Penyakit ikan keli akuarium: semolina, bintik putih

Ikan keli akuarium, seperti ikan lain, tidak kebal dari pelbagai penyakit. Penyakit boleh timbul kerana pemeliharaan ikan keli yang buruk, dan dapat muncul di akuarium dari luar - bersama dengan ikan lain, makanan hidup, tanaman, siput. Dalam kes pertama, anda boleh berusaha memperbaiki semuanya dengan perubahan air yang lebih kerap dan memperbaiki keadaan penahanan, dalam kes kedua, anda tidak boleh melakukan tanpa ubat. Setelah mendiagnosis ikan dan menetapkan rawatan, jangan tergesa-gesa untuk menuangkan ubat ke dalam akuarium. Faktanya ialah ikan keli akuarium tidak bertolak ansur dengan rawatan dengan garam dan sediaan yang mengandungi tembaga. Sebagai contoh, banyak yang mula merawat ikan keli dengan Ectopur dari Sera, tetapi ia mengandungi garam meja. Ikan keli harus dirawat dengan berhati-hati dengan ubat-ubatan seperti Oodinopur dan Mycopur yang mengandung tembaga..

Lebih baik menggunakan dos yang tidak lengkap, atau menggunakan ubat lain yang lebih selamat. Dos mematikan sulfat tembaga yang terkandung dalam sediaan ikan keli akuarium ini adalah kepekatan lebih dari 0.25 mg / liter. Selalunya, pemula takut perubahan sementara pada warna ikan keli (pucat atau bintik-bintik cahaya). Ia bukan penyakit, tetapi tindak balas tekanan. Ikan keli hanya menjadi pucat atau menyamar sebagai warna tanah. Setelah waktu tertentu, ketika ikan menjadi tenang, warna asalnya akan dipulihkan. Jika tidak, rawatan ikan keli akuarium dilakukan dengan cara yang sama seperti ikan lain.

Sekiranya anda menyimpannya di akuarium yang luas dengan tumbuh-tumbuhan hidup, pengudaraan dan penapisan yang baik, serta perubahan air mingguan sebanyak 15-20% daripada isipadu, maka ikan keli akan lebih sakit. Dan, tentu saja, jangan lupa untuk mengkarantina penghuni baru akuarium, termasuk tanaman. Untuk mengelakkan masalah pencernaan pada ikan lele loricaria, perlu meletakkan bekas di akuarium, sebelum memprosesnya. Untuk ikan keli herbivor, berikan suplemen herba. Ia boleh menjadi daun selada, jelatang, serta timun segar, zucchini rebus, labu. Pemakanan yang betul adalah kunci kesejahteraan ikan akuarium. Bagaimanapun, tidak akan ada penyakit pada sistem pencernaan.

Bintik-bintik putih

Fenomena serupa, walaupun tidak terlalu kerap, tetapi kadang-kadang berlaku pada ikan keli ancistrus. Tetapi sebelum anda mula menuangkan sejumlah bahan kimia dari pelbagai jenis balang ke dalam akuarium, menyelamatkan haiwan kesayangan anda, ada baiknya untuk mengetahui apakah ini sama sekali ada tempat. Faktanya adalah bahawa bintik-bintik putih yang disebut sangat mudah dikelirukan dengan warna tekanan. Dalam keadaan tertekan, ancistrus menjadi lebih malap daripada biasa. Contohnya, jika anda memindahkan ikan keli dari satu bekas ke bekas yang lain. Tekanan serupa boleh timbul dalam masalah rumah tangga dalam ikan - banyak persaingan untuk makanan, kapasiti kecil untuk banyak individu ancistrus, atau bahkan akuarium yang padat. Dan dalam beberapa kes, warnanya mungkin tidak dicurahkan ke seluruh badan, tetapi di bahagian.

Sekiranya kita sudah membicarakan penyakit ini, maka bintik-bintik putih di badan sering terbentuk di Loricaria. Masalah ini disebabkan oleh jangkitan. Kemungkinan besar, barang-barang ini berakhir di akuarium dengan ikan yang baru anda beli dari kedai haiwan peliharaan. Perlu diingat bahawa setelah membeli ikan baru, sebelum memasukkannya ke akuarium biasa, simpan dalam karantina selama 10-14 hari, amati, dan jika ada masalah dengan ikan ini, anda akan melindungi semua penduduk akuarium yang lain, dan mungkin juga menyimpan saya hidup dengan cara itu. Sekiranya anda menemukan ikan keli di badan, pesakit mesti segera diasingkan dari semua ikan lain dan dikuarantin. Untuk akuarium karantina, kapasiti sekitar 20 liter sesuai..

Masalah ini diatasi dengan Antipar. Perlu diingat bahawa anda tidak boleh melengkapkan akuarium karantina. Selepas rawatan, ikan akan kembali ke rumahnya, dan akuarium ini perlu diproses dan dibasmi kuman. Ini lebih mudah dilakukan semasa tangki kosong. Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, penyakit ini menyebar dengan cepat di antara ikan keli, oleh itu, sangat penting untuk mengeluarkan ikan yang dijangkiti dari akuarium biasa. Sekiranya anda tidak mempunyai pilihan mengenai punca sebenar jangkitan dan nama penyakit ini, hubungi pakar untuk menetapkan ubat yang anda perlukan untuk rawatan. Percubaan untuk menyembuhkan semua penyakit ikan dengan semua ubat yang anda tahu dapat mempercepat penghantaran haiwan kesayangan anda ke dunia lain.

Semolina

Satu lagi penyakit ikan akuarium air tawar yang sangat meluas, dan khususnya ancistrus, adalah, seperti orang menyebutnya, semolina. Nama penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa bintik-bintik putih muncul di badan ikan yang sakit, yang sangat mirip dengan ketuat. Pecahan mereka sama dengan semolina. Dalam sains, penyakit ini disebut ichthyophthyriosis. Ichthyophthyroidism sekurang-kurangnya sekali, tetapi akan ada di setiap akuarium. Tidak ada yang kebal daripadanya. Penyakit ini hanya boleh dibawa masuk ke dalam akuarium dari luar, jadi ketika membeli ikan di kedai haiwan peliharaan, jangan percaya kisah penjual bahawa semua ikan dibasmi kuman dan dikuarantin..

Ejen penyebab penyakit ini adalah ciliate "ichthyophthirius". Ia adalah salah satu parasit yang paling biasa pada ikan. Titik putih yang dapat dilihat pada ikan adalah poket epitel tuan rumah yang mengandungi sel ciliate yang disebut trophont atau trophozoites. Setelah 6-7 hari parasitisme pada ikan, bahagian trophozoid dewasa dengan pembawanya, menetap ke bahagian bawah dan mengeluarkan kista. Sel di dalamnya menjalankan pembahagian kecemasan dan setelah 24 jam cahaya akan melihat dari 600 hingga 1000 sel anak. Sel baru menjangkiti ikan baru. Kitaran pengembangan penuh adalah 7 hingga 10 hari. Anda secara kimia dapat menghilangkan ichthyophthyriosis dengan bantuan: formalin; hijau malachite; kuprum sulfat; permanganat kalium.

Apabila digunakan di akuarium komuniti, ubat ini dapat merosakkan tanaman dan membunuh invertebrata seperti siput. Setelah titik-titik putih hilang dari badan ikan, rawatan masih perlu dilakukan selama beberapa hari untuk membunuh semua jangkitan yang masih terapung di lajur air. Ini biasanya berlangsung sekitar seminggu. Rawatan dijalankan pada suhu 27 darjah Celsius selama 10 hari, dan 6 hari pada suhu 29 darjah. Berhati-hati semasa mengendalikan malachite green. Ubat ini berbahaya dan salah satu penyebab tumor barah. Ia juga boleh menyebabkan mutasi dan berbahaya bagi bayi baru lahir. Semasa menggunakan bahan ini, anda mesti memakai topeng dan sarung tangan. Wanita hamil dikontraindikasikan untuk bekerja dengan ubat ini..

