Kentang bercambah: apa yang perlu dilakukan dan bolehkah anda memakannya

Pada musim bunga, semua kentang tahun lalu bercambah - ini adalah proses biasa yang berlaku dari bulan Mac, walaupun ubi disimpan di bilik bawah tanah yang lengkap. Sekiranya anda menyimpan tanaman di balkoni atau di ruang belakang, anda akan menghadapi masalah ini pada akhir Februari..

Umbi lama kering dan berkerut, pucuk muncul di atasnya. Sehingga beberapa dekad yang lalu, tidak ada yang memikirkan apakah mungkin memakan kentang yang tumbuh. Pada musim bunga, tumbuh-tumbuhan pecah, lapisan kulit yang lebih tebal dikeluarkan semasa pembersihan dan hasil panen tahun lalu dimakan. Tidak ada yang takut dengan bahaya yang mungkin terjadi, tidak ada informasi mengenai keracunan besar-besaran dengan kentang yang tumbuh.

Sekarang, setelah berminat dengan pemakanan yang sihat dan mengubah keadaan penyimpanan, timbul persoalan: adakah mungkin makan kentang yang tumbuh? Cara menggunakannya dengan betul dan apabila anda harus membuang sisa-sisa tanaman lama, baca terus.

Mengapa kentang tumbuh dianggap berbahaya

Kentang dengan sisi hijau pasti berbahaya. Ia bertukar menjadi hijau daripada bersentuhan dengan udara dan cahaya matahari akibat pembentukan klorofil. Dengan sendirinya, ia tidak berbahaya, tetapi di bawah pengaruh haba dan cahaya pada umbi seperti itu, bahan kimia dihasilkan secara aktif untuk pertumbuhan dan perkembangannya yang lebih jauh..

Proses biologi semula jadi ini tidak membawa akibat yang paling menyenangkan bagi manusia - solanine dilepaskan, yang beracun dalam jumlah besar.

Mengapa anda tidak boleh makan kentang

Lebih dekat dengan musim bunga, bahan berbahaya terkumpul di dalam ubi, dan sifat bermanfaat hilang. Kedai kentang mula tumbuh dengan cepat di rumah, tetapi banyak yang tidak membuangnya, menyesali wang yang dibelanjakan atau tidak mengetahui bahaya.

Sama ada anda boleh memakannya bergantung pada jumlah dan panjang prosesnya. Kentang dengan kulit licin, memiliki 5-7 tunas hingga 1 cm, boleh dimakan setelah rawatan panas, ia tidak beracun di dalamnya.

Bahagian mana yang paling berbahaya

Bahan beracun disebarkan secara tidak rata di dalam ubi. Kepekatan tertinggi - di bawah kawasan hijau pada kulit, di sekitar mata dan di pucuk.

Kentang yang dikerut, lembut, bercambah dengan pucuk panjang tidak boleh dimakan. Oleh kerana solanine sudah menembusi jauh ke dalam, membuang tunas dan memotong kulitnya tidak akan mengubah apa-apa. Bahan berbahaya yang tinggal mencukupi untuk keracunan.

Mengapa solanin berbahaya?

Semua bahagian kentang, dari bahagian atas hingga akar, mengandungi bahan ini, terutama pada bunga dan buah beri. Ia terkumpul di ubi semasa penyimpanan. Pada musim luruh, solanin sangat sedikit, menjelang Februari kandungannya berlipat ganda, dan pada musim bunga mencapai kepekatan tertinggi. Oleh itu, makan kentang tahun lalu pada bulan Oktober adalah jalan langsung untuk keracunan..

Solanin mempunyai fungsi pelindung untuk tanaman. Ia mempunyai sifat racun kulat dan racun serangga, meningkatkan daya tahan terhadap perosak dan penyakit. Tetapi bagi haiwan dan manusia, ia beracun.

Solanine merosakkan sel darah merah dalam darah, ia memudaratkan sistem saraf dan imun manusia.

Rujukan. Dalam jenis kentang moden, kandungan bahan ini dikurangkan, tidak cukup untuk keracunan serius.

Tanda-tanda keracunan solanin

Semasa keracunan dengan solanine, seseorang mengalami gejala berikut:

  • kelesuan;
  • loya;
  • sensasi terbakar di tekak;
  • sakit kepala;
  • sakit perut dan sakit usus;
  • gegaran;
  • kehilangan orientasi di ruang angkasa;
  • peningkatan suhu badan.

Dos solanin yang berbahaya bagi manusia bermula pada 300 mg.

Manfaat dan keburukan kentang

Kentang yang telah tumbuh tidak akan membahayakan jika dimasak dengan betul. Untuk mendapat keracunan, anda perlu memakannya dalam jumlah banyak mentah, bersama dengan kecambah dan kulit hijau..

Kentang lama yang dimasak tidak berbahaya jika anda mengupasnya terlebih dahulu, membuang mata dan tumbuh, dan memotong kawasan hijau. Tetapi faedah dari makanan seperti itu akan kecil. Oleh kerana proses memproses nutrien yang terdapat di dalam ubi bermula pada musim bunga, gula, karbohidrat dan vitamin yang diperlukan seseorang musnah.

Kentang tetap berguna selagi ukuran pucuk yang tumbuh tidak melebihi 1 cm. Unsur surih, karbohidrat dan vitamin dalam produk sedemikian tersedia untuk diasimilasi oleh tubuh manusia. Tetapi sebaik sahaja ukuran anak benih melebihi 2-4 cm, tidak ada nutrien yang tinggal di umbi seperti itu, hanya pati.

Kentang bercambah digunakan dalam perubatan rakyat. Dalam dos kecil, solanin toksik boleh menjadi ubat. Warna alkohol disediakan dari tumbuh-tumbuhan. Ini bermaksud menggosok tempat sakit dan membuat kompres. Untuk menyediakan warna, ambil pucuk sepanjang 5-10 cm, basuh, keringkan, giling dan campurkan dengan alkohol atau vodka.

Oleh kerana solanine mempunyai kesan antibakteria, maka tincture digunakan untuk mengatasi goresan, luka, dan ruam kulit. Dan juga untuk penyakit rongga mulut, artritis, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.

Perhatian! Bercakap dengan doktor anda sebelum menggunakan alkohol. Pengambilan ubat sendiri boleh membahayakan kesihatan.

Rawatan anak benih kentang dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah 14 tahun, wanita hamil, ibu menyusu dan pesakit diabetes.

Cara memasak kentang tua yang betul

Umbi rebus tidak membahayakan kesihatan, anda boleh rebus. Semua kaedah memasak yang lain tidak digalakkan. Anda tidak boleh mendidih dengan seragam, goreng atau bakar kentang seperti itu.

Oleh kerana lebih daripada 90% toksin terkonsentrasi di kulit dan pulpa di bawahnya, hanya 5-10% bahan berbahaya yang tinggal di dalam umbi yang dikupas. Lebih-lebih lagi, kebanyakannya dibasuh dengan air. Oleh itu, setelah merebus kentang hingga masak atau separuh masak, toskan air di mana ia dimasak. Selepas itu, anda boleh membakarnya, menambah sup, membuat kentang tumbuk, digunakan sebagai pengisian pai dan ladu..

Penting! Kanak-kanak di bawah umur 3 tahun tidak boleh diberi hidangan dari kentang yang tumbuh.

Cara lain untuk menggunakan kentang tua dengan tauge adalah sebagai bahan mentah untuk pengeluaran moonshine.

Kentang tumbuh sebagai makanan haiwan kesayangan

Untuk kucing dan anjing, anda boleh mencampurkan kentang ke dalam bubur atau makanan biasa mereka yang lain, tetapi tidak lebih kerap daripada seminggu sekali. Sebaiknya kecualikan produk ini dari makanan haiwan kesayangan sama sekali..

