Manfaat dan bahaya herring untuk badan kita - jawapan kepada semua soalan

Sekiranya anda bertanya jenis ikan apa yang paling popular di negara kita, banyak yang akan menjawab: ikan haring. Manfaat dan keburukan ikan terkenal ini menjadi perhatian khusus bagi pemakanan pemakanan yang betul. Mari kita sama-sama fikirkan sama ada perlu memakannya dengan kerap dan adakah ia memberi kesan yang baik kepada kesihatan kita..

Herring sangat berkaitan dengan masakan Rusia dan Skandinavia. Kami menyukainya sebagai pembuka selera dengan kentang sejuk dan bawang, dan sebagai ramuan untuk pelbagai hidangan - yang paling tidak adalah salad yang terkenal "di bawah mantel bulu".

Rupa dan habitat

Herring adalah ikan bersaiz sederhana. Biasanya panjangnya kira-kira 30-40 cm dan berat sekitar 600 g. Tubuhnya dengan warna kelabu-perak khas diratakan di sisi..

Ikan ini tinggal di sekolah dan memakan krill dan goreng. Sebilangan besar penangkapan ikan komersial dilakukan di Lautan Atlantik Utara, laut yang mengelilingi Eropah, Amerika Utara dan Laut Baltik.

Herring hidup bukan hanya di perairan laut, tetapi juga di sungai, misalnya, di Volga dan Dnieper.

Fakta menarik. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, makanan istimewa yang mungkin masih diingati oleh ibu bapa kita: Iwashi telah kembali ke rak. Untuk kemudahan, jenis sardin ini disebut "herring" untuk kemudahan, dan begitulah cara penduduk di negara kita mengingatnya. Sejak awal tahun 90an, Iwashi menghilang dari Timur Jauh, mengubah laluan migrasi, dan memancing dilarang. Sekarang ikan berguna ini kembali, dan kita sekali lagi berpeluang untuk menjamu selera..

Komposisi kimia dan kandungan kalori

Untuk menilai sifat herring, anda mesti membongkar komposisinya terlebih dahulu..

  1. Lemak dapat menyumbang hingga sepertiga nutrien: dipercayai bahawa ikan hering paling gemuk hidup di laut utara.
  2. Sehingga 20% dihuni oleh protein, yang mengandungi asid amino yang diperlukan untuk tubuh manusia. Susu sangat kaya dengan unsur ini - kelenjar benih ikan - jadi jangan tergesa-gesa membuangnya, tetapi cuba memasak sesuatu yang lazat dan tidak biasa dengan mereka..
  3. Vitamin A dan D membantu mengekalkan penglihatan, tenaga dan menguatkan imuniti kita.
  4. Asid oleik menyokong kesihatan otot jantung dan saluran darah, meningkatkan bekalan darah ke otak.

Di samping itu, ikan mengandungi bahan berguna seperti:

  • kalsium;
  • fosforus;
  • potasium;
  • iodin.

Herring mempunyai kandungan kalori rata-rata. 100 gram ikan mentah mengandungi kira-kira 160 kkal, yang lebih tinggi daripada, misalnya, pike atau ikan mas.

Di samping itu, nilai pemakanan berbeza-beza bergantung pada cara penyediaan ikan..

Herring masin ringan dianggap salah satu yang paling mudah - mengandungi kira-kira 160 kkal, dalam kalori goreng sedikit lagi - 190.

Herring asap sudah lebih tinggi kalori: mengandungi hingga 250 kkal.

Sekiranya anda tidak mahu merosakkan sosok anda, saya menasihatkan anda untuk mendengar pendapat pakar pemakanan dan jangan mengonsumsi ikan hering (terutamanya jenis lemaknya) lebih kerap daripada 2-3 kali seminggu, lebih suka jenis yang sedikit masin.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Herring mengandungi unsur penting untuk tubuh manusia - selenium. Antioksidan semula jadi yang kuat ini meningkatkan kualiti darah dan menyingkirkan bahan berbahaya dari badan.

Di samping itu, herring kaya dengan asid lemak omega-3, yang menyokong penglihatan dan pendengaran dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular..

Pengambilan ikan ini secara berkala membantu mengurangkan kadar kolesterol jahat dan menepukkan badan dengan protein yang mudah dicerna, yang kita perlukan untuk menguatkan otot dan membina sel..

Penting! Jangan hadkan diri anda hanya dengan mengambil minyak ikan. Semasa makan ikan keseluruhan, anda mendapat lebih banyak vitamin dan nutrien.

Manfaat untuk wanita dan lelaki

Herring dihargai oleh banyak orang kerana kandungan kalori rendah dan kandungan nutrien yang tinggi.

Ini membantu wanita untuk menormalkan hormon, yang sangat penting semasa menopaus. Minyak Ikan dan Asid Omega-3 Memperbaiki Kulit, Rambut dan Kuku.

Asid lemak juga diperlukan untuk lelaki, kerana ia mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan saluran darah, meningkatkan keanjalannya. Oleh kerana itu, potensi juga ditubuhkan..

Itulah sebabnya doktor mengesyorkan wakil dari seks yang lebih kuat untuk makan hidangan ikan lebih kerap..

Adakah mungkin bagi wanita hamil dan menyusui

Tubuh wanita hamil memerlukan asid lemak untuk menampung kemungkinan kekurangan vitamin dan mineral dan menyediakan semua yang diperlukan oleh anak yang belum lahir. Bahan-bahan yang terdapat dalam ikan memberikan janin segala yang diperlukan untuk perkembangan otak dan organ penglihatan yang sihat..

Hidangan herring juga berguna semasa penyusuan. Oleh itu, jika anda berjumpa doktor dan anda tidak mempunyai kontraindikasi, ikan ini akan menjadi tambahan yang lazat dan sihat untuk diet anda..

Pada usia berapa anak boleh diberi

Walaupun kandungan nutrien dan vitamin yang tinggi, ikan haring, seperti ikan apa pun, harus muncul di menu anak hanya ketika dia berusia satu setengah hingga dua tahun.

Tidak perlu mengambil risiko dan memberikannya kepada bayi lebih awal, kerana tubuhnya mungkin tidak siap mencerna produk masin, dia mungkin mengalami alergi, bengkak dan kesan negatif pada hati.

Apabila anda memutuskan bahawa kanak-kanak itu sudah boleh mencuba makanan istimewa ini, saya cadangkan membersihkan ikan dengan berhati-hati - bagaimanapun, terdapat banyak tulang kecil di dalamnya, dan bayi masih tidak tahu bagaimana memisahkannya sendiri. Dalam kes ini, potongan daging cincang akan menjadi hidangan yang sesuai..

Manfaat untuk warga tua

Orang tua sering menderita penyakit kardiovaskular dan mempunyai kadar kolesterol tinggi. Omega-3 yang terdapat dalam herring membantu melawan penyakit ini dan mengurangkan risiko strok dan serangan jantung dengan ketara.

Juga, pengambilan ikan ini secara tetap akan menormalkan tekanan darah..

Manfaat untuk sukan dan diet

Herring mengandungi protein yang tidak kurang dari telur atau daging yang biasa kita gunakan. Dan ia diserap lebih baik daripada ayam atau daging lembu, sehingga ikan ini dapat dimakan bahkan oleh mereka yang berusaha menurunkan berat badan..

Dianjurkan untuk mereka yang selalu bersukan untuk sukan, kerana ia membolehkan badan anda tetap dalam keadaan baik, melawan keletihan dan meningkatkan kecekapan..

Pakar mengesyorkan memilih ikan segar dan mengukus atau membakarnya di dalam ketuhar dengan sayur-sayuran hampir tanpa garam. Malangnya, herring masin kegemaran semua orang akan kurang baik..

Mengapa anda mahu herring

Tubuh manusia mampu memberi tanda sekiranya ada yang hilang. Perkara utama adalah belajar memerhatikan mereka tepat pada waktunya dan bertindak balas terhadapnya dengan betul..

Sekiranya anda tiba-tiba mahukan ikan hering, anda tidak harus segera mencari makna tersembunyi di dalamnya - hanya perlakukan diri anda dengan ikan masin. Tetapi jika keinginan tidak hilang dan pemikiran tentang herring tidak meninggalkan anda setiap hari, ini perlu diperhatikan..

Selalunya ini dapat dijelaskan dengan alasan berikut:

  • kekurangan vitamin D dan B12 - ia dapat diisi semula dengan memakan ikan berlemak, bijirin, keju tahu atau bahkan rumput laut;
  • kekurangan lemak semula jadi - ikan berlemak atau walnut akan membantu di sini.
  • kekurangan klorida - dalam kes ini, anda boleh menambahkan garam laut ke dalam pinggan dan makan ikan lebih kerap.

