Mengapa Turki Manfaat - 6 Manfaat Terbukti

Daging kalkun kaya dengan protein, vitamin, mineral dan bahan aktif biologi lain. Lebih-lebih lagi, secara praktikalnya bebas lemak.

Daging kalkun mempunyai sejumlah sifat berguna: ia dapat menormalkan kerja otak, kelenjar tiroid, menyokong aktiviti fungsional sistem muskuloskeletal.

6 sifat berguna

Berikut adalah 6 fakta mengenai faedah daging kalkun yang disokong oleh saintis.

1. Sumber nutrien

Berbanding dengan daging lain, ayam belanda adalah produk makanan - mengandungi hanya 117 kalori setiap 100 gram.

Daging kalkun mengandungi nutrien berikut:

Nama komponenGraviti tertentu atau peratusan anggaran keperluan harian (per 100 gram daging)
protein24 gram
lemak2 gram
karbohidrat0 gram
vitamin B161%
vitamin B649%
vitamin B1229%
selenium46%
zink12%
natrium26%
fosforus28%
magnesium12%
potasium4%

Jumlah nutrien bergantung pada bahagian burung. Sebagai contoh, daging gelap (tong drum) kaya dengan lemak dan mengandungi lebih banyak kalori, sementara daging putih (fillet) mempunyai kepekatan protein dan vitamin yang tinggi..

2. Meningkatkan prestasi kognitif

Kalkun mengandungi sejumlah besar vitamin B (B1, B6, B12).

Penyelidikan yang diselia oleh saintis dari Inggeris menunjukkan bahawa vitamin B bermanfaat untuk kesihatan sistem saraf pusat..

Khususnya, terdapat peningkatan dalam bidang kognitif (ingatan, pemikiran dan perhatian), serta persepsi visual-spasial..

Peranan yang sama pentingnya dimainkan oleh creatine, yang terdapat dalam daging. Ia juga menormalkan metabolisme pada sistem saraf pusat..

Vitamin yang dijelaskan, kerana normalisasi proses metabolik dalam tisu otak, secara signifikan mengurangkan kemungkinan penyakit degeneratif (Pilih atau penyakit Alzheimer).

Penting untuk diperhatikan bahawa daging kalkun meningkatkan toleransi tekanan dan mengurangkan keparahan kemurungan.

3. Normalisasi kelenjar tiroid

Hanya 217 gram ayam belanda yang dimasak akan memenuhi keperluan selenium harian tubuh.

Selenium, menurut pakar Britain, terlibat dalam penghasilan hormon tiroid, dan juga memberikan pencegahan penyakit autoimun dan malignan organ ini..

Walau bagaimanapun, bahan ini tidak boleh disalahgunakan. Dalam dos yang tinggi, ia dapat meningkatkan kemungkinan menghidap diabetes jenis II.

4. Membantu dalam menurunkan berat badan

Daging kalkun rendah lemak dan rendah kalori (dibandingkan dengan jenis daging lain), yang memungkinkan untuk dimasukkan ke dalam diet yang bertujuan untuk mengurangkan berat badan.

Penting untuk diingat bahawa tahap pengambilan protein yang tinggi, menurut pakar dari New Zealand, menyebabkan rasa kenyang yang cepat. Akibatnya, penggunaan kalori dalam beberapa jam akan datang berkurang dengan ketara (dalam lingkungan 10-15%).

5. Meningkatkan keberkesanan latihan

Kajian Amerika mendapati bahawa pengambilan protein yang tinggi secara langsung berkaitan dengan prestasi senaman.

Diet sedemikian meningkatkan nada dan kekuatan otot rangka, meningkatkan jangka masa kerja (tanpa mengembangkan perasaan keletihan), dan juga mempercepat pemulihan serat otot yang rosak..

Dianjurkan untuk memasukkan ayam atau ayam belanda dalam diet orang yang terlibat dalam aktiviti sukan aktif, juga pada usia tua - untuk mencegah perkembangan sarcopenia - atrofi otot pikun.

6. Pencegahan anemia kekurangan B12

Turki, menurut pakar asing, adalah sumber vitamin B12 yang sangat kaya. Ia mengambil bahagian pada tahap sumsum tulang dalam pembentukan sel darah merah, yang memberikan oksigen ke semua sel tubuh.

Kekurangan vitamin B12 adalah kejadian yang agak biasa, terutama pada orang tua, kerana peningkatan kejadian penyakit gastrousus, di mana penyerapannya terganggu.

Bahkan memakan kalkun kadang-kadang adalah cara yang boleh dipercayai untuk mencegah anemia kekurangan B12..

Potensi bahaya

Malangnya, bahkan salah satu daging yang paling sihat boleh membahayakan tubuh manusia..

Kesan yang tidak diingini dari makan ayam belanda termasuk yang berikut:

  1. Tekanan darah meningkat. Turki tinggi natrium. Jika dikonsumsi secara berlebihan, unsur jejak ini dapat menyebabkan peningkatan ketahanan periferal total dengan peningkatan tekanan darah berikutnya..
  2. Perkembangan penyakit onkologi. Ciri ini berlaku khusus untuk daging goreng, yang mengandungi karsinogen yang boleh menyebabkan kemunculan tumor malignan..
  3. Reaksi alahan. Hipersensitiviti terhadap protein daging kalkun tertentu adalah fenomena yang jarang berlaku, yang terdapat terutamanya di masyarakat Asia Tengah. Patologi alergi boleh jadi seperti apa pun: dari ruam papular ringan hingga anafilaksis.

Aplikasi memasak

Daging Turki mempunyai rasa yang halus dan halus. Payudara dan sayap mempunyai rasa manis dan dianggap sebagai daging jenis putih - hampir tidak mengandungi lemak. Tongkat paha dan paha rapat dengan daging merah.

Selalunya mereka menggunakan ayam belanda rebus, rebus, goreng atau panggang. Ia juga dimasak di atas panggangan atau api terbuka. Tetapi yang terbaik adalah mengutamakan daging kukus..

Potongan, sosej, makanan dalam tin dan pate yang dibuat dari ayam belanda sangat dihargai. Dan dari daging dan tulang, kaldu yang enak diperolehi.

Daging Turki sesuai dengan bijirin, pasta, sayur-sayuran. Sos berkrim atau wain putih sangat baik..

Hati, perut atau hati burung biasanya dipanggang atau digunakan untuk membuat sosej hati.

Malah kulit kalkun digunakan untuk tujuan masakan. Ini adalah ramuan untuk kebab dalam masakan oriental. Lemak ayam digunakan untuk memasak hidangan daging dan bukannya minyak.

Anda tidak boleh menggoreng daging

Daging goreng menimbulkan bahaya besar bagi kesihatan manusia. Rawatan haba menghasilkan bahan kimia berikut:

  1. Amina heterosiklik. Komponen serupa terbentuk apabila asid amino berinteraksi dengan kreatin apabila terdedah kepada suhu tinggi (melebihi 150 darjah). Pelbagai kajian mengesahkan hubungan langsung antara kepekatan amina heterosiklik dan barah organ berikut: prostat pada lelaki, pankreas, usus besar dan rektum.
  2. Nitrosamin. Dalam proses menggoreng, nitrat yang terdapat dalam ayam belanda membentuk sebatian khas - nitrosamin. Kesannya pada tubuh manusia bertentangan: menurut beberapa data, mereka menyebabkan barah, dan yang lain, mereka mengurangkan kemungkinan terkena penyakit kardiovaskular..
  3. Produk akhir glycation (CNG). Semasa menggoreng daging, CNG terbentuk di dalamnya, yang secara langsung berkaitan dengan penuaan manusia. Bahan ini juga meningkatkan risiko terkena diabetes mellitus jenis II, infark miokard, strok dan trombosis arteri lain..
  4. Lipid teroksida. Sejumlah asid lemak tak jenuh ganda terbentuk apabila terdedah kepada suhu tinggi. Sekiranya menggoreng berlaku dalam minyak sayuran, maka asid lemak lipolik juga mengalami pengoksidaan. Penggunaan asid lemak teroksidasi secara sistematik meningkatkan risiko plak aterosklerotik pada dinding arteri beberapa kali..

Sekiranya mustahil untuk menolak daging goreng, disarankan untuk menggunakannya bersama dengan produk makanan berikut:

  • Sayuran salib (brokoli, kembang kol, kubis Cina)
  • kopi;
  • Wain merah.

Telah terbukti bahawa ahli keluarga salib meneutralkan kesan amina heterosiklik, dan kopi menghalang aktiviti mereka. Anggur merah menghalang kesan karsinogen pada dinding usus besar dan rektum.

Mengapa daging kalkun berguna?

