Sifat penyembuhan gandum (Natalya Kuzovleva, 2011)

Pada zaman dahulu, dalam pemujaan banyak agama kafir, gandum dianggap cahaya termampat - hadiah dari Dewa Matahari sendiri. Orang-orang kuno percaya bahawa kekuatan hidup yang luar biasa diletakkan di dalam gandum, yang menjadikan mereka kuat, sihat dan dapat menahan banyak penyakit. Makanan "hidup" boleh memberi kesan terapeutik yang kuat dalam rawatan penyakit hampir semua sistem organ. Gandum adalah sumber tenaga vital yang unik yang mengekalkan keadaan sihat bukan sahaja badan kita, tetapi juga semangat kita. Dalam buku karya Natalia Kuzovleva, anda akan mendapat banyak maklumat berguna dan menarik mengenai gandum: dari sejarahnya sebagai tanaman yang diusahakan hingga menggambarkan sifat penyembuhan gandum dan sebilangan besar pelbagai resipi untuk hidangan lazat dan sihat.

Isi kandungan

  • Kata pengantar. Ubat keajaiban berkesan untuk pelbagai penyakit
  • Kekuatan Penyembuhan Gandum: Apa yang Akan Dikisahkan oleh Buku Ini kepada Anda
  • Sejarah dengan geografi
  • Apa yang kaya dengan gandum?
  • Jenis dan kaedah penggunaan gandum
Dari siri: Kesihatan adalah kebahagiaan

Serpihan pengantar yang diberikan dari buku Penyembuhan sifat gandum (Natalya Kuzovleva, 2011) disediakan oleh rakan buku kami - syarikat Liters.

Apa yang kaya dengan gandum?

Gandum adalah genus tumbuhan herba dalam keluarga bijirin. Seperti semua tanaman bijirin, gandum di inti strukturnya mempunyai batang-jerami dengan simpul dan intode berongga. Ketinggian batangnya bervariasi antara 40 hingga 130 cm. Daun linier yang sederhana meluas dari simpul. Internode atas mengandungi perbungaan di mana spikelet beberapa bunga terletak - lonjakan. Bentuk telinga boleh berbeza: prismatik (gandum durum), fusiform (gandum lembut), bercabang dan klavat. Warna lonjakan utama berwarna putih, hitam dan merah. Setiap spikelet menanggung dua hingga lima bunga keluar. Sistem akar gandum berserat, akarnya berada di bawah tanah hingga kedalaman 2 meter. Biji-bijian adalah buah gandum. Biji-bijian umumnya berbentuk bulat atau bujur dengan alur membujur di sisi ventral.

Terdapat 22 jenis gandum secara keseluruhan, tetapi masing-masing jenis ini dibagi menjadi varieti mengikut ciri luarannya, dan varietas menjadi varietas. Hasil daripada pemecahan tersebut, genus gandum mempunyai lebih dari 4 ribu jenis! Ini adalah angka terbesar di antara semua bijirin. Kepelbagaian varieti dan varieti seperti ini adalah akibat dari permintaan gandum yang sangat besar. Hari ini gandum ditanam di wilayah seluas 240 juta hektar, yang merupakan 1/5 dari semua tanah yang diusahakan, dan ini tidak kurang dari 1/80 permukaan bumi kita! Kawasan pengedaran gandum sangat besar: ia ditanam di hampir setiap pelosok dunia, dari Lingkaran Artik hingga kepulauan selatan Argentina..

Di antara banyak spesies, 4 yang paling popular dapat dibezakan: lembut, keras, dieja dan kerdil. Mari bercakap mengenai mereka dengan lebih terperinci.

Gandum lembut adalah jenis gandum yang paling meluas dan merangkumi lebih dari 250 jenis. Telinga gandum biasa lebar, longgar, dengan awn pendek, dan beberapa jenis sama sekali tidak mempunyai awn. Biji gandum lembut mempunyai bentuk bulat dan pelbagai warna: dari kuning muda hingga coklat. Jenis gandum ini dibezakan dengan ketahanan fros yang luar biasa, ketahanan kemarau dan kematangan awal. Hampir semua barangan bakar dan pastri yang anda beli di kedai dibuat dari gandum lembut.

Dengan kekuatan tepung, gandum lembut dibahagikan kepada 3 kelas utama. "Kekuatan tepung" dalam kes ini bermaksud kualiti dan kandungan proteinnya. Gandum yang kuat adalah varietas yang biji-bijiannya mempunyai kadar lebih dari 60% dan mengandungi sekurang-kurangnya 14% protein. Roti yang subur dengan bentuk yang betul dan kualiti terbaik dibuat dari tepung gandum yang kuat. Di samping itu, tepung gandum yang kuat, apabila ditambahkan, mampu meningkatkan tepung gandum yang lemah. Campuran tepung gandum yang kuat dan lemah juga menghasilkan roti berkualiti tinggi.

Gandum tengah merangkumi varietas dengan kadar gandum 40-60%. Protein dalam biji-bijian gandum sederhana harus mengandungi sekurang-kurangnya 11%. Kelas gandum ini adalah yang paling biasa. Tepung gandum sederhana menghasilkan roti berkualiti baik, tetapi tepung seperti itu tidak lagi dapat meningkatkan kualiti tepung kelas bawah.

Biji-bijian gandum yang lemah mengandungi protein kurang dari 11% dan vitreousnessnya kurang dari 40%. Kualiti roti yang diperbuat daripada tepung biji-bijian seperti itu jauh lebih buruk daripada roti yang mempunyai nilai tertinggi. Roti seperti itu akan disebar dan kecil.

Gandum durum adalah jenis gandum kedua yang paling biasa. Sehingga kini, kira-kira 120 jenisnya sudah diketahui. Gandum durum lebih menuntut daripada gandum lembut. Untuk pertumbuhan yang selesa, ia memerlukan iklim benua dan kehadiran tanah yang bersih dan tidak habis-habisnya. Lonjakan gandum durum adalah kebalikan dari lonjakan gandum lembut: jauh lebih panjang, lebih sempit dan lebih padat, dan mempunyai banyak awn panjang. Biji-bijian jenis ini memanjang, berkaca. Warna mereka boleh sama sekali berbeza: kelabu muda, kuning pucat dan bahkan kuning gelap. Ciri lain dari biji-bijian gandum durum adalah kandungan proteinnya yang tinggi - 15-20% daripada jisim bahan kering, iaitu 1.5 kali lebih banyak daripada biji gandum lembut. Gandum durum adalah bahan mentah utama dalam pengeluaran pasta. Kerana kandungan protein, serat, unsur surih dan vitamin B yang tinggi, ia menghasilkan pasta berkualiti tinggi dan paling sihat. Semolina terbaik diperoleh dari gandum durum..

Ejaan adalah salah satu jenis gandum tertua dan paling meluas. Ejaan dianggap sebagai nenek moyang dari semua jenis gandum yang ditanam. Ia mempunyai kualiti bijirin yang tinggi, mempunyai kematangan yang baik, tahan fros dan tahan kekeringan. Ejaan tumbuh dalam hampir semua keadaan iklim dan tidak memerlukan penjagaan khas. Lonjakannya rapuh; apabila matang, pecah menjadi spikelet. Biji-bijian dieja secara keseluruhan sangat mirip dengan biji-bijian gandum biasa, tetapi masih ada beberapa perbezaan. Butir dieja lebih besar dan sisiknya lebih kaku. Setiap 2-3 butir pada telinga yang dieja dilindungi oleh cangkang yang tidak dapat dimakan. Berkat cangkang seperti itu, ejaan mempunyai perlindungan yang baik terhadap perosak dan keadaan persekitaran yang buruk. Biji-bijian dieja menyimpan rekod antara jenis gandum lain dari segi kandungan protein (kira-kira 30%). Sebagai produk makanan, dieja tidak lama diminati, tetapi sekitar 15 tahun yang lalu terdapat semacam ledakan di dalamnya. Ejaan mendapat populariti yang luar biasa, dan pelbagai hidangan mulai disediakan: bijirin, sup, produk roti, pencuci mulut.

