Mengapa rum berguna

Minuman beralkohol wangi seperti rum adalah kebiasaan bukan hanya untuk diminum sebagai alkohol yang kuat, tetapi juga sering digunakan dalam penyediaan koktel, dan juga sebagai bahan tambahan aromatik dalam kopi, gula-gula atau kek. Selain itu, rum juga ditambahkan ke perapan daging (khas untuk hidangan Caribbean), dan juga digunakan untuk mengawetkan buah dan buah. Kandungan kalori rum ialah 220 kcal per seratus gram.

Antara lain, banyak koki pastri menggunakan khasiat aromatik khas rum semasa menyediakan bebola rum, babas atau kek, dan juga merendam buah-buahan di dalam minuman ini untuk penggunaan selanjutnya dalam kek. Rum juga sesuai untuk menyalurkan makanan, iaitu menaburkan sedikit alkohol pada pinggan yang hampir selesai, dan kemudian membakarnya untuk menguap alkohol. Hasilnya, ciptaan kuliner mempunyai aroma minuman mulia ini yang tidak dapat ditandingi dan agak halus..

Bercakap tentang rum, seseorang tidak boleh menyebut banyak koktail yang dibuat berdasarkan minuman yang agak kuat ini. Sebagai tambahan kepada rum pukulan, koktail Daiquiri dan Cuba Libre mempunyai sejarah penampilan dan populariti mereka sendiri bukan sahaja di Caribbean, tetapi di seluruh dunia. Kemudian datang resipi untuk koktel Zombie, Mai Tai, Mojito dan Pigna Colada. Selain itu, minuman keras Tia Maria dihasilkan di Jamaica, yang tentunya berdasarkan rum dan kopi khas.

Jenis rum

Terdapat beberapa jenis rum, tetapi semuanya berbeza dalam kekuatan, warna, aromatisasi dan penuaan. Di samping itu, kualiti minuman ini secara langsung bergantung pada tempat pengeluaran, iaitu, penduduk setempat di wilayah ini, yang dibezakan oleh adanya tradisi dalam teknologi pembuatan rum..

Jadi, rum emas atau ambar mempunyai ketumpatan sederhana dan berumur dalam tong kayu oak, berkat ia memperoleh warna yang sesuai. Rasa minuman seperti itu jelas mengandungi nuansa rempah dan karamel..

Rum putih, ringan atau perak dicirikan oleh rasa manis yang kuat. Minuman beralkohol yang jelas ini dianggap sebagai tempat yang sangat baik untuk menyediakan banyak koktel..

Rum hitam atau gelap berusia dalam tong kayu bakar, jadi rasanya sangat kuat, dengan nota molase, rempah dan karamel. Jenis rum inilah yang paling sering digunakan dalam penyediaan banyak produk gula-gula..

Rum premium, yang termasuk dalam varieti matang (sekurang-kurangnya lima tahun), dicirikan oleh rasa dan aroma yang lembut dan kaya. Minuman seperti itu dimakan dalam bentuknya yang murni, serta beberapa jenis alkohol yang disempurnakan, yang termasuk cognac dan wiski..

Di samping itu, terdapat juga rum yang kuat, kandungan alkoholnya sekurang-kurangnya 40 peratus, dan kadang-kadang lebih daripada 75. Dan rum elixir, yang baik untuk koktel kerana rasanya yang manis manis, sebaliknya, kurang kuat - hanya 30 peratus alkohol.

Komposisi rum

Rum mengandungi molase dan gula tebu, dari mana mash khas dibuat. Kemudian disuling beberapa kali, memperkaya prosesnya dengan pelbagai rasa - pudina, kayu manis dan ramuan. Namun, seperti dalam pengeluaran minuman elit, proses membuat rum tidak bertolak ansur. Selepas penyulingan terakhir, cecair jernih belum dianggap minuman lengkap..

Dan walaupun sudah bertahun-tahun di dalam tong kayu oak, ternyata bukan rum, tetapi alkohol rum sebenar, yang diadun, dicampur dengan air, sirap gula dan clare. Barulah produk akhir dapat dianggap sebagai minuman lanun terkenal dengan kekuatan sekurang-kurangnya 40 darjah..

Kelebihan rum

Sukar untuk membicarakan faedah rum, memandangkan ia adalah minuman beralkohol yang kuat, tetapi ia masih mempunyai beberapa khasiat yang berguna. Khususnya, pada zaman perompak yang sama, ia sering ditambahkan ke dalam air minuman, tetapi tidak sama sekali untuk meningkatkan semangat, tetapi untuk membasmi kuman cair, yang secara signifikan memperpanjang jangka hayatnya.

Mengapa rum berguna

Rum (eng. Rum) adalah minuman beralkohol yang dihasilkan oleh penapaian dan penyulingan molase tebu dan sirap yang terbentuk dari pembuatan gula tebu. Di pintu keluar, minuman itu berwarna transparan, dan setelah penuaan dalam tong kayu, ia memperoleh warna kuning. Kekuatan minuman, bergantung pada ragamnya, boleh berbeza antara 40 hingga 75 vol..

Minuman serupa dibuat pertama kali di China kuno dan India sejak 1000 tahun yang lalu..

Rum moden dengan kaedah penapaian mula dihasilkan pada abad ke-17. di Caribbean, di mana terdapat ladang tebu besar. Rum pertama tidak berkualiti dan disediakan terutamanya oleh hamba untuk kegunaan peribadi. Minuman tersebut memperoleh pengembangan dan peningkatan teknologi dengan pembukaan kilang penyulingan pertama pada tahun 1664 di wilayah jajahan Sepanyol di Amerika. Minuman itu menjadi sangat popular sehingga selama beberapa waktu ia digunakan untuk penyelesaian bersama sebagai mata wang. Di Eropah, dia setaraf dengan emas. Walaupun selepas kemerdekaan Amerika, rum tidak melepaskan kedudukannya.

Ia juga terkenal dengan perompak yang melihatnya sebagai sumber pendapatan tetap. Rum juga hadir dalam diet para pelaut Angkatan Laut Inggeris, namun, kerana kekuatan dan kesan alkoholnya yang kuat pada tubuh, pada tahun 1740, Laksamana Edward Vernon mengeluarkan perintah untuk mengeluarkan rum yang hanya dicairkan dengan air. Campuran ini kemudiannya disebut grog. Rum telah lama dianggap minuman orang miskin. Untuk memperluas khalayak untuk penggunaan rum, pemerintah Sepanyol mengumumkan penghargaan untuk peningkatan minuman dan proses pengeluarannya. Hasil eksperimen tersebut adalah munculnya rum ringan, yang pertama kali dibuat oleh Don Facundo pada tahun 1843..

Kerana sejarah minuman yang rumit, pada masa ini tidak ada sistem klasifikasi seragam untuk rum. Setiap negara pengeluar mempunyai standard tersendiri untuk kekuatan minuman, penuaan dan masa pengadunan. Terdapat beberapa kumpulan varieti rum yang disatukan:

  • rum ringan, putih atau perak - minuman manis dengan ciri rasa ringan, yang digunakan terutamanya untuk membuat koktel;
  • rum emas atau ambar - minuman yang berusia dalam tong kayu oak dengan penambahan bahan aromatik (karamel, rempah);
  • rum gelap atau hitam - berumur dalam tong kayu bakar yang hangus dengan nota aroma rempah, molase dan karamel. Minuman jenis inilah yang paling sering digunakan dalam masakan;
  • rum berperisa dengan buah oren, mangga, kelapa atau lemon. Digunakan dalam penyediaan koktel tropika;
  • rum kuat - mempunyai kekuatan sekitar 75 jilid, dan kadang-kadang lebih tinggi;
  • rum premium adalah minuman berusia lebih dari 5 tahun. Biasa menggunakan minuman seperti itu dalam bentuknya yang suci;
  • Rum elixir - minuman yang mempunyai rasa lebih manis, tetapi kekuatannya lebih rendah (kira-kira 30 jilid) daripada rum biasa. Mereka meminumnya secara eksklusif dalam bentuk tulen.

