Dill - faedah, bahaya, penggunaan dalam perubatan tradisional

Dill (Anethum) adalah genus tumbuhan herba tahunan milik keluarga Umbellíferae, yang merangkumi hanya satu spesies - dill berbau (Anethum قبرolens)

Nama tanaman lain adalah dill taman, creep, okrip, crop, sprinkle, copier, copier, timon.

Ini adalah batang tunggal berwarna hijau gelap, bengkok di antara dahan, setinggi 150 cm, di bahagian atasnya dihiasi dengan payung sinar 20-50 besar, berdiameter hingga 15 cm. Di payung terdapat perbungaan, berukuran 2-9 cm, dengan kelopak kuning. Daunnya serupa dengan tenunan filamen kompleks berbentuk bujur atau ovoid - 3-4 kali dibedah dengan tepat, walaupun linier di hujungnya. Daun bawah ditanam di tangkai daun. Buah - buah yang digantung, terdiri daripada biji ovoid, panjang hingga 5 mm dan lebar hingga 3 mm. Tempoh berbunga adalah bulan pertama musim panas. Tempoh pematangan buah - dari akhir musim panas hingga separuh pertama musim luruh.

Hampir semua bahagian tanaman bernilai dari sudut perubatan, tetapi biji dill (lat.Fructus Anethi قبرolens) paling banyak digunakan. Daun lebih banyak digunakan dalam memasak..

Habitat semula jadi adalah semua benua di mana terdapat tanah longgar yang baik, banyak cahaya matahari dan cuaca musim panas yang panas. Sebenarnya, bagi banyak orang, terutama di wilayah bekas USSR, dill tumbuh seperti rumput liar, tetapi beberapa negara sengaja mengusahakannya.

Pengumpulan dan penyimpanan

Untuk menyediakan benih, potong perbungaan pada saat pematangan buah dan letakkan terbalik di atas kertas di tempat yang kering, gelap dan hangat, selama kira-kira satu setengah minggu. Setelah gegaran sederhana, kumpulkan biji dalam bekas kedap udara dan simpan di tempat yang gelap..

Ngomong-ngomong, biji memiliki kekuatan untuk tumbuh kembali menjadi tanaman baru ketika ditaburkan dalam jangka waktu hingga 10 tahun.!

Komposisi kimia

Komposisi kimia dill yang pelbagai menyumbang kepada penggunaannya bukan sahaja dalam perubatan, tetapi juga dalam produk penjagaan badan, memasak dan bidang lain..

Dill mengandungi komponen berikut (per 100 g produk) 1:

  • Vitamin - A (0.75 mg), B1 (0.03 mg), B2 (0.1 mg), B4 (13.2 mg), B5 (0.25 mg), B6 ​​(0.15 mg), B9 (0,027 mg), C (100 mg), E (1,7 mg), K (0,0628 mg), H (0,4 μg), PP (1,4 mg),
  • Elemen makro dan mikro - kalsium (223 mg), kalium (335 mg), magnesium (70 mg), natrium (43 mg), fosfor (93 mg), sulfur (34.6 mg), klorin (49.6 mg), besi (1.6 mg), silikon (1.6 mg), mangan (1.26 mg), zink (0.91 mg), aluminium (0.1 mg), tembaga (146 μg), strontium (80 μg), kromium (20.3 μg), fluor (17.8 μg), rubidium (9.8 μg), vanadium (8.8 μg), nikel (5.7 μg), boron (5.4 μg), kobalt (3,4 μg), selenium (2,7 μg), yodium (2,3 μg), litium (2 μg), molibdenum (1,8 μg).
  • Lain-lain - flavonoid, kanji (0.1 g), asid lemak (tepu - 0.1 g, omega 3 tak jenuh ganda dan omega 6 - 0.095 g), minyak pati (carvone, camphene, fellandrenes, alpha-pinene, limonene, myristicin, dillapiol, n-oktanol).

Nilai pemakanan: protein - 2.5 g, lemak - 0,5 g, karbohidrat - 6,3 g, serat makanan - 2,8 g, abu - 2,3 g, air - 86 g.

Nilai kalori: 40 kcal

Benih Dill terdiri daripada bahan berikut (per 100 g produk):

  • Vitamin - A (53 ME), B6 ​​(0.8 mg), C (21 mg);
  • Makro dan unsur mikro - kalium (1186 mg), magnesium (256 mg), kalsium (1516 mg), natrium (20 mg), zat besi (16.3 mg);
  • Minyak (dari 15 hingga 18%) - asid lemak omega-3, omega-6, tepu dan poli tak jenuh (palmitic - 3%, petroselinic 25.35%, oleic - 65.46% dan linoleic - 6.13%);
  • Lain-lain - protein (15%), flavonoid, minyak (D-carvone - hingga 50%, D-limonene, alpha-pinene, alpha-fellandrene, dipentene, dihydrocarvone).

Nilai nutrien biji: protein - 16 g, lemak - 15 g, karbohidrat - 55 g, serat makanan - 1.6 g.

Kandungan kalori biji (per 100 g produk) - 305 kkal.

Ubat-ubatan dan sifat berguna lain dari dill

Antara khasiat perubatan dan khasiat berguna yang paling penting dari penggunaan dill adalah:

Magnesium, zat besi, kalium dan bahan bermanfaat lain dalam dill menjadikan tumbuhan ini cara yang baik untuk meningkatkan peredaran darah (terutama di jantung dan otak), dan juga hematopoiesis. Oleh kerana kesannya yang baik pada sistem kardiovaskular, ubat juga dibuat dari dill, misalnya - "Anetin", yang juga mempunyai aktiviti vasodilating.

Produk berasaskan Dill membantu menormalkan tekanan darah, oleh itu ia digunakan untuk hipertensi.

Minyak pati mempromosikan pengeluaran hempedu dan pelbagai enzim, yang membawa kepada pencernaan normal dan penyerapan makanan sepenuhnya.

Oleh kerana aktiviti antiseptiknya, dill digunakan sebagai agen detoksifikasi yang kuat yang dapat membantu membuang toksin dan produk lain yang meracuni tubuh dari badan dengan cepat. Ini juga merupakan catatan penting bagi ibu hamil - untuk mengurangkan atau bahkan mencegah toksikosis..

Dill mempunyai kesan antispasmodik, ia digunakan untuk perut kembung, ulser perut atau duodenum, kolesistitis dan banyak penyakit lain dari saluran gastrousus, disertai dengan sakit perut.

Bahan dari tumbuhan perubatan yang indah ini meningkatkan proses pembentukan air kencing, sehingga dapat digunakan sebagai diuretik ringan. Ia juga digunakan untuk nefritis (penyakit ginjal radang).

Dill menormalkan proses metabolik dalam badan, yang sangat penting untuk hipovitaminosis, kerana kekurangan vitamin dan mineral bukan sahaja mengganggu metabolisme, tetapi juga menyebabkan sejumlah gangguan dalam kerja seluruh organisma. Dan jika anda melihat komposisi vitamin dan mineral dill yang sangat kaya, maka ia boleh digunakan dengan selamat sebagai sumber zat yang diperlukan untuk tubuh..

Kesan sedatif ringan dari dill juga diperhatikan, kerana ia berguna untuk insomnia, neurosis, atau ketegangan saraf di tempat kerja, di institusi pendidikan, dalam situasi kehidupan yang sukar.

