Apa yang orang minum Koumiss?

Kumis adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda. Ia diperoleh hasil penapaian dengan batang asid laktik dan ragi.

Diagihkan di kalangan penduduk Kyrgyzstan, Kazakhstan, Mongolia.

Di Rusia, di republik Altai, Bashkortostan, Buryatia, Dagestan, Kabardino-B alkaria, Dagestan, Kalmykia, Tatarstan, Karachay-Cherkessia, di republik Tyva, Khakassia, Chuvashia, Sakha (Yakutia). Kumis adalah hal biasa dalam kehidupan sehari-hari di daerah di mana penduduknya berasal dari Turki atau Mongolia..

Kumis adalah minuman berbuih. Warnanya keputihan. Rasa manis dan masam.

Buat pertama kalinya, kumis disiapkan oleh suku nomad Asia Tengah dan Mongolia.

Kumis berkhasiat. Kumis kuat juga disediakan, yang mengandungi alkohol 4-5 peratus.

Kumis digunakan untuk merawat sejumlah penyakit perut dan usus. Dan bahkan dalam rawatan beberapa bentuk tuberkulosis.

Kumis - apa itu dan apa rahsia rahsia umur panjang yang disembunyikan oleh Mongolia

Apa yang menarik mengenai minuman bersoda yang terbuat dari susu kuda

Bercakap mengenai produk susu yang ditapai, mustahil untuk menyebut yang paling tidak biasa dari mereka - kumis. Apa itu, bagaimana dan dari apa yang dibuatnya, bagaimana ia berbeza dengan kefir, yogurt atau susu panggang yang biasa?

Saya mencadangkan untuk menyelesaikannya bersama.

Apa ini

Ciri utama kumis adalah bahawa ia terbuat dari susu mares. Ini mungkin kelihatan pelik - bagaimanapun, kebanyakan minuman susu yang ditapai dibuat dari lembu atau kambing. Tetapi cukup untuk mengingat sejarah asal usulnya, dan semuanya menjadi jelas.

Ini adalah hidangan tradisional suku Mongol nomad, yang dikenal sejak zaman Avicenna, dan sejak zaman dahulu lagi, haiwan domestik utama orang-orang ini adalah kuda, bukan seekor lembu..

Sekarang minuman ini dianggap nasional di Kazakhstan, Kyrgyzstan, Mongolia, serta di Bashkiria dan wilayah Turki lainnya di Rusia.

Kumis mempunyai warna putih, rasa masam, pembentukan busa dan kandungan alkohol yang rendah.

Bagaimana dan dari apa ia dibuat

Membuat hidangan kuno ini adalah proses yang panjang yang memerlukan kemahiran dan alat khas..

Cukuplah menyebutkan betapa sukarnya memerah susu ibu yang betul. Udder kuda lebih kecil daripada seekor lembu, dan pada suatu waktu mereka tidak dapat memberikan lebih dari satu liter.

Dalam susu segar, tepung masam dari ragi, batang susu Bulgaria dan acidophilus dan sejumlah kecil kumiss siap ditambahkan. Selepas itu, ia dimasukkan ke dalam tong khas, di mana ia dirobohkan selama dua hari..

Beberapa pengeluar juga menambah sedikit lemak kuda untuk melembutkan rasa dan meningkatkan nilai pemakanan..

Masa penapaian mungkin berbeza, jadi kumis dari setiap pengilang mempunyai ciri tersendiri. Ia berlaku:

  • lemah;
  • sederhana (dengan ragi harian);
  • kuat (mengembara lebih dari dua hari).

Faktor ini juga menentukan sama ada kumis dianggap beralkohol atau tidak: kekuatannya ketika menggunakan resipi klasik boleh sampai 4-5 darjah, walaupun beberapa "pembuat kumis" menghasilkan lebih banyak pilihan yang mengandung alkohol.

Fakta menarik: di Kazakhstan, mereka membuat kumi yang lebih berlemak dan berkhasiat dari susu unta - "shubat". Hampir mustahil untuk menjumpai hidangan ini dijual kerana jangka hayatnya hanya satu hari. Sekiranya anda berjaya mencubanya, anggap diri anda bertuah.!

Satu tong untuk mengaduk mesti disediakan dengan cara yang istimewa - dari dalamnya ditutup dengan mentega dan dihisap pada dahan meadowsweet.

Kumis hanya mengandungi bakteria hidup dan tidak bertujuan untuk penyimpanan jangka panjang. Bekas terbaik untuk produk siap dianggap botol yang tidak diperbuat daripada kaca atau plastik, tetapi kulit. Sudah tentu, mustahil untuk melakukan ini pada skala industri, jadi pengeluar paling sering menggunakan bekas kaca..

Oleh kerana ciri-ciri ini, produk tidak dapat diedarkan secara meluas - sukar dan mahal.

Percubaan sedang dilakukan untuk mengindustrikan minuman tersebut, tetapi para pakar mengatakan bahawa kumis dalam botol dari pasar raya sangat mirip dengan yang sebenarnya. Lebih-lebih lagi, kes palsu sering didedahkan apabila lembu kering digunakan sebagai ganti susu kuda untuk produk kedai, yang sangat melanggar teknologi tradisional..

Menurut pengeluar yang menyokong mengekalkan resipi asalnya, bahkan minuman yang dibuat dari susu kambing tidak boleh disebut kumys..

Sekiranya anda ingin mengetahui tentang sejarah dan tradisi Kazakh kumys, tonton video berikut.

Ciri khas

Penapaian susu kuda mempunyai ciri tersendiri. Proteinnya menjadi unsur yang mudah dicerna, sementara laktosa diubah menjadi asid laktik, etil alkohol dan karbon dioksida.

Melalui proses ini, minuman menyuburkan badan kita, tetapi mudah dicerna dan rasanya enak..

Anda boleh mengetahui tentang sifat bermanfaat koumiss dari artikel yang berasingan, dan saya hanya akan menyebutkan bahawa minuman ini:

  • terkenal dengan sifat antibakteria;
  • meningkatkan pencernaan;
  • digunakan dalam rawatan penyakit serius seperti anemia dan beberapa jenis tuberkulosis.

Bahkan ada sanatorium khas yang mengamalkan "kumisoterapi", di mana ia diambil dalam dos dan mengikut jadual, yang dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit..

Cara minum dengan betul

Bashkir pencinta elixir dari susu kuda boleh minum beberapa liter sehari, tetapi saya tidak menasihati anda untuk mengikuti teladan mereka jika anda tidak pernah mencubanya.

Kumis mungkin tidak menyenangkan pada kali pertama. Penasihat hidangan ini menasihatkan untuk membiasakannya secara beransur-ansur: mulakan dengan bahagian kecil, hanya setengah gelas sebelum makan, dan secara beransur-ansur menjadi 200-300 ml sehari.

Rasanya paling sedap pada suhu bilik..

Kesimpulannya

Kumis bukan hanya minuman yang sihat, tetapi juga merupakan sebahagian daripada sejarah wilayah yang besar. Oleh itu, patut dicuba sekurang-kurangnya untuk mengenal tradisi kuno Asia Tengah dan lebih memahaminya..

Koumiss

Orang Turki. qımız - susu kuda betina yang diperam
Minuman beralkohol berdasarkan susu kuda betina, diperoleh dengan penapaian di bawah pengaruh acidophilus dan bacillus dan ragi Bulgaria. Minuman ini mempunyai rasa manis dan masam yang menyenangkan, warna putih dengan sedikit busa di permukaan. Kumis yang dibuat dari pelbagai jenis fermentasi mungkin mengandungi alkohol dalam jumlah yang berbeza. Kandungannya boleh berbeza dari 0.2 hingga 2.5 vol. dan kadangkala mencapai 4.5 vol. Semasa penapaian, protein susu dipecah menjadi komponen yang mudah dicerna, dan laktosa menjadi asid laktik, karbon dioksida, alkohol dan bahan lain.

Kumis muncul lebih dari 5000 tahun yang lalu sejak zaman penjinakkan kuda oleh suku nomad. Ekspedisi arkeologi yang dilakukan di wilayah Mongolia dan Asia Tengah mendedahkan sisa-sisa kulit anggur kulit dengan sisa-sisa susu kuda. Rahsia kumis dirahsiakan untuk waktu yang lama, dan orang asing yang secara tidak sengaja mempelajari teknologi membuat minuman itu dibutakan. Kumis dianggap sebagai minuman kebangsaan bangsa Turki. Kumis terkenal di Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan, Mongolia dan negara-negara Asia yang lain.

Pada masa ini, resipi kumis terkenal dan dibuat bukan sahaja di rumah, tetapi juga di kilang. Sekiranya dipatuhi semua peraturan untuk pengeluaran kumis, pengeluaran yang sangat mahal akan diperoleh. Oleh itu, dalam usaha menurunkan kos minuman, banyak pengeluar mula menggunakan bukan susu sapi, tetapi susu lembu dan bukannya alas. Kesannya, kualiti minuman berkurang dengan ketara..

Membuat kumi klasik berdasarkan susu kuda terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. 1 hasil susu seekor kuda betina. Oleh kerana jumlah susu yang sedikit per hasil susu, mares diperah 3-6 kali sehari. Semasa aliran susu ke dalam udder, pembantu susu mempunyai 15-20 saat untuk mengumpulkan semua susu. Oleh itu, tangan yang sangat mahir sangat diperlukan..
  2. 2 ragi. Semua susu dituangkan ke dalam batang pohon linden dan penapaian dari kumis matang ditambahkan di sana. Campuran dipanaskan hingga 18-20 ° C dan dikacau selama 1-6 jam.
  3. 3 penapaian. Semasa pencampuran, proses berterusan asid laktik campuran dan penapaian alkohol berlaku. Pada tahap inilah semua nutrien koumiss terbentuk.
  4. 4 masak. Campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam botol kaca tertutup dan dibiarkan selama 1-2 hari di dalam bilik yang hangat. Pada masa itu, minuman itu memicu sendiri.