Berbanding dengan minuman lain, rum tidak mempunyai teknologi penyediaan yang seragam. Tradisi dan kaedah pengeluarannya bergantung sepenuhnya pada lokasi wilayah pengeluar. Tetapi empat peringkat sangat diperlukan tanpa mengira medan:

  1. 1 Penapaian molase. Ragi dan air ditambahkan ke bahan utama. Bergantung pada rum mana yang akan dibuat pada akhir, tambahkan yis cepat (rum ringan) atau perlahan (kuat dan gelap).
  2. 2 Penyulingan. Wort fermentasi disuling dalam pegun tembaga atau dengan penyulingan menegak.
  3. 3 Petikan. Beberapa negara mematuhi standard penuaan sekurang-kurangnya satu tahun. Untuk ini, tong kayu kitar semula (selepas bourbon), tong kayu bakar segar dan tong keluli tahan karat digunakan. Oleh kerana iklim tropika yang hangat di negara-negara pengeluar, rum masak lebih cepat daripada, misalnya, di negara-negara Eropah.
  4. 4 Pengadunan. Untuk membentuk rasa yang sesuai, rum penuaan yang berlainan dicampur dalam bahagian tertentu dengan penambahan karamel dan rempah.

Rum gelap paling kerap digunakan rapi sebagai digestif. Versi klasik makanan ringan untuk minuman adalah kepingan oren, ditaburkan dengan kayu manis. Selain itu, rum juga sesuai dengan ceri, nanas, tembikai, betik, coklat dan kopi. Varieti emas dan putih digunakan terutamanya untuk membuat pukulan dan koktel: Daiquiri, Cuba Libre, Mai Tai, Mahito, PinaColada.

Kelebihan rum

Rum mempunyai sejumlah sifat bermanfaat. Ia digunakan untuk penyediaan kompres, tincture dan bilas..

Dengan sciatica dan pemburukan rematik, anda boleh menggunakan kompres dari rum pemanasan. Untuk melakukan ini, lembapkan sedikit kain kasa dengan rum dan sapukan ke tempat yang sakit. Untuk mewujudkan kesan pemanasan, kain kasa hendaklah ditutup dengan polietilena dan kain hangat.

Untuk rawatan penyakit saluran pernafasan atas (batuk rejan, bronkitis, tonsilitis), anda boleh menyediakan beberapa campuran penyembuhan berdasarkan rum. Anda perlu mencampurkan bawang putih hancur (4-5 ulas), bawang cincang halus (1 bawang) dan susu (1 cawan). Rebus campuran yang dihasilkan dan tambahkan madu (1 sdt.), Rum (1 sudu besar L.) ke dalamnya. Anda perlu minum ubat selama 1 sudu kecil. Untuk sakit tekak dan batuk, ada baiknya menggunakan rum (100 g), dicampur dengan jus satu lemon yang baru diperah. Masukkan madu (2 sdt) di sana dan kacau hingga sebati. Berkumur dengan larutan yang dihasilkan dan ambil 1 sudu besar secara lisan. l.

Untuk luka, abses dan bisul kulit, anda boleh menggunakan rebusan calendula (40 g perbungaan per 300 g air mendidih) dengan rum (1 sudu besar. L) untuk mencuci kulit yang terkena. Untuk melegakan keradangan dan sembuh, anda perlu memotong bawang putih (2-3 ulas), bawang kecil (1 pc.) Dan daun aloe. Masukkan 2 sudu besar ke dalam campuran. l. rum dan sapukan sebagai pembalut. Anda perlu menukar campuran pada luka setiap 20-30 minit pada siang hari..

Rum juga boleh digunakan untuk membuat rawatan di rumah untuk wajah, badan dan rambut. Untuk melindungi kulit anda dari faktor luaran, anda harus menggunakan topeng khas sebelum keluar. Ia mengandungi protein, rum (1 sudu besar. L.), timun, tomato dan madu (1 sdt. L.). Sapukan topeng secara merata pada kulit selama 15 minit, kemudian bilas dengan air suam. Untuk menguatkan rambut dan merangsang pertumbuhannya, perlu mencampurkan minyak burdock dan rum (1: 1) dan sapukan pada akar rambut dengan gerakan mengurut, kemudian sebarkan sepanjang baki. Anda perlu menyimpan topeng selama satu jam, kemudian bersihkan dengan syampu setiap hari.

Rum digunakan dalam penyediaan pencuci mulut, kek, perap untuk buah-buahan dan daging, untuk pengetinan dan pembakaran.

Bahaya dan kontraindikasi pada rum

Kerana rum tergolong dalam minuman beralkohol yang kuat, maka tidak boleh diminum semasa hamil, menyusui, mengambil pelbagai ubat yang tidak sesuai dengan alkohol, sebelum memandu kenderaan dan mesin teknologi, serta anak-anak di bawah 18 tahun.

Mengapa rum berguna

Rum adalah minuman yang dibuat dengan memerah jus tebu dan molase dan merupakan sebahagian daripada budaya di Caribbean. Minuman ini dihasilkan di seluruh dunia. Umur dan ragamnya ditentukan oleh warna. Alkohol jenis ini digunakan untuk membuat pemanasan grog, koktel, pukulan, ditambahkan pada pencuci mulut, ais krim, krim kek, dan juga teh. Tetapi kepunyaan minuman beralkohol elit bukan satu-satunya kelebihan rum..

Apa itu rum

Hari ini, rum terutama menimbulkan pergaulan dengan Cuba, walaupun sebenarnya yang pertama dengan minuman ini bukanlah penduduk di pulau Liberty. Dan produk ini tidak selalu tergolong dalam jenis alkohol elit. Pada mulanya minuman itu murah untuk orang miskin, pelaut, dan lanun. Hari ini, sebotol beberapa jenis rum akan berharga beberapa ribu dolar..

  • Apa itu rum
  • Klasifikasi Roma
  • Manfaat manusia
  • Nota PENTING
  • Rum sebagai kosmetik
  • Kontraindikasi
  • Apa yang hendak dimasak dengan rum

Perbezaan utama antara rum dan minuman keras lain terletak pada kilang dari mana minuman itu dibuat. Dan untuk penghasilan alkohol Caribbean ini, mereka menggunakan jus tebu atau produk sampingan dari proses penyulingan gula - molase. Ringkasnya, rum adalah hasil penyulingan tebu yang ditapai.

