Mengapa buasir berbahaya jika anda menjalankannya?

Untuk memahami bahaya buasir, anda perlu mengetahui apa penyakit ini dan komplikasi yang mengancam nyawa jika pesakit mengabaikan masalah ini.

Buasir - pembentukan atau fenomena luaran yang menyebabkan ketidakselesaan, di mana darah bertakung, urat menjadi meradang, dan terdapat penebalan pada dubur.

Varieti buasir

Terdapat tiga jenis buasir yang diketahui:

  • pedalaman,
  • luar,
  • digabungkan.
    1. Untuk buasir dalaman, kursus dengan gejala paling sedikit adalah ciri, tidak ada rasa sakit yang teruk. Perkara ini tidak disedari dalam jangka masa yang lama, yang sudah sangat berbahaya - pesakit tidak meminta bantuan pakar tepat pada masanya, yang menimbulkan kemunculan masalah yang lebih serius.
    2. Buasir luar - dicirikan oleh kesakitan teruk, keradangan, gatal-gatal, pendarahan, ketidakselesaan yang teruk.
    3. Jenis buasir gabungan merangkumi kedua-dua jenis: nodul hemoroid terdapat di dalam rektum dan di luar, di kawasan dubur.

Apa bahaya buasir jika tidak dirawat?

Bagi pesakit dengan buasir, ini menimbulkan ketidakselesaan tertentu. Kesunyian masalah dikaitkan dengan keperitannya dan membawa kepada kelewatan rayuan kepada pakar. Persoalan rasa malu tidak seharusnya timbul, sebaliknya, anda perlu menghubungi pakar, tidak kira berapa banyak, seberapa banyak dan gejala apa yang dapat anda perhatikan.

Untuk menentukan bagaimana buasir berbahaya, anda boleh mempertimbangkan bukan sahaja manifestasi langsungnya, tetapi juga yang tidak langsung:

  • kembung,
  • gatal dan terbakar di dubur,
  • terasa berat di perut,
  • kehadiran sembelit, pendarahan,
  • sensasi menyakitkan semasa buang air besar,
  • merangkak benjolan hemoroid,
  • rasa pengosongan yang tidak lengkap,
  • sakit memotong tetap, atau muncul ketika duduk dan bergerak.

Semasa keradangan, suhu badan meningkat, dan lebam yang keluar menjadi meradang dan menjadi biru. Dalam beberapa kes, pesakit disyorkan campur tangan pembedahan segera, jika tidak, mungkin ada ancaman nyata, dan ketidakselesaan sederhana menjadi mengancam nyawa.

Berdarah

Terdapat pendarahan pelbagai peringkat. Fenomena ini dinyatakan dalam pelbagai tahap, lebih kurang, dan merupakan gejala pertama ketika berlaku komplikasi.

Sekiranya beberapa titisan darah dilepaskan semasa pengosongan, anda tidak perlu mengalami kegembiraan istimewa. Tetapi simptom ini dapat bertambah buruk secara beransur-ansur atau tajam. Maka anda memerlukan rawatan awal di hospital. Dan jika pendarahan tidak berhenti selama 60 minit atau lebih, maka campur tangan pembedahan diperlukan, yang akan mengurangkan risiko komplikasi..

  • Trombosis urat hemoroid dianggap sebagai salah satu akibat yang paling berbahaya dari buasir. Di nod yang berlarutan, gumpalan darah terbentuk dari darah yang menetap. Akibatnya adalah trombosis vena, dan berbahaya kerana nekrosis pada bahagian rektum mungkin mulai berkembang, kerana ini, ada kekuatan dari buasir. Pada mulanya, mungkin untuk mengobati trombosis dengan ubat-ubatan, dan jika masalahnya berubah menjadi penyakit kronik, maka diperlukan campur tangan pakar bedah.
  • Paraproctitis, keradangan yang mengandungi nanah, adalah fenomena tidak selamat seterusnya. Ia diperhatikan pada tisu perihemorrhoid. Sekiranya tanda-tanda awal - pembuangan nanah - berlaku, anda perlu segera berjumpa pakar bedah. Operasi mungkin diperlukan. Sekiranya proses itu dimulakan, maka ia boleh menyebabkan tisu lain menjadi radang. Fistula sering terbentuk. Pus dari beg penyetempatan masuk ke rongga perut dengan akibat yang sangat menyedihkan bagi pesakit.
  • kediaman
  • Wiki
  • Perkara yang patut dilakukan dan tidak patut dilakukan

Apa bahaya buasir dan apa akibatnya boleh muncul?

Buasir kronik memberi banyak masalah kepada seseorang. Seberapa berbahaya buasir dan bagaimana komplikasi muncul??

Semasa buang air besar, sering terdapat darah dan gatal-gatal serta pembakaran kawasan dubur

Buasir berbahaya sukar dikesan pada peringkat awal, tetapi rawatan harus dimulakan pada tanda pertama. Rawatan yang berkesan bermula tepat pada waktunya - kemungkinan dapat menghilangkan masalah selama bertahun-tahun.

Anemia dari kehilangan darah yang besar, jangkitan pada kawasan yang rosak dan kesakitan yang berterusan adalah sebahagian kecil dari apa yang menanti pesakit dengan penyakit hemoroid.

Tahap buasir kronik sangat berbahaya, kerana komplikasi serius mungkin muncul setiap saat!

Komplikasi apa yang boleh timbul

Buasir dalaman akut mengerikan dengan kesakitan yang teruk, keradangan, jangkitan purulen. Bentuk luaran penuh dengan trombosis.

Kesukaran utama bentuk kronik terletak pada manifestasi gejala yang lemah, dari mana penyakit ini tidak dipandang serius. Kekurangan terapi dipenuhi dengan kemunculan komplikasi dalam bentuk penyakit teruk rektum..

Adakah patologi mengancam nyawa? Ya, bentuk lanjut menyebabkan kecacatan dan kematian akibat barah rektum.

Komplikasi buasir yang biasa tidak sembuh dalam masa:

  1. Trombosis diakui sebagai akibat penyakit yang teruk. Gaya hidup yang tidak aktif memprovokasi genangan darah di urat rektum dan saluran dubur dan menimbulkan penyumbatan saluran. Gumpalan darah yang terlalu banyak menyekat aliran darah dan oksigen ke tisu, mengakibatkan kematian sel (nekrosis). Dengan kawasan nekrosis yang besar, mungkin diperlukan bantuan segera dari pakar bedah. Sebagai peraturan, proses ini disertai dengan sakit akut, tekanan meningkat. Gumpalan darah yang meletup menyebabkan pendarahan yang banyak. Sebagai tambahan, gumpalan darah yang terlepas dapat bergerak dengan aliran darah, membahayakan saluran lain, dan menyebarkan jangkitan.
  2. Pendarahan boleh berlaku dengan kedua-dua bentuk buasir pada tahap apa pun. Buasir berdarah ketika tekanan pada urat meningkat, iaitu. dengan pergerakan usus yang sukar. Kehilangan darah secara berkala membawa kepada anemia kekurangan zat besi.
  3. Fisur dubur adalah pendamping buasir yang kerap. Mereka timbul kerana kecederaan pada rektum dan dubur dengan cecair atau najis keras atau potongan makanan kasar yang tidak dicerna. Sensasi kesakitan yang tajam meningkat ketika menggunakan tandas. Sembelit berterusan mencegah luka daripada sembuh. Tepi parut menjadi meradang dan reput. Sensasi menyakitkan, seterusnya, menimbulkan sembelit baru. Dengan normalisasi najis, masalahnya biasanya hilang..
  4. Mencubit simpul berlaku ketika jatuh dari dubur. Pada peringkat terakhir penyakit ini, urat simpul tidak menyesuaikan diri dan kadang-kadang, akibat pengecutan otot, mereka terjepit. Mereka bengkak, tidak selesa dan menyakitkan. Urat yang diperah tidak dibekalkan dengan oksigen, urat simpul menjadi hitam dan mati. Dalam kes ini, operasi ditetapkan untuk membuang formasi terkendali..
  5. Paraproctitis adalah proses purulen pada sel-sel tisu dekat rektum. Pus merebak dengan cepat, dapat menembus ke kulit atau ke lumen rektum. Parut di tempat pelepasan nanah dapat menjadi saluran untuk jangkitan semula, yang akan menyebabkan bentuk penyakit kronik. Pembedahan diperlukan untuk mengatasi komplikasi tersebut.

