Hares makan apa

Seperti apa kelinci diketahui oleh setiap orang sejak awal kanak-kanak. Kelinci - rattles digantung di buaian, kelinci mewah diberikan kepada semua kanak-kanak, tanpa pengecualian, kelinci coklat adalah makanan istimewa mana-mana kanak-kanak. Kartun, buku, lagu mengenai kelinci, gambar haiwan yang ditiru selalu terdapat di logo pelbagai syarikat.

Dari mana populariti ini berasal? Jawapannya menunjukkan jika anda melihat makhluk halus yang menawan dengan telinga panjang dan ekor pompom. Namun, hanya sedikit orang yang berfikir, bagaimana kegemaran orang ramai untuk hidup di alam semula jadi, apa yang dimakan oleh kelinci, terutama pada musim sejuk, di dataran dan hutan yang diliputi salji salji? Soalan yang menarik, dan jawapannya terletak pada gaya hidup yang lama.

Kelinci makan rumput.

Binatang apa itu seekor kelinci?

Hares adalah wakil dari ordo Lagomorphs dan keluarga Hares. Menarik bahawa sehingga beberapa waktu kelinci berada di antara urutan tikus, tetapi dipisahkan kerana struktur gigi yang sama sekali berbeza. Tidak seperti tikus (tupai, tikus, jerboas, hamster), kelinci tidak memiliki satu, tetapi dua pasang gigi seri di rahang atas, yang terletak satu demi satu.

Selain itu, makanan sayur-sayuran - apa yang dimakan oleh kelinci, tidak menarik perhatian tikus, sebahagian daripadanya benar-benar karnivor, kebanyakan memakan serangga, ikan, telur burung. Dan kelinci adalah vegetarian mutlak, ini adalah tanda garis evolusi yang sama sekali berbeza, yang membolehkan kita menganggapnya sebagai perintah bebas.

Hares membentuk genus dengan nama yang sama, yang merangkumi sekitar 32 spesies haiwan yang hidup di semua benua kecuali Antartika dan Australia. Di wilayah Rusia terdapat 4 jenis kelinci: kelinci yang terkenal dan kelinci putih, serta kelinci tolai dan spesies yang paling banyak dikaji, yang paling rahsia - kelinci Manchu. Haiwan ini mendiami pelbagai biotop dan mempunyai ciri dan tabiat luaran dari spesies..

Seperti apa kelinci Rusia

Rusak adalah kelinci terbesar di wilayah negara kita, ukuran orang dewasa adalah dari 57 hingga 68 cm, dan beratnya dapat mencapai 7 kg. Bulu kelinci musim panas berwarna coklat, coklat, kelabu, kemerah-merahan dengan garis-garis gelap yang dapat dilihat dengan baik dan ciri-ciri gelombang, hanya perutnya yang berwarna putih. Selepas tahi lalat musim luruh, kelinci menjadi ditumbuhi bulu musim sejuk yang subur dan menjadi sedikit lebih ringan. Bahagian tumbuh-tumbuhan di atas tanah mendominasi diet kelinci.

Kelinci putih sedikit lebih rendah dari kelinci dalam ukuran: kelinci tumbuh hingga 44-65 cm dan berat dari 1.6 hingga 4.5 kg, sangat jarang hingga 5.5 kg. Telinga dan ekor kelinci terasa lebih pendek, dan warnanya berubah bergantung pada musim. Pada musim panas, kelinci putih berwarna kelabu kemerahan atau kelabu gelap dengan garis-garis coklat, dan pada musim gugur menjadi putih salji, hanya hujung telinga yang berwarna hitam. Tidak seperti kelinci, haiwan ini menggali tanah semakin kerap memakan mentol dan rimpang tumbuhan.

Kelinci tolai adalah salinan kelinci yang lebih kecil dengan telinga memanjang yang sama dan ekor yang agak panjang. Panjang badan tolai dewasa ialah 39-55 cm, dan haiwan itu beratnya tidak lebih dari 1.5-2.8 kg. Warna mantel bulu sama dengan warna kelinci ringan, tetapi tanpa kegelapan dan juga cerah pada musim sejuk. Tetapi diet tolay sangat mirip dengan makanan kelinci..

Kelinci Manchu sekecil tolai, tetapi dengan telinga pendek dan ekor seperti kelinci. Tidak seperti saudara-mara, mantel kelinci Manchu kaku dan berbulu, dan kelinci ini memakai pakaian dengan warna yang sama sepanjang tahun. Bahagian belakang dan kepala haiwan berwarna kecoklatan dengan garis-garis hitam, sisi lebih ringan, perut berwarna putih, pipi berserakan bintik-bintik cahaya. Ciri khas spesies ini ialah sehelai bulu berwarna gelap di sepanjang rabung.

Di populasi selatan Manchu hares, terdapat spesimen melanistik, benar-benar hitam di atas, putih salji di bawah dengan kerongkong fawn. Menariknya bahawa di antara apa yang dimakan oleh spesies kelinci ini terdapat kekacang Lespedez dan pelbagai haiwan tidak melampaui wilayah penyebaran budaya ini.

Kelinci makan rumput.

Di mana hares tinggal?

Kelinci adalah haiwan stepa yang biasa, tersebar di Eurasia dan Afrika Utara. Di Rusia, ia dijumpai dari pantai Tasik Ladoga ke Khabarovsk dan Wilayah Primorsky. Haiwan ini lebih suka ruang terbuka - dataran, padang rumput dan separa gurun, dan bahkan di hutan mereka memilih tepi, tempat terbakar dan hutan..

Belyaks tinggal di tundra, hutan dan padang rumput dari Scandinavia ke Mongolia, China dan Jepun. Di wilayah Rusia, ia dijumpai hampir di mana-mana, terutama pada musim panas, dengan banyak makanan. Ini adalah binatang hutan yang biasa, tetapi kelinci putih menghindari hutan lebat, tetapi kebiasaan di daerah rawa dengan rimbunan willow dan buluh, di tundra semak, untuk mencari kawasan pakan yang kaya, ia sering berada di tanah pertanian, berhampiran desa dan desa..

Kelinci tolai adalah makhluk luar biasa yang tidak memerlukan hutan dan ladang. Habitat haiwan yang digemari adalah padang pasir dan separa gurun Asia Tengah. Di Rusia, rentang tolai tersebar secara fragmenten di padang rumput kering dan kawasan pergunungan di selatan Siberia dari Pergunungan Altai ke bahagian selatan wilayah Astrakhan. Apa yang dimakan oleh kelinci apabila mereka memilih habitat pelik? Haiwan itu menggigit rumput muda yang langka, kayu cacing, chamysh, asam jawa, cabang akasia pasir, dan menggali ubi tanaman. Dalam diet tolai, ephemeral selalu ada dan, yang menarik, pucuk saxaul kasar.

Kelinci Manchuria terdapat di Timur Jauh Rusia, di Manchuria Cina dan di utara Korea. Haiwan ini menyukai hutan dengan tumbuh-tumbuhan lebat, hazel, hutan birch, dataran rendah basah dan jarang muncul di kawasan terbuka. Sebagai tambahan kepada cacing kayu yang disebutkan di atas, haiwan dua warna itu memakan bahagian-bahagian hijau dari semua jenis tumbuh-tumbuhan dengan senang hati. Seperti semua saudara-mara, makanan kelinci Manchu sangat bergantung pada masa tahun..

Apa yang dimakan hares pada musim panas

Hares tidak berdaya melawan pemangsa dan manusia, oleh kerana itu mereka aktif pada waktu senja dan pada waktu malam, tetapi dalam tempoh rutting, mereka sering diperhatikan pada siang hari. Hares adalah penyendiri wilayah, plot masing-masing menempati kawasan seluas 50 hektar. Pada siang hari, kelinci duduk di tempat terpencil: di semak-semak, rumput tebal, rubah kosong dan lubang badger, dan pada waktu malam mereka keluar mencari makanan.

Pada musim panas, kelinci mempunyai cukup makanan di wilayah peribadinya. Di antara apa yang dimakan kelinci, di tempat pertama adalah bahagian tanaman hijau yang paling pelbagai. Kelinci putih memakan goldenrod dan bedstraw dengan senang hati, memakan kacang tikus dan yarrow. Vitamin dan unsur mikro yang diperlukan untuk kesihatan diperoleh dari dandelion dan semanggi.