Kalkun domestik adalah wakil dari urutan ayam. Daging ayam adalah produk makanan; penyertaannya dalam diet membantu menguatkan sistem imun, mempercepat pemulihan badan dalam tempoh selepas operasi, setelah menjalani latihan yang intensif.

Nilai tenaga, komposisi

Kandungan kalori seekor ayam belanda berbeza antara 115-240 kkal. Nilai tenaga terbesar dibezakan oleh kaki dengan kulit, minimum - payudara dengan kulit dikeluarkan..

Dagingnya kaya dengan vitamin (lemak, larut dalam air), unsur mikro dan makro. Fillet unggas dengan kulit mengandungi asid lemak tak jenuh ganda. Komposisi terperinci produk dibincangkan dalam jadual di bawah..

Bahan-bahanKuantiti dalam 100 gram
Komponen berat molekul rendah bioaktif
Retinol12 mcg
Vitamin D0.4 μg
Tokoferol0.1 mg
B20.3 mg
Asid nikotinik9.6 mg
Kolin87.4 mg
Asid pantotenik0.9 mg
Asid folik9 μg
Mineral
Potasium239 mg
Fosforus223 mg
Natrium103 mg
Magnesium30 mg
Kalsium14 mg
Zink2.5 mg
PUFA
Omega 30.075 g
Omega 61.1 g

Isi ayam belanda seberat 100 gram mengandungi 28.55 g protein, 7.39 g lemak dan 0.06 g karbohidrat. Lemak kolesterol dan trans terdapat dalam produk dalam jumlah minimum (masing-masing 109 mg dan 0.1 g).

Ciri-ciri yang bermanfaat

Pengambilan daging kalkun secara berkala mempunyai kesan positif pada saluran pencernaan, sistem peredaran darah, kelenjar tiroid, dan miokardium. Komponen bioaktifnya mempercepat metabolisme, merangsang proses intraselular, dan mendorong pertumbuhan otot.

Sebaiknya masukkan hidangan yang dibuat dari unggas yang baru disembelih ke dalam menu:

  • Orang yang telah menjalani penyakit berjangkit, pembedahan, kemoterapi untuk patologi barah. Sup daging membantu menguatkan sistem imun.
  • Wanita hamil, menyusu. Makan susu kalkun 100 g dapat mengurangkan pengambilan vitamin harian bagi wanita yang mengandung bayi hingga 50%. Asid folik yang terkandung dalam produk menyumbang kepada perkembangan janin yang betul, magnesium memastikan fungsi normal sistem genitouriner seks yang adil.
  • Untuk kanak-kanak - untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, untuk pertumbuhan dan perkembangan elemen sistem muskuloskeletal yang betul. Pengenalan diet dibenarkan apabila bayi mencapai usia 6-8 bulan.
  • Atlet dan orang yang terlibat dalam kerja keras fizikal. Kekacang membantu pulih dengan cepat, meningkatkan daya tahan.
  • Mengalami intoleransi laktosa.
  • Lansia - untuk menstabilkan tekanan darah, menormalkan pergerakan usus, untuk mencegah penyakit sendi dan penyakit onkologi.
  • Bagi orang yang mengalami gangguan saraf, insomnia, sindrom depresi - hidangan kalkun mengurangkan kesan negatif faktor tekanan.

Kekacang harus dimasukkan ke dalam menu sambil mengikuti diet penurunan berat badan. Produk ini mudah dicerna, meningkatkan metabolisme, memberikan rasa kenyang yang cepat.

Perlu diperhatikan: penggunaan kalkun tidak dianjurkan untuk orang yang menderita gagal ginjal, gout - makanan dapat memicu kambuh patologi.

Cara memilih dan menyimpan

Semasa membeli bangkai, anda harus berhenti menggunakan produk ladang dari pengeluar Rusia..

Burung muda yang baru disembelih mempunyai berat hingga 10 kg. Dagingnya elastik dan tahan terhadap ubah bentuk (lekukan yang ditinggalkan dengan menekan dengan jari cepat hilang), kulit mempunyai naungan ringan, halus.

Sebaiknya bahagikan bangkai yang dibeli menjadi beberapa bahagian dan letakkan di dalam peti sejuk beku (jangka hayat kalkun dalam keadaan ini mencapai 2 bulan).

Makanan sejuk mesti digunakan dalam 24 jam (daging boleh disimpan di dalam peti sejuk sebelum dimasak).

Ringkas dan sedap

Salah satu pilihan untuk makan malam keluarga ringan adalah fillet kalkun yang dibakar dengan zucchini di dalam ketuhar.

Untuk menyediakan hidangan, anda memerlukan:

  • 0.5 kg daging unggas;
  • 1 zucchini muda kecil;
  • sebiji lobak merah;
  • satu sudu teh paprika;
  • bawang putih (1-2 ulas);
  • 2 sudu besar l. krim masam.

Herba (thyme, dill dan basil) dan rempah (garam, lada hitam) ditambah secukup rasa.

Fillkey kalkun mesti dibasuh, dikeringkan, dipotong kecil dan digoreng dalam kuali dengan penambahan minyak sayuran sehingga kecoklatan; potong sayur menjadi bulatan. Krim masam harus dicampurkan dengan lada, garam, paprika, herba dan bawang putih yang disalurkan melalui mesin cetak; tuangkan campuran yang dihasilkan ke dalam wortel dan zucchini.

Sayuran dan daging diletakkan di dalam beg pembakar yang sebelumnya diletakkan di atas loyang, dikirim ke oven yang dipanaskan hingga 180 darjah. Masa memasak - 40 minit.

Turki

Kalkun adalah unggas terbesar. Jantan burung ini tidak asing lagi bagi kita sebagai ayam belanda. Ia tergolong dalam genus ayam belanda, keluarga pegar dan urutan ayam. Tanah air kalkun adalah Amerika. Orang-orang kuno Aztec hanya makan daging kalkun, itu adalah satu-satunya unggas mereka. Sekitar abad ke-16, burung ini dibawa ke Sepanyol, dan setelah beberapa tahun, kalkun menyebar di negara lain (Perancis, Inggeris dan seluruh Eropah).

Berat hidup seekor kalkun jantan dewasa adalah dari 9 hingga 35 kg, seekor kalkun - dari 4.5 hingga 11 kg. Biasa memakan daging unggas muda, jisimnya agak kurang (kira-kira 10 kg). Burung ini mempunyai kaki panjang yang kuat dan ekor besar dan lebar. Bulu kalkun terdapat dalam pelbagai warna: hitam, putih, gangsa - ia bergantung pada jenis dan keturunannya.

Daging kalkun sangat dihargai dalam masakan dan dietetik, dan oleh itu menduduki tempat kedua dalam penanaman unggas dan penggunaan daging setelah ayam pedaging. Negara terkemuka untuk pengeluaran dan penggunaan daging kalkun adalah AS.

Di Rusia, terutamanya kalkun baka berikut:

1. Gangsa Kaukasia Utara;

2. Orang kulit putih Kaukasia Utara;

3. Moscow Putih;

4. Hitam Tikhoretsky;

5. Berambut putih lebar;

Seekor ayam belanda ditanam tidak lebih dari 4 bulan, ini adalah masa yang cukup untuk burung itu tumbuh hingga 10 kg. Daging Turki terasa paling sedap pada usia ini.

Sifat berguna dan kandungan kalori daging kalkun

Daging kalkun lembut dan rendah lemak, ia mempunyai warna krim merah jambu, dengan lancar berubah menjadi rona merah muda. Payudara kalkun atau fillet sering disebut daging putih, kerana paling ringan jika dibandingkan dengan bahagian lain dari bangkai. Payudara sedikit kering selepas dimasak. Tetapi bahagian fillet kalkun ini adalah yang paling berguna. Ia sangat kerap diresepkan oleh doktor sebagai sebahagian daripada pemakanan makanan dan perubatan, kerana mengandungi jumlah lemak yang paling sedikit. Fillet (payudara) dari seluruh bahagian kalkun yang boleh dimakan adalah sekitar 30%.

Dengan adanya khasiat yang berguna, ayam belanda adalah peneraju, dalam hal ini melampaui bahkan daging sapi. Jadi, daging kalkun mengandungi nutrien berikut:

  • Besi;
  • Protein lengkap;
  • Magnesium;
  • Selenium;
  • Vitamin (B2, B6, B12, PP);
  • Fosforus;
  • Natrium.

