Apakah perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu, yang lebih baik dipilih

Ikan adalah makanan terpenting dalam makanan manusia. Manfaatnya telah terbukti sejak sekian lama. Ia mengandungi vitamin, protein, mineral. Daging ikan merah (chum salmon, pink salmon) sangat berguna. Ia mengandungi asid tak jenuh ganda Omega-3, yang melambatkan proses penuaan dan melindungi tubuh dari banyak penyakit..

  • Wakil keluarga salmon
  • Perbezaan luaran antara salmon chum dan salmon merah jambu
  • Habitat dan pembiakan
  • Rasa kualiti fillet dan kaviar
  • Cara memasak ikan

Wakil keluarga salmon

Chum salmon dan pink salmon adalah ikan yang paling biasa dari genus salmon. Mereka menyumbang lebih daripada lapan puluh peratus tangkapan ikan dari spesies ini:

  • Chum salmon adalah spesies salmon Pasifik. Ikan baka ini terdiri daripada dua jenis: musim panas dan musim luruh. Yang pertama tinggal di bahagian utara dunia, yang kedua di selatan. Salmon chum musim gugur jauh lebih besar daripada salmon chum musim panas. Ikan ini mempunyai rasa tanah air yang sangat maju - ia selalu kembali bertelur di tempat yang sama di mana ia dilahirkan.
  • Salmon merah jambu juga dipanggil salmon merah jambu. Dia lebih suka perairan sejuk dengan suhu tidak lebih tinggi daripada 15 darjah - pada 26 darjah ikan mati. Salmon merah jambu memakan makanan berkalori tinggi, dan dagingnya berkhasiat dan berlemak. Dari segi kandungan kalori dan jumlah lemak, ia melebihi daging chum. Salmon merah jambu bertelur satu setengah tahun selepas kelahiran dan biasanya mati setelah bertelur. Untuk pembiakan, ia memilih tempat baru - biasanya sungai dengan kerikil besar. Gorengan bersembunyi di liang untuk beberapa waktu selepas kelahiran, lalu mereka terbawa arus ke laut terbuka.

Salmon merah jambu dan salmon chum berbeza dari segi penampilan dan habitatnya.

Perbezaan luaran antara salmon chum dan salmon merah jambu

Perbezaan fillet ikan ini kecil. Ia sering dijumpai di rak kedai. Secara lahiriah, ikan juga serupa, tetapi sementara itu mereka mempunyai banyak perbezaan:

  • Tinggi dan berat. Chum salmon tumbuh sepanjang satu setengah meter. Spesimen individu mencapai berat lima belas kilogram. Salmon merah jambu jauh lebih ringan dan pendek, walaupun tumbuh lebih cepat daripada salmon chum. Panjangnya kira-kira empat puluh cm, dan beratnya tidak melebihi dua kilogram. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setelah bertelur, banyak individu mati sebelum mencapai ukuran yang besar..
  • Penampilan. Salmon chum mempunyai warna perak yang luar biasa. Semasa tempoh pemijahan, jalur berwarna merah jambu muncul di batang. Salmon merah jambu mempunyai ciri seks yang ketara. Selama tempoh pemijahan, bintik-bintik muncul di tubuhnya. Pada lelaki, rahang atas bengkok, gigi besar muncul, bonggol tumbuh.

Penjual yang tidak bertanggungjawab sering menipu orang yang tidak tahu bagaimana perbezaan salmon chum daripada salmon merah jambu.

Habitat dan pembiakan

Chum salmon hidup, tinggal dan berkembang biak hanya dalam keadaan semula jadi. Dagingnya sangat berharga, kerana ia ditanam tanpa perangsang pertumbuhan dan antibiotik. Ikan terdapat di perairan segar serta di laut dan lautan. Di antara salmonid, ia sangat meluas..

Chum salmon tidak mempunyai habitat yang pasti. Sekolah ikan yang besar memasuki sungai untuk bertelur, sementara remaja pergi dari sungai ke lautan. Semasa perjalanan ke tempat pemijahan, warnanya berubah: ikan menjadi lebih gelap, garis-garis muncul di tubuhnya. Ekornya yang besar dan panjang dirancang untuk menggali lubang kaviar. Kadang-kadang kedalaman lubang mencapai dua meter. Di Rusia, tangkapan ikan salmon kecil, yang menentukan harga dagingnya yang agak tinggi.

Salmon merah jambu terdapat di perairan segar dan laut di hemisfera utara. Selalunya ia dapat dijumpai di pesisir Lautan Pasifik dan di Kutub Utara. Ikan sentiasa berhijrah dari perairan lautan ke sungai dan sebaliknya, mengatasi jarak yang sangat jauh..

Salmon merah jambu bermula dan mengakhiri hidupnya di sungai. Pemijahan ikan berlaku pada bulan Julai-September. Goreng tetap di sungai hingga musim panas, kemudian mereka dikirim dalam perjalanan ke laut, di mana mereka tinggal sehingga mereka mencapai usia kawin. Kemudian ikan kembali ke sungai. Di sana mereka menghidupkan keturunan dan mati semasa bertelur.

Salmon merah jambu yang hidup di lautan mempunyai punggung kebiruan atau biru-hijau, sisi keperakan, dan perut putih. Apabila kembali ke perairan segar, ikan menjadi kelabu pucat di belakang, perutnya memperoleh warna kekuningan atau hijau.

Rasa kualiti fillet dan kaviar

Pembeli sering berdebat mengenai mana yang lebih enak - salmon chum atau salmon merah jambu. Sementara itu, daging kedua ikan itu enak dan menyihatkan. Ia tergolong dalam kadar lemak dan mengandungi sejumlah besar unsur surih, vitamin dan asid lemak.

Salmon merah jambu mempunyai lebih banyak lemak dan kalori tinggi. Ini kerana dia tinggal di perairan sejuk dan makan makanan berkalori tinggi. Dagingnya berwarna padat dan berwarna merah jambu pucat. Kandungan kalori adalah 145-147 kcal.

Daging salmon chum lebih kering dan kurang berlemak. Ia dianggap sebagai produk diet yang berharga kerana mengandungi lebih sedikit kalori. Nilai tenaga fillet lembut ialah 125 kcal. Ia kelihatan berwarna merah jambu terang. Daging mengandungi lebih banyak vitamin, terutama kumpulan B, termasuk B5, B6, B9, B12. Daging salmon merah jambu mempunyai komposisi mineral terbaik: mengandungi banyak iodin, mangan, kromium, kobalt, fluorin.

Kaviar salmon chum dan salmon merah jambu mempunyai perbezaan penampilan dan komposisi. Dalam salmon chum, lebih besar dan mempunyai warna merah-oren terang. Kaviar salmon merah jambu berdiameter lebih kecil. Ia ditutup dengan cangkang luar yang padat. Kaviar kedua ikan mempunyai rasa yang sangat baik, tetapi salmon chum mengandungi lebih banyak protein, yang diserap sepenuhnya oleh tubuh manusia. Ia juga mengandungi lebih banyak mineral dan vitamin. Walaupun tidak ada pertikaian mengenai rasa, kaviar dan chum salmon dianggap lebih enak dan sihat daripada salmon merah jambu..

Kadang-kadang mereka bertanya mana yang lebih baik - salmon atau chum salmon. Tetapi mana-mana ikan dari keluarga salmon disebut salmon. Oleh itu, adalah salah untuk membincangkan perbezaan antara salmon dan chum salmon, kerana salmon chum adalah salmon yang sama..