Perhatian: Saya menasihati anda untuk melakukan ujian darah secara umum sekiranya menurut anda tubuh itu bersikap aneh. Dengan bantuan doktor, anda akan dengan cepat menentukan apa yang hilang dan dapat memilih diet atau rawatan yang tepat.

Adakah herring yang dimasak baik untuk anda?

Sudah jelas bagi semua orang bahawa ikan segar adalah gudang sebenar bahan berguna, tetapi dalam kebanyakan kes kita berurusan dengan ikan hering yang telah melalui proses tertentu.

Masin

Sekiranya anda mengambil kira cadangan pakar pemakanan bahawa lebih baik memilih herring segar atau herring sekurang-kurangnya sedikit masin, anda mungkin mendapat gambaran bahawa herring masin mempunyai sedikit khasiat yang bermanfaat. Tetapi jangan tergesa-gesa untuk membuang herring kegemaran anda, tanpanya tidak ada satu pun pesta yang lengkap.

Ikan masin mengandungi banyak protein dan asid lemak, yang membantu kita tetap dalam keadaan baik, mempunyai saluran darah tanpa plak kolesterol dan tidak mengalami proses keradangan di dalam badan..

Benar, harus diingat bahawa pengambilan garam berlebihan berbahaya kepada kesihatan kita, buruk untuk fungsi hati, ginjal dan keadaan sendi..

Dalam minyak

Herring dalam minyak juga tidak dikritik oleh pakar pemakanan. Sudah tentu, terdapat lebih banyak kalori di sini daripada ikan kukus segar, tetapi tidak kurang di dalamnya dan bahan berguna seperti:

  • vitamin A;
  • vitamin D;
  • vitamin B12.

Jenis ikan ini disyorkan untuk mereka yang mempunyai berat badan rendah, kekurangan vitamin, kekurangan asid lemak dan gangguan pada sistem kardiovaskular..

Direbus

Bagi mereka yang menderita masalah hipertensi dan buah pinggang, yang terbaik adalah memperhatikan herring rebus. Berkat jenis pemprosesan ini, ikan mengandungi lebih sedikit garam, tetapi praktikalnya tidak kehilangan protein dan lemak. Di samping itu, kandungan kalori herring rebus sangat rendah - kira-kira 120 kkal per 100 gram.

Anda juga boleh mengetahui tentang faedah ikan ini dari video.

Bahaya dan kontraindikasi

Malangnya, herring tidak selalu bermanfaat. Adalah perlu untuk menyebut kes-kes tersebut secara berasingan apabila lebih baik menjauhinya. Sebagai peraturan, kita bercakap mengenai penyakit yang memerlukan penggunaan garam dengan berhati-hati:

  • darah tinggi;
  • kecenderungan untuk edema;
  • penyakit buah pinggang.

Betul atau mitos? Sebelumnya, sering dikatakan bahawa lebih baik tidak menggabungkan herring dengan susu, kerana akibatnya perut dapat mengerikan. Walau bagaimanapun, campuran seperti itu tidak benar-benar mempunyai kontraindikasi, kecuali, mungkin, kombinasi rasa yang pelik. Lebih-lebih lagi, untuk hidangan seperti forshmak, herring direndam khas dalam susu untuk memberikan rasa ringan yang khas..

Cara memilih dan menyimpan

Sifat herring yang bermanfaat secara langsung bergantung pada sama ada anda tahu memilih ikan yang betul semasa membeli. Berikut adalah beberapa petua mudah yang dapat mempermudah proses ini:

  • ikan mesti mempunyai warna yang seragam, tidak boleh ada bintik-bintik pada kulit;
  • herring segar - elastik, tidak ada penyok di atasnya semasa ditekan;
  • lebih baik memilih ikan bersaiz sederhana atau besar - ini akan memudahkan proses pembersihan;
  • ikan segar atau sejuk jauh lebih sihat daripada beku;
  • mata herring tidak boleh keruh;
  • sisik tidak boleh ditutup dengan lendir atau, sebaliknya, kering;
  • bau ikan tidak semestinya tidak menyenangkan.

Herring segar harus disimpan di dalam peti sejuk di dalam bekas khas dan ketat. Dalam bentuk ini, ia boleh disimpan selama 2-3 hari..

Ngomong-ngomong, anda akan belajar cara terbaik untuk memotongnya dari bahan di laman web kami..

Sekiranya anda memasukkan ikan ke dalam air garam, maka jangka hayat dapat diperpanjang hingga satu bulan. Sudah tentu bekas dengan air garam mesti berada di dalam peti sejuk..

Sekiranya memerlukan simpanan lebih lama, ikan perlu dibekukan.

Kesimpulannya

Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi setelah menyiapkan artikel ini, saya segera ingin makan ikan haring, misalnya, dengan roti hitam dan bawang! Memandangkan kami yakin akan faedahnya, saya tidak melihat alasan untuk menolak perkara ini..

Bagaimana herring mempengaruhi tubuh kita - semua orang perlu tahu

Hampir semua orang makan ikan hering, saya sering memasak lemak babi di bawah mantel bulu. Ikan itu bukan sahaja enak, tetapi juga sihat. Inilah yang menjelaskan populariti seperti itu, ia sering digunakan dalam penyediaan makanan ringan, tidak ada pesta yang dapat dilakukan tanpanya. Dalam artikel itu, anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai khasiat bermanfaat ikan yang sudah lama dikenali..

Herring

Biasa makan ikan segar, lebih kerap ia masin dan acar. Di kedai, ia dijual segar dan dalam tin, di bangkai dan di dalam tin. Pilihan pilihan ini atau pilihan bergantung pada pelbagai faktor, termasuk wilayah tempat tinggal. Kedai menjual ikan dengan jangka hayat yang panjang, yang dijamin oleh sejumlah besar bahan pengawet dalam komposisi. Ikan segar dianggap paling sihat.

Hari ini, terdapat 60 jenis ikan, perbezaan utama adalah dari segi penampilan dan rasa. Herring tergolong dalam kategori jenis lemak, banyak bergantung pada masa tangkapan. Hidangan yang disediakan dengan betul boleh bermanfaat walaupun bagi mereka yang gemar diet..

Herring dianggap sebagai sumber protein yang sangat baik, kandungannya adalah 20% dari jumlah berat produk. Komposisi ini juga mengandungi asid penting yang berguna untuk jantung, kandungan lemaknya mencapai 3-30%. Herring juga mengandungi mineral, vitamin, makronutrien. Ikan segar sangat sihat sehingga boleh menggantikan multivitamin.

Sifat bermanfaat produk berbeza bergantung pada kaedah penyediaannya. Ikan masin ringan dianggap sebagai pilihan yang sangat baik; keburukannya adalah jangka hayat yang pendek. Herring acar atau asin dijual di kedai, yang tidak digalakkan untuk kanak-kanak, wanita dan orang-orang dengan tekanan darah tinggi..

Herring juga sesuai untuk penggunaan segar dengan merebus, memanggang atau mengukus. Semakin segar ikan, semakin lama jangka hayatnya. Ikan segar terdapat di kawasan dekat laut, kebanyakan orang terpaksa makan asin.

Nilai tenaga herring adalah 85-250 kkal / 100 g. Perlu diingat bahawa penyediaan produk yang tidak betul menyebabkan peningkatan kandungan kalori. Menggoreng dalam minyak dianggap sebagai contoh utama. Herring yang ditangkap pada musim bunga dianggap sebagai produk ideal yang disyorkan untuk dimakan setiap hari..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Herring mempunyai kesan positif pada keadaan badan, membantu meningkatkan daya tahan tubuh.

Sifat berguna produk:

  • kesan positif terhadap tekanan darah;
  • pemulihan sel kulit yang cepat;
  • peningkatan kandungan hemoglobin dalam darah;
  • terapi aterosklerosis, penyakit sistem kardiovaskular;
  • meningkatkan fungsi otak;
  • penurunan keparahan gejala psoriasis;
  • pencegahan diabetes mellitus;
  • normalisasi fungsi sistem saraf pusat, peningkatan mood;
  • peningkatan penglihatan;
  • pengukuhan tisu tulang.

Kebaikan untuk wanita

Herring sangat berguna untuk wanita, ia mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit. Penggunaan produk secara berkala membantu memperbaiki keadaan rambut, rambut menjadi berkilau, tumbuh lebih cepat, dan kuku berhenti pengelupasan. Ikan juga bermanfaat semasa mengandung. Bahan penyusunnya mempunyai kesan yang baik pada janin, terutama pada otak yang sedang berkembang..