Penting! Dos solanin yang mematikan untuk haiwan - dari 0.6 mg setiap 1 kg berat badan.

Babi dan arnab yang disembelih ditambah kentang untuk diberi makan. Ia disediakan dengan cara yang sama seperti makanan manusia - kupas kulitnya dengan lapisan tebal dan rebus.

Kesimpulannya

Kentang yang ditaburkan tidak perlu dibuang, walaupun kandungan zat berbahaya di dalamnya meningkat. Sekiranya anda menyimpan kentang anda dengan betul dan memasak dengan mempertimbangkan ciri-ciri biologi mereka, anda tidak perlu risau tentang keracunan..

Sekiranya anda tidak berani memasak hidangan kentang, tetapi sayang untuk membuangnya, anda boleh memanfaatkannya dengan cara lain - sediakan ubat atau tanam di kebun anda.

Kentang apa yang tidak boleh dimakan: 3 petua yang dapat menyelamatkan anda dari keracunan

Terima satu artikel yang paling banyak dibaca melalui surat sekali sehari. Sertailah kami di Facebook dan VKontakte.

Sekiranya masakan dari pelbagai negara memilih presiden mereka, maka kentang akan memimpin garis lintang kita. Anda boleh membuat beratus-ratus lauk dan makanan ringan yang sama dari kentang. Dan saya tidak boleh melupakan yang pertama. Tetapi tidak semua kentang sama sihat. Dan sayur-sayuran akar dari senarai ini lebih baik tidak dibawa ke checkout..

Kentang adalah tetamu paling kerap di meja berjuta-juta keluarga. Sebabnya jelas: memuaskan, berpatutan, enak. Tetapi yang tidak berbahaya boleh diracun. Gejala muncul selepas 8-10 jam dan merangkumi masalah gastrointestinal, malah kehilangan sebahagian penglihatan dan halusinasi. Walaupun halusinasi dari kentang terdengar lucu, kesihatan bukanlah bidang untuk jenaka. Dan agar tidak mendapat masalah yang tidak perlu, cuba kaji kentang sebelum membeli. Inilah kentang yang lebih baik untuk tidak diambil.

1. Kentang empuk

Walaupun kentang disimpan di rumah dalam keadaan yang betul, akar individu boleh menjadi lembut dan lembap. Jangan memakannya: ia longgar kerana peningkatan kadar solanin. Dan ini adalah toksin yang berpotensi membahayakan manusia. Overdosis solanine penuh dengan gangguan pada sistem saraf dan juga kematian. Jadi mengapa mengambil risiko?

2. Kentang yang ditaburkan

Sekiranya kentang mulai tumbuh di kedai atau di rumah, ada momen positif dalam hal ini: kemungkinan besar, anda mempunyai spesimen "sihat" di depan anda, tidak terukir dengan bahan kimia. Tetapi tauge mengandungi solanin yang disebutkan di atas dan bahan toksik lain, hakonin. Kentang keras masih boleh dikupas dan dimasak, tetapi lebih baik membuangnya dengan segera.

3. Terdapat kawasan hijau pada kentang

Semakin lama kentang kekal di bawah sinar matahari, semakin banyak toksin solanin dihasilkan di dalamnya. Penumpukan solanin boleh menyebabkan kawasan kulit dan daging menjadi hijau. Bagaimanapun, "hijau" ini tidak boleh dimakan oleh manusia atau haiwan. Oleh itu, pastikan untuk memotong serpihan hijau sambil mengupas, atau lebih baik, jauhkan dari kentang tersebut sama sekali..

Ngomong-ngomong, kentang bukan sahaja dapat memberikan kejutan yang tidak menyenangkan. Adakah anda tahu mengapa anda tidak boleh membeli lemon dengan bintik-bintik ?

Adakah anda menyukai artikel itu? Kemudian sokong kami, tekan:

Adakah makan kentang hijau atau racun?

Apabila anda melihat sebungkus kentang dan mendapati kentang berwarna hijau, anda pasti tertanya-tanya sama ada membuangnya atau tidak. Sebilangan orang membuang kentang hijau, sementara yang lain mengikis kawasan hijau dan menggunakannya. Namun, kentang hijau lebih dari sekadar tidak diingini kerana boleh membahayakan. Sebenarnya, warna hijau sesekali dan rasa pahit kentang mungkin menunjukkan adanya toksin. Sebilangan orang tertanya-tanya apakah kentang goreng boleh dimakan, atau jika tidak sihat, atau jika kentang boleh dimakan jika tompok hijau dikeluarkan dari mereka, dan jika itu menjadikannya selamat untuk dimakan. Dalam artikel ini, kami akan membahas semua yang perlu anda ketahui mengenai kentang hijau dan sama ada ia membahayakan kesihatan anda..

Mengapa kentang bertukar menjadi hijau

Penghijauan kentang adalah proses semula jadi. Apabila kentang terkena cahaya, mereka mula menghasilkan klorofil, pigmen hijau yang memberi banyak warna pada tumbuhan dan alga. Ini menyebabkan kentang berkulit terang berubah warna dari kuning atau coklat muda menjadi hijau. Proses ini juga berlaku pada kentang berkulit gelap, walaupun pigmen gelap dapat menutupi ini - kentang berwarna hijau di bawah kulit.

Kentang berkulit gelap dapat diperiksa penghijauan dengan hanya mengikis sebahagian kecil kulit..

Klorofil juga membolehkan tanaman mendapatkan tenaga dari matahari melalui fotosintesis. Melalui proses ini, tumbuhan dapat menghasilkan karbohidrat dan oksigen dari cahaya matahari, air dan karbon dioksida..

Klorofil, yang memberikan warna hijau kepada kentang, sama sekali tidak berbahaya. Sebenarnya, ia terdapat dalam banyak makanan tumbuhan yang anda makan setiap hari. Walau bagaimanapun, menghijau kentang juga dapat memberi isyarat pengeluaran sesuatu yang kurang diingini dan berpotensi berbahaya - sebatian tumbuhan beracun yang disebut solanine..

Mari kita ringkaskan:

Apabila kentang terkena cahaya, mereka menghasilkan klorofil, pigmen yang menjadikan kentang berwarna hijau. Klorofil sendiri sama sekali tidak berbahaya, tetapi dapat memberi isyarat kehadiran toksin.

Kentang hijau boleh menjadi toksik

Apabila terdedah kepada cahaya menyebabkan kentang menghasilkan klorofil, ia juga dapat merangsang pengeluaran sebatian tertentu yang melindungi daripada kerosakan dari serangga, bakteria, kulat, atau binatang lapar..

Malangnya, sebatian ini boleh menjadi toksik bagi manusia..

Solanine, toksin utama yang dihasilkan kentang, berfungsi dengan menghalang enzim yang terlibat dalam pemecahan neurotransmitter tertentu. Ia juga berfungsi dengan merosakkan membran sel dan boleh mempengaruhi kebolehtelapan usus anda secara negatif. Solanine biasanya terdapat dalam kulit dan daging kentang dalam jumlah kecil, dan dalam jumlah besar di bahagian tanaman kentang yang lain. Tetapi, apabila terkena cahaya matahari atau rosak, kentang menghasilkan lebih banyak toksin ini..

