Apa yang dimakan oleh udang karang

Udang karang sungai sering menjadi haiwan peliharaan yang disimpan di rumah di takungan buatan. Malangnya, kebanyakan akuarium masih percaya bahawa mereka mempunyai cukup bangkai, alga, sisa makanan ikan dan sisa produk sebagai makanan. Sebenarnya, diet udang karang jauh lebih bervariasi dan kesihatan bergantung padanya, serta jangka hayat haiwan peliharaan..

Ciri pemakanan krustasea sungai

Jantina. Jumlah makanan dan diet krustasea bergantung pada jantina. Jantan makan setiap hari, mengambil makanan sekali sehari. Dan wanita makan hanya 1 kali dalam 3 hari, tetapi mengambil bahagian yang lebih besar.

Masa untuk makan. Krustasea sungai adalah waktu malam. Oleh itu, ahli akuarium yang menjaga haiwan peliharaan di rumah harus memberi makan haiwan pada waktu petang..

Saiz hidangan. Menentukan jumlah makanan yang diperlukan adalah tugas yang mudah. Krustasea sungai tidak mudah makan berlebihan. Oleh itu, cukup dengan memasukkan feeder ke dalam akuarium, mengisinya dengan makanan. Sebaik sahaja bekas itu kosong, sebahagian makanan baru harus dimasukkan ke dalamnya..

Walau bagaimanapun, bahagian yang bertindih tidak digalakkan. Serpihan makanan menyumbang kepada pencemaran akuarium, jadi harus dibersihkan sekurang-kurangnya sekali setiap 2 hari untuk mengelakkan perkembangan proses pembusukan yang memberi kesan negatif kepada kesihatan penduduk akuarium.

Apa yang dimakan udang karang dalam keadaan semula jadi

Krustasea lebih suka makanan tumbuhan, hanya 10% dari makanan mereka adalah makanan haiwan.

Di habitat semula jadi mereka, krustasea sungai digunakan sebagai makanan:

  • fitoplankton;
  • rumput laut;
  • organik;
  • invertebrata kecil.

Bermusim. Tetapi pilihan rasa mereka bergantung pada musim dan beberapa faktor lain. Contohnya, semasa musim pembiakan atau pada musim sejuk, udang karang lebih suka makanan protein dalam bentuk cacing, berudu, larva, moluska, ikan kecil.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, krustasea tidak memakan bangkai. Sebaliknya, mereka boleh memakannya, tetapi hanya jika diperlukan, sekiranya tidak ada makanan lain.

Pada musim panas, diet udang karang, yang dapat wujud baik di lingkungan air dan di darat, berkembang dengan ketara.

Krustasea dengan senang hati memakan batang, pinggan daun, akar pelbagai tumbuh-tumbuhan.

Ciri-ciri memberi makan krustasea sungai di rumah

Pemakanan krustasea sungai di alam dan apabila disimpan di persekitaran buatan berbeza dengan ketara. Aquarists perlu tahu apa dan bagaimana memberi makan haiwan peliharaan mereka untuk melindungi mereka dari sejumlah penyakit dan kematian cepat..

Krustasea sungai adalah omnivora, jadi, sebagai peraturan, tidak ada masalah dengan pilihan makanan. Makanan haiwan peliharaan boleh merangkumi:

  • serbuk roti;
  • kepingan daging cincang apa sahaja;
  • bijirin;
  • pelbagai bijirin;
  • kepingan sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • kehijauan;
  • jelatang;
  • cacing tanah.

Di samping itu, anda boleh membeli makanan khusus yang direka khas untuk krustasea, yang dijual di mana-mana kedai haiwan peliharaan..

Jenis makanan sejuk beku atau hidup yang digunakan untuk memberi makan ikan hiasan sangat sesuai untuk udang karang, misalnya:

  • moluska kecil;
  • basikal;
  • daphnia;
  • rotifer.

Makanan protein juga diperlukan untuk krustasea, tetapi asas diet mereka tetap harus menjadi makanan tumbuhan..

Perkara yang paling penting adalah mengawasi bahagian makanan yang ditawarkan..

Pakar mengesyorkan memberi makanan dalam jumlah yang tidak melebihi 3% dari berat badan krustasea.

Jika tidak, sisa makanan yang tidak dimakan mulai membusuk, terurai, yang menyebabkan kematian arthropoda.

Makanan semula jadi untuk krustasea

Sangat mungkin untuk memfasilitasi tugas memberi makan udang karang dengan terlebih dahulu menyediakan takungan buatan yang dimaksudkan untuk haiwan peliharaan ini. Untuk melakukan ini, cukup menanam di bahagian bawah akuarium:

  • lupin;
  • kekacang;
  • kacang polong;
  • oat.

Tumbuhan ini mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan persekitaran air, menjenuhkannya dan tanah dengan jumlah nitrogen yang optimum. Dan yang paling penting, udang karang boleh menggunakannya sebagai makanan..

Baca juga:

Ketergantungan diet pada usia krustasea

Penting untuk mengambil kira bahawa keutamaan rasa dan keperluan makanan tertentu dalam udang karang berubah ketika mereka tumbuh dan berkembang. Pakar telah mengembangkan skema pemberian makanan khusus untuk krustasea pada tahap yang berbeza dalam hidup mereka:

  1. Bawah umur - makan terutamanya pada daphnia.
  2. Kanser yang mencapai ukuran hingga 2 cm memerlukan makanan protein. Anda boleh memberi mereka makan dengan larva. Dalam tempoh ini, makanan haiwan harus merangkumi sekitar 45% dari keseluruhan diet..
  3. Krustasea berukuran 3 cm - boleh memakan moluska dan serangga.
  4. Haiwan muda dari ukuran 4 cm - masukkan ikan kecil ke dalam menu mereka.
  5. Orang dewasa (8-10 cm) - makan terutamanya pada amphipods, lebih mengutamakan makanan tumbuhan.

Ciri-ciri di atas harus diambil kira semasa menanam udang karang di takungan buatan, yang sangat penting bagi akuarium yang terlibat dalam pembiakan dan pembiakan haiwan ini. Dengan menambahkan diet krustasea sungai dengan makanan yang mereka makan di habitat semula jadi mereka, anda dapat memastikan kesihatan, pertumbuhan aktif, dan perkembangan penuh mereka.

Baru-baru ini, krustasea sungai sering menjadi penghuni takungan buatan. Walaupun tidak bersahaja makhluk ini dari segi makanan, penting untuk memantau diet mereka dan mengikuti peraturan makan tertentu, yang berbeza dari diet kerang atau ikan hiasan. Adalah perlu untuk menyediakan udang karang dengan pemakanan yang kompeten dengan keunggulan makanan tumbuhan dalam makanan dan makanan tambahan protein dalam bentuk makanan langsung atau beku, daging, makanan laut.

Kami menganalisis apa yang dimakan udang karang di rumah

Membiakkan udang karang di rumah semakin popular. Arthropoda dibiakkan di akuarium demi eksotisme dan di ladang untuk makanan. Memberi makan udang karang anda adalah bahagian terpenting dalam penjagaan. Kesihatan dan pertumbuhan haiwan peliharaan, serta kebersihan takungan, bergantung pada pemilihan makanan yang betul..

Apa yang dimakan udang karang di rumah

Kanser adalah omnivora. Makanan haiwan dan tumbuhan terdapat dalam makanan mereka. Di rumah, patuhi menu ini ketika memilih makanan untuk udang karang..

Arthropoda mempunyai deria bau yang berkembang dengan baik. Secara semula jadi, mereka dengan cepat menemui ikan mati dengan bau. Di rumah, ganti mangsa seperti itu dengan cacing darah, kepingan ikan, daging, sotong atau udang.

Udang karang diberi makanan haiwan tidak lebih dari dua kali seminggu. Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa ia meningkatkan keagresifan arthropoda..

Di persekitaran semula jadi mereka, udang karang memakan banyak ganggang, dan juga pergi ke darat dan menikmati rumput dan daun. Untuk memastikan haiwan kesayangan anda dalam keadaan baik, tanam tanduk atau elodea di dalam akuarium. Tumbuhan mengandungi kapur, yang diperlukan untuk mengekalkan kekuatan cengkerang atau tumbuh yang baru setelah dicairkan..

Dan juga sesuai sebagai makanan sayuran:

  • daun selada;
  • lobak merah, zucchini;
  • bayam;
  • jelatang.

Makan secara berkala

Secara semula jadi, diet udang karang terdiri daripada 90% makanan tumbuhan. 10 yang lain adalah fitoplankton, invertebrata dan ikan kecil. Kanser memakan ikan dan daging haiwan yang mati.

Untuk kemudahan dan mengurangkan masa dan wang yang dibelanjakan untuk penyelenggaraan, buat keadaan hidup semula jadi:

  1. Sapukan baja organik dan mineral, tidak melebihi norma: nitrogen 0.5 mg / l, fosfor 2 mg / l. Udang karang rentan terhadap komposisi air dan kotoran akan menyebabkan haiwan tersebut melarikan diri atau bahkan mati. Sapukan baja sebelum mengisi takungan. Bagi perindustrian, bahagian yang disyorkan ialah 1 kg superfosfat dan 50 kg ammonium nitrat per 1 ha.
  2. Baja boleh diganti dengan kekacang. Penggunaannya mesra alam dan menepis air dengan nitrogen.
  3. Keasidan di takungan tidak boleh melebihi pH 7-8.5.
  4. Tanam tanaman kaya kapur untuk memastikan unsur-unsur yang diperlukan untuk pertumbuhan cengkerang baru..
  5. Perkenalkan daphnia, siklop, siput, berudu, dan ikan kecil ke dalam kolam. Dengan menangkapnya, udang karang sebahagiannya dapat menyediakan makanan kepada mereka sendiri. Phyto dan zooplankton akan berfungsi sebagai makanan untuk udang karang itu sendiri dan mangsanya.