Sekiranya anda mengambil biji hancur untuk ibu menyusu, proses penyusuan akan bertambah baik, dan sejumlah besar nutrien di dalam tanaman akan menyumbang kepada bekalan bayi dengan zat yang berguna untuknya.

Ia membantu seks yang adil untuk menahan haid, PMS dan menopaus dengan lebih mudah.

Seks yang lebih kuat membantu mengekalkan "kekuatan maskulin", yang disebabkan oleh kesan vasodilating dill.

Dill juga meningkatkan fungsi visual, membantu memerangi jangkitan pernafasan akut, buasir, alergi, mempercepat proses penyembuhan luka dan pertumbuhan semula kulit..

Sekiranya kita bercakap mengenai jangkitan pernafasan akut, maka dengan batuk kering yang disebabkan oleh bronkitis, radang paru-paru dan lain-lain, pengambilan infus membantu menghasilkan kahak, sehingga mengubah batuk menjadi bentuk yang lembap dan produktif. Oleh itu, badan lebih cepat membersihkan diri dari mikroflora patogen yang telah menetap di dinding saluran pernafasan..

Jadi, untuk meringkaskan - sifat perubatan dill:

  • Meningkatkan pembentukan darah;
  • Vasodilator;
  • Spasmolytic;
  • Diuretik;
  • Menyahtoksin;
  • Penenang;
  • Meningkatkan penghadaman;
  • Meningkatkan selera makan;
  • Menormalkan proses metabolik;
  • Sumber vitamin dan mineral yang baik.

Bahaya Dill

Kontraindikasi untuk mengambil dill:

  • Tekanan darah rendah, hipotensi arteri;
  • Trimester kehamilan terakhir;
  • Intoleransi individu.

Bahaya yang boleh disebabkan oleh pengambilan dill adalah seperti berikut:

  • Mengurangkan tekanan ke tahap rendah;
  • Kehilangan kekuatan yang cepat, kelemahan teruk;
  • Pening, kehilangan kesedaran;
  • Penglihatan menurun.

Resipi Dill dalam perubatan tradisional

Dalam amalan perubatan, biji dill terutamanya digunakan..

Infusi biji Dill. Tuangkan 400 ml air mendidih di atas 2 sudu teh biji cincang, tutup dan biarkan selama kira-kira 45 minit. Terikan.

Rawatan Dill di rumah

Edema, keracunan badan dengan alkohol atau makanan. Tuangkan 200 ml air mendidih lebih dari 1 sudu besar. sesudu biji dill cincang dan biarkan selama 30 minit untuk memasukkan dan menyejukkan. Terikan produk dan minum setengah gelas 2-3 kali sehari.

Sekiranya tidak ada biji, tidak mengapa - beli sekumpulan ramuan segar dari nenek anda di pasar, dan makan 1 sudu teh dengan setengah gelas air bersih. Pembengkakan akan hilang dalam satu atau dua hari.

Perut kembung, sembelit. 1 sudu besar tuangkan sesudu biji dill cincang dengan segelas air mendidih atau susu mendidih, kemudian masukkan produk selama 10 minit untuk mendidih di dalam air mandi, kemudian biarkan produk menyeduh selama kira-kira 30 minit, tapis. Anda perlu mengambil rebusan biji dalam setengah gelas suam, 2 kali sehari, 30 minit sebelum makan.

Sembelit. Larutkan 30 tetes minyak dill dan 2 sudu teh madu asli dalam 400 ml air tulen. Minum campuran yang dihasilkan setengah gelas 3 kali sehari. Ubat ini juga membantu mengatasi kolik usus..

Kolik usus. Tuangkan ½ sendok teh biji dengan segelas air mendidih dan masukkan produk ke dalam air mandi, didihkan dan biarkan hingga meresap dan sejuk sepenuhnya, saring. Anda perlu mengambil kaldu untuk ¼ gelas 3-4 kali sehari. Sekiranya kolik dan kembung menyeksa bayi, cairkan 1 sudu teh kaldu ini dalam segelas air dan berikan anak hanya dalam bentuk yang dicairkan ini.

Pankreatitis Campurkan bersama 1 sudu besar. sudu biji dill, ramuan simpul, ungu, stigma jagung, daun wort St. John, akar dandelion dan 2 sudu besar. sudu celandine. 4 sudu besar tuangkan sudu koleksi ini dengan satu liter air mendidih dan api hingga mendidih selama 10 minit. Ketepikan produk selama 45 minit untuk memasukkan dan menyejukkan, tapis dan minum sepanjang hari, dalam 4-5 dos.

Resipi ringkas yang membantu memerangi pankreatitis - tuangkan 1 sudu teh biji dengan segelas air mendidih, biarkan di bawah penutup selama 30 minit, saring dan minum 4 kali sehari, sebelum makan.

Cholelithiasis (penyakit batu empedu). 2 sudu besar tuangkan sudu biji dengan 500 ml air mendidih, biarkan dengan api kecil selama 15 minit, kemudian sisihkan selama satu jam untuk memasukkan dan menyejukkan, tapis. Minum setengah gelas 3-4 kali sehari selama 2 minggu.

Cacing. Untuk menghilangkan jangkitan helminthic dari badan, campurkan 1: 1 dill dan biji jintan bersama-sama. Ambil campuran ini 1 sudu teh 3 kali sehari, 15 minit sebelum makan, selama 3-4 hari.

Urolithiasis (Urolithiasis). 3 sudu besar sudu dill cincang, tuangkan 250 ml air mendidih, masukkan produk ke dalam air mandi selama 15 minit, kemudian sisihkan selama 40 minit untuk memasukkan, menyaring, menambah air rebusan ke tahap awal. Minum 1/3 cawan sebelum makan, 3 kali sehari. Ubat ini juga meningkatkan fungsi ginjal, tetapi kontraindikasi adalah - penyakit batu ginjal.

Prostatitis. Resipi paling mudah adalah dengan mengambil biji kering 1 sudu teh 3 kali sehari dengan air bersih..

Cara yang lebih rumit, tetapi juga meningkatkan potensi, adalah mencampurkan 2 sudu besar. sudu besar akar valerian cincang, 1 cawan biji dan tuangkan 2 liter air mendidih ke atasnya. Setelah sejuk, kira-kira sejam, tambahkan 2 cawan madu asli di sini dan kacau rata. Ketepikan campuran selama sehari untuk infusi, tapis. Anda perlu minum infus dalam 2 sudu besar. sudu 3 kali sehari.

Cystitis, uretritis dan keradangan saluran kencing yang lain, serta inkontinensia kencing (enuresis). Tuang 1 sendok teh biji dill cincang dengan 250 ml air mendidih, tutup dengan penutup dan diatur selama satu setengah hingga dua jam untuk meresap dan sejuk. Saring produk dan minum 1 kali sehari, setelah minum segelas infus pada waktu pagi, semasa perut kosong.

Hipertensi. 3 sudu besar Tuang sudu besar biji dill cincang dengan segelas air mendidih dan masukkan ke dalam tab mandi air selama 15 minit, sehingga mendidih, kemudian biarkan selama satu jam untuk meresap dan sejuk. Saring produk, tambahkan air rebusan sejuk ke dalamnya sehingga jumlah asalnya keluar lagi. Anda perlu minum infus ini dengan berhati-hati, bermula dengan 1/3 cawan, setelah, jika perlu, dos dapat ditingkatkan menjadi 1/2 cawan kaldu, 3 kali sehari, selama 3 minggu. Tidak dianjurkan untuk mengambil produk pada tekanan normal, agar tidak merobohkannya ke tahap rendah.