Bergantung pada masa pematangan, kumis dibahagikan kepada tiga jenis:

  • kumis lemah (1 jilid) berumur selama sehari, mempunyai busa kecil, tidak terlalu masam, lebih mirip susu, tetapi jika ia berdiri sedikit, ia cepat membelah menjadi lapisan bawah yang padat dan lapisan atas yang berair;
  • kumis sederhana (1.75 jilid) masak selama dua hari, busa stabil terbentuk di permukaannya, rasanya menjadi masam, mencubit lidah, dan minuman itu sendiri memperoleh struktur emulsi stabil yang seragam;
  • kumis kuat (3 jilid) berumur selama tiga hari, dan menjadi lebih kurus dan masam daripada kumis rata-rata, dan busanya tidak begitu berterusan.

Kelebihan koumiss

Kumis mengandungi sejumlah besar nutrien yang diserap oleh 95%. Antaranya ialah vitamin (A, E, C, kumpulan B), mineral (zat besi, yodium, tembaga), lemak dan bakteria asid laktik hidup.

Sifat bermanfaat kumis dikaji oleh N.V. Postnikov pada tahun 1858 dan berdasarkan karya ilmiahnya, pusat-pusat kesihatan dibuka dan kaedah utama rawatan pelbagai penyakit dengan kumis dibuat..

Kumis tepu dengan zat antibiotik yang memberi kesan negatif terhadap aktiviti vital bacillus tubercle, demam kepialu dan disentri. Bakteria asid laktik mempunyai kesan yang baik terhadap kerja saluran gastrousus, meningkatkan rembesan jus gastrik, bahan pemecah lemak di pankreas dan pundi hempedu. Ia berkesan untuk menjalankan rawatan dengan kumis perut dan ulser duodenum pada tahap selepas eksaserbasi. Bakteria Kumis memberi kesan negatif terhadap pembiakan dan perkembangan mikroorganisma putrefaktif dan Escherichia coli.

Pada bahagian sistem kardiovaskular, kumis mempunyai kesan positif terhadap komposisi dan sifat darah. Ini meningkatkan kandungan sel darah merah dan leukosit, yang secara aktif melawan semua mikroorganisma dan bakteria asing..

Di bahagian sistem saraf, kumis mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan, menormalkan tidur, mengurangkan kegatalan dan keletihan kronik.

Selain merawat manusia, kumis digunakan untuk mengobati penyakit gastrointestinal pada haiwan besar: kuda, sapi, unta, keldai dan domba..

Bergantung pada keparahan dan sifat penyakit, usia pesakit, ada kaedah khas untuk mengambil kumis, yang serupa dengan penggunaan air mineral. Tempoh masa rawatan tidak boleh kurang dari 20-25 hari.

Kaedah meminum minuman bergantung kepada fungsi pengeluaran perut:

  1. 1 dengan rembesan yang meningkat dan normal, koumiss purata digunakan 500-750 ml sehari (200-250 ml sebelum makan atau 20-30 minit sebelum makan);
  2. 2 dengan rembesan yang berkurang, koumiss rata-rata dengan keasidan yang lebih tinggi 750-1000 ml sehari ditetapkan (250-300 ml sebelum setiap makan selama 40-60 minit);
  3. 3 untuk ulser saluran gastrointestinal, disertai dengan rembesan yang meningkat dan normal, doktor mengesyorkan minum dalam sips kecil kumis lemah 125-250 ml tiga kali sehari;
  4. 4 untuk ulser gastrousus disertai dengan penurunan rembesan, gunakan kumis lemah dan sederhana, 125-250 ml tiga kali sehari, 20-30 minit sebelum makan. Anda juga harus meminum segalanya secara beransur-ansur dalam teguk kecil;
  5. 5 dalam tempoh pasca operasi dan pemulihan penyakit serius, kumis lemah diresepkan, 50-100 ml tiga kali sehari, 1-1,5 jam sebelum makan.

Bahaya koumiss dan kontraindikasi

Tidak digalakkan menggunakan kumis sekiranya berlaku penyakit gastrointestinal yang memburuk, begitu juga dengan intoleransi individu terhadap minuman itu sendiri dan laktosa yang terdapat di dalamnya..

Minumannya adalah koumiss

Kumis mempunyai sifat perubatan yang jelas, yang, secara umum, dapat dikurangkan menjadi berikut:

  • Ragi kumis semasa fermentasi menghasilkan bahan antibiotik yang berkaitan dengan bacillus tubercle.
  • Kumis menormalkan aktiviti rembesan perut dan organ pencernaan lain.
  • Terapi kumis ternyata sangat efektif dalam kasus ulser perut dan duodenum, pada tahap redaman proses, dan juga memberikan hasil yang baik dalam disentri dan demam kepialu.
  • Kumis mempunyai sifat bakteria, termasuk terhadap E. coli dan mikrob patogen lain.
  • Rawatan Kumis mempunyai kesan yang sangat bermanfaat pada darah: kandungan hemoglobin meningkat, formula leukosit bertambah baik.
  • Kumis mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf.
  • Kumis melegakan mabuk dengan cepat kerana kandungan vitamin B yang tinggi, asid laktik dan karbon dioksida [sumber tidak dinyatakan 264 hari], tetapi yang paling penting, disebabkan oleh etil alkohol.
  • Kumis melambatkan perkembangan barah sedikit [sumber tidak dinyatakan 1296 hari]
  • Kumis menyumbang kepada pemeliharaan keremajaan kulit dan seluruh organisma.
  • Dengan penggunaan kumis tempatan dalam rawatan luka bernanah, fasa pertama proses luka dipercepat [6]

Minum kumis berlaku mengikut jadual individu yang ketat, dalam jumlah tertentu. Mereka bermula dengan enam dos 100 (kadang-kadang bahkan 50) mililiter sehari, secara beransur-ansur menjadikan jumlah keseluruhan harian menjadi 2.5 liter. Dianjurkan untuk minum kumis pada suhu bilik, dalam sips kecil, ketika perut kosong. Temujanji berikutnya tidak lebih awal satu setengah jam selepas sarapan dan makan tengah hari. Anda mesti selesai mengambil kumis satu setengah jam sebelum makan malam. Minum kumis selepas makan malam tidak digalakkan.

Permohonan koumiss

Sebagai tambahan kepada penyakit manusia, kumis juga digunakan dalam rawatan haiwan - dispepsia, penyembuhan luka.

Berdasarkan sifat perubatan kumis, keseluruhan sistem peningkatan kesihatan dikembangkan - terapi kumis.

Terapi Kumis

Terapi Kumis (terapi kumis) - penggunaan kumis untuk tujuan perubatan. Makna terapi kumis dikurangkan kepada penggunaan kumis berdasarkan dos mengikut jadual individu yang disusun dalam kombinasi dengan klimoterapi di resort yang dilengkapi khas. Semasa rawatan kumis, nilai pemakanan makanan utama harus dikurangkan dengan ketara untuk mengelakkan pemakanan berlebihan..

Sanatorium rawatan kumis pertama (institusi rawatan Annayevskoe kumys [7]) dianjurkan pada tahun 1858 oleh Dr. NV Postnikov berhampiran Samara. Postnikov, hanya dalam tiga kata, menyatakan intipati kesan minuman ajaib ini pada tubuh manusia: "nutrit, roborat, etalterat" - "menyuburkan, menguatkan, memperbaharui". Kemudian, hospital kumis diatur di wilayah Volga, Buryatia, Kyrgyzstan, Bashkiria. Rawatan kumis juga dilakukan di institusi perubatan biasa di wilayah lain. Terapi kumis teratur hanya dilakukan di bekas USSR. Dengan runtuhnya USSR, rangkaian pusat kesihatan yang teratur yang mengamalkan terapi kumis tidak lagi wujud. Pada masa ini, di wilayah Bashkiria masih ada sanatorium yang menjalankan terapi kumis, misalnya, sanatorium "Shafranovo" dan "Yumatovo".

Kontraindikasi

Penggunaan kumis dikontraindikasikan dalam penyakit saluran gastrointestinal pada peringkat akut, intoleransi laktosa dan intoleransi individu terhadap kumis.

Penyediaan

Susu mare digunakan untuk membuat kumis. Mare diperah pada selang waktu satu jam, kerana udang betina kecil dan setiap pemerah susu hanya memberi sekitar 1 liter susu, sekitar 5 liter susu dikumpulkan sepanjang hari memerah susu. Semasa memerah susu, seekor anak kuda mesti dibawa masuk, yang mulai menghisap uder, jika tidak, kuda betina tidak akan membenarkan memerah susu, maka ia ditarik dan diberi susu oleh pembantu susu.

