Burung Guinea Fowl. Gaya hidup, habitat dan pembiakan unggas Guinea

Hari ini, banyak penternak unggas menyimpan ayam, angsa, itik, dan burung puyuh di ladang anak syarikatnya. Semua ini sudah biasa bagi seorang petani, atau seorang penternak unggas pemula, seekor burung yang banyak ditulis dalam pelbagai kesusasteraan. Tetapi sedikit orang mengambil penanaman burung seperti guinea fowl, walaupun ia adalah saudara dekat ayam biasa..

Sejarah kemunculan burung guinea di Rusia

Sebilangan besar orang tahu tentangnya hanya bahawa burung ini sebelumnya disebut "kerajaan". Ayam yang tidak biasa itu dibawa ke Eropah dari Afrika empat abad yang lalu. Setelah beberapa lama, di Rusia Tsar ketika itu, mereka juga tertarik padanya, tetapi kerana tidak tahu, mereka menyimpannya terlebih dahulu untuk menghias istana.

Burung itu tidak murah, dan, sebagai peraturan, hanya keluarga kerajaan dan pedagang kaya yang mampu membelinya. Semua ini hanyalah fakta kecil dari sejarah kemunculan burung guinea di Rusia. Oleh itu, mari kita fahami, berkat kualiti apa yang mendapat pengiktirafan burung ini di Rusia. Apa kebaikan dan keburukan dalam menjaga anak syarikat.

Apa jenis burung Guinea Fowl?

Struktur badan burung guinea, menurut kami, agak luar biasa. Pada usia muda, mereka menyerupai burung puyuh, dan ketika mereka dewasa mereka menyerupai ayam bonggol. Mereka memiliki badan lonjong, dan di kepala kecil terdapat pertumbuhan tanduk, dan di sisi, dekat paruh, ada anting-anting yang disebut, sementara pada lelaki mereka jauh lebih jelas daripada pada wanita. Semuanya bergantung pada kaki yang kuat dan cukup tebal.

Burung Guinea bergerak dengan cepat dan mempunyai sayap yang kuat, jadi peternak unggas yang berpengalaman mengesyorkan memotong sayap pada usia yang cukup awal. Burung guinea mampu terbang dengan baik, dan berkat sifatnya yang tidak bergerak, ia akan terbang tanpa ragu-ragu, tetapi walaupun dengan sayap yang dipotong, pagar harus mencapai ketinggian dua meter, jika anda tidak berencana untuk melepaskannya dari jarak jauh.

Walaupun burung ini dijinakkan sejak sekian lama, hanya penternak unggas yang berpengalaman yang mengetahui ciri-cirinya. Dan ini terletak pada kenyataan bahawa unggas muda membiasakan diri satu sama lain dalam seminggu dan membentuk sejenis kawanan, kumpulan yang padat, kerana ini, pengeluaran telur bertambah baik. Lebih-lebih lagi, wataknya juga bergantung pada jantina burung - jantannya agresif dan lebih sering aktif dalam tingkah lakunya berbanding wanita. Namun demikian, ia sesuai dengan burung lain..

Untuk membiak burung guinea, anda memerlukan banyak ruang untuk berjalan kaki, kerana mereka berkawan terutama di jalan. Penternak unggas yang berpengalaman yang berjaya membiakkan burung guinea di halaman belakang rumahnya, mengesyorkan menanam semak di kandang berjalan kaki untuk berjaya membuahi telur, sehingga unggas guinea merasa lebih yakin, seperti di habitat asalnya.

Sekiranya anda memutuskan untuk mendapatkan mutiara, ingatlah bahawa ia sangat pemalu, dan mengubah pemiliknya penuh dengan tekanan untuk itu, jadi lebih baik jika seseorang memberi makan..

Mari kita lihat kebaikan dan keburukan burung guinea:

+ perkara pertama yang ingin saya perhatikan ialah dia lebih kerap sakit berbanding ayam atau itik saudara.

- jika dia jatuh sakit, maka tidak mungkin menyembuhkannya. Kebanyakannya sakit hanya dengan trikomoniasis, penyakit yang tidak dijaga: air kotor atau makanan.

Gejalanya sederhana - kelesuan, najis longgar kuning, terutamanya anak ayam muda boleh jatuh sakit. Dengan penyakit ini, dia mati kerana sesak nafas. Ia juga disifatkan oleh penyakit seperti dispepsia. Penyakit ini hanya mengancam anak-anak yang berumur hingga tiga bulan, terutamanya disebabkan oleh terlalu panas atau makanan yang tidak berkualiti. Ia bertolak ansur dengan panas dan sejuk kerana bulu yang lebat, tetapi tidak bertolak ansur dengan kelembapan yang tinggi. Pastikan bilik di mana anda ingin menyimpannya kering dan lapang.

- Kelemahan utama ayam ini ialah ia sangat bising, dan apabila melihat orang asing, baik orang atau binatang, ia akan mula menjerit. Tetapi jika anda tidak malu dengan suara burung, maka itu sangat sesuai untuk anda..

+ akan menjadi pengawal yang sangat baik

Apa jenis daging burung guinea?

Daging unggas Guinea tidak hanya enak, tetapi juga makanan, mengandung banyak unsur surih, sedikit lemak dan air. Lebih seperti permainan, mengikut citarasa, dan ia mempunyai lebih banyak faedah daripada ayam atau itik.

Berkat teknologi pembiakan moden, berat satu setengah, dua kilogram, unggas guinea bertambah dua bulan.

Sedangkan untuk telur mutiara, seekor ayam dewasa mulai bertelur dari musim bunga hingga musim luruh, ia boleh membawa hingga seratus telur setahun.

- Kelemahannya adalah bahwa unggas guinea adalah ayam dan ibu yang buruk, kerana dia pemalu dan dapat membuang telur, jadi petani unggas yang berpengalaman mengambil telur untuk pembiakan dan memasukkannya ke dalam inkubator.

Mod penetapan untuk telur mutiara tidak pada asasnya berbeza dari cara penetasan ayam biasa, satu-satunya perkara adalah bahawa kelembapan harus sedikit lebih tinggi. Dan mereka mesti berada di dalamnya sekurang-kurangnya dua puluh lapan hari..

Juga, telur guinea unggas yang sering disenyawakan diletakkan di bawah ayam belanda atau ayam betina. Sebilangan besar unggas, setelah menetas, mencari pengumpan sendiri, tetapi babi guinea kecil perlu menunjukkannya.

Diet ayam dari kelahiran hingga dewasa tidak berbeza dengan anak ayam domestik yang lain, pakar hanya mengesyorkan agar ragi, garam dan minyak ikan dimasukkan ke dalam makanan dari minggu kedua kehidupan.

