Bagaimana tiram laut hidup?

Tiram adalah kerang bivalve yang boleh dimakan, banyak yang boleh dimakan. Mereka tinggal terutamanya di laut tropika. Penasihat menganggap cengkerang sebelah sisi ini adalah makanan istimewa yang paling hebat. Tiram lebih suka air laut dengan kandungan garam rendah, oleh itu mereka hanya tinggal di zon intertidal berhampiran muara sungai.

Proses pemijahan untuk tiram bermula pada musim bunga dan berakhir pada akhir musim panas. Perlu diingatkan bahawa pemijahan hanya dapat dilakukan pada suhu air yang tinggi. Telur disenyawakan di dalam cangkang, larva yang menetas tetap berada di dalam cangkang selama lima hari lagi, dan kemudian biarkan. Mereka bergerak dengan bebas mencari permukaan yang selesa di mana mereka terpaku dan menghabiskan seluruh hidup mereka.

Tiram liar hanya terdapat di air cetek, di mana airnya menjadi panas pada musim panas.

Tiram Eropah atau biasa yang boleh dimakan adalah satu-satunya jenis tiram yang terdapat secara semula jadi di Norway. Spesies yang sama sangat dihargai di pasaran Eropah. Tiram Jepun (Crassostrea gigas), yang lebih sempit dan lebih panjang daripada kerabatnya di Eropah, juga memasuki rangkaian perdagangan. Tiram Jepun lebih mudah ditanam dalam budaya. Asas pengeluaran dunia terdiri daripada tiram yang ditanam di AS, di tempat kedua di Jepun, kemudian di Korea Selatan.

Petunjuk pertama kesegaran tiram adalah cengkerang yang tertutup rapat: jika terdapat celah kecil di dalamnya, maka tiram itu busuk.

Anda perlu membuka tiram dengan pisau tiram khas, dan jika tidak ada di sana, maka dengan pisau bedah perubatan yang sempit. Ia mesti dimasukkan ke tempat di mana penutup dihubungkan dengan kunci, dan ditarik di tengah tiram dari sisi kerang yang rata, di mana otot yang mengunci bidai berada, untuk memotongnya. Sebaik sahaja tiram dibuka, anda perlu menyentuh pinggir mantelnya di mana garis silia yang gelap hampir tidak dapat dibezakan: jika tiram masih hidup, tubuhnya akan gemetar, jika ia tetap tidak bergerak, ini bermakna ia sudah mati dan walaupun belum busuk, ia masih tidak sesuai untuk makanan. Semasa membuka tiram, mereka mesti dipegang tidak hanya di tangan, tetapi di serbet - ini menghalang tiram dan pisau daripada tergelincir..

Makan tiram itu sederhana: ditaburkan dengan jus lemon, mereka hanya "minum" tiram dari bahagian kepak yang melengkung dan mendalam dan memakannya dengan roti hitam (yang diimport ke Perancis demi tiram). Tiram dicuci dengan wain putih kering (di Perancis - Chablis) atau bir ringan (Belgian Flemish, Holland).

Ciri-ciri berguna tiram

Nilai pemakanan tiram adalah tinggi, komposisi kimia pelik menentukan rasa halus dan kesan tonik pada sistem saraf. Daging tiram mengandungi protein, lemak, glikogen karbohidrat, mineral (zat besi, zink, tembaga, kalsium, yodium, fosfor), niasin, serta vitamin B1, B2, B12 dan PP. Hanya 6 tiram - dan keperluan harian besi dan tembaga disediakan!

Dan juga bermanfaat bagi kesihatan adalah gabungan asid lemak yang terkandung dalam tiram, di mana terdapat banyak asid lemak Omega-3.

Para saintis Amerika mendapati bahawa lemak tiram, yang disebut ceramides, dapat membantu melawan barah payudara. Mereka menyekat dan menghalang pertumbuhan mereka. Hasil kerja bersama para saintis dari Miami (AS) dan Naples (Itali) menunjukkan bahawa tiram mentah, kerang dan beberapa moluska laut yang lain mengandungi dua asid amino unik yang menyebabkan (merangsang) pengeluaran hormon seks. Tiram juga kaya dengan zink, nutrien utama untuk sintesis testosteron pada lelaki dan wanita..

Tiram dimakan secara langsung (disajikan dengan lemon, cengkerang di atas es yang dihancurkan), direbus, digoreng, dibakar, rebus (tiram goreng yang digoreng dalam adunan, dalam kuah, dalam sos wain putih, dll.).

Ciri-ciri berbahaya tiram

Tidak disyorkan untuk menggunakan kerang dan tiram untuk gout, kerana kerang kaya dengan sebatian protein, yang pada gilirannya ditukar menjadi asid urik. Ia membentuk kristal yang tersimpan di sendi, menyebabkan sensasi menyakitkan.

"Sambutan kami terhadap kekeringan", "tanaman abad ke-XXI", "bunga yang tidak luntur" - inilah julukan yang disebut oleh penulis video ini amaranth. Doktor sains pertanian sebenar memberitahu tentang keanehan pertumbuhannya dalam iklim, sifat dan aplikasi kita. Dan juga, mengenai faedah ekonomi menanam amaranth, "kesahihan" dan spesies baru.

Bagaimana tiram makan?

Bagaimana tiram makan?

Apabila anda melihat tiram, anda secara tidak sengaja bertanya kepada diri sendiri, apa lagi yang dilakukannya, selain apa yang hanya ada di cangkangnya? Bagaimana dia bernafas, bagaimana dia melindungi dirinya dari musuh? Tiram bukan hanya sekeping benda hidup, tetapi makhluk yang agak kompleks yang melakukan banyak operasi kehidupan. Ia mempunyai pelbagai organ, darah, sistem saraf, dan sebagainya. Tetapi buat masa ini kita hanya akan mempertimbangkan bagaimana tiram makan.

Pertama, apa yang dia makan? Diet tiram merangkumi ganggang kecil dan pelbagai mikroorganisma, iaitu organisma yang hanya dapat dilihat di bawah mikroskop. Makhluk kecil ini memasuki badan tiram bersama dengan air, yang terus-menerus "mencuci" organ dalamannya ketika cangkang terbuka. Makanan ini diambil dari air dan diselimuti lendir yang dikeluarkan oleh kelenjar di insang tiram. Tiram memilih beberapa mikroorganisma untuk makanan dan menolak yang lain yang tidak sesuai untuknya, atau terlalu besar, atau tidak seperti bentuk yang diperlukan. Tetapi kami tidak tahu bagaimana dia berjaya membuat pilihan ini..

Tiram mempunyai saluran makanan yang bermula dengan pembukaan mulut dengan empat antena yang menjaganya. Antena ini mengambil makanan dan menyusun yang boleh dimakan dari yang tidak boleh dimakan. Esofagus sempit menuju ke perut, organ seperti kantung besar. Sesuatu seperti ranting, kira-kira satu sentimeter, melekat di dalam perut. Ranting ini, berpusing, mencampurkan dan mengisar zarah makanan kecil. Ia juga mengandungi enzim yang mencerna makanan.