Ia dipercayai minuman beralkohol fermentasi pertama dalam sejarah manusia. Rum tradisional pertama dipercayai dibuat di India pada abad ke-16. Satu abad kemudian ia muncul di Caribbean, Amerika Selatan, Amerika Syarikat, di mana minuman yang memabukkan menjadi sangat popular. Ia muncul di Eropah pada akhir abad ke-17 - pada awal abad ke-18, tetapi di sini ia hanya disukai di kalangan lapisan masyarakat yang lebih rendah. Menjelang akhir abad ke-18, minuman ini memikat England, Perancis, Itali dan mencapai kemuncaknya. Pada masa ini, di beberapa negara, rum dinilai setara dengan emas. Dan sudah pada abad ke-19, dia mula dikaitkan dengan pelaut dan lanun Inggeris. Pada abad kedua puluh, minuman itu tidak lagi digunakan secara eksklusif dalam bentuk murni, dan bertindak sebagai ramuan untuk pelbagai koktel dan hidangan.

Hari ini, pengeluar rum terbesar adalah Caribbean, Amerika Latin, serta India dan Australia. Sangat menarik bahawa pada suatu masa rum juga dibuat di Soviet Union, dan tebu ditanam untuknya di Asia Tengah. Mereka mengatakan bahawa minuman Soviet tidak lebih buruk daripada orang Jamaica atau Cuba, dan banyak negara dengan rela hati membeli produk tersebut di USSR.

Klasifikasi Roma

Klasifikasi utama yang digunakan untuk minuman adalah berdasarkan prinsip pengeluaran. Berdasarkan ciri-ciri ini, mereka membezakan:

  • rhum Agricultole (pertanian) - diperbuat daripada jus tebu tulen. Ini adalah kaedah pembuatan minuman yang sangat mahal, oleh itu ia dibuat secara eksklusif semasa penuaian tebu. Tradisi pembuatan menggunakan teknologi ini telah dilestarikan di Haiti;
  • rhum industri (industri) - diperbuat daripada molasse tebu, hampir 90% keseluruhan minuman dilahirkan menggunakan teknologi ini;
  • tafia - dibuat di beberapa negara dunia ketiga dari molase sampah kitar semula untuk memenuhi keperluan mereka sendiri, ini adalah rum berkualiti rendah, tidak dieksport.

Ciri lain yang menjadi kebiasaan untuk mengklasifikasikan minuman adalah warnanya. Ketepuan nada dan warna inilah yang membincangkan usia dan daya tahan. Jadi, mereka membezakan:

  • gelap, atau hitam;
  • emas, atau ambar;
  • cahaya, atau putih.

Cahaya mempunyai rasa dan bau yang lemah. Rum jenis ini digunakan untuk membuat koktel. Nama lain untuk minuman itu adalah orang Kuba.

Amber mempunyai kepadatan sederhana dan aroma karamel, berumur dalam tong kayu oak. Ini adalah minuman Barbadian, Puerto Rico dan Mexico.

Rum gelap adalah minuman dengan rasa dan rempah karamel yang kuat, berusia dalam tong hangus. Digunakan untuk membuat koktel dan pastri. Jenis ini merangkumi produk dari Jamaica dan Martinique.

Menurut petunjuk kekuatan, terdapat:

  • rum elixir - tidak lebih kuat daripada 30-34 darjah, manis dengan rasa yang kaya, biasanya dimakan dalam bentuk tulen;
  • berumur - dibuat dengan penuaan dalam tong selama 5 tahun atau lebih, dimakan dalam bentuk tulen, seperti wiski;
  • kuat - mengandungi 40 hingga 75% alkohol.

Untuk memberi minuman itu kekuatan yang istimewa, ia disimpan untuk jangka masa yang lebih lama. Dalam kes ini, ia memperoleh kekuatan lebih dari 75%, aroma dan rasa yang ketara. Produk dari pelbagai ini dimakan dalam bentuk tulen dengan penambahan ais..

Di luar semua klasifikasi adalah rum berperisa yang mengandungi bahan tambahan buah (lemon, oren, mangga, kelapa).

Manfaat manusia

Terdapat kira-kira 230 kalori dalam 100 g produk. Ia tidak mengandungi karbohidrat dan lemak, dan nilai tenaganya ditentukan oleh kandungan alkohol.

Rum mempunyai banyak faedah kesihatan. Ini digunakan untuk mengobati sciatica, rematik, dan gout. Rum wrap mempunyai sifat anti-radang. Ia berguna untuk rawatan selesema, penyakit pernafasan. Dan doktor Tentera Laut Diraja Britain adalah antara yang pertama yang bercakap mengenai sifat penyembuhan rum. Mereka mengesyorkan minuman itu kepada pelaut untuk hampir semua penyakit..

Untuk umur panjang

Pengambilan rum yang sederhana dipanggil salah satu faktor umur panjang. Para penyelidik telah mengira bahawa produk ini mampu memanjangkan usia rata-rata 2-5 tahun.

Untuk hati

Pengambilan yang sederhana dapat membantu mencegah penyakit arteri periferal. Khususnya, minuman itu berguna sebagai agen profilaksis terhadap oklusi vaskular. Khasiat lain yang bermanfaat adalah keupayaan untuk menurunkan tekanan darah dan mencegah penyakit jantung koronari..

Untuk bertenang

Kira-kira 30 ml minuman akan menghilangkan tekanan dan menghilangkan kegelisahan yang tidak perlu. Juga berguna dalam jumlah kecil untuk meningkatkan tidur dan melawan insomnia.

Melawan barah

Minum minuman beralkohol yang terbuat dari jus tebu mengurangkan risiko keganasan. Sementara itu, seperti yang diingatkan oleh para saintis: penting untuk mematuhi norma penggunaan minuman dan tidak melebihi norma yang dibenarkan. Para saintis telah memerhatikan wanita berusia lebih dari 60 tahun selama beberapa tahun. Peminum rum sederhana adalah 66% cenderung menghidap barah buah pinggang berbanding wanita bukan alkohol. Bagi lelaki, angka ini adalah 38%. Produk ini juga diperhatikan dapat mengurangkan risiko barah tiroid.

Menentang sakit sendi

Penyelidik mengatakan rum bermanfaat untuk mencegah sakit sendi dari artritis. Produk tebu ini juga dianggap dapat membantu mencegah osteoporosis dengan meningkatkan kepadatan tulang..

Melawan penyakit kudis

Kemampuan minuman ini ditemui oleh tentera Inggeris. Semasa perang, pasukan tentera diberi sedikit rum sebagai ubat untuk melawan penyakit kudis. Amalan telah menunjukkan bahawa kaedah ini berkesan..

Melawan selsema

Oleh kerana sifat antimikroba alkohol yang digunakan untuk membuat rum, minuman ini berguna untuk merawat selesema dan tanda-tanda selesema pertama. Kesan rum yang menenangkan dan menghangatkan melegakan demam.

Penyakit Alzheimer

Baik untuk otak dalam jumlah yang mencukupi. Kesimpulan ini dibuat oleh para saintis yang mengkaji hubungan antara penggunaan alkohol jenis ini dan risiko penyakit Alzheimer. Orang yang minum rum dari semasa ke semasa kurang terdedah kepada penyakit ini, serta demensia pikun..

Nota PENTING

Rum adalah minuman beralkohol dan, seperti minuman keras lain, penting untuk minum dengan bertanggungjawab. Ia tidak boleh digunakan secara berlebihan agar potensi keuntungan berubah menjadi risiko kesihatan. Dianjurkan untuk minum dalam jumlah tidak melebihi 40 ml sehari.

