Kaviar mana yang lebih baik: perhatikan untuk pembeli

Sejak Rusia mendapat akses ke Laut Kaspia pada abad ke-16, kaviar sturgeon telah menjadi salah satu makanan ringan kegemaran bukan hanya tsar Rusia. Jumlah pengeluaran meningkat begitu banyak sehingga pada abad ke-17 Rusia mula mengeksport makanan istimewa dan mampu membekalkan kaviar hitam di hampir seluruh dunia. Hari ini, kaviar hitam adalah makanan istimewa yang indah, harganya sangat tinggi dan membuat kesalahan dalam pilihan bukan sahaja menghina, tetapi juga mahal.

Cara memilih kaviar hitam: ciri kualiti

Anda tidak perlu menjadi pakar untuk membeli kaviar sebenar. Cukup untuk mengetahui beberapa ciri utamanya dan ketika memilih untuk dipandu hanya oleh mereka, tanpa tergoda dengan harga yang rendah. Kami memutuskan untuk memudahkan pembeli berpotensi dan bersama-sama mereka mencari kaviar hitam mana yang terbaik.

Kaedah mendapatkan kaviar dari ikan

Hanya ada dua cara seperti itu. Yang pertama adalah downhole. Ini adalah kaedah lama yang digunakan untuk mengekstrak kaviar pada zaman Ivan the Terrible. Ikan yang ditangkap disembelih, dan perutnya terbuka untuk mendapatkan telur. Ini adalah kaedah ini, yang digunakan secara tidak terkawal, yang pada satu masa menyebabkan fakta bahawa populasi sturgeon di Laut Kaspia menurun hampir 40 kali [1]. Pemburu menggunakan kaedah biadab yang sama. Kaedah penyembelihan juga digunakan di banyak perikanan..

Kaedah seumur hidup dianggap lebih berperikemanusiaan, ikan tetap hidup, sementara ikan itu terus menghasilkan telur sekitar dua tahun sekali. Dengan kaedah ini, kaviar dapat diekstrak dengan dua cara. Yang pertama adalah "memerah susu" atau memerah, ketika telur secara harfiah diturunkan dari betina hidup. Prosesnya boleh memakan masa hingga 12 jam, kerana teknologinya cukup sukar dan banyak masa berlalu dari penyediaan sturgeon hingga selesai memerah susu. Kaviar yang diperoleh dengan cara ini disebut "memerah susu". Cara kedua untuk mendapatkan telur adalah dengan pembedahan caesar. Rongga perut ikan dibuka sebahagiannya, telur dikeluarkan, dan kemudian jahitan pembedahan digunakan pada perut betina. Ikan pulih agak cepat dan setelah beberapa ketika dapat menghasilkan telur lagi. Kaedah ini tidak praktikal untuk digunakan di industri besar. Dalam kaedah pemerahan, kaviar diekstrak pada tahap kematangan yang paling optimum, di mana ia dianggap lebih berguna. Dan untuk mengekalkan kualiti rasa yang tinggi, kemahiran khas pakar diperlukan semasa memproses bahan mentah.

Spesies ikan dari mana kaviar diperoleh

Beberapa jenis ikan tergolong dalam sturgeon. Di Rusia, secara tradisional, kaviar diperoleh dari tiga daripadanya, hari ini spesies lain telah ditambahkan ke dalamnya.

  1. Beluga. Kaviar Beluga berada di tempat pertama dari segi rasa dan nilai pemakanan. Ikan itu sendiri dapat menimbang hingga 400 kg, sementara kaviar menyumbang hingga 25% dari jumlah berat [2], tetapi pemijahan tidak terjadi setiap tahun. Telur beluga cukup besar, hingga 3.5 mm, hitam, perak, kelabu gelap atau bahkan berwarna platinum. Kaviar ini dibezakan oleh rasanya yang sangat indah dengan rasa yang sedap. Harga kaviar beluga di pasaran ialah 10,000-20,000 rubel per 100 g [3].
  2. Sturgeon. Sturgeon kaviar mempunyai telur yang lebih kecil, hingga 2 mm. Warna kaviar - kelabu, coklat atau sedikit kekuningan, gangsa gelap, hitam. Rasa kaviar lebih tajam daripada beluga, ini jelas menunjukkan sedikit tanda laut dan yodium, kadang-kadang ada juga rasa segar. Harga untuk 100 g kaviar sturgeon adalah kira-kira 5000 rubel, dan jika kaviar diambil dari orang dewasa yang berumur lebih dari 15 tahun, maka harganya mungkin melebihi 7000 rubel per 100 g [4].
  3. Stellate sturgeon. Ini adalah ikan sturgeon terkecil, masing-masing, dan telurnya lebih kecil, kira-kira 1 mm, tetapi lebih elastik daripada ikan sturgeon dan beluga. Warna telur berwarna hitam, kelabu gelap atau platinum. Kaviar Sevruga kaya akan lemak. Rasanya agak halus, tetapi beberapa gourmets merasa agak mengganggu. Harga - kira-kira 6000 setiap 100 g [5].
  4. Sterlet. Telur agak kecil, rata-rata 1 mm, berwarna kelabu gelap dengan ciri khas yang halus.

Beberapa ladang juga menerima kaviar dari kacukan sturgeon. Dari segi kualiti, sama sekali tidak kalah dengan jenis tradisional.

Zaman ikan

Sturgeon hidup lama, misalnya, beluga dapat hidup hingga 100 tahun [6]. Lebih-lebih lagi, semakin tua ikan, kaviarnya lebih berharga dan enak. Individu muda di bawah 20 tahun memberikan kaviar warna hitam pekat, setelah 45 tahun warna kaviar berubah, ia menjadi kelabu. Dan setelah 85 tahun, betina bertelur dengan naungan cahaya dengan warna keemasan. Oleh itu, harga kaviar dari ikan "matang" lebih tinggi daripada yang muda. Kaviar paling mahal adalah "emas", dari beluga berusia hampir satu abad. Ia dihasilkan secara eksklusif oleh syarikat Iran House Almas. Hanya 10 kg kaviar emas dihasilkan setiap tahun, ia dibungkus dalam balang emas, dan harganya bermula dari $ 2500 setiap 100 g [7].

Jenis masin

Rasa dan kualiti kaviar hitam banyak bergantung pada cara ia diproses. Terdapat tiga cara seperti itu, dan masing-masing mempunyai ciri tersendiri..

Hanya kaviar terbaik, terpilih dan matang yang digunakan untuk penyediaannya. Telur mestilah kuat, elastik, tanpa ubah bentuk, sama warna dan saiznya. Sejurus selepas menerima, kaviar mesti dibersihkan dari ostyk - beg tempurung di mana telur berada. Pengasinan dilakukan dengan cara kering, kandungan garamnya dari 2.5 hingga 5% [8]. Kaviar berbutir dibahagikan kepada tiga gred: unggul, pertama dan kedua. Pembahagiannya bergantung pada rasa, bau, ukuran butiran, konsistensi, keseragaman warna, tetapi tanpa mengira ragamnya, kaviar hitam berbutir adalah kualiti tertinggi dan paling enak. Dalam kaviar berbutir yang dimasak dengan betul, semua telur mudah dipisahkan antara satu sama lain.

Kaviar berbutir boleh dipasteurisasi atau dipasteurisasi. Untuk pasteurisasi, hanya kaviar dari nilai tertinggi dan pertama digunakan; pemanasan dilakukan di autoklaf khas atau mandi air pada suhu 50-60 ° C [9]. Kaviar berpasteurisasi mempunyai jangka hayat yang agak panjang, sehingga 2 tahun, tetapi rawatan haba mempengaruhi rasa kaviar, menjadikannya kurang cerah. Semasa pemprosesan, cangkang juga berubah, menjadi lebih ketat.

Ia diperoleh dari kaviar segar, yang kerana alasan teknologi dianggap tidak sesuai untuk pengeluaran bijirin. Kaviar diasinkan secara langsung di tiram menggunakan air garam - air garam khas, yang suhunya sekitar 40 ° C. Kandungan garam dalam kaviar tidak boleh melebihi 5% [11]. Setelah masin, kaviar dibentangkan di palung kecil, dikeringkan sedikit dan hanya selepas itu dibersihkan dari ovari. Peringkat akhir pengeluaran adalah menekan kaviar dalam bekas khas.

Kaviar jenis ini disediakan di USSR dari ovari lemak yang belum matang atau dari ovari, yang mempunyai biji-bijian yang sangat lemah. Pada masa yang sama, biji-bijian tidak dipisahkan dari yastiks, mereka asin dengan mereka. Semasa proses pengasinan, ovari dipotong menjadi ukuran 10-20 cm, dan kemudian diasinkan dalam larutan masin dengan suhu sekitar 50 ° С. Ladang ikan moden tidak menghasilkan telur roe, kerana kematangan telur ditentukan oleh ultrasound, iaitu. kaviar pasti akan dibenarkan masak. Ia dijual hanya di bawah kaunter. Kualiti produk sedemikian sesuai.

Kaedah pembungkusan

Hanya ada dua daripadanya. Kaviar tong dijual mengikut berat, dalam bekas. Dalam kebanyakan kes, ini adalah kaviar kraftangan, yang diperoleh dengan cara yang tidak sah. Kaviar seperti itu mungkin mempunyai kos yang terlalu rendah, tetapi ini hanya tanda kualiti yang buruk - pemprosesan yang tidak betul, ketidakpatuhan terhadap syarat penyimpanan, penambahan bahan pengawet berbahaya dan peningkatan jumlah garam. Membeli kaviar tong tidak digalakkan.

Kaviar yang dibungkus dibungkus dalam balang kaca atau timah. Biasanya kaviar dalam pembungkusan tersebut dihasilkan di ladang ikan sesuai dengan semua peraturan dan undang-undang.

Cara membezakan kaviar hitam dari palsu?