Diabetes mellitus (hanya jenis 2). Tuangkan 100 g biji ke dalam 1 liter wain merah, lebih baik Cahors atau semula jadi. Kemudian letakkan produk pada api kecil dan didihkan selama 25-30 minit, tapis dan ambil sekali sehari, dalam jumlah 50 ml sebelum tidur.

Gout. Ubat berikut akan membantu menghilangkan urea dari sendi yang meradang, mengurangkan keradangan dan kesakitan. 1 st. sesudu biji dituangkan dengan segelas air mendidih, masukkan dengan api kecil selama 5 minit, kemudian dimasukkan selama 30 minit, ditapis. Anda perlu minum ubat dalam keadaan suam, minum di 1 penerimaan, 1 kali sehari. Sepanjang tempoh rawatan, dilarang sama sekali minum bir dan alkohol lain, makan pedas, berlemak, goreng.

Dill untuk penurunan berat badan. Campurkan bersama 1 cebisan kecil dill hijau, timun sederhana dan segelas kefir rendah lemak. Campurkan semuanya dengan teliti dan minum pada waktu petang, bukannya makan malam, atau dalam kes yang melampau - sejam selepasnya.

Tambahan pound juga akan membantu mengurangkan infusi dill - 2 sudu besar. sudu biji dituangkan ke dalam termos dan dituangkan dengan segelas air mendidih, kemudian mereka bersikeras selama satu jam, tapis dan minum pada siang hari, dalam kadar yang sama, 3-4 dos, sebelum makan.

Jerawat, jerawat, kerengsaan dan penuaan pramatang kulit. 2 sudu besar sudu hijau cincang tuangkan segelas air mendidih, tutup dan biarkan hingga 45 minit, kemudian tapiskan produk. Gunakan infus sebagai losyen untuk mengelap kulit. Untuk mengeluarkan beg di bawah mata, sapukan kain kasa dengan produk ini di bawah mata. Jangan biarkan produk menjadi sejuk, jika tidak, terdapat risiko terkena selesema pada saraf optik dan merosakkan penglihatan anda.

Glaukoma, katarak. Perah jus dari ramuan segar, kemudian rendam kain kasa di dalamnya dan sapukan produk pada mata anda selama 15 minit, pastikan produk tersebut tidak terlalu sejuk. Lakukan prosedur 3-4 kali sehari.

Untuk meningkatkan penyusuan, dengan kolitis. Ambil 1 g serbuk biji dill 3 kali sehari, 30 minit sebelum makan, dengan air bersih.

Video

Sumber

1. "Komposisi kimia produk makanan Rusia." Pengarang: I.M. Skurikhin, V.A. Tentlyan, Moscow, 2002.

Manfaat dill yang diremehkan, mendedahkan potensi tersembunyi

Helo pembaca sekalian. Mungkin, kita masing-masing harus menangani kesedaran tentang pentingnya perkara kecil untuk kualiti hidup. Sehubungan itu, hari ini kita akan membincangkan satu ramuan. Ramai di antara kita yang biasa dengannya. Walau bagaimanapun, kami memandang rendah khasiatnya yang bermanfaat. Oleh itu, kita jarang menggunakannya, dan jika sering, maka sedikit - sebagai rempah eksotik. Dalam hal ini, adalah relevan bagi kita semua untuk merenungkan apa sebenarnya faedah dill bagi tubuh manusia..

Dill telah dikenal oleh manusia sejak zaman dahulu lagi; maklumat mengenai penggunaannya dapat dijumpai bukan hanya dari dokumen Yunani kuno. Tetapi lebih awal lagi - dalam teks Mesir mengenai papirus. Hari ini, dill diedarkan secara meluas di seluruh dunia. Tetapi dalam kebanyakan kes, ia digunakan sebagai bumbu. Walaupun ramuan ini dikelaskan sebagai sayur hijau.

Komposisi dan sifat berguna dill

Pertama sekali, dill adalah produk rendah kalori, rendah karbohidrat dan rendah lemak..

Inilah nilai pemakanan setiap 100 gram:

Kandungan kalori - hanya 40 kcal.

Sebenarnya, ini adalah petunjuk yang boleh diabaikan. Nampaknya, tidak ada nilai dalam "perkara kecil dalam hidup" ini.

Dan walaupun dill tidak memberikan tenaga, ia tidak menambah pound tambahan, yang sangat penting untuk menurunkan berat badan.

Pada pendapat saya, orang moden hanya menderita makanan berlemak, tinggi kalori dan protein dalam dietnya. Dan produk seperti itu, "kosong" pada pandangan pertama, sama sekali tidak dihormati oleh sezaman kita. Dan sia-sia!

Walaupun begitu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, doktor terkemuka, pakar pemakanan, sedang mengkaji banyak norma yang terlalu tinggi dari keperluan tubuh untuk komponen makanan asas (karbohidrat, protein dan lemak) ke bawah. Ternyata kelebihan mereka boleh menjadi toksik dan merosakkan manusia. Seperti kata pepatah: Lebih tenang anda pergi - semakin jauh anda akan melakukannya.

Dengan kata lain, jika anda makan secara sederhana, anda akan hidup lebih lama..

Sudah tentu, adalah mustahak untuk mengisi semula tangki kereta dengan bahan bakar, tetapi jangan lupa tentang "sepele" seperti pelinciran enjin. Jika tidak, selepas beberapa ketika, semuanya akan berakhir dengan pembaikan yang mahal..

Kembali ke dill, kita dapat mengatakan bahawa "ramuan" yang luar biasa ini secara aktif membantu mengekalkan metabolisme yang seimbang dalam tubuh kita.

Ia bertindak sebagai pelincir, memudahkan banyak proses penting, yang bermaksud memanjangkan sumber badan kita.

Dari segi kandungan protein, dill (2.5 g / 100 g), dill sedikit ketinggalan susu dan kefir (2.9 g). Walaupun demikian, dengan penunjuk ini, ia melebihi semua sayur-sayuran dan hampir semua buah, bahkan alpukat yang popular. Ini kerana ketiadaan lemak, kolesterol dan gula.

Sifat-sifat bermanfaat seperti itu sangat penting bagi pesakit berlebihan berat badan, jantung dan diabetes. Ini juga berlaku untuk pencegahan penyakit ini. Selain itu, dill juga sesuai untuk dimasukkan dalam diet rendah kolesterol..

Komposisi vitamin Dill

Apa juara vitamin?

Mari kita mulakan dengan vitamin A. Menurut kandungannya, yang merupakan 75% dari pengambilan harian orang dewasa, dill termasuk dalam 10 produk teratas.

Menurut penunjuk ini, dengan yakin mengatasi kaviar hitam dan merah, serta semua produk tenusu, termasuk keju keras..

Tetapi ini adalah vitamin larut lemak dan, secara teori, ia harus lebih tinggi dalam semua makanan berlemak. Tetapi fakta adalah perkara yang keras kepala.

Sudah tentu, vitamin A sendiri tidak mempunyai nilai pemakanan. Walaupun begitu, proses vital organisma yang paling penting bergantung padanya. Ini termasuk sintesis protein dan lemak yang teratur, serta pembiakan enzim dan hormon tiroid tertentu. Tanpa itu, fungsi hati dan mata yang betul, kesihatan kulit dan rambut adalah mustahil. Vitamin A juga dikelaskan sebagai anti-berjangkit. Baca lebih lanjut di sini.