Dekatkan kolam dengan keadaan semula jadi dengan baja, tanaman dan penghuninya. Udang karang yang diberi makan secara semula jadi memerlukan sedikit perhatian dan perhatian.

Makanan buatan

Di rumah, tidak mustahil untuk mencipta semula takungan semula jadi. Dalam kes seperti itu, udang karang diberi makanan buatan..

Jenis makanan

Udang karang omnivora, kecuali produk dengan bahan tambahan sintetik dan kimia. Makanan boleh disediakan untuk industri dan penyediaan sendiri.

Memasak sendiri

Semasa menyusun diet anda sendiri, ingatlah keseimbangan makanan haiwan dan tumbuhan. Makanan udang karang buatan sendiri merangkumi:

  • kepingan daging mentah, ayam, ikan;
  • cacing tanah, belatung, cacing darah;
  • pelbagai sayur-sayuran;
  • jelatang;
  • roti;
  • rumput laut.

Elakkan memberi makanan berlemak udang karang yang mencemarkan air.

Pembuatan industri

Bentuk pelepasan - serpihan, butiran dengan ukuran atau batang yang berbeza. Terlepas dari penampilannya, suapan yang dipilih mestilah:

  • seimbang;
  • jangan mencemarkan air;
  • mengandungi unsur-unsur yang memudahkan penumpahan.

Sebilangan makanan diformulasikan khusus untuk pelbagai peringkat kehidupan barah. Terdapat pelbagai jenis makanan pelengkap untuk merangsang pembiakan, meningkatkan warna cengkerang, menguatkan imuniti remaja.

Peraturan dan ciri memberi makan

  1. Udang karang adalah makhluk berjimat cermat dan tahu menyembunyikan makanan. Makanan yang berlebihan akan menyebabkan air pudar dan haiwan peliharaan akan mati.
  2. Kawal diet anda untuk memastikan bahawa ada makanan yang mencukupi, tetapi tidak berlebihan..
  3. Semasa molting, lebih banyak makanan diperlukan, ini disebabkan oleh kos tenaga untuk memulihkan cengkerang.
  4. Musim pembiakan juga memerlukan peningkatan bahagian..
  5. Makanan remaja berbeza dari segi komposisi dan jumlah makanan dari orang dewasa..
  6. Lelaki boleh memberi makan 2 hari sekali, dan betina 3 hari sekali.
  7. Biarkan cengkerang di dalam akuarium setelah dicairkan. Ia adalah sebahagian daripada diet arthropoda liar. Dengan memakan cengkerang, mereka mengembalikan kandungan kalsium dalam badan..
  8. Udang karang adalah haiwan pada waktu malam. Beri makan mereka pada waktu petang.
  9. Pastikan ada makanan yang mencukupi, jika tidak, udang karang boleh mula makan antara satu sama lain..
  10. Tetapi kekurangan makanan akan menyebabkan percubaan melarikan diri dari arthropoda..

Pengumpan

Kedai menjual feeder dalam pelbagai bentuk dan saiz. Pilihan paling mudah boleh dilakukan sendiri. Lindungi sehelai plastik atau sepotong papan dengan sisi yang dipaku di tempat udang karang berkumpul. Pengumpan udang karang sudah siap.

Pilih plastik tidak beracun untuk pengumpan!

Norma dalam diet makan

  • Betina makan lebih banyak daripada lelaki, tetapi juga memakan masa lebih lama untuk mencerna makanan.
  • Tidak ada norma yang jelas dalam jumlah makanan. Makanan segar dimasukkan ke dalam palung hanya apabila kosong.
  • Sisa makanan dikeluarkan setelah dua hari, jika tidak, proses penguraian akan bermula, mencemarkan air di akuarium.
  • 2-3% berat haiwan adalah jumlah makanan yang disyorkan. Haiwan peliharaan akan penuh dan tidak akan berlebihan.
  • Lebih baik memberi makan udang karang sedikit daripada membiarkannya mati kerana air tercemar.

Memberi makan kepada yang muda

Tubuh udang karang muda yang tumbuh memerlukan jumlah makanan yang lebih banyak.

Sebelum mencapai panjang 2 cm, mereka memerlukan detritus - produk pereputan bahan organik. Secara semula jadi, di dasar takungan, cukup untuk individu muda. Tidak ada detritus yang mencukupi di akuarium kerana penyaringan berterusan.

Daun oak, alder atau beech kering dijadikan makanan. Mereka dimakan bukan hanya oleh udang karang muda, tetapi juga oleh orang dewasa. Tutup daun semasa dimakan. Jangan gunakan daun segar. Mereka mampu melepaskan toksin berbahaya ke dalam air. Krustasea dua sentimeter mula memakan pelbagai larva serangga. Dari pertumbuhan tiga sentimeter, kerang dimasukkan ke dalam makanan. Setelah mencapai 4 cm, krustasea mula memakan ikan.

Anda boleh memberi makan anak-anak di rumah menggunakan makanan yang bertujuan untuk menggoreng ikan. Aquarists menasihatkan menambahkan daphnia kecil untuk diet. Sebelum memasuki akuarium, daphnia dibakar dengan air mendidih untuk mengurangkan pergerakan.

Petua

  • Pada musim panas, jumlah makanan yang diperlukan meningkat.
  • Pada musim sejuk, jika disimpan di luar rumah, tidak perlu memberi makan udang karang hingga musim bunga.
  • Apa yang diberi makan udang karang bergantung pada pertumbuhan dan kadar pembiakannya.
  • Udang karang tidak suka lumpur di kolam.
  • Tempat kediaman yang disediakan dengan betul akan mengurangkan kos makanan.
  • Untuk pertumbuhan dan pembiakan goreng, suhu sekitar 15 darjah adalah selesa.
  • Kanser adalah penghuni badan air bersih, oleh tingkah laku mereka akan segera terlihat jika ada yang tidak kena dengan air.

Kesimpulannya

Penjagaan yang sederhana dan makanan yang tidak diperlukan menjadikan barah sebagai haiwan peliharaan yang sangat baik atau sumber pendapatan yang baik ketika berkembang biak.

Makan udang karang: bagaimana dan apa yang dimakan krustasea?

Selalunya, ketika membiak udang karang, timbul persoalan mengenai apa yang dimakan krustasea. Memberi makan udang karang adalah proses bertanggungjawab yang memerlukan pendekatan serius. Bagaimanapun, pada arthropoda apa yang bergantung pada imuniti, rasa dan perkembangan selanjutnya. Anda tidak boleh memberi makan udang karang dengan makanan apa pun. Artikel itu mengungkapkan semua perkara yang berkaitan dengan memberi makan udang karang.

Ciri-ciri makan

Untuk memberi makan udang karang yang disimpan di akuarium, kolam atau kolam yang dibuat khas, penting untuk mengetahui beberapa peraturan dan ciri di sini:

  • Adalah disyorkan untuk memberi makan arthropoda pada waktu petang. Dalam keadaan semula jadi, individu mencari makanan ketika gelap.
  • Dalam tempoh pembiakan dan pencabutan, udang karang memakan lebih banyak, kerana badan mereka mula menggunakan tenaga dengan lebih cepat.
  • Dengan diet yang tidak betul atau tidak seimbang, udang karang cenderung terkena kanibalisme, terutama semasa molting. Tempat di mana udang karang disimpan bebas dan luas, dengan beberapa tempat persembunyian.
  • Makanan harian udang karang muda jauh lebih tinggi daripada makanan orang dewasa..
  • Kanser dapat keluar dari habitat mereka untuk mencari makanan. Adalah perlu untuk mewujudkan keadaan di mana arthropoda tidak dapat keluar.
  • Untuk wanita dan lelaki, aturan makan yang berbeza dibuat. Rachikha (wanita) boleh mengambil makanan tiga hari sekali, sementara barah memerlukan makanan dua hari sekali.
  • Setelah mencair, anda tidak boleh membuang cangkangnya yang tersisa - kemudian barah akan memakannya, kerana kaya dengan sejumlah besar kalsium, yang menyumbang kepada pemulihan badan yang cepat.

Ikan karang yang makan dengan betul dan seimbang tumbuh dengan kuat dan cenderung untuk melepaskan diri dari habitatnya..

Jenis makanan

Kanser adalah makhluk yang maha kuasa. Mereka diberi makan sayur-sayuran dan makanan daging. Secara semula jadi, mereka menghabiskan sebagian besar waktunya di perairan dangkal untuk mencari makanan, di mana mereka memakan berbagai moluska, ikan kecil, berudu, cacing, dan serangga. Dari makanan tumbuhan, udang karang lebih suka teratai, elodea, kolam. Jumlah bahagian makanan tumbuhan dalam diet arthropoda adalah sehingga 90%.

Menyiapkan makanan sendiri

Makanan buatan sendiri untuk udang karang harus serupa dengan makanan yang biasa mereka makan di persekitaran semula jadi. Cacing darah, cumi-cumi, ikan, udang atau daging tanpa lemak menjadi pengganti makanan haiwan.

Semasa menyusun diet untuk udang karang, udang karang harus mendapat makanan yang berasal dari haiwan tidak lebih dari dua kali seminggu. Banyak penternak udang karang mendakwa bahawa makanan daging adalah provokator keadaan arthropoda yang agresif..

Dari makanan tumbuhan, udang karang diberi makan dengan produk berikut:

  • zucchini;
  • daun selada;
  • timun;
  • Kubis Cina;
  • bayam;
  • wortel (mengandungi keratin, yang meningkatkan warna udang karang);
  • hornwort (tumbuhan mesti berada di habitat udang karang).