Penjualan kaviar hitam di negara kita adalah perniagaan yang menguntungkan sehingga sebilangan peniaga yang tidak jujur ​​tidak teragak-agak untuk menipu pembeli. Dengan kedok kaviar hitam, mereka menawarkan tiruan atau bahkan kaviar tiruan yang terbuat dari rumput laut dengan harga beluga atau sturgeon. Untuk peniruan, kaviar pike, cod, capelin atau halibut yang dicelup dengan pewarna makanan sering digunakan. Dan separuh masalahnya jika kaviar seperti itu dijual dengan harga yang sesuai, adalah lebih buruk lagi jika pembeli membayar palsu seperti kaviar sturgeon yang sebenarnya, sambil menerima produk yang jauh dari kualiti yang diharapkannya.

Adalah sangat berbahaya untuk membeli kaviar rebus. Sebagai perbandingan dengan produk ladang akuakultur, kaviar tersebut adalah produk yang tidak mesra alam. Faktanya adalah bahawa sturgeon milik ikan bawah, ia memakan di bahagian paling bawah, di mana sisa industri, racun dan bahan berbahaya lain dapat berkumpul. Sebagai tambahan, pemburu haram menambahkan bahan pengawet yang keras pada kaviar, misalnya asam borik, melanggar syarat pengangkutan dan keadaan penyimpanan suhu. Tidak lama dahulu, Internet dengan kuat membincangkan fakta yang keterlaluan: di lebuh raya Khabarovsk-Komsomolsk-on-Amur, pegawai polis trafik ditemui dalam... setengah tan kaviar hitam. Malangnya, kes seperti itu tidak jarang berlaku..

Untuk mengelakkan kesilapan semasa membeli, pakar mengesyorkan menilai beberapa perkara.

Penampilan kaviar. Kaviar sturgeon sebenar mempunyai warna dan saiz telur yang khas. Sekiranya kaviar berwarna hitam walaupun tanpa warna, mungkin kaviar buatan. Tanda lain kaviar tiruan adalah lapisan putih di permukaan..

Perhatikan kepadatan kaviar dalam bungkusan - apabila kaleng miring, tidak boleh meluncur ke bawah dinding atau berbaring di benjolan yang melekit.

Rasa dan bau. Kaviar sebenar hampir tidak mempunyai bau ikan, tetapi mempunyai aroma laut yang halus dan halus. Hanya sedikit orang yang dapat memahaminya. Sekiranya kaviar mempunyai bau amis yang jelas, kemungkinan besar ini palsu atau tanda bahawa kaviar itu rosak. Rasa kaviar sturgeon sangat lembut, dengan nota berkrim, kadang-kadang dengan sedikit kepahitan. Kehadiran kepahitan yang ketara tidak dapat diterima, ini mungkin menunjukkan bahawa bahan pengawet berbahaya telah ditambahkan ke dalam produk, dan kaviar tersebut tidak boleh dimakan sama sekali. Lebihan garam juga merupakan pertanda buruk, kemungkinan besar, "kelazatan" seperti itu disusun dengan melanggar teknologi atau dengan jangkaan penyimpanan yang sangat lama.

Pengilang. Parameter yang sangat penting. Di Rusia hari ini terdapat 10 ladang akuakultur yang sah, penangkapan ikan sturgeon di habitat semula jadi mereka dilarang di negara kita. Syarikat pembiakan ikan terbesar adalah RTF "Diana" (wilayah Vologda), syarikat pembiakan ikan "Beluga" (Astrakhan), LLC "Raskat" (Astrakhan), ladang ikan Karmanovsky (Republik Bashkortostan).

Bekas dan dokumen. Kaviar hitam yang sah dijual dalam timah dan balang kaca. Bekas kaca membolehkan anda menilai secara visual jenis kaviar, warna, dan ukuran butiran. Memeriksa kualiti kaviar dalam tin kaleng sedikit lebih sukar, tetapi kaedahnya masih rangkaian. Goncangkan balang - jika kaviar "menggantung" di dalamnya atau terasa seperti terlalu banyak cecair di dalam balang, lebih baik tidak membeli kaviar seperti itu.

Pastikan untuk memperhatikan komposisi yang ditunjukkan pada bungkusan: ia tidak boleh mengandungi apa-apa kecuali kaviar itu sendiri, garam dan pengawet ("Varex" atau "LIV-1"). Kaviar yang dipasteurisasi sama sekali tidak mengandungi garam dan kaviar. Minyak sayuran dan bahan tambahan lain (boraks, natrium benzoat) adalah tanda produk palsu atau berkualiti rendah.

Anda juga perlu memperhatikan dokumentasi yang berkaitan. Pengilang yang teliti selalu memberikan pernyataan pematuhan terhadap produk, ia boleh diperlukan di mana-mana tempat penjualan. Dokumen mesti menunjukkan bahawa kaviar dihasilkan secara sah di sebuah ladang akuakultur dan mempunyai izin CITES.

Titik pelaksanaan. Anda perlu membeli kaviar hitam hanya di kedai yang dipercayai. Ia boleh dijual di hampir semua rangkaian runcit utama. Tetapi barang dengan harga rendah dari pedagang swasta hampir pasti kaviar perburuan, diperoleh dengan kaedah penyembelihan biadab dan masin melanggar semua norma yang dapat dibayangkan. Selain itu, pembelian kaviar yang diperoleh secara haram adalah sokongan langsung untuk perburuan haram..

Harga. Kaviar sturgeon sebenar tidak boleh murah. Pengeluarannya adalah proses yang sangat mahal dan sukar. Sturgeon tumbuh dengan sangat perlahan, dan perlu melakukan banyak usaha untuk membesarkan individu dewasa yang sihat sebelum memperoleh telur. Kaviar murah hampir pasti merupakan produk palsu atau diperoleh secara haram. Kos purata sebotol kaviar hitam 50 gram ialah 3000–4000 rubel [12].

Tidak begitu sukar untuk membeli kaviar hitam sebenar, di Rusia terdapat banyak pengeluar yang berhati-hati yang memiliki ladang sturgeon mereka sendiri dan menghasilkan kaviar berkualiti tinggi. Sekiranya anda mengikuti peraturan pemilihan, anda hampir dapat melindungi diri anda daripada memperoleh palsu.

Di mana untuk membeli kaviar hitam sebenar?

Kami mengetahui perkara ini daripada wakil kumpulan syarikat Rumah Kaviar Rusia, pengeluar kaviar hitam terbesar di Rusia:

“Kaviar hitam adalah produk yang mahal, jadi membelanjakan jumlah yang serius dan tidak mendapat apa yang anda harapkan memalukan. Jangan beli kaviar dari kedai yang boleh dipersoalkan. Dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, kita dapat mengatakan bahawa ia adalah kaviar tiruan atau tiruan.

Kaviar sebenar dijual dalam rantai runcit terkenal yang menghargai imej dan reputasi mereka, mereka selalu mempunyai dokumen untuk barang tersebut, jadi kemungkinan membeli kaviar palsu atau berkualiti rendah relatif kecil.

Tetapi saya akan mengesyorkan membeli kaviar sturgeon terus dari pengeluar. Oleh itu, "Russian Caviar House" mempunyai kedai dalam talian, yang menyajikan keseluruhan produk kami. Apa kelebihan pembelian sedemikian? Pertama, produk di kedai anda selalu segar. Di sini anda boleh membeli makanan istimewa tanpa bahan pengawet dengan jangka hayat minimum. Kedua, kami menghasilkan kaviar di ladang sturgeon kami sendiri dan menyediakan barang yang sesuai: semua produk diperakui, pembeli dapat pada bila-bila masa membiasakan dirinya dengan dokumen langsung di laman web kami. Ketiga, kerana kami adalah pengeluar, kami mampu bekerja dengan margin minimum - dari bulan September hingga Mac di kedai dalam talian kami, anda dapat melihat kaviar walaupun dengan potongan 20%.

Dan akhirnya, kami telah mengatur penghantaran kami sendiri: di Moscow dan wilayah Moscow, dan juga di St Petersburg, pembeli akan menerima pesanannya dalam masa 24 jam.

Pelanggan "Rumah Kaviar Rusia" adalah Pentadbiran Presiden, Duma Negeri Persekutuan Rusia, syarikat domestik besar seperti Roscosmos dan Sberbank ".

P.S. Syarikat "Russian Caviar House" telah berada di pasaran selama lebih dari 20 tahun dan merupakan pengeksport kaviar hitam domestik terbesar. Anda boleh memesan produk di laman web syarikat.

Rasa kaviar hitam banyak bergantung pada ragamnya..

Kaviar hitam mempunyai rasa yang tiada tandingannya dan kaya dengan pelbagai unsur makro dan mikro.

Kaviar hitam boleh dibeli di kedai rantai runcit besar, serta di kedai rasmi pengeluar dalam talian.

Sebelum membeli kaviar hitam, anda harus membaca dokumen dan sijil untuk produk dengan teliti..

Pembungkusan khas dapat menonjolkan status hadiah.

  • 1 https://ru.wikipedia.org/wiki/Chornaya_ikra
  • 2 https://foodandhealth.ru/delikatesy/chernaya-ikra/
  • 3,4,5 https://www.kp.ru/guide/skol-ko-stoit-1-kg-chernoi-ikry-v-moskve.html
  • 6 https://www.nat-geo.ru/nature/38202-vek-osetra/
  • 7 https://casp-news.ru/chrono/common/ne-chernaya-a-zolotaya-samaya-dorogaya-ikra-iransk
  • 8,9,11 https://www.russian-caviar-house.ru/ru/2010-04-09-06-23-15/41-sorta-chjornoj-ikry.html
  • 10 https://ribovodstvo.com/books/item/f00/s00/z0000014/st030.shtml
  • 12 https://osetr.com/catalog/black-caviar/

"Anda, imam, tidak akan mengejar murah" - garis cemerlang oleh A.S. Pushkin seolah-olah dicipta khas untuk pencinta kaviar hitam, kerana harga yang rendah yang mencurigakan adalah yang pertama dan hampir merupakan tanda utama produk palsu, palsu dan pemburuan haram. Secara definisi, ia tidak memenuhi piawaian SanPiN dan boleh membahayakan apabila digunakan, kerana pelanggaran peraturan kebersihan untuk pengeluaran dan penyimpanan tidak hanya menyebabkan penyimpangan rasa sebenarnya kaviar hitam, tetapi juga pembiakan mikroorganisma patogen di dalamnya.

