7 fakta yang terbukti mengenai faedah kesihatan ikan kod

Cod adalah ikan yang sangat popular. Ia mengandungi sejumlah protein dan lemak penting, serta vitamin dan mineral yang diperlukan untuk tubuh manusia.

Cod mempunyai sejumlah manfaat kesihatan. Ia mengurangkan risiko terkena penyakit umum jantung dan saluran darah, memperbaiki keadaan kelenjar tiroid, sistem saraf muskuloskeletal dan pusat, dan juga mengurangkan berat badan.

7 sifat berguna

Berikut adalah 7 tesis mengenai kebaikan cod (berdasarkan bukti).

1. Komposisi yang kaya

Cod adalah produk makanan (hanya 78 kalori setiap 100 gram). Ia mengandungi komponen aktif biologi berikut:

Nama bahanPeratusan keperluan harian yang disyorkan (per 100 gram ikan)
vitamin B24%
vitamin B4Sembilan belas %
vitamin B6sembilan%
vitamin B1253%
vitamin Dlima%
asid nikotinik29%
potasiumempat belas%
magnesium7.5%
fosforus26%
belerang29%
kobalt300%
tembaga15%
selenium42%
fluorin18%
zinksembilan%
kromium110%
asid lemak omega-3Sembilan belas %

Setiap nutrien sangat penting untuk tubuh kita berfungsi, contohnya:

  • Vitamin B mengatur fungsi dan metabolisme otak;
  • kalium mengekalkan tekanan darah;
  • selenium mempunyai aktiviti antioksidan yang ketara dan memastikan pencegahan sejumlah penyakit tiroid.

2. Pencegahan penyakit kardiovaskular

Menurut data dari banyak kajian asing, ikan kod mempunyai kesan positif terhadap kejadian pelbagai patologi jantung dan tempat tidur vaskular..

Sebagai contoh, pakar Amerika mendapati bahawa pengambilan ikan kod menghalang perkembangan kegagalan jantung, dan juga membantu mengurangkan perjalanan penyimpangan ini..

Pakar dari China telah mendedahkan kemampuan ikan untuk mencegah perkembangan penyakit jantung koronari, yang merupakan penyebab utama infark miokard dan menyebabkan kecacatan awal pesakit.

Terdapat juga bukti kesan positif ikan kod terhadap risiko strok akibat krisis hipertensi..

Kesan yang dijelaskan banyak berkaitan dengan kepekatan tinggi asid tak jenuh ganda omega-3 pada ikan..

3. Membantu dalam menurunkan berat badan

Cod adalah produk makanan rendah kalori (kira-kira 69 kalori per 100 gram), penggunaannya secara sederhana tidak mempengaruhi metabolisme tenaga secara signifikan.

Pakar Norway mencatat penurunan jumlah tisu adiposa di dalam badan, dan juga pada lilitan pinggang dengan kerap memasukkan ikan kod ke dalam menu. Kesan ini disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • pecutan metabolisme (sebanyak 3-7%);
  • penindasan kelaparan kerana berlebihan mekanikal perut dan ketepuan protein badan;
  • normalisasi otot licin saluran gastrousus.

4. Pencegahan anemia kekurangan B12

Anemia yang disebabkan oleh kekurangan cyanocobalamin (vitamin B12) adalah perkara biasa. Penyebab utama patologi adalah:

  • gastritis atau enteritis yang panjang (kronik);
  • helminthiases (cacing pita luas);
  • tingkah laku makan yang tidak sesuai;
  • penurunan fungsi eksokrin pankreas;
  • pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu (methotrexate, sitosar).

Makan 1-2 porsi ikan kod (180-200 gram) cukup untuk memenuhi keperluan harian vitamin B12 oleh tubuh, yang menurut saintis memainkan peranan penting dalam memastikan proses hematopoiesis.

5. Meningkatkan fungsi otak

Banyak spesies ikan (termasuk ikan kod) mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi otak.

Kesannya, menurut pakar Amerika, dikaitkan dengan kehadiran vitamin B dan asid lemak berharga dalam komposisi.

Cod meningkatkan ruang kognitif (ingatan, perhatian, pemikiran), meningkatkan toleransi beban tekanan, mengurangkan keparahan gangguan kemurungan.

Terdapat juga kesan pencegahan terhadap patologi seperti penyakit Alzheimer, Parkinson, Pick..

6. Meningkatkan kesihatan tiroid

Cod kaya dengan selenium. Mineral ini mempunyai aktiviti antioksidan yang ketara dan mampu mencegah perkembangan sejumlah penyakit onkologi (terutama dari kelenjar tiroid) dengan menghalang reaksi radikal bebas.

Juga, pengambilan selenium dalam dos yang mencukupi mengurangkan kemungkinan lesi tiroid autoimun..

7. Mengekalkan dan meningkatkan jumlah jisim otot

Cod kaya dengan protein. 100 gram fillet mengandungi kira-kira 17-25 gram protein.

Pengambilan protein yang mencukupi, menurut pakar dari Amerika Syarikat, mempunyai kesan yang baik terhadap jisim otot dalam badan, dan juga dikaitkan dengan kejadian sarcopenia yang rendah (atrofi serat otot) dan prestasi atlet yang tinggi pada atlet.

Para saintis mengesyorkan mengambil 20-30 gram protein berkualiti dengan setiap hidangan, yang sepadan dengan 100-150 gram ikan.

Potensi bahaya

Makan ikan kod secara sederhana biasanya selamat untuk kesihatan anda. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, sejumlah kesan sampingan dapat dilihat:

  1. Keracunan merkuri. Mineral ini mampu terkumpul dalam daging ikan kod dan menyebabkan keracunan badan. Merkuri sangat berbahaya bagi kanak-kanak, dan juga wanita semasa mengandung..
  2. Pemburukan penyakit saluran empedu. Pengambilan cod secara berkala meningkatkan kelikatan hempedu dan dapat memperburuk kolesistitis kronik atau penyakit batu empedu.
  3. Sembelit. Pengambilan ikan secara berlebihan menyumbang kepada gangguan pergerakan tinja.
  4. Helminthiasis. Cod boleh mengandungi telur helminths atau parasit hidup yang boleh menetap di dalam tubuh manusia apabila dimakan mentah.
  5. Reaksi alahan. Mereka jarang berlaku dan dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza: dari gatal dangkal hingga anafilaksis berbahaya.

Cara memilih dan memasak?

Salah satu peraturan utama untuk memilih ikan kod adalah mengenal pasti tanda kesegaran dan kualiti ikan. Dianjurkan untuk dipandu oleh kriteria berikut:

  1. Mata. Hendaklah berkilat dan cembung.
  2. Sirip dan ekor. Pada ikan segar, mereka tidak mempunyai naungan matte dan tergantung bebas dari telapak tangan..
  3. Badan. Hendaklah elastik dan lembut. Kehadiran ubah bentuk berterusan setelah menekan di bahagian belakang adalah tanda jelas pencairan dan pembekuan berulang.

Perhatian khusus harus diberikan kepada peraturan penyimpanan. Kod segar disimpan di dalam peti sejuk - sehingga 3 hari, dibekukan - hingga 6 bulan.

Cod boleh digoreng, direbus, direbus, dikukus, dibakar di dalam ketuhar, asin, salai dan acar.

Namun, kerana keringnya daging ikan secara semula jadi, disarankan untuk mengutamakan mengukus. Kaedah ini membolehkan anda memasak ikan kod dengan cara yang paling berguna dan cukup lazat, mengekalkan sebahagian besar vitamin dan mineral, serta lemak berharga..

Anda boleh memasak sup lazat (sup ikan, kaldu) dari ikan kod. Fillet ikan juga digunakan untuk salad (carpaccio, salad Basque), banyak hidangan utama, dan juga potongan daging. Selalunya, ikan kod adalah bahan utama makanan ringan panas dan sejuk..

Semua bahagian ikan digunakan untuk memasak, tetapi ikan kod adalah yang paling berharga. Ia mengandungi 2-5 kali lebih banyak vitamin dan mineral daripada fillet. Lidah dan susu (kelenjar benih) ikan juga dianggap sebagai makanan istimewa..

Kaviar kod juga dihargai secara meluas. Ia berbeza secara signifikan dengan kaviar merah spesies salmon kasar. Mempunyai warna kelabu dan konsistensi pasty. Digunakan untuk menyediakan salad dan makanan ringan, boleh dimakan dalam bentuk murni.

Kod

Cod, atau ikan Atlantik - ikan dari keluarga cod.

Panjangnya mencapai hingga 1.8 m; perikanan dikuasai oleh ikan sepanjang 40-80 cm, berumur 3-10 tahun.

Terdapat 3 sirip punggung, 2 sirip dubur, dan antena berdaging kecil di dagu. Warna belakang berwarna dari zaitun kehijauan hingga coklat dengan bintik coklat kecil, perutnya berwarna putih.

Habitat ikan kod meliputi wilayah beriklim Lautan Atlantik, membentuk beberapa subspesies geografi: Artik, Laut Putih, Baltik, dll..

