Ikan flounder. Gaya hidup dan habitat ikan flounder

Flounder (Platichthys stellatus) adalah ikan yang menarik dan tidak biasa. Itu tergolong dalam kategori pelempar dan keluarga bersirip sinar. Bagi orang moden, ia dikenali sebagai ikan yang terkenal dan mahal, dan juga cukup sedap. Penampilannya mungkin tidak begitu menarik, tetapi ini tidak menjadikannya kurang popular di kalangan nelayan dan gourmet sebenar..

Penerangan dan ciri

Salah satu ciri utama ikan ini, di mana bahkan seorang nelayan yang tidak berpengalaman dapat membezakannya dari yang lain, adalah mata. Mereka terletak di sebelah kanan badan. Itulah sebabnya ia mempunyai nama "Pemukul sisi kanan". Tetapi, walaupun demikian, anda dapat menjumpai individu di mana mata berada di sebelah kiri badan atau sama rata. Ini sangat jarang berlaku..

Bagi nelayan yang berpengalaman, dan lebih-lebih lagi bagi orang biasa, ikan pelempar dalam foto tidak kelihatan sangat menarik. Kami mencadangkan untuk melihat lebih dekat ciri khas luaran makhluk laut ini:

  • Sirip pelvis. Mereka sangat simetri dan juga mempunyai pangkalan yang sempit. Ia membantu ikan menjadi kebal, cepat, tangkas..
  • Badan rata. Berkat ciri ini, ikan dapat dengan mudah bersembunyi di bawah batu atau menyamar, bergabung dengan dasar laut atau batu..
  • Sirip Hind dan punggung panjang berbanding dengan penduduk laut yang lain. Membolehkan anda bergerak lebih pantas.
  • Kepala yang tidak menepati prinsip simetri. Dengan kata lain, selesaikan asimetri.
  • Mulut yang condong dan gigi yang agak tajam. Membantu menarik mangsa ketika berenang dari sisi.
  • Bahagian kedua badan yang tidak mempunyai mata (biasanya sebelah kiri) disebut "blind spot". Kulitnya lebih kasar, kaku, kasar dan tahan lama. Ini menyukarkan musuh untuk menyerang pelempar dari tempat buta..
  • Garis lateral yang membentang antara mata memisahkan mereka. Ia membolehkan mata saling bergantung antara satu sama lain dan berfungsi secara berasingan.
  • Mata jarak dekat dan menonjol. Mereka dapat melihat ke arah yang berbeza pada masa yang sama, yang membolehkan anda selalu waspada.
  • Ekor pendek. Membantu pergerakan pantas.

Proses bertelur untuk penghuni laut ini juga sedikit berbeza dari yang lain. Kaviar tidak mempunyai tetesan lemak, yang pada ikan lain memberikan keselamatan untuk menggoreng.

Telur tidak terletak di satu tempat, ia boleh melayang. Terlepas dari spesiesnya, pelempar bertelur di dasar, dan dalam proses pengembangan, ia dapat bergerak ke tempat lain atau bahkan berenang ke permukaan.

Flounder adalah ikan yang, tanpa mengira subspesiesnya, selalu hidup di dasar. Semua jenisnya mempunyai satu kesamaan - badan rata, yang membantu bergerak lancar di bahagian bawah, yang pada bila-bila masa akan membantu menyembunyikan diri dari musuh.

Jenis-jenis ikan yang dibahagikan kepada dua: sungai dan laut. Masing-masing dibahagikan kepada beberapa jenis. Pembahagian ini bergantung pada habitat, serta beberapa ciri fisiologi..

Flounder adalah ikan sungai - tinggal di takungan air tawar, sungai, tasik. Tidak bertolak ansur dengan air laut masin kerana kulit sensitif. Terdapat tiga subspesies:

  • Pemukul kutub. Spesies yang menyukai air sejuk dapat menahan suhu rendah, dan juga tidak boleh bertolak ansur dengan suhu di atas sifar darjah Celsius. Berbeza dengan badan bujur yang lebih memanjang, serta warna. Warna badan utama berwarna coklat, kadang-kadang dengan tompok merah atau putih. Sirip berwarna bata atau merah terang.
  • Pemukul berbentuk bintang. Ciri utama adalah lokasi mata di sebelah kiri badan. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, ini sangat jarang berlaku. Hanya dua daripada tujuh spesies ikan ini yang mempunyai susunan seperti itu. Warnanya hijau gelap, paya atau coklat, seperti spesies kutub.

Ciri utama subspesies ialah jalur hitam di bahagian belakang dan sirip lateral. Ikan itu mendapat namanya untuk pancang dalam bentuk bintang kecil di sebelah kiri badan. Ukuran rata-rata panjangnya 50-60 cm dan berat badan hingga 5 kg.

  • Laut Hitam Kalkan. Spesies yang sangat jarang terdapat dalam Buku Merah. Ia mempunyai susunan mata kiri, badan bulat. Warna utamanya berwarna coklat dengan percikan zaitun yang terang. Ciri utama adalah kehadiran sebilangan besar duri tajam, yang tersebar di seluruh permukaan badan, dan terutama di "zon buta". Panjangnya, seekor ikan dewasa mencapai 100 cm, dan beratnya sekurang-kurangnya 20 kg.

Flounder adalah ikan laut - ia hidup dengan baik di air garam laut. Ia berbeza dengan spesies sungai dari segi ukuran, bentuk badan, warna dan panjang sirip. Terdapat empat subspesies daripadanya:

  • Pencungkil Yellowfin. Spesies yang suka sejuk, bukan hanya dari segi air, tetapi juga cara hidupnya. Ia memburu darah dingin untuk ikan kecil dan penduduk lain di laut dalam. Berbeza bentuk badan bulat, duri tajam dan sisik di seluruh badan. Warnanya berwarna coklat-hijau, lebih dekat dengan warna paya, dengan sirip keemasan yang terang. Seekor ikan dewasa panjangnya 50 cm, dan beratnya tidak lebih dari 1 kg.
  • Laut biasa. Ini adalah spesies ikan yang paling biasa, yang berwarna coklat gelap dengan warna oren dan merah. Ciri utama spesies ini adalah peniruan yang sangat maju (kemampuan untuk menyamar). Dalam kemampuannya untuk bersembunyi, pelempar tidak kalah dengan bunglon. Seekor ikan dewasa tingginya satu meter dan berat 7 kg.
  • Pemukul putih dan utara. Nama itu bercakap untuk dirinya sendiri. Ikan itu mempunyai sirip pelvis putih, bayangan susu zon buta. Dan bahagian kedua badan, di mana mata berada, mempunyai warna hijau gelap atau coklat. Ia tinggal paling kerap di bahagian bawah, tidak naik di atas satu meter di atas tanah. Seekor ikan dewasa tumbuh hingga 50 cm. Beratnya boleh berbeza, dari 4 hingga 12 kg.
  • Halibut. Spesies yang paling jarang dan sukar dikesan. Ia dibahagikan kepada lima jenis lagi, yang berbeza dari segi berat dan ukuran badan. Ikan terbesar mempunyai berat 450 kilogram dengan ukuran badan 5 m. Wakil terkecil adalah halibut panah. Beratnya tidak melebihi 8 kg dengan panjang badan 80 cm.

Di samping itu, ada jenis lain, yang mempunyai nama kolektif - ini adalah "Far East flounder". Ini termasuk spesies berikut: yellowfin, white white bellied, berbentuk bintang, serta halibut, long-snouted, proboscis dan lain-lain.

Gaya hidup dan habitat

Penduduk laut ini memilih gaya hidup yang menyendiri. Dia suka menghabiskan masa lapangnya dengan bersantai di dasar laut. Dia hanya boleh berbaring di permukaan, atau menguburkan pasir ke matanya untuk memerhatikan keadaannya. Sangat jarang melihat pelempar naik lebih dari satu meter dari dasar laut.

Ia adalah untuk ikan - sumber kehidupan, kediaman dan cara melarikan diri dari pemangsa. Berkat peniruan (kemampuan untuk menyamar dengan cepat di bawah lingkungan, terutama di bawah batu dan di bawah), dia dapat menyerang mangsanya secara tidak kelihatan atau cepat bersembunyi dari musuh.

Ciri penting lain adalah kelambatan yang dirasakan. Nampaknya kerana badan, tidak seimbang dan tidak biasa untuk ikan biasa, pelempar berenang dengan perlahan. Nelayan yang tidak berpengalaman mendakwa bahawa menangkap makhluk air ini cukup mudah, dan satu-satunya kaedah melarikan diri adalah penyamaran. Bagaimanapun tidak.