Selain itu, terdapat kelenjar pencernaan yang besar di sekitar perut. Kelenjar ini mengandungi sel darah yang menyelimuti makanan dan mencernanya di dalam badan anda. Sudah tentu, ini adalah maklumat yang sangat umum mengenai proses makan tiram. Kami memberi mereka idea untuk memberi anda idea bagaimana tiram dimakan..

Bab yang serupa dari buku lain:

Tiram

Tiram Seorang ibu menasihati anak perempuannya sebelum malam perkahwinannya: - Dengar, Molly, jika anda ingin mengingat ini seumur hidup, berikanlah selembar tiram kepada suami anda untuk makan malam. Keesokan harinya, anak perempuan itu menangis. - Apa yang berlaku? - ibu risau. - Bukankah anda memberi tiram? - Memberi, memberi,

Tiram

Tiram Seorang ibu menasihati anak perempuannya sebelum malam pernikahannya: - Dengar, Molly, jika anda ingin mengingat ini seumur hidup, berikanlah selembar tiram kepada suami anda untuk makan malam. Keesokan harinya, anak perempuan itu menangis. - Apa yang berlaku? - ibu risau. - Bukankah awak beri saya tiram? - Memberi, memberi,

Tiram

Tiram Pada makanan rasmi, tiram mentah dijadikan hidangan pertama setelah para tetamu duduk, tetapi dalam suasana tidak rasmi, tiram diletakkan di atas meja sebelum para tetamu memasuki ruang makan.

Tiram memberikan jawapannya

Jawapannya diberikan oleh tiram. Sekarang sudah jelas bahawa dalam organisme haiwan yang lebih tinggi banyak "jam" berdetik, melayani puluhan proses yang berjalan dalam irama yang pasti. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa kebanyakan sel, dan mungkin juga semua, mempunyai jam biologi.

Tiram

Tiram Seorang ibu menasihati anak perempuannya sebelum malam pernikahannya: - Dengar, Molly, jika anda ingin mengingat ini seumur hidup, berikanlah selembar tiram kepada suami anda untuk makan malam. Keesokan harinya, anak perempuan itu menangis. - Apa yang berlaku? - ibu risau. - Bukankah anda memberi tiram? - Memberi, memberi,

Apa yang dimakan tawon?

Apa yang dimakan oleh tawon? Hampir semua serangga mempunyai cara ingin tahu membesarkan keturunannya, tetapi sebilangan kecil dari mereka menunjukkan ketangkasan dalam hal ini seperti tawon. Beberapa tawon membina rumah-rumah kecil dari lumpur untuk anak-anak mereka. Yang lain membuat sarang kertas. Sesetengah

Bolehkah tiram hidup di luar air?

Bolehkah tiram hidup di luar air? Sekiranya anda melihat tiram terbuka yang terbaring di cangkangnya, sukar untuk mempercayai bahawa makhluk ini mampu melakukan banyak fungsi yang kompleks. Mari kita lihat lebih dekat tiram dan melihat kehidupannya. Terdapat lebih daripada 100 jenis

Bagaimana tiram dilahirkan?

Bagaimana tiram dilahirkan? Sekiranya anda melihat tiram terbuka, ia akan kelihatan seperti anda. Tetapi sebenarnya, ia adalah makhluk yang agak kompleks yang mempunyai mulut, insang, perut, hati, usus dan jantung. Terdapat lebih dari seratus jenis tiram. Mereka berbeza

Bagaimana tiram membuat mutiara?

Bagaimana tiram membuat mutiara? Kira-kira 4.000 tahun yang lalu, seorang nelayan Cina memutuskan bahawa tiram dapat memuaskan rasa laparnya. Dia membuka beberapa cengkerang dan mungkin orang pertama yang menemui mutiara. Mutiara terdiri daripada bahan yang sama dengan ibu mutiara,

Bagaimana span makan?

Bagaimana span makan? Mungkin sukar untuk dipercayai, tetapi spons adalah haiwan! Ini adalah beberapa spesies paling aneh dari kerajaan binatang dan lebih mirip tumbuhan daripada binatang. Terdapat lebih daripada lima ribu jenis span yang berbeza. Mereka boleh terdiri daripada pelbagai jenis warna.,

Apa yang dimakan oleh penyu?

Apa yang dimakan oleh penyu? Penyu mempunyai banyak ciri yang tidak biasa, tetapi mereka makan dengan normal. Sebenarnya, kebanyakan penyu memakan apa sahaja. Ini bergantung, tentu saja, pada jenis penyu yang spesifik. Penyu yang tersentak, pertemuan yang tidak bertembung dengan baik

Apa yang dimakan oleh ular?

Apa yang dimakan oleh ular? Tidak ada ular "vegetarian". Kesemuanya adalah pemangsa dan memakan pelbagai jenis haiwan. Ular mempunyai jus pencernaan yang sangat kuat yang berfungsi penting kerana ular menelan makanannya secara keseluruhan. Mereka tidak mempunyai gigi untuk robek

Tiram

Tiram Tiram adalah salah satu kumpulan komersial moluska bivalve, yang telah dimakan oleh manusia sejak zaman berzaman. Sebilangan besar kerang tiram telah dijumpai oleh ahli arkeologi di antara sisa-sisa dapur yang tersisa dari penempatan penduduk batu

Bagaimana tiram makan?

Apabila anda melihat tiram, anda secara tidak sengaja bertanya kepada diri sendiri, apa lagi yang dilakukannya, selain apa yang hanya ada di cangkangnya? Bagaimana dia bernafas, makan dan bagaimana dia membela diri dari musuh?

Tiram bukan hanya sekeping benda hidup, tetapi makhluk yang agak kompleks yang melakukan banyak operasi kehidupan. Ia mempunyai pelbagai organ, darah, sistem saraf, dan sebagainya. Tetapi buat masa ini kita hanya akan mempertimbangkan bagaimana tiram makan.

Pertama, apa yang dia makan? Diet tiram merangkumi ganggang kecil dan pelbagai mikroorganisma, iaitu organisma yang hanya dapat dilihat di bawah mikroskop. Makhluk kecil ini memasuki badan tiram bersama dengan air, yang terus-menerus "mencuci" organ dalamannya ketika cangkang terbuka. Makanan ini diambil dari air dan diselimuti lendir yang dikeluarkan oleh kelenjar di insang tiram. Tiram memilih beberapa mikroorganisma untuk makanan dan menolak yang lain yang tidak sesuai untuknya, atau terlalu besar, atau tidak seperti bentuk yang diperlukan. Tetapi kami tidak tahu bagaimana dia berjaya membuat pilihan ini..

