Bagaimana bacon berbeza dengan ham dan bacon?

Atau bacon, ham dan lemak babi hampir sama?

Sesuatu yang berbeza.

Bacon adalah lemak babi dengan lapisan daging, sangat popular di Eropah dan Amerika Syarikat.

Ham, sebaliknya, adalah daging dengan sedikit lemak..

Dan lemak babi hanya gemuk, walaupun ia berlaku. dan lemak babi dengan lapisan, tetapi ini lebih dekat dengan daging.

Daging babi baik dalam semua variasi!

Semua orang tahu bacon sebagai produk. Ia boleh dimakan secara bebas dengan roti, dan pelbagai hidangan panas dan makanan ringan boleh disediakan daripadanya..

Bacon disediakan dari sebelah babi yang disembelih. Bacon salai lebih biasa di kedai. Anda boleh beli dengan masin sahaja.

Ham adalah kaki babi asin dan salai, untuk ini menggunakan pisau bahu, belakang atau depan.

Lard adalah lemak babi, kadang-kadang boleh dengan lapisan. Lard boleh diasinkan dan dihisap. Dan juga dijual mentah.

Ketiga-tiga produk ini banyak digunakan dalam masakan. Kami menggoreng telur dengan mereka, membakar kentang, memasak daging dalam daging dan sayur-sayuran.

Lard dan bacon: bagaimana ia berguna, dan bagaimana ia berbahaya

Lard adalah salah satu makanan yang paling diremehkan. Ramai yang menganggapnya sangat berbahaya dan menghindarinya, tetapi sebenarnya ia tidak sepenuhnya benar..

Saintis Jerman dari Institut Kesihatan di Dresden telah membongkar mitos-mitos popular mengenai bahaya lemak babi. Sebagai hasil penyelidikan, para pakar sampai pada kesimpulan bahawa lemak babi dan daging adalah sesuatu yang berguna dan bahkan, dari satu segi, produk perubatan..

Banyak orang enggan makan lemak, menganggapnya sebagai lemak haiwan berbahaya, yang sukar dicerna dan kaya dengan kolesterol. Sebenarnya, saintis mengatakan, lemak babi mudah diserap oleh badan dan mengandungi sejumlah besar bahan semula jadi yang berguna. Lard segar mengandungi asid lemak berharga - linoleik dan arachidonic. Tetapi agar faedahnya lebih daripada bahaya, anda tidak perlu menggoreng lemak babi, terutama dalam minyak..

Komponennya sangat penting untuk fungsi normal otak dan sistem saraf, menguatkan sistem imun dan melindungi sel otak. Ya, ia mengandungi kolesterol. Tetapi dalam daging lembu yang sama, ia adalah 4 kali ganda. Dan selain itu, produk berkualiti tinggi mengandungi bahan khas - kolin. Bahan ini meneutralkan kesan negatif kolesterol dan melindungi dinding saluran darah - sehingga tidak akan ada plak dari lemak.

Berita baik lain - lemak babi tidak menyumbang kepada kenaikan berat badan, bertentangan dengan mitos yang ada. Hakikatnya adalah mustahil untuk memakannya secara berlebihan - badan tidak akan membiarkannya. Obesiti paling kerap berlaku disebabkan oleh karbohidrat berlebihan dalam makanan, bukan lemak.

Veralline.com

Bandingkan dan bincangkan

  • Cari
  • Bahasa Inggeris
  • Untuk masuk
  • Daftar sekarang
  • Untuk masuk
  • Menarik
  • Baru
  • Dilihat
  • /
  • Buat tinjauan pendapat

Bacon atau lemak babi, mana yang lebih baik?

  • Bacon68%

Bacon atau lemak babi?

Bacon dan lemak babi adalah dua makanan yang serupa tetapi berbeza.
Bacon adalah produk daging asin. Ia adalah bahagian babi muda tanpa anggota bawah, tulang belakang, tulang pelvis dan sternum (sayap). Secara visual, daging boleh dikenali dengan penampilannya, sebagai peraturan, daging asap dicirikan oleh daging tanpa lemak, berair, ditusuk dengan lapisan daging yang rata. Adalah dipercayai bahawa semakin kurang lemak babi, semakin baik dagingnya.


Lard adalah produk yang dimakan segar, masin, salai, rebus, rebus atau goreng. Ia dibuat dari lemak haiwan yang disimpan di bawah kulit, berhampiran ginjal, di rongga perut, dll. Boleh dicucuk dengan lapisan daging yang nipis. Secara semula jadi, lemak babi jauh lebih gemuk dan lebih berkhasiat daripada daging asap, tetapi juga lebih berkhasiat.

Bagaimana bacon berbeza dengan ham dan bacon?

14-04-2015

Bagaimana bacon berbeza dengan ham dan bacon?

Bacon adalah daging babi yang dibesarkan khas dari baka babi khas. Untuk. Untuk membuat daging babi, babi diberi makan bijirin selama satu minggu dan rumput untuk yang lain. Ini adalah bagaimana daging bergaris dengan daging.

Sesuatu yang berbeza.

Bacon adalah lemak babi dengan lapisan daging, sangat popular di Eropah dan Amerika Syarikat.

Ham, sebaliknya, adalah daging dengan sedikit lemak..

Dan lemak babi hanya gemuk, walaupun ia berlaku. dan lemak babi dengan lapisan, tetapi ini lebih dekat dengan daging.

Bacon

Bacon adalah Babi - Bagaimana Bacon Berbeza dengan Sala. Apa perbezaan antara Bacon dan Sal dan mengapa ia sangat tidak popular di Rusia

Babi dalam daging | StarHit.ru

Ia diperlukan untuk
Berkhidmat 4:

00 jam 50 minit

kentang:240 gram
tenderloin babi:600 gram
minyak zaitun:60 gram
daging asap rebus:160 gram
Bawang Merah:120 gram
zucchini:160 gram
krim 33% lemak:280 gram
cendawan tiram:200 gram
Lada bel:160 gram
bawang putih:15 gram
rosemary:10 gram
garam:rasa
lada:rasa
    Langkah 1

Kami membahagikan daging saya kepada empat bahagian. Kemudian kami mengalahkan, garam, lada.

Balut daging babi dengan daging asap rebus dan ikat dengan lidi kayu. Goreng dengan perlahan di dalam panci panggangan di kedua-dua belah pihak, kemudian siapkan di dalam oven.

Zucchini dan bawang merah dan potong baji.

Kupas paprika dan potong menjadi segitiga.

Potong kentang yang direbus di kulitnya menjadi kepingan.

Goreng sayur-sayuran yang disediakan dalam minyak zaitun. Di akhir, masukkan bawang putih cincang halus.

Potong cendawan tiram menjadi jalur lebar, goreng dengan minyak zaitun.

Garam, lada, tambah krim berat. Kemudian masukkan daging siap tanpa tusuk sate dan renehkan semuanya sehingga krim pekat. Letakkan daging di atas pinggan, di sekitar - sos dan sayur-sayuran, hias pinggan dengan tangkai rosemary.

Prosciutto, jamon, bacon: apa yang perlu anda ketahui mengenai pembuka selera daging terbaik

Kaki babi masin dan salai, dipotong menjadi kepingan nipis, disebut ham. Tetapi para penikmat sejati tahu bahawa memikirkan setiap daging babi asin sebagai ham adalah kejahatan gastronomi yang mengerikan. Itulah sebabnya mengapa perlu diketahui apa jenis prosciutto, jamon, speck, bacon dan makanan ringan babi lain yang disukai di seluruh dunia. Sebenarnya, perbezaannya terletak pada bagaimana daging babi ini diasinkan, dihisap, dibakar, disimpan dan dimakan. Dan mencubanya sekali bernilai setiap jenisnya.

