Bagaimana Camembert berbeza dengan Brie

Kedua-dua Brie dan Camembert dibuat dari susu lembu utuh dan memperoleh rasa unik mereka dari kultur acuan. Walaupun proses penuaan serupa, mereka sangat berbeza antara satu sama lain..

Keju Brie tergolong dalam keju berkulat lembut dengan rasa cendawan dan kacang liar yang lembut dan halus. Keamatan aroma meningkat semasa pematangan. Sekiranya keju dibumbui dengan baik, ia menjadi lebih masin, ia mempunyai ciri khas ammonia.

Rasa Camembert lebih cerah dan tajam: ini menunjukkan kekayaan truffle dan champignon. Ini adalah keju pedas dengan kerak berkulat putih pekat..

Brie berwarna putih, dan Camembert secara beransur-ansur berubah dari putih menjadi susu dan kuning berkrim ketika ia matang..

Camembert mempunyai aroma yang cerah dan jelas, teksturnya lebih gemuk dan berkrim. Rasa Brie lebih tenang, lebih neutral.

Wain putih dengan aroma cahaya yang tidak mencolok akan membantu menekankan rasa Brie yang lembut. Sommeliers menawarkan varieti Itali. Keju ini sering digunakan untuk membuat sos, sebagai pengisian barangan bakar. Tetapi ia terbuka paling baik apabila digabungkan dengan epal, buah ara, badam, keropok..

Camembert disajikan dengan wain pencuci mulut merah, sari, Calvados. Gabungan kegemaran orang Perancis: keju aromatik dan baguette renyah hangat. Seperti Bree, ia sering dilengkapi dengan madu dan selai manis..

Untuk pengeluaran kedua-dua jenis keju, kami menggunakan susu lembu keseluruhan, kultur starter semula jadi dan enzim khas. Ini adalah sebab rasa dan teksturnya yang kaya..

Beli keju di Cheese Sommelier

Kami sering ditanya bagaimana Brie dan Camembert berbeza
Hari ini kami ingin mengetahui apa perbezaannya?
Brie dipercayai diciptakan sebelum Camembert, itulah sebabnya mengapa banyak orang menganggapnya sebagai asas untuk varietas kedua. Dan juga Camembert mempunyai sejarah penciptaan yang indah oleh Maria Arel
Jadi, perbezaan pertama adalah bahawa brie berbau seperti kacang hazel, sementara Camembert mempunyai aroma yang lebih kaya dan pedas dengan nota cendawan.
Kedua, bentuk Camembert selalu hampir sama, tingginya 3 sentimeter, diameter 11 sentimeter, dan dimensi brie mungkin berbeza: tinggi - 3-5 cm, diameter - 20-60 sentimeter
Perbezaan penting ketiga adalah peratusan lemak, untuk Camembert ia dari 45%, dan untuk Brie adalah dari 25%

Adakah anda melihat perbezaan lain pada keju ini??

Malangnya, selalunya di Rusia, kedua-dua keju ini mempunyai rasa dan penampilan yang serupa. Apa pendapat kamu?

By the way, ada beberapa nama terlindung yang tidak dapat digunakan, misalnya, Brie de Meaux, Brie de Melun, Camembert de Normandie

Keju Brie dan Camembert: adakah perbezaan antara varieti ini

Keju berjamur muncul di garis lintang kita hanya seperempat abad yang lalu, tetapi selama ini mereka berjaya mendapatkan banyak peminat dan penikmat. Tetapi ada yang tidak membezakan antara dua keju paling popular dengan acuan putih - Camembert dan Brie. Memang serupa: jenis pencuci mulut, cetakan putih (ini adalah kulat Penicillium commune), komposisi yang serupa. Tetapi ada perbezaan di antara mereka, jika tidak, mereka akan disajikan dengan jenis anggur yang sama dan produk yang sama..

Perbezaan umur "

Ini adalah perkara pertama yang membezakan Brie dengan Camembert. Bree jauh lebih tua: ia muncul pada abad ke-7 Masihi, seiring dengan perkembangan negara utama dunia abad pertengahan dan pembentukan negara Perancis. Bree adalah kegemaran ramai raja Perancis.

Camembert muncul pada abad ke-17. Mereka mengatakan bahawa bukan tanpa raja di sini: baik putera buronan, atau putera raja yang tidak sah, jatuh cinta dengan seorang wanita petani muda dan berkongsi dengan dia resipi untuk keju dari meja kerajaan. Kisah dongeng tentang Cinderella berakhir dengan cara yang tidak standard: untuk membuat keju jenis baru dengan kerak kelabu-biru di desanya. Ia menjadi putih hanya pada awal abad yang lalu, ketika acuan Penicillium camemberti dibiakkan. Ngomong-ngomong, cetakan ini hanya tinggal di kerak keju brie dan camembert, dan tidak terdapat di tempat lain di alam ini..

Homeland brie - Ile-de-France, camembert tanah air - Normandy.

Hanya fakta. Roti keju Camembert menjadi model untuk Salvador Dali. Camembert yang meleleh di bawah sinar matahari mengilhami pembuat jam untuk membuat jam tangan yang lembut dan lancar.

Komposisi, teknologi memasak

Kedua-dua keju ini terbuat dari susu lembu dengan penambahan kulat Penicillium commune. Keju ini termasuk:

  • Ragi;
  • Bakteria asid laktik;
  • Krim.

Perbezaan antara brie dan camembert adalah bahawa krim ditambahkan pada yang pertama, kerana ia mempunyai kandungan lemak yang lebih tinggi. Camembert mengandungi 45% lemak susu dalam brie - 60% kekalahan.

Camembert berumur 21 hari. Keju dengan kualiti tertinggi berumur 35 hari. Tempoh masak keju brie adalah dari sebulan hingga dua, ia disimpan di ruang bawah tanah dengan petunjuk kelembapan, suhu udara dan cahaya yang jelas. Hanya dengan cara ini pulpa dapat memperoleh ketajaman yang diinginkan. Dan semakin nipis kepala brie, semakin aroma dan rasanya yang lebih sedap..

Ada juga Brie Noir, iaitu brie gelap. Brie ini disimpan di ruang bawah tanah selama kira-kira satu tahun (sekurang-kurangnya tiga hingga empat bulan). Selama ini, ia memperoleh aroma yang kaya dengan rasa, dan keraknya menjadi gelap.