Makanan musim panas kelinci didominasi oleh semanggi dan dandelion, alfalfa, colza, chicory yang sangat berguna, tansy kaya dengan minyak pati. Untuk mencari makanan enak, kelinci sering mengunjungi tempat-tempat di mana tanaman yang ditanam ditanam, di mana mereka memakan semua jenis bijirin, soba dan bunga matahari muda. Mereka lebih suka tembikai, tetapi mereka tidak akan melepaskan sayur-sayuran..

Hares berkembang biak pada masa makanan berlimpah - dari bulan Mac hingga September. Haiwan ini sangat subur dan seekor betina dapat melahirkan anak 5 kali setiap musim, dan terdapat 9 ekor arnab dalam seekor anak. Dengan bermulanya musim luruh dan sebelum musim sejuk, kelinci mulai aktif memakan pucuk blueberry, ekor kuda, menggali makanan istimewa dari tanah - rusa. Ranting pohon dan semak muda muncul dalam makanan, dan dengan bermulanya fros, kelinci beralih ke makanan padat.

Apa yang dimakan hares pada musim sejuk

Sekiranya diet musim panas kelinci pada dasarnya sama, maka diet musim sejuk dari pelbagai spesies pasti berbeza. Rusak terus mencari makanan ringan, menggali rumput mati dari bawah salji, mengunjungi kebun sayur-sayuran untuk mencari puncak tanaman yang ditanam, dan menuai tanaman musim sejuk di ladang.

Ketika salji turun di lapisan tebal, kelinci dipaksa bergerak ke kulit kayu dan pucuk pokok dan semak. Terutama lebih suka hazel, sapu, oak dan maple. Lebih jarang menggerogoti kulit pokok epal, pir dan willow.

Burung elang putih tidak menyukai kain rumput, tetapi mereka menggali salji untuk mencari cedar kerdil dan beri, makan rumput kering di tumpukan. Makanan musim sejuk kegemaran kelinci adalah kulit kayu dan ranting willow, larch, birch dan aspen. Rosehip, juniper, ceri burung, alder dan pucuk hazel memainkan peranan penting dalam kelangsungan hidup haiwan..

Diet kelinci Manchu mirip dengan kelinci putih, dan binatang memberi keutamaan kepada aspen dan poplar. Kelinci tolai, seperti kelinci, banyak menggali salji untuk mencari tanaman herba, dan terutama menghormati kelinci dan asam jawa dari makanan padat.

Hares tidak mati kerana kelaparan dan mencari makanan yang mencukupi pada bila-bila masa sepanjang tahun. Mereka hidup rata-rata 10-12 tahun, kulit putih berumur panjang dan boleh hidup 17 tahun. Namun, dalam keadaan semula jadi, kelinci tidak berdaya melawan pemangsa dan manusia, oleh itu, paling baik, mereka hidup selama kira-kira 5 tahun. Hanya kerana kesuburan mereka yang jarang berlaku, keempat-empat spesies kelinci yang tinggal di Rusia cukup banyak dan keadaan populasinya tidak menimbulkan ketakutan di kalangan saintis..

Hares

Hares adalah haiwan kecil yang tergolong dalam genus Hare. Haiwan-haiwan ini dikenal oleh setiap orang sejak kecil, sebagai haiwan yang lemah dan pengecut, walaupun, definisi ini, haiwan diterima sepenuhnya. Sebenarnya, kelinci tidak terlalu lemah dan tidak dapat dipertahankan, seperti yang dipercayai oleh banyak orang. Dipercayai bahawa kelinci mempunyai kekuatan yang cukup dan, sekiranya berlaku ancaman nyata, dapat mempertahankan diri.

Hares: keterangan

Hares mewakili keluarga kelinci, yang pada gilirannya mewakili urutan Lagomorphs. Pesanan ini tidak hanya merangkumi kelinci dan arnab, tetapi juga pikas. Kelinci mudah dibezakan dari haiwan lain dengan adanya telinga yang agak panjang, ekor yang terlalu pendek dan kaki belakang yang agak panjang, oleh itu, kelinci bergerak terutamanya melalui lompat jauh..

Penampilan

Kelinci adalah haiwan bersaiz sederhana yang tidak mempunyai badan yang kuat. Hanya sebilangan orang dewasa yang panjangnya mencapai 67 cm dan mencapai berat sekitar 7 kilogram. Tubuh kelinci kecil dan, seperti biasa, diratakan dari sisi, sehingga kelihatan sangat tipis dan kurus. Telinga panjang dengan bentuk memanjang yang unik dianggap sebagai ciri khas haiwan ini..

Panjang telinga bergantung pada jenis kelinci, tetapi tidak pernah lebih pendek dari separuh panjang kepala. Sebilangan besar spesies mempunyai telinga runcing, sementara sebilangan spesies kelinci, sebaliknya, mempunyai telinga bulat. Kepala kelinci sehubungan dengan seluruh badannya kecil, dan bentuknya menyerupai bujur, yang cenderung meruncing ke arah satu ujung. Bibir dicirikan oleh bentuk bulat dan dibahagikan kepada dua bahagian dengan alur khas.

Penting untuk mengetahui! Gigi semua lagomorf serupa dengan gigi tikus, tetapi ada beberapa perbezaan. Mereka terdiri dari fakta bahawa keluarga kelinci memiliki 2 pasang gigi seri pada rahang atas, sementara pasangan anterior jauh lebih baik dikembangkan daripada posterior.

Gigi arnab, seperti tikus, tumbuh sepanjang hayat, jadi mereka perlu memakan komponen makanan padat sehingga mereka dapat mengisar secara semula jadi.

Pada spesies kelinci yang besar, kaki belakang hampir sepertiga lebih panjang daripada yang depan, tetapi, pada spesies kecil, mereka hampir sama. Di kaki depan haiwan ini, Anda dapat menghitung 5 jari kaki, tetapi di kaki belakang terdapat 4. kaki kaki haiwan ini agak panjang, dan telapaknya ditutup dengan bulu. Kuku tajam dan hampir lurus. Ini memungkinkan kelinci mempertahankan diri dari pemangsa dan menggali salji dengan mudah pada musim sejuk untuk sampai ke pelbagai objek makanan, dalam bentuk akar.

Di hampir semua spesies kelinci, ekornya agak kecil dalam bentuk pompom dan pada masa yang sama hampir tidak dapat dilihat, dari mana sahaja anda harus melihatnya. Tubuh haiwan ini ditutup dengan bulu tebal dan lembut. Lebih-lebih lagi, bulu meliputi hampir semua bahagian badan. Malah bahagian dalam bibir mempunyai jalur rambut yang sempit. Hares dapat memiliki warna yang sangat bervariasi: ada kelinci kelabu, kecoklatan, kecoklatan, dan juga berpasir. Dengan bermulanya musim sejuk, di banyak spesies kelinci, warna mantel berubah menjadi putih, yang membantu haiwan untuk menyamarkan diri dengan sempurna dalam keadaan musim sejuk.

Tingkah laku dan gaya hidup

Haiwan darat ini tidak mempunyai banyak kemahiran. Mereka bukan perenang dan tidak dapat memanjat pokok atau batu. Mereka lebih suka hidup, bergantung pada spesies, membentuk koloni, dan juga dapat menjalani gaya hidup terpencil. Mereka tetap aktif sepanjang tahun, jadi mereka tidak berhibernasi pada musim sejuk.

Pada dasarnya mereka adalah malam hari, berbaring di siang hari di rumput lebat, di tumbuh-tumbuhan lebat atau di dalam tanah. Pada musim sejuk, mereka boleh berbaring di lubang cetek di bawah lapisan salji segar. Bergerak dengan bantuan lompatan besar, sambil mencapai kelajuan lebih dari 60 km / j.

Dipercayai bahawa penglihatan hares tidak tajam, tetapi pendengaran dan deria bau mereka sangat baik. Hares dibezakan dengan sangat berhati-hati dan menggunakan taktik tunggu dan lihat, berada di tempat perlindungan sehingga saat-saat terakhir. Sebagai peraturan, kelinci melompat keluar dari tempat perlindungan secara tiba-tiba, akibatnya faktor kejutan dicetuskan, kerana pemburu atau pemangsa lain tidak mempunyai masa untuk bertindak balas tepat pada waktunya. Akibatnya, kelinci melarikan diri, tetap hidup.

Fakta menarik! Seekor kelinci, melarikan diri dari pengejar, sangat mahir membingungkan jejaknya. Dia mengelak, melakukan lompat jauh ke sisi, dan juga dapat berlari ke arah yang bertentangan dengan jejaknya sendiri..

