Manfaat Kesihatan dari Sapi dan Potensi Bahaya

Daging anak lembu muda (daging sapi muda) adalah produk makanan dengan banyak khasiat berguna dan praktikalnya tidak ada kontraindikasi. Daging halus dengan rasa tenusu dianggap sebagai makanan istimewa, mengandungi sejumlah besar mineral, vitamin dan asid amino yang penting untuk tubuh. Ia digunakan secara meluas dalam pemakanan makanan, bayi dan perubatan.

Komposisi dan nilai pemakanan

Veal adalah produk yang sangat berkhasiat dan mudah dicerna. Ini termasuk vitamin kumpulan B (tiamin, riboflavin, piridoksin, serta asid folik dan pantotenik), vitamin PP dan E. Di samping itu, daging sapi muda mengandungi pelbagai unsur makro - dan mikro, yang paling banyak manfaatnya adalah kalium, fosforus, zat besi dan zat besi.

Nilai pemakanan dalam gram (kandungan per 100 gram produk):

  • protein - 20
  • lemak - 2
  • karbohidrat - 0
  • air - 78

Nilai tenaga ialah 97 kcal.

Penyembuhan sifat

Kerana kandungan zat aktif biologi yang tinggi, daging sapi dianggap salah satu jenis daging yang paling berkhasiat dan sihat. Komposisi vitamin dan mineral yang kaya menentukan faedahnya dalam diet pencegahan dan terapi, dengan penipisan badan, serta makanan bayi. Bahan ekstraktif pada sapi merangsang fungsi sistem pencernaan, oleh itu disarankan untuk penyakit saluran gastrointestinal. Di samping itu, penggunaan daging sapi meningkatkan prestasi, menguatkan pertahanan badan, menormalkan fungsi sistem saraf dan kardiovaskular..

Kerana kandungan zat besi yang tinggi, sapi berguna untuk anemia kekurangan zat besi. Untuk penyerapannya yang lebih baik, lebih baik makan daging sapi bersama makanan yang mengandungi vitamin C.

Video berguna # 1:

Veal mengandungi banyak protein dan asid amino yang mudah dicerna, dan walaupun selepas rawatan haba, ia mengekalkan khasiatnya yang berguna. Selalunya, daging sapi bertindak sebagai makanan pertama bagi bayi. Protein diperlukan untuk perkembangan dan pertumbuhan penuh anak, oleh itu, jika tidak ada kontraindikasi, ia dapat dimasukkan ke dalam diet makanan bayi.

Kandungan protein yang tinggi akan membawa manfaat tertentu kepada atlet, dan juga lelaki yang kerjanya dikaitkan dengan kerja keras fizikal. Di samping itu, makan daging sapi akan membantu wanita memulihkan badan mereka semasa dan selepas haid dengan mengisi semula kehilangan protein, zat besi dan asid folik..

Kontraindikasi

Veal adalah produk pemakanan yang sihat dengan banyak khasiat berguna, namun penggunaannya boleh membahayakan beberapa orang.

Kerana kandungan purin yang tinggi, daging dari haiwan muda berbahaya bagi penderita gout. Adalah lebih baik bagi pesakit sedemikian untuk mengecualikan produk ini sepenuhnya dari makanan mereka..

Daging lembu dikontraindikasikan sekiranya intoleransi individu, serta adanya alergi terhadap protein lembu.

Walaupun terdapat manfaat kesihatan daging sapi yang jelas, tidak terlalu kerap memakannya. Daging berkualiti rendah, makan berlebihan dan memasak yang tidak betul boleh membahayakan kesihatan.

Kualiti diet

Veal adalah produk makanan yang baik yang berguna untuk orang tua, kanak-kanak dan pesakit dengan penyakit kardiovaskular.

Oleh kerana kandungan lemaknya rendah, selalunya merupakan satu-satunya jenis daging yang dibenarkan untuk dimakan oleh orang yang menderita aterosklerosis..

Kandungan kalori rendah menentukan sifat pemakanan daging sapi dan menjadikannya produk yang berguna untuk orang yang ingin menurunkan berat badan. Ia jenuh dengan baik, mudah dicerna, dan dibakar atau direbus adalah sebahagian daripada diet penurunan berat badan..

Aplikasi memasak

Pelbagai kursus pertama dan kedua disediakan menggunakan daging lembu. Ia boleh direbus, digoreng, dibakar atau direbus. Veal digunakan untuk menyediakan pelbagai sup dan sup. Cutlets dibuat dari itu, dan juga digunakan dalam makanan pembuka, salad sejuk dan panas. Veal sesuai dengan soba, nasi, pelbagai sayur-sayuran, ramuan.

Petua memasak:

  • Supaya daging lembu tidak kehilangan kelembutannya dan tidak mengering, disarankan memasaknya pada suhu tidak lebih tinggi daripada 180 darjah.
  • Jangan menggoreng daging lembu lembut terlalu lama - kerana kandungan lemak rendah, ia boleh menjadi kering dan sukar.
  • Agar kaldu daging sapi memberikan manfaat maksimum, anda perlu merebusnya sebentar setelah mendidih, kemudian toskan airnya dan bilas daging. Ini akan membuang sebahagian besar bahan berbahaya dari kaldu, termasuk sebatian nitrogen dan asas purin. Ciri perisa daging lembu akan dipelihara. Kemudian anda perlu mengisi daging dengan air bersih baru dan masak pada suhu rendah di bawah penutup selama kira-kira satu jam. Buih yang terbentuk semasa memasak harus dikeluarkan - ia mengandungi sejumlah besar purin. Selepas akhir memasak, kuahnya dibiarkan berdiri selama kira-kira 20 minit..
  • Untuk menjadikan daging lebih lembut dan lebih berair, ia harus memotong serat..
  • Sebaiknya gunakan tenderloin dan pulpa untuk memasak..
  • Daging sapi panggang akan menjadi yang paling bermanfaat dari semua kaedah memasak..

Adalah sangat penting untuk membawa daging dengan penuh kesediaan semasa proses memasak. Daging sapi yang dimasak dengan buruk atau kurang dimasak tidak mempunyai rasa dan aroma tertentu yang sangat menyenangkan. Di samping itu, daging haiwan muda cukup lembut, mengandungi serat makanan yang sangat sedikit dan mempunyai kandungan lemak rendah, dan oleh itu, jika dimasak dengan tidak betul, sukar dicerna. Untuk memaksimumkan faedah hidangan daging sapi, lebih baik menggunakan makanan yang kaya dengan serat makanan sebagai lauk - sayur-sayuran (panggang, rebus atau segar), herba (pasli, bawang) atau pelbagai bijirin.

Pemilihan dan penyimpanan

Semasa memilih daging lembu di kedai, anda harus memperhatikan perkara berikut:

Warna daging mestilah seragam, tanpa warna yang kemas, dari warna merah jambu pucat. Warna yang lebih merah menunjukkan bahawa haiwan itu diberi makan terutama dengan makanan biji-bijian, yang bermaksud bahawa dagingnya tidak akan sangat lembut. Warna yang tidak rata menunjukkan penyimpanan produk yang tidak betul.

Garis lemak harus berwarna putih - warna kekuningan khas daging tua.

Anda boleh memeriksa kesegaran daging dengan menekan permukaan dengan jari anda - semakin cepat lubang dipulihkan, semakin segar daging sapi. Sekiranya daging tidak kembali bentuknya untuk waktu yang lama, ini bermakna ia disimpan atau diangkut dalam keadaan tidak betul, produk seperti itu boleh membahayakan tubuh.

Semasa membeli daging lembu dalam bungkusan, anda harus memberi perhatian khusus kepada integriti dan kehadiran kelembapan - kehadiran air bermaksud bahawa daging telah dibekukan.