Dianjurkan untuk memasukkan herring dalam makanan semasa menopaus. Keperluan ini dikaitkan dengan penurunan tisu tulang yang dipercepat. Ikan mengandungi sejumlah besar vitamin B 12, yang penting untuk pembentukan tulang. Pengambilan ikan secara berkala membantu menguatkan tulang, akibatnya, risiko terkena patah tulang berkurang.

Manfaat untuk lelaki

Perbezaan antara organisma lelaki dan wanita tidak terlalu besar, jadi disyorkan untuk makan ikan setiap hari, tanpa mengira jantina. Produk ini mempunyai sifat antioksidan yang kuat, dan sebagai hasil penggunaannya, kandungan produk pengoksidaan dalam darah berkurang.

Lelaki sering melakukan kerja fizikal, jadi ikan mesti ada dalam diet. Kepekatan asid omega 3 membantu menormalkan fungsi sistem kardiovaskular. Oleh kerana seks yang lebih kuat lebih cenderung kepada strok dan serangan jantung, ikan harus dimasukkan dalam makanan..

Sistem kencing lelaki dianggap lebih mudah terdedah kepada pelbagai penyakit berbanding dengan wanita; kerentanan ini meningkat seiring bertambahnya usia. Herring mengandungi vitamin D paling banyak, yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi ginjal.

Pengurangan berat

Kesan positif terhadap berat badan berlebihan juga dianggap perkara penting. Ini berlaku secara perlahan, kerana penggantian makanan yang lebih tinggi kalori dengan ikan. 100 g produk mengandungi 50% dari nilai protein harian, nilai tenaga hanya 200 kcal. Melengkapkan diet dengan bijirin dan sayur-sayuran akan membantu memberi tubuh semua zat yang diperlukan, yang akan memastikan penurunan berat badan yang selamat bagi tubuh.

Kaviar herring tidak dianggap produk yang paling terkenal dan popular. Banyak orang membuangnya dengan bahagian dalam kerana tidak mengetahui sifat berguna produk. Kaviar juga mempunyai kesan positif pada keadaan kulit, mendorong peremajaan badan.

Khasiat ikan masin

Herring diketahui oleh banyak orang hanya dalam bentuk masin. Pengetinan jenis ini dianggap paling mudah, tertua dan paling berguna. Ini disebabkan oleh sifat garam untuk menyekat tindakan banyak produk, mencegah penyebaran bakteria. Pengasinan ikan boleh dibuat sederhana (menggunakan garam meja) dan diperbaiki (dengan bahan tambahan dalam bentuk gula, rempah, cuka).

Ikan masin basah dalam larutan sangat diminati. Nilai tenaga tidak banyak berbeza dengan kandungan kalori ikan yang dimasak dengan cara lain. Kualiti makanan ringan bergantung pada bahan mentah, jangka masa penyediaannya sebelum memotong. Kaedah pemotongan, kaedah dan kekuatan pengasinan juga memainkan peranan penting. Ikan mesti berumur sehingga boleh dimakan tanpa menggunakan masakan.

Kontraindikasi

Kontraindikasi utama dianggap tidak bertoleransi terhadap bahan aktif utama. Garam dan pengawet yang digunakan dalam penyediaan ikan berbahaya. Sebilangan besar garam dapat menyebabkan pengekalan cecair di dalam badan, edema. Pesakit hipertensi dan penghidap penyakit buah pinggang harus menggantikan herring dengan makanan yang lebih sihat.

Herring yang dibungkus dalam balang dengan jangka hayat kurang dari sebulan mempunyai rasa yang lebih hambar. Ikan masin harus dimakan dalam beberapa hari untuk mengelakkan kerosakan.

Peraturan pemilihan

Semasa memilih ikan hering, anda harus memperhatikan perkara berikut:

  • insang - mestilah elastik, merah gelap;
  • bau busuk dikecualikan;
  • mata - bersih, merah;
  • badan - elastik, plak, retakan tidak boleh ada.

Ikan beku tidak boleh dibeli, rasa selepas pencairan semakin merosot. Dalam kes ini, mustahil untuk menilai kualiti ikan dengan penampilannya. Anda harus membeli ikan herring hanya di kedai yang dipercayai; keadaan buruk boleh merosakkan ikan terbaik. Sekiranya terdapat bau yang tidak menyenangkan, nota busuk, anda harus menolak membeli ikan haring.

Herring masin: memberi manfaat dan kemudaratan kepada badan

Herring adalah ikan ternakan, terutama milik keluarga Herring (Clupeidae). Sama seperti makarel dan sardin, herring mengandungi sejumlah besar asid lemak omega-3 dan vitamin D, yang sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia dengan mengurangkan risiko penyakit barah dan kardiovaskular. Di bawah ini kami akan mempertimbangkan maklumat yang boleh dipercayai dan disahkan secara saintifik mengenai perkara berikut: ikan masin masin - faedah dan bahaya kepada tubuh manusia, kandungan dan komposisi kalori, tahap ketoksikan dan fakta penting mengenai ikan ini.

Herring masin memberi manfaat dan kemudaratan kepada badan

Sifat herring yang berguna

Mari kita lihat bagaimana herring berguna untuk tubuh manusia. Berikut adalah 5 manfaat herring untuk kesihatan yang terbukti secara saintifik:

1. Menyokong Kesihatan Kardiovaskular

Mengonsumsi herring masin sebenarnya dapat membantu anda menjaga jantung yang sihat. Penyebab utama kematian lelaki dewasa di negara maju sekarang adalah penyakit arteri koronari, yang biasanya dikaitkan dengan pemakanan yang buruk dan dirawat dengan ubat berbahaya yang menyebabkan kesan sampingan yang teruk..

Nasib baik, herring masin adalah salah satu makanan yang dapat membantu menurunkan risiko penyakit jantung anda. Kerana adanya asid lemak tak jenuh ganda dalam ikan hering, ikan ini adalah sumber protein yang lebih disukai daripada daging merah, seperti daging lembu, untuk orang yang mempunyai risiko peningkatan penyakit jantung dan vaskular (1).

Makan herring melindungi jantung kerana kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi, yang mengurangkan kadar trigliserida. Trigliserida adalah sejenis lemak dalam darah yang mesti disimpan pada tahap tertentu untuk melindungi kesihatan jantung. Asid lemak omega-3 dalam dos tinggi juga dapat membantu menurunkan tekanan darah tinggi di samping dapat mengurangkan risiko serangan jantung dan aritmia (2). Herring malah membantu menurunkan kadar kolesterol.

Kandungan vitamin D dan selenium yang tinggi dalam ikan masin juga membantu melindungi jantung anda. Kekurangan vitamin D mempengaruhi hingga 90% orang di negara maju dan sangat berkaitan dengan kejadian penyakit kardiovaskular. Tahap selenium yang rendah juga dikaitkan dengan penyakit jantung (3).

2. Berfungsi sebagai agen anti-radang

Keradangan adalah masalah besar dalam masyarakat masa kini kerana begitu banyak orang terbiasa makan makanan yang menyumbang kepada keradangan kronik yang mendasari kebanyakan penyakit. Ia juga bertanggungjawab untuk kesakitan dalam beberapa keadaan, termasuk sakit leher dan / atau belakang yang tidak spesifik.

Dalam satu kajian, para penyelidik mendapati bahawa orang yang menderita sakit belakang dan leher mengalami hasil yang sama ketika merawat sakit radang dengan suplemen ibuprofen atau omega-3 (4). Makan makanan anti-radang seperti herring masin ringan dapat membantu mengurangkan keradangan yang menyebabkan kesakitan kerana asid lemak omega-3nya, serta jumlah selenium yang tinggi, nutrien anti-radang lain. Seperti yang anda lihat, manfaat herring juga terdapat pada sifat anti-radang..

3. Melindungi kesihatan mental

Omega-3 juga memberi kesan positif kepada kesihatan mental anda. Terdapat banyak bukti saintifik untuk mengaitkan penggunaan sejumlah besar omega-3 (dengan nisbah omega-3 yang sesuai dengan omega-6) dengan penurunan kemurungan. Salah satu sebab mengapa rawatan ini dikaji baru-baru ini adalah tingginya prevalensi masalah kesihatan yang berkaitan dengan ubat psikotropik, termasuk kadar merokok yang tinggi, obesiti, dan masalah jantung sebagai kesan sampingan (5, 6).