Penyakit ikan keli akuarium

Ikan keli akuarium, seperti ikan lain, tidak kebal dari pelbagai penyakit. Penyakit boleh timbul kerana pemeliharaan ikan keli yang buruk, dan dapat muncul di akuarium dari luar - bersama dengan ikan lain, makanan hidup, tanaman, siput. Dalam kes pertama, anda boleh berusaha memperbaiki semuanya dengan perubahan air yang lebih kerap dan memperbaiki keadaan penahanan, dalam kes kedua, anda tidak boleh melakukan tanpa ubat. Setelah mendiagnosis ikan dan menetapkan rawatan, jangan tergesa-gesa untuk menuangkan ubat ke dalam akuarium. Faktanya ialah ikan keli akuarium tidak bertolak ansur dengan rawatan dengan garam dan sediaan yang mengandungi tembaga. Sebagai contoh, banyak orang mula merawat ikan keli dengan Ectopur dari Sera, dan sebenarnya ia mengandungi garam meja. Ikan keli harus dirawat dengan berhati-hati dengan ubat-ubatan seperti Oodinopur dan Mycopur, yang mengandungi tembaga. Lebih baik menggunakan dos yang tidak lengkap, atau menggunakan ubat lain yang lebih selamat. Dos mematikan sulfat tembaga yang terkandung dalam sediaan ikan keli akuarium ini adalah kepekatan lebih dari 0.25 mg / liter. Selalunya, pemula takut perubahan sementara pada warna ikan keli (pucat atau bintik-bintik cahaya). Ia bukan penyakit, tetapi tindak balas tekanan. Ikan keli hanya menjadi pucat atau menyamar sebagai warna tanah. Setelah waktu tertentu, ketika ikan menjadi tenang, warna asalnya akan dipulihkan. Selebihnya, rawatan ikan keli akuarium dilakukan dengan cara yang sama seperti ikan lain. Sekiranya anda menyimpannya di akuarium yang luas dengan tumbuh-tumbuhan hidup, pengudaraan dan penapisan yang baik, serta perubahan air mingguan sebanyak 15-20% daripada isipadu, maka ikan keli akan lebih sakit. Dan, tentu saja, jangan lupa untuk mengkarantina penghuni baru akuarium, termasuk tanaman. Untuk mengelakkan masalah pencernaan pada ikan lele loricaria, perlu meletakkan bekas di akuarium, sebelum memprosesnya. Untuk ikan keli herbivor, berikan suplemen herba. Ia boleh menjadi daun selada, jelatang, serta timun segar, zucchini rebus, labu. Pemakanan yang betul adalah kunci kesejahteraan ikan akuarium. Bagaimanapun, tidak akan ada penyakit pada sistem pencernaan.

Penyakit ikan

Salurkan penyakit virus ikan keli - penyakit ikan

Penyakit virus

Salurkan penyakit virus ikan keli - penyakit ikan

Penyakit virus saluran keli (Ictalurus punctatus) adalah penyakit akut remaja yang diternak dalam polikultur dengan kolam air tawar dan spesies ikan sungai. Ia dicirikan oleh sakit perut, eksofthalmia sepihak atau dua hala, pendarahan pada permukaan badan dan sirip, serta alat insang anemia. Ia hanya didaftarkan di perairan negara-negara selatan Amerika Syarikat..

Etiologi. Ejen penyebab penyakit ini adalah herpesvirus DNA genomik dengan simetri icosahedral. Dimensinya 175-200 nm; satu kapsid mengandungi 162 kapsomer. Virus ini hanya membiak dalam beberapa kultur sel spesies ikan yang berkait rapat, iaitu: dalam kultur sel utama saluran ikan keli, garis sel CCO, BB dan beberapa yang lain. Virus merebak pada suhu 10-35 ° C. Kadar replikasi tertinggi diperhatikan pada 35 ° C, tetapi pengumpulan maksimum - hanya pada 30 ° C, adakah CPP menampakkan dirinya semasa pembentukan syncytia dengan pemusnahan lapisan sel berikutnya.

Virus paling stabil di lingkungan dengan pH 6.0-6.5. Di bawah penyinaran ultraviolet (24 erg / mm 2 / s) selama 40 minit, ia kehilangan infektiviti sepenuhnya. Pada suhu 32, 27 dan 15 ° C virus tidak aktif, dan pada suhu 4 ° C ia kehilangan 50% aktivitinya dalam 4 minggu. Pada suhu minus 75 ° C, virus ini tetap aktif dan berjangkit selama setahun, dan pada suhu minus 20 ° C - selama 6 bulan.

Data epizootologi. Penyakit ini secara klinikal dan patoanatomik hanya dizahirkan pada anak di bawah umur dan jarang pada anak ikan keli seberat 10-12 g. Manifestasi dan sifat penyakit ini bergantung kepada keadaan persekitaran persekitaran. Faktor-faktor yang menyumbang kepada permulaan dan peningkatan penyakit ini adalah suhu air yang terlalu tinggi (30 ° C ke atas), kandungan oksigen rendah yang larut dalam air, kebolehoksidaan air yang tinggi, stok ikan yang sangat padat, kecederaan dan gangguan ikan semasa penyortiran dan pemindahan mereka dari takungan yang sama. di lain, juga semasa pengangkutan benih ikan. Penyakit virus bawah terusan; ikan keli sering disulitkan oleh jangkitan bakteria sekunder (khususnya, myxobacteriosis). Di bawah tindakan semua keadaan di atas dan suhu air 30 ° C, kematian ikan dapat mencapai 85-100%, dan pada 20-25 ° C penyakit ini, secara umum, berlangsung secara kronik, kematian ikan tidak signifikan. Pada suhu air di bawah 15 ° C, penyakit ini tidak menampakkan diri secara klinikal.

Tempoh inkubasi pada suhu air 25-28 ° C berlangsung tidak lebih dari 3 hari, dan apabila menurun, ia akan memanjang hingga 10-12 hari atau lebih. Kematian besar-besaran ikan keli yang sakit berlaku pada hari ke-5-7 setelah gejala pertama penyakit ini muncul.

Sumber dan takungan jangkitan di alam adalah ikan yang sakit, kotorannya (kotoran), ikan yang membawa virus, mayat ikan mati.

Remaja keli menjadi dijangkiti dengan menyebarkan virus dari ibu bapa kepada keturunannya melalui telur. Selepas itu, penyakit ini ditularkan melalui kontak ikan yang sakit dengan yang sihat, juga melalui air yang dijangkiti, peralatan yang tercemar dan alat penangkap ikan..

Penyakit ini tidak dimanifestasikan secara klinikal maupun patoanatomik pada ikan, kategori pembaikan dan pengeluar yang boleh dipasarkan. Walau bagaimanapun, kumpulan ikan tertentu boleh menjadi pembawa virus dan berfungsi sebagai sumber jangkitan anak bawah umur dan anak ikan keli. Spesies ikan lain tidak jatuh sakit dengan penyakit virus ikan keli saluran. Literatur mengandungi maklumat tentang kemungkinan jangkitan eksperimental dengan penyakit biru (I. furcatus) dan ikan keli putih ini (I. catus).

Gejala Pada permulaan penyakit pada usia muda tahun ini, hanya kelemahan umum dan kelesuan yang diperhatikan: ikan berenang pasif di dekat zon pesisir atau digantung terbalik di lajur air, ia boleh diambil dengan tangan anda, kerana tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran. Setelah beberapa lama, ikan itu tenggelam ke dasar kolam dan mati. Dengan perkembangan proses patologi pada badan dan sirip ikan, pendarahan pelbagai bentuk dan ukuran terbentuk. Terdapat rongga badan yang mengecil, membengkak dan memerah pada radas bercabang.

Perubahan patologi. Autopsi ikan yang sakit atau mati hanya menunjukkan pendarahan otot, buah pinggang, hati dan dinding usus yang tepat dan meresap. Limpa berwarna merah jambu, sedikit membesar. Ginjal dan hati, walaupun pendarahan, berwarna pucat. Di rongga perut dan perut, sebagai peraturan, jerami kekuningan atau cairan keputihan berkumpul. Semua organ dalaman edematous, pinggirnya dilicinkan.

Patogenesis belum dikaji.

Diagnosis dibuat berdasarkan data epizootologi, klinikal dan patologi, serta hasil penyelidikan virologi, di mana virus mesti diasingkan. Kebolehpercayaan diagnosis disahkan oleh sampel biologi. Di bawah jangkitan eksperimen, anak ikan keli di bawah umur mati 32 jam selepas jangkitan dan virus mudah diasingkan dari mereka, terutama dari buah pinggang, di mana kepekatannya paling tinggi. Jangkitan bakteria dikecualikan oleh penyelidikan bakteriologi untuk mengasingkan agen penyebab myxobacteriosis dan penyakit ginjal bakteria.

Rawatan. Penyakit ini berkembang dengan pesat sehingga agen terapi sukar diterima. Di samping itu, penyakit ini sering berlaku sebagai jangkitan virus-bakteria dan oleh itu pemilihan ubat adalah rumit..

Langkah pencegahan dan kawalan. Semasa mengimport kaviar dan benih ikan ke negara kita, diperlukan sijil antarabangsa, yang mengesahkan ketiadaan penyakit pada ikan di ladang pembekal. Tanpa dokumen ini, bahan tersebut tidak dibenarkan diimport ke USSR. Sebagai tambahan, stok ikan dan telur yang disenyawakan mesti dikirim ke peternakan karantina khusus, dan pergerakan selanjutnya dari ikan yang diimport dilakukan sepenuhnya sesuai dengan arahan semasa..

Di negara kita, pencegahan penyakit ini didasarkan pada pelaksanaan tindakan pencegahan secara menyeluruh dan tepat pada masanya, termasuk kebersihan haiwan, biologi ikan, penambakan ikan dan kerja zooteknik, yang dilakukan setiap hari di ladang yang berada di bawah ancaman penyakit virus ikan keli saluran.