+ Sedangkan untuk memberi makan marmut dewasa. Burung ini terkenal dengan metabolisme yang baik, seseorang dapat mengatakan dipercepat, ditambah dengan fakta bahawa ia dengan cepat menambah berat badan dan omnivora.

- Kelemahannya, menurut pendapat kami, adalah bahawa anak ayam guinea, setelah menetas, dan sehingga mereka dewasa, perlu dipelihara secara terpisah dari anak ayam lain. Unggas memerlukan lebih banyak makanan daripada ayam atau itik biasa.

Sebagai contoh, jika anda mempunyai ayam dan unggas guinea yang ditetas pada masa yang sama, ia tidak boleh diletakkan di dalam satu kotak atau kotak. Dalam kawanan burung guinea kecil, hubungan yang berbeza dibina. Mereka sangat erat antara satu sama lain, dan akan memusuhi burung lain. Lebih baik menyimpannya di dalam kandang hingga lima minggu, dan kemudian mereka boleh diletakkan di tempat sampah..

+ Ini juga merupakan kelebihan yang tidak diragukan dari marmut, yang dapat menyelamatkan anda dari kumbang kentang Colorado dan perosak kebun lain. Pada masa yang sama, ia tidak akan menggali tempat tidur dan merosakkan sayur-sayuran, tidak seperti unggas lain.

Sekiranya anda tidak memiliki gudang bebas yang cukup, dan tempat di kebun di mana guinea unggas merasa nyaman, maka setelah memberi makan, ia dapat dilepaskan secara gratis. Kelebihannya ialah anda tidak boleh takut bahawa "pemangsa", kucing atau anjing yang tidak berumah, akan membahayakan, kerana burung guinea, berkat ketakutannya, juga sangat gesit,.

- tolak - mungkin tidak pulang lama, dan meninggalkan telur di dalam semak.

Kami sangat berharap maklumat dalam artikel ini dapat membantu anda dan berguna..

Burung Guinea Fowl. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat burung guinea

Saudara-mara dari burung guinea yang dijinakkan masih ditemui di kawasan terbuka Afrika hari ini. Penanaman burung luar negeri di ladang, di plot anak perusahaan tidak memperoleh ruang lingkup yang luas dibandingkan dengan ayam, angsa, kalkun, tetapi nilai burung tidak menurun untuk alasan ini. Burung Guinea adalah burung "kerajaan", menggabungkan daya tarikan hiasan dan kualiti makanan yang jarang berlaku.

Penerangan dan ciri

Percubaan untuk menjinakkan burung Afrika telah dilakukan sejak abad ke-16 di Eropah. Kerana perbezaan iklim, kesulitan muncul dalam penyesuaian, membesarkan burung. Burung Guinea dibawa ke Rusia dua abad kemudian untuk tujuan hiasan.

Secara berukuran, orang "kerajaan" itu seperti ayam biasa. Perbezaan diperhatikan dalam struktur badan. Burung guinea di foto adalah keindahan yang nyata jika dibandingkan dengan saudara mirip ayam. Kepala kecil, leher panjang, anting-anting berdaging, dan sisir membuat burung dikenali. Kawasan leher dengan pertumbuhan tanpa bulu. Paruh kecil.

Individu yang berlainan jantina berbeza sedikit antara satu sama lain, hanya penasihat yang menentukan lelaki dengan tingkah laku agresif, catkins dan cacing lilin yang sedikit diperbesar (kawasan paruh), dan warna bulu yang lebih ringan. Berat burung guinea dewasa kira-kira 1.6 kg. Lelaki lebih berat 200-300 g daripada wanita.

Ciri khas pakaian guinea unggas adalah lingkaran mutiara yang diselingi dengan latar belakang kelabu. Badan bulat dengan ekor pendek terkulai ke bawah. Sayapnya dipotong pada usia anak ayam. Kaki kuat, kuat. Walaupun unggas guinea tergolong dalam keluarga ayam, ia berbeza dari segi penampilan..

Burung Tsar berjalan dengan baik, boleh terbang. Anak-anak muda hingga 1.5 bulan dapat dilepaskan dengan mudah, dan burung guinea yang lebih tua melakukannya dengan enggan. Mereka bertolak ansur dengan sejuk dan panas, yang menyumbang kepada pembiakan mereka. Lebih jarang, itik dan ayam sakit. Kelembapan tinggi tidak dapat diterima untuk menjaga burung, yang memusnahkan burung guinea.

Mematuhi peraturan ketat untuk merawat "orang kerajaan" adalah penting, kerana mustahil untuk menyembuhkan burung yang sakit. Pakar menghargai daging unggas yang unik, yang mengandungi sedikit lemak, air, dan merangkumi banyak unsur jejak yang berguna:

  • glisin;
  • valin;
  • asid glutamat, dll..

Berbanding dengan daging ayam, payudara guinea unggas lebih sihat bagi orang yang diberi makanan diet. Individu memperoleh berat badan paling besar pada usia 2 bulan. Daging ayam lebih gelap daripada daging ayam kerana kandungan myoglobin dalam tisu, tetapi apabila dipanaskan ia akan cerah.

Burung Guinea bertelur 90-150 telur setiap tahun. Musim batu berlangsung selama enam bulan - dari musim bunga hingga musim luruh. Berat telur 40-46 g. Warna kuning-coklat dengan warna khas bergantung pada baka. Bentuknya berbentuk pir - sisi tumpul melebar, sisi tajam memanjang. Permukaannya kasar, dengan bintik-bintik kecil.

Kekuatan mekanikal kulit luarnya tinggi. Telur Guinea tidak pecah setelah jatuh dari 2-3 m ke tanah, bergolek di tanah, yang secara signifikan mengurangkan risiko kerugian semasa pengangkutan. Ciri ini penting untuk melindungi daripada mikroorganisma berbahaya, misalnya salmonella. Minum telur guinea mentah adalah selamat.

Oleh kerana kekuatan cengkerang, telur tertakluk kepada penyimpanan jangka panjang tanpa peti sejuk sehingga satu tahun tanpa kehilangan kualiti pemakanan atau kesegaran. Telur Caesar dibasuh dari pencemaran sebelum pengeraman. Ciri-ciri makanan telur yang tinggi - kandungan zat kering yang berguna, lemak dalam kuning telur, protein.

Burung guinea yang tumbuh telah terbukti bermanfaat bagi para petani - burung memakan hama kebun, termasuk kumbang kentang Colorado. Mencari burung di kebun tidak menyebabkan kerosakan - mereka tidak menggali tempat tidur, mereka tidak mematuk sayur.

Burung baka baru, berkat usaha pembiakan, disesuaikan dengan keanehan iklim, tidak mudah terkena penyakit biasa itik dan ayam. Penternak unggas membiakkan baka yang paling tahan dengan sistem imun yang baik. Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 20 baka, yang kebanyakannya dibiakkan untuk pengeluaran daging.