Dalam dua tahun pertama kehidupan, ikan kod remaja tidak aktif, bertolak ansur dengan suhu 1 ° C dan ke bawah, secara aktif memberi makan krustasea kecil pada masa ini. Dari usia tiga tahun, ikan kod mulai melakukan migrasi yang ketara pada musim panas sepanjang arus ke utara dan timur, pada musim sejuk berbanding arus ke selatan dan barat. Kanak-kanak berumur tiga tahun 300-350 g, anak berusia empat tahun 600-700 g, dan ikan berusia lima tahun 1000-1200 g.

Sifat cod yang berguna

Cod mengandungi sejumlah besar vitamin B12, dan ia juga merupakan ikan yang sesuai bagi mereka yang mengira kalori, kerana yang terakhir, dan juga lemak cod, sangat kecil. Pada masa yang sama, ia mengandungi sedikit vitamin D dan lemak omega-3 yang sihat. Tetapi di sisi lain, dalam kaviar cod terdapat banyak vitamin A, B, dan C, dan bahan berguna seperti kalsium, natrium, zink, fosforus, kalium dan yodium.

Nah, hati ikan kod sangat popular, baik kerana rasanya dan terima kasih kepada kualiti yang sangat berharga untuk orang. Sebagai contoh, saintis menasihatkan wanita hamil untuk mengambil minyak ikan kod sejak awal trimester kedua. Sekiranya anda mengambilnya secara berkala sehingga melahirkan, dan juga selepas mereka, sepanjang tempoh memberi susu kepada bayi, maka bayi akan mengembangkan kecerdasan yang tinggi di masa depan..

Daging ikan kod putih pekat mengandungi 18-19% protein; mengandung sedikit lemak (0,3-0,4%), hampir tidak ada kolesterol, dan mengandung fosfolipid. Oleh itu, ikan kod dianggap sebagai produk makanan. Daging saury dan whiting biru dekat dengan daging ikan kod dalam nilai dan rasa pemakanan.

Pakar pemakanan mengesyorkan pengambilan daging ikan dan hati ikan secara berkala untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari usia tiga tahun. Untuk kanak-kanak yang lebih muda, susu ikan rebus disarankan sebagai sumber kalsium dan vitamin semula jadi.

Sebagai tambahan, minyak hati ikan kod mengurangkan kemungkinan timbulnya kemurungan postpartum dan menurunkan tekanan darah. Dan juga pemakanan dengan hati ikan kod adalah pencegahan penyakit kardiovaskular yang sangat baik. Juga, hati ikan kod adalah "makanan untuk otak" yang indah, dan walaupun ada masalah dengan saraf, produk ini dapat membantu.

Cod kaya, yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, sistem saraf, menguatkan sistem imun, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap selsema dan penyakit berjangkit.

Saintis Britain telah mengetahui mekanisme tindakan komponen minyak hati ikan kod pada tahap tisu artikular dan tulang rawan. Kesan penyembuhan didasarkan pada penekanan proses keradangan, yang merupakan dasar artritis, penurunan konsentrasi penanda keradangan dalam darah. Di samping itu, asid lemak omega-3 menghalang aktiviti enzim yang memusnahkan tisu tulang rawan dan menyekat pengaliran impuls kesakitan ke otak..

Di makmal biokimia, telah terbukti bahawa komponen aktif minyak hati ikan cod dapat mematikan tindakan enzim yang memusnahkan tulang rawan dan menghentikan proses keradangan pada siang hari..

Pemerhatian sedemikian memungkinkan para saintis untuk mengesyorkan kepada orang tua penggunaan hati ikan kod sebagai langkah pencegahan penyakit sendi..

Ciri berbahaya cod

Walaupun terdapat manfaat yang dibawa oleh daging ikan kod, penggunaan ikan ini harus terhad kepada mereka yang menderita batu empedu atau urolithiasis. Sekiranya anda kerap makan ikan ini, keadaan pesakit seperti itu mungkin bertambah buruk..

Tidak disarankan untuk memasukkan ikan kod dalam makanan bagi mereka yang telah memperhatikan intoleransi individu. Ikan masin, termasuk hati dan kaviar, tidak diingini dalam diet anak-anak, wanita hamil dan orang yang menderita tekanan darah tinggi.

Kod boleh mengumpul logam berat seperti arsenik dan merkuri. Mereka mempunyai kesan toksik pada badan. Ikan yang ditangkap di lepas pantai Alaska dianggap selamat.

Juga tidak diinginkan untuk makan hati dan kaviar bagi mereka yang menderita lebihan kalsium dan vitamin D.

Perlu diingat bahawa yang terbaik adalah tidak menggabungkan ikan ini dengan keju. Memakannya pada masa yang sama boleh menyebabkan gangguan pencernaan.

Kod goreng dengan kentang dan salad - makan tengah hari yang sedap dan enak. Ketahui cara memasaknya dari video yang dicadangkan.

Cod, faedah dan keburukan pada tubuh manusia

Apa itu cod?

Kod Atlantik (Gadus morhua) adalah ikan bersirip keluarga ikan kod. Panjang badan - sehingga 1.8 m; perikanan dikuasai oleh ikan sepanjang 40-80 cm, berumur 3-10 tahun. Terdapat 3 sirip punggung, 2 sirip dubur, dan antena berdaging kecil di dagu. Warna belakang berwarna dari zaitun kehijauan hingga coklat dengan bintik coklat kecil, perutnya berwarna putih.

Julat ikan kod meliputi wilayah beriklim Lautan Atlantik, membentuk beberapa subspesies geografi: Artik, Laut Putih, Baltik, dan lain-lain. Di bahagian timur Atlantik, ikan kod diedarkan dari Teluk Biscay ke Laut Barents dan Spitsbergen; di barat - dari Cape Hatteras (North Carolina) ke Greenland.

Cod adalah salah satu ikan komersial yang paling penting. Hati, kaya akan lemak (hingga 74%), adalah sumber minyak ikan (lemak haiwan yang diperoleh dari hati besar seberat 1.3-2.2 kg) dan bahan mentah untuk pengeluaran makanan dalam tin yang popular.

Jenis ikan seperti ikan kod, faedah dan bahaya bagi tubuh manusia ikan kod, sangat menarik bagi orang yang menjalani gaya hidup sihat, memantau kesihatan mereka, dan berminat dengan kaedah rawatan tradisional. Oleh itu, kami akan cuba menjawab soalan yang menarik bagi kategori orang ini..

Ikan kod dibahagikan kepada ikan kod yang betul (cod, haddock, pollock, navaga), hake dan burbot. Dalam hasil tangkapan kami, jumlahnya hampir 30% dari jumlah jisim ikan yang ditangkap. Ini adalah ikan laut, satu-satunya pengecualian adalah burbot air tawar.

Ikan dari keluarga ikan kod sangat banyak dan beragam di perairan Atlantik Utara dan Lembangan Pasifik Utara.

Cod dan burbot dicirikan oleh kandungan lemak rendah daging (biasanya hingga 1%) dan pemendapan simpanan lemak yang besar di hati, yang bertambah beratnya sebagai makanan ikan. Kandungan lemak di hati ikan ini sering mencapai 60-70 dan kadang-kadang bahkan 75%. Hati ikan kod adalah bahan mentah yang paling berharga untuk pengeluaran ubat-ubatan dan produk gastronomi.

Hakes mempunyai daging dan hati yang lebih berlemak yang kurang besar dan berlemak daripada ikan kod.

Daging konsistensi berair putih dan menyenangkan hampir semua ikan kod bebas daripada serat kasar, tulang kecil dan sangat sesuai untuk pemprosesan industri dan rumah. Kandungan lemak dalam daging, yang sangat terhad dalam kebanyakan kes, dapat dikompensasi dengan mudah dengan memasak. Cod mempunyai bau laut yang tersendiri, yang pada awalnya tidak disukai semua orang, tetapi kemudian mereka terbiasa dengan bau ini. Bau navaga jauh berbeza dengan bau ikan kod.

Pengguna sangat menghargai bau navaga goreng yang aneh, terang dan sangat menyenangkan. Ikan ikan kod yang baru ditangkap, diproses dan dipasarkan tepat pada masanya mempunyai bau halus dan menyenangkan, agak mengingatkan pada krustasea. Tetapi dalam keadaan yang kurang baik untuk pemprosesan, pengangkutan dan penyimpanan, bau semula jadi ikan kod dapat meningkat dan berubah secara mendadak, secara beransur-ansur merosot.

Cod (terutamanya ikan kod Atlantik) mempunyai daging aromatik yang enak dan konsisten.

Daging ikan kod mentah biasanya mengandungi 17-19% protein dan 0,3-0,9% lemak. Hasil tangkapan kini didominasi oleh ikan kod dengan berat dari 0,8 hingga 4 kg.

Kod beku dihasilkan, terutamanya usus, dipenggal, bangkai dan, semakin, dalam bentuk fillet.