Rum sebagai kosmetik

Minuman ini juga berguna untuk merawat dermatitis, mempercepat penyembuhan luka, bisul dan luka bakar. Untuk tujuan seperti itu, campuran rebusan calendula digunakan, yang ditambahkan 1 sudu rum. Selain itu, ia baik sebagai bahan masker dan penyegar pembersih untuk wajah, produk rambut (menjadikannya kuat, lembut, merangsang pertumbuhan yang sihat).

Resipi yang paling berkesan untuk keguguran rambut termasuk rum dan bawang (pilihan epal). Untuk menyediakan produk, tuangkan bawang atau epal dengan rum dan biarkan selama 24 jam. Kemudian gosokkan tingtur ini ke akar rambut. Resipi lain untuk rambut melibatkan penyediaan warna yang serupa dari irisan epal dan rum (perkadaran: segelas minuman hingga segelas buah cincang). Benar, ubat ini memerlukan sekurang-kurangnya 5 hari untuk bersikeras. Cecair selesai disapukan pada rambut, dibalut dengan bungkus plastik, ditebat dan dibiarkan selama satu jam.

Kontraindikasi

Rum adalah minuman beralkohol yang kuat yang dikontraindikasikan semasa kehamilan dan menyusui. Penggunaan yang tidak diingini untuk penghidap penyakit mental. Juga dilarang untuk kanak-kanak, orang yang memandu kenderaan, dan orang yang mempunyai alergi alkohol. Tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai penyakit saluran gastrousus yang teruk, gangguan buah pinggang atau hati.

Apa yang hendak dimasak dengan rum

Minuman pemanasan

Terdapat banyak cara untuk memerangi tanda pertama selesema. Salah satunya ialah minuman yang mengandungi rum. Menurut resipi lama, anda memerlukan:

  • Teh hitam;
  • kayu manis (setengah sudu teh);
  • oren (2 keping);
  • cengkih (15 ulas);
  • madu (secukup rasa);
  • rum (2 sudu besar).

Dada oren, cengkih dan kayu manis dituangkan dengan 3 gelas air. Didihkan dan didihkan selama beberapa minit. Bancuh 3 sudu teh hitam secara berasingan (biarkan selama kira-kira 4 minit). Kemudian campurkan semuanya, tuangkan ke dalam cawan, masukkan rum dan madu. Minuman yang sama boleh dibuat dari teh hijau dengan penambahan halia..

Dibuat secara tradisional dari rum hangat dan air panas, di mana buah sitrus dan gula ditambah. Rum gelap digunakan untuk grog, dan kayu manis dan cengkih digunakan sebagai rempah tambahan, yang sesuai dengan jenis alkohol ini. Cara membuat minuman lanun legenda ini sangat mudah. Anda perlu mendidih air dengan gula dan rempah, kemudian tambahkan rum dan jus sitrus.

Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan bukanlah idea yang baik. Tetapi di sisi lain, jelas bahawa dos alkohol sederhana boleh memberi manfaat kepada tubuh. Salah satu minuman ini adalah rum, yang khasiat perubatannya telah diketahui sejak abad ke-17..

Mengapa rum berguna

Rum adalah minuman beralkohol yang kuat yang dihasilkan oleh penyulingan tebu dan penapaian.

Sejarah dan ciri penciptaan

Rum dibuat dengan menyuling molase dan sirap tebu dan kemudian ditanam dalam tong kayu oak. Penghasilan rum utama dilakukan di Australia, India, Amerika Selatan, Amerika Syarikat dan Caribbean.

Terdapat banyak jenis minuman beralkohol ini. Dalam memasak, rum ringan biasanya digunakan, yang ditambahkan ke koktel dan pencuci mulut..

Rum adalah minuman tradisional dan warisan budaya masyarakat Hindia Barat. Minuman ini menjadi alat perbudakan oleh Inggeris Inggeris.

Sejarah rum bermula di India kuno, ketika minuman brahm diciptakan, yang merupakan anggur gula. Resipi tradisional untuk rum dicipta pada abad ke-16.

Molasses ditemui di ladang tebu dan menjadi bahan penapaian utama rum..

Selepas penciptaan resipi tradisional di Caribbean, minuman ini mula menyebar ke seluruh Amerika Selatan. Pada abad ke-17, rum mula dihasilkan secara aktif di Amerika Syarikat, dan ia mendapat populariti yang tinggi. Menurut statistik, setiap orang di jajahan Amerika menggunakan 10-12 liter rum setahun..

Di Eropah, rum mula dibuat pada akhir abad ke-17 dan awal abad ke-18, tetapi ia hanya mendapat populariti di kalangan penduduk yang rendah. Pada akhir abad ke-18, minuman ini menjadi lazim di England, Perancis dan Itali..

Rum memperoleh kepentingan khusus untuk pelayar dan pelayaran. Pada abad ke-19, minuman ini dikaitkan dengan lanun dan perjalanan laut, British United Kingdom dan British Navy..

Pada abad ke-20, rum menyebar ke seluruh dunia dan mulai digunakan bukan hanya sebagai minuman beralkohol untuk meja perayaan, tetapi juga sebagai ramuan untuk pelbagai hidangan dan pastri..

Rum varieti

Terdapat tiga jenis rum utama - gelap, emas dan terang. Varieti ini berbeza dari segi asal dan kaedah penyediaannya..

Rum ringan mempunyai rasa samar dan aroma halus dan terutama digunakan dalam koktel. Amber rum mempunyai ketumpatan sederhana dan rasa karamel, ia berusia dalam tong kayu oak.

Varieti gelap berusia dalam tong hangus dan mempunyai rasa karamel yang kuat dengan rasa rempah dan molase. Pelbagai ini digunakan untuk memasak dan pelbagai koktel..

Untuk memberi rum kekuatan yang istimewa, ia sudah lama digunakan dan minuman premium dengan kekuatan lebih dari 75% dibuat. Minuman ini mempunyai rasa yang kuat dan aroma yang kuat, ia diminum dalam bentuk murni dengan penambahan sedikit ais..

Kandungan kalori rum

Kandungan kalori rum termasuk dalam kategori menengah, tetapi minuman ini tidak digalakkan dimasukkan ke dalam menu makanan..

Kandungan kalori rum ialah 220 kcal.

Sifat rum yang berguna

Rum mempunyai banyak faedah kesihatan. Minuman ini digunakan untuk kompres dalam rawatan sciatica, rematik dan gout. Rum compresses mempunyai kesan pemanasan, anti-edematous dan anti-radang.

Untuk rawatan penyakit sistem pernafasan, digunakan campuran rum, yang mana bawang tumbuk dan susu ditambahkan, direbus dan dituangkan dalam sedikit madu. Untuk selesema, sakit tekak dan bronkitis, gunakan sebilangan kecil rum dengan jus lemon dan madu.

Untuk rawatan luka, bisul dan luka bakar, rebusan calendula digunakan dengan penambahan 1 sudu rum, dengan kulit yang meradang dicuci.

Rum berguna sebagai bahan kosmetik dan topeng khas dibuat daripadanya dengan penambahan madu, timun dan tomato. Topeng mempunyai kesan penyegaran dan pembersihan.

Minuman ini menguatkan rambut, menjadikannya halus dan kelihatan sihat, dan merangsang pertumbuhan rambut. Sebilangan kecil rum ditambahkan pada tonik dan losyen untuk mencuci.

Kerana rasanya yang enak, minuman ini sering digunakan untuk tujuan masakan. Ia ditambahkan ke perapan, pencuci mulut dan makanan panggang, dan juga digunakan dalam pengetinan sayur-sayuran dan buah-buahan..