Kelabu berbintik-bintik. Spesies guinea unggas yang paling terkenal, dengan mana kerja pembiakan utama dijalankan. Bentuk badan anggun, warna menarik. Kepala tanpa bulu dihiasi dengan anting-anting merah, pertumbuhan biru. Sayapnya sangat maju. Burung ini dianggap kelabu perak kerana keunikan warnanya. Berat purata kira-kira 2 kg. Burung Guinea bertelur 90 telur sepanjang tahun..

Volga putih. Kelebihan utama adalah kesahihan kandungan untuk iklim sejuk, kematangan awal. Dari unggas guinea, 120 telur diperoleh setiap tahun. Warnanya putih halus.

Suede (krim). Memperoleh pelbagai jenis baka dikaitkan dengan mutasi pada burung guinea kelabu berbintik-bintik. Berat purata 1.5 kg, telur - hingga 80 keping setiap tahun.

Zagorskaya berkulit putih. Bahagian belakang, sayap berwarna kelabu tua, bahagian badan yang lain berwarna putih. Struktur khas bulu menyumbang kepada bulu yang luar biasa. Burung Guinea dibezakan dengan produktiviti yang tinggi - hingga 110 telur setiap tahun. Berat bangkai 1.9 kg. Daging Guinea unggas dengan rasa yang menyenangkan.

Siberia Putih. Bulu matt memberikan burung guinea anugerah khas. Pemeliharaan yang tidak bersahaja, sikap tenang adalah kelebihan utama baka ini. Pertumbuhan kerang dan ungu menghiasi burung.

Biru. Anak ayam dilahirkan dengan warna bulu kecoklatan, setelah mencair mereka memperoleh warna biru-biru. Di bahagian dada, leher, warnanya paling kuat, hampir ungu. Spesies kecil, oleh itu jarang dibiakkan oleh petani. Sehingga 150 telur diperoleh dari satu unggas guinea setiap tahun.

Chubataya. Burung guinea dibezakan dari spesies biasa oleh puncak bulu yang tidak berbulu dan bukannya formasi tanduk. Bulu warna hitam banyak ditutupi dengan bintik-bintik putih.

Burung Nasar Kesamaan dengan burung bangkai memberi nama kepada marmut seperti ayam. Bulu sangat cantik - ia termasuk bulu putih, ungu, kebiruan, dan hitam. Leher panjang, kepala bujur membezakan burung Afrika.

Gaya hidup dan habitat

Secara semula jadi, burung lebih suka kawasan panas dan kering. Burung Guinea tertarik oleh padang rumput hutan, savana, polis, burung Afrika mengelakkan kelembapan dan tempat sejuk. Secara semula jadi, burung guinea sangat pemalu. Suara yang kuat adalah isyarat untuk melepaskan diri. Hampir tidak ada yang dibenarkan berhampiran.

Mereka terbang dengan baik, tetapi biasanya bergerak di sepanjang tanah. Mereka tinggal dalam kumpulan kecil yang terdiri daripada 10-30 individu. Setiap kumpulan diketuai oleh lelaki yang kuat. Sekiranya burung guinea merasakan ancaman keselamatan, mereka akan menangis. Pemilik ayam ternakan bahawa burung guinea adalah penjaga yang boleh dipercayai yang segera mengeluarkan suara jika mereka melihat orang asing.

Di alam liar, burung mempunyai banyak musuh semula jadi di antara reptilia, pemangsa berbulu, dan wakil keluarga kucing. Pemburu mempunyai kesan terbesar terhadap penurunan populasi.

Keselamatan populasi marmut adalah pembiakan burung di ladang. Di halaman, guinea unggas hidup berdampingan dengan damai dengan burung lain: kalkun, itik, angsa. Boleh berdiri sendiri sekiranya ada pesalah di antara makhluk hidup.

Memelihara burung guinea menunjukkan kawasan berjalan kaki yang besar, tetapi burung bebas boleh terbang jauh. Bulu ayam dipangkas tepat pada masanya atau jaring nilon ditarik pada penutup jenis terbuka.

Ketinggian pagar kandang yang tidak ditutup adalah kira-kira 2 m. Sekatan kebebasan berjalan boleh menghalang pembiakan burung guinea. Kadang kala pemilik membina sangkar yang luas di mana burung dapat bergerak secara aktif..

Burung guinea domestik mengekalkan kebiasaan saudara-mara liar - ia bersarang di sudut-sudut yang tersembunyi dari mata kasar, dan bukan di sarang yang disediakan khas. Betina memilih tempat di bawah kanopi, ditutup dengan dahan, di mana individu dari seluruh kawanan bersama bertelur.

Lawatan ke sarang berlaku pada waktu-waktu tertentu. Kegiatan bertelur maksimum dapat dilihat pada bulan Jun-Julai. Betina menjadi agresif - burung guinea mendesis pada ayam yang mengambil telur, berusaha untuk mematuk.

Pemakanan

Secara semula jadi, diet mutiara terdiri dari serangga, biji tanaman, dedaunan, batang, dahan, buah-buahan. Di tepian badan air, burung liar memakan cacing, binatang kecil. Malah tikus kecil ditemui di perut burung. Air adalah komponen penting dalam diet. Dengan kekurangan kelembapan, unggas guinea mengasimilasikannya dari makanan.

Kekacang disediakan campuran sayur-sayuran cincang, gandum, bubur, sisa makanan, wortel, kentang dan sayur-sayuran lain. Semasa berjalan, burung menghancurkan rumpai, pelbagai perosak - cacing, kutu daun, siput.

Burung guinea kumbang kentang Colorado mudah dilihat, ia cepat masuk ke bidang penglihatannya. Setelah menjumpai mangsa, burung itu memeriksa seluruh semak dengan harapan dapat menemukan larva atau saudara baru yang cerah. Penemuan burung guinea dilaporkan dengan kuat kepada seluruh kawanan.

Tidak semua makanan sesuai dengan selera burung halaman - mereka menghindari barli, daging dan tulang, jika sebahagian besar produk ini ditambahkan ke dalam campuran. Anda boleh menggantikannya dengan keju kotej rendah lemak, makanan protein lain..

Di halaman rumput, burung menjumpai sayur-sayuran, buah-buahan yang sesuai; mereka menolak makan tambahan pada waktu malam jika berjalan kaki adalah berkhasiat. Makanan kegemaran burung adalah dandelion, burdock. Pada musim sejuk, burung guinea memakan debu jerami, jerami.

Makanan itu dicerna dengan baik - tiga kilogram makanan diperlukan untuk menambah berat badan satu kilogram. Diperlukan tambahan mineral dalam bentuk kapur, cengkerang tanah, abu kayu. Komponen ini mempengaruhi ketumpatan cengkerang.