Semasa menanam tanaman di akuarium atau kolam yang dibuat, anda mesti sangat berhati-hati, kerana sering kali mereka dirawat dengan racun serangga, yang boleh menyebabkan kematian arthropoda secara besar-besaran.

Makanan industri

Makanan perindustrian dihasilkan dalam bentuk berbutir dalam pelbagai saiz, dalam bentuk serpihan atau kayu.

Apa sahaja pilihan yang disukai, suapan mesti memenuhi kriteria berikut:

  • jangan mencemarkan air di kolam;
  • menyediakan makanan seimbang;
  • mengekalkan warna semula jadi cengkerang;
  • memudahkan proses menukar cengkerang.

Kedai khas boleh menawarkan jenis makanan yang dirancang untuk tempoh khas kehidupan krustasea. Sebagai contoh, pakar sering menggunakan makanan yang dirancang untuk merangsang proses pembiakan atau menguatkan imuniti haiwan muda..

Memberi makan kepada yang muda

Haiwan muda diberi makan berbeza daripada udang karang dewasa. Pemberian makan individu muda dilakukan oleh daphnia kecil, makanan untuk ikan goreng, nematoda cuka, tubulus cincang, artemia.

Ketika memberi makan udang karang dengan daphnia kecil, dianjurkan untuk membakarnya dengan air mendidih, kerana hidupnya sangat mudah alih, yang menyukarkan penangkapan ikan kecil.

Udang karang muda memerlukan lebih banyak makanan daripada orang dewasa. Atas sebab-sebab ini, mereka mencari makanan siang dan malam. Mereka memakan detritus - produk dari kerosakan semula jadi dari pelbagai bahan organik. Contohnya, di akuarium yang airnya sentiasa disaring, terdapat sedikit kesan..

Daun pokok yang gugur sering digunakan untuk menggantikannya. Lebih baik memberi keutamaan pada daun kering oak, alder dan beech - mereka akan menjadi sumber makanan berharga yang sangat baik, yang bukan hanya menyumbang kepada perkembangan sistem pencernaan mereka, tetapi juga membantu menyingkirkan parasit. Udang karang memakan daun di akuarium dengan cepat, mereka mesti dilaporkan secara berkala.

Dilarang menggunakan daun yang dipetik segar untuk diletakkan di akuarium - mereka mempunyai kemampuan untuk melepaskan racun ke dalam air.

Memberi makan udang karang dewasa

Orang dewasa lebih suka daging cincang dari haiwan dan ikan berdarah panas, katak dan berudu. Sebelum tempoh molekul krustasea, disarankan untuk memberi makan moluska kecil yang hancur, dengan kuat menghancurkan cangkang sarang.

Untuk memberi makan, bekas dapur digunakan, memberikan sisa daging arthropoda, kulit sayur, sisa roti, dan banyak lagi. Sekiranya sampah tidak cukup segar, ia akan direbus terlebih dahulu.

Makanan yang terurai tidak boleh digunakan untuk memberi makan, kerana ini boleh menyebabkan barah.

Biji-bijian yang dimasak, terutama yang bulat (jagung, kacang polong), perlu diuli sebelum diberikan kepada udang karang, jika tidak, sukar bagi dia untuk merebutnya dengan cakar. Makanan dibentangkan di tempat yang cetek pada waktu malam. Mereka memberikan makanan sedemikian rupa sehingga dimakan sepenuhnya. Penting untuk menetapkan kawalan terhadap makan makanan dengan menjalankan jaring di sepanjang bahagian bawah. Mereka memberi makan udang karang di badan air secara sederhana, terutama jika mereka diberi makanan binatang.

Dengan sisa makanan, pemiliknya perlu mengurangkan jumlahnya atau tidak memberi makan udang karang untuk sementara waktu. Apabila serpihan makanan membusuk, reservoir tercemar, kerana arthropoda menderita pelbagai penyakit yang menyebabkan kematiannya.

Pemberian makanan bermula pada bulan April dengan diet 0,5% dari berat hidup udang karang, meningkat pada musim panas setelah mencair dan selama tempoh pertumbuhan intensif, sehingga jumlah makanan adalah 2-2.5% dari berat hidup. Semasa molting, mereka berhenti memberi makan udang karang selama beberapa hari. Apabila menjadi sejuk, arthropoda tidak diberi makan atau terus memberi makan di penanaman lebat pada kadar yang berkurang. Pada musim sejuk, memberi makan udang karang harus berhati-hati: dalam tempoh ini, keperluan makanan sedikit, tetapi secara berkala mereka perlu diberi makan.

Diet yang diformulasikan dengan baik akan memastikan kesihatan yang baik untuk arthropoda anda. Penting untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk memberi makan udang karang. Tidak boleh menggunakan makanan atau makanan pertama yang berkualiti yang boleh dipersoalkan untuk memberi makan udang karang.

Diet semasa molting

Molting adalah perkara biasa bagi udang karang. Sepanjang hidup mereka, krustasea tumbuh, kerana penutup chitinous, ini tidak dapat dilakukan, kerana sukar. Kanser perlu dibuang dengan kerap. Semasa molting, arthropoda kehilangan aktiviti dan menghabiskan sebahagian besar masa mereka di tempat perlindungan. Sekiranya bukan barah, hanya kulitnya yang dilihat, jangan takut, ini adalah proses semula jadi.

Penutup kitin tidak dikeluarkan - barah akan memakannya. Setelah mencair, udang karang muda memerlukan banyak kalsium, yang membantu memulihkan lapisan baru dengan cepat. Pada peringkat pertama kehidupan mereka, arthropoda mencairkan 5-6 kali. Beberapa tahun kemudian, tahi lalat berlaku beberapa kali sepanjang tahun. Proses itu sendiri hanya berlangsung selama 2-3 minit. Sarung baru dipulihkan sepenuhnya selepas 1-1,5 minggu.

Sebelum mencair, diperlukan untuk meningkatkan jumlah atau kekerapan makan sekitar 4 kali. Ia dibenarkan memberi makan udang karang dengan makanan khas.

Dianjurkan untuk memberi makanan dan produk seperti itu:

  • pasta;
  • udang;
  • lobak merah;
  • ikan;
  • bubur;
  • cacing;
  • siput;
  • daging;
  • cacing darah;
  • tubifex;
  • corotra;
  • daphnia;
  • gammarus.

Arthropoda juga akan menyukai makanan yang terdiri daripada kubis, selada, kacang polong, pasli, zucchini, jelatang, bayam, sayur-sayuran beku, daun pokok, dan juga makanan kering untuk ikan akuarium.

Pengumpan udang karang

Pelbagai pengumpan digunakan untuk memberi makan udang karang akuarium. Pelbagai pilihan tersedia untuk dijual. Tetapi selalunya pengumpan dibuat sendiri..

Pengumpan udang karang yang paling sederhana adalah kawasan tetap kecil yang diperbuat daripada plastik tidak beracun. Di kedai, akuarium menawarkan pengumpan yang menarik bentuk daun dan banyak pilihan lain.

Cara memberi makan udang karang ketika menangkapnya?

Umpan untuk menangkap udang karang dipilih berdasarkan musim dalam setahun. Makanan sayuran berkesan pada musim bunga dan musim panas. Pada musim luruh dan awal musim sejuk, makanan haiwan digunakan untuk memberi makan arthropoda. Untuk melakukan ini, gunakan:

  • perapan daging;
  • ikan;
  • bahagian dalam ikan dan unggas;
  • kerang;
  • cacing;
  • siput;
  • katak;
  • daging.

Ikan dibentangkan segar atau sedikit manja. Untuk meningkatkan bau, ia sedikit kering di bawah sinar matahari. Udang karang seperti roach, ikan mas kris dan bream. Dari produk daging, disarankan menggunakan unggas atau bangkai daging. Mereka juga meletakkannya basi. Kerang, siput dan katak ditangkap di takungan yang sama di mana mereka akan menangkap udang karang. Cacing digunakan sangat jarang sekiranya tidak ada pilihan lain: cacing diletakkan di dalam kain kasa nipis, tidak termasuk penyebarannya..

Dari umpan sayur, paling berkesan menggunakan jagung, dill, kacang polong, roti hitam, makuha, dan bawang putih. Kacang polong dan jagung direbus, dikukus atau dibeli dalam tin. Krustasea "dipimpin" untuk rasa bawang putih, kerana itu disarankan untuk menambahkannya ke produk lain.

Semasa memilih umpan, pertimbangkan musim:

MusimApa yang perlu diberi makan?
Musim panasMereka diberi makan dengan sepotong hati, daging, serangga ayam. Minyak ikan ditambah untuk meningkatkan bau.
Musim bungaGunakan umpan sayur atau ikan, yang sudah dipotong di sepanjang jurang, dibalik ke dalam dan dibiarkan di bawah sinar matahari untuk kerosakan.
Musim sejuk dan musim luruhDigunakan penggunaan daging busa atau kacang polong.

Habitat juga sangat penting. Untuk berburu di takungan dengan dasar berlumpur, disarankan untuk menggunakan umpan dari ikan yang manja. Ini adalah makanan biasa untuk udang karang yang hidup dalam keadaan seperti itu. Arthropod akan merangkak ke dalam "perangkap" tanpa mengesyaki apa-apa. Sekiranya terdapat banyak tumbuh-tumbuhan di bahagian bawah, lebih baik menggunakan kacang polong atau jagung..

Untuk memancing di gua bawah laut atau di bawah pantai, daya tarikan dengan bau bawang putih atau daging manja digunakan. Di perairan cetek, para pakar menasihatkan menggunakan cacing, kerang, jagung hingga umpan.

Apa yang dimakan oleh barah di persekitaran semula jadi??