Kontraindikasi

Rum adalah minuman beralkohol yang kuat yang dikontraindikasikan semasa kehamilan dan penyusuan, serta ketika mengambil ubat dan merawat penyakit mental.

Minuman ini tidak boleh diminum oleh kanak-kanak di bawah umur 18 tahun dan orang yang memandu kenderaan dan mempunyai reaksi alergi terhadap alkohol..

Rum tidak digalakkan untuk orang dengan penyakit teruk sistem pencernaan, kegagalan buah pinggang dan hati..

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter.

Setiap orang tidak hanya mempunyai cap jari yang unik, tetapi juga lidah.

Empat keping coklat gelap mengandungi kira-kira dua ratus kalori. Oleh itu, jika anda tidak mahu menjadi lebih baik, lebih baik tidak makan lebih dari dua keping sehari..

Ginjal kita dapat membersihkan tiga liter darah dalam satu minit.

Orang yang mengambil antidepresan, dalam kebanyakan kes, akan tertekan lagi. Sekiranya seseorang mengatasi kemurungan sendiri, dia mempunyai peluang untuk melupakan keadaan ini selamanya..

Penyakit yang paling jarang berlaku adalah penyakit Kuru. Hanya wakil suku Fur di New Guinea yang sakit dengannya. Pesakit mati kerana ketawa. Adalah dipercayai bahawa memakan otak manusia adalah penyebab penyakit ini..

Semasa operasi, otak kita menghabiskan sejumlah tenaga yang sama dengan bola lampu 10-watt. Oleh itu, gambar bola lampu di atas kepala anda pada saat pemikiran menarik tidak jauh dari kebenaran..

Lebih daripada $ 500 juta setahun dibelanjakan untuk ubat alergi di Amerika Syarikat sahaja. Anda masih yakin bahawa kaedah untuk akhirnya mengalahkan alahan akan dijumpai.?

Penduduk Australia berusia 74 tahun James Harrison telah menderma darah kira-kira 1000 kali. Dia mempunyai kumpulan darah yang jarang yang antibodi membantu bayi baru lahir dengan anemia teruk untuk bertahan hidup. Oleh itu, orang Australia menyelamatkan kira-kira dua juta kanak-kanak..

Selain manusia, hanya satu makhluk hidup di planet Bumi yang menderita prostatitis - anjing. Ini benar-benar rakan kita yang paling setia.

Sebilangan besar wanita dapat memperoleh lebih banyak kesenangan dari perenungan tubuh mereka yang cantik di cermin daripada seks. Jadi, wanita, berusaha untuk harmoni.

Ubat batuk "Terpinkod" adalah salah satu yang paling laris, sama sekali tidak kerana sifat perubatannya.

Doktor gigi baru-baru ini muncul. Kembali pada abad ke-19, mencabut gigi yang buruk adalah sebahagian daripada tugas pendandan rambut biasa..

Sepanjang hayat, rata-rata orang mengembangkan sebanyak dua kolam air liur..

Berjuta-juta bakteria dilahirkan, hidup dan mati di usus kita. Mereka hanya dapat dilihat pada pembesaran tinggi, tetapi jika mereka berkumpul, mereka akan sesuai dengan cawan kopi biasa..

Orang yang berpendidikan kurang terdedah kepada penyakit otak. Aktiviti intelektual menyumbang kepada pembentukan tisu tambahan yang mengimbangi orang yang berpenyakit.

Wanita berusia antara empat puluh dan enam puluh tahun sering mengalami ketidakselesaan tertentu yang disebabkan oleh menopaus atau menopaus. Artikel tersebut mengulas pr.

Komuniti ›Menarik untuk diketahui. ›Blog› 50 fakta bahawa alkohol tidak hanya berbahaya, tetapi juga berguna

Kami semua suka bertemu rakan di bar. Atau mabuk dengan mereka di rumah. Tetapi setiap kali anda merasa bersalah: bagaimanapun, alkohol dianggap sangat berbahaya.

Tetapi anda tidak perlu lagi melakukan penyiksaan diri: alkohol - dalam jumlah yang betul, tentu saja, cukup baik untuk kesihatan anda. Ya memang benar! Berikut adalah fakta saintifik:

1. Mengatur tahap kolesterol. Meningkatkan tahap kolesterol HDL "baik", dengan itu mencegah arteri tersumbat. Dan meningkatkan fungsi jantung.

2. Menguatkan otak. Penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang minum bir secara sederhana cenderung untuk menghidap demensia dan Alzheimer.

3. Membantu kekal panas. Bir mengandungi barli, yang, ketika diminum, meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan kesesakan di saluran darah. Oleh itu, di waktu yang akan datang anda sangat sejuk di luar, minum bir suam.!

4. Mengandungi serat dan vitamin. Bir kaya dengan asid folik, niasin, asid pantotenik, riboflavin, vitamin B6 dan B12. Dua yang terakhir penting untuk kulit yang sihat..

5. Mencegah batu karang. Peminum bir biasa 40% cenderung menderita batu karang.

6. Menguatkan tulang. Sejumlah kajian menunjukkan bahawa dua 0.33 bir sehari dapat memperkuat kepadatan tulang. Tetapi berhati-hatilah: apa sahaja yang melampaui norma ini, kerangka anda hanya merosakkan!

7. Mempercepat penurunan berat badan. Segelas vodka hanya mengandungi 64 kalori. Masalah hanya timbul apabila orang mencampurkannya dengan jus manis atau soda. Kami mencadangkan anda minum vodka dengan air biasa atau soda. Anda boleh menambah daun lemon atau pudina ke dalamnya.

8. Mengatur tekanan darah. Dua gelas vodka sehari dapat menurunkan peluang anda terkena serangan jantung. Tetapi semua yang berada di atas norma ini, sebaliknya, meningkatkannya.

9. Melegakan tekanan. Alkohol adalah ubat penenang yang sangat baik: melambatkan aktiviti otak dan sistem saraf pusat, menjadikan anda santai. Untuk menghilangkan tekanan, vodka adalah ubat yang paling berkesan.

10. Mengurangkan suhu. Sekiranya seseorang dengan suhu tinggi membuat kompres vodka di dahi, lengan, kaki dan dada, ini akan membolehkannya menjatuhkannya.

11. Meningkatkan penghadaman. Menambah sebilangan kecil vodka ke makanan anda dapat membuat pencernaan anda menjadi luar biasa..

12. Menenangkan sakit gigi. Masukkan sedikit vodka ke dalam mulut anda dan tahan pada gigi yang diingini. Akan ada pembasmian kuman dan "pembekuan".

13. Menguatkan otak. Whisky penuh dengan asid ellagic, bahan kimia yang meningkatkan fungsi kognitif dan mencegah perkembangan penyakit Alzheimer. Namun, anda juga perlu memakannya secara sederhana, kerana jika tidak, kesannya akan menjadi sebaliknya..

14. Melindungi hati anda. Lebih daripada seratus kajian yang berbeza menunjukkan bahawa wiski adalah "penjaga" terbaik untuk kesihatan anda (berbanding dengan jenis alkohol lain). Dua gelas sehari - dan risiko terkena serangan jantung dikurangkan sebanyak 50%!

15. Menghalang perkembangan barah. Asid elagik adalah antioksidan kuat yang juga mencegah barah. Ia menghancurkan radikal bebas, yang menjadi sebab utama munculnya penyakit yang mengerikan ini..