Tab mandi / tong untuk churning kumis adalah bekas silinder yang meruncing ke atas dengan diameter 20-40 cm dan tinggi kira-kira satu meter, ditutup di atas dengan penutup dengan lubang di tengahnya. Pukul dimasukkan ke dalam lubang yang ditunjukkan (tiang dengan salib di hujung atau cakera dengan lubang). Susu mare segar ditambahkan ke sejumlah kecil kumis (untuk penapaian). Selepas itu, untuk sehari / dua, kumi mesti digoncang secara berkala selama beberapa jam. Kadang-kadang (jarang), sepotong lemak kuda masin ditambahkan ke kumis untuk melembutkan rasa dan meningkatkan kandungan lemak, akibatnya kadang-kadang lemak yang dirobohkan mengapung di permukaan kumis dengan titik-titik gelap. Kadang-kadang krim berat segar ditambah untuk sebatan, yang juga meningkatkan rasa kumis.

Secara berkala (setelah dua hingga tiga minggu) tong untuk masam dan pengocok kumiss dikosongkan sepenuhnya, ia dibasuh dengan sempurna, berminyak dengan mentega dan dihisap dari dalam. Semasa merokok tong, cawangan meadowsweet digunakan, pencucuhan biasanya dilakukan dengan kulit kayu birch. Penggunaan produk lain menyebabkan penurunan rasa.

Sebelumnya, bukan bekas kayu untuk kumi yang lebih umum, tetapi bekas kulit - saba (kapasiti besar), batang tubuh (kapasiti kecil). Kelebihan bekas kulit adalah kemudahan mereka untuk hidup nomad..

Kumis hanya disiarkan secara langsung dan tidak dikenakan penyimpanan jangka panjang. Kemustahilan persiapan industri, pembotolan dan penyimpanan, serta kesukaran memerah susu, menjadikan kumis mahal dan tidak banyak digunakan. Dalam beberapa tahun terakhir, langkah-langkah telah diambil untuk pembotolan dan penjualan di rangkaian runcit, namun, kualitas, rasa dan kegunaannya lebih rendah dari kumys yang asli.

Pengeluaran dan penggunaan moden

Pada masa ini, kumis banyak dikonsumsi di Kazakhstan, Mongolia, sejumlah wilayah di Persekutuan Rusia dan negara-negara lain. Juga, pengeluaran perindustrian (dalam skala kecil) kumis dilakukan, terdapat ladang kumis, dll..

Koumiss

Kumis (dari Turkic, Kazakh. Kymyz) adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda betina dengan warna keputihan, yang diperoleh sebagai hasil penapaian asid laktik dan alkohol. Kumis dalam semua tahap pematangan digunakan hanya fermentasi, bukan fermentasi, oleh itu ia disebut "minuman hidup". Untuk rasa - menyenangkan, menyegarkan, berbau masam-manis. Yang pertama belajar memasak kumi adalah orang nomad dari stepa Kazakh dan Mongolia. Nomad menyimpan rahsia teknologi penyediaan kumi selama berabad-abad. Penyebutan pertama kumis dapat ditemukan dalam karya sejarawan Yunani kuno Herodotus (484-424 SM), yang, yang menggambarkan kehidupan orang Scythians, mengatakan bahawa minuman kegemaran orang-orang ini adalah minuman khas yang disediakan dengan meminum susu kuda dalam bak mandi dalam... Penerangan terperinci mengenai koumiss ditinggalkan oleh rahib Perancis dan mubaligh Wilhelm Rubricius abad ke-13. Bercakap mengenai perjalanannya ke "Tataria" pada tahun 1253, dia pertama kali menerangkan secara terperinci mengenai persiapan, rasa dan tindakan kumis.

Bergantung pada kandungan asid laktik dan alkohol, kumis dibahagikan kepada rendah, sederhana dan kuat.

Dalam kumis lemah (satu hari, alkohol - 1%) terdapat sedikit gas, busa mudah gugur apabila digoncang. Apabila diselesaikan, ia terbahagi kepada dua lapisan: bahagian atas berair dan yang lebih rendah lebih padat. Rasanya manis, sedikit berasid dan sukar menyengat lidah. Kumis yang lemah menyerupai susu kuda dalam ketumpatan.

Rata-rata koumiss (berumur dua hari, alkohol 1.75%), busa halus yang berterusan terbentuk. Kumis tidak terbahagi kepada lapisan. kerana terdapat kesan kasein seragam yang tersebar halus. Rasa masam, pedas, menyengat lidah. Kumis seperti itu lebih nipis daripada susu kuda.

Kumis kuat (berumur tiga hari, alkohol - 3%) lebih kurus dan lebih masam. Ia mengandungi banyak busa, tetapi kurang berterusan, terdapat banyak gas.

Semasa fermentasi kumis, protein berubah menjadi bahan yang mudah dicerna, dan gula susu - menjadi asid laktik, etil alkohol, asid karbonik dan sejumlah bahan aromatik. Semua ini menghasilkan nilai pemakanan kumis yang tinggi, mudah dicerna, rasa dan aroma yang menyenangkan..

Biasanya kumis mengandungi dari 0,2% hingga 2,5% etil alkohol. Tetapi kumis semulajadi yang kuat (hanya dari susu kuda betina) boleh mengandungi hingga 4.5% alkohol.

Kandungan kalori satu liter kumi berkisar antara 300-400 kkal, bergantung pada kandungan protein dan lemak, serta jumlah gula yang tidak ditapai. Terdapat kira-kira 20g protein yang dapat dicerna dalam satu liter koumiss, yang sesuai dengan jumlah protein dalam 100g bubur daging sapi lemak sederhana. Penting untuk diperhatikan bahawa protein kumis kaya dengan asid amino penting dan hampir dicerna sepenuhnya.

Kumis mengandungi banyak ragi, serta vitamin:

- Tiamin (B1) - 203,4 μg / L.

- Ribiflavin (B2) - 375.0 μg / l.

- Asid pantotenik - 2010.0 μg / l.

- Asid folik - 265.0 μg / l.

- Biotin - 1.2 μg / l.

Sifat perubatan koumiss dan penggunaan koumiss

Kegunaan dan sifat perubatan kumis dikaji terutamanya setelah pembukaan hospital kumis pertama oleh N.V. Postnikov pada tahun 1858. N.V. Postnikov diberi kepercayaan untuk menganjurkan sanatorium rawatan kumis pada tahun 1858 yang tidak jauh dari Samara kerana "merawat pesakit dengan tuberkulosis dan penyakit yang melemahkan." Setahun kemudian, seorang doktor lain, Neftel, di hospital tentera Orenburg merawat 15 tentera dengan tuberkulosis dengan kumis. Tidak lama kemudian, doktor mengiktiraf kumis sebagai ubat terbaik dari semua penyakit yang diketahui untuk melawan penyakit ini. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pengaruh koumiss telah dikaji pada pelbagai proses fisiologi badan dan pada organ individu:

- Ragi kumis semasa fermentasi menghasilkan bahan antibiotik yang berkaitan dengan tubercle bacillus.

- Kumis menormalkan aktiviti rembesan perut dan organ pencernaan lain.

- Terapi kumis ternyata sangat efektif dalam kasus ulser perut dan duodenum, pada tahap redaman proses, dan juga memberikan hasil yang baik dalam disentri dan demam kepialu..

- Kumis mempunyai sifat bakteria, termasuk terhadap E. coli dan mikrob patogen lain.

- Rawatan Kumis mempunyai kesan yang sangat bermanfaat pada darah: kandungan hemoglobin meningkat, formula leukosit bertambah baik.

- Kumis mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf. Kumis yang baik menyebabkan keadaan yang pelik: beberapa keletihan masuk, kemudian tidur yang nyenyak, peningkatan kerengsaan hilang.

- Kumis melegakan sindrom mabuk dengan cepat.

Oleh itu, kumis mendapat penerapannya dalam rawatan batuk kering, kudis, gastritis, penyakit pankreas, anemia, neurasthenia, penyakit kardiovaskular dan demam kepialu..

Sebagai tambahan kepada penyakit manusia, kumis juga digunakan dalam rawatan haiwan - dispepsia, penyembuhan luka.

Kaedah pengambilan koumiss

Kaedah pengambilan kumis bergantung pada penyakit pesakit, di mana rawatan kumis ditetapkan, pada aktiviti prosesnya, pada usia pesakit. Rezim minum kumis mirip dengan rejim minum air mineral dan bergantung pada fungsi pengeluaran, pencairan sistem pencernaan.

Kaedah terapi kumis memperuntukkan penggunaan kumis dalam dos pecahan 500-750-1000 ml / hari. Masa pengambilan kumis bergantung kepada keadaan fungsi perembesan perut.

Bagi orang yang mempunyai fungsi sekresi perut yang normal dan meningkat dengan latar belakang fungsi pemindahan motor normal usus, disyorkan untuk menggunakan koumiss kekuatan sederhana dengan keasidan berterusan 81-1000 menurut Turner: 200-250 ml, masing-masing, 20-30 minit sebelum makan atau segera sebelum makan dan dalam dos pecahan 150-200 ml selama 1-1,5 jam dalam dos harian 500-750 ml;

Bagi orang yang mempunyai fungsi sekresi gastrik yang berkurang, disyorkan koumiss sederhana dan kuat (101-1200 menurut Turner), 250-300 ml 40-60 minit sebelum makan, 750-1000 ml / hari. Tempoh perjalanan terapi kumis sekurang-kurangnya 20-25 hari.

Sekiranya penyakit ulser peptik, gastritis kronik dengan peningkatan dan fungsi sekresi normal, koumiss lemah diresepkan 1-1,5 jam sebelum makan, 125-250 ml 3 kali sehari dalam bentuk hangat (18 ° -20 °). Minum dengan teguk besar, buang buih berlebihan.