Kaviar hitam: jenis ikan apa yang diperoleh dari, jenis, rasa dan penampilan pelbagai jenis

Kaviar adalah salah satu makanan yang paling lazat dan sihat yang kaya dengan protein dan yodium. Kos yang tinggi disebabkan oleh kerumitan teknologi pengeluaran dan rasa indah dari produk siap. Tetapi walaupun demikian, kaviar sangat popular di negara-negara Ukraine dan Eropah..

Apa itu kaviar hitam

Hitam adalah definisi umum untuk semua jenis kaviar yang diperoleh dari ikan sturgeon. Telurnya sederhana hingga besar, dengan rasa laut yang cerah. Tempat utama pengeluaran produk adalah Laut Kaspia. Terdapat juga ladang ikan di mana ikan dibiakkan secara khusus untuk pengambilan kaviar mentah..


Produk siap, bergantung pada kaedah memasak, terdapat dalam tiga jenis. Yang paling berharga adalah kelas tertinggi, di kedai itu dapat dibezakan dengan penampilan yang lebih rendah. Tidak boleh ada penyok pada telur mana pun: kaviar yang baik rapuh, halus dan berkilat. Warna kernel boleh diterima, tetapi mestilah berukuran sama.

Varieti kaviar hitam

Jenis kaviar ditentukan oleh jenis ikan dari mana ia diambil. Jenis ikan yang popular dengan kaviar hitam:

1. Sturgeon. Pelbagai yang paling popular dan berpatutan. Biji-bijian sederhana, tidak lebih daripada 2.5 mm. Rasanya cerah, dengan rasa yodium yang kuat. Warna boleh berkisar dari hitam hingga coklat atau gangsa.

2. Beluga. Pelbagai yang paling mahal. Telur mencapai ukuran hingga 3.5 mm dan mempunyai cangkang telus yang nipis. Ciri rasa tinggi, tidak ada aftertaste. Warnanya boleh berwarna hitam atau kelabu. Walaupun warnanya tidak mempengaruhi rasanya, kaviar naungan cahaya dianggap paling lembut dan paling lembut. Varieti ini adalah kaviar hitam paling sihat untuk wanita hamil, bahagian kecilnya dengan mudah memenuhi peningkatan keperluan protein dan nutrien..

3. Kaluga. Besar, hingga 3 mm. Rasanya mengingatkan beluga, tetapi lebih lembut dan mempunyai lebih banyak warna. Telur berwarna kehitaman atau coklat; semakin tua ikan, warnanya semakin gelap. Kaluga disenaraikan dalam Buku Merah, kaviarnya jarang terdapat di rak dan mahal.

4. Sevruga. Butiran halus, ukuran telur tidak melebihi 1.5 mm. Oleh kerana itu, kos produk lebih rendah daripada varieti lain. Tetapi kerana kandungan lemaknya yang tinggi, rasanya tidak kalah dengan makanan yang mahal..

5. Duri. Ukuran telurnya sederhana, rasanya menyerupai sturgeon, tetapi mempunyai rasa selepasnya yodium yang kuat.

Apabila memilih pelbagai, kriteria utama adalah pilihan rasa anda sendiri. Setiap spesies mempunyai faedah tersendiri, sementara masing-masing mempunyai protein dan vitamin yang tinggi.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Semasa memilih produk untuk meja perayaan atau menu sehari-hari, anda harus ingat betapa bermanfaatnya kaviar hitam. Ia mempunyai peratusan protein tertinggi antara jenis produk lain. Ia juga mengandungi:

  • asid amino;
  • leucine;
  • tuan;
  • potasium;
  • magnesium;
  • besi;
  • fosforus;
  • lebih daripada sedozen vitamin.


Sifat bermanfaat kaviar hitam menjadikannya produk yang tidak dapat diganti. Penggunaannya secara teratur mengisi keperluan tubuh untuk kolesterol yang baik, menguatkan sistem saraf, meningkatkan fungsi hati, memperbaiki penampilan kuku dan rambut.

Pengelasan

Untuk menentukan kaviar hitam mana yang terbaik, anda perlu memberi tumpuan kepada tahap kemasinan dan cara bahan mentah diproses. Beberapa varietas direndam dalam larutan garam, yang lain ditaburkan dengan garam dan dikeringkan. Ini mempengaruhi rasa dan kualiti estetika produk, dan kosnya..

Pemprosesan dan kematangan

Caviar mempunyai beberapa pilihan untuk pemprosesan dan pembungkusan. Jenis produk berikut dibezakan:

  • tin - dibungkus dalam tin, mempunyai peratusan garam terendah;
  • dipasteurisasi - dibungkus dalam balang kaca, dipasteurisasi dua kali, berkat ia boleh disimpan lebih lama;
  • ditekan - masin dalam yastiki, tetapi kemudian dikeluarkan dan ditayangkan di palung, ditekan sebelum dibungkus;
  • tong - disimpan dalam tong kayu oak, sangat masin, dihasilkan secara eksklusif untuk eksport;
  • yastik - tidak dikeluarkan dari ovari, ternyata masin dan kering, adalah jenis produk yang paling murah.

Pembeli profesional membezakan enam darjah kematangan untuk kaviar siap makan. Semakin kecil, semakin rendah tahap kematangannya. Produk berbutir berkualiti tinggi dibuat dari bahan mentah tahap keempat, dan produk yastik murah dibuat dari bahan mentah tahap kedua..

Spesies Sturgeon

Untuk membeli produk yang sesuai dengan citarasa anda, anda perlu mengetahui jenis ikan dari mana kaviar itu diperoleh. Mereka berbeza dalam kandungan kalori, dan nilai pemakanannya hampir sama:

1. Sturgeon. Coklat atau kekuningan, telur kecil, dengan rasa laut yang kuat. Paling segar - hanya 203 kkal per 100 g.

2. Sevryuzhya. Butiran halus, elastik, hitam. Mempunyai aroma halus dan rasa halus, mempunyai kira-kira 221 kkal per 100 g.

3. Beluga. Yang paling sedap dan berkhasiat. Mempunyai rasa kacang halus, warna kelabu gelap, dengan kilauan keperakan. Kandungan kalori tinggi - hampir 237 kkal.

Produk paling mahal dihasilkan oleh beluga. Harganya bergantung pada nilai pemakanan yang tinggi dan kerumitan pengambilan bahan mentah. Beluga hanya terdapat di laut, dan permintaannya melebihi bekalan.

Dari mana ikan kaviar?

Kaviar makanan istimewa diperoleh dari ikan sturgeon:

1. Sturgeon. Ia dapat mencapai panjang hingga 6 m. Mendiami laut utara, memasuki sungai untuk bertelur pada musim bunga, untuk kembali ke laut.

2. Beluga. Ikan besar ini menyimpan rekod bertelur, seekor betina dapat menghasilkan lebih dari 100 kg.

3. Sevruga. Ikan kecil, menghasilkan produk kasar yang berkualiti tinggi.

4. Duri. Beratnya tidak lebih dari 30 kg, tetapi dianggap sebagai spesies ikan yang berharga kerana menghasilkan produk berkhasiat yang enak. Penangkapan duri di alam liar yang tidak terkawal dilarang.

5. Sterlet. Ikan makanan kecil. Di sterlet, pemijahan bermula dari tahun ketujuh kehidupan. Seekor ikan dewasa menghasilkan kaviar yang sedap tetapi melekit, yang mengurangkan harganya.

Dipercayai bahawa produk yang diperoleh dari ikan liar rasanya lebih enak, tetapi tidak begitu. Individu yang dibesarkan dalam perikanan tidak berbeza dengan rakan laut mereka, dan kaviarnya sama sihat dan enak.

Kaedah pengeluaran kaviar

Memancing kaviar secara peribadi dilarang: tidak ada metode hukum lain untuk memperoleh bahan mentah, kecuali untuk pembuatan peternakan ikan atau memancing di kawasan perairan dengan izin khas.

Kaedah pertama mengekstrak bahan mentah adalah "memerah susu". Salur telur yang diisi dengan telur dipangkas, sementara betina tetap hidup dan dapat digunakan untuk pengambilan sampel bahan mentah. Cara kedua adalah "bahagian caesar". Ikan dibunuh dan peritoneum dibuka. Proses ini sukar dan memerlukan pemeliharaan stok ikan baru secara berterusan. Kaedah ketiga adalah tradisional untuk pengambilan bahan mentah dari ikan liar di kawasan perairan terbuka. Ini digunakan untuk menangkap sterlet dan spesies sturgeon lain.

Cara menyimpan kaviar dengan betul selepas pembelian

Agar produk tidak kehilangan rasa, ia mesti disimpan dengan betul. Anda tidak boleh menyimpannya di dalam bekas terbuka - di udara ia menjadi lapuk dan hilang. Juga mustahil untuk memasukkannya ke dalam peti sejuk; apabila beku, biji-bijian melekat dan berubah bentuk. Anda hanya boleh menyimpan tin kaviar yang belum ditutup di dalam peti sejuk. Sekiranya ia berada di tong atau tin, ia mesti dipindahkan ke bekas kaca..