Mengenai vitamin C imun yang lain, dill juga berada di tempat pertama (tempat ke-9). Ternyata dari segi kandungannya, dill melebihi kegemaran seperti lemon, bayam, oren dan bahkan brokoli. Kerana ramuan ini mengandungi hampir 1.5 keperluan vitamin C. setiap hari. Sebagai perbandingan, untuk vitamin C, 100 gram. dill bersamaan dengan 300 gr. serai.

Fungsi vitamin C dalam tubuh adalah pelbagai. Ia tidak hanya meningkatkan kemampuan tubuh untuk melawan virus dan bakteria, tetapi juga mengambil bahagian dalam pembiakan darah yang sihat, menguatkan tisu tulang, dan mengaktifkan metabolisme karbon dan protein. Dan tidak seperti vitamin A, ia tidak terkumpul di dalam badan. Lebih-lebih lagi, hampir tidak ada vitamin C dalam produk haiwan. Dan semasa memasak, ia hampir runtuh. Sehubungan dengan itu, pengambilan hariannya diperlukan, yang dapat memberikan seberat 70 gram dill..

Kehadiran vitamin lain

Terdapat juga vitamin E dalam sayuran hijau ini -17% dari keperluan harian, yang juga cukup banyak.

Oleh itu, dill mengandungi sejumlah besar semua vitamin antioksidan utama, yang merangkumi A, C dan E.

Oleh itu, kita boleh mengatakan bahawa ini "ramuan" masa muda dan umur panjang. Kerana antioksidan mencegah penuaan dan degenerasi sel, termasuk sel barah.

Tetapi sifat bermanfaat dill tidak berakhir di sana, kerana ia mempunyai keseluruhan vitamin B: B1, B2, B3, B6, B9. Harus diingat bahawa asid folik dalam dill adalah 20% dari nilai harian. Dan ini juga bukan sedikit untuk vitamin, tanpanya mustahil untuk membuat sel-sel baru yang bermutu tinggi. Ini bermaksud - pembaharuan badan.

Komposisi mineral Dill

Ramuan ini mengandungi makronutrien seperti kalium, kalsium, magnesium, fosforus dan natrium. Dan unsur surih - besi, mangan, tembaga, zink.

Lebih-lebih lagi, dari segi jumlah kalium, dill hanya sedikit di belakang pisang. Tetapi mineral penting ini berperanan aktif dalam kerja sistem otot, termasuk jantung. Kalium juga membantu menormalkan tekanan darah. Sebenarnya, ini perlu diberi perhatian. Oleh kerana, menurut statistik, 44% penduduk usia bekerja di Rusia menderita hipertensi.

Dan dari segi kandungan kalsium, dill mengatasi semua sayur-sayuran dan buah-buahan, termasuk bayam. Dalam hal ini, ketinggalan sedikit di belakang pasli dan badam, berada di tempat ke-5 di antara semua produk tanaman. Harus diingat bahawa kalsium dill secara aktif diserap oleh tubuh dan menguatkan tisu tulang, kerana kandungan vitamin C di dalamnya..

Oleh itu, boleh dikatakan bahawa dill adalah pembekal kalsium yang sangat baik untuk tubuh manusia..

Adapun kalsium dari produk tenusu, ia dikeluarkan lebih banyak daripada diisi semula di tulang. Baca mengenai perkara ini secara terperinci di pautan.

Ramuan ini mengandungi jumlah magnesium yang cukup baik - 18% daripada RDI setiap 100 gram. Magnesium menyokong pengecutan otot, termasuk fungsi jantung dan usus yang lancar.

Besi dalam dill seperti ayam atau pollock roe (11% dari norma). Lebih-lebih lagi, zat besi bukan heme ini, dengan bantuan vitamin C, yang cukup dalam dill, diserap secara aktif oleh tubuh untuk mengekalkan hemoglobin, menghasilkan enzim dan protein dan mengubah kalori menjadi tenaga.

Bercakap mengenai mineral, penting untuk menekankan bahawa kalium, kalsium dan magnesium adalah unsur utama yang mengalkali badan kita. Mereka mempunyai kesan penyembuhan yang kuat dan memanjangkan umur.

Oleh itu, penggunaan dill, yang mempunyai simpanan besar mereka, adalah cara yang serius untuk mengalkali badan..

Dan seperti yang anda ketahui, dalam persekitaran alkali, kulat dan patogen tidak dapat wujud. Sel barah juga tidak dapat berkembang di dalamnya. Contohnya, persekitaran berasid dalam badan mirip dengan kelembapan, yang mewujudkan keadaan untuk penampilan acuan di dalam bilik..

Manfaat lain dan pengaktif biologi

Dill juga baik untuk badan kerana alasan berikut:

Pertama, kandungan serat. Kelebihan lain dari dill hijau daripada semua produk haiwan adalah kandungan serat yang tidak dicerna. Tetapi serat mempunyai 14 faedah besar yang mungkin tidak kita dapat.

Kedua, sayur hijau ini kaya dengan klorofil. Komponen yang jarang berlaku hanya terdapat pada tanaman hijau. Dan dalam komposisi kimianya serupa dengan hemoglobin manusia. Inilah sebabnya mengapa klorofil cecair diresepkan untuk anemia..

Pada masa yang sama, klorofil mempunyai penyembuhan luka dan sifat anti-radang, membantu dalam fungsi pankreas, menghancurkan mikroflora usus patogen, ia digunakan dalam kosmetologi dan bahkan untuk rawatan tuberkulosis. Juga didapati bahawa klorofil melambatkan penuaan badan, meningkatkan imuniti dan melawan barah, menormalkan keseimbangan asid-basa.

Ketiga, dill mengandungi minyak pati unik yang memberikan aroma yang unik. Pada masa yang sama, minyak ini mengandungi fitonutida, sebatian mudah menguap yang memusnahkan bakteria dan virus. Perkara yang sama berlaku di mulut seseorang ketika dia makan dill. Rongga mulut dibasmi kuman dan nafas menjadi segar. Menghilangkan bau mulut.

Semasa eksperimen, saintis menemui glutathione dalam minyak pati dill. Ia adalah antioksidan dan perangsang sistem imun manusia yang kuat (sel pembunuh dan t-limfosit). Selain meneutralkan radikal bebas berbahaya, ia juga menjana semula antioksidan lain (vit. A dan C) dan membantu menyingkirkan bahan toksik dari badan.

Penting untuk mengambil kira bahawa serat, klorofil, minyak pati dan bioflavonoid - semua elemen berguna ini sama sekali tidak terdapat dalam produk bakar, produk tenusu dan daging..

Dan sekiranya hanya produk-produk ini yang muncul di meja kami setiap hari, maka kami merompak diri sendiri. Untuk memahami apa yang kita kehilangan, perlu dipertimbangkan bidang-bidang di mana manfaat dill jelas ditunjukkan..