Dalam cod, seperti haddock, sisiknya sangat tipis dan lembut, jisimnya sangat kecil sehingga praktis tidak perlu mengeluarkan timbangan. Dengan apa-apa rawatan haba, ia meleleh atau terbakar, tanpa memberikan ciri-ciri gastronomi dan masakan yang tidak diingini ke dalam pinggan..

Ciri-ciri bermanfaat:

Cod mempunyai banyak khasiat bermanfaat yang telah diperhatikan oleh manusia sejak sekian lama. Dari segi faedah, cod adalah hadiah sebenar bagi manusia. Ikan kering mengekalkan khasiatnya untuk waktu yang sangat lama, itulah sebabnya ia sangat digemari oleh masyarakat utara, yang sejak sekian lama berfungsi sebagai makanan utama mereka. Semua penemuan geografi utara yang besar dapat dilakukan berkat ikan ini..

Bahkan orang Skandinavia kuno mengeringkan ikan kod dalam kesejukan tanpa garam, membawa piring ringan bersama mereka dalam pelayaran laut dan mengunyahnya selama berminggu-minggu, melawan gelombang dan angin, di atas kapal drakar. Sebenarnya, cod adalah sumber yang diperbuat daripada protein lengkap pekat untuk penyimpanan jangka panjang.

Semua yang ada di dalamnya bermanfaat. Hari ini, mempunyai cod di atas meja adalah tanda gaya hidup sihat. Daging ikan segar mengandungi 0,3% lemak dan 16-19% protein. Ketiadaan lemak, yang mula menjadi pahit mula-mula, dan kepekatan protein yang tinggi menyumbang kepada penyimpanan ikan jangka panjang. Cod tidak merosakkan lebih lama daripada ikan berminyak. Kandungan kalori rendah, komposisi biokimia yang kaya, nilai pemakanan, rasa dan juiciness yang sangat baik adalah ciri produk yang sangat berharga..

Kecerdasan dan perkembangan mental kita sangat bergantung pada ketersediaan yodium yang mencukupi dalam makanan. Cod, seperti banyak ikan laut yang lain, mengandungi sejumlah besar unsur jejak penting ini, jadi memakannya (terutamanya harus disyorkan kepada wanita hamil dan menyusui, serta anak-anak dalam tahap perkembangan) akan memberi kesan positif terhadap perkembangan kemampuan mental.

Cod mengandungi hingga 1.6 μg vitamin B12, yang mampu mempengaruhi proses pembentukan darah di dalam tubuh. Di samping itu, vitamin B12 (dan, dengan demikian, cod) mengaktifkan proses pembekuan darah.

Cod mengandungi sejumlah vitamin PP (B3, niasin) - 2,3 μg per 100 gram produk, yang diperlukan untuk pencegahan dan rawatan penyakit saluran gastrousus. Dengan cepat dibebaskan dari makanan, vitamin PP (B3, niasin) memulakan aktiviti penyembuhannya. Sayangnya, vitamin PP (B3, niasin) tidak mempunyai kemampuan untuk terkumpul dalam sel dalam simpanan, dan juga dihancurkan oleh tindakan gula, jadi ia mesti masuk ke dalam badan secara berterusan. Dan cod boleh menjadi sumbernya.

Fillet ikan berjaya diambil semasa diet, jika dikehendaki, untuk menurunkan berat badan dan mengawalnya. Ikan adalah salah satu sumber protein yang paling penting bagi mereka yang berpuasa atau tidak memakan daging haiwan. Cod adalah produk yang berguna untuk sistem saraf; kandungan kalium yang tinggi meningkatkan penghantaran impuls di sepanjang serat saraf. Fosfor yang terkandung dalam fillet terlibat dalam pembentukan tisu tulang dan tulang rawan, zink secara aktif memulihkan folikel rambut dan mencegah rambut beruban muncul. Sulfur, zink, selenium - unsur mikro "kecantikan" yang diperlukan untuk kejayaan pertumbuhan rambut, kuku, untuk keadaan kulit yang sangat baik.

Ia sangat berguna untuk sistem muskuloskeletal yang mengandungi kalsium dan vitamin D, yang sangat penting untuk tubuh anak yang sedang membesar. Ikan ini diperkenalkan ke dalam makanan anak-anak bukan hanya untuk pengayaan dan kepelbagaian, tetapi juga untuk pencegahan riket. Bagi orang dewasa, ikan kod membantu meningkatkan fungsi sistem saraf, mengatasi kemurungan bermusim, yang berlaku disebabkan oleh kekurangan cahaya matahari dan vitamin D. Kelimpahan vitamin B tidak hanya memulihkan sistem saraf, tetapi juga mempengaruhi proses hematopoiesis dan pembekuan darah..

Dalam industri farmaseutikal, minyak ikan diperoleh dari hati, yang digunakan secara meluas bukan hanya dalam perubatan, tetapi juga dalam bidang kosmetologi. Dan dari pundi kencing ikan, aditif pencerah khas dibuat ke dalam gam. Minyak ikan yang dicampurkan dengan minyak sayuran berfungsi sebagai topeng rambut yang sangat baik, yang akan cepat menyusunnya, menghentikan keguguran rambut dan rambut. Untuk wajah, topeng disediakan dari kaviar ikan kod.

Kontraindikasi:

Kod dalam kuantiti yang banyak boleh mencetuskan gangguan usus atau muntah..

Seperti ikan lain, ikan kod kadang-kadang boleh menjadi pembawa parasit. Untuk mengelakkan pencemaran, produk mesti dikendalikan dengan teliti sebelum dimakan. Kaedah terbaik untuk mencegah penyakit helminthic adalah rawatan haba.

Sebaiknya jangan menggabungkan ikan kod dengan keju. Makan dua makanan ini pada masa yang sama boleh menyebabkan gangguan pencernaan. Juga, cod adalah sumber potensi bahan berbahaya (merkuri dan garam logam berat). Untuk mengecualikan ikan seperti itu dari diet anda, cukup membeli makanan laut di kedai khusus dan memeriksa ketersediaan dokumen yang mengesahkan kualiti produk..

Ikan dikontraindikasikan sekiranya intoleransi individu dan adanya alahan. Orang yang menghidap penyakit urolithiasis dan batu empedu harus lebih berhati-hati dengan produk ini. Sekiranya ikan cod tidak boleh digunakan dalam kasus hipertiroidisme, hipertensi, hiperkalsemia dan dengan kelebihan vitamin D. Dalam kes lain, jika ikan cod tidak disalahgunakan, maka tidak akan membawa bahaya.

Cara memasak cod

Cod boleh digoreng, dibakar dalam lapisan garam, dikukus, disumbat dengan ramuan, salai, asin dan kering. Fillet ikan sejuk paling mudah didapati. Ia harus elastik, padat, berkilat, tanpa gumpalan lendir, bintik-bintik berubah warna dan kering. Produk yang baik mempunyai bau amis dan warna yang sekata..

Cod dibakar dalam kerajang:

  • fillet ikan - 1 kg;
  • buah zaitun diadu - 200 g;
  • minyak zaitun dara tambahan - 75 g;
  • lemon - 1 pc.;
  • dill - 1 kumpulan;
  • biji dill - 0,5 sudu kecil;
  • biji jintan - 0,5 sudu kecil;
  • jintan - 1/4 sudu kecil;
  • bawang putih - 1 ulas besar;
  • lada, garam.

Potong dill halus, masukkan biji dill, jintan putih, jintan putih, bawang putih cincang halus, lada, garam, minyak dan masak dalam kuali dengan berat di atas api yang sangat rendah, ditutup selama 10 minit. Sejukkan.

Potong ikan menjadi 4 keping.

Ambil 4 helai foil berukuran 30-20 cm, minyak dengan minyak, letakkan sepotong ikan di atasnya, 1/4 bahagian dill rebus, zaitun dan lemon. Tutup sampul dengan berhati-hati, tetapi jangan rapat, sehingga rumah kecil terbentuk di dalamnya. Bakar dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180 ° C selama 15-17 minit.

Semuanya ada dalam sampul surat. Rasanya sangat sedap. Dan kegunaan produk ditunjukkan oleh komposisi dan kaedah penyediaannya..

Kod: sifat berguna, kontraindikasi, faedah dan kemudaratan

Kandungan halaman:

Cod adalah ikan yang mengandungi sejumlah unsur dan vitamin yang bermanfaat. Dengan bantuannya, imuniti dinormalisasi, penyakit dirawat. Bolehkah ia membahayakan? Dalam artikel itu kita akan mempertimbangkan sifat berguna cod, kontraindikasi terhadapnya dan kemungkinan bahaya..