Perbezaan lain antara keju Brie dan Camembert adalah cara penambahannya dengan kultur asid laktik. Mereka ditambahkan ke Camembert lima kali sepanjang keseluruhan penyediaan, jadi produk ini mempunyai bau dan rasa cendawan..

Mereka ditambahkan ke brie hanya sekali, yang membuatnya terasa lebih halus. Namun, brie yang baik mempunyai rasa ammonia.

Rasa, bau, tekstur

Brie muda rasanya ringan dan berkrim. Apabila masak, rasa menjadi sedikit lebih sedap. Kerak mempunyai aroma dan rasa amonia yang sedikit, tetapi tidak merosakkan kesan. Peminat mendapati bau keju ini halus dan elegan, dengan nota kacang yang halus..

Camembert mempunyai rasa pedas, manis dan halus. Dan baunya ekspresif: Camembert dapat mengeluarkan cendawan, rumput kering dan juga lembu. Banyak juga bergantung pada bagaimana ia disimpan atau berumur. Penulis Leon-Paul Fargue secara bercanda membandingkan aromanya dengan... bau kaki Tuhan.

Tekstur camembert juga menarik. Oleh itu, di bawah kerak keras, pusat cecair dan likat sering terserempak. Sebilangan orang tidak menyukainya, tetapi peminat keju sangat menghargainya. Warna keju sedikit kekuningan. Brie lebih keras dan padat dan mempunyai warna keputihan atau berkrim, kadang-kadang dengan sedikit karamel. Tengah lembut boleh diterima, tetapi mempunyai konsistensi likat.

Tidak kira seberapa serupa Camembert dan Brie, terdapat perbezaan dalam penampilan kepala. Brie mempunyai kepala bujur yang sedikit tinggi, sementara Camembert mempunyai kepala yang rata..

Camembert dijual hanya di kepala keseluruhan berukuran 12 cm. Brie juga dijual dalam kuih besar 60 sentimeter, tetapi boleh dijual baik dalam bahagian dan kepala kecil. Kepala camembert biasanya dibungkus rapat dalam kotak kerajang dan plastik. Anda boleh memanggang semuanya. Brie boleh dijual dengan berat, tanpa pembungkusan.

Tetapi perbezaan harga adalah kecil. Untuk hidangan 250 g Camembert, anda boleh memberikan dari 450 r, untuk bahagian brie yang sama - 50 r lebih.

Manfaat dan keburukan

Camembert dan brie lembut dengan acuan adalah sumber kalsium dengan fosforus yang sangat baik. Ini adalah tulang, gigi, rambut dan kuku yang kuat. Kalsium dalam keju lebih baik diserap daripada produk tenusu lain, kerana ia digabungkan di sini dengan vitamin larut lemak. Vitamin dan unsur surih dalam komposisi keju mempunyai kesan positif pada sistem saraf dan penglihatan, adalah wajib dalam menu orang-orang dengan artritis dan penyakit lain dari sistem muskuloskeletal.

Sekiranya kita bercakap mengenai nilai Camembert dan Brie, faedah dan keburukannya hampir sama, tetapi Camembert boleh dimakan oleh orang yang alah kepada susu: terdapat minimum laktosa.

Kedua-dua keju tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai berat badan berlebihan, kolesterol tinggi dan hipertensi: terdapat banyak lemak, jadi anda tidak boleh makan lebih dari 50 g sehari untuk penyakit seperti itu. Keju Brie tidak sesuai untuk orang yang mempunyai alahan laktosa. Keju ini juga tidak digalakkan untuk kanak-kanak kecil. Camembert dibuat dengan susu yang tidak dipasteurisasi, yang boleh menyebabkan listeriosis dan beberapa penyakit lain..

Cara menyimpan dan memakannya

Perlu diingat bahawa keju biru yang telah lama disimpan di dalam peti sejuk akan mengubah rasanya. Oleh itu, sebelum makan brie atau camembert cetakan putih, keluarkan dari peti sejuk dan simpan pada suhu bilik selama kira-kira setengah jam sehingga terasa. Lebih baik memotong Camembert sejuk: bagaimanapun, bahagian tengahnya lembut.

Brie adalah keju sejagat. Ia sesuai di atas meja Krismas dan semasa sarapan. Mereka memakannya dengan kerak. Ia sesuai dengan baguette, croissant dan cracker. Anda juga boleh menyebarkannya ke atas roti bakar. Pir, strawberi dan beri manis lain serta sebiji epal juga menekankan rasanya. Orang Perancis suka menambahkan sepotong brie ke kopi dan bukannya krim..

Antara minuman yang paling sesuai untuk brie adalah wain pencuci mulut, Beaujolais, Pinot Noir, Chardonnay, serta sari dan sampanye..

Camembert rasanya lebih kompleks dan enak dengan sendirinya. Keju pencuci mulut. Ia disajikan dengan baik dengan anggur, kacang, keropok atau jem buah masam. Antara wain, yang paling sesuai adalah pencuci mulut, pinot noir, chardonnay, beaujolais, calvados atau sari berkilau.

Keju camembert dan brie sangat menyerupai penampilan, dan mereka mempunyai cetakan yang sama. Namun, mereka mempunyai perbezaan dari segi rasa dan tekstur. Sekiranya brie adalah keju sejagat, maka Camembert lebih spesifik dan tidak sesuai dengan semua hidangan. Camembert mempunyai rasa dan aroma yang lebih tajam, sementara brie lebih lembut, berkrim dan canggih..

Keju Brie dan keju Camembert: persamaan dan perbezaan

Beberapa produk belum tersedia untuk pengguna Rusia. Namun, sekarang ini, banyak dari mereka boleh dibeli di pasar raya atau di laman web Internet. Keju Brie dan Camembert boleh dikaitkan dengan kategori barang yang serupa..

Perbezaan antara keju Brie dan Camembert

Kedua-dua jenis keju adalah pencuci mulut, mereka mempunyai komposisi yang serupa. Dalam kedua-dua keju, susu pasteurisasi, krim, kultur acuan, masam, enzim susu curdling, dan garam digunakan sebagai komponen. Walaupun begitu, terdapat lebih banyak perbezaan dalam varieti..

Camembert mengandungi susu skim, dan pecahan lemak jisim di dasar keju adalah 45-50%. Lebih daripada separuh keju Brie terdiri daripada krim, kira-kira 60-65% daripadanya terdapat di dasar keju.