Klorofil adalah petunjuk yang baik untuk tahap solanin yang tinggi dalam kentang, tetapi tidak sesuai. Walaupun keadaan yang sama mendorong pembentukan kedua solanin dan klorofil, ia dihasilkan secara bebas antara satu sama lain. Sebenarnya, bergantung pada varietas, satu kentang dapat berubah menjadi hijau dengan cepat tetapi mengandungi kadar solanin yang sederhana, sementara yang lain dapat berubah menjadi hijau perlahan tetapi mengandungi sejumlah besar toksin ini..

Namun, menghijau kentang adalah tanda bahawa mereka mungkin mula menghasilkan lebih banyak solanin..

Mari kita ringkaskan:

Apabila terkena cahaya, kentang menghasilkan racun yang disebut solanine. Ia melindunginya dari serangga dan bakteria, tetapi beracun bagi manusia. Kentang penghijauan adalah petunjuk yang baik untuk kehadiran solanine.

Berapa banyak solanin yang boleh membahayakan

Sukar untuk mengatakan dengan tepat berapa dos solanin yang berasal dari kentang yang dimakan akan membuat anda merasa sakit, kerana tidak beretika untuk mengujinya pada manusia. Ia juga bergantung pada toleransi dan ukuran badan individu..

Walau bagaimanapun, laporan mengenai kes keracunan solanin dan satu kajian toksikologi pada manusia dapat memberikan idea yang baik..

Nampaknya pengambilan berat badan 2 mg / kg cukup untuk menimbulkan gejala, walaupun 1,25 mg / kg mungkin cukup untuk membuat beberapa orang merasa tidak sihat.

Ini bermaksud bahawa makan 450 gram kentang, yang melebihi tahap 20 mg solanin yang boleh diterima setiap 100 gram, sudah cukup bagi orang 50 kg untuk merasa tidak sihat..

Sekiranya kentang mengumpul solanin dalam jumlah yang banyak, atau jika orang dewasa berat badannya rendah atau kecil, makan lebih sedikit mungkin cukup untuk membuat mereka merasa tidak sihat..

Keistimewaan keracunan solanin adalah:

  • loya
  • muntah
  • cirit-birit
  • berpeluh
  • sakit kepala
  • sakit perut

Sekiranya simptom-simptom ini ringan, ia akan hilang dalam masa 24 jam..

Dalam kes yang melampau, akibat yang serius telah dilaporkan, seperti:

  • lumpuh
  • sawan
  • masalah pernafasan
  • koma
  • malah kematian

Mari kita ringkaskan:

Kentang, yang sangat tinggi kandungan solanin, boleh menyebabkan mual, muntah, dan sakit kepala. Dalam kes yang melampau, lumpuh, koma, atau bahkan kematian boleh berlaku.

Bolehkah solanine dikeluarkan dengan mengupas atau merebus kentang hijau

Jumlah solanin terbesar terdapat di kulit kentang. Tetapi bolehkah anda makan kentang hijau jika memotongnya? Sebenarnya, mengupas kentang hijau dapat mengurangkan kadarnya..

Penyelidik menganggarkan bahawa mengupas kentang menghilangkan sekurang-kurangnya 30% sebatian tumbuhan beracunnya. Walau bagaimanapun, ini masih meninggalkan 70% sebatian dalam pulpa kentang. Ini bermaksud bahawa kentang yang dikupas dengan kepekatan solanin yang sangat tinggi mungkin mengandungi cukup toksin ini sehingga menyebabkan gejala di atas..

Bolehkah kentang hijau direbus dan adakah ia akan membuang toksin yang terdapat di dalamnya? Sayangnya, kaedah mendidih dan memasak lain, termasuk memanggang, memasak gelombang mikro, atau menggoreng, tidak mengurangkan tahap solanin dengan ketara. Oleh itu, mereka tidak akan menjadikan kentang hijau lebih selamat untuk dimakan..

Sekiranya kentang hanya mempunyai beberapa bintik hijau kecil, anda boleh memotongnya. Oleh kerana solanin juga dihasilkan dalam kepekatan yang lebih tinggi di sekitar mata atau anak benih kentang, ia juga harus dikeluarkan.

Walau bagaimanapun, jika kentang sangat hijau atau terasa pahit (tanda solanine), lebih baik membuangnya sama sekali..

Mari kita ringkaskan:

Mengupas kentang hijau mengurangkan tahap solanin di dalamnya, tetapi memasak tidak mengurangkan tahap toksin ini dengan cara apa pun. Sekiranya kentang sangat hijau atau terasa pahit, anda juga harus membuangnya..

Cara mencegah penghijauan kentang

Nasib baik, laporan keracunan solanin jarang berlaku. Walau bagaimanapun, data tersebut mungkin tidak dilaporkan kerana sifat umum dari simptomnya. Kentang yang mengandungi kadar solanin yang tidak dapat diterima biasanya tidak berakhir di kedai runcit. Namun, jika kentang tidak ditangani dengan betul, ia dapat menghasilkan solanin setelah dihantar ke pasar raya atau disimpan di dapur anda. Oleh itu, penyimpanan kentang yang betul adalah penting untuk mengelakkan tahap solanin yang lebih tinggi daripada berkembang..

Kerosakan fizikal, pendedahan cahaya dan suhu tinggi atau rendah adalah faktor utama yang mendorong kentang menghasilkan lebih banyak solanin.

Sebelum membeli kentang, pastikan untuk memeriksa kerosakan atau penghijauan. Simpan di rumah di tempat yang sejuk dan gelap, seperti ruang bawah tanah. Untuk melindungi dari cahaya, ia harus disimpan dalam beg buram atau beg plastik.

Penyejukan tidak sesuai kerana terlalu sejuk untuk kentang. Beberapa kajian bahkan mendapati tahap solanin meningkat kerana penyimpanan pada suhu rendah, seperti di dalam peti sejuk. Lebih-lebih lagi, dapur atau pantri rata-rata terlalu panas untuk penyimpanan jangka panjang..

Sekiranya anda tidak mempunyai cukup ruang untuk menyimpan kentang, hanya beli jumlah produk ini yang anda ingin gunakan. Simpan di dalam beg legap di bahagian belakang kabinet atau laci untuk perlindungan yang lebih baik dari cahaya dan panas.

Mari kita ringkaskan:

Kentang yang tinggi solanin biasanya tidak berakhir di kedai runcit. Walau bagaimanapun, penting untuk menyimpan kentang anda dengan betul agar tidak berubah menjadi hijau setelah dibeli..

Ringkaskan

  • Kentang hijau harus diberi perhatian serius.
  • Walaupun hijau tidak berbahaya dengan sendirinya, ia dapat menunjukkan adanya toksin yang disebut solanine.
  • Mengupas kentang hijau dapat membantu mengurangkan kadar solanin, tetapi setelah kentang berubah menjadi sangat hijau, lebih baik membuangnya sepenuhnya..
  • Sentiasa periksa kentang untuk menghijau dan rosak sebelum membeli, dan simpan di tempat yang sejuk dan gelap untuk mengelakkannya berubah menjadi hijau.

Adakah artikel ini membantu anda? Kongsikan kepada orang lain!

Adakah anda tahu apa yang anda makan ?! Adakah mungkin untuk makan kentang tumbuh?

Pada musim bunga, semua kentang tahun lalu bercambah - ini adalah proses biasa yang berlaku dari bulan Mac, walaupun ubi disimpan di bilik bawah tanah yang lengkap. Sekiranya anda menyimpan tanaman di balkoni atau di ruang belakang, anda akan menghadapi masalah ini pada akhir Februari..

Umbi lama kering dan berkerut, pucuk muncul di atasnya. Sehingga beberapa dekad yang lalu, tidak ada yang memikirkan apakah mungkin memakan kentang yang tumbuh. Pada musim bunga, tumbuh-tumbuhan pecah, lapisan kulit yang lebih tebal dikeluarkan semasa pembersihan dan hasil panen tahun lalu dimakan. Tidak ada yang takut dengan bahaya yang mungkin terjadi, tidak ada informasi mengenai keracunan besar-besaran dengan kentang yang tumbuh.