Manfaat

Pertimbangkan sifat bermanfaat cod:

  • Cod mengandungi sebatian protein. Tempat penginapan ini berguna untuk orang yang mengunjungi gimnasium. Ini adalah bagaimana otot tumbuh lebih cepat, kerana protein adalah zat yang digunakan oleh tubuh sebagai bahan binaan. Baca lebih lanjut: Zhivitsa: sifat berguna, kontraindikasi, faedah dan kemudaratan.
  • Cod adalah sumber nutrien dan vitamin untuk tubuh manusia. Semasa makan ikan ini, kerja organ dinormalisasi, simpanan unsur berguna diisi semula. Ambil 100 g produk dua kali seminggu.
  • Ikan mengandungi vitamin B. Ini mempercepat metabolisme..
  • Pencegahan riket - penyakit kanak-kanak yang disebabkan oleh perkembangan kerangka yang tidak normal. Cod mengandungi minyak ikan, yang mencegah penyakit ini berkembang.
  • Menyembuhkan penyakit sendi, memulihkan badan dengan cepat setelah mengalami kecederaan dan patah tulang. Ikan mengandungi kalsium, zink dan fosforus - bahan yang membentuk dan memperbaiki tulang. Vitamin D, yang merupakan sebahagian daripada produk, juga membantu dengan osteoporosis - penyakit kerangka progresif..
  • Menghalang perkembangan anemia, penyakit yang disebabkan oleh anemia. Harta tanah disebabkan oleh besi yang merupakan sebahagian dari ikan.
  • Berguna semasa mengandung dan menyusui. Jadi wanita yang menggunakan ikan kod semasa kehamilan menormalkan imuniti, menguatkan keadaan rambut dan kuku. Kerangka terbentuk pada anak dengan bantuan kalsium. Sekiranya ikan kod dimakan semasa menyusu, nilai pemakanan susu yang dikeluarkan oleh kelenjar susu akan bertambah baik - ia menjadi lebih gemuk.
  • Membantu masalah mati pucuk. Jadi libido lelaki itu dinormalisasi. Dengan bantuan zink, yang merupakan sebahagian dari ikan kod, kualiti air mani bertambah baik, yang akan meningkatkan kemungkinan kehamilan wanita.
  • Digunakan dalam diet penurunan berat badan. Asid lemak yang membentuk cod menghilangkan kolesterol dari darah. Produk itu sendiri menguatkan sistem imun, mempercepat metabolisme. Sekiranya anda menggunakan ikan kod untuk menurunkan berat badan, berhenti menggoreng minyak (jika tidak: jumlah kalori yang tidak diperlukan oleh badan meningkat). Gula darah juga menurun, yang dapat menghilangkan rasa lapar secara tiba-tiba.
  • Membantu diabetes jenis 2. Ini menurunkan kandungan gula dalam darah seseorang. Cod juga digunakan untuk mencegah penyakit ini. Hati-hati semasa menggunakan ikan kod dengan ubat penurun gula darah.
  • Menguatkan rambut dan kuku. Harta ini mempunyai sejumlah vitamin yang terdapat dalam ikan kod.
  • Menormalkan penglihatan manusia. Vitamin B2, yang terdapat dalam ikan kod, membantu mata menavigasi di dalam bilik gelap, meningkatkan ketajaman dan ketepatan visual.
  • Menguatkan saraf manusia. Insomnia, tekanan dan apatis hilang. Mood menormalkan.
  • Cod digunakan sebagai pengganti daging. Ciri ini disebabkan oleh kandungan protein - 16 g setiap 100 g produk. Tubuh menerima bahan binaan dan tidak memerlukannya.
  • Cod mudah diserap oleh badan. Produk ini boleh digunakan oleh orang yang mengalami masalah pencernaan. Khasiat lain berguna untuk menurunkan berat badan.
  • Sumber iodin. Dengan bantuan elemen ini, seseorang meningkatkan ciri mental, menormalkan fungsi otak. Ia juga mencegah munculnya perubahan otak degeneratif yang berkaitan dengan penuaan manusia: demensia dicegah.
  • Mengeluarkan kolesterol dari badan. Menghalang kemunculan plak kolesterol di dinding saluran darah. Mengurangkan risiko terkena aterosklerosis, penyakit arteri kronik.
  • Produk ini mengurangkan kesan hormon stres terhadap prestasi organ.
  • Cod mencegah pembentukan barah. Properti ini disebabkan oleh asid lemak tak jenuh ganda. Manfaatnya disahkan oleh saintis yang telah melakukan kajian mengenai orang yang makan ikan berlemak. Ternyata orang seperti itu kurang mudah terkena barah.
  • Menghalang penuaan pramatang pada manusia. Keadaan kulit diperbaiki oleh fakta bahawa zat-zat yang terdapat di dalam cod mencegah kerosakan oksigen pada kulit.

Sifat tersebut menunjukkan bahawa ikan kod baik untuk tubuh manusia..

Mari kita mulakan dengan fakta bahawa ikan tenggiri mengandungi banyak bahan berguna, sebahagiannya melebihi kadar harian ketika menggunakan 100 g produk. Sekiranya anda menyalahgunakan ikan kod, masalah berikut timbul disebabkan oleh kelebihan nutrien dan vitamin:

  • Kekebalan menurun. Kerentanan badan terhadap penyakit dan virus meningkat.
  • Kerengsaan lapisan perut.
  • Pening dan muntah.
  • Mengantuk, kelemahan, apatis, tekanan dan gangguan lain yang berkaitan dengan saraf manusia.
  • Serangan tercekik.
  • Kemerosotan sifat pembiakan - untuk lelaki. Sekiranya ikan kod dimakan dalam jumlah normal, sifatnya sebaliknya akan bertambah baik..
  • Kemerosotan koordinasi, kehilangan orientasi di ruang angkasa.
  • Perubahan berat badan.
  • Penyakit kulit. Ini termasuk dermatitis, psoriasis, lichen dan eksim..
  • Penyakit yang merosakkan gigi. Ini menimbulkan risiko kesan cahaya dan gelap pada enamel..
  • Pembesaran tiroid.
  • Kerosakan pada jantung dan saluran darah.
  • Peningkatan rasa lapar.
  • Kemerosotan rambut dan kuku.
  • Pembentukan batu di pundi kencing.
  • Lesi usus patologi.

Bahaya yang ditunjukkan di atas muncul dengan penggunaan berlebihan. Kadar cod setiap hari yang sesuai untuk orang dewasa ialah 200 g.

Anda tidak boleh menggunakan ikan kod untuk orang yang alah kepada komponen yang membentuk produk. Sekiranya anda tidak memerhatikan kontraindikasi, terdapat risiko keadaan serius yang boleh mengakibatkan kematian..

Jangan makan ikan jika anda menghadapi masalah pundi hempedu. Berhati-hati dengan hipotensi - tekanan darah rendah.

Ia berlaku bahawa ikan yang dibeli di tempat yang belum diuji dijangkiti parasit patogen. Untuk mengelakkan bahaya, beli ikan kod dari kedai, bukan pasar.

Jangan mengambil cod yang telah tamat tempoh. Ini membawa kepada keracunan makanan dan akibat negatif yang lain..

Cod menurunkan gula darah seseorang, yang membantu diabetes jenis 2. Tetapi berhati-hati semasa menggunakan produk bersama dengan ubat-ubatan yang mempunyai kesan ini..

Sekiranya anda ragu-ragu mengenai sama ada anda boleh menggunakan ikan kod dalam kes anda, berjumpa dengan doktor anda.

Sifat diet

Cod digunakan untuk penurunan berat badan. Ini dibuktikan dengan sifat berikut:

  • Cod adalah produk makanan. 100 g mengandungi 69 kalori, yang tidak meningkatkan berat badan.
  • Produk mempercepat metabolisme. Metabolisme meningkat, yang menyebabkan penurunan berat badan berlebihan.
  • Kekebalan dinormalisasi. Ini berguna kerana dengan diet, tubuh tidak menerima jumlah vitamin dan unsur yang diperlukan, yang bermaksud ia mudah diserang virus dan penyakit..
  • Prestasi fizikal meningkat, pemulihan otot dipercepat. Tempat penginapan ini berguna untuk orang yang menggabungkan diet dengan sukan.
  • Bahan beracun dikeluarkan dari tubuh manusia.
  • Mengurangkan gula dalam darah. Oleh itu, rasa lapar yang tiba-tiba hilang. Tubuh juga tepu lebih cepat, yang juga membantu menurunkan berat badan..

Jangan menggoreng ikan kod dalam minyak semasa berdiet. Ini merosakkan nutrien dan meningkatkan kandungan kalori makanan - faedah cod hilang. Jangan makan banyak ikan kod - 200 g sehari cukup.

Malangnya, ikan sahaja tidak akan menurunkan berat badan. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan, menormalkan gaya hidup anda (jangan minum atau merokok, pergi ke gimnasium) dan pemakanan (bahagikan sebahagian besar menjadi yang kecil, makan lebih banyak sayur-sayuran dan sayur-sayuran). Bercakap dengan pakar diet atau doktor anda untuk membuat rancangan penurunan berat badan.