Gandum kerdil (telinga tebal)

Jenis gandum yang lain, yang merangkumi sekitar 100 jenis. Telinga gandum kerdil pendek, lebar, lebat, tetapi pada masa yang sama agak rapuh dan hancur ketika masak. Terdapat varieti dengan awns dan tanpanya. Biji-bijian dari spesies ini sukar dibakar, memiliki warna yang bervariasi (dari putih hingga merah), dan bentuknya serupa dengan biji-bijian gandum lembut. Tepung gandum kerdil digunakan dalam pembuatan roti dan gula-gula.

Gandum musim bunga dan musim sejuk

Ramai di antara anda pernah mendengar bahawa tanaman bijirin, termasuk gandum, terbahagi kepada dua bentuk: musim bunga dan musim sejuk. Asas pemisahan ini adalah masa menyemai. Bentuk musim bunga disemai pada musim bunga, pada musim panas mereka berkembang, dan pada musim gugur mereka menghasilkan hasil panen. Gandum musim bunga mempunyai ketahanan fros yang baik, dengan suhu beku jangka pendek hingga –6 ° C. Biji-bijian bercambah pada suhu dari +2 ° C. Pucuk pertama yang sesuai muncul 7-8 hari selepas menyemai. Gandum musim bunga mempunyai sistem akar yang agak lemah, sehingga sangat menuntut di tanah. Untuk perkembangan normal, ia memerlukan tanah chernozem atau chestnut. Gandum musim bunga juga dapat ditanam di tanah podzolik, tetapi untuk ini mereka harus diproses dengan baik dan terus disenyawakan.

Bentuk musim sejuk ditaburkan pada musim luruh, sebelum bermulanya fros, gandum bercambah dan terus berkembang dengan bermulanya musim bunga. Menjelang akhir musim panas, gandum musim sejuk matang dan menghasilkan hasil yang besar, jauh melebihi hasil gandum musim bunga. Ciri khas gandum musim sejuk adalah ketahanan kemarau dan tahan panas.

Terdapat juga gandum separa musim sejuk. Bentuk sedemikian membawa tanaman pada musim bunga dan musim luruh..

Komposisi kimia dan nutrien gandum

Sejak zaman kuno, dalam banyak budaya bangsa, gandum telah disajikan sebagai sumber utama makanan sihat dan sihat. Dalam Alkitab sendiri, gandum disebut sebagai yang paling penting dan bermanfaat bagi semua tanaman roti. Pada zaman Yunani Kuno, peserta dalam Sukan Olimpik makan secara eksklusif makanan yang paling berguna pada masa itu. Salah satu produk utama makanan mereka adalah... roti gandum! Ya, roti gandum hampir sama dengan yang anda ada di meja anda setiap hari. Anda mungkin pernah melihat patung dan gambar atlet kuno, betapa kuat dan sihatnya mereka. Dan ini tidak menghairankan jika anda tahu bahawa gandum adalah gudang keseluruhan bahan yang berguna untuk tubuh. Yang mana - kita akan analisis di bawah.

Protein, lemak, karbohidrat dan serat

Protein, lemak dan karbohidrat diketahui sebagai komponen makanan utama. Mereka terdapat dalam makanan apa pun. Kedua-dua protein, lemak, dan karbohidrat berbeza, dan tidak semuanya berguna untuk manusia.

Gandum mengandungi sejumlah besar protein untuk makanan tumbuhan - kira-kira 15% (jumlah yang tepat bergantung pada jenisnya). Satu hidangan bubur milet yang dimasak dalam susu akan memberi anda 1/4 dari keperluan protein harian anda. Protein dalam gandum adalah dalam bentuk gluten. Apabila kering, gluten telus dan tidak terasa, dan jika dibasahi dengan air, ia hilang, menjadi melekit dan mengambil warna kelabu..

Protein gandum mengandungi banyak asid amino, tetapi terutamanya banyak asid glutamat (1/4 dari semua asid amino). Asid glutamat melakukan sejumlah fungsi yang sangat berguna: ia secara aktif mengambil bahagian dalam metabolisme, menghilangkan amonia berbahaya dari badan, merangsang aktiviti mental.

Protein gandum mengandungi banyak leucine. Leucine adalah asid penting, tubuh manusia tidak dapat mensintesisnya sendiri dan mendapatkannya hanya dari makanan. Leucine mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, menurunkan kadar gula dalam darah, menguatkan sistem imun, dan menjaga tubuh tetap bertenaga.

Gluten (kleber) - bahan bijirin nitrogen atau proteinaceous, tidak larut dalam air; ia memberi tepung kemampuan untuk berubah menjadi doh kental, dan kualiti menentukan martabat tepung. Semasa membilas doh dari biji-bijian roti yang dihancurkan dengan air, air akan membawanya bersama zat kanji dan larut, di antaranya terdapat juga zat larut dalam air yang nitrogen yang dikenali sebagai albumin; selepas pencucian tersebut, jisim yang likat, seragam, elastik dan sangat likat tersisa dari doh, dalam keadaan segar ia tidak mempunyai bau atau rasa, yang diberi nama gluten. Bahan ini, apabila terkena udara, dapat cepat terurai, dan mengeluarkan bau yang sangat tidak menyenangkan. Gluten tidak larut dalam larutan garam meja, nitrat dan garam lain; ia larut dalam larutan alkali kaustik yang lemah, dalam asid asetik yang kuat, dalam asid hidroklorik dan sulfurik yang lemah. Untuk melarutkan gluten, paling sering direndam dalam air yang mengandung 0,1% -0,15% kalium kaustik, dan jumlah tersebut diambil sehingga terdapat 3-4 bahagian kalium kaustik per 100 bahagian kalium anhidrat. Gluten larut dalam keadaan ini selama 12-24 jam, dan campuran harus dikocok beberapa kali: pati, serat dan sebahagian lemak tetap tidak larut, yang menyertai gluten dalam kaedah pengambilannya di atas dengan mencuci doh. Larutan gluten muncul sebagai cecair jernih, yang dipisahkan dari sedimen dengan penapisan; setelah meneutralkan cecair yang dihasilkan dengan asid asetik, sisa gluten tulen mula menetap di dalamnya.

Dari Kamus Ensiklopedik F. A. Brockhaus dan I. A. Efron

Bahagian karbohidrat dalam biji-bijian gandum menyumbang kira-kira 65%. Karbohidrat gandum disajikan dalam bentuk kanji. Pati adalah pembekal tenaga terpenting untuk badan. Ini termasuk karbohidrat kompleks, kelebihannya berbanding karbohidrat sederhana (makanan yang mengandung gula) jelas. Karbohidrat kompleks tidak mempengaruhi tahap gula dalam darah, ia mempunyai nilai pemakanan yang lebih tinggi, dan rasa kenyang dari mereka bertahan lebih lama. Berkat kandungan kanji yang tinggi, hidangan bubur gandum untuk sarapan pagi akan memberikan kita tenaga sehingga petang! Selain karbohidrat kompleks, gandum juga mengandung yang sederhana - glukosa dan fruktosa, tetapi jumlahnya rendah, sekitar 0.2%.

Kandungan lemak gandum rendah, kira-kira 2%. Walau bagaimanapun, mereka memberikan sumbangan yang besar terhadap manfaat kesihatan gandum. Lemak gandum terdiri daripada tak jenuh atau, seperti yang disebut juga, asid lemak berguna: oleik, linoleik dan linolenik. Lemak seperti itu tidak menyumbang kepada kenaikan berat badan, tetapi sebaliknya, menurunkan berat badan. Asid lemak tak jenuh mempromosikan penghapusan kolesterol berlebihan dari badan, menurunkan tekanan darah, meningkatkan daya ingatan dan kemampuan belajar.

Serat yang terdapat dalam gandum mengambil 2% daripada jumlah jisim. Serat hanya terdapat pada makanan tumbuhan, dan dalam jumlah yang sangat rendah. Ia tidak mempunyai nilai pemakanan, tetapi pada masa yang sama ia berperanan besar dalam kehidupan tubuh. Serat adalah span berbentuknya sendiri, yang, melewati saluran gastrointestinal, menyerap semua jenis racun dan mengeluarkannya dari badan. Selain itu, serat membantu menurunkan kolesterol dan gula darah..

