Sejarah teh: secara ringkas mengenai yang paling penting

Sejarah penampilan teh penuh dengan misteri, terdapat pelbagai legenda mengenai asalnya. Masih banyak fakta kontroversial mengenai minuman lazat ini. China dianggap sebagai tanah air kilang. Di sinilah semak teh ditanam pada milenium kelima SM. Pada mulanya, teh tidak digunakan untuk membuat minuman, tetapi sebagai penawar. Hanya selepas beberapa ketika mereka mula menyiapkannya untuk golongan bangsawan. Dalam artikel kami, kami akan memberitahu beberapa legenda menarik tentang asal-usul teh, tentang siapa yang mencipta teh, kami akan memberitahu tentang bagaimana teh dipanggil lebih awal dan maklumat lain mengenai minuman yang menakjubkan ini, yang digunakan di seluruh dunia..

Sejarah teh

Dalam hidup kita, minuman yang mulia dan penuh inspirasi muncul sejak lama, berabad-abad yang lalu. Sejarah asal-usul teh bermula di China, tetapi di sini hanya muncul sebagai minuman siap. Tetapi sama ada China adalah tempat kelahiran semak teh atau tidak, masih menjadi misteri. Dalam penggalian mereka, ahli arkeologi telah menemui kawasan tanaman tertua di Tibet dan Himalaya, serta di India. Oleh itu, sukar untuk dinyatakan dengan pasti di mana teh pertama kali muncul..

Buat pertama kalinya, minuman itu dimakan di China. Ini adalah fakta yang boleh dipercayai. Mari kita ceritakan beberapa kisah menakjubkan mengenai bagaimana teh mengembara ke seluruh dunia. Setiap legenda menarik dan mengasyikkan.

Lagenda 1

Dikatakan bahawa teh pertama dicicipi oleh para gembala merumput lembu di pergunungan. Di sinilah semak teh tumbuh. Mereka sangat terkenal dengan haiwan, yang memakan daun teh setiap hari. Para gembala mulai memerhatikan haiwan-haiwan itu dan menyedari bahawa setelah memakan tanaman itu, mereka menjadi lebih bertenaga, lebih keras dan ingin mencuba sendiri daun yang tidak biasa itu. Setelah memakannya, para gembala merasakan lonjakan kekuatan, mood mereka bertambah baik. Kemudian mereka berfikir untuk memasukkan daun ke dalam tong air panas. Ini adalah bagaimana minuman teh yang menakjubkan dan lazat diciptakan..

Lagenda 2

Kisahnya akan mengenai seorang sami yang percaya. Dia benar-benar ingin menyenangkan Tuhan, jadi dia berdoa tanpa henti. Tetapi kadang-kadang kerana keletihan, tidur berlaku dan biksu, letih dan keletihan, tertidur. Setelah bangun, biksu itu sangat kesal. Dia kesal kerana kelemahan seketika itu membolehkan solatnya terganggu. Bhikkhu itu berpendapat bahawa kelopak matanya menghalangnya. Oleh itu, dia memutuskan untuk memotongnya. Begitu kelopak mata jatuh ke tanah, mereka berubah menjadi kecambah. Mereka adalah semak teh. Adalah mungkin untuk menyiapkan minuman dari daun, yang memberikan kekuatan yang kuat dan tidak memungkinkan untuk tidur.

Lagenda 3

Dia akan memberitahu kita tentang maharaja China kuno Shen Nun. Ketika dia mendidih kuali air untuk dirinya sendiri dan daun-daun pokok teh yang tumbuh berdekatan tidak sengaja terbang ke dalamnya. Maharaja merasakan minumannya. Ia sangat lazat. Selepas itu, penguasa mula memperlakukan semua tetamu dengan teh. Oleh itu, mereka mengetahui tentang minuman di seluruh negara. Sejak itu, upacara minum teh menjadi tradisional ketika bertemu dengan tetamu yang dihormati dan dihormati..

Lagenda 4

Ia akan membincangkan mengenai maharaja China yang lain bernama Yang Di. Dia juga seorang doktor, jadi dia sering mengumpulkan pelbagai jenis tanaman dan ramuan perubatan. Semasa berjalan, maharaja merasa tidak sihat dan berbaring di bawah semak teh kerana keletihan. Getah mula menetes dari daun tanaman. Dia masuk ke mulut maharaja, jadi dia cepat sembuh dan dapat bergerak dalam suasana hati yang hebat. Selepas itu, penguasa mula minum teh secara berkala agar tidak merasa letih dan kenyang..

Kisah bagaimana teh muncul di Rusia

Menurut salah satu dari banyak mitos, daun yang dikumpulkan dari semak teh dibawa ke negara itu oleh Peter I. Tetapi menurut data sejarah, penyebutan teh berlaku jauh lebih awal daripada kelahiran penguasa agung.

Menurut satu versi, teh muncul di Rusia pada tahun 1567. Pada tahun inilah atam Cossack mengunjungi wilayah China. Dari sana mereka membawa kisah menarik tentang orang Asia melakukan ritual yang tidak biasa di mana minuman yang tidak biasa tetapi sangat lazat disajikan..

Dari sumber yang lebih dipercayai, anda dapat mengumpulkan maklumat menarik bahawa sebutan pertama mengenai teh bermula pada abad ke-17. Beberapa kali, pelancong meneruskan ekspedisi untuk berlayar ke negara-negara Asia. Ini berlaku pada tahun 1608 dan juga pada tahun 1615. Tetapi percubaan mereka tidak berjaya. Dan hanya pada tahun 1618 detasemen yang diketuai oleh Ivan Petelin berjaya sampai ke China. Di sinilah kami berjaya merasakan teh, setelah dibawa ke negara kami.

Terdapat versi lain dari penampilan teh di Rusia. Dia mendakwa bahawa Tsar Mikhail Romanov melakukan ekspedisi dan mengunjungi China. Selepas itu, dia menerima hadiah dari duta besar China. Mereka adalah beberapa kotak dengan daun yang tidak dapat difahami. Cenderamata itu dihantar kepada para tukang masak, tetapi mereka tidak tahu apa yang harus dimasak dari mereka. Kami cuba memasak supnya, tetapi rasanya tidak sedap walaupun dengan penambahan perasa. Dan setelah beberapa ketika mereka muncul idea untuk membuat teh dari daun. Minumannya ternyata hebat, yang memenangi hati peminatnya..

Pada pertengahan abad ke-17, perjanjian ditandatangani dengan China. Intinya adalah untuk membekalkan teh ke Moscow secara berkala. Harga produknya tinggi, tetapi daun kering dijual dengan cepat dan mendapat permintaan yang belum pernah terjadi sebelumnya di kalangan penduduk..

Fakta menarik mengenai teh

Sekiranya anda peminat teh, anda mungkin akan berminat untuk mengetahui beberapa fakta menarik mengenainya:

  • Minuman yang paling terkenal di seluruh dunia ialah teh. Hanya di England dan Ireland yang menjadi bir di tempat pertama dalam populariti;
  • Sebelum ini, ramai yang tidak tahu cara menyediakan teh dengan betul. Pada majlis keramaian di Eropah, salad disiapkan dari daun teh, dan garam juga dimasukkan ke dalam cawan dan bukannya gula. Ini adalah gourmet;
  • Teh hijau mengandungi 50% lebih banyak vitamin C daripada teh hitam biasa;
  • Minumannya kaya dengan antioksidan. Sekiranya diminum secara berkala, ia dapat meningkatkan dan menguatkan sistem imun, jantung, sistem saraf;
  • Terdapat legenda mengenai penemuan beg teh. Dia mengatakan bahawa ketika pembekal teh dari New York berpendapat bahawa terlalu mahal baginya untuk menghantar daun teh dalam tin logam. Pada tahun 1904, dia mula memasarkan produk tersebut dalam beg kertas. Salah seorang pelanggan secara tidak sengaja menjatuhkan beg ke dalam air dan melihat bahawa ia membuat minuman yang enak. Ramai pencinta teh yakin bahawa pembungkusan seperti itu hanya merosakkan rasa minuman..
  • Teh menyerap bau sekitar dengan sempurna. Oleh itu, ramai yang ingin menghilangkan aroma yang tidak menyenangkan hanya boleh meletakkan teh di sebelahnya. Juga, minuman disyorkan untuk mencuci tangan jika bau tidak menyenangkan;
  • Lebih daripada 2 juta cawan teh diminum di planet kita sesaat.