16. Meningkatkan imuniti. Wiski membantu melawan selsema dan jangkitan.

17. Mencegah diabetes. Wiski mengurangkan peluang anda menghidap diabetes sebanyak 30-40%. Ini kerana ia meningkatkan keupayaan tubuh menguruskan glukosa..

18. Membantu menurunkan berat badan. Wiski tidak mempunyai karbohidrat dan sedikit kalori. Ia juga meningkatkan pencernaan dan menekan selera makan, melindungi anda dari makan berlebihan..

19. Mempunyai sifat penyembuhan. Ada satu sebab anda tidak tahu mengapa rum sangat berkaitan dengan pelaut. Tentera Laut Inggeris memutuskan untuk memberi setiap pelayarnya setiap hari rum. Ia melindungi mereka dari penyakit kudis, penyakit yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C..

20. Meningkatkan jangka hayat. Pengambilan rum sederhana (1-2 hidangan sehari) memanjangkan umur 2-5 tahun.

21. Mencegah masalah otot. Rum membantu mengurangkan sakit otot dan mencegah osteoporosis. Ia juga menguatkan ketumpatan mineral tulang.

22. Merawat selsema. Rum mempunyai sifat anti-mikrob yang kuat. Melegakan selesema dengan sempurna!

23. Mengurangkan kadar gula dalam darah. Tequila terbuat dari agave, yang merangsang pengeluaran insulin dalam badan. Jadi mereka yang meminum minuman indah ini biasanya mempunyai kadar gula darah yang lebih rendah..

24. Mengatur tahap kolesterol. Kajian menunjukkan bahawa serat agave juga mengurangkan kadar kolesterol darah dan trigliserida. Tequila juga mengatur penyerapan lemak oleh dinding usus anda. Oleh itu, anda tidak akan merasa kembung selepas itu..

25. Mengandungi probiotik. Probiotik adalah bakteria "sihat" yang diperlukan oleh badan kita. Mereka mengawal banyak proses dalam badan kita - dari pencernaan hingga kekebalan tubuh..

26. Melindungi daripada tiga lagi penyakit ini, iaitu: osteoporosis, demensia dan diabetes.

27. Mengandungi sebilangan ramuan ubat. Ini adalah beri juniper (mereka membantu batuk, kesesakan, kegagalan buah pinggang dan masalah haid), dan banyak ramuan perubatan (ketumbar, bijak, akar angelica, rosemary, dll.)

28. Melindungi daripada malaria. Gabungan gin dan tonik diciptakan oleh British sebagai langkah pencegahan terhadap malaria. Dan ia benar-benar berfungsi. Apa yang berguna untuk diketahui sebelum bercuti ke negara-negara panas.

29. Melindungi daripada artritis. Juniper Berries Boleh Membantu Melawan Keradangan Yang Berkaitan dengan Artritis Kronik.

30. Melawan jangkitan. Melindungi daripada jangkitan bakteria dengan hanya membunuhnya.

31. Melindungi kulit yang sihat. Ini semua mengenai antioksidan.

32. Memperbaiki pencernaan. Herba dalam gin melepaskan enzim pencernaan dan asid perut. Kesannya, lebih mudah bagi anda untuk mencerna makanan..

33. Menggalakkan penurunan berat badan. Seperti vodka atau wiski, gin mengandungi jumlah kalori minimum. Dan mencegah kembung.

34. Menjaga awet muda. Resveratrol dalam anggur menyelamatkan kulit dari kedutan.

35. Mencegah barah. Beberapa kajian menunjukkan bahawa anggur mengurangkan risiko barah usus dan payudara.

36. Mengurangkan risiko menghidap kemurungan. Dua hingga tujuh gelas anggur seminggu sangat meningkatkan peluang anda untuk menjaga kesihatan mental..

37. Menjaga kesihatan jantung anda. Semua orang sudah mengetahui perkara ini, tetapi kami memutuskan untuk mengingatkan.

38. Melindungi ingatan anda. Penyelidikan menunjukkan bahawa minum satu gelas wain setiap hari meningkatkan ingatan anda dan mengurangkan risiko marasmus pikun anda.

39. Membantu anda hidup lebih lama. Satu kajian Finland mendapati bahawa orang yang minum arak mempunyai risiko kematian pramatang 34% lebih rendah.

Brandy atau cognac

40. Meningkatkan kesihatan jantung. Brandy adalah produk penyulingan anggur, jadi ia mempunyai semua manfaat kesihatan yang sama dengan anggur. Khususnya, minuman ini mengganggu pembentukan plak di dalam badan, menurunkan tekanan darah dan mencegah serangan jantung..

41. Melambatkan penuaan. Jenama mengandungi banyak tembaga, yang juga mempunyai kesan kuat pada badan. Logam ini melawan radikal bebas yang menyebabkan penuaan kulit dan otak.

42. Mengurangkan risiko barah. Mari kita ingat tentang asid ellagic! Ia penuh dengan brendi!

43. Menenangkan batuk dan selsema. Selama bertahun-tahun, cognac telah digunakan sebagai ubat untuk masalah pernafasan. Melegakan batuk, sakit tekak dan gejala selsema yang lain. Membunuh bakteria, menghilangkan lendir, menenangkan kawasan badan yang jengkel.

44. Meningkatkan imuniti. Sekali lagi, kita bercakap mengenai antioksidan yang membunuh berbahaya dan patogen..

45. Membolehkan anda menurunkan berat badan. Champagne Perancis sebenar biasanya mempunyai kalori yang jauh lebih sedikit daripada wain merah atau putih biasa. Anda sudah tahu mengenai khasiat minuman anggur lain yang berguna..

46. ​​Meningkatkan daya ingatan. Penyelidikan menunjukkan bahawa setelah orang minum sedikit sampanye, ingatan ruang dan jangka pendek mereka mula berfungsi dengan lebih baik. Menjadi lebih mudah bagi orang untuk melakukan tugas dan pengiraan yang kompleks.

47. Menggalakkan kesihatan jantung. Segelas sampanye sama baiknya dengan segelas wain merah..

48. Mengandungi sejumlah besar antioksidan. Segelas cider berisi kira-kira jumlah yang sama dengan segelas wain merah.

49. Alternatif yang sangat baik bagi mereka yang tidak boleh minum bir. Cider biasanya dibuat dari epal, bukan biji-bijiannya, dan oleh itu tidak mengandungi gluten (tidak seperti bir). Ini menjadikannya pilihan yang baik untuk orang dengan penyakit seliak atau kepekaan gluten..

Tetapi jangan terburu-buru terbawa arus
Pakar mengesyorkan agar wanita mengehadkan pengambilan alkohol kepada satu minuman sehari, dan lelaki hingga dua. Dan, tidak, anda tidak boleh "bertahan" sepanjang minggu dan kemudian "dengan tenang" ditendang pada hujung minggu. Cara yang ideal untuk mengambil alkohol adalah satu gelas atau satu atau dua gelas sekali sehari dengan makan malam.

Minuman Lanun dan Penjajah - Apa Yang Anda Tahu Mengenai Rum

Hari ini rum disukai dan dihargai di seluruh dunia. Tetapi ia tidak selalu berlaku. Tidak seperti minuman mulia yang dilahirkan di istana dan perkebunan mulia dan tersebar luas di masyarakat tinggi, dia pertama kali melihat cahaya di pondok budak, dan oleh itu sejak sekian lama dianggap alkohol bagi orang miskin.