Ham jenis Itali paling sering disebut prosciutto. Varieti yang paling popular ialah Prosciutto di Parma, atau Parma ham. Ia biasanya tidak digabungkan dengan makanan ringan lain dan dimakan rapi dalam kepingan nipis kertas. Babi berusia 1-2 tahun digunakan untuk membuat prosciutto. Makin lama haiwan itu, prosciutto akan semakin gelap dan harum, oleh itu, bukan pemuda yang dihargai di sini, tetapi "pengalaman". Ia berbeza dengan jenis ham prosciutto yang lain kerana ia kurang menggunakan garam dan lebih banyak gula..

Penjelmaan ham Sepanyol yang terbaik dan paling popular adalah Iberico jamon. Secara umum, jamon mirip dengan prosciutto Itali, tetapi ia menggunakan jenis babi khas, yang disebut babi hitam. Daging jamon ini berwarna gelap dan mempunyai rasa yang lebih kompleks kerana diet khas babi hitam. Ciri khas Iberico adalah kuku hitam. Secara amnya, orang Sepanyol adalah yang paling menghormati penyediaan ham mereka. Mereka dengan hati-hati memantau bagaimana babi makan, dalam keadaan apa mereka hidup, dan juga proses selanjutnya perubahan mereka menjadi jamon.

Ramai orang juga menganggap bacon sebagai sejenis ham, tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Ham dibuat dari ham babi, sementara daging babi dibuat dari perut babi. Ia selalu mempunyai lebih banyak lemak di dalamnya. Daging asap juga dihisap dengan cara yang berbeza, dibiarkan selama beberapa hari di dalam ruangan yang penuh dengan asap, dan kemudian matang, memperoleh rasa yang kuat. Bacon selalunya tidak dimakan dalam bentuknya yang tulen, tetapi ditambah sebagai perasa tambahan untuk pelbagai hidangan.

Spek adalah ham seperti prosciutto, tetapi dengan rasa yang lebih kaya dan rasa berasap yang lebih kuat. Sebenarnya, ini adalah daging yang diawet kering, untuk penyediaannya mereka mengambil ham dengan lapisan daging nipis. Rempah utama dalam resipi adalah juniper, bawang putih dan lada hitam. Hasilnya adalah sekeping daging yang berwarna gelap di bahagian luar dan merah tua pada potongannya. Bintik boleh dimakan dengan kemas atau ditambah ke panggang atau hidangan kompleks lain untuk rasa.

Ham country paling baik dimakan dengan madu. Ini adalah bagaimana dia akan mendedahkan semua sifat seleranya. Daging masin, salai dan kering dengan warna merah pekat disediakan untuk memanggang. Ham ini biasanya dipotong menjadi kepingan tebal, seperti sosej. Fakta ini membezakannya dengan pilihan yang lebih canggih seperti prosciutto dan jamon..

Dan ham Kota adalah jenis daging yang betul-betul dibungkus sosej atau ayam Bavaria. Rasanya agak manis dan tidak selalu merokok. Itulah sebabnya lebih baik anda membakarnya sebelum digunakan..

Bacon atau ham, yang mana lebih baik?

Bacon atau ham?

Bacon dan ham, dua produk daging yang diperbuat daripada daging babi. Walaupun ham boleh dibuat dari hampir semua daging, lebih banyak lagi di bawah ini:
Bacon
Bacon adalah produk daging asin yang diperoleh hasil dari pemakanan dan pemeliharaan babi tertentu. Ini adalah sisi babi muda tanpa anggota bawah, tulang belakang, tulang pelvis dan sternum (sayap). Bacon salai diperbuat daripada daging asin. Secara visual, ia dapat dikenali dengan penampilannya, sebagai peraturan, daging dicirikan oleh daging berair tanpa lemak, ditembusi dengan lapisan daging yang rata.
Ham
Ham adalah kaki babi masin dan salai, belakang atau, lebih jarang, bahu depan; bahagian lain juga dihisap, misalnya tulang rusuk; terdapat juga ham yang diperbuat daripada rusa, ayam belanda, dll..
Mereka tahu cara memasak ham yang sudah ada di Rom kuno. Di rumah, ham disiapkan menggunakan alat yang disebut pembuat ham. Ia adalah silinder logam berongga dengan alat penghancur daging cincang dengan pegas.
Terdapat juga definisi rasmi, menurut GOST R 52427-2005 "Ham adalah produk yang terbuat dari kepingan daging tanpa tulang, diasinkan menggunakan urut, masak dan memasak untuk mewujudkan struktur monolitik dan konsistensi elastik dalam produk siap".
Perbezaan antara daging asap dan ham:

  • Bacon adalah bock, ham biasanya ham.
  • Dagingnya lebih gemuk, dengan lapisan lemak babi.
  • Ham boleh dimasak di bahagian bawah daging apa pun, tetapi daging asap selalu daging babi.

Babi bacon dan cara memberi makan dengan betul - AgroXXI

Peraturan untuk menjaga babi ketika tumbuh untuk daging asap

Bacon adalah daging berair lembut muda yang diserap dengan lapisan daging nipis. Makanan bacon dianggap sebagai sejenis makanan babi. Agar babi tergolong dalam kategori "daging asap", babi luar mesti berwarna putih dan menyebar secara merata ke seluruh bangkai dengan ketebalan 2-4 cm di tulang belakang pada tahap tulang rusuk ke-6-7. Sekiranya ketebalan lemak di tempat ini lebih dari 4 cm, haiwan dikelaskan sebagai bacon berlemak dan diberi nilai di bawah.

Berat babi sebelum disembelih untuk daging asap hendaklah 90-95 kg. Sebagai peraturan, babi muda berumur 6.5-7 bulan ditikam untuk tujuan ini..

Untuk penggemukan daging, haiwan muda harus dipilih pada usia 2,5-3 bulan dan berat 15-30 kg. Baka matang awal dan salibnya sesuai untuk tujuan ini, mampu menggemukkan cepat dan menukar makanan kepada jisim..

Keturunan terbaik untuk memberi makan daging babi adalah babi Putih Besar, babi bacon Estonia, babi Landrace, serta salib generasi pertama dari kawanan ratu baka ini dengan babi keturunan baka dan kumpulan baka lain. Anda juga dapat memberi makan haiwan muda yang diperoleh dari persilangan ratu baka berminyak daging dengan babi babi daging.

Tidak sesuai untuk memberi makan daging adalah baka yang matang, ratu yang ditumbuhi, serta haiwan dan keldai yang lemah yang belum mencapai ciri berat babi pada usia mereka. Harus diingat bahawa hasil terbaik dalam pemberian makanan bacon hanya dapat dicapai dengan haiwan yang perlembagaannya memenuhi standard produktiviti daging..

Babi babi harus mempunyai kepala yang ringan, kaki pendek, ham yang lebar dan berkembang dengan baik dan punggung lurus yang panjang. Dengan penambahan ini, mereka mendapat banyak daging dengan jus yang agak rendah..

Teknologi makan babi untuk daging asap

Makanan bacon dibahagikan kepada dua tempoh. Pada tempoh pertama, anak babi perlu mewujudkan keadaan untuk pertumbuhan dan perkembangan yang baik, sehingga pada usia 4,5-5 bulan mereka dapat mencapai berat hidup 53-58 kg (dengan kenaikan berat badan rata-rata setiap hari sekurang-kurangnya 460 g). Pada tempoh kedua (dari usia 4,5-5 bulan), purata kenaikan berat badan setiap hari sekurang-kurangnya 600 g, dan berat badan pada usia 6.5-7 bulan mestilah 90-95 kg.

Keuntungan tentu saja lebih rendah. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, babi mencapai tahap daging yang diperlukan hanya pada usia 8.5-9 bulan, dan kualiti dagingnya menurun. Di samping itu, lebih banyak makanan diambil setiap kenaikan berat badan sebanyak 1 kg, yang meningkatkan kos pengeluaran.