Kumpulan tanda yang sama untuk penyakit yang berbeza menjelaskan pemeriksaan luaran wajib dalam proctology tanpa menggunakan instrumen. Apabila doktor mengecualikan luka terbuka dan luka kulit yang lain, kaedah diagnostik instrumental digunakan - anoskopi dan sigmoidoskopi. Dengan bantuan mereka, diagnosis akan menjadi yang paling tepat..

Apa bahaya buasir, jika tidak dirawat, ancaman apa yang ditimbulkannya terhadap kehidupan?

Mekanisme perkembangan buasir

Buasir adalah penyakit di kawasan anorektal yang berkaitan dengan pelanggaran struktur dan fungsi nod vena dalaman plexus rektum. Biasanya, dinding vena mempunyai keanjalan dan nada yang sederhana. Di bawah pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi, saluran dubur dan rektum terlalu banyak dipenuhi dengan darah, kehilangan keanjalan dan cacat.
Akibatnya, ciri khas buasir terbentuk, yang menyebabkan komplikasi dari keparahan dan keparahan yang berbeza-beza. Buasir boleh keluar dari rektum, meradang, dan berdarah. Dalam beberapa kes, jangkitan bakteria bergabung dengan proses keradangan dengan pembentukan suppuration.

Pesakit mengadu sensasi benda asing dan rasa berat di kawasan rektum, gatal dan terbakar di dubur, sakit dan pendarahan semasa buang air besar, rasa tidak selesa ketika duduk dan ketika berjalan.

Faktor-faktor yang memprovokasi buasir termasuk sembelit kronik, menyebabkan tekanan berlebihan, cirit-birit yang kerap, obesiti, kehamilan, patologi yang berkaitan dengan kelemahan vaskular.

Kumpulan risiko merangkumi wakil beberapa profesion yang terpaksa duduk lama atau mengangkat beban. Ini adalah pekerja pejabat, pemandu lori, angkat berat, penggerak.

Akibat pembedahan

Operasi untuk buasir boleh menyebabkan perkembangan komplikasi seperti:

  • sindrom kesakitan. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit dengan tahap kepekaan kesakitan yang rendah. Doktor mengesyorkan mengambil ubat penahan sakit yang kuat selepas pembedahan;
  • sembelit. Sembelit spasmodik mungkin berlaku kerana kekejangan otot licin usus. Faktor psikologi juga berperanan apabila pesakit takut akan perbuatan buang air besar;
  • fisur dubur atau jahitan longgar boleh menyebabkan pendarahan pasca operasi;
  • jangkitan boleh mengancam penampilan fistula;
  • penyempitan dubur;
  • pelanggaran aktiviti fungsional sfinkter rektum.

Mengapa buasir berbahaya??

Kemunculan tanda-tanda pertama buasir tidak selalu menimbulkan kerisauan bagi pesakit. Pada peringkat awal penyakit ini, buasir tidak jatuh atau mereka dapat diselaraskan dengan mudah, tidak ada keluhan dan ketidakselesaan yang ketara. Tetapi keadaan ini menipu.

Buasir dapat berkembang dengan cepat, bermula dari tahap pertama hingga keempat dalam beberapa bulan. Lebih-lebih lagi, pada peringkat terakhir, buasir tidak hanya tidak dapat menyesuaikan diri, tetapi juga jatuh dengan sedikit tenaga fizikal, batuk dan bersin.

Komplikasi yang paling biasa diperhatikan pada tahap ketiga dan keempat buasir. Oleh itu, sangat penting untuk mengenali penyakit ini pada peringkat awal. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan risiko komplikasi selepas pembedahan buasir, tetapi juga membolehkan anda mengelakkan pembedahan sepenuhnya..

Anemia

Anemia, atau anemia, adalah penyakit darah yang terkait dengan penurunan kadar hemoglobin dan penurunan jumlah sel darah merah dalam aliran darah. Salah satu penyebab anemia adalah pendarahan semasa buang air besar, yang, ketika penyakit ini berkembang, setiap kali menjadi lebih banyak..

Bersama dengan kehilangan darah, unsur surih yang mengandungi zat besi berguna dikeluarkan dari badan. Kekurangan mereka menyebabkan sintesis hemoglobin terganggu dan pemulihan sel darah merah. Penipisan zat besi yang melampau dalam darah boleh merosakkan otot jantung.

Bentuk anemia akut disertai oleh gejala berikut:

  • pucat kulit;
  • warna bibir kebiruan;
  • peluh sejuk berkeringat;
  • pening;
  • bunyi di telinga;
  • loya;
  • dorongan berkala untuk muntah;
  • degupan jantung dan pernafasan yang cepat;
  • menurunkan tekanan darah;
  • denyutan nadi yang lemah;
  • pengsan;
  • suhu badan rendah.

Nilai hemoglobin untuk pendarahan rektum boleh mencapai 50-70 g / l kritikal dengan norma 120 g / l.

Peralihan buasir ke tahap perlahan memerlukan anemia kronik. Pesakit mungkin mengadu keletihan cepat, pening, sakit kepala yang kerap, kelemahan berterusan, kuku rapuh dan keguguran rambut. Terdapat juga pembengkakan pada wajah, kulit pucat, sedikit peningkatan suhu badan.

Fisur rektum

Pelanggaran keanjalan tisu rektum pada buasir menyebabkan kerosakan pada mukosa rektum atau kulit di kawasan preanal. Keretakan mudah timbul pada membran mukus yang menipis semasa laluan najis semasa buang air besar.

Bahaya keadaan terletak pada kenyataan bahawa keadaan yang sesuai diciptakan di celah-celah untuk pengembangan mikroflora patogen. Bakteria patogen dari tinja memasuki luka, menyebabkan keradangan yang meluas dengan kemungkinan terjadinya nanah.

Gejala fisur rektum:

  • sakit - tajam atau ringan, bergantung pada jenis kerosakan;
  • titisan darah di atas kertas setelah menggunakan tandas;
  • kekejangan dan peningkatan nada sfinkter;
  • terbakar dan gatal di dubur yang disebabkan oleh lendir dari rektum.

Trombosis urat hemoroid

Buasir kronik boleh menjadi rumit oleh trombosis vena. Mengangkat berat badan, tekanan yang berlebihan sekiranya berlaku gangguan najis, kehamilan dan melahirkan anak sering menyebabkan trauma pada dinding dalaman buasir..

Akibatnya, darah vena bertakung di dalam saluran, platelet melekat bersama dan protein darah fibrin jatuh. Ini adalah bagaimana pembekuan darah terbentuk, yang kemudiannya menutup lumen kapal, menyebabkan gangguan peredaran darah di zon patologi.

Trombosis boleh berkembang secara serentak pada buasir luaran dan dalaman, tetapi paling sering penyetempatan luaran proses diperhatikan.

Gejala utama trombosis adalah kesakitan yang teruk. Kesakitan di dubur tidak berkaitan dengan pergerakan usus dan boleh muncul secara tiba-tiba, walaupun dalam keadaan rehat. Terdapat ciri khas "itik gait" - ini adalah bagaimana pesakit berusaha meringankan keadaan yang disebabkan oleh tekanan yang menyakitkan dari nod trombosis. Sensasi menyakitkan disertai dengan pembengkakan zon anorektal, pembakaran dan gatal.

Trombosis progresif menyebabkan proses keradangan di kawasan anus, yang kemudiannya membawa kepada nekrosis buasir dan kematian tisu.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai trombosis nod hemorrhoidal, anda boleh mengetahui dengan membaca artikel proctologist pakar kami.

Berdarah

Kemunculan darah semasa buang air besar adalah gejala utama buasir. Saluran rektum yang melebar mampu berdarah dengan sedikit regangan atau regangan. Dan jika pada peringkat awal penyakit hanya terdapat sedikit darah di kertas tandas, maka buasir yang berlanjutan dapat menyebabkan pendarahan yang banyak..

Kehadiran percikan darah adalah petunjuk untuk kemasukan pesakit ke hospital dengan segera. Pendarahan yang besar boleh membawa maut.

Akibat selepas pendarahan buasir paling sering dikaitkan dengan perkembangan anemia kekurangan zat besi kronik..

Kelemahan sfinkter dubur

Sfinkter adalah cincin otot yang terletak di rektum distal. Pada orang yang sihat, otot berada dalam keadaan baik, menutup saluran usus dengan ketat setelah dikosongkan.