Apabila pelanggar merasa selamat, ia berenang perlahan, rasanya seperti dibawa arus. Pergerakannya menyerupai pergerakan seperti gelombang cahaya, dan kelajuannya tidak melebihi 10 meter per jam..

Tetapi jika pemangsa mengalahkan ikan dari belakang, ia dapat mengembangkan kecepatan yang sangat baik. Dengan ekor pendek, sirip pelvis simetris, dan sirip punggung dan belakang yang memanjang, ia dapat dengan mudah bersembunyi dari pengejar.

Dalam situasi kecemasan, pelempar dapat dengan mudah membuat beberapa meter sekaligus, sambil meninggalkan jet air kuat yang akan diarahkan ke dasar. Ini disebabkan oleh operasi dalam struktur ikan..

Ia terletak di titik buta batang tubuh. Jet yang kuat akan menggerakkan bahagian bawah, yang akan mengelirukan pemangsa atau memburuk-burukkan mangsa. Oleh itu, teknik ini digunakan untuk menyerang mangsa pelanggar atau melepaskan diri dari ikan laut yang lebih besar dan berbahaya..

Flounder tinggal secara eksklusif di perairan Lautan Pasifik. Spesies sungai menghuni dasar sungai yang sejuk, teluk. Mungkin bertemu di sungai Dnieper, Bug, Dniester. Kehidupan laut dijumpai terutamanya di laut Hitam, Jepun, Baltik, Bering, dan Mediterranean..

Di Laut Azov, jenis ikan ini kurang biasa. Di antara Laut Hitam dan Laut Azov terdapat muara Sungai Don, di mana kedua-dua jenis air tawar dan laut dapat digemari.

Walaupun tahap garam yang baik, masih jarang ditemui di sana. Pemburu haram moden sering menangkap ikan ini untuk tujuan perindustrian atau untuk dijual. Perlu diingat bahawa aktiviti seperti itu membolehkan mereka menghasilkan wang yang banyak.

Pemukul tiang putih dan utara yang lebih suka air sejuk, hanya tinggal di laut Kara, Okhotsk, Bering dan Putih. Sangat jarang ditemui di sungai Ob, Kara, Tugur dan Yenisei. Ikan suka tanah yang lembut dan lembut, di mana anda boleh bersembunyi dengan mudah, itulah yang dimiliki sungai ini..

Takson yellowfin adalah ikan kembung yang paling biasa dalam keluarga pemukul, terdapat di perairan dengan kadar garam sederhana hingga tinggi. Selalunya, dia berenang pada kedalaman sekurang-kurangnya tiga ratus meter..

Ikan ini sangat popular di industri ini. Mereka mendiami perairan Putih, Baltik, Mediterranean dan perairan Atlantik yang lain. Pemukul putih belerang selatan sering dijumpai di zon pesisir Jepun dan Laut Merah.

Pemakanan

Setiap subspesies flounder memberi makan pada waktu yang berlainan dalam sehari. Satu pada waktu siang, yang lain pada waktu malam. Ia bergantung pada kawasan dan habitat pilihan. Pada dasarnya, perwakilan fauna ini memakan makanan yang berasal dari haiwan, tetapi jika tidak ada yang tertangkap, mereka dengan senang hati akan memakan tumbuh-tumbuhan..

Juga, diet pemukul bergantung pada usianya. Contohnya, lelaki muda memakan kaviar ikan lain, krustasea kecil, amphipod, benthos, cacing, larva, serangga akuatik.

Individu yang lebih tua lebih suka mendapat keuntungan daripada ikan goreng dan ikan kecil, cacing dan anggota keluarga echinoderm yang lain, haiwan kecil dari keluarga invertebrata, ophiura, krustasea. Kelezatan yang paling digemari untuk menggelepar adalah udang, dan juga capelin.

Oleh kerana lokasi kepala yang tidak biasa, iaitu penempatan lateral di badan, ikan dengan tenang dapat melihat moluska kecil dan penduduk lain dari kedalaman air dari dasar.

Gigi yang tajam juga membantunya mengeluarkannya. Flounder juga mempunyai rahang yang kuat. Dia dapat dengan mudah membunuh cangkang kepiting atau cangkang tiram, kerang dan lain-lain. Untuk fungsi normal ikan jenis ini, diperlukan pemakanan makanan berprotein tinggi secara sistematik..

Pembiakan dan jangka hayat

Flounder, dalam keadaan ideal, dapat hidup lebih dari tiga puluh tahun. Namun, dalam kehidupan nyata, dia sering berada dalam bahaya. Ancamannya sangat kuat jika ikan sering dipaksa untuk menjauhkan diri dari musuh mereka atau mengalami pemakanan yang tidak sistematik. Oleh itu, ia mati lebih awal, dan hanya sebilangan individu yang dapat hidup hingga 25-30 tahun. Punca kematian mereka adalah memancing orang.

Untuk membezakan wanita dari pelempar lelaki, cukup untuk membandingkan ukurannya. Yang terakhir selalu lebih besar panjang dan berat, mereka juga mempunyai jarak yang jauh lebih besar antara mata dan sirip lateral dan pelvis yang lebih panjang. Bentuk badan mereka terutama berbentuk rombus atau bujur. Pada wanita, ia sentiasa bulat.

Tempoh pembiakan bagi setiap takson (ikan kembung, dalam hal ini penggelincir) adalah proses individu. Ia bergantung pada banyak faktor, terutamanya persekitaran..

Yaitu: habitat, tempoh bermulanya musim bunga, iklim, perubahan suhu yang tajam, pemanasan air ke suhu optimum untuk telur, kehadiran betina di dekatnya, kehadiran pemakanan yang baik untuk proses pemijahan, dan sebagainya..

Tetapi jika kita mengambil statistik rata-rata, maka jangka masa untuk bertelur untuk penyerang dianggap dari dekad pertama bulan Disember hingga Mei. Walau bagaimanapun, tempoh ini tidak sesuai untuk semua spesies. Terdapat juga pengecualian. Contohnya, ini adalah pandangan Turbot dan rombus Besar. Bagi mereka, tempoh pembiakan yang optimum adalah dari pertengahan Julai hingga akhir Ogos..

Spesies laut dari keluarga sirip sinar pergi ke Laut Baltik, Jepun, Hitam dan Utara untuk pembiakan. Untuk spesies kutub, tempoh terbaik adalah dari Januari hingga Februari di bawah perairan Kara dan Barents yang diliputi ais..

Untuk memulakan proses pembiakan, pertama anda perlu mencapai usia baligh. Lelaki keluarga ini bersedia untuk bertelur dari tahun ketiga atau ketujuh dalam hidup mereka. Semuanya bergantung pada spesies dan habitat. Wanita mencapai akil baligh lebih awal..

Mereka juga sangat subur. Dalam satu proses pembiakan, seekor betina dapat meninggalkan 0,5 hingga 2 juta telur. Memandangkan mereka dapat berenang sendiri, telur keluarga penyebar dapat dijumpai di mana saja di dunia. Oleh kerana itu, lebih daripada separuh daripadanya tidak bertahan, kerana kaviar ikan laut dapat berakhir di persekitaran air tawar..

Musuh semula jadi

Cukup aneh, tetapi musuh utama penyerang adalah manusia. Setiap hari di seluruh dunia nelayan menangkap sebilangan besar ikan ini. Tetapi selain manusia, di dasar lautan, pelanggar juga boleh takut dengan perwakilan fauna lain, terutama belut dan halibut.

Dengan yang pertama, semuanya jelas, tetapi yang kedua menyesatkan. Saintis berpecah belah. Ada yang percaya bahawa halibut adalah spesies penceroboh asli dan tidak boleh menjadi musuhnya dengan cara apa pun. Yang lain menganggapnya sebagai ikan yang digemari. Sebenarnya, dia bukan subspesies daripadanya, jadi mereka mungkin saling bersaing..

Setiap tahun terdapat lebih sedikit dan lebih sedikit wakil keluarga penipu. Walaupun kesuburan betina tinggi, lebih daripada separuh telurnya tidak dapat bertahan. Ikan ini ditangkap dalam jumlah banyak setiap hari, ditambah semua ini diburu oleh wakil dunia binatang..