Tempoh makan pertama

Sebaiknya mulakan permen makan bacon pada musim bunga dan awal musim panas. Dalam tempoh ini, haiwan mempunyai kesempatan untuk menerima jumlah panas dan cahaya yang diperlukan, yang memastikan pertumbuhan yang baik dan perkembangan yang harmoni pada tahap awal. Dan menyimpannya di luar rumah dan sejumlah besar makanan hijau akan memberikan penambahan berat badan dan penukaran makanan..

Selama tempoh ini, anak babi diberi makanan yang mengandung zat yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan. Pastikan memberi makan rumput babi atau rumput kering legum (semasa musim sejuk). Untuk menyediakan jumlah protein yang diperlukan dalam makanan, anda harus menambahkan kek minyak, makanan, serta kekacang dan biji-bijian. Dengan jenis makanan pekat-akar, makanan pekat memberi hingga 70% diet, dengan jenis pekat pekat - 45-60%.

Pada tempoh pertama makan, ransum haiwan harus mengandungi 100-120 g protein per 1 unit makanan.

Komposisi anggaran campuran pekat untuk tempoh pertama makan daging:

1 kg campuran ini mengandungi 120 g protein yang dapat dicerna, dan 1 unit makanan secara nutrisi sepadan dengan 980 g campuran.

Tetapi anda tidak boleh terbawa hanya dengan korespondensi diet dengan jumlah protein yang dapat dicerna dan nilai pemakanan makanan. Makanan babi daging anda mesti lengkap secara biologi.

Gilts perlu diberi makan makanan haiwan. Selalunya, babi bacon disolder ke belakang. Rata-rata, 1.5-2 kg diberikan setiap kepala setiap hari sepanjang keseluruhan penyusuan. Dengan diet seperti itu, purata kenaikan berat badan harian lebih dari 600 g, dan produknya sentiasa berkualiti tinggi. Kajian menunjukkan bahawa jumlah susu skim lebih dari 3 kg tidak meningkatkan kenaikan berat badan, jadi tidak sesuai untuk membawanya..

Keperluan untuk menumbuhkan babi dalam mineral dan karotena pada tempoh penggemukan pertama disediakan jika 1 unit makanan diet tersedia dalam kuantiti berikut: kalsium 7 g, fosfor 5 g, natrium klorida 10 g, karoten 3-5 mg.

Tempoh makan kedua

Sekiranya tempoh pertama pemberian daging babi bertujuan untuk menjaga pertumbuhan dan perkembangan babi yang tepat, maka pada periode kedua adalah perlu untuk memberi perhatian khusus untuk memperoleh daging yang bermutu tinggi. Diet mesti dirumuskan sehingga meningkatkan kualiti daging haiwan dan memberikan kenaikan berat badan yang stabil..

Makanan daging, kek minyak, sisa ikan, dedak, gandum dan soya harus dikecualikan dari diet atau dibiarkan dalam jumlah tidak lebih dari 5%. Makanan ini mengurangkan kualiti daging babi. Tetapi komponen seperti barli, kacang polong, millet dan vetch mempunyai kesan positif terhadap kualiti daging dalam tempoh kedua..

Pada masa makan kedua, ransum haiwan harus mengandungi 95-100 g protein per 1 unit makanan.

Komposisi anggaran campuran pekat untuk tempoh kedua makan daging:

• dedak gandum nipis 10%.

1 kg campuran ini mengandungi 110 g protein yang dapat dicerna, dan 1 unit makanan sama dengan 946 g campuran. Keperluan khinzir untuk mineral dalam tempoh kedua dipastikan jika 1 unit makanan mengandungi: kalsium 6-8 g, fosfor 4-7 g, natrium klorida 10 g dan karoten 5 mg.

Haiwan tidak boleh bergerak banyak pada masa kedua penggemukan daging. Cukup untuk membiarkan mereka keluar di kawasan berjalan kaki berhampiran babi..

Baca mengenai avitaminosis haiwan di sini

Apa yang menjadikan Bacon berbeza dengan Sala. Apa perbezaan antara Bacon dan Sal dan mengapa ia sangat tidak popular di Rusia

Bacon adalah lebih banyak daripada bacon daripada sebiji daging. Dari sudut pandangan koki dan gourmet, daging adalah produk daging siap yang terbuat dari daging babi tanpa lemak (disebut daging babi) atau perut babi. Ciri utamanya adalah daging merah jambu lembut, berair dan tanpa lemak, diserap dengan lapisan bacon yang nipis dan rata. Dalam kes ini, lapisan bacon yang paling tebal - di kawasan kulit - lebarnya tidak boleh melebihi 2 cm. Dan secara umum: semakin nipis lapisan lemak yang paling tebal, semakin baik.

daging asap adalah daging salai dengan lemak babi, dan lemak babi adalah produk semula jadi.

Bacon adalah jenis babi khas dan cara makan khas. Lard mempunyai kelebihan utamanya - ia lebih murah, anda boleh mengunyahnya sendiri dan disimpan lebih lama, kerana. tidak mempunyai kemasukan daging.

tidak betul. Saya suka bacon !! ! tapi dia sangat mahal... ((((

bacon dengan daging dan salai. Masakan Rusia tidak mempunyai hidangan bacon. itu sebabnya ia tidak begitu popular tetapi mahal.

seperti yang telah dikatakan dengan betul bacon adalah daging dan ada sedikit lemak dan lemak babi adalah lemak dan ada sedikit daging.

Lapisan daging. Sukar untuk mencari yang berkualiti. Ia popular di dapur saya sehingga saya membaca komposisi.

Babi babi atau daging babi - bagaimana daging babi berbeza dengan daging babi, dari bahagian mana babi

Dari lebih dari seratus baka babi yang berjaya dibesarkan di dunia moden, spesies daging atau daging menonjol. Secara luaran, batang tubuh mereka menyerupai torpedo, dan dada tidak selebar babi berminyak..

Babi seperti itu dengan cepat menambah berat badan, sementara 68% daging terkumpul di bangkai, dan hanya sekitar 25% lemak babi. Gambaran keseluruhan baka babi bacon terbaik, serta ciri penanamannya dalam keadaan kami, dipertimbangkan dalam maklumat artikel kami.

Gambaran umum keturunan bacon dalam pengeluaran babi

Babi daging atau daging dibesarkan untuk daging berkualiti. Bukan rahsia lagi bahawa daging babi adalah produk popular yang menyaingi ayam dari segi kelaziman. Pada masa yang sama, nilai pemakanan dan tenaga daging babi jauh lebih tinggi, terutamanya untuk pembiakan di rumah. Anda boleh mengetahui mengenai baka Vietnam dan bagaimana rupa dalam foto di sini.

Semua baka babi boleh dibahagikan:

  1. Spesies berminyak. Diusahakan untuk lemak babi maksimum. Haiwan berukuran besar, dan kandungan lemak babi di bangkai dari 40 hingga 45%. Pada masa yang sama, hanya akan ada 40 - 43% daging di dalamnya.
  2. Daging. Mereka dicirikan oleh bentuk badan yang lebih memanjang, pertumbuhan lebih cepat dan kandungan lemak rendah di bangkai. Angka ini berada dalam julat 21 - 30%, sementara jumlah daging dari 58 hingga 68%.
  3. Babi daging. Serbaguna, ditanam untuk daging dan lemak babi.

Babi daging atau daging babi sukar dibiakkan kerana tidak begitu mudah untuk membuat diet yang sesuai. Pada masa yang sama, teknologi pemberian makanan secara intensif sangat popular, di mana berat babi berusia tujuh bulan akan berada dalam lingkungan 80 - 100 kilogram. Sudah tentu, hasil seperti itu tidak mudah dicapai dengan keturunan yang tidak sesuai untuk penggemukan seperti itu, jadi sebelum membeli disarankan untuk berkenalan dengan babi bacon terbaik..