Dengan lemahnya sfinkter, kandungan usus - kotoran pepejal dan cair, gas - tidak disimpan di dalamnya. Seseorang menjadi tidak dapat mengawal proses pengosongan usus, yang menjadikan aktiviti kehidupan tidak mencukupi.

Kelemahan sfinkter sering disebabkan oleh sembelit kronik, trauma dan neoplasma rektum, timbul sebagai komplikasi setelah pembuangan buasir yang tidak berjaya dan penyakit usus radang yang ditangguhkan.

Disfungsi sfinkter tidak mengancam nyawa pesakit, tetapi menyukarkannya dengan ketara. Seseorang tidak dapat mengunjungi tempat awam, pergi bekerja dan melawat.

Mencubit simpul yang dijatuhkan

Tahap keempat buasir, apabila nod tidak lagi dapat menyesuaikan diri, sering menyebabkan pelanggarannya. Patogenesis komplikasi ini pada buasir juga dikaitkan dengan kerja sfinkter dubur.

Vena hemoroid yang melebar dan cacat adalah pembentukan yang lemah, yang, di bawah pengaruh otot sfingter yang kuat, dapat dengan mudah dicubit. Hanya satu pengecutan kecil - pergerakan, ketegangan atau buang air besar secara tiba-tiba sudah cukup untuk simpulan itu dicubit.

  • sindrom kesakitan yang teruk, kesakitan meningkat semasa duduk;
  • perasaan kenyang dan badan asing di rektum;
  • bengkak dan kemerahan tisu di dubur.

Proses pelanggaran berlaku secara berperingkat dan tidak langsung menimbulkan gejala ciri. Mengabaikan tanda-tanda pertama buasir dicekik membawa kepada akibat yang lebih serius, seperti nekrosis.

Nekrosis nod terperangkap

Mencubit simpul menyebabkan peredaran darah terganggu pada tisu. Mereka berhenti dibekalkan dengan oksigen dan nutrien, dan akibatnya, buasir mula mati. Semasa diperiksa, sianosis dan bahkan kehitaman diperhatikan..

Nekrosis boleh menjadi sebahagian apabila hanya sebahagian dari buasir mati. Dengan nekrosis lengkap, tisu mula runtuh di kawasan jiran, proses patologi berkembang, dengan pembentukan bisul terbuka. Buasir dengan komplikasi seperti itu boleh berkembang menjadi keracunan darah.

Kematian buasir mungkin disertai dengan pendarahan yang teruk. Keadaan memerlukan campur tangan pembedahan segera!

Tanda nekrosis kerucut adalah sama seperti ketika simpul yang jatuh dicubit. Prosesnya berlaku dengan keradangan akut, sehingga peningkatan suhu badan sering diperhatikan.

Paraproctitis

Paraproctitis adalah keradangan tisu adiposa yang mengelilingi rektum. Buasir sering bertindak sebagai faktor yang memprovokasi patologi berbahaya ini. Melalui fisur dubur, ulser dan kecederaan, bakteria patogen memasuki tisu pararektal.

Keradangan yang disebabkannya disertai dengan penampilan fistula purulen yang dilokalisasi di kawasan dubur. Fistula boleh berlaku sebagai komplikasi selepas pembedahan untuk buasir apabila jangkitan memasuki luka operasi.

  • suhu badan tinggi;
  • sakit sendi dan otot;
  • kelemahan dan menggigil;
  • dorongan yang menyakitkan untuk membuang air besar;
  • sakit yang meliputi seluruh kawasan pelvis - bahagian bawah abdomen, dubur, kawasan rektum;
  • berpeluh berlebihan;
  • sakit ketika membuang air kecil.

Fistula dengan paraproctitis tidak sembuh sendiri, tetapi memerlukan campur tangan pembedahan yang kompeten dan penggunaan antibiotik.

Komplikasi biasa pada vena varikos dubur

Buasir selalu menjadi bahaya. Dari satu segi, ia dapat dibandingkan dengan rolet Rusia, kerana hampir mustahil untuk meneka komplikasi seperti apa yang menanti anda sebagai akibat daripada tidak bertindak..

Akibat biasa dari buasir yang tidak dirawat termasuk:

  • Trombosis / tromboembolisme. Trombosis adalah pembentukan gumpalan darah di lumen vena. Sekiranya trombus (gumpalan darah) tidak betul, ia boleh keluar dan menutup lumen, menyekat katil vaskular organ penting lain. Trombosis biasanya dikaitkan dengan kesakitan yang teruk, dan dipenuhi dengan nekrosis tisu.
  • Fisur dubur. Ia adalah pendamping penyakit yang sering diabaikan. Patologi ini disebabkan oleh peristalsis usus yang tertunda, serta ketegangan yang kuat semasa buang air besar. Anda juga perlu memahami bahawa fisur dubur adalah pintu masuk terbuka untuk jangkitan..
  • Berdarah. Dan gejala ini terdapat pada semua peringkat penyakit, tetapi pada peringkat awal, sebagai peraturan, tidak membawa akibat yang serius. Bentuk yang diabaikan disertai oleh rembesan cecair biologi yang banyak, oleh itu risiko terkena anemia sangat tinggi.
  • Paraproctitis. Ini adalah nama keradangan struktur di sekitar saluran rektum. Penyakit ini berkembang hampir selalu dengan pembentukan abses. Sekiranya anda tidak bertindak balas terhadap gejala seperti itu, fistula mungkin terbentuk. Abses yang menembus rongga perut dapat menyebabkan perkembangan peritonitis, yang merupakan keadaan yang mengancam nyawa.
  • Inkontinensia najis. Sekiranya kerucut tidak lagi membetulkan diri, maka penutupan sfinkter secara fisiologi adalah mustahil. Ini membawa kepada fakta bahawa najis dapat menonjol di luar..
  • Mencubit simpul. Komplikasi ini berlaku sekiranya nod berada di luar rektum. Kesesakan darah diperhatikan pada kerucut, bengkak meningkat, dan mereka tumbuh lebih banyak. Ini mengancam kesakitan yang teruk. Pelanggaran simpul kadang-kadang membawa kepada kegagalan daya, akibatnya nekrosis berlaku. Dalam keadaan ini, anda perlu memadam simpul tanpa ragu-ragu..

Buasir dan akibatnya selalu bukan hanya terapi jangka panjang, tetapi juga perbelanjaan kewangan yang besar dan perasaan janggal, malu. Semakin awal anda berjumpa doktor, semakin mudah untuk dirawat. Sekiranya anda berjumpa doktor pada peringkat akhir penyakit ini, anda tidak boleh melakukannya tanpa pembedahan.

Komplikasi selepas pembedahan membuang buasir

Campur tangan pembedahan setelah diagnosis buasir hanya dilakukan pada 20% kes. Ini adalah kaedah rawatan radikal yang sangat berkesan, tetapi, seperti operasi apa pun, ia boleh menyebabkan komplikasi. Ini termasuk:

  • pendarahan - berlaku akibat trauma pada lipit dengan kandungan usus padat;
  • penyempitan lumen saluran dubur - disebabkan oleh pemakaian jahitan pembedahan yang tidak betul;
  • prolaps rektum - prolaps rektum akibat kerosakan pada ujung sarafnya;
  • peningkatan jahitan pasca operasi - berkembang apabila arahan kebersihan doktor yang hadir tidak dipatuhi.

Sebagai tambahan kepada komplikasi ini, pesakit bimbang akan kesakitan, yang tidak dapat dielakkan dengan campur tangan pembedahan. Pesakit mungkin mengadu pengekalan kencing dan sembelit.

Baca tentang bagaimana merawat buasir selepas pembedahan, termasuk untuk mencegah perkembangan komplikasi, dalam bahan pakar kami.

Punca, tanda, gejala dan rawatan buasir pada lelaki

  • Senarai besar ubat rumah yang berkesan untuk buasir
  • Ubat rumah lain
  • Rawatan buasir dengan ubat-ubatan rakyat
  • Kaedah moden untuk merawat buasir
  • Faktor utama yang menyumbang kepada perkembangan buasir
  • Jenis dan gejala buasir
  • Buasir pada wanita
  • Buasir pada wanita hamil

Buasir pada lelaki: penerangan mengenai penyakit ini

Buasir pada lelaki adalah keadaan yang biasa dan menyusahkan yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup. Menghadapi penyakit seperti itu, lelaki, tidak seperti wanita, selalu menangguhkan lawatan ke doktor dan dengan itu hanya memperburuk keadaan. Sebilangan besar lelaki yang menderita buasir adalah dalam kumpulan umur 30 hingga 50. Diyakini bahawa gaya hidup yang tidak aktif mampu memprovokasi terjadinya buasir, oleh itu pengangkut kenderaan, pekerja pejabat dan pengaturcara yang menghabiskan sebahagian besar waktu kerja mereka di komputer, serta lelaki yang pekerjaan atau hobinya berkaitan langsung dengan buruh fizikal yang keras, sangat rentan terhadap penyakit ini..