Walaupun omega-3 belum diterima sebagai rawatan utama untuk ADHD atau penyakit neurodestruktif lain yang berkaitan, asid lemak seperti yang terdapat pada ikan masin dilihat sebagai rawatan tambahan untuk gangguan ini. Mengambil omega-3 mempunyai kesan yang signifikan dalam mengurangkan gejala gangguan ini tanpa kesan sampingan ubat. Beberapa kajian menunjukkan peningkatan prestasi pada kanak-kanak yang dietnya dilengkapi dengan omega-3 (7).

Vitamin D juga berperanan dalam pencegahan dan rawatan disfungsi otak. Walaupun kaedahnya tidak jelas, tahap tinggi vitamin D dan omega-3 nampaknya meningkatkan rembesan serotonin, mengurangkan keparahan beberapa keadaan, termasuk ADHD, gangguan bipolar, skizofrenia, dan tingkah laku impulsif (8).

Mungkin berkaitan dengan fungsi yang sama, vitamin D juga terbukti dapat mengatur suasana hati, meningkatkan konsentrasi, meningkatkan daya ingat dan kemampuan belajar..

Menariknya, satu jenis ubat yang digunakan untuk merawat kemurungan, yang disebut monoamine oxidase inhibitor (MAOIs), tidak bertindak balas dengan baik terhadap makanan yang tinggi omega-3, iaitu ikan masin masin (9).

4. Membantu mencegah penyakit yang berkaitan dengan usia

Seiring bertambahnya usia, mereka sering melupakan satu elemen penting - kesihatan otot rangka. Lama kelamaan, kualiti otot rangka dapat merosot kerana diet yang tidak mencukupi dan kurang bersenam. Kerosakan otot telah dikaitkan dengan penyakit yang berkaitan dengan usia, tetapi penyelidikan menunjukkan bahawa makan ikan, seperti ikan tenggiri atau ikan haring, yang tinggi omega-3, sebenarnya dapat membalikkan kehilangan tisu otot rangka dan melambatkan proses penuaan (10).

Asid lemak omega-3 juga dapat melambatkan perkembangan penyakit Alzheimer atau memperlambat permulaannya. Ini nampaknya berkaitan dengan kemampuan omega-3 untuk mengurangkan keradangan keseluruhan (11).

Tahap tinggi vitamin D yang terdapat dalam herring masin ringan juga membantu melambatkan penuaan. Vitamin D sangat penting untuk menjaga kesihatan tulang kerana dapat membantu mencegah osteoporosis dan penyakit tulang yang lain.

Selenium juga dipercayai dapat meningkatkan umur panjang. Walaupun fakta bahawa ia adalah mineral, yang tidak banyak diperlukan, tubuh kehilangannya secara berkala, memerlukan pengisian berterusan.

5. Boleh Membantu Mengurangkan Risiko Kanser

Faktor risiko yang terkenal untuk menghidap barah payudara adalah keutamaan asid lemak omega-6 berbanding asid lemak omega-3, dan nisbahnya yang tidak sesuai dalam diet. Kedua-dua asid itu penting dalam banyak sistem badan, tetapi nisbah omega-3 dengan omega-6 mestilah sekitar 2: 1. Kebanyakan orang moden mendapat terlalu banyak omega-6, tetapi tidak cukup omega-3 dari diet mereka..

Nisbah ini dalam jenis tisu tertentu adalah biomarker (tanda biologi) risiko terkena barah payudara. Tahap omega-3 yang lebih tinggi dikaitkan dengan risiko kanser payudara yang lebih rendah. Penemuan ini juga penting kerana penanda tisu ini dapat diterbalikkan melalui penyesuaian makanan (12).

Setelah didiagnosis menghidap barah payudara, omega-3 dalam herring masin juga dapat membantu anda dengan mengurangkan beberapa masalah pasca diagnosis, termasuk masalah jantung, neuropati periferal yang disebabkan kemoterapi, dan penurunan kognitif. Ada kemungkinan bahawa ikan hering masin dan makanan serupa dapat membantu meningkatkan berat badan dan penambahan otot secara keseluruhan setelah kemoterapi (13).

Orang yang mengonsumsi sejumlah besar vitamin D juga menurunkan risiko barah usus besar dan prostat, dan kerana herring mengandungi banyak vitamin ini, ia boleh dipanggil makanan anti-barah dengan selamat (14)..

Seperti yang anda lihat, manfaat herring terletak pada kenyataan bahawa penggunaannya secara teratur dapat mencegah perkembangan barah payudara, usus besar, prostat dan lain-lain..

Fakta herring masin

Herring adalah ikan kecil dari keluarga Herring. Sardin tergolong dalam keluarga ikan yang sama. Dalam klasifikasi herring (Latin Clupea), anda akan menemui tiga jenis utama: herring Atlantik (Clupea harengus), herring Araucanian (Clupea bentincki) dan herring Pasifik (Clupea pallasii). Herring Atlantik dan Pasifik adalah jenis herring yang paling biasa yang biasa kita makan masin..

Hanya 85 gram herring masin mengandungi hampir 150% RDA untuk vitamin D, serta lebih dari 100% asid lemak omega-3 yang diperlukan oleh tubuh anda setiap hari. Di samping itu, ia mengandungi beberapa nutrien lain yang menjadikan ikan ini sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia..

Berapa banyak kalori dalam herring dan nutrien penting apa yang dikandungnya? 100 gram herring masin Atlantik mempunyai kalori berikut dan mengandungi kira-kira: (14)

  • Kalori: 262kkal
  • Karbohidrat: 9.6 g
  • Protein: 14.2 g
  • Lemak: 18 g
  • Asid lemak omega-3: 1468 mg
  • Vitamin D: 680 IU (170% daripada RDI)
  • Selenium: 58.5 mcg (84% daripada RDI)
  • Vitamin B12: (71% daripada RDI)
  • Vitamin A: 860 IU (17% daripada RDI)
  • Niacin: 3.3 miligram (16% daripada RDI)

* RDI adalah pengambilan harian yang disyorkan.

Ketoksikan dan herring masin

Banyak orang hari ini benar-benar prihatin terhadap pengambilan ikan yang berlebihan dan tahap merkuri yang tidak sihat yang terdapat pada beberapa spesies ikan..

Herring mempunyai kadar merkuri yang sangat rendah berbanding dengan kebanyakan ikan, hanya 0,04 miligram merkuri per kilogram ikan. Hingga 0.3 miligram merkuri per kilogram ikan dianggap selamat (15).

Dalam kebanyakan kes, ikan hering tidak diternak, tetapi dituai di alam liar, jadi anda tidak berisiko kehilangan sejumlah besar asid lemak omega-3, yang merupakan masalah biasa ketika memakan ikan dari ikan ternakan (16, 17)..

Sejarah ikan masin dan fakta menarik

Herring masin telah wujud sejak beberapa lama dan sebenarnya telah muncul dalam pelbagai karya seni selama berabad-abad, termasuk lukisan ini dari tahun 1891.

Memancing dan meminum ikan haring bermula pada Zaman Pertengahan dan masih diamalkan di kebanyakan Eropah. Herring juga terdapat di Amerika Syarikat, tetapi lebih jarang terdapat di sana dan bukan sebahagian daripada diet yang biasa bagi kebanyakan orang Amerika..

Bergantung pada tempat mereka tinggal, orang malah memakan ikan haring masin dengan cara yang berbeza. Sekiranya anda mengunjungi Belanda, anda dapat melihat bagaimana orang Belanda tidak teragak-agak untuk memakan ikan haring masin tepat di jalan. Sekiranya anda berasal dari Rusia, Poland atau Ukraine, maka anda tahu betul bahawa di negara-negara ini, ikan mas masin sangat digemari di antara hidangan ikan, dan dapat disajikan dengan bit dan mayonis..

Di Scandinavia, ikan haring masin pada roti rai lebih biasa, dan banyak orang Yahudi di New York cenderung menikmati versi ikan yang paling sedap ini. Kerana popularitinya di kalangan masyarakat Yahudi, ikan haring masin sering dijumpai di perhimpunan awam dan keagamaan - dan di menu restoran halal (18).

Penduduk Poland, Lithuania dan Ukraine secara tradisional menyajikan ikan masin pada malam Krismas. Orang Scandinavia lebih suka menikmatinya pada malam tahun baru.

Bahaya herring - kontraindikasi

Herring asin bukanlah makanan yang sangat alergenik, tetapi reaksi toksisitas histamin telah dilaporkan kerana herring yang disimpan dan sejuk. "Keracunan ikan" ini boleh menyebabkan kemerahan, bengkak dan noda pada kulit; sakit kepala; dan sakit pada saluran gastrousus (19).