Anda tidak boleh membeli daging dengan kemurungan yang ketara dan bau yang menyakitkan - produk ini kemungkinan besar manja, jadi ia tidak akan membawa manfaat kepada tubuh. Ketiadaan bau yang lengkap juga harus memberi amaran - ini mungkin merupakan petunjuk bahawa daging itu direndam dalam cuka untuk menyembunyikan aroma yang tidak menyenangkan.

Oleh kerana daging mentah adalah tempat pembiakan bakteria dan parasit berbahaya, ia harus dirawat dengan panas, dan juga memerhatikan keadaan dan jangka hayatnya..

Mengapa daging lembu berguna

Veal adalah daging anak lembu yang berumur kurang dari empat hingga lima bulan. Dibandingkan dengan daging lembu, daging sapi muda dicirikan oleh rasa yang lebih halus, kelembutan dan rasa yang istimewa. Tetapi, jika anda memasak terlalu lama, daging lembu boleh menjadi sukar - ini adalah mengenai lapisan lemak luaran dan dalaman yang terlalu nipis..

Kaedah memasak daging sapi dipilih bergantung pada kepingan daging. Harus diingat bahawa daging mengering di udara yang sangat panas, oleh itu, ketika menyiapkan pelbagai hidangan daging sapi, disarankan untuk memanaskan oven tidak lebih dari 180 darjah.

Yang paling lazat dan mahal adalah daging lembu tenusu, yang hanya diberi susu (itulah sebabnya daging sapi ini disebut). Warna daging tenusu berwarna merah jambu pucat, kita boleh mengatakan bahawa ia hampir putih. Susu sapi mempunyai aroma yang lembut, dan padat dan lembut ketika disentuh. Britain, Belanda dan Perancis adalah pengeluar utama daging lembu tenusu berkualiti tinggi.

Daging lembu yang diberi makan tanaman bijirin jauh lebih murah. Sapi seperti ini mempunyai warna kemerahan yang lebih kuat, dan baunya jauh lebih tajam. Walau bagaimanapun, daging yang dimasak dengan betul tidak banyak perbezaan dalam ciri perisaanya. Kandungan kalori daging sapi adalah hampir dua kali lebih rendah daripada nilai pemakanan daging lembu - hanya 96.8 kkal per seratus gram daging.

Komposisi lembu

Tidak sia-sia daging sapi dianggap sebagai salah satu jenis daging yang paling sihat. Semuanya kerana daging sapi mengandungi banyak asid amino dan mineral yang mudah dicerna. By the way, semasa rawatan haba, semua bahan berguna ini hampir diawetkan sepenuhnya..

Di samping itu, daging sapi mengandung lemak, vitamin kumpulan B, E dan PP, zat besi, tembaga, magnesium, kalium, zink, fosfor, kobalt dan lain-lain. Tetapi komponen yang paling berharga dalam daging ini adalah protein dan bahan ekstraktif khas - yang terakhir tidak mempunyai nilai pemakanan, tetapi ia membantu meningkatkan penyerapan makanan, kerana mereka merangsang pemisahan jus pencernaan.

Khasiat daging sapi muda

Sebagai produk makanan, daging lembu sangat baik untuk dimasukkan ke dalam makanan kanak-kanak, orang tua dan orang sakit. Oleh kerana daging ini dicerna dengan sempurna oleh perut, khasiat daging sapi adalah jelas bagi mereka yang menderita darah tinggi dan diabetes. Dan secara umum, bagi setiap orang yang tidak peduli dengan keadaan kesihatannya, adalah berguna untuk memakan daging anak lembu.

Veal tidak dapat diganti sekiranya berlaku anemia, kerana ia adalah gudang besi yang sebenar. Tetapi kerana unsur ini dapat diserap oleh tubuh hanya dengan vitamin C, disarankan untuk memakan daging anak lembu yang dimasak dengan sauerkraut. Setelah mengalami kecederaan, luka bakar dan penyakit berjangkit, manfaat daging sapi muda dinyatakan dalam bentuk rebus - ia membantu tubuh pulih secepat mungkin.

Lembu

Veal adalah daging lembu tenusu, yang selera tidak merasakan apa-apa selain susu ibu. Daging inilah yang dianggap paling berharga, berkhasiat dan sangat lazat..

Selalunya, daging sapi diperoleh dari lembu tenusu jantan, walaupun rasa dan struktur daging betina sama sekali sama. Ini dilakukan dengan alasan yang mudah: seekor lembu tenusu akan dapat melahirkan dan melahirkan anak lembu yang lain (atau beberapa).

Oleh itu, apa yang baik daging sapi dan adakah berbaloi untuk memperkenalkan potongan lembut ke dalam diet harian anda??

Ciri-ciri yang bermanfaat

Veal mengandungi vitamin pekat, asid amino dan nutrien berguna lain. Bahkan rawatan haba tidak mempengaruhi komposisi kimia daging dan tubuh manusia menerima bahan dalam bentuk utamanya. Apa yang menjadikan daging lembu berbeza dengan daging lain? Daging anak lembu muda mengandungi ekstrak. Mereka tidak diisi dengan komponen pemakanan dan tidak membawa nilai tenaga. Bahan ekstraktif merangsang rembesan jus pencernaan, menjadikan proses pencernaan lebih cepat dan lebih mudah bagi organ.

  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Komposisi kimia
  • Penggunaan memasak
  • Cara memilih produk yang betul
  • Cara menyimpan produk dengan betul

Nisbah tenaga dan nilai pemakanan produk adalah berita baik. Potongan daging lembu mempunyai jumlah lemak dan tisu penghubung yang minimum. Itulah sebabnya menurunkan berat badan dan atlet harus memperhatikan daging sapi, dan bukan ayam atau daging lembu..

Bahan ini mempunyai indeks glisemik rendah, jadi tidak perlu takut akan lonjakan glukosa darah yang tajam (kecuali, tentu saja, anda makan daging dengan coklat). Daging tenusu menguatkan membran mukus organ, membina sel membran, meningkatkan fungsi sistem pencernaan dan saraf. Daging sapi yang dibenarkan masuk ke dalam diet anak-anak kecil dan orang tua yang sukar menyerap makanan "berat".

Daging mengandungi kepekatan minimum kolesterol berbanding daging lembu atau domba yang sama. Lebih-lebih lagi, gelatin terdapat dalam daging, yang merangsang pembekuan darah. Doktor mengesyorkan daging tenusu untuk pesakit hipertensi, pesakit diabetes, orang yang menderita anemia, jantung dan penyakit vaskular. Para saintis telah membuktikan bahawa daging melindungi tubuh dari urolithiasis, serangan jantung, kerosakan pada tulang, sistem otot dan juga patologi berjangkit / bakteriologi. 500-1000 gram seminggu akan cukup untuk faedah nyata dan "memberi makan" keadaan kesihatan semasa.

Komposisi kimia

Nilai pemakanan (berdasarkan 100 gram produk mentah)
Kandungan kalori97 kkal
Protein19,7 g
Lemak2 g
Karbohidrat0 g
Serat makanan0 g
Air77.3 g
Abu1 g
Komposisi vitamin (dalam miligram setiap 100 gram produk mentah)
Tiamin (B1)0.14
Riboflavin (B2)0.23
Niacin (B3)5.8
Kolin (B4)105
Asid pantotenik (B5)0.95
Pyridoxine (B6)0.38
Asid folik (B9)0.0058
Cobalamin (B12)0.021
Tokoferol (E)0.2
Biotin (H)0.005
Asid nikotinik (PP)9.9
Keseimbangan nutrien (dalam miligram setiap 100 gram produk mentah)
Makronutrien
Kalium (K)345
Kalsium (Ca)12
Magnesium (Mg)24
Natrium (Na)108
Sulfur (S)213
Fosforus (P)206
Klorin (Cl)72
Unsur surih
Besi (Fe)2900
Iodin (I)2.7
Kobalt (Co)lima
Mangan (Mn)33.9
Tembaga (Cu)228
Nikel (Ni)1,3
Fluorin (F)88
Zink (Zn)3.17

Penggunaan memasak

Dalam amalan masakan, senarai potongan daging sapi yang paling berharga dan berfungsi telah dibentuk. Daging adalah ramuan serba boleh dari sudut masakan. Ia boleh dikenakan jenis rawatan panas, dan rasa daging sapi sesuai dengan hampir semua produk makanan.