Video visual mengenai kesan perlindungan antioksidan:

Betapa dill berguna untuk badan

Sekarang mari kita perhatikan lebih dekat apa manfaat kesihatan dill. Berdasarkan komposisi mineral dan vitaminnya yang unik, sayur hijau ini disyorkan sebagai:

  1. Pencegahan gangguan penglihatan dan rabun malam. Ia mengandungi vitamin A, yang membantu struktur mata untuk mengubah cahaya menjadi impuls elektrik. Dill meningkatkan penglihatan pada waktu senja, yang penting bagi pemandu. Oleh kerana tidak melihat seseorang di jalan raya, anda boleh melakukan banyak masalah.
  2. Ubat untuk penyembuhan ulser, luka dan luka kulit. Di sini klorofil dan minyak pati memainkan biola.
  3. Ejen anti kanser yang kompleks. Di dill, kita dapati lima penekan kanser yang penting. Oleh itu, penampilannya dihalang oleh vitamin A, C, E, klorofil dan glutathione, yang menghilangkan tubuh dari sel yang salah (yang telah kehilangan kawalan luaran) dan menjalani kehidupan mereka sendiri. Menurut anggaran WHO, onkologi adalah penyebab setiap kematian keenam di dunia.
  4. Diuretik, yang membolehkan anda membuang toksin dan racun dari badan.
  5. Ubat untuk radang sistitis dan saluran kencing.
  6. "Rumput" untuk buah pinggang
  7. Vasodilator, yang sangat penting untuk arteriosklerosis dan hipertensi.
  8. Membantu melegakan artritis dan merawat radang sendi.
  9. Pencegahan anemia pelbagai fungsi. Kerana kandungan zat besi, asid folik dan klorofil, dill mempunyai kesan tiga kali ganda.
  10. Pencegahan penyakit ARVI dan pernafasan.
  11. Ejen antivirus dan bakteria.
  12. Bantu diabetes
  13. Melegakan sakit kepala dan migrain
  14. Pengatur sistem pencernaan memandangkan kesan yang baik pada perut dan usus. Sebagai contoh, mengurangkan gas.
  15. Perangsang mood dan nada
  16. Hijau inti
  17. Ubat insomnia dan menguatkan sistem saraf
  18. Produk yang meningkatkan kesihatan dan umur panjang kerana aktiviti biologinya yang tinggi

Manfaat dill untuk wanita

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, saya ingin menekankan mengapa dill sangat berguna untuk wanita..

  • Pertama sekali, penggunaan "ramuan" ini akan memberi kesan yang baik pada kulit seks yang adil. Yang akan kekal teguh dan anjal selama bertahun-tahun. Sebenarnya, ini adalah keseluruhan kesan yang melibatkan vitamin A dan C, serta klorofil, yang digunakan secara aktif dalam kosmetologi..
  • Kedua, ia akan memelihara gigi yang sihat dengan enamel kuat dan tulang yang kuat. Kalsium dill yang tersedia digabungkan dengan vitamin C akan menyediakan bekalan elemen penting ini, mencegah osteoporosis pada masa akan datang..
  • Ketiga, penggunaan dill akan memungkinkan sejenis keremajaan badan. Yang tentunya sangat penting bagi wanita yang berusaha untuk tetap menarik..
  • Keempat, kehadiran vitamin A dalam dill adalah penjamin rambut yang sihat dan cantik. Wanita cantik mana yang juga diimpikan.
  • Kelima, hijau dill adalah pencegahan barah payudara yang cukup sederhana dan berpatutan.
  • Akhirnya, dill meningkatkan kesihatan pembiakan pada wanita. Dan juga jaminan pemeliharaan kesuburan mereka sehingga usia tua. Menggalakkan pengeluaran susu ibu semasa menyusui.

Manfaat dill untuk lelaki

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, dill akan berguna untuk lelaki:

  • Dengan peningkatan tekanan pada sendi dan sistem muskuloskeletal. Ini disebabkan oleh adanya agen anti-radang dalam dill - klorofil, vitamin C dan jumlah kalsium yang mencukupi.
  • Sebagai pencegahan serangan jantung dan strok. Dill menurunkan tahap kolesterol jahat dalam darah. Dan kalium membantu menormalkan tekanan darah dan fungsi jantung yang betul. Dill magnesium melegakan kekejangan vaskular dan meningkatkan daya pengeluarannya.
  • Untuk mengelakkan keradangan dan pembengkakan prostat.
  • Sebagai penambah libido dan potensi

Lihat apa penggunaan dill pada video:

Kontraindikasi dan bahaya dill

Sudah tentu, faedah dill tidak dapat dinafikan, tetapi bolehkah dalam beberapa kes menimbulkan masalah dan bahaya??

Ya, walaupun produk yang berguna seperti dill mempunyai beberapa kontraindikasi:

  1. Reaksi alergi dan intoleransi individu
  2. Pendarahan berat
  3. Ulser perut akut
  4. Hipotensi atau tekanan darah rendah
  5. Kehamilan dengan peningkatan risiko keguguran

Secara amnya, bagi orang yang sihat, tumbuhan herba yang paling berguna ini hampir tidak mempunyai kontraindikasi.

Cara makan dill dengan faedah

Oleh itu, kerana kita yakin akan faedah besar dill dan potensi apa yang tersembunyi di dalamnya. Juga menjadi jelas betapa kecilnya kita memakannya. Sehubungan dengan itu, timbul persoalan, adakah benar-benar perlu duduk dan mengunyah dill dengan hati-hati dalam jumlah besar?

Sudah tentu, boleh diterima makan dill dengan sedikit dan menambah salad dalam jumlah besar. Tetapi ini tidak sesuai untuk semua orang, kerana cukup kasar dan tidak semua orang mengawet gigi untuk mengunyahnya. Dan memerlukan sedikit masa untuk membiasakannya..

Dill smoothie dengan kefir

Walaupun begitu, ada jalan keluar. Untuk melakukan ini, kisar dill dalam pengisar dengan air atau kefir.

Tetapi pastikan untuk membilas sayur-sayuran dengan bersih.

Untuk tujuan ini, disarankan untuk merendam sekumpulan dalam air sejuk hingga 10 minit dalam mangkuk atau periuk dalam. Selama ini, zarah tanah akan direndam sepenuhnya dan mudah dibasuh dengan air yang mengalir, bersama dengan telur cacing.

Kemudian potong kasar, ikat dan masukkan ke dalam cawan pengisar, tambahkan sedikit air atau kefir. Dibolehkan menambahkan sedikit garam ke dalam campuran.

Potong atau ricih?

Petua berguna lain: jangan memotong dill dengan pisau di papan pemotong, tetapi memotongnya dengan gunting terus ke dalam mangkuk pemproses makanan. Hasilnya, anda akan menjimatkan maksimum minyak pati dalam produk siap..

Juga, potong dill dengan kasar. Sebagai contoh, dalam keluarga kami, semasa menyediakan smoothie dill, kami hanya memotong dua bahagian, dan selebihnya adalah kerja pengisar..

Terdapat banyak resipi dill yang sihat. Tetapi tujuan saya adalah untuk menunjukkan seberapa baik dill bagi manusia dan meyakinkan anda untuk memakannya lebih banyak. Dan juga beritahu anda bagaimana anda boleh makan sebilangan besar dill (100 gram) dill sekaligus sebagai pencegahan dan penyembuhan badan yang baik.

Sejauh ini, faedah terbesar adalah dari dill segar dan tidak dimasak (tidak dimasak dengan cara apa pun).

Walau bagaimanapun, untuk mengonsumsi dill tersebut sepanjang tahun, anda perlu membekukannya dalam bahagian yang mudah. Dan kemudian perlahan-lahan mencucinya di dalam peti sejuk (bukan di dalam ketuhar gelombang mikro).

Jumpa lagi. Jangan lupa untuk berkongsi artikel dengan rakan dan keluarga di rangkaian sosial. Komen dan langganan juga dialu-alukan. Sihat dan bahagia. Pilih yang terbaik dan paling berguna, mengubah hidup anda menjadi lebih baik.