Tiram mempunyai saluran makanan yang bermula dengan pembukaan mulut dengan empat antena yang menjaganya. Antena ini mengambil makanan dan menyusun yang boleh dimakan dari yang tidak boleh dimakan. Esofagus sempit menuju ke perut, organ seperti kantung besar. Sesuatu seperti ranting, kira-kira satu sentimeter, melekat di dalam perut. Ranting ini, berpusing, mencampurkan dan mengisar zarah makanan kecil. Ia juga mengandungi enzim yang mencerna makanan. Selain itu, terdapat kelenjar pencernaan yang besar di sekitar perut. Kelenjar ini mengandungi sel darah yang menyelimuti makanan dan mencernanya di dalam badan anda..

Sudah tentu, ini adalah maklumat yang sangat umum mengenai proses makan tiram. Kami memberi mereka idea untuk memberi anda idea bagaimana tiram dimakan..

Tiram: sejarah makanan istimewa dan keistimewaan hidup makhluk kecil

Apa makan tengah hari hari ini? Tiram? Penyelesaian yang hebat! Dan apa yang dimakan oleh tiram untuk makan tengah hari? Bagaimana mereka hidup? Dan bagaimana mereka mati? Ngomong-ngomong, tiram hari ini bukan satu-satunya perkara yang dapat dimakan seseorang secara hidup. Tiram adalah afrodisiak dalam bentuk tertinggi. Ini adalah hidangan makan tengah hari yang sempurna. Ini adalah pemilik jantung tiga bilik dan darah tidak berwarna. Sebelumnya, mereka adalah makanan harian orang miskin, hari ini mereka adalah makanan istimewa yang hanya mampu dimiliki oleh orang kaya sahaja..

Tentang masa, tentang adab!

Apa yang anda makan untuk makan tengah hari sebelum ini? Permainan adalah hidangan yang sangat baik di atas meja orang kaya. Buah-buahan dan sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah beri, daging panggang yang lazat - mesti ada dengan darah! Keju dan susu, keju kotej dan makanan ringan yang tidak biasa... Semua ini sangat biasa bagi kita, tetapi tidak selalu dihargai.

Pada abad ke-19, salah satu gastronomi yang paling terkenal adalah Brilat-Savarin. Dia memiliki ungkapan: "Beritahu saya apa yang anda makan, dan saya akan memberitahu anda siapa anda." Dia percaya bahawa makan malam yang tidak disajikan dengan keju dapat dibandingkan dengan wanita bermata satu - walaupun dia cantik, dia masih tidak sempurna. Pada tahun 1825, dialah yang menetapkan fesyen untuk tiram. Menurut Brilat-Savarin, hanya sarapan dan makan tengah hari yang dapat dianggap lengkap, yang bermula dengan makanan laut ini.

Jumlah dan wang

Sangat sukar untuk berhenti sebelum anda makan cukup tiram. Telah lama diperhatikan bahawa seseorang dapat mengambil 144 moluska pada satu masa! Harga bahagian seperti ini hari ini lebih dari sekedar tiket untuk dua orang dari Amerika ke Australia dan kembali..

Kita tahu dari sejarah bahawa maharaja Rom pada abad pertama era sekarang pernah makan seribu tiram untuk makan tengah hari. Mengagumkan, bukan? Apa rahsia lain yang tersembunyi dalam sejarah makanan laut ini dan kaitannya dengan manusia?

Baik sebelum dan sekarang

Para saintis percaya bahawa sejak Zaman Batu, orang tahu bahawa tiram boleh dimakan, dan kemudian mereka secara aktif menyerap penghuni perairan ini. Para saintis yakin bahawa pada zaman Neolitik orang sangat menyukai tiram, kerana mereka boleh dimakan mentah..

Kajian mengenai masa lalu suku Maori menunjukkan bahawa mereka juga tidak merendahkan hadiah laut di sana. Pada tahun 1769, Cook tiba di Coromandel dan melihat penduduk tempatan memakan tiram. Membandingkan mereka dengan yang biasa dan tidak asing di sekitar rumah, dia mengakui bahawa mereka tidak berbeza dengan hidangan yang disajikan untuk makan malam di Colchester!

Mahal... atau tidak sangat?

Di mulut Sam Wheeler, Charles Dickens meletakkan ungkapan berikut: "Mungkin, kemiskinan dan tiram selalu saling menemani." Semakin miskin kawasan, semakin kerap orang makan tiram. Seperti yang diandaikan oleh pahlawan itu, orang yang menderita kemiskinan dan kelaparan meninggalkan kediaman mereka dengan putus asa untuk mencari makanan - dan semua yang dapat mereka andalkan tersembunyi di selimut hidupan laut.

Warga New Zealand mungkin sangat miskin. Mungkin mereka berada di jalan buntu. Sejarawan percaya bahawa kehidupan di sini sangat sukar. Sejarawan makanan David Galletly mengulas 380 buku resipi yang dibuat oleh orang New Zealand antara tahun 1887-1950. Semasa dia mengira, hidangan tiram paling sering dijumpai di dalamnya. Secara keseluruhan untuk tahun 1888-1890. Orang New Zealand menjual 1.25 juta dozen tiram kepada kuasa lain (selusin - 12 keping).

Ada atau tidak?

Kembali pada tahun 1950-an, pekerja Inggeris dapat turun ke gerai setelah seharian bersusah payah dan membeli sebungkus tiram yang besar. Mereka dimakan bersama bir. Pada tahun 80-an, ada kemungkinan untuk membeli beg tiram yang besar dengan wang yang tidak masuk akal - orang tidak mengira berapa salinan di dalamnya, terdapat begitu banyak. Hari ini enam keping akan berharga beberapa puluh dolar - sekurang-kurangnya 30.

Tiram dan cinta

Pada tahun 2005, penyelidikan mengesahkan bahawa tiram adalah afrodisiak yang kuat. Mereka memberi seseorang perasaan cinta. Makanan laut mengandungi asid amino, di bawah pengaruh kandungan hormon seks meningkat di dalam badan kita. Terima kasih kepada zink, yang kaya dengan makanan laut, testosteron dihasilkan secara aktif dalam tubuh manusia. Seperti yang dikatakan oleh para pakar moden makanan yang berbeza, tiram menjadi dolar dunia perairan, dan kerang - sen. Tiram liar yang terperangkap di Selat Foveaux sebelumnya sangat berharga, hari ini harganya bernilai emas.

saya nak bekerja!

Pada awal 90-an, Bluff mempunyai 23 kapal kecil yang digunakan untuk memancing tiram. Hari ini, hanya 11 yang menerima izin dalam kuota. Sebaik sahaja musim baru dimulakan, pada awal pagi, para penangkap bersiap untuk mencari mangsa. Namun, kerana mereka yang menunggu mereka di darat tahu betul, apa pun tangkapannya, ia tidak akan memenuhi permintaan mereka yang menginginkannya.