Umur burung guinea diambil kira dalam memberi makan:

  • ayam baik untuk dedak, produk tenusu, telur ayam, millet kukus;
  • betina oviparous memerlukan makanan yang kaya dengan protein.

Jumlah makanan untuk haiwan muda hingga 8 kali, untuk burung dewasa - 4 kali sehari.

Pembiakan dan jangka hayat

Secara semula jadi, musim pembiakan bertepatan dengan waktu kering. Mungkin itulah sebabnya kelembapan sangat dikontraindikasikan untuk haiwan muda. Hanya orang dewasa yang menjadi lebih kuat, tidak sensitif terhadap perubahan kelembapan. Laman untuk burung bertelur dijumpai di kawasan lebat, jauh dari mata. Ini adalah kemurungan kecil di tanah, yang ditutup sepenuhnya oleh guinea unggas dengan tubuhnya yang luar biasa..

Satu klac mengandungi hingga sepuluh telur. Kerang berwarna abu-abu, biru, coklat, bahkan merah, bergantung pada baka. Inkubasi berlangsung rata-rata 25 hari. Burung guinea jantan dengan segala kemungkinan menunjukkan perhatian pada betina, melindunginya. Apabila bahaya timbul, pasangan ibu bapa mengalihkan perhatian pemangsa dengan segala cara yang mungkin, menjauhkannya dari tempat bersarang. Kadang-kadang cuba melindungi sarang itu mengorbankan nyawa burung.

Anak ayam yang menetas sangat mudah alih. Dengan berat dua bulan, beratnya 800 g. Kadar kelangsungan hidup burung guinea mencapai 100%. Sehingga usia satu tahun, mereka mengikuti ibu dengan rapat, sehingga dia mengajar keturunan tentang kemahiran hidup berdikari. Berkat kemampuan menyesuaikan diri, jangka hayat burung guinea lebih dari 10 tahun.

Pembiakan di rumah

Menyimpan burung guinea di kandang tertutup mungkin dilakukan dengan syarat berikut:

  • pencahayaan yang baik;
  • kekeringan;
  • tiada draf.

Pada musim panas, adalah wajar untuk berjalan-jalan burung di padang rumput pada waktu siang, kembali ke kandang untuk malam. Suhu udara optimum ialah 15-22 ° C. Penjagaan umum burung guinea dengan burung lain dibenarkan.

Pembiakan burung guinea melibatkan pembentukan keluarga yang merangkumi 4 betina dan lelaki. Penetasan unggas tidak boleh dipercayai - kerana ketakutan, mereka dengan mudah meninggalkan sarangnya. Telur biasanya diletakkan di dalam ayam, ayam belanda, atau anak ayam ditetas di dalam inkubator.

Burung Guinea bergegas setiap 3-4 hari. Telur yang terkumpul diletakkan di dalam radas. Tahap kelembapan dalam inkubator untuk unggas guinea ditetapkan lebih tinggi daripada telur ayam. Pengeraman berlangsung 28 hari. Merawat bayi yang menetas bermula dengan memindahkannya ke kotak.

Untuk memanaskan burung guinea, mereka menutup botol air panas yang dibalut dengan kain tebal. Kotak ditutup dengan jaring di atas. Pencahayaan diperlukan untuk serpihan untuk perkembangan normal. Makanan untuk bayi terdiri daripada campuran telur rebus, keju kotej, millet kukus. Hari-hari pertama orang Caesar tidak dapat mencari makanan dan air. Anda perlu mencelupkan paruhnya, mengetuk semangkuk makanan.

Secara beransur-ansur, makanan diperkaya dengan tanaman, minyak ikan, sayur-sayuran, sayur-sayuran akar. Kaisarian beralih ke makanan dewasa pada usia 3 bulan. Anak ayam berusia setengah tahun dipindahkan dari kotak ke sampah.

Tumbuh burung guinea menjadi aktiviti yang popular. Pemilik burung itu dikenali walaupun dengan suaranya. Burung hiasan menjadi hiasan sebenar setiap halaman. Pembiakan yang berjaya membawa faedah dan kepuasan.

Semua mengenai burung guinea siapa mereka, burung apa, bagaimana ia harus dijaga di rumah dan dijaga

Burung guinea domestik yang diternak di ladang adalah milik ayam, yang bermaksud bahawa ayam yang dikenali oleh semua orang adalah saudara mereka.

Asal dan domestikasi

Tanah air burung guinea adalah Afrika, dan nenek moyang liarnya masih banyak terdapat di sana. Mereka muncul di benua kita pada Abad Pertengahan, tetapi pembiakan dan peliharaan mereka penuh dengan kesulitan tertentu, terutama disebabkan oleh perbezaan iklim..

Mereka datang ke negara kita kemudian pada akhir abad kelapan belas dan mereka terutama dipelihara sebagai burung hiasan, dan jika mereka berada di atas meja, maka hanya orang kerajaan. Dari sini, mungkin, nama mereka pergi - Tsar's Bird!

Kemudian, kerja-kerja dimulakan dalam pekerjaan mereka. Yang paling kuat untuk melintasi dipilih dari individu yang dibawa..

Gourmets menyukai burung ini kerana rasa daging yang unik, yang sangat mirip dengan daging burung liar. Pakar mendakwa bahawa rasa daging burung guinea mirip dengan makanan burung..

Kualiti makanan yang bermanfaat bagi daging dan buah zakar mereka kemudiannya dibentuk. Selain itu, burung-burung ini tidak hanya menghiasi halaman, tetapi juga segera menunjukkan sifat-sifat mereka yang sama berguna, memakan pelbagai jenis perosak di kebun dan kebun sayur. Burung ini tidak menghina bukan sahaja berbagai cacing, tetapi juga siput, kutu dan bahkan kumbang dan kutu kentang Colorado!

Walaupun burung ini tidak bersahaja, enak dan berguna sebagai pesanan, banyak penternak ayam tidak tahu apa-apa tentangnya. Dan ini sangat menyedihkan. Tetapi sebaliknya, menanamnya untuk perniagaan sangat menguntungkan, kerana daging dan telur tiga kali lebih mahal daripada daging dan telur ayam yang biasa kita lakukan..

Berkat hasil usaha penternak kami, keturunan baru telah dilahirkan yang sepenuhnya sesuai dengan keadaan iklim kita yang berubah-ubah dan dibezakan oleh sistem imun yang baik dan tidak mudah diserang penyakit khas dari unggas biasa..

Yang paling meluas adalah keturunan berikut:

  • kelabu berbintik-bintik;
  • Volga putih;
  • krim atau suede;
  • Zagorskaya berkulit putih dan lain-lain.

Tabiat

Burung Guinea adalah burung yang lebih suka tinggal di tempat yang panas dan kering:

  • padang rumput hutan berumput;
  • hutan;
  • polis;
  • savana.

