Alaves tidak mempunyai sumber daya khas dan berada di kedudukan ke-14 dalam liga dari segi kos purata pemain. Kejayaan ini dicapai Abelardo berkat tahap disiplin tertinggi dalam pasukan. Alaves bergantung pada pertahanan, serangan balas dan beberapa set. Setakat ini sangat berjaya.

Pasukan bahagian pertama musim ini

Penjaga gol: Pacheco (Alaves) Abelar

Pertahanan: Piqué (Barcelona), Navarro (Alaves), Bartra (Betis)

Pemain tengah: Messi (Barcelona), Dembele (Barcelona), Mendes (Celta), Sarabia (Sevilla)

Penyerang: Suarez (Barcelona), Griezmann (Atlético), Ben Yedder (Sevilla)

Subs: Soria (Getafe), Alba (Barcelona), Zúñiga (Girona), Rodrigo (Atlético), Parejo (Valencia), Aspas (Celta), Stuani (Girona)

Abelardo: "Kami tidak boleh membiarkan Barca berjalan bebas di sekitar lapangan"

Alaves 0: 2 BarcelonaPertandingan sudah berakhir

Ketua jurulatih Alaves, Abelardo Fernandez berkongsi harapannya dari perlawanan tuan rumah yang akan datang dengan Barcelona pada pusingan ke-34 Kejuaraan Sepanyol.

Kami tidak boleh membiarkan mereka datang ke sini dan berjalan dengan tenang melalui padang.

Sukar untuk mengejutkan Barcelona. Mereka memiliki pemain yang berbakat secara teknikal dan pantas menyerang. Ini adalah pasukan terbaik dalam liga. Tetapi bola sepak adalah salah satu sukan di mana orang luar yang terkenal boleh menang. Kita harus memasuki padang tanpa tekanan. Kita mesti berjuang, bertindak balas terhadap pergerakan mereka dan tidak memberi mereka masa untuk berfikir..

Alaves telah memenuhi tugas mereka untuk musim ini. Sekarang kita berjuang untuk masuk ke piala Eropah, yang tidak kita jangkakan.

Sebelumnya diketahui bahawa pemain tengah Barcelona, ​​Ivan Rakitic akan ketinggalan dalam pertemuan ini.

Bagaimana Brazil menjadi pusat COVID-19 baru

Negara ini tidak mengambil langkah-langkah yang tepat untuk melindungi terhadap koronavirus

Eropah mempunyai kadar kematian terburuk di kalangan warga Sweden. Menurut penerbitan "Telegraph", sejak seminggu yang lalu, angka kematian di negara Skandinavia telah melebihi 6 orang per juta penduduk. Contohnya, di negara jiran Denmark, Norway dan Finland, beberapa kali lebih sedikit. Para ahli mengaitkan data buruk dari Swedia dengan penolakan awal pemerintah terhadap tindakan karantina dan pengasingan diri yang ketat. Atas sebab yang sama, wabak sekarang berlaku di Brazil.

Amerika Latin adalah pusat koronavirus baru, pusat gempa di Brazil. Sejak kebelakangan ini, ia telah menjadi yang ketiga terbesar di dunia dalam jumlah kes - lebih daripada 290 ribu. Hanya sehari - tambah 20 ribu. Oleh kerana pengujian kurang berkembang di sini, para pakar percaya bahawa angka sebenar mungkin jauh lebih tinggi. Rumah sakit lapangan dikerahkan di seluruh negara, dan bahkan stadium bola sepak Maracanã yang ikonik di Rio de Janeiro telah berubah menjadi hospital.

Doktor mengakui: mereka masih kalah dalam perang terhadap coronavirus. Namun, Presiden Jair Bolsonaro bahkan sekarang mengabaikan cadangan WHO dan tidak mengambil langkah-langkah yang menyekat, menyebut coronavirus sebagai "selesema kecil". Dia menentang penutupan kedai, restoran dan sekolah kerana, menurut pendapatnya, ekonomi Brazil tidak akan bertahan dalam karantina. Tidak semua gabenor bersetuju dengannya. Lima hari cuti di Sao Paulo sejak semalam.