Orang menganggap kelinci adalah pengecut tepat kerana haiwan ini tiba-tiba melompat keluar secara harfiah dari bawah kaki orang yang lewat dan kerana ada kekuatan mereka melarikan diri. Sebenarnya, ini bukan pengecut, tetapi peluang untuk menyelamatkan nyawa anda, atau, dengan kata lain, untuk bertahan dalam keadaan semula jadi yang sukar..

Namun, kelinci itu bukan makhluk pengecut, seperti yang difikirkan oleh banyak orang, dan cukup mampu bertahan untuk dirinya sendiri. Sekiranya kelinci mula memahami bahawa dia tidak akan meninggalkan pengejaran, maka dia berbaring di punggungnya dan mulai memukul pengejarnya dengan kaki belakangnya, yang mana dia sudah cukup berkembang dan berotot. Pukulannya begitu kuat dan tepat sehingga pengejar boleh cedera parah. Mana-mana pemburu tahu bahawa sangat berbahaya mengambil seekor kelinci hidup di telinga, kerana dapat dengan cepat menerima beberapa pukulan dari anggota belakang, dan cukup kuat.

Berapa lama seekor kelinci hidup

Diyakini bahawa di persekitaran semula jadi seekor kelinci dapat hidup rata-rata tidak lebih dari 8 tahun. Pada masa yang sama, bahkan istilah seperti itu tidak dapat dicapai oleh banyak binatang, kerana mereka mati lebih awal, jika tidak dari serangan pemangsa, maka dari tembakan pemburu. Sebagai peraturan, banyak arnab mati, yang masih tidak berdaya melawan banyak, bahkan binatang kecil pemangsa. Sekiranya anda terus berada dalam kurungan, maka mereka dapat hidup lebih dari 10 tahun.

Dimorfisme seksual

Agak sukar untuk membezakan seekor kelinci dari seekor kelinci, terutama kerana mereka tidak berbeza dengan warna mantel. Sebagai peraturan, betina agak lebih kecil berbanding lelaki. Di samping itu, bentuk kepala kelinci lebih bulat, dan pada lelaki itu lebih memanjang dan memampatkan dari sisi..

Jenis kelinci

Para pakar menunjukkan bahawa di dunia ada sekurang-kurangnya 3 lusin spesies kelinci, yang berbeza dari segi ukuran, struktur tubuh dan tingkah laku, serta gaya hidup. Sebagai contoh, secara semula jadi terdapat:

  • Kelinci antelope.
  • Kelinci biru.
  • Kelinci Alaskan.
  • Kelinci ekor hitam.
  • Kelinci putih.
  • Kelinci Kansk.
  • Kelinci kekuningan.
  • Kelinci hitam-coklat.
  • Kelinci Bush.
  • Kelinci batu pasir.
  • Kelinci Tolai.
  • Sapu kelinci.
  • Kelinci Yunnan.
  • Kelinci Korea.
  • Kelinci Korsika.
  • Kelinci.
  • Kelinci Iberia.
  • Kelinci Manchu.
  • Kelinci kerinting.
  • Stark Hare.
  • Kelinci ekor putih.
  • Kelinci Ethiopia.
  • Kelinci Hainan.
  • Kelinci berleher gelap.
  • Kelinci Burma.
  • Kelinci cina.
  • Kelinci Yarkand.
  • Kelinci Jepun.
  • Kelinci Abyssinian.

Momen menarik! Senarai ini juga boleh merangkumi kelinci Don, yang hidup di wilayah Eropa Timur, dan Asia Utara semasa Pleistosen, tetapi hari ini dianggap sebagai spesies yang pupus. Ia adalah wakil genus yang cukup besar, dengan sistem kunyah yang sangat maju. Menurut saintis, kelinci putih moden dianggap sebagai saudara terdekat dari kelinci Don..

Habitat

Kelinci boleh dijumpai di mana-mana benua kecuali Antartika. Walaupun di Kutub Utara dan Alaska, terdapat spesies seperti kelinci Arktik dan kelinci Alaska. Di sebilangan besar negara kita, terdapat jenis kelinci seperti kelinci putih, kelinci coklat, kelinci tolai dan kelinci Manchurian. Bergantung pada jenis haiwan, kelinci mendiami zon iklim yang berbeza, dari tundra Arktik hingga tropis lembab, termasuk di padang pasir gersang dan separa gurun. Kelinci dijumpai di mana-mana sahaja, baik di kawasan rata maupun di pergunungan, pada ketinggian hingga 5 ribu meter.

Kelinci putih, misalnya, mendiami kawasan hutan, sementara beberapa spesies lain lebih suka ruang terbuka, seperti stepa atau semi-padang pasir. Kelinci, jika dibandingkan dengan arnab, tidak menggali lubang untuk diri mereka sendiri, tetapi pada masa yang sama mereka dapat mengisi lubang kosong yang ditinggalkan oleh haiwan lain. Sebagai peraturan, sebagian besar spesies lebih suka menjalani gaya hidup yang tidak aktif, tetapi jika ada masalah dengan makanan di musim sejuk, mereka dapat bermigrasi, tetapi dalam jarak yang sangat singkat.

Hares makan apa

Dasar diet haiwan merangkumi makanan tumbuhan dalam bentuk kulit kayu, tunas muda, ramuan, beri, sayur-sayuran dan buah-buahan. Kelinci yang tinggal di garis lintang sederhana lebih suka semanggi, dandelion, sedge, yarrow dan alfalfa. Pada musim panas, selalu ada cukup makanan untuk mereka, kerana mereka dapat dengan mudah merasakan tunas dan beri blueberry, cendawan, serta buah epal dan pir liar..

Penting untuk mengetahui! Kelinci sering muncul di ladang pertanian, kebun dan kebun sayur. Terutama pada musim sejuk, mereka merosakkan penanaman budaya dengan mengunyah kulit kayu. Sekiranya kubis, wortel dan haiwan kebun lain tetap ada di ladang, kelinci akan "mengambil" semua ini dengan cepat.

Dengan bermulanya cuaca dingin, kelinci harus beralih ke padang rumput, sehingga mereka mulai memakan kulit pohon, dan juga tunas tahunan. Pada musim sejuk yang paling teruk, kelinci mendapat pelbagai akar dan rumput kering dari bawah salji.

Pembiakan dan keturunan

Bergantung pada keadaan kediaman iklim, kelinci dapat menghasilkan semula keturunan sehingga 4 kali setahun. Di kawasan yang lebih sejuk, kelinci hanya dapat membiakkan satu ekor kelinci, tetapi di kawasan yang lebih panas ini sering terjadi. Pada akhir musim sejuk, awal musim bunga, kelinci memulakan musim kawin pertama mereka. Musim kawin dicirikan oleh hakikat bahawa lelaki mengatur pergaduhan sesama mereka untuk hak untuk memiliki wanita. Mereka boleh berdiri dan kotak dengan kaki depan mereka. Orang yang memperoleh kemenangan mula berlari mengelilingi wanita, meminta perhatian wanita.

Dalam tempoh ini, naluri pemeliharaan diri dimatikan dengan kelinci, dan mereka secara praktikal melupakan bahaya dan mungkin tidak memperhatikan pendekatan pemangsa. Wanita itu akan melahirkan anak kandungnya dalam masa 26-55 hari. Selepas tempoh ini, beberapa ekor kelinci dilahirkan. Jumlah mereka bergantung pada keadaan hidup dan boleh mencapai 11 anak.

Fakta menarik! Kelinci yang hidup di liang, juga di tempat perlindungan semula jadi yang lain, melahirkan kelinci tanpa bulu dan buta, dan kelinci yang hidup di permukaan bumi melahirkan kelinci yang ditutupi dengan bulu dan terlihat.

Yang terakhir dilahirkan lebih besar dan lebih bersedia untuk hidup, kerana setelah lahir mereka dapat bersembunyi di rumput dengan mudah. Anak yang dilahirkan pada masa yang berlainan musim disebut dengan cara yang berbeza..

Kelinci dari sampah pertama dipanggil nastovik, dan mereka yang dilahirkan pada musim panas disebut pakar herba atau musim panas. Kelinci yang dilahirkan pada musim gugur adalah gugur. Baru-baru ini, banyak yang percaya bahawa kelinci itu adalah ibu yang buruk, kerana dia sama sekali tidak peduli dengan keturunannya yang akan datang. Diyakini bahawa kelinci memberi makan anak-anaknya dengan susu hanya sekali, setelah itu dia membiarkan mereka mengurus diri mereka sendiri.