Sekarang, setelah berminat dengan pemakanan yang sihat dan mengubah keadaan penyimpanan, timbul persoalan: adakah mungkin makan kentang yang tumbuh? Cara menggunakannya dengan betul dan apabila anda harus membuang sisa-sisa tanaman lama, baca terus.

Mengapa kentang tumbuh dianggap berbahaya

Kentang dengan sisi hijau pasti berbahaya. Ia bertukar menjadi hijau daripada bersentuhan dengan udara dan cahaya matahari akibat pembentukan klorofil. Dengan sendirinya, ia tidak berbahaya, tetapi di bawah pengaruh haba dan cahaya pada umbi seperti itu, bahan kimia dihasilkan secara aktif untuk pertumbuhan dan perkembangannya yang lebih jauh..

Proses biologi semula jadi ini tidak membawa akibat yang paling menyenangkan bagi manusia - solanine dilepaskan, yang beracun dalam jumlah besar.

Sedikit botani: mengapa kentang tumbuh

Dari sudut pandang biologi, ubi kentang, seperti biji atau mentol tanaman lain, adalah tempat pembiakan. Dari situ, dalam keadaan yang sesuai, dalam kehangatan dan kelembapan yang mencukupi, pucuk muda menerobos dan meregangkan cahaya. Itulah sebabnya bahan berguna terkumpul dalam ubi kentang: mineral, vitamin dan kanji. Apabila pucuk memperoleh kekuatan, mereka mengeluarkan semua unsur berharga dari asas nutrien. Oleh itu, kentang yang ditumbuhkan menjadi lembut dan berkerut. Di samping itu, di hadapan cahaya matahari, ia menghasilkan bahan pelindung - solanine

. Ia biasanya dijumpai di semua bahagian kentang dalam jumlah kecil, tetapi semasa musim tanam, di bawah pengaruh sinaran ultraviolet, kepekatannya mencapai tahap yang cukup tinggi..

Bahan inilah yang beracun bagi manusia dan haiwan..

Kehadirannya dalam makanan harus mendorong pengguna untuk lebih memperhatikan bahagian dan pemprosesan makanan untuk mengelakkan keracunan..

Mengapa anda tidak boleh makan kentang

Lebih dekat dengan musim bunga, bahan berbahaya terkumpul di dalam ubi, dan sifat bermanfaat hilang. Kedai kentang mula tumbuh dengan cepat di rumah, tetapi banyak yang tidak membuangnya, menyesali wang yang dibelanjakan atau tidak mengetahui bahaya.

Sama ada anda boleh memakannya bergantung pada jumlah dan panjang prosesnya. Kentang dengan kulit licin, memiliki 5-7 tunas hingga 1 cm, boleh dimakan setelah rawatan panas, ia tidak beracun di dalamnya.

Bahagian mana yang paling berbahaya

Bahan beracun disebarkan secara tidak rata di dalam ubi. Kepekatan tertinggi - di bawah kawasan hijau pada kulit, di sekitar mata dan di pucuk.

Kentang yang dikerut, lembut, bercambah dengan pucuk panjang tidak boleh dimakan. Oleh kerana solanine sudah menembusi jauh ke dalam, membuang tunas dan memotong kulitnya tidak akan mengubah apa-apa. Bahan berbahaya yang tinggal mencukupi untuk keracunan.

Mengapa solanin berbahaya?

Semua bahagian kentang, dari bahagian atas hingga akar, mengandungi bahan ini, terutama pada bunga dan buah beri. Ia terkumpul di ubi semasa penyimpanan. Pada musim luruh, solanin sangat sedikit, menjelang Februari kandungannya berlipat ganda, dan pada musim bunga mencapai kepekatan tertinggi. Oleh itu, makan kentang tahun lalu pada bulan Oktober adalah jalan langsung untuk keracunan..

Solanin mempunyai fungsi pelindung untuk tanaman. Ia mempunyai sifat racun kulat dan racun serangga, meningkatkan daya tahan terhadap perosak dan penyakit. Tetapi bagi haiwan dan manusia, ia beracun.

Solanine merosakkan sel darah merah dalam darah, ia memudaratkan sistem saraf dan imun manusia.

Rujukan. Dalam jenis kentang moden, kandungan bahan ini dikurangkan, tidak cukup untuk keracunan serius.

Tanda-tanda keracunan solanin

Semasa keracunan dengan solanine, seseorang mengalami gejala berikut:

  • kelesuan;
  • loya;
  • sensasi terbakar di tekak;
  • sakit kepala;
  • sakit perut dan sakit usus;
  • gegaran;
  • kehilangan orientasi di ruang angkasa;
  • peningkatan suhu badan.

Dos solanin yang berbahaya bagi manusia bermula pada 300 mg.

Adakah tumbuh-tumbuhan beracun?

Melihat kentang dengan teliti, anda akan melihat "mata" - bintik-bintik kecil yang kelihatan pada kulit ubi. Ini sebenarnya adalah simpul batang. Dan pada batang biasa - di atas tanah - mereka memberikan dahan dan daun baru. Di sinilah pucuk mula tumbuh jika anda lupa kentang di dalam almari untuk masa yang lama.

Mata kentang sebenarnya adalah simpul batang, dari mana pucuk baru tumbuh. Mereka bangun dan mula tumbuh berkat kehangatan rumah anda, dan jika kentang dalam keadaan terang, prosesnya akan dipercepat. Oleh itu, disyorkan untuk menyimpan ubi di tempat yang sejuk dan gelap - ini akan memanjangkan tempoh tidak aktif. Nah, bagaimana dengan penghijauan? Sebilangan besar daripada kita tahu kita tidak boleh makan kentang hijau - tetapi mengapa? Di bawah pengaruh cahaya, reaksi fisiologi tertentu dicetuskan pada umbi. Warna hijau disebabkan oleh pembentukan klorofil - dan ini sama sekali tidak berbahaya, tisu sedemikian, sebenarnya mengandungi sejumlah besar garam mineral berguna (misalnya, besi). Sayuran berdaun yang dimakan memperoleh warna hijau yang kaya melalui proses yang serupa..


Di bawah pengaruh haba dan cahaya, proses biologi semula jadi dipicu pada umbi. Tetapi cahaya dan haba juga merangsang pembentukan solanin, bahan kimia yang dapat menyebabkan gejala keracunan pada manusia ketika ditelan dalam jumlah besar. Gejala termasuk loya, muntah, kekejangan perut, tekak terbakar, sakit kepala, dan pening. Sebagai peraturan, bahan ini tertumpu di bawah kulit kentang (bersama dengan klorofil), dan juga pada tunas yang terbentuk. Oleh itu, anda tidak boleh makan kentang hijau dan tumbuh..

Manfaat dan keburukan kentang

Kentang yang telah tumbuh tidak akan membahayakan jika dimasak dengan betul. Untuk mendapat keracunan, anda perlu memakannya dalam jumlah banyak mentah, bersama dengan kecambah dan kulit hijau..

Kentang lama yang dimasak tidak berbahaya jika anda mengupasnya terlebih dahulu, membuang mata dan tumbuh, dan memotong kawasan hijau. Tetapi faedah dari makanan seperti itu akan kecil. Oleh kerana proses memproses nutrien yang terdapat di dalam ubi bermula pada musim bunga, gula, karbohidrat dan vitamin yang diperlukan seseorang musnah.