Daging kalkun dibezakan bukan hanya dengan rasanya yang sangat baik, tetapi juga merupakan produk diet 100%, serta pemegang rekod untuk kandungan zat besi. Jadi, jika dibandingkan dengan daging lembu, daging kalkun mengandungi dua kali lebih banyak unsur surih ini. Di samping itu, dari produk inilah besi diserap oleh badan dengan mudah. Tidak seperti jenis daging dan produk haiwan lain, ayam belanda mempunyai kandungan kalori yang sangat rendah, dengan nilai komposisi protein dan mineralnya yang luar biasa. Fosfor dalam ayam belanda mengandungi hampir sama seperti ikan laut. Magnesium, yang merupakan sebahagian daripada ayam belanda, membantu mencegah penyakit sistem saraf, dan nada selenium dan mempunyai kesan yang menyegarkan. Di samping itu, pengambilan selenium secara teratur ke dalam badan dapat mencegah perkembangan barah..

Hanya satu hidangan daging kalkun setiap hari dapat menyediakan keperluan harian seseorang untuk vitamin PP penting..

Khasiat ayam belanda yang paling penting adalah hypoallergenicity, oleh itu disyorkan untuk makanan bayi. Di samping itu, kelebihan daging kalkun dianggap sebagai kesannya yang baik pada sistem kardiovaskular dan keupayaan untuk menguatkan imuniti..

Petunjuk utama nilai pemakanan daging kalkun:

  • Kandungan kalori - 194 kcal;
  • Lemak - 12 g;
  • Protein - 21.6 g;
  • Karbohidrat - 0 g.

Di samping itu, kandungan kolesterol ayam belanda sangat rendah: hanya 74 mg per 100 gram produk. Kandungan kalori ayam belanda hampir sama dengan daging lembu, tetapi daging kalkun diserap lebih cepat.

Permohonan

Dari segi kesihatan, daging kalkun sangat sesuai ketika menyusun diet terapi dan menurunkan berat badan. Nilai pemakanan daging memberikan peningkatan tenaga bagi mereka yang terlibat dalam kerja keras fizikal, untuk atlet profesional dan mereka yang hanya aktif terlibat dalam pendidikan jasmani..

Daging jenis ini, terutama fillet kalkun, mesti dimakan oleh ibu hamil dan ibu menyusu. Bersama dengan daging arnab, fillet kalkun sangat sesuai untuk memberi makan anak kecil. Jadi, fillet kalkun boleh dijadikan makanan pelengkap daging pertama untuk bayi.

Daging kalkun banyak digunakan dalam masakan. Oleh kerana dagingnya sangat lembut dan rendah lemak, penyediaannya tidak memerlukan memasak yang panjang..

Daging kalkun digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan. Selain itu, ia menjalani pelbagai jenis pemprosesan kuliner:

Pelbagai salad dan sos disediakan menggunakan daging ayam belanda. Payudara Turki digunakan untuk mengisi dengan cendawan, sayur-sayuran dan buah-buahan. Hidangan Krismas yang terkenal yang kami sampaii dari Amerika Syarikat adalah ayam belanda yang dipanggang.

Yang paling betul, dari sudut diet yang sihat, adalah merebus daging kalkun dan mengukusnya. Dalam kes ini, daging tidak kehilangan khasiatnya yang berharga, dan akan lebih mudah bagi tubuh untuk mengatasi makanan yang memasukkannya dalam bentuk ini. Memang benar, terutama ketika mengikuti diet terapeutik, untuk menambah daging kalkun dengan sayur-sayuran. Ia sedap dan sangat sihat. Di samping itu, kombinasi inilah yang memenuhi semua undang-undang pemakanan yang betul, di mana berat badan dan kesihatan yang baik dijaga..

Bersama dengan daging, telur ayam belanda juga memberikan nilai pemakanan yang tinggi dan menurunkan kadar kolesterol. Mereka disyorkan untuk pesakit diabetes dan mereka yang mengikuti diet. Sekiranya anda mengikuti diet untuk menurunkan berat badan, bukannya telur ayam, disarankan untuk menggunakan telur ayam belanda.

Kontraindikasi untuk memakan daging ayam belanda

Tidak ada kontraindikasi untuk ayam belanda. Tetapi harus diingat bahawa, kerana daging kalkun mengandung sejumlah besar protein, orang dengan masalah kesihatan tertentu tidak boleh menyalahgunakannya:

  • Kegagalan ginjal;
  • Gout;
  • Hipertensi.

Sebagai tambahan, pesakit hipertensi harus memberi perhatian khusus kepada tahap pengambilan garam dengan daging kalkun. Oleh kerana ayam belanda mengandungi banyak natrium, menambahkan banyak garam semasa memasak boleh membahayakan kesihatan..

Turki

Tanah air kalkun Amerika. Ia dibawa ke Eropah pada tahun 1520. Dagingnya yang luar biasa sesuai dengan rasa orang Eropah dan sejak itu saya menanam kalkun, baik di rumah tangga maupun di industri. Kalkun jantan kadang-kadang tumbuh tinggi 1.2 m dan berat 22 kg. Burung ini sangat memerlukan perumahan yang luas dan makanan yang seimbang sepenuhnya. Dianjurkan untuk menjaga kalkun tetap dengan akses yang kaya ke padang rumput hijau.

Daging ayam belanda yang lembut dan berair adalah salah satu hidangan kegemaran orang Asli. Burung yang disembelih dilapisi dengan tanah liat dan dipanggang di atas bara, kemudian membelah kerak yang dibakar dan mengeluarkannya bersama dengan bulu yang melekat. Sekiranya burung itu pertama kali dipetik, semua bulu akan bergerak.

Sekumpulan bulu pendek dan lembut ditenun oleh wanita ke dalam pakaian mereka, yang besar dan terang dijadikan hiasan pada upacara dan upacara keagamaan. Dengan bulu yang panjang dan kaku dari sayap kalkun, pemburu lelaki mengayunkan anak panah mereka, mereka membuat semua jenis jarum dan awl dari tulang kaki yang patah dan runcing.

Kalkun kalori

100 g daging kalkun mentah mengandungi 115 kcal. Ia rendah lemak dan tinggi protein. Daging kalkun rebus mengandung 195 kkal per 100 g, dan 100 g daging kalkun panggang mengandung 165 kkal. Pengambilan produk ini secara sederhana tidak akan menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
23.51.6-174115

Khasiat ayam belanda yang berguna

Turki adalah daging pemakanan yang lazat dan sihat. Berbanding dengan daging unggas jenis lain, lemak kalkun kaya dengan vitamin A, E, ia mempunyai kandungan kolesterol yang sangat rendah. Di samping itu, ayam belanda mudah dicerna dan tidak mudah dicerna, dan boleh disebut sebagai produk makanan diet. Kalkun kaya dengan unsur surih seperti: fosfor, kalsium, kalium, sulfur, selenium, zat besi, natrium, magnesium, yodium, mangan. Juga vitamin: PP, B6, B12, B2.

Dari segi rasa, ayam belanda mengambil tempat antara ayam dan daging lembu. Ringkasnya, ayam belanda lebih sedap daripada ayam dan mudah dicerna seperti daging lembu atau daging lembu. Tetapi dari segi natrium (unsur jejak ekstraselular utama), ayam belanda jauh lebih kaya daripada daging lembu dan daging babi. Sifat natrium dalam tubuh manusia sangat penting - ia menambah jumlah plasma dalam darah dan memastikan proses metabolik yang normal ke seluruh tubuh. Oleh itu, semasa memasak daging kalkun, anda boleh menggunakan lebih sedikit garam, dan ini adalah kelebihan besar bagi pesakit hipertensi, dan juga bagi orang yang mempunyai penyakit jantung dan vaskular. Bagi orang yang menderita penyakit ini, pengasaman makanan yang berlebihan dapat menyebabkan peningkatan plasma, yang berarti peningkatan tekanan darah..

Daging kalkun digunakan dalam makanan diet, serta untuk penyediaan sosis, sosis, ladu.

Oleh kerana ayam belanda tinggi protein, ia memberi kita lebih banyak daya hidup daripada daging lain. Anda juga harus tahu bahawa ayam belanda kaya dengan fosforus seperti ikan. Kalkun mengandungi vitamin PP, kekurangan yang dapat memprovokasi terjadinya penyakit seperti kekurangan vitamin, selulit, gangguan otak.

Kombinasi Turki dengan makanan ringan bahkan dapat mengurangkan risiko barah beberapa kali.!

Khasiat ayam belanda yang berbahaya

Orang yang mengalami gout atau gagal ginjal harus berhati-hati dengan memakan daging kalkun, kerana mempunyai kandungan protein tinggi yang dapat memperburuk penyakit ini.

Selain itu, daging ini kaya dengan natrium, oleh itu, bagi orang yang menderita darah tinggi, doktor mengesyorkan agar tidak cukup asin semasa proses memasak..