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, ikan herring tidak boleh dikonsumsi oleh orang yang menggunakan inhibitor monoamine oxidase (IMOA) untuk merawat kemurungan atau gangguan lain. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tyramine yang terkandung di dalamnya dapat berinteraksi dengan IMOA sehingga menyebabkan reaksi sampingan.

Mengapa herring baik untuk anda - 7 fakta mengenai kesan kesihatannya

Herring adalah ikan komersial yang berharga yang hidup terutamanya di lautan Atlantik, Pasifik dan Artik. Ini adalah hidangan penting masakan Rusia dan Eropah.

Ikan kaya dengan vitamin (terutamanya D dan B12), selenium dan asid lemak omega-3, yang penting untuk kesihatan.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, semakin banyak kajian telah menekankan manfaat nyata herring bagi manusia. Ia dapat meningkatkan kesihatan jantung dan saluran darah, menormalkan fungsi sistem saraf pusat, hematopoietik dan endokrin, dan mengurangkan risiko terkena penyakit yang berkaitan dengan usia..

7 sifat berguna

Berikut adalah 7 sifat positif yang dimiliki herring (berdasarkan bukti).

1. Komposisi berharga

Herring mempunyai kandungan kalori rata-rata (kira-kira 158 kalori setiap 100 gram). Lebih-lebih lagi, ia mengandungi sejumlah komponen aktif secara biologi yang berharga:

Nama bahanPeratusan keperluan harian bagi setiap 100 gram produk
protein23.6%
vitamin B213%
vitamin B513%
vitamin B615%
vitamin B12456%
vitamin D42%
vitamin E7%
asid nikotinikenam belas%
potasium13%
belerang18%
fosforustiga puluh%
besi6%
tembagasembilan%
selenium66%
zink8%
asid lemak omega-3seratus %

Bahan-bahan berharga dalam herring melakukan beberapa fungsi penting, misalnya:

  • Vitamin B memastikan kerja terkoordinasi semua bahagian sistem saraf pusat, meningkatkan hematopoiesis, mengatur metabolisme;
  • asid nikotinik memperbaiki keadaan kulit;
  • kalium menormalkan tahap tekanan darah;
  • selenium menghalang perkembangan penyakit tiroid.

Oleh itu, makan herring adalah cara yang cukup mudah dan berkesan untuk mendapatkan sejumlah nutrien penting..

2. Meningkatkan kesihatan jantung dan saluran darah

Anehnya, herring mampu memberikan pencegahan yang dipercayai terhadap sejumlah penyakit jantung dan vaskular kerana beberapa mekanisme..

Pakar India telah menemui kemampuan herring untuk mengatur kadar kolesterol dan pecahan aterogeniknya dalam darah, dan dengan itu mencegah munculnya plak aterosklerotik di dinding arteri.

Juga, ikan menurunkan tekanan darah (kerana terdapat banyak kalium dan asid lemak omega-3 dalam komposisi) dan dapat mencegah rasa tidak sedap dan bradyarrhythmias.

Herring dapat digunakan untuk meredakan dan mencegah penyakit seperti hipertensi, penyakit jantung koroner, iskemia serebrum kronik, serta mengurangi risiko infark miokard atau strok secara signifikan.

Ia juga merupakan sumber protein penting. Menurut saintis Switzerland, penggunaannya beberapa kali lebih berguna daripada daging lembu atau daging babi biasa..

3. Kesan anti-radang

Keradangan kronik adalah proses fisiologi, tetapi sangat berbahaya di dalam tubuh manusia. Semakin banyak saintis mengaitkan aktiviti tinggi dengan penampilan awal tumor ganas dan pelbagai penyakit kronik..

Pakar Amerika menekankan kemampuan herring (kerana adanya asid lemak omega-3 dalam komposisi) untuk menekan keradangan kronik dan akut. Pada masa yang sama, ikan dapat dibandingkan dengan keberkesanannya dengan sejumlah ubat yang cukup toksik dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid (ibuprofen).

Herring juga dapat meredakan perjalanan penyakit radang di dalam badan, bahkan rheumatoid arthritis..

4. Meningkatkan kesihatan mental

Menurut saintis dari Amerika Syarikat, asid lemak omega-3 mempunyai kesan positif pada sistem saraf pusat dan dapat digunakan untuk membetulkan gangguan mental, frekuensi yang meningkat secara berterusan kerana tingginya prevalensi merokok, obesiti dan penyakit kardiovaskular..

Saintis Israel menekankan keberkesanan asid omega-3 yang tinggi dalam meningkatkan perjalanan kemurungan pada orang dewasa dan kanak-kanak. Kesannya tidak dibandingkan dengan ubat, tetapi jauh lebih tinggi daripada plasebo.

Asid lemak omega-3 juga menunjukkan hasil yang tinggi dalam rawatan gangguan defisit perhatian, mempunyai kesan yang baik terhadap prestasi anak-anak dan fungsi otak secara umum (ingatan, perhatian dan pemikiran dinormalisasi).

Peranan yang sama pentingnya dimainkan oleh vitamin D dalam herring. Bahan ini (dalam kombinasi dengan asid tak jenuh ganda) meningkatkan pengeluaran serotonin, yang meningkatkan mood dan memperbaiki perjalanan gangguan obsesif-kompulsif dan bipolar, serta skizofrenia.

5. Pencegahan penyakit yang berkaitan dengan usia

Penuaan adalah proses fisiologi di mana kerja semua organ dan sistem memudar. Perkembangan osteoporosis, sarcopenia, penyakit Alzheimer atau Pick, serta patologi lain diperhatikan.

Pakar Scotland telah menemui kemampuan asid omega-3 pada ikan untuk meningkatkan intensiti proses metabolik dalam tisu otot. Akibatnya, perubahan atropik (sarcopenia) kurang biasa, dan aktiviti harian semakin pudar..

Kajian Australia menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 dalam herring juga berkesan dalam mencegah dan memperlambat perkembangan penyakit degeneratif sistem saraf pusat (penyakit Alzheimer).

Vitamin D, juga terdapat pada ikan, memulihkan keseimbangan mineral tulang dan mencegah osteoporosis. Harta ini benar-benar berlaku untuk orang tua dan wanita selepas menopaus..

6. Pencegahan anemia

Anemia adalah penyakit yang agak biasa, kekerapannya meningkat seiring bertambahnya usia..

Penyebab utama penyimpangan adalah kekurangan zat besi atau vitamin B12 dalam badan kerana banyak sebab: dari pemakanan yang buruk hingga proses proses ganas.

Herring mampu menutupi keperluan harian vitamin B12 dalam badan, dan juga menyediakan sedikit zat besi. Bahan-bahan ini sangat penting untuk memastikan pembentukan darah yang mencukupi..

7. Menjaga kesihatan tiroid

Herring Atlantik mengandungi sejumlah besar selenium. Mineral ini mempunyai aktiviti antioksidan yang tinggi dan melindungi semua tisu badan (terutamanya kelenjar tiroid) dari proses tumor ganas..

Pengambilan selenium yang mencukupi dalam badan dikaitkan dengan kejadian patologi autoimun dan radang kelenjar tiroid yang jarang berlaku, latar belakang tiroid yang normal.

Keselamatan, kemungkinan bahaya

Dalam kebanyakan kes, kemasukan herring dalam diet memberi kesan positif kepada kesihatan. Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah pengecualian terhadap peraturan tersebut. Kesan sampingan termasuk yang berikut:

  1. Keracunan merkuri. Malangnya, banyak spesies ikan tinggi merkuri. Herring, walaupun berbeza dalam kepekatan unsur ini yang rendah, apabila dikonsumsi dalam jumlah besar dapat memicu keracunan.
  2. Reaksi alahan. Herring adalah produk yang sangat alergen. Manifestasi hipersensitiviti yang paling biasa adalah: urtikaria, pruritus terpencil, kerengsaan membran mukus saluran pencernaan dengan najis yang terganggu.

Secara berasingan, perlu diperhatikan bahawa herring tidak boleh dikonsumsi bersamaan dengan perencat monoamine oksidase (MAOI). Interaksi ini mengurangkan keberkesanan ubat-ubatan dan meningkatkan ketoksikannya..

Pemilihan dan persiapan

Sebaiknya makan ikan apa pun sekurang-kurangnya 1-2 kali seminggu..

Herring boleh dimakan mentah, tetapi ikan masin atau acar adalah pilihan yang paling biasa..

Kaviar herring juga sangat diminati. Ia tinggi vitamin (A, E, kumpulan B, D), zat besi dan fosforus.