Memberi makan baka daging lembu putih

Ini mungkin merupakan wakil keturunan babi daging yang paling terkenal. Nenek moyangnya diternak oleh penternak Inggeris, tetapi kemudian baka ini ditambah dan ditingkatkan berkali-kali. Kini babi putih besar adalah keturunan yang biasa di Rusia dan negara-negara bekas Kesatuan Soviet..

Ciri-ciri wakil spesies ini sangat mengagumkan. Berat rata-rata orang dewasa, dengan makan yang betul dengan makanan kompaun, adalah dari 250 hingga 350 kilogram, dan penunjuk ini diperoleh pada penggemukan intensif dalam 6 - 7 bulan.

Babi juga dapat digunakan untuk mendapatkan lemak babi, sehingga dianggap universal. Babi dibezakan dengan produktiviti yang tinggi - dari 9 hingga 15 babi di setiap sampah. Haiwan dapat disesuaikan dengan keadaan iklim kita dan tidak memerlukan makanan.

Duroc Daging

Wakil keturunan ini boleh mencapai dua meter, sementara bangkainya besar, dan berat keseluruhannya berkisar antara 150 hingga 250 kilogram.

Secara luaran, mereka menonjol bukan hanya untuk saiznya yang besar, tetapi juga untuk warna kulit coklat-coklat mereka. Bulu tidak panjang, warnanya sama.

Duroc adalah babi yang sangat tangkas yang suka permainan dan keseronokan. Dengan bertambahnya usia, berat badan yang banyak menghalangi mereka berlari dengan cepat, tetapi pada masa muda mereka memerlukan kandang yang cukup luas untuk melatih otot kaki yang kuat. Anda dapat melihat foto dan ulasan baka babi Duroc dalam bahan ini.

Dari segi rasa, daging baka ini berkualiti tinggi dan rendah lemak. Sebagai peratusan, daging boleh mencapai hingga 80%, sementara lemak babi hanya dapat mencapai 18%.

Tetapi bagaimana rupa baka Petren, dan mengapa ia dibesarkan, maklumat di pautan akan membantu memahami.

Anda dapat melihat jadual penentuan berat badan di sini.

Menambah Bacon Estonia menjadi Keadaan Lemak untuk Daging

Baka ini dibezakan dengan ukurannya yang luar biasa (panjangnya hingga 185 sentimeter), perlembagaan yang kuat dan hams yang dikembangkan dengan baik. Berat satu bangkai berkisar antara 220 hingga 330 kilogram, dengan hingga 65% daging di dalamnya. Babi berwarna putih, selalunya dengan warna sedikit merah jambu.

Orang Estonia tidak memerlukan makanan, menambah berat badannya sudah dalam 175 - 180 hari selepas kelahiran. Tidak akan sukar untuk membawa haiwan itu dalam keadaan berminyak. Bacon mereka sangat berkualiti, dengan lapisan lemak nipis. Mereka disesuaikan untuk merumput dan bergaul dengan baik dengan baka lain. Tetapi berapa lama haiwan ini hidup, dan yang mana antara mereka yang paling lama, ditunjukkan oleh pautan ini.

Landasan Babi

Secara luaran, ia menyerupai Estonia, tetapi dengan bahagian lapisan berminyak yang lebih kecil. Berat orang dewasa adalah dari 260 hingga 320 kilogram. Hasil daging mencapai 70%, dan babi mencapai tanda 100 kilogram dalam 180 hari.

Lembu melahirkan rata-rata 10 ekor anak babi, tetapi ukurannya yang besar menghalangnya untuk menjaga anak sepenuhnya. Adalah disyorkan untuk memberi botol kepada botol sampah yang paling lemah. Peningkatan massa otot yang cepat dapat memainkan lelucon yang tidak baik, kerana babi Landrace mempunyai konstitusi yang agak lemah. Selain itu, mereka sangat peka terhadap komposisi makanan, yang kadang-kadang menjadikannya sukar untuk tumbuh. Perlu belajar lebih banyak mengenai baka daging lembu Landrace.

Pietrain

Ciri ciri baka ini adalah saiznya yang agak kecil dan warnanya berbintik-bintik. Tubuh babi pendek dan lebar di dada, bahagian belakangnya sangat kuat dan berotot. Kelemahan utama bagi penternak adalah ketepatan memberi makan dan kepekaan terhadap turun naik suhu. Itulah sebabnya individu seperti itu disyorkan untuk diseberang dengan baka daging lain, misalnya, Duroc atau Estonia. "Hibrida" semacam itu lebih tahan terhadap keadaan pemeliharaan dan kurang menuntut makanan.

Pada masa yang sama, babi Pietrain dibezakan oleh kelebihannya yang tidak diragukan. Pertama sekali, ini berkaitan dengan kualiti daging, serta ketahanan terhadap penyakit ciri (terutamanya sirkovirus). Perwakilan spesies ini tidak cenderung secara genetik untuk mengumpulkan simpanan lemak, jadi dagingnya mempunyai komposisi dan kualiti yang baik. Anda juga harus memperhatikan penanaman baka Vietnam yang berperiuk di rumah..

Babi Tamworth

Salah satu daging lembu tertua di dunia. Ia dibesarkan di England, dan bertahun-tahun kerja pemilihan memungkinkan untuk memberikan ciri-ciri ketahanan yang diperlukan. Tidak memerlukan penjagaan, dapat dipelihara bersama dengan jenis ternakan lain. Panjang keseluruhan badan tidak melebihi 150 sentimeter, sementara berat haiwan boleh mencapai 300 kilogram. Baka ini mempunyai daging yang berkualiti tinggi, praktikal tanpa percikan daging.

Di Rusia, praktiknya tidak biasa, kerana sebahagian besarnya mereka ditanam di Amerika Syarikat, Britain dan Kanada. Mereka dicirikan oleh makanan yang tidak diperlukan dan ketahanan terhadap perubahan suhu. Artikel ini akan menceritakan mengenai ulasan baka babi Mangalitsa.

Tumbuh daging babi atau daging babi sangat dibenarkan, kerana dalam waktu sesingkat mungkin haiwan bertambah berat badan. Di samping itu, mereka mampu menghasilkan keturunan yang baik dan sebahagian besarnya tidak memerlukan komposisi makanan. Ciri-ciri keturunan babi bacon yang berbeza dijelaskan dalam maklumat dalam artikel ini..

Keturunan babi babi

Daging babi adalah salah satu jenis produk daging yang paling popular dengan nilai pemakanan dan tenaga yang tinggi. Babi dibiakkan di ladang kecil dan di kompleks ternakan besar. Antara petunjuk yang terdapat dalam industri ternakan babi dibezakan - daging, berminyak dan lapisan daging. Anda boleh mendapatkan produk berkualiti dengan nisbah daging dan lemak yang optimum dengan menanam babi bacon. Pembiakannya menjadi keutamaan dalam pembiakan babi. Babi bacon mempunyai ciri pengeluaran yang sangat baik, terkumpul di bangkai - 68% daging, dan lemak babi hanya 25%.

Pembiakan dan pemeliharaan

Penternakan babi bacon adalah perniagaan yang menguntungkan kerana produktiviti, kesuburan dan kematangan awalnya yang tinggi. Ia juga dianggap bermanfaat untuk penggunaan asas pakan secara rasional. Yang paling popular adalah penanaman babi bacon di rumah..

Adalah mustahak bagi haiwan untuk menciptakan keadaan hidup yang selesa, khususnya, melengkapkan babi yang luas dengan pengudaraan dan pencahayaan yang baik..

Ia harus mempunyai 3 zon:

  • tempat dengan mesin (kayu atau logam);
  • berjalan;
  • tempat berenang.