Apabila wabak penyakit bermula, semua ikan dari takungan atau kolam yang tidak berfungsi ditangkap dan, mengikut budi bicara doktor haiwan-ichthyopathologist, digunakan sebagai makanan untuk haiwan ternakan (termasuk unggas) atau binatang bulu dalam bentuk rebus. Mayat ikan dibakar atau dikuburkan di dalam tanah hingga kedalaman sekurang-kurangnya 1.5 m dari takungan. Kolam atau kolam yang tidak berfungsi didesinfeksi dengan lendir atau peluntur sesuai dengan piawaian yang diterapkan dalam penternakan ikan.

Karantina dikenakan di ladang, yang tidak menguntungkan untuk penyakit virus ikan keli, rancangan untuk penghapusan penyakit ini dikembangkan dan semua kegiatan dilakukan di bawah pengawasan seorang ahli ichthyopathologist doktor haiwan. Ladang yang dihidupkan semula ini beroperasi sesuai dengan arahan semasa.

Penilaian kebersihan. Ejen penyebab penyakit virus ikan keli tidak berbahaya bagi manusia dan karnivor. Ikan dari takungan yang tidak berfungsi, jika tidak hilang keadaan dan keadaannya, boleh dimakan oleh orang tanpa sekatan. Ikan tidak dapat dipasarkan dan tidak berkualiti (mengikut budi bicara doktor haiwan-ichthyopathologist) dihantar untuk memberi makan haiwan ternakan dalam bentuk rebus.

Ankistrus ikan keli: kandungan dan penyakit

Hari ini telah menjadi popular untuk membiak ikan akuarium, jadi salah satu jenis ikan yang sering dijumpai di akuarium hiasan adalah sejenis ikan keli berantai - Ancistrus dolichopterus, juga disebut ikan patin - ia tersangkut. Ikan keli hidup di Amerika Selatan, di Amazon, dan juga di sungai yang mengalir dengan cepat. Membiakkan ikan ini di rumah agak mudah, anda hanya perlu mengetahui beberapa ciri.

Secara luaran, ikannya tidak begitu luar biasa. Tubuh ikan keli bersaiz kecil, selalunya tidak melebihi 14-15 cm, warnanya berwarna coklat atau kelabu, perut lebih ringan daripada punggung. Badan bahagian atas mungkin mempunyai bintik-bintik ringan dan jalur pada sirip. Ancistrus mempunyai mulut bulat, bibir memanjang, di mana terletaknya penyedut berbentuk tanduk. Cawan sedutan ini memastikan pengekalan ikan di permukaan batu atau tumbuhan akuatik, berkat cawan penyedut bahawa arus tidak membawa ikan pergi.

Ikan keli boleh dipanggil akuarium dengan teratur. Ini semua mengenai alat mulutnya dan jenis makanan. Dengan bantuan tubercles di penghisap mulut, yang juga disebut "parutan", ikan keli memberi makan. Maksudnya, ia benar-benar mengikis plak tumbuhan dan haiwan dari permukaan tapak lampiran dengan "parutan". Secara semula jadi, ini adalah cara utama memberi makan ikan keli, tetapi di akuarium, ancistra mengikis plak alga mikroskopik dari kaca dan hiasan dengan "parutan" nya.

Syarat menjaga Ancistrus biasa

  1. Pengudaraan. Isi padu air adalah 80-100 liter. Oleh kerana ikan ini hidup di sungai dengan aliran yang cepat, maka, dengan demikian, harus ada pengudaraan yang baik di akuarium, ikan keli suka menempelkan diri di aliran air pada penapis, mereka dapat menghabiskan waktu yang lama di negeri ini.
  2. Suhu. Julat suhu untuk ancistra bukanlah parameter yang sangat kritikal. Ia boleh berkisar antara 18 ° C hingga 32 ° C. Tetapi lebih baik, tentu saja, memilih nilai rata-rata, 22-24 ° C cukup sesuai.
  3. Keasidan air. PH air disukai sedikit berasid 6.5 - 7.0.
  4. Pencahayaan. Ancistrus lebih suka senja. Oleh itu, bila boleh, tempoh pencahayaan harus diganti dengan kegelapan, untuk mewujudkan senja buatan.
  5. Keserasian. Lele - Ancistrus secara praktikal tidak agresif. Ia boleh tinggal di kawasan yang terdapat di kebanyakan spesies ikan.
  6. Kehadiran tumbuh-tumbuhan dan hiasan di akuarium. Perlu menanam alga, dengan cara akan ada batu besar, kayu apung dan hiasan menegak lain. Ikan keli suka bersembunyi, jadi kehadiran semua jenis tempat perlindungan juga diinginkan..

Memberi makan spesies ikan keli Ancistrus vulgaris

Ancistrus bersifat herbivora, oleh itu makanan mesti berasal dari tumbuhan. Selalunya, ikan ini diberi makan dengan alga spirulina, yang dijual dalam bentuk pil. Kerana struktur mulut, ikan keli memakan makanan dari bahagian bawah dan, jika anda menambahkan makanan untuk ikan keli bersama dengan makanan untuk ikan lain, ia hanya boleh dimakan dan ancistra tidak akan mendapat apa-apa. Oleh itu, ada nuansa - lebih baik memberi makan ikan lele setelah mematikan cahaya, dalam kegelapan, selebihnya ikan tidak dapat mengganggu makan ikan keli. Selain menyimpan makanan, anda boleh memberi makan Ancistrus dengan irisan sayur-sayuran (timun, zucchini, brokoli, dll.) Tetapi anda harus ingat bahawa pemberian makanan tersebut boleh menyebabkan kerosakan air jika tidak cukup untuk membuang semua makanan setelah makan.

Pembiakan Ancistrus biasa.

Ikan keli ini menjadi dewasa secara seksual menjelang 1 tahun, kadang-kadang 1.5 tahun. Jantan mempunyai pertumbuhan di kepala yang kelihatan seperti tanduk bercabang, yang lemah atau tidak ada pada betina..

Untuk memelihara kaviar, lebih baik membiak ikan di tempat bertelur, dengan isipadu sekitar 35-40 liter. Untuk memprovokasi pembiakan, beberapa parameter persekitaran harus diubah: buat pengudaraan yang baik, turunkan suhu sedikit, ubah 1/3 air, lebih baik memberi makanan sejuk beku di akuarium, misalnya cacing darah, dan di tempat pemijahan hanya sekiranya berlaku penangguhan lama dengan makanan tumbuhan. Permulaan pembiakan dapat ditentukan oleh tingkah laku lelaki, dia membersihkan tempat perlindungan. Betina bertelur dan jantan menyuburkannya dengan segera. Kemudian betina disimpan, dan jantan menjaga telur selama kira-kira 10 hari, sehingga goreng menetas dan berenang sendiri, maka jantan juga harus disimpan. Anda boleh memberi makan goreng setelah penyerapan semula kantung kuning telur dengan makanan halus, makanan berbutir tenggelam, spirulina tanah, pes sayur. Ikan boleh dipindahkan ke akuarium biasa pada usia sekitar 4 bulan, ketika mereka mencapai ukuran 3.0-4.5 cm.

Penyakit Antsytrus

Setelah membeli ikan di kedai haiwan peliharaan, lebih baik terlalu banyak menggunakan ancistra dalam karantina sebentar dan hanya kemudian menanamnya di akuarium biasa. Selalunya, jangkitan itu muncul dalam bentuk plak putih atau bintik-bintik pada badan ikan. Jangkitan itu berbahaya bagi penduduk lain, jadi pesakit harus diasingkan secepat mungkin. Kadang-kadang bintik muncul di badan ikan keli kerana tekanan. Sekiranya noda berterusan dalam dua hingga tiga hari, anda harus berjumpa pakar. Jangkitan mempengaruhi ikan paling kerap dengan penjagaan yang tidak betul, perubahan air yang jarang berlaku dan, sebagai akibatnya, peningkatan jumlah bahan organik di dalam air. Adalah perlu untuk menukar lebih daripada separuh air di akuarium dengan pembersihan tanah yang wajib dilakukan.

Tumbuhan yang ditanam di dalam akuarium harus diperiksa dengan teliti, boleh menjadi racun bagi ikan keli. Keracunan menampakkan diri dalam bentuk perut yang bengkak teruk.

Menyimpulkan semua perkara di atas, perlu diperhatikan bahawa Ancistrus delichopterus adalah ikan yang menarik, pelik dan sangat berguna. Ia akan menghiasi akuarium, mempelbagaikan fauna dan tidak akan membawa banyak masalah kepada pemiliknya, tetapi akan memberi banyak emosi positif.

Ancistrus juga jatuh sakit

Penyakit ancistrus adalah topik yang membimbangkan banyak ahli aquarists dan dengan alasan yang baik. Selalu sukar untuk kehilangan ikan kegemaran anda, dan apabila terdapat gejala pertama penyakit ini, anda ingin segera memulakan rawatan untuk menyelamatkan jumlah maksimum ikan.

Tetapi ketika datang ke ancistrus, ada beberapa kesulitan - agak sukar untuk melihat gejala pertama penyakit pada ikan yang nokturnal dan menghabiskan sebahagian besar waktunya di tempat perlindungan..