Semasa pengeluaran keju Camembert, kultur asid laktik diperkenalkan lima kali, kerana keju siap mempunyai rasa dan bau cendawan yang halus. Di Brie, tanaman seperti itu ditambahkan sekali, sehingga lebih lembut, rasa asin dan mempunyai aroma amonia yang ringan.

Jenis keju ini berbeza dari segi penampilan. Brie mempunyai bentuk lonjong dan sedikit tinggi, bahagian dalam kepala keju berwarna putih krim. Camembert lebih rata, kepala keju mempunyai warna kekuningan. Kedua-dua jenis keju mempunyai inti lembut. Dalam Bree yang sudah matang, agak berkerut, dan di Camembert ia boleh menjadi nipis.

Harga keju

Kos keju berbeza bergantung pada pengeluar dan pasaran. Harga purata untuk 250 g Camembert adalah sekitar 450 rubel, dan harga rata-rata untuk 250 g keju Brie adalah 500 rubel.

Cara makan Camembert

Disimpan di dalam peti sejuk, Camembert mengubah rasa, aroma dan teksturnya sepenuhnya. Untuk mengembalikan keju ke sifat semula jadi, ia harus dibiarkan di luar peti sejuk sekurang-kurangnya tiga puluh minit untuk memanaskan hingga suhu bilik. Produk boleh dipotong menjadi kepingan segi tiga.

Camembert adalah pelbagai pencuci mulut. Ia boleh dipasangkan dengan anggur, kacang, keropok, pengawet beri masam.

Secara tradisional, Camembert disajikan dengan wain pencuci mulut, Chardonnay, Beaujolais, Pinot Noir, sari atau Calvados.

Cara makan Bree

Sama seperti Kamumber, keju Brie harus dipanaskan hingga suhu bilik. Keju mesti dimakan bersama kerak. Produk ini sesuai dengan pir, epal, beri manis, keropok, croissant dan baguette.

Secara tradisional, keju Brie disajikan dengan Chardonnay, Pinot Noir, wain pencuci mulut, Beaujolais. Di samping itu, sampanye dan sari menekankan rasa keju..

Kelebihan keju Camembert

Camembert adalah sumber unsur surih yang diperlukan untuk badan. Ia mengandungi kalsium dan fosforus, yang membantu mengatasi tekanan psiko-emosi. Kerana jumlah kalsium yang banyak, Camembert dapat digunakan oleh orang yang menderita arthritis, arthrosis, penyakit tulang, sendi dan gigi. Keju jenis ini akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk menu penghidap alergi yang tidak bertoleransi laktosa: sangat sedikit di Camembert.

Walau bagaimanapun, Camembert tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah umur tujuh tahun dan wanita hamil: ia menggunakan susu yang tidak dipasteurisasi dalam penyediaannya, yang boleh menyebabkan listeriosis. Bagi pesakit hipertensi, Camembert lebih dari 50 g sehari juga dikontraindikasikan kerana kandungan lemak.

Kelebihan keju Brie

Brie, seperti Camembert, kaya dengan kalsium, yang menguatkan tisu tulang dan gigi. Keju Brie kaya akan vitamin A, yang memberi kesan positif terhadap penglihatan dan penghasilan kolagen. Vitamin B, yang juga terdapat di Brie, menormalkan kerja sistem kardiovaskular, sel saraf, menghilangkan insomnia dan mencegah kerosakan gigi.

Makan Brie tidak digalakkan untuk penghidap alergi dan pesakit hipertensi.

Brie dan Camembert akan menjadi pilihan terbaik bagi pencinta keju pencuci mulut dan mereka yang merancang untuk mempelbagaikan menu harian mereka..

Mudah membeli keju biru dari Keju Putih Dari Zhukovka. Pergi ke mana-mana kedai yang disenaraikan dan nikmati!

Camembert dan Brie

Camembert dan Brie dibuat dari susu lembu di Normandy, Perancis. Camembert dan Brie - beberapa keju Perancis tertua.

Menurut legenda, semasa Revolusi Perancis, Norman Marie menyelamatkan seorang bhikkhu yang bersembunyi dari penganiayaan dari kematian, yang dengan rasa syukur mengungkapkan kepadanya rahsia membuat yang paling tidak biasa dari semua keju - keju Camembert..

Bree dianggap sebagai nenek moyang Camembert yang terkenal. Tidak ada yang tahu sepenuhnya ketika kisahnya bermula. Hanya diketahui bahawa itu adalah salah satu keju yang paling popular pada Zaman Pertengahan, dan sebutan pertama mengenai keju ini berasal dari tahun 744, ketika Charlemagne berkata: "Saya baru saja merasakan salah satu hidangan yang paling enak." Sebenarnya, dia diiktiraf sebagai raja keju pada tahun 1815 semasa berunding mengenai nasib Perancis setelah kekalahan pasukan Napoleon di Waterloo.

Kalori Camembert dan Brie

Keju camembert mempunyai kandungan protein dan lemak yang tinggi dan mengandungi 291 kkal per 100 g. 100 g keju brie juga mengandungi 291 kkal. Makan sejumlah besar makanan ini boleh menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
2123-0.555291

Kelebihan Camembert dan Brie

Satu bulatan tradisional Camembert dibuat dari kira-kira dua liter susu lembu, cara kuno dituangkan ke dalam acuan dengan sendok dan garam ditambahkan. Camembert matang dari tepi ke tengah. Semasa proses pematangan, keju ditutup dengan kerak berkulat putih baldu yang boleh dimakan. Oleh kerana Camembert sebenar tidak tertakluk kepada penyimpanan jangka panjang, ia sering dijual agak tidak matang. Keju ini mempunyai rasa yang sedikit cendawan dan halus. Ia lembut untuk disentuh dan tidak boleh hancur ketika dihiris. Camembert biasanya dimakan dengan wain tart muda merah.

Brie adalah keju lembut yang terbuat dari susu lembu mentah. Dalam bentuknya, itu adalah kek rata dengan diameter 30-60 cm dan ketebalan 3-5 cm. Brie yang baik ditutup dengan acuan baldu putih. Di bawah kerak bumi, anda akan menjumpai jisim cecair yang lembut dan lembut, dari mana aroma cahaya dari hazelnut muncul. Apabila anda memotong brie segar, nampaknya ia akan merebak di depan mata kita, tetapi ini tidak berlaku.