Loin

Selalunya, pinggang dijual pada tulang. Ini adalah salah satu potongan paling lembut dan berair yang boleh dimasak dalam beberapa minit. Koki jenama mengesyorkan memanggang pinggang. Malah seorang pemula akan mendapat daging seperti itu, jadi anda tidak perlu risau tentang wang yang dilemparkan angin. Perap daging sapi dengan rempah / rempah, biarkan bau dan rasanya menyerap, kemudian letakkan pinggang dengan berhati-hati di rak dawai dan goreng di setiap sisi. Potong potongan stik bahagian, sajikan dengan lauk kegemaran anda.

Tulang medula

Tulang otak anak lembu adalah salah satu bahan yang paling penting di St. John. Tetapi tidak perlu membatasi diri hanya dengan satu salad. Sumsum boleh digunakan untuk menyediakan sup daging yang kaya, bumbu untuk sos, hidangan goreng, atau menggunakannya sebagai asas untuk risotto sayuran.

Tepi lembu

Ini adalah daging yang dipotong dari belakang tulang rusuk. Sebenarnya, pelek adalah bahagian belakang pinggang (sangat berair dan enak). Tepi daging sapi sangat sesuai untuk stik, barbeku atau penaik ketuhar klasik di atas kusyen sayur.

Ham

Dagingnya diperoleh dari belakang atau depan kaki anak lembu. Ia boleh dibakar keseluruhan, digoreng dengan rempah, atau direbus. Tetapi kaedah rujukan untuk memproses ham adalah merokok (sejuk dan panas).

Lidah lembu lebih lembut dan mungil berbanding dengan lidah sapi. Bahan mesti direbus selama 1 jam dalam air masin dengan api kecil. Kulit lidah anak lembu dikeluarkan dengan sedikit pergerakan tangan, dan bukan dengan usaha yang menyakitkan (seperti halnya daging lembu). Cara terpantas dan termudah untuk membersihkan lidah anda adalah dengan merebus lidah selama 60 minit, kemudian segera rendam ke dalam bekas dengan ais. Filem ini akan terkelupas sendiri, anda hanya perlu mencungkilnya dengan pisau dan mengeluarkannya dari permukaan.

Tenderloin

Bahagian maskara yang paling biasa digunakan adalah tenderloin. Ini digoreng, diperap untuk shish kebab, masukkan rebusan, gulai atau potongan daging. Apa-apa kaedah rawatan haba sesuai, seperti rempah. Veal mempunyai harta yang unik untuk digabungkan secara harmoni dengan semua produk makanan. Oleh itu, jangan ragu untuk bereksperimen dan jangan takut akan kegagalan..

Tulang

Koki berpengalaman mengesyorkan membakar tulang, dan kemudian merebus kaldu yang kaya dan sangat enak. Resipi cepat: masukkan tulang dan sayur-sayuran ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 60-70 minit. Sebaik sahaja tulang menjadi coklat, keluarkan bekas dengan bahan-bahannya. Letakkan tulang di atas tuala kertas untuk membuang lemak berlebihan. Masak kuah yang sangat baik berdasarkan tulang yang telah disediakan. Amaran: memakan masa sekurang-kurangnya 3 jam untuk memasak tulang, tetapi hasilnya sepadan dengan usaha dan masa yang dihabiskan.

Otak

Otak daging lembu dilarang di seluruh Kesatuan Eropah kerana kemungkinan penyakit lembu gila. Pada masa yang sama, otak sapi dijual di setiap kaunter kedua pasar raya rantai besar dan tukang daging swasta kecil. Otak boleh menjalani semua jenis rawatan haba, memakai daging cincang atau menyediakan pengisian yang tidak biasa untuk pai masin.

Buah pinggang

Tunas mempunyai struktur halus yang tidak dijangka dan rasa yang menyenangkan dan tidak mengganggu. Mereka boleh dipanggang atau digoreng. Pilihan terbaik adalah membuat panggang dengan pinggang, tenderloin dan buah pinggang. Potongan sejuk akan menghasilkan rasa yang luar biasa yang pasti memukau semua orang dan menjadi alasan yang baik untuk menganjurkan pesta makan malam di rumah..

Shin

Dalam bahasa Rusia, terdapat sebutan khusus untuk kaki bawah - "kepala anak lembu". Biasanya, potongan itu dijual dan bukannya tulang, yang meningkatkan pelbagai carian dan pilihan masakan. Drumstick sangat sesuai untuk hidangan utama dan juga makanan ringan. Campurkan daging dengan sayur-sayuran bermusim dan wain yang baik.

Hati

Hati haiwan yang berbeza (walaupun dalam keluarga yang sama) mempunyai rasa yang sangat berbeza. Hati betis lembut dan lembut dan oleh itu perlu ditangani dengan sewajarnya. Kepingan hati yang ringan boleh dipanggang, dipanggang, direbus, direbus untuk mengisi pate atau pai. Berhati-hati dengan rempah agar tidak mengatasi rasa susu yang unik dan merosakkan hidangan.

Skapula

Bilah bahu adalah potongan terbaik untuk daging cincang, sosej buatan sendiri, panggang atau rebusan. Bahu cukup tegas untuk menjadikannya sempurna untuk rebusan dan memanggang. Koki jenama mengesyorkan menggunakan sudu untuk gulai, daging rebus, dan fricassee adalah item yang mesti ada dalam senarai masakan..

Potongan ini mengandungi kepekatan gelatin sayuran yang tinggi. Kaki sangat sesuai untuk daging jeli atau kaldu pekat. Sekiranya anda tidak mandi dengan makanan pembuka tertentu atau hidangan pertama, kemudian goreng seluruh kaki atau rebus potongan cincang dengan sayur-sayuran.

Cara memilih produk yang betul

Klasifikasi varietas daging sapi tidak berbeza dengan daging lembu. Potongan yang paling berharga dianggap bahagian pinggang, tulang paha dan punggung. Gred kedua: daging di sisi dan leher dipotong. Gred ketiga: shank dan shanks.

Semasa memilih daging, anda perlu memberi tumpuan kepada 3 ciri utama:

  • Warna;
  • bau;
  • struktur.

Sebaiknya beli daging dari pembekal yang dipercayai yang memelihara dan menyembelih ternakan sendiri. Tetapi tukang daging yang dipercayai adalah tiket lotre yang jarang berlaku, jadi kebanyakan harus mencari daging lembu yang berkualiti di pasar atau di pasar raya rantai.

Bau

Bau susu segar yang berasal dari daging bukanlah penemuan pengeluar, tetapi fakta yang tidak dapat disangkal. Anak lembu tidak sempat merasakan apa-apa selain susu ibu, jadi daging, sendi otot dan tulang benar-benar tepu dengan aroma susu yang menyenangkan. Sekiranya tidak mungkin untuk menilai bau potongan (misalnya, jika daging itu dibungkus di pasar raya), maka teliti dengan teliti maklumat pada label. Pengguna mesti diberi maklumat mengenai masa dan tarikh penyembelihan. Mulakan dari tarikh pada bungkusan dan pilih potongan yang paling berharga dan "cantik".

