Manfaat timun untuk tubuh manusia dan kemungkinan bahaya

Seseorang sering tidak memikirkan faedah timun, menganggapnya sebagai produk makanan biasa, yang sangat diperlukan semasa menyediakan salad.

Walau bagaimanapun, sayur-sayuran ini mempunyai komposisi yang menjadikannya penolong yang sangat diperlukan untuk banyak penyakit. Di samping itu, disyorkan untuk orang yang benar-benar sihat dan mereka yang secara berkala menjalani diet..

Apa yang berguna dalam timun

Untuk memahami bagaimana timun berguna, anda perlu mempertimbangkan bahan yang terdapat di dalamnya:

  • protein - 0.1 g, iaitu kurang daripada 1% daripada nilai harian
  • karbohidrat - 1.9-2.5 gram (ini adalah kira-kira 2% daripada norma yang diperlukan seseorang)
  • lemak - 0.1 g (kurang daripada peratusan keperluan harian)
  • nilai tenaga - 11 kilokalori (untuk rumah hijau) - 14 kilokalori (untuk tanah).

Komposisi vitamin timun segar

Timun segar mengandungi cukup vitamin, di sini kegunaannya tidak dapat dinafikan. Walau bagaimanapun, jumlah vitamin ini mesti mencukupi untuk memenuhi keperluan harian seseorang. Oleh itu, di bawah ini hanya vitamin dalam timun, yang jumlahnya dapat dilihat:

Vitamin C - 100 g timun mengandungi 7-10 mg vitamin dengan keperluan 80 mg. Untuk mengisi semula badan dengan vitamin ini, anda perlu makan satu kilogram timun setiap hari, lebih baik daripada tanah

Vitamin B5 (asid pantotenat) - 0,3 mg per 100 gram timun, yang merupakan 5% daripada keperluan, iaitu 6 mg. Untuk mengisi semula badan dengan vitamin ini, anda perlu makan 2 kilogram produk ini setiap hari. Nampaknya tidak ada yang mampu melakukan ini. Walau bagaimanapun, keadaan tidak akan kelihatan hebat sekiranya anda membayangkan bahawa seorang wanita yang sedang diet memakan sayur-sayuran ini dalam jumlah yang banyak..

Mereka juga mengandungi vitamin A, E, PP, H, K, B1, B2, B6, B9. Tetapi jumlah komponen ini sangat kecil sehingga memenuhi kurang dari satu peratus keperluan harian seseorang..

Unsur surih

Komposisi timun merangkumi unsur surih, tetapi hanya kalium dan tembaga yang dapat memenuhi keperluan harian:

Kalium dalam buah rumah hijau adalah 190 mg, yang merupakan 10% daripada norma, iaitu 2000 mg.

Tembaga mengandungi 0.1 mg pada kadar 1 mg

Untuk mendapatkan kalium dan tembaga yang diperlukan, anda perlu makan satu kilogram timun rumah hijau setiap hari..

Mereka juga mengandung zat besi, magnesium, kalsium, fosfor, yodium, zink, kobalt, mangan, molibdenum, selenium, fluor. Walau bagaimanapun, unsur-unsur ini sangat sedikit..
Salah satu bahan yang paling penting adalah air timun. Ia mengandungi lebih daripada 90 peratus (rata-rata 92-94%), dan ia bertanggungjawab untuk khasiatnya yang bermanfaat.

Di samping itu, penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa timun tanah kaya dengan lignan dan triterpenes (cucurbitacin), yang mempunyai kesan anti-barah, serta flavonoid (termasuk quercetin, antioksidan yang terkenal).

Timun untuk kebaikan badan

Penggunaan sayur ini berlainan arah. Berikut adalah yang utama:

Penggunaan timun dalam rawatan penyakit

Kehadiran kalium mempunyai kesan yang baik pada jantung, kerana unsur ini menghilangkan lebihan air dari badan. Oleh itu, timun disyorkan untuk orang yang menderita edema. Mereka yang mengalami aritmia jantung atau yang mengalami infark miokard.

Kalium membantu pesakit hipertensi untuk menurunkan tekanan darah. Tetapi untuk ini anda perlu makan satu buah setiap hari, bersama dengan kulitnya..
Air yang dikandung sayur ini, bersama dengan kesan diuretik, membawa kepada penghapusan racun dan racun, oleh itu timun digunakan untuk penyakit buah pinggang. Terima kasih kepada mereka, tahap asid urik menurun, dan oleh itu, batu ginjal cenderung tumbuh..

Gabungan tembaga dan vitamin C memberikan khasiat anti-radang sayuran, yang penting untuk pielonefritis.
Dengan selesema, timun digunakan bersama dengan buah sitrus, kerana vitamin C jeruk dan lemon membantu mengatasi virus, dan timun memudahkan penghapusan kesan keracunan.

Dalam literatur khas, muncul informasi mengenai penggunaan buah-buahan renyah ini untuk pencegahan barah. Eksperimen menunjukkan bahawa lignan dan cucurbitacin menghalang bakteria yang bertanggungjawab untuk barah dan menghentikan pertumbuhan tumor barah. Timun dari kebun tukang kebun mengumpulkan paling banyak cucurbitacin. Lebih-lebih lagi, jika buahnya pahit, maka ia mengandungi sebatian maksimum yang unik ini. Satu syarat: jangan biarkan sayur menjadi panas atau pemprosesan lain.

Timun juga digunakan untuk vena varikos, kerana adanya quercetin, yang melindungi sel dari penuaan. Menguatkan dinding saluran darah, membantu menghilangkan kebolehtelapan kapilari. Timun membantu dengan buasir, perlu meletakkan losyen dari pulpa dan memampatkan dari jus pada nod yang meradang.

Manfaat timun dan penggunaan dalam kosmetologi

Wanita menggunakan timun untuk memulihkan kulit wajah. Berikut adalah pilihan untuk menggunakannya:

  • gosokkan wajah dengan kulit timun untuk menyejukkan dan melembapkan kulit
  • sapukan bulatan sayur ke mata untuk melegakan bengkak kelopak mata
  • topeng untuk memutihkan wajah dan menghilangkan bintik hitam.

Topeng muka sering melibatkan kehadiran komponen kedua..

Untuk kulit kering, campuran krim-timun masam sesuai. Campurkan 1 sudu krim masam dan 1 sudu besar timun parut parut. Sapukan pada wajah yang bersih, bilas selepas 20 minit. Topeng untuk kulit berminyak merangkumi 2 sudu jus timun dan putih telur yang dipukul; semua ini dicampurkan dan disapukan pada wajah selama 20 minit.

Timun pelangsing

Diet penurunan berat badan termasuk sayur-sayuran ini, kerana rendah kalori dan mengandungi kalium, yang membantu mengalirkan air berlebihan. Dianjurkan untuk mengatur hari puasa timun mingguan, apabila 2.5-3 kilogram sayur-sayuran diedarkan selama 5 hidangan. Di sini, faedah timun akan "di wajah").

Membongkar mitos mengenai timun (video)

Apabila timun boleh membahayakan tubuh manusia

Dalam perubatan rakyat, kedua-dua faedah dan bahaya timun dipertimbangkan.

Sekiranya anda melihat diet terapeutik, anda dapat melihat bahawa sayur-sayuran ini dilarang untuk ulser perut dan duodenum, gastritis akut dan kronik, penyakit usus. Tetapi sebilangan penyelidik, sebaliknya, percaya bahawa jus timun menyembuhkan luka di saluran pencernaan. Sekiranya terdapat penyakit di atas, anda perlu mendengar doktor dan badan anda: jika pedih ulu hati muncul setelah mengambil timun, lebih baik menolaknya. Kadang-kadang, sebaliknya, ia membantu melegakan pedih ulu hati..

Timun segar untuk pankreatitis, menurut kebanyakan doktor, harus dikecualikan dari diet. Namun, ada yang percaya bahawa ia boleh dimakan, tetapi dengan berhati-hati. Pada peringkat akut, tolak mereka, dan jika ada pengampunan yang berpanjangan, maka makanlah dalam jumlah kecil dan tanpa kulit.

Ibu mengandung kadang-kadang tertanya-tanya apakah mungkin memakan timun semasa mengandung. Hanya ada satu jawapan: mungkin, tetapi hanya dengan mudah dibawa. Dalam kes ini, keutamaan harus diberikan kepada timun yang ditanam di kebun, kerana sayur-sayuran rumah hijau dapat terlalu jenuh dengan nitrat..

Ciri-ciri timun yang bermanfaat, yang hanya diketahui dan diteka oleh beberapa orang

Salam besar semua orang! Untuk apa timun sesuai untuk anda??