Secara semula jadi, arnab tidak mati kelaparan, kerana mereka diberi makan oleh arnab lain yang berada berdekatan. Tidak semua pakar menyokong pandangan ini dan percaya bahawa kelinci berada di tempat yang berdekatan, sementara kelinci perlu diberi susu. Sekiranya berlaku ancaman, dia tidak mungkin dapat melindungi keturunannya. Betina memberi makan keturunannya dengan susu sehingga anak muda diberi makan sepenuhnya tumbuh-tumbuhan. Bergantung pada spesies, haiwan menjadi dewasa secara seksual pada usia 2 setengah bulan atau 2 tahun.

Musuh semula jadi

Tidak kira habitatnya, kelinci mempunyai banyak musuh semula jadi. Musuh utamanya adalah rubah dan serigala, dan di antara kelinci yang tinggal di zon iklim yang lebih sejuk, ermin, lynx, dan lain-lain juga ditambahkan, termasuk burung mangsa seperti burung helang, elang, burung hantu. Kelinci yang tinggal di zon iklim yang lebih panas diserang oleh hyena, serigala, dll. Bagi kelinci yang mendiami kawasan sekitar penempatan, bahaya ditimbulkan oleh anjing, termasuk yang kehilangan tempat tinggal, dan juga binatang peliharaan..

Yah, dan, tentu saja, musuh utamanya adalah manusia, dalam bentuk pemburu yang memburu kelinci, kerana mereka mempunyai daging dan bulu yang cukup enak.

Penduduk dan status spesies

Sebilangan besar spesies kelinci baik di alam liar. Pada masa yang sama, ada spesies yang menimbulkan kebimbangan di kalangan pakar. Jenis ini merangkumi:

  • Sisi putih, coklat hitam dan Yarkandsky mempunyai status "dekat dengan rentan".
  • Kelinci sapu, kelinci Korsika dan Hainan dianggap "spesies rentan".
  • Kelinci kekuningan adalah spesies yang terancam punah.
  • Kelinci Ethiopia tidak mempunyai status data yang mencukupi.

Sebab kerentanan spesies tersebut dikaitkan dengan sejumlah faktor antropogenik, termasuk fakta bahawa spesies ini dianggap endemik dan hidup di kawasan terhad dan tidak dijumpai di tempat lain. Kelinci Ethiopia menjalani gaya hidup rahsia, terutama di pergunungan terpencil, jadi hanya terdapat sedikit maklumat mengenai jumlahnya.

Nilai komersial

Kelinci, walaupun ukurannya kecil, tergolong dalam spesies haiwan yang berharga. Haiwan ini mempunyai daging yang berharga, makanan dan enak, serta bulu berharga, yang digunakan untuk menjahit pakaian musim sejuk yang hangat..

Walaupun seekor kelinci mempunyai jumlah musuh alami yang mencukupi, mereka dapat mengekalkan bilangan mereka kerana kesuburannya yang tinggi. Di samping itu, mereka menghasilkan semula sehingga 4 kali setahun. Haiwan ini berbeza kerana haiwan itu tidak bersahaja baik dari segi makanan, maupun dari segi habitat, oleh itu mereka cepat menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan hidup. Oleh kerana itu, kelinci dijumpai di semua keadaan di semua benua, kecuali Antartika..

Akhirnya

Kelinci mempunyai musuh yang cukup, tidak termasuk bencana alam seperti banjir dan kebakaran. Masalahnya diperburuk oleh kenyataan bahawa kelinci tidak dapat berenang. Bagi kebakaran, kita mempunyai cukup api buatan pada musim bunga, ketika arnab pertama dilahirkan. Banyak petani membakar rumput lama, dan bukan hanya petani. Selalunya, rumput hanya dibakar oleh warganegara "pintar", yang disarankan untuk menghukum secara serius untuk ini, seperti petani yang sama.

Dengan kata lain, bahaya terbesar bagi kelinci adalah orang yang secara mutlak merosakkan alam semula jadi..

Kelinci adalah haiwan unik yang belum dikaji sepenuhnya, kerana masih belum diketahui bagaimana kelinci bertahan. Orang telah lama memburu haiwan ini kerana dagingnya yang enak dan berharga. Tidak lama dahulu, kira-kira lima puluh tahun yang lalu, topi dari bulu kelinci, serta mantel bulu wanita, bergaya. Pada masa kini mereka sudah ketinggalan zaman, tetapi pemburuan kelinci tidak berhenti, terutama kerana terdapat lebih banyak pemburu. Sering kali anda dapat mendengar keluhan pemburu bahawa mereka pergi memburu dan bukan kelinci, bahkan tidak melihat jejak mereka. Sayangnya, mereka "tidak mengejar" bahawa sekarang ada lebih banyak pemburu daripada kelinci dan binatang lain. Masalahnya juga berkaitan dengan kenyataan bahawa aktiviti manusia menghilangkan haiwan dari sumber makanan, serta tempat di mana haiwan dapat bersembunyi dari musuh semula jadi. Manusia sedang membangun semakin banyak wilayah untuk menanam tanaman yang ditanam. Di samping itu, dia menggunakan racun dan bahan kimia lain, yang menyebabkan kematian haiwan..

Lebih-lebih lagi, ini dapat dikaitkan bukan hanya dengan kelinci, tetapi juga saudara-saudara kita yang lebih kecil, yang harus meninggalkan tempat-tempat yang telah dihuni selama bertahun-tahun, dengan jumlah makanan yang mencukupi. Oleh itu, sama sekali tidak mengejutkan bahawa kelinci membuat serangan di tanah ladang, serta di dachas dan kebun pemilik tanah persendirian. Selalunya, di dachas, sebahagian daripada penuaian masih ada, yang membantu kelinci bertahan dalam keadaan musim sejuk yang teruk: di sana wortel tergeletak, ada kepala kubis, dll..

Walaupun kesuburannya tinggi, kelinci tidak lagi dapat mengekalkan bilangannya. Adakah itu di daerah yang jauh dari manusia, dan juga di tempat yang sukar dijangkau, di mana seseorang tidak dapat dijangkau, kerana hampir setiap pemburu mempunyai SUV. Dengan kata lain, kemajuan teknologi memungkinkan seseorang pada masa kita untuk melangkah lebih jauh ke kawasan belukar, di mana semua haiwan terbiasa bersembunyi..

Apa yang dimakan oleh seekor kelinci??

Lagomorphs adalah wakil urutan mamalia plasenta. Haiwan mempunyai plasenta, kerana anak muda dilahirkan cukup maju, kuat. Wanita memberi makan keturunan dengan susu.

Penerangan ringkas mengenai kelinci

Ciri yang membezakan adalah telinga - panjang, berbentuk tiub, tidak sepadan dengan badan. Penggunaan telinga adalah bahawa mereka membantu haiwan hidup dalam keadaan hidupan liar yang berbahaya..

Struktur saluran pencernaan

Haiwan itu memakan tumbuh-tumbuhan, akar, kulit pokok. Mereka memakan makanan berat, jadi alam telah menyediakan seekor cecum besar, gigi yang terus tumbuh. Tidak ada taring, ada ruang kosong antara gigi seri dan geraham, yang disebut diastema. Baris geraham kanan dan kiri dihubungkan oleh jambatan nipis yang membentuk lelangit tulang keras. Rahang atas haiwan mempunyai 2 pasang gigi seri: besar di depan, kecil dengan gigi seri kecil di belakang. Gigi terus tumbuh untuk mengisar gigi seri, haiwan itu terpaksa menggerogoti.

Perut terdiri daripada 2 bahagian yang bertanggungjawab untuk fungsi tertentu:

  • fundal - penapaian makanan;
  • pilorik - pecahan makanan.

Di mana hares tinggal

Hares tinggal di mana-mana: di tundra, taiga, padang rumput. Mereka adalah penyendiri secara semula jadi. Mereka pada waktu malam. Dalam mencari makanan, haiwan keluar dalam kegelapan sehingga senja menyembunyikannya dari musuh semula jadi. Setelah segar, haiwan kembali ke rumah sebelum matahari terbit. Sehingga tidak ada yang meneka tentang sarang itu, binatang itu naik ke belakang, setelah sebelumnya membingungkan trek.

Sarang dipilih dengan berhati-hati, teliti. Ia mesti hangat dan terlindung dari angin. Haiwan tidak suka kelembapan dan kebisingan. Haiwan tidak menggali lubang, mereka memilih tempat yang sudah siap: semak, tanah yang subur, rumput yang tinggi. Kerana pewarnaan, haiwan itu tidak dapat dilihat.

Mereka adalah kentang sofa, tidak mengubah habitatnya. Sekiranya orang atau haiwan memaksanya untuk melepaskan diri dari tempat yang biasa, haiwan itu tidak akan jauh. Jarak maksimum dari tempat kediaman adalah 2-3 km, apabila bahaya berlalu, haiwan itu akan pulang ke rumah.