Penting untuk bukan sahaja menyimpannya dengan betul, tetapi juga untuk menyediakan produk. Secara tradisional, sandwic dan makanan ringan dibuat daripadanya. Asas sandwic di Eropah berbeza dengan kaviar yang dimakan di Rusia - dengan roti atau keropok putih atau kelabu. Orang Eropah lebih suka menghidangkannya sebagai hidangan bebas dalam hidangan kaviar kecil. Di Rusia, ia telah lama disajikan dalam pasu besar..

Kaviar boleh dimakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak. Pakar pemakanan telah membuktikan manfaat kaviar hitam untuk wanita hamil, tetapi anda perlu memastikan bahawa wanita itu tidak mengalami reaksi alergi.

Varieti kaviar hitam

Kaviar hitam mempunyai komposisi yang unik. Ianya diperoleh dari ikan sturgeon, termasuk sterlet, Stellate sturgeon, beluga dan sturgeon. Apakah jenis produk ini, bagaimana perbezaannya, dan jenis mana yang lebih berharga dan berguna?

Varieti mengikut jenis ikan

Menariknya, warna hitam yang kuat tidak menunjukkan kualiti yang tinggi, sebaliknya, ia menunjukkan bahawa produk itu tidak semula jadi. Sebaliknya, perlu memilih telur ringan dan besar, ini adalah tanda nilai maksimum..

Terdapat beberapa jenis kaviar hitam:

  • Beluga. Ini adalah ikan terbesar dari keluarga sturgeon, dengan kaviar menyumbang seperempat dari beratnya. Ukuran telur kira-kira 3.5 mm - ini adalah kaviar yang paling besar dan dengan itu paling mahal. Teduh berkisar dari kelabu hingga zaitun. Semakin ringan warnanya, semakin tinggi kosnya. Rasa produk sangat baik.
  • Sturgeon. Jenis yang paling biasa. Diameter rata-rata telur adalah kira-kira 2.5 mm. Warnanya tidak hitam, tetapi gangsa atau hazel. Rasanya kaya dan dinyatakan dengan baik, ada rasa laut yang halus.
  • Sterlet. Pilihan belanjawan bagi mereka yang ingin menikmati makanan enak dan sihat, tetapi tidak mahal. Warnanya lebih dekat dengan kelabu daripada hitam. Dari segi rasa, ia kehilangan jenis yang agak mahal, itulah sebabnya untuk harga yang agak rendah.
  • Sevryuzhya. Ukurannya kecil, diameternya bervariasi dari 1 hingga 1.5 mm. Kerana kandungan lemak tak jenuh ganda yang tinggi, produk ini mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Rasanya menyenangkan dan khas. Warna dari kelabu gelap hingga hitam.

Varieti dengan kaedah memasak

Produk berharga ini tidak hanya berbeza pada jenis ikan, tetapi juga kaedah penyediaannya. Terdapat dua jenis utama:

  • Kasar. Kelezatan ini diperoleh secara langsung dari hasil tangkapan ikan, mengeluarkan filem dan yastyk. Seterusnya, diasinkan setelah diayak, digunakan garam kering. Berkat ini, semua telur tetap utuh, mempunyai bentuk yang hampir sama, tidak saling melekat.
  • Pajusnaya. Ia asin secara langsung di dalam kantung film, di mana ia berada di dalam ikan, dan hanya setelah mengasin ovari dan lendir dikeluarkan dengan hati-hati. Hasilnya adalah produk yang berlemak dan enak dengan konsistensi keju yang diproses.

Pelbagai kedai dalam talian kami

Kami bekerja hanya dengan produk terbaik, yang disahkan oleh sijil yang berkaitan.

Terdapat dua jenis makanan yang dijual:

  • Klasik - kaviar sturgeon susu berbutir, tidak dipasteurisasi, yang disediakan dengan penambahan bahan pengawet;
  • Premium - kaviar penyembelihan, dengan rasa cerah dan kaya. Produk ini disediakan dengan jumlah garam minimum, yang memungkinkan untuk memperoleh rasa yang paling jelas dan jelas.

Hubungi kami sekarang, dan pakar kami akan menjawab semua soalan anda secara terperinci dan memberitahu anda mengenai ciri-ciri makanan istimewa yang dijual.

Ikan kaviar hitam

Kaviar hitam: semula jadi atau buatan?

Selalunya di kedai ikan anda dapat melihat balang kaviar hitam dengan harga yang berpatutan. Secara lahiriah, produk ini tidak dapat dibezakan dengan yang semula jadi, namun, setelah mengira rasanya, seseorang dapat dengan mudah memahami mengapa harganya beberapa kali lebih besar. Oleh itu, apa yang ditawarkan oleh syarikat perdagangan sebagai pengganti makanan elit yang murah:

  • Kaviar Amia. Nama keduanya ialah ikan lumpur. Spesies relik ini, yang berkembang di era Mesozoik, tinggal di timur Amerika Utara dan dianggap sebagai "fosil hidup". Walaupun daging ikan ini sukar dan tidak sedap, kaviarnya kelihatan seperti sturgeon.
  • Peniruan kaviar. Produk ini kelihatan seperti makanan istimewa yang mahal hanya dari luaran, tetapi rasanya tidak ada kaitan dengannya. Ia dibuat dari protein ayam, rumput laut, daging ikan dan minyak ikan dengan penambahan gelatin, rempah, garam, minyak sayuran, warna makanan dan pengawet.
  • Kaviar spesies ikan yang kurang berharga. Kadang kaviar capelin, cod atau halibut yang dicelup dengan pewarna makanan digunakan sebagai tiruan produk makanan istimewa. Semasa membeli produk yang tidak mahal, tidak berlebihan untuk mengkaji komposisinya pada pembungkusan.

Cara mengenal pasti palsu

Beli kaviar hitam semula jadi di kedai khusus yang bekerja secara langsung dengan ladang ikan atau bekerjasama dengannya. Oleh itu, anda boleh menghilangkan risiko memperoleh produk haram atau palsu. Perhatikan pembungkusan, cetakan kecil, jenama pengeluar dan tarikh pembuatan produk.

Sekiranya anda telah membeli sebotol makanan istimewa yang indah, tetapi anda mempunyai keraguan tentang keasliannya, maka anda boleh melakukan eksperimen kecil yang akan mengesahkan atau menolak ketakutan anda:

  • Masukkan sedikit telur ke dalam air panas. Sekiranya mereka menjadi lembut atau larut sama sekali, maka ini adalah tiruan kaviar, yang dibuat dari rumput laut atau gelatin..
  • Sekiranya air berwarna, anda akan menemui telur berwarna ikan yang kurang berharga. Bahkan boleh menjadi kaviar pike atau ikan lain yang mempunyai telur besar..
  • Kaviar hitam semula jadi di dalam air panas tidak larut, tidak kehilangan warna, tetapi sebaliknya, memperoleh konsistensi yang lebih padat.

Sekiranya anda menuangkan air mendidih ke atas telur selama 5 minit, kaviar sturgeon praktis akan masak, menjadi pekat dan mudah dipotong dengan pisau, membentuk potongan yang rata dan rata. Telur tiruan akan tetap cair dan pecah semasa anda cuba memotongnya.

Kaviar hitam semula jadi adalah produk yang mudah rosak yang tidak dapat disimpan lama setelah anda membuka bungkusan. Di dalam peti sejuk, anda perlu memilih tempat paling sejuk untuknya di sebelah peti sejuk beku. Lebih baik meletakkan balang kaviar terbuka ke dalam mangkuk dengan ais hancur. Pembeku tidak sesuai untuk menyimpan makanan istimewa ini, kerana pembekuan memberi kesan negatif terhadap kualitinya..

Ciri-ciri berguna kaviar hitam - komposisi, kandungan kalori, teknologi pengeluaran dan harga

Telur Sturgeon (telur) sangat dihargai di pasaran dunia, di kebanyakan negara mereka digolongkan sebagai produk "elit". Kaviar hitam boleh ditekan atau dikisar; penggunaan produk ini berguna dalam apa jua bentuk. Bekalan vitamin dan asid amino yang banyak memberi kesan positif kepada kesihatan manusia. Tapak pengeluaran utama adalah Laut Kaspia, serta Laut Danube, Amur dan Laut Azov.

Apa itu kaviar hitam

Kaviar (nama lain untuk produk) adalah telur ikan yang dimakan. Terdapat enam peringkat kematangan, tetapi telur butiran tahap keempat dijual. Menurut kaedah pembuatan, jenis produk berikut dibezakan:

  1. Tin dan tong berbutir. Tidak memerlukan pasteurisasi, ia terdiri daripada biji-bijian, mudah berpisah antara satu sama lain.
  2. Bilik tidur. Ia dibuat dalam larutan garam, kacau selalu. Telur siap mesti ditekan.
  3. Yastichnaya. Memasak dilakukan dengan pengasinan yang kuat, tanpa memisahkan biji-bijian dari tisu penghubung.

Ikan mana yang mempunyai kaviar hitam

Beluga, sturgeon, sterlet, terbaik adalah ikan yang menjadi pembekal kaviar. Beluga dianggap salah satu yang paling berharga dan mahal. Telur menyumbang kira-kira 25% dari beratnya. Spesies ini mempunyai kulit nipis dan biji-bijian terbesar. Kelezatan Sturgeon mempunyai warna coklat gelap atau keemasan, bersaiz besar, memancarkan aroma laut yang halus. Sterlet adalah ikan kecil dengan kaviar hitam, yang telurnya berwarna kelabu gelap dan rasanya yang indah.

Komposisi

Manfaat kaviar hitam tidak dapat dinafikan untuk tubuh manusia. Penggunaannya disyorkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Produk ini boleh dimakan untuk penyakit saluran gastrousus, orang yang sedang menjalani diet. Asid lemak, vitamin dan mineral tepu yang terdapat dalam makanan istimewa ini menguatkan badan dan memberi tenaga. Peratusan nutrien dalam produk ditunjukkan dalam jadual.

