Ikan trout. Gaya hidup dan habitat ikan trout

Ikan trout adalah salah satu wakil keluarga salmon yang paling indah. Tubuhnya dipenuhi dengan bintik-bintik pelbagai warna, yang membuatnya menonjol daripada wakil lain.

Trout dibina dengan padat dan kelihatan agak besar. Tidak lama dahulu, telah menjadi modis untuk membiakkan ikan ini di takungan buatan untuk penjualan selanjutnya. Batang trout dimampatkan, sisik disusun mengikut urutan tertentu. Muncungnya kusam dan mungkin kelihatan terpotong.

Berbanding dengan badan, kepala benar-benar tidak berkadar, ia adalah urutan besarnya lebih kecil daripada yang sepatutnya. Gigi ikan tajam dan besar, terletak di barisan bawah. Bajak hanya mempunyai 3-4 gigi yang tidak teratur.

Spesies ikan trout

Terdapat tiga jenis ikan trout:

  • Aliran;
  • Ozernaya;
  • Pelangi.

Trout coklat boleh tumbuh lebih dari setengah meter dan mencapai 12 kilogram pada usia 10 tahun. Ini adalah ahli keluarga yang besar. Tubuh memanjang, ditutup dengan sisik yang sangat kecil tetapi lebat. Mempunyai sirip kecil. Mulutnya yang besar ditutup dengan banyak giginya.

Ikan trout mempunyai badan yang lebih kuat daripada subspesies sebelumnya. Kepala dimampatkan, garis lateral jelas kelihatan. Ia dibezakan dengan warnanya: punggung berwarna coklat-merah, dan sisi dan perut berwarna keperakan. Kadang-kadang anda dapat melihat bintik hitam di atasnya..

Menurut saintis, trout pelangi tergolong dalam air tawar. Badan cukup panjang dan bertambah berat sehingga 6 kilogram. Timbangannya sangat kecil. Ia berbeza dengan yang lain kerana ia mempunyai garis merah jambu yang jelas di perut..

Dalam foto, trout pelangi

Habitat dan gaya hidup

Mengikut habitat, ikan dan ikan laut dibezakan. Perbezaan utama antara mereka adalah ukuran dan warna daging. Sea trout adalah ikan besar dengan daging merah gelap. Ia dijumpai dalam jumlah kecil di sepanjang Lautan Pasifik di Amerika Utara. Seperti disebutkan sebelumnya, ia dibezakan oleh ukurannya yang besar.

Ikan sungai merangkumi semua spesies ikan air tawar dalam keluarga ini. Habitat kegemaran mereka adalah sungai gunung, jadi terdapat banyak ikan ini di Norway. Ikan lebih suka air bersih dan sejuk sahaja. Ia sering dijumpai di tasik. Ikan ini tersebar di banyak takungan di Negara-negara Baltik, serta sungai-sungai yang mengalir ke Laut Hitam.

Lebih suka menjaga muara sungai, jeram, dan juga kawasan berhampiran jambatan. Di sungai gunung dia suka berhenti di kawasan kolam dan jeram gunung. Dari tasik, dia lebih suka air dalam dan sering terletak di dasar..

Ikan ikan merah lebih suka bahagian bawah berbatu. Sekiranya terdapat bahaya, ia mula bersembunyi di bawah batu dan akar pokok. Dalam cuaca panas, ikan trout dapat ditemui di dekat mata air dan mata air yang bersih..

Cara hidup ikan trout sungai diteliti dengan baik, kerana ikan ini sangat baik untuk memancing dan membiak. Setelah bertelur (pada musim sejuk), ikan berenang ke hilir dan biasanya berakhir di mata air dan pada kedalaman yang sangat tinggi. Akan sangat sukar untuk bertemu dengannya di permukaan sungai pada masa ini..

Makanan dan pembiakan ikan trout

Pemijahan adalah tempoh yang paling menarik dalam kehidupan ikan keluarga salmon - trout. Semasa bertelur, ikan dapat dilihat di permukaan takungan tempat ia tinggal. Dia akan memercik dan berenang dengan kelajuan yang luar biasa dengan cepat.

Permainan pacaran ini berlaku di permukaan sungai. Selepas mereka, individu termuda akan kembali ke habitat biasa mereka, dan selebihnya akan tinggal di sungai untuk meningkatkan populasi spesies mereka. Kesuburan pada ikan trout wanita tidak hebat. Trout mencapai kematangan sudah pada tahun ketiga kehidupan.

Larva menetas dari telur bertelur pada awal musim bunga. Pada mulanya, mereka tidak bergerak, tetapi tetap berada di dalam beg mereka, dan memakannya. Dan hanya setelah sebulan setengah, goreng mulai beransur keluar dari tempat perlindungan.

Dalam tempoh ini, mereka memakan larva serangga kecil. Dari saat ini, ikan trout mula tumbuh dengan cepat dan aktif dan panjangnya lebih dari 12 sentimeter dalam setahun. Kadar pertumbuhan goreng bergantung pada badan air di mana. Semakin besar takungan - semakin banyak makanan untuk ikan trout di dalamnya - semakin cepat ia tumbuh.

Di sungai kecil, anda tidak akan menjumpai ikan besar, biasanya mencapai ukuran 15-17 sentimeter. Ikan apa jenis ikan trout? Jawapannya mudah! Trout adalah ikan pemangsa. Krustasea, moluska, serangga dan larva mereka, serta ikan kecil berfungsi sebagai makanan bagi berbagai jenis ikan ini. Trout lebih suka memberi makan 2 kali sehari: pagi dan petang.

Telur ikan lain sering menjadi makanan enaknya. Menurut penyelidikan, ikan trout dapat memakan telur mereka sendiri jika tidak tersembunyi di bawah batu. Dan perwakilan terbesar bahkan boleh memakan tumbuh-tumbuhan atau tumbuh-tumbuhan spesies mereka sendiri..

Tumbuh ikan trout di takungan buatan

Sekiranya anda memutuskan untuk membiakkan ikan trout, maka anda harus memahami bahawa mengatur takungan untuk ikan seperti itu tidak mencukupi. Dilihat dari foto, ukuran ikan trout secara langsung bergantung pada air. Sekiranya anda membiakkan spesies ini di air laut, maka individu akan tumbuh dengan cepat dan akan besar, jika airnya segar, maka ikan akan kecil.

Air di takungan mesti sentiasa bersih dan sejuk. Anda tidak perlu mengambil air berklorin dalam keadaan apa pun. Klorin adalah racun untuk ikan trout. Dianjurkan untuk membiakkan ikan trout dalam sangkar - kerangka terapung logam yang melekat di pantai. Anda boleh meletakkan kandang di mana-mana takungan siap pakai: sungai, kolam. Trout dilancarkan dalam jumlah 500-1000 individu.

Trout tidak berkembang biak di kolam, jadi stok induk dihantar ke sana. Anda perlu memberi makan ikan dengan makanan semula jadi (sekurang-kurangnya 50%). Goreng dan juvenil mesti dijauhkan dari ikan besar, jika tidak boleh dimakan.

Anda boleh membeli ikan trout dari penternak di Internet di forum khusus. Jangan lupa bahawa ikan trout adalah ikan yang berharga dan kosnya tidak turun selama bertahun-tahun, tetapi sebaliknya hanya tumbuh. Harga ikan trout hidup antara $ 7 hingga $ 12 sekilogram, bergantung pada spesiesnya.

Trout sungai atau sungai

Trout sungai, dan nama yang tepat adalah trout brook biasa dalam bahasa Latin - Salmo trutta morpha fario, di kalangan nelayan, trout brook disebut pestle, ini adalah nama yang sangat tepat untuk ikan ini, ia diberikan kepadanya kerana fakta bahawa badan ikan ini dihiasi dengan warna merah, hitam dan kadang-kadang bintik putih. River trout, atau brout trout, adalah ikan air tawar dari keluarga salmon, berasal dari brown trout, bentuk ikan salmon laut anadromous yang dapat menyesuaikan diri dengan baik dengan kehidupan air tawar di sungai dan sungai. Ikan sungai jarang pergi ke laut, tetapi ia tidak tumbuh secara aktif dan intensif seperti spesies laut dari keluarga salmon.

Seperti apa rupa ikan trout sungai?