Seingat saya, kami selalu mempunyai pondok musim panas, dan tentu saja, kami selalu menanam timun.

Saya tidak tahu mengapa, tetapi sejak kecil saya berpendapat bahawa tidak ada yang berguna dalam timun, hanya air dan sedikit vitamin..

Sebagai orang dewasa, saya menganggap timun sebagai pelembap yang baik dan ramuan yang menyegarkan untuk salad..

Dan hanya beberapa tahun yang lalu, saya mengetahui bagaimana kita semua memandang rendah sayur ini..

Sekarang saya tahu lebih banyak mengenai timun daripada sebelumnya..

Dan sekarang saya ingin berkongsi dengan anda maklumat menarik tentang timun yang berguna dan mengapa sangat penting untuk memakannya sepanjang masa..

Dalam artikel ini, anda akan belajar:

Mengapa timun berguna untuk manusia?

Timun apa yang ada?

Hanya Satu Kek Timun Yang Boleh Memberi Nutrien Kaya.

Ia adalah sumber komponen penting yang harus dimasukkan dalam diet harian seseorang..

100 gram timun segar mengandungi:

  • vitamin K 19%
  • molibdenum 12%
  • asid pantotenik 5%
  • kalium 4%
  • fosforus 4%
  • magnesium 4%
  • vitamin C4%
  • vitamin B13%
  • biotin 3%, serta unsur iodin, mangan dan mikro dan makro lain

Kandungan kalori timun

100 gram timun segar hanya mengandungi 16 kcal.

Timun - Manfaat Kesihatan

Mari kita perhatikan lebih dekat khasiat timun yang bermanfaat..

Lignan timun yang unik

Menurut penyelidikan baru-baru ini, timun mengandungi polifenol unik yang disebut lignan, yang juga terdapat dalam sayur-sayuran salib (brokoli dan kangkung) dan bawang (bawang atau bawang putih)..

Telah diketahui bahawa timun akan mempunyai tiga jenis lignan: lariciresinol, pinoresinol dan secoisolariciresinol.

Bahan-bahan ini telah terbukti dapat mengurangkan risiko terkena penyakit kardiovaskular. Juga mempunyai kesan yang baik dalam memerangi beberapa jenis barah, termasuk barah payudara, rahim, ovari dan prostat.

Menariknya, pengaktifan zat ini berlaku di saluran gastrointestinal dengan bantuan bakteria yang hidup di usus kita..

Apabila lignan memasuki usus, bakteria di saluran pencernaan kita mengubah lignan menjadi enterolignan..

Enterolignan mempunyai keupayaan untuk mengikat reseptor estrogen dan boleh mempunyai kesan pro-estrogenik dan anti-estrogenik.

Mengurangkan risiko kanser yang bergantung kepada estrogen seperti kanser payudara, ovari, rahim dan prostat telah dikaitkan dengan makan makanan yang tinggi lignan.

Selain itu, timun segar kaya dengan antioksidan dan mempunyai sifat anti-radang..

Bahan-bahan yang terkandung dalam komposisinya membantu menyingkirkan radikal bebas, meningkatkan keseimbangan antioksidan, meningkatkan aktiviti enzim anti-radang dan mencegah kelebihan oksida nitrat dalam keadaan di mana ia boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan.

Di samping itu, sayur ini mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Yang perlu diperhatikan ialah vitamin C, beta-karoten, dan magnesium..

Timun - sebagai pertahanan yang kuat terhadap barah

Seperti semua ahli keluarga labu, timun adalah sumber fitonutrien triterpena yang berharga (cucurbitacins).

Cucurbitacins A, B, C, D, dan E terdapat dalam timun segar. Bahan-bahan ini telah diteliti untuk sifat anti-barah sejak beberapa lama..

Para saintis telah menentukan bahawa beberapa jalur isyarat yang berbeza (contohnya, jalur JAK-STAT dan MAPK) yang diperlukan untuk pengembangan dan kelangsungan hidup sel barah dapat disekat oleh aktiviti cucurbitacins.

Para saintis berharap hasil penyelidikan positif yang mengesahkan bahawa pengambilan timun setiap hari membantu mencegah dan menyekat perkembangan barah.

Mungkin di masa depan masih mungkin untuk membuktikan bahawa penggunaan timun bukan sahaja dapat mencegah perkembangan barah, tetapi secara aktif melawan sel-sel yang sudah mulai terkena penyakit yang dahsyat ini.

Timun - sebagai antioksidan dan anti-radang

Timun juga mengandungi banyak flavonoid seperti quercetin, apigenin, luteolin, kaempferol.

Hasil yang baik telah dicapai dalam penelitian pada hewan, yang menunjukkan bahwa zat ini dapat berfungsi sebagai antioksidan yang kuat, mencegah peningkatan produksi radikal bebas, dan juga meningkatkan kapasitas antioksidan secara keseluruhan..

Ekstrak timun segar mengurangkan keradangan yang tidak diingini. Tugas ini dicapai dengan menghalang aktiviti enzim anti-radang seperti siklooksigenase 2 (COX-2).

Timun Apa Yang Baik - Sebagai Pembersih

Timun mengandungi banyak air, yang merupakan penyerap semula jadi yang sangat baik, pelarut universal untuk racun dan toksin, dan diuretik yang baik..

Oleh itu, timun berjaya digunakan untuk membersihkan badan dari pelbagai jenis keracunan..

Jurusolek timun

Timun mempunyai kesan pemutihan yang baik kerana tindakan pencerahan asid organik dan vitamin C, berkat kehadiran antioksidan, ia meremajakan kulit, melegakan semua gejala keradangan, menghilangkan jerawat.

Timun bersifat universal dalam pelbagai jenis kosmetik, ia boleh digunakan untuk semua jenis kulit dan usianya..

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara membuat losyen timun dan topeng timun, baca di sini

Sudah tentu, jangan lupa bahawa semua sifat di atas hanya berlaku pada timun segar, bukan kalengan..

Nah, itu mungkin mengenai timun yang berguna, dari apa yang ingin saya ceritakan.

Saya rasa sekarang ramai di antara anda tidak akan mempunyai keraguan bahawa timun semestinya terdapat dalam diet setiap orang..

Saya akan gembira dengan apa-apa maklum balas dan komen anda, resipi lazat dengan timun.

Sekiranya anda menyukai artikel tersebut, sila kongsikan dengan rakan anda di rangkaian sosial, biarkan mereka juga mengetahui tentang khasiat timun yang bermanfaat, dan melanggan kemas kini blog saya.

Alena Yasneva ada bersamamu, oleh semua orang!

SERTAI KUMPULAN SAYA MEDIA SOSIAL

Anda akan lebih menyukai timun! Mengapa timun berguna dan cara memakannya?

Semua orang telah lama terbiasa dengan sayur ini sehingga tidak ada yang memikirkan timun apa yang berguna. Dan mereka adalah gudang elemen berharga dan pada masa yang sama mengandungi minimum kalori, yang menjadikannya hanya produk yang sangat diperlukan untuk menurunkan berat badan. Anda hanya perlu memakannya dengan betul agar tidak membahayakan kesihatan anda..

  1. Komposisi dan kandungan kalori timun
  2. Mengapa timun berguna?
  3. Kadar penggunaan
  4. Khasiat timun untuk badan
  5. Hidangan apa yang boleh dibuat dari timun
  6. Timun pahit boleh dimakan?
  7. Bahaya timun dan kontraindikasi
  8. Keberkesanan penurunan berat badan
  9. Penggunaan timun dalam kosmetologi
  10. Cara memilih dan menyimpan timun segar

Komposisi dan kandungan kalori timun

Kelebihan produk bergantung kepada jenis sebatian yang kaya dengan sebatian itu. Jumlah air dalam timun adalah sekitar 95-96%, sementara ia mengandungi banyak komponen berharga:

  • kira-kira 2% adalah gula (fruktosa, glukosa);
  • sehingga 1% adalah sebatian protein;
  • 0.6-0.7% adalah serat;
  • vitamin dalam timun segar terdapat asid askorbik dan karotena, B1, B2, B9, B6, tokoferol;
  • kalium, fosforus, magnesium, sulfur, yodium dijumpai dari garam mineral dalam sayur.

Satu lagi keunikan buah hijau ialah ia mengandungi enzim yang mendorong penyerapan zat protein. Tumbuhan luaran mempunyai kepekatan nutrien yang lebih tinggi daripada tanaman rumah hijau, jadi anda harus makan sayur-sayuran pada musim untuk mendapatkan faedah maksimum..

Kandungan kalori adalah 14 kcal per 100 g.

Bagaimana timun berguna??