Sekiranya terdapat penyakit ulser peptik, gastritis kronik dengan fungsi sekresi yang berkurang, koumiss lemah dan sederhana diresepkan 20-30 minit sebelum makan 125-250 ml 3 kali sehari. Minum dengan meneguk kecil. Pada awal perjalanan rawatan, disyorkan dos 100-150 ml, dengan peningkatan secara beransur-ansur menjadi 250 ml.

Apabila kumis diresepkan kepada pesakit pada awal pasca operasi (2-3 minggu selepas pembedahan), dioperasikan untuk ulser gastrik dan ulser duodenum, kaedah penggunaannya bergantung pada keadaan awal fungsi sekresi dan evakuasi perut. Bagi pesakit dengan peningkatan fungsi sekretori, kumis jenis lemah disyorkan 1-1,5 jam sebelum makan dalam dos 50-100-200 ml 3-4 kali sehari dengan jangkaan kesan penghambatannya (kesan duodenum). Pesakit dengan rembesan koumiss yang diawetkan disyorkan untuk mengambil seperti peningkatan fungsi rembesan gastrik. Pesakit dengan fungsi sekresi yang berkurang disarankan untuk mengambil koumiss kelas lemah dan sederhana 20-30 minit sebelum makan dalam dos 50 ml, diikuti dengan kenaikan dos hingga 200 ml 3-4 kali sehari. 16-18-20 liter kumi disyorkan untuk menjalani rawatan, jangka masa rawatan adalah 20-24 hari.

Kumis: apa itu dan dari mana asalnya?

Kumis adalah minuman legenda orang-orang Turki, yang terbuat dari susu kelelawar. Sebaik sahaja elixir ajaib ini tidak dipanggil - "mutiara timur", "anggur susu", "minuman dari sungai syurga", yang menyelamatkan orang-orang nomad stepa dari kehausan dan kelaparan, sembuh dari penyakit.

Sebutan pertama mengenai koumiss bermula pada abad ke-5 SM. Pelancong Herodotus menyebut koumiss sebagai minuman kegemaran Scythians, resipi yang disembunyikan kerana takut buta. Orang Polovtsia juga tidak menghina kumys, yang membiarkan Putera Igor Seversky keluar dari tawanan pada tahun 1182, mabuk dari mabuk.

Kumis - apa itu?

Ini adalah produk susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda, berbuih, menyegarkan, manis dan masam, sedikit memabukkan.

By the way, ini adalah satu-satunya alkohol yang tidak dilarang untuk diminum oleh orang Islam..

Bergantung pada masa penapaian, koumiss muda (masa penapaian 5-6 jam, alkohol 1%), sederhana (1-2 hari, alkohol 2%), kuat (3-4 hari, alkohol 4-5%) dibezakan. Kumis adalah satu-satunya minuman yang diperoleh melalui 3 jenis penapaian: asid laktik, alkohol dan ragi..

Komposisi

Terdapat banyak vitamin berguna dalam komposisi kimia produk ini. Bercakap mengenai kandungan protein, para pakar memanggil nombor 2-2,5%, berdasarkan kandungan lemak susu, peratusan lemak berkisar antara 1% hingga 2%, dan gula dalam kumis lebih banyak lagi - 3-4,5%. Komposisi vitamin juga penuh dengan pelbagai, di sini dan vitamin C (untuk 1 kg koumiss 200 mg vitamin C), vitamin A dan B, E dan PP. Unsur surih dalam kumis adalah seperti berikut: kalsium, magnesium dan fosforus. Senarai "kegunaan" produk tidak berakhir di sana, asid laktik dan biotin, serta etil alkohol akan berguna untuk tubuh manusia.

Adalah sukar untuk menyebut kumis sebagai produk makanan kerana terdapatnya gula dan alkohol di dalamnya, tetapi ini tidak menjadikannya kurang berguna untuk kesihatan manusia. Perubatan tradisional masa kini banyak menggunakan kumis untuk mencegah dan menyembuhkan banyak penyakit, selain itu, jenis rawatan seperti terapi kumis dan terapi kumis telah menjadi relevan..

Sifat berguna koumiss

Khasiat kumis sangat unik dan memungkinkan untuk menggunakan minuman tersebut untuk rawatan penyakit serius. Susu Mare, unik dalam komposisinya, mengandungi lebih banyak vitamin daripada asid lemak penting lembu dan kambing. Dan dalam proses penapaian, protein susu pecah dan berubah menjadi bentuk yang mudah dicerna, yang membantu mendapatkan produk dengan kadar penyerapan nutrien lebih dari 95%. Tidak hairanlah kumis, sifat-sifat bermanfaat yang memungkinkan untuk pemulihan setelah penyakit dalam waktu yang singkat, memperbaiki pencernaan, menguatkan imuniti, disebut minuman heroik.

Khasiat minuman seperti kumis telah diketahui oleh manusia sejak zaman kuno; sejak awal abad ke-19, penyembuh dan penyembuh tradisional mula menggunakan produk keajaiban ini untuk menyembuhkan banyak penyakit kronik. Kumis yang paling popular menjadi penderita tuberkulosis kronik, yang merosot semasa terapi kumis.

Menurut kebanyakan saintis dan profesor, komposisi susu kuda hampir sama dengan susu ibu wanita. Kesamaan diperhatikan pada komponen kumis seperti gula dan protein, ciri-ciri kualiti lemak, komposisi vitamin tinggi, unsur mikro dan bahan lain. Ini semua komponen susu ibu dan susu ibu adalah kunci utama untuk menyokong kehidupan manusia dalam keadaan normal..

Di samping itu, sifat "sihir" kumis terletak pada kenyataan bahawa dalam proses penapaian susu, komponennya yang berguna sama ada mengekalkan sifatnya, atau setelah hidrolisis protein menjadi lebih mudah dicerna untuk tubuh manusia. Oleh kerana itu, kumis selalu dibezakan dengan rasanya yang lembut dan berkhasiat, aroma yang menyelerakan dan mudah diambil oleh saluran gastrousus..

Semua sifat terapeutik kumis dapat dirasakan pada diri sendiri jika anda mengambilnya secara berkala dan dalam jangka masa yang lama. Ciri khas ubat kumis adalah seperti berikut:

  • kesan pemulihan;
  • kesan anti-radang;
  • tindakan penyembuhan;
  • kesan antibakteria;
  • kesan koleretik;
  • kesan anti-anemia;
  • kesan menenangkan;
  • kesan probiotik.

Kumis menjadi produk yang tidak dapat diganti jika seseorang terdedah kepada penyakit berjangkit, tuberkulosis, penyakit usus dan perut yang rumit, dan jangkitan usus. Setelah meminum minuman tersebut, tubuh mendapat sokongan pengukuhan umum untuk melawan penyakit dan pulih.

Kontraindikasi untuk koumiss

Secara umum, kumis dianggap sebagai produk makanan yang tidak berbahaya, kerana semua komponennya mudah diasimilasi oleh tubuh manusia, tanpa proses metabolik yang berlebihan. Tetapi masih terdapat beberapa kategori orang yang produk ini dikontraindikasikan..

  1. Mana-mana penyakit saluran gastrousus sekiranya berlaku pemburukan.
  2. Orang yang mempunyai intoleransi individu terhadap satu atau lebih komponen yang terdapat dalam kumis.

Walaupun kumis dianggap sebagai minuman beralkohol, ia tidak dianggap berbahaya dan dibenarkan untuk dimakan walaupun di negara-negara Muslim yang dilarang..

Membuat koumiss

Kumis dibuat, resepnya dibawa selama ribuan tahun oleh aksakals yang bijak, sekarang ini baik dalam keluarga dan di ladang dan hospital kecil kumis, dan pada skala industri, berdasarkan prinsip yang sama. Permulaan dari semua permulaan adalah susu seekor kuda betina, yang diperah sehingga 6 kali sehari. Dan anda perlu menjadi pemerah susu yang mahir, kerana masa pemerahan terhad kepada 18-20 saat. Bahkan penunggang kuda dan penunggang terkenal yang memerah susu kuda, tidak menghitungnya hanya sebagai pekerjaan wanita.

Setelah memerah susu, susu segar dituangkan ke dalam bak kayu (pada zaman kuno ini adalah kulit anggur yang terbuat dari kulit domba, disapu dengan kayu untuk menghilangkan bakteria dan rasa yang tidak perlu) dan diuli dengan penambahan kumis matang selama beberapa jam dengan sudu kayu khas pada suhu hampir 20 darjah. Kemudian dibotolkan dan dibiarkan diperam, bergantung pada jenis kumis apa yang diperlukan - muda, sederhana atau matang.

Sedikit sejarah

Lebih daripada 30 jenis koumiss dibuat oleh tukang berpengalaman! Mereka berbeza bergantung pada musim, waktu anak kuda betina (kumis dengan rasa kolostrum adalah makanan istimewa). Makanan istimewa untuk kanak-kanak dan remaja adalah kumis dengan penambahan kismis, gula, madu.

Pada abad ke-19, doktor Rusia membuka hospital kumys pertama, di mana mereka menyembuhkan pesakit dengan pengambilan dan tuberkulosis, kerana kumis bahkan mengandungi antibiotik. Di samping itu, apa yang berguna untuk kumis adalah kandungan bakteria asid laktik yang menormalkan proses pencernaan, meningkatkan penyerapan nutrien dari makanan lain, vitamin yang menguatkan imuniti, membantu meningkatkan pembentukan darah, memulihkan sistem saraf dan potensi dan lelaki. Umur panjang penduduk Asia dikaitkan dengan penggunaan koumiss yang berterusan.