Masalah ini masih belum dapat diselesaikan. Lebih-lebih lagi, disebabkan oleh kesan manusia terhadap alam semula jadi, banyak laut dan sungai sangat tercemar kerana ikan kecil mati - makanan untuk pemukul. Ini mengurangkan kekerapan pembiakannya. Sekiranya ini berterusan pada masa akan datang, populasi penyerang akan berkurang dengan ketara..

Ikan flounder

Ikan flounder adalah wakil dari kelas "Ray-finned" dan tergolong dalam pesanan "Flounder". Keluarga ini terdiri daripada 6 lusin ikan yang berbeza, yang berbeza dari segi bentuk badan mereka.

Ikan flounder: penerangan

Oleh kerana fakta bahawa detasemen ini memiliki mata yang terletak di sebelah kanan, mereka juga disebut "Pemukul sisi kanan". Juga diketahui bahawa terdapat bentuk flounder di mana mata terletak di sebelah kiri kepala. Sirip pelvis yang terletak secara simetri mempunyai pangkalan yang agak sempit.

Semua spesies flounder dicirikan oleh data umum, seperti:

  • Mempunyai badan yang rata.
  • Sirip punggung dan dubur yang memanjang dengan pelbagai sinar.
  • Kepala tidak simetri.
  • Mata cembung jarak dekat yang boleh berfungsi secara bebas antara satu sama lain.
  • Garis lateral yang bergerak di antara mata.
  • Mulut serong dan gigi yang agak tajam.
  • Ekor yang cukup pendek.
  • Bahagian yang berlawanan mempunyai warna yang terang dan kulit kasar dan kasar.

Telur flounder dibezakan oleh fakta bahawa mereka tidak mempunyai penurunan lemak, oleh itu telur digantung di ruang air, di mana perkembangan keturunan masa depan berlaku. Lima spesies flounder lebih suka bertelur di kawasan bawah.

Momen menarik! Kemampuan meniru keluarga ini membolehkan mereka menyamar dengan mahir, tanpa mengira kerumitan warna latar belakang. Pada masa yang sama, "Kambalov" tidak kalah dalam kemampuan penyamaran mereka bahkan dengan bunglon.

Penampilan

Semua spesies penyerang lebih suka menjalani kehidupan bawah pada kedalaman yang cukup besar. Ciri khas mereka yang membezakan adalah kehadiran badan nipis, bujur atau berbentuk berlian, seolah-olah diratakan dari sisi..

River flounder (Platichthys flesus) adalah istilah yang mendefinisikan spesis flounder seperti Star, Sea Black (Kalkan) dan Polar.

  • Stellate flounder berbeza kerana ia dicirikan oleh susunan mata sebelah kiri. Pada masa yang sama, ikan mempunyai warna badan yang gelap, kehijauan atau coklat, dengan adanya jalur hitam lebar pada sirip dan piring stellate berduri. Ini adalah tipikal dari sisi tempat mata berada. Ikannya berukuran panjang 60 cm dan beratnya boleh mencapai 4 kilogram.
  • Laut Hitam Kalkan. Merupakan pelempar dengan mata sebelah kiri. Pada badan berbentuk bulat, anda dapat melihat banyak duri kenop, yang tersebar secara rawak ke seluruh badan di sebelah kiri. Warna badan utama adalah coklat-zaitun. Flounder tumbuh lebih dari satu meter, menambah berat badan hingga 20 kilogram.
  • Pemukul kutub. Ia adalah wakil keluarga besar yang tahan sejuk. Berbeza dengan badan bujur yang memanjang. Warna badannya pejal dan dibuat dengan warna coklat gelap, sementara warna siripnya mempunyai warna coklat.

Varieti penceroboh laut terasa hebat di air masin, di samping itu, mereka berbeza kerana mereka mempunyai pelbagai data mengenai ukuran, bentuk badan, warna sirip, dan juga lokasi mata.

  • Flounder laut biasa mempunyai warna dasar, dibuat dengan warna coklat-hijau, dengan adanya bintik-bintik warna kemerahan atau oren. Spesimen dewasa boleh menimbang berat 7 kilogram dan panjangnya hingga 1 meter. Spesies ini mempunyai kemungkinan yang sangat baik dari segi peniruan..
  • Pemukul selatan dan utara yang berwarna putih melambangkan ikan laut yang menjalani kehidupan bentik. Panjangnya boleh mencapai setengah meter. Ciri khas spesies ini adalah adanya garis lateral bercabang, bentuk melengkung. Bahagian bawah badan ikan mempunyai warna susu, dan bahagian atas berwarna coklat atau coklat gandum..
  • Pencungkil yellowfin adalah spesies penyayang sejuk. Tubuh itu bulat, ditutup dengan timbangan dengan duri kecil. Sirip berwarna kuning keemasan. Spesimen dewasa tumbuh hingga 0.5 meter dengan berat tidak lebih dari 1 kilogram.
  • Halibut. Varieti ini ditunjukkan oleh 5 spesies. Sebilangan daripadanya mempunyai panjang dalam 4 setengah meter dan berat dalam 350 kilogram. Halibut bergigi panah dianggap sebagai wakil terkecil, panjangnya tidak lebih dari 0,8 meter dan beratnya sekitar 8 kilogram.

Nama Far Eastern flounder digunakan berkaitan dengan subspesies individu yang mewakili apa yang disebut ikan kembung.

Pemukul

Maklumat am

Flounder adalah ikan laut yang tergolong dalam keluarga flounder. Tubuh yang diratakan dengan kuat, serta mata yang terletak di satu sisi ikan, adalah dua perbezaan utamanya. Mata paling kerap berada di sebelah kanan. Badan pelempar tidak simetris dengan pewarnaan ganda: sisi dengan mata berwarna coklat gelap dengan bintik kuning-oren, dan "buta" berwarna putih, kasar dengan bintik-bintik gelap. Flounder memakan krustasea dan ikan bawah. Pada hasil tangkapan komersial, panjang rata-rata mencapai 35-40 cm. Kesuburan individu penyerang dewasa berkisar antara ratusan ribu hingga sepuluh juta telur.

Cara memilih

Semasa memilih pelempar, perhatikan baunya, ikan tidak boleh mempunyai rasa yang luar biasa. Kesegaran pelempar masih dapat ditentukan dengan menekan jari pada permukaan kulit, jika ikan segar, lubang tidak akan terbentuk atau akan segera terisi. Anda juga boleh bergantung pada warna insang, yang semestinya berwarna merah jambu.

Cara menyimpan

Sebaiknya jangan menyimpan pelempar itu, tetapi masak dan memakannya sebaik sahaja dibeli. Tetapi jika ada keperluan seperti itu, letakkan ikan di atas piring berisi ais, isi dengan ketulan ais di atasnya dan masukkan ke dalam peti sejuk di rak bawah. Jadi flounder dapat disimpan tidak lebih dari dua hari. Di dalam peti sejuk beku, jangka hayat adalah sehingga empat bulan.

Flounder dalam memasak

Hidangan dari ikan ini ditunjukkan untuk dimasukkan ke dalam makanan. Mereka memperkaya badan dengan nutrien, mudah diserap.

Dalam diet terapeutik, pinggan mangkuk akan membantu pesakit pulih lebih cepat setelah lama sakit atau dalam tempoh selepas operasi. Daging ikan mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pernafasan, pencernaan dan kardiovaskular badan.

Para saintis telah mendapati bahawa peningkatan kandungan asid omega-3 di flounder mempercepat kematian sel barah.

Daging ikan ini sangat berair dan lembut. Tetapi semasa memasak, bau tertentu mungkin muncul, yang dapat dicegah dengan mengeluarkan kulit dari pelempar. Untuk memudahkan prosedur, pertama-tama keluarkan timbangan dari sisi cahaya, kemudian potong kepala dan lepaskan bahagian dalamnya. Selepas itu, potong ekor dan siripnya, dan kemudian, dengan kuat mencengkam kulit gelap di dekat potongan ekor, secara tiba-tiba mengeluarkan.

Resipi flounder

Flounder dalam adunan. Resipi sangat mudah. Ambil sebilangan telur, pukul, garam dan lada, kemudian masukkan sedikit tepung. Anda mesti mendapat doh yang konsisten cecair. Celupkan kepingan ikan ke dalam adunan dan masukkan minyak panas. Goreng sehingga kerak muncul.

Flounder dengan udang. Goreng perlahan-lahan flounder, pra-garam, lada dan gerimis dengan jus lemon. Goreng bawang cincang halus, masukkan udang ke dalamnya. Letakkan jisim yang dihasilkan di panggangan, taburkan dengan keju dan bakar di dalam oven selama lima minit.