Dengan penurunan berat badan. Pertimbangkan sifat perubatan ikan kod. Penyakit yang mana produk akan membantu:

  • Riket adalah penyakit kanak-kanak yang disebabkan oleh perkembangan kerangka yang tidak betul.
  • Atherosclerosis adalah penyakit kronik yang menyerang arteri kerana pengumpulan kolesterol yang berlebihan.
  • Penyakit onkologi.
  • Diabetes jenis 2. Cod menurunkan gula dalam darah, tetapi berhati-hati ketika menggunakan ubat yang sama.
  • Hipertensi - tekanan darah tinggi.
  • Glaukoma adalah penyakit mata yang disebabkan oleh lensa yang gelap.
  • Klimaks adalah keadaan di mana kelenjar seks berubah; disebabkan oleh penuaan.
  • Kolesterol tinggi disingkirkan dari badan dengan bantuan ikan kod.
  • Pancreatitis adalah proses keradangan yang mempengaruhi pankreas.
  • Keletihan, tekanan dan penyakit saraf lain.
  • Artritis - keradangan yang mempengaruhi sendi.
  • Mati pucuk, tidak mahu melakukan hubungan seks.
  • Asma adalah penyakit yang berkaitan dengan saluran pernafasan.
  • Keadaan pramenstruasi. Baik untuk wanita.
  • Ekzema adalah penyakit kulit yang dicirikan oleh gatal-gatal.
  • Dermatitis adalah keradangan pada kulit yang berlaku kerana pengaruh faktor negatif luaran.
  • Psoriasis adalah penyakit kulit yang disertai dengan kerak.
  • Aritmia - penyakit yang menyebabkan frekuensi degupan jantung terganggu.
  • Pembentukan bekuan darah.
  • Hepatitis adalah proses keradangan yang mempengaruhi hati.
  • Mastopati - penyakit payudara.

Ingat, ikan kod digunakan sebagai rawatan pelengkap. Sekiranya anda mengalami gejala yang tidak menyenangkan, berjumpa dengan doktor anda..

Kontraindikasi

Kontraindikasi utama penggunaan cod: intoleransi terhadap komponen yang membentuk produk. Ini adalah bagaimana keadaan serius muncul yang boleh menyebabkan kematian..

Tidak digalakkan menggunakan produk ini untuk penyakit pundi hempedu. Sekiranya ragu-ragu adakah ikan kod boleh dimakan dalam kes anda, berjumpa doktor.

Adakah mungkin bagi wanita hamil atau menyusui

Ia dibenarkan makan ikan kod semasa kehamilan. Jadi seorang wanita akan menguatkan sistem imun, memperbaiki keadaan kuku dan rambut. Kalsium, zink dan fosforus akan membentuk kerangka dan tulang anak yang belum lahir.

Ia dibenarkan memakan ikan kod semasa menyusui. Jadi susu yang dikeluarkan oleh kelenjar susu wanita akan menerima zat dan vitamin yang berguna dan menjadi lebih gemuk, yang akan memberi kesan positif kepada pemakanan bayi..

Resipi ikan kod terbaik

Cod, seperti ikan lain, dimakan dengan cara berikut:

  • Goreng dalam minyak. Sehingga sifat bermanfaat dimusnahkan, dan kandungan kalori meningkat..
  • Dimasak - vitamin dipelihara dengan cara ini, yang bermanfaat bagi manusia.
  • Merokok.

Cod juga dipotong dan dimakan mentah. Hati-hati, tanpa rawatan haba, parasit boleh tinggal di dalam ikan..

Cod bakar oven dalam kerajang

Bahan-bahan: setengah kilo bangkai ikan, 1 pc. paprika, bawang dan wortel, garam, secubit ramuan pedas.

  1. Fillet dipotong dalam bahagian sederhana. Masing-masing disapu dengan campuran garam dan ramuan pedas..
  2. Semua sayur-sayuran yang dinyatakan dalam resipi dan cincang halus digoreng ringan dalam kuali.
  3. Potongan ikan diletakkan di atas sepotong besar kerajang minyak, ditaburkan dengan sayur goreng di atasnya. Balut penutup dengan ketat.

Ikan rebus dalam krim masam

Bahan-bahan: satu paun isi ikan, 230 g lobak merah dan bawang, garam meja, 70 g mentega, 1 sudu besar. kaldu ikan dan jumlah krim masam lemak sederhana yang sama.

  1. Sayuran dipotong agak besar. Bawang - dalam cincin, wortel - dalam jalur. Komponen-komponen ini segera dihantar ke bahagian bawah kuali..
  2. Hirisan fillet parut dengan garam dibentangkan di atas.
  3. Produk dicurahkan dengan campuran krim masam dan kaldu. Daripada yang terakhir, anda boleh menggunakan air masin biasa..
  4. Potongan mentega diletakkan di atas ikan.

Gaya cina dengan kicap

Bahan-bahan: 920 g fillet ikan kod, bawang besar, 4-5 ulas bawang putih, kicap 60 ml, 40 ml vodka, segenggam tepung beras, campuran lada, secubit ketumbar.

  1. Bawang dikupas, dicuci, dipotong besar dan yang pertama dihantar ke mangkuk pengisar. Semua perasa yang dinyatakan, separuh cengkih bawang putih, vodka dan kicap juga ditambahkan di sana..
  2. Semua komponen dihancurkan hingga konsisten seperti haluskan. Pada peringkat ini, garam ditambahkan ke jisim jika perlu.
  3. Fillet ikan dipotong kecil-kecil, dimasukkan ke dalam sos yang dihasilkan, ditutup dengan penutup atau pelekat. Cod mesti diperap sekurang-kurangnya satu jam.
  4. Hirisan ikan yang telah siap dicelupkan ke dalam tepung beras dan digoreng dalam minyak panas hingga coklat keemasan.

Kod goreng dalam kepingan

Bahan-bahan: 830 g ikan, setengah liter susu penuh lemak, 170 g tepung gandum, telur besar, garam meja, 1 sudu besar. l. jus lemon, lada hitam yang baru digiling.

  1. Kod dibersihkan dari semua kelebihan (viscera, sirip). Kepala dipotong dari bangkai. Kemudian ikan dibasuh dengan baik dengan air sejuk..
  2. Bangkai yang telah siap dipotong menjadi bahagian dan diisi dengan susu masin. Dalam bentuk ini, dia menjadi sejuk sepanjang malam.
  3. Keesokan paginya, susu disalirkan ke singki. Hirisan ikan dikeringkan dengan tuala kertas, dituangkan dengan jus lemon, masin, lada dan dibiarkan perap selama setengah jam.
  4. Sebiji telur mentah dipecah menjadi mangkuk yang berasingan. Ia sedikit ditambah dan disebat sehingga rata..
  5. Apabila ikan diperap, kepingannya terlebih dahulu disiram dalam tepung dan kemudian dicelupkan ke dalam telur yang dipukul. Selepas itu, ikan kod dihantar ke kuali dengan minyak panas. Dia memasak hingga kekuningan, kerak yang menyelerakan.

Cod fillet dengan perapan sayur

Bahan-bahan: sekilo isi ikan, lada kuning Bulgaria besar, wortel sederhana, bawang, setengah gelas tomato dalam tin, garam, perasa.

  1. Untuk pengasam, semua sayur-sayuran dibasuh dan dicincang. Anda hanya boleh memarut bawang dan wortel pada parut kasar dan memasukkan ke dalam kuali..
  2. Tomato kalengan tumbuk tanpa kulit dan kiub kecil lada dihantar kepada mereka..
  3. Jisimnya diasinkan, dibumbui dengan perasa dan direbus dengan pemanasan rata-rata dapur selama 8-9 minit.
  4. Fillet ikan dipotong kecil, tambah.
  5. Di bahagian bawah bentuk tahan panas, separuh daripada perapan sayur dibentangkan. Potongan fillet diedarkan dari atas.
  6. Seterusnya, baki campuran sayur-sayuran dibentangkan.
  7. Ikan dimasak selama 20-25 minit di dalam ketuhar yang dipanaskan dengan baik.

Dalam sos mustard-cream

Bahan-bahan: 2 bangkai ikan (berat keseluruhan kira-kira 1.5 kg), sekumpulan dill segar, tepung untuk membuat roti, campuran perasa ikan, 2 sudu besar. l. biji sawi, 170 ml krim rendah lemak, garam.

  1. Bangkai ikan menghilangkan sirip dan ekor. Kemudian mereka dibasuh dengan baik dan dikeringkan dengan serbet. Kod dipotong menjadi kepingan, yang diasinkan dan disapu dengan perasa. Kemudian mereka digoreng hingga coklat keemasan dalam minyak panas..
  2. Untuk sos, campurkan baki bahan. Dill dicincang halus terlebih dahulu.
  3. Ikan goreng diletakkan di atas loyang dan dituangkan dengan sos.

Cara memasak stik ikan kod?

Bahan-bahan: 4 stik ikan, bawang putih, 90 ml wain putih kering, 80 g keju, garam, 1 sudu kecil. madu, 30 g kentang kentang, lemon. Cara memasak stik ikan kod yang lazat dijelaskan di bawah..