Itulah maklumat yang menarik. Pengeluaran teh terus meningkat, gourmets ditawarkan pelbagai kombinasi daun teh dengan buah-buahan, herba aromatik dan rempah. Terdapat juga cara yang tidak biasa untuk membuat teh. Minuman ini sangat serba boleh, jadi anda boleh melakukan eksperimen rasa yang berbeza dengannya untuk menikmati rasa dan aroma yang mempesona..

Sejarah kemunculan teh telah ditulis semula berkali-kali. Negara dan orang yang berbeza mempunyai mitos dan legenda tersendiri mengenai asal-usul minuman tersebut. Setiap warisan mempunyai resipi pembuatan teh yang tersendiri.

Mengapa teh hitam adalah minuman yang sihat?

Memang, ramai yang yakin bahawa minuman tart ini dapat memberi manfaat kepada tubuh kita. Tidak heran, bagaimanapun, di China, tanah air teh, ada keseluruhan tradisi penggunaannya, yang disebut upacara minum teh.

Pertama. Teh mengandungi banyak antioksidan yang melindungi sel kita dari kesan berbahaya terhadap alam sekitar, dan juga dari penuaan. Mereka juga dapat menurunkan kemungkinan strok..

Kedua. Sebagaimana kajian baru-baru ini membuktikan, minum teh setiap hari menjadikan tulang kita lebih kuat. Menurut saintis, subjek yang minum sekurang-kurangnya secawan minuman lazat ini setiap hari selama 5-7 tahun terakhir mempunyai tulang yang sangat kuat, dan ini walaupun berat badan berlebihan dan masalah kesihatan lain.

Ketiga. Oleh kerana ramai di antara kita tidak aktif dan makan makanan yang sukar dicerna oleh perut, ini boleh menyebabkan pembekuan darah di saluran darah kita. Teh mengandungi zat khas yang mempunyai kesan positif pada keadaan saluran darah, mengekalkannya dalam keadaan normal..

Keempat. Teh menghilangkan dahaga dengan sempurna, membantu bangun pagi (paling tidak kerana kafein yang terdapat di dalamnya), jenuh badan dengan kelembapan.

Menariknya, semua jenis kesan dapat dicapai dengan bahan tambahan teh. Oleh itu, menenangkan pudina, thyme - rasa optimis, bunga raya dapat meningkatkan imuniti dan menyegarkan, dan pinggul mawar membekalkan tenaga dengan tubuh.

Teh adalah wikipedia minuman sihat

Teh (teh Cina, teh Inggeris) adalah minuman tanpa alkohol yang diperoleh dengan menyeduh atau merebus daun teh yang diproses khas. Daun teh dituai dari pokok renek dengan nama yang sama yang tumbuh di ladang yang luas di zon iklim yang hangat dan lembap. Keadaan cuaca yang paling baik adalah di kawasan tropika dan subtropik.

Pada mulanya, teh hanya digunakan sebagai ubat, namun, selama Dinasti Tang di China, teh menjadi minuman harian yang popular. Banyak mitos dan legenda dikaitkan dengan kemunculan teh. Menurut legenda Cina, minuman teh itu diciptakan oleh salah seorang dewa yang mencipta semua seni dan kraf, Shen-Nun, yang secara tidak sengaja mendapat beberapa daun semak teh di dalam periuk dengan ramuan perubatan. Sejak itu dia hanya minum teh. Kemunculan legenda bermula pada tahun 2737 SM.

Legenda kemudian adalah legenda tentang pendakwah Buddha Bodhidharma, yang secara tidak sengaja tertidur semasa bertafakur. Ketika dia bangun, dia sangat marah dengan dirinya sendiri sehingga dalam keadaan pas dia memotong kelopak matanya. Di tapak kelopak mata yang jatuh, keesokan harinya semak teh tumbuh, setelah merasakan daunnya Bodhidharma merasa ceria dan lonjakan kekuatan.

Teh datang ke Eropah pada abad ke-16. Pertama kali dibawa ke Perancis oleh pedagang Belanda. Louis 14 menjadi peminum teh yang besar, yang diberitahu bahawa lelaki oriental meminum minuman tersebut untuk merawat gout. Penyakit inilah yang sering menyusahkan raja. Dari Perancis, minuman itu merebak ke semua negara Eropah. Dia sangat disayangi di Jerman, Britain dan negara-negara di Semenanjung Skandinavia. Sepuluh negara moden dengan penggunaan teh terbesar adalah: England, Ireland, New Zealand, Australia, Kanada, Jepun, Rusia, Amerika Syarikat, India, Turki.

Pengumpulan dan penyisihan daun teh dilakukan secara eksklusif dengan tangan. Dua daun pucuk dan tunas yang tidak tertiup di sebelahnya sangat dihargai. Teh elit dan mahal diperoleh dari bahan mentah tersebut. Daun masak digunakan untuk teh murah. Mekanisasi pengumpulan teh tidak menguntungkan secara ekonomi, kerana apabila dikumpulkan oleh gabungan, sejumlah besar serpihan dalam bentuk daun kering, batang dan pucuk kasar masuk ke dalam bahan mentah.

Selepas pemasangan, pengeluaran teh mempunyai beberapa peringkat utama:

  • daun teh kering. Untuk melembutkan dan kehilangan kelembapan, daun teh dibentangkan dalam lapisan yang rata dan dibiarkan selama 4-8 jam pada suhu 32-40 ° C;
  • menggulung helaian. Prosesnya boleh dilakukan secara manual atau dengan penggelek mekanikal. Pada peringkat ini, getah dilepaskan dari daun dan dengan itu sebahagian besar kelembapan hilang;
  • penapaian. Di bawah pengaruh proses pengoksidaan, pati yang terkandung di dalam daun berubah menjadi gula sederhana, dan klorofil menjadi tanin;
  • pengeringan. Untuk menghentikan tindak balas oksidatif dan mencapai kadar kelembapan daun 3-5%, ia dikeringkan pada suhu 105 ° C (teh hijau) atau 90-95 ° C (teh hitam);
  • memotong talian automatik, jika disediakan;
  • menyusun bergantung pada daun teh yang terbentuk;
  • menambah bahan tambahan aromatik atau mengumpul ramuan, jika disediakan oleh resipi untuk produk siap;
  • pembungkusan.