Kentang tetap berguna selagi ukuran pucuk yang tumbuh tidak melebihi 1 cm. Unsur surih, karbohidrat dan vitamin dalam produk sedemikian tersedia untuk diasimilasi oleh tubuh manusia. Tetapi sebaik sahaja ukuran anak benih melebihi 2-4 cm, tidak ada nutrien yang tinggal di umbi seperti itu, hanya pati.

Kentang bercambah digunakan dalam perubatan rakyat. Dalam dos kecil, solanin toksik boleh menjadi ubat. Warna alkohol disediakan dari tumbuh-tumbuhan. Ini bermaksud menggosok tempat sakit dan membuat kompres. Untuk menyediakan warna, ambil pucuk sepanjang 5-10 cm, basuh, keringkan, giling dan campurkan dengan alkohol atau vodka.

Anda tidak boleh memperlakukan tingtur dengan ringan, bagaimanapun, ia mengandungi racun yang boleh menyebabkan bahaya serius pada tubuh. Semasa merawat, sangat mustahak untuk menukar alkohol tincture dan larutan berair. Sekiranya ubat itu diminum terlalu banyak, gejala berikut mungkin berlaku: muntah, mual, degupan jantung meningkat, sakit kepala. Dalam kes ini, perlu membilas perut dan menggunakan sorben..

Seperti mana-mana ubat, tincture pada ubi kentang mempunyai kontraindikasi.

Tidak dapat menggunakan pucuk kentang

Tincture tunas kentang tidak boleh digunakan oleh wanita hamil, wanita menyusui, kanak-kanak di bawah 12 tahun, pesakit diabetes mellitus. Juga, tidak boleh disyorkan untuk menanam ubi kentang bagi orang yang menderita penyakit kelamin..

Anda tidak boleh minum tincture pucuk kentang untuk pesakit dengan keseimbangan asid-basa

. Ia dikontraindikasikan untuk orang dengan penyakit usus - enterocolitis, kolitis dan enteritis pada peringkat akut.

Cara memasak kentang tua yang betul

Umbi rebus tidak membahayakan kesihatan, anda boleh rebus. Semua kaedah memasak yang lain tidak digalakkan. Anda tidak boleh mendidih dengan seragam, goreng atau bakar kentang seperti itu.

Oleh kerana lebih daripada 90% toksin terkonsentrasi di kulit dan pulpa di bawahnya, hanya 5-10% bahan berbahaya yang tinggal di dalam umbi yang dikupas. Lebih-lebih lagi, kebanyakannya dibasuh dengan air. Oleh itu, setelah merebus kentang hingga masak atau separuh masak, toskan air di mana ia dimasak. Selepas itu, anda boleh membakarnya, menambah sup, membuat kentang tumbuk, digunakan sebagai pengisian pai dan ladu..

Penting! Kanak-kanak di bawah umur 3 tahun tidak boleh diberi hidangan dari kentang yang tumbuh.

Cara lain untuk menggunakan kentang tua dengan tauge adalah sebagai bahan mentah untuk pengeluaran moonshine.

Apa itu kentang?

Ramai yang menganggap kentang sebagai sayuran akar kerana tumbuh di bawah tanah - seperti wortel, parsnips, dan lain-lain. Sebenarnya, ia adalah sejenis "batang yang diubah" yang dikenali sebagai umbi. Batang yang pekat dan padat itu terbentuk di bawah tanah dan kekal di sana setelah tanaman induk (yang memberikan tanaman tahun semasa) mati. Ini membolehkan tanaman bertahan pada musim sejuk, kerana umbi jauh di bawah permukaan tanah, di mana ia terlindung dari fros..
Sebilangan besar daripada kita tahu bahawa ubi kentang tinggi karbohidrat. Ini kerana mereka memerlukan makanan yang mencukupi untuk bertahan musim sejuk. Makanan dalam bentuk gula berasal dari fotosintesis - anda mungkin ingat dari kursus biologi sekolah anda bahawa ini adalah proses di mana tumbuhan menggunakan tenaga cahaya matahari untuk menghasilkan gula (glukosa) dari karbon dioksida dan air.

Tumbuhan menggunakan sebahagian daripada tenaga ini, tetapi tanaman tahunan - yang hidup lebih dari dua musim - menyimpan tenaga untuk mula tumbuh pada musim bunga berikutnya. Mereka memerlukan makanan untuk tumbuh-tumbuhan untuk mencapai permukaan tanah, keluar dari tanah dan membentuk daun di mana fotosintesis akan bermula. Dengan kata lain, ubi kentang mengandungi "makan tengah hari yang dibungkus" yang akan menolong mereka melewati musim sejuk dan mula tumbuh pada musim bunga..

Kentang tumbuh sebagai makanan haiwan kesayangan

Untuk kucing dan anjing, anda boleh mencampurkan kentang ke dalam bubur atau makanan biasa mereka yang lain, tetapi tidak lebih kerap daripada seminggu sekali. Sebaiknya kecualikan produk ini dari makanan haiwan kesayangan sama sekali..

Penting! Dos solanin yang mematikan untuk haiwan - dari 0.6 mg setiap 1 kg berat badan.

Babi dan arnab yang disembelih ditambah kentang untuk diberi makan. Ia disediakan dengan cara yang sama seperti makanan manusia - kupas kulitnya dengan lapisan tebal dan rebus.

Mengapa kentang tumbuh dianggap berbahaya

Semua bahagian tanaman kentang, dari bahagian atas hingga akar, mengandungi bahan toksik solanin. Semasa musim tanam, solanin paling banyak terdapat pada bunga dan buah beri. Pada musim luruh, 100 g ubi mengandungi 2-10 mg solanine - sedikit berbanding dengan fakta bahawa kentang yang baru dituai adalah gudang vitamin yang sebenarnya. Jus kentang mempunyai sifat penyembuhan; dalam dos minimum, solanine tidak membahayakan tubuh.

Tetapi sejak Januari, jumlah vitamin dalam kentang berkurang, tetapi solanin terkumpul. Toksin di dalam umbi disebarkan secara tidak rata: kebanyakannya (80-90%) berada tepat di bawah kulit, berhampiran mata. Terutama terdapat banyak solanin pada umbi yang telah lama terbakar dalam cahaya dan kerana ini telah berubah menjadi hijau. Tumbuhan yang sangat beracun.


Kentang bercambah mengandungi tauge yang paling beracun

Keracunan solanin disertai dengan kelesuan, sakit kepala, muntah, bahan tersebut mendorong penguraian eritrosit. Tetapi agar gejala tersebut muncul, anda perlu mengambil 200-400 mg solanine. Sekiranya kita menganggap bahawa pada bulan Februari kandungan solanin dalam ubi berlipat ganda, maka untuk mendapat keracunan, anda perlu makan 1-2 kg kentang dengan kulitnya.

Solanine hampir tidak terurai dalam air, tetapi dibasuh sebahagiannya semasa memasak. Sekiranya anda mengeluarkan lapisan kupas tebal dari umbi (setebal 2-3 mm) dan memotong semua mata, maka 10-20% jumlah awal solanin akan kekal di dalam pulpa.

Oleh itu kesimpulannya: ubi kentang dalam dos sederhana tidak begitu berbahaya, walaupun sangat sedikit manfaatnya, kerana hampir tidak ada vitamin di dalam ubi.

Adakah ubi kentang bercambah berbahaya?

Umbi, bahagian atas dan juga bunga kentang mengandungi bahan berbahaya - solanine.

Kepekatan tertinggi diperhatikan semasa musim tanaman tumbuh. Semasa musim menuai, tahapnya kembali menurun ke tahap yang selamat, dan komposisinya menjadi penuh dengan sejumlah besar unsur surih dan vitamin yang berguna.