Kanser mempunyai deria bau yang sangat baik. Dalam keadaan semula jadi, mereka dapat menemukan ikan busuk lebih cepat daripada ikan segar, kerana ia mempunyai bau yang jelas ketika terurai. Melawan udang karang lebih kerap terjadi di sungai yang memperjuangkan bangkai ikan lama.

Visi mereka tidak kurang berkembang. Melihat sesuatu yang berwarna merah, udang karang pasti ingin mencubanya, dengan mempertimbangkan item itu sebagai daging..

Udang karang cenderung memakan alga yang kaya dengan limau. Mereka memerlukannya untuk pertumbuhan cengkerang yang sihat, terutama mereka memerlukan kapur semasa tempoh molting ketika "baju besi" lama dijatuhkan dan yang baru tumbuh.

Kanser memerlukan alga berikut:

  • elodea;
  • spesies tumbuhan chara;
  • burung enggang.

Hanya udang karang yang memakan tanaman ini, kerana mengandung kapur, yang memberi arthropoda kekakuan, yang tidak mereka tolak. Ini penting untuk dipertimbangkan ketika memberi makan udang karang di rumah - disarankan untuk meningkatkan jumlah kapur dalam makanan udang karang.

Selain tumbuh-tumbuhan, mereka memakan pelbagai jenis haiwan akuatik, pelbagai jenis invertebrata, misalnya, daphnia atau siklop. Juga makan larva, berudu, siput, cacing.

Dianjurkan untuk membiakkan phyto- dan zooplankton di takungan. Udang karang mempunyai sikap positif terhadap kawasan kejiranan ini. Spesies ini berfungsi sebagai makanan bukan sahaja untuk udang karang, tetapi juga untuk mangsanya..

Memberi makan udang karang adalah tugas yang bertanggungjawab, kerana berat arthropoda bergantung pada pemakanan yang betul dan komposisi diet pada masa akan datang, dan keuntungan selanjutnya dari penjualannya. Tertakluk pada peraturan pemberian makan, memungkinkan untuk mempercepat proses pertumbuhan dan pembiakan, untuk mengandung udang karang aktif.

Udang karang dengan jari lebar

Banyak udang karang dengan jari lebar tidak hanya mengenal penampilan, tetapi juga rasa. Tetapi beberapa orang tahu bahawa kumis ini sangat kuno, dia bertahan hingga ke zaman kita sejak zaman Jurassic, jadi dia bahkan melihat dinosaur dengan mata krustaseanya yang bergerak. Harus diingat bahawa sejak zaman purba, secara lahiriah, barah tidak berubah, mengekalkan keperibadian prasejarahnya. Kami akan menganalisis pelbagai tahap kehidupannya, menerangkan ciri luaran yang khas, menceritakan tentang tabiat dan sifat penghuni perairan segar yang menakjubkan ini.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana udang karang dengan jari lebar tinggal??
  • Apa yang memakan udang karang dengan jari lebar?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi udang karang dengan cakar lebar
  • Penduduk dan status spesies
  • Perlindungan udang karang dengan cakar lebar

Asal spesies dan keterangan

Foto: udang karang dengan jari lebar

Udang karang dengan jari lebar adalah wakil dari susunan udang karang decapod dari keluarga krustasea dengan nama Latin Astacidea. Decapod crustacea dapat disebut sebagai detasmen paling luas dari kelas udang karang yang lebih tinggi, yang mengandungi 15 ribu spesies moden dan 3 ribu fosil. Seperti yang telah dinyatakan, udang karang mendiami planet kita 130 juta tahun yang lalu (pada zaman Jurassic), yang menjadikannya lebih menakjubkan dan menarik untuk dikaji. Adalah lebih tepat untuk menyebutnya air tawar, kerana di dalam air itulah dia hidup. Dia dijuluki dengan jari lebar kerana penjepitnya yang besar, sehingga menunjukkan perbezaannya dari saudara sungai dengan jari yang sempit.

Video: udang karang dengan jari lebar

Sebagai tambahan kepada perbezaan lebar cakar, udang karang dengan jari lebar mempunyai takik dengan tubercles tajam di bahagian dalam jari tidak bergerak, sementara saudara dengan jari sempit tidak memilikinya. Betina lebih kecil daripada barah lelaki. Cakarnya juga terasa lebih kecil, tetapi perutnya lebih lebar. Selain itu, dua pasang kaki perut wanita dalam keadaan kurang berkembang, berbeza dengan kaki lelaki yang sama..

Secara umum, udang karang dengan jari lebar mempunyai badan yang cukup besar, besar, diartikulasikan, yang ditutup dengan cangkang kapin mereka yang kuat. Tidak sukar untuk meneka dari urutan nama bahawa barah mempunyai lima pasang kaki berjalan. Dua pasangan pertama diwakili oleh cakar. Sekiranya kita membicarakan dimensi krustasea ini, maka ia boleh disebut udang karang air tawar terbesar di negara kita. Ukuran rata-rata betina adalah sekitar 12 cm, dan lelaki dari 15 hingga 16 cm. Ini sangat jarang berlaku, tetapi ada lelaki hingga 25 cm dan beratnya sekitar dua ratus gram. Udang karang pada usia yang sangat tua mencapai ukuran dan berat seperti itu, yang berusia sekitar dua puluh tahun, dan oleh itu spesimen seperti itu jarang dijumpai..

Rupa dan ciri

Foto: udang karang dengan jari lebar

Sekiranya semuanya jelas dengan ukuran barah, maka warnanya berbeza, semuanya bergantung pada tempat terkehelnya udang karang tetap.

  • zaitun gelap;
  • coklat kehijauan;
  • coklat kebiruan.

Udang karang mempunyai bakat yang sangat baik untuk menyamar, oleh itu mereka secara kompeten bergabung dengan warna dasar takungan di mana mereka mempunyai pendaftaran tetap. Melihat pada barah, dapat dilihat dengan segera bahawa tubuhnya terdiri daripada dua bahagian utama: cephalothorax, yang terdiri daripada segmen kepala dan sternum (tempat di mana mereka bergabung dapat diperhatikan pada bahagian punggung) dan perut yang diartikulasikan, yang berakhir dengan ekor lebar. Cephalothorax, seperti perisai, melindungi cangkang chitinous yang kuat.

Cengkerang memainkan peranan kerangka krustasea, di mana semua organ dalaman tersembunyi, dan juga berfungsi sebagai pengikat otot-otot krustasea. Antena panjang, yang sangat sensitif dan melakukan fungsi penciuman dan taktil, segera terserlah. Di pangkalan mereka terdapat organ keseimbangan krustasea. Sepasang misai kedua jauh lebih pendek daripada yang pertama dan hanya digunakan untuk sentuhan. Kepala udang karang bermula dengan penonjolan tajam yang disebut rostrum. Di kedua-dua sisi terdapat mata manik hitam yang menonjol dalam keadaan tertekan. Nampaknya mata barah tumbuh pada batang nipis yang memiliki mobiliti, jadi pandangan misai itu layak, tidak ada yang dapat disembunyikan darinya.

Fakta menarik: Mata udang karang adalah jenis segi, iaitu terdiri daripada beberapa ribu mata kecil (kira-kira 3000 keping).

Mulut barah adalah struktur yang agak kompleks, yang terdiri daripada pelbagai anggota badan:

  • sepasang rahang bawah, yang merupakan rahang atas;
  • dua pasang rahang atas bertindak sebagai rahang bawah;
  • tiga pasang rahang atas, dengan cara lain mereka disebut rahang kaki.

Kaki barah paling depan disebut cakar, mereka berfungsi sebagai alat menggenggam, memegang dan bertahan. Untuk bergerak, udang karang memerlukan empat pasang kaki berjalan panjang. Arthropod juga mempunyai anggota badan yang lebih kecil, yang disebut perut. Mereka penting untuk sistem pernafasan barah. Udang karang mereka digunakan untuk menggerakkan air beroksigen ke insang. Betina dikurniakan satu lagi sepasang anggota badan yang berbelah bagi yang diperlukan untuk memegang telur.

Ekor kepiting segera terlihat, kerana agak panjang dan besar. Segmen rata terakhirnya disebut telson, sangat membantu dalam berenang, yang dilakukan ke belakang. Tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa udang karang, tepatnya, mundur. Menggerakkan ekornya di bawah dengan gerakan menegak, barah itu mundur dengan sepantas kilat dari tempat di mana ia merasakan ancaman.

Di mana udang karang dengan jari lebar tinggal??

Foto: udang karang dengan jari lebar di dalam air

Udang karang dengan jari lebar telah memilih Eropah, satu-satunya pengecualian adalah Yunani, Sepanyol, Portugal dan Itali, ia tidak berlaku di wilayah negeri-negeri ini. Orang-orang secara artifisial menempatkannya di takungan Sweden, di mana dia menetap dengan sempurna dan menetap, dengan sempurna menyesuaikan diri dengan tempat-tempat baru yang wujud. Arthropoda ini menetap di badan air yang terletak di lembah Laut Baltik. Kanser hidup di negara-negara bekas Kesatuan Soviet seperti Lithuania, Estonia dan Latvia. Spesies krustasea ini terdapat di wilayah Belarus dan Ukraine. Bagi negara kita, di sini barah berlaku terutamanya di barat laut.

Udang karang dengan jari lebar suka mengalir perairan segar. Misai terasa selesa dan selesa di mana air menghangat hingga 22 darjah pada musim panas. Kanser mengelakkan badan air yang tercemar, oleh itu, penyebarannya di satu tempat atau tempat lain membuktikan kesucian air, yang membezakan spesies ini dari saudara dengan jari sempit, yang juga dapat hidup di perairan kotor. Udang karang dengan jari lebar hidup bukan hanya di badan air yang mengalir, ia juga dapat dijumpai di kolam dan di tasik, yang utama ialah keadaan ekologi di sana baik. Untuk kediaman tetap, barah memilih kedalaman dari satu setengah hingga lima meter.