Oleh itu, kuda - perawat stepa yang memberi makanan dan minuman orang nomad, memberikan hadiah yang luar biasa - kumis penyembuhan, yang boleh anda minum selama beberapa hari walaupun dalam keadaan panas, dan tidak merasa letih, tidak haus, atau lapar, dan meneruskan perjalanan panjang anda untuk padang rumput terbaik.

Secara umum, sejarah koumiss kembali ke masa beberapa milenium, ketika koumiss diakui sebagai minuman ajaib. Gourmet pertama yang menghargai rasa minuman itu adalah penduduk suku nomaden Asia Tengah dan bahagian tenggara Rusia yang megah. Produk ini segera mulai mendapat permintaan yang luar biasa, kerana dengan mudah memuaskan bukan sahaja kehausan, tetapi juga rasa lapar, adalah minuman yang berkhasiat dan menyegarkan. Setelah beberapa ketika, para pengembara menyedari bahawa dengan bantuan kumis, banyak orang disembuhkan dari penyakit dan penyakit..

Di Yunani Kuno, salah seorang sejarawan terkenal Herodotus memimpin penerangan deskriptif mengenai adat dan kehidupan banyak orang; dia menyebut koumiss pada abad ke-5 SM. e. Menurutnya, orang nomad Scythian tidak dapat membayangkan hidup mereka tanpa koumiss. Bercakap mengenai sejarah Slavia, fakta pertama mengenai kumy terdapat dalam catatan bagaimana Putera Seversky pada abad ke-12 dapat melepaskan diri dari penawanan Polovtsia, ketika para pengawal minum kumys dan kehilangan kewaspadaan. Sejak itu, minuman ini terkenal dengan kebolehan memabukkan..

Kumis dianggap sebagai minuman nasional di kalangan Bashkirs, Kyrgyz dan Kazakh, serta Mongol. Dan setelah populariti kumis, mereka mula menggantinya dengan susu lembu dan unta, khususnya, Kalmyks.

Rawatan Kumis

Untuk rawatan banyak penyakit dengan bantuan koumiss, pakar mengesyorkan bermula dari tahap keasidan di perut..

Nombor resipi 1: keasidan perut yang rendah

Untuk rawatan dengan cara ini, anda perlu menyimpan 750 ml kumis. Anda perlu minum minuman itu setengah jam sebelum makan dalam jumlah 1 gelas, tiga kali sehari. Kursus rawatan dengan cara ini berlangsung selama 1 bulan..

Nombor resipi 2: keasidan perut yang normal dan meningkat

Dalam kes ini, seseorang memerlukan 750 ml minuman, yang dalam jumlah satu gelas mesti diminum sebelum setiap hidangan selama 15 minit, tetapi tidak lebih kerap 3 kali sehari. Tempoh minum adalah dari 20 hingga 25 hari, bergantung pada bagaimana perasaan anda.

Nombor resipi 3: selepas pembedahan pulih dari keasidan normal dan tinggi

Selalunya, rawatan seperti ini ditetapkan kepada orang yang telah menjalani pembedahan dengan diagnosis ulser perut. Pada waktu pagi, mereka minum 50 ml kumis, pada waktu makan tengah hari - 100 ml, dan pada waktu petang - 200 ml kumis segar. Pada masa yang sama, ia harus dimakan tidak lebih awal satu setengah jam sebelum makan. Rawatan berlangsung 20 hingga 25 hari.

Nombor resipi 4: selepas pembedahan untuk pulih dari keasidan rendah

Selepas pembedahan untuk ulser perut, kumis diminum 4 kali sehari, setengah jam sebelum makan. Satu dos minuman ialah 50 ml. Secara beransur-ansur, dos satu dos meningkat hingga 200 ml. Jalan rawatan masih sama - 20-25 hari.

Nombor resipi 5: pengembalian kekuatan dan berat badan

Untuk rawatan, anda memerlukan 1.5 liter minuman, yang perlu anda minum secara beransur-ansur sepanjang hari. Tempoh rawatan adalah 20-25 hari..

Minuman ajaib koumiss

Untuk memahami betapa berguna kumis untuk kesihatan manusia dan adakah ia perlu dimakan secara berkala, anda perlu mengetahui kesan ajaib yang ditunjukkannya:

  1. Digunakan sebagai profilaksis untuk penyakit bermusim dalam sistem pernafasan.
  2. Minuman yang mempunyai kesan pencahar koleretik dan ringan akan membantu melegakan kekejangan dan kembung..
  3. Kumis mempunyai kesan anti-radang dan pemulihan selepas pembedahan untuk merawat ulser perut, ulser duodenum, ia menormalkan fungsi pankreas dan mendorong penyusuan yang berjaya.
  4. Perlu diingatkan bahawa kesan kumis yang baik terhadap kerja saluran darah dan jantung.
  5. Menormalkan mikroflora usus dan vagina wanita.
  6. Diperkaya dengan kalsium, minuman itu menguatkan tulang dan gigi.

Kumis bukan hanya dapat menyembuhkan tubuh manusia, tetapi juga meningkatkan kekuatan dan tenaga mental, menghilangkan ketegangan saraf dan kemurungan.

Apa yang orang minum Koumiss?

Kumis adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu kuda. Ia diperoleh hasil penapaian dengan batang asid laktik dan ragi.

Diagihkan di kalangan penduduk Kyrgyzstan, Kazakhstan, Mongolia.

Di Rusia, di republik Altai, Bashkortostan, Buryatia, Dagestan, Kabardino-B alkaria, Dagestan, Kalmykia, Tatarstan, Karachay-Cherkessia, di republik Tyva, Khakassia, Chuvashia, Sakha (Yakutia). Kumis adalah hal biasa dalam kehidupan sehari-hari di daerah di mana penduduknya berasal dari Turki atau Mongolia..

Kumis adalah minuman berbuih. Warnanya keputihan. Rasa manis dan masam.

Buat pertama kalinya, kumis disiapkan oleh suku nomad Asia Tengah dan Mongolia.

Kumis berkhasiat. Kumis kuat juga disediakan, yang mengandungi alkohol 4-5 peratus.

Kumis digunakan untuk merawat sejumlah penyakit perut dan usus. Dan bahkan dalam rawatan beberapa bentuk tuberkulosis.

Kumis Bashkir adalah jenama nasional republik itu

Maklumat sejarah mengenai koumiss

Penghasilan kumis meluas di kalangan nomad sepanjang masa, bermula dari milenium pertama SM (Sarmatians, Polovtsians, Mongols, Kazakhs, Kyrgyz, Bashkirs, Yakuts). Ia dianggap sebagai minuman kegemaran, ditinggikan sebagai pemujaan suci. Ciri-ciri perubatan kumis telah lama diketahui oleh ubat-ubatan rakyat, dan pada pertengahan abad ke-19 minuman ini telah menjadi salah satu ubat yang paling popular untuk rawatan banyak penyakit kronik, termasuk batuk kering..

Pada akhir abad ke-19 - awal abad ke-20, cabang perubatan domestik asli - terapi kumis - dibentuk di Rusia, dan Bashkiria berubah menjadi pusat terapi kumis terbesar. Sehingga 10-15 ribu pesakit datang ke sini setiap tahun untuk musim panas, di mana kira-kira 85% dirawat secara langsung di pondok yurts dan Bashkir, dan hanya 4-5% pesakit - di hospital kumis swasta yang mahal tetapi primitif. Walau bagaimanapun, teknologi pengeluaran susu kuda betina di kalangan penggembala nomad pada setiap masa tetap tidak berubah dan primitif..

Dengan perkembangan terapi kumis dan pengorganisasian hospital kumis swasta, keadaan untuk memberi makan dan membesarkan anak lembu semakin merosot. Dalam hal ini, sikap negatif terhadap pemerah susu mare dibentuk di zooteknik seawal abad ke-19, yang, oleh inersia, tetap ada setelah organisasi pertanian kolektif dan negara. Dalam tempoh ini, kuda itu melakukan sejumlah besar pekerjaan pertanian asas dan dilarang memerah susu kuda. Untuk pemerolehan ternakan pemerahan khusus di hospital kumis, hanya dibenarkan membeli kuda betina yang dibunuh. Semua ini menyebabkan penurunan ketara dalam pembuatan kumis.

Untuk mengekalkan industri domestik yang unik ini, perlu mengkaji semula pengeluaran kumis primitif dan mula mengembangkan asas saintifiknya. Stesen Eksperimen Bashkir, dan kemudian Institut Pertanian Penyelidikan Bashkir, buat pertama kalinya mengembangkan teknologi untuk menggabungkan pemerah susu kambing dengan pemeliharaan anak kuda yang telah dikembangkan sepenuhnya untuk pelbagai tujuan pengeluaran (pembaikan, pengerjaan, pembiakan), kaedah tanpa penyedut, asas fisiologi dan zooteknik memerah susu, teknologi progresif untuk pengeluaran susu mare (Saigin susu).AND.). Pengenalan teknologi canggih telah memungkinkan untuk mewujudkan ladang kumis besar di republik ini, di mana setiap tahun dari satu hingga dua ribu liter susu diberi makan dari setiap ekor kuda betina dan pada masa yang sama kuda pembiakan bermutu tinggi..