Dengan bermulanya cuaca sejuk, kelinci yang hidup di bukit turun ke dataran rendah untuk menunggu musim sejuk.

Perlu diperhatikan kebersihan haiwan. Mereka sering duduk dan membersihkan diri: menyisir, menjilat bulu mereka.

Apa yang dimakan oleh seekor kelinci

Hares adalah herbivor. Makanan haiwan bervariasi, bergantung pada waktu tahun dan wilayah di mana haiwan itu hidup. Pada musim bunga, haiwan itu memakan pucuk muda.

Apa yang dimakan kelinci pada musim sejuk

Musim sejuk adalah tempoh yang sukar bagi haiwan liar. Di beku, haiwan menggali salji, mencari rumput kering. Mereka dapat ditemui di ladang musim sejuk, di mana mereka memakan spikelet dan akar yang tersisa setelah penuaian. Haiwan menggerogoti kulit pokok, semak di hutan. Ini menimbulkan banyak masalah bagi tukang kebun, kerana kelinci merosakkan pelbagai jenis pokok buah-buahan..

Musim panas

Diet musim panas adalah luas. Haiwan memakan tumbuh-tumbuhan, menambah berat badan secara aktif. Lebih suka bahagian atas rumput: daun, bunga. Mereka makan dandelion, picana, tansy, strawberi, blueberry.

Semasa makan, haiwan melompat untuk menilai persekitarannya. Sekiranya haiwan itu menyedari atau merasa bahaya, binatang itu akan mengetuk tanah dengan kuat dengan kuat. Ketukan - amaran bahaya.

Pembiakan dan jangka hayat

Mengetuk dengan kaki digunakan oleh wanita semasa musim kawin - mereka memikat lelaki yang tinggal berdekatan. Dalam pertarungan, lelaki mesti menunjukkan pesaing yang layak untuk kaki dan jantung kecantikan telinga panjang. Tempoh pacaran itu panjang: bermula pada bulan Januari, berakhir pada bulan Ogos-September.

Wanita itu melahirkan keturunan selama kira-kira 2 bulan, sekitar 43 hari. Dalam satu sampah, kelinci membawa 1-9 ekor anak. Pada musim sejuk, 1-4 ekor kelinci dilahirkan, pada musim panas jumlahnya meningkat. Hares dilahirkan sepenuhnya ditutup dengan bulu, dengan mata terbuka. Wanita menjilat bayi yang baru lahir, menggoncangkannya sedikit untuk merangsang peredaran darah. Kemudian, ibu menyembunyikannya di lubang, daun untuk mencari makanan. Selama tiga minggu kelinci memberi makan anak-anaknya dengan susu, kemudian mereka beralih makan sendiri di rumput. Sekiranya seorang wanita yang menyusui bertemu dengan arnab yang tidak dikenali, dia pasti akan memberi makan mereka. Walaupun ibu meninggal, bayi yatim piatu akan menerima susu yang diperlukan, mereka tidak akan mati kelaparan.

Oleh kerana ribuan arnab tidak hidup hingga usia matang dan mati akibat cakar dan gigi pemangsa, haiwan tersebut mempunyai kesuburan semula jadi. Haiwan dicirikan oleh ciri langka - sangat sesuai - betina boleh hamil dengan keturunan pada tahap perkembangan yang berbeza. Wanita mencapai perkembangan seksual selama 6 bulan. Semasa permainan kawin, wanita mengeluarkan suara menyerupai gumaman manusia.

Secara lahiriah, mustahil untuk membezakan seekor kelinci dari seekor kelinci. Semasa memeriksa alat kelamin, anda dapat melihat bahawa betina menunjukkan puting perut dan payudara..

Di alam liar, kelinci hidup selama 7-8 tahun.

Varieti

Secara keseluruhan, 32 keturunan kelinci diketahui, tetapi para saintis bersikeras untuk memasukkan kelinci dan arnab dalam baka, di mana terdapat kira-kira 45 spesies.

Kelinci

Ia adalah haiwan yang agak besar, beratnya sekitar 1.5-5 kg. Telinga haiwan boleh mencapai panjang 10 cm. Ekor kecil pendek selalu berwarna putih salju, ukurannya berkisar antara 5-10 cm. Kaki kelinci lebar dan tebal, yang membantunya melompat di atas salji yang dalam.

Warna kelinci pada musim panas bergantung pada kawasan: dari kelabu dengan jalur merah hingga kelabu gelap. Perut binatang itu berwarna putih. Hares lebih besar dan lebih berat, tetapi tidak berbeza warnanya. Pada musim sejuk, kelinci memakai mantel bulu putih salji, yang mana ia mendapat namanya.

Kelinci putih boleh ditemui walaupun di Argentina. Di Rusia, dia tinggal di mana-mana, adalah objek pemburuan, kerana daging kelinci terkenal dengan kelembutannya.

Kelinci

Berat haiwan itu sekitar 6-7 kg, warnanya kelabu gelap dengan bintik, mata berwarna coklat gelap. Telinga kelinci panjang, mereka dapat mencapai 14 cm. Ekornya memanjang, panjangnya sekitar 8-14 cm. Oleh kerana spesies ini tinggal di tempat dengan sedikit salji, cakarnya sempit dan lebat. Binatang itu lebih suka padang rumput.

Rusak diperkenalkan ke Australia, di mana ia menjadi bencana nasional. Pembiakan yang tidak terkawal menyebabkan kematian fauna tempatan, kehilangan sejumlah besar tanaman gandum. Latihan ini melakukan penyelidikan yang bertujuan untuk menghapuskan binatang buas dari Australia.

Kelinci Tolai

Haiwan gurun yang terbiasa tinggal di habitat yang hangat. Dimensi binatang itu kecil. Berat - 1.5-3 kg. Kaki panjang dan sempit. Berbeda di telinga panjang, ekor. Bulu berwarna kelabu dengan jerebu kekuningan atau coklat. Warna gelap dan terang bergantian, kelinci kelihatan berbeza-beza. Ekor haiwan itu gelap, tetapi ada ciri khas - di hujung sikat rambut kasar putih.

Kelinci Manchu

Seekor binatang rapuh kecil seberat 3 kilogram. Ia mempunyai telinga dan ekor yang pendek. Mantelnya bervariasi; sehelai rambut hitam kelihatan di bahagian tengah belakang. Kadang-kadang ada melanis - kelinci dengan warna kot hitam.

Kelinci antelope

Tidak dijumpai di Rusia. Habitat - Mexico, Arizona di Amerika Syarikat. Telinga binatang mencapai 20.5 cm dan berfungsi bukan sahaja untuk pendengaran. Memandangkan iklim panas, telinga adalah sejenis penukar haba, membantu menurunkan suhu badan.

Kelinci cina

Seekor haiwan kecil dengan berat hingga 2 kg, tinggal di China dan Vietnam. Suka bukit, padang rumput dengan rumput rendah.

Kelinci kerinting

Membiakkan di Tibet, China. Haiwan itu berukuran kecil, beratnya sekitar 2 kg. Palet warna dari hitam hingga kuning muda.

Pelbagai kelinci sangat mengagumkan, tetapi kebiasaan mereka hampir sama. Haiwan diburu kerana dagingnya yang lembut dan bulunya tebal. Haiwan yang sering ditangkap mati kerana takut dengan hati yang pecah.

Apa yang dimakan oleh harimau

Kelinci itu adalah mamalia berbulu bulu herbivora yang tergolong dalam urutan Lagomorphs dan hidup di hampir semua benua. Perwakilan ini boleh ditemui walaupun di padang rumput dan padang pasir. Dan secara semula jadi, setiap spesies menyesuaikan diri dengan keadaan di mana ia wujud. Bagaimana mereka bertahan di alam liar? Apa yang dimakan oleh pelbagai jenis baka di rumah dan di habitat semula jadi mereka?

  1. Apa yang dimakan hares
  2. Kelainan kelinci
  3. Kelinci - kelinci
  4. Kelinci - kelinci
  5. Kelinci - tolay
  6. Kelinci Manchu
  7. Kelinci antelope
  8. Kelinci cina
  9. Kelinci kerinting
  • Makan di rumah
  • Pemeliharaan dan penjagaan kelinci di rumah
  • Hares makan apa

    Apa yang dimakan hares

    Makanan kelinci bervariasi, terutama pada musim panas, walaupun semuanya bergantung pada tempat tinggal binatang liar ini. Terutama memakan makanan tumbuhan - akar dan kulit pohon, daun dan batang tanaman, sayur-sayuran dan buah-buahan, dengan senang hati mereka memakan pokok renek muda. Pada musim bunga, dengan kekurangan garam mineral, kelinci dapat memakan tanah dan bahkan menelan batu.