Dinding bilik dibina dari bahan penahan haba. Partisi boleh rosak oleh haiwan, jadi ia mesti kuat. Lantai dianjurkan dibuat dari kayu, dengan alur dan sedikit lereng untuk penyaliran sisa cecair. Sekurang-kurangnya sebulan sekali, gudang mesti dicuci putih untuk tujuan pembasmian kuman.

Untuk menjaga haiwan muda, 3 m2 kawasan yang boleh digunakan harus disediakan. Babi hamil memerlukan 4 m2 ruang kosong, dan babi penyusu kira-kira 6 m2.

Kematangan seksual pada babi bacon berlaku pada 6-7 bulan, tetapi kawin harus ditangguhkan. Pada usia ini, tubuh wanita belum bersedia untuk hamil, yang boleh menyebabkan munculnya anak babi yang lemah dan sakit. Anda juga tidak boleh mengandalkan banyak keturunan. Secara amnya, anak lembu muda tidak mempunyai lebih dari 6-8 anak lembu dalam satu persalinan.

Dianjurkan untuk memasukkan babi babi ke babi pada usia 10-12 bulan, ketika beratnya mencapai 120-130 kg. Keturunan yang baik dapat diperoleh dari wanita yang diberi makan dengan sederhana, dengan kenaikan berat badan rata-rata setiap hari tidak melebihi 500 g. Kehamilan berlangsung 112-115 hari pada baka babi bacon.

Memberi makan

Salah satu jenis pemberian daging lembu secara intensif adalah penggemukan babi bacon, yang terdiri dari dua tahap berturut-turut. Babi dari keturunan awal yang sangat produktif, berumur 2.5-3 bulan, dengan berat 15-30 kg dipilih untuk tujuan ini. Anda juga dapat memberi makan haiwan muda yang diperoleh dari menyeberangi ratu pemakan daging dengan babi daging..

Dengan penggemukan daging, 50-60% makanan adalah makanan pekat. Semasa memilih, seseorang harus mengambil kira bukan sahaja nilai pemakanan mereka, tetapi juga kesannya terhadap kualiti daging babi. Yang sangat penting adalah memasukkan kentang ke dalam makanan, sehingga 30-40% dari jumlah nilai pemakanannya. Sebilangan besar karbohidrat dalam komposisinya menyumbang kepada pembentukan lemak padat. Kelebihan kentang dalam menu harian dan kekurangan protein merosakkan kualiti daging dan mengurangkan kenaikan berat badan.

Untuk bacon berkualiti tinggi, disyorkan untuk menggunakan bit makanan untuk menggemukkan. Ini sangat penting untuk diet, kerana mengandungi banyak karbohidrat yang mudah dicerna, yang dicerna dengan baik dan meningkatkan pencernaan sisa makanan..

Babi harus diberi makan 2-3 kali sehari, secara berkala.

Langkah pertama

Masa terbaik untuk menggemukkan adalah musim panas - tempoh yang hangat, dengan banyak cahaya dan ketersediaan makanan yang kaya dengan vitamin. Pada peringkat awal, haiwan muda diberikan keadaan yang baik untuk perkembangan penuh dan pertumbuhan pesat. Untuk babi penggemukkan jenis daging, campuran makanan digunakan berdasarkan tanaman kekacang dan bijirin seperti:

  • barli;
  • rai;
  • millet;
  • jagung;
  • Vika.

Makanan tambahan mineral dan vitamin - fosforus, kalsium, karotena, garam batu - mesti menjadi komponen wajib asas makanan. Untuk babi kecil, produk tenusu ditambahkan ke makanan - whey, susu masam, sebaliknya.

Kadar makan anggaran untuk babi jenis bacon pada tempoh pertama, kadar harian (per kepala):

Pada usia 5 bulan, berat hidup haiwan mencapai 55-68 kg, dengan kenaikan berat badan purata 460 g.

Fasa kedua

Fokus utama tahap kedua adalah mengusahakan kualiti lemak badan. Selama tempoh ini, beberapa perubahan dilakukan pada diet untuk meningkatkan kualiti daging di pintu keluar..

Adalah mustahak untuk mengecualikan sepenuhnya dari diet atau mengurangkan jumlah gandum, kacang soya, kek minyak, makanan, dedak, ikan dan daging dan tulang.

Pada tahap ini, diet haiwan harus mengandungi:

  • barli;
  • millet;
  • kekacang;
  • jagung.

Vitamin dan zat mineral harus dibekalkan dalam jumlah yang sama, hanya jumlah fosforus dan kalsium yang harus meningkat sebanyak 1/3. Garis panduan penggemukan mesti dipatuhi dengan teliti untuk mengelakkan pertumbuhan lemak yang berlebihan.

Diet yang disyorkan untuk babi daging pada peringkat kedua, kadar harian (untuk 1 kepala):

Semasa tempoh kedua makan daging, kenaikan berat badan setiap hari adalah sama dengan 600-800 gram.
Pada usia 6.5-7 bulan, berat badan babi adalah 90-95 kg.

Keturunan

Baka babi keturunan dicirikan oleh kualiti pembiakan, penggemukan yang tinggi, dan kandungan daging tertinggi dalam bangkai. Babi sejak lahir mempunyai ciri khas arah bacon.

  • kepala kecil;
  • badan memanjang;
  • kaki kuat pendek;
  • sternum sempit;
  • selebar yang luas;
  • punggung lurus panjang.

Berkat struktur badan ini, daging (daging asap) berkualiti tinggi di pintu keluar, dengan sedikit lemak dan jeroan.

Daging putih

Ini adalah baka babi daging yang paling popular dan meluas di Rusia. Ia dibesarkan di England, setelah itu telah berulang kali diperbaiki. Haiwan tumbuh menjadi besar. Berat badan orang dewasa mencapai 300-350 kg.

  • kemampuan menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan iklim;
  • kesahihan pemakanan;
  • kesuburan yang sangat baik;
  • kenaikan berat badan yang cepat.

Bacon Estonia

Keturunan babi bacon Estonia dibiakkan di Estonia pada tahun 1961 dengan tujuan untuk mendapatkan haiwan yang kuat yang disesuaikan dengan pelbagai syarat pemeliharaan. Babi hutan matang mempunyai berat 310-330 kg, sow - 210-240 kg.

Baka bacon Estonia dibezakan dengan banyaknya, yang membawa kepada 11-12 babi untuk melahirkan.

Berat babi bacon Estonia berusia 6 bulan mencapai 100 kg.

  • perlembagaan yang kuat;
  • membawa keturunan yang sihat;
  • tidak terlalu menuntut bekalan makanan;
  • kadar kelangsungan hidup haiwan muda yang tinggi;
  • rasa daging yang sangat baik.

Landasan

Salah satu keturunan babi jenis bacon pertama, yang kuat, dengan bentuk daging yang baik. Dibiakkan oleh penternak di Denmark pada awal abad ke-20. Ciri khas Landrace adalah telinga besar dan panjang yang tergantung di kawasan mata..

Petunjuk berat baka:

  • berat badan anak babi berusia 2 bulan - 17-21 kg;
  • kenaikan berat badan harian haiwan muda - 700-750 g;
  • pada usia 6 bulan, berat haiwan mencapai 100 kg;
  • berat orang dewasa: babi hutan - 280-300 kg, babi - 200-220 kg.

Tempat istimewa dalam arah daging diduduki oleh pembiakan babi keturunan Pietrain. Ia mendapat pengedaran terbesar di negara-negara Eropah Barat. Haiwan besar dengan otot yang berkembang dengan baik, terutamanya pinggang. Berat lelaki mencapai 240-260 kg; betina - 150-220 kg. Keturunan ini tidak mempunyai kecenderungan untuk kegemukan.

Babi pieternne mempunyai warna khas - putih dengan bintik hitam. Babi baka ini tidak subur. Sampah rata-rata adalah 5-8 anak babi. Juga, betina mempunyai pengeluaran susu yang rendah, yang menyebabkan kematian haiwan muda yang tinggi, kerana ketidakupayaan untuk memberi makan keturunan.