Terdapat klasifikasi teh yang luas mengikut pelbagai kriteria:

  1. 1 sebagai semak teh. Terdapat beberapa jenis tanaman: Cina, Assam, Kemboja.
  2. 2 mengikut tahap dan tempoh penapaian, teh dibahagikan kepada hijau, hitam, putih, kuning, oolong, puer.
  3. 3 di tempat pertumbuhan. Penggredan teh yang disebut dibuat bergantung pada jumlah pengeluaran teh. Pengeluar terbesar adalah China (terutamanya teh daun hijau, hitam, kuning dan putih). Selanjutnya dalam urutan menurun adalah India (daun halus hitam dan berbutir), Sri Lanka (teh hijau dan hitam Ceylon), Jepun (teh hijau untuk pasar domestik), Indonesia dan Vietnam (teh hijau dan hitam), Turki (hitam berkualiti rendah dan sederhana teh). Di Afrika, sebilangan besar ladang terdapat di Kenya, Afrika Selatan, Mauritania, Kamerun, Malawia, Mozambik, Zimbabwe dan Zaire. Teh dihasilkan di sini dengan potongan hitam berkualiti rendah.
  4. 4 sesuai dengan jenis daun teh dan pemprosesan mekanikal, teh dibahagikan kepada teh panjang yang ditekan, diekstrak, digrut dan dibungkus.
  5. 5 untuk pemprosesan tambahan khas. Ini boleh menjadi tahap penapaian tambahan, pemanggangan atau pencernaan separa pada perut haiwan.
  6. 6 untuk bahan tambahan aromatik. Yang paling popular adalah makanan tambahan melati, bergamot, lemon dan pudina..
  7. 7 dengan pengisian herba. Teh seperti itu hanya mempunyai nama dari minuman tradisional. Biasanya ia hanya koleksi tanaman ubat atau beri: chamomile, pudina, pinggul mawar, kismis, raspberi, bunga raya, thyme, wortel St. John, oregano dan lain-lain..

Bergantung pada jenis teh dan waktu proses penapaian, ada juga peraturan untuk membuat minuman. Untuk menyediakan satu bahagian teh, gunakan 0,5-2,5 sdt. teh kering. Dalam kes ini, varieti teh hitam dituangkan dengan air mendidih, dan varieti hijau, putih dan kuning - dengan air rebus disejukkan hingga 60-85 ° С.

Proses membuat teh mempunyai peringkat utamanya, mematuhi mana anda boleh mendapatkan keseronokan yang sangat baik dari proses penyediaan dan juga minuman itu sendiri:

  • persediaan untuk proses minum teh;
  • dos teh yang diseduh;
  • pemanasan air;
  • memanaskan peralatan memasak;
  • secara langsung proses pembuatan bir;
  • menuangkan minuman ke dalam cawan;
  • minum teh.

Berdasarkan tahap sederhana ini, banyak negara telah membentuk tradisi minum teh mereka sendiri..

Di China, adalah kebiasaan minum teh panas, dalam sips kecil, tanpa gula atau bahan tambahan. Meminum minuman bersama adalah tindakan hormat, berkumpul atau meminta maaf. Teh selalu dihidangkan oleh orang muda atau orang tua..

Di Jepun, dan juga di China, tidak biasa mengubah rasa teh dengan cara apa pun, dan mereka meminumnya dengan meneguk kecil panas atau sejuk. Adalah biasa untuk minum teh hijau, yang biasa diminum sebelum, selepas dan semasa makan..

Di pergunungan Tibet, pengembara dan bhikkhu menyediakan teh hijau bata, yang dicampurkan dengan mentega dan garam. Minuman ini sangat tinggi kalori dan bertujuan untuk pulih setelah perjalanan panjang di pergunungan. Sambutan tetamu yang ditunggu-tunggu dan dialu-alukan selalu disertakan dengan teh. Pemilik rumah itu selalu menuangkan teh untuk para tetamu, kerana dipercayai bahawa mangkuk itu tidak boleh kosong. Sebelum pergi, tetamu harus mengosongkan mangkuknya, dengan itu menunjukkan rasa hormat dan terima kasih.

Tradisi minum teh Uzbekistan bertentangan dengan tradisi Tibet. Di sini, adalah kebiasaan bagi para tetamu selamat datang untuk menuangkan teh sesedikit mungkin untuk memberi peluang untuk lebih sering beralih kepada pemilik untuk tambahan dan menyatakan rasa hormat mereka terhadap rumah yang ramah. Sebagai gantinya, pemiliknya gembira dan tidak menjadi beban untuk menambahkan lebih banyak teh ke dalam mangkuk. Penceroboh segera dituangkan secawan teh penuh dan tidak lagi dicurahkan.

Tradisi Inggeris untuk minum teh sangat serupa dengan tradisi orang Jepun. Di England, adalah kebiasaan minum teh dengan susu sekurang-kurangnya tiga kali sehari: semasa sarapan, makan tengah hari (13:00) dan makan tengah hari (17:00). Walau bagaimanapun, tahap urbanisasi yang tinggi dan kadar kehidupan di negara ini menyebabkan penyederhanaan tradisi teh yang ketara. Pada asasnya, mereka mula menggunakan beg teh di sini, penyediaannya menjimatkan masa dan tidak memerlukan sebilangan besar aksesori (set teh, alat makan, serbet dan bunga segar agar sesuai dengan taplak meja, meja dan makanan ringan).

Secara tradisional di Rusia, teh diseduh setelah makan dengan air rebusan dari samovar, dan teko berdiri di atas dan terus dipanaskan, merangsang proses pengambilan teh. Proses pembuatan teh berkembar sering dijumpai. Pada waktu yang sama, teh curam diseduh dalam teko kecil, kemudian dituangkan ke dalam cawan dalam bahagian kecil dan diencerkan dengan air panas. Ini memungkinkan setiap orang menyesuaikan kekuatan minuman secara individu. Biasa juga menuangkan teh ke dalam piring dan minum sedikit gula bersama gula. Walau bagaimanapun, tradisi indah seperti itu telah hilang. Mereka masih boleh ditemui di kawasan terpencil di negara ini dan di kampung. Selalunya sekarang mereka menggunakan beg teh, dan air direbus dalam gas atau cerek elektrik..

Kelebihan teh

Teh mengandungi lebih daripada 300 zat dan sebatian yang dapat dibahagikan kepada beberapa kumpulan: vitamin (PP), mineral (kalium, fluorin, fosforus, besi), asid organik, minyak pati, tanin, asid amino, alkaloid dan pigmen biologi. Bergantung pada jenis teh dan proses pembuatan bir, kandungan bahan tertentu berubah-ubah.

Teh mempengaruhi semua sistem penting tubuh manusia, ia digunakan untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Di bahagian saluran gastrointestinal, teh yang diseduh dengan kuat mempunyai kesan yang baik pada nada perut dan usus, melancarkan proses pencernaan, membunuh bakteria dan mikroorganisma putrefaktif, sehingga membantu dalam rawatan disentri, cirit-birit, dan demam kepialu. Juga, zat yang terdapat dalam teh mengikat dan membuang toksin dari usus.

Kafein dan tanin dalam teh mempunyai kesan positif pada jantung dan sistem vaskular. Pada masa yang sama, tekanan darah dinormalisasi, darah menipis, gumpalan darah dan plak kolesterol diserap, kekejangan vaskular berlalu. Pengambilan teh secara sistematik memberi keanjalan dan kekuatan kapal. Sifat teh ini memungkinkan para saintis membuat persiapan berdasarkan tujuannya untuk menghilangkan akibat pendarahan dalaman. Theobromine, digabungkan dengan kafein, merangsang sistem kencing, mencegah pembentukan batu dan pasir di ginjal dan pundi kencing.

Untuk selesema dan penyakit pernafasan, minum teh menghangatkan tekak, merangsang aktiviti pernafasan, meningkatkan keupayaan paru-paru, dan meningkatkan keringat.

Teh juga merangsang metabolisme, memperbaiki keadaan umum tubuh, menghilangkan radikal bebas, membantu dalam rawatan penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik: gout, obesiti, scrofula, deposit garam. Selain penggunaan langsungnya, teh digunakan untuk mengobati ulser kulit, memerah mata dan luka bakar. Daun teh serbuk digunakan dalam farmakologi untuk pembuatan ubat penghilang rasa sakit dan penenang.

Teh mempunyai kesan merangsang dan tonik pada sistem saraf, melegakan rasa mengantuk, sakit kepala dan keletihan, meningkatkan prestasi fizikal dan mental.