Fakta menarik: Udang karang memerlukan takungan yang cukup pekat dengan oksigen, kandungan kapur juga harus normal. Dengan kekurangan faktor pertama, kanser tidak dapat bertahan, dan sebilangan kecil yang kedua menyebabkan perlambatan pertumbuhannya.

Kanser sangat sensitif terhadap apa-apa jenis pencemaran air, terutamanya bahan kimia. Mereka tidak menyukai bahagian bawahnya, ditutupi dengan kelodak. Untuk penyebaran tetap, mereka memilih tempat di bawah air di mana terdapat banyak jenis cengkaman, kemurungan, batu dan akar pokok. Di sudut terpencil seperti itu, kumis dilengkapi dengan tempat perlindungan yang selamat. Di mana suhu air bahkan tidak mencapai 16 darjah, udang karang tidak hidup, kerana dalam keadaan sejuk seperti itu mereka kehilangan kemampuan untuk membiak.

Sekarang anda tahu di mana udang karang dengan jari lebar. Mari lihat apa yang dia makan.

Apa yang memakan udang karang dengan jari lebar?

Foto: udang karang dengan jari lebar

Udang karang dengan jari lebar boleh disebut omnivora, menu mereka terdiri dari makanan tumbuhan dan haiwan. Sudah tentu, tumbuh-tumbuhan mendominasi dalam diet, jika anda menghitung, maka dari segi peratusan indikatornya adalah 90.+-

Kanser makan dengan senang hati pelbagai tumbuhan akuatik:

  • rdest;
  • soba air;
  • batang teratai;
  • ekor kuda;
  • elodea;
  • alga chara yang mengandungi banyak kalsium.

Pada musim sejuk, udang karang memakan daun gugur yang telah terbang dari pokok pesisir dan masuk ke dalam air. Untuk berkembang sepenuhnya dan tepat pada masanya, barah memerlukan makanan haiwan yang mengandungi banyak protein. Kumis dengan senang hati memakan semua jenis cacing, larva, siput, plankton, kutu air, berudu, amphipod. Harus diingat bahawa moluska digunakan bersama dengan cengkerang yang kuat. Udang karang dan bangkai, yang mereka bau dari jauh, tidak memintas, baunya memikat mereka. Krustasea memakan mayat binatang dan burung yang jatuh ke dasar, memakan ikan yang telah mati, memburu ikan yang sakit atau cedera, bertindak sebagai pembersih bawah air atau pesanan.

Udang karang memberi makan pada waktu malam dan senja, dan pada siang hari mereka bersembunyi di liang mereka yang terpencil. Deria penciuman mereka berkembang dengan baik, sehingga mereka mencium mangsa yang berpotensi dari jauh. Udang karang tidak suka pergi jauh dari liang mereka, oleh itu mereka menjumpai makanan berdekatan. Kadang kala, jika tidak ada yang boleh dimakan di dekatnya, mereka harus bergerak, tetapi tidak lebih dari 100 - 250 meter. Memburu udang karang cukup aneh, mereka lebih suka menangkap mangsa langsung dari tempat perlindungan, merebutnya dengan cakar yang kuat. Mereka tidak dapat membunuh dengan sepantas kilat, membuat mereka tertangkap hingga mati berpanjangan. Udang karang, seperti raksasa, memegang kacang kedelai dengan cakar yang kuat, menggigit sepotong kecil daging, sehingga makanannya cukup panjang.

Fakta menarik: Dengan kekurangan makanan atau peningkatan jumlah krustasea di takungan, udang karang dapat memakan jenisnya sendiri, iaitu. mereka dicirikan oleh fenomena yang tidak menyenangkan seperti kanibalisme.

Telah diperhatikan bahawa ketika udang karang mengakhiri musim sejuk mereka, tahi lalat berakhir dan proses kawin berakhir, mereka lebih suka makan makanan haiwan, dan sepanjang waktu mereka memakan semua jenis tumbuh-tumbuhan. Udang karang yang disimpan di akuarium diberi makan dengan daging, produk roti, dan pelbagai sayuran termasuk dalam makanan. Penternak mendapati bahawa misai adalah sebahagian daripada lobak dan wortel. Perlu diperhatikan bahawa wanita makan lebih banyak makanan, tetapi makanan ringan lebih jarang..

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: udang karang dengan jari lebar dari Buku Merah

Udang karang dengan jari lebar dapat disebut penghuni senja di kedalaman air, kerana aktif pada waktu malam dan pada waktu senja sebelum subuh, kadang-kadang dalam cuaca mendung. Setiap misai memiliki liang sendiri, di mana ia tetap pada siang hari, dengan mata yang bergerak dan antena panjang-misai ke luar, dan cakar kuat di pintu masuk. Kanser menyukai ketenangan dan kesunyian, jadi mereka berhati-hati menjaga sarang mereka dari penceroboh.

Fakta menarik: Panjang liang udang karang boleh mencapai satu setengah meter.

Apabila barah terasa terancam, ia akan kembali ke tempat perlindungannya yang gelap. Udang karang mencari makanan tidak jauh dari liang, sementara mereka bergerak perlahan, meletakkan cakar besar mereka ke depan. Pergerakan ini dilakukan dengan cara biasa, tetapi dalam situasi yang mengancam, udang karang itu memang bergerak mundur, mendayung dengan ekornya yang kuat, seperti dayung, berenang dengan cepat. Harus diingat bahawa reaksi ketika bertemu dengan mangsa dan pada saat ancaman pada udang karang hanya sepantas kilat.

Pada musim panas, udang karang bergerak ke perairan dangkal, dan dengan permulaan musim luruh, ia semakin dalam, di mana ia berhibernasi. Wanita berhibernasi secara berasingan dari lelaki, dalam tempoh ini mereka sibuk bertelur. Untuk musim sejuk, pengumpan krustasea berkumpul berpuluh-puluh dan terjun ke dalam lubang air dalam atau menguburkan diri dengan lapisan kelodak. Konflik sering terjadi antara udang karang, kerana masing-masing dengan cemburu melindungi tempat perlindungannya dari sebarang pencerobohan dari luar. Sekiranya situasi kontroversial matang antara wakil dari pelbagai jenis kelamin, maka lelaki selalu bertindak sebagai yang dominan, ini tidak menghairankan, kerana dia jauh lebih besar. Apabila minat dua lelaki dewasa bertengkar, pertarungan berlaku, pemenangnya, yang biasanya, adalah yang mempunyai dimensi yang lebih besar.

Perlu diberi perhatian khusus pada proses pencairan krustasea, yang berlaku sepanjang hidupnya. Pada haiwan muda pada musim panas pertama, ini berlaku hingga tujuh kali. Semakin tua barah, semakin kurang lebam. Spesimen matang dikenakan prosedur ini setahun sekali selama musim panas. Pada saat molting bermula, penutup tisu lembut baru terbentuk di bawah karapas. Bagi banyak krustasea, molting adalah proses yang menyakitkan dan sukar untuk melepaskan diri dari cengkerang lama. Selalunya, cakar dan antena boleh terputus, kemudian yang baru tumbuh, yang berbeza dari yang sebelumnya. Kanser menunggu selama kira-kira dua minggu di tempat persembunyian mereka sehingga kulit mengeras, pada masa itu mereka menjalani diet ketat. Jadi, berada di kulit krustasea sama sekali tidak mudah.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: udang karang dengan jari lebar di Rusia

Udang karang jantan menjadi matang secara seksual pada usia tiga tahun, dan betina berumur hampir empat tahun. Dalam tempoh ini, panjangnya berbeza dalam lapan sentimeter. Di antara udang karang yang matang, selalu ada dua hingga tiga kali lebih banyak cavalier daripada rakan kongsi. Musim pembiakan krustasea berlaku pada musim luruh pada bulan Oktober atau November, semuanya bergantung pada iklim kawasan tertentu. Setiap lelaki menyuburkan kira-kira tiga hingga empat betina. Sudah dengan kedatangan bulan September, aktiviti dan pencerobohan lelaki meningkat..

Proses persetubuhan di udang karang sangat aneh, bahkan tidak berbau persetujuan bersama, lelaki memaksa wanita tersebut untuk melakukan persetubuhan, bersikap sangat kasar terhadapnya. Dia mengejar pasangannya, meraihnya dengan penjepit kuat, meletakkannya di bilah bahu dan melakukan pemindahan spermatoforanya ke perut wanita. Tidak hairanlah barah lelaki jauh lebih besar, jika tidak, dia tidak akan mengatasi pasangan yang keras kepala. Kadang-kadang persetubuhan biadab seperti itu boleh menyebabkan kematian kedua-dua telur betina dan telur..

Fakta menarik: Lelah dengan perlumbaan kawin dan pertempuran, lelaki, yang secara praktikal tidak makan pada waktu bergolak ini, dapat makan dengan pasangan yang terakhir ditangkap, sehingga tidak melemahkan sama sekali.

Ini adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan dalam krustasea wanita, itulah sebabnya mereka cuba bersembunyi dari lelaki secepat mungkin setelah persenyawaan. Telur diletakkan setelah dua minggu, telur dilekatkan pada kaki perut wanita. Dia harus melindungi anak-anak masa depan dari segala jenis bahaya, menyediakan telur dengan oksigen, membersihkannya dari pelbagai bahan cemar, dan memastikan bahawa mereka tidak terkena jamur. Sebilangan besar telur mati, hanya sekitar 60 yang tinggal. Hanya selepas tempoh tujuh bulan, krustasea mikroskopik muncul dari mereka, panjangnya kira-kira dua milimeter.