  • kenaikan berat badan purata - 500-550 g;
  • berat hidup pada 7-8 bulan - 90 kg.

Tamworth

Salah satu baka tertua di dunia, England dianggap sebagai tanah airnya. Mempunyai daya tahan yang sangat baik, kerana haiwan dapat dengan mudah menahan suhu sejuk dan keadaan cuaca buruk.

Daging babi ini tanpa lemak - rendah lemak.

Tamworth adalah baka beraneka ragam yang mencair pada musim panas. Selepas lebur, warna mantelnya berwarna burgundy, coklat gelap, oren muda. Putih dengan bintik hitam di bahagian belakang dianggap jarang. Ada yang mempunyai bulu kerinting, yang dianggap sebagai kesalahan besar dalam baka..

Anak lembu mempunyai naluri keibuan yang kuat. Dalam satu persalinan mereka mempunyai 5 hingga 11 bayi, yang mereka makan dan jaga untuk waktu yang lama. Berat hidup haiwan berumur 6-8 bulan ialah 90-110 kg.

Keturunan babi babi

Tujuan kebiasaan membesarkan babi adalah untuk mendapatkan lemak babi. Tetapi daging babi juga mempunyai khasiat dan perisa yang banyak. Daging babi digunakan untuk ribuan hidangan yang berbeza di banyak negara di seluruh dunia, kecuali untuk negara-negara Muslim. Pesaing daging babi termasuk ayam, tetapi kalah dalam juiciness.

Babi yang dapat menghasilkan daging yang cukup dikenali sebagai babi bacon..

Artikel lain yang mungkin menarik minat anda:

Pertimbangkan beberapa keturunan babi, bagaimana membezakannya dari jenis babi lain dan ketahui ciri daging.

Perbezaan antara baka daging babi

Seperti yang anda ketahui, terdapat tiga kawasan di mana babi dibiakkan. Jenis pertama adalah keturunan berminyak. Baka babi ini dicirikan oleh badan yang lebar dan dalam, dengan bahagian depan yang lebih berat. Berdasarkan nama baka, kita dapat mengatakan bahawa perwakilan baka mempunyai rizab tisu adiposa yang tinggi.

Pada usia 6 bulan, pertumbuhan serat otot hampir berhenti. Lard boleh menimbang hingga 40% dari jumlah berat haiwan, daging sekitar 53%.

Jenis babi seterusnya adalah keturunan berminyak daging. Keturunan yang tergolong dalam jenis ini boleh dipanggil sejagat. Pada usia yang cukup muda, mereka dapat menghasilkan daging berkualiti tinggi. Individu dari arah ini dengan cepat menambah berat badan, dan dengan usia, tisu berlemak. Karkas babi mengandungi sehingga 65% daging dan lemak hingga 35%.

Dan wira artikel hari ini adalah babi bacon. Tubuh wakil baka ini panjang dengan dada yang tidak terlalu dalam. Berbanding dengan baka berminyak, bahagian belakangnya lebih besar daripada bahagian depan - kebalikan dari baka berminyak.

Juga, perbezaan dapat ditambahkan pada pertumbuhan cepat tisu otot dan pertumbuhan lambat tisu adiposa. Babi tumbuh dengan cepat, mencapai 100 kg dengan 6 bulan. Bangkai terdiri daripada 60-67% daging, dan 20-28% lemak babi.

Dan sekarang dia akan terus ke baka daging mereka sendiri.

Baka babi bacon - Duroc

Penampilan

Individu keturunan cukup besar, jantan dewasa mencapai panjang 1.8 meter, betina sedikit lebih kecil. Sedikit lebih rendah daripada ciri umum baka daging, kerana bentuk badannya tidak terlalu memanjang.

Babi mempunyai bangkai besar dan besar dengan punggung melengkung ke atas. Kepala, wakil keturunan, bersaiz kecil dengan telinga runcing yang melekat atau menggantung. Pada usia muda, babi sangat aktif, dibantu oleh kaki yang kuat dan kuat. Sangat menarik bahawa tidak kira berapa jisim haiwan itu sampai, perut tidak menyeret sepanjang tanah..

Baka ini juga dapat dibezakan dengan warna kulitnya, yang mempunyai pelbagai warna merah: ia boleh berwarna keemasan, coklat dan coklat tua. Bulu sederhana, warna kulit sama.

Aktiviti babi menurun seiring bertambahnya usia, terutamanya dengan kenaikan berat badan yang tinggi. Berat orang dewasa mencapai 250 kg. Dan ketebalan lemak lemak hingga berjisim hanya mencapai 3 sentimeter.

Ketebalan lemak seperti itu adalah petunjuk yang sangat rendah, tetapi berkat ini, daging merangkumi 80% dari jumlah berat bangkai..

Produktiviti

Angka 80% dapat dicapai dengan memerhatikan penyusuan daging yang progresif. Adalah perlu untuk memasukkan makanan dalam jumlah yang cukup kaya dengan protein. Babi durok dapat menambah berat badan dengan cepat jika diberi makan dengan betul.

Selepas beberapa bulan pemakanan intensif, anda boleh mendapatkan kira-kira 100 kg daging muda. Pada lelaki, proses kenaikan berat badan dengan usia praktikal tidak berhenti, yang tidak boleh dikatakan mengenai babi.

Berdasarkan pelbagai eksperimen, diketahui bahawa keadaan perumahan mempunyai kesan yang sangat serius terhadap prestasi haiwan. Semasa pemeliharaan jenis babi daging ini, kandang harus dijaga kebersihannya, dalam cuaca dingin, hangat, tidak membiarkan kebisingan yang luar biasa dan pelbagai perengsa.

Penternak Amerika, yang mencipta keadaan ideal untuk baka ini, dapat menaikkan individu dengan berat 400 kilogram, sementara nisbah tisu daging dengan tisu lemak adalah 6 hingga 1.

Kebaikan dan keburukan baka

Kelebihan baka ini termasuk:

  • Pertumbuhan pesat dan kenaikan berat badan;
  • Penyesuaian yang sangat baik terhadap keadaan penahanan;
  • Daging lazat dalam kuantiti yang banyak;
  • Peratusan lemak subkutan rendah;
  • Tidak ada tanda-tanda pencerobohan.

Tetapi ada juga kekurangan baka:

  • Babi hanya dapat membiakkan sebilangan kecil babi - hingga 10 ekor;
  • Babi rentan terhadap penyakit pernafasan;
  • Peningkatan berat badan bergantung kepada penyediaan makanan protein kepada babi.

Ciri-ciri menjaga baka Duroc:

  • Babi yang tidak bersahaja dijaga - boleh disimpan dalam kandang terbuka selama kira-kira 6 bulan suam;
  • Diet babi harus seimbang dengan protein yang mencukupi. Pada musim sejuk, individu dari baka mesti diberi makan 3 kali, dan pada musim panas 2 kali.
  • Oleh kerana babi terdedah kepada penyakit, jaga kebersihan kandang dan kandang anda. Pastikan bekalan udara segar mencukupi.

Babi bacon - Pietrain

Baka ini dibezakan dengan yang lain dari badannya yang pendek dan lebar. Kerangka ringan dengan otot yang dikembangkan. Seperti baka babi bacon lain, Pietrens mempunyai kepala kecil dengan telinga kecil, runcing, tegak. Mempunyai dada yang lebar tetapi cetek.

Babi mempunyai bahagian belakang yang lebar dan berotot, membulat, yang menunjukkan simpanan daging yang besar. Warna kulit yang berbeza boleh didapati: putih dan bervariasi. Individu yang paling tulen secara genetik mempunyai warna. Untuk pembiakan besar-besaran keturunan untuk daging, disarankan untuk menggunakan babi dengan kulit putih.