Timun bukan hanya produk makanan, tetapi praktikalnya adalah ubat, kerana ia mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat:

  • Ini adalah makanan rendah kalori, oleh itu ia banyak digunakan dalam pemakanan yang betul, pelbagai diet untuk menurunkan berat badan.
  • Ia kaya dengan serat, membersihkan usus dengan sempurna, mempunyai kesan pencahar ringan.
  • Oleh kerana flavonol antioksidan, tanaman mengaktifkan otak dan melawan radikal bebas yang menyebabkan penuaan.
  • Serat makanan bersama dengan garam mineral dan fitosterol dari kebun kebun mempunyai kesan yang baik pada jantung dan saluran darah, mengurangkan kolesterol.
  • Oleh kerana terdapatnya yodium, produk ini berguna untuk kelenjar tiroid.
  • Komposisi mineral yang kaya menjadikan budaya sebagai ubat yang berkesan untuk penjagaan kulit dan rambut.
  • Karotena, lutein dan zeaxanthin yang terdapat dalam buah-buahan penting untuk penglihatan dan kesihatan mata yang baik.
  • Enzim tumbuhan khas meningkatkan pencernaan makanan protein, sehingga mengaktifkan metabolisme.

Semua ini berlaku untuk timun segar. Sifat perubatan mereka telah digunakan sejak zaman kuno. Tetapi masin (acar) kerana natrium menahan air, dapat menyebabkan pembengkakan dan meningkatkan tekanan darah.

Kadar penggunaan

Statistik percaya bahawa setiap orang memakan 10 hingga 13 kg buah ini setahun. Namun, untuk pemakanan yang betul, pengambilan harian lebih penting. Agar tidak membahayakan kesihatan, anda perlu makan 1-2 keping sehari. Untuk diet jangka pendek, jumlah produk adalah sehingga 1.5 kg sehari.

Khasiat timun untuk badan

Apabila dimakan dalam jumlah yang berpatutan, sayur-sayuran membawa banyak faedah kepada tubuh. Sifat timun yang berguna:

  • mengimbangi kekurangan air, kerana buahnya mengandung 96%;
  • membuang toksin, toksin kerana serat makanan;
  • membawa ke seluruh kompleks vitamin dan mineral;
  • meningkatkan pencernaan dan mencegah makan berlebihan, kerana mengandungi minimum kalori, banyak serat;
  • melegakan bengkak kerana sifat diuretiknya;
  • membantu tekanan darah tinggi kerana kaya dengan kalium dan magnesium;
  • menjaga kesihatan sendi dengan silikon, melegakan sakit artritis.

Bagi wanita, timun berguna dengan kandungan kalori minimum. Mereka membolehkan anda menurunkan berat badan dengan cepat, dan ketika digunakan secara luaran, menjadikan kulit lembut, terhidrat dan bebas dari bintik-bintik usia. Juga dipercayai bahawa lignan tumbuhan mampu melawan barah organ wanita (kelenjar susu, ovari).

Bagi lelaki, sayur itu berguna kerana dapat mencegah kegemukan. Tumbuhan lain mengaktifkan pengeluaran testosteron hormon lelaki, mengurangkan kebotakan. Sekiranya anda makan beberapa keping timun sebelum tidur, maka pada waktu pagi tidak akan ada mabuk..

Hidangan apa yang boleh dibuat dari timun

Oleh kerana warna hijau terang dan aroma segar, rasa halus, timun banyak digunakan dalam masakan. Anda boleh menyiapkannya:

  • semua jenis salad, termasuk yang agak tidak biasa, misalnya, dengan tembikai;
  • makanan ringan sederhana - potong kecil, musim sedikit;
  • sandwic dan kanape (sebagai interlayer, hiasan);
  • gulung dengan pelbagai tampalan, terutama dengan keju lembut;
  • kursus pertama: sup musim panas sejuk okroshka dan "Tarator" dalam bahasa Bulgaria;
  • minuman: segar, serai, smoothie, koktel dengan sayur-sayuran, buah-buahan, herba lain;
  • timun goreng tidak biasa, tetapi sangat lazat;
  • jem dengan halia dan vanila, walaupun ini benar-benar eksotik.

Sayuran ini juga merupakan bahan mentah yang sangat baik untuk persiapan musim sejuk: timun kalengan ringan, asinan, kalengan digulung dalam bentuk salad yang selalu menggembirakan pada musim sejuk. Tanpa mereka, mustahil untuk memasak acar dan Olivier..

Timun pahit boleh dimakan?

Buah-buahan muda yang muda biasanya sangat berair dan sedikit manis. Tetapi juga berlaku bahawa mereka pahit. Ini menyebabkan cucurbitacin glikosida. Ia terkumpul di sayur ketika tanaman dalam keadaan tertekan: kelembapan tidak mencukupi, tanaman disiram dengan air ais. Terdapat kacukan yang dibiakkan khas yang, tanpa mengira keadaan penanaman cucurbitacin, tidak terkumpul.

Tidak ada yang berbahaya pada timun pahit.

Bahaya timun dan kontraindikasi

Untuk semua kegunaannya, sayur itu juga mempunyai kontraindikasi:

  • Apabila dimakan dalam jumlah besar, sakit perut, perut kembung, cirit-birit mungkin berlaku.
  • Produk ini dilarang bagi mereka yang menderita keasidan perut, gastritis dan bisul yang tinggi, kerana ia meningkatkan keasaman jus gastrik.
  • Wanita tidak boleh makan buah-buahan semasa menyusu, agar tidak menimbulkan gangguan pencernaan pada bayi.

Ini berlaku untuk produk segar. Dalam bentuk asin, acar, timun menyimpan cairan di dalam badan, sehingga dikontraindikasikan untuk orang dengan tekanan darah tinggi, penyakit ginjal, hipotiroidisme.

Buah menjadi berbahaya apabila ditanam dengan baja dan racun perosak dosis tinggi, kerana timun secara aktif mengumpulkannya. Untuk menghilangkan nitrat, anda boleh merendam sayur-sayuran selama satu jam di dalam air sejuk, atau lebih baik lagi - kupas, kerana di dalamnya sebatian berbahaya tertumpu.

Keberkesanan penurunan berat badan

Oleh kerana terdapat banyak air dalam buah-buahan hijau, mereka rendah kalori. Sekiranya anda mengurangkan pengambilan tenaga dari makanan, maka tubuh mula aktif membakar lemak badan. Selain itu, sayur-sayuran tinggi serat, yang dapat membantu membersihkan usus. Inilah sebabnya mengapa mereka sangat popular untuk penurunan berat badan..

Terdapat banyak cara untuk menurunkan berat badan pada timun:

  • Hari puasa. Ini tidak mudah, kerana anda perlu makan sehingga 2 kg sayur setiap hari dan tidak ada yang lain..
  • Diet Kefir dan timun. Ia dirancang selama 3-7 hari. Bergantung pada jangka masa, hanya dua produk ini yang digunakan atau sedikit bahan lain..
  • Membersihkan smoothie. Sekiranya anda minum segelas timun, epal dan saderi, disapu menjadi jisim homogen sebelum tidur, anda boleh membersihkan usus anda dan secara beransur-ansur menghilangkan berat badan yang berlebihan..
  • Air dengan timun dan lemon. Ini adalah kegemaran bintang Hollywood. Minuman seperti itu dengan penambahan halia, pudina mesti diminum pada waktu pagi sebelum sarapan..

Dan dengan sendirinya, penggunaan sayur-sayuran segar dalam salad dan sup mengurangkan kandungan kalori dalam bahagian, memastikan ketepuan untuk waktu yang lama, yang menyumbang kepada penurunan berat badan. Oleh itu, pada musim panas adalah wajar membersihkan badan anda dari pound dan toksin tambahan dengan produk yang murah dan berpatutan..

Penggunaan timun dalam kosmetologi

Wanita memuja timun bukan hanya untuk peluang untuk mengatur bentuknya dengan bantuan mereka, tetapi juga untuk sifat kosmetik khas mereka. Buah-buahan ini melembapkan kulit, menegangkannya, menyegarkannya, meratakan warna dan menghilangkan pigmentasi. Berikut adalah kegunaan utama sayur:

  • Dalam bentuk yang murni, cukuplah menerapkan potongan buah ke kulit untuk memberi wajah segar. Produk ini sesuai walaupun di kawasan yang paling sensitif - kelopak mata dan sekitar mata. Ini adalah cara yang jelas untuk menghilangkan kemerahan dan bengkak.
  • Ia juga mudah untuk menyediakan toner pigmentasi. Cukup 3 sudu besar. Tuangkan 200 ml air mendidih ke atas kentang tumbuk, biarkan sejuk, toskan. Lap muka dengan tonik atau beku menjadi kiub.
  • Untuk kulit berminyak dan bermasalah, losyen yang dibuat dari gruel buah dengan alkohol (vodka) berguna. Campurkan bahan dalam nisbah 1: 1 dan biarkan di tempat yang gelap selama 2 minggu.
  • Terdapat topeng berasaskan timun: untuk kulit berminyak dengan epal masam atau kunyit, untuk kulit kering - dengan krim masam atau putih telur, untuk pemutihan - dengan pasli, jus lemon, dll..