Brie matang sekurang-kurangnya sebulan (pada mulanya ia matang di luar, dan hanya kemudian di bahagian dalam) dan mempunyai tepi putih, dengan jejak cahaya kuning dan merah. Pematangan agak cepat. Atas sebab ini, anda perlu mengambil keju ini dengan cepat, sebelum ia menjadi buruk. Ia dibuat dalam bentuk bulat - "kek" dengan diameter 20-30 sentimeter, tinggi 3-4 cm dan berat kira-kira setengah kilogram.

Brie muda mempunyai rasa ringan dan lembut, dan ketika masak, pulpa menjadi pedas. Semakin nipis kek, semakin tajam keju. Menariknya, pematangan berhenti sebaik sahaja bahagian pertama dipotong dari bulatan. Brie dihasilkan pada bila-bila masa sepanjang tahun, menjadikannya salah satu keju Perancis yang paling serba boleh. Keju Brie dibuat dengan tangan, kerana hampir mustahil untuk menghasilkannya secara industri, ia mempunyai kerak berjamur tipis dengan garis putih dan kemerahan; keju ini mengandungi 46% kelembapan, 30% lemak dan 21% protein.

Keju berkualiti sangat sihat. Ia mudah dicerna, mengandungi lapan asid amino penting dan banyak vitamin, malah mampu menahan kerosakan gigi. Dan acuan (secara semula jadi, "biru") meningkatkan lagi sifat penyembuhannya. Ia mengandungi asid amino dan bakteria penting yang meningkatkan fungsi usus, meningkatkan sintesis vitamin B.

Lebih-lebih lagi, saintis Turki yang mengkaji kesan berjemur pada tubuh manusia telah mendapati bahawa bahan khas yang kaya dengan acuan mulia adalah kaedah terbaik untuk melindungi daripada selaran matahari. Berkumpul di bawah kulit, bahan-bahan ini menyumbang kepada pengeluaran melanin.

Ciri berbahaya camembert dan brie

Keju camembert dan brie tidak dianjurkan untuk digunakan sekiranya berlaku hipertensi, obesiti dan kadar kolesterol darah tinggi, kerana tinggi lemak.

Selain itu, mereka dikontraindikasikan untuk penderita alergi dan mereka yang tidak dapat bertoleransi dengan penisilin, serta mereka yang menderita penyakit jamur kerana cetakan yang terdapat dalam komposisi mereka..

Penggunaan produk ini dikontraindikasikan untuk kanak-kanak dan wanita hamil kerana risiko terkena listeriosis.

Video tersebut akan memberitahu anda fakta menarik mengenai Norman Camembert dan cara menyediakannya.

Camembert dan brie. Apakah perbezaannya

Dalam penampilan, Brie dan Camembert sangat serupa. Bulat, lembut, dengan acuan putih, kedua-duanya terbuat dari susu lembu. Namun, ini adalah dua keju yang sama sekali berbeza. Kami memberitahu anda bagaimana perbezaannya.

Asal

Brie adalah salah satu keju Perancis yang paling kuno dan telah terkenal sejak Zaman Pertengahan. Dan selalu, itu dianggap keju raja. Ratu Margot dan Henry IV adalah peminat besar brie. Duke Charles of Orleans (anggota keluarga kerajaan Valois dan salah seorang penyair terkemuka di Perancis) menyampaikan sepotong brie kepada wanita istananya. Dan Blanca dari Navarre (yang sama dengan Countess of Champagne) sering mengirim keju ini sebagai hadiah kepada Raja Philip Augustus, yang senang dengannya..

Brie mendapat namanya sebagai penghormatan kepada wilayah Perancis Brie, yang terletak di wilayah tengah Ile-de-France berhampiran Paris. Di sinilah keju ini pertama kali dibuat pada abad ke-8. Tetapi Camembert mula dibuat seribu tahun kemudian - pada akhir abad ke-17 - awal abad ke-19.

Desa Camembert di Normandy dianggap sebagai tempat kelahiran Camembert. Legenda mengatakan bahawa Camembert pertama dimasak oleh petani Marie Arel. Semasa Revolusi Perancis Besar, Marie diduga menyelamatkan dari kematian seorang bhikkhu yang bersembunyi dari penganiayaan, yang dengan rasa syukur mengungkapkan kepadanya rahsia membuat keju ini hanya diketahui olehnya. Dan keju ini hanya mempunyai hubungan tidak langsung dengan brie.

Saiz dan pembungkusan

Brie paling sering dibentuk menjadi kek bulat besar dengan diameter hingga 60 sentimeter atau kepala kecil hingga 12 sentimeter.Cembembert dibuat hanya dalam kek bulat kecil berdiameter hingga 12 sentimeter. Oleh itu, brie dapat dijual baik dalam bentuk kepala kecil dan dalam segitiga yang dibahagi, tetapi Camembert yang sebenarnya hanya boleh menjadi keseluruhan kepala, yang biasanya dikemas dalam kotak kayu bulat. By the way, camembert boleh dibakar dengan segera.

By the way, mengenai penaik. Camembert lebih gemuk daripada brie. Oleh itu, ia mencair dan mencair lebih cepat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa proses pengeluaran, krim ditambahkan ke brie dan camembert, tetapi dalam perkadaran yang berbeza (camembert mengandungi 60% lemak susu, brie hanya 45%). Di samping itu, semasa pengeluaran, kultur asid laktik diperkenalkan ke Camembert lima kali, dan ke brie hanya sekali. Itulah sebabnya Camembert mempunyai bau dan rasa yang lebih jelas, dan rasa brie lebih lembut dan lembut..

Warna, rasa dan aroma

Brie dicirikan oleh warna pucat dengan warna kelabu. Brie mempunyai aroma halus, bahkan mungkin dikatakan elegan, dengan aroma hazelnut. Brie muda mempunyai rasa ringan dan lembut, dan ketika masak, pulpa menjadi pedas. Semakin nipis brie, semakin tajam keju. Makan brie adalah yang terbaik ketika berada pada suhu bilik. Oleh itu, anda perlu mengeluarkannya dari peti sejuk terlebih dahulu..

Inti Camembert ringan, kekuningan. Rasanya lebih berminyak, Camembert matang yang kuat biasanya mempunyai "bahagian dalam" cair (ini jauh dari selera semua orang, tetapi keju ini dianggap paling berharga). Keju ini terasa lembut, sedikit pedas dan sedikit manis..