Tertakluk pada ciri penyimpanan produk, sifat bermanfaat umbi kekal selama 4-5 bulan. Selepas ini, peningkatan kadar solanin diperhatikan, yang merupakan ciri perkembangan musim tanam baru. Mereka. tahap solanin meningkat lagi. Dan ini berlaku paling kerap pada bulan-bulan musim sejuk - Januari dan Februari. Kepekatan racun diedarkan secara tidak sekata. Lebih dari 90% daripadanya jatuh pada kulit ubi dan matanya.

Kecuaian dalam penggunaan produk sedemikian, kegagalan mematuhi peraturan rawatan haba mengancam seseorang dengan keracunan teruk. Gejala berbeza-beza:

  • sakit kepala;
  • loya;
  • muntah;
  • kelemahan;
  • cirit-birit;
  • peningkatan suhu badan.

Lebih baik mengelakkan makan ubi hijau. Kepekatan racun di dalamnya adalah yang tertinggi.

Apa yang perlu dilakukan dengan ubi kentang

Jadi kentang telah tumbuh. Sudah tentu, hotheads akan menasihatkan untuk membuangnya. Tetapi sebelum kentang paling awal matang - sekurang-kurangnya 3-4 bulan. Dan selama ini keluarga perlu makan sesuatu.

Oleh itu, anda harus membeli kentang. Tidak ada jaminan bahawa di pasar atau di pasar raya tidak akan sama persis seperti yang dibuang, tetapi dengan tunas yang pecah. Di pasar raya, umbi berbaring sepanjang hari di lantai perdagangan, jadi mereka menjadi hijau lebih cenderung daripada di rumah.

Amat berbahaya untuk membeli kentang muda yang sangat kecil di pasar pada awal musim bunga dengan kulit yang halus dan bersih, yang kelihatan seperti dicuci, tanpa ciri "keriting". Selalunya, penjual yang tidak bertanggungjawab mengeluarkan nodul yang tumbuh di kemudahan simpanan kentang muda. Terdapat begitu banyak solanin dalam umbi sedemikian sehingga benar-benar boleh diracun..

Di samping itu, jika kentang ditanam di kebun mereka sendiri, maka setiap orang normal menyesal atas kerja mereka. Oleh itu, ubi kentang perlu dibuang dengan cara perniagaan..

Cara memasak kentang

Sekiranya kentang telah tumbuh, mereka tidak boleh direbus dengan seragamnya dan dibakar dalam kulit, tidak digalakkan menggorengnya (termasuk memasak pancake kentang). Anda tidak boleh minum jus ubi mentah untuk tujuan perubatan. Cara memasak yang terbaik adalah mendidih, tetapi rebusan juga dibenarkan..

Kentang yang dikupas ditambahkan ke sup, kentang tumbuk, zrazy, dan kaserol disediakan dari dalamnya. Sekiranya anda mahukan kentang bakar, rebus hingga separuh masak, kemudian bakar di dalam ketuhar dengan minyak zaitun dan rempah atau dalam krim masam (dalam gaya negara). Sebaiknya gabungkan hidangan kentang dengan produk yang meneutralkan racun dan mengeluarkannya dari badan.

Produk yang paling biasa:

  • kobis. Ia ditambahkan ke sup, sup kubis; salad dari segar atau sauerkraut disajikan dengan hidangan kedua;
  • bit: rebus - dalam borscht, vinaigrette, mentah - dalam salad Korea;
  • kehijauan;
  • kunyit;
  • bawang putih;
  • krim masam. Untuk kursus kedua, anda boleh menyediakan sos krim masam 250 ml, cengkih bawang putih 4-5 cincang dan sebilangan besar dill cincang halus (kira-kira 50 g), garam dan lada hitam secukup rasa. Semua produk dicampurkan dengan teliti dan sos yang dihasilkan disebat.

Tidak kira seberapa enak kentang yang dimasak, anda tidak boleh memberi makan anak-anak di bawah umur 3 tahun dengan hidangan dengan mereka..

Tumbuh kentang dalam diet haiwan peliharaan

Kucing dan anjing dibenarkan memberikan kentang dalam jumlah yang sedikit. Sekiranya anda tidak melebihi dos ini dan seminggu sekali secara beransur-ansur campurkan kentang kupas dan rebus ke dalam makanan, maka keracunan solanin tidak mengancam haiwan peliharaan.

Lebih keras dengan arnab. Dos yang mematikan bagi mereka ialah 0.6-1.2 g solanine setiap 1 kg berat hidup. Sekiranya arnab hiasan tinggal di pangsapuri sebagai haiwan kesayangan, maka lebih baik tidak memberinya kentang sama sekali pada musim bunga. Sekiranya arnab dibesarkan untuk daging, maka kentang rebus dapat membentuk 40-60% dari diet (ubi harus dipilih dan dibersihkan dengan cara yang sama seperti untuk manusia). Bagaimanapun, anda tidak boleh memberikan kentang mentah kepada arnab..

Untuk haiwan ternakan besar, kentang dikupas, direbus, dicampurkan dengan bijirin atau makanan campuran.

Pada awal bulan Mac, kentang kebanyakan jenis pertengahan musim bercambah walaupun di bilik bawah tanah yang lengkap. Tukang kebun yang menyimpan tanaman di balkoni atau di pantri telah menghadapi masalah ini sejak Februari.

Bahkan 20 tahun yang lalu, tidak ada yang akan memikirkan sama ada mereka memakan kentang. Tumbuh pecah, dan ubi dimakan. Keracunan massa tidak didaftarkan. Tetapi pada masa kita, sebilangan penyokong gaya hidup sihat yang terlalu bersemangat berpendapat bahawa kentang seperti itu hampir mematikan..

Boleh kentang yang dimakan dimakan

Ramai orang tahu bahawa kentang yang telah bertukar hijau pada musim bunga mulai terasa pahit dan tidak boleh dimakan. Bagi kentang "tumbuh", pendapat berbeza. Seseorang takut keracunan, sementara yang lain, dengan cara lama, hanya memotong tunas dan memasak kentang dengan cara biasa.

Sudah tentu, sangat disayangkan untuk membuang bahagian berharga dari penuaian tahun lalu, terutama ketika belum dekat dengan yang berikutnya. Selain itu, tidak ada jaminan bahawa kentang yang ditawarkan di rak kedai pada musim sejuk-musim bunga belum tumbuh. Mari kita fikirkan bagaimana menjadi dan adakah mungkin makan kentang pada musim bunga.

Ahli botani dan pakar pemakanan berpendapat bahawa tidak ada larangan kategorik terhadap penggunaan produk tersebut. Tetapi sebelum anda memasukkannya ke dalam diet, anda perlu menilai keadaannya dengan teliti:

  • Kentang tidak boleh lembut
    , walaupun berair - ia masih mengandungi bahan berguna.
  • Panjang pucuk tidak boleh lebih dari 1 cm
    , dan bilangan mereka tidak boleh melebihi 3-4 primordia. Walaupun ini adalah benjolan kecil, tidak ada bahaya dari produk, tetapi tidak ada gunanya makan kentang yang tumbuh dengan banyak.
  • Tidak boleh ada tempat busuk di umbi
    atau pulau kecil. Pakar mengatakan bahawa dalam kes seperti itu
    toksin tersebar di seluruh kentang, dan memotong bahagian yang manja tidak akan memperbaiki keadaan
    .
    Kentang seperti itu mesti dibuang.
    Anda juga tidak perlu kecewa dengan produk "manja" - banyak ubi yang tumbuh boleh dijadikan benih untuk penuaian baru.