Ada yang memburu tiram segar selama berhari-hari, beratur dan menunggu yang baru tiba. Antrian mencecah hampir seratus orang. Orang ramai menunggu ketibaan penangkap di dermaga - sebaik sahaja kapal berlabuh, mangsanya bergerak dari tangan ke tangan.

Permintaannya tidak habis-habisnya

Tiram Bluff adalah tanda kemewahan pada masa kini. Hidangan seperti itu hanya dapat diberikan oleh penyembuh glamor yang hidup selama bertahun-tahun dalam kebahagiaan dan kesejahteraan. Orang kaya tidak mempunyai rasa jijik, mereka hanya menunggu tiram hidup. Dan dia masih hidup ketika seorang lelaki menelan makhluk laut.

Tidak ada hakim di sini yang akan mengkritik kekasih mewah kerana kekejaman mereka, kerana mereka yang ingin makan di tiram membayar beberapa ratus dolar setiap hidangan. Dan tidak ada tempat kosong di pertubuhan yang menyediakan tiram segar!

Makanan laut - apa itu?

Ada yang percaya bahawa tiram telah menjadi penyakit sebenar masyarakat moden. Mereka yang mengeluarkan kuota sangat prihatin. Dalam dua musim pertama milenium semasa, lebih daripada satu setengah bilion naskhah telah mati. Penyebabnya adalah parasit yang menghapuskan hingga 92% populasi di Bluff.

Pada tahun 2014, 30% tiram liar mati kerana musuh semula jadi yang lain. Penuaian sentiasa berubah. Kadang-kadang mungkin untuk mengekstrak 7.5 juta, dalam satu tahun lagi - lebih daripada 10 juta. Pada tahun 60-an, penyakit tiram pertama kali dicatatkan. Strain biasa berlaku pada masa kini, tetapi hanya di kawasan tertentu di dunia.

Cara makan tiram: resipi untuk kerang terbaik

Hebatnya, hingga awal abad ke-19, tiram dianggap makanan harian nelayan miskin. Novelis Inggeris Charles Dickens menulis: "Tiram dan kemiskinan sepertinya selalu beriringan." Hari ini adalah makanan istimewa yang disajikan di restoran elit di seluruh dunia dengan pelbagai sos dan minuman sejuk..

Bagaimana ia berguna

Ini adalah moluska bivalve yang terdapat dalam makanan. Ia mula digunakan untuk makanan lebih dari 2000 tahun yang lalu, dan orang Rom kuno menjadi pelopor. Makanan laut terkenal dengan rasa eksotik dan komposisi nutrien yang kaya. Ia termasuk:

  • vitamin A, B, C, D;
  • mineral: besi, kalsium, tembaga, zink, fosforus;
  • asid lemak tak jenuh.

Kandungan kalori 100 g kerang adalah 79 kcal, di antaranya:

  • protein - 8.87 g;
  • lemak - 2.65 g;
  • karbohidrat - 4.23 g.

Giacomo Casanova, seorang wanita wanita abad ke-18 yang mahir, menggunakan tiram sebagai afrodisiak semula jadi. Dia makan sekitar 50 kerang untuk sarapan, yang membantu meningkatkan libido..

Peraturan pemilihan asas

Tidak semua jenis tiram diimport ke wilayah Persekutuan Rusia, tetapi hanya:

  • "Mutiara putih".
  • "Tsarskaya".
  • Fine de Claire (Fin de Claire).

Selalunya, nombor juga ditunjukkan dalam nama makanan laut, yang bermaksud ukurannya:

  • No. 1 - dari 100 hingga 200 gram;
  • No 2 - dari 75 hingga 100 gram.

Yang paling berdaging dan berair adalah "White Pearl". Ia mempunyai rasa laut dengan sedikit rasa masin manis. Kerang ditanam di wilayah Perancis, Marennes Oleron.

Makanan laut segar dan berkualiti tinggi akan menjadi berat kerana kehadiran jus dan penutup ditutup dengan rapat. Di samping itu, apabila diketuk, wastafel akan mengeluarkan bunyi yang menunjukkan adanya lompang..

Rahsia makan betul

Untuk menikmati rasa yang berlebihan, ada teknik klasik makan tiram - menghisap isi cengkerang. Jusnya cukup spesifik dan mampu melengkapkan daging kerang dengan harmoni. Ia sesuai dengan roti rai hitam atau crouton dan merah atau bawang merah.

Cara membuka tiram

Kerang adalah hidangan berkumpulan yang paling sering dihidangkan mentah dan dalam jumlah antara 6 hingga 12 keping. Untuk memakannya, mereka menggunakan alat makan khas: garpu dengan dua serampang dan pisau dengan pisau tajam yang nipis. Untuk membuka sinki, anda perlu mempunyai beberapa kemahiran:

  1. Pakai sarung tangan rantai di tangan kiri atau bungkus dengan serbet. Ini untuk mengelakkan tergelincir atau cedera..
  2. Pasangkan sinki dengan rata di atas tapak tangan anda.
  3. Ambil pisau dengan tangan kanan dan masukkan dengan teliti di antara kepak. Proses ini memerlukan usaha, tetapi jangan terlalu menekan sehingga tidak membelah cangkang..
  4. Lakukan pergerakan dengan pisau ke kiri dan kanan sehingga bunyi klik khas.
  5. Sapu pisau dalam bulatan untuk memangkas otot atas.
  6. Dapatkan makanan laut.

Selepas itu, taburkan kerang dengan jus lemon. Ini dilakukan bukan hanya untuk meningkatkan rasa, tetapi juga untuk membasmi kuman, kerana tubuh otot tetap hidup pada waktu pengambilan..

Cara membuka tiram dan memeriksa kesegarannya, tonton video dari Mr. Masak:

Di dalam restoran

Ketika mengunjungi sebuah syarikat elit, adalah kebiasaan untuk memesan selusin kerang hidup. Selalunya, ketika menghidangkan tiram, pelayan dibuka di hadapan pengunjung. Di beberapa restoran, mereka disajikan tanpa penutup atas, yang boleh menimbulkan keraguan tentang kesegarannya. Untuk memastikan kualiti moluska, cukup mencium bau isi cengkerang. Bau busuk mesti dikeluarkan di dalamnya..

Menurut etika, tiram disajikan di atas pinggan bulat besar dengan cuka atau sos dan bancuhan lemon di tengahnya. Anda boleh menikmati makanan laut dengan lembut dengan garpu, mencengkam kerang dengan cengkaman panjang.

Sudah biasa memesan makanan laut dengan sampanye atau wain putih kering dengan buah-buahan ringan.

Cara memasak di rumah

Tiram dimakan hidup-hidup atau selepas rawatan panas. Untuk memasak di rumah, salinan beku paling kerap dibeli..