Vitamin A, Retinol

Vitamin B1, Thiamin

Vitamin B2, Riboflavin

Vitamin B5, Asid Pantotenik

Vitamin B6, Pyridoxine

Vitamin B9, Folat:

Vitamin B12, Cobalamin:

Vitamin PP, Niacin

Vitamin D3 cholecalciferol

Vitamin E, Alpha Tocopherol:

Vitamin B4, Kolin

Kandungan kalori

Makanan sedap kaya dengan protein dan lemak sihat. Produk ini tidak mempunyai kalori "kosong", oleh itu disarankan untuk menggunakannya dalam diet. Kandungan kalori kaviar tanpa bahan tambahan adalah 200-250 kcal per 100 g. Apabila minyak sayuran ditambahkan, nilai tenaga dapat meningkat menjadi 400 kcal. 100 g telur ikan mengandungi:

  • protein - 24.6 g;
  • lemak - 17.9 g;
  • karbohidrat - 4 g;
  • air - 47.5 g.
  • Cara bermain mafia
  • Salad Perancis: resipi
  • Babi dalam kerajang di dalam ketuhar: memasak

Mengapa kaviar hitam berguna?

Telah lama dianggap sebagai salah satu makanan yang paling berkhasiat dan seimbang. Kaviar mengandungi hampir semua zat yang diperlukan untuk pengembangan tubuh manusia. Ini adalah tonik umum yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi otak, meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan risiko pembekuan darah. Kaviar berguna untuk aterosklerosis dan urolithiasis. Produk ini meningkatkan daya ingatan, meningkatkan hemoglobin, merangsang penyingkiran lebihan cecair dari badan.

Untuk para wanita

Komposisi telur sturgeon sangat dihargai oleh pengeluar kosmetik. Kelezatan meningkatkan kulit, merangsang proses pertumbuhan semula, mempercepat penyembuhan luka, menjadikan kulit lebih anjal, melawan tanda-tanda penuaan dan memberikan penampilan yang sihat. Caviar aktif menggunakan jenama terkenal seperti:

  • Diademin;
  • Ingrid millet;
  • La padang rumput;
  • Mirra Lux;
  • Abu;
  • Penovia botanica.

Makanan istimewa yang sangat berguna untuk wanita hamil. Omega-3 dan omega-6 menyokong badan. Semasa mengandung anak, wanita sering mengalami anemia kekurangan zat besi, kekurangan kalsium, oleh itu doktor mengesyorkan memasukkan kaviar dalam makanan mereka. Produk ini meningkatkan hemoglobin, menurunkan tekanan darah dan kadar kolesterol, dan mengurangkan pembengkakan. Magnesium yang termasuk dalam komposisinya membantu dengan kejang, dan asid folik menstabilkan pendarahan, merangsang perkembangan normal tisu dan organ bayi.

Untuk lelaki

Dalam komposisinya, makanan istimewa mengandungi sejumlah besar arginin, asid amino yang mempunyai kesan positif terhadap potensi lelaki. Penggunaannya yang berterusan dapat meremajakan dan menjadikan badan lebih sihat. Kaviar harus dimasukkan dalam diet harian lelaki yang bekerja secara fizikal dan mempunyai masalah dengan sistem pencernaan.

  • Mannik dengan keju kotej: resipi dengan foto
  • Tablet besi
  • Mengapa selulit muncul?

Untuk kanak kanak

Kaviar hitam sebenar boleh diberikan kepada kanak-kanak dari usia tiga tahun. Produk ini diperlukan untuk tubuh yang tumbuh sebagai sumber vitamin dan mineral. Kalsium menyumbang kepada perkembangan normal tulang bayi, dan magnesium mencegah timbulnya kejang. Terima kasih kepada asid askorbik, produk meningkatkan imuniti, memberi kesan positif pada penglihatan kanak-kanak. Kelezatan meningkatkan prestasi mental, yang sangat berguna untuk pelajar sekolah muda.

Bahaya dan kontraindikasi

Namun, memandangkan semua aspek positif dalam makan kaviar, anda tidak boleh menggunakannya dalam jumlah yang tidak terhad. Telur mengandungi sejumlah besar garam, yang dapat mengganggu keseimbangan air-garam tubuh dan fungsi ginjal. Produk ini paling baik dimakan dalam bentuk tulennya, kerana bahan pengawet dan bahan kimia tambahan boleh membahayakan tubuh. Penyakit ginjal kronik dan intoleransi individu adalah sebab larangan penggunaan telur sturgeon.

Harga kaviar hitam

Harganya mungkin berbeza bergantung pada jenis, kaedah penyediaan dan wilayah penjualan makanan istimewa. Kos produk di Astrakhan dan St. Petersburg akan berbeza dengan beberapa rubel. Di Moscow, kaviar boleh dipesan secara dalam talian atau dibeli di kedai runcit. Semasa membeli, perhatikan tarikh pengeluaran, kualiti pembungkusan makanan dalam tin. Makanan berkualiti rendah boleh membahayakan kesihatan anda. Sekiranya anda berminat dengan berapa kos kaviar hitam, lihat jadual di bawah.

Ikan kaviar hitam

Dengan ini saya mengesahkan bahawa saya telah membaca dan bersetuju dengan syarat-syarat Polisi berkenaan dengan pemprosesan data peribadi. Dengan ini saya memberikan kebenaran kepada LLC "Russian Caviar House" untuk memberi maklumat mengenai barang dan perkhidmatannya, untuk menyimpulkan dan melaksanakan perjanjian jual beli untuk diproses - mengumpulkan, merekod, mengatur, mengumpulkan, menyimpan, menjelaskan (kemas kini, perubahan), ekstrak, penggunaan, pemindahan (termasuk mempercayakan pemprosesan kepada orang lain), menganonimkan nama, menyekat, menghapus, memusnahkan - data peribadi saya: nama belakang, nama depan, jantina, nombor rumah dan / atau telefon bimbit, alamat e-mel, serta data mengenai minat berdasarkan analisis carian saya permintaan dan lawatan ke laman web Internet. Saya juga memberi kebenaran kepada Russian Caviar House LLC untuk memberi maklumat mengenai barang dan perkhidmatan untuk menghantar iklan dan maklumat mengenai barang dan perkhidmatan Russian Caviar House LLC dan rakan-rakannya ke alamat e-mel dan / atau nombor telefon bimbit yang ditentukan oleh saya. Persetujuan boleh ditarik balik oleh saya pada bila-bila masa dengan menghantar notis bertulis ke [email protected]

Untuk maklumat lebih lanjut, lihat bahagian Tawaran dan Dasar Pemprosesan Data Peribadi.

Sila baca Tawaran Kontrak dan Dasar Privasi kami untuk maklumat yang lebih terperinci

  • Moscow
  • St Petersburg
  • Lain-lain (bandar lain).

Anda telah memilih wilayah - sahkan lokasi anda.

  • Moscow
  • St Petersburg
  • Lain-lain (bandar lain).

Anda telah memilih wilayah - sahkan lokasi anda.

JENIS CAVIAR HITAM PADA 2020

Sturgeon semula jadi, SK-IKAN, 240 gram

Sterlet semula jadi, SK-IKAN, 240 gram

Beluga Asli, SK-IKAN, 240 gram

Ladu dengan sturgeon, A-kaviar, 500 gram

Stik sturgeon beku segar, A-kaviar, 500 gram

Kaviar hitam steril, Belosetr, 100 gram

Stik sturgeon beku segar, A-kaviar, 370 gram

Tuna dalam minyak, ArTun, 180 gram

Tuna dalam jusnya sendiri, ArTun, 180 gram

Kaviar sterlet hitam Classic (Classic), "Volgorechenskrybkhoz", 250 gram

Kaviar hitam adalah produk yang diperoleh dari ikan sturgeon. Kelezatan dan hidangan yang disediakan daripadanya menjadi penentu kepada sajian masakan paling mahal dari seluruh dunia. Kaviar jenis ini diperoleh dari beluga, stellate sturgeon, sterlet dan sturgeon. Bergantung pada ikan, penampilan dan rasanya berubah..

Apa nilainya

Kaviar hitam mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Komposisi kimia dan biologinya mempunyai kesan penyembuhan dan pemulihan pada tubuh manusia. Ini berlaku kerana:

  • pelbagai asid amino penting dan tidak penting;
  • asid lemak tak jenuh ganda - Omega 3 dan 6;
  • kompleks vitamin yang lengkap, malah mengandungi vitamin D, yang hampir mustahil dijumpai dalam produk lain;
  • semua unsur mikro dan mikro - terutamanya terdapat banyak zat besi, magnesium, kalsium, natrium, zink.

Justru kerana kaviar hitam mengandungi semua zat yang diperlukan untuk berfungsi penuh tubuh sehingga penggunaannya sangat berguna.

Jenis kaviar hitam

Walaupun kaviar disebut hitam, yang paling berharga dan berguna adalah yang mempunyai warna sedikit keputihan. Kaviar berkualiti tinggi berwarna kelabu dan biji-bijian besar.

Kaviar Beluga

Ia adalah beluga, dari semua jenis kaviar hitam, yang dianggap paling mahal. Beluga adalah ikan sturgeon terbesar, dengan weight berat badannya dalam kaviar. Ukuran butirannya sekitar 3-3.5 mm, dan warnanya sedikit berbeza dari hitam hingga kecenderungan kelabu. Kaviar jenis ini agak jarang berlaku di rak - ia dianggap paling elit.

Kaviar Sturgeon

Selalunya, kaviar sturgeon dijual. Ukuran purata telurnya ialah 2.5 mm. Tetapi warna bijirin mempunyai warna zaitun atau coklat gangsa. Mempunyai rasa yang tinggi - rasa laut yang sedikit masin terjalin dengan nota protein yang jelas.