Trout sungai mempunyai badan yang besar dan memanjang, ditutup dengan timbangan kecil dan lebat. Kepala memanjang, tegak di depan dengan mulut besar, dan di rahang terdapat banyak gigi tajam kecil yang bengkok ke dalam. Sirip punggung agak tinggi, tetapi tidak panjang; di belakang sirip punggung, seperti semua salmonid, terdapat sirip adiposa kecil. Di bawah, di bahagian perut trout, terdapat dua sirip berpasangan dan sirip dubur yang kuat, melengkapkan strukturnya dengan ekor yang kuat dan kuat.

Seluruh trout sungai dirancang sedemikian rupa sehingga dapat dengan tenang berada di dalam air, dan mengatasi arus deras dan jeram di sungai dan sungai, dan pada masa yang sama dapat menangkap dan menyerang mangsanya dengan arus cepat. Ikan trout lebih bervariasi daripada spesies salmon lain, badan ikan dihiasi dengan bintik-bintik gelap dan merah, kadang-kadang dibatasi oleh pelek cahaya, kerana ini sering disebut alu-alik.

Biasanya di kawasan sungai terdapat bahagian belakang berwarna coklat gelap, sisi berwarna kelabu kekuningan, perutnya ringan, dengan warna kekuningan. Sirip punggung berwarna kelabu kekuningan dengan bintik-bintik, sirip dubur, sirip dada dan pelvis berpasangan lebih berwarna kuning atau berpasir, tepi anterior sirip dubur berwarna putih. Sirip ekor berwarna kelabu, kadang-kadang oren-kuning, tepinya berwarna jingga. Sirip adipose kadang-kadang mempunyai tempat oren atau merah jambu.

Warna badan keperakan hampir tidak pernah dijumpai di ikan trout sungai, ini adalah bagaimana spesies salmon lain seperti, seperti salmon Atlantik atau salmon. Warna trout sungai atau sungai boleh berbeza bergantung pada warna air dan tanah di sungai atau sungai, musim, bekalan makanan dan faktor lain. Juga diperhatikan bahawa dalam berbagai kondisi habitat dan pemakanan, daging sungai atau ikan sungai dapat berwarna putih, dan bisa berwarna merah jambu, seperti di kebanyakan salmonid. Ukurannya, ikan trout sungai bukanlah ikan besar, panjang 20-40 cm dan berat hingga 500 gram, spesimen yang lebih besar terdapat di sungai, sudah di perairan yang lebih tenang, di mana terdapat banyak makanan dan di mana ia tumbuh lebih cepat.

Tempat ikan trout sungai tinggal dan dijumpai

Trout sungai tinggal di mana-mana, di tempat yang sama dengan ikan trout dan subspesiesnya. Ia terdapat di sungai dan sungai Rusia, Karelia, Kaukasus dan wilayah lain, kecuali lembangan sungai Pechora, serta di sungai-sungai Eropah, Finlandia, Sweden, Norway dan negara-negara lain, dan di sungai-sungai Asia Kecil, Maghribi, Algeria, di sumber-sumber Efrat, sehingga sama di hulu Amu Darya. Trout sungai atau sungai tidak bergerak dan tidak berhijrah jauh.

Individu trout dewasa, segera setelah bertelur pada akhir musim gugur pada awal musim sejuk, pergi ke bahagian sungai yang dalam ke mata air musim bunga, dan di sana mereka memakan ikan kecil sepanjang musim sejuk. Dan pada musim bunga, dengan bermulanya banjir, ketika aliran air cair berlumpur masuk ke sungai, ikan trout meninggalkan tempat yang dalam. Sebaik sahaja pokok dan semak tumbuh hijau di tebing, serangga pertama muncul, ikan trout sungai mendekati habitat musim panas mereka di mana arus melalui air akan membawa lalat, berbagai serangga dan larva.

Spesimen ikan trout sungai yang besar, sendirian sepanjang musim panas, menempati tempat-tempat di dekat air terjun, dekat tebing curam, dekat pusaran air, serta di muara sungai dan sungai. Ikan sungai kecil suka tinggal di dekat jeram berbatu, dan di kawanan kecil berpindah dari satu tempat ke tempat lain sepanjang musim panas. Mereka biasanya dijumpai di belakang batu besar atau jisim tebal di bawah, di mana arus tidak begitu kuat dan membentuk eddies dan eddies kecil..

Ikan sungai semasa panas terik pada musim panas, ketika air di sungai menjadi terlalu panas, mereka pergi ke kawasan yang lebih sejuk, lebih dekat ke mata air dan tinggal di sana, dan jika tidak ada tempat seperti itu, mereka dapat naik ke dalam lubang, di mana mereka boleh jatuh ke dalam keadaan termal dan tidak bertindak balas kepada bunyi dan pergerakan luaran. Di negeri ini, trout brook dapat ditangkap dengan tangan kosong, walaupun dalam keadaan normal ia sangat berhati-hati dan pemalu, dan segera bergegas menutupi sedikit pun bunyi di dekat air.

Apa yang dimakan oleh ikan trout sungai?

Pertumbuhan trout sungai bergantung pada habitat dan banyaknya makanan di sungai. Trout tumbuh lebih cepat di sungai besar daripada di sungai dan sungai kecil. Di sungai kecil, biasanya ikan trout besar tidak dapat dijumpai, pada usia 3-4 tahun, beratnya hanya sekitar 100 gram. Tetapi di sungai hutan yang besar, di mana terdapat banyak serangga dan ikan kecil, ikan trout cukup besar, dan dapat mencapai jisim hingga 500 gram sudah pada usia dua tahun.

Larva serangga, krustasea kecil, lalat caddis, moluska kecil, serangga jatuh ke dalam air, ikan kecil, katak, berudu, dan kaviar ikan lain berfungsi sebagai makanan ikan trout sungai, dan bahkan telurnya sendiri, jika ditutup dengan buruk. Individu besar ikan trout sering tidak suka berpesta dengan anak mereka sendiri, dan makan ikan trout.

Trout biasanya memberi makan pada waktu pagi dan lewat petang. Sebilangan besar makanan diperoleh oleh ikan trout semasa angin kencang dan bertiup kencang, ketika sebilangan besar serangga ditiup ke sungai dari tumbuh-tumbuhan, semak dan pokok. Pada saat cuaca seperti itu, ikan trout sangat aktif dan berjalan hampir di permukaan, memakan serangga yang gugur, pada saat-saat seperti itu anda dapat menangkap ikan trout di sungai.

Mungkin kerana alasan ini, ikan trout lebih suka sungai dengan tumbuh-tumbuhan yang banyak di tebing, pokok dan pokok renek, di mana sebilangan besar serangga dapat dijumpai. Dan juga banyaknya tumbuh-tumbuhan pesisir menciptakan teduhan di atas air pada hari-hari cerah, di mana ikan trout dapat berlindung dari panas.

Pemijahan ikan atau sungai

Mampu berkembang biak dan bertelur, ikan trout sungai biasanya menjadi tahun ketiga kehidupannya, ia mencapai tahap kematangan seksual. Waktu pemijahan biasanya pada akhir musim luruh lebih dekat dengan musim sejuk, seperti di banyak salmonid, tetapi ia bergantung pada lokasi lokasi dari segi garis lintang, ketinggian dan suhu air. Lebih jauh ke utara tempat itu dan semakin sejuk airnya, pemijahan bermula pada pertengahan September. Dan dalam keadaan medan yang lebih rata, pemijahan ikan trout sungai beralih ke musim sejuk, dan berlaku pada bulan Januari, pada bulan Februari.

Brook trout bertelur pada suhu air sekitar 6 ℃ atau lebih, di sungai dan sungai di kawasan cetek dengan arus cepat dan dasar berbatu. Tepat sebelum bertelur, badan alu-aluan berubah warnanya dan menjadi lebih gelap dari warna kelabu yang kotor, bintik-bintik merah menjadi hampir tidak kelihatan, dan di beberapa mereka hilang sepenuhnya.

Proses pemijahan berlaku dengan cara yang sangat asli, betina trout menggali alur dan lubang di bahagian bawah dengan siripnya, di mana dia bertelur, lalu jantan akan menyuburkan telur dengan susu, dan betina kemudian menguburkan alur dengan kaviar dengan kerikil dan batu kecil dengan gelombang kuat ekornya. Kaedah pemijahan ini sangat praktikal, kerana dengan penanaman tanah secara berganda, ia dibersihkan dari kelodak dan pelbagai kekotoran berbahaya.