Ciri-ciri berguna dill untuk wanita dan lelaki

Manfaat dan keburukan dill adalah persoalan yang menarik, kerana hijau ini sering dijumpai dalam hidangan yang paling biasa. Skop penggunaan dill sangat luas, untuk menilai sifatnya, anda perlu mengkaji komposisi dan ciri tanaman.

Komposisi dan kandungan kalori dill

Manfaat dan bahaya dill bagi tubuh manusia ditentukan oleh unsur-unsur yang membentuk kehijauan. Tandan tumbuh-tumbuhan mengandungi:

  • kalium, magnesium dan natrium;
  • kalsium dan fosforus;
  • besi dan tembaga;
  • zink dan mangan;
  • vitamin B1, B2, B5, B6 dan B9;
  • vitamin A dan C;
  • vitamin E;
  • vitamin PP, atau asid nikotinik;
  • asid petroselinik, linoleat, palmitik dan oleik;
  • minyak pati;
  • selulosa.

Kandungan kalori dill dapat dianggap rata-rata untuk sayur-sayuran - 43 kcal per 100 g.

Betapa dill berguna untuk badan

Manfaat dan bahaya kesihatan dill segar ditunjukkan di banyak kawasan. Sifat hijau mempunyai kesan berikut pada badan:

  • meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan dan virus, membantu penyakit pernafasan;
  • membantu melegakan simptom migrain, menurunkan tekanan darah tinggi dengan darah tinggi;
  • mempunyai kesan yang baik pada perut dan usus, membantu menormalkan proses pencernaan dan metabolik - dill berguna untuk diabetes;
  • mengurangkan beban pada hati dan membuang toksin terkumpul dari badan;
  • melindungi penglihatan dari penyakit;
  • meningkatkan proses penyembuhan luka kulit.

Tumbuhan ini juga merangsang selera makan, dan minuman berdasarkannya berfungsi sebagai diuretik yang baik dan membantu menghilangkan edema. Dill green juga akan memberi manfaat kepada sistem jantung - tanaman akan menguatkan saluran darah, menormalkan degupan jantung.

Wanita

Manfaat dill untuk tubuh wanita terletak, pertama sekali, pada hakikatnya bahawa tanaman ini memudahkan perjalanan penyakit bulanan dan memperbaiki keadaan semasa menopaus. Hijau menormalkan hormon, membantu mengatasi kemurungan, memperbaiki mood.

Dill juga baik untuk kesihatan wanita kerana ia membantu mengekalkan awet muda lebih lama. Khasiat tumbuhan bukan sahaja memperbaiki keadaan kulit dan rambut, tetapi juga mempengaruhi kemampuan pembiakan. Dengan penggunaan sayur secara berkala, risiko kemandulan dikurangkan, tetapi kemungkinan kesuburan akan berterusan sehingga usia tua meningkat..

Lelaki

Manfaat kesihatan dill untuk lelaki dinyatakan dalam kenyataan bahawa ramuan ini mempunyai kesan yang baik terhadap potensi. Tumbuhan ini meningkatkan kualiti bahan genetik lelaki, meningkatkan libido, dan juga melindungi prostat dari tumor dan keradangan.

Ciri-ciri perubatan dill untuk lelaki juga digunakan sebagai pencegahan serangan jantung dan strok. Hijau mempromosikan vasodilatasi dan melegakan kekejangan, meningkatkan aktiviti jantung dan membantu melawan perkembangan aterosklerosis.

Anak-anak

Manfaat kesihatan dill hijau untuk bayi tidak dapat dinafikan. Tumbuhan ini mensaturkan badan yang sedang berkembang dengan vitamin, menyokong penglihatan anak dan melindungi bayi dari selesema.

Tetapi anda boleh memberikan sayur-sayuran kepada bayi tanpa membahayakan kesihatan hanya setelah 8 bulan - dill dapat ditambahkan dalam jumlah kecil ke sup. Sekiranya tindak balas alergi negatif tidak berlaku, secara beransur-ansur dos hijau setiap hari dapat ditingkatkan menjadi 3-5 g. Selepas 1.5 tahun, kanak-kanak dibenarkan memberi ramuan segar sebagai sebahagian daripada salad, tetapi dalam jumlah tidak lebih dari 10 g sehari.

Adakah dill mungkin untuk wanita hamil dan menyusui

Manfaat dill semasa mengandung bergantung pada kesihatan ibu hamil. Sekiranya kehamilan berlangsung tanpa komplikasi, maka anda boleh menggunakan sayur tanpa rasa takut. Tumbuhan akan melegakan toksikosis, membantu menyingkirkan edema dan secara amnya menguatkan badan ibu dan anak.

Walau bagaimanapun, mustahil untuk menyalahgunakan tanaman - dalam jumlah besar, hijau berbahaya dan boleh menyebabkan keguguran. Sekiranya kehamilan berlalu dengan komplikasi, maka lebih baik menolak penggunaan kosmetologi hijau.

Sifat perubatan dan kontraindikasi dill untuk wanita semasa menyusui harus ditentukan secara individu. Dill juga merangsang pengeluaran susu ibu - tanaman ini sangat disyorkan untuk dimakan. Sudah tentu, anda perlu menambah sayur ke dalam hidangan biasa dalam jumlah kecil. Dan jika bayi menunjukkan reaksi negatif, sayuran hijau harus dikeluarkan dari diet untuk mengelakkan bahaya..

Adakah dill baik untuk penurunan berat badan

Manfaat dill untuk tubuh dinyatakan dalam kenyataan bahawa hijau membantu menurunkan berat badan tambahan. Tumbuhan ini membantu mempercepat metabolisme dan membolehkan anda membuang toksin dan bahan berbahaya dengan cepat.

Sudah tentu, walaupun diet yang paling sukar tidak menyarankan makan dill sahaja. Anda perlu makan sayur-sayuran bersama dengan produk lain; minuman berasaskan dill akan memberi banyak faedah.

Dill mana yang lebih sihat: dikeringkan, dibekukan atau dibancuh

Manfaat dan keburukan dill untuk kesihatan tidak hanya dapat dilihat semasa makan ramuan segar. Produk berasaskan tumbuhan juga disediakan dari bahan mentah kering atau beku dengan merebus tandan hijau.

  • Dro beku mempunyai sifat bermanfaat yang paling besar - ia mengekalkan zat berharga dalam komposisinya dalam jumlah hampir penuh.
  • Banyak komponen berharga disimpan dalam kaldu dill dan suntikan - vitamin dan unsur mikro terdapat dalam minuman dalam kepekatan tinggi, akar dill mengungkapkan sifat berguna terutamanya.
  • Tetapi untuk sayur-sayuran kering, terdapat sedikit faedah di dalamnya - apabila kering, banyak vitamin dan mineral hancur.

Oleh itu, sangat disarankan untuk menggunakan pembekuan dill untuk tujuan memasak dan perubatan, ia akan memberi kesan positif yang paling besar terhadap kesihatan..

Resipi ubat tradisional berasaskan Dill

Sifat bermanfaat dill untuk tubuh manusia banyak digunakan dalam perubatan di rumah. Ubat herba sederhana mencegah banyak penyakit dan membantu melegakan gejala yang tidak menyenangkan..