Bayi terus wujud di perut ibu selama kira-kira dua belas hari. Kemudian anak-anak menjalani kehidupan mandiri, mencari tempat berlindung di takungan, dalam tempoh ini berat badan mereka tidak melebihi 25 g, dan panjangnya tidak melebihi satu sentimeter. Sejumlah acuan dan transformasi menanti mereka selama ini. Hanya udang karang berumur yang tidak mencair. Dan jangka hayat mereka cukup besar dan dapat mencapai hingga 25 tahun, tetapi udang karang jarang hidup sampai usia tua, rata-rata jangka hayatnya sekitar sepuluh tahun.

Musuh semula jadi udang karang dengan cakar lebar

Foto: udang karang dengan jari lebar

Walaupun barah, seperti ksatria di perisai, ditutup dengan cangkang tahan lama, ia mempunyai banyak musuh di persekitaran semula jadi. Yang paling ganas dari mereka adalah belut, ia menimbulkan ancaman bagi individu besar dewasa, menembus ke dalam rumah kediaman mereka yang terpencil. Udang karang dimakan oleh burbots, pikes, hinggap. Misai sangat rentan semasa proses mencair, ketika perisai lama telah dilemparkan, dan yang baru belum memperoleh kekerasan yang mencukupi. Situasi ini bertambah buruk oleh kenyataan bahawa udang karang berada di perairan terbuka semasa molting, oleh itu mereka sering menjadi mangsa pelbagai pemangsa, setelah tidak sampai di kulit mereka yang lembut..

Krustasea muda dimakan dalam jumlah besar oleh bertengger rakus. Larva udang karang dan bayi yang baru lahir dapat dimakan oleh ikan bilis, roach dan ikan lain yang mengumpulkan makanan dari dasar takungan. Di antara mamalia, cerpelai, berang-berang dan muskrat adalah musuh krustasea. Di kawasan pesisir tempat pemangsa ini makan, anda dapat menjumpai kerang krustasea yang tersisa dari makan tengah hari. Jangan lupa bahawa kanibalisme wujud dalam barah, sehingga mereka sendiri dapat memakan saudara-mara mereka dengan mudah..

Wabak udang karang juga merupakan musuh yang paling berbahaya dari arthropoda ini; kita akan memikirkannya dengan lebih terperinci tidak lama kemudian. Sudah tentu, orang adalah musuh udang karang dengan jari lebar, kerana daging mereka dianggap makanan istimewa, jadi cara baru diciptakan untuk menangkap penduduk perairan ini, dan perburuan sering berkembang. Dengan mencemari badan air, seseorang juga merobek udang karang, kerana spesies ini tidak berakar di perairan dengan ekologi yang buruk..

Penduduk dan status spesies

Foto: udang karang dengan jari lebar

Untuk mengesan evolusi populasi udang karang dengan jari lebar, seseorang mesti beralih kepada sejarah. Sehingga munculnya abad kedua puluh, udang karang ini adalah banyak spesies yang menetap di banyak perairan Eropah yang segar. Tetapi semuanya berubah, bermula pada tahun 1890, ketika seorang Max von Dam Borne dari Jerman yang berpengaruh membawa seratus buah udang karang Amerika ke Amerika Syarikat, yang dia menetap di takungan kampungnya.

Para emigran ini menembus sungai ke perairan lain, di mana mereka menetap dengan kuat. Udang karang Amerika adalah pembawa wabak udang karang, mereka sendiri mempunyai kekebalan terhadap penyakit ini, yang, sayangnya, tidak ada pada udang karang dengan jari lebar. Jangkitan itu melanda sebilangan besar arthropoda sungai, mereka hilang sepenuhnya dari banyak tempat. Keadaan ini telah menyebabkan pengurangan besar pada populasi udang karang..

Oleh itu, dari pelbagai spesies, udang karang dengan jari lebar berpindah ke kategori spesies yang paling rentan. Di banyak tempat, ia tidak hanya diganti oleh rakannya dari Amerika, tetapi juga udang karang dengan jari sempit yang paling bersahaja. Sekarang keadaan dengan ukuran populasi krustasea juga tidak begitu baik, ia terus menurun. Ini disebabkan bukan hanya karena penyakit, tetapi juga akibat tangkapan besar-besaran, keadaan ekologi yang buruk di banyak badan air, sehingga udang karang dengan jari lebar memerlukan langkah perlindungan khas.

Seperti yang telah disebutkan, udang karang dengan jari lebar dianggap sebagai spesies kecil yang rentan, populasinya terus menurun, yang menimbulkan kekhawatiran di kalangan organisasi pemuliharaan yang mengambil semua langkah yang mungkin untuk menyelamatkannya..

Berbagai faktor menyebabkan penurunan jumlah udang karang:

  • wabak wabak udang karang;
  • penggantian udang karang dengan jari lebar oleh spesies krustasea lain, tidak bersahaja dengan keadaan luaran;
  • tangkapan udang karang secara besar-besaran untuk tujuan gastronomi;
  • pencemaran manusia dari sumber air.

Fakta menarik: Di catat secara tertulis bahawa udang karang mulai dimakan pada pergantian abad pertengahan; di kalangan bangsawan Sweden, daging mereka dianggap sebagai makanan enak. Kemudian, kerana jumlah udang karang yang banyak, mereka sering menjadi tetamu di meja semua segmen penduduk. Orang Yahudi tidak memakannya, kerana mereka dianggap sebagai haiwan yang tidak halal.

Perlindungan udang karang dengan cakar lebar

Foto: udang karang dengan jari lebar dari Buku Merah

Di peringkat antarabangsa, udang karang dengan jari lebar disenaraikan dalam senarai merah IUCN, dalam lampiran kedua Konvensyen Berne, sebagai spesies yang rentan. Kanser ini termasuk dalam Buku Data Merah Ukraine dan Belarus. Di wilayah negara kita, terdapat di Buku Merah Wilayah Leningrad.

Langkah keselamatan merangkumi tindakan berikut:

  • pemantauan berterusan terhadap keadaan populasi yang tinggal;
  • penugasan kawasan perlindungan ke wilayah di mana sebilangan besar udang karang berukuran besar tinggal;
  • pengenalan karantina ketat untuk menangkap udang karang di mana wabak udang karang dijumpai;
  • pengenalan lesen untuk menangkap sejumlah krustasea;
  • larangan membuang pelbagai bahan kimia dan racun perosak ke dalam badan air;
  • rawatan alat pancing dengan larutan disinfektan khas semasa berpindah ke badan air yang lain.

Pada akhirnya, perlu diperhatikan bahawa masih diharapkan semua langkah perlindungan ini membawa hasil yang positif dan, jika tidak meningkatkan jumlah barah, sekurang-kurangnya menjadikannya stabil. Jangan lupa bahawa udang karang dengan jari lebar berfungsi sebagai pembersih semula jadi dari pelbagai takungan, kerana ia menghilangkan bangkai. Orang juga perlu lebih berhati-hati dengan sumber air, menjaga kebersihannya, maka udang karang akan merasa nyaman dan indah..

Ciri-ciri diet udang karang, apa yang dimakan udang karang di alam semula jadi dan di rumah: kami akan menulis dengan terperinci

Membiakkan udang karang di rumah semakin popular. Arthropoda dibiakkan di akuarium demi eksotisme dan di ladang untuk makanan. Memberi makan udang karang anda adalah bahagian terpenting dalam penjagaan. Kesihatan dan pertumbuhan haiwan peliharaan, serta kebersihan takungan, bergantung pada pemilihan makanan yang betul..

Ciri pemakanan krustasea sungai

Jantina. Jumlah makanan dan diet krustasea bergantung pada jantina. Jantan makan setiap hari, mengambil makanan sekali sehari. Dan wanita makan hanya 1 kali dalam 3 hari, tetapi mengambil bahagian yang lebih besar.

Masa untuk makan. Krustasea sungai adalah waktu malam. Oleh itu, ahli akuarium yang menjaga haiwan peliharaan di rumah harus memberi makan haiwan pada waktu petang..

Saiz hidangan. Menentukan jumlah makanan yang diperlukan adalah tugas yang mudah. Krustasea sungai tidak mudah makan berlebihan. Oleh itu, cukup dengan memasukkan feeder ke dalam akuarium, mengisinya dengan makanan. Sebaik sahaja bekas itu kosong, sebahagian makanan baru harus dimasukkan ke dalamnya..

Walau bagaimanapun, bahagian yang bertindih tidak digalakkan. Serpihan makanan menyumbang kepada pencemaran akuarium, jadi harus dibersihkan sekurang-kurangnya sekali setiap 2 hari untuk mengelakkan perkembangan proses pembusukan yang memberi kesan negatif kepada kesihatan penduduk akuarium.

Haiwan apa itu?

Sebelum membincangkan apa yang dimakan udang karang, ada baiknya kita mengenal penduduk arthropoda unsur air ini. Haiwan ini disebut sebagai krustasea invertebrata. Terdapat banyak jenis, mari kita sebutkan beberapa yang paling biasa:

  • Eropah;
  • Timur Jauh;
  • Kuba;
  • Florida;
  • guli;
  • pygmy mexican dll.

Kanser berleluasa di semua benua. Habitat mereka adalah sungai air tawar, tasik, kolam dan perairan lain. Lebih-lebih lagi, beberapa spesies dapat hidup di satu tempat sekaligus.

Secara luaran, barah kelihatan cukup menarik. Ia mempunyai dua bahagian: cephalothorax dan abdomen. Di kepala terdapat dua pasang antena dan mata yang berwajah. Dan dada mempunyai lapan pasang anggota badan, dua di antaranya adalah penjepit. Secara semula jadi, anda boleh menemui udang karang dengan pelbagai warna dari coklat dan hijau hingga biru kebiruan dan merah. Semasa memasak, semua pigmen hancur, hanya sisa merah.