Teh dalam masakan digunakan sebagai dasar untuk membuat koktail dan minuman lain: teh telur, grog, anggur yang direnungkan, jeli teh. Serbuk teh digunakan sebagai rempah dalam memasak bersama dengan bawang putih. Pewarna semula jadi (kuning, coklat dan hijau) juga dihasilkan dari teh, yang digunakan untuk pembuatan gula-gula (dragee, karamel, marmalade). Dari segi sifat fizikal dan kimianya, minyak teh bush sangat dekat dengan minyak zaitun dan digunakan dalam industri kosmetik, sabun dan makanan, serta pelincir untuk peralatan berketepatan tinggi.

Bahaya teh dan kontraindikasi

Teh, sebagai tambahan kepada sebilangan besar sifat positif, mempunyai sejumlah kontraindikasi dalam beberapa kes. Jadi semasa mengandung, minum lebih dari 3 cawan teh hijau sehari dapat menghalang penyerapan asid folik, yang diperlukan untuk perkembangan normal otak dan sistem saraf bayi. Keinginan teh hitam yang berlebihan, yang mengandungi banyak kafein, boleh menyebabkan hipertensi rahim dan, sebagai akibatnya, kelahiran pramatang..

Orang dengan penyakit gastrointestinal yang berkaitan dengan keasidan tinggi tidak boleh mengambil teh hijau, kerana ia meningkatkan tahap asid, memperburuk penyakit dan mencegah bisul sembuh. Juga, jenis teh ini, kerana kandungan polifenol yang tinggi, mempunyai beban tambahan pada hati..

Minum teh disertai dengan penyempitan saluran darah yang tajam, jadi ia harus digunakan dengan berhati-hati pada aterosklerosis, hipertensi dan tromboflebitis. Walaupun kandungan garam mineral yang tinggi dalam teh, ia memprovokasi pencucian kalsium dan magnesium dari tisu tulang, menyebabkan penurunan kepadatan tulang, pemburukan penyakit sendi dan gout..

Dengan pengambilan teh yang berlebihan, sejumlah besar urea yang sukar diekskresikan terbentuk di dalam badan, yang dapat memprovokasi perkembangan gout, artritis dan rematik. Bahan beracun ini terbentuk oleh pembelahan purin.

Teh adalah wikipedia minuman sihat

Kandungan:

Ini adalah salah satu minuman kegemaran untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Ramai orang mengkategorikan teh secara eksklusif sebagai hijau dan hitam. Sebenarnya, terdapat banyak lagi jenis. Mereka dibezakan dengan kaedah penapaian, tempat pertumbuhan, teknologi pemprosesan, rasa dan juga aroma. Setiap spesies mempunyai ciri khas dan sifat berguna.

Sekiranya anda minum teh yang lazat dan sihat setiap hari, dan ingin menambah banyak pengetahuan anda tentang minuman yang luar biasa, artikel ini akan mempelajari banyak perkara menarik. Ini akan membantu anda tidak keliru di kedai dan memilih pelbagai jenis yang sangat baik yang akan memberikan anda keseronokan..

Kandungan berguna dan kandungan kalori

Setiap jenis teh membawa rasa dan aroma tertentu. Tetapi semuanya disatukan oleh faedah besar bagi tubuh (ini hanya berlaku untuk bahan mentah berkualiti tinggi). Komposisi ini selalu merangkumi:

  • Tinin.
  • Asid organik.
  • Kompleks vitamin.
  • Pektin.
  • Polifenol.
  • Mineral.
  • Sebatian kimia lain yang, dalam kombinasi dengan komponen lain, nada, tepu dan mengisi badan dengan tenaga.

Menarik! Minuman tonik mempunyai kesan positif terhadap kerja sistem pencernaan - mempercepat metabolisme. Untuk mendapatkan faedah maksimum, anda bukan sahaja dapat minum teh, tetapi juga menggunakannya secara luaran, sebagai losyen dan tonik ringan..

Sebilangan orang takut minum minuman itu dengan kerap, mengemukakan satu soalan yang paling biasa: "Berapa banyak kalori dalam teh yang baru diseduh?".

Sebenarnya, tidak ada beban berbahaya. Mustahil untuk gemuk. Minuman itu mempunyai kalori sifar. Bahkan ada hari puasa khas untuk teh hijau, yang membolehkan anda kehilangan beberapa pound tambahan dalam waktu sesingkat mungkin.

Mana-mana ahli majlis minum teh tahu bahawa terdapat beratus-ratus jenis minuman aromatik. Jenis utama:

  • Yang hitam. Teh yang paling biasa, di mana setiap orang kedua di dunia bermula pada waktu pagi. Ia berbeza dari yang lain dalam pemprosesan - daunnya mengalami penapaian sepenuhnya. Hasilnya, minuman yang diseduh mempunyai warna gelap dan aroma mendalam yang kaya. Teh hitam ialah: India, Ceylon dan Cina.
  • Hijau. Salah satu jenis yang paling bermanfaat. Infusi yang diseduh mempunyai rona yang menyenangkan, dari hijau muda hingga keemasan, bergantung pada kaedah pemprosesan. Daun tidak menapai sepenuhnya. Layu secara semula jadi di bawah cahaya matahari. Kemudian mereka digulung dan dikeringkan. Setiap pengeluar menggunakan kaedah unik untuk memproses bahan mentah, mendapatkan produk dengan rasa dan aroma yang unik..
  • Putih. Teh mendapat nama ini kerana daun ditutup dengan tumpukan putih / mekar. Memerlukan masa lebih lama untuk ditapai daripada hijau. Pada masa yang sama, jumlah nutrien maksimum disimpan dalam produk. Minuman yang diseduh boleh mempunyai warna yang berbeza - dari kuning halus hingga hijau-kuning. Aromanya ringan dan sangat halus. Tidak seperti jenis teh lain, ia mengandungi jumlah kafein minimum.
  • Merah. Gred peralihan antara teh hijau dan hitam. Paling biasa di China. Setelah diseduh, minuman itu memperoleh warna keemasan dengan aroma buah ringan. Rasanya menyenangkan, dengan sedikit rasa. Kerana sifatnya yang menyegarkan, ia sering dibandingkan dengan kopi. Pada masa yang sama, meminumnya jauh lebih sihat, walaupun semasa diet vegan..
  • Kuning. Teh dihasilkan dalam jumlah terhad. Rasanya serupa dengan rasa dan aroma dengan varieti hijau. Semasa proses pembuatan, bahan mentah mengalami penapaian minimum. Minuman ini mempunyai aroma yang kaya dan rasa ringan dan halus. Sangat sukar untuk mencarinya di kedai. Kos produk tinggi.
  • Pu-erh. Ia dihasilkan menggunakan teknologi canggih dalam keadaan ditekan. Daun segar dituai sebagai spesies hijau, dan kemudian teh diperam. Penyimpanan juga dilakukan dengan cara khas. Hasilnya, minuman tersebut mendapat rasa dan aroma yang luar biasa. Semakin lama usia pu-erh, semakin cerah dan menarik minuman yang dibancuh..
  • Teh herba atau herba. Untuk pengeluaran, ramuan dan bunga digunakan: chamomile, thyme, rose hips, rooibos, mint, mate, kembang sepatu, teh ivan, dll..

Permohonan

Jenis teh yang berbeza boleh digunakan dalam pelbagai cara:

  • Memasak.
  • Ubat.
  • Industri Makanan.
  • Kosmetologi, dll..

Minuman ini paling banyak digunakan dalam perubatan. Ia meningkatkan bukan sahaja pencernaan, tetapi juga peredaran darah.

Menarik! Di Jepun, kajian menunjukkan bahawa orang yang minum 10 cawan teh hijau setiap hari mempunyai risiko neoplasma malignan yang berkurang. Sebagai langkah pencegahan, cukup untuk minum 2 cawan minuman beraroma..