Tetapi bau kammbert lebih pelik. Ia boleh dikeluarkan dari lembu, cendawan atau rumput kering - semuanya bergantung pada proses penuaan dan penyimpanan keju. Bukan apa-apa bahawa penyair dan penulis prosa Perancis Leon-Paul Fargue pernah menggambarkan aroma Camembert sebagai "bau kaki Tuhan.".

Bagaimana brie berbeza dengan Camembert

Brie dan Camembert: perbezaan antara varieti keju

Walaupun banyak negara mempunyai resipi unik mereka sendiri untuk membuat keju, sebilangan kecil dari mereka menjaga rahsia dan keanehan mereka dengan semangat dan hati-hati seperti Perancis..

Berkat pelbagai jenis, kepintaran luar biasa, dan pelbagai rasa dan aroma yang tersedia, keju Perancis telah menjadi sangat meluas di seluruh dunia, dan menjadi bangga di meja di negara kita. Beberapa yang paling popular dan meluas adalah jenis seperti brie dan camembert. Kedua-dua jenis ini secara tradisional disebut sebagai jenis keju yang paling lembut..

Perlu diingat bahawa orang yang jahil mungkin mengaitkannya dengan satu jenis jika dia tidak cukup berhati-hati ketika menganalisis rasa dan aroma. Harus diingat bahawa orang Perancis secara tradisional mengetahui secara tulus semua keunikan dan keunikan setiap jenis keju ini. Walaupun terdapat persamaan objektif, terdapat sebilangan besar ciri yang dapat ditunjukkan oleh sekeping Camembert, di antara potongan brie yang sama.

Untuk menghargai sepenuhnya ciri dan ciri setiap jenis produk ini, pertama sekali, perlu menentukan ciri unik masing-masing.

Brie adalah keju yang agak lembut dan susu lembu digunakan sebagai bahan mentah. Tanpa keraguan, keju jenis ini boleh disebut paling popular di Perancis sendiri. Perlu diingat bahawa resepnya sangat kuno. Ini adalah hasil dari banyak eksperimen tuan dengan komposisi dan ciri pembuatannya yang dilahirkan oleh Camembert..

Yang terakhir ini juga lembut dan juga dibuat dari susu lembu. Sejarahnya bermula sejak lama dahulu dengan standard manusia, tetapi untuk keju, lebih dari satu abad bukanlah jangka masa yang lama. Adalah diterima bahawa Camembert diciptakan pada akhir abad ke-19. Walaupun begitu, terdapat legenda di kalangan orang Perancis bahawa sebenarnya keju jenis ini muncul seratus tahun sebelumnya..

Sekiranya kita bercakap mengenai penampilan umum setiap keju ini, Brie nampaknya merupakan bahan yang agak lembut yang mempunyai ciri warna kelabu-putih. Keraknya cukup keras dan kering, sementara berwarna putih dengan garis kemerahan. Seperti keju yang baik, ciri khas acuan keju dikekalkan.

Bentuk pengeluaran tradisional adalah sejenis kek bulat dengan diameter 30 hingga 60 cm. Lebih-lebih lagi, kepingan keju itu sendiri agak tipis, kerana ketebalannya yang besar tidak akan membiarkannya mengekalkan bentuknya yang sesuai. Biasanya keju seperti itu tidak boleh lebih tebal daripada 5 cm, dan lebih kerap anda dapat menjumpai kek rata dengan tinggi tiga. Sudah tentu, seperti setiap produk, rasa adalah perkara utama..

Setiap orang yang mencubanya akan melihat warna tertentu, kelembutan yang melampau dan pada masa yang sama ada rasa pedih. Secara tradisional, Bree berbau seperti kacang hazel. Perlu diingatkan bahawa kepedihan dengan cara yang paling langsung bergantung pada ketinggian roda keju itu sendiri, serta waktu pematangannya. Sekiranya anda memilih kek yang cukup nipis, jangan terkejut jika sedikit lebih tajam, lebih tebal.

Warna Camembert berkisar dari putih hingga berkrim ringan. Sudah tentu, seperti pendahulunya, ia mempunyai ciri kerak yang agak keras, di permukaannya terdapat cetakan yang mulia.

Camembert juga berbeza, bersama dengan kelembutan dan ketajaman, dengan rasa manis tertentu. Setiap gourmet akan menghargai ciri khas aroma cendawan yang berasal dari dirinya. Saiznya tetap tegas. Semua jenis Camembert dibuat dalam bentuk lingkaran berdiameter 11 cm, dengan tinggi tiga sentimeter.

Camembert secara tradisional adalah jenis keju yang sedikit lebih gemuk. Kandungan lemaknya sekitar seperempat lebih tinggi daripada brie..

Perlu diingatkan bahawa keju ini tidak mempunyai ciri khas. Berkat cetakan khas yang tumbuh di permukaan keras, Camembert dicirikan oleh rasa yang lebih pedas, serta aroma cendawan yang khas. Sekiranya anda menghidu kerak brie, maka akan berbau sedikit ammonia, dan hampir tidak mempunyai rasa.

Perlu diingat bahawa brie bukanlah sejenis keju yang boleh dihasilkan tanpa mengira musim semasa. Ia berfungsi hampir sama tanpa mengira musim panas dan sejuk..

Bagi Camembert, penyediaannya dalam keadaan cuaca panas sangat rumit. Itulah sebabnya hampir tidak ada Camembert yang dibuat pada pertengahan musim panas..

Anehnya, Camembert adalah produk yang menekankan kualitinya. Ia dibungkus secara tradisional dalam kotak kayu jenis khas. Di dalamnya dia pergi ke jarak paling jauh. Pada masa yang sama, brie dicirikan oleh pembungkusan konvensional.

Keju Brie dan Camembert: adakah perbezaan antara varieti ini

Melihat keju Camembert dan Brie, hampir mustahil untuk melihat perbezaan di antara mereka. Kedua-dua jenis ini berasal dari Perancis. Kedua-dua varieti ditutup dengan kerak berjamur putih di atasnya, dan rasanya sangat serupa. Apakah perbezaan antara keju Brie dan Camembert? Mari kita fikirkan bersama.

Persamaan dan perbezaan antara keju

Camembert adalah keju yang lembut dan kadang-kadang separa keras. Mengikut resipi tradisional, keju dibuat dari susu lembu. Brie juga merupakan wakil keju lembut yang terkenal dan juga terbuat dari susu lembu..