Walau bagaimanapun, Presiden Bolsonaro mempunyai pandangannya sendiri mengenai perubatan dan sains. Dia bersedia untuk membuang menteri kesihatan yang tidak setuju dengannya sekurang-kurangnya setiap bulan - semasa wabak itu, seorang pegawai ketiga mengambil alih jawatan ini. "Trump Brazil", seperti yang disebutnya, mengikuti contoh Trump Amerika, memutuskan untuk memerangi coronavirus dengan ubat-ubatan anti-malaria yang belum diuji. Cuma, tidak seperti rakannya di Washington, Bolsonaro memberi kepercayaan kepada mereka bukan hanya untuk kesihatannya, tetapi juga seluruh bangsa. Mereka yang tidak lulus ujian klinikal dengan klorokuin di Brazil disyorkan untuk merawat semua pesakit dengan Covid-19. Walaupun terdapat kesan sampingan - kerosakan pada jantung, hati, retina dan juga kematian.

Sudah lebih dari 40 persen penduduk Brazil tidak berpuas hati dengan tindakan tersebut, atau lebih tepatnya tindakan pihak berkuasa yang tidak aktif dalam memerangi jangkitan. Bagaimanapun, lonjakan mendadak seperti itu dapat dielakkan sekiranya pihak berwajib telah mengurusnya terlebih dahulu. Sebagai contoh, seperti yang dilakukan di Rusia, di mana perkembangan wabak ini dapat dihindari. Sejak awal, semua usaha diarahkan untuk pencegahan. Bagaimanapun, selalu lebih mudah untuk mencegah daripada menangani akibatnya. Oleh itu, kami memperkenalkan rejim pengasingan diri seawal mungkin dan segera mula menyiapkan sistem penjagaan kesihatan. Kementerian Pertahanan dengan cepat mendirikan hospital di seluruh negara, sebuah klinik baru dan banyak hospital sementara dibina di Moscow. Hasilnya, ibukota menyediakan lebih banyak tempat tidur, dan sekarang hospital secara beransur-ansur dapat kembali ke kemasukan pesakit yang dirancang..

Di Rusia, seperti yang dinyatakan oleh Timbalan Perdana Menteri Tatyana Golikova sehari sebelumnya, kadar kematian di dunia adalah yang paling rendah - 0,95 peratus. Di samping itu, kami tetap menjadi pemimpin dalam jumlah diagnostik dan ujian: terdapat lebih daripada 650 makmal di seluruh negara. Virus ini secara beransur-ansur surut, tetapi sekiranya berjaga-jaga, ubat Rusia siap untuk sebarang keadaan.

Polina Kastritskaya, "Pusat TV".

Brazil adalah pusat baru wabak coronavirus

Sekiranya stadium bola sepak legenda negara ini "Maracana" telah dijadikan hospital besar untuk orang yang sakit parah, maka kita berbicara mengenai bencana nasional yang sebenarnya. Dan itulah sebabnya ia berlaku: negara itu hanya memandang rendah bahaya - sehingga baru-baru ini, Presiden Brazil membandingkan coronavirus dengan selesema ringan. Dan sekarang mangsa COVID-19 secara harfiah dikebumikan secara berkumpulan. Dan masih belum jelas apa yang berlaku di favelas terkenal, di mana berjuta-juta hidup dalam keadaan yang sangat tidak bersih..

“Mereka menguburkan lima orang sekaligus, satu demi satu. Mayat dibawa ke sini terus dari hospital. Kita bahkan tidak boleh berpakaian si mati, kita tidak boleh mengucapkan selamat tinggal kepada manusia, ”kata Flavia Diaz.

Wajah coronavirus Amerika Selatan. Penghantar keranda di São Paulo Brazil, bandar terbesar di Belahan Selatan. Bahagian gelap gedung pencakar langit adalah kota orang mati, deretan kubur yang baru digali. Mereka mengebumikan 50-60 orang sehari.

"Kami kalah dalam pertempuran dengan virus - inilah kenyataannya. Pada masa ini, virus sedang menang. Cuti semakin hampir, tetapi bagi kita ini akan menjadi hari pertempuran yang sukar, ”kata Dimas Covas, pengarah pusat koronavirus São Paulo..