Susu mare belum koumiss

Susu mare adalah cecair biologi kompleks. Kualiti susu kuda betina, sebagai produk makanan dan jenis bahan mentah, ditentukan oleh kandungan bahan organik di dalamnya: protein, lemak, karbohidrat, vitamin, unsur makro dan mikro. Dari segi komposisi kimia, ia berbeza dengan susu haiwan ternakan yang lain..

Dalam susu kuda, kandungan protein sekitar 2%, iaitu satu setengah kali lebih sedikit daripada susu lembu. Protein susu lembu adalah sekitar 85% kasein, dan protein susu mare mengandung kasein dan albumin secara sama, oleh itu ia disebut albumin, dan susu sapi adalah kasein.

Dari segi kandungan lemak (1.2-2.8%), susu kuda hampir 2 kali lebih rendah daripada susu lembu. Globul lemak susu kuda sangat kecil, sehingga tidak pernah berkelap-kelip, iaitu, ia tidak berkrim atau bertukar menjadi mentega. Lemak ini mempunyai lebur dan takat lebur yang rendah, pada suhu bilik - konsistensi separa cair. Rata-rata mengandungi gula susu 6,5% (laktosa), yang 1.5 kali lebih banyak daripada gula lembu. Laktosa susu kuda (mikroflora kumis tertentu terbentuk di atasnya) tidak sama dengan susu laktosa. Laktosa adalah bahan utama fermentasi kumis yang paling kompleks, akibatnya kumis memperoleh rasa dan sifat perubatan tertentu. Oleh itu, untuk pengeluaran kumis sebenar (berkualiti tinggi), ia tidak boleh diganti dengan susu dari haiwan ternakan lain. Telah terbukti bahawa laktosa adalah komponen makanan yang sangat baik, terutama untuk mamalia muda, dan mempromosikan biosintesis vitamin yang penting untuk tubuh. Dengan kandungan dan nisbah vitamin, garam mineral, unsur surih dan enzim - susu kuda adalah spesifik.

Proses memerah susu dan penghasilan susu kuda

Ladang kumis harus dilengkapkan dari kuda yang sihat dan tinggi susu dengan hasil susu yang baik. Mares harus mempunyai udang gelas yang dikembangkan dengan baik dengan anak yang betul dan sesuai untuk memerah susu. Sebagai peraturan, dot lebih luas pada udder berbentuk mangkuk dan mereka lebih tebal di dasar, yang mempunyai kemudahan tertentu semasa memerah mesin..

Mekanisme perkumuhan susu adalah tindakan neuro-humoral yang kompleks dengan penyertaan seluruh organisma, di mana refleks aliran susu, yang biasanya berlaku semasa menghisap, sangat penting. Terdapat dua fasa dalam refleks aliran susu - saraf dan neurohumoral.

Yang pertama - fasa saraf refleks dicirikan oleh pengembangan saluran dan penurunan nada otot cysterenes, yang memudahkan pemindahan susu dari kelenjar alveolar ke tangki. Ia menonjol dalam aliran nipis dan tidak lama lagi pelepasannya berhenti..

Dalam tempoh ini, kira-kira 20-25% susu dibebaskan, yang disebut bahagian cisternal. Memerah memerlukan purata 21 saat. Kemudian ada jeda 23-25 ​​saat, tetapi memerah susu tidak berhenti.

Menjelang akhir jeda, puting diisi dengan susu dan pembantu ibu susu terus menyusu. Susu dilepaskan dari setiap puting susu dalam dua aliran tebal dan cepat. Fasa pengekstrakan ini berlangsung rata-rata 45-50 saat, dan jumlah hasil susu mencapai 0.8-2.3 liter..

Pada masa ini, pelayan susu mengiringi memerah susu dengan urutan udder untuk merangsang aliran susu..

Memerah susu adalah salah satu pekerjaan terpenting di ladang kumis. Jumlah susu yang dihasilkan sangat bergantung pada bagaimana susu itu diperah. Apabila memerah susu dengan tidak betul, kawin sering menerima tidak lebih dari 30% jumlah susu yang dapat mereka hasilkan dalam keadaan pemerahan yang optimum. Kahwin mesti diberi susu setiap 3 jam, hingga 5-6 kali sehari..

Amalan menunjukkan bahawa kawin cepat terbiasa memerah susu, tetapi ada juga yang mengalami kesukaran untuk memberi susu dan memulakannya sendiri sebelum waktunya, walaupun dengan kaedah menyusu. Memerah susu diperlukan dengan mahir, cepat, dengan pendekatan lembut - kuda betina memberikan susu kepada pembantu rumah susu dengan lebih lengkap. Memerah susu kuda di sebelah kiri dengan semua atau tiga jari, tanpa menarik puting, tetapi meletakkannya pada sejenis penjepit, yang mengingatkan pada proses menghisap.

Agar kawin menyusui secara normal, sangat penting untuk memerah susu sepenuhnya. Memerah susu kuda bermula dari 21-30 hari setelah anak kuda - ketika anak kuda menggandakan berat hidupnya setelah lahir.

Untuk mengkaji pengeluaran susu kuda, pemerah susu kawalan dilakukan 2-3 kali sebulan. Mengikut data ini, hasil susu setiap bulan dan per laktasi dikira.

Pengiraan produktiviti susu kasar dilakukan mengikut formula I.A. Saigin:

  • Kami - produktiviti susu setiap hari (diperah + disusu);
  • Ut - sebenarnya hasil susu harian (boleh dipasarkan) ditentukan oleh kaedah mengawal pemerahan;
  • T - masa yang dihabiskan oleh kuda betina dalam memerah susu (dalam beberapa jam) dari saat pemukulan (pengasingan anak kuda dari kuda betina) hingga akhir pemerahan terakhir;
  • 24 - bilangan jam dalam sehari.

Produktiviti susu kuda sebelum mereka diperah ditentukan oleh kenaikan berat hidup anak kuda. Dipercayai bahawa pertumbuhan 1 kg foal memerlukan 10 liter susu.

Kedai Kumis

Setelah memerah susu, susu kuda betina dihantar ke kedai kumis untuk pengeluaran kumis.

Kumis adalah produk susu fermentasi yang sangat berkhasiat yang disediakan dengan menumis susu kuda dengan sourdough. Susu mare, tidak seperti susu lembu, tidak dipasteurisasi, oleh itu kemurnian dan pencemaran susu bakteria tidak penting dalam penghasilan kumis.

Untuk menggunakan fasa bakteria dengan lebih cekap, susu mesti dihantar segar (segar) ke kedai kumis untuk diproses selewat-lewatnya 2 jam selepas setiap pemerahan. Susu kuda betina yang diperam mestilah 26-28 ° C. Pada suhu ini, penapaian kumis berlaku.

Kedai kumis mesti memenuhi syarat yang optimum untuk proses teknikal yang normal dan pemeliharaan kesucian ideal dalam pembuatan kumis. Suhu bilik dikekalkan pada 18-20 ° C. Adalah tidak diinginkan untuk menggunakan rumah logam dan treler untuk kedai kumis kerana turun naik suhu udara di dalamnya.

Kedai kumis terletak di sebuah bilik yang terpencil dari perumahan, pada jarak yang agak jauh dari kandang. Adalah wajar bahawa bengkel, mengikuti contoh kilang susu, mempunyai tiga atau empat bilik berasingan: bilik penerimaan dengan makmal, starter, bilik fermentasi, dan bilik pencuci pinggan. Di samping itu, glasier atau bilik dengan sejuk buatan diperlukan untuk menyejukkan kumis dan menyimpannya. Di perkhemahan, di ladang, air mata air sejuk dapat digunakan untuk menyejukkan kumis.

Di bengkel kumys, adalah wajar untuk mempunyai pengaduk mekanikal untuk menguli kumis, yang, dengan membuat 50-60 denyut seminit, dapat menguli dengan irama yang sama dengan seseorang. Dalam pembuatan kumis, bind linden dan oak digunakan (linden adalah yang paling biasa). Ketinggian pinggir adalah 115-120 cm, diameter sepanjang bahagian bawah adalah 4-6 cm lebih tinggi daripada diameter sepanjang pinggir atas. Bentuk pinggiran ini lebih sesuai untuk menguli kumis, yang biasanya mengisi 60-70% dari jumlah kapasiti. Kapasiti kerja bong ialah 60-100 liter. Dinding dan bahagian bawahnya mestilah benar-benar bersih, licin, tanpa bekas luka dan retakan. Peralatan yang digunakan di kedai kumis (baldi, corong, saringan, periuk, dan lain-lain) mesti dibuat dari plat timah atau ditutup dengan enamel (bekas besi tergalvani tidak sesuai).

Teknologi memasak kumis

Untuk menyediakan kumis, anda mesti mempunyai susu kuda dan fermentasi industri aktif (kumis kuat) dengan keasidan 120-130 ° T.

Kumis disyorkan dimasak dengan dua cara:

  1. dengan mempercepat pematangan campuran kumis dengan satu penapaian, tanpa peremajaan;
  2. dengan pematangan jangka panjang campuran kumis dengan peremajaan berulang.

Dengan pematangan yang dipercepat, masam kumis ditambahkan dalam jumlah sehingga keasidan campuran adalah 50-60 ° T, dan dengan jangka panjang - 40-45 ° T.

Jumlah budaya pemula yang diperkenalkan ditentukan oleh formula:

  • Az - jumlah budaya permulaan yang diperlukan, l;
  • --С - keasidan campuran, ° T;
  • Km - keasidan susu, ° T;
  • Am adalah jumlah susu kuda, l;
  • Кз - keasidan budaya pemula, ° Т.