Dengan cara yang menarik, video ini akan memberitahu anda cara menyusun dan memasak idea dengan betul di dalam ketuhar, serta cara membuat sos untuk hidangan ini dengan mudah dan cara menghidangkannya dengan indah..

Manfaat dan bahaya daging kalkun, sifat penting kalkun

Daging Turki (Meleagris gallopavo) dijual dalam pelbagai bentuk: bangkai keseluruhan, dikemas dalam kepingan, daging cincang dan potongan daging, payudara dan paha secara berasingan. Tetapi bagaimana anda menjelaskan peningkatan populariti semua produk ini di kalangan pengguna? Mengapa pengguna semakin beralih ke ayam belanda, melupakan ayam biasa? Ini dapat dijelaskan oleh sifat bermanfaat yang luar biasa dari produk..

Foto: Depositphotos.com. Pengarang: AndreySt.

Apa ini

Kalkun milik keluarga Phasianidae yang luas. Tanah air burung ini adalah Amerika Utara dan Selatan. Pada mulanya, burung-burung ini dikaitkan dengan budaya Orang Asli dari penduduk asli "Dunia Baru". Oleh itu, dipercayai bahawa mereka mendapat nama mereka..

Dalam keadaan semula jadi, kalkun memakan berbagai jenis makanan: biji-bijian, biji pinus, ubi, mentol, beri liar, alfalfa dan semanggi, kumbang, belalang dan jangkrik. Makanan yang meluas ini sangat menentukan nilai pemakanan tinggi daging burung ini. Dan sifat bermanfaat produk.

Kandungan komposisi dan kalori

Turki kaya dengan protein lengkap dengan satu set asid amino (AA) yang diperlukan untuk manusia. Dan dari segi kandungan AK, triptofan menang walaupun keju.

Mengandungi hampir separuh nilai selenium harian (setiap hidangan). Dan dengan jumlah zat besi dalam komposisinya melebihi daging lembu. Unsur makro dan mikro lain dalam daging ayam belanda: kalium, fosforus, tembaga, magnesium dan zink.

Kaya dengan vitamin B, termasuk: niasin (B3, atau asid nikotinik), piridoksin (B6) dan beberapa riboflavin (B2), folat (B9), biotin (H, atau B7), dan kolin (B4).

Kandungan asid lemak tak jenuh dengan banyak khasiat bermanfaat memerlukan perhatian khusus. Untuk pemakanan manusia yang seimbang, nisbah omega-6 hingga omega-3 sangat penting. Nisbah ini untuk ayam belanda yang ditanam secara komersial, serta kandungan kalori dari pelbagai bahagian bangkai, anda dapat lihat di dalam jadual.

Jadual lemak

Setiap hidangan atau 110 g.

Sebahagian dari bangkaiKalori, kcalLemak, gLemak tepu, gomega-6: omega-3Kolesterol, mg
Payudara tanpa kulit1530.840.2710: 194
Payudara dengan kulit2148.42.3811.4: 184
Kaki dengan kulit23611.143.4713: 196
Paha dengan kulit1789.683.0113: 170

Seperti yang ditunjukkan oleh jadual, nisbah omega-6 ke omega-3 adalah 10: 1. Untuk burung ternakan yang makan secara semula jadi, nisbah ini dapat diubah menjadi lebih baik menjadi 7: 1. Kesimpulannya jelas: faedah daging kalkun organik tidak ada bandingannya.

Manfaat kesihatan

Sifat penting daging berkhasiat ini secara langsung bergantung kepada komposisi biokimia..

  1. Sumber protein berkualiti. Kekurangan protein dalam diet menyebabkan kulit pucat, kekurangan tenaga berterusan, kegelisahan, kelemahan dan gangguan. Kanak-kanak mempunyai gangguan tingkah laku dan kekurangan nada otot. Daging kalkun kaya dengan protein berkualiti tinggi tetapi kurang berlemak daripada banyak produk haiwan lain.
  2. Relaksasi sistem saraf dan tidur nyenyak. Katakan "terima kasih!" tryptophan - asid amino penting (AA) yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia sendiri dan mesti diperoleh daripada makanan. Tryptophan membantu dalam pengeluaran neurotransmitter melatonin dan serotonin, yang merupakan bahan kimia utama di otak. Mereka meningkatkan mood dan memberi kesan santai.
  3. Menjaga kesihatan tulang dan gigi kerana fosfor dalam komposisinya. Sudah tentu, satu hidangan kalkun tidak akan memenuhi keperluan harian mineral ini, tetapi ia akan memberikan sumbangan yang bermanfaat.
  4. Menguntungkan kelenjar tiroid. Satu hidangan kalkun mengandungi hampir separuh daripada nilai selenium harian. Bahan ini memainkan peranan penting dalam menjaga tahap hormon normal dan melindungi kelenjar tiroid daripada penyakit.
  5. Pencegahan barah. Antara khasiat yang bermanfaat dari daging tersebut adalah sifat anti-barah. Terima kasih untuk ini selenium yang sama, yang mempunyai kesan yang baik terhadap sistem imun manusia. Ia juga merupakan antioksidan yang kuat terhadap aktiviti karsinogenik radikal bebas. Ia menjanjikan perlindungan terhadap barah kolorektal, kanker prostat, paru-paru, pundi kencing, kulit, esofagus dan perut.
  6. Perlindungan terhadap gangguan kognitif. Daging kalkun adalah sumber vitamin B12 yang baik, yang membantu menurunkan kadar homosistein, yang bertanggungjawab terhadap gangguan kognitif.
  7. Mengurangkan tahap kolesterol. Niacin dalam produk mengurangkan tahap kolesterol "buruk" dalam darah, meningkatkan tahap "baik".
  8. Membantu dalam menurunkan berat badan. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan tambahan, anda harus memulakan dengan menormalkan metabolisme dan memperbaiki saluran pencernaan anda. Sifat bermanfaat daging kalkun juga dikaitkan dengan kepekatan vitamin B3 dan B6 yang tinggi, yang direka untuk menyelesaikan masalah. Selain mempercepat proses metabolik, dos tambahan vitamin ini dapat melegakan sembelit kronik dan meningkatkan pergerakan usus..
  9. Untuk otot dan daya tahan yang kuat. Atlet menghargai ayam belanda kerana proteinnya yang berkualiti tinggi. Daging ini memberi kekuatan, meningkatkan daya tahan badan dalam keadaan aktiviti fizikal yang serius dan membantu membina otot.
  10. Untuk kesihatan pankreas. Kajian terbaru menunjukkan bahawa makan 30-110 gram daging kalkun tanpa kulit setiap hari secara signifikan mengurangkan risiko terkena barah pankreas..

Dalam diet anak-anak

Pure Turkey adalah produk yang patut diberi perhatian, terutamanya jika anak anda tidak menambah berat badan atau mengalami perubahan mood.

Daging kalkun sedikit lebih rendah daripada daging arnab dalam sifat pemakanannya. Apabila direbus, kandungan lemak pada seekor burung kira-kira 3% lebih tinggi daripada lawan. Tetapi kerana kedua-dua produk ini dianggap hypoallergenic, penyertaan mereka dalam diet anak-anak sangat diinginkan. Kerana mengandungi pelbagai nutrien.

Kesan bahaya dan sampingan

Penggunaan produk haiwan yang diproses dengan kerap menyebabkan sejumlah penyakit:

  • kegemukan;
  • penyakit jantung;
  • kemandulan;
  • tekanan darah tinggi;
  • tahap kolesterol tinggi;
  • onkologi.

Kulit mengandungi banyak lemak, jadi lebih baik membuangnya sebelum dimasak.

Tryptophan, yang sangat kaya dengan produk ini, mempunyai kesan sampingannya sendiri. Khususnya, terlalu banyak boleh menyebabkan rasa mengantuk..

Pengambilan daging kalkun secara berkala boleh membahayakan beberapa kumpulan orang. Oleh itu, kerana kandungan protein yang tinggi, produk ini dikontraindikasikan untuk penyakit gout dan buah pinggang (termasuk kegagalan buah pinggang).

Pemilihan dan penyimpanan

  • Cuba pilih produk ladang. Biasanya mengandungi lebih sedikit bahan yang berbahaya bagi kesihatan manusia: racun perosak dan racun herba dari makanan, antibiotik, dll..
  • Daging mestilah lembut, tetapi tidak terlalu lembut. Ia tidak boleh hancur dan terpisah dari tulang dengan sedikit kesan.
  • Bahagian ayam belanda yang paling sedikit lemak adalah payudara. Dialah yang dianjurkan untuk dimasukkan dalam diet dengan berbagai diet..
  • Tidak semua produk unggas rendah lemak tepu. Sebagai contoh, roti daging cincang biasanya dibuat dari bahagian bangkai paling gemuk. Anda memperoleh banyak kalori yang tidak sihat seperti makan hamburger..
  • Segera masukkan daging yang diasinkan di dalam peti sejuk - sensitif terhadap panas.
  • Kalkun sejuk boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 1 hingga 2 hari. Dimasak: tidak lebih dari 4 hari.