"Kami disajikan dengan perawatan di rumah, sesuai dengan resep yang diturunkan dari generasi ke generasi. Kerajaan nampaknya telah melupakan kita. Tetapi kami belajar untuk berjuang sendirian, ”kata ketua suku Andre Maue.

Sebelum itu, kawasan bergaya, favelas miskin dan perkampungan India, yang hilang di hutan Amazon, tiga ribu kilometer dari metropolis São Paulo, adalah sama. Tidak diketahui bagaimana virus itu menjauh dari peradaban, tetapi menyebar pada tahap yang membimbangkan dan mengancam akan memusnahkan seluruh suku.

"Kami tidak memprotes karantina di sini, kami tidak punya apa-apa untuk dimakan," kata Veronica Abarca, seorang penduduk Santiago..

Tangisan ini meminta pertolongan dari seorang penduduk pinggir bandar Santiago berbicara sendiri. Ibu negara Chili berada di bawah karantina yang ketat. Panggilan pengasingan diri diperkuat dengan meriam air dan gas pemedih mata.

Colombia. Tempat tidur hospital tidak mencukupi, seperti di tempat lain. Kemudian mereka muncul dengan idea untuk membuat katil dari kadbod. Bukan bayangan senyuman: hanya beberapa gerakan ringan - dan tempat tidur berubah menjadi peti mati kadbod yang sama.

Peti mati, keranda, keranda - rakaman seperti itu belum datang dari Rio. Amerika Latin adalah kawasan panas COVID-19. Jumlah kes sepanjang bulan lalu meningkat tujuh kali ganda, kematian - lapan setengah kali. Dan Brazil adalah pusat gempa. Orang Brazil mengingati presiden mereka dengan kata-kata yang tidak baik dan pernyataan cuai yang dibuat pada bulan Mac, ketika semuanya baru bermula.

"Setelah ditikam, tidak ada flu yang akan menghentikan saya," kata Jair Bolsonaro.

"Presiden Bolsonara tidak terpilih untuk membawa omong kosong ini. Ini melanda seluruh rakyat Brazil, ”kata seorang penduduk tempatan.

Bolsanaru, tentu saja, bukan salah satu dari mereka yang mematikan jalan setelah dipilih - dia secara demonstratif berjalan tanpa topeng, membicarakan strategi khas dan meminta Kementerian Kesihatan menggunakan dadah dalam memerangi COVID-19, yang keberkesanannya belum terbukti..

Sementara itu, terdapat hampir 1.200 kematian di negara ini setiap hari. Lebih-lebih lagi, ini adalah laporan rasmi, yang bukan sahaja tidak dipercayai - mereka hanya tahu bahawa mereka tidak lengkap: siapa yang dapat mengatakan apa yang sebenarnya berlaku di kawasan kumuh.

Stadium Maracanã yang legendaris di Rio, tempat kediaman pasukan kebangsaan Brazil, kini menjadi hospital lapangan bagi mereka yang sakit parah. Serta bekas stadium nasional "Pacaembu" di Sao Paulo - hospital sementara dikerahkan tepat di padang bola.

Doktor mengatakan bahawa keadaan di negara ini akan stabil hanya pada bulan Julai, dan wabak akan menurun secara umum hanya pada musim gugur. Sementara itu, kenaikan harian kes di Brazil, menurut Kementerian Kesihatan, hampir mendekati dua puluh ribu orang sehari..

Bagaimana Brazil menjadi pemimpin dalam korban COVID dan apa peranan presidennya dalam hal ini

Pusat wabak coronavirus akhirnya berpindah ke Hemisfera Barat minggu ini. Situasi yang paling membimbangkan adalah di Brazil, yang berada di tempat ketiga dari segi jumlah yang dijangkiti dan kini berada di kedudukan kedua setelah Amerika Syarikat dan Rusia. Pada masa yang sama, para pakar memberi amaran: 19 dari 20 kes jangkitan di negara terbesar di Amerika Latin tidak termasuk dalam statistik rasmi. Penyebaran penyakit ini tidak hanya menempatkan sistem perawatan kesihatan di ambang kehancuran, tetapi juga memperburuk krisis politik di sebuah negara yang diperintah oleh mungkin penentang COVID utama dunia, Presiden Jair Bolsonaro, yang menganggap coronavirus sebagai "selesema ringan". Sekarang Encik Bolsonar mungkin menghadapi pendakwaan.