Tidak semestinya daging udang karang dianggap makanan istimewa. Selain rasanya yang enak, praktis tidak ada lemak di dalamnya, oleh kerana itu mempunyai kandungan kalori rendah. Selain itu, daging mengandungi banyak bahan berguna. Terdapat kalsium, yodium, vitamin E, dan hampir semua vitamin dari kumpulan B.

Ciri utama pandangan

Apa yang dimakan oleh barah? Mungkin ini adalah isu keutamaan. Walau bagaimanapun, sebelum menjawabnya, kami akan memberikan beberapa maklumat umum mengenai wakil dunia fauna invertebrata ini. Di rumah, hanya udang karang air tawar yang dapat disimpan, ada beberapa jenisnya, misalnya, cakar sempit, cakar lebar. Orang-orang seperti itu tidak bersentuhan satu sama lain dan tidak hanya boleh berada di satu akuarium, tetapi juga di satu badan air. Semua wakil krustasea dicirikan oleh ciri khas berikut:

  • Kehadiran misai digunakan untuk sentuhan dan bau.
  • Kehadiran pelengkap rahang kompleks yang menyerap makanan hingga halus.
  • Cakar (anggota badan terbesar) tidak digunakan untuk berjalan, tetapi digunakan untuk bertahan daripada serangan;
  • Penumpahan karapas berkala untuk pertumbuhan dan perkembangan.

Apa yang dimakan udang karang dalam keadaan semula jadi

Krustasea lebih suka makanan tumbuhan, hanya 10% dari makanan mereka adalah makanan haiwan.

Di habitat semula jadi mereka, krustasea sungai digunakan sebagai makanan:

  • fitoplankton;
  • rumput laut;
  • organik;
  • invertebrata kecil.

Bermusim. Tetapi pilihan rasa mereka bergantung pada musim dan beberapa faktor lain. Contohnya, semasa musim pembiakan atau pada musim sejuk, udang karang lebih suka makanan protein dalam bentuk cacing, berudu, larva, moluska, ikan kecil.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, krustasea tidak memakan bangkai. Sebaliknya, mereka boleh memakannya, tetapi hanya jika diperlukan, sekiranya tidak ada makanan lain.

Pada musim panas, diet udang karang, yang dapat wujud baik di lingkungan air dan di darat, berkembang dengan ketara.

Krustasea dengan senang hati memakan batang, pinggan daun, akar pelbagai tumbuh-tumbuhan.

Resipi makanan buatan sendiri

Nombor resipi 1

Ambil bayam, wortel, kacang polong, jelatang kering dan daun badam laut, tepung kedelai, pelet ikan, amaranth kering, kalsium karbonat, chlorella dan serbuk spirulina. Campurkan bahan ke dalam pengadun hingga sebati, masukkan acuan ais dan letakkan di dalam peti sejuk.

Nombor resipi 2

Ambil daun bayam, wortel dan timun, potong cincin nipis. Masukkan semua ini sedikit ke dalam ketuhar gelombang mikro.

Nombor resipi 3

Ambil bayam, wortel, timun, labu. Potong ke dalam kepingan nipis dan bakar dengan air mendidih. Hancurkan kacang polong dan jagung segar. Masukkan nasi rebus, daun oak, artichoke Yerusalem, kacang almond, bubur pisang, bihun kering, keju kalsium, cacing darah. Campurkan semuanya dengan teliti dan letakkan di lapisan nipis pada foil atau bungkus plastik. Kemudian beku.

Peraturan dan ciri memberi makan

  1. Udang karang adalah makhluk berjimat cermat dan tahu menyembunyikan makanan. Makanan yang berlebihan akan menyebabkan air pudar dan haiwan peliharaan akan mati.
  2. Kawal diet anda untuk memastikan bahawa ada makanan yang mencukupi, tetapi tidak berlebihan..
  3. Semasa molting, lebih banyak makanan diperlukan, ini disebabkan oleh kos tenaga untuk memulihkan cengkerang.
  4. Musim pembiakan juga memerlukan peningkatan bahagian..
  5. Makanan remaja berbeza dari segi komposisi dan jumlah makanan dari orang dewasa..
  6. Lelaki boleh memberi makan 2 hari sekali, dan betina 3 hari sekali.
  7. Biarkan cengkerang di dalam akuarium setelah dicairkan. Ia adalah sebahagian daripada diet arthropoda liar. Dengan memakan cengkerang, mereka mengembalikan kandungan kalsium dalam badan..
  8. Udang karang adalah haiwan pada waktu malam. Beri makan mereka pada waktu petang.
  9. Pastikan ada makanan yang mencukupi, jika tidak, udang karang boleh mula makan antara satu sama lain..
  10. Tetapi kekurangan makanan akan menyebabkan percubaan melarikan diri dari arthropoda..

Makanan haiwan

Oleh itu, mari kita beralih ke isu utama, pembentukan diet. Apa yang dimakan oleh barah di habitat semula jadi? Semua menu boleh dibahagikan secara kondisional kepada dua kawasan volumetrik, iaitu: tumbuhan dan haiwan.

Ketagihan terhadap makanan haiwan bergantung pada musim dan ciri-ciri jangka masa tertentu. Jadi, selepas musim sejuk atau molting, serta semasa mengawan, makanan yang lebih berkhasiat dan memuaskan lebih baik digunakan. Bisa berupa moluska, cacing akuatik, siput, larva caddis lalat atau nyamuk, berudu. Lebih jarang, udang karang berjaya menikmati ikan kecil atau katak, biasanya, mereka cepat dan mudah menjauh dari siput dengan cakar. Adakah carrion, iaitu produk yang sudah reput, untuk makanan? Ini juga mungkin berlaku, tetapi ia jarang berlaku. Sekiranya ikan telah lama membusuk, udang karang lebih suka menolak makanan tersebut..

Makanan semula jadi untuk krustasea

Sangat mungkin untuk memfasilitasi tugas memberi makan udang karang dengan terlebih dahulu menyediakan takungan buatan yang dimaksudkan untuk haiwan peliharaan ini. Untuk melakukan ini, cukup menanam di bahagian bawah akuarium:

  • lupin;
  • kekacang;
  • kacang polong;
  • oat.

Tumbuhan ini mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan persekitaran air, menjenuhkannya dan tanah dengan jumlah nitrogen yang optimum. Dan yang paling penting, udang karang boleh menggunakannya sebagai makanan..

Pengumpan

Kedai menjual feeder dalam pelbagai bentuk dan saiz. Pilihan paling mudah boleh dilakukan sendiri. Lindungi sehelai plastik atau sepotong papan dengan sisi yang dipaku di tempat udang karang berkumpul. Pengumpan udang karang sudah siap.

Pilih plastik tidak beracun untuk pengumpan!

Ketergantungan diet pada usia krustasea

Penting untuk mengambil kira bahawa keutamaan rasa dan keperluan makanan tertentu dalam udang karang berubah ketika mereka tumbuh dan berkembang. Pakar telah mengembangkan skema pemberian makanan khusus untuk krustasea pada tahap yang berbeza dalam hidup mereka:

  1. Bawah umur - makan terutamanya pada daphnia.
  2. Kanser yang mencapai ukuran hingga 2 cm memerlukan makanan protein. Anda boleh memberi mereka makan dengan larva. Dalam tempoh ini, makanan haiwan harus merangkumi sekitar 45% dari keseluruhan diet..
  3. Krustasea berukuran 3 cm - boleh memakan moluska dan serangga.
  4. Haiwan muda dari ukuran 4 cm - masukkan ikan kecil ke dalam menu mereka.
  5. Orang dewasa (8-10 cm) - makan terutamanya pada amphipods, lebih mengutamakan makanan tumbuhan.

Ciri-ciri di atas harus diambil kira semasa menanam udang karang di takungan buatan, yang sangat penting bagi akuarium yang terlibat dalam pembiakan dan pembiakan haiwan ini. Dengan menambahkan diet krustasea sungai dengan makanan yang mereka makan di habitat semula jadi mereka, anda dapat memastikan kesihatan, pertumbuhan aktif, dan perkembangan penuh mereka.

Baru-baru ini, krustasea sungai sering menjadi penghuni takungan buatan. Walaupun tidak bersahaja makhluk ini dari segi makanan, penting untuk memantau diet mereka dan mengikuti peraturan makan tertentu, yang berbeza dari diet kerang atau ikan hiasan. Adalah perlu untuk menyediakan udang karang dengan pemakanan yang kompeten dengan keunggulan makanan tumbuhan dalam makanan dan makanan tambahan protein dalam bentuk makanan langsung atau beku, daging, makanan laut.

Makanan tumbuhan

Sudah tentu, organisma haiwan mesti ada dalam makanan, mereka memastikan perkembangan dan pertumbuhan normal haiwan. Namun, sebahagian besarnya, udang karang lebih suka memakan unsur tumbuhan. Ia boleh menjadi soba air, sarang tanduk dan pelbagai spesies chara. Di samping itu, bukan sahaja tanaman lembut, tetapi juga perwakilan dunia flora yang lebih sukar, sering dikenali. Contohnya, buluh, buluh atau sedge. Ngomong-ngomong, bukan sahaja batang dan daun, tetapi juga rimpang tanaman digunakan..

Kanser boleh mencari makanan bukan sahaja di air, tetapi juga di pantai. Selama beberapa jam, ketika berada di darat, dia dengan gembira berpesta di rumput yang tumbuh di sepanjang takungan atau daun yang jatuh dari pokok.

Memberi makan kepada yang muda

Tubuh udang karang muda yang tumbuh memerlukan jumlah makanan yang lebih banyak.

Sebelum mencapai panjang 2 cm, mereka memerlukan detritus - produk pereputan bahan organik. Secara semula jadi, di dasar takungan, cukup untuk individu muda. Tidak ada detritus yang mencukupi di akuarium kerana penyaringan berterusan.