Semua potongan daging sapi berwarna merah terang. Lapisan lemak harus berwarna putih salji. Sekiranya dagingnya mempunyai warna merah yang indah, tetapi uratnya menjadi kuning, maka buang produknya. Lapisan lemak menjadi gelap dengan usia dan penyimpanan jangka panjang. Teduhan daging harus sekata dan seragam sepanjang potongan. Noda, goresan, lecet menunjukkan keadaan atau masalah penyimpanan yang tidak betul semasa pengangkutan.

Ingat: semakin ringan dagingnya, semakin muda haiwan itu ketika disembelih.

Struktur

Ujian ketegasan daging klasik juga sesuai untuk daging lembu. Pukul ringan ke permukaan daging dengan jari anda. Sekiranya potongan dengan cepat kembali ke kedudukan asalnya, maka semuanya teratur dan kesegaran dagingnya dapat dipastikan. Sekiranya struktur daging yang longgar masih tidak dapat memenuhi lesung pipit yang dibentuk, maka enggan membeli. Kemungkinan besar, daging telah lama berada di rak dan tidak diminati ramai. Struktur longgar juga menunjukkan adanya aditif kimia dan antibiotik untuk merangsang pertumbuhan..

Cara menyimpan produk dengan betul

Jadual nisbah suhu dan tempoh penjualan daging
° CTempoh pelaksanaan
0 hingga +13 hari
+1 hingga +22 hari
+1 hingga +41 hari
Suhu bilikpukul 8
  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Anda boleh menyimpan daging lembu segar di dalam peti sejuk standard tidak lebih dari 3 hari. Sekiranya permukaan daging menjadi lengket dalam waktu kurang dari 3 hari, produk tersebut pada mulanya kurang berkualiti, dan pembekal sedikit berbohong mengenai usia sebenar sapi.

Menyimpan daging boleh menjadi masalah kerana kepekatan kelembapan daging lembu meningkat. Di satu pihak, kelembapan memanjangkan tempoh pelaksanaan, di sisi lain, ia menghasilkan filem yang tidak menyenangkan yang mudah dikelirukan dengan reput.

Veal, tidak kira berapa lama anda merancang untuk menyediakan hidangan daripadanya, mesti dibungkus dengan kain atau kerajang, dan hanya dengan plastik. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengekalkan kelembapan maksimum di dalam daging dan "menolak" proses pembusukan. Veal disimpan dalam kain / kerajang di dalam peti sejuk dan ruang sejuk yang standard. Kaedah yang lebih canggih adalah dengan menyimpan potongan air. Pilih bekas mengikut ukuran daging, tuangkan air ais ke sana dan hantar ke peti sejuk.

Jangan basuh daging lembu sebelum menyejukkan. Cecair tambahan dapat merangsang pembebasan jus dan penyejatan kelembapan yang cepat.

Daging beku harus digunakan segera setelah pencairan. Pembekuan semula daging sapi dilarang: mikroorganisma patogen dapat berkembang di dalam daging, dan potongan itu sendiri akan menjadi kering, tidak terasa dan kurang elastik.

Mengapa daging lembu berguna

Veal: memberi manfaat dan keburukan kepada badan

Manfaat daging lembu untuk tubuh tidak diragukan lagi di kalangan pakar pemakanan dan pengguna biasa. Daging pemakanan ini disyorkan untuk orang yang mengalami kegemukan, penyakit kronik sistem pencernaan. Sup disediakan dalam kaldu sebagai makanan pelengkap untuk bayi. Produk ini mempunyai ciri-ciri organoleptik yang baik - rasa yang menyenangkan, tekstur halus.

Sebagai perbandingan dengan daging jenis lain, daging sapi adalah produk rendah kalori, dalam 100 g - 97 kcal. Ia kaya dengan protein yang diperlukan untuk penggunaan harian. Nisbah BJU (protein, lemak, karbohidrat) ialah 1: 0.1: 0. Ketiadaan karbohidrat sepenuhnya menjadikan pelbagai makanan ini dan mudah dicerna. 100 g tenderloin daging sapi muda mengandungi 30% protein dari nilai harian.

Manfaat daging sapi dari segi kandungan vitamin (mengikut urutan kuantiti dalam mg):
● kolin (B4) - memberi kesan positif terhadap kerja seluruh sistem saraf, meningkatkan daya ingatan, kemampuan mental;
● asid nikotinik (PP) - menyediakan pernafasan tisu, mengatur proses metabolik;
● tocopherol (E) - menguatkan membran sel, melindungi sel dari kerosakan kimia, mencegah pengumpulan bahan toksik di dalam badan;
● asid pantotenik (Blima) - mengambil bahagian dalam sintesis komponen penting untuk tubuh (asid lemak, hemoglobin, kolesterol baik);
● piridoksin (B6) - membantu penyerapan glukosa, mengambil bahagian dalam penghasilan eritrosit, menyokong hati.

Veal kaya dengan kalium, natrium, fosforus, sulfur. Ia juga mengandungi unsur-unsur penting seperti magnesium, kalsium, klorin.

Kelebihan tenderloin daging sapi muda

Sifat bermanfaat daging sapi adalah kerana kandungan lemak haiwan pepejal yang rendah. Sebagai perbandingan dengan daging lembu, dagingnya lembut, tidak mengandungi serat tisu penghubung kasar. Ia mudah dicerna dan sesuai untuk orang dengan penyakit gastrousus yang kronik..

Produk ditunjukkan untuk penipisan, ini mengimbangi kekurangan protein (bahan binaan tisu otot) dan bahan berguna lain. Ia mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf dan kardiovaskular. Pada orang dengan obesiti, hipertensi, aterosklerosis, makan daging tidak menimbulkan komplikasi (tidak seperti daging babi, yang meningkatkan tekanan darah, mengumpulkan kolesterol berbahaya di dalam kapal).

Apa lagi yang berguna untuk daging lembu:

● adalah pencegahan anemia kekurangan zat besi;
● menebus kekurangan asid amino yang tidak penting dan penting;
● meningkatkan keupayaan bekerja;
● membantu pulih dari latihan sukan;
● memperbaiki keadaan kulit, mempercepat proses penyembuhan, parut epitel setelah kerosakan mekanikal pada kulit.

Pesan daging sapi segar dan makanan sihat lain dari Elementaree. Kami akan menghantar bahan makanan ke rumah anda pada waktu yang sesuai untuk anda.

Dalam keadaan apa daging sapi berbahaya

Daging lembu tenusu hampir tidak mempunyai kontraindikasi untuk digunakan. Tidak digalakkan memasukkan produk dalam makanan untuk orang yang mempunyai penyakit sendi - poliartritis, gout. Kandungan purin mendorong penumpukan asid urik.

Manfaat dan bahaya daging sapi ditentukan oleh kaedah penyediaannya, dan juga bergantung pada keadaan kesihatan manusia. Daging goreng tidak boleh digunakan untuk keradangan berjangkit saluran gastrousus. Dengan gastroenteritis, tidak digalakkan minum kaldu. Semasa memasak, bahan nitrogen dilepaskan, yang dapat memperburuk keadaan pesakit.

Veal mempunyai kelemahan berbanding daging lain - peningkatan alergeniti. Reaksi hipersensitiviti terhadap protein lembu lebih kerap berlaku pada kanak-kanak kecil, kanak-kanak prasekolah.

Produk rawatan haba dilarang bagi pesakit dengan barah usus yang teruk..

Cara memasak daging lembu dengan menguntungkan

Sama ada akan ada bahaya atau manfaat daging sapi bergantung pada kaedah memasak. Tertakluk kepada teknologi memasak, daging meleleh di mulut, semua khasiat yang bermanfaat dapat dipelihara.