Menurut skema pertama, campuran kumis yang dihasilkan diuli selama 1 jam. Kumis campuran dicurahkan ke dalam botol, dipasangkan dengan gabus mahkota dan dibiarkan menjadi gas sendiri selama 20-30 minit di kedai kumis, kemudian diletakkan di dalam peti sejuk. Ia dikirim untuk dilaksanakan pada keasidan 90-100 ° T.

Menurut skema kedua, campuran kumis disediakan - diuli selama 1 jam dan dibiarkan masak. Selepas 2-3 jam, campuran kumis diremajakan dengan susu hasil susu seterusnya. Setelah uleni berulang selama 1 jam dan rehat, fermentasi kumis diaktifkan, banyak karbon dioksida dilepaskan, permukaan campuran ditutup dengan lapisan busa halus, jumlahnya meningkat dengan ketara apabila digoncang; bunyi ciri gelembung gas pecah kedengaran. Jumlah peremajaan dilakukan bergantung pada jumlah pemerahan. Dengan setiap penambahan susu seterusnya, kumis bertambah banyak dan kualitinya bertambah baik.

Kumis dituangkan ke dalam botol hanya setelah peremajaan dan penguli terakhir. Kumis yang disiapkan mengikut skema ini mempunyai rasa yang lebih baik, kandungan zat aromatik yang tinggi, dan lebih tahan terhadap peroksidasi semasa penyimpanan..

Bergantung pada tahap penapaian susu kuda, kumis dibahagikan kepada 3 jenis:

  • lemah (75-90 ° T);
  • sederhana (91-105 ° T);
  • kuat (106-120 ° T).

Permintaan terbesar di kalangan pengguna adalah untuk koumiss kelas sederhana. Jangka hayat kumis yang dijamin pada suhu + 4... + 6 ° C adalah 48 jam dari saat pelepasan dari kedai kumis.

Satyev B.Kh., ketua penyelidik, doktor sains pertanian, profesor;
Sadykova Z.F., Penyelidik Kanan, Calon Sains Pertanian;
Urazbakhtin R.F., Ketua Makmal, Calon Sains Pertanian.
Institut Pertanian Penyelidikan Bashkir FGBNU.

Koumiss

Menurut legenda itu, Amazon stepa tidak menyusui anak mereka. Menurut orang Yunani kuno, bayi mereka memakan susu kumis - kuda betina. Homer menulis mengenai suku-suku yang mendiami wilayah dari Laut Hitam ke Mongolia dan memakan susu kuda. Orang-orang Yunani mendapati kisah-kisah seperti itu mengejutkan, tetapi mereka berminat dengan minuman yang diperbuat daripada susu yang mengandungi alkohol. Hari ini, kumis (atau seperti orang Mongol menyebutnya - airag) tidak kehilangan popularitinya baik di kalangan penduduk Kaukasus atau di kalangan penyelidik yang terus mengkaji sifat minuman yang menakjubkan ini. Bagi penduduk Turkmenistan, Kazakhstan, Uzbekistan, Mongolia dan orang Asia yang lain, airag adalah produk masakan kebangsaan.

Minuman milenium

  • Minuman milenium
  • Apa itu koumiss
  • Mengapa kumis berguna?
  • Peranan dalam badan
  • Tradisi rawatan kumis
  • Peringatan
  • Koumiss moden

Penyelidik pada masa lalu percaya bahawa kumis, bersama dengan kvass, bir dan mead (madu fermentasi), adalah salah satu minuman alkohol rendah paling kuno yang diketahui oleh manusia. Dan ahli bahasa, setelah menganalisis asal-usul nama minuman itu, menyatakan bahawa minuman itu muncul lebih dari 5.000 tahun yang lalu, kira-kira pada saat kuda pertama dijinakkan oleh para pengembara..

Lemak dari susu kuda telah dijumpai di perkuburan kuno. Salah satunya berasal dari zaman budaya Botay, yang wujud di wilayah Kazakhstan moden sekitar tahun 3500 SM. e. Ahli arkeologi percaya bahawa di sinilah orang-orang hidup yang merupakan antara yang pertama menjinakkan kuda liar. Jenazah kumis, serta pinggan mangkuk minuman, telah dijumpai lebih dari satu kali di gundukan pemakaman Scythian, dan juga di pemakaman kuno di wilayah Rusia.

Susu kuda berkhasiat, tetapi kerana kandungan laktosa yang tinggi, susu kuda mentah adalah julap yang kuat. Oleh itu, orang-orang nomad kuno, sebelum memberikan minuman ini kepada anak-anak, memendamnya. Semasa penapaian, produk diaduk atau disebat seperti mentega.

Dalam prosesnya, etanol dihasilkan dalam susu, akibatnya kumis berubah menjadi minuman rendah alkohol dengan kandungan vitamin dan kalori yang tinggi.

Namun, orang Scythia lebih suka minuman beralkohol yang lebih kuat. Mereka mendapati bahawa jika anda membekukan kumis, mengeluarkan kristal ais dan mencairkannya, anda akan mendapat minuman yang lebih enak. Mereka mengulangi prosedur ini sehingga minuman mencapai tahap alkohol yang diinginkan. Hari ini, penyulingan tradisional digunakan untuk meningkatkan peratusan alkohol. Mereka mengatakan bahawa setelah 6 kali penyulingan kumis, minuman 30 darjah menyerupai vodka diperoleh..

Dalam catatan sejarawan Yunani, Herodotus, terdapat sebutan mengenai bagaimana orang Scythia menuangkan susu kuda ke dalam tong kayu yang dalam dan diaduk, ditapai. Bahagian yang lebih kecil diperam dalam beg kulit kecil. Di Asia Tengah, misalnya, ada tradisi untuk menggantung beg ini di dekat pintu masuk rumah sehingga setiap orang yang masuk dapat menggoyangkan beg dengan kumis dan mempercepat penapaian. Pengembara biksu Flemish Willem Rubruck pada tahun 1250 juga menggambarkan proses bagaimana susu betina mula memerah, ditutup dengan gelembung, seperti anggur baru. Biarawan itu bahkan berani mencuba minuman yang tidak biasa, tetapi menganggapnya sangat kaustik dan terlalu memabukkan.

Apa itu koumiss

Seperti yang telah dinyatakan, kumis adalah produk tenusu fermentasi yang terbuat dari susu kuda. Dihasilkan dari sourdough, yang menjadikannya serupa dengan kefir, tetapi mempunyai kandungan alkohol yang lebih tinggi (walaupun sebenarnya, bahagiannya kecil), serta beberapa ciri lain.

Pertama sekali, susu kuda ini mempunyai kandungan glukosa yang tinggi. Kepekatan gula dalam produk ini jauh lebih tinggi daripada susu lembu atau kambing. Juga, kumis mengandungi lebih banyak laktosa daripada susu haiwan lain. Berbanding dengan lembu, angka ini hampir 40 peratus lebih tinggi. Tetapi tidak seperti susu jenis lain, kuda betina terutama dimakan dalam bentuk fermentasi. Walaupun sekali lagi berbeza dengan kefir dan produk susu fermentasi terkenal yang lain.

Ngomong-ngomong, secara teknis, kumis lebih mirip dengan anggur, kerana fermentasi berlangsung bukan disebabkan pati (seperti kefir), tetapi karena gula. Sebilangan orang membandingkan minuman ini dengan bir. Sedangkan untuk rasanya, dalam kumis ia masam dengan alkohol ringan..

Mengapa kumis berguna?

Pahlawan Mongol menghormati kumi sebagai produk dari mana mereka memperoleh kekuatan mereka. Dan seperti yang ditunjukkan oleh sejarah, ini bukan fiksyen. Orang Mongol benar-benar dibezakan oleh peningkatan imuniti, mereka jarang jatuh sakit.

Dari kumis, para prajurit menerima sebahagian besar protein yang mudah dicerna, dari mana, dalam kombinasi dengan jumlah kalsium, asid folik dan komponen pemakanan yang lain, mereka mendapat tenaga dan "bahan binaan" untuk otot yang mengagumkan.

Minuman ini, yang terdiri daripada bakteria asid laktik, ragi dan sedikit kandungan alkohol semula jadi, dipanggil minuman hidup atau panjang umur. Dan ada setiap sebab untuk ini. Para saintis telah membuktikan bahawa produk ini mempunyai beberapa khasiat penyembuhan yang berguna dan merata..

Hari ini, para saintis dapat mengatakan dengan pasti bahawa komposisi minuman ini memang sedap. Kepekatan vitamin B12, magnesium, asid folik, antioksidan yang tinggi menjadikannya produk makanan yang sempurna. Dan bakteria bermanfaat yang terkandung di dalamnya meningkatkan proses pencernaan makanan, memulihkan mikroflora usus.

Kumis adalah sumber asid lemak tak jenuh dengan berat molekul rendah, termasuk asid linoleat dan linolenat, yang dianggap penting bagi manusia. Selain itu, minuman ini mengandungi garam kalsium dan fosforus yang berguna. Mengenai vitamin, terdapat hampir 10 kali lebih banyak dalam susu kuda daripada susu lembu..

1 liter kumis mengandungi:

  • 200 mcg vitamin B1;
  • 375 mg vitamin B2;
  • 256 mcg asid folik;
  • Asid pantotenik 2 mg.

Selain itu, kumis adalah sumber kaya vitamin A, E, C, biotin dan niasin..

Dan satu lagi ciri menarik kumiss: nutrien yang terdapat dalam produk diserap hampir sepenuhnya (hampir 95%). Di samping itu, komponen yang terkandung dalam minuman susu yang ditapai ini meningkatkan penyerapan protein, lemak dan nutrien lain dari produk makanan lain..