Cara memasak ikan

Daging kedua-dua ikan mempunyai rasa yang sangat baik. Ia boleh digoreng, direbus, diasap, dipanggang - dengan kaedah pemprosesan apa pun, produk yang sangat enak diperoleh, walaupun dengan minimum rempah. Fillet digunakan untuk menyediakan makanan pembuka, salad, pai, rempah pertama atau kedua. Daging harus dimasak dan tidak dimakan mentah, kerana mungkin mengandungi parasit yang membahayakan manusia.

Bandingkan salmon chum dan salmon merah jambu | Menentukan yang terbaik

Ikan merah bukan sahaja makanan istimewa, tetapi juga produk yang sangat sihat. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin, asid lemak, unsur surih dan nutrien penting lain. Walau bagaimanapun, "ikan merah" adalah nama umum untuk sebilangan besar jenis salmon..

Oleh itu, salmon, salmon merah jambu, salmon sockeye, salmon, chum salmon, trout dan banyak jenis lain boleh dipanggil "ikan merah". Dan mereka sangat berbeza antara satu sama lain. Sebagai tambahan kepada salmon chum dan salmon merah jambu, mereka sangat serupa dan sering "berganti" antara satu sama lain di rak kedai.

Oleh itu, suri rumah mungkin mempunyai soalan yang munasabah: "Apa yang lebih baik dan lebih sihat - salmon chum atau salmon merah jambu?" Mari fahami bahan ini.

Chum salmon adalah salmon Pasifik yang besar. Ia memilih perairan sejuk untuk kediaman dan tidak membiak dalam tahanan, oleh itu, praktikalnya tidak ditangkap di Rusia. Chum salmon dituai di Alaska, dari mana mereka dihantar segar ke seluruh dunia.

Ukuran salmon chum adalah rekod walaupun dalam keluarga salmon. Panjangnya mencapai 1.5 meter dan beratnya boleh mencapai 15 kilogram. Sebenarnya, saiz besar salmon chum, digabungkan dengan kualiti pemakanan yang sangat baik, menjadikan salmon chum sebagai ikan komersial yang berharga..

Secara umum, chum salmon dicirikan oleh ciri-ciri berikut:

Warna daging berwarna merah jambu terang, sangat ketara pada fillet segar dan sedikit masin. Semasa rawatan panas, ketepuan rona sedikit hilang, tetapi rasa tetap terjaga;

Aroma halus, halus yang agak sukar dirasakan;

Tekstur kering dan bebas lemak. Berkat ini, fillet salmon chum sangat sesuai untuk memasak stik dan rawatan panas - ikan mengekalkan bentuknya semasa menggoreng dan mendidih, walaupun dalam kepingan yang agak kecil. Namun, seperti baka merah yang lain, tekstur dagingnya lembut dan lebur tanpa mengira kaedah memasaknya;

Kandungan kalori fillet chum ialah 125 kcal per 100 gram. Sudah tentu, ia berbeza-beza bergantung pada kaedah memasak. Contohnya, ketika menggoreng dengan minyak (yang tidak digalakkan, kerana rasa asli ikan hilang), kandungan kalori meningkat.

Kelebihan utama salmon chum adalah banyak vitamin dalam daging. Jadi, ia mengandungi B5, B6, B9 dan B12. Sebagai tambahan, salmon chum, seperti ikan merah lain, mengandungi asid lemak tak jenuh penting, termasuk Omega-3 dan Omega-6..

Jadi, mari kita ringkaskan.

Kelebihan

Kaya dengan vitamin B;

Sangat sesuai untuk pemprosesan terma, termasuk menggoreng stik atau mengukus;

Hanya tangkapan semula jadi, kerana ia tidak dijumpai dalam kurungan.

keburukan

  • Oleh itu, praktikalnya tidak ditangkap di Rusia, oleh itu terutamanya diimport.

Semasa memilih salmon chum, disarankan untuk membeli ikan hasil tangkapan musim luruh. Rasanya lebih sedap daripada ditangkap pada musim bunga.

Kaviar salmon chum

Chum salmon kaviar adalah produk yang berharga dan lazat. Ia dibezakan bukan hanya dengan rasa yang sangat baik, tetapi juga sangat indah secara visual. Kaviar salmon Chum besar, berwarna merah terang. Ukuran telur kira-kira 4-5 mm, cangkang agak padat, sehingga tidak pecah ketika memasak.

Kaviar salmon Chum dicirikan oleh kandungan protein yang tinggi. Lebih-lebih lagi, ia mudah dicerna, cepat dicerna dan tidak menimbulkan rasa berat di perut. Di samping itu, ia mengandungi banyak vitamin dan bahan bermanfaat lain..

Perlu diperhatikan bahawa banyak orang mendapati kaviar salmon chum lebih enak daripada ikan salmon lain..

Salmon merah jambu

Salmon merah jambu adalah salah satu ikan salmon yang paling biasa dan murah. Ia ditangkap di Rusia dan sering ditanam di ladang khas. Oleh itu, harganya murah, dan anda boleh menemuinya di mana-mana kedai runcit..

Lebih-lebih lagi, tidak seperti ikan salmon lain, salmon merah jambu mudah didapati dalam pelbagai jenis. Anda boleh membeli bangkainya, makanan yang sudah dipenggal dan dihiris, balyk, makanan dalam tin, masin ringan dan juga stik - "mesin basuh". Walau bagaimanapun, dalam bentuk yang terakhir, ia tidak banyak berguna. Faktanya ialah salmon merah jambu adalah ikan kecil. Biasanya ia tumbuh hingga 70-80 sentimeter dan berat hingga 5-6 kilogram. Oleh itu, stik- "pencuci" daripadanya terlalu kecil.

Secara amnya, salmon merah jambu dicirikan seperti berikut:

Warna daging merah jambu pucat. Walau bagaimanapun, ia kekal semasa rawatan haba dan menjadi merah kaya apabila diasinkan;

Aroma halus dalam bentuk masin dan segar, yang ditingkatkan dengan mendidih atau menggoreng;

Daging yang agak berlemak. Walau bagaimanapun, ia mempunyai tekstur yang agak padat, yang mungkin kelihatan sedikit kering bagi sesetengah orang. Terutama "kekeringan" menjadi ketara selepas rawatan panas, di mana minyak ikan dicairkan dari daging. Rasa cerah dan kaya;

Kandungan kalori salmon merah jambu hingga 150 kkal per 100 gram. Sudah tentu, ia bertambah dengan beberapa bentuk memasak (misalnya, menggoreng dengan minyak, yang tidak digalakkan). Salmon merah jambu yang masin dan kukus boleh dianggap makanan diet..

Salmon merah jambu sangat kaya dengan unsur surih. Filletnya mengandungi yodium, mangan, kromium dan fluor dalam bentuk yang mudah dicerna. Minyak ikan salmon merah jambu terdiri terutamanya daripada asid lemak penting termasuk Omega-3 dan Omega-6.

Jadi, mari kita ringkaskan.

Kelebihan

Harga rendah dan ketersediaan meluas - kerana fakta bahawa salmon merah jambu ditangkap dan ditanam di Rusia;

Sebilangan besar asid lemak dan unsur surih penting;

Tekstur padat yang dipelihara semasa rawatan haba.

keburukan

Daging salmon merah jambu kelihatan agak kering, terutama selepas rawatan panas, yang melibatkan pencairan lemak;

Kalori yang relatif tinggi - lebih banyak daripada kebanyakan salmonid lain.

Anda boleh mengetahui di mana salmon merah jambu itu ditangkap oleh warna perut. Sekiranya berwarna putih, ia adalah ikan laut. Sekiranya kekuningan atau kehijauan, ia dikembalikan ke perairan segar. Daging salmon merah jambu sedikit berbeza dari segi rasa bergantung pada habitat, namun, perlu menentukan pilihan yang sesuai berdasarkan kesan anda sendiri.