Ramai lelaki berpendapat bahawa penyakit ini hilang dengan sendirinya, tetapi ini jauh dari masalahnya. Pada gejala pertama, keperluan mendesak untuk berjumpa pakar. Rawatan buasir, seperti penyakit lain, jauh lebih mudah dan tidak menyakitkan pada peringkat awal. Puncak penyakit ini berlaku pada usia sekitar 40 tahun. Kemunculan dan rawatan buasir pada waktunya pada usia tertentu adalah paling berbahaya, kerana komplikasi serius mungkin berlaku: prolaps usus, trombosis dan akibat serius lain.

Ketidakselesaan yang berkaitan dengan penyakit ini menyebabkan banyak kerisauan dan masalah. Gatal, terbakar, sakit dan gejala buasir lain menimbulkan tekanan dan gangguan saraf. Lelaki menjadi kaku, menarik diri, mudah marah, dan juga agresif.

Bezakan antara buasir luaran dan dalaman. Dalam kes pertama, buasir menjadi radang di rektum itu sendiri, pada yang kedua, keradangan nod berlaku di saluran dubur.

Penyakit ini boleh menjadi kronik atau akut. Pada gejala buasir kronik, sifatnya seperti gelombang: penambahbaikan secara berkala digantikan oleh sensasi yang menyakitkan. Buasir akut menyebabkan kesakitan yang teruk pada lelaki dan rasa kehadiran badan asing.

Pentingnya akses tepat pada masanya ke doktor

Akibat dari komplikasi dan pembuangan buasir dapat dielakkan jika anda tidak melakukan rawatan diri dan menghubungi proctologist pada gejala pertama penyakit ini. Dalam 80% kes, pembedahan dapat dielakkan dan kaedah rawatan konservatif digunakan.

Hanya doktor yang berpengalaman yang dapat mendiagnosis secara tepat, membuat rejimen rawatan yang optimum, dengan mempertimbangkan ciri-ciri individu dan penyakit bersamaan. Dia akan memberikan cadangan untuk pemakanan, kebersihan, kerja dan rehat yang rasional.

Masalah dengan pergerakan usus dan buang air kecil

Tegasnya, ini bukan diagnosis. Tetapi fenomena seperti itu menunjukkan bahawa buasir sudah memasuki tahap lanjut. Masalah dengan pengosongan usus dan pundi kencing disebabkan oleh pembengkakan dubur yang teruk.

Stagnasi najis menimbulkan ketidakselesaan yang sangat besar dan seterusnya merumitkan penyakit buasir. Pelanggaran aliran keluar air kencing akhirnya boleh menyebabkan gangguan pada keseluruhan sistem genitouriner tubuh.

Semua bentuk penyakit progresif di atas sangat berbahaya, kerana bentuk lanjutannya dapat menyebabkan barah rektum.

Apakah bahaya utama untuk tidak merawat buasir pada lelaki dan wanita?

Komplikasi, yang berbahaya untuk buasir, muncul bergantung pada ciri-ciri individu organisma: untuk beberapa, kemajuan akan memakan masa beberapa bulan, untuk yang lain - beberapa tahun. Setiap kali tanda-tanda pertama muncul, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor. Tahap pertama buasir dirawat lebih cepat dan lebih mudah, diabaikan - selalunya dengan campur tangan pembedahan. Bagi wanita dan lelaki, akibatnya adalah sama, dan semuanya memberi kesan negatif terhadap kesihatan manusia..

Sebab-sebab perkembangan patologi

Istilah "buasir" bermaksud urat varikos rektum, yang mengakibatkan pembentukan buasir. Patologi boleh terdiri daripada beberapa jenis: buasir luaran dan luaran, serta gabungan. Tetapi sebab-sebab perkembangan apa pun berakar pada faktor yang sama:

  • kehadiran tabiat buruk;
  • tekanan;
  • diet dan berat badan berlebihan;
  • perkembangan urat varikos;
  • sembelit yang berpanjangan;
  • gaya hidup tidak aktif, tidak aktif atau berdiri;
  • kerosakan pada dubur, termasuk semasa melahirkan anak;
  • keturunan.
Kembali ke senarai kandungan

Tanda-tanda manifestasi buasir

Tanda-tanda awal buasir menyebabkan sedikit ketidakselesaan, itulah sebabnya seseorang lebih suka mengabaikan gejala, tetapi tidak lama kemudian, usaha yang semakin meningkat ketika mengunjungi tandas, sembelit, menyebabkan trauma pada dubur. Akibatnya, tanda-tanda utama perkembangan patologi kelihatan seperti ini:

  • kesemutan dan sensasi terbakar;
  • kehadiran darah dan lendir;
  • bau yang tidak menyenangkan;
  • bengkak.
Dengan bentuk penyakit luaran, nod dapat dilihat pada pemeriksaan visual.

Gejala lebih lanjut akan bergantung pada jenis patologi, misalnya, buasir dalaman hampir tersembunyi, tanpa menyiksa tanda-tanda khas, ia hanya menyebabkan ketidakselesaan ketika pergi ke tandas, tetapi buasir luaran dicirikan oleh gejala berikut:

  • ketidakselesaan di rektum, perasaan kenyang;
  • kesakitan yang meningkat apabila patologi berkembang;
  • terbakar, dengan lendir yang banyak;
  • tinja dengan darah;
  • prolaps buasir, yang dapat dilihat semasa pemeriksaan luaran.

Tahap patologi akut berkembang akibat stagnasi pada pelvis kecil, ketika darah beredar dengan buruk, pembentukan gumpalan darah di pembuluh darah rektum, dan mencubit simpul buasir oleh sfinkter. Akibatnya, seseorang mengalami gejala ciri:

  • sakit di dubur, yang dirasakan ketika berjalan, bertambah teruk semasa perbuatan buang air besar;
  • bengkak menjadi lebih besar;
  • warna nod berubah dari merah ke kebiruan;
  • perkembangan jangkitan, dengan latar belakang pertumbuhan kulat dan bakteria;
  • kenaikan suhu.
Kembali ke senarai kandungan

Bahaya buasir pada wanita dan lelaki

Buasir berbahaya pada usia apa pun, walaupun pada kanak-kanak, dan tidak hilang sendiri. Sebaliknya, faktor luaran memprovokasi perkembangan patologi yang cepat, yang menimbulkan proses keradangan organ jiran. Kotoran yang melewati kawasan rektum yang rosak mengganggu mikroflora, meningkatkan risiko jangkitan, jangkitan jamur, bakteria. Tahap akut buasir sangat berbahaya, kerana komplikasi dapat berkembang dalam waktu yang singkat, dan menyebabkan penyakit dan akibatnya:

  • Fisur dubur adalah tanda tahap lanjut, berisiko tinggi terkena luka.
  • Trombosis. Sekiranya tidak dirawat, ia dapat dengan cepat berubah menjadi nekrosis - proses patologi sel-sel mukosa.
  • Paraproctitis. Ia dianggap sebagai komplikasi utama ketika nanah terkumpul di rektum, yang membawa kepada pemusnahan tisu dalaman.
  • Perkembangan polip (pertumbuhan) pada rektum, serta onkologi.
  • Berdarah. Komplikasi yang mengancam nyawa. Ia membawa kepada perkembangan anemia. Sekiranya simpul buasir pecah, tidak mungkin menyelamatkan seseorang.
Kembali ke senarai kandungan

Buasir dan potensi lelaki

Pengaruh utama buasir pada tubuh lelaki mempengaruhi kehidupan intim. Artinya, buasir dengan sendirinya tidak mempengaruhi potensi lelaki, tetapi ia memberi kesan ketara terhadap kehidupan seksual. Ketidakselesaan di dubur, kesakitan, dan sensasi terbakar membayangi kehidupan normal. Untuk mengelakkan ini, anda perlu memulakan rawatan tepat pada waktunya, yang akan mencegah perkembangan komplikasi..