    Sebilangan besar kelinci dianggap vegetarian, tetapi ada kes-kes ketika mereka memakan daging ikan padi yang terperangkap dalam perangkap memburu..

    Kelainan kelinci

    Bagi kami, ini adalah haiwan berbulu kecil yang tidak berbahaya yang tinggal di hutan dan cepat hilang dari pandangan ketika bahaya menghampiri..

    Sejak Februari, kelinci mula mempunyai keturunan. Sebaik sahaja haiwan itu dilahirkan, ibu memberi makan arnab kecil dan melarikan diri dari liang agar tidak menarik pemangsa dengan baunya. Selepas beberapa hari, dia kembali, memberi makan anak yang lapar lagi dan melarikan diri. Susu pekat ini cukup untuk bayi selama beberapa jam. Dalam seminggu, arnab mempunyai gigi..

    Sebelumnya, kelinci berumput di cerpelai, yang mula diberi makan oleh kelinci setelah kira-kira 10 hari. Kira-kira sebulan, anak yang sudah dewasa tidak lagi memerlukan ibu mereka dan mula hidup berdikari.

    Di Rusia, anda boleh menemui 4 jenis kelinci:

    • kelinci putih;
    • kelinci;
    • tolai;
    • manchu kelinci.

    Secara semula jadi, hanya ada 32 spesies dalam satu versi, menurut pertikaian ilmiah, yang menambah spesies ini baik arnab dan pikas, 45 spesies. Mari kenali beberapa daripadanya.

    Kelinci - kelinci

    Tinggal di hutan Rusia, Amerika Selatan, Mongolia dan banyak negara lain. Pada musim sejuk, untuk menjadi kurang kelihatan di salji, ia berubah warna menjadi putih, dan hanya pada hujung telinga yang berwarna hitam. Pelompat musim panas kelabu.

    Apa yang dimakan oleh seekor kelinci di hutan? Diet pada musim panas mengandungi makanan tumbuhan: herba, dandelion, bijirin, abu gunung, blueberry, cendawan. Di ladang, orang-orang yang bertelinga memakan kubis; di kebun, haiwan bahkan dapat menggerogoti bawang dan wortel. Pada musim gugur, kelinci putih memakan dahan pokok renek, dan pada musim sejuk di hutan lebih sukar diberi makan, sehingga mereka memakan kulit pohon, seperti willow, aspen dan birch.

    Masih diperhatikan spesies ini dapat memakan tanduk seekor rusa, yang dijatuhkan di hutan. Sekiranya boleh, mereka menggali buah beri dari bawah salji, memakan rumput kering yang diperoleh dari tumpukan jerami berhampiran kampung. Pada musim bunga, ketika rumput segar muncul di rumput, kelinci putih memakan makanan istimewa ini di kawanan.

    Haiwan ini malam hari, jadi pada siang hari lebih sering berbaring, dan pada waktu malam ia mendapat makanannya, berjalan jauh.

    Kelinci - kelinci

    Mari berkenalan dengan kelinci ini. Rusaks adalah individu besar warna coklat dengan bulu yang berbeza warna. Tinggal di Kazakhstan, Turki, Iran.

    Rusaks dengan rela makan bijirin, chicory, dandelion. Sekiranya kelapa coklat menetap di ladang pertanian, mereka akan merosakkan tanaman dengan memakan buah-buahan, sayur-sayuran, dan tembikai. Di Australia, misalnya, kelinci dinyatakan sebagai perosak yang menimbulkan ancaman serius..

    Pada musim sejuk, kelinci menggerogoti kulit pokok dan semak. Tidak seperti kelinci putih, spesies ini berpesta di kulit kayu oak, maple, sapu, secara berkala, dengan cakarnya, mereka menggali biji tanaman dan buah-buahan dari bawah salji. Pada musim bunga, mereka sering merosakkan akar pokok renek, memakan daun, pucuk muda dan batang tanaman.

    Kelinci - tolay

    Lebah tidak berukuran besar, kaki dan telinga lebih panjang daripada individu lain. Seorang wakil spesies ini tinggal di padang pasir dan di padang rumput Rusia, Uzbekistan, Turkmenistan, Tajikistan.

    Apa yang dimakan oleh kelinci? Pada musim sejuk mereka bergerak lebih dekat ke kawasan penempatan. Di pergunungan mereka turun ke lembah di mana tidak ada penutup salji. Makanan utama adalah bahagian hijau tanaman. Pada musim bunga, diet terdiri daripada akar dan ubi tanaman herba (mereka juga memakan rumput muda dengan senang hati).

    Ephemera tumbuh di padang pasir - tanaman tahunan herba - salah satu makanan kelinci. Pada musim panas, makanannya adalah bijirin dan sedge, pada musim gugur, jagung di ladang, gandum dan barli. Pada musim sejuk, tidak ada pemakanan yang baik, jadi mereka puas dengan kulit pohon dan pokok renek.

    Kelinci Manchu

    Diagihkan di selatan Timur Jauh, di lembah Sungai Amur, di China, di utara Semenanjung Korea. Secara luaran - hampir seperti kelinci liar, panjangnya panjang dan berat hingga 2.5 kg. Kaki belakangnya pendek, mantelnya kaku dan berbulu, dengan perubahan musim warnanya tidak berubah.

    Haiwan ini adalah penghuni hutan yang sama dengan kelinci putih. Mereka memakan batang tanaman, buah beri dan buah-buahan yang renyah dan berkayu. Pada musim sejuk - kulit kayu dan pucuk poplar dan aspen.

    Kelinci antelope

    Oleh kerana habitat di tempat-tempat panas seperti negara bagian Arizona di AS, kerana suhu yang terlalu tinggi, kelinci mempunyai telinga yang sangat panjang dan besar. Ini bukan sahaja membantu pendengaran yang lebih baik, tetapi juga peraturan pemindahan haba.

    Pada waktu siang, mereka bersembunyi dari panas terik di semak, tetapi dari petang hingga pagi mereka menjalani gaya hidup aktif. Mereka makan terutamanya kaktus, rumput.

    Kelinci cina

    Jenis kelinci ini terdapat di bukit-bukit China, tinggal di Vietnam dan bahkan termasuk dalam "Buku Merah". Individu bersaiz kecil, dengan bulu keras pendek berwarna coklat dengan banyak warna, terdapat segitiga hitam di hujung telinga.

    Dalam diet: tumbuh-tumbuhan, dahan, pucuk.

    Kelinci kerinting

    Tinggal di China, India, bersaiz kecil dan beratnya sekitar 2 kg.

    Sebahagian besarnya pada waktu malam dan memakan terutamanya rumput dan tumbuhan herba.

    Beberapa fakta menarik:

    • Haiwan ini sangat tahan lasak. Ia dapat mencapai kecepatan hingga 50 km / jam, yang menempuh jarak yang sangat jauh dalam sehari.
    • Melalui telinga yang panjang, panas meninggalkan badan, sehingga menyelamatkan haiwan daripada terlalu panas badan. Semasa hujan, seekor kelinci menekan telinga dan air tidak sampai ke sana, yang akan menimbulkan penyakit pada haiwan.
    • Perempuan hidup selama kira-kira 9 tahun, lelaki - 5. Di rumah, dengan penjagaan yang baik dan betul, mereka dapat hidup hingga 13 tahun, tetapi di alam liar mereka sering mati akibat cakar pemangsa, sebelum mereka mencapai usia dewasa.
    • Oleh kerana makan kulit kayu yang kerap, gigi mereka usang, tetapi yang baru tumbuh menggantikannya.
    • Walaupun melarikan diri dari pemangsa, kelinci tidak pernah memasuki wilayah asing..

    Dalam keadaan semula jadi, haiwan mendapat makanan sendiri, tetapi apa yang harus dilakukan dengan kelinci yang muncul di rumah anda? Tangani apa yang dimakan hares.?

    Makan di rumah

    Perlu diketahui bahawa pemakanan kelinci, terutama di rumah, sukar didekatkan dengan semula jadi. Faktanya ialah susu arnab tidak mempunyai analog. Susu lembu dan susu formula bayi tidak mempunyai kandungan lemak yang sama dengan kelinci. Sebilangan petani memberi makan arnab dengan susu lembu dengan telur atau krim, tetapi kebarangkalian kematian telinga mereka meningkat. Anda tidak boleh menggunakan susu pekat kerana kandungan gula yang tinggi..