Oleh kerana tenderloin hampir tidak mempunyai lapisan lemak, anda perlu menggorengnya dengan cepat. Sekiranya daging terlalu panas, ia menjadi sukar. Untuk memanggang di dalam ketuhar, suhu optimum ialah 180 ° C. Suhu yang lebih tinggi mengeringkan daging.

Hidangan yang popular adalah panggang, gulai, stik, medali, azu, daging gaya negara, barbeku, potongan daging, bebola daging, roti. Anak lembu adalah asas untuk banyak hidangan di dunia - Georgia, Mediterranean, Jepun, Amerika.

Lembu

Kandungan artikel:

Veal adalah daging anak lembu muda yang berumur sehingga 5 bulan. Sekiranya anak lembu hanya makan susu ibu, maka dagingnya dianggap paling berharga dan mahal. Daging sapi akan mempunyai tekstur lembut dan lembut yang secara harfiah akan mencair di mulut anda. Untuk daging sapi, jantina dan keturunan tidak penting. Namun, yang paling berharga adalah daging lelaki muda. Daging lembu muda benar-benar makanan istimewa. Untuk menikmati rasa daging yang halus, anda perlu memilih daging yang tepat, mengetahui selok-belok memasak dan kontraindikasi.

Cara memilih daging lembu

Negara-negara yang menghasilkan daging lembu terbaik adalah Britain, Belanda dan Perancis. Produk termurah diperoleh apabila anak lembu diberi makan biji-bijian. Dagingnya akan mempunyai warna merah dan bau yang menyengat. Produk sedemikian mempunyai nilai dan faedah yang kurang..

Agar tidak tersalah pilih dan memilih daging sapi yang tepat, pertama sekali, anda perlu memperhatikan warna dan bau daging.

Sebaik-baiknya, secara visual, warnanya harus berwarna merah jambu pucat dengan sedikit warna kelabu. Dagingnya mesti mempunyai bau susu segar yang menyenangkan. Kehadiran bau susu menggambarkan tahap daging sapi yang paling tinggi, kerana haiwan itu tidak mempunyai masa untuk merasakan apa-apa selain susu ibu. Sekiranya daging berair dan tidak elastik pada sentuhan, maka daging telah dibekukan lebih dari sekali.

Tidak digalakkan mengambil daging dalam kes berikut:

  1. Bau fetid ada. Bercakap mengenai kebodohan produk.
  2. Sekiranya tidak ada bau sama sekali. Boleh menyebabkan daging direndam sebelum dijual. Cuka sering menyembunyikan jangka hayat yang telah berakhir. Juga, kekurangan bau mungkin menunjukkan bahawa pelbagai bahan kimia digunakan untuk membesarkan anak lembu..
  3. Struktur kembung dan tidak teratur. Bercakap tentang mengisi daging dengan cecair untuk menambah jisim.
  4. Keterlihatan sapi "dicuci" harus memberi amaran kepada pembeli. Mungkin ada tindakan yang diambil dengan daging itu.
  5. Dagingnya mempunyai lubang dan kemurungan. Ada kemungkinan bahawa daging tersebut telah rosak semasa pengangkutan.
  6. Lemak daging mempunyai warna kuning. Daging seperti itu mungkin tidak muda dan akan mempunyai struktur yang keras dan getah..

Untuk memilih daging lembu muda berkualiti tinggi, perlu menilai produk secara visual, sentuhan dan bau. Daging boleh diperiksa menggunakan kaedah taktil. Sekiranya anda mencucuknya dengan jari anda, ia akan cepat mendapatkan kembali bentuknya. Fakta ini bermaksud bahawa produknya segar. Potongan daging lembu dari penjual mestilah mempunyai warna yang hampir sama. Ini bermaksud bahawa dagingnya baik dan belum dicampurkan dengan zat buruk. Semakin terang warnanya, semakin muda bangkainya.

Potongan dari bangkai anak lembu yang sama tidak boleh berbeza warna. Pilihan yang baik untuk menilai daging, atau lebih tepatnya kesegarannya, adalah mengetahui tarikh penyembelihan. Adalah wajar untuk menggunakan maklumat tersebut, memilih bahagian terbaik.

Perbezaan antara daging sapi dan daging lembu

Perbezaan yang paling penting antara daging sapi dan daging lembu adalah bahawa ia dibuat dari bangkai anak lembu muda. Daging seperti itu jauh lebih lembut daripada daging lembu. Rasa diakui sebagai lebih halus dan halus. Ia mempunyai struktur lembut dan sedikit urat. Ia adalah makanan dan rendah kalori. Mengandungi peratusan protein yang banyak. Tidak ada lemak. Daging lembu adalah daging lembu yang sudah berumur. Daging seperti itu mempunyai warna merah yang kaya dan struktur kasar. Tinggi lemak dan urat. Dibuat dari individu berumur lebih dari 6 bulan.

Sapi berbeza dari daging lembu dalam kriteria berikut:

  • bau susu segar;
  • mempunyai warna merah jambu;
  • lapisan putih;
  • warna seragam;
  • konsistensi elastik;
  • mengandungi lebih banyak kelembapan;
  • lebih banyak protein;
  • lebih sedikit kalori;
  • tidak mengandungi lemak dan lapisan;
  • lebih banyak vitamin dan mineral;
  • mempunyai sifat yang lebih berguna.

Pencernaan daging lembu jauh lebih buruk daripada daging lembu. Veal adalah produk yang lebih berharga untuk tubuh manusia. Daging ringan mempunyai banyak zat bermanfaat. Daging lembu mempunyai nilai yang lebih tinggi daripada daging sapi. Ia lebih jarang dan lebih mahal.

Apabila dimasak, daging lembu lebih lembut daripada daging lembu. Ia kekurangan urat dan tendon. Daging sapi yang dimasak, tidak seperti daging lembu, berbau seperti susu segar. Daging lembu mentah dan dimasak akan selalu lebih gelap daripada daging muda.

Cara menyimpan daging lembu

Veal mempunyai jangka hayat yang pendek. Daging mula merosakkan dengan cepat. Oleh itu, ia mesti disediakan dan dimakan secepat mungkin. Jangka hayat daging jenis ini dapat diperpanjang oleh penyejuk beku. Veal boleh disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari tiga hari. Sekiranya lebih daripada tiga, maka lekatan dapat dilihat pada permukaan daging.

Kehalusan penyimpanan daging sapi:

  • semasa penyimpanan, pastikan untuk membungkus daging dengan kain atau polietilena, kaedah ini membantu mengekalkan kelembapan;
  • air ais sesuai untuk menyimpan daging lembu;
  • tidak digalakkan mencuci daging anak lembu sebelum membeku;
  • apabila disimpan di dalam peti sejuk, untuk mengekalkan kesegaran, anda boleh membungkus daging dengan kertas atau kertas tebal;
  • selepas dua hari di dalam peti sejuk, daging mesti dihantar ke peti sejuk untuk penyimpanan yang betul;
  • apabila rasa melekit muncul di permukaan daging, anda harus menyingkirkannya;
  • jangan simpan daging dengan membawa perubahan suhu secara tiba-tiba;
  • polietilena memendekkan jangka hayat daging;
  • bekas plastik sesuai untuk disimpan di dalam peti sejuk;
  • selepas pencucian, daging sapi disyorkan untuk disimpan tidak lebih dari dua hari.

Dianjurkan untuk mengambil daging sejurus selepas pencairan. Jangan membekukan daging beberapa kali. Setelah beku semula, sifat-sifat bermanfaat daging akan hilang, ia akan menjadi sukar dan tidak enak. Mikroorganisma patogen boleh terbentuk di dalamnya.

Komposisi lembu

Daging lembu muda diakui sebagai salah satu jenis yang paling sihat. Bahagian yang paling berharga adalah protein, yang tidak kehilangan sifat bermanfaat semasa memasak. Komposisi daging sapi telah mengumpulkan mineral dan asid amino yang bermanfaat. Kelebihannya ialah selepas rawatan panas, daging sapi tidak benar-benar kehilangan khasiatnya. Komposisi kimia tinggi protein dan lemak.