Kaviar steril

Pilihan yang paling berpatutan untuk makanan istimewa adalah kaviar sterlet. Warnanya berwarna kelabu. Tetapi rasanya lebih rendah daripada jenis lain. Inilah yang menentukan harganya yang lebih rendah..

Kaviar Sevruga

Ini adalah jenis kaviar hitam terkecil - diameter butirannya berkisar antara 1 hingga 1.5 milimeter. Sangat berkhasiat kerana kandungan lemak tak jenuh ganda yang tinggi. Warnanya juga boleh berkisar dari kelabu gelap hingga hitam. Rasanya cukup menyenangkan, tetapi mempunyai rasa pedas yang pelik.

Pengelasan kaviar dengan kaedah pengeluaran

Perlu dipertimbangkan bahawa ia juga berbeza dalam kaedah pembuatan..

Kaviar

Untuk spesies ini, semua telur digunakan yang tidak sesuai untuk versi berbutir. Ia diasinkan dalam larutan garam suam. Keringkan sedikit. Dan kemudian mereka boleh dipanggang atau diletakkan di dalam balang kaca..

Kaviar roe

Dalam kes ini, pengasinan berlaku secara langsung pada filem-filem yang merupakan cangkang semula jadi, setelah memotongnya menjadi jalur. Selalunya ternyata masin. Dari segi rasa, kualiti tidak mencukupi, yang menyebabkan permintaan rendah terhadapnya. Itulah sebabnya sangat sukar untuk mencari pilihan pengasinan di rak..

Dipasteurisasi

Dalam kes ini, gunakan jenis garam yang kering. Selepas itu, kaviar dibentangkan dalam balang kaca dengan pasteurisasi selanjutnya. Proses inilah yang membolehkan anda meningkatkan jangka hayat hingga dua tahun, tanpa kehilangan rasa dan kualiti pemakanan..

Ini sangat sesuai untuk mereka yang tidak menyukai rasa laut dan ikan yang ketara. Tetapi perlu diperhatikan bahawa kulit telur menjadi lebih ketat kerana pemanasan.

Kasar

Pilihan memasak yang paling mahal adalah kaviar hitam kasar. Baginya, hanya bahagian terpilih dengan telur dengan ukuran yang sama digunakan. Mereka semua mesti utuh. Warnanya hanya seragam, tanpa memasukkan biji-bijian yang lebih terang atau lebih gelap. Pengasinan dilakukan secara kering. Setelah membuka telur berbutir, setiap telur mudah terpisah dari yang lain.

Pengelasan mengikut jenis pembungkusan

Bergantung pada bagaimana kaviar dibungkus setelah masin, dua jenis dapat dibezakan - ini adalah kalengan (dikemas) dan longgar.

Kaviar yang dibungkus

Ini adalah produk yang paling mahal dan berkualiti tinggi. Ia diproses dengan betul, rasanya tetap terjaga. Semua proses teknologi diikuti, yang menjamin keselamatan nilai pemakanan.

Berat kaviar

Dalam kebanyakan kes, ini adalah pilihan kraftangan. Apa sahaja yang dapat diharapkan dari dirinya - cara asin yang salah, perubahan peraturan teknologi, jangka hayat yang telah habis masa berlakunya, perbezaan dengan kualiti yang dinyatakan.

Di samping itu, kaedah perapan laras selalunya memutarbelitkan rasa..

Pengilang kaviar

Kawasan penyebaran semula jadi baka sturgeon adalah Caspian, Azov Seas, dan juga bahagian bawah Sungai Danube. Sebilangan kecil ikan sturgeon dapat dijumpai di badan air di China.

Tetapi berkat pengembangan teknologi ternakan ikan, berhasil memperoleh keturunan dan kaviar di ladang khusus. Untuk tahun 2020, mereka beroperasi di:

  • Israel;
  • Arab Saudi;
  • Iran;
  • Rusia;
  • Transnistria;
  • China.

Sturgeon ditangkap dari habitat semula jadi - Rusia, Iran, Turkmenistan, Azerbaijan, Kazakhstan.

Hari ini dipercayai bahawa produk berkualiti tinggi dihasilkan oleh Israel..

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Untuk memilih kaviar yang tepat, anda perlu memperhatikan parameter berikut:

  • harganya tidak boleh murah - kaviar berbutir dari 2,000 rubel per 50 g, sementara kaviar ditekan sedikit lebih murah dan dibungkus dalam balang yang lebih besar - dari 5,000 rubel per 150 g;
  • pada tahun 2020, kaviar dari ladang ikan Astrakhan "Beluga", "Raskat" lebih biasa di rak; Vologda "Rumah Ikan"; dan dari ladang ikan di Volgorechensk;
  • apabila disimpan tanpa dibuka dalam balang kaca, kaviar mengekalkan semua sifat asasnya selama 2 tahun;
  • jika balang dibuka, kandungannya mesti dijual dalam masa 2-3 hari;
  • semua produk mesti disertakan dengan sijil kualiti (kesesuaian);
  • dalam kes tin, ia mesti digoncang sebelum membeli - kaviar tidak boleh "melepak" - ini adalah tanda pertama produk berkualiti rendah;
  • jika melalui bekas anda dapat melihat warna kaviar, perlu diingat bahawa butiran yang lebih ringan mempunyai nilai tertentu - kelabu-coklat, perak-hitam - ini adalah warna kaviar terbaik;
  • rasanya sangat lembut, dengan rasa selepasnya yang sedikit berkhasiat, tanpa rasa pahit;
  • terlalu asin, kaviar pahit, dengan rasa ikan yang jelas mungkin merupakan tanda palsu.

Satu lagi titik penyerapan makanan istimewa ini adalah cara penyediaannya. Menurut tradisi Rusia, mereka disajikan dalam mangkuk kaca atau pasu, dan dari situ mereka disusun secara porsi ke dalam pinggan kecil..

Menurut sajian versi Eropah, mereka disajikan dalam piring kaviar yang dipotong di atas ais hancur agar keadaan sejuk selama mungkin.

Baik dalam kes pertama dan kedua, harus diingat bahawa kaviar hanya boleh diambil dengan sudu ibu mutiara atau porselin. Sentuhan logam dengan kaviar tidak diingini.

Kaviar di angkasa

Pada 6 Disember, sebuah papan kargo dengan makanan dihantar ke angkasawan di ISS. Di antara mereka tidak ada kaviar, yang sebelumnya dikirim kepada mereka setiap tahun untuk Tahun Baru. Saya secara peribadi memutuskan untuk memperbaiki ketidakadilan ini, dan mengumpulkan kaviar hitam sebagai hadiah untuk para angkasawan. Kemudian kaviar akan dihantar ke Roscosmos, dari mana ia akan dihantar ke ISS dari [...]

15% diskaun untuk semua!

Diskaun 15% untuk semua jenis kaviar, makanan istimewa dan aksesori tanpa kecuali! Hanya pada 22 Mei! Dari 00:00 hingga 00:00! Sepanjang hari untuk menjadi bukan 100, tetapi 115% lebih bahagia! Mengambil peluang ini! Hubungi atau pesan terus dari laman web! Esok kita akan mempunyai hari yang panas, tetapi kita gembira mengenainya!

Diskaun 20% kepada rakan!

Anda membuat pembelian kaviar yang lazat dengan harga 5,000 rubel. Dapatkan diskaun 20% untuk rakan. Berkongsi dengan rakan. Seorang rakan menggunakan potongan harga. Rakan itu gembira. Anda mendapat diskaun 10% lagi. Anda menggunakan. Adakah awak gembira.

Ikan dengan kaviar hitam

Semua ikan yang tergolong dalam keluarga sturgeon mempunyai kaviar hitam. "Pembekal" utamanya adalah empat jenis. Kaviar setiap ikan berbeza dari segi warna, ukuran, rasa, ketumpatan, serta komposisi kimia telur. Kami menjualnya - anda boleh membuat pesanan dari kami melalui telefon 8-967-140-1008. Jadi, sekarang kita akan melihat ikan mana yang mempunyai kaviar hitam:

1. Beluga adalah ikan terbesar dalam keluarga ini. Kaviarnya dianggap paling berharga. Beluga mula membuangnya hanya selepas dua puluh lima tahun, dan ia tidak dapat dilakukan setiap tahun. Dia dapat hidup hingga seratus tahun, ukurannya hingga enam meter dan berat hingga enam ratus kilogram. Kaviarnya lebih besar dan kulit telurnya lebih nipis. Warnanya boleh dari kelabu muda hingga hitam.

2. Dalam keluarga sturgeon, sturgeon boleh disebut sebagai ikan kedua yang paling berharga. Ukurannya lebih rendah dari beluga, panjangnya bisa mencapai dua meter dan berat hingga lapan puluh kilogram. Kaviar seperti itu berlaku:

  • kelabu gelap,
  • coklat gelap,
  • keemasan.

3) Sterlet adalah spesies ikan terkecil yang berharga. Panjangnya biasanya kurang dari satu setengah meter. Telur berwarna kecil, berwarna kelabu-hitam. Tetapi ia mempunyai rasa yang indah dan indah, yang sangat dihargai oleh gourmets..

4) Kaviar Sevruga, walaupun tidak dihargai seperti yang lain, tetapi juga memiliki rasa yang sangat menyenangkan dan dapat berpura-pura menjadi makanan utama di atas meja.

Kaviar mana yang lebih baik: perhatikan untuk pembeli

Sejak Rusia mendapat akses ke Laut Kaspia pada abad ke-16, kaviar sturgeon telah menjadi salah satu makanan ringan kegemaran bukan hanya tsar Rusia. Jumlah pengeluaran meningkat begitu banyak sehingga pada abad ke-17 Rusia mula mengeksport makanan istimewa dan mampu membekalkan kaviar hitam di hampir seluruh dunia. Hari ini, kaviar hitam adalah makanan istimewa yang indah, harganya sangat tinggi dan membuat kesalahan dalam pilihan bukan sahaja menghina, tetapi juga mahal.