Meliputi telur dengan kerikil melindungi mereka dari dimakan lebih lanjut oleh ikan lain, dan pada masa yang sama selalu ada akses ke telur dengan air tawar yang diperkaya dengan oksigen untuk pengembangan embrio lebih lanjut. Memercikkan telur di atas dengan kerikil masih diperlukan agar tidak terbawa arus, kerana kelengkungan telur ikan sungai tidak bertahan lama, kira-kira 30 minit, dan kemudian dapat ditahan di tempat hanya secara mekanik, hanya ditaburkan dengan kerikil dan kerikil.

Menurut kajian oleh pakar ichthyologists, ikan trout tidak bertelur setiap tahun, tetapi setelah setahun. Kesuburan ikan trout sungai sangat rendah, jumlah telur dalam satu betina relatif kecil, biasanya dalam nisbah 2-3 telur per gram berat trout brook itu sendiri, kira-kira 200-1500 telur, masing-masing berdiameter 2,5-3,0 mm. Kadar kelangsungan hidup ikan trout adalah 2-5% dari jumlah berat telur, oleh itu, di banyak negara ikan ini dibiakkan secara buatan dan setiap tahun dibebaskan ke habitat semula jadi mereka, ke sungai dan sungai.

Larva trout menetas dari telur pada awal musim bunga dan bertahan lama, memakan zat dari kantung kuning telur. Setelah 4-5 minggu, goreng keluar dari tempat perlindungan dan mula aktif memakan larva serangga kecil. Trout muda tumbuh dengan pesat, dan sudah pada tahun pertama mencapai ukuran 10-12 cm dan lebih-lebih lagi, bergantung pada banyaknya makanan di sungai atau sungai.

Sungai trout

Buat pertama kalinya saya melihat ikan trout pada masa kanak-kanak, ketika saya dan ibu bapa saya pergi ke Kaukasus Utara. Ikan ini, atau lebih tepatnya sekumpulan ikan trout, meluncur di perairan Sungai Teberda yang jernih dan pantas.

Saya ingat bahawa matahari yang terang bersinar, air berkilau dengan silau, dan ikan kelihatan keemasan bagi saya. Beberapa hari kemudian kami pergi ke Dombay, dan saya melihat ikan trout di salah satu tasik gunung.

Trout adalah nama beberapa spesies air tawar dan bentuk ikan dari keluarga salmon, termasuk Pasifik, Atlantik dan arang.

Trout sebenar atau sungai - Salmo fario dan trout tasik - Salmo lacustris.

Trout, yang terdapat di sungai, dikenali sebagai "alu".

Trout rata-rata tumbuh dari 60 hingga 80 cm dan beratnya sekitar 5 kg. Tetapi trout paling kerap ditangkap dari 20 hingga 40 cm dan berat 400 hingga 600 g. Walaupun terdapat juga trout yang besar. Individu yang panjangnya lebih dari satu meter dan berat lebih dari 23 kg ditangkap.

Menariknya, badan trout lelaki lebih kecil daripada betina, tetapi kepalanya lebih besar..

Trout mempunyai moncong pendek, terdapat 2 baris gigi di mulut, yang diberikan kepadanya sekali dan seumur hidup, tubuh dimampatkan dari sisi.

Warna trout bergantung pada banyak faktor - musim, habitat, warna air dan bahagian bawah. Contohnya, di sungai-sungai dengan dasar gambut atau berlumpur, ikan trout lebih gelap, dan di air kapur lebih ringan dan lebih keperakan. Trout yang saya lihat nampaknya berwarna telus keemasan. Tasik lebih gelap daripada yang terdapat di sungai.

Tetapi selalunya bahagian belakang trout berwarna zaitun, sisinya berwarna kuning-hijau dengan bintik-bintik hitam bulat yang dikelilingi oleh perbatasan kebiruan. Walau bagaimanapun, bintik-bintik boleh berwarna putih atau merah..

Perut ikan berwarna putih keperakan, kadang-kadang dengan kilauan kekuningan atau keemasan. Sirip pelvis berwarna kuning.

Pada garis lateral dari 115 hingga 130 skala.

Ikan sungai mendiami hampir semua badan air di Eropah Barat. Tidak ada ikan trout di Jepun dan Amerika Syarikat.

Negara-negara Amerika telah menyesuaikan diri dengan ikan trout.

Di sini dia tinggal di sungai gunung dan di sungai yang mengalir ke laut Baltik, Putih, Caspian, Hitam dan Azov.

Trout sungai dan tasik menyukai air sejuk, jadi lebih banyak terdapat di sungai gunung, tasik dan sungai daripada di dataran. Trout tidak dapat dijumpai di takungan kotor, hanya di air bersih yang dipenuhi dengan oksigen.

Trout memakan serangga, larva serangga, moluska, krustasea, berudu, katak, kaviar ikan dan ikan lain seperti gobies dan ikan kecil. Boleh makan tikus kecil yang telah jatuh ke dalam air.

Trout bertelur pada bulan September-Mac, terutama secara intensif pada bulan Oktober-November, ketika suhu air turun di bawah –5 –6 С.

Betina bertelur di air cetek dengan tanah berbatu kerikil dan telur terkubur di dalam tanah. Seorang betina meludah dari 700 hingga 850 telur oren. Setiap telur berdiameter 6 - 6,5 mm.

Embrio dapat berkembang pada suhu yang sangat rendah, tetapi kemudian proses pengembangannya ditangguhkan. Jadi pada suhu di bawah + 2C, embrio berkembang 180-200 hari, pada suhu +6 dan di atas 60-65 hari.

Larva yang baru muncul panjangnya 2 - 2,5 cm. Pada mulanya mereka memakan kantung kuning telur yang ada. Kemudian mereka mula makan makanan kecil.

Sayangnya, kaviar trout dimakan oleh burbot dan abu-abu, sementara remaja dimakan oleh pike.

Trout memperoleh kira-kira 100 g dalam 2 tahun.
Trout mencapai akil baligh pada 3 tahun.
Trout hidup sehingga 11 - 12 tahun.

Di takungan buatan, di mana ikan trout dilindungi dari pemangsa dan mewujudkan keadaan yang baik, ikan memperoleh hingga 500 g pada usia 2 tahun.

Daging trout dianggap tidak hanya sihat, tetapi juga ramah lingkungan. Trout sungai mempunyai daging berwarna merah jambu atau putih. Ia mengandungi vitamin: A, semua vitamin kumpulan B, E, D, K, PP, asid lemak omega-3, protein, unsur mikro dan makro - kalium, kalsium, magnesium, natrium, nikel, tembaga, besi, mangan, zink, selenium, fosforus dan lain-lain. Pada masa yang sama, ikan trout mempunyai kandungan kalori rendah, hanya sekitar 90 kkal per 100 g produk.

Trout mengurangkan kandungan kolesterol berbahaya, meningkatkan imuniti, meningkatkan aktiviti otak, menguatkan saluran darah dan sistem saraf. Bahan yang terdapat dalam trout terlibat dalam metabolisme protein dan lemak, dalam pembentukan eritrosit, pengambilan glukosa.

Hidangan ikan trout dengan penggunaan mingguan berfungsi sebagai pencegahan aterosklerosis, onkologi.

Trout berguna untuk pesakit hipertensi dan orang yang menderita penyakit saraf, terdedah kepada kemurungan, kegelisahan. Makan trout mempunyai kesan yang baik pada kulit, menjadikannya lebih halus dan tidak mudah terkena cahaya matahari ketika panas, melindungi dari luka bakar.

Yang paling sedap adalah ikan trout yang tinggal di Armenia di Tasik Sevan.

Dalam masakan, ikan trout dianggap sebagai produk makanan istimewa. Dia mempunyai rasa yang sangat halus dan aroma yang menyenangkan..
Sudah tentu, ada baiknya jika ada peluang untuk memasak dengan ikan trout segar atau sejuk, tetapi kebanyakan kita masih berpuas hati.

Tidak boleh dicairkan dalam air, tetapi hanya pada suhu bilik..

Trout digunakan untuk merebus sup ikan, sup, bakar, panggang, goreng, asin, salai.

Ikan rebus

Anda perlu:

- 500 g trout;
- 5 g dill hijau;
- 10 g pasli;
- 1 daun bay;
- 1 sudu besar satu sudu pes tomato;
- garam, lada secukup rasa.

Kaedah memasak:

Kupas ikan, bilas, potong, tambahkan air sejuk, didihkan, kecilkan api hingga sederhana dan masak, reneh hingga lembut. 5-7 minit sehingga siap garam, lada, masukkan daun salam, pes tomato dan dill dan pasli cincang halus.

- 1 trout sederhana;
- 1/2 jus lemon;
- 1 sudu teh madu;
- garam, lada secukup rasa.