Tiram panggang

Sebelum mula membuat karya masakan, anda perlu menyediakan kerang:

  1. Cairkan pada suhu bilik.
  2. Bersihkan penutup luar sink dengan berus lembut.
  3. Celupkan makanan laut di tuala kertas.

Selepas itu, mereka boleh dibuka untuk memanggang, menggoreng atau mengukus..

Sos Mignonette

Ini adalah hiasan tiram hidup klasik yang cepat memasak dan membumbui makanan laut..

  • Cuka wain - 30 ml
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Lada hitam - secukup rasa
  1. Kupas dan cincang bawang halus.
  2. Tuangkan cuka di atasnya dan musim dengan lada kasar.
  3. Biarkan selama beberapa minit.
Di Thailand, makanan laut disajikan dengan sos pedas, wain dan masam

Sekiranya anda mahu, anda boleh mendapatkan bawang dan tuangkan cuka cair ke atas kerang. Namun, lebih baik meninggalkan semuanya sebagaimana adanya, kerana bawang acar memberikan rasa istimewa kepada kerang..

Tiram Rockefeller

Buat pertama kalinya, hidangan ini mula dikenali pada tahun 1899. Resipi itu milik pemilik restoran New Orleans, Antoine's. Kandungan kalori 100 g hidangan ialah 209 kcal.

Bahan untuk 4 hidangan:

  • Tiram - 24 biji.
  • Garam laut (kasar) - 1 kg
  • Pernod - gelas ¼
  • Bayam - 1 tandan
  • Mentega - 200 g
  • Saderi - 2 tangkai daun
  • Selada air - 1 tandan
  • Bawang hijau - 6 biji
  • Anise tanah - ½ sdt.
  • Lada putih dan cayenne - ½ sudu kecil.
  • Selasih kering dan marjoram - ½ sdt.
  • Garam secukup rasa
  1. Keluarkan batang dari bayam dan tumis dalam kuali kering selama 5 minit sehingga cecair menguap.
  2. Sejukkan sayur dan potong.
  3. Potong selada air, bawang dan saderi dengan halus.
  4. Campurkan bersama bayam, mentega lembut dan rempah menggunakan pengadun.
  5. Bentuk dari mentega hijau menjadi ladu menggunakan dua sudu yang direndam dalam air panas.
  6. Masukkan pengisian di bungkusan dan sejukkan.
  7. Sediakan tiram dengan mengeluarkan cangkang tempurung yang rata.
  8. Keluarkan jus dan tutup dengan ladu herba dan mentega.
  9. Tuangkan garam laut ke atas loyang dan letakkan sink di atasnya.
  10. Bakar kerang tidak lebih dari 14 minit pada suhu 250 ° C.

Tiram Rockefeller semestinya mempunyai kerak yang sedap. Biarkan sedikit sejuk sebelum dihidangkan..

Berapa banyak makanan istimewa

Anda boleh membeli makanan laut di Rusia di pasar ikan atau memesan di kedai dalam talian produk elit dengan penghantaran pulang.

Nama tiramHarga, sapu.
Khasanskaya, (Vladivostok), 1 keping.129,00
Tong Yang (Korea Selatan), 1 keping.199,00
Fin de Clair (Tunisia), 1 keping.300,00
Mutiara putih (Tunisia), 1 keping.369,00
Tong Yang beku (Korea), 500 g600.00

5 Ogos - Hari Tiram Sedunia, yang biasanya disambut bukan sahaja di Amerika Syarikat, tetapi di seluruh Eropah. Pada hari ini, terdapat hidangan lazat yang disediakan mengikut resipi pengarang di tempat makan ikan. Sebagai contoh, di wilayah Harlem di New York, terdapat sebuah restoran bernama Red Rooster, di mana koki Marcus Samuelson menawarkan tiram gaya New Orleans. Kerang gorengnya yang renyah disajikan dengan bawang bayam dan bacon dan sos hollandaise.

Kerang sungai. Adakah mungkin memakannya dan resepinya

Tiram adalah sejenis kerang yang biasa terdapat dalam resipi Belgia dan Perancis. Peraturan asas makan tiram adalah bahawa kerang yang dimaksudkan untuk makan mesti hidup. Sekiranya cangkang itu terbuka, tiram tidak dapat digunakan, secara sederhana, ia busuk.

Inilah yang berkaitan dengan tiram laut, tetapi ada juga yang disebut tiram sungai. Bolehkah mereka dimakan, dan bagaimana mereka berbeza dengan makanan laut? Mari lihat mereka dengan lebih terperinci.

Tiram sungai

Beberapa jenis moluska sungai disebut tiram atau kerang:

  • Perlovitsa adalah moluska yang hidup di sungai kecil dengan arus sederhana atau pantas dan dasar berpasir. Panjang moluska seperti itu ialah 5 hingga 10 cm.
  • Toothless adalah moluska yang hidup di badan air yang bertakung atau di sungai kecil dengan arus yang perlahan. Tinggal di tanah berlumpur. Panjang dari 8 hingga 20 cm.
  • Sharovka - tinggal di pelbagai jenis perairan, baik di tanah berpasir dan di tanah lumpur. Mereka mendapat nama untuk bentuk bulat yang hampir biasa. Mempunyai warna kulit kekuningan atau kuning-coklat, ukurannya hanya 2-3 cm.

Perbezaan utama dari tiram laut

Perbezaan yang paling penting antara kerang sungai dan tiram laut adalah bahawa mereka tidak boleh dimakan mentah. Moluska sungai adalah sejenis penapis untuk takungan yang mengumpulkan semua kotoran dari air, serta garam logam berat atau kekotoran lain, yang sangat sering menetap di sungai dan tasik kecil. Di samping itu, mereka adalah pembawa pelbagai parasit..

Cara mengumpul?

Barli mutiara paling sering dimakan, kerana dipercayai bahawa mereka lebih bersih, kerana mereka tinggal di pasir. Tetapi jenis kerang lain juga boleh dimakan..

Mencari barli mutiara agak mudah - mereka meninggalkan jejak di pasir di bahagian bawah takungan. Lebih sukar untuk mencari gigi tanpa gigi, kadang-kadang mereka dapat dilihat dengan lebam yang hampir tidak dapat dilihat, tetapi lebih kerap anda harus menyaring kelopak bawah dengan tangan anda, kerana air di takungan seperti itu biasanya sudah keruh, dan kelodak yang dibangkitkan sebagai hasil carian tidak menambahkan ketelusan kepadanya.

Tetapi mencari tiram sungai adalah separuh pertempuran. Perkara utama ialah memilih yang betul untuk makanan. Sekiranya moluska tidak menutup cengkerang ketika anda menyentuhnya, maka ini menunjukkan bahawa ia sudah mati. Anda tidak boleh memakan kerang seperti itu..

Bagaimana hendak masak?