Dan sebagai fakta mengenai penyakit ini, kita belajar agak lewat. Apa penyakit yang dijumpai di Ancistrus dan bagaimana mengatasinya - kita akan mengatasinya hari ini.

Bintik-bintik putih

Fenomena serupa, walaupun tidak terlalu kerap, tetapi kadang-kadang berlaku pada ikan keli ancistrus. Tetapi sebelum anda mula menuangkan sejumlah bahan kimia dari pelbagai jenis balang ke dalam akuarium, menyelamatkan haiwan kesayangan anda, ada baiknya untuk mengetahui apakah ini sama sekali ada tempat. Faktanya adalah bahawa bintik-bintik putih yang disebut sangat mudah dikelirukan dengan warna tekanan..

Dalam keadaan tertekan, ancistrus menjadi lebih malap daripada biasa. Contohnya, jika anda memindahkan ikan keli dari satu bekas ke bekas yang lain. Tekanan serupa boleh timbul dalam masalah rumah tangga dalam ikan - banyak persaingan untuk makanan, kapasiti kecil untuk banyak individu ancistrus, atau bahkan akuarium yang padat. Dan dalam beberapa kes, warnanya mungkin tidak dicurahkan ke seluruh badan, tetapi di bahagian.

Sekiranya kita sudah membicarakan penyakit ini, maka bintik-bintik putih di badan sering terbentuk di Loricaria. Masalah ini disebabkan oleh jangkitan. Kemungkinan besar, perkara seperti itu berakhir di akuarium dengan ikan yang baru anda beli dari kedai haiwan peliharaan..

Sekiranya anda menemukan ikan keli di badan, pesakit mesti segera diasingkan dari semua ikan lain dan dikuarantin. Untuk akuarium karantina, kapasiti sekitar 20 liter sesuai..

Masalah ini diatasi dengan Antipar. Perlu diingat bahawa anda tidak boleh melengkapkan akuarium karantina. Selepas rawatan, ikan akan kembali ke rumahnya, dan akuarium ini perlu diproses dan dibasmi kuman. Ini lebih mudah apabila tangki kosong..

Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, penyakit ini menyebar dengan cepat di antara ikan keli, oleh itu, sangat penting untuk mengeluarkan ikan yang dijangkiti dari akuarium biasa. Sekiranya anda tidak mempunyai pilihan mengenai punca sebenar jangkitan dan nama penyakit ini, hubungi pakar untuk menetapkan ubat yang anda perlukan untuk rawatan. Percubaan untuk menyembuhkan semua penyakit ikan dengan semua ubat yang anda tahu dapat mempercepat penghantaran haiwan kesayangan anda ke dunia lain.

Semolina

Satu lagi penyakit ikan akuarium air tawar yang sangat meluas, dan khususnya ancistrus, adalah, seperti orang menyebutnya, semolina. Nama penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa bintik-bintik putih muncul di badan ikan yang sakit, yang sangat mirip dengan ketuat. Pecahan mereka sama dengan semolina. Dalam sains, penyakit ini disebut ichthyophthyriosis..

Ichthyophthyroidism sekurang-kurangnya sekali, tetapi akan ada di setiap akuarium. Tidak ada yang kebal daripadanya. Penyakit ini hanya boleh dibawa masuk ke dalam akuarium dari luar, jadi ketika membeli ikan di kedai haiwan peliharaan, jangan percaya kisah penjual bahawa semua ikan dibasmi kuman dan dikuarantin..

Ejen penyebab penyakit ini adalah ciliate "ichthyophthirius". Ia adalah salah satu parasit yang paling biasa pada ikan. Titik putih yang dapat dilihat pada ikan adalah poket epitel tuan rumah yang mengandungi sel ciliate, yang disebut trophont atau trophozoites.

Anda secara kimia dapat menghilangkan ichthyophthiriosis menggunakan:

  • formalin;
  • hijau malachite;
  • kuprum sulfat;
  • permanganat kalium.

Apabila digunakan di akuarium komuniti, ubat ini dapat merosakkan tanaman dan membunuh invertebrata seperti siput..

Setelah titik-titik putih hilang dari badan ikan, rawatan masih perlu dilakukan selama beberapa hari untuk membunuh semua jangkitan yang masih terapung di lajur air. Ini biasanya berlangsung sekitar seminggu. Rawatan dijalankan pada suhu 27 darjah Celsius selama 10 hari, dan 6 hari pada suhu 29 darjah.

Berhati-hati semasa mengendalikan malachite green. Ubat ini berbahaya dan salah satu penyebab tumor barah. Ia juga boleh menyebabkan mutasi dan berbahaya bagi bayi baru lahir. Semasa menggunakan bahan ini, anda mesti memakai topeng dan sarung tangan. Wanita hamil dikontraindikasikan untuk bekerja dengan ubat ini..

Oodiniosis

Penyakit ini sangat berbahaya dan licik. Ia boleh berada di akuarium selama beberapa tahun, dan tidak dapat dirasakan oleh aquarist. Ikan keli dewasa dan selebihnya ikan di akuarium jarang mati akibat penyakit ini.

Sekiranya keadaan pemeliharaannya cukup baik, maka ikan hanya pembawa penyakit ini. Ikan yang dijangkiti boleh menggaru batu, tiba-tiba pucat, atau gatal.

Pada dasarnya, goreng, atau ikan dalam keadaan tertekan atau dengan imuniti yang ditindas, menderita. Ikan di mana penyakit ini mulai berkembang akan kelihatan mencubit dan mengurangkan pergerakan. Sirip ikan seperti itu akan dilekatkan bersama, dan setelah beberapa lama mereka akan mula terbelah. Tidak lama lagi hanya akan ada sinar yang terputus, tanpa tisu sinar.

Di beberapa tempat, kulit akan mengupas ikan-ikan tersebut. Pada fasa ini, ikan akan mula mati secara beramai-ramai. Seluruh badan ikan yang sakit akan diliputi oleh pengumpulan parasit. Permukaan badan ikan akan kelihatan seperti beludru, maka nama kedua - penyakit baldu atau beludru.

Agar ubat tidak kehilangan prestasinya begitu banyak, disarankan untuk menaungi akuarium. Aerasi air harus cukup kuat dalam tempoh ini dan disarankan untuk tidak memberi makan ikan sebelum memulakan rawatan.

Dos ubat yang optimum adalah sebotol bisilin setiap 100 liter air. Ingat bukan untuk akuarium 100 liter, tetapi 100 liter air. Memang, dalam akuarium 100 liter, 10-12 peratus isipadu ditempati oleh tanah dan hiasan, dan akuarium tidak dituangkan ke tepi.

Selepas 14-18 jam, ikan hampir bebas dari parasit. Sekiranya keesokan harinya habuk emas masih kelihatan pada ikan, maka anda perlu menukar 30% air dan ulangi prosedur. Rawatan tersebut perlu diulang sekali lagi selepas 2 hari, dan kali terakhir selepas 7 hari.

Chilodonellosis

Penyakit lain yang tidak hanya mempengaruhi ancistrus, tetapi juga semua penduduk akuarium air tawar yang lain. Pada awal perkembangan penyakit ini, selera ikan berkurang dengan ketara. Warna ikan menjadi kusam, dan pergerakannya menurun sangat banyak.

Sirip ekor yang terkompresi tetapi tidak kusut adalah ciri khas penyakit ini. Tompok-tompok keputihan-kebiruan sering kelihatan di sisi dan belakang ikan. Mereka kelihatan agak keruh. Semua ini menunjukkan permulaan perkembangan chilodonellosis. Rawatan harus dimulakan dengan segera. Sekiranya penyakit ini dimulakan dalam bentuk yang lebih kompleks, maka ikan akan mulai mati..

Selalunya, penyakit ini memasuki akuarium dengan makanan hidup. Sekiranya anda menyedari bahawa setelah suhu turun, air di akuarium menjadi sedikit keruh - mulailah melihat ikan dengan teliti.

Faktanya ialah suhu 26 darjah tidak begitu selesa untuk sakit ini. Tetapi sebaik sahaja suhu air turun hingga sekurang-kurangnya 23-21 darjah Celsius, chilodonella mula membiak dengan cepat, dan setelah 2-3 hari seluruh akuarium akan penuh dengan kotoran ini. Dan walaupun anda menaikkan suhu hingga 32 darjah, ia akan terlambat.

Sekiranya sebelumnya kita menemui chilodonellae domestik, yang mana kaedah suhu melawan kakeknya berkesan, sekarang paling sering kita berhadapan dengan chilodonellae tropis. Mereka tidak peduli dengan penyeksaan seperti itu dengan suhu.

Bentuk chylodonellosis ringan di akuarium umum dirawat dengan menambahkan ubat ke dalam air, seperti:

  • Omnisan Sera;
  • Sera Costapur;
  • JBL Punktol;
  • Sera mykopur.