Semasa memilih herring masin, kandungan garam yang tinggi harus lebih disukai. Pada ikan masin ringan, pertumbuhan mikroorganisma patogen dapat diperhatikan.

Kaedah memasak yang kurang biasa adalah:

  • menggoreng dalam kuali;
  • mengukus;
  • penaik di dalam ketuhar;
  • mendidih.

Untuk pilihan ini, pilih ikan segar, sejuk atau beku.

Terdapat beberapa peraturan untuk membezakan produk yang berkualiti:

  1. Insang. Harus berwarna merah gelap, tegas.
  2. Timbangan. Ikan segar selalu utuh, mempunyai kilauan khas dan bau yang menyenangkan..
  3. Ekor dan sirip. Mereka berbeza dalam keanjalan, tergantung dari telapak tangan.
  4. Badan. Harus berdaya tahan. Apabila ditekan, lubang tidak terbentuk.

Banyak hidangan yang boleh disediakan berdasarkan ikan: sup, salad (herring di bawah mantel bulu), pai.

Lebih baik menolak membeli herring dalam tin, terutama dalam minyak. Tidak ada bahan aktif secara biologi dalam makanan dalam tin, tetapi mengandungi sejumlah bahan kimia berbahaya.

Manfaat dan bahaya herring untuk badan, ulasan

Agak sukar untuk membayangkan makanan apa pun tanpa makanan tradisional - herring: dengan bawang atau di bawah lapisan bulu. Namun, tidak semua orang tahu apa sebenarnya faedah dan bahaya herring - ini akan dibincangkan lebih lanjut..

Seperti apa rupa herring dan di mana dijumpai

Agak sukar untuk memanggil ikan herring sebagai ikan besar - tubuhnya mencapai panjang sekitar 35 - 40 cm, dan beratnya bervariasi dalam lingkungan 500 - 700 g. Badan ikan sedikit rata di sisi, dari atas ia ditutup dengan sisik tipis sederhana atau besar. Di bahagian belakang, dicat dengan warna zaitun atau kelabu, terdapat sirip "utama", dan di bawahnya terdapat sirip pelvis. Sirip ekor ikan berbeza dari yang lain pada kedudukannya yang kecil.

Keel ditutup dengan sisik yang sedikit runcing di sepanjang perut keperakan. Di kepala ikan terdapat mata yang dalam. Gigi herring sangat lemah atau tidak ada sama sekali, rahang bawah lebih baik dikembangkan dan menonjol sedikit di luar bahagian atas.

Dipercayai bahawa jangka hayat ikan hering rata-rata adalah hingga 25 tahun, dan hari ini ada beberapa orang centenarian.

Herring itu sendiri adalah ikan sekolah. Ia memberi makan terutamanya pada zooplankton, tetapi ia adalah sumber makanan untuk ikan dan pemangsa lain.

Sekiranya kita bercakap mengenai habitat ikan hering, maka paling sering, ia terdapat di bahagian utara Lautan Atlantik: di pantai Eropah, Amerika Utara dan Greenland Selatan, di perairan Teluk Biscay, Laut Baltik; dan juga di Lautan Pasifik. Di air tawar, ikan haring tinggal di sungai, terutama di Dnieper, Volga dan Don. Hidup selalunya jauh dari pantai, lebih dekat dengan permukaan air, tanpa tenggelam di bawah 300 m.

Varieti herring

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 60 spesies ikan hering, yang dianggap paling asas dan paling popular di antara mereka.

Ikan tenggiri dianggap sebagai salah satu ikan yang paling biasa. Jenis ikan hering ini tinggal di Laut Utara dan Laut Norway - ia ditangkap di sana semasa musim panas. Ikan tenggiri adalah ikan berenang cepat dengan jangka hayat sekitar 20 tahun. Ini tergolong dalam kelas pemangsa, dan itulah sebabnya ia mencapai ukuran yang agak mengagumkan. Ia dianggap sebagai makanan istimewa dalam masakan, dan hidangan yang paling popular dengan penyertaannya adalah ikan tenggiri dalam sos krim masam.

Jenis ikan hering seterusnya adalah ikan hering Laut Hitam, yang biasanya tinggal di laut Hitam dan Azov. Pada ketinggiannya mencapai 40 cm. Ia sangat digemari oleh nelayan, dan acar jenis ini paling sering dijual di rak-rak kedai dan pasar..

Salah satu jenis herring terdapat di hampir semua kedalaman - ikan haring Pasifik. Ini adalah salah satu yang terbesar, kerana panjangnya sekitar 50 cm dan berat lebih dari 700 g. Dialah yang mengandungi jumlah yodium yang paling banyak dalam dagingnya daripada spesies lain, dan oleh itu mempunyai faedah yang tidak diragukan lagi: kekurangan unsur ini dalam tubuh menjadi salah satu masalah yang paling kerap hari-hari ini. Ia paling popular di Rusia, Jepun dan Amerika Syarikat. Lebih-lebih lagi, ikan hering Pasifik paling sering dijumpai dalam foto, sebagai spesies yang paling umum di seluruh dunia..

Di suatu tempat di kedalaman Laut Baltik, saudara lain dari ikan hering hidup - ikan haring. Ikan ini adalah ikan kecil, panjangnya sekitar 20 cm dan berat sekitar 400 g.Sepanjang hidupnya, ia memakan makanan eksklusif pada plankton. Ia sering dimakan dalam bentuk masin. Spesies lain yang terkenal berenang di perairan ini - sprat Baltik: bayi-bayi ini ditangkap di lepas pantai New Zealand dan dituai dalam bentuk makanan dalam tin..

Yang lain yang popular, dan sebaliknya, wakil ikan hering yang tidak biasa, adalah ikan Iwashi. Melihatnya, tidak begitu mudah untuk menentukan jenis spesies ikan yang dimilikinya - ia hampir tidak seperti ikan haring. Sebenarnya, ia adalah: ikan itu tergolong dalam genus sardin, tetapi sejak zaman Soviet telah menjadi wakil kultur ikan haring. Beratnya kira-kira 100 g, dan panjangnya hampir 20 cm.

Komposisi kimia herring

Sebilangan besar sifat bermanfaat herring disebabkan oleh komposisi kimianya yang kaya, yang merangkumi:

  • Lemak - 1 hingga 35%. Kepekatan lemak bergantung pada air di mana ikan ditangkap: semakin dekat ikan hering berenang ke utara, semakin banyak lemak yang dikandungnya.
  • Protein - 16 - 20%. Di antara protein herring, terdapat asid amino penting - tubuh tidak dapat menghasilkannya sendiri, jadi ia mesti mengambilnya dari makanan yang kita makan. Oleh itu, manfaat herring, sebagai produk yang mengandunginya, sangat dihargai oleh pakar pemakanan..
  • Vitamin A dan D memainkan peranan penting bagi tubuh manusia kerana sifatnya yang bermanfaat untuk menyediakan bekalan bahan yang diperlukan untuk organ penglihatan, melancarkan pembentukan karotena, membantu tubuh mengumpulkan tenaga untuk mengekalkan homeostasis, dan juga merangsang sistem imun manusia.
  • Asid oleik mempunyai sifat untuk meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular dan memperbaiki peredaran serebrum.

Komposisi ikan juga merangkumi sebilangan besar mineral: kalsium, kobalt, fosforus, mangan, kalium, tembaga, yodium dan lain-lain - separuh daripada unsur-unsur jadual berkala, yang memberikan manfaat herring untuk memenuhi keperluan tubuh secara komprehensif untuk bahan asas yang kita perlukan.

Berapa banyak kalori dalam herring

Kandungan kalori herring dianggap rata-rata - 100 g produk mengandungi kira-kira 165-170 kkal. Mereka yang mengikuti diet rendah kalori harus memperhatikan yang berikut: walaupun ikan hering bukan ikan paling gemuk, ia mempunyai lebih banyak kalori daripada jenis ikan sungai seperti perch, ikan mas atau pike.

Kandungan kalori herring juga banyak bergantung pada cara penyediaannya..

  • Jadi, jumlah kalori terkecil terdapat dalam acar (kira-kira 155-160 kkal per 100 g produk) dan herring goreng (190 kkal / 100 g);
  • Analog asap mempunyai kandungan kalori yang sedikit lebih tinggi - kira-kira 225 kkal per 100 g;
  • Herring masin diiktiraf sebagai yang paling berkhasiat - kira-kira 275 kkal per 100 g;
  • Dalam herring sedikit masin, penunjuknya sedikit lebih rendah - kira-kira 240-250 kcal per 100 g.