  1. Ikan itu dibasuh, sedikit kering, masin dan ditaburkan dengan jus buah limau setengah. Kemudian dibiarkan selama setengah jam - biarkan perap.
  2. Separuh kedua buah dipotong menjadi kepingan nipis dan dihantar untuk digoreng bersama dengan bawang. Madu dituangkan ke dalam kuali, wain dituangkan. Jisim diasinkan dan didihkan selama 12-14 minit dengan api kecil.
  3. Stik perap dibentangkan dalam bentuk tahan panas, dan panggang lemon diedarkan di atas.
  4. Hidangan dibakar selama 15 minit pada suhu 190 darjah.
  5. Kemudian stik ditaburkan dengan campuran keju parut dan kerepek, berubah menjadi serbuk.

Kek ikan sedap

Bahan-bahan: 830 g isi ikan, 90 g roti putih, 80 ml susu, telur, setengah bawang, 4 sudu besar. l. rusuk, garam, rempah.

  1. Roti tanpa kerak diisi dengan susu.
  2. Fillet ikan, bersama dengan bawang, diubah menjadi daging cincang menggunakan penggiling daging atau pengisar. Satu roti diperas diletakkan dalam jisim dan telur mentah ditambahkan.
  3. Daging cincang asin dan berperisa dengan rempah.

Casserole dengan ikan kod dan kentang

Bahan-bahan: satu paun isi ikan, 130 g keju keras, 2 bawang, satu paun kentang, garam, campuran lada, minyak halus.

  1. Fillet dipotong menjadi kepingan kecil dan dituangkan dengan campuran minyak, garam dan lada. Dalam bentuk ini, ikan kod boleh bertahan selama kira-kira setengah jam..
  2. Kentang direbus dengan seragamnya, kemudian dikupas, dipotong menjadi bulatan dan dibentangkan dalam acuan. Taburkan sayur dengan sedikit garam.
  3. Kepingan ikan yang disiapkan diedarkan dari atas, dan kemudian separuh cincin bawang digoreng hingga coklat keemasan.

Penyimpanan

Kod disimpan di dalam peti sejuk. Sebelum mengeluarkan ikan, bungkus dalam beg plastik dan pastikan udara keluar. Produk disimpan sehingga 10 bulan, selepas itu kehilangan sifat berguna.

Cara memilih

Mari cari cara mengenal pasti ikan kod segar:

  • Tiada kerosakan pada timbangan.
  • Mata - jelas dan terang.
  • Timbangan mudah dikeluarkan semasa membersihkan.
  • Tidak ada bau yang kuat.
  • Ukuran sepadan dengan berat badan.
  • Insang yang terang. Baca lebih lanjut: Kekacang: khasiat berguna, kontraindikasi, faedah dan keburukan.

Elakkan produk luput. Dianjurkan untuk membeli ikan kod di kedai dan bukan di pasar.

Ringkaskan

Cod adalah ikan sihat yang terkenal dengan khasiatnya. Dengan bantuannya, seseorang menormalkan imuniti dan diselamatkan dari pelbagai penyakit. Produk ini hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Perkara utama adalah menggunakan secara sederhana..

Kod

Cod adalah ikan laut dari keluarga ikan kod. Dia mempunyai warna coklat kehijauan dengan bintik coklat dan perut putih..

Saiz ikan kod bergantung pada usianya: panjangnya mencapai 1.8 - 2 meter, sementara berat ikan yang ditangkap berkisar antara 4 - 12 kilogram. Ikan ini mempunyai antena di dagu, tiga sirip punggung dan dua pelvis tanpa sinar berduri, tulang intermaxillary dan maxillary yang bergerak. Timbangannya sikloidal, insang adalah sisir.

Dengan struktur sirip, wakil keluarga ikan kod serupa dengan karp, dengan kedudukan sirip pelvis - seperti perch.

Latar belakang sejarah

  • Latar belakang sejarah
  • Ciri
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Hati ikan kod
  • Komposisi kimia
  • Cod roe
  • Penggunaan ikan dalam masakan
  • Kod dengan pankreatitis
  • Cara memasak cod?
  • Catatan kepada suri rumah
  • Pengeluaran

Selama lebih dari seribu tahun, ikan kod telah memainkan peranan penting dalam sejarah Eropah dan Amerika. Orang Viking yang tinggal di Kepulauan Lofoten memakan ikan kering. Segera setelah hasil tangkapan, ia digantung di kawasan terbuka dan berventilasi baik; setelah tiga bulan, bangkai dipukul hingga daging menjadi lembut dan dimakan. Makanan berkhasiat seperti itu disimpan dalam jangka masa yang lama, yang sangat sesuai untuk suku yang suka mengembara..

Kemudian ikan mendapat populariti di Eropah kerana motif agama: tidak seperti daging, ia dapat dimakan ketika berpuasa..

Antara tahun 1958 dan 1976, konflik diplomatik timbul mengenai cod. Sebab kontroversi itu adalah pengenalan oleh negara pertama zon ekonomi sejauh 200 batu di sekitar pulau itu, yang melarang memancing di perairan Iceland, di mana nelayan Britain membuang jaring..

Menariknya, berat maksimum ikan kod terbesar yang ditangkap dalam sejarah ialah 96 kilogram..

Ciri

Habitat ikan meliputi Lautan Atlantik (Baltik, Laut Putih, ikan kod Artik). Di timur Atlantik, ia diedarkan dari Svalbard dan Laut Barents ke Teluk Biscay, di barat - dari Greenland ke Cape Hatteras. Khususnya, ia tinggal di Laut Norway, Lautan Pasifik, di lepas pantai Iceland. Menariknya, dengan nama ikan kod, hanya dua spesies ikan yang paling sering dijumpai - Pasifik dan Atlantik. Laut Baltik, Laut Putih, Greenland.

Cod mampu menahan suhu rendah (dari minus 1 darjah Celsius ke bawah). Jangka hayatnya mencecah 25 tahun.

Individu muda memakan moluska, krustasea kecil. Pada masa yang sama, pada usia tiga tahun dia menjadi pemangsa yang sebenar dan mula memakan ikan lain: capelin, pollock, herring, gorengnya sendiri. Untuk menangkap ikan kod, set dan dompet, snurrevod, pukat bawah dan pelagik, garis panjang digunakan.

Ini adalah ikan yang produktif yang mulai menghasilkan keturunan pada bulan Mac-April, membuat migrasi sepanjang 1.500 kilometer ke tempat bertelur. Cod bertelur di lajur air, jumlahnya dapat mencapai hingga 2 juta dalam beberapa minggu.

Pada tahun 1992, pemerintah Kanada memberlakukan larangan penangkapan ikan kerana penurunan tajam dalam jumlah individu dan ancaman kepunahan spesies tersebut. Ini adalah ikan komersial yang paling penting, yang merupakan bahan mentah untuk pembuatan makanan dalam tin, sumber minyak ikan yang berharga..

Pengeksport utama ikan kod: Kanada, Denmark, Britain, Norway, Rusia, Iceland.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging ikan kod sangat diet: 100 gram produk mengandungi 82 kilokalori, dan set nutriennya luas dan mengagumkan (lihat halaman. "Komposisi kimia").

Kesan pada tubuh manusia:

  1. Memberi kekuatan, mempercepat pemulihan badan setelah sakit.
  2. Meningkatkan imuniti.
  3. Menguatkan gigi dan tulang.
  4. Mengurangkan kadar kolesterol, menormalkan fungsi jantung.
  5. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti mental, meningkatkan bekalan oksigen ke otak.
  6. Menguatkan struktur serat rambut, memberi kekuatan pada piring kuku.
  7. Memperbaiki keadaan kulit, sendi.
  8. Menstabilkan mood, menenangkan sistem saraf.

Menurut penyelidikan oleh saintis Britain, minyak ikan kod menghalang aktiviti enzim yang menyebabkan pemusnahan tisu tulang rawan, menyekat penghantaran impuls yang menyakitkan ke otak.

Sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu, ikan mesti ada di menu untuk orang yang menderita:

  • arthrosis;
  • avitaminosis;
  • gangguan sistem muskuloskeletal;
  • penyakit otak, jantung;
  • darah tinggi;
  • osteoporosis;
  • riket;
  • alopecia;
  • selsema kerap;
  • kemurungan, gangguan emosi, gangguan saraf.

Oleh kerana banyaknya vitamin B12, D, karotena dan asid omega-3 tak jenuh, disarankan untuk makan ikan kod untuk wanita sepanjang tempoh kehamilan dan penyusuan. Pada masa yang sama, doktor mengesyorkan memasukkan kaviar daging, hati dan ikan secara beransur-ansur ke dalam diet anak-anak dari usia tiga tahun.

Kontraindikasi untuk digunakan:

  • intoleransi individu;
  • hipotensi;
  • hipertiroidisme;
  • batu empedu atau urolithiasis.