Tetapi berbeza kerana resipi keju ini dikembangkan dan dilaksanakan sebelum pengeluaran Camembert bermula. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan orang dan pembuat keju menganggap Brie sebagai sumber utama jenis keju kedua..

Teknologi hampir serupa digunakan dalam penyediaan kedua-dua jenis. Dan acuan yang menutupi kepala keju kelihatan seperti kulit yang lebat.

Kandungan lemak keju

Resipi klasik untuk membuat Brie melibatkan penggunaan krim, dan ramuan ini tidak terdapat dalam resipi saudara. Oleh itu, kandungan lemak dari jenis keju yang dipertimbangkan adalah berbeza:

  • Bree - 60%;
  • Camembert - 45%.

Isipadu masam

Kedua-dua jenis keju berbeza dalam spesifik pengenalan ragi:

  1. Dalam proses pengeluaran Camembert menggunakan leavens keju yang kuat. Mereka diperkenalkan secara berperingkat - mengikut resipi klasik 5 kali.
  2. Apabila Brie disiapkan, ragi keju ditambah sekali. Hasilnya, adalah mungkin untuk mendapatkan produk yang dicirikan oleh rasa dan aroma yang lebih ringan..

Penampilan keju

Warna Camembert berkisar dari putih hingga gading dengan pelbagai warna. Dengan warna dan ketepuan, adalah mungkin untuk menentukan tempoh pematangan keju: semakin gelap warna, semakin lama keju itu matang di rak kedai. Warna acuan yang dimaksudkan selalu berwarna putih..

Brie, pada gilirannya, hampir selalu mempunyai warna krim putih kelabu. Kerak keju yang berkulat, walaupun hampir selalu berwarna putih, sering ditutup dengan jalur kemerahan..

Rujukan! Cap keju Brie yang berkulat lebih keras, sedikit rapuh, sementara Camembert mempunyai sentuhan yang lembut dan menyenangkan.

Warna keju di dalam

Di dalamnya, keju Brie berwarna putih, kadang-kadang berwarna berkrim. Camembert mengambil warna kuning semasa pengeluaran. Tetapi warna produk siap berbeza-beza kerana spesifikasi bahan mentah - semuanya bergantung pada jenis dan kualiti susu.

Rasa dan bau

Camembert mempunyai rasa lembut dan manis, dan aroma produk samar-samar menyerupai champignons segar. Menurut ulasan dari banyak orang dan pembuat keju, produk siap dari pelbagai ini dapat menghasilkan rumput kering, tanah, aspal dan kandang dengan lembu.

Dan ini adalah fakta yang cukup disahkan. Oleh itu, bau keju yang tepat bergantung pada bagaimana produk dihasilkan. Dan bagi mereka yang pertama kali merasakan Camembert, aroma seperti itu dapat menakutkan.

Rasa Brie lebih halus - rasanya cukup pedas, masin, menggabungkan kelembutan dan rempah ringan. Ciri yang terakhir sangat bergantung pada masa pematangan keju dan ukuran kepalanya: silinder besar tinggi dicirikan oleh rasa halus, bukan kepala yang lebih kecil.

Adapun aroma, Bree memiliki aroma hazelnut. Tetapi kerak berbau seperti amonia, yang juga menghalau pada rasa pertama produk.

Tudung Brie yang berkulat adalah rasa yang netral, di Camembert rasanya lebih ketara - pedas, dengan aroma cendawan.

Di samping itu, menurut resipi, Brie sering ditambah dengan ramuan, kacang dan buah kering, dan Camembert hampir selalu dihasilkan dalam bentuknya yang tulen..

Memperhalusi

Istilah ini difahami sebagai proses penuaan buatan yang mana keju mengalami kematangan sepenuhnya. Menurut teknologi klasik, Bree tidak berumur. Camembert, pada asalnya, disimpan selama 6-8 minggu di rak di tempat simpanan.

Ciri-ciri lain

Selain perbezaan yang dijelaskan, jenis keju yang dipertimbangkan juga berbeza dari segi bentuknya. Kepala Camembert, pada asalnya, selalu mempunyai ukuran dan bentuk yang sama: tingginya 30 mm dan diameternya 110 mm. Berat, sekeping seperti 240-250 gram.

Sebaliknya, ukuran Brie boleh berbeza: tinggi kepala dan ukuran diameter bergantung pada bagaimana keju dihasilkan. Ketinggian kepala kepelbagaian ini berkisar antara 3-5 cm, dan diameternya berukuran 30-60 cm.

Oleh itu, jika terdapat bulatan keju yang besar dan rata dengan cetakan putih pada kotak paparan, maka dengan kebarangkalian 90% itu adalah Brie. Selain itu, dalam bentuk, Brie dapat memiliki kontur yang sedikit bujur, dan Camembert selalu kayu bulat rata..

Brie, tidak seperti Camembert, disimpan dengan baik di dalam peti sejuk, tanpa kehilangan rasa yang sangat baik, dan konsistensi produk tidak berubah. Tetapi salinan kedua membeku di dalam peti sejuk dan memerlukan manipulasi tambahan sebelum disajikan..

Di samping itu, Brie dihasilkan sepanjang tahun, sementara Camembert hanya dibuat antara bulan September dan Mei..

Memudaratkan dan menguntungkan

Camembert mengandungi sebilangan besar asid amino penting. Oleh kerana sifat ini, varieti ini sering dimasukkan dalam diet mereka yang selalu terdedah kepada tekanan dan tekanan - keju membantu mengembalikan kekuatan.

Komposisi varietas yang dimaksudkan juga mengandung fosfor, kalsium dan kalium, menjadikannya sangat popular untuk arthrosis, artritis, kecederaan yang berkaitan dengan patah anggota badan. Ia juga dianjurkan selama masa akil baligh seorang kanak-kanak, ketika tubuh sedang aktif berkembang, secara berkala memerlukan pengisian kalsium dan nutrien lain, unsur surih.

Tidak seperti jenis keju biru yang lain, Camembert dibenarkan dimakan dengan intoleransi laktosa, kerana ia mengandungi dalam jumlah minimum. Tetapi semasa penyusuan dan kehamilan, produk seperti itu masih harus ditinggalkan, kerana boleh memprovokasi perkembangan listeriosis, penyakit berjangkit. Produk tenusu ini tidak digalakkan dan jika berat badan berlebihan.