Cara memilih kaviar hitam: ciri kualiti

Anda tidak perlu menjadi pakar untuk membeli kaviar sebenar. Cukup untuk mengetahui beberapa ciri utamanya dan ketika memilih untuk dipandu hanya oleh mereka, tanpa tergoda dengan harga yang rendah. Kami memutuskan untuk memudahkan pembeli berpotensi dan bersama-sama mereka mencari kaviar hitam mana yang terbaik.

Kaedah mendapatkan kaviar dari ikan

Hanya ada dua cara seperti itu. Yang pertama adalah downhole. Ini adalah kaedah lama yang digunakan untuk mengekstrak kaviar pada zaman Ivan the Terrible. Ikan yang ditangkap disembelih, dan perutnya terbuka untuk mendapatkan telur. Ini adalah kaedah ini, yang digunakan secara tidak terkawal, yang pada satu masa menyebabkan fakta bahawa populasi sturgeon di Laut Kaspia menurun hampir 40 kali [1]. Pemburu menggunakan kaedah biadab yang sama. Kaedah penyembelihan juga digunakan di banyak perikanan..

Kaedah seumur hidup dianggap lebih berperikemanusiaan, ikan tetap hidup, sementara ikan itu terus menghasilkan telur sekitar dua tahun sekali. Dengan kaedah ini, kaviar dapat diekstrak dengan dua cara. Yang pertama adalah "memerah susu" atau memerah, ketika telur secara harfiah diturunkan dari betina hidup. Prosesnya boleh memakan masa hingga 12 jam, kerana teknologinya cukup sukar dan banyak masa berlalu dari penyediaan sturgeon hingga selesai memerah susu. Kaviar yang diperoleh dengan cara ini disebut "memerah susu". Cara kedua untuk mendapatkan telur adalah dengan pembedahan caesar. Rongga perut ikan dibuka sebahagiannya, telur dikeluarkan, dan kemudian jahitan pembedahan digunakan pada perut betina. Ikan pulih agak cepat dan setelah beberapa ketika dapat menghasilkan telur lagi. Kaedah ini tidak praktikal untuk digunakan di industri besar. Dalam kaedah pemerahan, kaviar diekstrak pada tahap kematangan yang paling optimum, di mana ia dianggap lebih berguna. Dan untuk mengekalkan kualiti rasa yang tinggi, kemahiran khas pakar diperlukan semasa memproses bahan mentah.

Spesies ikan dari mana kaviar diperoleh

Beberapa jenis ikan tergolong dalam sturgeon. Di Rusia, secara tradisional, kaviar diperoleh dari tiga daripadanya, hari ini spesies lain telah ditambahkan ke dalamnya.

  1. Beluga. Kaviar Beluga berada di tempat pertama dari segi rasa dan nilai pemakanan. Ikan itu sendiri dapat menimbang hingga 400 kg, sementara kaviar menyumbang hingga 25% dari jumlah berat [2], tetapi pemijahan tidak terjadi setiap tahun. Telur beluga cukup besar, hingga 3.5 mm, hitam, perak, kelabu gelap atau bahkan berwarna platinum. Kaviar ini dibezakan oleh rasanya yang sangat indah dengan rasa yang sedap. Harga kaviar beluga di pasaran ialah 10,000-20,000 rubel per 100 g [3].
  2. Sturgeon. Sturgeon kaviar mempunyai telur yang lebih kecil, hingga 2 mm. Warna kaviar - kelabu, coklat atau sedikit kekuningan, gangsa gelap, hitam. Rasa kaviar lebih tajam daripada beluga, ini jelas menunjukkan sedikit tanda laut dan yodium, kadang-kadang ada juga rasa segar. Harga untuk 100 g kaviar sturgeon adalah kira-kira 5000 rubel, dan jika kaviar diambil dari orang dewasa yang berumur lebih dari 15 tahun, maka harganya mungkin melebihi 7000 rubel per 100 g [4].
  3. Stellate sturgeon. Ini adalah ikan sturgeon terkecil, masing-masing, dan telurnya lebih kecil, kira-kira 1 mm, tetapi lebih elastik daripada ikan sturgeon dan beluga. Warna telur berwarna hitam, kelabu gelap atau platinum. Kaviar Sevruga kaya akan lemak. Rasanya agak halus, tetapi beberapa gourmets merasa agak mengganggu. Harga - kira-kira 6000 setiap 100 g [5].
  4. Sterlet. Telur agak kecil, rata-rata 1 mm, berwarna kelabu gelap dengan ciri khas yang halus.

Beberapa ladang juga menerima kaviar dari kacukan sturgeon. Dari segi kualiti, sama sekali tidak kalah dengan jenis tradisional.

Zaman ikan

Sturgeon hidup lama, misalnya, beluga dapat hidup hingga 100 tahun [6]. Lebih-lebih lagi, semakin tua ikan, kaviarnya lebih berharga dan enak. Individu muda di bawah 20 tahun memberikan kaviar warna hitam pekat, setelah 45 tahun warna kaviar berubah, ia menjadi kelabu. Dan setelah 85 tahun, betina bertelur dengan naungan cahaya dengan warna keemasan. Oleh itu, harga kaviar dari ikan "matang" lebih tinggi daripada yang muda. Kaviar paling mahal adalah "emas", dari beluga berusia hampir satu abad. Ia dihasilkan secara eksklusif oleh syarikat Iran House Almas. Hanya 10 kg kaviar emas dihasilkan setiap tahun, ia dibungkus dalam balang emas, dan harganya bermula dari $ 2500 setiap 100 g [7].

Jenis masin

Rasa dan kualiti kaviar hitam banyak bergantung pada cara ia diproses. Terdapat tiga cara seperti itu, dan masing-masing mempunyai ciri tersendiri..

Hanya kaviar terbaik, terpilih dan matang yang digunakan untuk penyediaannya. Telur mestilah kuat, elastik, tanpa ubah bentuk, sama warna dan saiznya. Sejurus selepas menerima, kaviar mesti dibersihkan dari ostyk - beg tempurung di mana telur berada. Pengasinan dilakukan dengan cara kering, kandungan garamnya dari 2.5 hingga 5% [8]. Kaviar berbutir dibahagikan kepada tiga gred: unggul, pertama dan kedua. Pembahagiannya bergantung pada rasa, bau, ukuran butiran, konsistensi, keseragaman warna, tetapi tanpa mengira ragamnya, kaviar hitam berbutir adalah kualiti tertinggi dan paling enak. Dalam kaviar berbutir yang dimasak dengan betul, semua telur mudah dipisahkan antara satu sama lain.

Kaviar berbutir boleh dipasteurisasi atau dipasteurisasi. Untuk pasteurisasi, hanya kaviar dari nilai tertinggi dan pertama digunakan; pemanasan dilakukan di autoklaf khas atau mandi air pada suhu 50-60 ° C [9]. Kaviar berpasteurisasi mempunyai jangka hayat yang agak panjang, sehingga 2 tahun, tetapi rawatan haba mempengaruhi rasa kaviar, menjadikannya kurang cerah. Semasa pemprosesan, cangkang juga berubah, menjadi lebih ketat.

Ia diperoleh dari kaviar segar, yang kerana alasan teknologi dianggap tidak sesuai untuk pengeluaran bijirin. Kaviar diasinkan secara langsung di tiram menggunakan air garam - air garam khas, yang suhunya sekitar 40 ° C. Kandungan garam dalam kaviar tidak boleh melebihi 5% [11]. Setelah masin, kaviar dibentangkan di palung kecil, dikeringkan sedikit dan hanya selepas itu dibersihkan dari ovari. Peringkat akhir pengeluaran adalah menekan kaviar dalam bekas khas.

Kaviar jenis ini disediakan di USSR dari ovari lemak yang belum matang atau dari ovari, yang mempunyai biji-bijian yang sangat lemah. Pada masa yang sama, biji-bijian tidak dipisahkan dari yastiks, mereka asin dengan mereka. Semasa proses pengasinan, ovari dipotong menjadi ukuran 10-20 cm, dan kemudian diasinkan dalam larutan masin dengan suhu sekitar 50 ° С. Ladang ikan moden tidak menghasilkan telur roe, kerana kematangan telur ditentukan oleh ultrasound, iaitu. kaviar pasti akan dibenarkan masak. Ia dijual hanya di bawah kaunter. Kualiti produk sedemikian sesuai.

Kaedah pembungkusan

Hanya ada dua daripadanya. Kaviar tong dijual mengikut berat, dalam bekas. Dalam kebanyakan kes, ini adalah kaviar kraftangan, yang diperoleh dengan cara yang tidak sah. Kaviar seperti itu mungkin mempunyai kos yang terlalu rendah, tetapi ini hanya tanda kualiti yang buruk - pemprosesan yang tidak betul, ketidakpatuhan terhadap syarat penyimpanan, penambahan bahan pengawet berbahaya dan peningkatan jumlah garam. Membeli kaviar tong tidak digalakkan.

Kaviar yang dibungkus dibungkus dalam balang kaca atau timah. Biasanya kaviar dalam pembungkusan tersebut dihasilkan di ladang ikan sesuai dengan semua peraturan dan undang-undang.

Cara membezakan kaviar hitam dari palsu?

Penjualan kaviar hitam di negara kita adalah perniagaan yang menguntungkan sehingga sebilangan peniaga yang tidak jujur ​​tidak teragak-agak untuk menipu pembeli. Dengan kedok kaviar hitam, mereka menawarkan tiruan atau bahkan kaviar tiruan yang terbuat dari rumput laut dengan harga beluga atau sturgeon. Untuk peniruan, kaviar pike, cod, capelin atau halibut yang dicelup dengan pewarna makanan sering digunakan. Dan separuh masalahnya jika kaviar seperti itu dijual dengan harga yang sesuai, adalah lebih buruk lagi jika pembeli membayar palsu seperti kaviar sturgeon yang sebenarnya, sambil menerima produk yang jauh dari kualiti yang diharapkannya.