Mengapa patologi berbahaya bagi wanita hamil?

Walaupun pada hakikatnya bahawa kesan buasir pada wanita lebih jarang ditunjukkan daripada pada lelaki, bagi wanita penyakit ini tidak kurang hebatnya. Ini benar terutama bagi wanita hamil, kerana melahirkan anak kadang-kadang menyebabkan buasir. Faktanya ialah semasa melahirkan anak, urat rektum membengkak dan meregang, akibatnya, wanita hamil atau mereka yang telah melahirkan secara automatik termasuk dalam kumpulan berisiko tinggi. Kelahiran seterusnya boleh memperburuk keadaan. Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, rawatan harus dimulakan pada tanda-tanda awal. Mengabaikan terapi adalah berbahaya, kerana membawa kepada anemia, menimbulkan hasil kehamilan yang negatif.

Langkah pencegahan

Untuk mencegah perkembangan buasir atau untuk mengelakkan pembentukan semula, seseorang perlu mengikuti peraturan gaya hidup dan pemakanan yang sihat..

Perhatian khusus harus diberikan kepada aktiviti fizikal dan pengukuhan sistem imun. Sekiranya kerja anda tidak membenarkan anda berjalan banyak, maka anda perlu menjadikannya peraturan untuk berehat sebentar 5-10 minit untuk sebarang aktiviti fizikal. Makanan harus berdasarkan makanan dan makanan yang tidak menyebabkan sembelit atau gangguan usus. Lebih baik menghindari makanan berkanji, tambah produk susu yang ditapai, dedak, makan lebih banyak sayur-sayuran.

Akibat buasir yang paling dahsyat: mengapa berbahaya jika tidak dirawat tepat pada waktunya

Buasir - perubahan patologi pada saluran dubur dan saluran rektum dengan peredaran darah yang terganggu, pembentukan kerucut dan nod hemoroid. Kekurangan rawatan boleh memprovokasi perkembangan komplikasi serius, hingga nekrosis rektum.

Buasir tidak bersifat asimtomatik, tetapi banyak pesakit mengabaikan lawatan awal ke doktor. Ini membawa kepada perkembangan penyakit, perkembangan komplikasi, perlunya campur tangan pembedahan. Jadi, adakah buasir itu berbahaya dan apa yang akan berlaku sekiranya tidak diubati?

  1. Akibat dari buasir
  2. Kemungkinan komplikasi
  3. Pada lelaki
  4. Di kalangan wanita
  5. Bahaya penyakit bergantung pada tahapnya
  6. Akibat biasa
  7. Bolehkah buasir membawa kepada kanser rektum?
  8. Gejala penyakit yang diabaikan
  9. Bagaimana ia merumitkan kehidupan dalam kehidupan seharian
  10. Cadangan doktor
  11. Kesimpulannya

Akibat dari buasir

Sekiranya buasir timbul sekali, pada masa akan datang hanya akan berkembang. Dari saat proses patologi mula mengalami komplikasi, bertahun-tahun boleh berlalu. Sekiranya buasir pada peringkat awal dapat disembuhkan dengan kaedah konservatif, maka penyakit yang rumit memerlukan campur tangan pembedahan.

Kemungkinan komplikasi

Perkembangan buasir membawa kepada komplikasi berikut:

  1. Pelanggaran node penurunan. Dalam kes ini, pelanggaran tajam peredaran darah diperhatikan, yang disertai dengan rasa sakit akut, peningkatan tekanan darah di saluran usus, pecah, nekrosis.
  2. Keretakan. Kerosakan pada rektum dalam bentuk air mata, perforasi dinding, fokus ulseratif menyebabkan kehilangan darah, jangkitan, sakit akut semasa buang air besar.
  3. Pendarahan besar-besaran. Pelanggaran peredaran darah menyebabkan penipisan dan distrofi dinding vaskular, kerosakannya dan, sebagai akibatnya, kehilangan darah yang banyak, anemia teruk, yang boleh membawa maut.
  4. Trombosis. Komplikasi hebat yang disebabkan oleh penyumbatan sebahagian atau lengkap lumen vaskular. Trombosis memerlukan pembedahan segera.
  5. Prolaps buasir. Pada peringkat seterusnya, buasir yang jatuh tidak membetulkan diri dan menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit.
  6. Komplikasi purulen-septik dengan latar belakang proses berjangkit. Memandangkan tahap kerosakan pada membran usus dengan buasir, risiko jangkitan meningkat. Jangkitan aktif menyebabkan perkembangan komplikasi yang memburukkan buasir: paraproctitis, proctitis, cryptitis (keradangan lipatan saluran dubur).
  7. Inkontinensia najis. Komplikasi serius lain dari buasir lanjut, kerana penurunan nada otot sfingter dubur.

Hampir semua komplikasi buasir membawa kepada tiga keadaan berbahaya utama: sepsis, nekrosis usus (termasuk bentuk gangrennya), pendarahan besar-besaran.

Pada lelaki

Apa yang mengancam lelaki dengan buasir? Menurut statistik klinikal, komplikasi buasir pada lelaki lebih kerap terjadi berbanding wanita. Ini disebabkan oleh kurangnya kebersihan yang mencukupi setelah buang air besar, keengganan untuk berjumpa dengan proctologist.

Komplikasi yang paling biasa adalah:

  • keradangan membran lapisan dan struktur submucosal;
  • trombosis dan perubahan nekrotik;
  • Gangren Fournier - nekrosis skrotum dengan kecenderungan merebak ke perineum dan zakar;
  • penurunan keupayaan, dorongan seks;
  • prostatitis bakteria.

Dengan buasir yang berpanjangan, peredaran darah terganggu tidak hanya di kawasan perianal dan usus, tetapi juga di perineum secara keseluruhan, termasuk organ kelamin luaran dan dalaman. Penurunan kualiti sperma, penurunan daya tarikan, disfungsi ereksi berlaku.

Di kalangan wanita

Buasir pada wanita berkembang mengikut mekanisme yang sama seperti pada lelaki, namun, kebanyakan kes buasir primer berkembang kerana tidak aktif fizikal dan proses kelahiran.

Komplikasi utama penyakit hemoroid pada wanita:

  • Anemia kekurangan zat besi;
  • fisur dubur, kerosakan pada integriti dinding rektum;
  • dermatitis perianal;
  • trombosis, pengurangan akibat prolaps.

Menurut statistik, wanita pergi ke doktor apabila ciri khas buasir muncul: pendarahan, pergerakan usus yang menyakitkan, pelepasan dari saluran rektum, sakit di perineum.

Nota! Vena varikos dan saluran darah pada wanita sering digabungkan dengan urat varikos di kaki, terutama semasa kehamilan dan selepas melahirkan. Buasir pada wanita lebih parah dan berkembang lebih cepat, ini disebabkan oleh ciri-ciri anatomi dan fisiologi badan.

Bahaya penyakit bergantung pada tahapnya

Perkembangan buasir pada lelaki dan wanita adalah individu, yang bergantung pada nada otot, daya tahan tubuh dan imuniti, sifat faktor yang memburukkan.

Sekiranya kita mempertimbangkan perjalanan buasir secara berperingkat, kemungkinan komplikasi berikut dapat dibezakan:

  1. Tahap I. Pengembangan dan ubah bentuk urat saluran rektum jarang disertai dengan gejala aktif. Pesakit mencatat pendarahan yang jarang berlaku selepas pergerakan usus yang rumit (sembelit), sakit perut secara berkala di pelvis kecil dan perineum. Walaupun tidak ada gambaran klinikal yang jelas, proses patologi berlangsung, secara beransur-ansur melangkah ke tahap kedua. Komplikasi boleh dikaitkan dengan anemia kekurangan zat besi ringan, yang mudah dikendalikan oleh ubat-ubatan yang mengandung zat besi.
  2. Tahap II. Buasir terbentuk, yang, dengan ketegangan yang berlebihan, dapat jatuh dan mengatur diri (misalnya, dengan senaman fizikal yang kuat, melahirkan anak, sembelit kronik). Pendarahan selepas buang air besar menjadi kerap, muncul lendir dari dubur. Pelanggaran pada tahap kedua jarang terjadi, tetapi ada risiko trombosis disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu dan kelikatan darah tinggi, nekrosis tisu rektum, penyakit hemoroid kronik.
  3. Tahap III. Nod mencapai ukuran besar (lebih dari 2 cm), jatuh dengan sedikit regangan. Dengan buasir luaran, anda dapat merasakan lebam semasa prosedur kebersihan. Node boleh jatuh, menyesuaikan diri, atau memerlukan campur tangan manual. Pendarahan menyebabkan anemia kekurangan zat besi kelas II, dengan risiko 65% terjebak dan nekrosis.
  4. Tahap IV. Buasir yang dilancarkan atau rumit selalu dikhuatiri, pesakit mengadu pendarahan, tanpa mengira pergerakan usus, prolaps urat simpul dan ketidakupayaan untuk memposisikannya secara bebas. Kesakitan itu biasa. Nod meningkat hingga 3 cm, mewujudkan keadaan pelanggaran, nekrosis, trombosis dan komplikasi lain.