Pemukul rebus. Goreng flounder, beku boleh digoreng tanpa pencairan. Lapiskan dan tutup dengan sos yang dibuat dari jus satu lemon, 50 g wain kering dan ramuan. Kacau rata dan didihkan dengan api sederhana selama satu minit.

Kandungan kalori

Ikan jenis ini mengandungi jumlah protein yang tinggi dan sedikit lemak. 100 g pelempar segar - 90 kcal. 100 g flounder rebus mengandungi 103 kcal, dan nilai tenaga penggorengan goreng adalah 223 kcal per 100 g. Kandungan lemak flounder dalam bentuk ini meningkat dengan ketara, dan penggunaannya yang berlebihan meningkatkan risiko kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
15.73-1.679.790

Sifat berguna pelempar

Flounder adalah salah satu komponen dari hampir semua diet kesihatan dan kenyataan ini membuktikan bahawa ikan mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Daging flounder mengandungi banyak protein yang sihat dan dapat dicerna sepenuhnya, yang dituntut oleh badan kita setiap hari..

Ia juga mengandungi banyak asid lemak omega-3, garam fosforus. Ia juga mengandungi: riboflavin, tiamin, piridoksin, nikotinik dan asid pantotenik. Daging flounder sangat kaya dengan vitamin B (terutama B12), vitamin D, E dan A, yang juga terdapat pada ikan ini, juga memberi kesan positif kepada kesihatan.

Kesan menguntungkan pada badan pelempar juga dibuktikan dengan kandungan asid amino di dalamnya: asid threonine, glisin, aspartik dan glutamat. Asid amino sangat diperlukan untuk manusia dan ia adalah cara untuk menurunkan kadar kolesterol darah..

Kalium, natrium, besi, kalsium, magnesium, zink, fosforus dan mineral lain, unsur mikro dan makro yang terkandung dalam flounder sangat berguna untuk manusia, yang:

  • mengatur metabolisme garam air;
  • membantu menukar glukosa menjadi tenaga;
  • adalah bahan binaan yang baik untuk gigi, tulang;
  • mengambil bahagian dalam pembentukan hemoglobin dalam darah;
  • memastikan fungsi enzim;
  • meningkatkan prestasi otot dan mental.

Daging kubis juga kaya dengan yodium, yang seterusnya meningkatkan kecekapan dan imuniti.

Flounder mempunyai harta lain yang menarik - untuk meningkatkan keinginan seksual, semuanya berkat kehadiran afrodisiak dalam komposisi. Harta ini hanya terdapat pada beberapa spesies ikan..

Penggunaan daging flounder dalam makanan menyumbang kepada pengukuhan kuku dan rambut yang sangat baik, berkat vitamin, mineral dan asid tak jenuh ganda. Juga mempercepat proses penyembuhan luka.

Memakan daging flounder sebagai makanan dalam badan meningkatkan keanjalan kulit dan mendorong peremajaan tubuh yang baik.

Bagi orang yang mempunyai kawalan berat badan dan gaya hidup yang aktif, pelempar sangat sihat, terutama ketika dipanggang di luar rumah. Bagaimanapun, komposisi ikan yang seimbang akan membantu menjaga bentuk badan anda..

Sifat berbahaya dari pelempar

Pertama sekali, pelempar tidak boleh dimakan oleh orang yang alah kepada protein dalam daging ikan ini. Ia juga boleh membahayakan orang yang mempunyai masalah hati dan ginjal dalam jumlah besar..

Ingat bahawa ikan dapat menyerap beberapa unsur berbahaya dari air yang boleh membahayakan kesihatan, seperti merkuri atau logam berat. Oleh itu, anda mesti yakin dengan kualiti tinggi ikan yang anda beli. Ini harus menjadi tempat di mana ujian persekitaran dijalankan untuk menunjukkan kesihatan ikan. Amat wajar menonton ini jika anda akan memberikan daging kepada anak anda..

Ketahui dari video bagaimana menangkap pelempar di Laut Baltik pada musim luruh.

Ikan dari keluarga penipu: penerangan mengenai varieti

Dalam keluarga pemukul (Pleuronectidae), bentuk ikan sisi kanan dan terbalik ditunjukkan, yang membentuk puluhan genera dengan ukuran, tabiat, dan habitat yang berbeza. Tetapi tanpa mengira takson, mereka semua menjalani kehidupan bentik pada kedalaman dan mempunyai badan nipis yang rata dalam bentuk bujur atau rombus..

Penampilan

Perwakilan penipu hidup 25-30 tahun dan mempunyai konformasi yang tidak masuk akal, yang menjadikannya mudah untuk mengenal pasti mereka di antara ikan lain:

  • badan plat rata dikelilingi oleh sirip punggung dan dubur yang memanjang dengan banyak sinar (kira-kira 55 keping);
  • kepala asimetris berpusing ke kanan (lebih jarang ke kiri);
  • mata yang membonjol jarak dekat (berfungsi secara bebas antara satu sama lain), di mana garis lateral berjalan;
  • mulut condong dengan gigi tajam;
  • sisi penglihatan gelap dengan operculum yang dikembangkan dengan baik dan skala kecil yang padat;
  • peduncle ekor yang sangat pendek dengan sirip kecil tanpa lekukan;
  • sisi buta cahaya dengan kulit kasar yang tegas.

Keturunan flounder tidak berbeza dari goreng ikan lain. Tetapi ketika ia tumbuh, metamorfosis biologi tengkorak yang tidak dapat dipulihkan berlaku. Mata dan mulut kiri secara beransur-ansur bergerak ke bahagian kanan kepala.

Ikan berguling ke sebelah buta, yang akhirnya atrofi, mencerahkan dan mula memainkan peranan perut rata lebar untuk berbaring di tanah, sambil mengekalkan fungsi penutup sirip dada dan insang kedua. Dalam bentuk yang tidak dapat dipulihkan, yang tidak biasa (sungai flounder), proses perubahan berlaku pada arah yang bertentangan - dari kanan ke kiri.

Untuk bertahan, pelempar telah mengembangkan mekanisme yang kuat untuk meniru persekitarannya. Berkat peniruan, dia dengan mahir menyamar dengan latar belakang yang kompleks, tidak kalah dalam kemahiran ini dengan bunglon.

Dalam satu eksperimen, ahli zoologi meletakkan substrat di dalam sangkar hitam dan putih di akuarium. Tidak lama kemudian, bintik-bintik gelap dan terang yang jelas muncul di badan ikan..

Sungai flounder

Platichthys flesus, banyak penduduknya, tetapi miskin untuk taksa yang berkaitan, berjaya menyesuaikan diri dengan kediaman tetap di air segar dan sedikit masin. Ia mempunyai badan bulat dan tulang belakang pada garis lateral. Sisi yang dilihat berwarna coklat kusam atau coklat zaitun dengan bintik kuning dan gelap yang kacau. Akan tumbuh hingga 3 kg dengan panjang badan 50 cm.

Untuk pengembangan sepenuhnya, kopling flounder mesti sentiasa menerima kemasukan oksigen segar kerana hanyut di lajur air (telur pelagik). Tetapi ini hanya boleh dilakukan di persekitaran masin yang padat (dari 10 ppm). Di sungai air tawar, larva tidak tetap mengapung, tenggelam ke dasar dan mati, sehingga ikan pergi ke laut untuk bertelur.

Laut Baltik yang sejuk sangat sesuai untuk tujuan ini dengan lembangan yang luas, kemasinan rendah (11-12%), garis pantai panjang, kedalaman sederhana 30-50 m dan bekalan makanan yang kaya. Spesies sungai ini juga secara rasmi disebut Baltic flounder kerana penyebarannya yang luas di zon pesisir, sungai yang mengalir dan laut..

Bintang pelempar

Spesies Platichthys stellatus hidup di perairan utara Lautan Pasifik (Bering, Okhotsk, Chukchi, Laut Jepun). Bentuk air tawar mendiami laguna, teluk dan hilir sungai (150-200 km dari muara). Ia mempunyai susunan sebelah kiri mata, warna gelap (kehijauan, coklat), jalur hitam lebar pada sirip dan piring berbentuk bintang berduri di sisi mata. Oleh kerana sifatnya yang luas, takson juga dikenali sebagai sungai Pasifik. Ukuran ikan yang biasa ialah 50-60 cm dengan berat 3-4 kg. Terdapat banyak kes menangkap individu besar dengan berat 7-9 kg (75-90 cm).