Peraturan memasak

Untuk menjaga keselamatan diri dan keluarga daripada jangkitan usus, masak daging kalkun anda sehingga masak. Jadual di bawah menunjukkan purata masa memasak untuk bahagian bangkai yang berlainan..

KepelbagaianMasa mendidih, min.Masa memasak, min.
Payudaratiga puluh36
Pinggul6072
Shin5060
Bangkai keseluruhan180-

Ingat bahawa ayam belanda kering dengan cepat semasa rawatan panas, jadi ketika menggoreng dan memanggang di dalam ketuhar, kendalikan prosesnya dari awal hingga akhir..

Ayam atau ayam belanda: yang lebih sihat?

Dada ayam rebus dan daging kalkun kukus adalah makanan yang paling banyak difoto di Instagram bintang kecergasan. Daging kedua-dua burung dianggap produk yang berguna di kalangan orang yang menjalani gaya hidup sihat dan bermain sukan. Tetapi walaupun anda tidak berlatih di gim tujuh kali seminggu selama tiga jam, maka persoalannya adalah: "daging mana yang lebih sihat - ayam atau kalkun?" semua sama yang anda ada suatu ketika dahulu. Bersama pakar, kami menganalisis produk mana yang lebih sihat dan enak?

Apa yang lebih sihat daripada ayam belanda atau ayam?

Selalunya pakar pemakanan, wartawan dan pembuat berita meletakkan sifat bermanfaat produk tertentu di atas alas, dan kemudian membuangnya, mula memuji produk lain yang "paling berguna" secara besar-besaran. Kebenaran, seperti biasa, berada di tengah - keseimbangan zat yang berasal dari produk semula jadi, itulah yang dikatakan salah satu prinsip asas pemakanan sihat.

Mari bandingkan daging ayam belanda dan ayam dalam beberapa parameter - kandungan makanan produk dan kandungan nutrien yang menyumbang kepada penurunan berat badan.

Kandungan kalori

Daging ayam dan ayam belanda adalah produk makanan. Kandungan kalori ayam bersama kulit per 100 g ialah 211 kkal, ayam belanda - 144 kkal. Kandungan kalori kedua-dua produk tanpa kulit adalah hampir sama. Dalam fillet ayam - 113 kcal, dalam fillet ayam belanda - kira-kira 115 kcal. Fillet Turki dan fillet ayam berhak untuk hadir dalam diet, termasuk untuk menurunkan berat badan.

Kandungan lemak

Dada ayam tanpa kulit mengandungi 2,6 g lemak, payudara kalkun mengandung 0,7 g. Kira-kira 5% kalori dalam daging kalkun putih adalah lemak, dalam daging ayam putih peratusan jisim lemak adalah sekitar 4%. Selain itu, ayam belanda mengandungi lemak tepu yang lebih sedikit daripada ayam - kira-kira 0.21 g setiap 100 g daging.

Kandungan protein

Kita semua tahu bahawa protein diperlukan untuk membina otot. Otot secara kondisional membantu membakar lemak. Tubuh memerlukan tenaga untuk berfungsi. Apabila anda melakukan aktiviti fizikal dalam jangka masa yang lama, tubuh terlebih dahulu akan menghabiskan simpanan karbohidratnya, dan kemudian memakan lemak dari simpanan lemak, yang dibuang ke dalam darah. Melalui darah, lemak dihantar ke otot yang berfungsi. Tisu otot yang lebih maju, semakin banyak simpanan lemak dibelanjakan dengan rejimen latihan yang teratur. Kesannya, kita menurunkan berat badan. Sebagai perbandingan, rata-rata (jika anda menambah daging unggas putih dan merah: fillet tanpa kulit), 100 g ayam mengandungi 21 g protein, dalam ayam belanda - 24 g.

Kandungan triptofan

Tryptophan adalah asid amino dari mana serotonin dihasilkan, yang dikenali sebagai hormon kegembiraan. Daripada serotonin, melatonin atau hormon tidur kemudiannya dihasilkan. Suasana yang baik pada siang hari dan tidur nyenyak yang tenang pada waktu malam adalah faktor penting dalam proses menurunkan berat badan dan mengekalkan berat badan yang stabil. Dalam ayam per 100 g, kandungan triptofan adalah 0,27 g, dalam kalkun - 0,28 g.

Kandungan selenium

Selenium, seperti protein, mengambil bahagian dalam penciptaan imuniti, dan juga penting dalam penciptaan hormon tiroid. Hormon tiroid menyokong banyak proses fisiologi penting dalam tubuh manusia, dari tahap tenaga yang tinggi hingga keadaan kulit yang baik. Salah satu sebab kenaikan berat badan adalah kerosakan kelenjar tiroid. Terdapat proses metabolik yang perlahan, karbohidrat tidak diserap sepenuhnya, tetapi disimpan dalam bentuk simpanan lemak. Sekiranya kelenjar tiroid berfungsi dengan normal, maka hormon dihasilkan tanpa gangguan dalam jumlah yang tepat. Apabila selenium tidak mencukupi, fungsi tiroid menurun. Kandungan selenium dalam ayam per 100 g adalah 58% dari pengambilan harian, dan pada ayam belanda - 44%.

Kandungan kolesterol

Kolesterol adalah zat yang mengangkut lemak ke tempat yang tepat di dalam badan kita, dan apabila terdapat lebihan lemak, mereka memasuki pembuluh darah. Kapal menjadi plak aterosklerotik yang tidak dapat dilalui dan terbentuk. Untuk memantau kesihatan anda, jaga sistem kardiovaskular dan mempunyai berat badan yang stabil, pertama sekali, untuk mengawal tahap kolesterol dalam darah. Kandungan kolesterol pada ayam - 64 mg, pada ayam belanda - 62 mg.

Yulianna Pliskina, penyampai TV, pakar gaya hidup sihat, jurulatih kesejahteraan dan kehidupan, pengarang siri buku Myfoedy mengenai pemakanan yang betul, pengasas agensi media JP, pembicara motivasi.
Dari segi nilai pemakanan produk, ayam belanda mengatasi ayam. Produk ini semestinya terdapat dalam diet orang yang ingin menurunkan berat badan dan mengekalkan tahap tenaga yang tinggi sepanjang hari. Turki mempunyai lebih sedikit kolesterol dan lemak kurang tepu, dan sedikit lebih banyak protein. Tetapi jangan dedahkan produk hebat dan berkhasiat seperti ayam, yang juga mengandungi banyak nutrien..

Makanan dari barisan pemasangan. 5 fakta mengenai produk separuh siap

Oleg Iryshkin, calon sains perubatan, doktor perubatan sukan dan dietetik sukan, guru di ANO DPO "SNTA", blog dietology.pro

Perbezaan jumlah protein dalam daging kedua burung tidak signifikan. Bagi lemak, kami lebih suka daging dengan kurang lemak - ini adalah payudara, sementara jumlah lemak mutlak tidak berbeza dengan ketara. Cara pemeliharaan unggas adalah sangat penting. Semasa memilih produk, pilihlah unggas yang dibiakkan pada makanan semula jadi, dalam keadaan semula jadi, tanpa menggunakan ubat yang merangsang pertumbuhan burung. Dalam kes ini, tidak akan menjadi masalah sama ada ayam atau ayam belanda..

Soalan pilihan yang sihat

Fillet ayam dan dada ayam cepat dan senang disediakan. Malangnya, daging ayam kini hilang kepercayaan pengguna. Antibiotik semakin banyak dijumpai di dalamnya. Sebilangan besar orang cuba membeli ayam belanda, memilihnya sebagai produk berkualiti tinggi. Pilihannya masih bukan antara ayam dan ayam belanda, tetapi antara daging selamat dan produk berbahaya berkualiti rendah pengeluar yang tidak bertanggungjawab..

Daging Turki: faedah dan keburukan, harta benda, memasak, foto, video

Baru-baru ini, ayam belanda mula mendapat populariti di luar tanah air Amerika dan kini semakin muncul di meja pakar masakan di Eropah, dan dalam industri unggas industri, ia adalah burung kedua terpenting setelah ayam kerana khasiat dagingnya yang luar biasa. Anda sekarang boleh menemui seekor kalkun di hampir mana-mana kedai, dan oleh itu berguna untuk mengetahui apa faedah dan kemudaratan produk ini..