  • Teh juga membantu menghilangkan kesan luka bakar, digunakan untuk mencuci mata semasa radang..
  • Dalam farmakologi, vitamin P diperoleh darinya - bahan yang diperlukan untuk memerangi pendarahan dalaman, serta terapi radiasi.
  • Benih-benih teh diproses untuk mendapatkan minyak, yang digunakan untuk melumasi peralatan, membuat sabun di rumah atau merendam bekas di mana bahan mentah kering disimpan.
  • Di China, teh digunakan untuk mencuci rambut. Produk ini mengandungi saponin, yang memberi kesan positif pada struktur integumen.

Cara membancuh dengan betul

Bagaimana cara menyeduh teh yang sangat enak dan sihat dengan betul? Untuk menikmati minuman sepenuhnya, anda mesti bertindak secara konsisten:

  • Air mendidih. Tuangkan air mata air bersih ke dalam cerek kosong (disaring sesuai). Biarkan api mendidih yang tidak lengkap, ketika gelembung pertama muncul.
  • Menyiapkan teko. Tuangkan air mendidih ke atas pinggan. Ini memungkinkan bukan sahaja untuk menghilangkan debu, membasmi kuman permukaannya, tetapi juga memberi suhu yang selesa kepada wadah.
  • Menambah teh. Setiap varietas dibuat menggunakan teknologi khas, tetapi dosisnya adalah standard. Satu sudu teh secawan biasa. Tambahkan jumlah yang diperlukan ke dalam teko dan tambah satu sudu lagi.
  • Tuang dengan air dan infusi. Masukkan air panas satu pertiga. Tutup cerek dengan penutup dan goncang sedikit. Kemudian tambahkan ke tahap yang diinginkan dan sisihkan selama beberapa minit.

Teh dianggap siap apabila semua daun teh tenggelam ke dasar. Secara purata, ini memerlukan masa sehingga 7 minit..

Komposisi teh, apa faedah dan keburukan minuman

Adalah sukar untuk menamakan minuman yang lebih popular daripada teh. Ia diminum di seluruh dunia dan pada usia berapa pun. Di banyak negara, terdapat upacara minum teh, berbuka yang menunjukkan rasa tidak hormat terhadap budaya negara. Tetapi adakah kita semua tahu tentang minuman biasa seperti teh? Sebilangan besar daripada kita minum teh setiap hari, tetapi sebilangan kecil akan menyenaraikan komposisi teh. Belum lagi mengetahui kebaikan dan keburukan minuman ini.

Komposisi kimia teh

Penyelidikan mengenai komposisi teh berlangsung selama dua abad, tetapi hingga kini para saintis tidak mengetahui komposisi kimia lengkap teh. Tetapi komponen-komponen yang telah dijumpai tidak meragukan manfaat minuman tersebut..

Tinin

Ini adalah sebatian fenolik. Mereka terdiri dari 15 hingga 30% komposisi - bergantung pada jenis teh. Mereka mempunyai sifat astringen dan penyamakan. Salah satu bahan ini adalah tanin. Dalam komposisi teh hijau, kandungan tanin yang tidak teroksidasi dua kali lebih tinggi. Dalam teh hitam, 50% diperam. Dalam proses pengoksidaan fermentasi, rasa daun terungkap dengan cara baru.

Tinin

Teh yang diseduh dengan kuat dapat menggantikan larutan asid karbolik 1%, pembasmi kuman. Ini menjadi mungkin kerana sifat bakteria, penyembuhan luka, astringen dan anti-radang minuman ini. Untuk memberikan teh sifat yang kuat, ia disuntik selama dua hari. Oleh kerana teh hijau mengandungi lebih banyak tanin, lebih baik menyediakan penyelesaian seperti itu.

Sebatian polifenolik

Komposisi kimia teh hitam menjadikan minuman itu berguna. Sebilangan besar sebatian ini terdapat dalam varieti hijau. Vitamin P tidak dihasilkan oleh tubuh manusia; kekurangannya tidak baik untuk kesihatan manusia. Sebatian polifenolik memberikan sifat menghilangkan rasa dahaga kepada teh, mewujudkan rasa dan warna yang menyenangkan. Catechins - salah satu sebatian polifenolik, mencegah pendarahan, menguatkan dinding saluran darah, mempunyai kesan anti-radiasi.

Teh hitam mengandungi vitamin P, yang meningkatkan penyerapan vitamin C oleh tubuh, yang terkenal dengan sifat anti-radang. Dia juga mampu mengatur tekanan darah. Vitamin P dikreditkan dengan kesan anti-edema dan anti-alergi. Dengan merangsang korteks adrenal, sintesis glukokortikoid dipertingkatkan.

Selain vitamin P, teh mengandungi vitamin C, PP, B. Asid folik juga terdapat dalam minuman ini. Penting untuk wanita hamil. Tetapi kelebihannya tidak diingini..
Adakah teh mengandungi kafein? Ya.

Khasiat teh yang berguna

Teh mempunyai kesan merangsang yang jelas pada badan. Ini menjadi mungkin berkat alkaloid yang juga termasuk dalam minuman ini, khususnya kafein..

Teh mendapat sejambak besar khasiat bermanfaat berkat asid amino dan protein yang terdapat di dalamnya. Yang terakhir didapati lebih banyak dalam jenis teh hijau. Perlu memberi penghormatan kepada mineral yang terdapat dalam minuman yang banyak. Kalsium, fluorin, yodium, natrium, tembaga, magnesium, emas, mangan dan silikon terdapat dalam jumlah kecil dalam teh, tetapi ini tidak mengurangkan kegunaannya.

Khasiat teh yang berbahaya

Teh bermanfaat dalam kepekatan yang betul. Dalam dos yang tinggi atau diseduh dengan ketat, ia menjadi berbahaya. Terlalu banyak kafein berbahaya.

Teh yang kuat menjadi alasan untuk sembelit. Minuman ini mempengaruhi warna kulit. Kepekatan kafein yang tinggi menyebabkan hilangnya tidur, pening, kesan pada penglihatan dan juga keadaan sistem saraf.

Theophylline juga merupakan bahagian teh, ia mempunyai kesan diuretik yang jelas, yang menyebabkan pencucian bukan sahaja bahan berbahaya dari tubuh, tetapi juga unsur surih yang diperlukan, misalnya, kalsium. Theophylline dalam jumlah besar menekan sebatian asid fosforik, meningkatkan pengeluaran asid perut.

Untuk mengurangkan kesan berbahaya, bahagian teh yang disyorkan setiap hari tidak lebih dari 5 cawan.

Hitam atau hijau - apa bezanya

Perbezaan utama antara kedua teh ini adalah dalam warna minuman siap. Teh hijau sangat ringan, mempunyai warna kehijauan, teh hitam mempunyai warna coklat yang kaya. Walaupun kedua-dua jenis teh dituai dari pokok renek yang sama, rasanya berbeza. Ini semua mengenai pemprosesan. Teh hijau tidak difermentasi, jadi tetap warna hijau semula jadi, sementara teh hitam menjalani prosedur ini, menghasilkan warna dan rasanya yang kaya.

Kekurangan fermentasi menyumbang kepada pemeliharaan nutrien. Ini adalah antioksidan yang kuat, mengandungi dua kali ganda jumlah tanin, vitamin C dan unsur surih lain. Tetapi kerana rasanya yang halus, ia mempunyai lebih sedikit kepatuhan daripada hitam.

Varieti teh hitam dan hijau

Terdapat banyak jenis teh. Mereka berbeza warna, komposisi, kaedah pemprosesan, penyediaan, dan tempat pertumbuhan. India adalah pengeluar teh utama. Teh juga ditanam di Sri Lanka, Taiwan, Jepun, Kenya, Indonesia.