Tumbuhan ini juga berguna untuk penjagaan rambut. Dalam campuran dengan telur dan minyak zaitun, topeng seperti itu akan memberi khasiat kepada keriting dan mengembalikan kilauannya. Selalunya ekstrak budaya ini ditambahkan oleh pengeluar ke syampu, perapi, balsem mereka untuk penjagaan helai..

Cara memilih dan menyimpan timun segar

Timun adalah salah satu sayuran yang paling umum, ia ditanam di tempat tidur terbuka dan rumah hijau, sehingga dijual sepanjang tahun di pasar raya, dan musim di semua pasar. Lebih baik membelinya pada musim panas, apabila mereka dibawa dari kebun dan ladang, dan bukan dari rumah hijau. Kemudian produk tersebut mengandungi mineral dan vitamin yang paling banyak, sedikit nitrat: varieti yang lewat dan buah-buahan yang terbentuk sepenuhnya tidak cenderung mengumpulkannya..

Perkara yang perlu dicari semasa membeli:

  1. Kulit harus berwarna hijau tepu seragam, tanpa bintik kuning.
  2. Tidak boleh reput, acuan, kerosakan.
  3. Buah mesti tegas, tegas, tidak lembut dan lesu.
  4. Segar, baru dipetik mempunyai aroma yang menyenangkan.
  5. Lebih baik memperoleh ukuran kecil (hingga 15 cm), maka biji di dalamnya akan kecil dan lembut, tidak terlihat.

Untuk semua kebaikan timun, rasa segar dan menyenangkan, jangan makan berlebihan. Jika tidak, bukannya faedah, akan ada keburukan. Anda perlu berhati-hati dengan sayur-sayuran awal, kerana mereka "kaya" dengan nitrat. Lebih baik membeli buah-buahan pada musim, kerana kemudian lebih aromatik, lebih murah, mengandungi banyak sebatian berguna.

Timun segar: faedah dan kemudaratan kepada badan

Timun adalah salah satu tanaman sayuran yang paling biasa di planet ini. Ini adalah tanaman tahunan keluarga labu, yang, tidak seperti kebanyakan sayur-sayuran, dimakan tanpa masak. Apabila kepingan hijau meleleh di mulut anda, hanya sedikit orang yang mengambil berat tentang manfaat timun. Dan sia-sia. Produk ini harus dimasukkan dalam diet semua orang, terutama pada musim panas..

Timun adalah saudara dekat labu, tembikai dan tembikai. Telah diketahui oleh manusia selama lebih dari 6 ribu tahun. Tanah airnya adalah hutan tropika China dan India, di mana tanaman masih boleh dijumpai dalam keadaan semula jadi. Dari situ, tumbuh-tumbuhan secara beransur-ansur menyebar ke seluruh benua. Penyebutan pertama mengenai mereka di wilayah Rusia bermula pada awal abad ke-16, dan dari akhir abad ke-17 mereka sudah ditanam di rumah hijau dan di ladang terbuka..

Pengeluar timun terbesar adalah China. Dia mendahului Rusia, yang berada di kedudukan kedua. Turki berada di tempat ketiga.

Komposisi kimia timun segar

Buah masak sederhana adalah 97% air dan serat. Selebihnya 3% adalah nutrien dan klorofil. Hampir tidak ada protein, karbohidrat dan lemak dalam sayur-sayuran, tetapi kandungan magnesium, kalium, kalsium, fosfor tinggi - ini adalah perkara utama timun segar berguna untuk tubuh.

Terdapat banyak silikon dalam buah-buahan. Hanya 100 gram pulpa mengandungi 177% dari nilai harian unsur ini, yang diperlukan untuk pembentukan kolagen. Manfaat timun segar untuk tubuh manusia adalah kerana kandungannya yang tinggi. Dialah yang bertanggungjawab untuk keadaan rambut, kuku, kulit yang baik..

Vitamin - yang paling penting ialah asid askorbik dan vitamin K. Dalam jumlah yang sedikit terdapat vitamin B, vitamin A dan E. Dari unsur mikro, yang paling penting adalah:

  • besi,
  • tembaga,
  • kobalt,
  • kromium,
  • zink,
  • selenium.

Mengapa timun segar berguna untuk tubuh manusia??

Penampilan buah hijau yang menyelerakan meningkatkan fungsi kelenjar pencernaan. Ini mendorong asimilasi lemak, protein, unsur mikro. Sayuran kekurangan zat nitrogen, oleh itu mereka cepat membuang produk metabolik yang terkumpul.

Kandungan air dan serat yang tinggi meningkatkan motilitas usus, memberikan kesan pencahar. Sayur-sayuran membersihkan usus dengan lembut, mengatur metabolisme. Asid askorbik, yang kebanyakan terdapat di kulit, menguatkan sistem imun, dan tembaga bertanggungjawab untuk keremajaan kulit. Semua ini menentukan sifat bermanfaat timun untuk tubuh manusia..

Makan sayur mempunyai kesan positif pada kerja jantung, ginjal, saluran darah. Ini disebabkan kalium, yang meningkatkan pengeluaran air kencing, serta magnesium, yang menurunkan tekanan darah dan merupakan pencegahan penyakit kardiovaskular yang baik..

Lebih baik tidak mengelupas kulit hijau. Ia mengandungi bekalan nutrien utama.

Produk ini sesuai dengan hampir semua makanan yang sedap. Sama ada timun sihat bergantung pada keadaan tumbuh. Kontraindikasi mungkin memburukkan lagi ulser perut dan penyakit lain saluran gastrousus. Di samping itu, jangan lupa tentang hubungan antara kuantiti dan kualiti, memerhatikan ukuran dalam segala hal..

Timun mana yang lebih sihat?

Timun segar, asin ringan dan acar. Untuk pemulihan, buah segar muda sangat bernilai. Manfaat dan bahaya timun masin ringan adalah perbualan yang terpisah, tetapi timun acar jauh dari makanan yang paling sihat. Mereka tinggi natrium, yang buruk bagi buah pinggang dan jantung..

Buah-buahan berair segar boleh dimakan keseluruhan atau dihancurkan. Sayuran parut atau tumbuk lebih berguna untuk perut. Dalam bentuk ini, mereka lebih baik diserap, kurang menjengkelkan pada dinding perut.

Manfaat timun untuk tubuh wanita

Untuk menjaga kesihatan, penting untuk mengetahui bagaimana timun segar berguna untuk wanita, dan memasukkan produk ke dalam diet secara berkala. Buah-buahan membantu meningkatkan metabolisme, tetapi tidak menimbulkan prasyarat untuk kenaikan berat badan.

Mereka melembapkan kulit dengan baik, membuang toksin, dan memudahkan fungsi buah pinggang. Oleh kerana itu, usus dibersihkan, dan keadaan kesihatan bertambah baik. Selain itu, buah segar mempunyai khasiat berharga lain:

  • menurunkan gula dalam darah,
  • membuang kolesterol jahat,
  • meneutralkan keasidan,
  • menyokong kesihatan buah pinggang,
  • membantu menormalkan degupan jantung,
  • mengurangkan bengkak.

Manfaat timun sangat baik untuk wanita yang sedang hamil. Sayur-sayuran menguatkan sistem ketahanan badan, mengisi kekurangan zat aktif secara biologi, mencegah sembelit.

Timun segar: faedah dan kemudaratan untuk penurunan berat badan

Kandungan kalori rendah menjadikan produk ini bagus untuk puasa. Ini adalah tambahan yang baik untuk diet rendah kalori. Buahnya secara aktif dimasukkan dalam menu diet. Seperti sayur-sayuran lain, produk ini bersifat bermusim dan paling bermanfaat selama tempoh pematangan semula jadi di tempat tidur..

Mengapa timun berguna untuk menurunkan berat badan?

Sayuran terkenal dengan pembersihannya serta kesan pencahar ringan yang tidak menyebabkan ketidakselesaan. Buah berkalori rendah memuaskan kelaparan dengan baik. Mereka membuang bahan berbahaya yang telah terkumpul untuk masa yang lama.

Untuk menurunkan berat badan lebih cepat, jangan terlalu banyak menggunakan garam. Ia terhad kepada 5 gram sehari. Hasil yang paling ketara adalah jika anda mempelbagaikan menu dengan makanan protein, buah sitrus, rendah lemak, dan lebih baik lagi - kefir bebas laktosa.