Menceritakan jenis marmut yang ingin kami fokuskan pada fakta bahawa haiwan muda mereka sama sekali tidak bertolak ansur dengan suhu dan kelembapan yang rendah. Perlu juga diketahui bahawa mereka sangat pemalu, dan jika mereka membiarkannya, maka dengan berhati-hati, mereka sering menjauhkan diri, atau mereka mungkin akan lari..

Mereka boleh terbang dengan baik, tetapi kebanyakannya berjalan. Sekiranya berlaku bahaya, mereka hanya akan lepas landas. Bunyi kasar bagi mereka adalah isyarat untuk melarikan diri..

Di persekitaran semula jadi, unggas guinea tinggal di kawanan kecil, terutama hingga sepuluh orang, kadang-kadang hingga tiga puluh orang, di mana lelaki paling berpengalaman menguasai.

Selebihnya burung guinea cuba menirunya dan mengikutinya..

Oleh kerana unggas guinea di rumah tidak dipelihara sejak sekian lama seperti ayam atau burung lain dalam kebiasaan mereka, terdapat banyak sifat yang menjadi ciri keluarga liar mereka. Contohnya, burung ini, mengatur bertelur, cuba memilih tempat terpencil.

Mereka lebih suka tinggal di kawanan, sementara, jika seekor burung mengesan bahaya, segera peringatkan orang lain tentang hal itu dengan tangisan yang kuat. Burung Tsar terbang dengan baik, jadi jika anda memutuskan untuk menyimpannya di kandang terbuka, maka anda perlu memotong bulu di sayapnya atau menarik jaring nilon di atasnya.

Musuh semula jadi

Untuk lebih memahami siapa burung guinea, anda harus tahu bahawa dalam keadaan semula jadi mereka mempunyai banyak musuh:

  • ular;
  • wakil keluarga kucing;
  • burung mangsa dan lain-lain.

Tetapi sayangnya, musuh utama burung guinea dalam keadaan semula jadi adalah manusia. Setelah manfaat telur daging dan mutiara dibentuk, perburuan sebenarnya bermula untuk mereka, yang sering berkembang menjadi perburuan. Akibatnya, jumlah populasi guinea di persekitaran semula jadi telah menurun dengan ketara..

Satu-satunya perkara yang tidak dapat digembirakan ialah terdapat lebih banyak penganut pembiakan burung guinea di rumah..

Penerangan mengenai burung diraja

Dari segi saiz, unggas guinea hampir sama dengan ayam peliharaan, namun struktur badannya agak berbeza. Bahagian belakang agak bulat, dengan lancar bergabung ke ekor pendek, diturunkan ke bawah.

Lehernya cukup panjang, di mana terdapat pertumbuhan di tempat bersentuhan dengan kepala. Hampir tidak ada bulu di kawasan ini..

Paruhnya kecil, di mana terdapat janggut. Sayapnya mempunyai bentuk bulat, di mana bulu roma cukup padat.

Bercakap mengenai burung ini, harus diperhatikan bahawa burung guinea biasa adalah burung yang agak cantik, dihiasi dengan lingkaran berwarna mutiara, di setiap bulu anda dapat melihat titik-titik cahaya.

Sayangnya di rumah, kita tidak akan menemui satu spesies indah yang hidup di alam semula jadi, yakni burung guinea forelock. Ini adalah burung yang sangat spektakuler, yang berbeza dengan kerabatnya dalam keriting keriting yang sangat mirip dengan puncak..

Dalam keadaan semula jadi, bukan mutiara chubate yang lebih biasa, tetapi mutiara biasa. Berkat pembiakan, keturunan telah memukau dengan berbagai warna, jumbai dan anting-anting dari berbagai bentuk dan warna..

Berat rata-rata lelaki dewasa adalah kira-kira 1.5, wanita mempunyai berat 200 gram lebih. Pada usia dua bulan, anak ayam mempunyai berat sekitar 800 gram. Perlu juga dicatat makanan yang mudah dicerna oleh unggas guinea dan untuk mendapatkan satu kilogram berat hidup, hanya tiga kilogram makanan yang diperlukan.

Di rumah, wanita mula terburu-buru pada usia lapan bulan. Telur Guinea tidak dibawa sepanjang tahun, mereka dicirikan oleh musim bertelur yang disebut, yang berlangsung selama enam bulan, di mana, bergantung pada baka, mereka dapat bertelur dari 80 hingga 150 telur berguna. Berat dan saiz telur guinea adalah sedikit kurang daripada telur ayam dari 40 hingga 46 g.

Cengkerang boleh terdiri dari berbagai warna dari kuning hingga coklat.

Semasa pengeraman, kira-kira enam lusin anak ayam ditetas dari ratusan telur. Kulitnya lebih tebal daripada telur unggas lain dan jika dibuang ke tanah, ia tidak akan pecah.

Perlu diingat bahawa kekuatan tinggi cengkerang adalah penghalang yang boleh dipercayai terhadap penembusan pelbagai mikroorganisma berbahaya ke dalam telur, dan bahkan berbahaya dan biasa di antara burung lain seperti Salmonella.

Di samping itu, berkat sifat-sifat unik dari cangkang itu, ia tidak akan merosot di dalam peti sejuk biasa sehingga enam bulan..

Perlu diperhatikan kadar kelangsungan hidup ayam yang tertinggi, yang di rumah dan tertakluk kepada semua peraturan mencapai rekod 100 persen!

Seperti yang telah kita katakan, unggas guinea sangat menyerupai daging burung liar. Orang yang menderita kegemukan boleh memakannya secara praktikal tanpa sekatan, kerana rendah lemak dan lemak jika dibandingkan dengan ayam..

Yang sangat berharga adalah payudara guinea, yang mengandungi sekitar 95 peratus asid amino, yang 15 persen lebih tinggi daripada pada ayam, ia juga mempunyai kandungan unsur berguna yang lebih tinggi seperti:

  • threonine;
  • histidin;
  • valin;
  • isoleusin;
  • fenilalanin;
  • glisin;
  • serine;
  • asparagin;
  • tirosin;
  • asid glutamik.

Oleh kerana kualiti ini, daging guinea dianggap sebagai produk makanan dan disarankan untuk dimasukkan ke dalam diet orang yang menderita berbagai penyakit..

Dalam menjaga rumah, burung guinea tidak memerlukan penjagaan khas atau keadaan khusus. Mereka dapat dirumput di padang rumput di mana mereka tidak hanya makan sayur-sayuran, tetapi juga memakan biji tanaman, berbagai bug dan cacing.

Mereka membantu tukang kebun dengan memakan kutu daun dan kumbang kentang Colorado, dan setelah menuai mereka memakan rumput liar.