Mikro- dan makronutrien

Unsur mikro dan makro (mineral) adalah unsur kimia yang diperlukan untuk tubuh manusia atau haiwan untuk perkembangan dan fungsi penuhnya. Setiap hari dengan makanan kita menerima sejumlah mineral, tetapi jumlah ini jauh dari mencukupi untuk tubuh kita. Dan makanan berkhasiat yang baik tidak mengandungi norma yang diperlukan yang kita perlukan. Gandum adalah produk yang mengandungi hampir semua unsur mikro dan makro. Gandum kaya dengan zink, fosforus, kalium, magnesium, mangan dan tembaga. Kandungan mineral ini sangat tinggi sehingga 1-2 hidangan bubur millet atau 100 g dedak gandum dapat dengan mudah memenuhi keperluan harian tubuh kita..

Kandungan zink dalam biji-bijian gandum tumbuh adalah salah satu yang tertinggi di antara semua produk dan berjumlah 15-20 mg per 100 g produk, yang meliputi sepenuhnya dan bahkan melebihi keperluan harian. Zink sangat penting untuk badan. Terima kasih kepada zink, kelenjar kita dapat menghasilkan hormon penting seperti insulin, testosteron dan hormon pertumbuhan. Zink terlibat secara aktif dalam pembentukan dan pertumbuhan tulang. Tanpa zink, tulang kita tidak akan cukup kuat dan mudah terdedah kepada kecederaan. Zink inilah yang mengaktifkan vitamin A ke dalam tubuh kita. Dengan kekurangan zink, vitamin A tidak akan dapat menyebar melalui darah ke kawasan yang memerlukannya, yang akan menyebabkan penyakit mereka. Dan sebagai bonus, zink dapat membantu meningkatkan prestasi mental.

Fosforus unsur surih terdapat dalam gandum dalam kadar 400 mg per 100 g produk, yang merupakan 1/3 dari keperluan harian. Fosfor memainkan peranan penting dalam pembentukan sistem rangka, memberikan kekuatan dan kekuatan tulang. Selain itu, gandum yang kaya dengan fosfor menyumbang kepada normalisasi sistem saraf dan metabolisme, secara aktif mengambil bahagian dalam proses asimilasi vitamin, dan meningkatkan fungsi ginjal..

100 g gandum mengandungi kira-kira 350 mg kalium, yang merupakan 20% dari nilai harian. Kalium adalah elemen penting untuk tubuh; ia hanya melakukan banyak fungsi berguna. Pertama, kalium bertanggungjawab untuk fungsi normal semua tisu lembut: otot, saluran darah, sel otak, hati, ginjal, tisu saraf dan banyak lagi. Kedua, kalium mengatur keseimbangan air di dalam badan: membantu membuang lebihan air dari badan, melegakan edema. Ketiga, kalium memainkan peranan penting dalam kerja sistem kardiovaskular, mengatur degupan jantung dan menurunkan tekanan darah. Dan akhirnya, kalium meningkatkan bekalan oksigen ke otak, sehingga meningkatkan prestasi mental..

Kandungan magnesium dalam 100 g gandum adalah 115 mg, yang merupakan 1/3 dari nilai harian. Semua manifestasi aktiviti penting sel kita tidak mungkin tanpa magnesium. Metabolisme, pertumbuhan, pembahagian - semua ini berlaku dengan penyertaan magnesium. Magnesium adalah pengatur banyak sistem organ. Sebagai contoh, ia dapat menurunkan keasidan jus gastrik, melarutkan batu ginjal, menormalkan tekanan darah, dan mengatur gula darah..

Kandungan mangan dalam gandum adalah 3,7 mg per 1 g produk, berjaya memenuhi kadar harian (2-10 mg). Mangan secara aktif mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan kerangka. Kekurangan mangan boleh menyebabkan pembaziran, kehilangan kekuatan tulang, dan pada kanak-kanak, pertumbuhan terbantut. Di samping itu, mangan berperanan aktif dalam pembentukan darah, pernafasan tisu, kerja gonad dan mempunyai kesan positif terhadap imuniti..

Unsur surih ini terdapat dalam gandum dalam jumlah 0,55 mg per 100 g produk, yang merupakan 50% dari nilai harian. Walaupun kandungan tembaga dalam badan sangat rendah (100-150 mg), peranannya sangat penting. Pertama sekali, tembaga adalah elemen penting dalam pembentukan darah, sejumlah protein dan enzim. Tembaga juga mengambil bahagian dalam pernafasan tisu dan mempunyai kesan positif terhadap imuniti..

Hasil penyelidikan saintifik gandum gandum

1. Nilai biologi yang paling besar bagi tubuh manusia (kesihatan) adalah biji-bijian gandum, tidak mengalami pemprosesan berteknologi tinggi, yang (sering) mengubah bukan sahaja struktur dan komposisi, tetapi sifat semula jadi (berguna) produk makanan yang luar biasa dan unik seperti biji-bijian gandum.

2. Kepekatan tertinggi komponen aktif biologi yang berguna untuk pencernaan dan kesihatan manusia (serat makanan, vitamin, mineral, asid amino penting, dan lain-lain) diperhatikan pada bahagian pinggiran biji-bijian gandum (lapisan buah dan biji, embrio, lapisan aleuron dan subaleuron). "Mealy body" yang sama (bahagian tengah endosperma) adalah kawasan kepekatan bahan berkanji (terutamanya gliadin dan glutenin) dan tidak mewakili nilai biologi dari sudut dietetik (makanan kesihatan) untuk tubuh manusia.

Pengeluaran. Sebaiknya, dari sudut organisasi pemakanan yang betul dan diet yang sihat, untuk digunakan dalam makanan, dan juga untuk penyediaan pelbagai produk makanan (bijirin, sup, roti, pastri, pasta, dll.), Hanya bijirin gandum yang tidak disempurnakan, bersama dengan periferalnya bahagian (kuman gandum, lapisan buah dan biji, lapisan aleuron, dll.). Ini secara signifikan meningkatkan nilai biologi makanan dan makanan yang dimakan, sehingga menyumbang kepada pencegahan kebanyakan "penyakit abad XXI", terutamanya obesiti, diabetes, penyakit jantung dan vaskular, reaksi alergi dan beberapa penyakit lain yang berkaitan dengan gangguan metabolik proses dalam tubuh manusia.

Vitamin B1 (tiamin) terdapat dalam gandum dalam kadar 0,4 mg per 100 g produk - ini adalah 1/3 dari nilai harian (1.2 mg). Keperluan vitamin B dengan usia1 meningkat (sehingga 1.5 mg), kerana penyerapannya berkurang dengan ketara pada orang tua. Nilai vitamin B1 besar. Banyak proses hidup tidak dapat berjalan tanpanya. Pertama sekali, tiamin diperlukan untuk metabolisme normal: karbohidrat, lemak, protein, metabolisme garam air - semua ini berfungsi dengan penyertaan tiamin. Di samping itu, vitamin B1 mengambil bahagian dalam peraturan banyak sistem badan. Contohnya, tiamin meningkatkan peredaran darah dan terlibat dalam pembentukannya (sistem kardiovaskular), meningkatkan daya ingatan dan aktiviti mental (sistem saraf), mengekalkan nada otot di perut dan saluran pencernaan (sistem pencernaan).

100 g gandum mengandungi 0.15 mg vitamin B2 (riboflavin), yang merupakan 15% daripada nilai harian. Riboflavin adalah salah satu vitamin utama. Ini adalah komponen yang sangat diperlukan dalam sejumlah proses penting badan. Salah satu proses ini adalah pertumbuhan semula. Vitamin B percuma2 pemulihan struktur badan yang hilang tidak akan berkesan. Itulah sebabnya vitamin B2 penting untuk meningkatkan jangka hayat. Selain itu, riboflavin terlibat dalam pengaturan sistem saraf dan pencernaan dan membantu menguatkan sistem imun..

Kandungan vitamin B6 (pyridoxine) dalam 100 g gandum adalah 0.7 mg - ini adalah 1/3 dari nilai harian. Sintesis dan metabolisme protein hanya mungkin dilakukan dengan penyertaan vitamin B6. Tanpa vitamin ini, otot kita tidak akan tumbuh dan selepas beberapa ketika mereka akan menjadi lembap atau pusing. Sebagai tambahan, pyridoxine melakukan banyak fungsi lain: ia turut serta dalam pembentukan metabolisme darah dan lemak, membantu mengurangkan kadar kolesterol dan menstabilkan kadar gula darah, meningkatkan kecekapan dan merangsang aktiviti mental.