Laut Hitam Kalkan

Ikan itu serupa dengan pelempar, tetapi tergolong dalam keluarga scophthalmids (Scophthalmidae) yang terpisah. Berkembang di Atlantik Utara dan Laut Hitam, Baltik, Mediterranean. Panjangnya lebih dari satu meter dan berat hingga 20 kg. Ia memiliki posisi mata kiri, bentuk bulat dan sebilangan besar duri tuberous, tersebar di seluruh permukaan sisi berwarna coklat zaitun. Selain persekitaran laut, rasanya sangat menyenangkan di hilir bawah Dnieper, Southern Bug, Dniester. Berhubung dengan peningkatan salinitas Laut Azzov akibat ceteknya sungai yang mengalir, penyebar-kalkan Laut Hitam menyebar ke mulut Don. Ia juga merupakan rumah bagi subspesies yang lebih kecil - rombus Azov, yang akan tumbuh panjang hingga 40-45 cm.

Pemukul kutub

Spesies arktik tahan sejuk (Liopsetta glacialis) dengan badan bujur yang memanjang dengan warna coklat gelap yang padat dan sirip bata. Lebih suka tanah berlumpur lembut. Keturunan di laut Kara, Barents, Putih, Bering dan Okhotsk. Ia membiak pada musim sejuk di bawah ais, pada suhu air negatif (hingga - 1,5 ° С). Musim makan yang hangat sering dihabiskan di kawasan sungai Siberia yang sedikit masin. Ia terdapat di Kara, Yenisei, Ob, Tugur.

Penggempur laut

Puluhan spesies ikan rata terus hidup di persekitaran asin, yang berkembang baik di perairan pantai yang cetek dan pada kedalaman beberapa kilometer. Mereka dicirikan oleh variasi yang luas dalam ukuran, bentuk badan, warna sirip, sisi penglihatan dan buta..

Pemukul laut biasa

Takson asas (Pleuronectes platessa), yang hidup di air yang lemah dan sangat masin (10-40%) pada kedalaman 30-200 m, adalah objek penangkapan ikan komersial yang penting. Membiakkan di Atlantik Timur, Mediterranean, Putih, Barent, Baltik dan laut lain. Warna utamanya berwarna coklat-hijau dengan bintik-bintik kemerahan atau oren. Beratnya hingga 6-7 kg, ukuran maksimum hingga 1 m. Ia mempunyai peniruan yang dikembangkan dengan baik.

Pemukul putih

Ikan dasar laut tumbuh hingga setengah meter. Saiz komersial minimum ialah 21 cm. Ciri-ciri penampilan - garis lateral dicairkan melengkung, warna susu sebelah buta, warna coklat atau gandum-coklat sisi mata. Terdapat dua subspesies:

  1. Penyerang putih perut (Lepidopsetta bilineata mochigarei) - tinggal di zon pesisir Primorye dan Laut Jepun.
  2. Utara (Lepidopsetta bilineata bilineata) - di perairan laut Kamchatka, Okhotsk dan Bering. Kedua-duanya terdiri dari populasi besar di Teluk Peter the Great (selatan Primorsky Krai) dan Selat Tatar, memisahkan Sakhalin dari daratan.

Pencungkil Yellowfin

Spesies yang suka sejuk (Limanda aspera) dari genus Limanda, yang biasa terdapat di laut Okhotsk, Jepun dan Bering. Ikan banyak terdapat di luar pantai barat Kamchatka dan Sakhalin. Lebih suka kedalaman 15-80 meter, di mana ia menempel pada tanah berpasir. Nama umum lain untuk takson - limanda berduri dan pelempar - ducat - diberikan kerana sisik dengan duri dan badan coklat bulat yang dibingkai oleh sirip kuning-emas. Ukuran maksimum ialah 45-50 cm dengan berat 0.9-1.0 kg.

Pemukul Timur Jauh

Nama kolektif untuk belasan taksa ikan rata. Sebagai tambahan kepada bentuk yellowfin, stellate dan white-bellied, terdapat dua garis, hidung panjang, proboscis, halibut, bellied kuning, ketuat dan lain-lain. Ini adalah wilayah utara yang menyediakan sebahagian besar tangkapan pelempar dunia.

Halibut

Tiga genera diwakili oleh 5 spesies yang mendiami Atlantik dan perairan ekstrem di Pasifik dan Laut Artik (Barents, Okhotsk, Bering, laut Jepun). Ukuran halibut terbesar (Pasifik - Hippoglossus stenolepis, Atlantik - Hippoglossus stenolepis), yang panjangnya mencapai 450 cm dan berat 350 kg.

Wakil terkecil dari genus adalah halibut panah (American - Atheresthes stomias, Asian - Atheresthes evermanni), jarang mendapat berat lebih dari 7-8 kg dengan panjang 70-80 cm. ) dan pada sisi buta (sikloidal dengan tepi licin). Halibut hitam (Reinhardtius hippoglossoides) mempunyai ukuran pertengahan yang 35-40 kg adalah catatan dengan ketinggian 125-130 cm.

Rombus besar

Ikan lain yang kelihatan seperti penipu adalah wakil dari keluarga kalkan - burung laut, atau turbot (Scophthalmus maximus), dengan badan besar tanpa penutup timbangan. Sebaliknya, alam telah menyediakan mekanisme pertahanan dalam bentuk banyak tulang belakang. Oleh kerana bentuk sudut sirip dan ukuran yang luar biasa (panjang hingga 1 meter), ikan ini juga dikenali sebagai berlian besar. Pheasant laut adalah spesies komersial yang berharga dan ditanam secara besar-besaran di ladang di Sepanyol, Portugal, Perancis, Iceland dan China. Jangkauan semula jadi turbot flounder meliputi laut Baltik, Utara, Mediterranean.

Tunggal

Nama saintifik spesies tersebut adalah garam Eropah (Solea solea). Ikan yang suka panas itu tergolong dalam genus Soleidae sendiri dan tinggal di timur Atlantik, Merah, Mediterranean, China Selatan, laut Baltik dan Hitam. Ia tumbuh hingga 65-70 cm dengan berat 2.5-3.0 kg. Ia mempunyai status makanan dunia kerana dagingnya yang lembut, enak dan berair dengan sedikit tulang. Solea Eropah dicirikan oleh badan berbentuk daun yang memanjang, yang dilengkapi dengan kepala yang tidak simetri dengan mulut serong dan kedudukan mata kanan. Bahagian penglihatan berwarna coklat pucat dengan banyak bintik-bintik gelap dan ditutup dengan sisik kecil..

Di bawah nama dagang "penjual tunggal" tidak jujur ​​sering menjual bukan sahaja fillet ikan flounder yang kurang berharga, tetapi juga ikan keli pangasian, yang umumnya mewakili fauna ikan air tawar..

Habitat dan gaya hidup penceroboh

Oleh kerana kepelbagaian spesies dan kelenturan biologi, ikan kembung berjaya menyesuaikan diri di sepanjang pantai Eurasia dan di laut pedalaman. Flounder terasa hebat di Laut Hitam, Azov, Laut Kaspia dan Mediterranean, di iklim sederhana Laut Baltik, Laut Utara dan Norway. Banyak spesies telah menyesuaikan diri dengan air sungai yang sedikit masin dan segar dengan akses ke pantai. Tetapi yang kaya dengan ikan flounder adalah kawasan pinggir sejuk di lautan Pasifik dan Artik - laut Kara, Chukchi, Jepun, Bering, Okhotsk, Barents.

Flounders menjalani gaya hidup bentik sendirian, secara artifisial menyamar dengan warna landskap di sekitarnya (peniruan). Ikan itu menghabiskan sebahagian besar waktu berbaring di permukaan tanah atau menguburkan diri ke mata di sedimen bawah. Penyamaran semula jadi seperti itu sangat rasional dan pada masa yang sama menyelesaikan dua masalah bertahan hidup - untuk menangkap mangsa dari penyergapan dan tidak dimakan oleh pemangsa yang lebih besar..

Walaupun kelihatan kekok dan kebiasaan bergerak perlahan di atas tanah kerana pergerakan seperti gelombang, flounder adalah perenang yang sangat baik. Ia bermula dengan serta-merta dan mampu mengembangkan kelajuan tinggi pada jarak pendek. Sekiranya perlu, secara harfiah "menembak" tubuh beberapa meter ke arah yang diinginkan, melepaskan aliran air yang kuat ke dasar melalui penutup insang di bahagian buta. Sementara penggantungan lumpur dan pasir yang tebal menetap, ikan mempunyai waktu untuk merebut mangsa atau bersembunyi dari pemangsa yang hebat.