Penerangan dan rasa daging ayam belanda

Turki mempunyai daging tanpa lemak, yang aktif digunakan dalam pemakanan makanan dan merupakan sumber banyak khasiat yang bermanfaat. Warnanya berbeza dari merah jambu berkrim hingga merah pekat. Rasa daging bergantung pada keadaan di mana burung dibesarkan dan apa yang mereka makan. Tidak seperti ayam, yang dapat dipelihara walaupun di tempat yang ketat, ayam belanda memerlukan penggembalaan bebas dan udara segar untuk perkembangan normal. Mereka lebih memerlukan diet yang bervariasi, kerana mereka tidak dapat hidup dalam satu makanan kompaun. Ini adalah sebab lain mengapa daging burung ini dianggap lebih semula jadi dan sihat..

Seperti ayam, daging kalkun dibahagikan kepada gelap dan putih. Payudara dianggap daging putih. Rasanya lebih kering jika dibandingkan dengan bahagian burung yang lain. Payudara Turki mempunyai lebih sedikit kalori, dan oleh itu dianggap bahawa ia membawa lebih banyak faedah. Daging gelap lebih berlemak dan berair, dan rasanya seperti permainan. Ia lebih lembut daripada putih dan aromanya lebih kuat..

Kedua-dua daging kalkun putih dan gelap sangat berharga dalam memasak. Terdapat banyak resipi yang menggunakan pelbagai bahagian burung ini, sehingga setiap orang dapat mencari hidangan sesuai dengan keinginan mereka, berdasarkan pilihan mereka..

Komposisi kimia ayam belanda

Pakar pemakanan di seluruh dunia memperhatikan manfaat besar daging kalkun, kerana mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral yang diperlukan untuk kesihatan tubuh. Jadi, daging ayam belanda merangkumi:

  • selenium;
  • fosforus;
  • besi;
  • zink;
  • magnesium;
  • natrium;
  • potasium;
  • asid amino penting;
  • Vitamin B;
  • vitamin R, PP, E.

Daging kalkun mempunyai kepekatan zat besi dan natrium 2 kali ganda, dibandingkan dengan daging lembu, dan sangat sedikit lemak dan kolesterol jahat, yang menjadikan manfaat produk ini tidak dapat disangkal dalam diet diet. Dan dari segi kandungan selenium dan fosfor yang tidak kurang berguna, daging kalkun tidak kalah dengan ikan apa pun.

Diyakini bahawa daging gelap, iaitu tongkat ayam belanda dan paha, kurang bermanfaat daripada daging putih. Walau bagaimanapun, ini tidak benar. Menurut kajian baru-baru ini, daging gelap lebih tinggi dalam selenium dan zink. Perkara yang sama berlaku untuk vitamin B dan zat besi. Sebaliknya, daging putih mengandungi lebih banyak protein dan kurang kolesterol..

Nilai pemakanan dan kandungan kalori daging kalkun

Turki adalah produk rendah kalori. 100 g daging unggas ini mengandungi 160 hingga 190 kkal. Ia sama sekali tidak mengandungi karbohidrat, dan kebanyakan kalori dalam daging ayam belanda adalah protein dan lemak. Berikut adalah data pemakanan ayam belanda, termasuk perbezaan kimia antara daging putih dan gelap.

Daging putih, 100 g

Daging gelap, 100 g

Mengapa daging kalkun berguna?

Seperti yang anda lihat dari komposisi, daging kalkun mempunyai banyak khasiat yang berguna. Doktor tidak mencadangkan memasukkannya dalam diet untuk orang dari hampir semua peringkat umur, tanpa mengira status kesihatan, terutama untuk atlet dan mereka yang menurunkan berat badan, serta orang yang dalam proses pemulihan setelah operasi..

Untuk wanita dan lelaki dewasa

Seperti yang dinyatakan di atas, daging kalkun adalah sumber vitamin yang kaya. Ia mengandungi banyak vitamin PP, yang mengatur proses redoks, menormalkan pencernaan dan membantu menyingkirkan toksin dari badan..

Asid amino berguna yang terdapat dalam ayam belanda, bersama dengan kalium dan magnesium, terlibat secara aktif dalam kerja sistem saraf dan kardiovaskular.

Dan fosforus mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan tulang dan gigi..

Vitamin kumpulan B pula membantu makanan diserap dengan lebih baik. Bersama dengan zat besi, mereka memastikan proses hematopoietik normal dan mencegah anemia..

Seekor ayam belanda sangat bermanfaat bagi tubuh wanita. Khususnya, vitamin E, yang merupakan bagian dari daging kalkun, tidak hanya memberikan keanjalan pada dinding saluran darah, tetapi juga memberi kesan positif pada sistem pembiakan wanita. Kehadiran vitamin ini dalam jumlah yang cukup menjadikan kuku kuat dan cantik, dan memberikan kilauan yang sihat pada rambut. Vitamin E juga membantu mengekalkan ketegasan kulit dan melindunginya dari pengaruh luaran, membolehkan wanita kekal muda dan cantik lebih lama..

Bagi lelaki, khasiat ayam belanda adalah selenium dan zink yang tinggi. Selenium menguatkan sistem imun, melambatkan penuaan badan. Ia mengurangkan risiko tumor barah dan memastikan fungsi normal kelenjar endokrin. Selenium juga menyumbang kepada penghasilan testosteron hormon seks, yang bergantung kepada sistem pembiakan lelaki..

Untuk kanak kanak

Oleh kerana daging kalkun, tidak seperti daging ayam, bersifat hypoallergenic, ia boleh dimakan walaupun oleh anak kecil. Oleh kerana khasiatnya yang bermanfaat, daging kalkun akan menjadi pilihan yang ideal untuk makanan daging pertama anak. Daging Turki mengandungi kalsium dan kalium, yang diperlukan untuk pertumbuhan dan pembentukan sistem muskuloskeletal, dan vitamin B12 menstabilkan sistem saraf dan menormalkan tidur..

Untuk kanak-kanak yang diberi makan botol, disarankan untuk memperkenalkan daging kalkun dalam bentuk kentang tumbuk dari sekitar 6 hingga 7 bulan, dan untuk bayi dari 8 hingga 9 bulan. Ini harus dilakukan hanya setelah berunding dengan pakar pediatrik..

Pada mulanya, haluskan daging harus diberikan kepada anak di hujung sudu teh. Tunggu sekurang-kurangnya 24 jam sebelum memberi makan kalkun sekali lagi untuk menghilangkan risiko intoleransi individu. Sekiranya tidak ada alahan yang dikenal pasti, anda boleh meningkatkan saiz hidangan secara beransur-ansur. Kanak-kanak berumur 9 bulan boleh diberi 20-40 g bubur kalkun setiap hari, anak 10 bulan - sudah 40-50 g. Pada 12 bulan, ukuran hidangan harus mencapai 70 g sehari.

Untuk atlet

Manfaat daging ayam belanda juga diperhatikan oleh orang yang aktif secara fizikal. Ia kaya dengan protein, yang membantu meningkatkan jisim otot, dan asid amino, yang mempercepat metabolisme. Selain itu, ayam belanda sangat berkhasiat dan mudah dicerna lebih baik daripada daging lain. Ia sangat sesuai untuk mengisi semula simpanan tenaga setelah menghabiskan senaman..

Adakah ayam belanda mungkin untuk hamil dan menyusu

Hidangan kalkun boleh dimakan dengan selamat oleh wanita semasa menyusu dan semasa mengandung, kerana ayam belanda dianggap salah satu daripada beberapa jenis daging yang tidak membahayakan bayi. Ia tidak menyebabkan alergi, dan sebilangan besar vitamin dan mineral dalam komposisinya sama bermanfaat untuk ibu dan bayi. Jadi, kolin dan fosforus merangsang aktiviti otak bayi, dan kandungan natrium yang tinggi menguatkan sistem saraf ibu, yang sangat penting bagi seorang wanita semasa tekanan selepas bersalin..

Perlu dimasukkan kalkun ke dalam makanannya untuk ibu menyusu secara beransur-ansur, bermula dengan satu bahagian kecil. Sebaiknya rebus daging atau kukus. Maka anda harus memperhatikan bayi setelah menyusu. Sekiranya bayi tidak mempunyai reaksi alergi dan gangguan pencernaan, ini bermaksud bahawa tubuhnya telah menerima produk baru dengan baik dan anda boleh menambah bahagiannya menjadi 100 - 150 g.

Sekiranya anak anda mengalami kerengsaan kulit atau tanda-tanda masalah gastrousus, anda harus segera membatasi penggunaan ayam belanda. Setelah beberapa minggu, ketika perut bayi lebih selesa, anda boleh mencuba lagi untuk memasukkan daging ke dalam menu..