Vitamin PP (asid nikotinik)

100 g gandum mengandungi 5 mg vitamin PP, yang merupakan 1/3 dari nilai harian. Pertama sekali, vitamin ini diperlukan untuk metabolisme protein dan karbohidrat sepenuhnya. Vitamin PP mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular, mengekalkan peredaran darah yang normal. Di samping itu, berkat niasin, pernafasan sel normal dilakukan.

Gandum hanyalah gudang vitamin E (tokoferol). 100 g gandum mengandungi kira-kira 7 mg vitamin E, yang merupakan 70% daripada nilai harian. Semua sifat berguna vitamin tidak dapat dikira. Pertama, vitamin E adalah zat antioksidan utama: melindungi sel dari kerosakan, melambatkan pembentukan radikal bebas yang berbahaya. Vitamin E meningkatkan pembekuan darah dan peredaran darah, menurunkan tekanan darah, menyokong imuniti, menguatkan dinding saluran darah, memperbaiki fungsi otot dan sendi. Dan juga melambatkan proses penuaan..

Isi kandungan

  • Kata pengantar. Ubat keajaiban berkesan untuk pelbagai penyakit
  • Kekuatan Penyembuhan Gandum: Apa yang Akan Dikisahkan oleh Buku Ini kepada Anda
  • Sejarah dengan geografi
  • Apa yang kaya dengan gandum?
  • Jenis dan kaedah penggunaan gandum
Dari siri: Kesihatan adalah kebahagiaan

Serpihan pengantar yang diberikan dari buku Penyembuhan sifat gandum (Natalya Kuzovleva, 2011) disediakan oleh rakan buku kami - syarikat Liters.

Gandum

Gandum adalah tanaman tahunan dan dwitahunan milik keluarga bijirin. Terdapat beribu-ribu jenis gandum, dan klasifikasinya agak rumit, tetapi hanya ada dua jenis utama - keras dan lembut. Varieti lembut juga dibahagikan kepada butiran merah dan gandum putih. Mereka biasanya ditanam di kawasan dengan kelembapan yang dijamin. Varieti keras ditanam di kawasan dengan iklim yang lebih kering, misalnya, di mana jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi adalah padang rumput. Di Eropah Barat dan Australia, kebanyakan varieti lembut dihasilkan, sementara di Amerika Syarikat, Kanada, Argentina, Asia Barat, Afrika Utara dan bekas USSR, terutama varieti keras. Ia digunakan sebagai tanaman makanan. Tepung yang diperoleh dari biji-bijian digunakan untuk membakar roti putih dan pengeluaran produk makanan lain; sisa dari penggilingan tepung digunakan sebagai makanan untuk ternakan dan unggas, dan baru-baru ini semakin digunakan sebagai bahan mentah untuk industri.

Varieti gandum lembut dan keras mempunyai banyak kesamaan, tetapi jelas berbeza dalam beberapa ciri yang penting untuk penggunaan tepung. Sejarawan mendakwa bahawa orang Yunani kuno dan Rom, dan mungkin peradaban terdahulu, mengetahui perbezaan antara dua jenis gandum. Dalam tepung yang diperoleh dari varieti lembut, biji-bijian pati lebih kasar dan lembut, konsistensinya lebih nipis dan mudah rapuh, mengandungi lebih sedikit gluten dan kurang menyerap air. Tepung sebegini digunakan untuk memanggang terutama gula-gula, dan bukan roti, kerana produk daripadanya hancur dan cepat basi. Di daerah di mana varietas lembut ditanam, roti dipanggang dari campurannya dengan tepung yang diperoleh dari varieti keras yang diimport. Dalam tepung gandum durum, biji-bijian pati lebih halus dan keras, konsistensinya halus, dan terdapat banyak gluten. Tepung seperti itu, yang disebut "kuat", menyerap sejumlah besar ode dan digunakan terutamanya untuk membakar roti

Sifat gandum yang berguna

Biji-bijian gandum lembut dan durum mengandungi 11,6 hingga 12,5% protein, sekitar 60% karbohidrat, 1,5% lemak, minyak pati, hemiselul, serat, pati, pektin, glukosa, fruktosa, laktosa, maltosa, raffinose, vitamin E, F, B1, B2, B6, C, PP, karotena, niasin, kolin, biotin, folacin.

Gandum mengandungi unsur mikro dan mikro seperti kalium, kalsium, silikon, magnesium, natrium, sulfur, fosfor, klorin, aluminium, boron, vanadium, besi, yodium, kobalt, mangan, tembaga, molibdenum, nikel, timah, selenium, perak, strontium, titanium, kromium, zink, zirkonium.

Gandum mengandungi 3.4% asid amino penting (valine 520, isoleucine 470, leucine 860, lysine 360, methionine 180, threonine 390, tryptophan 150, phenylalanine 500) dan 8.4% asid amino tidak penting (alanine 460, arginine 610, asam aspartat 670, histidin 350, glisin 470, asid glutamat 3350, prolin 1290, serine 600, tirosin 370, sistin 230).

Bahagian bijirin yang paling berharga adalah kuman, kaya dengan unsur surih penting dan minyak kuman, yang sangat bermanfaat untuk tubuh. Gandum bercambah lebih sihat kerana pada masa percambahan, tahap vitamin dan antibiotik, serta perangsang pertumbuhan dan komponen aktif secara biologi, meningkat beberapa kali. Jadi, sebagai contoh, tahap vitamin B2 dalam gandum tumbuh 10 kali lebih tinggi. Orang-orang kuno tahu tentang manfaat, kosmetik dan sifat penyembuhan gandum.

Benih bercambah membawa potensi tenaga yang sangat besar. Dengan menambahkannya ke makanan, kita mendapat daya tarikan yang kuat. Enzim yang terkandung dalam anak benih memecah protein penyimpanan, lemak dan karbohidrat biji ini, menjadikan kita lebih mudah mengasimilasi mereka, dan terus bekerja di dalam tubuh manusia, menyelamatkan kekuatan dalamannya. Jumlah vitamin antioksidan dan unsur mikro meningkat semasa percambahan puluhan dan beratus-ratus kali, mereka dimasukkan ke dalam sistem organik tisu hidup tumbuhan dan bekerja saling berkaitan, menyokong dan meningkatkan tindakan satu sama lain. Asimilasi mereka tidak memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia, yang dapat diperhatikan dengan penggunaan sediaan farmasi tertentu..

Pengambilan tumbuh-tumbuhan secara teratur merangsang metabolisme dan hematopoiesis, meningkatkan imuniti, mengimbangi kekurangan vitamin dan mineral, menormalkan keseimbangan asid-basa, membantu membersihkan badan dari toksin dan pencernaan yang berkesan, meningkatkan potensi, melambatkan proses penuaan. Ia sangat berguna untuk kanak-kanak dan orang tua, wanita hamil dan ibu menyusu, orang-orang yang mempunyai tenaga mental dan fizikal yang intensif..

Serat dalam biji-bijian gandum merangsang pergerakan usus dan mencegah penukaran gula dan karbohidrat menjadi lemak. Gandum dedak, kaedah yang berkesan untuk menormalkan berat badan (menurunkan berat badan). Pektin gandum menyerap bahan berbahaya di dalam usus, sehingga mengurangkan proses putrefaktif, dan mempromosikan penyembuhan mukosa usus.

Dalam perubatan rakyat, pelbagai produk yang terbuat dari tepung gandum, gandum gandum goreng, tunas muda (berumur 14-21 hari), biji-bijian dengan embrio, dedak, jerami digunakan sebagai kaedah perubatan dan diet.

Kaldu gandum dengan madu memulihkan kekuatan dengan sempurna, sangat berguna selepas penyakit berpanjangan, membantu batuk, selesema dan penyakit pernafasan. Kuman dan dedak mengandungi jumlah maksimum bahan aktif biologi penting. Kekacang dedak gandum dan kuahnya melembutkan dan menyuburkan kulit. Serat yang terkandung dalam bijirin ini mencegah pembentukan sel lemak, yang sangat penting bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Bahan berbahaya dari usus diserap oleh pektin yang membentuk biji-bijian gandum, yang menghalang perkembangan proses putrefaktif, menyembuhkan mukosa usus.