Rawatannya dapat dipercepat dengan menaikkan suhu air hingga 28 darjah dan menambahkan 3-4 sudu garam meja ke akuarium. Rawatan ini dapat membunuh tanaman akuarium..

Dropsy

Penyakit ini adalah salah satu yang paling sukar di Ancistrus. Tidak ada begitu banyak maklumat mengenai hal ini di Internet, tetapi saya terpaksa mencari-cari di forum untuk mengumpulkan gambar..

Penyakit ini di Antsstrus kelihatan seperti perut yang sangat membengkak. Seperti yang difikirkan oleh banyak pemilik pada awalnya, baik, makanan yang dimakan, perut membengkak. Ia akan berlalu dengan sendirinya, tidak mengapa. Dan beberapa hari kemudian, ancistrus mati. Dan kemudian timbul persoalan.

Ancistrus dengan perut yang membengkak membengkak pada dubur dan ikan berhenti membuang air besar.

Beberapa faktor boleh menyumbang kepada berlakunya masalah ini:

  • keracunan dadah;
  • keracunan ammonia;
  • Keracunan NO2;
  • kerosakan buah pinggang;
  • pelanggaran keseimbangan cecair;
  • keracunan dengan makanan hidup;
  • kekurangan selulosa dalam diet.

Pilihan yang dipertimbangkan adalah mungkin, tetapi mustahil untuk mengatakan dengan pasti apa yang menyebabkan pengsan. Menurut penternak ancistrus, jika anak muda tumbuh tanpa kehadiran kayu apung di akuarium semaian, maka dengan kebarangkalian yang sangat tinggi, goreng akan menghadapi masalah yang serupa dan dalam kebanyakan kes ikan akan mati.

Sekiranya anda melihat perut yang membengkak dengan cara yang serupa, ia mesti dikeluarkan dari akuarium umum dan rawatan dengan Bactopur (ciprofloxacin 50 ml / l) boleh dimulakan atau chloramphenicol 75 ml / l dan garam 1.5-2 mg / l boleh digunakan.

Kekalkan suhu pada 27 darjah. Manfaat rawatan akan dapat dilihat apabila perut ikan lele mulai mengecil dan dapat membuang air besar. Selepas itu, ada baiknya dia terus minum ubat selama 2-3 hari lagi..

Masalah dengan penyakit ini adalah bahawa jika anda melihat masalah dengan ikan lambat, rawatan tidak akan membawa hasil yang baik dan ikan akan mati pula. Oleh kerana tidak ada satu pun pendapat ahli forum yang tergelincir - tidak ada alasan dalam kebanyakan kes untuk menyeret ikan keli dari dunia lain. Pada 80 peratus, ikan tidak dapat disembuhkan. Tetapi dalam sanggahan di forum yang sama dan banyak operasi yang berjaya menyelamatkan ikan keli daripada jatuh.

Ikan tidak jatuh sakit

Orang dan ikan tidak diinsuranskan terhadap penyakit. Langkah besar pertama menuju kejayaan dalam merawat ikan adalah pengesanan awal masalah. Semakin cepat anda melihat musuh, semakin besar peluang untuk memelihara ikan keli anda..

Sekiranya anda tidak pasti penyakit apa yang berlaku pada haiwan kesayangan anda, hubungi forum veterinar atau bawa ikan ke klinik. Adalah sangat penting untuk membuat diagnosis agar rawatan yang salah tidak merosakkan ikan sepenuhnya..

Membantu mengenal pasti penyakit ikan keli

Kawan!
Bantu untuk menentukan penyakit ikan keli itu, selama 3 hari, pada awalnya sangat teruk, saya berenang dekat permukaan dengan perut saya naik. Ia seperti bulu kapas putih di bahagian belakang. Mereka mula menuangkan baktopur 2-3 tetesan langsung ke ikan patin, menaikkan suhu hingga 30.
Sekarang gambarnya seperti dalam foto, saya makan sedikit hari ini (saya harap gambar itu menunjukkan bahawa chishuya menjauh, anda dapat melihat noda daging dan darah). Maaf untuk pemuda itu.
Sekiranya ditentukan apa itu, maka bagaimana cara terbaik untuk merawatnya?
Gelas akuas ditutup dengan lapisan putih, seolah-olah disalut dengan sesuatu. Selebihnya ikan nampaknya tidak berubah..
terima kasih terlebih dahulu!


- Isipadu akuarium (lebih baik menunjukkan ukuran akuarium)
40L (Cayman)
- Umurnya (dalam arti usia akuarium, masa sejak ia dimulakan atau dimulakan semula)
1.5 tahun
- Spesies dan komposisi kuantitatif populasi - ikan, tumbuhan, moluska, krustasea dan penduduk lain (lebih disukai lebih terperinci - bukan hanya "zebrafish, neon", tetapi "7 Danios, 5 neoshek. Selusin ampularia. 20 semak Vallisneria", dll.)
2 ikan keli, 3 molly, 1 barbus.
- Intensiti dan tempoh pencahayaan (berapa banyak lampu, yang mana - mengikut kuasa dan nama, berapa jam sehari mereka menyala)
Pencahayaan akuarium standard berfungsi mengikut jadual dari jam 7 hingga 11, 17: 00-22: 00
- Suhu
Sungguh bilik, tidak kurang dari 26. Pemanasnya 24

- Kehadiran penapis dan alat bantu lain (lebih disukai dengan menunjukkan jenama dan / atau ciri prestasi)
Penapis akuarium standard

- Maklumat tanah (saiz pecahan dan ketebalan lapisan)
Campuran, semula jadi dan buatan 4cm
- Kekerapan dan modus air berubah (seberapa sering anda menukar air dan berapa liter pada satu masa), pembersihan tanah (seberapa kerap anda menyedut tanah atau melakukan perkara lain dengannya)
1 kali seminggu 8 liter, nama samaran pada masa yang sama
- Penggunaan ubat-ubatan dan bahan kimia lain, termasuk baja akuarium (berapa kerap, berapa lama, berapa dos, dll.)
1 kali dalam 2 bulan dimasukkan dalam dos profilaksis
- Sekiranya ada, maka maklumat mengenai parameter hidrokimia: kekerasan, pH, kepekatan unsur individu, dll. (Adalah wajar untuk segera menunjukkan kaedah pengujian dan pengeluar ujian. Dan, jangan menulis, nyatakan nilai spesifik dari semua parameter yang telah anda tetapkan)
Pengukuran ph terakhir, nitrit, nitrat melebihi normal. Saya tidak ingat nilai tertentu.
- Makanan ikan: makanan apa (jika makanan berjenama, lebih baik dengan nama, dan bukan hanya "serpih merah", dalam kuantiti berapa kali sehari, ada hari puasa, dll..
1 kali sehari, keringkan serpihan tetra + 1 - 2 kali seminggu beberapa makanan ikan keli (tablet)

Kenal pasti penyakit ikan keli

  • Pergi ke halaman:

Tentukan penyakit ikan keli

  • Petikan

Dihantar oleh Marina Smolin »24 Nov 2017, 22:54

Membantu mengenal pasti penyakit ikan. Ikan itu jatuh sakit setelah mengganti tanah hiasan dengan kerikil. Malangnya, pesakit tidak dapat segera dipindahkan, dia menjangkiti 3 ekor ikan keli lagi. Sekarang 4 ikan keli ancitrus berada dalam karantina selama 3 hari. Saya menggunakan antipair. Di akuarium umum, 1som pterygoplicht, 2 ikan keli tarakatum, 2 ancitrus dengan keturunan mereka, 2 anak lelaki dan anak perempuan madu seperti yang mereka katakan. Mereka telah hidup selama 4 tahun dan tiba-tiba serangan seperti itu. Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, bagaimana merawat, bagaimana menolong?

Dihantar selepas 22 minit 8 saat:
Isipadu dan dimensi akuarium (L * W * H): 75 liter
Semasa akuarium dilancarkan (tarikh): 2013
Parameter air di akuarium (amonia, nitrit, nitrat diperlukan):
Ikan di akuarium (ukuran, spesies, bilangan): 5 ikan keli ancitrus, 1 ikan keli pterygoplicht, 2 ikan keli taracatum
Tumbuhan di akuarium (spesies, kepadatan stok): Hornbeam
Pembajaan dan CO2:
Substrat (dan substrat jika ada): Kerikil
Hiasan di akuarium (bahan):
Peralatan (penapis, pemampat, pemanas, dll.): 2 penapis dengan pengudaraan
Suhu standard: 24
Perubahan air (kekerapan dan isipadu): 1/3, 2 minggu sekali
Pencahayaan (jenis lampu, spektrum, kuantiti, sama ada cahaya datang dari tingkap): Lampu 1 lampu pendarfluor, 15W, tanpa cahaya matahari langsung
Memberi makan (apa yang harus diberi makan, berapa kerap, berapa banyak): Campuran cip tetra wafer, tiga hari sekali.
Perubahan sebelum timbulnya masalah: Penggantian tanah
Penerangan mengenai masalah anda:

Ikan keli ekor merah (Orinox) - menjaga dan memberi makan Fractocef

Akuarium dengan ikan akan masuk ke kawasan pedalaman mana pun. Sangat menarik untuk memerhatikan makhluk-makhluk ini, penampilan dan pergerakan halus mereka menenangkan. Spesies ikan bervariasi: dari yang kecil, yang panjangnya tidak lebih dari 2 sentimeter, hingga pemangsa yang besar. Ikan keli sangat digemari, mereka sering dipelihara di rumah. Ikan keli ekor merah atau Fractocephalus (Orinox) adalah pemangsa besar dengan ekor oren terang.