Adakah ayam belanda baik untuk penurunan berat badan?

Bagi pemerhati berat badan, ayam belanda juga akan sangat bermanfaat, kerana ia berkesan memuaskan rasa lapar dan memberi rasa kenyang dalam jangka masa yang lama. Kandungan kalori yang rendah akan dihargai oleh semua orang yang ingin menurunkan berat badan. Payudara Turki, yang sangat rendah lemak, sangat bermanfaat dalam hal ini..

Payudara Turki mengandungi banyak kolin. Secara aktif mengambil bahagian dalam pemecahan lemak dan mengatur kadar gula dalam darah, sehingga meningkatkan metabolisme dan mempercepat proses menurunkan berat badan.

Pengambilan harian

Manfaat makan kalkun, seperti produk lain, boleh membahayakan kesihatan, jadi penting untuk tidak terbawa dan tidak melebihi norma penggunaannya. Seekor ayam belanda mengandungi kira-kira separuh keperluan protein harian untuk orang dewasa. Protein sangat penting untuk fungsi normal tubuh, tetapi terlalu banyak protein boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan. Oleh itu, perlu mengehadkan jumlah daging kalkun hingga 100 - 130 g sehari..

Kanak-kanak berumur 1 hingga 3 tahun disyorkan untuk mengambil 50 - 70 g daging setiap hari. Dalam kes ini, perlu mengganti hidangan daging dengan produk dari kumpulan makanan lain..

Turki dalam masakan

Kerana rasanya yang lembut dan netral, ayam belanda sangat sesuai dengan produk yang sama sekali berbeza dan bahkan daging lain, jadi ia digunakan dalam sebilangan besar hidangan. Hampir semua bahagian bangkai unggas boleh dimakan. Bahkan leher kalkun boleh digunakan untuk membuat rebusan yang enak atau sup kaya yang akan berfungsi sama seperti fillet atau payudara..

Daging kalkun boleh direbus, diperap, digoreng, salai, disumbat, diperap dan dikukus. Tetapi ayam belanda rebus dan panggang mempunyai faedah terbesar..

Berapa banyak dan bagaimana memasak ayam belanda

Masa memasak ayam belanda mungkin berbeza-beza bergantung pada bahagian tubuh burung dan hidangan yang digunakannya. Diperlukan 2 hingga 3 jam untuk memasak keseluruhan bangkai dalam periuk, sementara potongan ayam dan fillet akan siap dalam 30 hingga 40 minit. Sekiranya anda memasak ayam belanda dalam multicooker, masa memasak dikurangkan dengan ketara - masing-masing menjadi 45 dan 20 minit..

Bilas daging kalkun sebelum dimasak. Kalkun akan mengekalkan khasiatnya dan akan lebih berair jika dituangkan dengan air mendidih. Masukkan sedikit susu ke dalam air masak - ini akan menjadikan daging lebih lembut. Untuk menjadikan daging kalkun rebus enak dan lembut, anda harus memperhatikan cadangan berikut:

  • Sebaiknya buang lemak dan kulit dari daging segar, ayam belanda beku mesti dicairkan sebelum dimasak.
  • Untuk menyediakan sup, ayam belanda direbus dalam air sejuk, untuk kursus kedua dicelupkan ke dalam air mendidih.
  • Ciri rasa ayam belanda rebus akan ditekankan dengan baik oleh bawang yang dipotong menjadi kiub kecil.
  • Pertama, ayam belanda direbus dalam kuali terbuka, yang mesti ditutup dengan penutup menjelang akhir memasak. Dalam kes ini, kuahnya akan menjadi kaya, dan dagingnya akan berair..
  • Sekiranya busa terbentuk semasa memasak, ia mesti dikeluarkan dari kaldu tepat pada masanya..
  • Masak ayam belanda di atas api yang tinggi selama 20 minit pertama, kurangkan ketika dimasak.
  • Daging mesti disembunyikan sepenuhnya di bawah air. Air yang disejat akan diisi jika perlu.
  • Pada akhir memasak, biarkan daging mendidih dalam kuah selama lebih kurang 15 minit..

Walaupun terdapat cukup natrium dalam ayam belanda, anda harus sedikit garam air sebelum memasak untuk mengekalkan sifat bermanfaat daging..

Cara memanggang ayam belanda

Masa untuk memanggang ayam belanda juga bergantung pada bahagian mana burung yang anda merancang untuk memasak. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan kuali biasa. Steak kalkun dimasak dengan cepat, selama 20 minit dengan api sederhana - 10 minit di setiap sisi. Penyediaan shin memakan masa lebih lama - 35 minit. Sayap memerlukan masa yang lama untuk mencapai kesediaan kerana ukurannya yang besar. Ini biasanya mengambil masa 40 - 45 minit..

Bagi mereka yang suka memasak dengan mudah dan dengan faedah maksimum, fillet kalkun panggang akan menyukai:

  • Potong fillet kalkun menjadi kepingan 3 - 4 cm.
  • Kemudian daging disebarkan dalam kuali yang dipanaskan dengan minyak sayuran..
  • Masukkan garam dan rempah lain secukup rasa.
  • Goreng fillet selama 10 - 15 minit, kacau secara berkala sehingga daging digoreng rata.
  • Pada akhir memasak, daging dibiarkan mendidih di bawah penutup selama 3 hingga 4 minit.

Sebelum menggoreng, anda boleh membiarkan ayam belanda di dalam sos atau perap selama 15 minit untuk menjadikan daging lebih sedap..

Cara perap dan bakar ayam belanda

Cara kegemaran memasak kalkun adalah memanggangnya di dalam ketuhar. Selalunya, seekor burung disediakan dengan cara ini. Terdapat beberapa nuansa untuk membuat kalkun panggang yang lazat:

  • Sebelum dibakar, ayam belanda yang dicairkan atau segar harus dibiarkan selama 1 jam pada suhu bilik: ini akan membolehkan daging memanaskan lebih cepat di dalam ketuhar dan mengekalkan rasa segarnya;
  • Unggas dimasak pada suhu 180 ° C dalam bentuk semula jadi atau dalam kerajang. Dalam kes terakhir, lubang dibuat di kerajang sehingga wap keluar.
  • Keluarkan kerajang 30 minit sebelum memasak sehingga daging berwarna coklat dengan betul.
  • Untuk kerak garing yang enak, anda boleh menyiram bangkai dengan jus daging setiap 30 minit.
  • Kesediaan diperiksa dengan termometer daging, sementara tidak boleh sampai ke tulang. Suhu di bahagian burung yang paling gemuk mestilah sekurang-kurangnya 90 ° С.
  • Semasa memeriksa keberanian dengan garpu atau pisau, penting untuk memperhatikan warna daging. Ia mesti berwarna putih, tanpa garis-garis merah jambu, dan mengeluarkan jus yang jernih.
  • Setelah burung siap, keluarkan dari oven dan biarkan di bawah kerajang selama 30 minit. Ini akan menjadikan daging lebih padat, menjadikannya lebih mudah dipotong..

Masa memasak meningkat mengikut ukuran burung. Jadi, bangkai seberat 4 kg akan dipanggang selama 2.5 jam, dan bangkai 6 kilogram - 3.5 jam. Masa dikira mengikut formula berikut: 20 minit untuk setiap 450 g daging. Semasa memasak kalkun yang disumbat, pertimbangkan berat lauk..

Sebelum memanggang, jangan minyak dengan mayonis, minyak sayuran atau krim masam. Dalam bentuk ini, ayam belanda hanya akan dibakar di bahagian luar dan dibakar dengan buruk di bahagian dalam. Lebih baik parut ayam dengan jus lemon yang dicampurkan dengan rempah-rempah, seperti rosemary, dan biarkan dalam bentuk ini selama beberapa jam sehingga daging tepu dengan baik.

Sebagai alternatif, perap ayam belanda. Untuk pengasam, anggur, cuka anggur, sampanye atau cognac dengan penambahan rempah, madu, bawang putih atau lemon biasanya digunakan. Kalkun direndam di dalamnya selama 12 hingga 18 jam, kadang-kadang lebih lama. Dan walaupun proses ini memerlukan banyak masa, rasa hidangan yang sudah siap pasti bernilai..

Apa yang digabungkan dengan ayam belanda

Yang terbaik adalah menghidangkan hidangan kalkun dengan sayur-sayuran, yang sangat meningkatkan rasa daging ini. Sayuran boleh berbeza, dimasak dengan cara apa pun; pilihan - walaupun mentah. Bijirin dan pasta sesuai dengan ayam belanda. Cendawan goreng akan menjadi hidangan sampingan yang sangat baik untuk unggas.