Untuk diet, pilih buah lembut muda dengan biji kecil. Mereka ditambahkan ke salad, okroshka, digabungkan dengan kubis atau sayur-sayuran lain. Minuman detoks disediakan dari mereka: jus, jus segar, smoothie.

Hari puasa pada timun

Cara termudah untuk merasai khasiat sayur-sayuran yang meremajakan adalah dengan mengadakan hari puasa timun untuk menurunkan berat badan. Untuk melakukan ini, ambil satu setengah kilogram produk, bahagikan kepada 5 bahagian yang sama, yang dimakan dalam sehari, lebih baik tanpa garam..

Ini adalah asas diet harian, di mana dibenarkan memasukkan beberapa telur, setengah bungkus keju kotej rendah lemak atau sepotong daging lembu rebus. Pada musim panas, disyorkan untuk melakukan seminggu sekali seperti hari puasa pada timun, hasilnya akan segera tercermin pada timbangan..

Apa bahaya yang boleh berlaku?

Biasanya produk tersebut tidak menyebabkan alergi atau reaksi negatif yang lain, malah boleh membuat kejutan yang tidak menyenangkan. Akibatnya boleh berlaku sekiranya anda melebihi kadar yang berpatutan, iaitu 2 kg sehari. Kontraindikasi - penyakit hati, ginjal dalam fasa akut, serta gastritis, bisul, kolitis, cirit-birit.

Timun dalam kosmetologi

Rawatan menggunakan sayur yang popular akan menghilangkan keletihan, lebam di bawah mata, dan kilauan berminyak. Mereka berpatutan, selamat, dan melambatkan penuaan. Cara termudah adalah dengan hanya membersihkan wajah anda dengan timun yang sudah dipotong. Jusnya cepat diserap. Ia tidak meninggalkan sensasi yang tidak menyenangkan, tidak memerlukan pembilasan.

Lebih baik mengambil sayur dari peti sejuk. Disejukkan, ia menjadikan kulit lebih baik.

Timun pada mata: faedah

Ramai orang tahu tentang kesan baik penggunaan timun pada kulit di sekitar mata. Cincin hijau nipis menyegarkan wajah, melembapkan kulit, dan memutihkan. Prosedur menghilangkan lingkaran hitam dan tidak menyebabkan alahan.

Timun untuk kulit di sekitar mata adalah ubat yang sesuai untuk ujian masa. Membuat aplikasi yang menyegarkan tidaklah sukar: letakkan lingkaran baru pada kelopak mata tertutup. Berapa banyak untuk menyimpannya di depan mata kita bergantung pada tugas yang ada. Selalunya, 10-15 minit sudah cukup.

Ini adalah bagaimana topeng muka dipegang, yang digunakan pada wajah tanpa menjejaskan kawasan di sekitar mata. Ia juga perlu ditutup dengan hirisan timun, agar tidak membuang masa. Apabila permukaannya panas atau kering, kepingan dapat dibalik atau diganti dengan yang baru..

Topeng timun untuk kulit matang

Ambil bubur cincang, tambahkan yogurt bebas gula, campurkan dalam bahagian yang sama. Komposisi disapu pada wajah yang dibersihkan, disimpan selama setengah jam. Selepas masa ini, campuran dicuci dengan air suam, dan kulit dilumasi dengan krim. Topeng yoghurt timun segar sesuai untuk kulit kering. Ia menenangkan, melegakan pengelupasan, mencegah pembentukan kaki gagak.

Mencantikkan ais

Untuk membuat ketulan ais kosmetik, perah jus dari 2-3 sayuran bersaiz sederhana, campurkan dalam bahagian yang sama dengan air mineral tanpa gas, tuangkan ke dalam acuan dan kemudian beku. Gosokkan wajah dengan kepingan ais selama 1-2 minit. Prosedur mengetatkan liang, memperbaiki warna kulit, melambatkan penuaan.

Topeng timun berjerawat

Cara paling mudah ialah memotong buah menjadi kepingan, menggosok wajah dan biarkan hingga kering pada kulit. Dengan penggunaan biasa, perawatan seperti itu membantu membersihkan wajah komedo, menjaga keanjalan kulit, menghilangkan jeragat, bintik-bintik usia.

Pilihan lain adalah topeng muka timun klasik untuk jerawat. Untuk penyediaannya, satu buah dihancurkan menjadi gruel, satu sudu teh krim masam ditambahkan, dan dicampur. Campuran disapu pada wajah, leher, décolleté. Topeng disimpan selama 20 minit, dibasuh, kulit disapu dengan tuala lembut, dilincirkan dengan krim.

Resipi losyen timun buatan sendiri

Untuk menyediakan ubat semula jadi, ambil buahnya, kisar pada parutan, cairkan dengan setengah gelas teh hijau sejuk, tambahkan satu sudu besar vodka. Campuran disimpan di dalam peti sejuk. Gosokkan wajah dengan cecair dua kali sehari untuk menghilangkan lebihan minyak dan jerawat.

Anda tidak boleh mengambil sayur-sayuran yang ditanam dengan lebih banyak nitrat untuk prosedur kosmetik di rumah. Ini boleh menyebabkan reaksi alergi atau kerengsaan kulit. Buah-buahan yang mesra alam dari kebun biasa sesuai.

Timun lebih rendah daripada sayur-sayuran lain dari segi kandungan vitamin, tetapi jika digunakan dengan betul, ia boleh bermanfaat. Ia membantu membersihkan badan, memperbaiki penampilan, menjaga kesejahteraan, dan membantu menurunkan berat badan..

Sokolov S.Ya., Zamotaev I.P. Buku Panduan Tumbuhan Ubat. - Chelyabinsk: Metalurgi, 1991, 512 p..

Komposisi kimia makanan: Jadual rujukan kandungan nutrien asas dan nilai tenaga makanan. Tempah. Saya: / Ed. I. M. Skurikhin dan M. N. Volgarev. - Edisi ke-2, Rev. dan tambah. - M.: Agropromizdat, 1987.-- 224 p..

Borisova A. - Seperti timun! Apa faedah buah jeruk - AMF Health No. 30 25/07/2017.

V. Dadykin, - Festival Timun. - Sains dan Kehidupan No. 7, 2006.

Mengapa timun berguna untuk tubuh manusia + manfaat dan kemudaratan bagi wanita hamil dan anak-anak

Pembaca yang dihormati, saya mengalu-alukan anda ke laman web Di Rumah Saya! Timun adalah salah satu sayuran yang paling biasa digunakan dalam masakan tradisional Rusia. Dalam artikel itu saya akan membincangkan timun apa yang berguna, vitamin apa yang dikandungnya, dan dalam rawatan penyakit apa ia boleh digunakan.

Mungkin tidak semua orang tahu, tetapi timun termasuk dalam keluarga labu dan, menurut sumber biologi, adalah beri palsu. Dalam memasak, ia digunakan seperti tanaman sayur-sayuran lain - buah ini adalah salah satu daripada lima tanaman yang paling banyak ditanam di dunia..

Anehnya, adalah kebiasaan menggunakan sayur ini yang belum masak - dalam bentuk ini sangat sesuai untuk dimakan, mempunyai rasa yang halus, renyah dengan senang, dan bijinya kecil dan hampir tidak dapat dilihat. Apabila buahnya matang sepenuhnya, ia ditutup dengan kulit yang lebih keras, berwarna kekuningan, bijinya menjadi lebih keras, dan rasanya kurang menyenangkan..

Komposisi

Timun terkenal dengan kandungan kalori rendah - 100 gram sayur hijau hanya mengandungi sekitar 15 kkal. Oleh kerana sifat ini, ia selalu digunakan dalam resipi untuk hidangan yang digunakan dalam menu diet. Saya lebih suka menjadikannya asas untuk salad buatan sendiri semasa hari puasa..

Selain itu, buahnya mengandungi vitamin yang berguna untuk tubuh seperti A, B, C, PP.

Ia adalah 95% air. Ia membolehkan anda membersihkan saluran gastrousus, buah pinggang dari racun dan toksin berbahaya. Sayuran ini disarankan untuk digunakan secara berkala oleh mereka yang terlibat dalam pengeluaran yang tidak menguntungkan kesihatan, serta industri kimia dan nuklear..

Ia juga merangkumi:

  • klorofil - mempunyai kesan positif terhadap komposisi darah;
  • gula - memberi tenaga dan membantu mengatasi tekanan;
  • kanji - meningkatkan fungsi usus;
  • asid organik - menormalkan kerja saluran gastrousus;
  • magnesium - mengurangkan risiko penyakit jantung;
  • kalium - memberikan tekanan darah yang baik;
  • tembaga - mempercepat proses penyembuhan tisu;
  • zink - menstabilkan metabolisme;
  • asid folik - penting untuk fungsi jantung dan saluran darah yang betul.