Penyediaan gandum lembut telah didapati dalam perubatan saintifik. Khususnya, ekstrak kuman gandum tebal "Kholef" (fecholin), diresepkan untuk rawatan pesakit dengan pelbagai bentuk distrofi otot. Penyediaan lain diperoleh dari biji-bijian gandum - cairan tebal, resin berwarna coklat gelap dengan bau biji-bijian yang terbakar, yang dikenali sebagai "cecair Mitroshin". Ini adalah ubat yang sangat berkesan untuk penyakit kulit - eksim, lichen bersisik, neurodermatitis, keradangan purulen pada folikel rambut (sycosis).

Gandum - semua mengenai tanaman - keterangan, sifat, jenis

Gandum adalah bijirin utama dalam sejarah umat manusia

Kita semua tahu dari awal usia apa itu gandum. Saya membuat tepung dari gandum, dan memanggang roti dari tepung. Dan kami diberitahu sejak kecil: "Roti adalah kepala segalanya!" Tetapi adakah kita semua tahu mengenai bijirin ini? Mungkin dalam artikel kami hari ini, anda akan menemui banyak perkara baru mengenai gandum yang kelihatan biasa..

Apa itu gandum - keterangan dan gambar

Biji-bijian gandum digunakan untuk memanggang roti, membuat pasta, serta gula-gula dan minuman beralkohol; pengeluaran makanan haiwan.

Gandum bukan sahaja merupakan salah satu tanaman yang paling banyak ditanam di dunia, tetapi juga asas pemakanan di banyak negara di dunia, seperti Rusia, China, India, Jepun, Timur Tengah dan beberapa negara Afrika..

Negara-negara terkemuka dalam pengeluaran gandum termasuk China, Amerika Syarikat, Rusia, India, Kanada, Perancis, Turki, Kazakhstan dan Ukraine..

Bijirin gandum adalah salah satu komoditi perdagangan antarabangsa yang paling penting. Biji-bijian gandum menyumbang 2/3 dari semua eksport bijirin dunia. Tahun ini, Rusia telah menjadi peneraju eksport gandum dunia.

Jadi apa itu gandum? Mari beralih ke botani. Gandum adalah genus tumbuhan herba (kebanyakannya tahunan) dari keluarga Bluegrass (Bijirin); ditanam di seluruh dunia dan merupakan salah satu tanaman makanan utama.

Tumbuhan ini boleh tumbuh hingga ketinggian 1.5 meter. Mempunyai batang tegak. Daun gandum selalunya rata, selebar 3 hingga 20 mm. Akar gandum mempunyai bentuk berserat, rendaman sistem akar di dalam tanah tidak kuat.

Gandum mempunyai internodes yang disebut, bahagian atasnya disebut "peduncle". Ia membawa perbungaan. Perbungaan gandum disebut "lonjakan kompaun" dan mempunyai penampilan lurus, ovoid, linier, atau bujur. Ia terdiri daripada paksi pusat dan perbungaan yang bercabang - spikelet. Setiap spikelet mempunyai 2-5 bunga yang menyimpang ke sisi, dilindungi dari bawah oleh dua skala spikelet. Perlindungan tambahan bunga - bracts - dua skala, atas dan bawah. Timbangan bunga setelah persenyawaan menahan janin (caryopsis).

Sebahagian besarnya, gandum adalah tanaman yang diserbuki sendiri. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian - spesies dengan pendebungaan silang.

Ontogeni gandum

Ontogeni gandum terdiri daripada 12 fasa:

  1. percambahan biji benih,
  2. tangga,
  3. penat,
  4. melenting,
  5. pendengaran,
  6. mekar,
  7. pembentukan kumbang,
  8. menuangkan biji-bijian,
  9. kematangan susu,
  10. kematangan pasty,
  11. kematangan lilin,
  12. kematangan penuh.

Bijirin gandum - ciri dan struktur

Karyopsis, iaitu buah keras gandum atau biji-bijian itu sendiri, tumbuh dari ovari setelah persenyawaan. Ia terbentuk dari dinding ovari, tidak terikat dengan benih, yang mengandungi endosperma.

Kuman dalam sebutir gandum terdiri dari akar, tunas, dan semidol yang diubah suai yang disebut "scutellum". Selepas percambahan embrio, akar memulakan sistem akar awal. Ginjal pada gilirannya menghasilkan akar gandum sekunder (dewasa) dan organ organnya di atas tanah. Scutellum menghasilkan dan mengeluarkan enzim khas, dengan bantuan endosperma dicerna, yang diperlukan agar tumbuhan itu muncul. struktur bijirin gandum ditunjukkan secara terperinci dalam gambar di bawah.


Struktur bijirin gandum

Anak benih gandum

Setelah disemai ke dalam tanah, biji-bijian mulai menyerap kelembapan, secara beransur-ansur membengkak dan, akhirnya, bercambah. Dari embrio, ginjal dan akar dilepaskan ke luar dan mula tumbuh (ginjal) dan bawah (akar).

Tunas membentuk nodul jerami pertama di tanah. Akar yang bercirikan bercabang daripadanya, membentuk kerah akar.

Pucuk lateral tumbuh dari axil daun simpul bawah batang, yang terletak di atas leher. Inilah cara penanaman gandum.

Tumbuhan yang terbentuk selama ini adalah anak benih gandum.

Selepas percambahan, gandum bergerak ke peringkat seterusnya, apabila jerami tumbuh dengan cepat - keluar ke dalam tiub.

Tahap ketiga adalah pembentukan perbungaan tanaman, iaitu earing.

Biji gandum, akhirnya terbentuk, terdiri daripada dua bahagian dalam struktur - embrio itu sendiri dan endosperma. Endosperma berair dan telus secara konsisten. Dengan peningkatan kandungan kanji di dalamnya, secara bertahap ia mengambil warna putih. Tahap pengembangan bijirin ini disebut oleh pakar "kematangan susu".

Kematangan susu diikuti dengan "kematangan pasty" apabila kelembapan di dalam bijirin berkurang. Pada tahap ini, seperti namanya, konsistensi isi gandum menyerupai adunan. Ini diikuti dengan fasa "kematangan lilin".

Dan, akhirnya, pada tahap pematangan bijirin penuh, ia menjadi padat..

Buah gandum boleh mempunyai pelbagai warna dan berat badannya berbeza-beza.

Telinga gandum juga boleh terdiri dari berbagai warna - dari kuning pucat hingga abu-abu, emas atau bahkan burgundy. Oleh itu, bijirin itu sendiri boleh berwarna putih terang atau kuning dan burgundy..

Hasil gandum biasanya agak tinggi. Tetapi untuk mendapatkan hasil panen yang baik, anda perlu mematuhi piawaian agroteknik tertentu. Sebab penurunan hasil gandum adalah hujan yang berpanjangan dan sebaliknya, musim kemarau, angin kencang, penyakit dan perosak..

Kelebihan gandum termasuk daya tahan terhadap serangan sejuk yang sederhana dan kekebalan terhadap beberapa penyakit..

Ciri dan sifat gandum

Sebelum membincangkan sifat gandum, perlu dibincangkan mengenai jenisnya: musim bunga dan musim sejuk, lembut dan keras.

Gandum musim bunga dan musim sejuk

Semua jenis gandum dibahagikan kepada gandum musim bunga dan musim sejuk. Gandum musim bunga adalah perkara biasa di kawasan utara dengan suhu rendah pada musim sejuk. Menaburkan gandum musim bunga pada musim bunga (Mac hingga Mei).

Gandum musim bunga matang dalam purata 100 hari hangat. Selama ini, kandungan kelembapan biji-bijian dikurangkan menjadi sekitar 13%. Petunjuk ini dianggap sebagai isyarat untuk memulakan penuaian gandum..

Gandum musim sejuk ditaburkan sebelum musim sejuk, pada musim luruh, dan hasil panen dituai pada musim panas. Gandum musim sejuk, berbeza dengan gandum musim bunga, mempunyai perkembangan yang lebih awal dan pertumbuhan yang lebih cepat, dan dengan itu, hasil yang lebih tinggi.

Gandum lembut dan keras

Kedua-dua bentuk ini berbeza dalam bentuk butiran dan telinga, warna dan pubertasnya..