Sekiranya pada peringkat awal doktor menetapkan pembetulan ubat, maka pada tahap 3-4, campur tangan pembedahan diperlukan. Malangnya, operasi ini juga memerlukan perkembangan komplikasi pasca operasi, termasuk kambuh..

Akibat biasa

Biasanya akibat yang paling dahsyat timbul dengan pertumbuhan dan peningkatan jumlah kerucut hemoroid, mereka dikaitkan dengan kehilangan, pelanggaran mereka. Komplikasi khas adalah pelanggaran dan perubahan tisu nekrotik, pecahnya buasir, pendarahan dengan perkembangan anemia kekurangan zat besi, trombosis, jangkitan pada selaput dan lapisan submukosa, sepsis.

Penambahan komplikasi sering memerlukan campur tangan pembedahan segera. Sebagai contoh, lebih awal operasi untuk menghentikan pelanggaran dilakukan, semakin tinggi peluang untuk menjaga integritas rektum, tidak termasuk reseksi dan kecacatan pesakit.

Bolehkah buasir membawa kepada kanser rektum?

Kanser kolorektal adalah penyakit multifaktorial yang berlaku sebagai tindak balas terhadap rangsangan dalaman dan luaran. Peranan penting dimainkan oleh keturunan, status onkologi pesakit yang semakin teruk dan tumor barah dari penyetempatan lain..

Hampir semua sebab, terutamanya penyakit hemoroid, boleh mencetuskan mekanisme atypia sel membran saluran rektum dan dubur..

Gejala penyakit yang diabaikan

Gejala buasir lanjut (tahap 3-4) termasuk:

  • pendarahan, tanpa mengira pergerakan usus (cucian menjadi kotor, tinja mempunyai kekotoran merah);
  • sakit kusam berterusan di kawasan perineum dan perianal;
  • gangguan najis kronik;
  • putus simpul walaupun dengan sedikit tekanan, latihan fizikal;
  • pelepasan nanah, lendir dan eksudat dari dubur;
  • jangkitan usus kronik.

Sudah dari tahap kedua, buasir tidak dapat diabaikan oleh ketegangan semasa buang air besar - maka anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan terapi yang mencukupi.

Bagaimana ia merumitkan kehidupan dalam kehidupan seharian

Penyakit buasir secara signifikan merosakkan kualiti hidup. Pesakit takut pergerakan usus, duduk memerlukan sokongan tambahan di tangan, mustahil untuk duduk di permukaan yang keras. Apa-apa aktiviti fizikal menyebabkan kerugian, jadi tidak selalu mungkin untuk melakukan aktiviti buruh sebelumnya, kerja rumah.

Nota! Dengan buasir, perlu memerhatikan kebersihan dubur dan perineum, mencuci selepas setiap pergerakan usus, kerana kertas dan serbet menyebabkan kerengsaan, gatal-gatal, sakit.

Cadangan doktor

Apabila buasir berlaku, penting untuk mematuhi peraturan perlindungan dan kebersihan yang berhati-hati, berjumpa doktor tepat pada masanya jika disyaki komplikasi, dan patuhi cadangan berikut:

  • hadkan aktiviti fizikal yang kuat;
  • apabila buasir jatuh, memakai pembalut khas ditunjukkan;
  • ikuti diet yang bertujuan untuk mengurangkan beban pencernaan, mencegah sembelit;
  • tidak termasuk alkohol, merokok tembakau;
  • basuh selepas setiap pergerakan usus, tidak termasuk pembersihan trauma dengan kertas.

Aspek pemulihan yang penting adalah gaya hidup aktif dan latihan terapi. Tujuan latihan adalah untuk meningkatkan nada otot sfinkter dubur, organ perut dan dinding perut anterior.

Kesimpulannya

Akibat buasir, jika tidak dirawat, selalu serius. Menurut statistik, kematian akibat penyakit lanjut dan rumit adalah 4.5-5% dari jumlah kematian. Sebilangan besar kes adalah akibat komplikasi yang memerlukan pembedahan segera dan perkembangan barah kolorektal.

Malangnya, banyak orang yang menderita buasir tidak tergesa-gesa untuk melihat seorang proktologi, mengubati diri sendiri, menggunakan ubat-ubatan rakyat, memperburuk perjalanan proses patologi.

Maklumat di laman web kami diberikan oleh doktor yang berkelayakan dan hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Jangan ubat sendiri! Pastikan anda menghubungi pakar!

Pengarang: Rumyantsev V.G. Pengalaman 34 tahun.

Ahli gastroenterologi, profesor, doktor sains perubatan. Melantik diagnosis dan rawatan. Pakar Kumpulan Penyakit Keradangan. Pengarang lebih dari 300 makalah ilmiah.

Dalaman, luaran, gabungan. Mengapa buasir berbahaya?

Buasir - inilah yang sering kita sebut sebagai situasi kehidupan yang tidak menyenangkan atau bermasalah. Sebilangan besar orang biasa dengan "buasir" seperti itu, tanpa mengira usia dan jantina. Kita kurang mengetahui mengenai patologi sebenar - penyakit proktologi yang biasa. Jelas sekali, saya tidak betul-betul mahu membahas topik ini tanpa keperluan khas. Tepat sehingga gejala pertama mengganggu kita.

Buasir - pembesaran patologi urat dubur dan rektum, yang boleh menyebabkan peningkatan buasir. Mereka, seterusnya, boleh meradang, berdarah, dan jatuh dari saluran dubur. Dalam praktik proktologi, terdapat jenis penyakit dalaman, luaran dan gabungan, bentuk akut dan kroniknya. Apa ciri-cirinya?

Jenis dalaman, luaran, gabungan. Perbezaan utama adalah penyetempatan buasir, taktik dan kerumitan rawatan. Jenis gabungan dianggap paling bermasalah.

Bentuk akut. Kes yang sama ketika datang ke gejala "sangat menyakitkan" baik dengan dan tanpa buang air besar, sensasi benda asing. Anda juga dapat menjumpai "badan" ini semasa menyentuh dubur. Dalam bahasa perubatan, keadaan ini disebut trombosis buasir luaran dan prolaps nod dalaman trombosis..

Berita baiknya adalah bahawa buasir akut jarang berlaku. Seseorang dalam keadaan di mana "sangat menyakitkan" tidak menangguhkan lawatan ke doktor, yang bermaksud dia mendapat rawatan perubatan yang mencukupi.

Bentuk kronik. Kes biasa. Gejala tidak menyenangkan berkala, episod pendarahan dari dubur, "benda asing" yang sama di dalam atau di luar yang boleh muncul dan hilang - semua ini dapat menunjukkan buasir kronik.

Tabiat buruk: dalam keadaan "bertoleransi" atau "dilewati dengan sendirinya", seseorang lebih jarang beralih kepada pakar, menggunakan ubat sendiri atau mengabaikan gejala yang membimbangkan. Hasilnya adalah perkembangan komplikasi, perlunya rawatan pembedahan (masa untuk ubat-ubatan sudah terlewat), pemulihan jangka panjang dan terapi pencegahan sepanjang hayat.

Punca buasir

Perkara pertama yang harus difahami dan diterima adalah bahawa buasir bukanlah penyakit yang berkaitan dengan usia. Ya, pada usia tua risiko dan kelaziman penyakit ini lebih tinggi, ini disebabkan oleh beberapa faktor fisiologi penuaan badan. Pada masa yang sama, buasir boleh berlaku pada usia berapa pun - baik pada wanita maupun pada lelaki. Penyebab penyakit hemoroid dapat dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • gangguan peredaran mikro - ketidakaktifan fizikal, gaya hidup tidak aktif;
  • peningkatan tekanan intra-perut - mengangkat berat, sembelit, kehamilan dan melahirkan anak;
  • kerengsaan dan trauma pada saluran dubur - cirit-birit atau, lebih kerap, sembelit;
  • kecenderungan keturunan - kehadiran urat varikos anggota badan / organ pada saudara terdekat.