    Anda perlu memberi makan telinga sekurang-kurangnya 2 kali sehari dalam bahagian kecil 5-10 ml pada satu masa.

    Hanya seekor kelinci bulanan yang mula makan secara bebas. Arnab muda makan rumput segar, sayur-sayuran dan buah-buahan dengan baik, suka wortel, daun pokok, beri. Dari bulan ke-2, makanan siap pakai dapat diperkenalkan, tetapi tidak lebih awal, kerana makanan diserap lebih teruk dan membawa rasa tidak selesa pada haiwan. Untuk musim sejuk, anda boleh menyimpan rumput kering yang dituai pada musim panas.

    Pemeliharaan dan penjagaan kelinci di rumah

    Dalam keadaan semula jadi, seekor kelinci menempuh jarak yang sangat jauh. Oleh itu, lebih baik menyimpan haiwan peliharaan, kecuali yang kecil, di pangsapuri jarak jauh atau di kandang terbuka, di mana ia luas, dan bukan di kandang. Tetapi harus diingat bahawa mereka meninggalkan kotoran mereka di mana sahaja dan anda harus membersihkan kotoran setelah mereka..

    Arnab muda memerlukan kehangatan, mereka perlu mengurut perut dan lap di bawah ekor dengan kain kapas yang dicelupkan ke dalam air suam.

    Tidak kira berapa banyak anda mencintai haiwan kesayangan anda, jangan lupa bahawa ini adalah haiwan liar, dan anda perlu membawa kandungannya sedekat mungkin ke alam semula jadi. Sekarang anda mempunyai idea bagaimana diet dipilih oleh kelinci dan dalam keadaan apa ia harus dijaga..

    Apa yang dimakan hares pada masa yang berlainan dalam setahun

    Untuk perburuan kelinci yang berjaya, pemburu yang berpengalaman mesti mempelajari kebiasaan mereka terlebih dahulu. Mencari tempat di mana mereka lebih suka mengatur penggemukan dan berbohong adalah aktiviti yang sangat menarik, yang merupakan kunci kejayaan memburu masa depan..

    Mengetahui apa yang dimakan seekor kelinci, anda boleh memburunya dengan semua cara yang diketahui..

    Memberi makan kelinci pada musim bunga dan musim panas

    Hares adalah vegetarian. Mereka memakan rumput, tunas muda, beri, ubi, dan tidak melewati ladang pertanian. Namun, pada musim panas, apabila terdapat banyak makanan, mereka lebih suka tempat yang jauh dari orang..

    Pemerhatian menunjukkan bahawa kelinci tidak mempunyai jenis makanan "kegemaran". Mereka dengan rela hati memakan semua yang tumbuh di kawasan hutan dan padang rumput. Khususnya, Stavropol hares memakan tanaman beracun seperti buttercups dan larkspur.

    Dari buku kanak-kanak kita tahu bahawa tikus bertelinga sangat menyukai kubis. Walau bagaimanapun, mitos ini mirip dengan kisah di mana tikus menyukai keju, dan landak suka epal, memetiknya dengan duri. Kelelawar cenderung memilih untuk mendapat keuntungan dari ladang yang ditanam dengan bijirin, kentang atau bit..

    Tempat elang, kelinci, tolai berbeza, bergantung pada habitatnya.

    • Orang kulit putih lebih suka padang rumput kecil, semak belukar, dan jurang. Oleh karena itu, kebanyakan tanaman hutan termasuk dalam makanan mereka: mulai dari asam musim bunga (itu juga kubis kelinci), kacang tikus, yarrow, hingga buah beri. Kadang-kadang kelinci memakan ekor kuda, beberapa jenis cendawan.
    • Tolai suka memberi makan di kawasan terbuka. Asas diet musim panas mereka adalah kelopak kuda, asam jawa, sedge, kayu cacing, chingil, ubi, mentol tumbuhan herba.
    • Rusaks lebih bersifat omnivor. Mereka dapat memberi makan jauh dari orang dan dengan berani mendekati pinggiran penempatan. Mereka makan dandelion, semanggi, tansy, chicory, dan spesies liar yang lain. Mereka dengan senang hati menikmati bunga matahari, bijirin, dan juga semua yang mereka dapati di kebun. Terdapat kes ketika pencuri kelabu menggali ubi kentang muda langsung dari tanah, menggerogoti tunas tembikai.

    Apa yang dimakan hares pada musim luruh dan musim sejuk

    Bermula pada bulan Oktober, kelinci menjadi lebih omnivor. Mereka memakan kulit pokok dan dengan bermulanya cuaca sejuk mereka semakin dekat dan dekat dengan tempat tinggal manusia. Yang sangat terkenal dengan mereka adalah ladang marjinal dengan tanaman musim sejuk, yang mereka gali dari bawah salji, dan hayloft jauh dengan rumput kering siap pakai..

    Dalam hujan salji lebat, kelinci lebih suka tinggal di tempat tidur selama beberapa hari, memakan kotoran kering mereka sendiri. Arnab kecil memakan rumput kering, yang dilimpahi oleh si ibu dengan sarangnya.

    • Kulit kelinci putih menggerogoti hampir semua pokok: willow, maple, abu gunung, birch, juniper, oak. Dengan cakar yang kuat, gali rumput hijau dari bawah salji.
    • Tolai berhijrah dari tempat dengan penutup salji tinggi ke lembah, lebih dekat ke kawasan penempatan. Mereka memakan sawah jagung, tanaman bijirin, kulit pohon.
    • Pada musim sejuk, Rusaks berubah menjadi bencana sebenar bagi tukang kebun, menggerogoti batang pohon buah ke ketinggiannya. Mereka juga memakan biji, perbungaan kering herba, menggerogoti kulit maple, hazel, oak.

    Hares (seperti semua herbivora) kekurangan garam mineral dalam badan. Jejak gigi kelinci sering dijumpai di tanduk dan tulang binatang mati yang dijatuhkan oleh rusa..

    Oleh itu, pemburu yang berpengalaman memikat kelinci dengan air garam, menyiram salji atau tanah di tempat-tempat pemburuan masa depan. Menurut beberapa resipi, garam paling larut dalam merebus daun raspberry kering..

    Gewang juga merangkumi ranting aspen, willow (terbaik dengan tunas), pasli (segar atau kering).

    Namun, harus diingat bahawa beberapa jenis perburuan yang memerlukan umpan dilarang di kawasan dengan jumlah kelinci yang rendah..

    Diet kelinci

    Selama bertahun-tahun kewujudannya, kelinci itu tidak dijinakkan oleh manusia. Tetapi kadang-kadang ia berlaku bahawa seekor kelinci liar dan tanpa pertahanan masuk ke rumah orang, dan seseorang perlu memberi makan kepadanya. Makanan yang dimakan di hutan dan di rumah berbeza dengan ketara..

    1. Penerangan mengenai haiwan
    2. Varieti
    3. Belyak
    4. Kelinci
    5. Tolay
    6. Manchurian
  • Pemakanan secara semula jadi
  • Peraturan makan
  • Penyelenggaraan dan penjagaan
  • Fakta menarik
  • Kesimpulannya
  • Diet kelinci

    Penerangan mengenai haiwan

    Biasanya, haiwan liar dari keluarga kelinci memperoleh keturunan pada bulan terakhir musim sejuk. Setelah munculnya arnab kecil, betina pertama kali memberi makan, kemudian meninggalkan sarang agar tidak menarik haiwan pemangsa dengan baunya. Selepas beberapa ketika, dia kembali lagi dengan tujuan memberi makan kepada mereka dan pergi lagi. Inilah cara kelakuan betina sehingga arnab bergigi..

    Arnab liar membuat sarang primitif dari rumput kering dan daun, atau menggali lubang kecil. Kelinci, tidak seperti arnab domestik, dilahirkan dengan rambut dan penglihatan, sehingga mereka dapat bertahan hidup di kawasan terbuka seperti itu. Beberapa hari selepas kelahiran, mereka mula bergerak secara bebas dan bersembunyi tidak jauh dari sarang - di semak, di bawah pokok.

    Gigi pertama pada haiwan muda mula meletus pada usia satu minggu. Kemudian ibu menyeret rumput untuk anak muda ke sarang. Makan pertama bermula dari hari kesepuluh kehidupan.

    Kelinci muda memakan rumput dan setelah berumur satu bulan tidak lagi memerlukan pertolongan ibu.

    Varieti

    Beberapa spesies herbivora berbulu ini hidup di alam liar. Kesemuanya berbeza pada bulu, ukuran dan tingkah laku. Di wilayah Rusia adalah mungkin untuk bertemu wakil dari setiap keturunan.