Kaviar salmon merah jambu

Kaviar salmon merah jambu mempunyai harga terendah. Saiz - sederhana (diameter telur adalah 3-4 milimeter). Warnanya berwarna jingga dan bukannya merah.

Rasa kaviar sangat bergantung pada kualiti pengasinan. Dengan sendirinya, ia mempunyai sejambak aroma yang halus dan tidak terlalu ketara. Telur dicirikan oleh tempurung yang agak padat yang tidak pecah ketika memasak atau menghias pinggan.

Perbandingan

Oleh itu, mari kita bandingkan kedua-dua jenis ikan salmon ini dan tentukan mana yang lebih baik..

Chum salmon atau pink salmon: bagaimana membezakan dan memilih ikan yang sedap?

Spesies salmon menduduki tempat penting dalam diet manusia, memenuhi tubuh dengan banyak bahan berguna. Perbahasan yang sangat popular adalah untuk mengetahui mana yang lebih enak: salmon chum atau salmon merah jambu. Wakil-wakil ini sangat serupa antara satu sama lain, yang menimbulkan kekeliruan yang kerap..

Perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu

Anda dapat membezakan salmon merah jambu dari salmon chum baik dengan beberapa tanda dari jenis luaran, dan juga mengikut rasa. Pertimbangkan ciri utama setiap produk.

Penampilan

Ikan serupa antara satu sama lain, tetapi ada beberapa perbezaan. Pertama sekali, perhatian diberikan kepada pertumbuhan individu. Salmon chum jauh lebih besar, kerana mereka boleh tumbuh hingga 1.5 meter, dan beberapa individu beratnya sekitar 15 kg.

Salmon merah jambu tidak begitu berat, dan juga saiznya lebih kecil. Rata-rata individu mencapai empat puluh sentimeter, sementara berat badan jarang melebihi dua kilogram. Pakar mengaitkan ciri ini dengan fakta bahawa setelah pemijahan selesai, ikan cepat mati, tidak sempat tumbuh dengan baik..

Chum salmon mempunyai warna keperakan, di mana garis-garis merah jambu mungkin muncul semasa pemijahan. Salmon merah jambu juga mungkin mempunyai bintik-bintik khas pada badan semasa bertelur. Pada masa yang sama, lelaki dapat dikenali dengan mudah oleh rahang atas yang bengkok, gigi besar, dan adanya bonggol.

Fillet ikan benar-benar serupa antara satu sama lain, yang membolehkan sebilangan penjual mengganti satu produk dengan yang lain.

Rasa ikan

Fillet chum salmon atau pink salmon dikelaskan sebagai daging berlemak yang mengandungi banyak mineral dan asid berguna. Salmon merah jambu hidup dalam keadaan sejuk, memakan makanan yang kaya dengan tenaga. Ini menyebabkan fakta bahawa dagingnya cukup berlemak dan berkalori tinggi..

Chum salmon mempunyai daging yang sedikit kering, mengandungi kurang lemak. Atas sebab ini, sering disarankan untuk menggunakannya semasa diet. Ia mengandungi lebih banyak vitamin, terutama dari kumpulan B.

Fillet salmon merah jambu mengandungi lebih banyak sebatian mineral, yodium, mangan dan unsur-unsur lain. Bagi kebanyakan orang, salmon chum nampaknya merupakan perwakilan salmon yang lebih enak dan lembut.

Agak sukar untuk menjawab soalan ikan mana yang lebih enak daripada ikan salmon atau salmon merah jambu, kerana semuanya bergantung pada kecenderungan peribadi seseorang.

Rasa dan saiz kaviar

Chum salmon atau kaviar salmon merah jambu berbeza dari segi penampilan dan rasa. Kaviar salmon chum cukup besar, mempunyai warna oren. Salmon merah jambu mempunyai bola yang lebih kecil, lebih-lebih lagi, salmon ditutup dengan lapisan pengukuhan khas.

Kedua-dua produk ini enak, tetapi kaviar salmon chum mengandungi banyak protein yang dapat diserap sepenuhnya. Ia juga mengandungi banyak vitamin dan unsur sihat..

Manfaat

Kelebihan utama salmon chum adalah sebilangan besar vitamin, di antaranya terdapat vitamin B5, B6, B9, B12. Ia juga mengandungi asid omega-3 dan omega-6. Tetapi jika badan perlu memindahkan yodium, kromium atau mineral lain, lebih baik menggunakan daging salmon merah jambu. Lemak ikan ini juga terdiri daripada asid yang berguna untuk manusia..

Semasa diet, keutamaan diberikan kepada daging chum, yang mempunyai kandungan lemak yang lebih rendah. Ia mengandungi kolesterol, tetapi sama sekali tidak membahayakan kesihatan. Ia tidak menetap di dalam kapal, dan akibat negatif akan dihilangkan oleh lesitin yang terdapat dalam produk.

Mana-mana ikan merah mempunyai kesan positif pada tubuh, membekalkan kompleks vitamin dan asid yang diperlukan. Protein yang dapat dicerna sepenuhnya akan menggembirakan mereka yang mencari kenaikan berat badan. Pengambilan daging merah secara berkala membantu menguatkan semua struktur badan, menormalkan keadaan dalaman.

Kelebihan daging chum:

  • beberapa bahan tambahan tiruan;
  • kandungan kalori rendah;
  • banyak vitamin: B, A, C, E, PP;
  • tiamin, yang merangsang fungsi otak dan sistem saraf pusat;
  • banyak protein yang dapat dicerna sepenuhnya dalam kaviar;
  • kesan yang baik pada kulit, rambut, organ dalaman;
  • peningkatan ketajaman visual;
  • menguatkan tulang dan gigi;
  • mengekalkan tahap hemoglobin yang diperlukan;
  • pengukuhan imuniti am.
  • daging semula jadi tanpa kekotoran;
  • banyak asid lemak tepu;
  • banyak mineral, termasuk fluorin, kromium, kobalt dan unsur-unsur lain;
  • memperbaiki keadaan otak;
  • pemulihan penglihatan;
  • meningkatkan metabolisme;
  • protein yang terkandung diserap dengan baik, menstabilkan kerja saluran gastrousus;
  • membantu memperbaiki keadaan kulit dan meningkatkan mobiliti sendi;
  • kepadatan rambut meningkat.

Kandungan kalori

Kehadiran asid lemak dalam setiap ikan menyumbang kepada peningkatan kandungan kalori daging. Terdapat kira-kira 145 kcal dalam 100 g salmon merah jambu.

Chum salmon fillet agak kering, yang menyebabkan penurunan kandungan kalori. Terdapat 125 kcal per 100 g ikan.

Kegemukan

Chum ikan lebih gemuk atau salmon merah jambu? Oleh kerana kekhususan habitatnya, salmon merah jambu mempunyai jumlah lemak yang jauh lebih tinggi. Ini mempengaruhi rasa ikan serta komposisi unsur. Kandungan lemak salmon chum lebih rendah, yang membolehkan anda memakan hidangan daripadanya tanpa risiko menambah berat badan. Jumlah lemak biasanya mempengaruhi rasa produk. Salmon merah jambu benar-benar mempunyai rasa yang kaya, tetapi dalam kelembutan jelas lebih rendah daripada fillet salmon chum.

Kontraindikasi

Salmon merah jambu dan salmon chum tergolong dalam kumpulan ikan merah, jadi mereka dikenakan kontraindikasi standard untuk produk ini. Lebih baik tidak menembak ikan ini jika anda alah kepada makanan laut atau bahan lain..