Daging kalkun juga mengekalkan rasa yang enak ketika disejukkan. Jadi, sandwic dengan kalkun sejuk untuk sarapan pagi bukan sahaja memberi manfaat kepada tubuh, tetapi juga memberi semangat untuk sepanjang pagi. Daging sejuk juga merupakan ramuan yang hebat dalam salad atau gulung..

Manfaat dan bahaya kuah kalkun

Sekiranya semuanya cukup mudah dengan daging kalkun, maka masih ada perdebatan mengenai faedah dan bahaya kuah kalkun untuk tubuh. Semasa proses memasak, daging apa pun, termasuk daging kalkun, melepaskan bahan berbahaya ke dalam air yang memasuki tubuh haiwan dengan makanan. Sayangnya, hari ini ini tidak dapat dielakkan, kerana tidak semua makanan yang diterima unggas dan ternakan di ladang adalah mesra alam. Oleh itu, semakin kaya kuahnya, semakin berbahaya ia dianggap.

Selain itu, kaldu yang sangat cair cepat diserap oleh badan dan tidak tinggal di hati, yang menyaring toksin dan racun berbahaya. Bahan yang tidak diingini masuk ke organ lain dari saluran pencernaan dan boleh memberi kesan negatif pada mereka.

Tetapi tetap saja, bahaya kuahnya dibesar-besarkan dan terdapat banyak khasiat yang lebih berguna di dalamnya. Kaldu Turki sangat diperlukan dalam keadaan di mana sistem pencernaan manusia tidak memproses makanan lain. Dianjurkan bagi orang-orang dalam tempoh selepas operasi untuk menambah sumber vitamin dan tenaga dengan cepat..

Kaldu Turki akan membawa bahaya minimum jika anda mengikuti peraturan penyediaannya:

  1. Semasa merebus tulang atau daging, toskan semua air 5 hingga 10 minit selepas mendidih..
  2. Prosedur ini diulang dua kali..
  3. Kali ketiga, ayam belanda terus dimasak selama 1.5 jam lagi dengan api kecil..

Kaldu ini akan kurang kaya, tetapi lebih berguna..

Mengapa lemak kalkun berguna?

Sebilangan besar pakar diet bersetuju bahawa lemak kalkun lebih bermanfaat dan kurang berbahaya bagi manusia daripada jenis lemak haiwan yang lain. Ia mengandungi jumlah kolesterol jahat paling sedikit, dan juga kaya dengan vitamin E, yang menjadikannya bahan berharga bukan hanya dalam memasak, tetapi juga dalam bidang kosmetologi..

Lemak Turki digunakan dalam penyediaan hidangan sampingan dan salad sebagai pembalut vitamin; ia digunakan sebagai lemak pekat untuk menggoreng daging dan produk sayur-sayuran. Ia juga boleh didapati di krim muka dan badan. Lemak Turki akan berfungsi sebagai ramuan yang baik untuk membuat topeng kosmetik di rumah..

Walau bagaimanapun, hanya lemak segar atau beku yang mempunyai sifat bermanfaat. Paling baik disimpan di dalam peti sejuk dalam bahagian kecil..

Bahaya dan kontraindikasi Turki

Dari keseluruhan produk daging, ayam belanda boleh disebut paling berbahaya. Tetapi, di sebalik semua sifat berguna daging kalkun, masih terdapat sejumlah kontraindikasi untuk penggunaan daging unggas ini untuk makanan.

Mengehadkan jumlah ayam belanda dalam makanan adalah untuk orang yang menderita:

  • intoleransi individu terhadap daging ini;
  • penyakit buah pinggang;
  • gout;
  • urolithiasis.

Walau bagaimanapun, ayam belanda, seperti daging lain, boleh menyebabkan banyak bahaya kepada orang yang sihat jika dimakan dalam jumlah yang tidak terhad. Untuk mengurangkan risiko kesan berbahaya, perlu diperhatikan langkah penggunaan daging kalkun.

Yang lebih sihat: ayam atau ayam belanda

Ayam, seperti ayam belanda, dianggap makanan pemakanan dan merupakan makanan kegemaran orang yang ingin menurunkan berat badan. Tetapi untuk semua popularitinya, ayam kehilangan kalkun dari segi sifat berguna. Daging ayam mengandungi protein yang hampir sama, tetapi lebih kurang selenium, sodium dan zat besi. Ia juga dianggap sebagai alergen yang kuat, tidak seperti ayam belanda, yang tidak menyebabkan reaksi alergi..

Kalkun umumnya kurang berbahaya kerana ayam belanda dibekalkan dengan pelbagai jenis makanan. Ayam tidak bersahaja dan memberi makan terutamanya makanan kompaun, yang mempengaruhi kualiti daging. Penternak unggas tertentu yang tidak bertanggungjawab sering memberi makan ayam dengan perangsang pertumbuhan dan bahan kimia yang boleh membahayakan tubuh manusia, walaupun daging telah diproses secara termal. Sebaliknya, kalkun tidak bertoleransi dengan bahan kimia dalam makanan dengan baik, jadi minimum bahan berbahaya digunakan semasa menanamnya. Oleh itu, daging ayam belanda lebih sihat daripada ayam..

Namun, anda tidak boleh melepaskan ayam sepenuhnya. Selain rasanya yang enak, ia mengandungi asid Omega-3 dan Omega-6, yang sangat sedikit dalam daging kalkun. Memilih ayam yang tepat sama seperti ayam belanda.

Cara memilih ayam belanda yang betul

Hari ini, ayam belanda boleh dibeli mentah atau dibekukan di hampir mana-mana kedai utama. Dijual anda boleh menemui bangkai burung keseluruhan, dan pelbagai bahagiannya, ayam belanda cincang, jeroan dan fillet. Tetapi agar daging kalkun ternyata tidak enak dan tidak mendatangkan bahaya, tetapi memberi manfaat, anda perlu belajar memilihnya dengan betul.

  1. Apabila memilih keseluruhan unggas, anda harus memilih bangkai besar. Lebih baik membeli burung muda dengan kaki halus dan sisir ringan: dagingnya lebih lembut dan berair.
  2. Kulit kalkun harus ringan dan monoton, tanpa bintik, sedikit warna kekuningan. Mata burung harus jelas dan berkilat, dan paruhnya harus kering.
  3. Sebaiknya sentuh bangkai dengan jari anda. Apabila anda menekan daging, lubang yang muncul akan hilang dengan cepat. Sekiranya ia kekal dan cecair terkumpul di dalamnya, ini adalah tanda pasti bahawa dagingnya sudah basi..
  4. Anda juga tidak boleh mengambil burung dengan kulit licin dan melekit..
  5. Daging mesti bebas dari bau asing.
  6. Semasa memilih fillet kalkun, anda harus memperhatikan kenyataan bahawa pembungkusannya utuh.
  7. Semasa membeli ayam belanda beku adalah penting untuk selalu memeriksa tarikh luput produk.

Walaupun ayam belanda boleh didapati di rak pada bila-bila masa sepanjang tahun, daging segar paling baik dibeli dalam tempoh sebelum Tahun Baru - dari separuh kedua bulan Oktober hingga Disember.

Cara menyimpan ayam belanda di rumah

Daging kalkun segar, bersama dengan daging lain, boleh disimpan di dalam peti sejuk tanpa masalah, jika anda mengeluarkan kelembapan berlebihan dari permukaan bangkai dan membungkusnya dalam beg plastik. Jangka hayat mungkin berbeza bergantung pada suhu dan kelembapan. Biasanya, ayam belanda dimakan dalam masa 1 hingga 2 hari selepas pembelian. Dengan simpanan yang lebih lama, ia mula kehilangan sifat bermanfaatnya dan cepat merosot. Selepas 2 hari, ayam belanda harus dibekukan. Daging ayam belanda yang dibekukan di rumah tidak bertahan selagi kedai dibeli.

Kalkun beku yang dibeli sesuai untuk dimakan selama 1 tahun sekiranya semua syarat penyimpanan dipatuhi. Semasa pencairan, mikroorganisma berbahaya membiak dalam daging, jadi ia mesti dimasak dengan segera. Anda tidak boleh membekukan semula produk: praktikalnya tidak ada nutrien yang tersisa di dalam daging tersebut dan akan membahayakan tubuh.

Kesimpulannya

Setelah mempelajari semua khasiat ayam belanda, dapat diketahui bahawa ia mempunyai banyak manfaat bagi orang-orang dari hampir semua peringkat usia, dan mudharatnya adalah minimum. Perkara utama adalah mematuhi kadar penggunaan dan memilih daging berkualiti tinggi, maka hasilnya akan menjadi hidangan yang dapat menggembirakan setiap pengguna makanan sihat dan enak.