Barisan Bree hampir sama dengan abangnya. Selain itu, ia juga tepu dengan vitamin A, yang memperbaiki keadaan kulit dengan mensintesis kolagen, dan juga memperkuat penglihatan. Vitamin B juga terdapat di dalamnya - ia menormalkan keadaan sistem saraf dan kardiovaskular, secara aktif memerangi insomnia dan mengisi badan dengan kekuatan.

Brie bebas laktosa, jadi penghidap alergi dibenarkan makan keju. Walau bagaimanapun, produk tersebut tidak boleh dimasukkan ke dalam diet kanak-kanak di bawah umur 10 tahun, wanita hamil dan wanita yang sedang menyusui..

Penting! Pengambilan keju biru setiap hari ialah 50 gram. Tanpa melebihi had yang ditentukan, produk yang dimaksudkan tidak akan membahayakan tubuh!

Camembert dalam masakan

Keju jenis ini dicirikan oleh peratusan lemak yang agak tinggi, oleh itu, jatuh ke ruang dengan suhu rendah untuk jangka masa yang panjang, ia mengeras, kehilangan ciri-ciri yang luar biasa.

Atas sebab inilah sebelum menghidangkan Camembert di atas meja, mesti diberi sedikit masa untuk berbaring di tempat yang hangat..

Nasihat! Sebelum memotong dan menghidangkan Camembert ke meja, biarkan kembali ke suhu bilik selama 30-40 minit. Ini akan membolehkan anda mendedahkan rasa dan aroma keju dengan lebih mendalam..

Keju dipotong menjadi segmen, kiub atau kepingan. Ia sesuai dengan jenis keju ini dengan produk seperti:

  • buah - epal, strawberi, pisang, pir, raspberi, lingonberi;
  • sayur segar;
  • daging ketam, makanan laut;
  • kacang;
  • rempah - mustard, kayu manis, jintan.

Salad dan makanan ringan yang lazat disediakan berdasarkan varieti yang dimaksudkan. Dan beberapa kursus kedua boleh disediakan dengan jenis keju yang dimaksudkan..

Penting! Semasa memilih resipi untuk memasak hidangan menggunakan keju Camembert, pastikan untuk diingat bahawa produk tenusu ini dilarang untuk digunakan oleh kanak-kanak di bawah 10 tahun.

Sebagai wakil keju cetakan putih yang cerah, ia adalah komponen yang sangat baik dari plat keju yang terkenal dan disukai. Walaupun asalnya elit, Camembert cukup sesuai untuk membuat sandwic panggang biasa atau sebagai asas untuk pai..

Sekiranya kita bercakap mengenai kombinasi keju dengan minuman beralkohol, maka ia sesuai dengan wain merah atau sari.

Brie dalam masakan

Brie sesuai dengan kacang, buah-buahan dan hanya baguette segar. Banyak gourmet menggabungkan pelbagai ini dengan jem ara, madu, atau minuman ringan berry..

Brie, seperti Camembert, digunakan untuk membentuk piring keju. Almond, kacang gula dan keropok rangup harus dihidangkan bersama hidangan ini. Champagne berjalan lancar dengan Brie. Wain putih, cider dan bahkan bir juga keju yang enak. Untuk minuman ringan, jus epal berfungsi dengan baik dengan Bree..

Penting! Apabila memilih apa yang harus dimakan keju, penting untuk memahami bahawa rakannya tidak boleh mengganggu rasa produk utama.

Adakah terdapat perbezaan harga

Kos Brie sebenar berbeza dari 1,700 hingga 3,000 rubel setiap 1 kg produk. Kenaikan harga sangat bergantung pada pengeluar dan spesifik proses teknologi.

Camembert paling kerap dijual dalam kepingan pra-bungkus 100-200 gram. Sekurang-kurangnya ini adalah produk asal. Kos Camembert berbeza dari 300 hingga 2000 rubel. Perbezaan harga seperti itu bergantung pada kualiti bahan mentah: dalam kes pertama, pengeluar menggunakan bahan mentah sebahagiannya bukan semula jadi, dan yang kedua, keju hanya disediakan dari produk semula jadi..

Pada pandangan pertama, Brie dan Camembert hampir sama antara satu sama lain, baik dari segi penampilan dan rasa. Tetapi perbezaan antara mereka masih ada:

  1. Bubur keju Brie berwarna kelabu putih, dan Camembert lebih bervariasi dalam warna - dari putih salji hingga kuning.
  2. Bree bau seperti kacang hazel, dan Camembert berbau seperti cendawan.
  3. Camembert mempunyai dimensi tetap kepala keju bulatan, dan Brie berbeza antara satu sama lain dari segi ketebalan dan ukuran diameter.
  4. Brie adalah keju yang lebih gemuk daripada Camembert.
  5. Keju Brie mempunyai topi berjamur yang berbau amonia, dan rasanya netral. Berwarna, berwarna putih dengan garis merah halus. Kerak Camembert berwarna putih, dan rasa dan baunya lebih kuat - pedas, dengan aroma champignons.

Sekarang anda tahu bagaimana jenis keju yang dimaksudkan berbeza. Nah, ragam mana yang harus dipilih untuk dirasakan bergantung pada pilihan.!

"Keju Raja" dan "Kaki Tuhan", atau apa perbezaan antara Brie dan Camembert?

Tempat kelahiran keju Brie dipanggil bandar Meaux, yang terletak berhampiran Paris.

Resipi keju yang mendahului brie moden diketahui oleh Gaul, nenek moyang Perancis moden, jauh sebelum yang terakhir ditakluki oleh orang Rom. Ini dibuktikan oleh sumber bertulis dan penemuan arkeologi..

Namun, Brie pertama kali disebut dalam catatan sejarah maharaja Frank Charlemagne. Menurut dokumen itu, pada tahun 774, Charlemagne berhenti di daerah Mo, di mana penduduk tempatan merawatnya dengan keju lembut yang terbuat dari susu lembu, yang namanya sudah terkenal ketika itu. Penguasa menyukai makanan istimewa ini.

Keturunan Charlemagne - orang Carolingians - dan wakil-wakil dinasti pemerintah Perancis yang seterusnya, mengikuti teladan pendahulunya yang hebat, juga sangat menghargai rasa keju Brie. Salah seorang penguasa malah mengorbankan nyawanya untuk menyukai keju!