Kerana kandungan serat yang tinggi, yang menyumbang kepada pembersihan usus dari toksin yang halus, buah hijau membantu mengatur metabolisme dan menormalkan mikroflora perut.

Timun mengandungi banyak yodium, yang meningkatkan fungsi kelenjar tiroid dan menormalkan latar belakang hormon keseluruhan badan..

Berguna untuk pencernaan dan jus timun yang baru diperah, yang meneutralkan kesan berbahaya asid, menormalkan keseimbangan asid-basa.

Antioksidan yang tinggi mengurangkan jumlah lemak serta kolesterol jahat dalam badan.

Timun dianggap sebagai lauk terbaik untuk hidangan daging berkalori tinggi, kerana buburnya adalah agen koleretik yang berkesan yang membolehkan anda menguraikan karbohidrat dengan lebih cepat dan menyerap protein dengan lebih baik. Baca lebih lanjut mengenai penggunaan sayur-sayuran dalam memasak dalam artikel "Apa yang hendak dimasak dari timun".

Kalium membantu menyingkirkan edema, berguna untuk fungsi otot jantung, ginjal dan sistem vaskular yang baik, sementara magnesium bertanggungjawab untuk normalisasi sistem saraf, tekanan darah, menguatkan dinding saluran darah.

Timun, terutama jenis yang dibezakan dengan ukuran buah yang kecil, mengandungi sejumlah besar asid askorbik (vitamin C), yang bermaksud mereka membantu meningkatkan imuniti.

Fosfor membantu mengatasi tahap awal masalah kemurungan, keletihan dan tidur.

Varieti pahit bermanfaat dalam pencegahan barah kerana kandungan saponinnya yang tinggi.

Kebaikan untuk kecantikan kulit

Timun terkenal dengan khasiatnya yang bermanfaat dalam menjaga kecantikan dan keremajaan kulit. Mereka sering dijumpai dalam resipi untuk kosmetik tradisional yang diuji masa..

Saya menasihati anda untuk memilih buah-buahan dengan berhati-hati semasa membeli - lebih segar dan lebih enak, topeng dan losyen yang lebih berkesan yang dibuat dengan tangan anda sendiri akan berubah..

Sejak sekian lama, wanita menggunakan timun bukan hanya dalam memasak, tetapi juga sebagai bahan dalam kosmetik rumah. Mereka mengandungi bahan berguna yang dapat menenangkan kulit dan sedikit menegangkannya, melicinkan kedutan halus. Timun juga terkenal dengan keberkesanannya dalam merawat masalah kulit, jerawat dan bintik hitam..

Sebatian organik dan zat yang membentuk timun menjadikannya sangat diperlukan dalam resipi kecantikan rumah. Oleh itu, vitamin B, yang dikenali sebagai kolagen semula jadi, memecah lemak subkutan dan memperbaiki kontur wajah, membantu melegakan keradangan dan melegakan bintik hitam..

Asid semula jadi yang halus yang terdapat dalam sayur ini menjadikan warna kulit lebih sekata, mencerahkan bintik-bintik usia, jeragat dan sesuai untuk semua jenis kulit - dari berminyak hingga kering.

Losyen khas yang diperbuat daripada jus dan pulpa timun, disediakan mengikut resipi rakyat, membantu mempercepat pertumbuhan rambut, menjadikannya lebih tebal dan lebih halus.

Baik untuk diketahui: Jus timun segar adalah ubat yang berkesan untuk termal dan selaran matahari. Untuk melegakan ketidakselesaan dan kerengsaan pada kulit, cukup menggunakan kulit timun yang baru dipotong atau membuat kompres dengan jusnya.

Manfaat untuk penyakit

Dengan mempertimbangkan semua kualiti timun yang berguna untuk tubuh manusia, kita dapat mengatakan bahawa ia akan menjadi pertolongan yang baik untuk ubat-ubatan dalam rawatan penyakit seperti:

  • penyakit tiroid;
  • penyakit pundi hempedu;
  • batu di buah pinggang;
  • penyakit hati (hepatitis, sirosis);
  • penyakit kulit;
  • masalah pencernaan;
  • tekanan darah tinggi;
  • berat badan berlebihan;
  • penyakit jantung;
  • bronkitis;
  • diabetes.

Manfaat semasa mengandung

Timun juga bagus untuk wanita hamil. Apabila diambil dalam dos yang tepat, ia akan menjadi tambahan yang baik untuk diet anda:

  • terima kasih kepada kandungan air struktur, membantu menghilangkan edema, yang sering dihidapi oleh wanita hamil;
  • serat menormalkan pencernaan, melegakan sembelit dan buasir;
  • kandungan kalium tinggi menormalkan tekanan darah;
  • asid askorbik menguatkan sistem pertahanan tubuh wanita, melindunginya dari selsema dan penyakit berjangkit;
  • kalsium menguatkan tisu tulang ibu hamil dan anaknya;
  • zat besi dan asid folik dalam buah membantu mengelakkan anemia yang sering mengiringi kehamilan.

Kebaikan untuk anak-anak

Walaupun timun berguna untuk ibu hamil, ia harus digunakan dengan berhati-hati dalam menu anak-anak. Adalah perlu untuk mengambil kira usia kanak-kanak itu untuk memahami apakah ada baiknya memberinya makan sayur ini.

Bahan bermanfaat seperti silikon, yodium, karotena, vitamin C membantu meningkatkan metabolisme dan meningkatkan aliran darah anak.

Antioksidan dan vitamin menentang mikroba yang berbahaya bagi tubuh anak, misalnya, staphylococcus.

Sayuran ini selamat - praktikalnya tidak menyebabkan reaksi alahan pada kanak-kanak seperti kemerahan pada kulit, bengkak, ruam.

Penting bagi ibu bapa bayi untuk ingat bahawa dengan beberapa penyakit, timun tidak boleh dimasukkan ke dalam menu anak. Ini mengenai keradangan saluran gastrousus dan masalah pencernaan yang serius. Anda juga perlu berhati-hati di mana dan bagaimana sayur-sayuran ini ditanam dan adakah nitrat dan racun perosak digunakan dalam penanamannya..

Cara memasak timun untuk kanak-kanak

Ingatlah untuk tidak memberi makan anak kecil dengan acar atau acar. Walaupun anda benar-benar yakin bahawa proses pengasinan dilakukan sepenuhnya sesuai dengan norma dan syarat. Mereka mengandungi banyak garam, kehilangan vitamin dan sifat bermanfaat, yang bermaksud ia boleh membahayakan tubuh yang rapuh..

Bagi kanak-kanak, lebih baik makan sayur-sayuran segar yang ditanam di ladang terbuka. Perhatikan penampilan buahnya - mestilah elastik, kulitnya mesti mempunyai warna hijau matte yang terang. Cuba jangan membeli timun di lebuh raya dan lebuh raya yang sibuk.

Ingat, timun segar tidak boleh disimpan dalam jangka masa yang lama. Mereka boleh disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari seminggu. Kami akan membincangkan lebih lanjut mengenai perkara ini dalam artikel mengenai menyimpan timun..

Cara memberi makan anak dengan timun

Sekiranya anda baru mula memperkenalkan timun dalam menu anak-anak, cubalah memberikannya kepada bayi anda dalam bentuk potongan kecil atau dalam bentuk gruel yang ditumbuk agar lebih mudah mengunyah.

Perhatikan tindak balas badan. Sekiranya sakit perut atau kolik, kecualikan dari diet sebentar. Saya tidak menasihatkan memberi makan anak kecil dengan timun hingga setahun: ini boleh menimbulkan kolik.

Setelah setahun dan berunding dengan pakar pediatrik, anda boleh mencuba memasukkan buah-buahan ini ke dalam diet anak-anak, bermula dengan bahagian minimum dan meningkatkannya secara beransur-ansur..

Bahaya dan kontraindikasi

Intoleransi individu terhadap sayur-sayuran ini jarang berlaku, namun demikian, ada orang yang, ketika memakannya, mengalami sensasi yang tidak menyenangkan, mereka mungkin mengalami ruam, kemerahan pada kulit dan gatal-gatal.

Bagi pesakit dengan batu empedu atau urolithiasis, timun dilarang.

Sekiranya anda menghidap penyakit hati, lebih baik menahan diri daripada makan timun acar dan acar..

Jus yang diperah boleh menyebabkan rasa mual atau ketidakselesaan lain dengan gastritis atau ulser duodenum.