Bagaimana pengeluar rum berjaya menyempurnakan minuman dan mengatasi stereotaip ini - baca artikelnya.

Hari ini rum tidak terasa seperti saudara yang miskin, bahkan dalam masyarakat minuman mulia seperti wiski, brendi atau wiski malt tunggal.

Apa itu rum?

Rum adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 40% atau lebih, dibuat dengan menyuling produk tebu yang ditapai. Bahan utama untuk penghasilannya adalah molase. Bahan pekat, melekit dan manis ini diperoleh dengan merebus jus tebu dan menguap gula darinya..

Pada penampilan dan konsistensi, molase serupa dengan madu soba gelap

Untuk membuat rum, air dan ragi ditambahkan ke molase dan dibiarkan diperam selama kira-kira 30 jam. Setelah penapaian dihentikan, wort yang dihasilkan disuling. Dulu, alat penyulingan sederhana digunakan untuk ini, sekarang - alat penyulingan dengan lajur.

Distilasi rum yang dihasilkan dengan kekuatan 75-95% disalurkan melalui penapis arang untuk menghilangkan kekotoran dan sisa minyak fusel, dan kemudian berumur dalam tong ek dari sherry atau brendi, dipecat dari dalam. Produk siap dicairkan ke kekuatan yang diinginkan dengan air yang paling murni, warna gelap dan emas diwarnai dengan karamel.

Tetapi rum mula dibuat menggunakan teknologi ini hanya pada pertengahan abad ke-19. Dan sebelum itu, mereka meminumnya tepat selepas penyulingan. Dalam bentuk inilah dia menulis dalam sejarah sebagai minuman lanun dan menimbulkan banyak mitos..

Mitos mitos

Inilah yang paling biasa.

Lanun selalu minum rum

Sebenarnya, mereka tidak peduli apa yang harus diminum - rum, wain, brendi atau bulan. Rum menjadi terkenal di kalangan filibusters hanya pada abad ke-17-18, ketika apa yang disebut "segitiga perbudakan" dibentuk. Hamba molasses, rum dan tebu berlayar di antara Caribbean, New England dan Afrika dan sering menjadi mangsa lanun.

Pada masa itulah minuman, yang mengangkat mood dengan sempurna dan tidak masam dalam perjalanan jauh, seperti wain atau bir, menjadi pendamping yang tidak dapat dipisahkan dari lelaki-lelaki yang kaya raya membajak lautan..

Dan menurut Peter Leeson, pengarang The Invisible Hook: The Hidden Economy of Pirates, mabuk dilarang di atas kapal lanun. Perompak meminum hampir semua alkohol di pelabuhan..

Fakta bahawa seorang perompak tidak dapat dibayangkan tanpa sebotol rum, adalah suatu kebaikan, bukan sejarah, tetapi sastera dan pawagam.

Rum adalah minuman manis

Rum terbuat dari gula, tetapi itu tidak bermaksud manis. Hingga biji gandum terakhir, ragi mengubah gula menjadi alkohol, dan hanya setelah penapaian berhenti. Berumur dalam tong kayu oak, minuman itu tidak mengandungi lebih banyak gula daripada wiski atau bourbon Scotch.

Sebab kelahiran mitos mengenai kemanisan rum bukanlah rasanya, tetapi aroma manis dan rasa romantis yang menyertai minuman - pokok kelapa, pulau tropika, mulattos yang indah... Apa yang bukan impian hidup yang manis?

Rum - alkohol untuk koktel

Rum secara tradisional adalah minuman yang kuat dan kasar dengan aroma yang berat, jadi ia sering dicampur dengan jus buah. Dalam bentuk yang dicairkan, rasanya lebih enak, kurang memabukkan dan lebih murah - hamba, pelaut dan pekerja lain sering ditawarkan versi ini.

Tetapi rum berkualiti tinggi yang disempurnakan baik bukan hanya dalam koktel, tetapi juga dalam bentuk murni. Sampel berumur terbaiknya dinilai tidak kurang daripada cognac.

Sebotol rum termah dari rumah rum Perancis Clement dijual dengan harga 100 ribu euro

Rum sebenar hanya boleh didapati di Caribbean

Dari sudut komersial, pulau-pulau di Caribbean memang boleh dianggap sebagai tempat kelahiran minuman, dari mana ia menyebar ke seluruh dunia. Tetapi rum bukan nama geografi, tetapi sejenis minuman. Oleh itu, dengan ramuan yang betul, ia boleh dibuat di mana-mana negara..

Mitos sering berdampingan dengan sejarah, saling berkaitan kebenaran dan fiksyen. Dalam kes rum, sukar untuk memisahkannya juga kerana pengeluar secara aktif menyokong idea-idea romantis mengenai minuman dan secara sederhana membisu mengenai "halaman gelap" dari masa lalu..

Rum Captain Morgan - contoh bagaimana mitos berfungsi untuk mempopularkan produk

Dari kotoran hingga Raja

Sejarah rum bermula dengan sejarah tebu. Rumput manis tumbuh dengan banyak di iklim tropika di India, China, Asia Tenggara, dan orang-orang belajar lebih awal untuk menguap gula dari situ. Tetapi ledakan sebenar produk ini bermula pada abad ke-15, ketika Portugis membawa tebu ke Kepulauan Canary, dan kemudian, bersama dengan Columbus, ia sampai ke Hindia Barat..

Batang tebu mengandungi tisu lembut dan berpori, sukrosa 15%

Setelah menangkap keadaan pasar, orang-orang Eropah yang licik mulai melakukan bisnis tidak hanya dalam produksi gula, tetapi juga dalam perdagangan budak, yang dibekalkan ke perkebunan gula dari Afrika Barat..

Pekerjaan di perkebunan itu sulit dan melelahkan, dan untuk membuat para hamba lebih rela bekerja, mereka diberi tafia sebagai insentif, minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari jus tebu yang diperam. Tidak lama kemudian mereka belajar membuatnya dari sisa pengeluaran gula - molase. Menurut beberapa sumber, molase pertama kali digunakan pada tahun 1637 di Barbados. Beginilah rum muncul - masih murah dan popular hanya di kalangan orang miskin. Tetapi anda sendiri dan banyak.

Hamba di ladang tebu

Percubaan pihak berkuasa Britain untuk melarang eksport molase dari Kepulauan Caribbean ke penjajah New England (Akta Molasses tahun 1733) menimbulkan kerusuhan penduduk, dan akhirnya kepada Revolusi Amerika. Jadi rum menjadi salah satu percikan api yang menyalakan pembakaran Perang Revolusi AS.

Secara beransur-ansur, Amerika mengawal pengeluaran rum, tetapi revolusi sebenar dalam teknologi pengeluarannya hanya berlaku pada separuh kedua abad ke-19. Ia dibuat oleh Don Facundo Bacardi, pencipta rum Bacardi yang terkenal. Dia adalah yang pertama menggunakan ragi, yang memberi rum aroma khas, belajar bagaimana membersihkan sulingan dan mulai menuainya dalam tong kayu oak Amerika.

Hasil daripada eksperimen jangka panjang, kekasaran dan semangat berat meninggalkan minuman, dan sebagai gantinya ia memperoleh rasa lembut, lembut, halus dan tiket untuk masyarakat tinggi..