Jus Dill

Minuman berasaskan tumbuhan yang paling mudah adalah jus dill. Sangat mudah untuk mendapatkannya, untuk ini anda memerlukan:

  • basuh herba dengan bersih dan kering dengan cara semula jadi;
  • melewati dill melalui pemerah jus atau penggiling daging;
  • tapis jus segar yang dilepaskan ke dalam bekas yang berasingan.

Satu-satunya kesukaran adalah anda memerlukan banyak dill mentah untuk mendapatkan jus yang mencukupi. Namun, biasanya jus dill dimakan dalam jumlah kecil..

Jus segar tumbuhan membantu dengan banyak penyakit. Khususnya, ia digunakan apabila:

  • penyakit mata - perlu melembapkan 2 lap kapas dalam produk yang berguna dan sapukan pada mata tertutup selama 20 minit;
  • insomnia - 50 ml jus dill ditambahkan ke 500 ml wain merah, minuman itu direbus selama seperempat jam, kemudian ditekan selama satu jam lagi dan diminum sebelum tidur selama beberapa teguk;
  • gastritis - jika keasidan perut meningkat, disyorkan untuk mengambil setiap hari satu sudu teh dill dicampur dengan satu sudu besar madu atau seperempat gelas susu.

Manfaat dan keburukan jus dill juga digunakan secara aktif dalam penjagaan kulit wajah. Mencuci dengan dill membantu mengecilkan liang pori, menghilangkan kilauan berminyak, dan memperbaiki nada keseluruhan epidermis..

Minyak Dill

Sifat penyembuhan dill dinyatakan dalam minyak pati berdasarkan ramuan, biji atau akar tanaman. Tidak boleh memasaknya di rumah, kerana ubat itu diperoleh dengan penyulingan wap. Walau bagaimanapun, minyak itu boleh dibeli di farmasi - mestilah berwarna telus atau sedikit kekuningan, dan cair dan ringan secara konsisten.

Minyak pati digunakan untuk merawat selesema dan insomnia, dan ia bermanfaat untuk perut sebagai minyak..

  1. Untuk menghilangkan sembelit, anda perlu mencairkan 1 tetes minyak dalam segelas air dan minum produk tiga kali sehari, beberapa sudu teh.
  2. Dengan perut kembung, anda boleh mencairkan satu sendok teh minyak dalam 5 sudu besar air, dan kemudian minum 1 sudu besar tiga kali sehari.
  3. Sekiranya anda menjatuhkan setengah pipet minyak dill ke atas kiub gula halus, dan meletakkannya di bawah lidah anda dan menunggu gula larut, ini akan membantu menyembuhkan batuk kering dengan lebih cepat..
  4. Untuk kerengsaan kulit alergi dan ruam purulen, disarankan untuk menggunakan minyak secara luaran - 3 tetes produk dicairkan dalam segelas air dan disapu ke kulit beberapa kali sehari.

Dengan migrain dan insomnia, berguna untuk menggosok minyak ke kulit pada pelipis dengan gerakan bulat - ini melegakan kekejangan vaskular yang menyakitkan dan melegakan sistem saraf.

Teh Dill

Teh sederhana berdasarkan hijau dill disediakan dengan sederhana - sesudu besar tanaman yang dihancurkan dituangkan dengan satu liter air mendidih. Pada masa yang sama, adalah kebiasaan untuk menyeduh sayur bukan dalam teko khas, tetapi dalam termos - jadi minuman itu akan menjadi jauh lebih kuat dan sihat.

Anda perlu memasukkan teh selama satu jam, atau lebih baik lagi, biarkan termos ditutup semalaman - dalam kes ini, dill akan memberikan maksimum vitamin dan unsur berguna. Produk siap perlu disaring dari sisa-sisa kehijauan.

Manfaat teh dill ditunjukkan dalam banyak penyakit. Khususnya, ia digunakan oleh:

  • sebagai diuretik dan koleretik - dill sangat berguna untuk buah pinggang;
  • untuk meningkatkan penyusuan semasa penyusuan;
  • untuk memerangi insomnia dan migrain;
  • untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan metabolisme;
  • untuk menurunkan tekanan darah tinggi dalam darah tinggi.

Manfaat rebusan dill akan maksimum jika anda minum beberapa teguk produk sebelum makan - 3 atau 4 kali sehari.

Penggunaan dill dalam kosmetologi rumah

Vitamin, asid semula jadi dan unsur surih di tumbuhan menjadikannya sangat berguna untuk penjagaan kulit dan rambut. Dill adalah salah satu topeng dan losyen buatan sendiri yang paling popular..

Ciri antiseptik dan tonik tumbuhan membolehkan anda mengekalkan keremajaan dan menikmati kulit yang sihat lebih lama. Rambut dengan penggunaan hijau luaran menjadi lebih kuat dan lebat.

Topeng muka Dill

Topeng ramuan dill sederhana akan membantu menormalkan kulit berminyak, mengetatkan liang dan melicinkan kedutan pertama. Sangat mudah untuk membuatnya:

  • sekumpulan ramuan segar dicincang dengan tangan atau menggunakan pengisar;
  • dicampurkan dengan minyak zaitun atau badam;
  • merebak ke muka selama seperempat jam.

Topeng lain akan membantu menghilangkan bintik-bintik usia dan jeragat. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  • potong 8 ranting tanaman segar dan hancurkan menjadi gruel homogen;
  • campurkan bahan mentah dengan 12 g krim masam;
  • masukkan secubit halia.

Topeng disapu pada kulit dalam lapisan yang padat dan disimpan selama setengah jam. Sebaiknya lakukan prosedur pada waktu petang..

Dill adalah ubat yang baik untuk menghilangkan beg di bawah mata dan kedutan pertama. Untuk meningkatkan peredaran darah dan aliran getah bening, serta mengencangkan kulit, anda memerlukan:

  • potong dan hancurkan 6 tangkai ramuan segar;
  • tambah 15 tetes anggur dan 7 tetes minyak badam;
  • bagaimana mencampurkan dan mengedarkan jisim ke seluruh wajah, memberi perhatian khusus pada kulit di bawah mata.

Produk boleh dibiarkan pada kulit semalaman, tetapi basuh dengan bersih pada waktu pagi..

Dill untuk kecantikan rambut

Manfaat dan keburukan rebusan dill digunakan untuk penjagaan rambut. Ubat berasaskan tumbuhan ini akan membantu menyesuaikan kandungan lemak keriting dan kulit kepala:

  • sekumpulan dill segar atau kering dicampurkan dengan 2 sudu besar wort St. John kering;
  • herba dituangkan dengan satu liter air mendidih;
  • selama seperempat jam, produk disimpan di tempat mandi air;
  • kaldu siap disejukkan dan ditapis.

Untuk memperbaiki keadaan rambut, disarankan untuk membilas keriting setiap hari dengan rebusan herba. Selepas itu, anda tidak perlu membilas produk dengan air - rambut hanya dibenarkan kering secara semula jadi tanpa menggunakan pengering rambut. Hijau bukan sahaja menguatkan akar rambut, tetapi juga menjadikan keriting lebih halus dan lebih teratur.

Untuk keguguran rambut, topeng berasaskan dill sangat bermanfaat. Lakukan seperti berikut:

  • sekumpulan tumbuhan segar dicampurkan dengan beberapa sudu besar madu;
  • tambahkan satu sudu besar minyak zaitun ke dalam campuran;
  • selama setengah jam topeng dipanaskan dengan stim.