Mengapa kentang tumbuh dianggap berbahaya

Semua bahagian tanaman kentang, dari bahagian atas hingga akar, mengandungi bahan toksik solanin. Semasa musim tanam, solanin paling banyak terdapat pada bunga dan buah beri. Pada musim luruh, 100 g ubi mengandungi 2-10 mg solanine - sedikit berbanding dengan fakta bahawa kentang yang baru dituai adalah gudang vitamin yang sebenarnya. Jus kentang mempunyai sifat penyembuhan; dalam dos minimum, solanine tidak membahayakan tubuh.

Tetapi sejak Januari, jumlah vitamin dalam kentang berkurang, tetapi solanin terkumpul. Toksin di dalam umbi disebarkan secara tidak rata: kebanyakannya (80-90%) berada tepat di bawah kulit, berhampiran mata. Terutama terdapat banyak solanin pada umbi yang telah lama terbakar dalam cahaya dan kerana ini telah berubah menjadi hijau. Tumbuhan yang sangat beracun.

Kentang bercambah mengandungi tauge yang paling beracun

Keracunan solanin disertai dengan kelesuan, sakit kepala, muntah, bahan tersebut mendorong penguraian eritrosit. Tetapi agar gejala tersebut muncul, anda perlu mengambil 200-400 mg solanine. Sekiranya kita menganggap bahawa pada bulan Februari kandungan solanin dalam ubi berlipat ganda, maka untuk mendapat keracunan, anda perlu makan 1-2 kg kentang dengan kulitnya.

Solanine hampir tidak terurai dalam air, tetapi dibasuh sebahagiannya semasa memasak. Sekiranya anda mengeluarkan lapisan kupas tebal dari umbi (setebal 2-3 mm) dan memotong semua mata, maka 10-20% jumlah awal solanin akan kekal di dalam pulpa.

Oleh itu kesimpulannya: ubi kentang dalam dos sederhana tidak begitu berbahaya, walaupun sangat sedikit manfaatnya, kerana hampir tidak ada vitamin di dalam ubi.

Apa yang perlu dilakukan dengan kentang yang tumbuh

Jadi kentang telah tumbuh. Sudah tentu, hotheads akan menasihatkan untuk membuangnya. Tetapi sebelum kentang paling awal matang - sekurang-kurangnya 3-4 bulan. Dan selama ini keluarga memerlukan sesuatu untuk dimakan.

Oleh itu, anda harus membeli kentang. Tidak ada jaminan bahawa di pasar atau di pasar raya tidak akan sama persis seperti yang dibuang, tetapi dengan tunas yang pecah. Di pasar raya, umbi berbaring sepanjang hari di lantai perdagangan, jadi mereka menjadi hijau lebih cenderung daripada di rumah.

Amat berbahaya untuk membeli di pasar kentang muda yang sangat kecil dengan kulit yang halus dan bersih, yang kelihatan seperti yang dicuci, tanpa ciri "keriting" pada awal musim bunga. Selalunya, penjual yang tidak bertanggungjawab mengeluarkan nodul yang tumbuh di kemudahan simpanan kentang muda. Terdapat begitu banyak solanin dalam umbi sedemikian sehingga benar-benar boleh diracun..

Di samping itu, jika kentang ditanam di kebun mereka sendiri, maka setiap orang normal menyesal atas kerja mereka. Oleh itu, ubi kentang perlu dibuang dengan cara perniagaan..

Umbi yang mula tumbuh disusun dengan teliti. Yang busuk dibuang segera: ia tidak sesuai untuk makanan atau benih.

Kentang untuk penanaman harus dipilih pada musim gugur, tetapi banyak tukang kebun tidak. Umbi biji juga boleh dipetik pada musim bunga. Sekiranya mereka bertukar menjadi hijau, jauh lebih baik, dan anda tidak boleh mematahkan tunas.

Tidak busuk, tetapi kentang yang layu, layu adalah bahan mentah yang sangat baik untuk cahaya bulan. Sekiranya anda menyediakan minuman buatan sendiri, menyaringnya 2 kali dan membersihkannya mengikut semua peraturan, ini akan menjadi awal untuk membeli alkohol dan berfungsi sebagai asas terbaik untuk minuman keras dan minuman buatan sendiri.

Kentang hijau tidak boleh dimakan. Walaupun anda memotong bintik hijau, pulpa yang tinggal akan terasa pahit. Namun, tidak ada alasan untuk membuang ubi yang tumbuh, tetapi umbi yang tegas dan tidak hijau: dengan beberapa tempahan, mereka boleh dimakan atau diberi makan kepada binatang peliharaan..

etnosains

Jangan tulis membuang kulit dengan kecambah di tong sampah.

Anda masih memerlukannya, terutama bagi mereka yang sering mengalami sakit sendi: ambil kentang yang telah tumbuh, buang prosesnya dengan teliti, dan tambahkan ke alkohol alkohol

Alat ini boleh digunakan untuk menggosok tempat yang sakit atau membuat kompres..

Warna disiapkan seperti berikut:

  1. Ambil bekas kaca dengan penutup yang ditutup.
  2. Tuangkan 0.5 liter vodka ke dalamnya.
  3. Buangkan dalam bekas 2 sudu besar. anak pokok cincang.
  4. Bekas ditutup dengan penutup dan dihantar ke tempat sejuk yang gelap untuk meresap.

Ubat ini disuntik selama 14 hari. Setelah itu, ia digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan. Lebih baik merawat bintik-bintik yang sakit dengan warna pada waktu malam, sebelum tidur. Ia mempunyai kesan anti-radang dan analgesik ringan. Dengan penggunaan ubat seperti itu, tidur yang tidak selesa sebelum ini akan menjadi kuat dan kesejahteraan pesakit akan bertambah baik.

Artikel berkaitan: Mengapa kentang pecah di tanah - alasan dan penyelesaiannya

Cara memasak kentang

Sekiranya kentang telah tumbuh, mereka tidak boleh direbus dengan seragamnya dan dibakar dalam kulit, tidak digalakkan menggorengnya (termasuk memasak pancake kentang). Anda tidak boleh minum jus ubi mentah untuk tujuan perubatan. Cara memasak yang terbaik adalah mendidih, tetapi rebusan juga dibenarkan..

Kentang yang dikupas ditambahkan ke sup, kentang tumbuk, zrazy, dan kaserol disediakan dari dalamnya. Sekiranya anda mahukan kentang bakar, rebus hingga separuh masak, kemudian bakar di dalam ketuhar dengan minyak zaitun dan rempah atau dalam krim masam (dalam gaya negara). Sebaiknya gabungkan hidangan kentang dengan produk yang meneutralkan racun dan mengeluarkannya dari badan.

Produk yang paling biasa:

  • kobis. Ia ditambahkan ke sup, sup kubis; salad dari segar atau sauerkraut disajikan dengan hidangan kedua;
  • bit: rebus - dalam borscht, vinaigrette, mentah - dalam salad Korea;
  • kehijauan;
  • kunyit;
  • bawang putih;
  • krim masam. Untuk kursus kedua, anda boleh menyediakan sos krim masam 250 ml, cengkih bawang putih 4-5 cincang dan sebilangan besar dill cincang halus (kira-kira 50 g), garam dan lada hitam secukup rasa. Semua produk dicampurkan dengan teliti dan sos yang dihasilkan disebat.

Tidak kira seberapa enak kentang yang dimasak, anda tidak boleh memberi makan anak-anak di bawah umur 3 tahun dengan hidangan dengan mereka..