Apa yang dimakan oleh pelempar?

Bergantung pada spesies takson, aktiviti makan boleh berlaku pada waktu senja, pada waktu malam, atau pada waktu siang. Makanan terdiri daripada makanan yang berasal dari haiwan. Gorengan memakan bentos, cacing, amphipod, larva, krustasea, dan kaviar. Orang dewasa memakan ophiura dan echinoderma lain, ikan kecil, invertebrata, krustasea, dan cacing. Flounder terutamanya sebahagian daripada udang dan capelin.

Posisi lateral kepala sangat sesuai untuk menggerogoti moluska dari tanah yang hidup di kedalaman dasar, meninggalkan menyedut nafas di permukaan. Kekuatan rahang bergigi sangat hebat sehingga ikan dapat mengatasi kulit kardi (perapian) dan tempurung kepiting berdinding tebal. Diet seimbang makanan berprotein tinggi menentukan nilai tinggi semua wakil Pleuronectidae.

Pemijahan Flounder

Waktu pemijahan bagi setiap takson adalah berbeza dan bergantung pada wilayah, waktu permulaan musim bunga, kadar pemanasan air (hingga + 2-5 ° С). Musim pembiakan umum bagi kebanyakan spesies adalah antara Februari dan Mei. Tetapi ada pengecualian - turbot (rhombus besar) bertelur di Laut Baltik dan Utara pada bulan April-Ogos, dan penyebar kutub bertelur di lautan Kara dan Barents yang diliputi ais pada bulan Disember-Januari.

Akil baligh berlaku pada tahun ke-3-ke-7 kehidupan. Betina dicirikan oleh fecundity tinggi, satu klac boleh mengandungi 0,5-2 juta telur pelagik dengan masa inkubasi 11-14 hari. Kawasan pesisir yang dalam (7-15 m) dengan dasar berpasir dipilih sebagai tempat pemijahan, walaupun pelempar berjaya bertelur pada kedalaman 50 m kerana daya apung klac yang tinggi dan tidak adanya keperluan untuk memasangnya ke substrat padat. Bulu goreng mempunyai bentuk menegak klasik dengan sisi yang dikembangkan secara simetri. Zooplankton dan benthos kecil bertindak sebagai asas makanan berkhasiat.

Daging dan kaviar flounder - memberi faedah dan bahaya

Ikan mempunyai tekstur yang lembut dan lembut serta rasa manis. Kerana keunikan bentuknya, ketika memotong, bukan sepasang yang diperoleh, tetapi 4 pinggang. Nilai pemakanan flounder adalah 90 kcal per 100 g. Oleh kerana kandungan kalori rendah dan asam aspartat dan glutamat, daging ikan kembung adalah komponen diet kesihatan dan pemulihan. Kelebihan lain dari flounder adalah bahan berguna yang diperlukan oleh tubuh:

  • protein yang mudah dicerna (15 g);
  • tiamin (0.14 mg), riboflavin (0.15 mg), piridoksin (0.12 mg);
  • vitamin B12 (1.2 μg), B9 (6 μg), D (2.8 μg), C (1 μg);
  • kalium (320 mg), kalsium (45 mg), fosfor (180 mg), yodium (50 μg);
  • tembaga (110 mcg), fluorida (430 mcg), sulfur (190 mg).

Oleh kerana ciri-ciri dan sifat gastronomi, daging pemukul dianggap sebagai makanan istimewa dan alat untuk mengatur metabolisme dan berat badan, mengurangkan tahap kolesterol "buruk" dalam darah, meningkatkan kecekapan dan imuniti, merangsang proses pertumbuhan semula pada otot, kulit, rambut.

Ikan sesuai untuk memproses wap, mendidih, mengering, menggoreng, merokok, memasak dalam adunan, membakar di dalam oven dan di panggangan. Tetapi lebih baik menggunakan kaedah lembut supaya pendedahan termal yang berpanjangan tidak merosakkan vitamin dan kekayaan rasa. Hidangan kukus baik untuk kanak-kanak, wanita hamil, orang yang mempunyai masalah saluran gastrousus dan metabolisme. Kaviar Flounder mempunyai kualiti gastronomi yang sangat baik. Ia mengandungi sejumlah besar protein (> 20%) dan merupakan sumber protein yang berharga, menjadikan produk ini rendah kalori (80 kkal per 100 g). Cara popular untuk memasak kaviar adalah masin dan menggoreng.

Kontraindikasi

Tetapi anda tidak seharusnya menganggap manfaat global ikan pelempar untuk tubuh sebagai fakta. Terdapat kontraindikasi yang mesti diambil kira sebelum makan makanan laut:

  • intoleransi individu;
  • umur anak sehingga 1 tahun;
  • penyakit pada sistem hati dan perkumuhan kerana peningkatan beban pada buah pinggang dan pundi hempedu.

Terutama syarat ini berlaku untuk ikan masin, yang menyimpan cecair di dalam badan dan memprovokasi edema. Anda perlu berhati-hati menggunakan hidangan salai yang dapat mengubah struktur susu ibu secara negatif dan memberi komplikasi pada sistem kardiovaskular.

Pemukul

Mungkin, ramai yang biasa dengan pelempar ikan rata yang luar biasa, yang selain eksentriknya, juga terkenal dengan rasanya yang sangat baik. Sudah tentu, dari penampilannya yang rata, seseorang dapat meneka bahawa ia hidup betul-betul di bahagian bawah, tetapi hanya sedikit orang yang mengetahui kehidupannya di kedalaman air. Mari kita gambarkan ciri luaran ikan unik ini, terangkan tabiat dan perwatakannya, cari tahu tempat-tempat kekal tempat terkena flounder.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di manakah pelempar itu tinggal?
  • Apa yang dimakan oleh pelempar??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi pelempar
  • Penduduk dan status spesies
  • Penjaga flounder

Asal spesies dan keterangan

Keluarga flounder adalah golongan ikan bersirip sinar yang tergolong dalam pesanan flounder. Ikan-ikan ini disebut pemukul sisi kanan, kerana mata mereka terletak di sebelah kanan kepala. Sebilangan spesies ikan dicirikan oleh susunan mata sebelah kanan (terbalik). Sirip di kedua-dua belah perut flounder benar-benar simetris dan mempunyai pangkal yang sempit. Keluarga flounder terdiri daripada 60 spesies ikan, yang disatukan dalam 23 genera.

Video: Pemukul

Walaupun setiap spesies mempunyai ciri-ciri tersendiri, masih terdapat ciri-ciri umum yang biasa dimiliki oleh semua pelanggar, mereka mempunyai:

  • badan diratakan dengan kuat;
  • tutup mata dengan bentuk cembung. Pergerakan mereka boleh saling arah dan sepenuhnya bebas antara satu sama lain;
  • kepala tidak simetri yang tidak biasa;
  • garis sisi yang terletak di antara mata;
  • mulut bengkok dan gigi yang sangat tajam;
  • sirip memanjang yang dilengkapi dengan pelbagai sinar;
  • sisi buta cahaya, yang ditutup dengan kulit kasar dan lebat;
  • peduncle ekor pendek.

Telur flounder tidak mempunyai penurunan lemak, sehingga mereka bergerak bebas di lajur air (berenang), kadang-kadang berkembang di lapisan atas. Hanya lima spesies dari seluruh keluarga penyerang menelurkan telur bawah.

Fakta menarik: Ikan kembung memiliki bakat khusus untuk penyamaran, yang menampakkan dirinya dalam mengubah warna kulit agar sesuai dengan permukaan bawah, dalam hal ini mengenai mimikri, mereka bahkan dapat bersaing dengan bunglon.

Harus diingat bahawa ikan dari pelbagai jenis kelamin mempunyai sejumlah perbezaan di antara mereka. Jantan lebih kecil daripada betina, mempunyai jarak yang lebih jauh antara mata, sinar pertama sirip punggung dan dada juga lebih panjang daripada betina.

Rupa dan ciri

Foto: Pemukul ikan

Kami telah mengetahui bahawa wakil keluarga pencari dibezakan oleh badan yang rata, yang boleh mempunyai bentuk rombus atau lonjong, semua pemampatan dan kerataan yang berlebihan ini dikaitkan dengan kehidupan bawah. Sudah menjadi kebiasaan untuk membagi semua pemukul ke sungai, yang lebih suka perairan segar, dan laut, yang memilih kawasan perairan masin..