Apabila produk sudah siap, sayur-sayuran dapat dikeluarkan - dill mempunyai masa untuk memberikan semua khasiatnya yang berguna kepada minyak dan madu. Topeng diedarkan di sepanjang keriting sepanjang panjang, memberi perhatian khusus pada akarnya, kemudian tutup rambut dengan topi atau pelekat dan tunggu 40 minit.

Bagaimana dill digunakan dalam memasak

Sudah tentu, rawatan dill bukanlah satu-satunya kaedah utama untuk menggunakan ramuan. Tumbuhan ini banyak digunakan dalam masakan sebagai perasa dalam pelbagai jenis hidangan. Ia ditambah oleh:

  • dalam sup dan salad;
  • pembuka selera sejuk dan kursus kedua yang panas;
  • untuk ikan dan daging;
  • ke pate dan pengasam;
  • ke sos dan ladu.

Kilang ini sesuai dengan hampir semua makanan, ia boleh didapati di beberapa jenis keju dan curd. Salah satu kegunaan hijau yang paling popular adalah sayur pengetinan. Dill sering dijumpai dalam acar, ia tidak membenarkan produk membentuk dengan cepat, memberikan rasa tajam, aroma dan kepadatan yang cerah. Sangat disarankan untuk menambahkan ramuan ke timun acar agar ia tetap pekat dan rangup..

Bahaya dan kontraindikasi Dill untuk digunakan

Malah khasiat segar dari dill segar boleh memudaratkan kesihatan pada penyakit dan keadaan tubuh tertentu. Khususnya, mustahil untuk memakan tanaman dalam satu bentuk atau yang lain:

  • dengan alergi individu terhadap dill;
  • dengan pendarahan berat, misalnya, semasa haid;
  • pada kehamilan dengan risiko keguguran yang tinggi - dill boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki;
  • dengan ulser perut pada peringkat akut - hijau tidak hanya akan memberi kesan menjengkelkan pada membran mukus, tetapi juga dapat menimbulkan pendarahan;
  • dengan hipotensi - tanaman mengurangkan tekanan, sehingga boleh menyebabkan pening dan pingsan;
  • dengan atony - hijau mempunyai kesan dan kemudaratan negatif sekiranya nada organ dalaman dan otot rangka yang lemah.

Perolehan dan penyimpanan dill

Dill segar disimpan dalam jangka masa yang cukup singkat - setelah beberapa hari sahaja, tandan hijau mulai pudar. Tetapi ada cara untuk memelihara tanaman untuk jangka masa yang lebih lama - ia perlu disediakan dengan salah satu cara yang terbukti.

Cara menyimpan dill di dalam peti sejuk

Dill segar, diletakkan di dalam peti sejuk di dalam beg plastik atau bungkusan kedai, mula pudar dengan cepat - hanya dalam beberapa hari. Jangka hayatnya dapat diperpanjang sedikit dengan cara yang sangat sederhana - masukkan tandan tanaman ke dalam segelas air dan simpan di dalam peti sejuk. Kemudian sayur akan mengekalkan kesegaran dan khasiatnya yang berguna selama seminggu..

Cara mengeringkan dill

Untuk masa yang lama, dill kering mengekalkan khasiatnya yang bermanfaat. Membuat sayur cukup mudah.

  1. Tumbuhan segar dibasuh dengan sempurna dan kemudian dibiarkan kering secara semula jadi di udara terbuka.
  2. Hijau disusun dengan betul, semua ranting yang layu dan gelap, serta akarnya dikeluarkan.
  3. Tandan kecil terbentuk dari tanaman hijau, diikat dan digantung di tempat yang kering dan berventilasi baik dari cahaya matahari langsung.

Apabila tanaman benar-benar kering, ia perlu dikeluarkan dengan teliti dan dimasukkan ke dalam beg linen atau linen untuk penyimpanan jangka panjang..

Hijau boleh dikeringkan bukan hanya dalam bentuk tandan, tetapi juga dalam bentuk cincang. Ini juga sangat mudah dilakukan..

  1. Akar dan batang lebat dikeluarkan dari tandan segar, bahagian yang tinggal dicincang dengan teliti dan diletakkan di lapisan nipis di atas dulang atau pinggan rata.
  2. Tutup sayur dengan tuala di atas..
  3. Pengeringan juga dilakukan di tempat yang kering dengan pengudaraan yang baik, tetapi tidak di bawah sinar matahari langsung..
  4. Dianjurkan untuk mencurahkan tanaman kering yang sudah siap ke dalam gelas atau bekas kayu dan menggunakannya sesuai keperluan sebagai perasa.

Anda boleh menyimpan tanaman kering tanpa kehilangan kualiti sepanjang tahun. Tetapi harus diperhatikan bahawa manfaat dill kering dikurangkan dengan ketara berbanding dengan segar atau beku. Hijau mengekalkan aroma yang menyenangkan dan memberikan rasa yang menarik untuk hidangan biasa, tetapi mengandungi sedikit vitamin. Dill kering digunakan terutamanya dalam memasak, tetapi untuk tujuan perubatan lebih baik menggunakan ramuan segar atau beku..

Cara membekukan dill

Manfaat dill beku dianggap paling tinggi - walaupun dibandingkan dengan khasiat herba segar yang berharga. Apabila beku, cepat, semua mineral dan vitamin berguna disimpan di dalam tumbuhan. Mereka tidak runtuh, seperti ketika mengeringkan atau merebus hijau, tetapi tetap menunggu saat tanaman dicairkan.

Terdapat 3 cara untuk membekukan sayur-sayuran untuk penyimpanan jangka panjang..

  • Tandan. Prosedur dalam kes ini sangat mudah - dill, terkoyak dari kebun atau dibeli di kedai, dibasuh dengan betul, dan kemudian mereka menunggu sehingga titisan terakhir air kering. Setelah itu, rumput disusun, akar dan batangnya dikeluarkan dan beberapa gumpalan lebat dibentuk dari rumput, dan kemudian dibungkus dengan pelekat dan dimasukkan ke dalam peti sejuk.
  • Kiub. Tumbuhan segar yang dibasuh dihancurkan dengan betul dan dituangkan dengan kuat ke dalam acuan ais khas - sehingga sayur-sayuran mengisinya separuh. Kemudian acuan diisi sepenuhnya dengan air di atas dan diletakkan di dalam peti sejuk untuk padat sepenuhnya. Selalunya, kiub digunakan untuk menyediakan minuman ringan atau ditambahkan ke sup. Di samping itu, berguna untuk mengelap wajah dengan ais dill - ini membantu meningkatkan warna kulit dan menghilangkan edema..
  • Hancur. Tumbuhan ini siap dibekukan dengan cara yang sama seperti pada kes pertama, hanya pada tahap terakhir sayur-sayuran dicincang menjadi kepingan kecil dan dituangkan ke dalam bekas plastik, dan kemudian dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Tumbuhan beku di mana-mana spesies mengekalkan sifatnya sepanjang tahun. Pada masa yang sama, tidak digalakkan untuk membekukan dill lagi - ini tidak akan mendatangkan bahaya, namun, hijau akan kehilangan semua faedahnya.

Kesimpulannya

Manfaat dan bahaya dill bergantung terutamanya pada keadaan kesihatan. Sekiranya tidak ada kontraindikasi yang ketat, sayuran hijau sangat berguna untuk tujuan masakan atau perubatan - vitamin dalam tumbuhan mempunyai kesan pengukuhan umum.