Kaedah memasak:

Campurkan garam, lada, tuangkan jus lemon, tambah madu, kacau rata dan griskan trout yang telah dicuci dengan campuran yang dihasilkan.

Biarkan ikan selama 10 minit, bungkus dengan kerajang dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan hingga lembut, selama kira-kira setengah jam.

Kemudian keluarkan, buka, biarkan sejuk dan hidangkan bersama ramuan herba.

Trout dengan sayur-sayuran

- 1 trout sederhana;
- 1-2 bawang;
- 500-600 g tomato;
- 2-4 ulas bawang putih;
- jus 1 lemon;
- 15 g pasli;
- 10 g hijau dill;
- minyak sayuran;
- garam, lada secukup rasa.

Cincang bawang dan goreng dalam kuali dalam minyak sayuran hingga telus, masukkan tomato, cincang menjadi kepingan, pasli cincang dan dill, reneh selama kira-kira 15 minit di bawah penutup dengan api kecil. Lada garam.

Garam dan lada ikan trout yang telah dicuci, taburkan dengan jus lemon. Letakkan bawang putih yang dihancurkan di lapisan yang sekata.

Tuangkan sedikit minyak sayuran di bahagian bawah brazier, masukkan ikan trout, di atas sayur dari kuali dan reneh di dalam ketuhar yang telah dipanaskan sehingga ikan trout dimasak, kira-kira setengah jam.

Trout dengan champignons

- 1 trout sederhana;
- 250-300 g champignon;
- 2 biji bawang;
- 30 g keju keras;
- 100 g krim masam;
- 30 g pasli;
- 2 keping daging asap nipis;
- 1 biji telur;
- 2 sudu besar sudu serbuk roti;
- mentega;
- garam, lada secukup rasa.

Gosokkan trout yang telah dicuci dengan garam dan lada di bahagian luar dan dalam. Bilas sampanye. Potong bahagian ketiga cendawan, campurkan dengan keju parut, pasli cincang, telur dan serbuk roti. Musim dengan garam, lada dan isi ikan.

Letakkan ikan trout di bahagian bawah pinggan cetek, minyak dengan mentega. Taburkan dengan potongan daging asap nipis, di atas dengan cendawan, cincang menjadi kepingan besar dan bawang cincang.

Musim krim masam dengan garam, lada dan tuangkan ke atas ikan trout. Tutup dengan kerajang di atas dan bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan, kira-kira 25 minit.

Trout dengan keju

- 400-500 g trout fillet;
- 50-60 g keju;
- 1 biji bawang;
- 5 g pasli;
- 5 g dill hijau;
- minyak sayuran untuk menggoreng;
- 2 dengan sesudu krim masam;
- tepung;
- garam, lada secukup rasa.

Bilas fillet, potong, garam, lada, sejukkan selama 1 jam.

Celupkan tepung dan goreng dalam minyak sayuran, letakkan pada loyang yang sudah berminyak, minyak dengan krim masam.

Dalam kuali di mana fillet digoreng, goreng bawang, potong cincin hingga merah jambu, dan letakkan di atas ikan trout. Taburkan dengan keju parut di atas dan taburkan dengan ramuan cincang. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 20 minit.

Pai Trout

- 500 g adunan ragi;
- 1 trout sederhana;
- 1-2 bawang;
- 20 g pasli;
- mentega;
- garam, lada secukup rasa.

Gulungkan doh dalam lapisan 1 cm dalam bentuk kek bujur.

Masukkan trout yang telah dicuci, lada, garam, tutup dengan cincin bawang, taburkan dengan pasli cincang. Letakkan beberapa keping mentega sejuk di atas. Sambungkan hujung pasli yang bertentangan dan cubit.

Biarkan kek selama 20 minit, tusuk bahagian atas dan sisi dengan garpu dan letakkan di dalam ketuhar yang telah dipanaskan. Bakar hingga lembut, kira-kira satu setengah jam. Periksa kesediaan dengan pisau atau tusuk gigi.

Habitat pelbagai spesies ikan trout

Trout adalah ikan yang agak enak dan sangat sihat, yang menjadikannya sangat menarik untuk memancing dan memasaknya. Trout hidup di perairan, masin dan segar, dan terdapat di laut, sungai dan lautan, bergantung pada jenis ikan trout. Habitat ikan trout mempunyai ciri tersendiri, dan inilah yang akan dibincangkan.

Huraian trout

Trout tergolong dalam keluarga spesies salmon dan urutan salmon.

Ikan itu mempunyai badan memanjang, dimampatkan di sisi dan ditutup dengan sisik kecil dengan bintik-bintik gelap. Sirip punggung pendek.

Trout dapat menyesuaikan dan mengubah warnanya, bergantung pada tempat di mana ia selalu tinggal. Di sini dia mempunyai kemiripan dengan pelempar. Bahagian belakang ikan trout mengambil warna dari hijau hingga zaitun, sisi - dari kekuningan hingga kehijauan, dan perut - putih kelabu, dengan warna tembaga.

Sirip yang terletak di perut biasanya berwarna kekuningan dengan banyak bintik-bintik gelap. Trout boleh menjadi lebih gelap atau lebih terang, bergantung pada sifat dasar takungan, naungan air, musim dan tabiat pemakanan..

Sekiranya ikan trout hidup di perairan di mana dasar batu kapur berlaku, maka warna ikan trout akan menjadi terang, dan jika dasar gambut atau dasar berlumpur gelap, maka warna ikan akan menjadi gelap. Bergantung pada diet, warnanya seragam, dan jumlah bintik gelap minimum. Ini berlaku apabila ikan trout tidak terhad dalam pemakanan. Selama tempoh proses pembiakan, bayangan ikan trout berubah menjadi gelap. Apabila ikan bergerak dari takungan ke takungan, naungannya juga berubah. Contohnya ialah pergerakan ikan trout dari badan air liar ke kolam berbayar, dll..

Bagaimana untuk memberitahu wanita dari lelaki

Betina lebih besar daripada lelaki, tetapi lelaki mempunyai kepala yang lebih besar dan gigi yang lebih besar. Pada lelaki dewasa, hujung rahang bawah dibengkokkan ke atas..

Sebagai peraturan, ikan trout mencapai maksimum 1 meter dan beratnya tidak lebih dari 20 kilogram. Trout rata-rata tidak lebih dari 30 cm dan beratnya tidak lebih dari 0.5 kg. Kaviar trout mencapai diameter 4-5 mm.

Spesies ikan trout

Terdapat jenis ikan trout:

  • Trout tasik.
  • Trout Brook.
  • Ikan pelangi.

Apa yang trout makan

Makanan ikan trout termasuk zooplankton, larva pelbagai serangga dan serangga itu sendiri, serta ikan kecil.

Proses pemijahan

Apabila ikan trout bertelur, ia bertelur di celah, yang terbentuk dengan ekornya. Selepas itu, lelaki menyuburkan telur, dan betina menguburkan rongga. Selepas 5-6 minggu, jika keadaan menguntungkan, ikan trout muncul dari telur.

Habitat ikan trout tradisional

Setiap spesies ikan trout dicirikan oleh habitatnya sendiri. Terlepas dari takungan, trout lebih suka tinggal di kawasan di mana airnya sejuk. Di kawasan di mana air dipanaskan secara aktif oleh sinar matahari, anda tidak akan menemui ikan trout, tetapi di kawasan yang ditutup dari cahaya matahari langsung, dan juga pada kedalamannya, ia terdapat di mana-mana. Trout menjalani gaya hidup yang gemar dan dibezakan oleh rasa malu dan berhati-hati.

Trout tasik

Spesies ikan trout ini terdapat di tasik Onega dan Ladoga, serta di tasik Karelia dan badan air di Semenanjung Kola. Beberapa spesies ikan trout terdapat di tasik gunung tinggi di Caucasus dan Transcaucasia, seperti Tasik Sevan dan lain-lain.

Ikan trout hanya tinggal di air bersih dan sejuk. Ia dapat di kawanan, pada kedalaman yang besar, dari lima puluh hingga seratus meter. Sekiranya musim panas sejuk, maka ikan trout dijumpai di tempat-tempat cetek yang lebih dekat dengan pantai.

Trout coklat

Jenis ikan trout ini dianggap sebagai spesies anadrom, kerana ia hidup di dalam garam dan air tawar. Walaupun demikian, terdapat spesies trout brook yang tidak meninggalkan sungai air tawar dan sentiasa tinggal di tempat yang sama. Ikan trout dianggap sebagai wakil ikan trout. Dia lebih suka berada di satu tempat tertentu dan tidak meninggalkan mereka.