River flounder diwakili oleh tiga jenis:

  • pemukul berbentuk bintang dengan mata sebelah kiri. Warna ikan ini boleh berwarna hijau gelap atau kecoklatan, dengan garis-garis hitam lebar dapat dilihat pada sirip. Bahagian okular dicirikan oleh kehadiran plat stellate berduri. Rata-rata, panjang badan ikan mencapai setengah meter atau lebih sedikit, dan jisimnya tidak melebihi tiga hingga empat kilogram;
  • pelempar kutub, yang dicirikan oleh ketahanan sejuk, badan bujur yang memanjang dan warna coklat monokromatik, sirip mempunyai warna bata merah;
  • Laut Hitam Kalkan, yang mempunyai soket mata di sebelah kiri badan bulat, ditutup dengan banyak duri ubi pada bahagian mata badan. Warnanya didominasi oleh nada zaitun coklat. Dimensi ikan sangat besar, melebihi panjang satu meter, dan beratnya boleh mencapai 20 kg.

Pelempar laut sangat berbeza dari segi ukuran, warna, bentuk dan lokasi mata.

Antaranya ialah:

  • flounder laut, yang dicirikan oleh warna coklat kehijauan dengan bintik-bintik oren atau merah. Panjang ikan yang paling besar dapat mencapai hingga satu meter, dan beratnya adalah 6 - 7 kilogram. Mimikri di antara spesies ini sangat berkembang;
  • pelempar bersirip kuning, yang menyukai iklim sejuk, dengan badan bulat, yang dibatasi oleh sirip keemasan kekuningan. Panjang badan ikan tidak melebihi setengah meter, dan beratnya kira-kira satu kilogram. Spesies ini dibezakan dengan kehadiran sisik dengan duri kecil;
  • pemukul berwarna putih dan utara yang tergolong dalam jenis bawah dan berukuran setengah meter. Dari sisi mata, ikan dicat dengan warna susu, dan di kawasan mata muncul warna kecoklatan atau kecoklatan. Pelempar ini dibezakan oleh garisan lateral arcuate garpu;
  • halibut, yang mempunyai lima jenis. Yang terbesar mencapai panjang 4.5 meter dan berat sekitar 350 kg. Yang terkecil dianggap sebagai halibut steroid, jisimnya tidak melebihi 8 kg, dan panjangnya berbeza antara 70 hingga 80 cm.

Banyak yang pernah mendengar tentang penceroboh Timur Jauh, tetapi ia bukan spesies, tetapi nama kolektif yang menyatukan sekitar sepuluh spesies yang berbeza.

Fakta menarik: Halibut dianggap sebagai spesies pelempar terbesar. Raksasa ini tinggal di lautan Atlantik dan Pasifik dan berumur panjang, mampu bertahan selama setengah abad di kedalaman air.

Di manakah pelempar itu tinggal?

Foto: Flounder di Rusia

Pelbagai jenis penyerang menghuni pelbagai jenis kawasan perairan, mari kita cuba mencari tahu di mana spesies ini atau spesies itu tinggal. Pemukul berbentuk bintang itu menempati perairan utara Lautan Pasifik, menetap di laut Bering, Okhotsk, Chukchi dan Jepun. Ikan dari spesies ini, lebih suka air tawar, tinggal di kawasan hilir sungai, lagun dan teluk. Laut Hitam Kalkan telah memilih Lautan Atlantik Utara dan perairan Laut Hitam, Laut Tengah dan Baltik. Selain kawasan laut, kalkan dapat dijumpai di Dnieper, Dniester, di hulu bawah Bug Selatan, di muara Don.

Polar flounder, yang menyukai iklim sejuk, didaftarkan di Kara, Bering, Okhotsk, Barents, Laut putih. Mendiami ikan penyayang sejuk Ob, Karu, Yenisei. Tuguru, di mana dia lebih suka tinggal di tanah lembut yang lembut. Penyebar laut biasa boleh hidup di air yang sangat masin dan sedikit masin pada kedalaman 20 hingga 200 meter. Spesies ini dianggap komersial dan hidup di bahagian timur Atlantik, di Laut Barent, Baltik, Mediterranean, Laut Putih. Penduduk biasa di wilayah pesisir Primorye boleh disebut penyebar putih putih, yang juga memilih laut Jepang, Kamchatka, Okhotsk dan Bering.

Pencungkil Yellowfin dapat dijumpai di perairan Jepang, Laut Bering dan Okhotsk, di mana ia telah menyebar dengan meluas. Sebilangan besar ikan ini tinggal di dekat Sakhalin dan pantai Kamchatka barat, di mana flat itu menempuh kedalaman antara 15 hingga 80 meter dan menyukai dasar yang ditutup dengan pasir. Halibuts telah memilih Atlantik, yang terdapat di kedalaman ekstrim di Lautan Utara, menghuni Lautan Pasifik, termasuk wilayah-wilayah Jepang, Okhotsk, Barents dan laut Bering.

Fakta menarik: Fleksibiliti biologi dan sebilangan besar spesies penyerang membolehkan mereka menetap dengan selamat di sepanjang pantai Eurasia dan mendiami laut pedalaman.

Sekarang anda tahu di mana penumpas tinggal. Mari lihat apa yang dia makan.

Apa yang dimakan oleh pelempar??

Foto: Pemukul Laut Hitam

Menu flounder sangat pelbagai; ikan ini boleh dipanggil pemangsa. Ikan yang rata ini dapat menunjukkan aktiviti memberi makan pada waktu malam, pada waktu senja, dan pada siang hari, ia bergantung pada kepunyaan spesies tertentu. Makanan ikan dilambangkan dengan makanan haiwan.

Pemukul muda makan:

  • benthos;
  • amphipod;
  • cacing
  • larva;
  • kaviar;
  • krustasea;
  • plankton.

Ikan matang makan:

  • ophiur;
  • semua jenis echinoderma;
  • cacing;
  • invertebrata;
  • ikan kecil;
  • krustasea.

Telah diperhatikan bahawa pemukul hanya memuja capelin dan udang bersaiz kecil. Oleh kerana kepala ikan mempunyai kedudukan lateral, pemukul telah menyesuaikan diri dengan menggerogoti moluska kecil dari tanah yang hidup di sungai atau dasar laut. Cangkang kepiting tebal dan cangkang inti yang kuat untuk penyerang tidak menjadi halangan, kerana mempunyai rahang yang kuat dan kuat. Pemukul enggan meninggalkan tempat perlindungannya, jadi biasanya terdapat cukup banyak ikan kecil yang berenang di dekatnya.

Fakta menarik: pemancing menyedari bahawa pemukul jarang meninggalkan tempat persembunyiannya, oleh itu, agar jatuh di cangkuk dan mengalihkan pandangannya ke umpan, perlu memutarnya tepat di hidung ikan, jadi tidak mudah menangkapnya.

Perlu diperhatikan bahawa daging pemukul sangat dihargai, sebahagian besarnya, kerana pemakanan ikan seimbang dan mengandungi sejumlah besar protein..

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Flounder di laut

Pada asasnya, semua pelanggar menjalani kehidupan terpencil. Dari segi penyamaran, mereka adalah profesional yang sempurna. Menyelaraskan sepenuhnya ke kawasan sekitar (kemampuan meniru). Mereka menghabiskan sebahagian besar ikan pada waktu mereka dalam keadaan terlentang di dasar atau di dalam tanah, menguburkan mata mereka sendiri. Ini membantu untuk tidak disedari oleh pemangsa besar dan menangkap mangsa ikan dengan mahir dari serangan hendap.

Pada pandangan pertama, pelempar mungkin kelihatan kekok dan lembap, perlahan-lahan meluncur di permukaan tanah dalam gerakan bergelombang. Jadi rata berperilaku ketika tidak merasakan ancaman, tetapi jika ada alasan untuk ini, ikan itu langsung berubah menjadi perenang cepat, yang permulaannya hanya sepantas kilat, dan kecepatannya berkembang sangat baik dalam jangka waktu yang singkat.