Coronavirus datang ke Amerika Selatan lebih lewat daripada wilayah lain. Oleh itu, di bandar São Paulo terbesar di Brazil, kes jangkitan pertama dicatatkan hanya pada akhir Februari. Sekarang, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Amerika Selatan adalah pusat baru wabak ini. Tanah besar menyumbang kira-kira 30% daripada semua kes minggu ini, sementara Eropah dan Amerika Syarikat - masing-masing 20%.

Brazil berada di kedudukan tiga teratas - di sinilah separuh daripada kes penyakit di rantau ini dikesan. Sehingga hari Jumaat, lebih daripada 310 ribu dijangkiti dan lebih daripada 20 ribu kematian akibat coronavirus dicatatkan di negara ini (angka ini hampir dua kali ganda dalam 12 hari terakhir). Kejuaraan Brazil berada di kedudukan kedua setelah Amerika Syarikat dan Rusia dengan masing-masing 1.5 juta dan 326 ribu kes. Tetapi di kalangan pakar, ketakutan semakin banyak dinyatakan bahawa jumlah kes sebenar di negara Amerika Latin adalah beberapa kali lebih tinggi. Oleh itu, wartawan surat kabar El Pais menarik perhatian kepada peratusan kematian yang disebabkan oleh coronavirus di Brazil yang mencurigakan dan fakta bahawa ujian yang dilakukan agak sedikit di negara ini setiap hari..

Sistem penjagaan kesihatan di Brazil sudah hampir runtuh: Wad rawatan intensif São Paulo hampir kosong, dan hospital bandar penuh 75%. Pejabat walikota memberi amaran bahawa sistem penjagaan kesihatan yang berlebihan akan bertahan selama maksimum dua minggu. Terdapat juga kekurangan tempat tidur rawatan intensif yang serius di negara bagian Rio de Janeiro. Di bandar Manaus di Lembangan Amazon, rumah sakit begitu sesak sehingga orang mati terpaksa dikebumikan di kubur besar..

Seperti yang dikatakan oleh Presiden AS Donald Trump minggu ini, mengingat dinamika negatif dalam perkembangan keadaan di Brazil, Washington sedang mempertimbangkan kemungkinan untuk memperkenalkan larangan komunikasi dengan negara Amerika Latin ini..

Sementara itu, Presiden Brazil Jair Bolsonaro, yang lama disebut "Trump Brazil" oleh media, tetap menjadi salah satu dari beberapa pemimpin dunia yang menolak ancaman coronavirus. Pemimpin Brazil itu mengabaikan cadangan WHO, termasuk mengenai penerapan langkah-langkah menjauhkan sosial. Contohnya pada hari Ahad yang lalu, dia bertemu dengan penyokongnya, yang memutuskan untuk mengambil (dan secara bebas mengambil) foto dirinya. Dan dua minggu yang lalu, Mr. Bolsonaro mengumumkan bahawa dia akan mengadakan pesta barbeku, yang akan dihadiri oleh kira-kira tiga lusin orang..

Atas sebab ini, ahli politik itu sejak sebulan lalu mengucapkan selamat tinggal kepada dua menteri kesihatan - Enrika Mandetta dan Nelson Teish, yang mengkritik pendekatan presiden terhadap masalah itu. Perselisihan timbul, antara lain, mengenai kaedah merawat penyakit ini: Encik Bolsonaro secara aktif mempromosikan penggunaan hidroksiklorokuin, ubat yang digunakan untuk merawat malaria, untuk memerangi COVID-19. Perkara yang sama yang diakui oleh Donald Trump. Walau bagaimanapun, penyelidikan menunjukkan bahawa ubat itu bukan sahaja tidak berkesan, malah boleh membahayakan.

Menurut pengarah Institut Ibero-Amerika (Moscow) Vicente Barrientos, keputusan untuk tidak memperkenalkan karantina di peringkat nasional terutama disebabkan oleh alasan ekonomi: sekiranya berlaku seperti itu, presiden harus "memberikan bantuan ekonomi yang besar kepada warga negara." "Kerana keadaan ekonomi sudah tidak menguntungkan, dia memutuskan untuk menahan diri dari hal ini," kata pakar itu dalam perbincangan dengan Kommersant..