Selalunya terdapat intoleransi individu terhadap produk, yang juga tidak membenarkan menikmati rasa ikan.

Sekiranya terdapat penyakit pada saluran pembuluh darah, ginjal, hati dan jantung, lebih baik menolak ikan yang dimasak dengan minyak. Hidangan seperti itu hanya dapat memperburuk masalah, menjadikan keadaan lebih tidak stabil..

Masalah yang sama pentingnya ialah mencari tahu apa yang lebih mahal daripada salmon chum atau salmon merah jambu. Salmon merah jambu lebih murah daripada salmon chum, yang menyebabkan populariti produk meningkat. Chum salmon sering dianggap sebagai makanan istimewa, yang mempengaruhi kos daging dan kaedah penyediaannya..

Ikan mana yang lebih baik untuk garam

Perbezaan antara kedua-dua jenis ikan ini sangat ketara semasa pengasinan. Perolehan produk untuk penyimpanan jangka panjang dan penggunaan seterusnya memperuntukkan penciptaan keadaan khas di mana rasa fillet akan berubah. Biasanya, salmon merah jambu lebih disukai sebagai ikan dengan peratusan kandungan lemak yang tinggi. Setelah masin, salmon merah jambu memperoleh rasa yang sangat cerah dan kaya. Ikan yang disediakan dengan cara ini digunakan sebagai makanan ringan dan juga membuat sandwic yang enak.

Chum salmon lebih organik bukan pada sandwic, tetapi pada salad atau makanan ringan rendah lemak. Proses asin hampir sama, tetapi hasilnya adalah hidangan dengan aroma dan rasa yang istimewa..

Cara memilih salmon chum dan salmon merah jambu

Dalam beberapa kes, penjual boleh menggantikan salmon merah jambu untuk daging chum, dengan itu berusaha untuk menarik pembeli yang mudah tertipu. Oleh itu, perhatian khusus harus diberikan kepada beberapa tanda ciri:

  • bintik-bintik gelap di bahagian belakang, serta kehadiran bonggol salmon merah jambu;
  • permukaan naungan ringan dan ekor besar di salmon chum.

Tetapi penggantian jauh lebih biasa ketika menjual fillet. Semasa memilih, penting untuk diingat bahawa daging salmon merah jambu mempunyai warna merah jambu. Tetapi ini berlaku untuk bangkai segar dan sejuk. Semasa pengetinan atau pembekuan, pewarna boleh digunakan yang dapat menipu pembeli yang paling berpengalaman.

Peraturan asas untuk membeli ikan merah:

  • kulit individu harus licin tanpa lendir;
  • sirip sesuai dengan badan ikan;
  • mata berkilat, tanpa percikan yang tidak perlu;
  • insang berwarna merah jambu atau kemerahan;
  • warna fillet seragam;
  • ketumpatan dan ketahanan terhadap ubah bentuk mekanikal.

Produk dalam tin harus berwarna pucat, kerana daging yang terlalu terang membawa kesimpulan mengenai penggunaan sejumlah besar pewarna. Lebih baik tidak membeli ikan beku, kerana dalam hal ini sangat sukar untuk menentukan kesegarannya, dan juga untuk membezakan salmon chum dari salmon merah jambu.

Chum salmon dan pink salmon adalah contoh utama ikan merah. Produk ini mempunyai banyak ciri dan sangat sedap. Kaviar wakil salmon ini juga sangat sihat dan enak..

Mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu? Cara memilih ikan

Ikan merah dianggap makanan laut paling popular dalam masakan. Rasanya sedap dan sihat, anda boleh memasak banyak hidangan daripadanya. Tetapi pelbagai spesies sering membuat pemilihan ikan menjadi sukar. Terutama sering timbul persoalan: mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu? Lagipun, ini adalah jenis ikan merah yang paling biasa, tetapi ia berbeza dalam rasa dan ciri-ciri lain..

Ikan merah dalam diet

Ikan umumnya baik untuk kesihatan, terutama ikan merah. Ini adalah nama wakil keluarga salmon kerana warna daging mereka. Orang yang makan ikan merah kurang sakit. Ia telah lama dianggap produk makanan yang berharga..

Kira-kira 80% ikan keluarga salmon yang dijual adalah chum salmon, coho salmon, pink salmon. Mana yang terbaik sukar ditentukan, kerana perbezaannya biasanya tidak jelas. Walaupun terdapat sedikit perbezaan komposisi, kandungan kalori dan ketumpatan daging. Selain itu, salmon, sockeye, chinook salmon, whitefish, omul dan lain-lain tergolong dalam salmon, tetapi ia kurang biasa dan tidak mempunyai nilai komersial..

Balyk disediakan dari ikan merah, ia asin dan asap. Ia sering dijual beku. Ini adalah produk serba boleh yang boleh digunakan untuk menyediakan banyak hidangan yang lazat dan sihat. Selain daging, kaviar salmon sangat dihargai.

Khasiat ikan merah

Ikan merah berguna untuk pencegahan penyakit sistem kardiovaskular. Oleh kerana terdapat banyak unsur surih berguna, asid amino dan asid lemak, ia mencegah gangguan dalam fungsi sistem saraf, menormalkan latar belakang hormon dan fungsi kelenjar endokrin.

Ikan merah berguna untuk menjaga penglihatan yang baik, mencegah dysbiosis. Memakannya membantu mengekalkan rambut, kuku dan kulit yang sihat. Ikan merah mengandungi unsur surih yang tidak terdapat dalam produk makanan lain, jadi disarankan untuk memasukkannya ke dalam makanan. Sebagai contoh, ia mengandungi banyak asid lemak omega-6, vitamin A dan D.

Ciri-ciri salmon merah jambu

Ini adalah jenis ikan merah yang paling biasa. Ia agak murah, jadi tersedia untuk banyak orang. Ini adalah ikan bersaiz sederhana, beratnya tidak melebihi 5.5 kg. Dia hanya makan makanan berkalori tinggi. Oleh itu, daging salmon merah jambu lebih berlemak dan padat. Ia mempunyai komposisi mineral yang lebih kaya daripada salmon chum, dan kandungan kalori yang lebih tinggi..

Ciri khas salmon merah jambu adalah bintik hitam di bahagian belakang. Dia mempunyai skala yang lebih kecil. Pada lelaki salmon merah jambu, bonggol kelihatan di bahagian belakang, di mana ikan menerima nama ini.

Ciri-ciri salmon chum

Chum salmon adalah wakil keluarga salmon yang cukup besar, beratnya boleh mencapai 14 kg. Ia banyak dijual dan popular di kalangan pelanggan. Dagingnya lembut dan lembut, tidak terlalu berlemak. Chum salmon tidak hidup dalam kurungan, ia hanya makan makanan semula jadi, oleh itu dagingnya tidak mengandungi bahan tambahan tiruan. Sekiranya kita membandingkan komposisi, mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu, maka daging salmon chum mengandungi lebih banyak vitamin. Ikan ini tergolong dalam makanan diet, kerana rendah kalori.

Salmon chum lebih besar daripada salmon merah jambu, tetapi warnanya lebih ringan. Dia mempunyai warna perak ringan dan sisik yang agak besar. Chum salmon mempunyai ciri bentuk badan memanjang dan ekor besar..

Mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu?