    Belyak

    Haiwan ini hidup di zon padang rumput di negara kita, di bahagian selatan AS dan Mongolia. Untuk penyamaran pada musim sejuk, haiwan itu menukar bulu kelabu semula jadi menjadi mantel bulu putih salji. Hanya telinga di hujung yang kekal hitam. Pada musim panas, seekor binatang buas yang tinggal di hutan memakan cendawan, bijirin, dandelion, beri rowan, blueberry dan ramuan. Di ladang, kubis menjadi makanan bagi tikus liar; di kebun, binatang menggerogoti bawang, puncak wortel dan tanaman akar. Pada musim luruh, kelinci putih bertahan dengan memakan ranting muda belukar. Pada musim sejuk, ketika makanan ketat, binatang lapar memakan kulit aspen, willow dan birch.

    Kelinci

    Ini adalah kelinci besar dengan bulu coklat dengan rambut putih, hitam dan kelabu di seluruh mantel. Haiwan itu tinggal di Timur Jauh, Kazakhstan, Iran dan Turki. Hares memakan dandelion, chicory dan bijirin. Haiwan hutan ini menyebabkan bahaya besar pada tembikai, sayur-sayuran dan tanaman buah-buahan. Pada musim sejuk, binatang itu menggerogoti kulit pokok, batang anak pokok muda dan pokok renek. Lebih suka makan maple, kulit kayu oak, mengeluarkan biji buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan dari bawah salji salji.

    Tolay

    Perwakilan spesies ini, yang berukuran sederhana dengan kaki dan telinga panjang, tinggal di Rusia terutama di zona padang rumput, serta di wilayah Turkmenistan, Tajikistan dan Uzbekistan. Secara semula jadi, tumbuh-tumbuhan hijau menjadi asas diet mereka. Pada awal musim bunga, individu memakan ubi dan akar tumbuhan herba. Pada musim panas, mereka memakan bijirin dan sedge, pada musim luruh - pada barli, gandum dan jagung. Pada musim sejuk, dengan kekurangan makanan hijau, kelinci memakan kulit kayu dan pokok renek, tunas muda.

    Manchurian

    Populasi terbesar tinggal di Timur Jauh, di pantai Amur dan di bahagian utara Semenanjung Korea. Secara luaran, ragamnya seperti kelinci liar - beratnya sekitar 2.5 kg, mempunyai badan pendek, rambut pendek dan keras. Dengan kedatangan musim yang lain, bulu tidak berubah. Kelinci ini memakan makanan yang sama dengan kelinci putih, pada musim sejuk mereka memakan kulit pokok, batang tanaman muda dan semak. Semasa musim bunga-musim luruh, mereka makan buah-buahan dan buah beri.

    Pemakanan secara semula jadi

    Memakan kelinci di alam liar bergantung pada musim. Pada musim panas, di hutan, haiwan itu memakan ranting pohon buah-buahan yang masih muda. Haiwan suka menggerogoti batang dan daun, kadang-kadang mereka memakan akarnya, tetapi hanya muda.

    Yang bertelinga terutama memakan makanan tumbuhan - akar dan kulit pohon, daun dan batang tanaman, dengan senang hati mereka memakan pokok renek muda

    Pada separuh kedua musim panas, kelinci liar memakan biji tanaman herba. Kegemaran adalah perbungaan dan pucuk dandelion, semanggi, chicory, alfalfa, tansy dan colza. Di antara tanaman yang ditanam, keutamaan diberikan kepada bijirin dan bunga matahari. Haiwan muda dan kelinci dewasa suka tembikai, tembikai.

    Pada musim sejuk, di alam, kelinci memakan biji bijirin, padang rumput dan padang rumput, memakan tanaman kebun (buah-buahan, akar), menggali mereka dari bawah salji.

    Pada musim sejuk yang teruk, haiwan liar tidak dapat mengambil makanan untuk dirinya sendiri dan keluarganya dari bawah salji tebal, oleh itu ia memakan tumbuh-tumbuhan berkayu - kulit kayu dan pucuk pokok. Pokok kegemaran: oak, epal, maple, pir, willow dan aspen.

    Semasa musim sejuk, kelinci memakan najis pagi mereka. Faktanya adalah bahawa kotoran pagi kaya dengan mikroflora berguna dan beberapa nutrien yang kekurangan haiwan pada musim sejuk yang keras.

    Dengan kekurangan mineral dan nutrien, haiwan itu memakan tanah atau batu kecil. Ia bersifat herbivora, tetapi ada kes terpencil ketika seekor kelinci yang kelaparan memakan daging burung hantu yang tersangkut di jaring atau perangkap.

    Peraturan makan

    Adalah bermasalah untuk membawa pemakanan kelinci di rumah untuk memberi makan semula jadi. Perlu memberi makan mereka di rumah sekurang-kurangnya dua kali sehari, dan dalam bahagian kecil, untuk mengecualikan gangguan sistem gastrointestinal. Satu hidangan untuk sedikit arnab ialah 5-10 ml.

    Kelinci berusia sebulan mula memakannya sendiri. Daun pokok buah (ceri, ceri manis, plum), beri, sayur-sayuran (kubis, wortel, bit) dimakan dengan rela oleh kelinci muda; epal lebih disukai daripada buah-buahan. Makanan lezat adalah asas pemakanan pada musim panas. Individu muda dan dewasa diberi padang rumput kering dan rumput stepa.

    Stor makanan diperkenalkan ke dalam diet dari usia dua bulan. Dengan pemberian makanan yang lebih awal, makanan seperti itu dapat menimbulkan masalah pada saluran gastrousus. Dengan kedatangan musim sejuk, individu diberi makan rumput kering dari rumput padang rumput dan ranting pokok buah. Penuaian makanan untuk musim sejuk dilakukan pada musim panas.

    Penyelenggaraan dan penjagaan

    Seekor kelinci yang tinggal di hutan atau di kawasan padang rumput melakukan perjalanan ratusan ribu kilometer sepanjang hidupnya, jadi menjaga haiwan seperti itu di rumah adalah kontraindikasi. Bilik atau kandang yang luas sesuai untuk pemeliharaan sementara. Sebilangan penternak menjadikan haiwan bebas di tempat tinggal mereka. Tetapi perlu dipertimbangkan hakikat bahawa individu akan meninggalkan kotoran mereka di mana-mana sahaja, anda harus mengumpulkan kotoran mereka secara berkala.

    Arnab muda memerlukan kehangatan, mereka perlu mengurut perut, dan lap dengan kain kapas yang dicelupkan ke dalam air suam di bawah ekor

    Kelinci muda memerlukan penjagaan:

    • rejim terma optimum untuk haiwan muda ialah 20 ° С;
    • selepas setiap makan, haiwan tersebut mengurut perut untuk memperbaiki proses pencernaan;
    • dengan kapas yang dicelupkan ke dalam air suam, disapu di bawah ekor.

    Fakta menarik

    Wakil liar dari perintah Lagomorph ini mempunyai ciri unik:

    1. Hares telah meningkatkan daya tahan dan dapat mengatasi jarak jauh dalam sehari, mengembangkan kelajuan tinggi (sekitar 50 km per jam). Mengejar kelinci ketika memburu memerlukan banyak tenaga dari anjing pemburu.
    2. Telinga haiwan adalah sejenis pengatur suhu - lebihan haba meninggalkannya.
    3. Semasa musim hujan, haiwan itu menekan telinga ke kepalanya agar air tidak masuk ke dalam dan tidak menyebabkan penyakit..
    4. Jangka hayat wanita rata-rata adalah 9 tahun, lelaki - 5 tahun. Di sebuah rumah atau pangsapuri dengan penjagaan yang sewajarnya, seorang individu tinggal sekitar 13 tahun. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa di alam liar banyak pemangsa memburu serigala kelinci, hampir semua jenis burung buas yang mampu mengatasi mangsa tersebut. Individu tersebut tidak dapat hidup sehingga 13 tahun.
    5. Memandangkan kelinci itu terus-menerus menggerogoti kulit pokok, ranting, giginya cepat menggerus, tetapi gigi seri baru tumbuh di tempat mereka.
    6. Melarikan diri dari pemangsa, individu itu tidak pernah meninggalkan wilayahnya.

    Kesimpulannya

    Haiwan liar memerlukan keadaan yang sedekat mungkin dengan alam semula jadi. Sekiranya seseorang harus membesarkan kelinci kecil sendiri, mereka diberi semua yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan sepenuhnya..