Apabila keadaan memerlukannya, pelempar itu, seperti peluru, membuat sentakan kuat dari badannya yang rata, yang dengan serta-merta menggerakkan ikan jarak beberapa meter ke arah yang diinginkan, sambil menggunakan penutup insang, pelempar melepaskan aliran air yang bertenaga ke arah bawah, sehingga meningkatkan kekeruhan darinya... Walaupun menghambur, penipu licik dapat menangkap mangsa kesayangan mereka atau bersembunyi dari mata pemangsa, walaupun sangat sukar untuk melihat ikan, karena bergabung dengan pemandangan.

Fakta menarik: Semasa eksperimen, para saintis menutup bahagian bawah akuarium, di mana pelempar itu tinggal, dengan substrat khas yang dicat di dalam sangkar hitam dan putih. Setelah beberapa saat, bintik-bintik yang jelas kelihatan, baik warna gelap dan terang, muncul di badan ikan..

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Pemukul laut

Seperti yang telah disebutkan, pelempar lebih suka adanya kesendirian bawah. Waktu bertelur untuk setiap spesies adalah individu, bergantung pada tahap pemanasan lajur air dan permulaan musim bunga. Tempoh umum pembiakan flounder berlangsung dari Februari hingga Mei. Terdapat juga pengecualian untuk selang waktu ini. Sebagai contoh, spesies seperti turbot memasuki musim kawin dari bulan April hingga Ogos di perairan Laut Utara dan Laut Baltik. Arctic flounder bertelur di lautan Kara dan Barents yang sejuk dari bulan Disember hingga Januari.

Pelbagai jenis pelempar menjadi dewasa secara seksual dalam tempoh tiga hingga tujuh tahun. Betina dari sebilangan besar spesies sangat subur, sehingga satu klac dapat berisi 0,5 hingga 2 juta telur. Pada dasarnya, tempoh inkubasi tidak melebihi dua minggu. Untuk pemijahan ikan, kawasan pantai laut dalam dengan dasar berpasir dipilih.

Fakta menarik: Gorengan mempunyai penampilan biasa untuk ikan, mereka tidak dilahirkan dengan rata dan mempunyai simetri di kedua-dua belah.

Tumbuh dewasa, ikan secara beransur-ansur berubah, menjadi serupa dengan ibu bapa mereka. Mata mereka, yang terletak di sebelah kiri atau kanan, bergerak ke sisi mata kedua, bahagian ikan ini menjadi bahagian atas, dan bahagian mata yang tidak bermata merujuk pada perut, yang kulitnya menjadi kasar, kerana digunakan untuk meluncur di sepanjang bahagian bawah. Pada mulanya, benthos dan zooplankton mendominasi diet haiwan muda..

Perlu ditambah bahawa beberapa spesies membawa telur pada kedalaman lima puluh meter yang mengagumkan, kerana telur memiliki kemampuan berenang yang meningkat, dan mereka tidak perlu dipasang ke permukaan yang keras. Jangka hayat rata-rata pemukul agak panjang, berumur sekitar 30 tahun, tetapi ikan yang hidup hingga tonggak ini dianggap sangat jarang, kerana terdapat banyak musuh dan faktor negatif dalam perjalanan mereka.

Musuh semula jadi pelempar

Foto: Pelempar putih

Walaupun pemukul mempunyai bakat penyamaran yang sangat baik yang membantu mereka tetap tidak disedari, ikan masih memiliki musuh. Salah satu yang kurang senang adalah belut, yang tidak suka makan ikan kembung. Selain itu, halibut besar tanpa sedikitpun hati nurani menyerang saudara-mara mereka. Sudah tentu, yang paling rentan adalah haiwan muda yang tidak berpengalaman, yang boleh menjadi makanan ringan bagi mana-mana pemangsa air..

Sayangnya, tetapi musuh penipu adalah orang yang membasmi ikan ini kerana daging putih yang enak, lazat, yang sangat berguna. Hampir di mana-mana, penembak selalu ditangkap, baik oleh nelayan amatur individu dan secara besar-besaran oleh kapal nelayan. Tidak menghairankan bahawa ikan jarang dapat hidup hingga usia tiga puluh tahun, kerana sebilangan besar dari mereka mati, terperangkap dalam jaring ikan..

Selain pengaruh langsung, orang juga mempunyai pengaruh tidak langsung, yang secara negatif mempengaruhi persekitaran oleh kegiatan ekonomi mereka, yang menyebabkan kemerosotan keadaan ekologi secara umum. Banyak sumber air (sungai dan laut) menjadi sangat tercemar, sehingga ikan kecil, yang berfungsi sebagai pangkalan makanan bagi pencari sampah, hilang di dalamnya. Orang boleh dipanggil musuh penipu yang paling penting dan terburuk, tk. tan ikan ini ditangkap setiap hari. Sebagai tambahan kepada semua situasi yang tidak menguntungkan di atas untuk ikan, seseorang juga dapat menyebutkan fakta bahawa kadar kelangsungan hidup telurnya tidak begitu besar, oleh itu hanya separuh daripadanya masih ada.

Penduduk dan status spesies

Foto: Pemukul rata

Keadaan dengan ukuran populasi penyerang tidak jelas. Banyak bergantung pada jenis ikan tertentu. Para saintis telah memperhatikan bahawa populasi penyerang terkena siklikitas, ketika ada pertumbuhan yang meningkat, secara bertahap berubah menjadi penurunan stok ikan..

Sudah tentu, jumlah pelempar secara beransur-ansur berkurang, dalam beberapa spesies proses ini diperlahankan, di lain-lain proses ini sangat cepat, oleh itu, ini menjadi perhatian organisasi alam sekitar. Banyak populasi penyerang selalu berada di bawah pengaruh kesan antropogenik negatif, yang pertama sekali, beban penangkapan ikan tertinggi harus dimasukkan..

Sebilangan besar penceroboh ditangkap setiap hari, yang secara semula jadi mengurangkan populasi mereka. Beberapa spesies individu terancam kepupusan, kerana sangat sedikit yang tersisa, jadi mereka memerlukan langkah perlindungan khas. Jangan lupa bahawa keadaan ekologi yang semakin merosot dan kadar kelangsungan hidup lima puluh peratus telur juga memberi kesan negatif kepada populasi ikan kembung. Seseorang harus memikirkan tindakan biadabnya, merendahkan selera makannya, jika tidak, beberapa wakil keluarga yang rata ini akan hilang sepenuhnya dari kedalaman air, maka keadaan akan menjadi tidak dapat diselesaikan.

Penjaga flounder

Foto: Flounder dari Buku Merah

Seperti yang telah disebutkan, keadaan sejumlah populasi penyerang sangat menyedihkan, mereka terkena ancaman kehancuran sepenuhnya, yang tidak perlu dibimbangkan. Contohnya, spesies penyerang seperti arnoglos Mediterranean (Kessler's flounder) terancam kepupusan, kerana ia sangat jarang berlaku. Pelbagai ini telah disenaraikan dalam Buku Merah Ukraine sejak tahun 1994. Faktor pembatas utama adalah pencemaran kawasan perairan Laut Hitam, yang menghalang telur daripada berkembang sepenuhnya. Juga, penangkapan dengan bantuan ikan pukat menyebabkan pelempar ini mati bersama dengan tangkapan lain..

Penyebar Laut Hitam (kalkan) adalah ikan komersial yang paling berharga dan mahal. Pada tahun enam puluhan abad yang lalu, berhampiran wilayah Krimea, tangkapan ikan ini terlalu aktif dilakukan (hingga dua hingga tiga ribu tan setiap tahun), yang menyebabkan penurunan populasinya secara mendadak, dan pada tahun 1986 pihak berkuasa mengumumkan larangan menangkap kalkan, kerana hampir hilang sepenuhnya di seluruh bekas Kesatuan Soviet. Sekarang larangan ini tidak dipatuhi, walaupun jumlah kalkan masih menjadi perhatian..

Langkah-langkah utama untuk pemuliharaan spesies ikan flounder yang terancam adalah:

  • larangan tangkapan yang ketat;
  • kenaikan denda kerana melanggar larangan ini;
  • pengenalpastian tempat penempatan ikan tetap dan penyertaannya dalam senarai kawasan perlindungan;
  • kerja penjelasan di kalangan penduduk tempatan.

Sebagai kesimpulan, masih perlu ditambahkan bahawa walaupun ikan yang disebarkan sebagai penyerang sangat enak dan sihat, perlu dijaga dengan lebih baik, mengurangkan tangkapan yang tidak terkawal dan besar-besaran untuk mengelakkan akibat negatif yang buruk yang dapat terjadi akibat selera makan manusia yang berlebihan.