Rupa dan habitat

Tanah air ikan adalah Amerika Selatan, Sungai Amazon. Berat orang dewasa, tumbuh dalam keadaan semula jadi, 75-80 kilogram, panjangnya mencapai 175 sentimeter. Jangka hayat ikan ini adalah sekitar 20 tahun. Fractocephalus dewasa boleh menyeret haiwan kecil dengan mudah dari pantai dan memakannya. Bagi orang, pemangsa tidak berbahaya, walaupun ada legenda di kalangan penduduk setempat bahawa suatu ketika anak ekor merah menyeret anak ke sungai.

Walaupun saiznya besar, pemangsa mempunyai penampilan yang menarik. Badan memanjang, belakang berwarna kelabu dengan bintik-bintik kecil, perut berwarna putih dengan warna kuning. Kepala besar dan dua mata yang menonjol segera menarik perhatian.

Fractocephalus mempunyai tiga pasang misai: satu pasang berada di atas, yang lain di rahang bawah. Misai, yang terletak di atas, lebih panjang daripada yang lain. Ekor merah mendapat namanya dari sirip ekornya yang terang, yang boleh berwarna oren atau merah..

Ikan itu mampu mengeluarkan suara sangkakala, mirip dengan raungan gajah, dibawa pada jarak hingga seratus meter.

Ikan keli tumbuh dengan cepat dan mencapai saiz yang besar dalam setahun. Kadang kala pemangsa dibesarkan untuk daging. Daging ikan dianggap sebagai makanan istimewa.

Menjaga akuarium

Ikan keli ekor merah pilih-pilih. Sebarang tanah sesuai untuk bahagian bawah: pasir, kerikil atau batu kecil. Anda perlu berhati-hati dengan batu, fractocephalus dapat menelannya, dan permukaan batu yang tidak rata akan merosakkan organ dalaman ikan. Masih diperlukan untuk kandungan:

  • Akuarium sekurang-kurangnya 350 liter (semasa akuarium tumbuh, ia mesti ditingkatkan).
  • Pencahayaan sederhana, ikan keli tidak menyukai cahaya.
  • Suhu air hendaklah antara 21 dan 26 darjah.
  • pH 5.5-7.2
  • Kekerasan air 3-13 darjah.
  • Lemah semasa.
  • Penapis air berkualiti tinggi.
  • Tempat perlindungan.
  • Tukar air setiap hari atau sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu.

Fractocephalus ekor merah sangat rakus; ikan kecil tidak dapat disimpan di akuarium yang sama dengannya. Ikan keli dewasa tidak aktif dan nokturnal; pada siang hari ia boleh berbaring selama beberapa jam. Pada waktu siang, dia bersembunyi di tempat perlindungan atau menguburkan dirinya di tanah. Hiasan di akuarium mestilah besar, jika tidak, pemangsa akan menganggapnya sebagai makanan dan menelannya.

Ikan keli boleh diletakkan di takungan buatan atau kolam. Perkara utama adalah memantau suhu dan kualiti air.

Ikan keli ekor merahnya damai, jarang menunjukkan pencerobohan dan mudah bergaul dengan ikan dengan ukuran yang sama. Akuarium untuk dua ikan mestilah sekurang-kurangnya dua kali lebih besar. Jiran yang sesuai:

  • jenis ikan keli yang lain;
  • cichlid besar.

Menjaga beberapa ikan besar di rumah hampir mustahil. Selalunya, pemangsa besar dapat dijumpai bersama di akuarium. Lebih baik menyimpan satu Fractocephalus di dalam akuarium di rumah. Dua ekor merah mungkin tidak membahagi wilayah di akuarium dan saling melumpuhkan.

Memberi makan ikan

Ikan keli Orynok mempunyai selera makan yang indah, kerakusannya sering menyebabkan kegemukan. Ikan keli memakan semua yang masuk ke dalam akuarium. Kelezatan kegemaran - serangga dan kepingan buah. Ikan keli dewasa diberi makan dengan pelbagai cara:

  • fillet ikan putih;
  • cacing tanah;
  • udang;
  • kerang;
  • makanan khas;
  • katak.

Diet ikan keli ekor merah harus diubah, ikan terbiasa dengan satu makanan dan mungkin menolaknya. Anda tidak boleh memberi daging dan hati pemangsa yang segar, ini akan menyebabkan gangguan organ dalaman dan penyakit maut..

Perlu memberi makan pemangsa sekali sehari. Semasa ikan membesar, makan tengah hari yang sedap dilakukan seminggu sekali..

Membiakkan ikan keli ekor merah

Membiakkan pemangsa dalam kurungan hampir mustahil. Pada masa ini tidak ada maklumat mengenai perbezaan ciri-ciri seks, dan akuarium untuk pembiakan harus berukuran besar.

Ikan keli ekor merah dalam kurungan diternak untuk daging. Tidak ada ladang di Rusia untuk pembiakan ikan seperti itu. Mereka kebanyakannya terletak di Brazil.

Memelihara ikan dan haiwan di rumah memerlukan pengetahuan dan kos kewangan tertentu. Anda tidak boleh bertanggungjawab terhadap akuarium dan keadaan hidup ikan. Anda perlu membeli pemangsa tersebut setelah mengkaji syarat-syarat pemeliharaannya. Sekiranya anda mematuhi semua cadangan, ikan keli akan hidup selama bertahun-tahun. Akuarium yang sesak dan diet yang buruk membawa maut.

Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda:

Ikan ikan keli akuarium, apa yang dimakannya dan bagaimana menjaganya, bagaimana ia membiak dan bagaimana membezakan lelaki dari wanita. Jenis dan kemungkinan penyakit

Hari ini akuarium adalah produk hiasan yang unik untuk kawasan pedalaman. Tepi kaca tebal menampakkan dunia bawah laut yang sebenar untuk penonton.

Bahagian yang paling indah di dunia bawah laut diwakili oleh ikan akuarium, wakil-wakil popularnya adalah ikan keli.

Ikan keli akuarium adalah makhluk akuatik yang menakjubkan yang badannya tidak mempunyai sisik. Daripada penutup bersisik, semua perwakilan mempunyai kulit lebat yang ditutup dengan lendir atau cengkerang..

Ikan keli ikan akuarium

Terdapat 2,000 jenis ikan keli akuarium. Ukuran ikan berbeza - ada individu dari 3 hingga 35 cm. Ikan keli akuarium menjalani gaya hidup bawah, lebih suka aktiviti malam. Di dekat mulut terdapat sekumpulan antena sensitif yang membolehkan ikan keli mengarahkan diri ke angkasa.

Sebilangan besar spesies yang berbeza, tetapi hanya damai, sangat bagus untuk bergaul satu sama lain dan ikan damai yang berbeza dalam satu akuarium.

Jadual parameter utama pemeliharaan, penjagaan dan pemakanan:

Berapakah jumlah akuarium untuk ikan kelidari 30 liter untuk 1 individu hingga 10 cm
Berapakah suhu di akuarium ikan kelidari + 18-30 ° C
Berapa pH yang perlu ada di akuariumdari pH 5.5-8
Apakah kekerasan air di dalam akuariumdari 5-25 ° dH
Apa yang harus menjadi substrat untuk akuariumtanpa sudut tajam
Apa yang harus menjadi pencahayaan di akuariumsederhana
Apakah pergerakan air di akuariumsederhana, tetapi beberapa spesies memerlukan pergerakan air yang berat
Jumlah maksimum maksimumdari 2-35 cm (bergantung pada jenisnya)
Apa yang dimakan ikan keli akuarium?makanan kering; makanan hidup
Jenis ikan keli akuariumdamai, tetapi ada spesies pemangsa
Siapa yang sesuai dengan akuariumbergaul dengan semua spesies ikan yang tidak agresif
Jangka hayat6-10 tahun di akuarium (bergantung kepada spesies)

Penyelenggaraan dan penjagaan Somik

Ikan keli adalah salah satu dari sedikit wakil penduduk akuarium yang tidak memerlukan syarat khas untuk memelihara. Tetapi untuk kehidupan yang selesa, ukuran akuarium mestilah dari 30 liter per 1 individu untuk ikan keli sehingga 10 cm. Juga, mesti ada gua atau sesuatu di akuarium, ikan keli suka bersembunyi pada siang hari, dan setelah gelap mereka berenang di sekitar akuarium. Pilihan, tetapi disyorkan adanya tanaman akuarium, misalnya: pelbagai jenis Sagittaria, jenis Vallisneria, Limnophila dan banyak lagi.