Termasuk vitamin B: B3, B4, B5, B6, B9 dan E. Produk ini tepu dengan kalium, kalsium, magnesium, sodium, dll. Mengandungi peratusan tinggi zat besi dan fosfor, omega 3 dan omega 6.

100 gram daging lembu mengandungi:

  • protein: 19.7 g;
  • lemak: 2 gr;
  • air: 78 gr;
  • abu: 1.1 gr.

Makronutrien:

  • kalsium: 12 mg;
  • magnesium: 24 mg;
  • natrium: 108 mg;
  • kalium: 345 mg;
  • fosforus: 206 mg;
  • klorin: 72 mg;
  • sulfur: 213 mg.

Vitamin:

  • vitamin PP: 5.8 mg;
  • vitamin B1 (tiamin): 0.1 mg;
  • vitamin B2 (riboflavin): 0.2 mg;
  • Vitamin B5 (pantotenik): 0,9 mg
  • Vitamin B6 (pyridoxine): 0.4 mg
  • Vitamin B9 (folat): 5.8 mcg
  • vitamin E (TE): 0.2 mg;
  • vitamin PP (setara dengan niasin): 9.0702 mg;
  • kolin: 105 mg.

Unsur surih:

  • besi: 2.9 mg;
  • zink: 3.17 mg;
  • iodin: 2.7 mcg;
  • tembaga: 228 mcg;
  • mangan: 0.0339 mg;
  • fluorida: 88 mcg;
  • kobalt: 5 mcg;
  • nikel: 1.3 mcg.

Khasiat daging lembu yang berguna

Sifat khasiat daging sapi mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia, berkat vitamin dan mineral. Sapi muda baik untuk kulit, membran mukus, dan saluran pencernaan. Ia mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf. Daging mengandungi lipid dan protein. Veal mengandungi sebilangan kecil kolesterol, tidak seperti daging lembu. Gelatin yang terdapat dalam daging anak lembu mempunyai kesan positif pada sistem kardiovaskular. Menormalkan pencernaan dan meningkatkan keasidan.

Cara memasak daging lembu

Di Perancis dan Itali, hidangan daging sapi adalah yang paling popular untuk meja perayaan. Veal adalah salah satu jenis daging yang paling sihat dan kurus. Hidangan daging lembu lembut dan beraroma. Sos halia dan delima sangat sesuai untuk daging sapi. Lada hitam, thyme, pasli dan kemangi digabungkan dari rempah dengan daging.

Bahagian belakang daging sapi dibakar dengan baik di dalam ketuhar. Untuk brisket, rebusan dengan api kecil sesuai. Mendidih sesuai untuk tenderloin. Untuk mengelakkan daging menjadi kering semasa membakar, anda boleh memasukkannya dengan kepingan daging nipis. Pada suhu kepingan 75 ° C, daging dianggap siap.

Veal sihat dan enak dalam apa jua penyediaan. Daging sapi goreng mempunyai rasa yang luar biasa dan berair, namun, semua khasiat yang baik dapat dipelihara setelah direbus atau di dalam ketuhar. Semasa proses memanggang, perlu memastikan bahawa ia tidak kering, kerana daging tidak mempunyai lemak. Agar daging sapi dapat mengekalkan kesegaran dan kelembutannya, disarankan memanggangnya dengan kerajang. Daging lembu sangat sesuai untuk hidangan pertama. Agar kuahnya kaya dan wangi, daging mesti dimasukkan ke dalam air sejuk dan dimasak selama satu jam. Tidak digalakkan mengeluarkan busa yang terbentuk, kerana mengandungi protein. Pada akhir memasak daging dalam kuahnya, ia harus dimasukkan selama setengah jam. Sapi memasak mestilah pada suhu 180 ° C.

Untuk memasak daging lembu apa pun, daging mesti dibilas dengan air sejuk. Anak lembu rebus sesuai dengan kentang, nasi dan salad sayur-sayuran.

Veal dalam dietetik

Veal sering diresepkan semasa diet. Pakar pemakanan mengesyorkan jenis daging ini untuk dimakan oleh kanak-kanak, orang tua dan orang yang menghidap penyakit serius. Doktor menasihatkan memasukkan daging sapi dalam makanan untuk orang yang menderita anemia atau diabetes. Daging tidak membebani saluran pencernaan. Sesuai untuk orang yang mempunyai masalah pencernaan, sembelit atau najis longgar. Dalam kes sedemikian, daging anak lembu muda paling baik disajikan dengan sauerkraut, kerana zat besi dalam daging diserap dengan baik dengan vitamin C. Peratusan zat besi terbesar terdapat di dalam hati. Daging sapi yang disyorkan untuk pencegahan urolithiasis dan serangan jantung. Dagingnya berfungsi dengan baik untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan setelah kecederaan. Dianjurkan untuk makan daging untuk semua orang yang memantau kesihatan mereka..

Kandungan kalori daging lembu

Dagingnya rendah kalori. Ia mempunyai lapisan lemak subkutan nipis di atas. Kandungan kalori daging sapi adalah 131 Kcal per 100 gram produk. Daging jenis ini sangat mudah dicerna dan mudah dicerna. Termasuk dalam banyak diet pemulihan kerana kandungan kalori yang rendah.

Keburukan daging sapi

Oleh kerana sebilangan besar sifat berguna, daging sapi praktikalnya tidak berbahaya. Dianjurkan untuk mengetahui apa yang disuapi anak lembu sebelum memasuki meja. Sekiranya, ketika diberi makan dengan rumput, ia mengandungi sebatian berbahaya, maka fakta ini akan mempengaruhi kualiti daging. Harus ada makna emas dalam segala hal. Ini juga berlaku untuk pemakaian sapi. Menu orang yang sihat harus seimbang. Sapi mesti dimakan secara sederhana, maka anda tidak boleh mengharapkan bahaya.

Veal boleh membahayakan orang-orang yang mempunyai intoleransi individu. Penggunaan daging seperti itu secara berlebihan boleh memudaratkan penderita artritis. Faktanya ialah semasa memasak, garam asid urik dilepaskan, yang kemudian disimpan di sendi, memperburuk penyakit.

Semasa merebus kaldu, daging dapat melepaskan sebatian nitrogen. Sekiranya anda mengelakkan penggunaan kaldu, maka negatif yang terakhir tidak dapat diperoleh..

Kelemahan daging anak lembu adalah peningkatan alergenasinya, berbanding daging lembu. Sapi boleh memudaratkan jika dimasak dengan tidak betul, daging berkualiti rendah, atau makan berlebihan. Peningkatan kolesterol menyebabkan kemerosotan fungsi usus, perut, jantung. Sekiranya terdapat penyakit pada mana-mana organ, daging sapi goreng dikontraindikasikan.

Dengan pengambilan daging berkualiti tinggi untuk orang yang sihat, daging sapi tidak boleh membahayakan.

Veal: faedah dan keburukan

Veal dianggap sebagai daging pemakanan yang diperbolehkan untuk dimakan oleh orang yang menderita penyakit saluran pencernaan, dan selama tempoh pemulihan setelah campur tangan pembedahan. Bahkan penyembuh kuno tahu betul bahawa daging binatang muda akan jauh lebih sihat dan lebih enak daripada yang lama - tidak menghairankan bahawa daging sapi muda secara harfiah dianggap sebagai ubat. Apa yang dikatakan sains moden mengenai produk ini??