Baka yang dijinakkan dalam keadaan sihat dan jarang jatuh sakit..

Dalam keadaan semula jadi, tempoh pembiakannya jatuh pada musim kemarau, itulah sebabnya pertumbuhan muda tidak bertolak ansur dengan kesejukan dan kelembapan..

Namun, setelah dewasa dan bertambah kuat, mereka bertolak ansur dengan penurunan suhu hingga -35 darjah. Tetapi perlu diketahui bahawa apabila suhu unggas guinea menurun, semua orang mulai makan lebih teruk dan, sebagai akibatnya, penurunan produktiviti mereka.

Video "Kekuatan Telur Guinea"

Video ini menunjukkan bagaimana seorang gadis melemparkan testis Caesar ke tanah dan ia tidak pecah, tetapi tetap tidak cedera.

Ciri pembiakan dan pemeliharaan di rumah

Secara semula jadi, hanya 7 spesies unggas guinea hidup, tetapi hanya satu spesies - yang biasa - dijinakkan. Kualiti produktif yang lebih tinggi dari jenis ini juga menjadi kelebihan..

Burung-burung ini dapat bergaul dengan baik dengan segala jenis haiwan peliharaan..

Sekiranya burung merasakan bahaya dari haiwan lain, maka bersatu, usaha kolektif mereka dapat melawan bukan hanya kucing, tetapi juga anjing, akibatnya berjalan di halaman sangat selamat bagi mereka.

Di rumah, anda perlu menjaga burung kerajaan, walaupun mereka tahan terhadap penyakit, di ruangan di mana syarat berikut dipenuhi:

  • kekeringan;
  • pencahayaan;
  • tiada draf.

Pada waktu siang, lebih baik merumput mereka di padang rumput atau menyimpannya untuk berjalan-jalan, dan dengan waktu senja, burung harus kembali ke bilik.

Anda boleh menjaganya bersama-sama dengan ayam, dengan siapa mereka bergaul dengan baik, dan pada waktu malam mereka berkongsi tempat di tempat bertengger.

Bahan berikut sesuai untuk tempat tidur:

  • pencukur;
  • habuk papan;
  • jerami.

Ketebalan sampah yang disukai adalah sepuluh hingga lima belas sentimeter. Sangat penting untuk mendapatkan tempat tidur semasa musim sejuk..

Sampah harus ditukar secara berkala kerana ia kotor. Sekiranya tidak ada kelembapan atau cetakan yang muncul di atasnya, yang boleh menyebabkan penyakit.

Bilik di mana burung guinea disimpan tidak boleh sejuk atau panas. Parameter optimum 15-22 darjah.

Di rumah, kandungan selular jenis burung ini dibenarkan.

Dianjurkan untuk membuat lantai dengan sedikit lereng untuk memudahkan pengumpulan testis.

Semasa membentuk keluarga caesarine, seseorang mesti meneruskan dari nisbah empat perempuan dengan satu lelaki.

Burung Guinea adalah ayam betina yang berubah-ubah, jadi disarankan untuk membeli inkubator untuk membiakkannya. Ini adalah pilihan terbaik. Banyak penternak ayam mempraktikkan bertelur pada ayam betina. Tetapi pilihan ini tidak praktikal. Pertama, tidak diketahui kapan ayam betina itu sendiri mahu duduk di atas telur, dan, kedua, banyak telur tidak boleh diletakkan di bawah ayam betina..

Sekiranya anda memutuskan untuk membeli mutiara untuk pembiakan, maka anda hanya perlu berurusan dengan petani atau syarikat dengan reputasi yang baik. Cuba kumpulkan sebanyak mungkin maklumat dan maklum balas mengenai penjual sebelum membeli.

Harga burung guinea bergantung pada banyak faktor. Ini adalah kawasan di mana anda akan membeli, baka dan umur burung.

Memberi makan burung guinea

Mustahil untuk memberitahu segala-galanya tentang burung guinea dan kandungannya dalam satu artikel, jadi mari kita fokus pada perkara utama.

Dalam keadaan semula jadi, unggas liar memakan serangga, biji tanaman, dedaunan, batang dan bahagian hijau dari pelbagai tumbuh-tumbuhan..

Dari makanan haiwan, tikus kecil bahkan sering masuk ke dalam diet burung kerajaan. Mereka tinggal di dekat badan air, burung ini tidak mempunyai air, tidak dapat bertahan lama.

Tetapi, jika tidak, kelembapan tidak mencukupi, tubuh burung ini disesuaikan untuk mengasimilasikannya dari makanan yang dimakan..

Di rumah, anda dapat memberi makan burung dengan pelbagai jenis makanan, bahkan sampah meja, rumput cincang, kentang dan wortel..

Pada hari-hari pertama, ayam mesti diberi telur ayam, dadih dan dedak. Ia juga berguna untuk memasukkan susu dan whey ke dalam diet..

Haiwan muda harus diberi makan sekurang-kurangnya lapan kali sehari, ketika burung telah cukup matang empat kali. Burung Guinea mempunyai selera makan yang baik, yang dijelaskan oleh metabolisme yang cepat..

Ketika betina mula bertelur, dia juga perlu diberi makanan yang kaya dengan protein.

Pada musim panas, mereka secara bebas dapat mencari makanan di antara semak-semak di padang rumput, di mana terdapat banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.

Yang paling berkhasiat adalah dandelion dan rumpai biasa - burdock mungkin kelihatan aneh bagi banyak orang. Di ladang pertanian, unggas guinea mencari dan memakan biji dan pelbagai rumpai. Selalunya, jika kawasan berjalan kaya dengan makanan, burung itu mungkin enggan memberi makan pada waktu petang..

Beberapa jenis makanan berguna untuk burung guinea, tetapi mereka mengabaikannya kerana satu sebab atau yang lain. Pertama sekali, ini berlaku untuk barli dan tepung asal haiwan (ikan dan daging dan tulang). Dalam keadaan ini, mereka tidak boleh diberikan dalam bentuk murni, tetapi dicampur dengan makanan yang dimakan oleh burung dengan baik..

Pada musim sejuk, makanan hijau harus diganti dengan rumput kering dan debu jerami..

Anda juga perlu memastikan bahawa burung sentiasa mempunyai air bersih..

Pembiakan dan berapa lama mereka hidup

Di persekitaran semula jadi, musim kawin untuk mutiara jatuh pada musim kemarau, dan mungkin akibat keadaan ini, anak-anak mereka sangat takut lembap.

Hanya apabila mereka dewasa, mereka menjadi bersahaja, faktor cuaca tidak mempengaruhi mereka.

Biasanya dalam satu klac tidak ada lebih dari selusin telur, yang diinkubasi unggas guinea selama kira-kira dua puluh lima hari.