Spesimen dewasa, setelah pemijahan, yang terjadi pada musim gugur dan musim sejuk, pergi ke kawasan yang dalam, di mana terdapat mata air bersih, selalu membawa air yang bersih dan kaya oksigen. Di sini mereka menangkap ikan kecil dan tinggal sehingga musim bunga..

Habitat khas untuk ikan trout termasuk kawasan di mana terdapat aliran masuk air bersih dan kaya oksigen. Ini adalah tempat berhampiran air terjun, tempat berhampiran tebing curam, berhampiran pusaran air, dan lain-lain, di mana bahagian bawah takungan dicirikan berbatu. Di tempat-tempat seperti itu, ikan trout menyimpan kawanan kecil, sentiasa berpindah dari satu tempat ke tempat lain..

Sungai trout terus ke daerah dengan arus yang cepat, serta tempat di dekat batu besar (batu), di mana anda selalu dapat bersembunyi dari cahaya matahari langsung.

Ikan pelangi

Spesies ikan trout ini terdapat di pantai Pasifik, berhampiran benua Amerika Utara, di mana terdapat takungan dengan air tawar. Rainbow trout dibezakan dengan dagingnya yang enak dan sangat berharga. Oleh itu, ia dipindahkan secara buatan ke perairan dekat Australia, New Zealand, Jepun, Afrika Selatan dan Madagascar, di mana ia berjaya berakar..

Rainbow trout berjaya dibiakkan di takungan buatan di Eropah. Hal ini berlaku terutama hari ini, apabila jumlah badan air berbayar terus meningkat. Jenis ikan trout ini lebih suka air bersih dan sejuk, dengan suhu antara 15 hingga 20 darjah. Dia tidak suka cahaya matahari dan cuba bersembunyi di celah-celah dan di antara batu. Rainbow trout paling aktif pada hari mendung, termasuk pagi dan petang..

Rainbow trout tidak dapat tinggal di badan air, yang ditutup dengan lapisan ais untuk musim sejuk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dia perlu naik dari kedalaman ke permukaan air setiap jam untuk mengisi pundi kencing dengan udara segar..

Di mana terdapat ikan trout di Rusia?

Trout terdapat di berbagai badan air, yang terletak lebih dekat ke utara, kerana ia lebih suka air sejuk. Sebagai contoh:

  • Di Tasik Onega.
  • Di Tasik Ladoga.
  • Di tasik Karelia.
  • Di takungan Semenanjung Kola.
  • Di tasik gunung di Kaukasus.
  • Di takungan berbayar di mana ia diternak secara buatan.

Pembiakan ikan trout di ladang ikan

Dalam keadaan yang dibuat secara artifisial, trout pelangi terasa baik, oleh itu, mereka dibiakkan. Semua salmon dibezakan oleh daging yang enak dan kehadiran sejumlah besar vitamin dan mineral. Trout pelangi tidak terkecuali..

Daging trout sangat berharga, jadi dibiakkan bersama ikan mas dan ikan lain. Pertama, ikan trout dilahirkan di ladang ikan khas, di mana ia diberi makan sedemikian rupa sehingga dapat dilepaskan ke perairan terbuka. Di takungan kami, itu terkandung dan diberi makan sesuai ukuran ketika ditangkap dan dikirim ke jaringan perdagangan. Memancing berbayar, termasuk memancing ikan trout, diatur di takungan yang sama. Memancing ikan trout adalah aktiviti yang sangat menarik, jadi pemancing sukan dan pemancing amatur datang ke sini. Mereka bukan sahaja memancing, tetapi juga berehat aktif, yang mana semua keadaan telah dibuat di sini..

Penternakan ikan trout buatan banyak dikembangkan di negara-negara Eropah seperti Denmark, Itali, Perancis, dll. Setiap tahun mereka membiak hingga 170 ribu sentimeter ikan yang enak dan sihat ini. Bagi Rusia, mereka mula menumbuhkannya secara buatan baru-baru ini. Memancing di badan air berbayar juga baru-baru ini mula diamalkan..

Sekiranya anda serius menjalankan perniagaan seperti itu, maka dari setiap hektar permukaan air sangat mungkin untuk mendapatkan hingga 300 centre rainbow trout. Malangnya, semuanya tidak begitu sederhana dan tanpa kepatuhan kepada teknologi, tidak ada yang akan berjaya. Trout sangat peka terhadap kemurnian dan kejernihan air, yang harus dijaga pada tahap yang sesuai.

Ciri memancing ikan trout

Terlepas dari keadaan di mana anda harus memancing ikan trout, anda perlu mempunyai kemahiran tertentu. Untuk menangkap ikan yang indah ini, anda harus menunjukkan semua kemahiran dan kemahiran anda.

Di samping itu, tidak berlebihan untuk mengenali sifat takungan, mengetahui ciri-cirinya dan lokasi tempat yang menjanjikan. Tetapi perkara yang paling penting adalah ketersediaan umpan yang sesuai dan umpan yang menarik. Sekiranya semua nuansa diperhitungkan, maka anda selalu boleh menangkap ikan yang luar biasa ini.

Memancing ikan trout

Memancing ikan trout adalah lebih aktif dilakukan oleh nelayan, kerana memancing dilakukan dalam keadaan semula jadi. Semasa memancing, ingat bahawa ikan trout jenis ini agak pemalu dan berhati-hati. Mengingat air di sungai, di mana ikan trout ditemukan, cukup jernih, maka dia dapat dengan mudah melihat bayangan seorang nelayan. Agar tidak menakutkan ikan sekali lagi, lebih baik bergerak di sepanjang sungai ke arah arus. Memancing memang menarik kerana agak sukar untuk menangkap ikan trout. Selain itu, anda harus bergerak di sepanjang sungai, tebingnya ditumbuhi tumbuh-tumbuhan, dan ini adalah satu lagi halangan serius.

Memancing ikan pelangi

Rainbow trout tidak segan seperti trout brook, jadi menangkapnya tidaklah sukar. Terutama tidak sukar untuk menangkapnya di takungan berbayar, di mana dia terutama ditangkap. Untuk menangkapnya, lebih baik mengambil umpan berwarna terang. Sebagai peraturan, gigitan ikan trout dengan indah pada wobblers atau lalat berwarna merah atau kuning. Umpan berputar dengan kelopak cerah, serta umpan silikon yang meluas, meniru pergerakan pelbagai serangga dianggap tidak kurang menarik..

Memancing ikan trout tasik

Trout tasik dicirikan oleh keteguhan habitat. Trout jenis ini melekat pada tempat di mana terdapat jumlah makanan yang mencukupi. Di sini dia dapat tinggal sepanjang hidupnya..

Nelayan menyedari keadaan ini dan dengan senang hati pergi ke tasik dengan harapan dapat menangkap ikan trout tasik, yang, dari segi rasa, tidak jauh berbeza dengan jenis ikan trout yang lain..

Ikan trout secara aktif ditangkap dengan lalat. Perkara utama adalah menentukan lalat mana yang sedang ditangkap pada masa ini. Sebagaimana banyak pemancing bersaksi, ikan belatung atau lalat kering di air jernih atau mengalir dianggap ideal. Sekiranya air bertakung, maka lalat basah lebih disukai..

Ikan trout tinggal di banyak badan air di Rusia. Pada masa yang sama, harus selalu diingat bahawa ikan trout hanya dapat aktif dalam air bersih dan jernih. Semasa memancing di air bertakung, lebih baik menggunakan lalat basah..

Semasa memancing pada musim panas, yang terbaik adalah mencari ikan trout di kedalaman di mana mereka melepaskan diri dari musim panas. Adalah sangat penting untuk mengetahui saat-saat ketika ikan diberi makan, maka hasil tangkapannya dapat dipastikan.

Cara menangkap ikan trout sungai

Ikan sungai lebih suka air yang cepat. Kawasan sedemikian dicirikan oleh air sejuk dan jernih, dengan arus yang cepat. Di samping itu, kawasan seperti itu mesti mempunyai pokok berbatu atau banjir..

Apa yang diperlukan?

Trout boleh ditangkap:

  • Menggunakan batang apungan.
  • Berpusing.
  • Dengan memancing terbang.

Adalah sangat penting untuk memilih tempat di mana memancing berkesan dapat dilakukan. Sekiranya memancing dilakukan di takungan berbayar, maka tempat-tempatnya diketahui. Sekiranya memancing dilakukan di kawasan perairan yang tidak diketahui, maka anda harus berurusan dengan penentuan tempat yang produktif.