Komposisi kimia dan kandungan kalori daging lembu

Produk yang dimaksud umumnya kaya dengan vitamin dan unsur mikro / makro - daging sapi mengandungi magnesium dan zink, besi dan kalium, natrium dan tembaga, dan juga vitamin PP, C, B, E, A. Lebih-lebih lagi, senarai nutrien ini seimbang dan oleh itu diserap oleh badan hampir 100%.

Nilai daging sapi muda terletak pada kandungan asid amino yang tinggi, yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh. Lebih-lebih lagi, walaupun selepas rawatan panas produk yang dimaksudkan, semua asid amino dan protein disimpan di dalamnya..

Kandungan kalori daging sapi adalah tinggi, tetapi pada masa yang sama, tidak ada banyak lemak dalam daging, itulah sebabnya ia dianggap sebagai produk makanan..

Khasiat daging lembu yang berguna

Nilai pemakanan 100 g:

  • Nilai kalori: 96.8 kcal
  • Protein: 19.7 g
  • Lemak: 2 gr
  • Air: 78 gr
  • Abu: 1.1 gr

Makronutrien:

  • Kalsium: 12 mg
  • Magnesium: 24 mg
  • Natrium: 108 mg
  • Kalium: 345 mg
  • Fosforus: 206 mg
  • Klorin: 72 mg
  • Sulfur: 213 mg

Vitamin:

  • Vitamin PP: 5.8 mg
  • Vitamin B1 (tiamin): 0.1 mg
  • Vitamin B2 (riboflavin): 0.2 mg
  • Vitamin B5 (pantotenik): 0,9 mg
  • Vitamin B6 (pyridoxine): 0.4 mg
  • Vitamin B9 (folat): 5.8 mcg
  • Vitamin E (TE): 0.2 mg
  • Vitamin PP (Setara Niacin): 9.0702 mg
  • Kolin: 105 mg

Unsur surih:

  • Zat besi: 2.9 mg
  • Zink: 3.17 mg
  • Iodin: 2.7 mcg
  • Tembaga: 228 mcg
  • Mangan: 0.0339 mg
  • Fluorida: 88 mcg
  • Kobalt: 5 mcg
  • Nikel: 1.3 mcg

Oleh kerana produk tersebut mengandungi zat besi yang cukup banyak, ia sangat diperlukan untuk anemia yang didiagnosis jenis kekurangan zat besi. Lebih-lebih lagi, zat besi dari sapi diserap oleh tubuh sepenuhnya, jadi anda tidak perlu minum kompleks multivitamin tertentu.

Mana-mana daging mengandungi banyak kolesterol, tetapi pada daging sapi sangat sedikit sehingga produk ini dibiarkan dimakan walaupun oleh orang-orang yang memiliki kadar kolesterol yang terlalu tinggi dalam darah. Dan jika seseorang mempunyai fungsi perembesan yang rendah pada perut, maka jenis daging yang dimaksudkan mesti ada di menu! Faktanya adalah bahawa sapi mengandung dalam komposisinya beberapa zat yang merangsang pembentukan dan pengeluaran jus gastrik. Lebih-lebih lagi, sapi boleh digunakan untuk patologi organ-organ saluran gastrointestinal, dan pada masa kanak-kanak, dan orang tua..

Veal hampir tidak mengandungi karbohidrat, jadi produk ini menjadi pilihan terbaik bagi pesakit diabetes. Dan kehadiran sejumlah besar vitamin dalam daging sapi akan melegakan pesakit kencing manis dari masalah berterusan pada kulit wajah dan leher - ruam, pengelupasan dan kemerahan pada kawasan tertentu akan hilang. By the way, remaja tanpa diabetes juga dapat memanfaatkannya - kompleks vitamin dan unsur mikro / makro yang seimbang akan membantu dalam memerangi "semburan" hormon dan penampilan jerawat.

Adalah sangat penting untuk memberi keutamaan kepada produk yang dimaksudkan kepada mereka yang mempunyai sejarah penyakit kardiovaskular: terdapat sedikit kolesterol, sedikit lemak, banyak vitamin dan asid amino - tekanan darah stabil, saluran darah menjadi lebih elastik, peredaran darah bertambah baik dan denyut jantung menormalkan..

Sifat berbahaya dari daging lembu

Sudah tentu, daging sapi muda sangat berguna untuk tubuh manusia, tetapi produk "sihir" seperti itu boleh memudaratkan jika diambil secara berlebihan.

Pertama, sebilangan orang mempunyai hipersensitiviti atau intoleransi individu terhadap daging sapi - mereka hanya dilarang memakannya, kerana reaksi alergi yang kuat dapat berkembang..

Kedua, daging sapi harus selalu menjalani rawatan panas yang mendalam - terdapat risiko tinggi jangkitan pada cacing. Doktor sangat menyarankan agar tidak melepaskan stik daging sapi goreng, kerana ini dapat mengancam "penempatan" di tubuh manusia cacing pita sapi - cacing yang agak berbahaya.

Ketiga, jika gout telah didiagnosis sebelumnya, maka doktor boleh melarang penggunaan daging sapi. Faktanya adalah bahawa produk yang dimaksudkan dapat memprovokasi pengumpulan asid urik di dalam badan, dan sudah menjadi akibatnya ini akan menjadi patologi sendi.

Cara memilih dan memasak daging lembu dengan betul

Agar tidak tersalah pilih produk yang berkualiti, anda hanya perlu ingat beberapa peraturan yang ada hanya dalam pembelian daging sapi. Ini termasuk:

  1. Dagingnya mesti berwarna merah jambu pucat. Sekiranya warnanya berwarna merah gelap, maka mereka ingin menjual daging lembu kepada anda dengan kedok sapi (jenis daging yang dimaksudkan lebih enak dan lebih mahal).
  2. Kesegaran produk akan disahkan oleh keseragaman warna mutlak, ketiadaan bintik-bintik di permukaan sekeping daging.
  3. Tekan daging sapi dengan jari anda - jika lubang yang terbentuk cepat hilang, maka daging ini segar, tetapi dengan pemeliharaan lubang yang berpanjangan dari tekanan, anda boleh meragukan kesegaran produk.
  4. Sekiranya anda harus membeli daging lembu beku, maka anda perlu mengkaji label pengeluar dengan teliti, pastikan tidak terdapat banyak ais dan lemak di dalam bungkusan.

Nota: daging lembu harus disimpan di dalam peti sejuk, dalam kertas lilin (polietilena hanya "membunuh" aroma dan kesegaran produk) dan tidak lebih dari 2 hari.

Sedangkan untuk memasak daging sapi, anda boleh memanggangnya, menggoreng dan merebus, rebus dan perap. Kebab daging lembu sangat enak, tetapi jika anda perlu memasak daging rebus, maka anda tidak boleh memasaknya lebih dari 60 minit - ia akan menjadi sukar dan tidak sedap.

Veal diiktiraf di seluruh dunia sebagai produk makanan, berguna untuk semua kategori orang dan bahkan untuk hampir semua penyakit. Anda hanya perlu belajar memilih dan memasaknya dengan betul agar dapat menikmati makanan istimewa sepenuhnya.

11,076 jumlah paparan, 6 paparan hari ini

Lembu

Maklumat am

Veal adalah daging anak lembu berusia 4-5 bulan. Rasanya lebih halus daripada daging sapi, dan sangat lembut, tetapi dari memasak lama dagingnya menjadi sukar, kerana ia mempunyai lapisan lemak dalaman dan luaran yang sangat nipis.

Daging yang paling lazat dan mahal adalah daging anak lembu tenusu muda, mereka hanya diberi susu. Warna dagingnya berwarna merah jambu pucat, hampir putih, baunya sangat halus, dan daging lembu itu keras dan lembut untuk disentuh. Daging lembu tenusu berkualiti tinggi dihasilkan di Perancis, Britain dan Belanda. Daging lembu yang paling murah diberi makan. Daging jenis ini berwarna lebih merah dan bau lebih keras..