Peranan dalam badan

Dalam tradisi Mongolia, warna putih adalah warna suci, melambangkan kebahagiaan, kemakmuran dan status sosial yang tinggi. Orang Mongol juga mengaitkan kemampuan luar biasa suci untuk semua benda dan produk putih. Dan kumis tidak terkecuali dalam hal ini. Walaupun, mengingat betapa bermanfaatnya minuman indah ini untuk manusia, tidak ada yang aneh bahawa ia adalah suci bagi orang Mongol. Untuk sehari, orang Mongol dewasa boleh minum kira-kira 3 liter minuman, untuk kanak-kanak, memandangkan kesannya sedikit, bahagian harian terhad kepada 1 liter minuman.

Pencernaan

Telah terbukti selama berabad-abad bahawa kumis membantu menormalkan fungsi saluran gastrousus. Probiotik adalah bahan yang sangat diperlukan untuk pencernaan normal. Semua jenis produk susu yang ditapai, termasuk koumiss, mengandungi bahan ini. Probiotik melindungi tubuh daripada bakteria berbahaya, mempromosikan mikroflora yang sihat, dan mencegah gangguan pencernaan dan gastrousus. Bakteria bermanfaat yang terdapat dalam kumis dengan mudah mengembalikan keseimbangan mikroflora usus. Di samping itu, susu kuda betina dikenal sebagai ubat yang berkesan untuk merawat ulser duodenum, demam kepialu dan penyakit lain yang serupa..

Perlindungan barah

Pengambilan minuman ini secara berkala dapat mengurangkan risiko barah. Beberapa kajian menunjukkan bahawa probiotik yang membentuk kumis membunuh sel barah dan memperlambat pertumbuhan tumor malignan. Benar, setakat ini, saintis mengesahkan kesan ini hanya pada haiwan makmal. Tikus dengan barah payudara, setelah "rawatan" dengan kumis, pulih sepenuhnya dari penyakit ini. Di samping itu, para saintis menyedari bahawa sistem kekebalan tubuh haiwan diperkuat, yang mana perjuangan melawan barah lebih berjaya..

Pembersihan dan perlindungan untuk badan

Kumis adalah penyahtoksin yang kuat.

Asid laktik dalam minuman mampu meneutralkan mutagen yang menyebabkan degenerasi DNA. Bahan ini melindungi tubuh dari semua jenis kulat, virus dan bakteria, dan juga menyahtoksin badan..

Kumis juga digunakan untuk melawan bakteria. Khususnya, keberkesanan produk ini telah terbukti dalam rawatan tuberkulosis, E. coli dan penyakit virus lain. Menariknya, minuman unik ini mengandungi antibiotik semula jadi yang melindungi tubuh daripada bacilli berbahaya.

Kekebalan yang kuat

Para saintis telah membuktikan bahawa, seperti vitamin C, lactobacilli dapat melindungi tubuh dari selesema dan selesema. Kajian yang dilakukan dengan penyertaan haiwan telah membuktikan bahawa probiotik dari kumis meningkatkan pertahanan tubuh dengan ketara, dan juga mengembalikan imuniti setelah penggunaan antibiotik yang berpanjangan.

Tulang kuat

Kumis adalah sumber kalsium yang penting. Malah kanak-kanak tahu bahawa kekuatan dan kesihatan tisu tulang, sendi dan gigi bergantung kepada mineral ini. Di samping itu, kalsium yang diperoleh dari produk susu fermentasi ini menyumbang kepada proses yang mencukupi dalam banyak proses dalam badan..

Sifat berguna kumis lain:

  • meningkatkan tahap hemoglobin;
  • berkesan dalam rawatan aterosklerosis dan hipertensi pada peringkat awal;
  • menguatkan sistem saraf;
  • mencegah kemurungan dan insomnia;
  • merangsang peredaran darah;
  • mempunyai kesan pemanasan pada badan;
  • menggalakkan peremajaan badan.

Tradisi rawatan kumis

Pada abad ke-19 di tenggara Rusia, kumis digunakan sebagai ubat untuk mengatasi anemia, tuberkulosis, penyakit paru-paru kronik, sakit puan dan penyakit kulit. Pada separuh kedua tahun 1800-an, 16 sanatorium dibuka di Rusia, di mana program rawatan termasuk penggunaan kumis secara berkala. Ngomong-ngomong, di institusi seperti itu, anggota keluarga imperialis, Maxim Gorky, Leo Tolstoy, gemar meningkatkan kesihatan mereka. Dikatakan bahawa bahkan seorang anggota Parlimen Britain mengunjungi salah satu sanatorium ini semasa lawatannya ke Asia Tengah..

Tetapi sejak kumis tradisional mengekalkan kesegaran tidak lebih dari 3 hari, kemungkinan "terapi kumis" terbatas pada masa pemerahan kawin, yaitu, pada musim bunga dan musim panas, ketika kawin melahirkan anak. Untuk menyelesaikan masalah ini, kaedah untuk pembuatan kumis yang dipasteurisasi telah dikembangkan. Produk sedemikian tersedia sepanjang tahun, dan bekalan eksport juga menjadi mungkin..

Ngomong-ngomong, salah satu pelanggan pertama susu kuda dari Asia adalah penjaga pintu, yang antara lain menggunakan produk berharga ini sebagai komponen kosmetik..

Peringatan

Kumis digunakan untuk rawatan dan pencegahan banyak penyakit. Khususnya, produk ini memberi kesan positif kepada kesihatan penghidap tuberkulosis, demam kepialu, neurasthenia dan penyakit sistem saraf lain, sekiranya terdapat gangguan pencernaan, gangguan kardio. Walau bagaimanapun, penggunaan minuman ini dikontraindikasikan dalam tempoh pemburukan penyakit ini, dan juga bagi orang yang mempunyai kepekaan terhadap komponen.

Juga tidak diinginkan untuk melakukan "kumisoterapi" tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor, terutamanya jika terdapat penyakit kronik. Untuk mencapai kesan terapeutik pengambilan kumis, anda perlu minum dari 500 hingga 1000 ml minuman setiap hari.

Koumiss moden

Di beberapa wilayah Eropah, orang telah belajar menghasilkan kumis tiruan. Dalam tong plastik atau kayu besar, susu sapi diperam dengan menambahkan ragi dan bakteria bermanfaat. Sementara itu, minuman ini sangat berbeza dengan kumis semula jadi. Kumis asli dibuat dalam proses penapaian secara eksklusif dari susu kuda, di mana campuran bakteria asid laktik Bulgaria dan acidophilic, serta ragi ditambahkan.

Untuk mengumpulkan jumlah bahan mentah yang diperlukan, kuda betina diberi susu 4-6 kali sehari, kerana mereka memberikan susu yang sangat sedikit untuk satu hasil susu. Segerombolan 600 ekor kuda setiap hari dapat menghasilkan tidak lebih dari 100 liter kumi. Memerah susu kuda sangat berbeza dengan memerah susu lembu. Mula-mula, anda perlu membiarkan anak kuda pergi ke kuda betina selama beberapa saat. Dan hanya selepas itu anda boleh bergantung pada hasil susu. Kedua, keseluruhan proses memerah susu tidak melebihi 20 saat. Oleh itu, tanpa sedikit pun tangan anda tidak dapat bermimpi tentang kumis. Ketiga, memerah susu kuda dianggap tidak hanya sukar, tetapi kadang-kadang berbahaya..

Kemudian susu dituangkan ke dalam tong kayu. Sedikit kumiss siap pakai dari kumpulan sebelumnya digunakan sebagai budaya pemula. Sebagai hasil penapaian, bahan protein yang mudah dicerna terbentuk, laktosa diubah menjadi asid laktik, etil alkohol, karbon dioksida dan komponen lain. Oleh itu, produk yang sangat berkhasiat dan mudah dicerna dengan rasa dan aroma yang menyenangkan diperolehi. Kemudian campuran siap boleh dibotolkan dan dihantar ke tempat yang hangat untuk masak minuman..

Bergantung pada masa pematangan, kumis adalah:

  • lemah - masak dalam masa kira-kira 5-6 jam, mengandungi hingga 1 peratus alkohol, rasa dan kelihatan seperti susu dicairkan dengan air;
  • sederhana - masak selama 1-2 hari, mengandungi alkohol hingga 1.75%, rasa masam, kesemutan, menyerupai emulsi secara konsisten;
  • kuat - tahan 3 hari, kandungan alkohol - 4-4.5%, lebih banyak minuman cair dan masam dengan busa tidak stabil.

Kumis tidak dipanggil minuman langsung untuk apa-apa. Dalam proses penapaian dengan susu kuda, metamorfosis ajaib terjadi: sifat fizikokimia, komposisi biokimia dan bahkan struktur perubahan susu.

Pakar bersetuju bahawa mikroflora usus yang betul adalah kunci kesihatan seluruh organisma. Tetapi adakah pengetahuan ini merupakan penemuan moden? Menggali sejarah lebih mendalam, menjadi jelas bahawa makanan fermentasi yang tinggi probiotik telah digunakan oleh manusia selama ribuan tahun. Sukar untuk mengatakan apa sebenarnya yang diketahui para pengembara kuno mengenai sifat-sifat bermanfaat kumis. Tetapi hakikat bahawa mereka menganggapnya produk terbaik untuk diri mereka sendiri dan anak-anak mereka adalah fakta..