Sementara itu, di tingkat daerah, pihak berkuasa menunjukkan kebebasan. Kembali pada bulan April, 24 dari 27 gabenor negara menggunakan kuasa mereka untuk menjatuhkan tindakan kuarantin terhadap pendapat presiden. Pada masa yang sama, penyokong Jair Bolsonaro menjadi lebih aktif di negara ini: penentang pengenalan karantina pergi ke demonstrasi dan, lebih-lebih lagi, menuntut "campur tangan ketenteraan yang dipimpin oleh Bolsonaro." Permintaan itu dipenuhi sebahagian: setelah pengunduran Nelson Teish, yang tidak memegang jawatan selama sebulan, Kementerian Kesihatan mengambil alih sementara tentera.

Pada akhir April, Menteri Kehakiman negara itu, Sergio Moru, juga mengundurkan diri, yang menuduh Jair Bolsonaro mengganggu kerja agensi penguatkuasaan undang-undang negara itu, iaitu, menghalang penyiasatan kes jenayah yang melibatkan anak-anak presiden. Pada saat yang sama, Mahkamah Agung memulai penyiasatan: jika presiden terbukti bersalah, dia dapat kehilangan jawatannya melalui proses pendakwaan. Sebuah tinjauan pendapat yang dilakukan oleh pusat sosiologi Datafolha pada akhir bulan April menunjukkan bahawa orang Brazil berpecah belah, dengan 45% memihak kepada pendakwaan dan 48% menentang.

Khamis lalu, keadaan semakin buruk: tujuh parti pembangkang dan lebih dari 400 organisasi menghantar petisyen bersama ke Dewan Deputi untuk mendakwa presiden. Pada pendapat mereka, ketua negara "memimpin Brazil dan mayoritas penduduk ke tragedi": dia mengambil posisi yang tidak bertanggung jawab selama pandemi, melanggar asas demokrasi dan melakukan sejumlah kejahatan rasmi.

"Pembangkang yakin bahawa pemaknaan Jair Bolsonar tidak jauh. Penentang melihat presiden mempunyai jurang pendidikan yang menghalangnya berfikir secara strategik. Nampaknya dia bekerja seperti seorang pemadam kebakaran dan pada masa yang sama bertengkar dengan semua orang, "kata Vicente Barrientos kepada Kommersant." Sementara itu, presiden sebagai bekas orang tentera disokong oleh elit tentera (walaupun tidak semuanya). Dan di kalangan orang biasa dia masih sangat popular ".

LA LIGA
Bagaimana Abelardo menjadikan Alaves sebagai pasukan Sepanyol teratas

Setelah berjaya ke La Liga berikutan keputusan musim 2015/16, pasukan ini menamatkan kejuaraan dua kali di tengah-tengah meja: dua tahun lalu, Alaves menduduki tempat kesembilan, dan tahun lalu ia berada di tempat ke-14.

Dalam 28 perlawanan kejuaraan sekarang, Alaves telah menjaringkan 31 gol dan kebobolan dengan jumlah yang sama. Sebagai peraturan, pasukan di kedudukan kelima mempunyai perbezaan gol lebih baik daripada sifar. Perbezaan gol Sevilla ketika ini adalah "+12", dan "Valencia" - "+7", tetapi kedua-dua kelab berada di belakang Alaves. Statistik ini menunjukkan betapa berkesannya Alaves musim ini. Namun, bagaimana Fernandez memimpin pasukannya mencapai kejayaan seperti itu?

Abelardo Fernandez

Sebagai pemain bola sepak, ketua jurulatih Alaves ketika ini bermain sebagai bek tengah. Sebelum bersara pada tahun 2005 setelah tiga tahun di Alaves, dia bermain untuk Sporting Gijon dan Barcelona. Selain itu, Fernandez telah muncul 53 kali dalam bentuk pasukan kebangsaan Sepanyol..