Ciri utama mereka adalah ketidakupayaan untuk mengumpulkan tisu adiposa, yang diletakkan pada tahap genetik..

Parameter individu baka:

  • Berat lelaki dewasa - 240-260 kg, babi - 220-240 kg.
  • Penambahan berat badan setiap hari adalah kira-kira 700 gram.

Adakah sukar untuk memperoleh prestasi keturunan yang cukup adalah soalan yang sukar.

Pertama sekali, ini bergantung pada kemampuan anda untuk menyediakan diet dan syarat penahanan yang betul.

Segera, kami perhatikan bahawa melahirkan anak babi tidak banyak - maksimum 8 ekor babi. Masalahnya ialah satu babi dapat memberi makan tidak lebih dari 6 anak babi. Kelangsungan hidup bayi baru lahir tinggi, tetapi kadar pertumbuhannya rendah. Semasa menggunakan daging penggemukan, babi hanya akan dapat menambah 100 kg pada usia 7-8 bulan. Untuk pertumbuhan 1 kg, anda harus menghabiskan 5 unit makanan, yang tidak banyak.

Dengan berhati-hati, hasil daging dari bangkai mencapai 63%, sementara hanya 28% diperuntukkan untuk tisu adiposa. Kaki babi hutan boleh mempunyai berat sekitar 9 kg.

Sebilangan besar soalan terikat di sini, kerana baka ini tidak terlalu baik - mereka tidak suka panas, tetapi mereka juga tidak senang dengan kesejukan. Sekiranya terdapat makanan biasa dalam makanan, anda tidak akan mendapat hasil yang baik. Makanan untuk mereka harus seimbang dan kaya dengan pelbagai nutrien..

Baka babi bacon - Hampshire

Keturunan ini dapat dibezakan dengan warna kulit hitamnya, yang mempunyai garis putih yang mengelilingi kawasan itu dari kaki depan dan bilah bahu. Juga, individu keturunan mempunyai kepala yang agak kecil dan moncong lurus..

Telinga tegak, bersaiz kecil. Tubuh yang cukup panjang dengan punggung yang lebar dan kuat. Kaki pendek tetapi sangat kuat.

Kecekapan terbesar dicapai ketika menyeberangi babi Hampshire dengan baka lain, dan memperoleh baka babi hibrida baru. Semasa pembiakan silang murni, tidak ada peningkatan prestasi yang kuat, tetapi beberapa perkara dapat diperhatikan:

  • Individu bersaiz sederhana, sementara lelaki boleh mencapai 315 kg, dan perempuan - 250 kg.
  • Individu muda keturunan cukup kuat, tetapi sehingga 8 bulan mereka bertambah berat badan dengan agak perlahan, tetapi setelah itu mereka bertambah berat badan dengan lebih cepat.

Kebaikan dan keburukan

Kelebihan keturunan termasuk penyesuaian babi yang sangat baik. Hampir semua keadaan sesuai untuknya, dia dapat memberikan hasil maksimum di mana sahaja, bergantung pada pemakanan yang betul.

Ada yang mengamalkan merumput haiwan di padang rumput. Seperti baka daging babi yang lain, individu dari baka yang dijelaskan memberikan lebih banyak daging, hampir keseluruhan bangkai terdiri daripada tisu daging dan lapisan tisu lemak yang tipis. Keuntungan harian boleh kira-kira 900 gram.

Rasa malu terhadap haiwan dapat dilihat sebagai kesulitan dalam menjaga. Tekanan boleh menyebabkan penurunan berat badan dan aktiviti pertumbuhan pada haiwan. Lembu dicirikan oleh rata-rata kesuburan - sehingga 8 ekor anak babi per anak. Ngomong-ngomong, babi melakukan pekerjaan yang sangat baik sebagai ibu..

Oleh kerana haiwan tersebut dikeraskan dengan sangat baik, mereka boleh disimpan di kandang terbuka tanpa rasa takut bahawa haiwan itu akan jatuh sakit. Tetapi jangan menangguhkan pembersihan di kandang, kerana ini dapat memprovokasi perkembangan pelbagai jangkitan..

Baca lebih lanjut dalam artikel: Babi Duroc, Landrace dan Hampshire (Karakteristik)

Keturunan lain

Baka jenis bacon lain termasuk baka Landrace. Babi hutan dewasa boleh mencapai 310 kg. Betina dapat membawa hingga 12 anak babi pada satu masa. Penambahan berat badan setiap hari - hingga 700 gram.

Babi bacon yang paling biasa adalah Landrace. Mereka dapat dibezakan dengan warna cahaya mereka, mereka terdapat di hampir semua ladang di mana babi jenis daging dibesarkan.

Terdapat banyak baka lain yang sangat popular di beberapa kawasan. Kami mengkaji ciri ringkas baka babi bacon, mengetahui ciri, diet dan produktiviti mereka. Kami harap anda dapat mempelajari sesuatu yang baru..

Bacon

Kalori, kcal: 500 Protein, g: 23.0 Lemak, g: 45.0 Karbohidrat, g: 0.0

Bacon - daging babi asin atau salai yang disediakan khas.

Bacon adalah produk daging asin yang diperoleh hasil penggemukan dan pemeliharaan babi tertentu (pembiakan babi bacon). Merupakan bahagian babi muda tanpa kaki, vertebra, tulang pelvis dan sternum.

Pinggang, brisket, ham, dan daging asap dibuat dari daging asin. Dicirikan oleh daging tanpa lemak dan berair yang disertakan dengan lapisan daging yang sama rata.

Bacon boleh merokok atau tidak merokok. Merokok menambah rasa yang lebih kuat dan mendalam pada daging.

Kalori Bacon

Kandungan kalori bacon adalah 500 kcal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna bacon

Daging babi dari mana daging itu dibuat mengandungi hampir semua vitamin, mineral dan unsur surih.

Bacon meningkatkan keadaan sistem kardiovaskular, memulihkan kekuatan manusia, menyumbang kepada pembentukan kerangka yang betul, dan juga melegakan keadaan depresi.

Bahaya bacon

Oleh kerana bacon adalah makanan berlemak, ia dapat menyebabkan pembentukan plak kolesterol, yang menyebabkan aterosklerosis..

Semasa membeli produk daging ini, anda perlu mempertimbangkan komposisinya dengan teliti, kerana pengeluar yang tidak bertanggungjawab menambahkan pelbagai aditif "E" ke daging asap, yang pasti hanya membahayakan kesihatan kita.

Bacon dalam masakan

Bacon digunakan untuk menyiapkan pelbagai jenis hidangan: makanan pembuka, salad, sup, sandwic, telur orak, hidangan utama, dll..

Untuk membuat kaldu yang enak, anda perlu mengambil sekeping bacon dan menggorengnya dengan banyak sayur-sayuran, kemudian anda boleh menggunakan sup untuk sup sayur-sayuran akar (kalori). Memotong daging menjadi lebih kecil dilakukan dengan gunting dapur dan bukannya pisau..

Bacon: khasiat yang bermanfaat dan membahayakan tubuh. Apa yang lebih?

Lemak subkutan babi dianggap sebagai produk yang berguna: ia tidak memerlukan rawatan haba, lemak masin mengekalkan khasiatnya yang lama untuk masa yang lama..

Pencinta Lard memanggil produk bacon, mengikut tradisi Anglo-Saxon. Sebenarnya, lemak babi dengan lapisan daging dan daging adalah produk yang berbeza. Kami akan membincangkan kelebihan produk berkualiti tinggi yang "nyata".

Apa itu "benar" daging asap

Bacon - penggantian sekeping daging dan lemak babi - diperoleh dari babi besar Inggeris dan Denmark dengan punggung yang panjang. Ternakan dipelihara untuk penggemukan selama lebih dari enam bulan. Haiwan tersebut diberi makan mengikut teknologi "penggantian": ransum protein-butir: susu skim dan campuran bijirin, tepung. Petani mengawasi berat ternakan, mencegah kegemukan dan kurus. Lapisan lemak dalam daging berkualiti tinggi ditentukan oleh bingkai: 3 hingga 10 sentimeter.