Adalah sangat berbahaya untuk membeli kaviar rebus. Sebagai perbandingan dengan produk ladang akuakultur, kaviar tersebut adalah produk yang tidak mesra alam. Faktanya adalah bahawa sturgeon milik ikan bawah, ia memakan di bahagian paling bawah, di mana sisa industri, racun dan bahan berbahaya lain dapat berkumpul. Sebagai tambahan, pemburu haram menambahkan bahan pengawet yang keras pada kaviar, misalnya asam borik, melanggar syarat pengangkutan dan keadaan penyimpanan suhu. Tidak lama dahulu, Internet dengan kuat membincangkan fakta yang keterlaluan: di lebuh raya Khabarovsk-Komsomolsk-on-Amur, pegawai polis trafik ditemui dalam... setengah tan kaviar hitam. Malangnya, kes seperti itu tidak jarang berlaku..

Untuk mengelakkan kesilapan semasa membeli, pakar mengesyorkan menilai beberapa perkara.

Penampilan kaviar. Kaviar sturgeon sebenar mempunyai warna dan saiz telur yang khas. Sekiranya kaviar berwarna hitam walaupun tanpa warna, mungkin kaviar buatan. Tanda lain kaviar tiruan adalah lapisan putih di permukaan..

Perhatikan kepadatan kaviar dalam bungkusan - apabila kaleng miring, tidak boleh meluncur ke bawah dinding atau berbaring di benjolan yang melekit.

Rasa dan bau. Kaviar sebenar hampir tidak mempunyai bau ikan, tetapi mempunyai aroma laut yang halus dan halus. Hanya sedikit orang yang dapat memahaminya. Sekiranya kaviar mempunyai bau amis yang jelas, kemungkinan besar ini palsu atau tanda bahawa kaviar itu rosak. Rasa kaviar sturgeon sangat lembut, dengan nota berkrim, kadang-kadang dengan sedikit kepahitan. Kehadiran kepahitan yang ketara tidak dapat diterima, ini mungkin menunjukkan bahawa bahan pengawet berbahaya telah ditambahkan ke dalam produk, dan kaviar tersebut tidak boleh dimakan sama sekali. Lebihan garam juga merupakan pertanda buruk, kemungkinan besar, "kelazatan" seperti itu disusun dengan melanggar teknologi atau dengan jangkaan penyimpanan yang sangat lama.

Pengilang. Parameter yang sangat penting. Di Rusia hari ini terdapat 10 ladang akuakultur yang sah, penangkapan ikan sturgeon di habitat semula jadi mereka dilarang di negara kita. Syarikat pembiakan ikan terbesar adalah RTF "Diana" (wilayah Vologda), syarikat pembiakan ikan "Beluga" (Astrakhan), LLC "Raskat" (Astrakhan), ladang ikan Karmanovsky (Republik Bashkortostan).

Bekas dan dokumen. Kaviar hitam yang sah dijual dalam timah dan balang kaca. Bekas kaca membolehkan anda menilai secara visual jenis kaviar, warna, dan ukuran butiran. Memeriksa kualiti kaviar dalam tin kaleng sedikit lebih sukar, tetapi kaedahnya masih rangkaian. Goncangkan balang - jika kaviar "menggantung" di dalamnya atau terasa seperti terlalu banyak cecair di dalam balang, lebih baik tidak membeli kaviar seperti itu.

Pastikan untuk memperhatikan komposisi yang ditunjukkan pada bungkusan: ia tidak boleh mengandungi apa-apa kecuali kaviar itu sendiri, garam dan pengawet ("Varex" atau "LIV-1"). Kaviar yang dipasteurisasi sama sekali tidak mengandungi garam dan kaviar. Minyak sayuran dan bahan tambahan lain (boraks, natrium benzoat) adalah tanda produk palsu atau berkualiti rendah.

Anda juga perlu memperhatikan dokumentasi yang berkaitan. Pengilang yang teliti selalu memberikan pernyataan pematuhan terhadap produk, ia boleh diperlukan di mana-mana tempat penjualan. Dokumen mesti menunjukkan bahawa kaviar dihasilkan secara sah di sebuah ladang akuakultur dan mempunyai izin CITES.

Titik pelaksanaan. Anda perlu membeli kaviar hitam hanya di kedai yang dipercayai. Ia boleh dijual di hampir semua rangkaian runcit utama. Tetapi barang dengan harga rendah dari pedagang swasta hampir pasti kaviar perburuan, diperoleh dengan kaedah penyembelihan biadab dan masin melanggar semua norma yang dapat dibayangkan. Selain itu, pembelian kaviar yang diperoleh secara haram adalah sokongan langsung untuk perburuan haram..

Harga. Kaviar sturgeon sebenar tidak boleh murah. Pengeluarannya adalah proses yang sangat mahal dan sukar. Sturgeon tumbuh dengan sangat perlahan, dan perlu melakukan banyak usaha untuk membesarkan individu dewasa yang sihat sebelum memperoleh telur. Kaviar murah hampir pasti merupakan produk palsu atau diperoleh secara haram. Kos purata sebotol kaviar hitam 50 gram ialah 3000–4000 rubel [12].

Tidak begitu sukar untuk membeli kaviar hitam sebenar, di Rusia terdapat banyak pengeluar yang berhati-hati yang memiliki ladang sturgeon mereka sendiri dan menghasilkan kaviar berkualiti tinggi. Sekiranya anda mengikuti peraturan pemilihan, anda hampir dapat melindungi diri anda daripada memperoleh palsu.

Di mana untuk membeli kaviar hitam sebenar?

Kami mengetahui perkara ini daripada wakil kumpulan syarikat Rumah Kaviar Rusia, pengeluar kaviar hitam terbesar di Rusia:

“Kaviar hitam adalah produk yang mahal, jadi membelanjakan jumlah yang serius dan tidak mendapat apa yang anda harapkan memalukan. Jangan beli kaviar dari kedai yang boleh dipersoalkan. Dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, kita dapat mengatakan bahawa ia adalah kaviar tiruan atau tiruan.

Kaviar sebenar dijual dalam rantai runcit terkenal yang menghargai imej dan reputasi mereka, mereka selalu mempunyai dokumen untuk barang tersebut, jadi kemungkinan membeli kaviar palsu atau berkualiti rendah relatif kecil.

Tetapi saya akan mengesyorkan membeli kaviar sturgeon terus dari pengeluar. Oleh itu, "Russian Caviar House" mempunyai kedai dalam talian, yang menyajikan keseluruhan produk kami. Apa kelebihan pembelian sedemikian? Pertama, produk di kedai anda selalu segar. Di sini anda boleh membeli makanan istimewa tanpa bahan pengawet dengan jangka hayat minimum. Kedua, kami menghasilkan kaviar di ladang sturgeon kami sendiri dan menyediakan barang yang sesuai: semua produk diperakui, pembeli dapat pada bila-bila masa membiasakan dirinya dengan dokumen langsung di laman web kami. Ketiga, kerana kami adalah pengeluar, kami mampu bekerja dengan margin minimum - dari bulan September hingga Mac di kedai dalam talian kami, anda dapat melihat kaviar walaupun dengan potongan 20%.

Dan akhirnya, kami telah mengatur penghantaran kami sendiri: di Moscow dan wilayah Moscow, dan juga di St Petersburg, pembeli akan menerima pesanannya dalam masa 24 jam.

Pelanggan "Rumah Kaviar Rusia" adalah Pentadbiran Presiden, Duma Negeri Persekutuan Rusia, syarikat domestik besar seperti Roscosmos dan Sberbank ".

P.S. Syarikat "Russian Caviar House" telah berada di pasaran selama lebih dari 20 tahun dan merupakan pengeksport kaviar hitam domestik terbesar. Anda boleh memesan produk di laman web syarikat.

Rasa kaviar hitam banyak bergantung pada ragamnya..

Kaviar hitam mempunyai rasa yang tiada tandingannya dan kaya dengan pelbagai unsur makro dan mikro.

Kaviar hitam boleh dibeli di kedai rantai runcit besar, serta di kedai rasmi pengeluar dalam talian.

Sebelum membeli kaviar hitam, anda harus membaca dokumen dan sijil untuk produk dengan teliti..

Pembungkusan khas dapat menonjolkan status hadiah.

  • 1 https://ru.wikipedia.org/wiki/Chornaya_ikra
  • 2 https://foodandhealth.ru/delikatesy/chernaya-ikra/
  • 3,4,5 https://www.kp.ru/guide/skol-ko-stoit-1-kg-chernoi-ikry-v-moskve.html
  • 6 https://www.nat-geo.ru/nature/38202-vek-osetra/
  • 7 https://casp-news.ru/chrono/common/ne-chernaya-a-zolotaya-samaya-dorogaya-ikra-iransk
  • 8,9,11 https://www.russian-caviar-house.ru/ru/2010-04-09-06-23-15/41-sorta-chjornoj-ikry.html
  • 10 https://ribovodstvo.com/books/item/f00/s00/z0000014/st030.shtml
  • 12 https://osetr.com/catalog/black-caviar/

"Anda, imam, tidak akan mengejar murah" - garis cemerlang oleh A.S. Pushkin seolah-olah dicipta khas untuk pencinta kaviar hitam, kerana harga yang rendah yang mencurigakan adalah yang pertama dan hampir merupakan tanda utama produk palsu, palsu dan pemburuan haram. Secara definisi, ia tidak memenuhi piawaian SanPiN dan boleh membahayakan apabila digunakan, kerana pelanggaran peraturan kebersihan untuk pengeluaran dan penyimpanan tidak hanya menyebabkan penyimpangan rasa sebenarnya kaviar hitam, tetapi juga pembiakan mikroorganisma patogen di dalamnya.