Sukar untuk menjawab soalan ini, kerana setiap orang mempunyai selera yang berbeza. Sebilangan orang lebih suka daging salmon merah jambu yang padat dan gemuk. Ia dianggap berkalori tinggi dan sihat. Tetapi yang lain lebih suka daging chum makanan yang lembut. Walaupun harganya lebih banyak. Selalunya mereka memikirkan ikan mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu, mereka yang membelinya untuk masin. Adalah dipercayai bahawa salmon merah jambu kurang sesuai untuk tujuan ini, kerana ia kering dan ternyata sukar. Tetapi sebilangan orang menyukai ikan ini.

Kaviar mana yang lebih baik

Salmon sockeye, chum salmon atau pink salmon adalah jenis ikan merah yang kaviarnya biasa terdapat di rak kedai. Penampilannya sedikit berbeza. Tetapi semua kaviar merah adalah produk makanan yang sangat berharga. Baik dalam salmon chum dan salmon merah jambu, rasanya enak, mengandungi banyak unsur surih yang berguna. Tetapi orang-orang yang tertanya-tanya ikan merah mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu sering mencuba memilih jenis kaviar tertentu..

Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui perbezaannya:

  • Kaviar salmon Chum besar, dengan cengkerang yang padat, berwarna oren terang. Ia mengandungi lebih banyak protein dan mikronutrien. Kaviar ini paling gemuk, mempunyai rasa halus..
  • Telur salmon merah jambu lebih kecil, ringan. Produknya terasa sedikit masin, tidak terasa pahit.
  • Salmon Sockeye mempunyai kaviar merah terang dan kecil. Dia mungkin mempunyai rasa pahit..
  • Kaviar salmon Coho - gelap, bersaiz sederhana. Rasa pahit.

Cara memilih

Sebilangan penjual kadang-kadang menggantikan salmon chum dengan salmon merah jambu, kerana harganya lebih murah, dan daging chum salmon lebih berharga. Oleh itu, penting untuk mengetahui bagaimana perbezaannya. Apabila membeli ikan sepenuhnya, anda dapat memperhatikan ciri khasnya: salmon merah jambu mempunyai bintik-bintik gelap di bahagian belakang dan bonggol, dan salmon chum mempunyai warna yang lebih terang dan ekor besar.

Tetapi selalunya mereka mengganti fillet ikan ini untuk dijual. Orang yang tahu mana yang lebih baik - salmon chum atau salmon merah jambu, memahami ciri-ciri tersebut. Daging salmon merah jambu adalah warna merah jambu pucat, jadi mudah dikenali. Tetapi ketika memproses ikan, misalnya, ketika pengetinan atau bahkan pembekuan, ia dapat dirawat dengan pewarna. Dan kemudian salmon merah jambu memperoleh warna merah jambu terang, berair, sama dengan salmon chum. Oleh itu, disyorkan untuk membeli ikan segar dan sejuk.

Semasa membeli ikan merah, anda perlu memperhatikan beberapa tanda:

  • permukaan ikan segar harus berkilat dan bersih, tanpa lendir;
  • sisik dan sirip harus sesuai dengan kulit;
  • mata harus jelas, menonjol dan berkilat;
  • insang - merah jambu atau merah;
  • ikan dalam tin atau masin harus mengandungi sedikit pewarna, pengawet dan penambah rasa mungkin, warnanya tidak terang, dengan urat pucat;
  • fillet harus berwarna seragam, daging harus tegas dan menjaga bentuknya dengan baik.

Bagaimana rupa salmon chum dan bagaimana ia berbeza dengan salmon merah jambu?

Daging ikan merah sangat berguna untuk tubuh dan sangat diminati. Orang yang kerap memakan produk ini kurang mendapat banyak jenis penyakit. Keluarga salmon merangkumi banyak spesies, yang paling komersial adalah salmon merah jambu dan salmon chum. Agar tidak tersilap dalam pilihan, anda perlu mengetahui apa perbezaan antara jenis ini..

Bagaimana rupa ikan chum, bagaimana ia berbeza dengan salmon merah jambu?

Spesies ini mempunyai ciri khas berikut:

  • saiz ikan;
  • kadar pertumbuhan;
  • warna yang berbeza;
  • saiz kaviar;
  • habitat;
  • laman pemijahan;
  • kandungan kalori daging.

Salmon chum lebih besar daripada salmon merah jambu, panjangnya boleh mencapai satu meter, dan beratnya 14 kg. Dari segi bilangan, ia lebih rendah daripada salmon merah jambu dan berada di tempat kedua. Dagingnya tidak setebal salmon merah jambu, tetapi lebih kering. Salmon merah jambu lebih suka musim sejuk di tempat yang hangat di mana suhunya tidak turun di bawah +5 0 С.

Chum salmon boleh menjadi musim panas dan musim gugur, ikan yang hidup di lautan memiliki warna keperakan, yang berubah selama masa pemijahan, dan garis-garis merah yang lebar muncul di sisi ikan. Pada saat pemijahan, chum salmon kembali ke tempat asalnya dan memilih kawasan yang tenang.

Cara menangkap lebih banyak ikan?

Saya telah aktif memancing sejak beberapa lama dan telah menemui banyak cara untuk memperbaiki gigitan saya. Tetapi yang paling berkesan adalah dan kekal sebagai AKTIVATOR NICK.

Ia menarik ikan di dalam air sejuk dan suam dengan bantuan feromon dan merangsang selera mereka. Sesuai untuk memancing musim panas dan musim sejuk.

Kaviar salmon chum sedikit lebih besar daripada salmon merah jambu, mempunyai warna yang lebih jelas, dan ditutupi dengan cangkang tebal.

Salmon merah jambu tumbuh jauh lebih cepat daripada salmon chum, tetapi apabila dewasa hingga dewasa, ia akan mati. Chum salmon mati setelah bertelur, yang hanya dimilikinya sekali.

Daging salmon chum sangat kaya dengan vitamin B dari pelbagai kumpulan. Daging salmon merah jambu mengandungi banyak mineral. Kandungan kalori salmon chum adalah sekitar 120 kcal, dan salmon merah jambu - 140.

Apa itu salmon chum dan salmon merah jambu?

Kedua-dua spesies ini tergolong dalam keluarga salmon, mereka mempunyai beberapa persamaan. Daging jenis ini sangat berguna dan penggunaannya adalah pencegahan yang sangat baik untuk penyakit tertentu. Penuaian spesies ini merangkumi 80% daripada semua salmonid dan sangat diminati oleh pengguna..

Chum salmon - ikan laut atau sungai?

Salmon chum mempunyai habitat yang sangat luas. Ikan boleh dijumpai di lautan Kutub Utara dan Pasifik, pelbagai laut dan sungai. Chum salmon mula memasuki sungai pada waktu pemijahan, bergantung pada habitatnya, warnanya berubah.

Chum salmon lebih suka bertelur di sungai Siberia berikut:

  • Lena;
  • Kolyma;
  • Yana;
  • Ingirka.

Perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu

Ikan komersial yang paling biasa adalah salmon merah jambu. Ia bersaiz kecil dengan skala kecil. Perbezaan utamanya adalah bintik-bintik gelap kecil yang terletak di ekor dan belakang..

Ikan yang mendiami lautan berwarna biru muda, dan pada waktu pemijahan, warnanya berubah menjadi kelabu dan perut mengambil warna kuning atau hijau yang bisu. Dalam tempoh ini, lelaki mempunyai bonggol di punggungnya..

Chum salmon sedikit lebih besar daripada salmon merah jambu, ikan yang hidup di lautan, mempunyai warna keperakan. Menjadi bertelur, ia berubah warnanya dan menjadi lebih gelap, memperoleh garis-garis merah di permukaan belakang..