Menurut pakar pemakanan, untuk mengurangkan bahaya pada tubuh, ikan berlemak harus dimakan 1-3 kali seminggu..

Oleh itu, cukup mudah untuk mengira bahagian yang sesuai untuk diri anda. Sekiranya sukar untuk melepaskan ikan masin, anda boleh memilih ikan haring yang sedikit masin..

Mengapa herring berguna?

Salah satu faktor yang paling penting dalam faedah herring bagi tubuh manusia adalah adanya unsur seperti selenium, yang merupakan antioksidan semula jadi dan mempunyai sifat untuk mengurangkan produk pengoksidaan dalam darah kita..

Herring juga mengandungi sejumlah besar asid lemak Omega-3, yang sangat bernilai bagi tubuh, kerana ia memberi kesan positif pada organ pendengaran dan penglihatan, sebab itulah doktor sering menetapkan herring kepada anak-anak. Pakar telah mengesahkan bahawa dengan memasukkan produk dalam diet, anda dapat mengurangkan risiko bahaya pada perkembangan penyakit jantung dan aterosklerosis..

Semasa makan herring, kolesterol berlebihan dan pelbagai toksin berbahaya bagi tubuh dikeluarkan dari badan, dan kandungan protein berkualiti tinggi dan mudah dicerna, yang diperlukan untuk pembinaan sel, termasuk tisu otot, meningkat. Herring sedikit masin adalah protein kaya yang paling kaya, oleh itu, ia membawa banyak manfaat untuk perkembangan tubuh.

Untuk para wanita

Herring adalah produk yang memberi manfaat kepada tubuh wanita. Dan itu sangat berharga bagi mereka yang mementingkan bentuk fizikalnya - bagaimanapun, ikan seperti itu dapat dimakan secara teratur, sementara tanpa membahayakan bentuknya. Penting untuk diingat bahawa kandungan kalori herring secara langsung bergantung pada kaedah penyediaannya..

Herring mempunyai khasiat lain yang bermanfaat bagi wanita - untuk meningkatkan keseimbangan hormon dan mengurangkan risiko kemandulan, yang memberikan kandungan asid.

Herring mendapati penggunaannya bahkan dalam bidang kosmetologi: unsur surih dalam komposisinya dapat memperbaiki keadaan kulit, rambut dan kuku, dan lemak dan telur digunakan untuk membuat produk yang berguna untuk perawatan kulit (krim, topeng, dll.).

Untuk lelaki

Seseorang tidak dapat menghargai manfaat herring untuk lelaki. Telah diketahui bahawa lebih daripada 80% kes masalah ereksi disebabkan oleh pelanggaran struktur dinding vaskular. Asid lemak omega-3 bermanfaat yang terdapat dalam herring mempunyai kesan positif pada saluran darah, meningkatkan keanjalannya. Oleh itu, dengan memasukkan herring dalam makanan, anda dapat mencegah bahaya mati pucuk..

Untuk warga emas

Bukan lagi rahsia bahawa asid lemak Omega-3 dalam ikan hering dapat melakukan keajaiban dengan jantung dan saluran darah seseorang - berkat manfaatnya, mereka mencegah munculnya penyakit jantung, vasodilatasi, dan mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah. Lebih-lebih lagi, Omega-3 mampu meningkatkan pengeluaran yang disebut kolesterol baik, yang seterusnya mengurangkan risiko aterosklerosis, strok dan serangan jantung. Sifat herring juga sesuai untuk orang yang menderita hipertensi - dengan penggunaan biasa, tekanan darah menjadi normal.

Untuk atlet

Bagi orang yang selalu melakukan aktiviti fizikal, herring adalah salah satu elemen terpenting dalam diet protein yang sihat, hampir setara dengan telur, keju kotej dan daging. Lebih-lebih lagi, sifat daging herring diserap oleh tubuh berkali-kali lebih banyak daripada daging lembu atau ayam.

Herring kaya dengan asid amino, yang mana faedahnya adalah untuk membantu pertumbuhan jisim otot, dan juga keratin, penyusun rambut yang penting. Elemen ini, kerana kemampuannya untuk mengembalikan keseimbangan ATP, memainkan peranan utama semasa melakukan aktiviti fizikal. Dengan kekurangan ATP, tubuh terancam bahaya keletihan, penurunan aktiviti dan kecacatan..

Bolehkah herring hamil dan menyusui

Oleh kerana kandungan asid lemak Omega-3 yang bermanfaat secara unik dalam herring, sangat disarankan untuk menggunakannya semasa kehamilan - asid dan mineral bermanfaat, mempunyai kesan positif terhadap perkembangan organ penglihatan dan sel otak yang betul pada janin yang sedang tumbuh.

Untuk tempoh penyusuan, di sini diet ibu harus didominasi oleh makanan yang tinggi asam amino, karbohidrat, lemak, dan vitamin. Dan herring hanya menduduki salah satu kedudukan utama dalam senarai produk tersebut..

Pada usia berapa herring boleh diberikan kepada anak-anak

Walaupun terdapat sebilangan besar zat yang berguna untuk tubuh anak dalam komposisi ikan hering, disarankan untuk tidak menggunakannya pada usia dini - bagaimanapun, ikan tidak diperlakukan dengan panas. Di pelbagai forum, anda boleh mendapatkan maklumat mengenai pengalaman berjaya menyusui bayi dengan herring selama 10-14 bulan, tetapi anda tidak boleh mengikuti contoh ini, agar tidak membahayakan anak anda.

Herring mengandungi sebilangan besar biji kecil, yang agak sukar untuk dibuang sepenuhnya. Di samping itu, ia mungkin mengandungi bahan pengawet berbahaya, dan oleh itu dikategorikan secara kontraindikasi untuk tubuh anak..

Bahaya herring juga dapat menyembunyikan kandungan garam dalam produk jadi: kemudian, apabila dimakan, beban besar jatuh ke ginjal. Dan ini, seterusnya, boleh menyebabkan pengumpulan air yang berlebihan, yang akan menimbulkan pelbagai masalah - edema dan penyakit jantung. Itulah sebabnya faedah memberi makan bayi herring adalah mungkin tidak lebih awal dari 2 tahun.

Manfaat herring untuk penurunan berat badan

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa herring tidak membahayakan angka, malah berguna untuk menurunkan berat badan! Rahsia terletak pada sifat lemaknya, yang membantu mengecilkan sel-sel lemak kita sendiri - adiposit. Dan dari segi kandungan lemak rata-rata, herring lebih rendah daripada beberapa produk daging. Tetapi perlu dipertimbangkan satu perkara: bagi mereka yang ingin memperbaiki penampilan mereka: anda harus menahan diri dari herring masin dan sedikit masin, kerana mereka adalah kalori yang paling tinggi. Ia akan lebih berguna untuk mengukus ikan haring, merebus atau memanggangnya dengan sayur-sayuran..

Adakah herring dibenarkan menghidap diabetes?

Penting untuk diketahui bahawa dengan diabetes mellitus jenis 1 dan jenis 2, herring harus dimakan dengan sangat berhati-hati, terutama dalam bentuk asin. Walaupun semua khasiatnya bermanfaat, ikan haring masin dapat menjadi prasyarat untuk bahaya akibat kenaikan berat badan berlebihan, yang secara kategorinya tidak dapat diterima pada diabetes mellitus. Ikan ini juga mengandungi garam yang dimasak, yang boleh menyebabkan dahaga berlebihan. Ini, pada gilirannya, boleh dipenuhi oleh bahaya kehilangan kelembapan yang diperlukan oleh badan..

Pada masa yang sama, perlu diingat bahawa herring mengandungi sejumlah besar unsur berguna yang membantu mengekalkan komposisi unsur kimia tubuh, jadi anda tidak boleh membatasi penggunaannya sepenuhnya. Pilihan yang paling menguntungkan ialah rebusan rebus atau kukus..

Herring dengan pankreatitis

Sayangnya, lemak haiwan yang terkandung dalam herring cenderung memprovokasi pengeluaran jus pankreas, yang mengancam bahaya keradangan. Hasilnya boleh menjadi sindrom kesakitan, serta peningkatan gejala penyakit..

Prinsip diet untuk pankreatitis kronik: berguna untuk makan herring sekali-sekala, dalam bentuk rebus. Perlu diingatkan bahawa kita membincangkan jenis herring dengan kandungan lemak sederhana (contohnya, ikan hering Pasifik, yang mengandungi 2 hingga 12 g lemak per 100 g). Sekiranya anda berasa lebih baik, anda dibenarkan menukar ke jenis hidangan lain, misalnya makanan ringan atau salad. Namun, disarankan untuk menghindari sepenuhnya dari penggunaan herring asin dan acar, agar tidak menimbulkan bahaya kepada perkembangan atau pemburukan penyakit ini..