Jangan gabungkan ikan dengan produk tenusu, kerana ini boleh menyebabkan pencernaan dan gangguan saluran pencernaan..

Hati ikan kod

Ini adalah makanan istimewa utara yang mahal, yang popular kerana rasa masing-masing, sifat unik, nilai pemakanan yang tinggi, dan keserasian dengan pelbagai hidangan. Ia boleh dimakan sendiri atau digabungkan dengan rebusan, sup tumbuk, salad dan sandwic.

Ciri pembezaan utama hati ikan kod adalah ketiadaan rawatan haba semasa pengetinan. Sangat menarik bahawa untuk pembuatan kebanyakan makanan dalam tin, ikan direbus, diasinkan atau dihisap. Ini membawa kepada kehilangan sebahagian, atau keseluruhan vitamin, unsur mikro dan mikro. Hati ikan kod dimasukkan ke dalam balang secara eksklusif mentah dan diisi dengan lemak sendiri. Berkat ini, zat aktif dari jeroan dan rasa pucat dipelihara sepanjang jangka hayat produk.

Nilai tenaga hati ikan kod kalengan mencapai 613 kalori, jumlah B: W: Y adalah 3%: 96%: 1% setiap 100 gram produk.

Apa kegunaan jeroan?

  1. Meningkatkan penglihatan, mempertajam persepsi sinar cahaya dalam kegelapan.
  2. Melindungi tubuh dari penampilan karsinogenesis.
  3. Menyokong kerja sistem endokrin yang terkoordinasi dengan baik, keadaan sendi yang normal.
  4. Menormalkan proses metabolik pada tisu tulang rawan dan tulang.
  5. Menggalakkan fungsi penuh sistem peredaran darah, meningkatkan hemoglobin.
  6. Menguatkan dinding pembuluh darah, mencegah perkembangan anemia, aterosklerosis, tumor barah, riket.
  7. Memperbaiki keadaan kulit, melicinkan kedutan

Siapa yang perlu makan hati ikan kod?

Jeroan ini sama berguna untuk kanak-kanak, remaja, orang dewasa dan orang tua. Walau bagaimanapun, ia sangat diperlukan oleh atlet dan individu yang menderita:

  • peningkatan pembekuan darah;
  • penyakit sendi, tulang;
  • avitaminosis;
  • proses keradangan organ dalaman;
  • kandungan kolesterol "buruk" yang tinggi;
  • masalah jantung.

Ingat, 40 gram hati ikan kod kalengan setiap hari merangkumi keperluan harian tubuh untuk asid lemak bermanfaat, mengimbangi kekurangan vitamin yang diperlukan untuk mengekalkan fungsi vital yang normal, mencegah perkembangan penyakit Alzheimer, aritmia dan keletihan fizikal.

Kelemahan dari makanan ikan termasuk kandungan kalori yang tinggi, jadi orang yang berlebihan berat badan harus menolak untuk menggunakannya..

Semasa membeli makanan dalam tin, perhatikan tulisan di kaleng. Produk "betul" akan mempunyai label "premium" yang menunjukkan GOST, yang mengesahkan pemeliharaan hati ikan kod menurut teknologi yang diatur oleh negara. Perhatikan komposisi produk. Hati ikan kod di dalam tin jus sendiri dan tidak ada minyak lain yang dapat digunakan dalam penyediaannya. Kehadiran bahan "asing" (perisa, pewarna, penstabil, penambah rasa) dalam komposisi menunjukkan pengenalan bahan kimia tambahan berbahaya ke dalam produk. Enggan membeli produk sedemikian.

Komposisi kimia

Cod adalah ikan yang sesuai untuk pengguna berat badan dan pengguna kalori. Ia mengandungi minimum lemak dengan jumlah nutrien maksimum (vitamin, mineral, fosfolipid). Daging ikan putih pekat mengandungi 19% protein dan 0.4% trigliserida bermanfaat.

Jadual No. 1 "Nilai pemakanan daging ikan kod dan hati"
NamaKandungan dalam 100 gram produk, miligram
Daging (rebus)Hati (dalam tin)
Kandungan kalori69 kalori613 kalori
Air82.1 gram26.4 gram
Lemak0.6 gram65.7 gram
Protein16 gram4.2 gram
Karbohidrat01.2 gram
Kolesterol0.04 gram0.25 gram
Abu1.3 gram2.3 gram
Asid lemak tepu0.1 gram10.6 gram
Asid organik00.2 gram
Mono- dan disakarida01.2 gram

Nilai tenaga ikan kod bergantung pada kaedah pemprosesan kulinernya: asin - 98 kkal, rebus - 101 kkal, goreng - 111 kkal, asap panas - 115 kkal, panggang - 172 kkal. Ikan segar boleh dibeli secara eksklusif di tempat tangkapan, kerana dagingnya tidak disesuaikan untuk pengangkutan jangka panjang, dalam keadaan lain ikan itu segera dibekukan, diasinkan.

Jadual No. 2 "Komposisi kimia daging dan hati ikan kod"
NamaKandungan dalam 100 gram produk, miligram
Daging (rebus)Hati (dalam tin)
Vitamin
Retinol (A)0.014.4
Asid nikotinik (PP)2,31.8
Thiamin (B1)0.090.05
Riboflavin (B2)0.070.41
Pyridoxine (B6)0.20.23
Asid folik (B9)0.00130.11
Cyanocobalamin (B12)0.00160
Asid askorbik (C)13.4
Cholecalciferol (D)00.1
Tokoferol (E)0.98.8
Biotin (H)0.010
Makronutrien
Potasium340110
Fosforus210230
Sulfur20042
Klorin165165
Natrium55720
Magnesiumtiga puluh50
Kalsium2535
Unsur surih
Zink1.020.7
Fluorin0.70.43
Besi0.51.9
Tembaga0.150
Iodin0.1350
Mangan0.080
Kromium0.0550.055
Kobalt0.030
Nikel0.0090.006
Molibdenum0.0040.004

Ingat, ikan kod dapat mengumpulkan arsenik dan merkuri, yang boleh meracuni badan anda. Ikan yang ditangkap di pesisir pantai Alaska dianggap selamat.

Cod roe

Dari segi khasiatnya, cod roe tidak kalah dengan warna merah dan hitam. Ia digunakan untuk membuat sandwic, salad, sos, makanan ringan. Kaviar dihasilkan dari tiram ikan kod yang matang menggunakan minyak sayuran dan natrium benzoat. Ia mula dijual dalam bentuk tin siap.

Cod roe adalah makanan istimewa yang berharga, sumber vitamin A, B, C, D, fosfor, natrium, kalsium, yodium, kalium. Di samping itu, produk ini mengandungi asid amino omega-3, yang penting untuk tubuh manusia. Menariknya, tahap asimilasi protein dalam roe ikan cod adalah 2 kali lebih tinggi daripada di sektor ternakan. Ia memberi kekuatan kepada orang yang mempunyai daya hidup rendah (orang tua yang menderita gangguan saraf, tekanan), memulihkan metabolisme yang terganggu, menyokong kelenjar tiroid.

Dipercayai bahawa cod roe mempunyai kesan yang baik pada tubuh wanita hamil: ia mengembangkan kemampuan intelektual yang tinggi pada bayi..

Walaupun banyak khasiatnya, ia tidak boleh dimakan setiap hari, kerana mengandungi garam dan boleh menyebabkan batu karang..

Nilai pemakanan cod roe adalah 115 kalori setiap 100 gram produk, nisbah B: W: Y adalah 42%: 55%: 2%.

Penggunaan ikan dalam masakan

Daging ikan kod rendah lemak, lembut rasa, putih. Dalam salad, fillet ikan rebus atau salai digabungkan secara harmoni dengan lobak, ramuan, epal. Cod sangat popular dalam masakan masyarakat di dunia. Ia digunakan untuk menyiapkan makanan ringan, sup yang disucikan, kaserol dan isi pai. Mereka juga dipanggang, dikeringkan, dihisap, kalengan, digoreng, direbus dan dijadikan hidangan bebas.

Untuk mengekalkan vitamin, unsur makro dan mikro, disarankan untuk menguap cod. Semasa membeli, perhatikan keadaan bangkai. Ikan beku akan berair dan tidak sedap semasa memasak.

Ikan laut mempunyai ciri khas bau, yang semakin meningkat semasa rawatan panas, oleh itu, ia mesti direbus di dalam air dengan penambahan sejumlah besar rempah, akar (bawang, saderi, pasli) atau ditaburkan dengan jus lemon..

Tanpa kehilangan sifat berguna, ikan kod sejuk disimpan di dalam peti sejuk selama tiga hari, dibekukan di dalam peti sejuk sehingga enam bulan. Agar ikan tidak mendidih semasa memasak, rebus dalam air dengan acar timun pada kadar satu liter cecair per 80 mililiter asin.

Pengganti cod yang dibenarkan dalam pinggan: hake, pollock, haddock.