Salmon merah jambu bertelur di sungai dengan arus yang kuat dan memilih tempat dengan kerikil besar. Spesies ini boleh bertelur bukan hanya di kawasan perairan asli. Roe ikan mempunyai rona ringan, dan diameternya tidak melebihi 8 mm.

Chum salmon, untuk bertelur, selalu kembali ke kawasan sungai asalnya. Untuk tujuan ini, ikan lebih suka sungai yang tenang dengan kerikil kecil. Kaviar spesies ini berdiameter sedikit lebih besar - kira-kira 9 mm, warnanya lebih cerah, dan cangkangnya jauh lebih padat.

Goreng ikan salmon, sebaik sahaja dilahirkan, terus menuju ke laut. Sebaliknya, anak-anak ikan salmon merah jambu tetap untuk jangka waktu yang panjang di luas sungai dan pergi ke laut, setelah ukurannya sedikit meningkat.

Kaviar pada kedua spesies ini juga berbeza antara satu sama lain dari segi penampilan dan komposisi. Kaviar salmon chum sedikit lebih besar dan mempunyai warna yang lebih terang daripada kaviar salmon merah jambu, ia juga mengandungi banyak protein, mineral dan vitamin, yang hampir sepenuhnya tertakluk kepada asimilasi.

Doktor mengatakan bahawa daging salmon chum dan kaviar jauh lebih sihat untuk tubuh manusia daripada salmon merah jambu.

Perbezaan penampilan

Salmon chum mempunyai sisik yang agak besar, di sisi jumlahnya tidak melebihi 150 keping, ia juga tidak mempunyai bintik-bintik gelap pada sirip dan badannya. Salmon merah jambu mempunyai ciri seksual yang lebih kuat..

Semasa bertelur, lelaki salmon merah jambu mengembangkan bonggol, dan salmon chum mempunyai jalur raspberry di bahagian belakang. Pada lelaki dalam jangka masa ini, gigi besar muncul, rahang memanjang dengan ketara dan menjadi seperti cangkuk. Apabila salmon merah jambu hanya akan bertelur, ia mempunyai bintik bujur besar di ekornya.

Cara menangkap salmon merah jambu?

Lebih baik menangkap ikan salmon merah jambu pada bulan Jun dan Julai; lebih suka berada di dekat pantai. Lokasi sekolah ikan dapat ditentukan oleh ciri percikan air. Kawasan penangkapan ikan standard pada kedalaman 0,8-1,4 m. Untuk mencari sekumpulan salmon merah jambu, disarankan menggunakan perahu.

Gigitan yang baik diperoleh pada pemintal berwarna terang, ia harus mempunyai berat badan yang baik dan bentuk yang memanjang.

Ikan mesti ditangkap sehingga warnanya berubah, untuk perhiasan berwarna terang. Gigitan terbaik diperoleh dengan sudu dengan warna merah atau oren. Semua jenis salmon bergerak tersentak, mereka lebih suka berenang dengan cukup cepat dan menetap di tempat-tempat di mana aliran sungai jauh lebih tenang.

Untuk menangkap salmon merah jambu dengan batang pemintal, anda perlu membuang sedemikian rupa sehingga sudu berada di bahagian bawah. Sebaik sahaja pemutus selesai, nelayan perlu menunggu sedikit sehingga sudu sampai ke dasar. Sekiranya penangkapan ikan dilakukan di tempat yang dalam dengan arus yang kuat, maka pemutus dilakukan dengan sedikit serong.

Selepas lontaran, umpan perlu dimainkan untuk beberapa waktu di dekat dasar sungai. Dalam keadaan apa pun umpan tidak boleh diseret ke bawah..

Salmon merah jambu menggigit lalat buatan dengan baik, semestinya cerah dan besar, untuk menarik perhatian ikan, anda boleh menggunakan hiasan pelbagai warna. Penglihatan depan harus melintasi bahagian bawah dengan sentakan pendek atau berterusan, tetapi perlahan-lahan.

Cara menangkap salmon chum?

Masa terbaik untuk menangkap salmon chum adalah dari akhir Ogos hingga Oktober. Hasil tangkapan ikan salmon dapat dilakukan di habitatnya. Untuk bertelur, ikan pergi ke sungai di perairan cetek. Chum salmon bertelur hanya sekali, selepas itu mati. Lebih baik menangkap ikan sebelum bermulanya tempoh pemijahan atau semasa bertelur..

Ramai nelayan lebih suka menggunakan batang kelas 9. Nelayan mungkin tidak merasakan permulaan gigitan sama sekali, dan ikan akan merobek garisan dan dengan cepat meninggalkan sekurang-kurangnya 40 m ke hilir. Untuk mempermudah memancing, anda perlu mempunyai tali pancing kira-kira 100 meter di gelendong.

Untuk menangkap salmon chum, anda memerlukan kemahiran dan kesabaran yang tinggi..

Semua jenis salmon sangat bermanfaat untuk tubuh. Yang paling biasa adalah salmon chum dan salmon merah jambu. Tidak semua orang dapat membezakan satu spesies dari spesies lain, tetapi tidak begitu sukar. Salmon chum sedikit lebih besar; semasa bertelur, mereka mengembangkan garis-garis cerah di punggungnya. Pada salmon merah jambu lelaki, bonggol muncul dalam tempoh pemijahan, hidung memanjang dan membengkok.

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi di kedai harganya mahal, dan untuk menyediakan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, sebenarnya, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!

Ketahui lebih lanjut mengenai umpan!

  • ← Resipi bubur untuk memancing ikan bilis
  • Bagaimana cara menangkap bream dari ais pada musim sejuk? →

Vitaly Rogozin

Memancing selalu menjadi percutian bagi saya. Dan pada setiap kesempatan, saya pasti memilih memancing untuk aktiviti lain di alam semula jadi. Saya bukan seorang profesional, tetapi saya juga bukan pemula, saya seorang amatur yang yakin. Saya telah memancing selama saya ingat dan saya ada sesuatu untuk memberitahu anda!

Apakah perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu

Penasihat ikan sejati mungkin tahu tentang rasa salmon merah jambu yang sangat baik, yang sangat sesuai untuk memanggang, menggoreng dan merebus. Walau bagaimanapun, tidak semua produk ikan di kaunter moden berubah menjadi produk yang tepat. "Double" salmon merah jambu adalah chum salmon, mirip dengannya bukan hanya dalam rasa fillet, tetapi juga penampilan, jadi agar tidak tersilap dalam pilihan anda dan memahami pilihan mana yang lebih enak untuk anda, penting untuk mengkaji ciri khas setiap wakil dunia akuatik.

  • Perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu
  • Apa yang lebih sedap
  • Apa yang lebih sihat untuk badan
  • Ikan mana yang terbaik untuk masin

Perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu

Chum salmon adalah salah satu spesies salmon Pasifik, tetapi, berdasarkan habitat spesifik ikan, ia dapat dibagi menjadi subspesies: musim panas dan musim gugur, dan yang terakhir selalu jauh lebih besar (terdapat di perairan bahagian utara dunia).

Salmon merah jambu (atau disebut "salmon merah jambu") juga tergolong dalam keluarga Salmon, tetapi lebih suka air sejuk, dengan suhu tidak lebih tinggi dari + 15 ° C. Sekiranya termometer melebihi +20 ° C, seluruh sekolah ikan akan mati.