Faktor yang sama pentingnya mempengaruhi keberkesanan memancing adalah musim memancing, yang bermula dari saat ais hilang dari permukaan badan air..

Dengan kedatangan musim bunga, lebih baik mencari ikan trout di kawasan yang dapat memberi makan ikan. Dari saat paras air naik dan air kehilangan ketelusannya, anda boleh melupakan penangkapan ikan trout yang berkesan.

Umpan terpakai

Umpan utama untuk memancing ikan trout adalah:

  • Wobblers pelbagai warna.
  • Lalat, dengan warna terang yang sama.
  • Lalat digunakan terutamanya sebagai umpan.

Pada masa kini, cara termudah untuk menangkap ikan trout adalah di takungan berbayar. Bagi keadaan semula jadi, semuanya tidak begitu sederhana di sini, kerana banyak faktor termasuk yang mempengaruhi keberkesanan memancing..

Pilihan utama selalu ada bersama nelayan: untuk memancing di alam semula jadi atau di takungan berbayar.

Semua mengenai trout

Trout hidup

Trout adalah spesimen piala yang diimpikan oleh setiap nelayan. Ikannya sangat cantik dan berubah-ubah. Ia tergolong dalam keluarga salmon.

Di badan ikan trout, anda dapat menemui bintik-bintik pelbagai warna yang membezakannya dengan anggota keluarga yang lain. Ikan itu kelihatan sangat besar dan nampaknya diselaraskan dengan ketat, tetapi ini hanya pada pandangan pertama.

Baru-baru ini, semakin banyak ladang ikan swasta mula memberi perhatian kepada individu ini. Mereka mula membiakkannya di takungan buatan. Ikan yang berubah-ubah memerlukan waktu yang lama untuk membiasakan diri dengan keadaan buatan, tetapi dengan perawatan yang tepat dapat mencapai ukuran besar dan mendapatkan berat badan yang diperlukan.

Sekiranya kita menganggap ikan trout, badannya mungkin kelihatan tidak seimbang. Badan sedikit dimampatkan, tetapi sisiknya terletak sama rata. Muncung sedikit tumpul dan kelihatan sangat kecil. Pemangsa mempunyai gigi yang tajam dan besar. Mereka terletak di barisan bawah. Terdapat hanya 4 gigi di rahang atas, tetapi tidak betul.

Trout adalah ikan yang mahal. Ia tidak terdapat di semua kedai. Tetapi, baru-baru ini, menjadi bergaya untuk menangkapnya di kolam buatan. Harga sekilogram tidak lebih dari $ 10 (bergantung pada jenisnya). Trout langsung untuk menyimpan takungan anda boleh dilihat di halaman - Trout langsung dengan harga.

Spesies ikan trout

Spesies ikan trout:

  • Pelangi. Para saintis mengklasifikasikan jenis ikan trout ini sebagai air tawar. Tubuhnya panjang, dan berat badannya sedikit lebih rendah daripada adiknya - hanya 5-7 kilogram. Timbangannya kecil. Ia juga berbeza dengan warna saudaranya - terdapat garis merah jambu terang di bahagian perut.
  • Brook. Trout spesies ini dapat tumbuh hingga 50 sentimeter dan mencapai 13 kilogram. Ini mungkin spesies keluarga terbesar. Mereka juga berbeza dalam struktur badan. Ia memanjang dan ditutup dengan timbangan kecil. Siripnya besar. Terdapat banyak gigi, mereka sangat kecil, tetapi agak tajam. Kepala dilentok kuat. Pewarnaan: bahagian belakang berwarna coklat kemerahan, sisi dan perut dicat dengan warna keperakan. Sebilangan individu mempunyai bintik hitam kecil.
  • Ozernaya. Pemangsa hidup tidak lebih dari 13 tahun dan selama ini ia boleh tumbuh hingga 55 sentimeter dan menambah berat hingga 2 kilogram. Di kolam buatan, ikan dapat mencapai berat hingga 8 kilogram. Spesies ini tidak banyak bezanya dengan warna sungai.

Habitat

Dengan habitatnya, anda dapat membezakan antara ikan laut dan ikan. Mereka berbeza dalam ukuran dan warna daging..

Pemangsa laut jauh lebih besar, dan dagingnya berwarna merah pekat. Ia dijumpai terutamanya di lepas pantai Amerika Utara di Lautan Pasifik.

Individu sungai lebih suka tinggal di sungai gunung, di air bersih dan sejuk. Itulah sebabnya mengapa ikan ini dapat dijumpai di Norway dan di negara pergunungan lain. Terdapat di tasik juga.

Ia lebih suka berenang terutama di muara sungai dan lebih dekat dengan jeram. Anda juga dapat melihatnya berhampiran jambatan. Di sungai pegunungan, ia menetap di dekat kolam, tetapi cepat meninggalkan habitatnya.

Penting bagi ikan ini bahawa bahagian bawahnya berbatu. Sekiranya ikan mula merasakan bahaya, ia bersembunyi di sebalik batu besar dan kayu hanyut..

Di kawasan dengan musim panas yang panas, lebih suka berhijrah ke kawasan dengan mata air dan mata air sejuk.

Gaya hidup trout

Sehingga kini, saintis belum dapat menyelidiki sepenuhnya gaya hidup ikan trout. Setakat ini, hanya spesies sungai yang telah dikaji sepenuhnya. Ia bagus untuk pembiakan di kolam buatan.

Semasa bertelur, ikan berkelakuan aneh dan meninggalkan kediaman mereka. Individu berenang ke hilir dan lebih suka berhenti berhampiran mata air atau turun ke kedalaman yang sangat tinggi. Di permukaan takungan dalam tempoh ini anda tidak akan menjumpainya.

Pembiakan ikan trout

Trout, semasa pemijahan, berkelakuan sangat menarik, seperti semua wakil keluarga salmon. Jarang, tetapi ikan dalam tempoh ini dapat dilihat di dekat pantai atau di permukaan takungan. Dia bangkit untuk waktu yang singkat dan berkelakuan sangat aktif: dia cepat-cepat bergerak ke air dan memercik dengan kuat.

Di permukaan takungan, trout melakukan permainan kawin. Setelah selesai, anak-anak kembali ke kehidupan biasa dan tenggelam ke dasar atau kembali ke takungan asal mereka. Bahagian yang lain, akan tinggal di sini sehingga telur disimpan..

Trout tidak subur. Wanita dewasa boleh dianggap hanya pada tahun ketiga kehidupan. Larva hanya muncul pada awal musim bunga. Pada mulanya, mereka benar-benar tidak bergerak dan memakan makanan yang ada di dalam beg. Hanya setelah 40 hari mereka mula bergerak sedikit, dan kemudian meninggalkan tempat perlindungan mereka..

Trout segera menunjukkan sifat pemangsa mereka dan segera mulai memakan larva serangga kecil. Dalam 2-3 bulan pertama, larva tumbuh dengan cepat, kemudian pertumbuhannya sedikit perlahan. Selama setahun, ikan tumbuh hingga 15 sentimeter. Kadar pertumbuhan dipengaruhi oleh air di takungan dan ukurannya. Sebagai contoh, mereka mempunyai lebih banyak makanan di tasik besar daripada di badan air yang kecil. Dalam aliran kecil, anda tidak akan menemui ikan trout yang besar, panjangnya tidak lebih dari 20 sentimeter.

Apa yang trout makan?

Kami telah mengatakan bahawa ikan trout adalah pemangsa. Jadi individu ini memakan ikan kecil, krustasea, serangga, moluska dan pelbagai larva.

Ikan makan 2 kali sehari: pagi dan petang. Dia juga tidak memperlekehkan telur ikan lain. Menurut kajian, pada tahun kurus, ikan trout dapat memakan kaviar mereka sendiri. Dan individu yang besar boleh memakan spesies goreng mereka sendiri.

Tumbuh ikan trout di takungan buatan

Pertanian trout tidak mudah. Sekiranya anda memperhatikan spesies ini, maka bersiaplah untuk menghadapi kesulitan. Tetapi semua usaha anda pasti akan terbayar apabila anak muda anda dewasa.

Untuk ikan trout, anda memerlukan takungan yang besar dan, jika tidak ada di kawasan anda, pilihlah yang lain. Kualiti air juga mempengaruhi pembiakan spesies ini. Dalam air yang kotor dan berlumpur, tanpa oksigen yang mencukupi, ikan trout akan mati.