Dalam masakan moden, ikan jenis ini digunakan secara aktif dalam salad, kaserol. Di India, diasinkan dalam cuka dengan rempah-rempah tempatan, kemudian digoreng di atas api terbuka. Di Rusia, salad ikan disiapkan dengan penambahan lobak, ramuan, epal asam hijau, dibumbui dengan mayonis, di Scandinavia - dengan mustard, dill, bawang, krim masam, di Amerika - dengan selai kacang, kayu manis, lada putih, mi, jahe, salad kubis, kedelai sos, mee. Di Eropah, ikan kod dipanggang dengan sayu mustard madu.

Kod dengan pankreatitis

Daging ikan cod adalah makanan dan disyorkan untuk pesakit dengan pankreatitis. Tidak seperti daging babi, domba, sapi, unggas, kekurangan fasia dan tendon kasar, lembut dan mudah dicerna. Dengan usaha kuliner yang minimum, anda boleh membuat hidangan seperti halia dari ikan kod, yang sangat penting untuk diet dengan pankreatitis, yang melibatkan memotong semua produk makanan untuk menyelamatkan organ pencernaan.

Ikan dibiarkan dimakan selama tempoh pengampunan dan pemburukan penyakit dari minggu kedua serangan. Ia direbus, dikukus, disajikan dalam bentuk bebola daging, potongan daging, souffle, ladu, bebola daging. Sebagai tambahan kepada hidangan yang dibuat dari ikan kod cincang, selama tempoh pengampunan, ia dibenarkan makan ikan dalam satu bahagian (bakar, rebus, kukus). Ini membuat kaserol dan pai berkhasiat yang akan membantu mempelbagaikan diet pesakit..

Ladu ikan disyorkan untuk disajikan dengan sayur-sayuran, lauk bijirin, sup vegetarian. Pada pankreatitis kronik, daging haiwan diganti dengan ikan kod, yang diperbolehkan dimakan tidak lebih dari 3 kali seminggu. Pada masa yang sama, hidangan ikan berikut dilarang: makanan dalam tin, hati, aspik dan kaldu yang merangsang rembesan gastrik dan pankreas. Juga, langkau ikan kod, salai, masin.

Ingat, ikan yang paling sihat segar. Ia harus memiliki permukaan yang kokoh, tahan lasak, cukup berkilat, dan mengeluarkan bau seperti laut. Kehadiran garis kekuningan pada bangkai, kerosakan, dan semangat fetid menunjukkan penyimpanan jangka panjang produk di rak kedai, yang mengalami pembekuan berulang. Menyerah makan ikan seperti itu.

Bahagian maksimum ikan kod harian bagi pesakit dengan pankreatitis ialah 200 gram.

Cara memasak cod?

Sebelum memasak, potong kepala, ekor, sirip ikan, usus dan basuh. Potong-potong jika perlu, bilas lagi di bawah air. Semasa membeli ikan kod beku, pastikan mencairkan bangkai secara semula jadi sebelum memasak di dalam peti sejuk. Apabila menggunakan ketuhar gelombang mikro atau air panas, ikan akan kehilangan rasa dan konsistensinya.

Anda boleh memasak ikan kod keseluruhan atau kepingan (dalam bahagian). Bagaimanapun, ikan yang dipotong lebih halus, semakin sedikit nutrien di dalamnya setelah rawatan panas. Cod direbus dalam periuk biasa, double boiler, multicooker, pressure cooker.

Cadangan untuk memasak ikan laut:

  1. Anda boleh memasukkan ikan kod ke dalam air sejuk dan juga air panas. Dalam kes pertama, ada jaminan bahawa daging ikan yang sukar dimasak sama rata.
  2. Semasa meletakkan ikan kod ke dalam periuk biasa, air mesti menutup permukaannya sepenuhnya.
  3. Setelah pencairan, daging tidak dapat dibekukan semula.
  4. Anda boleh memasak ikan di bawah penutup tertutup atau terbuka..
  5. Untuk meningkatkan rasa ikan kod, tambahkan air garam timun, pes tomat, asid sitrik, garam, wortel, bawang, lada atau rempah ke dalam air.
  6. Ikan itu dimasak secara eksklusif.
  7. Sepanjang keseluruhan masa memasak ikan kod, sentiasa mengawal panasnya: pada mulanya harus kuat, apabila air mendidih, kurangkan hingga sederhana, di peringkat akhir kurangkannya sehingga rendah.
  8. Untuk mengekalkan struktur ikan, tambahkan 15 mililiter minyak sayuran ke dalam air mendidih.
  9. Sekiranya tiada peralatan dapur yang sesuai, anda boleh memasak ikan kod dalam kuali yang dalam, sambil menambahkan air secara berkala. Dalam kes ini, proses memasak ikan laut tidak akan berbeza dengan kaedah tradisional..

Tempoh mendidih cod bergantung pada ukuran bangkai (pemotongan) dan rata-rata 15 minit. Potongan kecil akan dimasak dalam 5 minit. Cara terpantas untuk memasak ikan adalah dengan pressure cooker. Dan waktu penyediaannya dalam dandang berganda, multicooker tidak akan berbeza dengan rawatan haba dalam periuk biasa. Kesediaan ikan kod dapat diperiksa berdasarkan dua faktor: kemudahan membersihkan fillet dari kulit dan tulang, tahap kekenyangan.

Ingat, tanpa mengira ukuran hidangan, ikan yang direbus untuk bayi dimasak sekurang-kurangnya 20 minit, kemudian dihancurkan hingga berkrim dan diperiksa dengan teliti untuk tulang rawan dan tulang.

Catatan kepada suri rumah

Resipi klasik untuk memasak ikan kod dengan sayur-sayuran

  • cod - 1 bangkai;
  • lobak merah - 1 keping;
  • lemon - 0.5 keping;
  • kentang - 8 keping;
  • bawang - 1 keping;
  • rosemary - 2.5 gram (0.5 sudu teh)
  • minyak zaitun - 45 mililiter (3 sudu besar);
  • allspice hitam, garam - secukup rasa.
  1. Kupas bangkai dari timbangan, lepaskan bahagian dalam, potong kepala, bilas.
  2. Potong punggung secara menyerong dengan pisau tajam.
  3. Kisar lada dan garam dalam mortar. Sebarkan campuran yang dihasilkan dengan cod di dalam dan di luar.
  4. Masukkan hirisan lemon ke dalam potongan.
  5. Tutup loyang dengan kerajang, masukkan ikan di atasnya.
  6. Kupas kentang, bawang, wortel dan potong menjadi kepingan atau cincin.
  7. Taburkan sayur-sayuran dengan minyak zaitun, garam dan letakkan di kedua sisi ikan kod, taburkan dengan rosemary.
  8. Tutup pinggan dengan kerajang di atas, masukkan ke dalam ketuhar yang dipanaskan selama 40 minit, tetapkan suhu hingga 180 darjah. Masak hingga kentang empuk.
  9. Hiaskan dengan ramuan herba semasa dihidangkan.

Kod kaserol dengan nasi

  • fillet cod - 400 gram;
  • krim - 100 gram;
  • beras - 250 gram;
  • sos tomato - 250 gram;
  • keju keras - 150 gram;
  • telur - 2 keping.
  1. Potong fillet cod menjadi bahagian.
  2. Rebus nasi hingga separuh masak, parut 100 gram keju, satukan bahan-bahan ini.
  3. Masukkan separuh jisim yang terhasil di dalam loyang, kemudian ratakan ikan ke permukaan, tutup ikan kod dengan baki jisim di atas.
  4. Parut kasar 50 gram keju.
  5. Rebus telur rebus, potong. Satukan dengan keju parut, taburkan di atas.
  6. Satukan krim dan sos tomato, tuangkan ke atas kaserol. Sekiranya dikehendaki, taburkan pinggan dengan serbuk roti, dan tambahkan bawang dan kubis ke campuran nasi-keju.
  7. Panaskan oven, bakar selama 15 minit pada suhu 180 darjah. Hidangkan panas.

Hidangan berasaskan kod sedap, ringan dan memuaskan. Mereka boleh dimakan untuk makan malam bersama sayur-sayuran dan herba segar..

Pengeluaran

Cod adalah ikan berdaging dengan daging yang padat dan jumlah tulang yang tidak mencolok. Ia mengandungi satu set nutrien unik yang, menurut kajian klinikal Amerika, meningkatkan fungsi sistem saraf, membantu metabolisme, menguatkan imuniti, menurunkan tekanan darah, dan mengurangkan pembekuan darah di arteri..

Pakar pemakanan mengesyorkan makan hidangan ikan dua kali seminggu. Sekiranya perkadaran ini diperhatikan, risiko strok dikurangkan sebanyak 2 kali. Walau bagaimanapun, jika kekerapan penggunaan meningkat hingga dua kali ganda dos sehari, risiko pendarahan serebrum meningkat dengan jumlah yang sama..

Untuk pencegahan perkembangan penyakit Alzheimer, osteoporosis, onkologi, riket, kekurangan vitamin, disarankan untuk menggunakan lemak cod.