Varieti gandum lembut boleh menjadi musim bunga dan musim sejuk, seperti musim luruh dan tanpa henti.

Varieti keras hanya musim bunga dan hanya berputar.

Jenis gandum yang lembut termasuk:

  • lutescens (biji-bijian merah-coklat);
  • grekum (biji-bijian dan telinga putih);
  • pyrotrix (telinga berwarna merah-coklat);
  • albidum (telinga berwarna putih terang);
  • milturum (telinga merah-coklat);
  • Gotianum (telinga berwarna putih, biji-bijian berwarna merah);
  • eritrosperum (telinga putih, biji-bijian merah)

Gandum durum biasa:

  • melyanopus (biji-bijian putih, telinga gelap);
  • gula-gula (biji-bijian susu);
  • hordeiform (biji susu);
  • leucurum (biji-bijian susu);
  • valencia (biji-bijian susu).


Keperluan kelembapan gandum

Kilang ini sangat memerlukan kelembapan. Oleh itu, sepanjang musim tanam, tahap kelembapan di dalam tanah mestilah dalam lingkungan 65 - 70%.

Dalam keadaan kelembapan tanah yang tidak mencukupi pada gandum pada fase penanaman, pengerukan, butiran telinga berkurang, serta strukturnya merosot dan ukurannya berkurang..

Tahan sejuk dan sejuk

Gandum sangat tahan terhadap cuaca sejuk. Ini membuktikan hakikat bahawa butirannya mula bercambah pada suhu hanya 1-2 darjah C.

Suhu terbaik untuk menyemai gandum adalah 14-16 darjah C. Tetapi apabila lajur merkuri naik di atas 25 darjah, anak benih yang lemah muncul dalam gandum, yang sangat mudah diserang penyakit.

Varieti gandum tahan fros di zon penanaman mampu menahan suhu hingga minus 20 darjah. Tetapi varieti biasa juga terasa baik apabila suhu turun hingga minus 18 darjah.

Tetapi penurunan suhu musim bunga berbahaya bagi gandum. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanaman mempunyai tahap ketahanan tertinggi terhadap sejuk pada awal musim sejuk, dan secara umum penunjuk ini menurun dengan ketara.

Tanah apa yang digemari gandum?

Gandum juga sangat pilih-pilih mengenai tanah. Dia suka tanah struktur bertekstur sederhana.

Yang paling sesuai untuk menanam gandum adalah tanah hitam, hutan kelabu dan tanah berangan..


Menuai gandum di Afrika

Hasil yang besar dapat dicapai pada tanah sod-podzolic. Benar, dalam kes ini, anda perlu menggunakan baja yang mencukupi, organik dan mineral.

Gandum tumbuh paling teruk di tanah liat, tanah berpasir dan paya garam.

Pemprosesan bijirin

Pemprosesan bijirin gandum dikurangkan menjadi pengisar. Cengkerang luar biji-bijian diproses menjadi dedak.

Dedak gandum digunakan dalam perubatan, pemakanan perubatan dan diet, dan pengeluaran makanan. Mereka sangat kaya dengan protein, selulosa dan pelbagai vitamin.

Tepung itu sendiri diperoleh dari kandungan endosperma, yang diisi dengan gluten dan kanji..

Tujuan utama pengisaran adalah untuk memisahkan gluten dan kanji dari sisa bijirin.

Dari gandum inilah yang pertama kali diperoleh monosodium glutamat, yang kini banyak digunakan dalam industri makanan. Benar, hari ini glutamat lebih kerap dihasilkan dengan kaedah kimia..

Permohonan gandum

Peranan gandum dalam pembangunan umat manusia hampir tidak dapat diremehkan. Ini adalah asas pemakanan berjuta-juta orang, dan bekalan makanan untuk haiwan. Gandum telah menjadi salah satu tanaman yang paling banyak ditanam selama berabad-abad.

Pelbagai jenis bijirin dihasilkan dari gandum: couscous, semolina, bulgur.

Gandum juga banyak digunakan dalam industri. Di sini, faktor utama adalah sifat ikatan pelekatnya. Gunakan gandum dalam pengeluaran papan lapis dan drywall.

Gandum banyak digunakan dalam industri minuman beralkohol dan merupakan asas untuk pengeluaran alkohol, vodka, bir dan minuman keras lain.

Tepung gandum - sifat, komposisi dan varieti

Tepung gandum adalah produk yang berharga kerana kandungan unsur makro dan mikro yang tinggi, seperti zat besi, fosfor, kalsium, magnesium, kalium, natrium, timah, kromium, molibdenum, zink, boron, selenium, kromium).

Ia juga kaya dengan vitamin seperti B, PP, H, E, kolin. Hampir pelbagai mineral yang diperlukan untuk manusia.

Bergantung pada kualiti dan sifat tepung, ia dikelaskan kepada beberapa jenis:

Gred premium - kerana kualiti yang sangat baik dan warna putih salji, ia digunakan untuk pengeluaran produk tepung berkualiti tinggi dari ragi, serbuk pendek dan pastri puff dengan isipadu yang baik dan keliangan halus.

Kelas pertama - warnanya boleh berbeza dari putih hingga putih-kuning. Ia digunakan untuk roti panggang, penkek, pai - roti panggang yang tidak mendakwa gula-gula berkualiti tinggi.

Gred kedua adalah tepung kelabu atau kelabu-kuning. Tepung jenis ini digunakan untuk memanggang roti putih, biskut, roti halia dan pastri lain yang subur, berliang, dan tidak selesa..

Krupchatka - tepung gandum berwarna putih krim. Ia mempunyai kandungan gluten yang tinggi. Digunakan untuk membakar muffin, serta membuat adunan ragi.

Kertas dinding - tidak, tepung ini bukan untuk kertas dinding. Varieti ini mempunyai tahap kelembapan dan pembentukan gula yang tinggi. Digunakan untuk memanggang roti jenis paling sederhana.

Faedah gandum

Gandum adalah sumber tenaga yang hebat. Gula, serat dan pati yang tinggi karbohidrat.

Produk yang dibuat dari gandum mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti saluran gastrousus dan sistem pencernaan secara umum. Derivatif gandum mempunyai kesan merangsang pada otot usus, dan juga memperlambat penyerapan karbohidrat, mencegah lemak badan.

Vitamin B (khususnya B12) sangat penting untuk fungsi normal sistem saraf.

Perubatan telah lama mengiktiraf biji-bijian gandum sebagai gudang vitamin E. Vitamin E membersihkan saluran darah dan menurunkan kadar kolesterol darah, membantu perjalanan kehamilan dan perkembangan janin yang normal, di samping itu, membantu mengekalkan otot jantung dan kerangka dalam keadaan baik.

Fitoestrogen dan selenium, yang juga kaya akan gandum, melindungi tubuh daripada perkembangan barah payudara dan organ dalaman.

Pektin yang terkandung dalam gandum mendorong penyingkiran toksin dan bahan berbahaya dari badan kerana kesan menyerapnya.

Kalium - salah satu unsur mikro yang kaya dengan gandum, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem peredaran darah manusia, menyuburkan dan menguatkan jantung.

Gluten bijirin gandum adalah protein dengan berat molekul tinggi. Ia membantu menormalkan keseimbangan asid-basa epidermis dan melindungi sel daripada pengoksidaan.

Ubat ini menggunakan kuman gandum, minyak gandum dan jus.

Manfaat gandum tumbuh untuk badan

Gandum adalah salah satu tanaman pertanian terpenting yang dikembangkan oleh manusia. Kepentingannya untuk kemanusiaan hampir tidak dapat diremehkan.

Gandum

Gandum adalah tanaman bijirin yang paling biasa di kebanyakan dunia. Banyak bijirin, tepung, roti, minuman beralkohol dan pasta kegemaran semua orang diperoleh daripadanya. Jenis / kualiti produk yang diperoleh bergantung pada tahap pengisaran dan pemprosesan biji-bijian.

Tahap kesedaran masyarakat semakin meningkat setiap minit. Setiap warganegara kedua memahami bahawa tulisan pada tepung "terbuat dari gandum durum" bukanlah tipu daya pemasaran, tetapi syarat terpenting untuk produk tersebut. Biji-bijian halus tidak mengandungi vitamin dan nutrien sihat. Ia menjadi produk makanan tidak berguna yang mungkin menjadi penyebab belasan pound tambahan dan masalah kesihatan..