Adakah herring kehilangan khasiatnya semasa dimasak?

Herring masin

Mengingat peringatan ini, nampaknya ikan haring masin sama sekali tidak baik untuk tubuh anda. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melampau: herring tetap menjadi sumber protein yang sangat baik, yang diperlukan oleh badan kita untuk khasiatnya untuk memulihkan pertumbuhan dan fungsi tisu otot. Juga, herring masin, berkat selenium dan asam lemak omega-3 yang terkandung, yang bermanfaat dalam membersihkan darah dan mengurangkan risiko keradangan. Namun, dengan penggunaannya yang kerap, manfaat apa pun boleh menjadi berbahaya: apabila kepekatan garam dalam badan dengan dos herring masin yang berlebihan dapat meningkat hingga batas.

Herring dalam minyak

Sebagai tambahan kepada rasa yang sangat baik, herring ini mempunyai sejumlah sifat berguna: ia mempunyai kandungan vitamin berguna tertinggi: A, D, B12. Manfaat herring dalam minyak terutama berlaku untuk orang yang menderita kekurangan berat badan, dan dari kekurangan asid lemak dalam badan, kekurangan vitamin dan hipovitaminosis vitamin A, D dan E. Itulah sebabnya pakar pemakanan sangat mengesyorkan memasukkannya ke dalam menu mereka - herring dalam minyak menormalkan kepekatan unsur mikro dan makro dalam badan kita, mensaturkannya dengan asid lemak dan protein penting, memberi manfaat kepada kerja sistem kardiovaskular.

Herring rebus

Walaupun mendapat rawatan panas, herring rebus sama sekali tidak kehilangan khasiat dan faedahnya: kepekatan protein, lemak dan unsur surih di dalamnya tetap tidak berubah. Dan selain itu, mendidih cenderung mengurangkan kandungan garam dalam produk. Itulah sebabnya orang yang menghidap hipertensi dan penyakit buah pinggang dibenarkan memakannya, tanpa membahayakan kesihatan..

Cara mengukir ikan haring

6 langkah untuk memotong herring klasik:

Langkah 1: Mula-mula anda perlu memotong kepala, ekor dan sirip dada ikan.

Langkah 2: Potong perut - senang menggunakan pisau atau gunting dapur untuk ini. Kemudian usus ikan.

Langkah 3: Buat sayatan di sepanjang punggung ikan dalam garis lurus dari kepala ke ekor dan lepaskan sirip punggung.

Langkah 4: Kupas kulit herring dengan lembut.

Langkah 5: Pisahkan bahagian atas ikan. Ini mesti dilakukan secara berperingkat, bergerak dengan lancar dari satu bahagian fillet ke bahagian kedua.

Langkah 6: Akhirnya, keluarkan sisa-sisa filem dalaman dan tulang kecil - herring fillet siap digunakan!

Cara pengambilan herring

Untuk pengasam, anda memerlukan:

  • 1 gelas air rebus;
  • 3 sudu besar l. minyak sayuran;
  • daun salam - 1 - 2 biji.;
  • lada hitam (kacang polong), garam - secukup rasa.

Tiga langkah mudah untuk memilih herring:

  1. Didihkan air, kemudian sejukkan dan masukkan sedikit cuka.
  2. Masukkan herring ke dalam larutan, tutup penutup dengan rapat dan biarkan selama 4 - 5 jam pada suhu bilik.
  3. Sejukkan selama satu malam.

Bahaya herring dan kontraindikasi untuk digunakan

Walaupun rasa enak dan semua sifat positif yang disenaraikan di atas, anda perlu ingat bahawa herring boleh bermanfaat dan berbahaya bagi tubuh..

Salah satu faktor ini adalah garam, yang mesti digunakan dengan berhati-hati - penting untuk diketahui bahawa hanya 1 g garam yang mampu mengikat hingga 100 ml cecair di dalam badan. Itulah sebabnya orang yang menghidap hipertensi, kecenderungan edema dan masalah buah pinggang sangat disarankan untuk tidak menyalahgunakan produk berguna ini. 100 g ikan hering dapat mengandung 6 hingga 15 g garam, dan ini penuh dengan akibat buruk ketika membuang garam berlebihan, tubuh membawa beban yang besar. Akibatnya, pengekalan cecair di dalam badan boleh menimbulkan bahaya kepada gangguan fungsi jantung..

Faktor negatif lain adalah keupayaan protein untuk melepaskan asam amino tiramina. Dia, pada gilirannya, memiliki kemampuan untuk menurunkan kadar serotonin, yang kemudian dapat menyebabkan tekanan darah tinggi atau migrain yang teruk..

Cara memilih herring yang betul

Semasa memilih ikan hering, penting untuk mengingat 9 peraturan berguna yang seterusnya dapat menyelamatkan kesihatan kita atau bahkan nyawa kita..

  1. Pertama sekali, anda perlu memeriksa perut ikan dengan teliti - jika bintik-bintik atau bintik-bintik kelihatan di perut, ini adalah tanda kehadiran penyakit.
  2. Anda juga perlu memeriksa keanjalan herring - untuk ini, cukup dengan menekannya dengan jari. Sekiranya setelah mengklik ikan tidak ada penyok, itu bermakna ia segar.
  3. Dianjurkan untuk memilih ikan sebanyak mungkin, kerana ikan kecil mempunyai rasa yang kurang jelas. Di samping itu, memotong daun ikan kecil produk yang kurang berguna, memerlukan lebih lama dan memerlukan lebih banyak usaha..
  4. Beli ikan hering segar yang belum dipotong: memotong penjual yang tidak bertanggungjawab dapat menutup kerosakan produk.
  5. Tidak digalakkan membeli ikan beku. Lebih baik memberi keutamaan kepada herring beku segar - ia akan memberi lebih banyak faedah kepada tubuh daripada fillet yang ditutup dengan salji.
  6. Perhatian harus diberikan kepada mata ikan herring - mereka harus bersih, tanpa filem atau bintik-bintik yang mendung..
  7. Tidak perlu ada lendir pada badan ikan. Pada masa yang sama, kulit ikan hering tidak boleh terlalu kering: ikan yang sesuai untuk dibeli sedikit lembap di permukaan. Kulit herring harus bersinar sedikit - warna yang kusam adalah tanda bahaya dari penyimpanan produk jangka panjang.
  8. Adalah perlu untuk memeriksa bahagian badan ikan hering - ekor dan siripnya mesti utuh.
  9. Dan, tentu saja, bau ikan: ikan haring mempunyai aroma tertentu, tetapi jika mencurigakan atau basi, anda harus menolak pembelian seperti itu.

Bagaimana dan berapa banyak herring dapat disimpan

Herring tanpa air garam

Jangka hayatnya paling pendek - tidak lebih dari 2 hari. Pada masa yang sama, ikan hering itu sendiri harus disimpan di dalam bekas kaca atau plastik, dengan penutup yang tertutup rapat. Ikan ini sering disimpan di dalam peti sejuk sejurus sebelum makan..

Herring dalam air garam

Tempoh penyimpanan herring adalah sehingga 4 minggu. Sebelum menyejukkan, ikan hering harus dipotong kecil dan dimasukkan ke dalam bekas makanan dengan air garam. Penting untuk dicatat bahawa cecair mesti menutupi ikan sepenuhnya..

Penyimpanan peti sejuk

Kaedah penyimpanan ini adalah yang paling mudah jika anda ingin menyimpan herring selama beberapa waktu. Mengenai ikan mas masin, jika anda memotongnya dan meletakkannya di dalam bekas, ia boleh disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira 6 bulan. Ini juga berlaku untuk herring asap dan acar.

Herring dalam minyak

Dalam bentuk ini, herring boleh disimpan selama kira-kira 4 hari. Dalam kes ini, bekas di mana produk berada mesti ditutup secara hermetik untuk mengelakkan udara masuk. Anda mesti menyimpan bekas dengan herring di dalam minyak hanya di dalam peti sejuk..

Kesimpulannya

Setelah mengenal produk dengan sedikit lebih baik, menjadi jelas apa faedah dan kemudaratan herring dan bagaimana ia mempengaruhi tubuh kita. Selain rasanya yang enak, herring mempunyai banyak khasiat yang berguna, kerana kandungan kompleks zat yang diperlukan untuk tubuh: khususnya, asid lemak dan protein omega-3.