Tidak disarankan untuk menyalahgunakan sayur-sayuran dan wanita yang menyusukan anak-anak ini. Sebilangan bahan dalam timun mungkin kurang diterima oleh bayi.

Buah acar dan asin tidak digalakkan bagi mereka yang menderita tekanan darah tinggi dan penyakit Alzheimer.

Kesimpulannya

Timun adalah produk yang sangat sihat yang harus selalu dimasukkan ke dalam menu setiap keluarga. Ia mudah dijumpai di kedai runcit, ia tidak memerlukan kemahiran dan masa khusus untuk membuat persediaan. Tetapi badan akan sangat berterima kasih kepada anda.

Kongsi pengalaman anda dalam komen: adakah anda suka timun dan apa hidangan istimewa anda dengan sayur ini?

Bagaimana timun berguna?

Timun adalah salah satu sayuran paling terkenal di planet ini. Mereka berkhasiat, rendah kalori, mereka digunakan dalam salad, dimakan mentah, asin, acar, tanpa memikirkan faedah dan bahaya timun.

Komposisi dan kandungan kalori timun

Walaupun air adalah penyusun utama sayur-sayuran, bahan bermanfaat dalam timun juga ada. Ini seimbang, mudah didapati dan cepat diserap oleh mineral dan vitamin badan.

Nilai pemakanan timun

Vitamin

Komposisi vitamin dalam timun per 100 g

Mineral

Komposisi unsur surih per 100 g

Selain yang disenaraikan di atas, timun terdiri daripada unsur mangan, tembaga, yodium, perak dan unsur kimia lain, tetapi dalam jumlah yang lebih kecil..

Ciri-ciri berguna timun segar

Manfaat timun untuk tubuh manusia sangat berharga.

Cecair yang terdapat dalam sayur-sayuran mengeluarkan bahan berbahaya, tetapi mengekalkan unsur berguna kerana sifat diuretik yang tinggi.

Kerja jantung, saluran darah dan buah pinggang bertambah baik kerana kalium dalam komposisi.

Serat dan serat kasar menstabilkan usus, menyebabkan kesan pencahar, menormalkan metabolisme.

Antioksidan mencegah pengumpulan kolesterol, mengurangkan keasidan dan tahap lemak badan.

Oleh kerana kehadiran iodin, buah-buahan dari tumbuhan mengembalikan latar belakang hormon tubuh, meningkatkan fungsi kelenjar tiroid.

Vitamin C yang terdapat dalam timun menguatkan sistem imun.

Timun untuk gout membebaskan tubuh manusia dari asid urik kerana sifat penyembuhan jus.

Magnesium dan fosforus berkesan melawan insomnia, memperbaiki tidur, melegakan kegelisahan, keletihan dan mudah marah.

Kandungan yodium tinggi menormalkan sistem endokrin dan mencegah kemunculan patologi tiroid, dan unsur kimia ini juga mempunyai sifat anti-sklerotik.

Bukan hanya buah-buahan biasa yang dibezakan dengan sifat perubatan, manfaat timun pahit juga ketara. Kerana kandungan cucurbitacins, sayur-sayuran ini mempunyai kesan anti-kanser yang ketara. Sekiranya anda mengupas kulitnya, keringkan dan giling menjadi serbuk, anda akan mendapat serbuk yang digunakan untuk luka bakar, abses atau ruam lampin.

Untuk para wanita

Timun dihargai oleh wanita kerana kandungan kalori rendah dan membantu mencegah pembentukan lemak dari karbohidrat. Mereka mempercepat pencernaan komponen lain dari pinggan dan menghentikan terak badan. Ini juga berlaku untuk makanan berkalori tinggi..

Timun meremajakan dan menyegarkan kulit, melegakan keletihan. Jus timun meningkat, jadi mereka meminumnya pada waktu pagi.

Untuk lelaki

Timun mempengaruhi lelaki dengan cara yang serupa. Mereka membantu menurunkan berat badan, mencegah kemungkinan kegemukan. Wakil-wakil dari seks yang lebih kuat lebih mudah tersangkut daripada wanita, jadi buah-buahan akan memberikan bantuan yang besar dalam membersihkannya.

Manfaat kesihatan utama timun untuk lelaki adalah kesannya pada sistem hormon. Sayuran menormalkan pengeluaran testosteron dan melindungi daripada keguguran rambut.

Pada usia berapa timun boleh diberikan kepada anak-anak

Bolehkah anak makan timun? Jawapannya adalah jelas. Sayuran yang sihat ini akan mencegah perkembangan anemia kerana silikon yang terdapat dalam komposisi. Kalium menguatkan sistem saraf bayi, yodium melindungi kelenjar tiroid. Selain itu, timun meningkatkan fungsi usus, menguatkan sistem imun, otot dan tisu tulang kanak-kanak..

Timun semasa mengandung

Timun harus dimakan segar oleh ibu hamil. Mereka mengurangkan risiko kecacatan janin, memelihara struktur tulang dan enamel gigi, mencegah buasir, timun berkesan untuk sembelit dan edema..

Vitamin K meningkatkan pembekuan darah, melindungi dari pendarahan dalaman dan pendarahan, menyembuhkan luka.

Acar mendedahkan buah pinggang kepada beban berat, sehingga mereka dikontraindikasikan untuk ibu hamil.

Adakah mungkin untuk menyusukan timun

Semasa menyusu, ibu tidak boleh makan timun segar dalam tiga bulan pertama kehidupan anak. Peningkatan pengeluaran gas akan menyebabkan kolik teruk pada bayi. Pada tiga bulan, sistem pencernaan bayi dengan tenang bertindak balas terhadap perubahan komposisi susu ibu, dan perut kembung tidak lagi mengganggunya.

Ibu harus memperkenalkan sayur-sayuran ke makanan mereka secara beransur-ansur. Pertama, anda mesti makan beberapa gigitan dan periksa sama ada bayi anda mempunyai reaksi negatif. Sekiranya semuanya teratur, anda secara beransur-ansur dapat meningkatkan jumlah timun segar yang anda makan. Acar juga tidak dilarang sekiranya anak tidak bertindak balas terhadapnya. Anda tidak boleh makan banyak timun acar, ia menghalang penyingkiran cecair dari badan.

Cuka dan garam dikontraindikasikan untuk anak, oleh itu, ibu yang menyusu tidak boleh menggunakan timun acar.

Kelebihan jus timun

Jus timun sangat popular. Ini mengatur keseimbangan asid-basa, menghilangkan kelebihan air dan natrium, menormalkan tekanan darah dan mencegah timbulnya barah.

Jus timun-wortel sangat diperlukan untuk penyakit rematik.

Jus bayam, timun, lobak merah dan selada memulihkan dan menguatkan rambut.

Bilas mulut dengan jus timun untuk mengelakkan masalah pada gigi dan gusi.

Jus madu dan timun dicampur dan diminum apabila batuk kering berlaku.

Resipi rakyat dari timun

Dengan penyakit pundi hempedu

1 sudu besar l. jus bit, 2 sudu besar. l. campurkan jus lobak merah dan timun dan minum setengah jam sebelum makan. Ambil produk dengan rehat tujuh hari selama dua puluh hari.

Untuk sembelit

Tuangkan 2 sudu minyak bunga matahari dan satu sudu madu ke dalam segelas air garam timun, campurkan dengan teliti dan minum. Sekiranya tidak ada kesan, ulangi dalam sehari.

Dengan kolik buah pinggang

Rebus 10 g biji timun dalam 100 ml air panas selama 15 minit. Tunggu sehingga kuahnya telah sejuk sepenuhnya, toskan. Masukkan air rebus ke isipadu asal. Panaskan sebelum digunakan.

Untuk penyakit limpa

Kisar biji timun kering yang kering dalam penggiling kopi. Ambil 3 kali sehari, setengah jam sebelum makan, 15 g.

Dengan pendarahan di mata

Letakkan kepingan timun pada setiap kelopak mata, tahan selama 30 minit. Sekiranya anda alah kepada serbuk sari, menggunakan sayur dapat menghilangkan gatal dan radang..

Adakah mungkin memakan timun untuk diabetes

Untuk diabetes jenis 2 ringan hingga sederhana, timun segar atau acar tidak dilarang. Semasa mengasinkan dan memetik, gula mesti diganti dengan bahan yang dibenarkan dengan sifat yang serupa. Pesakit yang berlebihan berat badan menjalani terapi hormon dan menghidap diabetes yang teruk harus mengelakkan sayur-sayuran ini.

Timun muka

Timun memainkan peranan penting dalam banyak prosedur kosmetik.