Walaupun betina duduk di atas telur, jantan tidak menjauh darinya, tetapi menunjukkan semua jenis penjagaan dan bahkan melakukan fungsi penjaga. Sekiranya ada bahaya yang timbul, kadang-kadang ibu bapa, walaupun dengan mengorbankan nyawa mereka, mengalihkan perhatian penyerang dan membawanya pergi dari tempat itu dengan batu, yang biasanya diselesaikan dengan tebal.

Testis Cesrian berbentuk pir, cangkangnya sangat tebal dan keras, berfungsi sebagai penghalang yang boleh dipercayai dan melindungi dari penembusan pelbagai mikroba ke dalam telur, termasuk yang berbahaya. Telur Guinea unggas sangat berkhasiat dan anda boleh meminumnya mentah tanpa rasa takut..

Warna cangkang boleh sangat berbeza, kuning, kelabu, biru, merah dan bahkan coklat..

Secara semula jadi, unggas guinea biasanya bertelur di tempat yang sama, sementara unggas belanda boleh bertelur di mana sahaja, yang merumitkan pengumpulan telur..

Anak ayam kecil sangat comel dan mudah alih, dan hingga usia satu tahun, mereka selalu mengikuti ibu mereka, yang selalu menjaga mereka dan melindungi mereka dari sebarang bahaya.

Burung Guinea dapat menyesuaikan diri dengan baik dengan iklim yang berbeza dan dapat hidup lebih dari sepuluh tahun.

Di rumah, mereka dipelihara hanya kerana daging yang sihat dan telur pemakanan, tetapi setelah jangka waktu tertentu, produktiviti mereka berkurang dan burung itu disembelih pada usia muda. Untuk pembiakan daging lembu ini kira-kira dua hingga enam bulan, telur membiak maksimum dua tahun.

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa unggas guinea memiliki masa depan yang baik dan prospek yang baik, dan membiakkannya bukan hanya menguntungkan, tetapi juga menarik.

Video "Adakah pembiakan menguntungkan"

Video ini menerangkan betapa menguntungkannya menjaga burung ini.

Burung Guinea: bagaimana dan mengapa ia dapat membiakkan burung ini?

Burung Guinea adalah burung yang menghasilkan daging, telur yang enak dan mempunyai penampilan yang cantik. Dagingnya mengandungi 15% lebih banyak hemoglobin daripada daging ayam, dan telurnya mempunyai cangkang tebal dan jangka hayat yang panjang. Lebih-lebih lagi, dia tidak memerlukan syarat penahanan khas. Inilah sebab-sebab yang menjadikan burung guinea menjadi popular di kalangan petani dan amatur biasa..

Penerangan mengenai baka dan ciri

Burung guinea biasa dapat dikenali dengan ciri-ciri berikut:

  • mengenai saiz ayam;
  • badannya bujur, badannya lebat;
  • bulu tebal, biru, krim, kelabu atau coklat muda: bulu kelabu dan biru mempunyai bintik-bintik putih, dan krim - bintik berkilat;
  • paruh merah jambu;
  • cakar berwarna kelabu, kadang-kadang berwarna merah jambu;
  • ekornya kecil, diarahkan ke bawah;
  • leher panjang, di bahagian atas, berhampiran kepala itu sendiri, tidak ada bulu di atasnya, di tempat ini terdapat kulit kasar berwarna biru muda;
  • pertumbuhan seperti tanduk di kepala dan persis sama terletak di dagu, yang menjadikan burung itu kelihatan seperti kalkun;
  • betina dan lelaki mempunyai warna yang sama dan hanya berbeza ukuran kepalanya - pada wanita itu jauh lebih kecil, di samping itu, dia memegangnya lurus;
  • anak ayam mempunyai bulu berwarna coklat di seluruh badannya, kecuali perut (di mana ia ringan), mereka mempunyai kaki merah dan paruh.

Secara semula jadi - burung guinea sangat pemalu - mereka bertindak keras terhadap pendekatan seseorang yang mereka belum terbiasa. Di antara mereka, mereka sangat ramah dan bergaul, sering bercakap antara satu sama lain.

Burung juga sangat tahan lasak - mereka bertolak ansur dengan sejuk dan panas dengan baik..

  • berat orang dewasa adalah dari 1,7 hingga 3 kg;
  • panjangnya, burung itu tumbuh hingga 53-58 cm;

Penyelenggaraan dan penjagaan

Burung Guinea tidak memerlukan syarat khas penahanan. Bagi mereka, mereka melengkapkan kandang burung, halaman berjalan kaki dan rumah unggas untuk musim sejuk mengikut peraturan berikut:

  • burung guinea memerlukan banyak kebebasan, jadi lebih baik mereka tinggal di kandang burung besar - 1 kaki persegi. m untuk 2 ekor burung;
  • disarankan untuk membuat atap di atasnya dari bahan lutsinar agar pemendakan tidak masuk ke dalam;
  • pagar dibina dari jaring dengan sel kecil, di mana kepala burung tidak dapat memuat;
  • pagar setinggi 2 m dipasang di sekitar kandang burung dan halaman berjalan dilengkapi;
  • yang terbaik adalah menanam semak dan membina rumah kecil di kawasan berjalan kaki, serta memasang mandi dengan abu dan pasir untuk membersihkan bulu;
  • pada musim sejuk, burung tinggal di rumah unggas, serupa dengan kandang ayam, dan berjalan di atas tikar yang hangat berhampiran rumah;
  • di rumah unggas, bertengger dibuat pada ketinggian yang berbeza, tetapi tidak kurang dari satu meter dari lantai;
  • di lantai perlu meletakkan lapisan jerami, habuk papan dan jerami di lapisan 10-15 cm agar burung tidak kedinginan;
  • anda perlu membersihkan rumah setiap 30 hari;
  • lampu tambahan dipasang pada musim sejuk, ia mesti dihidupkan sehingga jam 10 malam;
  • rumah ternakan burung / musim sejuk dan halaman berjalan dihubungkan, jika perlu, dengan lubang;
  • sarang untuk bertelur disusun di tempat terpencil pada kadar 1 sarang untuk 6-8 lapisan.

Selalunya burung tidak mahu bertelur di tempat yang lengkap, maka mereka perlu dikumpulkan di lantai kandang burung atau di sepanjang wilayah halaman berjalan.

Kami menjemput anda untuk menonton klip video untuk melihat bagaimana rupa burung guinea. Anda juga akan belajar bagaimana melengkapkan kandang burung, rumah unggas tertutup, dan apakah bukaan untuk memasuki halaman berjalan kaki:

Burung Guinea dipelihara dalam kawanan - 5-7 betina dan 1 lelaki.

Untuk burung dewasa, 2 kali setahun, bulu di satu sayap dipotong 10 cm untuk mengelakkan percubaan terbang.