Trout tumbuh sangat cepat di air laut dan mencapai ukuran maksimum dalam jangka masa yang singkat. Tetapi di air tawar, ikan tidak akan dapat berkembang dengan normal dan dalam jangka masa tertentu hanya akan tumbuh hingga ukuran sederhana.

Ingatlah, di takungan di mana ikan trout akan hidup, air mesti bersih dan sejuk. Jangan sekali-kali menambahkan klorin ke dalam air, ia memberi kesan buruk kepada kesihatan individu dan mengakibatkan kematian.

Pakar menasihati untuk membiakkan ikan trout di kandang dan memberi makan dari bingkai khas yang melekat di pantai. Kandang boleh diletakkan di mana-mana badan air, baik di tasik dan di sungai. Tidak lebih daripada 1000 individu dibenarkan masuk ke takungan.

Individu tidak membiak di kolam buatan. Untuk melakukan ini, stok induk khas dilancarkan ke takungan, yang bertelur.

Trout lebih suka makanan semula jadi. Sebaiknya jaga goreng secara berasingan agar orang dewasa tidak memakannya..

Anda boleh membeli goreng, jari dan orang dewasa di kedai khusus atau kedai dalam talian. Trout adalah ikan yang selalu harganya. Kos daging meningkat setiap hari, dan jika anda memutuskan untuk membiakkan spesies ini, maka pastikan bahawa anda tidak akan rugi.

Fakta menarik mengenai pemangsa akuatik

  1. Trout sama sekali tidak bertolak ansur dengan panas dan pada suhu tinggi jatuh ke dalam keadaan koma. Dalam tempoh ini, dia dapat ditangkap dengan tangan kosong, dan dia tidak akan menahan diri.
  2. Trout dewasa memakan goreng dari spesies mereka sendiri dan bukan hanya pada tahun lapar.
  3. Di dalam air masin, ikan trout tumbuh lebih cepat dan menambah berat badan yang diperlukan dalam masa sesingkat mungkin.
  4. Semasa tempoh pemijahan, trout sama sekali tidak takut akan apa-apa. Ia dapat dilihat di dekat kapal dan berhampiran pantai.
  5. Trout adalah ikan dengan daging merah yang tergolong dalam keluarga salmon.
  6. Trout boleh mencapai kelajuan hingga 18 kilometer sejam.
  7. Trout sama sekali tidak tahan terhadap toksin. Sebaik sahaja sesuatu yang beracun muncul di dalam air, ikan-ikan ini mati serta-merta.
  8. Beberapa spesies besar dan sekitar 20 subspesies salmon disatukan dengan nama umum "Trout".
  9. Spesies eksotik dianggap sebagai ikan trout, yang tinggal di Jepun di Tasik Biwa.
  10. Setiap spesies mempunyai kitaran hidup tertentu. Sebagai contoh, ikan trout laut, yang hidup di air masin, dianggap paling kuat. Dia tumbuh dengan cepat dan bertambah banyak berat badan.
  11. Di Norway, ikan trout pertama kali dibesarkan di laut dan hanya setelah mencapai berat yang diinginkan dan tumbuh pada ukuran tertentu, ia akan dipindahkan ke kolam buatan..
  12. Trout sangat rakus. Dia boleh makan separuh berat badannya sendiri dalam sehari..
  13. Orang dewasa tidak suka tinggal di kawanan. Mereka menjaga wilayah dan memburu seorang diri.
  14. Trout tidak menyukai bulan purnama. Pada malam yang cerah, ketika bulan bersinar terang, dia tidak keluar dari persembunyian dan tidak memburu.

Spesies dan subspesies

  • Rainbow trout Oncorhynchus mykiss
  • Trout coklat
  • Genus Salmo
  • Adriatic Trout - Salmo obtusirostris
  • Brook, trout tasik atau brown trout - Salmo trutta (beberapa subspesies)
  • Trout Flathead Turki - Salmo platycephalus
  • Marbled Trout - Salmo trutta marmoratus
  • Amudarya trout - Salmo trutta oxianus
  • Letnica Trout - Salmo letnica
  • Sevan trout - Salmo ischchan
  • Genus Oncorhynchus
  • Arizona Trout - Oncorhynchus apache
  • Biwa Trout - Oncorhynchus masou rhodurus
  • Salmon Clark - Oncorhynchus clarki
  • Gil Trout - Oncorhynchus gilae
  • Golden Trout - Oncorhynchus aguabonita
  • Mikizha - Oncorhynchus mykiss
  • Genus Salvelinus (Pelatih)
  • Salvelinus fontinalis timagamiensis
  • Char Amerika - Salvelinus fontinalis
  • Arang berkepala besar - Salvelinus confluentus
  • Malma - Salvelinus malma
  • Tasik char-christivomer - Salvelinus namaycush
  • Arang perak - Salvelinus fontinalis agassizi

Penerangan mengenai ikan

Kita sudah tahu bahawa terdapat banyak spesies ikan trout. Tetapi mereka semua sama. Ini disebabkan kebiasaan dan pilihan tempat menginap. Itulah sebabnya, banyak saintis tidak membahagi ikan trout dan menyebutnya satu nama..

Trout dapat dikenali dengan kriteria berikut:

  1. Ia berbeza dengan individu lain dari spesies ikan salmon dengan moncong terpotong;
  2. Dia hanya mempunyai 4 gigi di rahang depan;
  3. Bilangan sinar pada sirip punggung adalah 4 sederhana dan bercabang 910-920;
  4. Warna trout boleh berbeza-beza bergantung pada habitatnya. Ia boleh berwarna kuning-hijau, dan dengan sempadan kebiruan, dan tembaga-kuning, dan dicat hampir hitam. Ia bergantung pada warna air di takungan. Semasa tempoh pemijahan, trout berubah warna dan menjadi gelap. Ia juga berubah warna setelah memindahkan ikan dari takungan semula jadi ke buatan..
  5. Lelaki jauh lebih kecil daripada wanita. Mereka mempunyai lebih banyak gigi dan kepala yang diperbesar dengan ketara..
  6. Travi kaviar diwarnai dengan warna kemerahan. Diameter telur ialah 5 milimeter.
  7. Di takungan buatan, ikan trout jarang tumbuh besar. Dia tidak tumbuh lebih dari 40 sentimeter.

Hari ini, banyak saintis meneliti telur ikan trout. Dia telah berhenti berkembang secara normal dan semakin kerap anda dapat melihat ikan berkepala dua dengan pelbagai penyakit yang tidak dapat bertahan baik di takungan buatan atau dalam keadaan semula jadi..

Trout coklat - yang paling penting dan menarik mengenai ikan.

Brook trout - siapa

Brook trout atau "pestle" (Salmo trutta fario) adalah bentuk air tawar "trout" milik keluarga salmon.

Istilah "trout" adalah nama umum untuk pelbagai spesies ikan keluarga salmon, yang terdiri daripada tiga genera. Sebilangan besar spesies yang serupa dan dekat antara satu sama lain dari keluarga ini, menimbulkan kekeliruan dalam sistematisasi haiwan ini.

Kekeliruan mengenai hubungan antara sungai, tasik dan ikan trout (laut) hanya dapat diselesaikan dalam beberapa tahun terakhir. Telah ditetapkan bahawa ketiga-tiga bentuk itu tergolong dalam spesies yang sama ─ trout coklat. Lebih-lebih lagi, mereka mudah bergerak dari satu ke yang lain.
Ikan trout, teraklimasi di hilir sungai laut, dapat dengan mudah meluncur ke laut, dilahirkan semula dari masa ke masa menjadi trout anadrom, dan juga mudah menyesuaikan diri dengan takungan jenis tasik.

Keadaan kewujudan dan saiz ikan trout

Panjang maksimum pai dewasa berkisar antara 20 cm hingga 70 cm, dengan berat masing-masing 300 g hingga 6-7 kg, jangka hayat tidak lebih dari 15-18 tahun. Saiz trout brook bergantung pada ukuran takungan yang dihuni olehnya dan bekalan makanan di dalamnya..

Oleh itu, di sungai kecil yang tidak dapat bergabung, trout jarang tumbuh lebih dari 25 cm, tetapi di kaki bukit, di mana mereka membawa perairan mereka dalam satu aliran, dimensinya mencapai 70 cm.

Brook trout milik penduduk sungai sejuk yang berasal dari lereng gunung dan memakan glasier dan perairan.