Kami berpendapat bahawa persoalan apakah mungkin memakan kerang sungai telah hilang dengan sendirinya, berdasarkan semua perkara di atas. Ya, mereka boleh dimakan, tetapi syarat tertentu mesti diperhatikan:

  1. Seperti disebutkan di atas, cangkang kerang mesti ditutup rapat..
  2. Sebelum menyediakan kerang sungai, anda perlu membersihkannya dengan teliti dari kotoran dan kelodak yang melekat, bilas dari pasir.
  3. Sekiranya, selepas rawatan panas, injap shell tidak terbuka, moluska seperti itu juga tidak sesuai untuk makanan..

Selalunya, tiram sungai dimakan kerana ingin tahu atau ketika benar-benar diperlukan, misalnya, ketika tidak ada tangkapan di alam liar dan tidak ada makanan lain. Tetapi ada juga gourmet sejati yang makanannya benar-benar enak. Kerang ini berkhasiat dan kaya dengan protein.

Resipi memasak

Perhatian: kerang sungai adalah makanan yang mudah rosak yang harus dimakan sebaik sahaja dimasak.

Sebelum digunakan, kerang yang dibersihkan dari kotoran harus direbus dalam air masin atau digoreng dalam kuali selama dua hingga tiga minit sehingga kerang membuka cangkang. Pada prinsipnya, sudah siap digunakan, hanya tinggal keluar dari sink, mengambilnya dengan pisau, dan membersihkannya dari filem keras keputihan, yang tidak sesuai untuk makanan, kerana di dalamnya semua jenis kotoran terkumpul.

Tetapi untuk gourmets khas, ada resipi lain untuk membuat tiram sungai. Oleh itu, mari kita mulakan.

  1. Goreng tiram sungai yang dikupas dalam mentega selama tiga minit. Kemudian masukkan satu sudu krim masam dan reneh selama satu atau dua minit lagi..
  2. Pada kerang mentah, buka cangkang dengan hati-hati dengan pisau tajam dan potong kaki. Kemudian masukkan secubit beras ke singki dan tutup dengan sebatang tali. Letakkan dalam lapisan dalam periuk, tutup dengan air garam dan masak selama 12 minit sehingga nasi dimasak..
  3. Setelah membersihkan singki dari kotoran (biasanya mereka dibersihkan dengan berus gigi yang kaku), masukkan ke dalam periuk sambil memasak bubur atau pilaf - ia digabungkan dengan nasi dan soba. Semasa proses memasak, kerang akan membuka cengkerang, dan bubur akan disumbat ke dalam..
  4. Tiram shashlik. Anda perlu mengikat kerang pada tusuk sate tipis, kawat logam atau tusuk kayu, bergantian dengan bawang, tomato atau kepingan epal. Musim dengan garam, minyak dengan mentega dan taburkan sedikit dengan cuka. Goreng seperti kebab biasa, tetapi selama tiga hingga lima minit.
  5. Pilaf dari cengkerang sungai. Tuangkan air mendidih ke atas cengkerang untuk membuka pintu. Keluarkan kerang, kupas kerajang dan goreng hingga coklat keemasan dalam kuali yang telah dipanaskan. Kacau bawang dan wortel dan masukkan ke dalam kuali. Tuangkan minyak dan reneh selama beberapa minit, hingga bawang berwarna perang keemasan. Tuangkan nasi rebus ke dalam periuk, tambah epal atau prun, anda boleh meletakkan quince. Masukkan garam dan lada. Masak dengan api kecil selama 20-30 minit sehingga nasi selesai..

Harus dikatakan bahawa kerang sungai masih bukan makanan sehari-hari, dan lebih baik tidak terbawa-bawa, dan lebih baik lagi - jangan makan sama sekali, agar tidak membahayakan kesihatan anda. Ini benar terutamanya untuk resipi terakhir. Sekiranya anda mencuba rasa ingin tahu sekali seumur hidup, maka lebih baik memilih moluska yang terperangkap di dalam takungan bersih dengan air mengalir dan dasar berpasir..

Cara makan tiram: resipi untuk kerang terbaik

Tidak banyak yang mendengar bahawa tiram adalah makanan harian nelayan miskin hingga awal abad ke-19. Penulis Inggeris Charles Dickens menulis: "Tiram dan kemiskinan sepertinya selalu beriringan." Namun, penangkapan ikan yang tidak terkawal mengakibatkan makanan orang miskin menjadi makanan istimewa. Menjelang abad ke-20, tiram akhirnya menjadi makanan murah dan berubah menjadi makanan istimewa..

Hari ini, tiram disajikan di restoran mewah di seluruh dunia dengan pelbagai sos dan minuman sejuk. Sehingga baru-baru ini, hanya orang kaya yang dapat menikmati hidangan yang indah, sekarang hidangan ini telah tersedia untuk segmen penduduk yang lebih luas, kerana harganya antara 145-590 rubel per keping, bergantung pada jenisnya.

Mencari lebih banyak idea perjalanan? Baca artikel:

Mengapa tiram berguna?

Ia adalah kerang makanan yang mengandung banyak vitamin dan mineral. Makan kerang bermula sekitar 2000 tahun yang lalu di Rom. Diyakini bahawa makanan laut ini memanjangkan kecantikan dan belia dan ini bukan kebetulan.

Tiram mengandungi:

  • vitamin B1, B2, B12 dan PP, A, C, D;
  • mineral: besi, zink, tembaga, kalsium, yodium, fosforus, zink;
  • asid amino jarang yang meningkatkan kandungan hormon seks;
  • daging tiram mengandungi protein, lemak, glikogen.

Kandungan kalori 100 g tiram ialah 72 kcal, di antaranya:

  • protein - 9 g;
  • lemak - 2 g;
  • karbohidrat - 4.5 g.

Giacomo Casanova, seorang wanita wanita abad ke-18 yang mahir, menggunakan tiram sebagai afrodisiak semula jadi yang kuat. Giacomo Casanova makan 60 tiram mentah setiap hari, yang menjadi bahan bakar untuknya dan meningkatkan libido kerana komposisi yang unik.

Mengapa makanan ini begitu digemari oleh pengunjung restoran di ibu negara??

  1. meremajakan badan secara keseluruhan;
  2. membuang kolesterol berbahaya;
  3. meningkatkan fungsi mental otak;
  4. adalah makanan diet;
  5. mempunyai komposisi yang kaya, mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral.

Cara memilih dan membuka tiram?

Selalunya, tiram disajikan di restoran, ia lebih jarang dimakan di rumah, kerana anda perlu tahu di mana hendak membeli tiram dan bagaimana memilihnya dengan betul. Di samping itu, alat khas diperlukan untuk membuka dan memakan tiram..