Adakah terdapat standard rum?

Sukar untuk mengklasifikasikan rum kerana tidak ada standard yang seragam untuknya. Benteng, tempoh penuaan minimum tidak bergantung pada syarat yang ditetapkan, tetapi pada tradisi.

Terdapat beberapa standard kandungan alkohol:

  • British atau tentera laut - 57%;

Jumlah kekuatan ini sehingga tahun 1970 diberikan kepada pelaut Inggeris sebagai jatah. Menurut tradisi, peratusan alkohol tidak boleh lebih rendah, jika tidak, minuman tidak akan terbakar - sekali ini adalah satu-satunya cara untuk memeriksa sama ada bos kapal itu curang.

  • Amerika - 50%;
  • Kolombia - dari 50%;
  • Chile, Venezuela - hingga 40%.

Masa pendedahan minimum juga berbeza untuk semua orang:

  • di Cuba - 3 tahun untuk rum emas, 7 - untuk gelap;
  • di Venezuela - 2 tahun;
  • di Republik Dominika - 1 tahun;
  • di Mexico - 8 bulan.

Jenis rum

Bergantung pada warna dan nuansa yang berbeza, jenis rum berikut dibezakan.

  • Putih - rum tidak berumur dalam tong, jadi telus dan mempunyai sedikit aroma. Bahan sempurna untuk koktel.
  • Gelap - Diperolehi oleh penuaan dalam tong kayu oak Amerika yang hangus. Minuman itu mengambil warna tembaga dan tepu dengan aroma kayu.
  • Emas - tahan tidak lebih dari 2 tahun, mempunyai warna kuning keemasan.
  • Pedas - rum gelap atau keemasan, juga berperisa dengan bahan semula jadi. Yang biasa digunakan adalah rempah, vanila, madu, kayu manis, pala, buah-buahan tropika.
  • Agricole adalah minuman yang dibuat dari jus tebu. Diagihkan di bekas harta benda Perancis di Caribbean.
  • Cashasa - minuman jus tebu segar versi Brazil.
  • Kuat - rum dengan kandungan alkohol 50 hingga 70%.
  • Rum premium - berumur lebih dari 5 tahun, dengan rasa yang kompleks dan kaya.

Rum koktel

Anehnya, bukan dia sendiri yang membawa kemasyhuran dunia menjadi rum, tetapi koktail dengannya. Yang paling terkenal di antaranya - daiquiri dan mojito - mempunyai banyak variasi, tetapi asas rum selalu tetap sama..

Selain klasik dengan rum, anda boleh menyediakan puluhan koktel untuk setiap selera dan untuk semua majlis..

Pada penerimaan musim panas, para tetamu anda pasti akan menikmati koktel buah Banana Daiquiri. Untuk menyediakannya, ambil:

  • rum (terang atau gelap) - 30 ml;
  • minuman keras pisang - 20 ml;
  • jus lemon yang baru diperah - 30 ml;
  • sirap gula - 10 ml.

Campurkan semua bahan ke dalam pengocok, setelah menambahkan ais, dan saring ke dalam gelas koktel.

Daiquiri klasik sangat mudah dicuba dengan mengubah rasa buah

Dan koktel pedas dan kuat ini enak diminum bersama rakan setelah makan malam yang lazat. Untuk menyediakan Atlas digestif, anda memerlukan:

  • rum gelap (30 ml);
  • calvados (10 ml);
  • minuman keras oren "Cointreau" (20 ml);
  • 3-5 tetes angostura.

Campurkan bahan dengan ais dan tapis. Celupkan bulatan oren ke dalam gelas dengan minuman.

Koktel rum panas adalah cerita yang berasingan. Yang paling terkenal - grog - dicipta oleh Laksamana Inggeris Vernon, yang memerintahkan untuk mencairkan setengah liter rum yang diberikan kepada pelaut 1: 4, dengan menambahkan air panas, jus lemon, gula dan rempah.

Rum dalam memasak

Selain koktel, rum digunakan untuk memasak. Ia adalah agen perasa yang sesuai untuk makanan panggang dan coklat, direndam dalam biskut dan direndam dalam buah untuk pencuci mulut. Rum putih digunakan dalam perapan untuk daging dan ikan dan untuk hidangan yang menyala.

Kek Rum Baba yang terkenal tidak akan meninggalkan sesiapa yang acuh tak acuh

Apa yang mesti dicuba?

Sekiranya anda mencari rum untuk koktel, kami mengesyorkan memilih Wenneker White Rum - anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai ciri rasanya di sini.

Untuk rum emas, Wenneker Dark Rum patut dicuba. Minuman yang cerah dan segar akan dibuka lebih baik dengan potongan limau atau oren, ditaburkan dengan kayu manis.

Untuk penikmat rum yang benar, kami menawarkan Williams & Humbert, Dos Maderas PX 10 tahun dan Viejo de Caldas Carta de Oro yang berusia 8 tahun. Nikmati minuman gelap yang mewah semasa anda menghirup setiap teguk. Cubalah coklat panas atau kopi sebagai perasa.

Suka? Ingin meneruskan festival minuman lanun anda? Sebilangan besar jenama menghasilkan pelbagai jenis rum, tetapi sebilangannya agak biasa, dan ada juga yang sebenarnya mutiara gaya dan kelasnya.

Berikut adalah sedikit panduan yang akan mengejutkan bahkan mereka yang percaya bahawa mereka tahu jalan keluar rum.

Rum ringan

Sehingga 1,000 rubel

  • Appleton Estate White - Jamaica;
  • Bacardi Silver - Puerto Rico;
  • Barton White - Kepulauan Virgin.

Kira-kira 1,500 rubel

  • Angostura Old Oak White - Trinidad;
  • Mount Gay Premium White - Barbados;
  • Ron Matusalem Platino - Republik Dominika.

Dari tahun 2000 ke atas

  • Oronoco Fazenda Reserva (Brazil);
  • Papagayo Organic White (Paraguay);
  • Tayangan Perdana Rhum Clement Canne (Martinique).

Rum emas dan minuman berumur

Sehingga 1,000 rubel

  • Emas Khas Appleton (Jamaica);
  • Bacardi Gold (Puerto Rico);
  • Rum Castillo Gold (Puerto Rico).

Kira-kira 1,500 rubel

  • Havana Club 3 ñ (Cuba);
  • Old Mill Gold (Kepulauan Virgin);
  • Tortuga Gold (Hindia Barat).

Dari 1 600 ke atas

  • Gerhana Gunung Gay (Jamaica);
  • Kirk dan Sweeney 12 Tahun (Dominicana);
  • Contrabando 5 tahun (Dominicana).

Rum gelap

Sehingga 1,000 rubel

  • Ron Abuelo Anejo (Panama);
  • Spice Rum Bucatiki Heavy Dark Pacific Style (Belanda);
  • Coruba Dark (Jamaica).

Kira-kira 1,500 rubel

  • Kapten Morgan Black Spiced (Kepulauan Virgin);
  • Bacardi Carta Negra (Puerto Rico);
  • Ron Barcelo Anejo (Dominicana).

Dari tahun 2000 ke atas

  • Angostura 1824 12 tahun (Trinidad);
  • Gunung Gay Extra Old (Barbados);
  • Flor de Cana 21 tahun (Nikaragua).

Cubalah sesuatu yang baru dan anda dapat mencari kegemaran anda dengan citarasa unik dan harga yang sesuai.