Daun oak, alder atau beech kering dijadikan makanan. Mereka dimakan bukan hanya oleh udang karang muda, tetapi juga oleh orang dewasa. Tutup daun semasa dimakan. Jangan gunakan daun segar. Mereka mampu melepaskan toksin berbahaya ke dalam air. Krustasea dua sentimeter mula memakan pelbagai larva serangga. Dari pertumbuhan tiga sentimeter, kerang dimasukkan ke dalam makanan. Setelah mencapai 4 cm, krustasea mula memakan ikan.

Anda boleh memberi makan anak-anak di rumah menggunakan makanan yang bertujuan untuk menggoreng ikan. Aquarists menasihatkan menambahkan daphnia kecil untuk diet. Sebelum memasuki akuarium, daphnia dibakar dengan air mendidih untuk mengurangkan pergerakan.

Perbelanjaan

Kos maksimum akan diperlukan untuk pembiakan haiwan di takungan buatan. Anggaran kos:

  • Kolam menggali (100 rubel / 1m³) - 100,000 rubel.
  • Polipropilena untuk pelapisan bawah (6400/1 helai) - 1.422.000 rubel.
  • Telaga 10 m - 230,000 rubel.
  • Ternakan dan makanan - 30,000 rubel.
  • Alat Weiss - 45,000 rubel.
  • Aerator - 20,000 rubel.
  • Tapis - 266,000 rubel.
  • Alat pengukur - 20,000 rubel.
  • Makanan palung, kedai roti - 30,000 rubel.

Jumlah: 2,163,000 rubel.

Kesimpulannya

Penjagaan yang sederhana dan makanan yang tidak diperlukan menjadikan barah sebagai haiwan peliharaan yang sangat baik atau sumber pendapatan yang baik ketika berkembang biak.

Trik menjaga katak akuarium

Apa yang perlu diberi makan kepada penyu darat yang omnivora dan herbivor di rumah?

Udang karang di akuarium

Pada masa tertentu, setiap pemilik akuarium ingin menjadikannya istimewa, menambah semangat, mempunyai haiwan peliharaan yang tidak biasa... Ramai orang memilih udang karang dan dengan alasan yang baik! Kanser bukan sahaja mempunyai penampilan yang ekspresif dan warna yang sering cerah. Tingkah laku, gaya hidup, ciri-ciri anatomi mereka, bahkan cara mereka bergerak - semua ini adalah sumber inspirasi yang tidak pernah berakhir! Selalu menarik untuk menontonnya..


Malah kaedah mudah untuk menulis barah adalah pemandangan yang menarik.!

Kanser boleh tumbuh anggota badan yang hilang, misai, dan juga penusuk.!

Udang karang tropika dan Amerika sesuai untuk hidup di akuarium, contohnya:

  • Florida (California);
  • Kuba;
  • Louisiana;
  • Mexico;
  • guli.

Udang karang air sejuk dari takungan Rusia tidak sesuai untuk menjaga akuarium.


Bertentangan dengan kepercayaan popular, udang karang dapat tinggal bersama ikan, dalam keadaan tertentu.

Menyimpan haiwan peliharaan yang tidak biasa di dalam akuarium secara mengejutkan tidak menimbulkan kerumitan tambahan. Baik, atau hampir tidak pernah. Kami akan membimbing anda melalui asas-asas menjaga dan merawat barah di rumah. Tentang kejiranan mereka dengan ikan. Dan tentu saja, mengenai apa dan bagaimana mereka makan.

Peraturan pemakanan

Perkara penting lain ialah anda perlu mengetahui bukan sahaja apa yang dimakan oleh barah, tetapi juga kapan. Jadi, dia lebih suka menambah simpanan daya hidup di persekitaran semula jadi pada waktu senja, setelah matahari terbenam dan waktu subuh. Dalam cuaca hujan, ia boleh dimakan pada waktu siang. Semasa molting, dia sama sekali enggan makan, dan sebelum musim sejuk meningkatkan dietnya..

Bagi episodisitas, di udang karang, udang karang makan tidak lebih dari dua kali sehari (betina - malah kurang kerap). Ingatlah untuk membuang serpihan makanan dari akuarium setiap 48 jam.

Kehalusan undang-undang

Penanaman udang karang boleh diatur dalam bentuk ladang anak syarikat peribadi, lebihan dari mana petani mempunyai hak untuk menjual. Pada masa yang sama, penjualan hanya akan dilakukan kepada pemborong di pasar (dan oleh itu, harga jualan akan dua kali lebih rendah daripada harga pasaran), kerana pembeli yang lebih serius (kedai, restoran) akan memerlukan pernyataan untuk produk.

Untuk mengemukakan perisytiharan, anda perlu mendaftarkan perniagaan anda sebagai usahawan individu atau ladang dan membayar cukai.

Harap diperhatikan: jika kantor pajak menetapkan bahawa pembiakan dan penjualan udang karang dilakukan secara berkala tanpa pendaftaran kegiatan, ini dapat mengakibatkan denda (menurut artikel 14.1 Kanun Pentadbiran).

Kegiatan pertanian, termasuk penanaman krustasea, dikenakan cukai pendapatan 6%.

Sistem peredaran darah

Rongga badan dalam udang karang dicampur, cairan kehijauan atau tidak berwarna beredar di rongga antar sel dan di dalam pembuluh darah - hemolim, yang melakukan fungsi yang serupa dengan darah pada haiwan dengan sistem peredaran tertutup.

Jantung pentagonal terletak di bawah pelindung di bahagian punggung dada. Pembuluh darah berlepas dari itu, yang terbuka di rongga badan. Darah memberikan oksigen dan nutrien ke organ dan tisu dan mengambil karbon dioksida dan sisa.

Kemudian hemolymph mengalir melalui saluran ke insang, dan kemudian ke jantung.

Sistem penghadaman

Sistem pencernaan bermula dengan pembukaan mulut. Makanan memasuki faring, kemudian ke esofagus pendek dan ke dalam perut, di mana terdapat dua bahagian: penapis dan kunyah.

Dinding punggung dan lateral kawasan mengunyah mempunyai tiga, piring kunyah chitinous yang diresapi dengan kapur dengan tepi bebas yang bergerigi. Bahagian penapis dilengkapi dengan dua pinggan dengan rambut. Hanya makanan cincang yang melaluinya, seperti penapis..

Zarah makanan kecil memasuki usus, dan zarah besar kembali ke jabatan.

Makanan dicerna dan diserap melalui kelenjar dan dinding midgut. Sisa yang tidak dicerna keluar melalui dubur yang terletak di lobus ekor

Pendapatan

Rata-rata, dalam takungan buatan 1000 m2, output per tahun akan menjadi 3000 kg. Harga borong anggaran untuk individu dengan berat 30-40g - dari 600 hingga 700 rubel setiap 1 kg.

Oleh itu, dengan hasil yang baik, pendapatan tahunan purata mungkin 2,100,000 rubel. Perlu diingat bahawa, bergantung pada jenis udang karang yang dipilih, memerlukan masa yang berbeza untuk menumbuhkan individu yang siap dijual..

Di samping itu, anda perlu mengambil kira kos berulang dan tidak dijangka serta kos pelaksanaan. Tetapi jika perniagaan diatur dengan betul, projek itu akan membayar sendiri dalam beberapa tahun dan mula memperoleh keuntungan..

Sistem pernafasan

Kanser bernafas dengan bantuan insang, di mana pertukaran gas dilakukan dan kapilari darah berada. Insang adalah pertumbuhan bulu tipis yang terletak pada kaki berjalan dan proses rahang kaki. Insang terletak di rongga khas di cephalothorax.

Dalam rongga ini, disebabkan oleh proses ayunan pantas pasangan kedua ekstremitas bawah, pergerakan air dilakukan dan pertukaran gas berlaku melalui cangkang insang. Darah, diperkaya dengan oksigen, mengalir melalui injap jantung insang ke dalam kantung perikardial. Kemudian memasuki rongga mulut melalui bukaan khas.

Sistem saraf pada barah sungai terdiri daripada ganglion subpharyngeal, ganglion epopharyngeal berpasangan, sistem saraf pusat dan rantai saraf perut.

Saraf dari otak pergi ke mata dan antena, dari simpul pertama rantai saraf perut ke organ mulut. Dari urat simpul perut dan toraks berikut, rantai masing-masing menuju ke organ dalaman, dada dan anggota badan perut.

Organ rasa

Pada kedua pasang antena udang karang terdapat reseptor: rasa kimia, keseimbangan dan sentuhan. Setiap mata mempunyai lebih dari 3000 ocelli atau segi. Mereka dipisahkan antara satu sama lain dengan lapisan pigmen nipis. Bahagian cahaya yang peka cahaya hanya melihat seberkas sinar yang sempit tegak lurus dengan permukaannya. Keseluruhan gambar terdiri daripada banyak gambar kecil separa.

Organ keseimbangan diwakili oleh kemurungan pada antena pendek di segmen utama, di mana sebiji pasir terletak. Dia menekan rambut halus dan sensitif yang mengelilinginya. Ia membantu barah untuk menilai kedudukan tubuhnya di angkasa..

Organ ekskresi pada barah adalah sepasang kelenjar hijau yang terletak di bahagian depan cephalothorax.

. Setiap kelenjar terdiri daripada dua bahagian: pundi kencing dan kelenjar itu sendiri.

Di dalam pundi kencing, produk buangan berbahaya terkumpul, yang terbentuk dalam proses metabolisme. Mereka dikeluarkan melalui liang perkumuhan melalui saluran perkumuhan..

Oleh asalnya, kelenjar ekskresi adalah metanephridium yang diubah suai, yang bermula dengan kantung coelomik kecil. Saluran kelenjar berlepas dari situ - tiub berliku.