Apa faedah sebenarnya dari gandum, bagaimana memilih produk yang benar-benar sihat dan memperkenalkannya ke dalam diet?

  • ciri umum
  • Ciri-ciri berguna bahan
  • Komposisi kimia bijirin gandum lembut
  • Menggunakan ramuan dalam memasak
  • Kontraindikasi untuk digunakan

ciri umum

Gandum adalah tanaman tahunan dalam keluarga bijirin. Ini adalah satu-satunya tanaman bijirin dengan kira-kira 20 spesies dalam 5 bahagian dan 10 jenis hibrida yang bersifat intragenerik dan intergenerik. Hampir setiap negara di dunia telah mengembangkan varieti tanaman "tempatan" khas yang sangat diminati. Varieti berbeza dalam struktur jerami, penampilan dan komposisi kimia biji-bijian, spesifik pembentukan telinga.

Penerangan botani

Tumbuhan herba mencapai ketinggian 30 hingga 150 sentimeter. Batangnya lurus, berongga, agak padat, diarahkan ke atas. Daunnya tidak melebihi 22 milimeter, memperoleh bentuk rata dan tepi garis lurus. Sistem akar tanaman berserabut.

Gandum menghasilkan beberapa perbungaan lurus, linear yang berbentuk bujur atau ovoid. Telinga mencapai 3-15 sentimeter, tidak hancur dan kuat memegang biji-bijian masa depan. Spikelet bersendirian, tidak dapat digunakan. Bunga atas pada spikelet biasanya terbelakang, selebihnya ditekan rapat ke pangkal dan berkembang sesuai dengan norma. Secara keseluruhan, 3 stamen dengan antera kecil terbentuk. Biji bijirinnya kecil: panjangnya 5 hingga 100 milimeter. Ia memerlukan bentuk memanjang bujur, strukturnya sedikit berbulu, alur terletak cukup dalam. Secara keseluruhan, 7 kromosom yang cukup besar terbentuk.

Latar belakang sejarah yang ringkas

Gandum berasal dari wilayah Turki Timur Tengah, yang lebih dikenali sebagai Fertile Crescent. Sebilangan saintis membantah hipotesis dan menunjukkan asal bijirin Armenia.

Gandum adalah salah satu tanaman pertama yang diusahakan oleh manusia semasa Revolusi Neolitik. Tumbuhan liar sering menjadi makanan orang-orang kuno. Gandum pada masa itu berbeza dengan yang moden. Biji-bijiannya jatuh sebaik sahaja matang. Memandangkan ukuran buah-buahan yang sangat kecil, mustahil untuk mengumpulkannya. Oleh itu, nenek moyang kita mengira waktu mereka dan menghabiskan lebih banyak biji-bijian hijau semasa mereka berada di spikelet..

Secara beransur-ansur manusia menjinakkan budaya. Tumbuhan ini telah melalui jalan pengembangan yang panjang: spikelet telah memperoleh bentuk yang lebih jelas, tanaman menjadi lebih stabil dan padat dalam struktur, peratusan hasil dan ukuran butir telah meningkat.

Dalam Kitab Suci, planet kita muncul dalam bentuk tanah gandum. Syurga disebut tempat yang menyeramkan secara harfiah kerana banyaknya bijirin di dunia lain yang istimewa ini. Gandum telah menembus hampir setiap teks: perumpamaan, perihal Penghakiman Terakhir, malaikat Tuhan, Setan, Yesus. Sebutir bijirin telah dimasukkan ke dalam mulut tokoh-tokoh penting dalam sejarah Kristiani, yang secara langsung menunjukkan popularitas dan kepentingan gandum..

Ciri-ciri berguna bahan

Manfaat maksimum datang dari bijirin penuh, tidak dimurnikan. Gandum yang diproses dalam jangka panjang kehilangan sifat bermanfaatnya dan menjadi produk "kosong" dengan indeks glisemik tinggi dan kandungan kalori larangan.

Jadi apa faedah gandum? Biji-bijian utuh mengandungi sebatian antioksidan unik yang disebut phytate. Mereka mengikat nutrien yang terdapat dalam makanan dan melambatkan penyerapan / asimilasi oleh badan. Prasyarat untuk melepaskan phytate adalah merendam biji-bijian. Apa yang kita dapat?

  1. Ketepuan jangka panjang. Tubuh tidak akan terganggu oleh makanan ringan manis yang berbahaya, kerana sibuk dengan pekerjaan yang lebih serius - memproses karbohidrat, vitamin dan mineral kompleks.
  2. Kerja cepat dan bebas habuk untuk sistem pencernaan. Biji-bijian yang direndam jauh lebih mudah untuk melalui saluran gastrointestinal. Organ sudah mengeluarkan nutrien penting tanpa menegangkan sekali lagi.

Komponen penting lain dari gandum adalah serat. Ini adalah bahagian tumbuhan yang tidak dapat dicerna dan diasimilasi oleh tubuh manusia. Serat diyakini oleh banyak orang yang bertanggungjawab untuk fungsi usus, tetapi itu bukan satu-satunya fungsinya. Apakah fungsi bahagian kasar tanaman?

  1. Mengurangkan tahap kolesterol. Semakin rendah kolesterol, semakin rendah risiko penyakit kardiovaskular. Serat secara beransur-ansur akan memulihkan ambang kolesterol minimum yang dapat diterima, dan keadaan kesihatan yang lebih jauh bergantung secara langsung pada orang tersebut. Sekiranya, bersama dengan serat, 10 burger berair dan sayap goreng masuk ke dalam badan, maka tidak ada gunanya berharap komponen tanaman.
  2. Memantau tahap glukosa. Serat meminimumkan kadar laluan makanan melalui saluran gastrointestinal dan mengurangkan kadar penyerapan. Semakin lama makanan diserap, semakin lama ia akan memasuki aliran darah. Ini adalah bagaimana serat mencegah lonjakan glukosa dan selera makan yang tidak terkawal..
  3. Meningkatkan fungsi kerusi. Serat melegakan sembelit atau najis longgar dalam beberapa hari. Dalam kes ini, anda perlu memilih produk dengan teliti, berdasarkan kualiti, kandungan kalori dan faedah untuk tubuh. Pada hari "masalah" seperti itu, anda harus meningkatkan pengambilan sayur-sayuran dan protein, karbohidrat disyorkan untuk diminimumkan..
  4. Meningkatkan kualiti hidup. Serat tidak hanya memanjangkan pencernaan makanan, tetapi juga rasa kenyang. Tubuh tepu tidak menginginkan ais krim lain, dia ingin menghabiskan tenaga yang diterima dengan latihan, berjalan di udara segar, membersihkan rumah atau kerja mental..
  5. Normalisasi keadaan kulit. Serat mengimbangkan mikroflora. Kulit, sebagai organ manusia terbesar, segera bertindak balas terhadap keharmonian dalaman. Keradangan, jerawat dan ruam alergi akan menjadi kurang ketara dan tidak lagi menimbulkan rasa tidak selesa.
  6. Mengurangkan risiko penyakit. Serat mengambil bahagian dalam proses kimia yang kompleks, mengatur tahap hormon dan tidak membiarkan patologi berkembang di dalam badan. Serat melawan barah, diabetes, penyakit jantung dan vaskular, kegemukan.

Ambil 30-50 gram serat setiap hari. Kelebihan enzim boleh membahayakan, tidak menggandakan faedahnya. Oleh itu, jangan menambah dos tanpa persetujuan pakar pemakanan dan dengan alasan yang jelas..

Apa itu kuman gandum dan bagaimana ia boleh berguna

Kemungkinan anak benih gandum disamakan dengan sihir. Benih hijau kecil dengan tumbuh-tumbuhan menyembuhkan, meremajakan, mengatur tubuh dan minda. Satu anak benih kecil mengandungi keseluruhan spektrum vitamin B, retinol, tokoferol, niasin. Keseimbangan nutrien juga mengagumkan: zink, zat besi, fosfor, selenium, kalium dan magnesium.