Nilai tertinggi merangkumi teh daun besar dan dihasilkan dari pokok teh. Teh daun pecah adalah kelas sederhana. Ia tidak sehebat daunnya yang besar. Kadang-kadang daun ini kecil dengan sendirinya, atau ia pecah semasa pengeluaran daun besar.

Teh tanah dianggap berkualiti rendah. Sisa dari pembuatan varieti mahal digunakan untuk pengeluarannya. Teh seperti itu masuk ke dalam komposisi beg teh, dari mana teh berbutir, berjubin dan bata dihasilkan.

Kelebihan teh lemon

Lemon dapat mengubah rasa dan warna teh secara radikal. Asid yang dikandungnya mempengaruhi sebatian polifenolik, mencerahkannya dan menambahkan rasa masam pada rasa. Lemon memasukkan teh dengan khasiat yang bermanfaat.

Polifenol

Sebatian polifenol adalah antioksidan semula jadi. Teh hijau mengandungi lebih banyak daripadanya. Lemon meningkatkan kesan antioksidan teh dengan memenuhkan minuman dengan vitamin C.

Minyak pati

Telah diketahui bahawa tidak banyak minyak pati dalam teh, tetapi minuman ini memberikan bau yang tidak dapat dilupakan. Aroma yang menyenangkan akan memberi kesan yang baik kepada seluruh badan. Untuk memberi teh aroma yang lebih cerah, pelbagai bahan tambahan digunakan, misalnya, kayu manis, mawar, vanila, buah sitrus, termasuk lemon. Dari menambahkan yang terakhir ke minuman, rasa menjadi lebih tepu.

Alkaloid

Teh mengandungi kafein - ini adalah alkaloid yang paling terkenal dalam komposisinya. Sifat kafein sebagai bahan tonik diketahui oleh semua orang. Lemon mampu meneutralkan sebahagian alkaloid, menjadikan minuman lebih lembut dan kurang menarik untuk sistem saraf..

Protein

Teh lemon adalah kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan. Teh hitam sangat baik dalam hal ini. Protein dan asid amino yang terkandung di dalamnya, kerana adanya lemon, lebih baik diserap, sementara proses pencernaan bertambah baik. Penghapusan toksin berbahaya dari badan dipercepat.

Pigmen

Warna teh tidak mempengaruhi kualitinya dengan cara apa pun, tetapi meningkatkan penampilannya dan menjadikannya lebih menyenangkan bagi pengguna. Warna teh secara langsung berkaitan dengan pigmentasi yang terdapat di dalamnya. Warna teh boleh berkisar dari keemasan muda hingga coklat. Sekiranya teh ternyata terlalu kaya dengan warna, lemon akan memperbaikinya dengan mudah. Asid yang terkandung dalam buah meneutralkan beberapa enzim, mewujudkan warna yang lebih lembut.

Kesan teh pada badan

Oleh kerana jumlah tanin yang banyak, teh mempunyai sifat astringen, bakterisida dan anti-radang yang ketara. Teh yang diseduh dengan kuat boleh digunakan secara luaran dengan menggunakan luka. Teh hijau mengandungi lebih banyak kafein, jadi lebih baik meminumnya pada waktu pagi.

Teh kaya dengan vitamin dan mineral, yang menjadikannya berguna. Menstabilkan tekanan darah, meningkatkan pencernaan, menguatkan imuniti, memulihkan sel hanyalah sebahagian daripada sifat positif teh..

Peraturan memasak

Sebelum memasukkan daun teh ke dalam cerek, bilas dengan air mendidih. Dinding harus memanaskan dengan baik agar tidak mengeluarkan sedikit haba dari air mendidih dan membiarkan teh menunjukkan rasanya secara maksimum. Daun teh diletakkan pada kadar satu sudu untuk satu cawan teh. Setelah jumlah air mendidih yang diperlukan dicurahkan. Tutup cerek dengan penutup dan biarkan selama kira-kira lima minit. Buih yang muncul di permukaan pembuatan bir menunjukkan kualiti produk yang baik..

Petua untuk penggemar teh

  • Jangan minum teh semasa perut kosong.
  • Anda perlu meminumnya secara panas, tetapi tidak sejuk.
  • Anda boleh membancuh teh 4 kali.
  • Jangan minum teh sebelum makan dan segera selepas makan.
  • Anda hanya boleh minum teh yang dibancuh tidak lebih dari 12 jam yang lalu.
  • Teh tidak diambil bersama ubat-ubatan.
  • Teh yang kuat lebih baik daripada yang lemah.
  • Sekiranya tekanan darah anda meningkat selepas minum teh, minum teh dengan susu..

Sekiranya anda benar-benar menikmati minum teh, jangan berhenti minum ini. Pilih jenis teh untuk diri anda yang paling baik mempengaruhi kesihatan anda.

Apa khasiat teh - kesannya pada tubuh: faedah dan keburukan bagi manusia

Berjuta-juta orang memulakan pagi mereka dengan secawan tonik panas. Popularitinya tidak dapat dinafikan, sifatnya dikaji dengan baik dan dijelaskan secara terperinci. Ia termasuk dalam 10 produk teratas yang paling berguna, menguatkan sistem imun dan melambatkan proses penuaan, kesannya terhadap kesejahteraan dan keadaan manusia diuji masa. Namun, tidak semua orang memikirkan kesan teh, apa faedah dan kemudaratan kepada kesihatan dan tubuh manusia..

Komposisi minuman yang bermanfaat

Pengaruh infus dijelaskan oleh fakta bahawa ia mengandungi lebih dari lima ratus bahan aktif secara biologi. Tempat istimewa dihuni oleh katekin (bioflavonoid), kafein dan theanine.

Senarai ramuan larut

Antioksidan utama adalah sebatian fenolik tumbuhan. Catechin dan epicatechin memberikan rasa astringen pahit. Mereka menyumbang hingga 25% dari berat kering pucuk muda dari pokok teh. Kegiatan biologi bahan-bahan ini sangat tinggi. Mereka menguatkan dinding saluran darah, mempunyai sifat antimikroba. Sebilangan besar polifenol terdapat dalam teh hijau Cina.

L-theanine juga disebut "doping otak". Ia adalah antidepresan semula jadi yang unik yang meningkatkan aktiviti dan kreativiti. Asid amino menyegarkan dan meningkatkan prestasi, sementara tidak menyebabkan ketagihan.

Kafein dikenali sebagai perangsang yang mempunyai kesan yang menyegarkan pada tubuh orang yang sihat..

Vitamin komponen minuman

Ia mengandungi vitamin:

C - kandungannya dalam daun teh segar 4 kali lebih besar daripada pada lemon atau oren. Varieti hijau dan kuning mengandungi 10 kali lebih banyak daripada yang hitam. Terima kasih kepada tanin, sehingga 70% vitamin C disimpan semasa pembuatan bir.

P - meningkatkan kesan asid askorbik, menurut kandungannya, teh adalah pemimpin yang tidak dipertikaikan di antara tumbuhan. Tindakannya bertujuan memperbaiki keadaan saluran darah, melegakan gejala alergi dan keradangan..

Kumpulan B: tiamin (B1) terlibat dalam pengaturan sistem saraf, kelenjar adrenal dan tiroid;

riboflavin (B2) mempunyai kesan positif terhadap keadaan kulit, fungsi hati dan jantung.

Tinin

Terima kasih kepada tanin, minuman ini mempunyai rasa tart dan warna coklat. Mereka memberikan kesan antiseptik dan anti-radang teh pada tubuh manusia, mencipta filem pelindung untuk protein yang menentang penembusan perengsa dan mikroorganisma.