Di dalam air yang sejuk dan mengalir, jenuh dengan oksigen, ikan yang sangat cantik dan kuat ini hidup, mampu menahan arus yang cepat dan bahkan mendaki air terjun. Suhu air yang optimum untuk kehidupan normalnya adalah dalam lingkungan 5 hingga 12˚C.

E-buku "Memancing untuk Pemula" akan menjawab semua soalan anda dan akan menjadi pembantu terbaik dalam menguasai pelajaran ini. Maklumat lanjut

Struktur badan

Fisik khas perosak menyediakan hidrodinamik yang ideal, yang memungkinkan pemangsa wujud di mana ikan lain tidak dapat hidup walaupun satu jam.
Peranan penting dimainkan oleh bentuk torpedo lambung, yang membantu pahlawan kita mengatasi ketahanan persekitaran air lebat dan mengembangkan kelajuan tinggi. Ini juga difasilitasi oleh peduncle ekor yang dikembangkan dengan baik, dikurniakan bulu yang padat dan keras.
Rabung punggung yang sempit dan memanjang, bersama dengan sirip dubur yang hampir sama, melakukan fungsi keel atas dan bawah, dengan stabil menstabilkan badan ikan pada kedudukan apa pun.

Bilangan dan kombinasi sinar keras dan lembut yang diperlukan di sirip pemangsa sungai memberi mereka ketegaran yang tepat, yang menjadikannya lebih mudah untuk mengawal badan dalam arus sungai pegun.

Di belakang punggung dorsal terdapat lipatan kecil kulit yang disebut sirip adiposa, yang tujuannya belum dapat difahami sepenuhnya. Kepala kecil, sepadan dengan badan, moncong dipotong, mulut terminal, di rahang, lidah dan lelangit terdapat gigi kecil.

Pewarnaan trout sungai

Warna trout sungai sangat berubah-ubah dan sangat bergantung pada komposisi air, tanah, bekalan makanan, musim dan faktor-faktor lain..

Warna-warna pada pakaian alu lebih bervariasi dan lebih kaya pada hari yang cerah, semasa melahirkan ikan menjadi gelap, seketika kehilangan kecantikannya.

Bahagian belakang ikan sungai paling sering berwarna coklat kehijauan, sisi sedikit kekuningan dengan sedikit warna tembaga, di tempat-tempat yang memperoleh nada merah jambu ungu dan terang. Perut ikan berwarna putih keabu-abuan, lebih dekat dengan ekor, mempunyai warna lemon. Cuma itu tidak tersentuh oleh hamburan titik-titik pelbagai warna, dikelilingi oleh lingkaran cahaya, menutupi seluruh tubuh, kepala dan sirip ikan.

Warna bintik-bintik pada badan ikan trout tidak tipikal; warna itu boleh menjadi monokromatik atau pelbagai warna: merah, hitam, ungu, dll...

Seperti yang dilihat oleh ikan trout

Mata besar pemangsa sungai memiliki penglihatan fokus yang sangat tajam, dan sel-sel retina yang sensitif memungkinkan mereka melihat dengan baik dalam gelap, walaupun hanya berwarna hitam dan putih dan membezakan sinar ultraviolet.

Mereka melihat spektrum hijau terburuk, biru lebih baik daripada yang lain, terutama memberikan pembiakan warna dengan pencahayaan yang baik ─ pada hari-hari cerah.
Dalam cuaca buruk, warna warna memudar di mata ikan trout, yang menggunakan penglihatan malam dalam cahaya rendah, mengubah dunia bawah air menjadi kerajaan hitam putih.

Geografi taburan

Kawasan utama rangkaian ikan trout coklat tertumpu di Eropah Barat. Kawasan takungan bahagian benua ini dihuni di mana-mana sahaja, kecuali sungai besar yang mengalir perlahan.

Iklim yang teruk di sebilangan besar wilayah di Rusia mengehadkan penyebaran ikan trout, yang tidak disesuaikan dengan perubahan suhu secara tiba-tiba..

Pembekuan badan air Rusia yang pramatang dan berpanjangan di lintang tengah dan utara, menghalang pembiakannya, yang berlaku pada akhir musim luruh dan awal musim sejuk.

Di samping itu, banyaknya pemangsa sungai yang subur di dalamnya, seperti burbot, pike dan hinggap, yang merupakan persaingan makanan serius untuk ikan trout, tidak akan membiarkannya bertahan di sekitar mereka..

Atas sebab-sebab ini, ikan trout di Rusia hanya terdapat di wilayah-wilayah tertentu: di sungai-sungai utama lembangan Laut Baltik, di sungai-sungai pergunungan di Laut Hitam dan lembah Kaspia.

Kelimpahan tertinggi ikan pemangsa ini diperhatikan di badan air yang mengalir tanpa beku di Caucasus dan Crimea..

Pemijahan

Fungsi pembiakan pada trout brook muncul pada usia 3 tahun. Dia bertelur dua tahun sekali pada suhu air 5-7˚C; di lintang paling selatan, pemijahan bermula pada dekad kedua bulan November dan berlangsung selama 35-40 hari, di kawasan lain 1-1.5 bulan sebelumnya. Untuk pemijahan, trout naik ke hulu, memilih kawasan cetek dengan arus yang lemah dan tanah berbatu di celah.

Pilihannya untuk dasar berbatu bukanlah kebetulan, ia dijelaskan dengan cara pemijahan yang tidak biasa.
Trout, dengan bantuan ekor dan sirip berpasangan, menggali kemurungan di tanah di mana ia bertelur.
Setelah lelaki menyuburkannya, dia menutup kopling dengan kerikil, dengan itu melindungi telur, yang cepat kehilangan kelekaannya, dari dicuci dan dimakan oleh ikan lain..

Pemijahan ikan trout, yang pada pandangan pertama nampaknya bertelur secara berkumpulan kerana sebilangan besar jantan mengelilingi telur, sebenarnya dipasangkan.

Hanya seorang lelaki mengambil bahagian dalam proses persenyawaan, yang mengusir semua pemohon lain untuk "peranan utama" sebelum saat yang paling penting.

Walaupun semua langkah berjaga-jaga, sebahagian besar telur mati, menjadi mangsa wakil spesies yang sama dan ikan lain, selalu mengalami rasa lapar yang berkaitan dengan kekurangan makanan pada masa ini.

Dengan usaha yang hebat, ikan yang lapar berjaya mencari dan menggali sarang ikan trout, makan kaviar, yang jangka masa pengembangannya ─ dari 1.5 hingga 3 bulan, menyumbang kepada senario yang menyedihkan.

Beberapa keturunan ikan trout, yang muncul dari telur yang masih hidup, masih berada di tahap larva selama sebulan, menjalani gaya hidup yang hampir tidak bergerak, bersembunyi di bawah batu dan tempat perlindungan lain.

Selama ini, mereka memakan kuning ibu, yang tertutup kantong di badan kecil mereka. Pada musim bunga, gulungan goreng matang ke hilir, menetap di tempat dengan air yang tenang, sesuai untuk makan bebas dari organisma hidup kecil.

Di mana dan apa makanan trout biasa?

Makanan utama ikan trout kecil dan sederhana adalah serangga dan larva mereka: kumbang, belalang, lalat, lalat caddis, amphipod, capung, dll., Yang jatuh ke dalam air secara rawak, begitu juga dengan mereka yang tinggal di dalamnya.

Setelah mencapai kematangan seksual, brout trout menjadi pemangsa sebenar. Sekarang makanan utamanya adalah ikan kecil, genus ikan air tawar kecil, serta juvana spesies lain dan sendiri, dan serangga dan cacing menambah makanan.

Sumber makanan utama bagi heroin kita adalah pokok renek pesisir dan pokok, terutamanya ketika angin kencang. Atas sebab ini, ikan trout berusaha untuk tinggal di kawasan sungai, tebingnya kaya dengan ruang hijau, dan juga berhampiran pusaran air yang menarik semua makanan ke hilir..

Pestle memberi makan dengan paling aktif pada waktu pagi dan malam - waktu ketika mengalami rasa lapar yang meningkat.

Pada hari-hari panas, ketika suhu air melebihi 15˚C, periuk itu hampir tidak makan, bersembunyi di tempat yang teduh dan naik ke mata air.

Secara umum, ikan trout makan sepanjang tahun, kecuali tempoh pemijahan, dan dianggap sebagai salah satu ikan paling rakus di badan air tawar..

Baca mengenai tabiat dan kaedah menangkap ikan trout sungai dalam artikel seterusnya. >>

14 Julai 2017 7:01 pagi