Pakar pemakanan mengesyorkan makan 2 sudu besar pucuk setiap hari untuk memanjangkan masa muda, meningkatkan aktiviti otak, mengisi semula dan jenuh badan..

Bubur dijual di setiap pasar raya rantai atau kedai eko tempatan, dan harganya tidak masuk akal untuk generasi baru makanan super. Adakah anda ingin mencuba produk yang luar biasa, tetapi sama sekali tidak dapat bangun dan pergi ke kedai? Tidak menjadi masalah, kerana anda boleh menanam bijirin sendiri di rumah.

Arahan percambahan bijirin gandum: Tuangkan 2 sudu gandum dengan air suam dan biarkan semalaman. Pada waktu pagi, toskan air, bilas biji-bijian, pindahkan ke bekas yang mudah dan tutup rapat dengan kain kasa. Biarkan bekas dengan gandum di tempat yang hangat dan tunggu selama 12-24 jam. Biji-bijian akan tumbuh dan segera siap menjadi bahagian penting dari diet sihat anda..

Pakar pemakanan menasihati anda untuk mengunyah beberapa biji pada waktu pagi dengan perut kosong, kemudian mulakan rutin pagi anda dan teruskan ke makanan utama. Dalam beberapa hari, sistem kekebalan tubuh akan menjadi lebih kuat, saluran gastrointestinal akan mula berfungsi dengan semangat yang baru, proses metabolisme akan dipercepat, dan badan akan merasa beberapa tahun lebih muda.

Komposisi kimia bijirin gandum lembut

Nilai pemakanan (berdasarkan 100 gram biji-bijian yang belum diproses)
Kandungan kalori305 kkal
Protein11.8 g
Lemak2.2 g
Karbohidrat59.5 g
Serat makanan10.8 g
Air14 g
Komposisi vitamin (dalam miligram setiap 100 gram bijirin yang tidak diproses)
Retinol (A)0.002
Beta-karotena (A)0.01
Tiamin (B1)0.44
Riboflavin (B2)0.15
Kolin (B4)90
Asid pantotenik (B5)1.1
Pyridoxine (B6)0.5
Asid folik (B9)0.0375
Tokoferol (E)3
Biotin (H)0.0104
Asid nikotinik (PP)7.8
Keseimbangan nutrien (dalam miligram setiap 100 gram biji-bijian yang tidak diproses)
Makronutrien
Kalium (K)337
Kalsium (Ca)54
Silikon (Si)48
Magnesium (Mg)108
Natrium (Na)8
Sulfur (S)seratus
Fosforus (P)370
Klorin (Cl)29
Unsur surih
Aluminium (Al)1445
Vanadium (V)172
Boron (B)196
Besi (Fe)5400
Iodin (I)8
Kobalt (Co)5.4
Mangan (Mn)3760
Tembaga (Cu)470
Molibdenum (Mo)23.6
Nikel (Ni)42.8
Timah (Sn)36.1
Selenium (Se)29
Strontium (Sr)193
Titanium (Ti)43,7
Zink (Zn)2790
Zirkonium (Zr)24.5

Menggunakan ramuan dalam memasak

Gandum adalah salah satu bahan yang paling biasa digunakan dalam masakan dunia. Biji-bijian telah menjadi sebahagian daripada budaya makanan kebangsaan di berbagai benua, negara dan juga bandar..

Gandum boleh digunakan untuk membuat:

  • pasta;
  • mi soba;
  • bijirin lain (semolina, bulgur, kamut, dzavar, quinoa, dieja, dieja);
  • minuman beralkohol (wiski);
  • anak benih;
  • sos;
  • tepung.

Beberapa perkataan mengenai tepung

Tepung putih biasa berharga satu sen dan mendapat tempat untuk dirinya sendiri di setiap almari dapur pertama suri rumah yang bertanggungjawab. Ia digunakan untuk membuat pai ulang tahun, membuat roti untuk potongan daging pada hujung minggu, dan ladu untuk makanan ringan pada waktu makan tengah hari. Tepung gandum putih membanjiri rak dan mengganti sepenuhnya gandum, beras, soba atau tepung kelapa. Pengguna tidak boleh sampai ke tepung "betul", yang berada di bawah runtuhan putih dan "salah".

Apa sebenarnya yang salah dengan tepung gandum putih? Biji-bijian, sebelum menjadi tepung, telah lama menjalani proses pemurnian dan pemurnian. Produk kehilangan faedah utamanya dan menjadi "kosong". Tepung putih tidak berkesan dan tidak memberikan rasa kenyang jangka panjang. Kesan kalori kosong boleh disamakan dengan gula - kenikmatan sementara yang lebih berbahaya daripada keseronokan.

Biji-bijian kehilangan 70 hingga 90% vitamin dan mineral bermanfaat semasa pengeluaran, dan indeks glisemik produk akhir meningkat.

Rujukan. Indeks glisemik (GI) adalah sejauh mana makanan mempengaruhi tahap glukosa darah.

Apakah risiko memakan tepung gandum putih:

  • lonjakan gula darah yang tajam;
  • kemerosotan keadaan kulit;
  • peningkatan penunjuk risiko untuk patologi kardiovaskular;
  • percepatan penuaan badan;
  • tindak balas alahan (terhadap gluten dan protein yang termasuk dalam komposisi);
  • penurunan prestasi saluran gastrousus;
  • penurunan prestasi;
  • sakit kepala, gangguan tidur.
  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Adakah ada alternatif? Gantikan tepung putih dengan gandum utuh atau gandum durum. Cuba tepung oat, kelapa, tepung barli dalam memasak dan buat pilihan yang sesuai dengan rasa dan kualiti, bukan karbohidrat kosong yang merosakkan kesihatan anda.

Kontraindikasi untuk digunakan

Gandum dan turunannya harus dikecualikan dari diet untuk penyakit gastrointestinal pada tahap eksaserbasi. Penggunaan harus terhad pada diabetes mellitus, hiperfungsi kelenjar endokrin dan pelbagai neoplasma dalam badan (bergantung pada sifatnya). Tumbuhan bercambah dilarang untuk kanak-kanak di bawah usia 12 tahun dan untuk pesakit semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan. Penolakan dari gandum boleh disebabkan oleh intoleransi gluten individu (kejadian yang agak jarang berlaku) atau rasa bijirin.

Apa itu gluten dan adakah bernilai melepaskan gandum kerana itu

Gluten adalah protein khas (gluten) yang hanya terdapat pada biji-bijian tanaman bijirin. Selama 5 tahun yang lalu, dunia secara aktif membincangkan bahaya gluten, hanya memilih produk bebas gluten dan secara paranoid melihat komposisi setiap bubur yang dibeli. Adakah ada alasan?

Gluten benar-benar berbahaya, tetapi hanya untuk orang yang mempunyai intoleransi komponen individu dan penyakit genetik yang jarang berlaku. Patologi seperti ini agak jarang berlaku. Sekiranya anda adalah salah seorang penghidap intoleransi gluten, doktor anda pasti mengetahui perkara ini dan memberi amaran lama kepada anda. Sekiranya doktor, yang memeriksa ujian darah rutin, berdiam diri - jangan mula panik dan mengumpulkan demonstrasi anti-gluten.

Gluten moden ditambah di mana-mana sahaja. Ini menjengkelkan dinding usus, merangsang rasa lapar dan membuat kita membeli roti lain, kerana seseorang tidak dapat mengisi keseimbangan tenaga dengan cara apa pun. Pengilang menggunakan trik ini secara aktif, jadi hari ini gluten bukan hanya dalam gandum, tetapi juga sosej, susu, yoghurt dan ais krim..

Ternyata orang moden tidak mengambil 50 gram gluten dengan bahagian karbohidrat setiap hari, tetapi sebanyak 500. Perlu diperhatikan bahawa gluten ini diubahsuai, dan dalam kuantiti yang banyak benar-benar boleh membahayakan. Pakar pemakanan tetap menasihatkan untuk membatasi penggunaan gluten, bukan kerana bahaya langsung, tetapi kerana jumlah berbahaya. Perhatikan ramuannya, berkomunikasi dengan pengeluar, dan mendekati pemakanan dari sudut saintifik. Pemakanan sihat adalah trend masa kini, jadi ikuti fesyen dan luangkan 10 minit tambahan untuk komposisi bakul runcit.