Fernandez memulakan kerjaya jurulatihnya pada tahun 2007 dengan pasukan U-19 kelab pertamanya dari Gijón. Setahun kemudian, dia mengambil alih pasukan kedua kelab dan melatihnya selama dua tahun. Antara musim panas 2010 dan musim sejuk 2012, dia bekerja di kelab bola sepak Candace dan Cuilla.

Fernandez kemudian kembali ke Gijón untuk menjadi penolong jurulatih pasukan pertama untuk sepanjang musim ini. Pada musim panas 2012, dia sekali lagi menjadi jurulatih pasukan kedua Gijon. Dua tahun kemudian, dia menjadi ketua jurulatih pasukan pertama, dan di bawah kepemimpinannya, Gijón mara ke La Liga, bahagian pertama bola sepak Sepanyol, tetapi hasil dalam Contoh memaksanya untuk pergi. Sejak Disember 2017, Abelardo telah menjadi ketua jurulatih Deportivo Alaves.

Skim dan komposisi

Pada hampir setiap perlawanan musim ini, pemain Sepanyol itu telah membina pasukannya dalam corak 4-4-2 klasik. Pemain Sepanyol, Fernando Pacheco adalah penjaga gol pertama yang bermain untuk Real Madrid pada masa mudanya. Guillermo Maripan, Victor Laguardia, Martin Aguirregabiria, Ruben Duarte dan Jimo Navarro adalah pemain pertahanan yang telah tampil paling banyak musim ini. Biasanya Agirregabiria dan Duarte bermain di posisi punggung penuh, sementara dua dari tiga yang lain berada di tengah pertahanan. Selain itu, Navarro juga mampu bermain sebagai bek belakang.

Burgi, Takashi Inui, Ibay Gomez dan Honi Rodriguez adalah pemain sayap yang sangat penting untuk mewujudkan lebar serangan. Tomas Pina, Manu Garcia, Mubarak Wakaso dan Darko Brasanac bermain di bahagian tengah lini tengah, sementara Borja Baston, Honatan Calieri, Ruben Sobrino dan Yon Guidetti adalah penyerang. Semasa jendela perpindahan musim sejuk, Gomez dan Sobrino masing-masing berpindah ke Valencia dan Athletic Bilbao.

Dalam beberapa perlawanan, pasukan bermain dalam formasi 4-2-3-1 dengan sedikit perbezaan berbanding 4-4-2. Dalam kebanyakan situasi, pemain tengah yang menyerang bergerak ke depan, bertindak di sebelah penyerang: oleh itu, mereka beralih ke corak yang biasa.

Gambar di bawah menunjukkan barisan skuad dalam perlawanan terakhir mereka menentang Huesca, yang kini berada di tangga teratas. Maripan bekerjasama dengan Laguardia di pusat pertahanan, dan Navarro bermain kembali. Honi dan Inui berlari di sisi, sementara Calieri membantu Baston dalam serangan.

Pertahankan sebagai Keseluruhan

Musim ini, Alaves memiliki rata-rata hampir 43% waktu perlawanan. Anda mungkin berfikir: ini bukan sosok yang diharapkan dari pasukan yang berjuang untuk mara ke Liga Europa..

Walaupun begitu, kolektif Fernandez sengaja menolak pemilikan jangka panjang. Rata-rata, satu pasukan membuat hantaran 7.26 sebelum aksi pertahanan lawan. Sebaliknya, lawan mereka rata-rata 11.2 melepasi gerakan pertahanan oleh Alaves.

Orang Sepanyol bertahan dalam formasi 4-4-2 dan cuba mengelak dari melewati tengah padang. Tujuannya adalah untuk memaksa lawan untuk melepasi sayap, di mana pemain Alaves mempunyai peluang yang lebih baik untuk memenangkan bola..

Di sisi, mereka boleh memberi tekanan kepada lawan dengan mudah. Selain itu, semua bek tengah bermain hebat di udara, sehingga penyeberangan oleh sayap lawan ke dalam kotak tidak berbahaya..

Di bawah ini anda dapat melihat bagaimana garis tengah dan pertahanan sangat sempit dan merangkumi seluruh pusat. Sebagai peraturan, pemain Alaves duduk dan menunggu sehingga lawan bergerak ke separuh mereka. Sebaik sahaja mereka melintasi garis tengah, pasukan Fernandez mula menekan.