Mana-mana tanah sesuai, tetapi lebih baik tanpa sudut tajam. Suhu air mesti ditetapkan untuk jenis tertentu, yang berkisar antara + 18-30 ° С, keasidan dari 5.5-8 pH dan kekerasan dari 5-25 ° dH.

Ikan keli bertolak ansur dengan perubahan suhu, keasidan dan kekerasan yang sedikit, namun ketidakseimbangan yang berpanjangan akan menyebabkan penyakit dan kematian..

Akuarium harus diudara dan ditapis. Perubahan air sebanyak 30% setiap minggu.

Apa yang dimakan ikan keli di akuarium

Pemakanan yang teratur adalah kunci kejayaan pertumbuhan dan perkembangan ikan. Sekiranya anda berlebihan, maka ada kemungkinan kematian akuarium tinggal..

Sebilangan besar ikan keli adalah perwakilan omnivora, tidak mempunyai pilihan makanan khas. Spesies ikan keli yang kecil dan damai paling sering memakan plak di dinding, hiasan dan tanaman akuarium di akuarium. Sekiranya masih ada penghuni di akuarium, misalnya: Guppy, Neon, bermata biru Norman, Mollies, Pendekar pedang, Danio dan makanan yang diberi makan oleh penduduk ini, menetap di dasar akuarium, maka ikan keli memakannya. Oleh itu, lebih baik memberi makan sekali pada waktu petang dan sangat sedikit. Atau, untuk kesihatan yang lebih baik, beri makan hanya 2 kali pada hari-hari tertentu sepanjang minggu dalam dos kecil.

Sekiranya tidak ada penghuni lain atau ada sedikit dari mereka, sehingga tidak ada cukup makanan, maka keringkan makanan dengan komposisi seimbang adalah campuran yang optimum. Anda juga boleh menggunakan cacing darah, daphnia dan siklop - makanan langsung.

Bagi sebilangan anggota keluarga, pengambilan daging secara berkala dengan kandungan lemak haiwan dan pil spirulina yang berkurang diperlukan.

Ikan keli bagaimana membezakan lelaki dari betina

Untuk pembiakan ikan keli akuarium yang berjaya, betina harus dibezakan daripada jantan. Terdapat sebilangan kriteria yang memungkinkan untuk melaksanakan tugas ini dengan betul, tetapi setiap spesies mempunyai perbezaan tersendiri antara jantan dan betina:

  • saiz badan. Wakil wanita jauh lebih besar daripada lelaki;
  • pertumbuhan pada wajah. Lelaki biasanya mempunyai pertumbuhan (antena), tetapi betina tidak;
  • garis perut mempunyai strok yang diarahkan ke bahagian bawah;
  • warna lelaki selalu jauh lebih terang daripada warna wanita;
  • juga, pemilik harus memperhatikan kawasan garis perut yang terletak berhampiran dubur. Wanita mempunyai fossa tertekan yang khas, lelaki mempunyai tuberkel kecil.

Sudah tentu, dalam kes ini, senarai kriteria yang tidak lengkap diberikan. Sejumlah perbezaan jantina adalah khusus untuk setiap jenis ikan keli akuarium. Lebih baik periksa ciri ini dengan pakar - pakar ichthyologists atau perunding penjualan ketika membeli ikan keli.

Membiakkan ikan keli di akuarium

Untuk merangsang pembiakan, bergantung kepada spesies, anda perlu menurunkan atau meningkatkan suhu air di akuarium, tetapi jangan lupa tentang penghuni akuarium yang lain. Oleh itu, lebih baik menanam betina dan lelaki di akuarium yang berasingan (tempat bertelur), di mana anda boleh mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk merangsang pembiakan tanpa membahayakan penduduk akuarium yang lain. Ukuran tanah pemijahan mestilah dari 30 liter, ia harus mengandungi gua, tanaman akuarium, reruntuhan. Anda juga memerlukan makanan yang seimbang..

Pemijahan pada hampir semua jenis ikan keli berlangsung sehingga 5 hari. Jantan, setelah memilih tempat di akuarium, membersihkannya, setelah itu betina bertelur, yang segera disuburkan oleh lelaki. Betina biasanya menetap kembali ke akuarium umum, dan jantan menyumbat kaviar.

Keserasian ikan keli dengan ikan lain

Semua perwakilan, kecuali ikan keli pemangsa, merasa cukup selesa dengan jenis ikan lain. Ciri khas ikan keli akuarium adalah tingkah laku yang damai dan tenang.

Walau bagaimanapun, semasa memilih komposisi haiwan untuk akuarium anda, anda harus mengambil kira ukuran, penjagaan dan pemeliharaan semua wakil. Keperluan oksigen, keasidan dan kekerasan mungkin tidak sesuai. Wakil spesies ikan yang lebih kecil tidak boleh ditambahkan pada ikan keli pemangsa.

Jenis ikan keli akuarium dengan gambar, nama dan keterangan

Keluarga ikan keli akuarium dicirikan oleh pelbagai jenis, berbeza dari segi rupa, keadaan pemeliharaan, keperluan penjagaan dan pemakanan..

Somik Ancistrus biasa atau Ancistrus Claro - keterangan, kandungan, cara memberi makan dan pembiakan

Lele ancistrus adalah wakil dari jenis ikan keli yang paling popular dan mempunyai 30 jenis. Salah satu yang paling popular adalah Ancistrus biasa atau Ancistrus Claro, juga aquarists memanggil mereka: pelekat ikan keli, pembersih ikan keli, penyedut.

Mereka tumbuh hingga 10 cm di akuarium, tetapi boleh tumbuh hingga 15 cm, bergantung pada ukuran akuarium dan pemakanan. Ciri khasnya ialah adanya sejenis cawan sedutan yang terletak di sekitar mulut.

Juga, wakil spesies dibezakan oleh banyak pertumbuhan di wajah, warna gelap kulit tertentu. Mereka sama sekali tidak melakukan pencerobohan terhadap jenis ikan hiasan yang lain, tetapi mereka dapat bertahan dengan penyedut kepada spesies ikan akuarium yang terlalu perlahan.

Ancistrus biasa lebih suka suhu yang lebih panas untuk hidup dari + 20-26 ° C. Keasidan persekitaran air yang disyorkan adalah dari 6-7.3 pH. Kekerasan hingga 20 ° dH. Saiz akuarium untuk sepasang individu dari 80 liter. Dengan penyelenggaraan yang betul, jangka hayatnya hingga 6-8 tahun, kebetulan mereka hidup hingga 12 tahun.

Dari segi pemakanan, ancistrus biasa tidak mempunyai peraturan khas: makanan kering dan hidup. Tablet yang tenggelam ke bahagian bawah dengan komponen tumbuhan atau haiwan paling sesuai.

Untuk pembiakan Clistr ancistrus, syarat khas tidak diperlukan. Jantan membersihkan kawasan di akuarium yang telah dipilihnya sebagai tempat bertelur. Betina melemparkan 30-100 telur dengan diameter 2-3 mm, telur oren dan kuning terang, yang disenyawakan oleh jantan.

Setelah betina menyapu telur, lebih baik menanamnya, jantan akan menjaga telurnya sendiri. Dia akan mengeluarkan telur mati, mengipas telur dengan sirip untuk membekalkan oksigen. Sekiranya terdapat beberapa betina dan satu lelaki di akuarium, maka lelaki akan menjaga semua cengkeraman di akuarium..

Sekiranya tidak ada lelaki di akuarium, tetapi hanya betina, dia dapat membiak sendiri - bertelur dan membiakkannya dengan menukar jantina.

Sekiranya perlu, sepasang ikan keli dimasukkan ke dalam bekas dengan jumlah 40 liter atau lebih, dan pemiliknya memerlukan sedikit rangsangan pembiakan dengan mengubah keadaan hidup.

Ancistrus juga mempunyai jenis yang popular: Ancistrus Veil, Red, Diamond, Star, Black.

Somik Ancistrus albino atau keemasan - keterangan, kandungan, cara memberi makan, pembiakan

Perwakilan spesies ini telah mendapat populariti di kalangan pemilik akuarium kerana penampilannya yang spesifik. Dalam keadaan optimum, panjangnya boleh dari 6 hingga 17 cm. Tubuh ikan keli albino panjang, rata, dan mempunyai kepala yang lebar. Ciri penting ialah bibir volumetrik, yang membolehkan ikan keli mengeluarkan makanan dari permukaan yang keras. Di permukaan seluruh badan dan kepala, terdapat sejumlah besar pertumbuhan kulit - sejenis ciri seksual. Warna badan - dari warna putih hingga keemasan.