Burung Guinea dipelihara selama 1-2 tahun. Pada tahun kedua, hanya mereka yang menunjukkan naluri keibuan dan produktiviti tinggi yang dipilih. Yang ketiga, tidak masuk akal untuk meninggalkannya, kerana pengeluaran telur dalam ayam betina berkurangan.

Peraturan makan

Makanan utama burung guinea biasa termasuk:

  • Bijirin. Boleh diganti dengan kentang rebus dan bubur.
  • Sayur-sayuran. Zucchini, semangka, tembikai dapat diberikan selama musim menuai..
  • Makanan kompaun. Pada kadar 130-150 gram sehari untuk 1 ekor burung.
  • Kehijauan. 50 gram sehari untuk 1 individu.

Peraturan dan ciri asas makan:

  • Burung Guinea diberi makan 4 kali sehari.
  • Cengkerang atau kapur yang dicincang harus ditambahkan ke makanan untuk menyediakan kalsium.
  • Pada musim sejuk, minyak ikan, susu dan sisa daging harus dimasukkan ke dalam makanan untuk menjaga kesihatan. Mereka juga membuat tumbuk dalam kaldu hangat dari rumput, bijirin atau kentang..
  • Selain air bersih, berguna untuk menyiram burung dengan larutan kalium permanganat yang lemah..
  • Burung suka memakan serangga, terutama kumbang Colorado, sementara mereka tidak merosakkan tempat tidur dan berkelakuan rapi. Ini adalah kelebihan menjaga, terutama bagi mereka yang mempunyai kebun sayur mereka sendiri..

Dapatkan lebih banyak maklumat mengenai memberi makan burung guinea di sini.

Membiakkan ayam

Terdapat beberapa cara untuk membiakkan burung guinea. Mari kita pertimbangkan masing-masing.

Secara semula jadi

Masa pembenihan anak ayam adalah pertengahan musim bunga hingga awal musim panas. Jenis pembiakan ini merangkumi peringkat berikut:

  1. Pembajaan. Bergaul hanya berlaku semasa berjalan. Burung tidak akan berkawan di kandang burung.
  2. Selepas persenyawaan, betina mula bertelur..
  3. Sehingga dia mulai mengeram mereka, selama bertelur dia ditempatkan di ruangan yang terpisah dan tidak dibenarkan berjalan.

Sekiranya wanita itu terus berjalan-jalan, dia akan terus berbaring dan tidak akan membasahi mereka.

Walaupun fakta bahwa burung guinea memiliki naluri untuk menetas, pada ketakutan sedikit pun, mereka dapat membuang telur.

Kaedah inkubator

Untuk pengeraman, telur dipilih yang berumur tidak lebih dari 5 hari dan yang:

  • bersaiz sederhana;
  • tanpa pencemaran;
  • tanpa penumpukan.

Simpan bahan di dalam dulang kadbod dengan hujung tajam ke bawah di tempat sejuk yang gelap - tidak lebih dari + 10 ° С dan kelembapan hingga 80%.

Periksa telur dengan memukul antara satu sama lain. Sekiranya pada masa yang sama terdengar bunyi gemerincing, maka ada mikrokrak, dan bahan semacam itu tidak sesuai untuk pengeraman..

Semasa membesarkan ayam menggunakan inkubator, peraturan berikut diperhatikan:

  1. Pasang peranti di ruangan yang suhunya tidak lebih dari + 18 ° С.
  2. Hidupkan dan pilih suhu 38 ° C beberapa hari sebelum permulaan pengeraman.
  3. Beberapa jam sebelum bertelur, telur dibawa ke ruangan yang sama untuk memanaskannya, dan kemudian dimasukkan ke dalam inkubator secara mendatar, jika inkubator manual, dan jika ia automatik, maka bagian bawahnya naik.
  4. 14 hari pertama mereka mengekalkan suhu pada 37.8 ° C, dan kemudian menurunkannya hingga 37.5.
  5. Sehingga 24 hari, telur dihidupkan 6 kali sehari (dengan inkubator manual). Ini perlu untuk mengelakkan embrio melekat pada dinding cangkang..

Tahap survival anak ayam sekurang-kurangnya 90%. Baca lebih lanjut mengenai pengeraman telur guinea di sini.

Selepas kelahiran, anak ayam ditanam di dalam kotak, bahagian bawahnya ditutup dengan kertas, dan bahagian atasnya ditutup dengan jaring. Pada mulanya, pemanasan tambahan diperlukan untuk mematuhi rejim suhu tertentu:

  • 3 hari pertama - 35 ° С;
  • 4-11 hari - 31 ° C;
  • 12-21 hari - 27 ° C;
  • 22-30 hari - 21 ° C;
  • dari satu bulan - 18 ° С.

Mereka juga memasang cahaya tambahan, yang diperlukan agar anak-anak ayam dapat tumbuh dan membesar:

  • sehingga 30 hari, ia mesti dihidupkan 20 jam sehari;
  • sehingga 10 minggu - 16 jam;
  • 10-13 minggu - 12 jam;
  • 14-27 - 8 jam.

Kemudian waktu siang meningkat lagi:

  • 28-43 minggu - untuk mendekati permulaan akil baligh, waktu siang dilanjutkan dari 8 jam hingga 16 jam;
  • dari 43 minggu - 17 jam;
  • dari 51 hingga akhir oviposition - 18 jam.

Dari anak ayam berusia 3 minggu boleh berjalan.

Memberi makan

Peraturan asas untuk memberi makan haiwan muda:

  1. Pada mulanya, anak ayam mungkin tidak menjumpai makanan dan air, jadi makanan disajikan di atas papan kayu dan diketuk ringan untuk menarik perhatian, dan air dituangkan ke dalam piring. Untuk membuat burung minum, anda boleh mencelupkannya perlahan-lahan ke dalam air dengan paruh..
  2. Anak ayam yang baru lahir diberi makan setiap 2 jam dengan telur rebus cincang, dicampur dengan bubur, millet dan keju cottage.
  3. Dari hari ke-3, makanan untuk ayam dan hijau ditambah.
  4. Dari usia satu minggu, makan berlaku setiap 3 jam.
  5. Dari minggu kedua, garam, minyak ikan dan ragi diperkenalkan ke dalam diet.
  6. Ketiga - kentang rebus dan sayur-sayuran lain.
  7. Dari usia satu bulan, anak ayam biasanya dipindahkan ke empat kali sehari..
  8. Dari 3 bulan mereka mula memberi makan seperti orang dewasa..

Permintaan untuk telur dan daging unggas cukup tinggi, dan merawatnya sederhana, hampir sama dengan ayam. Menghabiskan sedikit masa untuk mengkaji beberapa keanehan pembiakan, petani mendapat produktiviti dan keuntungan yang tinggi dari burung..