Minyak pati

Semasa pemprosesan, daun teh kehilangan lebih daripada separuh bahan ini. Menurut pelbagai sumber, infus siap mengandungi 20 hingga 32 unsur kimia dalam komposisi minyak pati. Sebatian ini menguap dengan mudah dan cepat jika disimpan dan dimasak dengan tidak betul. Oleh itu, bahagian kandungan hidrokarbon aromatik sangat bergantung pada jenis minuman dan cara penyimpanan dan pembuatannya..

Asid amino dan protein

Kompleks ini merangkumi hingga 25% minuman. Daunnya mengandungi glutelin (terdapat lebih banyak daripadanya dalam teh hitam) dan albumin (teh hijau kaya di dalamnya). Fakta menarik adalah bahawa jumlah protein albumin yang larut dalam air meningkat sebanyak 10-15% semasa pemprosesan..

Kandungan kalori

Minum satu cawan teh aromatik tanpa bahan tambahan, seseorang hanya mendapat kira-kira 10 kalori. Oleh itu, penggunaan 3-4 hidangan sehari tidak akan mempengaruhi angka dengan cara apa pun, menambah 30-40 kalori pada makanan..

Apakah sifat yang ada pada teh?

Kesan menguntungkan ditunjukkan dalam perkara berikut:

ia merangsang daya ingatan dan aktiviti otak, memberi semangat;

mengaktifkan metabolisme;

meningkatkan fungsi jantung, organ pencernaan dan sistem peredaran darah;

meningkatkan daya tahan enamel gigi terhadap karies;

mengurangkan risiko barah;

melambatkan proses penuaan;

mengurangkan risiko hipertensi, aterosklerosis dan pembekuan darah;

menjadikan sendi lebih mudah bergerak;

memperbaiki keadaan kulit;

mempunyai kesan positif terhadap penglihatan;

mencegah pelbagai jangkitan bakteria: tonsilitis, stomatitis, gangguan usus;

mempromosikan penghapusan toksin, meneutralkan produk pemecahan protein.

Bolehkah wanita hamil minum

Minuman ini menyegarkan, kerana mengandungi kafein dan alkaloid lain, oleh itu, dengan tekanan darah tinggi atau berdebar-debar jantung, lebih baik mengecualikannya dari penggunaan atau membatasi kuantitinya dengan ketara. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, 1 cawan teh yang diminum pada waktu pagi tidak akan membahayakan. Lebih baik memilih varietas ringan, fermentasi rendah, membawanya dalam kepekatan rendah.

Bolehkah saya berikan kepada anak-anak

Ia dikontraindikasikan untuk bayi di bawah 2 tahun, tetapi dari 3-4 tahun anda boleh mencuba memasukkannya ke dalam diet, dalam pengenceran besar dan dengan mengambil kira keadaan dan reaksi anak. Bagaimanapun, untuk varieti yang kuat dan kaya, usia kanak-kanak adalah kontraindikasi. Minum suam, diminum pada waktu pagi, ia berguna untuk:

peningkatan motilitas usus;

peraturan metabolisme lemak;

melegakan simptom pergerakan usus yang sukar;

untuk pertumbuhan dan pengukuhan tulang dan gigi.

Walaupun tidak ada bukti langsung mengenai bahaya teh pada tubuh anak, penting untuk diingat bahawa dalam jumlah banyak minuman berlebihan ginjal dan sistem kardiovaskular, nada otak dan saraf, menyebabkan insomnia dan mengaktifkan kencing.

Manfaat untuk lelaki

Banyak faktor mempengaruhi kesihatan lelaki yang boleh memperbaiki dan memburukkan keadaan. Pengambilan teh secara berkala dengan khasiat tertentu dalam kebanyakan kes menyelesaikan masalah dengan potensi. Contohnya, daun teh hijau mengandungi banyak zink, yang pada gilirannya memberi kesan positif terhadap pengeluaran hormon lelaki..

Makanan tambahan herba dengan halia, ginseng dan pudina mengandungi banyak afrodisiak, oleh itu ia sangat digalakkan untuk seks yang lebih kuat.

Minuman lain yang mempengaruhi ruang intim adalah pasangan. Ia juga merangsang hormon pada lelaki.

Sebilangan besar lelaki lebih suka teh pu-erh - jenis teh inilah yang sangat membantu untuk menyegarkan, kerana komposisi khas kerana keadaan pengeluaran pu-erh yang unik. Selalunya, teh pu-erh membantu setelah meminum alkohol terlalu banyak, kerana ia cepat menenangkan badan.

Kebaikan untuk wanita

Membantu menyelesaikan masalah dengan sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan pada hari-hari kritikal. Ia bukan sahaja dapat meringankan, tetapi juga dapat menghilangkan rasa sakit di perut dan punggung bawah, mudah marah dan keletihan. Dia mampu menenangkan dan merehatkan sistem saraf. Penting untuk diingat bahawa infus tidak boleh menjadi ubat mujarab yang secara ajaib menghilangkan semua penyakit dan penyakit, mereka akan memberikan sokongan semasa rawatan, memberi kekuatan dan tenaga tambahan. Dan kerana ia mempengaruhi tahap hormon, lebih baik berunding dengan doktor anda jika mungkin..

Bagaimana pelbagai jenis teh boleh mempengaruhi tubuh

Dikenali dan terkenal di seluruh dunia, ia disediakan dengan cara yang berbeza, tanpa kesulitan dan kesenangan tertentu, sambil mengekalkan sebahagian besar khasiat perubatannya. Namun demikian, kesan pengukuhan umum mempunyai ciri tersendiri untuk setiap jenis bahan mentah..

Yang hitam

Kandungan alkaloid merangsang aliran darah dan meningkatkan bekalan oksigen ke tisu otak. Pada masa yang sama, kafein teh dalam kombinasi dengan tanin lebih lembut daripada kopi. Infusi tidak menyebabkan penurunan tekanan berikutnya, ia tetap, oleh itu, ini terutama ditunjukkan untuk orang dengan tekanan rendah atau normal.

Ia mempunyai kesan positif pada fungsi hati, mencegah serangan jantung dan menstabilkan tekanan darah. Kajian dalam beberapa dekad kebelakangan ini membuktikan bahawa hipotesis yang ada sebelumnya bahawa minuman itu mengeluarkan kalsium dari tulang adalah salah, jadi minuman jenis ini juga tidak mempunyai batasan umur..

Keistimewaan teh hitam dari pelbagai negara menarik: sebagai contoh, teh hitam Ceylon yang bervariasi tinggi akan memberikan keseronokan beraroma dan bersenang-senang berkat warna bunga, tetapi sebilangan besar teh India, terutama wilayah Assam, akan lebih sedap dan kaya. Tetapi kedua-duanya akan menyegarkan.

Hijau

Paling berkesan menurunkan gula dan meningkatkan komposisi darah, mempunyai kesan antimikrob dan anti-sklerotik. Menenangkan dan merangsang sistem saraf, disyorkan untuk mereka yang terlibat dalam kerja mental.

Pada masa yang sama, boleh membahayakan orang tua yang menderita sembelit, kerana ia mempunyai kesan penguatan.

China adalah peneraju pengeluaran teh hijau. Teh hijau Cina mempunyai kesan positif pada tubuh, seperti yang dibuktikan oleh jangka hayat penduduk negara ini..

Merah

Ia adalah diuretik yang berkesan dan menguatkan sistem pencernaan, terutama disyorkan untuk orang tua. Lebih disukai untuk senaman fizikal yang teruk.

Putih

Ia menenangkan jiwa yang tidak stabil dan melancarkan perubahan mood, meningkatkan fungsi hati, menghilangkan bahan toksik, menstabilkan hormon.

Sesuai untuk kecantikan, nada dan kesihatan. Ia sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan, mempunyai kesan diuretik. Ia mengandungi sedikit kafein, jadi praktikalnya tidak ada kontraindikasi untuk digunakan. Dan varieti unik Gaba oolong akan membantu menyegarkan badan dengan cepat.