Hari ini, tiram boleh dibeli di pasar, di beberapa kedai dan restoran. Tiram hidup mesti ditutup rapat dan berat kerana air. Baunya hanya marin, dan apabila diketuk, semestinya tidak bertindak balas dengan kekosongan Anda juga dapat menentukan kesegaran tiram: goncangkannya di dekat telinga - moluska hidup memegang dinding dengan baik dan tidak mengeluarkan bunyi. Sekiranya penjual membuka cengkerang untuk anda, perhatikan penampilannya: tiram itu kelihatan cukup berisi. Kurus paling baik dikembalikan dengan segera.

Tidak semua jenis tiram diimport ke wilayah Rusia, tetapi hanya:

  • "Mutiara putih".
  • "Tsarskaya".
  • Fine de Claire (Fin de Claire).

Selalunya, nombor juga ditunjukkan dalam nama makanan laut, yang bermaksud ukurannya:

  • No. 1 - dari 100 hingga 200 gram;
  • No 2 - dari 75 hingga 100 gram.

Yang paling berdaging dan berair adalah "White Pearl". Ia mempunyai rasa laut yang jelas dengan sedikit rasa masin manis. Kerang ditanam di wilayah Perancis, Marennes Oleron.

Inilah masanya untuk memberi tumpuan kepada aksesori khas untuk membuka dan memakan tiram..

Rahsia Makan Tiram Dengan Betul

Untuk menikmati rasa yang berlebihan, ada teknik klasik makan tiram - menghisap isi cengkerang. Jusnya cukup spesifik dan mampu melengkapkan daging kerang dengan harmoni. Ia sesuai dengan roti rai hitam atau crouton dan merah atau bawang merah.

Untuk membuka tiram, terdapat sarung tangan rantai khas dan pisau dengan limiter

Cara membuka tiram?

Untuk membuka tiram dengan teliti dan tidak mencederakan diri sendiri, terdapat sarung tangan surat berantai khas dan pisau dengan alat penghad. Walau bagaimanapun, anda hanya perlu membelinya jika anda benar-benar peminat tiram dan membelinya sangat kerap, kerana aksesori ini mahal, dari 8000 rubel (setiap satu). Oleh itu, pisau biasa dengan pisau yang lebar dan pendek, tetapi tidak fleksibel boleh sesuai untuk membuka tiram..

Untuk membuka sink anda memerlukan:

  • Pakai sarung tangan rantai di tangan kiri atau bungkus dengan serbet. Ini untuk mengelakkan tergelincir atau cedera..
  • Pegang moluska sehingga selempang rata berada di atas.
  • Ambil pisau dengan tangan kanan dan masukkan dengan teliti di tempat di mana penutupnya bersambung. Proses ini memerlukan usaha, tetapi jangan terlalu menekan sehingga tidak membelah cangkang..
  • Lakukan pergerakan dengan pisau ke kiri dan ke kanan sehingga anda mendengar klik ciri.
  • Selepas itu, anda harus memegang pisau di tengah tiram dari atas dan memotong otot yang "menahan" bidai.
  • Kemudian, tanpa menghidupkan tiram, agar tidak membocorkan jusnya, buka makanan laut.
  • Sekiranya kepingan cangkang masuk, mereka mesti dikeluarkan dengan pisau..
  • Tiram tidak dibasuh.
  • Keluarkan tiram dari cengkerang dengan garpu serampang khas - ia mempunyai ukuran kecil dan bentuk cembung.
  • Hidangan untuk tiram bukanlah makanan yang sangat diperlukan, tetapi untuk satu set lengkap, anda juga boleh membelinya.
  • Cengkerang perlu diletakkan di atas ais.

Sekiranya anda tidak akan makan dengan segera, anda harus menutupnya dengan tuala dan simpan di dalam peti sejuk..

Jangka hayat tiram di dalam peti sejuk tidak lebih dari 5 hari. Namun, jika boleh, tiram paling baik dimakan sebaik sahaja dibeli..

Cara makan tiram?

Tanda-tanda utama kesegaran tiram terbuka adalah penampilan dan baunya. Kerang yang baik adalah halus, lembab, berkilat dan bertubuh penuh. Cangkangnya mengandungi jus jernih dan tidak berwarna yang disebut minuman keras tiram.

Setelah membuka cengkerang, taburkan tiram dengan jus lemon segar. Ini dilakukan bukan hanya untuk meningkatkan rasa, tetapi juga untuk membasmi kuman, kerana tubuh otot tetap hidup pada waktu pengambilan..

Ada tiram dengan lemon sejak zaman kuno, ketika mustahil untuk menjaga kesegaran makanan laut dalam perjalanan. Dalam kerang manja, bau yang tidak menyenangkan itu ditenggelamkan oleh aroma sitrus. Dan sifat antiseptik lemon membantu mencegah keracunan yang mungkin berlaku. By the way, untuk tujuan yang sama, antiseptik semula jadi lain mula ditambahkan ke tiram - ini adalah cuka dan lada hitam..

Kini lemon disajikan dengan tiram untuk melengkapkan rasa kerang masin dengan nota masam cerah.

Biasanya tiram diambil dalam puluhan (12 keping), tetapi ini hanya tradisi. Di samping itu, doktor tidak mengesyorkan memakan lebih banyak kerang pada satu masa: tidak setiap perut dapat menahan serangan protein yang kuat..

Bagaimana tiram dihidangkan dan dimakan di restoran

Kerang adalah hidangan berkumpulan yang paling sering dihidangkan mentah dan dalam jumlah antara 6 hingga 12 keping. Ketika mengunjungi sebuah syarikat elit, adalah kebiasaan memesan selusin (12 keping) kerang hidup. Selalunya, ketika menghidangkan tiram, pelayan dibuka di hadapan pengunjung. Di beberapa restoran, mereka disajikan tanpa penutup atas, yang boleh menimbulkan keraguan tentang kesegarannya. Untuk memastikan kualiti moluska, cukup mencium bau isi cengkerang. Bau busuk mesti dikeluarkan di dalamnya..

Menurut etika, tiram disajikan di atas pinggan bulat besar dengan cuka atau sos dan bancuhan lemon di tengahnya. Untuk menikmati makanan laut dengan halus, alat makan khas digunakan: garpu dengan dua serpihan dan pisau dengan pisau tajam yang tipis..

Apa yang perlu diminum dengan tiram?

Tiram semestinya dibasuh dengan sampanye (lebih disukai brut atau prosecco), wain putih kering, dan pada musim sejuk dengan vodka. Harrods Oyster Bar yang terkenal di London menyajikan sampanye dan vodka di samping tiram. Oleh itu, jika anda tidak menyukai wain putih kering, anda boleh minum makanan laut dengan vodka..

Saya makan tiram yang mengeluarkan rasa laut yang kuat, wain putih sejuk menyapu rasa logam ringan, dan kemudian hanya ada rasa laut dan sensasi jisim berair di mulut; dan menelan jus sejuk dari setiap cangkerang, mencucinya dengan wain tart, dan perasaan kekosongan ini hilang, dan saya merasa gembira dan mula membuat rancangan.