Di antara perbezaan luaran antara kedua-dua jenis salmon ini, yang berikut dapat dibezakan:

  1. Salmon merah jambu selalu lebih ringan dan lebih kecil daripada salmon chum, dengan panjang maksimum 1.5 m, beratnya boleh mencapai 15 kg. Pada masa yang sama, ia adalah yang pertama tumbuh lebih cepat, sudah beberapa tahun mencapai 40 cm panjang dan berat 2 kg. Fenomena ini sebahagiannya disebabkan oleh faktor semula jadi: kematian cepat salmon merah jambu sejurus selepas bertelur.
  2. Secara luaran, salmon merah jambu mempunyai data yang lebih menarik, kerana dimorfisme seksualnya jauh lebih jelas: semasa tempoh pemijahan, rahang atas dibengkokkan pada lelaki dan bonggol muncul, dan bintik-bintik terbentuk di badan wanita. Sehingga saat ini, individu berwarna tiga warna: bahagian belakang berwarna biru atau biru-hijau, sisi berwarna keperakan, dan perut hampir putih sepenuhnya. Pada masa yang sama, badan chum salmon kebanyakannya mempunyai warna perak yang sangat biasa, dan berubah hanya pada musim pemijahan, kadang-kadang menjadi kuning-coklat atau merah cerah. Semasa membuang telur, warna betina menjadi hampir hitam.

Apa yang lebih sedap

Daging kedua-dua spesies ikan ini dibezakan oleh sifat rasa tinggi: ia berlemak dan mengandungi sejumlah besar vitamin, mineral dan asid amino. Pada masa yang sama, salmon merah jambu sedikit lebih gemuk, disebabkan oleh habitatnya di perairan sejuk dan kandungan kalori makanan yang dimakan tinggi. Hasilnya, 100 g daging salmon merah jambu berwarna pucat padat mengandungi 145-147 kcal.

Chum salmon fillet - kering, oren-merah jambu. 100 gnya hanya mengandungi 125 kkal, yang menjelaskan kaitan penggunaannya dalam menu makanan. Berbanding dengan vitamin B versi sebelumnya, ia mengandungi lebih banyak lagi, dan pelbagai ini rasanya lebih lembut dan berair.

Perbezaan tertentu antara ikan ini terletak pada ciri kaviarnya: salmon chum jauh lebih cerah, lebih besar dan mengandungi jumlah protein yang lebih banyak, yang diserap dengan baik oleh tubuh manusia.

Di samping itu, ia mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral. Sudah tentu, setiap orang mempunyai rasa yang berbeza, tetapi banyak pengguna lebih suka daging chum lembut, walaupun produk berlemak salmon merah jambu juga tidak kehilangan populariti..

Apa yang lebih sihat untuk badan

Kelebihan utama salmon chum dari segi kegunaannya adalah jumlah vitamin B yang lebih besar, terutama yang penting bagi tubuh seperti B5, B6, B9, B12. Kandungan omega-3 dan omega-6 di dalamnya tidak kurang berharga, tetapi jika terdapat kekurangan yodium, mangan, kromium atau fluorida, lebih baik menyiapkan hidangan dari salmon merah jambu. Lemaknya kebanyakannya terdiri daripada asid penting..

Bagi orang yang mempunyai masalah kesihatan dan terpaksa mengikuti diet, produk ketogenik akan lebih disukai, begitu juga bagi pengguna yang berusaha menurunkan berat badan berlebihan. Kolesterol yang terdapat dalam chum cukup aman untuk saluran darah, tidak menetap di dinding, dan ketika memakan kaviar ikan, ia dinetralkan oleh lesitin yang terdapat dalam komposisinya..

Ikan mana yang terbaik untuk masin

Perbezaan antara jenis salmon yang dijelaskan akan dapat dilihat semasa ikan masin. Sekiranya anda ingin menyediakan produk untuk penggunaan lebih lanjut dalam membuat sandwic, kursus pertama atau kedua, maka anda harus memilih salmon merah jambu, dengan kadar lemak yang tinggi.

Daging salmon chum yang lebih mahal juga sering digunakan dengan jenis penyediaan ini, tetapi pada masa yang sama, tidak begitu masin berlemak di masa depan akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk salad atau makanan ringan. Kaedah pengambilan garam mungkin tidak berbeza, tetapi pada akhirnya, anda masih akan mendapat produk dengan aroma dan rasa yang berbeza..

Walaupun terdapat perbezaan dari segi ukuran, penampilan, komposisi daging dan sebilangan sifat berguna, salmon chum dan pink salmon mendapat perhatian pengguna. Dengan penyediaan dan pemilihan bahan tambahan yang betul, kedua-dua ikan akan menggembirakan anda dengan aroma yang menyelerakan, rasa yang enak dan penampilan hidangan yang menarik.

Perbezaan antara salmon chum dan salmon merah jambu

Orang yang sering makan daging salmon secara tidak langsung terkena penyakit sistem kardiovaskular, hormon dan saraf. Ikan ini adalah pencegahan dysbacteriosis, penyakit organ penglihatan, otot. Salmon memberikan kilauan dan kecantikan pada rambut, kulit, kuku. Apa yang boleh saya katakan, dia bahkan mampu melawan penyakit Alzheimer!

Keluarga salmon merangkumi sebilangan besar spesies ikan. Nilai komersial terbesar di kalangan ikan keluarga ini adalah milik chum salmon dan pink salmon.

  • Definisi
  • Perbandingan
  • Kesimpulan TheDifference.ru

Definisi

Chum salmon dan pink salmon adalah ikan komersial berharga dari keluarga Salmon.

Perbandingan

Salmon merah jambu adalah jenis salmon yang paling biasa. Ia adalah ikan kecil dengan timbangan halus. Ciri khasnya adalah bintik-bintik gelap kecil di bahagian belakang dan ekor. Di lautan, ia memiliki warna biru muda, tetapi dengan bermulanya pemijahan menjadi abu-abu dengan perut kekuningan atau kehijauan. Pada masa ini, lelaki mempunyai bonggol besar di punggung mereka, berkat salmon merah jambu mendapat namanya.

Salmon chum lebih besar daripada salmon merah jambu, tetapi jumlah kedua. Ia dibahagikan mengikut musim: terdapat salmon chum musim panas dan musim luruh. Di lautan, ia memiliki warna keperakan, yang berubah menjadi lebih gelap selama pemijahan. Ciri khas "pembiakan gaun" adalah jalur merah lebar di sisi ikan.

Salmon merah jambu bertelur di sungai dengan arus cepat dan kerikil besar di bahagian bawah. Hebatnya, semasa pemijahan, dia tidak selalu kembali ke kawasan perairan asalnya. Kaviar salmon merah jambu agak besar (hingga 8 mm), warnanya lebih pucat daripada salmon chum.

Rasa rumah (homing) di chum salmon jauh lebih berkembang daripada salmon merah jambu, dan semasa bertelur, ia selalu kembali ke sungai asalnya. Dia memilih jalan belakang yang tenang dengan dasar kerikil kecil. Kaviar salmon Chum lebih besar (berdiameter hingga 9 mm), berwarna lebih terang, dengan cangkang yang padat.

Setelah bayi salmon merah jambu dilahirkan, mereka tinggal lama di sungai dan membiarkan arus membawa diri ke laut hanya setelah mereka membesar sedikit. Chum salmon fry pergi ke laut sebaik sahaja dilahirkan.

Salmon merah jambu tumbuh jauh lebih cepat daripada salmon chum. Ini sebahagiannya disebabkan oleh makanan yang banyak dan berkalori tinggi yang dimakannya, serta fakta bahawa ikan ini berhibernasi di kawasan yang hangat dengan suhu rata-rata sekurang-kurangnya lima darjah dengan tanda tambah.