Terima kasih kepada kandungan asid folik, timun berkesan dalam memerangi jerawat, radang dan ruam. Mereka membantu mencerahkan kulit dengan pelbagai pigmentasi, menghilangkan tanda-tanda penuaan pertama dan meremajakan sel.

Dengan semua kelebihan ini, betul-betul selamat untuk membersihkan wajah anda dengan timun, kerana hampir tidak pernah menyebabkan alahan..

Losyen timun buatan sendiri

Untuk membuat losyen timun yang berkhasiat, anda perlu menggunakan sayur-sayuran buatan sendiri yang kecil dan segar. Itulah sebabnya produk tersebut harus dibuat pada musim agar tidak membeli bahan-bahan yang tidak diketahui asalnya. Bergantung pada tujuannya, losyen adalah:

  • Untuk menanggalkan alat solek;
  • Dari jerawat;
  • Anti penuaan;
  • Untuk tan yang sempurna;
  • Untuk pemutihan kulit, dll..

Di rumah, anda boleh menjadikannya sebagai losyen sejagat, dan untuk jenis kulit tertentu.

Untuk membuat ubat untuk semua jenis kulit, gosokkan timun dan tambahkan teh hijau. Losyen timun disuntik dan kemudian digunakan mengikut keperluan.

Topeng muka timun di rumah

Sifat kosmetik sayur digunakan oleh wanita untuk memperbaiki keadaan kulit. Infus, decoctions digunakan, tetapi paling kerap - topeng timun. Mereka menenangkan, melembapkan kulit kering, meremajakan, menghilangkan pigmentasi, jerawat, jerawat dan radang kecil.

Topeng timun adalah pengganti berkesan untuk krim mahal.

Untuk membuat topeng timun yang paling sederhana, anda perlu memotong sayur menjadi kepingan nipis tanpa mengeluarkan kulitnya dan sapukan pada kulit yang sebelumnya telah dibersihkan. Prosedur harus dilakukan sambil berbaring sehingga otot menyerap nutrien maksimum. Simpan kepingan timun di wajah anda tidak lebih dari 30 minit.

Sekiranya topeng mengandungi bahan lain selain timun, perlu memeriksa kulit untuk reaksi alergi. Setitik komposisi mesti disapu pada pergelangan tangan, dipegang, kemudian dicuci. Sekiranya tidak ada kesan kerengsaan, maka anda boleh memakai topeng ke wajah anda..

Timun pelangsing

Timun menghilangkan kelembapan dari badan, mempunyai kesan pencahar, menormalkan dan membersihkan usus, memuaskan rasa lapar dan dahaga.

Berkat sifat-sifat ini, faedah timun untuk menurunkan berat badan sangat besar, sayur sangat diperlukan dalam menu diet..

Untuk menurunkan berat badan, anda harus mengambil sehingga 2 kg timun segar setiap hari. Anda boleh menambah jus sitrus yang kaya dengan vitamin. Buah-buahan buatan sendiri yang kecil dengan jerawat adalah yang paling berkesan. Sebilangan besar nutrien terdapat dalam kulit, jadi anda tidak boleh memotongnya.

Sebagai tambahan kepada timun, anda perlu minum dua liter air bersih. Sebaliknya, anda boleh memilih teh hijau, dengan berhati-hati - kefir rendah lemak, kerana produk tenusu dalam kombinasi dengan timun bertindak sebagai pencahar yang kuat. Semasa diet timun, aktiviti fizikal harus ditinggalkan..

Semasa diet, anda hanya boleh makan timun segar, acar harus dibuang kerana kandungan garam dan perasa yang tinggi.

Penggunaan timun dalam masakan

Dalam memasak, salad disediakan dari timun segar dalam kombinasi dengan sayur-sayuran lain (kubis, wortel, bawang, paprika) dan ramuan. Mereka disajikan sebagai lauk bagi sebarang hidangan daging, kerana ia membantu mencernanya. Sayuran segar adalah yang paling lazat dan berharga.

Dalam bentuk masin atau acar, timun digunakan untuk acar, hodgepodge, rebusan dan salad, termasuk yang musim sejuk. Acar juga baik sebagai makanan ringan mandiri atau dalam kombinasi dengan sayur-sayuran atau hidangan daging..

Kelebihan salad tomato dan timun

Menurut pakar pemakanan, salad tomato dan timun yang popular menyebabkan bahaya besar pada tubuh. Pencernaan, tomato mewujudkan persekitaran yang berasid, timun - beralkali, sebagai hasil interaksi mereka dalam badan, garam terbentuk dan disimpan.

Selain itu, asid askorbik yang terdapat dalam tomato dinetralkan oleh askorbinase yang terdapat pada timun. Akibatnya, nilai sayur-sayuran untuk badan dikurangkan menjadi sifar..

Oleh itu, tomato dan timun harus dimakan secara berasingan antara satu sama lain dan pada makanan yang berbeza..

Kebaikan dan keburukan acar

Acar sangat sihat. Mereka:

  • Oleh kerana kandungan asid laktik, mereka membersihkan dinding saluran darah dari lemak berlebihan dan mencegah perkembangan kolesterol.
  • Menghalang kemunculan jangkitan usus.
  • Menimbulkan selera makan.
  • Meningkatkan fungsi usus.
  • Menormalkan metabolisme.
  • Digunakan sebagai antidepresan, melegakan keletihan otot selepas senaman fizikal.

Dengan kelebihan yang tidak diragukan lagi, acar dapat membahayakan manusia. Mereka:

  • Mereka memusnahkan enamel gigi;
  • Memudaratkan buah pinggang;
  • Berbahaya untuk penyakit perut;
  • Sebab tekanan meningkat.

Manfaat timun masin ringan adalah banyak bahan berguna yang telah dipelihara kerana pengasinan pendek. Timun masin ringan tidak mengandungi cuka dan garam, oleh itu ia selamat untuk pesakit hipertensi, orang yang menjalani diet, dan juga untuk ibu hamil.

Timun masin ringan berbahaya bagi penyakit perut dan ginjal.

Manfaat dan bahaya timun acar

Timun acar meningkatkan imuniti, mencegah anemia, memperbaiki keadaan tulang dan enamel gigi.

Terima kasih kepada cuka, sayur-sayuran berkesan melawan bakteria patogen pada saluran pencernaan dan penyakit berjangkit, membakar lemak dan menormalkan kadar gula.

Natrium dalam komposisi acar dalam dos kecil mempunyai kesan yang baik pada saluran darah, meningkatkan aktiviti otot. Kelebihan unsur ini dalam tubuh mengancam untuk merosakkan fungsi ginjal, muntah, dahaga, gugup, dan kerap membuang air kecil. Tekanan meningkat, edema muncul, enamel gigi runtuh.

Timun acar dikontraindikasikan untuk penyakit gout, hati dan jantung.

Menyimpan timun

Pada suhu bilik, sayur-sayuran layu, hilang rasa dan merosot. Timun disimpan sehingga tiga minggu di dalam peti sejuk pada suhu mendekati sifar dan kelembapan relatif 80-90%. Varieti rumah hijau dan beberapa yang lain tidak menyukai keadaan seperti itu. Bagi mereka, persekitaran yang optimum adalah beg plastik nipis dan suhu 15-20 ° C. Mereka boleh berbaring di dalamnya dari dua minggu hingga sebulan..

Buah-buahan panjang dari rumah hijau boleh diturunkan dengan ekor ke dalam bekas air, cecair mesti ditukar setiap hari. Ini akan mengekalkan sayur-sayuran dalam jangka masa yang lama..

Masukkan sayur-sayuran ke dalam pinggan bukan logam dengan cuka agar tidak menyentuh cecair (contohnya, di rak dawai) dan tutup rapat.

Basuh buah-buahan sehingga bersih, keringkan, salutkan dengan putih telur (filem yang dihasilkan membolehkan sayur bernafas) dan letakkan di tempat gelap yang sejuk.

Bahaya timun pada badan dan kontraindikasi

Untuk penyakit buah pinggang, penyakit hati, gastritis dan ulser gastrik, disyorkan untuk menahan diri dari timun segar.

Acar akan menyebabkan kemudaratan tambahan pada tubuh sekiranya terdapat patologi hati, tekanan darah tinggi, gangguan keseimbangan garam-air, radang ginjal, penyakit sistem endokrin.

Timun awal sering mengandungi nitrat berbahaya, yang digunakan untuk mempercepat pematangan sayur-sayuran. Oleh itu, anda boleh makan sayur secara aktif hanya pada musim yang tinggi..

Kesimpulannya

Mengetahui apa kebaikan dan keburukan timun, seseorang akan dapat memakan sayur ini sehingga membawa manfaat maksimum dan tidak menyebabkan kerosakan.