E. Hemingway (Petikan dari buku "Percutian yang selalu bersama anda")

Cara memasak tiram di rumah

Tiram dimakan hidup-hidup atau selepas rawatan panas. Untuk memasak tiram di rumah, selalunya ia dibeli beku..

Sebelum mula membuat karya masakan, anda perlu menyediakan tiram:

  • Mencairkan tiram pada suhu bilik.
  • Bersihkan penutup luar sink dengan berus lembut.
  • Celupkan makanan laut di tuala kertas.
  • Selepas itu, mereka boleh dibuka untuk memanggang, menggoreng atau mengukus..
Sos Mignonette untuk tiram

Sos Mignonette

Sos tiram hidup klasik ini cepat dimasak dan membumbui makanan laut.

Bahan-bahan:

  • Cuka wain - 30 ml;
  • Bawang merah - 1 pc.;
  • Lada hitam - secukup rasa.

Resipi langkah demi langkah:

  1. Kupas dan cincang bawang halus.
  2. Tuangkan cuka di atasnya dan musim dengan lada kasar.
  3. Biarkan selama beberapa minit.
  4. Di Thailand, makanan laut disajikan dengan sos pedas, wain dan masam
  5. Sekiranya anda mahu, anda boleh mendapatkan bawang dan tuangkan cuka cair ke atas kerang. Namun, lebih baik meninggalkan semuanya sebagaimana adanya, kerana bawang acar memberikan rasa istimewa kepada kerang..
Tiram Rockefeller

Tiram Rockefeller

Buat pertama kalinya, hidangan ini mula dikenali pada tahun 1899. Resipi itu milik pemilik restoran New Orleans, Antoine's. Kandungan kalori 100 g hidangan ialah 209 kcal.

Bahan untuk 4 hidangan:

  • Tiram - 24 biji;
  • Garam laut (kasar) - 1 kg;
  • Pernod - ¼ gelas;
  • Bayam - 1 tandan;
  • Mentega - 200 g;
  • Saderi - 2 petioles;
  • Selada air - 1 tandan;
  • Bawang hijau - 6 biji;
  • Anise tanah - ½ sudu kecil;
  • Lada putih dan cayenne - ½ sudu kecil;
  • Selasih kering dan marjoram - ½ sudu kecil;
  • Garam secukup rasa.

Resipi langkah demi langkah:

  1. Untuk membumbui bayam, angkat batangnya, letakkan daun di dalam kuali kering yang besar, letakkan di atas api yang tinggi, tutup, masak selama 4–5 minit. Buka penutup, masak sehingga semua cecair yang dikeluarkan menguap, 2-5 minit. Sejukkan dan potong.
  2. Potong saderi, bawang hijau dan selada air dengan halus. Dalam mangkuk, satukan ramuan dengan bayam yang disejukkan, tambahkan mentega yang dilembutkan dan sisa bahan perasa. Gaul hingga sebati, pertama dengan sudu dan kemudian dengan pengadun dengan kelajuan sederhana.
  3. Dengan menggunakan dua sudu, lembapkannya dalam air panas, bentuk dari campuran yang dihasilkan menjadi ladu bujur satu setengah kali lebih kecil daripada cangkang tiram. Sebarkan ladu yang sudah siap di atas perkamen atau kerajang, kemudian sejukkan semasa anda memasak tiram.
  4. Tuangkan garam ke dalam loyang kecil di lapisan tebal. Buka tiram dengan meletakkan pisau pendek dan tebal pada titik di mana kepak bertemu dengan hujung tajam. Hujung pisau harus masuk ke lubang kecil, kemudian masukkan sedalam mungkin dan putar 90 °. Sokong singki dengan tuala. Tiriskan sinki dengan lembut, pisahkan bahagiannya.
  5. Potong otot yang melekatkan tiram ke cangkang, keringkan separuh cangkang dari dalam, kemudian kembalikan tiram di sana.
  6. Teratas dengan pangsit perasa.
  7. Letakkan cengkerang yang sudah siap di garam di atas loyang. Dan masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan. Bakar kerang selama kira-kira 12-14 minit pada suhu 250 ° C, sehingga bumbu mulai menggelegak dan berwarna coklat..
  8. Tiram Rockefeller harus mempunyai kerak yang menyelerakan, sehingga sejuk sedikit selama 5 minit sebelum disajikan..

Berapakah kos tiram

Pada masa kini, mudah membeli tiram di Rusia, ia boleh dibeli di pasar raya ikan atau dipesan di kedai dalam talian produk elit dengan penghantaran pulang. Segar dan enak, mereka bukan lagi milik orang kaya.

Di tempat pembiakan mereka - walaupun di Perancis yang mahal - moluska ini berharga sekitar 5 euro per lusin (350 rubel) di pasaran. Tetapi sudah di Paris, bahagian yang sama akan berharga 20-30 euro (1400-2100 rubel). Faktanya ialah tiram diangkut dengan kapal terbang di dalam bekas khas, dan penjualannya kecil, dan beberapa cengkerang dibuang..

Di Rusia, julat harga tiram adalah wajar: Fin-de-Claire di Magadan dijual kepada pengunjung dengan harga 190 rubel, dan di Cevicheria - dengan harga 450 rubel. Tiram petani yang ditanam di Crimea ditawarkan dengan harga 150 rubel dan 185 rubel. Spesies moluska, jarang di Moscow, dijual di Sakhalin: matoya 610 rubel per 1 keping, yamato Jepun (540 rubel per keping).

  • Tiram Khasan, (Vladivostok), 1 keping berharga kira-kira 129 rubel.
  • Tong Yang (Korea Selatan), 1 keping berharga kira-kira 199 rubel.
  • Fin de Claire (Tunisia), 1 keping berharga kira-kira 300 rubel.
  • Mutiara putih (Tunisia), 1 keping berharga kira-kira 370 rubel.
  • Tong Yang beku (Korea), 500 gram berharga kira-kira 600 rubel.

Tiram, harganya untuk 1 kg yang bermula dari 700 rubel, mengandungi sejumlah mineral air laut yang pekat, termasuk zink dan yodium, yang memungkinkan untuk melestarikan belia dan kecantikan.

Menarik! Hari Tiram Sedunia diadakan pada 5 Ogos. Pertama kali muncul sebagai Hari Tiram Nasional di Amerika Syarikat. Acara-acara ini pada bulan Ogos pada dekad pertama bulan ini adalah tahunan, dan pada hari ini di tempat-tempat ikan, anda dapat merasakan banyak hidangan lazat yang disediakan mengikut resipi pengarang. Sebagai contoh, di wilayah Harlem di New York, terdapat sebuah restoran bernama Red Rooster, di mana koki Marcus Samuelson menawarkan tiram gaya New Orleans. Ini adalah kerang goreng hingga garing, disajikan dengan bawang bayam dan daging bacon dan hollandaise.