Pemakanan salmon merah jambu juga mempengaruhi kualiti dagingnya. Cukup padat dan konsisten (rata-rata - 150 kkal) berbanding salmon chum (hingga 125 kkal). Salmon chum lebih lembut dan baik untuk diet orang-orang yang memantau berat badan mereka..

Chum salmon atau pink salmon - yang lebih bermanfaat untuk kesihatan?

Ikan merah adalah wakil keluarga salmon. Ia dikelaskan sebagai produk yang sangat bermanfaat bagi tubuh manusia. Ia mengandungi banyak vitamin, terdapat sejumlah besar protein, melebihi jumlah lemak dan karbohidrat. Lebih suka menggunakan produk ikan dalam makanan, seseorang menormalkan keadaan dalaman badan.

Produk, hanya pada pandangan pertama, kelihatan serupa dengan jenis daging. Sebenarnya, ikan mempunyai komposisi unsur yang sedikit berbeza. Berbeza, pada pemeriksaan yang lebih dekat, kandungan kalori dan perbezaan yang ketara dalam beberapa sifat berguna.

Ikan merah adalah produk makanan yang sangat baik. Tidak ada satu meja perayaan yang boleh dilakukan tanpanya. Selalunya disyorkan sebagai makanan yang paling sesuai untuk diet..

Bagaimanakah anda dapat membezakan salmon chum dan apa kualiti berguna utamanya

Banyaknya salmon chum membolehkannya mendapat tempat kedua di antara spesies keluarga salmon. Ia adalah ikan besar dengan warna terang, sisik besar, dan ekor besar. Beratnya boleh sampai 15 kg. Daging produknya lembut, mempunyai kandungan lemak sederhana.

Manfaat ikan ini dalam banyak cara serupa dengan kualiti salmon merah jambu yang bermanfaat. Tetapi ada sifat yang boleh dikaitkan dengan kelebihan produk tertentu..

  • Fillet tidak mengandungi bahan pengawet atau bahan tambahan lain. Ini kerana, dalam lingkungan semula jadi, chum salmon lebih suka makanan semula jadi.
  • Produk ini mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Dagingnya, menurut pakar pemakanan, rendah kalori (125-130 Kcal per 100 gram produk), oleh itu selalu disyorkan untuk digunakan dalam diet, untuk menjaga berat badan.
  • Daging salmon chum mengandungi lebih banyak vitamin dari kumpulan B. Komposisinya kaya dengan vitamin B5, B6, B9, B12. Di samping itu, daging ikan mempunyai sejumlah besar vitamin A, C, E, PP, unsur surih, asid lemak (omega-3 dan 6). Elemen hadir - tiamin merangsang otak dan sistem saraf pusat.
  • Kaviar salmon chum lebih besar daripada salmon merah jambu. Telur seperti bola lutsinar kecil dengan warna oren-merah yang indah. Kaviar jenis ini mempunyai komposisi yang lebih kaya, kandungan protein, vitamin dan mineral yang lebih tinggi.
  • Manfaat salmon chum juga dapat dihargai kerana keunikan ikan adalah bahawa ia tidak dapat berkembang biak dalam kurungan. Oleh itu, apabila seseorang membeli salmon chum, dia pasti bahawa dia mengambil produk ikan semula jadi, di mana tidak ada unsur buatan yang mempercepat pertumbuhan dan tidak ada antibiotik. Daging ikan tersebut adalah "ramuan pemuda" semula jadi. Ia mengandungi antioksidan yang bertanggungjawab untuk fungsi anti-penuaan di dalam badan. Hasil kerja mereka dapat dilihat pada perubahan positif pada kulit dan rambut..
  • Elemen bermanfaat dalam produk melakukan fungsi yang berbeza: vitamin A meningkatkan kualiti penglihatan; kalium dengan magnesium mempunyai kesan positif pada otot jantung, saluran darah, kapilari; fosforus meningkatkan kekuatan tulang, menguatkan gigi, kuku dan rambut.
  • Di dalam tubuh manusia, kerana penggunaan chum salmon, hemoglobin meningkat. Sistem kekebalan tubuh diperkuat, urutan proses metabolik dipulihkan. Tubuh dibebaskan dari kolesterol.

Apakah ciri-ciri salmon merah jambu dan apa kegunaannya

Ikan ini dianggap sebagai salah satu yang paling banyak di antara spesies, yang termasuk dalam salmon. Salmon merah jambu bersaiz kecil. Berat badannya mencapai 5.5 kg. Panjangnya mencapai 0,75 m. Salah satu sebab mengapa salmon merah jambu besar tidak dapat dilihat di kedai adalah bertelur. Pada masa ini, individu besar mati dalam jumlah yang banyak..

Sifat-sifat bermanfaat ikan terbentuk kerana pelbagai sumber.

  • Salmon merah jambu lebih suka tinggal di dalam air, di mana suhu mencapai skala tidak lebih tinggi daripada +15. Salmon merah jambu musim sejuk di dalam air suam, di mana tahap panas mencapai +5 darjah. Ini banyak menyerap makanan berkalori tinggi, jadi buburnya mempunyai konsistensi yang padat dan mempunyai peratusan kandungan lemak yang lebih tinggi daripada salmon chum.
  • Kebaikan ikan ini ditentukan oleh kandungan unsur berguna dalam pulpa produk. Salmon merah jambu mempunyai komposisi mineral yang lebih kaya. Ini termasuk yodium, mangan ada, ada unsur kromium, kobalt, fluorin.
  • Sekiranya kita bercakap mengenai kandungan kalori salmon merah jambu, maka 145-147 kkal per 100 gram produk ikan. Dalam hal ini dia kehilangan sedikit ikan paus, di mana kandungan kalori lebih rendah dan, sebagai hasilnya, daging dianggap lebih lembut..
  • Kaviar salmon merah jambu lebih kecil daripada salmon chum dari segi parameter dengan warna oren muda. Kulit telurnya lebih padat. Rasa sedap mempunyai rasa yang sangat baik.
  • Sifat bermanfaat ikan dicatat sebagai kesan positif pada tubuh manusia. Makan salmon merah jambu meningkatkan fungsi otak, memulihkan penglihatan, dan meningkatkan metabolisme. Protein yang terkandung dalam produk dan jumlah karbohidrat dan lemak yang rendah baik untuk fungsi saluran gastrointestinal.
  • Fakta penting ialah dengan penggunaan ikan merah secara berkala, termasuk salmon merah jambu, keadaan epidermis (kulit) bertambah baik. Kulit menjadi lebih anjal. Rambut juga terkena. Mereka menjadi lebih tebal, memperoleh sinar yang sihat.

Apakah kontraindikasi dan untuk siapa

Makan ikan merah, tidak kira apa itu, salmon merah jambu atau salmon chum mempunyai kontraindikasi. Khususnya, produk sedemikian harus ditinggalkan:

  • Sekiranya makanan laut itu sendiri atau protein yang dikandungnya menyebabkan alergi.
  • Sekiranya terdapat manifestasi intoleransi individu terhadap produk.
  • Makan ikan yang digoreng dengan minyak dikontraindikasikan sekiranya keadaan saluran darah, ginjal, hati, jantung lemah.

Produk mana yang harus disukai berdasarkan kualiti yang berguna

Daging salmon merah jambu lebih berkualiti daripada daging salmon chum. Pakar menyedari kelebihan yang ada, menghubungkan fakta ini dengan jumlah lemak dan karbohidrat yang lebih rendah, kehadiran sebilangan besar unsur berguna dan pelbagai kesan bermanfaat pada tubuh manusia..

Walau bagaimanapun, harga salmon merah jambu meningkat. Produk ini mempunyai penilaian yang lebih rendah dan oleh itu lebih kerap dibeli..