Tidak perlu dikatakan, kebanyakan orang tidak menjalani gaya hidup yang sihat, tidak melalui 10.000 langkah yang dihargai sehari, sudah biasa menolak masuk tandas, beg berat? Setiap orang mempunyai risiko. Lelaki berjanggut lebar dengan barbel besar di kelab kecergasan juga.

Apa yang mengancam buasir?

Perkara kedua yang perlu difahami adalah bahawa buasir adalah penyakit yang dapat dikendalikan pada peringkat awal dan dapat menjadi masalah nyata dengan bentuk lanjut dan perkembangan komplikasi.

Agar tidak mendatangkan keadaan sehingga timbul komplikasi, anda harus menghubungi proctologist ketika "loceng" pertama muncul.

Gejala ciri pertama:

  • gatal dubur;
  • panas dubur atau terbakar;
  • pelepasan berdarah di dalam najis;
  • pelepasan lendir pada tinja;
  • ketidakselesaan dan kesakitan semasa buang air besar;
  • sensasi "benda asing" di terusan anorektal.

PENTING: jika sensasi menyakitkan meningkat, teruskan di luar buang air besar, anjing laut, "nodul" atau "kehilangan" mereka dirasakan - sangat disarankan untuk membuat temu janji dengan proctologist secepat mungkin.

Bagaimana jika anda menunggu lawatan ke doktor, dan kemudian menunggu lebih lama? Komplikasi mungkin berlaku:

  • pendarahan anorektal dan anemia - mungkin, tetapi pada peringkat akhir buasir, pendarahan yang banyak, kelemahan, pening adalah mungkin; dan ini membahayakan kesihatan, dalam kes yang paling sukar dan kehidupan pesakit;
  • trombophlebitis (trombosis) buasir - trombus pada plexus choroid rektum, sakit;
  • fisur dubur kronik - luka / ulser di saluran dubur, yang mengalami kecederaan pada setiap pergerakan usus, sakit;
  • paraproctitis - keradangan purulen di rektum, risiko keradangan pada organ sistem genitouriner, sepsis.

+1 hingga perkara di atas - kemunculan gatal dubur berterusan. Berita baiknya ialah sehingga kini tidak ada kes kematian akibat penyakit hemoroid..

Jumpa dengan doktor proktologi

Katakan bahawa gejala ciri telah muncul, dan lawatan ke proctologist dalam beberapa hari akan datang adalah mustahil untuk beberapa sebab. Apa yang perlu dilakukan untuk meringankan keadaan anda?

1. Hapuskan dari makanan semua makanan dan minuman yang menimbulkan gangguan najis - contohnya, alkohol dan makanan pedas.

2. enggan mengangkat berat. Bagi wanita yang rapuh, berat badan melebihi 2 kg adalah berat.

3. Dengan kerja tidak aktif, bangun dan berjalan sedikit setiap 40-50 minit.

4. Pilih ubat untuk melegakan simptom buasir.

5. Pastikan anda membuat janji temu dengan proctologist.

Apa yang boleh anda harapkan dari krim / salap / supositoria? Ubat moden biasanya mempunyai spektrum tindakan: mengurangkan rasa sakit dan gatal, melegakan keradangan, menyembuhkan luka dan retak, melegakan bengkak dan menghentikan pendarahan.

Bagaimana memilih ubat sendiri? Anda boleh, misalnya, menggunakan ubat penahan sakit (supositoria dan salap): pelajari arahan di Internet dan pilih ubat yang dapat membantu melegakan gejala yang paling mengganggu anda.

Setiap produk mempunyai ciri utamanya:

  • Melegakan: tindakan vasokonstriktor, ditunjukkan untuk gatal, sakit, pendarahan;
  • Relief Advance: kesan analgesik, ditunjukkan untuk kesakitan teruk di dubur;
  • Relief Ultra: kesan anti-radang, ditunjukkan untuk luka dan erosi.

Apa yang lebih berkesan - lilin atau salap? Soalannya tidak betul - bergantung kepada keadaan, jenis buasir dan pilihan peribadi. Supositoria lebih kerap digunakan untuk buasir dalaman dan mempunyai kesan pelembutan tambahan kerana adanya mentega koko dalam komposisi. Salap lebih disukai untuk buasir luar.

Adalah sangat penting untuk mendiagnosis buasir dan memulakan rawatan sebaik sahaja gejala pertama muncul. Sekiranya penyakit itu mulai berkembang, rawatan ubat yang kompleks mungkin tidak mencukupi, dan diperlukan pembedahan.

Terdapat kontraindikasi. Anda perlu membaca arahannya.

Apa jenis jatuh adalah buasir, komplikasi penyakit untuk lelaki dan wanita

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui tentang ancaman buasir yang ditinggalkan tanpa rawatan: retakan di dubur, pendarahan dari dubur dan akibat lain dari penyakit ini..

Akibat dari buasir

Buasir boleh berkembang secara asimtomatik untuk waktu yang lama, hanya jarang menimbulkan rasa gatal, terbakar, atau sensasi benda asing di dubur. Sebagai peraturan, pesakit tidak memberi perhatian khusus kepada tanda-tanda ini dan tidak tergesa-gesa untuk meminta bantuan doktor. Tetapi pendekatan untuk kesihatan anda ini tidak masuk akal, kerana komplikasi buasir boleh timbul kapan saja..

Sekiranya anda tidak memperhatikan tanda-tanda buasir dan tidak memulakan terapi, penyakit ini akan berkembang - buasir akan mula membesar dan jatuh dengan setiap pergerakan usus. Sekiranya, selepas itu, orang itu tidak mula melakukan tindakan, kehilangan kerucut akan berlaku dengan ketegangan otot-otot perut dan dasar panggul - ketika batuk, bersin, berjalan.

Selepas beberapa ketika, buasir akan mula berehat dan mustahil untuk membetulkannya tanpa bantuan perubatan. Sebagai peraturan, fenomena ini berlaku pada tahap terakhir buasir. Di sini, risiko mengembangkan komplikasi dalam bentuk trombosis, nekrosis (kematian tisu), dan pelanggaran meningkat beberapa kali. Satu-satunya cara untuk mengelakkan kejadiannya - pada tanda pertama buasir, pergi temu janji dengan proctologist dan mulakan rawatan.

Apa yang berlaku sekiranya anda tidak merawat buasir?

Sayangnya, tidak semua pesakit mengetahui bahaya buasir, oleh itu, mereka menganggapnya sebagai masalah intim, berusaha mengatasi gejala yang tidak menyenangkan dengan sendirinya. Tetapi anda tidak boleh melakukan ini.

Urat hemoroid yang melebar, yang sebelumnya hampir tidak dapat dilihat, mulai tumbuh, penuh dengan darah dan bertambah besar. Lama kelamaan, simpul yang dihasilkan mula rontok dan berdarah. Semasa buang air besar, mereka rosak oleh tinja, yang menyebabkan sindrom kesakitan yang teruk (atau ketiadaannya sepenuhnya). Ini adalah tanda-tanda utama bahawa buasir memasuki tahap lanjut dan komplikasi serius akan segera timbul. Antara akibat patologi yang kerap berlaku adalah:

  1. Fisur rektum. Komplikasi buasir yang paling biasa. Ia dicirikan oleh pembentukan ulser / luka di dinding rektum. Dimanifestasikan oleh penampilan kesakitan akut semasa buang air besar. Kerosakan seperti itu pada membran mukus sembuh untuk waktu yang sangat lama, dan kerana sentuhan berterusan dengan najis, risiko jangkitan luka dan perkembangan paraproctitis meningkat dengan ketara.
  2. Berdarah. Sebabnya ialah kerosakan pada buasir. Ini boleh berlaku semasa buang air besar semasa laluan najis padat, ketika menggunakan suppositori, menetapkan enema. Pada mulanya, pendarahannya ringan. Tetapi ketika penyakit ini berada di tahap lanjut, kehilangan darah dapat mencapai 200 ml atau lebih, yang akhirnya akan menyebabkan perkembangan anemia, yang boleh membawa maut. Perlu juga diperhatikan bahawa jika darah meluap, buasir dapat pecah, yang juga akan menyebabkan pendarahan dan kematian besar-besaran..
  3. Trombosis. Komplikasi buasir lain yang serius, yang dicirikan oleh pembentukan gumpalan darah di urat hemoroid. Ia menampakkan diri dalam kesakitan yang tidak tertahankan, pembengkakan dubur, peningkatan gatal / terbakar. Trombosis memerlukan rawatan perubatan segera, kerana ia juga boleh membawa maut - trombus menyumbat vena, peredaran darah di tempat ini berhenti, tisu berhenti menerima nutrien, nekrosis berkembang.
  4. Mencubit simpul. Keadaan ini khas untuk peringkat terakhir buasir, ketika kerucut hemoroid mencapai ukuran besar dan jatuh dari rektum ketika rehat. Pelanggaran disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk, edema tisu di dubur. Kekurangan rawatan perubatan tepat pada masanya membawa kepada penemuan pendarahan, nekrosis, abses, sepsis. Selain sakit akut, demam tinggi, berpeluh meningkat, sakit kepala, kelemahan.
  5. Lesi purulen. Mereka timbul dengan latar belakang jangkitan luka yang timbul pada mukosa rektum. Selepas penembusan bakteria patogen, luka mula meradang. Paraproctitis berkembang, yang dicirikan oleh pembentukan rongga yang dipenuhi dengan nanah. Keadaan ini dimanifestasikan oleh sakit akut, tanda-tanda keracunan umum (sakit kepala, kelemahan, mual, demam). Kekurangan rawatan tepat pada masanya membawa kepada pemusnahan tisu sepenuhnya, kerosakan pada organ berdekatan, keracunan darah (sepsis), kematian.
  6. Kriptit. Keadaan ini dicirikan oleh pengaktifan proses keradangan di lipatan saluran dubur. Komplikasi seperti ini paling kerap berlaku pada tahap terakhir buasir, apabila urat simpul mencapai ukuran yang besar dan menghalang saluran najis yang normal melalui usus. Akibatnya, tinja mula berkumpul di rektum (sembelit terjadi), menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan di perut, edema tisu, dan pendarahan kecil. Sekiranya anda tidak terlibat dalam rawatan, keradangan meliputi seluruh usus, secara beransur-ansur merebak ke organ-organ jiran, menyebabkan perkembangan penyakit lain yang tidak berbahaya.
  7. Inkontinensia najis. Masalah lain yang dihadapi oleh ramai orang yang tidak merawat buasir. Sebagai peraturan, inkontinensia tinja juga terjadi pada tahap 4 penyakit ini, ketika buasir berkembang pada waktu rehat. Kerana prolaps nod, sfinkter tidak menutup sepenuhnya, massa tinja keluar secara tidak sengaja.

Bahaya buasir untuk lelaki

Kekurangan rawatan untuk buasir pada lelaki boleh menyebabkan perkembangan paraproctitis; cryptite; Gangren Fourier.

Memandangkan akibat dari buasir pada lelaki, perlu dilakukan dengan lebih terperinci mengenai komplikasi seperti gangren Fourier. Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan nekrosis tisu skrotum. Dalam beberapa kes, proses patologi mungkin melibatkan alat kelamin lain. Ini disebabkan oleh penyebaran jangkitan yang cepat. Patogen memasuki skrotum melalui mukosa rektum yang rosak atau retakan yang muncul di sekitar dubur.

Sebab lain untuk penembusan jangkitan adalah dermatitis, yang juga sering menyertai buasir dan ditunjukkan oleh gatal-gatal yang teruk atau pembakaran dubur. Dalam kes ini, penembusan patogen berlaku melalui mikrokrak yang berlaku ketika menyikat kulit..

Dalam 40% kes, perkembangan gangren Fourier menjadi penyebab kematian. Apabila testis dijangkiti, bilangan ini hampir dua kali ganda. Malangnya, walaupun pembedahan kecemasan tidak selalu memberikan hasil yang positif..

Akibat buasir yang tidak menyenangkan bagi lelaki juga adalah penurunan ereksi. Ini disebabkan oleh adanya rasa sakit yang berterusan, gatal-gatal, sensasi terbakar, yang semakin meningkat dengan peningkatan aktiviti fizikal. Kerana takut memburukkan lagi gejala, lelaki cuba mengelakkan hubungan seksual. Ini menyebabkan kemerosotan peredaran darah pada alat kelamin secara beransur-ansur, penurunan libido, penurunan potensi.

Terdapat sebab lain untuk pelanggaran fungsi ereksi pada lelaki dengan buasir - keradangan dari rektum menyebar ke alat kelamin, mempengaruhi testis dan kelenjar prostat, menyebabkan varicocele atau prostatitis. Keadaan seperti itu juga disertai dengan penurunan ereksi, dan juga penurunan kualitas ejakulasi..

Bahaya buasir bagi wanita

Pada wanita, buasir berbahaya dengan dermatitis, trombosis, anemia, terjebaknya nod, fisur rektum.

Sebab utama perkembangan buasir pada wanita adalah kehamilan dan kelahiran anak. Dengan bermulanya kehamilan, rahim mula meningkat, memberikan tekanan yang kuat pada pelvis, akibatnya saluran rektum dimampatkan, aliran darah di dalamnya terganggu, dan kesesakan berlaku. Vena meluap dengan darah, benjolan muncul, memprovokasi kesakitan yang teruk semasa buang air besar.

Perkembangan buasir lebih jauh tidak berbeza dengan penyakit pada lelaki - buasir mulai jatuh, pelanggarannya terjadi, pendarahan rektum terbuka, anemia berkembang.

Harus diingat bahawa pada wanita usia subur, anemia jauh lebih parah daripada pada lelaki atau remaja. Ini disebabkan oleh kehilangan sejumlah besar darah semasa haid. Dan jika pada mulanya tubuh berusaha untuk menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut, maka ketika buasir berlangsung, penyesuaian lebih sukar. Kelemahan, sesak nafas muncul, keadaan umum bertambah teruk. Dan kekurangan rawatan boleh menyebabkan kematian mendadak ketika haid berikutnya berlaku..

Selain anemia, komplikasi buasir pada wanita termasuk kolitis ulseratif dan dermatitis. Dalam kes pertama, bisul terbentuk pada mukosa usus, yang, apabila bersentuhan dengan tinja, dijangkiti, menyebabkan perkembangan peritonitis. Dermatitis adalah akibat dari prolaps buasir, di mana terdapat pelepasan eksudat lendir yang merengsakan kulit. Ia disertai dengan gatal-gatal, pembakaran, kemerahan yang teruk. Menggaru menyebabkan kemunculan mikrokrak di mana jangkitan menembusi ke pelvis kecil, mempengaruhi organ pembiakan, memprovokasi perkembangan kolpitis.

Kanser rektum - akibat buasir yang teruk

Kurangnya rawatan yang mencukupi untuk buasir penuh dengan perkembangan bukan sahaja komplikasi yang dinyatakan di atas, tetapi juga kanser rektum. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa reaksi keradangan yang berlaku di pelvis kecil secara beransur-ansur menyebar ke semua organ dalaman, menyebabkan tekanan yang teruk di dalam badan dan penurunan imuniti.

Eksaserbasi yang kerap memberi kesan negatif kepada sel-sel badan. Fungsi pelindung diri diaktifkan - sel-sel dilahirkan semula dan mula aktif membelah, membentuk tumor. Jarang sekali mereka jinak. Selalunya, formasi sedemikian ganas.

Terdapat juga keadaan prakanker yang disebut, yang juga tidak dapat diabaikan. Ia:

  • poliposis rektum;
  • Penyakit Crohn;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • tumor vena epitel usus.

kesimpulan

Komplikasi buasir boleh berlaku pada bila-bila masa - setelah 1-2 bulan setelah bermulanya perkembangan penyakit, atau setelah beberapa tahun. Untuk mengelakkannya, anda perlu merawat buasir dari hari-hari pertama bermulanya gejala yang tidak menyenangkan. Dalam kes ini, rawatan diri berbahaya. Ini hanya boleh memperburuk keadaan, mempercepat perkembangan penyakit. Terapi ubat yang mencukupi sangat diperlukan di sini. Ingat bahawa hanya doktor yang berpengalaman yang dapat memilih ubat antihemoroid dengan mengambil kira semua ciri badan dan keparahan buasir..