Inilah bagaimana ia berlaku: Maharaja Louis XVI, yang digulingkan semasa Revolusi Perancis Besar tahun 1789, cuba melarikan diri dari negara itu bersama keluarganya.

Berhampiran bandar Mo, maharaja untuk sementara waktu melupakan bahaya fana yang mengancamnya dan tidak dapat menahan godaan untuk mencuba makanan kegemarannya pada akhirnya. Dia meminta untuk menghentikan gerabak dan keluar ke kampung.

Semasa mencicipi keju, Louis ditangkap, kemudian dibawa ke Paris yang memberontak dan setelah beberapa ketika dihukum mati atas tuduhan cuba membunuh kebebasan negara Perancis dan keamanan negara.

Namun, tidak semua yang ada dalam legenda ini harus diambil berdasarkan kepercayaan. Sebagai contoh, diketahui bahawa Louis ditahan dan ditangkap di Varena (Lorraine), yang terletak 210 kilometer dari kampung Mo.

Walaupun begitu, legenda itu masih beredar di kalangan penduduk kampung Mo dan sekitarnya. Fakta bahawa semasa Revolusi Perancis Besar keju Brie diakui sebagai produk nasional, seperti itu, melengkapkannya - mulai sekarang ia tidak lagi menjadi makanan istimewa raja dan menjadi milik seluruh negara.

Camembert dan brie: apa perbezaannya?

Kedua-dua Camembert dan Brie adalah keju separa lembut, teknologi penyediaannya serupa. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan yang ketara..

  1. Ragi

Sebilangan besar keju Camembert terdiri daripada ragi keju yang kuat.

Sourdough ditambahkan ke keju Brie hanya sekali, hasilnya memperoleh aroma halus dan aroma ringan.

  1. Penampilan

Keju Brie berdiameter lebih kecil daripada Camembert, tetapi lebih tebal. Diameter Camembert tidak berubah, kerana keju ini dijual dalam pembungkusan bulat berjenama, dan beratnya selalu 250 g.

  1. Warna keju dari bahagian

Keju Brie berwarna putih melintang, sementara camembert biasanya hampir berwarna kuning. Pada masa yang sama, kerak putih Camembert memiliki struktur baldu halus, sementara kerak keju brie yang matang keras dan rapuh..

  1. Memperhalusi (petikan).

Brie tidak memerlukan penuaan, sementara Camembert sebenar berumur 6 hingga 8 minggu.

  1. Kegemukan

Salah satu ramuan dalam keju brie adalah krim. Mereka menjadikan keju berlemak. Tiada krim yang ditambahkan ke Camembert..

Pesan kanape dengan keju brie

Keju Brie dengan kacang-kacangan, buah-buahan dan herba hanyalah gabungan yang sangat baik.

Dengan pilihan bahan yang tepat, makanan istimewa Perancis yang indah tidak akan hilang, tetapi hanya memperoleh rasa baru, yang memungkinkan untuk menggunakan keju dalam penyediaan hidangan pencuci mulut. Kami menjemput anda untuk yakin dengan ini dengan memesan kanape keju brie dengan anggur, kacang mete dan arugula dalam cawan mini.

Apakah perbezaan antara keju camembert dan brie

Apa itu Camembert dan Brie

Camembert adalah keju lembut yang terbuat dari susu lembu. Sejarah keju yang terkenal ini hanya bermula pada akhir abad ke-19. Namun, menurut satu legenda, produk seperti itu muncul seabad lebih awal dari tarikh di atas..

Brie adalah keju lembut yang terbuat dari susu lembu. Ini adalah keju nombor 1 di Perancis. Dia dianggap sebagai "bapa" Camembert. Brie adalah salah satu keju Perancis tertua.

Perbezaan antara camembert dan brie cheese

Camembert adalah keju lembut dengan warna mulai dari krim lembut hingga putih. Keju ini ditutup dengan kerak putih apak. Rasa lembut, pedas, manis, memancarkan aroma cendawan segar - champignons. Ukuran bulatan Camembert tepat. Tingginya 3 sentimeter dan diameter 11 sentimeter.

Camembert adalah keju berlemak. Brie 25% lebih rendah lemak.

Brie adalah keju putih kelabu lembut yang ditutupi dengan kerak berkulat putih dengan garis kemerahan. Ia dibuat dalam bentuk "kek" dengan ketinggian yang berbeza (3-5 sentimeter) dan diameter (30-60 sentimeter). Brie mempunyai rasa pedas, sangat halus dan sedikit pedas, memancarkan hazelnut.

Camembert dan brie berkerak kerana acuan keju khas. Kerak keju Brie hampir tanpa rasa dan beraroma amonia, sementara Camembert mempunyai aroma cendawan yang ketara dan rasa pedas..

Keperitan keju brie boleh bergantung pada ketinggian bulatannya dan waktu pematangannya: "kek" tebal akan jauh lebih pedas daripada yang nipis.

Pengeluaran keju Brie boleh dilakukan secara praktikal pada bila-bila masa sepanjang tahun. Camembert agak sukar dibuat dalam keadaan cuaca panas, dan oleh itu pengeluarannya ditangguhkan untuk tempoh musim panas.

Tanda khas keju Camembert adalah kemasannya, yang merupakan kotak kayu kecil. Terima kasih kepadanya, produk ini dapat diangkut dalam jarak yang cukup jauh. Bree tidak dibungkus dengan cara ini.

Kesimpulannya, kita dapat menyimpulkan bahawa perbezaan antara keju Camembert dan brie adalah seperti berikut:
- Camembert berbau seperti cendawan, dan bau brie seperti kacang hazel;
- Pulpa camembert tersedia dalam semua warna terang dan putih, sementara untuk keju brie berwarna putih dengan warna kelabu;
- Camembert mempunyai ukuran roda keju yang tetap, dan kepala brie berbeza dengan diameter dan ketebalan;
- Camembert adalah keju yang lebih gemuk daripada brie;
- kerak camembert yang berkulat berwarna putih, dengan rasa dan bau champignon yang tajam;
- keju brie mempunyai kerak putih dengan garis kemerahan, ia mempunyai bau ammonia dan tidak mempunyai rasa yang jelas;
- Camembert dibuat dari bulan September hingga Mei, dan keju Brie dibuat sepanjang tahun;
- Camembert sebenar mesti dibungkus dalam kotak kayu kecil.