Veal boleh disediakan dari kedua-dua jantina. Tetapi sebahagian besar daging sapi dibuat dari jantan. Veal sangat diminati dan menjadi makanan istimewa.

Cara memilih

Pilih daging lembu dengan daging merah jambu berkrim atau merah jambu pucat. Lemak mestilah sangat putih, keras dan tidak melekit. Tulang lembu yang diberi susu dengan sumsum kemerahan.

Cara paling selamat untuk memeriksa kesegaran daging sapi adalah dengan tekanan jari yang lembut. Sekiranya daging dengan cepat mendapatkan kembali bentuknya, itu bermakna ia segar dan berkualiti tinggi. Rongga yang tersisa menunjukkan kesalahan yang dilakukan semasa pengangkutan dan penyimpanan daging.

Cara menyimpan

Daging lembu sangat lembap dan oleh itu merosakkan dengan cepat. Anda boleh menyimpannya di dalam peti sejuk beku, dibungkus rapat dan tidak lebih dari dua hari.

Refleksi dalam budaya

Hampir hingga abad ke-19, daging sapi tidak dimakan di Rusia. Dia dianggap "makanan yang penuh dosa," dan ini menjadi alasan utama untuk tidak popularnya False Dmitry.

Telah lama dipercayai bahawa jika anda makan daging sapi dalam mimpi - ini adalah untuk pendapatan yang tidak dijangka dan untuk memperkuat kuasa anda..

Kandungan kalori daging lembu

Daging lembu tenusu ditutup dengan lapisan lemak subkutan sahaja dan kalori sangat rendah. 100 gram produk hanya mengandungi 96.8 kkal, yang membolehkan anda menggunakannya dengan selamat sebagai makanan pemakanan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
19.72-17896.8

Khasiat daging lembu yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Veal mengandungi lipid (1-9%) dan sejumlah besar protein (18-20%). Dagingnya mengandungi pelbagai vitamin: PP, B1, B2, B5, B6, B9, E, serta magnesium, kalsium, kalium, natrium, besi, fosforus dan tembaga. Hati adalah zat besi terkaya. Kelebihan asid amino dan mineral yang dapat dicerna menjadikan daging lembu sebagai daging yang paling berguna. Walaupun dengan rawatan haba, daging tidak kehilangan khasiatnya yang bermanfaat.

Bahan ekstrak adalah ciri khas daging sapi muda. Mereka tidak membawa nilai tenaga khas, tetapi merangsang pengeluaran aktif jus pencernaan.

Veal dianggap daging tanpa lemak, kerana dalam potongan tanpa lemak terdapat kurang dari 1% lemak, kandungan lemak tenderloin hanya 2.8%, dan kandungan maksimum dalam brisket adalah 18.7%.

Sifat berguna dan perubatan

Komposisi daging lembu yang kaya dengan vitamin dan mineral menyumbang kepada pengaturan jumlah glukosa dalam darah yang baik. Daging lembu tenusu baik untuk kesihatan kulit, membran mukus, sistem pencernaan dan saraf. Veal sangat digalakkan untuk kanak-kanak kecil dan orang sakit parah.

Veal mempunyai kolesterol yang jauh lebih rendah (105 mg per 100 g) daripada daging domba atau daging lembu. Ia juga mengandungi gelatin, yang menyumbang kepada pembekuan darah yang lebih baik. Itulah sebabnya daging sapi muda selalu disarankan untuk digunakan oleh pesakit yang menderita penyakit kardiovaskular..

Doktor juga menasihati penderita diabetes, pesakit hipertensi, dan orang yang menderita anemia untuk memasukkan daging sapi dalam diet. Dalam kes ini, lebih baik menghidangkan daging sapi dengan sauerkraut, kerana zat besi yang terkandung dalam daging diserap dengan baik bersama dengan vitamin C. Di hati sapi, zat besi paling pekat - 8 miligram. Adalah baik untuk makan daging sapi sebagai profilaksis urolithiasis dan serangan jantung. Ia juga sangat diperlukan untuk pemulihan cepat dari kecederaan, luka bakar dan penyakit berjangkit..

Daging lembu tenusu berguna untuk semua orang yang mementingkan kesihatan mereka.

Dalam memasak

Veal sangat popular dalam masakan Perancis dan Itali. Ia boleh digoreng, tetapi lebih sihat jika memakannya direbus atau dibakar. Semasa membakar, pastikan untuk mengingat bahawa daging lembu tenusu rendah lemak dan sehingga tidak kering, bungkus dengan kerajang.

Veal membuat kursus pertama yang sangat baik. Ada satu nasihat kecil - setelah mendidih pertama, toskan kaldu dan gantikan dengan air bersih, sehingga zat dan kolesterol yang mengandungi nitrogen tetap berada dalam kaldu pertama..

Masak kuahnya. Daging mesti dimasukkan ke dalam air sejuk dan dimasak sekurang-kurangnya satu jam dari saat mendidih. Setelah kuahnya mendidih, jangan tanggalkan penutup sehingga akhir memasak. Anda juga tidak boleh mengeluarkan busa, kerana ia adalah protein yang sihat. Selepas akhir memasak, kuahnya harus disuntik selama 10-20 minit.

Sapi yang lembut dan kurus dimasak seperti burung. Kaedah memasak bergantung pada kepingan yang dibeli. Tetapi tidak kira sama ada anda menggoreng, merebus atau memasak daging, jangan memasaknya dalam jangka masa yang lama, jika tidak, ia akan menjadi sukar. Anda perlu rebus pada suhu tidak lebih tinggi daripada 180 darjah.

Dalam dietetik

Veal digunakan secara meluas dalam pemakanan makanan, kerana mengandungi semua nutrien, vitamin dan asid amino. Ini dapat dimasukkan ke dalam diet tidak hanya untuk orang sakit, orang tua dan anak-anak, tetapi juga bagi mereka yang mematuhi diet dan diet yang seimbang untuk menurunkan berat badan, kerana daging sapi adalah produk rendah kalori..

Sifat berbahaya dari daging sapi muda

Veal mempunyai pelbagai khasiat yang berguna, menghilangkan kemungkinan kesan berbahaya pada tubuh. Selain itu, daging ini tidak mengandung lemak, kolesterol, atau serat kasar, dan juga tidak meningkatkan keasidan jus gastrik. Satu-satunya perkara yang boleh membahayakan semasa makan daging sapi adalah pembebasan bahan nitrogen ke dalam kaldu ketika memasak daging. Namun, jika kuah ini tidak dimakan, maka akibat negatif dapat dielakkan..

Di samping itu, penggunaan sapi dikontraindikasikan untuk penyakit gout dan arthritis tahap dalam, kerana beberapa garam yang terbentuk semasa pencernaan sapi dapat disimpan di sendi, yang akan meningkatkan gejala penyakit ini..

Juga, daging sapi dalam kebanyakan kes diambil dari gobies tenusu muda - mereka sering berusaha memberi makan sapi untuk mendapatkan susu. Oleh itu, jika daging kurang matang atau kurang matang, ia dapat mengekalkan ciri bau gobies. Oleh itu, semasa menyediakan hidangan, anda harus bertindak penuh dengan resipi, maka anda pasti akan menyukai bau dan rasanya..

Perlu diperhatikan bahawa alergenitas daging sapi lebih tinggi daripada daging lembu. Sapi berkualiti rendah, makan berlebihan, dan cara memasak yang salah boleh membahayakan kesihatan anda. Ini menyebabkan peningkatan kolesterol, boleh menyebabkan penyakit perut, ginjal, usus, jantung, hati. Sekiranya terdapat penyakit ini, dilarang memakan daging sapi dalam bentuk goreng..

Ketahui cara membuat stik daging lembu yang sedap dari video.