Kentang boleh membunuh anda. 9 makanan yang mengandungi racun

Dan anda juga tidak perlu ingat ikan puffer yang terkenal. Bahayanya terletak pada makanan yang lebih biasa kita makan setiap hari. Tidak ada masa untuk tarikan eksotik - racun boleh menyala walaupun anda hanya makan kacang biasa. Kami memberitahu anda mengenai produk mudah yang membahayakan manusia.

Kentang

Ia mengandungi racun perosak semula jadi - solanine. Dengan pertolongannya, tanaman ini melawan kulat, jamur, dan melindungi dirinya sendiri. Cadangan utama solanin terdapat di daun dan batang kentang, tetapi terdapat solanin di ubi, terutama di mata dan pucuk, jika kentang sudah tumbuh. Solanine dalam ubi dihasilkan dalam cahaya dan membuatnya terasa dengan warna hijau kentang. Ya, sayur akar hijau bermaksud bahawa ia tidak disimpan dengan betul, dan bukan bahawa ia tidak masak..

Oleh kerana solanine tidak digalakkan memakan kentang yang telah tumbuh. Dianjurkan untuk memotong semua formasi hijau pada umbi. Sekiranya terdapat banyak, maka lebih baik membuang kentang. Sesungguhnya, dalam kuantiti yang banyak, solanin boleh menyebabkan keracunan teruk, muntah dan juga halusinasi..

Sebagai tambahan kepada solanin yang berbahaya, kentang dapat membunuh orang dengan asapnya. Lebih tepat lagi, kentang busuk akan melakukan ini jika disimpan dalam jumlah besar di bilik yang tidak berventilasi. Faktanya ialah sayur-sayuran busuk mengeluarkan sejumlah besar karbon dioksida, dan kerana kentang yang paling sering disimpan di dalam bilik bawah tanah dan dalam kuantiti yang banyak (wortel dan bit biasanya tidak banyak tumbuh), kes keracunan wap kentang agak kerap.

Tomato

By the way, solanine juga terdapat dalam tomato. Dan ada sebilangan besar dari mereka. Tetapi ini berlaku untuk tomato hijau. Apabila buah tumbuh dengan ukuran normal dan mula berubah menjadi putih, dan kemudian berubah menjadi merah jambu dan merah, kandungan solanin menurun ke tahap yang selamat. Oleh itu, jika anda gemar menggoreng tomato hijau, anda harus berhati-hati dan tunggu sebentar sehingga tomato mula memperoleh warna susu..

Cendawan

Semua orang mengingati bahaya agarik bangku pucat dan agar-agar terbang. Pemetik cendawan yang berpengalaman juga tahu bahawa ada cendawan yang boleh dimakan secara bersyarat - contohnya, volnushki, nigella, yang sepatutnya direndam dan kemudian direbus, menukar air 2-3 kali.

Tetapi hanya sedikit yang menyedari bahawa bahkan boletus yang boleh dimakan biasa boleh menimbulkan bahaya - sekiranya sudah tua dan cacing.

Amat berbahaya jika memakan cendawan lama dan terlalu masak yang sudah mula berantakan. Mereka membentuk bahan toksik, produk penguraian protein. Mereka mempunyai kesan toksik pada tubuh manusia dan boleh menyebabkan keracunan yang teruk..

Makanan dalam tin di rumah

Tidak, cendawan atau lada tidak beracun ketika anda memasukkannya ke dalam balang untuk musim sejuk. Tetapi bersama dengan mereka, spora bakteria yang menghasilkan toksin botulinum masuk ke dalam balang. Hasilnya, setelah makanan dalam tin seperti itu, anda boleh mendapat penyakit serius yang mempengaruhi sistem saraf - botulisme. Bakteria menghasilkan toksin pada suhu sedikit di atas suhu bilik dan dengan ketiadaan oksigen, jadi balang cendawan masin yang sedikit dipanaskan adalah persekitaran yang ideal.

Cendawan adalah makanan berisiko untuk botulisme, kerana spora bakteria berbahaya hidup di dalam tanah dan dapat tertangkap di batang jamur. Semasa memasak di rumah, mereka tidak mati, mereka tidak takut dengan suhu di bawah 120 darjah. Selain itu, jika makanan dalam tin disimpan dengan tidak betul, kemungkinan botulisme menjadi sangat tinggi.

Cuka dapat melindungi: dalam persekitaran yang berasid, bakteria tidak menghasilkan toksin botulinum. Oleh itu, lebih baik memetik cendawan buatan sendiri - untuk kebolehpercayaan.

Kerang

Ketika mereka berbicara tentang bahaya dan bahaya kerang, mereka kebanyakan ingat bahawa moluska ini menyaring air dan mengumpulkan bahan berbahaya daripadanya. Oleh itu, jika anda menangkap kerang sendiri, ingatlah bahawa ia boleh diracun dengan racun dari air yang tidak terlalu bersih. Ketika membeli kerang di kedai atau restoran, kemungkinan keracunan kecil, kerana sebelum menjual kerang mereka disimpan di ladang khas selama sebulan atau lebih. Ini dilakukan dengan sengaja supaya kerang dibersihkan sepenuhnya. Lakukan hal yang sama dengan kerang dan tiram, yang menyaring air dengan cara yang serupa..

Jauh lebih berbahaya adalah sesuatu yang lain: pada kerang (dan juga tiram, tetapi lebih jarang), serpihan cengkerang kadang-kadang muncul jika moluska dibuka secara sembarangan. Serpihan seperti itu boleh mencederakan mulut, memotong esofagus dan juga perut. Oleh itu, kerang, tiram dan kerang mesti dikunyah dengan berhati-hati.

Tiram

Musim luruh adalah permulaan musim tiram di hemisfera utara. Dan di bandar-bandar besar terdapat beberapa orang yang menyukainya dan makan berpuluh-puluh. Dan ini boleh membahayakan, kerana tiram boleh mengandungi "vibrio" bakteria berbahaya, yang boleh menyebabkan keracunan yang teruk dan bahkan boleh menyebabkan kejutan septik dengan akibat yang membawa maut. Di Amerika Syarikat, beberapa kes kematian akibat vibriosis telah direkodkan - mangsanya memakan banyak tiram sekaligus. Telah diketahui bahawa bakteria hidup bukan hanya di Amerika, tetapi juga dijumpai di Eropah, walaupun belum ada kematian yang tercatat di sini..

Minuman keras

Biasanya kita jarang memakannya, tetapi bercuti sangat mungkin untuk makan licorice. Dan anda memerlukannya sedikit sahaja - hanya 57 gram selama 2 minggu dapat memberikan masalah jantung. Faktanya adalah bahawa licorice mengandungi glycyrrhizin, bahan yang mengurangkan kadar kalium dalam badan. Akibatnya, tekanan darah dapat meningkat dan kegagalan jantung berlaku..

Gajus

Kacang mentah mengandungi urushiol, toksin organik yang menyebabkan reaksi kulit alergi. Oleh itu, gajus mentah yang sering dijual kepada kita sama sekali tidak mentah, tetapi diproses. Sekiranya anda hanya makan kacang mentah, ketahuilah bahawa walaupun sebilangan kecil boleh menyebabkan reaksi alergi dan keracunan yang teruk.

kacang merah

Tidak semestinya kacang, tidak berbahaya pada pandangan pertama, dimasak sekian lama. Faktanya adalah bahawa ia mengandungi phytohemoglutinin bahan berbahaya, yang dapat membuat membran sel meresap ke bahan berbahaya lain..

Memasak dan merendam jangka panjang memusnahkan racun ini. Lebih-lebih lagi, disyorkan untuk mengalirkan air di mana anda merendam kacang merah, dan memasak segar.