Seperti kebanyakan ahli keluarganya, spesies ini menjalani gaya hidup bentik, lebih suka kegelapan untuk aktiviti. Untuk pertumbuhan dan pembiakan yang optimum, perlu digunakan untuk sepasang individu dari 60 liter. Ambang suhu maksimum adalah dari + 20-24 ° C. Keasidan adalah dari 6.5-7.5 pH. Sebarang kekakuan sesuai, kerana tidak ada kepekaan terhadapnya. Untuk menghias akuarium, para pakar mengesyorkan menggunakan tanaman dengan batang yang lebat, kerana ikan keli membersihkan bahagian bawah dan dindingnya, sehingga memecahkan alga rapuh. Jangka hayat sehingga 5 tahun.

Dalam diet ikan keli Antsistrus albino tidak bersahaja, bersedia makan makanan kering, hidup dan menanam. Peraturan utama bagi pemiliknya adalah memastikan makanan itu tenggelam ke bawah. Sisa yang tidak dimakan mesti dikeluarkan dari kolam segera untuk mengelakkan makan berlebihan.

Dalam keadaan selesa, Ancistrus golden sendiri akan bertambah banyak dengan cepat. Menempatkan individu dewasa di akuarium yang berasingan, rangsangan pemijahan tambahan tidak diperlukan - cukup untuk memberi penjagaan optimum untuk persekitaran air.

Bintang ikan keli Agamix - keterangan, kandungan, makanan apa, pembiakan

Lele Agamix stellate mempunyai badan yang kuat, menjangkau di alam liar hingga 17 cm, di akuarium hingga 10-12 cm.Kepalanya diratakan dengan tiga pasang antena pada permukaan lateral. Tubuh cenderung meruncing ketika bergerak ke arah ekor. Hujung ekornya ditutup dengan lempeng bertulang yang memberikan penampilan ikan bilis pada ikan keli. Pewarnaan batang dan sirip: latar belakang coklat dengan bintik kuning terang.

Isipadu akuarium bagi perwakilan spesies ini yang terdiri daripada 4 individu mestilah sekurang-kurangnya 100 liter, dengan kadar yang lebih rendah, pertumbuhan ikan keli menjadi perlahan. Keasidan dari pH 6-7.5, kekerasan air hingga 25 ° dH dan suhu dari + 25-30 ° C. Ikan sangat mudah alih, oleh itu lebih baik menghias akuarium dengan alga, gua bawah air, dan kerikil besar dan tidak tajam. Kehidupan di akuarium sehingga 10 tahun.

Pemberian makanan dilakukan terutamanya pada waktu petang, kerana tempoh ini adalah puncak aktiviti ikan. Mereka lebih suka makanan langsung dengan penambahan 1/5 makanan berasaskan tumbuhan. Semua makanan ikan keli diambil dari permukaan bawah, sehingga kerikil besar adalah pangkalan terbaik untuk akuarium.

Pembiakan ikan keli stellate bermula setelah berumur 2 tahun - dalam tempoh inilah individu mencapai usia baligh. Prinsip rangsangan pemijahan:

  • memberi makan yang banyak. Kekerapan makan meningkat hingga 3 kali sehari;
  • perubahan air yang kerap di akuarium;
  • menurunkan kekerasan persekitaran air.

Kadang-kadang rangsangan ubat tambahan digunakan dalam bentuk suntikan hormon gonadotropik ke dalam sirip. Nisbah lelaki dan wanita yang diperlukan untuk pembiakan berjaya adalah 1: 1.

Somik Koridoras - keterangan, kandungan, cara memberi makan, pembiakan

Di kedai-kedai zoologi, anda boleh menemui pelbagai jenis ikan keli Koridoras. Setiap perwakilan mempunyai ciri khas warna dari 150 spesies. Berikut adalah beberapa daripadanya:

Tubuh diwakili oleh lapisan panjang yang sempit dengan punggung cembung, ditutup dengan cangkang berkilat. Mulut rendah, yang membantu memakan makanan dari bawah. Tiga pasang antena di sepanjang bukaan mulut membantu ikan menavigasi di angkasa dan mencari makanan.

Koridoras Lele, bergantung pada spesiesnya, tumbuh dari 2-10 cm. Kandungan di dalam akuarium juga bergantung pada spesies, julat suhu dari + 18-30 ° C, keasidan adalah dari 5.5-8 pH, kekerasannya adalah dari 5-18 ° dH. Untuk 8 individu, akuarium dengan jumlah 60 liter atau lebih diperlukan. Jangka hayatnya hingga 6-10 tahun, bergantung pada spesiesnya. Tanah di bahagian bawah tidak boleh mengandung tepi dan batu yang tajam sehingga ikan keli tidak merosakkan antena mereka. Penapisan air yang baik dan kandungan oksigen yang mencukupi adalah kunci kejayaan pertumbuhan dan pembiakan spesies ikan akuarium ini. Suhu yang terlalu tinggi dan air mendung dapat melambatkan pertumbuhan penghuni akuarium..

Pemakanan Simik harus bervariasi, termasuk makanan kering dan pil khas dengan kandungan udang yang tinggi dalam diet. Udang adalah sumber asid lemak tak jenuh yang memastikan pertumbuhan ikan keli secara optimum, perlindungan terhadap penyakit, dan pembiakan tepat pada masanya.

Untuk pembiakan, anda perlu memilih beberapa lelaki besar dan seorang wanita, sediakan akuarium dengan jumlah lebih daripada 35 liter. Komponen penting untuk pemijahan berjaya: menurunkan suhu air, tahap oksigen yang lebih tinggi di persekitaran air.

Somik Gipancistrus Zebra atau Zebra Pleco - keterangan, kandungan, cara memberi makan, pembiakan

Somik Gipancistrus Zebra atau Zebra Pleko adalah ikan kecil sepanjang 7-10 cm, warnanya seperti garis hitam dan putih yang asli. Keistimewaannya adalah sirip lebar, yang memberikan ikan lele pergerakan pantas. Keadaan penyelenggaraan: suhu dari + 26-30 ° С, keasidan dari 6 -7,5 pH, kekerasan hingga 12 ° dH, peningkatan kandungan oksigen dan penapisan air berterusan.

Diet yang paling rasional adalah keseimbangan makanan semula jadi dan buatan, termasuk alga, plankton, dan makanan kompaun. Sekiranya parameter ini tidak diperhatikan, ikan dengan cepat kehilangan hiasan luarannya, menjadi tidak stabil terhadap penyakit, dan rentan terhadap reaksi alergi.

Membezakan lelaki dari ikan keli betina Gipancistrus Zebra cukup mudah. Jantan mempunyai kepala yang lebih lebar dan sinar yang lebih tebal dari sirip dada pertama, yang ditutup dengan rambut semasa bertelur..

Pembiakan berlaku pada musim bunga-musim luruh. Untuk pemijahan, disediakan satu kendi dengan kapasiti yang mencukupi dari 35 liter. Prinsip utama adalah suhu untuk pemijahan + 28-30 ° C dan diet seimbang. Juga, kehadiran sebilangan besar tempat perlindungan dengan pencahayaan minimum.

Penyakit ikan keli akuarium: tanda dan rawatan

Walaupun syarat pemeliharaan minimum, ikan keli akuarium juga rentan terhadap pelbagai penyakit. Antara sebab utama kematian ikan keli perlu diperhatikan:

Semolina ikan keli

Ia berkembang apabila individu terkena parasit. Sebilangan kecil bintik-bintik putih muncul di badan. Titik-titik ini seperti kantong di mana parasit itu sendiri berada..

Rawatan terdiri daripada merawat medium berair dengan larutan kalium permanganat, tembaga sulfat, formalin sehingga bintik-bintik putih hilang sepenuhnya.

Oodiniosis pada ikan keli

Ikan yang dijangkiti hanya dapat menunjukkan simptom kecil selama beberapa tahun: menggaru batu, gatal-gatal, memerah kulit. Dengan proses yang berkembang, lapisan kulit atau kulit mulai mengelupas badan ikan keli, sehingga menyebabkan terkumpulnya parasit.

Ubat untuk rawatan adalah Bicillin-5. Penisilin mempunyai kesan bakteria, menghilangkan parasit sepenuhnya dari permukaan badan ikan keli akuarium.

Penyakit akibat tekanan pada ikan keli

Pembentukan patologi bintik putih juga dibezakan, yang harus dibezakan dari manifestasi tekanan pada penghuni akuarium. Sebagai tambahan kepada penyakit berjangkit dan parasit, sejumlah keadaan patologi dibezakan yang berkembang akibat kecacatan dalam perawatan:

  • Gangguan pencernaan kerana pemakanan yang buruk. Dimanifestasikan oleh gangguan najis pada ikan, aktiviti berkurang, selera makan terganggu. Rawatan merangkumi pengoptimuman diet..
  • Kelaparan oksigen dengan kekurangan oksigen di dalam air. Gejala pertama adalah kerap munculnya ikan di permukaan permukaan air..
  • Keadaan suhu yang tidak optimum. Ikan kehilangan pergerakan, kulit pucat diperhatikan, selera makan berkurang.

Dalam ketiga-tiga kes tersebut, gejalanya dapat ditambah dengan munculnya bintik-bintik putih yang besar, sebagai manifestasi tekanan. Rawatan merangkumi pengoptimuman rejimen dan keadaan rawatan.