Mengasin daging yang dihasilkan memerlukan seni. Teknologi ini menyediakan pengisian sekeping seragam dengan larutan garam bersih mengikut formula Bome. Pengilang menggunakan kaedah pengeringan kering dan pengasinan basah dalam air garam. Nilai produk siap bergantung pada kualiti pengasinan, kaedah merokok makanan istimewa.

Tanda-tanda bacon yang berkualiti

Pengguna mendapat makanan istimewa dari tiga jenis berdasarkan penampilan, rasa, bau..

  1. Bacon berkualiti - merah-merah jambu tanpa bintik gelap.
  2. Serat lemak dan daging - padat, tidak luas.
  3. Tidak ada bau yang luar biasa, termasuk bau garam.
  4. Rasa - sedikit masin, halus, tanpa "aftertaste".

Pelabelan produk premium yang diterima umum adalah berjenama penuh. Gred kedua disebut "separuh berjenama". Gred ketiga ditetapkan sebagai "pemotongan jenama atau pemotongan" - "pemotongan tanpa tanda". Varieti ini masuk ke dalam potongan, yang kami beli dari rangkaian perdagangan. Dua jenis pertama dibekalkan kepada pengguna dalam bentuk kepingan, "dimeteraikan" dalam filem pelekat. Produk kelas atas dijual dengan harga "menggigit", dibungkus di gingham, tersedia untuk gourmets.

Ini menarik: Tumbuhan pembungkus daging Rusia "memberikan" brisket salai mentah untuk daging asap. Bacon "sebenar" disediakan dari bahagian belakang haiwan yang bersih. Anda boleh mendapatkan "daging ayam belanda" di kedai - potongan dari paha burung pemakanan tidak termasuk makanan tradisional lemak babi dengan lapisan berkadar.

Penerangan Produk

Pengguna membeli daging asin atau salai - tenderloin dari bahagian belakang babi yang diberi makan menggunakan teknologi khas. Potongan pada potongan itu kelihatan seperti penggantian potongan daging dan daging seragam hingga selebar 1.5 sentimeter. Beginilah rupa daging tradisional, yang dipanggil Inggeris. Produk "nasional" lain dikenali:

  1. Bacon Kanada dibuat dari pinggang bangkai. Merupakan ham tanpa lemak, mahal. Dijual di Rusia hanya di kedai premium.
  2. Pancetta bacon Itali - perut babi berlemak dengan ramuan dan rempah.
  3. Bacon Denmark - terdapat lebih banyak lapisan daging daripada lemak. Dieksport ke Rusia, Eropah. Mendapat kemasyhuran di seluruh dunia, seperti Kopenhagen, diiktiraf sebagai ibu kota gastronomi dunia.
  4. Bacon daging Ireland - lemak babi mendominasi lapisan. Ia jarang berlaku di negara kita.
  5. "Bacon ala Rusia" - masin, salai, brisket kering dan daging asap dengan daging. Ia dijual di mana-mana dengan harga yang boleh diterima oleh kebanyakan pengguna, dalam kepingan dan kepingan.

Sifat dan komposisi berguna

Apa pun "etnik" dagingnya, asasnya adalah lemak babi subkutan. Telah terbukti bahawa bahan aktif yang berguna secara biologi dipelihara dalam lemak babi. Yang terdiri daripada:

  • vitamin A, D, E, B - bertanggungjawab untuk kerja otot jantung, keanjalan kulit, ketajaman penglihatan;
  • protein - bahan binaan korset otot, penting untuk tokoh sukan;
  • asid amino tak jenuh mengatur fungsi hati, otak, buah pinggang;

Nilai utama lemak: vitamin F - asid tak jenuh arakidonik. Ia terdapat dalam kacang tanah dan minyak zaitun, tetapi lemak mengandungi 10 kali lebih banyak asid amino tak jenuh. Ia bergabung dengan kolesterol, yang diterjemahkan ke dalam kategori "baik": mencegah pembentukan plak kolesterik di dinding saluran darah. Bacon menghalang perkembangan aterosklerosis. Titik lebur daging dekat dengan suhu tubuh manusia, parameter ini berdasarkan kegunaan produk, berbeza dengan minyak sawit, yang tidak mencair dan "mengendap" di dinding esofagus dan perut. Bacon memberi manfaat kepada orang yang lemah, atlet yang ingin menambah berat badan dengan cepat, dan wanita hamil.

Nilai pemakanan

Kandungan kalori 100 gram makanan istimewa dianggarkan bergantung kepada kandungan lemak: 300 - 500 kcal.

  1. Lemak adalah 35-45 gram dan "memberi" hingga 400 kcal. Ini mewakili sepersepuluh dari pengambilan lemak tepu dan tak jenuh harian..
  2. Protein: 20 hingga 25 gram. Nilai Harian Suku Akhir untuk atlet yang berotot tinggi. Separuh daripada pengambilan gimnastik rapuh setiap hari.
  3. Kolesterol - 60 - 70 mg: 20 peratus DV.
  4. Karbohidrat 1-2 gram: 8 kcal.
  5. Natrium 10 14 gram: separuh daripada keperluan harian.

Bilangan nutrien:

  • selenium - 35%;
  • fosforus - 25%;
  • zink - 9.3%;
  • magnesium - 4.5%;
  • besi - 3.8%;
  • vitamin B 1 - 50%;
  • B 3 - 30%;
  • B 6 - 20%.

Dalam pemakanan sukan

Mengetahui komposisi makanan istimewa, kandungan kalori, atlet memasukkan produk dalam diet hari-hari "sukar": senaman intensif, pertandingan, maraton. Sebilangan kecil daging dimakan beberapa kali pada hari-hari seperti itu. Hidangan yang enak dibuat dari dada ayam tanpa lemak yang dibungkus dengan potongan daging. Makanan berguna ketika badan perlu "membuang" protein. Pada hari-hari lain, daging dimakan dengan rempah, sayur-sayuran yang mengandungi serat kasar. Makanan ini meringankan beban di hati, meningkatkan sifat bermanfaat bacon. 100 gram daging asin ringan dengan salad sayuran berperisa dengan minyak sayuran akan memenuhi keperluan lemak dan protein semasa latihan selama 2 jam.

Hidangan berasaskan bacon menguatkan daya hidup, menguatkan kerangka, mengimbangkan hormon. Selenium, magnesium, zink dalam komposisi produk menstabilkan potensi.

Keburukan makanan istimewa

Bacon adalah produk masin dan salai. Dari sinilah bahaya untuk pengambilan berlebihan. Natrium mengekalkan air di dalam badan, mengganggu keseimbangan air-garam. Untuk penyakit buah pinggang, hadkan makanan hingga makanan istimewa: 100 gram dua kali seminggu. Pesakit hipertensi harus mematuhi rejimen yang sama. Dalam kuantiti yang banyak, ia menyebabkan gangguan pada saluran gastrousus, bahkan pada orang yang sihat.

Makan produk salai dalam kuantiti yang lebih kecil - merokok menyebabkan risiko barah usus. Belajar mengikut warna untuk mengenal pasti habuk papan merokok semula jadi dari penggunaan "asap cair". Dalam kes pertama, warna bacon berwarna coklat muda. Dicipta secara buatan - warna serat yang terang dan kaya.

Bacon yang dibuat dengan pelanggaran teknologi klasik berbahaya. Produk berperisa "E" pengeluar yang tidak bertanggungjawab - bahan tambahan, ammonium nitrat, perasa. Produk dengan pengisian sedemikian membahayakan tubuh, menyebabkan mabuk.