Ia dianggap terbaik untuk menurunkan berat badan, tidak merengsakan mukosa gastrik, oleh itu ia dibenarkan dengan berhati-hati sekiranya terdapat ulser peptik. Merangsang metabolisme dan mengatur pencernaan. Ramai orang mula meminumnya ketika mereka cuba berhenti merokok..

Ciri-ciri berguna teh dan membahayakan penyakit

Terdapat peraturan yang harus dipatuhi ketika minum minuman teh jika anda mengalami keadaan perubatan yang kronik.

Dengan diabetes mellitus

Oleh kerana penurunan tekanan darah dalam penyakit ini harus dielakkan, dan peningkatan indikatornya berbahaya bagi pasien, lebih tepat bagi kebanyakan penderita diabetes untuk meninggalkan teh hitam yang memihak kepada teh hijau. Di China, teh putih disyorkan untuk orang yang menghidap diabetes. Rasa manis dari daun teh putih yang ditapai dengan rendah rasa adalah optimum bagi pesakit diabetes.

Di samping itu, mereka juga mengandungi kadar tanin yang lebih tinggi, yang penting untuk menjaga kesihatan. Katekin menurunkan kadar kolesterol darah, yang membolehkan anda mengawal peningkatan penunjuk ini. Tanin mempunyai penyembuhan luka dan sifat antibakteria, yang juga penting dalam kemerosotan kemampuan regenerasi kulit.

Tekanan darah dan masalah dengan sistem kardiovaskular

Kehadiran kafein merangsang sistem saraf dan otak. Kapal dalam keadaan gelisah sempit, yang boleh menyebabkan pembentukan gumpalan darah. Oleh itu, teh yang kuat tidak digalakkan untuk pesakit dengan diagnosis seperti itu..

Walau bagaimanapun, minuman seperti teh seperti rooibos atau kembang sepatu mungkin disyorkan untuk penghidap hipertensi kerana ia dapat membantu menurunkan tekanan darah tinggi. Oleh itu, mereka disyorkan untuk pesakit hipertensi..

Penyakit saluran gastrousus

Kedua-dua jenis teh hitam dan hijau, dan teh lain, untuk satu tahap atau yang lain, merangsang rembesan asid perut, yang boleh membahayakan orang dengan keasidan yang tinggi di dalam perut. Oleh kerana bahaya teh pada tubuh seseorang yang mempunyai penyakit kronik, disarankan untuk tidak minum atau mendekati masalah minum teh dengan berhati-hati, setelah berjumpa doktor dan mendengar perasaan anda sendiri.

Tetapi, jika kita berbicara tentang pelanggaran flora usus, maka kerana kandungan katekin, yang mendorong kesan antimikroba, infus dapat disarankan untuk orang yang menderita penyakit ini. Tetapi jangan lupa tentang perlunya berjumpa doktor mengenai cadangan rawatan..

Selsema penyakit berjangkit

Oleh kerana di antara ciri-ciri bermanfaat minuman terdapat kesan anti-radang dan antibakteria, serta kemampuan untuk merangsang imuniti kerana kandungan asid askorbik yang tinggi, tidak perlu berlebihan untuk menyokong pesakit dengan satu atau dua gelas minuman suam. Namun, kita tidak boleh lupa bahawa suhu tinggi menyebabkan kehilangan cairan dan dahaga. Teh tidak akan membantu dalam kes ini. Theophylline yang dikandungnya mempunyai kesan diuretik dan bahkan dapat mengurangkan kesan ubat antipiretik..

Insomnia

Adalah lebih baik untuk menghabiskan minum teh dua hingga tiga jam sebelum tidur, jika tidak, tidak mungkin tertidur. Kafein merangsang sistem saraf, membuat nadi lebih cepat, mempercepat degupan jantung dan aliran darah. Malah teh yang lemah dan manis mampu menghilangkan tidur dalam jangka masa yang lama. Orang tua dan mereka yang mengalami pelanggaran fungsi ini disyorkan untuk menggunakannya sebelum makan tengah hari.

Kesan teh pada tubuh manusia semasa penurunan berat badan

Minuman yang paling berkesan dan terkenal untuk menormalkan berat badan ialah Puerh. Bersama dengannya, oolong mendapat penilaian keberkesanan yang tinggi. Ia dapat memecahkan lemak, mempercepat metabolisme dan mengurangkan selera makan.

Varieti lain juga akan membantu memerangi kegemukan, dan jika ditambahkan ke dalam teh, jahe atau beri goji. Oleh kerana zat-zat yang terkandung menyumbang kepada percepatan metabolisme, keberkesanan kesannya akan meningkat.

Cara memilih dan menyimpan

Bagi seorang pemula, persoalan pilihan selalu sukar dan relevan. Menentukan kesegaran dan kualiti daun teh dengan mata tidaklah mudah. Semasa memilih produk, seseorang tidak boleh bergantung pada harganya, kerana minuman dengan satu nama dapat memiliki perbezaan harga beberapa kali. Agar tidak tersalah pilih dengan pilihan anda, beli teh dari pembekal yang dipercayai, yang merupakan Syarikat Teh Rusia. Katalog ini mengandungi pelbagai spesies dari sejumlah negara - India, Kenya, China, Sri Lanka.

Apa yang perlu dicari semasa memeriksa:

aroma halus dan warna terang semula jadi menunjukkan kesegaran daun;

ketiadaan bahan tambahan, pewarna dan perisa menjamin keindahannya;

integriti dan keseragaman daun dalam ukuran;

daun teh segar lembut untuk disentuh dan tidak mudah dihancurkan.

Apabila anda merasakan minuman, ia mesti ada

rasa semula jadi dengan beberapa warna;

aroma cerah dan kuat;

kesan pada badan (kelonggaran, letupan tenaga).

Untuk mengekalkan sifat penyembuhan teh semasa penyimpanan, ia mesti dilindungi dari kelembapan dan cahaya, bau dan rasa asing. Ini paling baik dilakukan dengan balang legap dengan penutup yang ketat, disimpan dalam kotak yang terpisah dari rempah..

Di kalangan pakar teh, ada pendapat bahawa produk itu disimpan dengan baik di dalam peti sejuk. Syarikat perdagangan menggunakan kaedah ini untuk oolong hijau dan fermentasi ringan, kerana suhu rendah melambatkan semua proses dalaman. Ini benar, dengan hanya satu "tetapi": anda perlu mengeluarkan teh sebanyak mungkin dari peti sejuk yang diperlukan untuk minum teh, kerana penurunan suhu yang tajam mendorong pemeluwapan dan memulakan proses pengoksidaan.

Belajar membancuh dengan betul

Produk ini memerlukan sikap berhati-hati dan penuh perhatian, sifatnya bergantung pada variasi, dan peraturan memasak bergantung pada ciri-ciri yang ingin mereka terima. Keadaan umum untuk minuman yang enak dan sihat adalah kualiti air. Ia mesti lembut dan bersih. Musim bunga sangat sesuai.

Teko (seramik, barang tembikar atau porselin) mesti dibilas dengan air mendidih untuk memanaskan dinding agar aroma dan rasa yang lebih baik, tuangkan daun teh, dan kadar maksimum tidak melebihi 1 sudu teh setiap cawan air mendidih secara tradisional.

Masa infusi, jumlah infus dan suhu air dipilih bergantung pada jenis bahan mentah. Sebagai contoh, putih mengandungi banyak minyak pati, sangat berubah-ubah, rasanya cepat terganggu oleh air panas yang berlebihan, dan hijau menjadi pahit jika anda terlalu lama memaksanya..

Pemeliharaan dan pemindahan sifat perubatan teh bergantung pada seberapa serius anda mendekati upacara minum teh..