Kod hitam (ikan arang)

Ikan arang atau ikan kod hitam telah menjadi objek penangkapan ikan besar-besaran sejak abad ke-19. Di wilayah Rusia, jumlah terbesarnya tinggal di sepanjang pantai Kamchatka dan Kepulauan Kuril, bermula dari Selat Bering. Perwakilan spesies ikan ini dapat ditemui terutama pada kedalaman 300 hingga 2700 meter. Kebanyakan orang dewasa tinggal di sana..

Nilai pemakanan. Ikan arang batu, menurut para pakar, dianggap sebagai produk yang sangat enak dan sihat. Proteinnya sangat sedikit (bahagian bangkai yang boleh dimakan mengandungi sekitar 12-13 peratus). walaupun pada hakikatnya lemak dalam daging ikan kod hitam hanya mengandungi sekitar 16-17 persen. Keanehan terletak pada kenyataan bahawa ia diedarkan secara merata sepanjang keseluruhannya. Ini meningkatkan konsistensi daging itu sendiri, dan juga meningkatkan rasa dan aromanya. Ikan ini kaya dengan unsur mikro dan makro yang berguna untuk manusia. Ia mengandungi sejumlah besar kalium, klorin, fluorin, sulfur dan natrium. Di samping itu, magnesium, kalsium, nikel, besi dan molibdenum tidak kurang penting. Terdapat banyak vitamin dalam produk ini. Daging mengandungi PP dan B2, dan hati kaya dengan A dan D yang unik dalam khasiatnya. Kandungan kalori 100 gram bahagian yang boleh dimakan dari produk adalah 200 kcal, nilai pemakanan yang tinggi menunjukkan bahawa produk seperti itu hanya diperlukan untuk tubuh manusia..

Dalam bentuk, badan Ikan Batubara menyerupai torpedo. Seluruh badan ikan ini ditutup dengan timbangan kecil. Bahagian belakang mempunyai sepasang sirip, dan ekornya mempunyai lekukan kecil. Panjang maksimum sebilangan individu boleh mencapai 120 sentimeter dan berat 30 kilogram. Namun, secara semula jadi, spesimen yang lebih kecil sering dijumpai. Menariknya, ikan ini mempunyai beberapa nama. Di California, kerana warna kulit, ia disebut ikan kod hitam atau biru, dan penduduk Alaska memanggil ikan sable yang cantik

Apa itu "cod hitam" dan mengapa ia hitam?

Ikan ini mempunyai banyak nama. Ia dipanggil berbeza di setiap kawasan. Di Alaska, di mana ia paling banyak ditangkap, ia disebut Sablefish (sable fish), di California - "black cod" atau "blue cod" kerana warna kulit. Di Kanada disebut "coalfish" - coalfish, di Australia - "minyak" ikan, Buttlefish. Nama saintifik ikan ini adalah Anoplopoma fimbria, urutan seperti kalajengking. Ia mempunyai badan berbentuk gelendong yang memanjang, warna kulit yang gelap (maka namanya), sisik lembut dan daging berminyak yang sangat putih dan lembut. Orang dewasa boleh mencapai panjang 1-1.3 m dan berat badan hingga 30-35 kg. Ikan arang hidup di perairan utara yang sejuk di Lautan Pasifik, di luar pantai Amerika Utara dari Alaska ke California dan di lepas pantai Rusia di sepanjang pantai Kamchatka dan Kepulauan Kuril ke pulau Honshu.

Kod hitam

Ikan berminyak yang enak ini adalah perkara baru bagi kita, tetapi di Kanada dan Amerika Syarikat telah terkenal sebagai objek memancing sejak akhir abad ke-19. Penangkapan arang batu di Amerika Syarikat tidak selalu dapat dilakukan - penangkapan ikan secara intensif oleh kapal asing pada tahun 1970-an menghabiskan stok ikan arang batu Alaska. Berkat penerapan Undang-Undang Magnuson-Stevens pada tahun 1976, yang mengatur pengekstrakan sumber biologi akuatik, Amerika Syarikat kembali menguasai perairan wilayah, secara beransur-ansur menolak untuk mengeluarkan kuota tangkapan kepada kapal asing, dan populasi ikan arang di Alaska dipelihara. Sekarang musim memancing komersil ikan kod hitam dikurangkan menjadi 1-2 bulan setahun. Selain itu, ikan kod hitam adalah ikan dasar yang hidup di kedalaman cetek, yang menjadikannya lebih sukar untuk memancing secara komersial. Oleh kerana semua larangan ini, tangkapan ikan kod hitam di Alaska tidak melebihi 13.500 tan per tahun, yang 20 kali lebih sedikit daripada tangkapan ikan kod konvensional. Ini menjelaskan harga yang agak tinggi untuk cod hitam. Tetapi ini tidak pernah menghentikan gourmet sejati, kerana rasanya, ikan kod hitam melebihi banyak spesies ikan yang berharga. Daging ikan kod hitam dianggap makanan istimewa - lembut, berminyak, sangat aromatik, lebur di mulut. Dari segi kandungan nutrien, vitamin dan asid omega-3 tak jenuh ganda, bahkan salmon mulia tidak dapat dibandingkan dengan ikan kod hitam. Kerana harganya yang tinggi, rasa unik dan manfaat kesihatan, ikan kod hitam adalah salah satu calon teratas untuk akuakultur laut komersial. Tetapi setakat ini, projek untuk pembiakan ikan kod hitam buatan di ladang aqua sedang dibangunkan..

Di Jepun, hidangan ikan kod hitam sangat diminati di restoran. Orang Jepun lebih suka tidak merosakkan rasa yang sedap dari ikan ini dengan rawatan panas dan menggunakannya mentah - mereka membuat sushi dan sashimi. Di Kanada dan Alaska, ikan kod hitam salai lebih disukai. Daging ikan kod hitam sangat lembut sehingga meleleh di mulut anda seperti mentega, bukan tanpa sebab adalah salah satu namanya - "butterfish". Di Rusia, sehingga baru-baru ini, ikan kod hitam hanya diketahui oleh lingkaran gourmets yang sempit. Kini pembeli biasa berpeluang mencuba ikan yang luar biasa ini..

Di mana untuk membeli Black Cod?

Dua resipi untuk membuat Black Cod

Khusus untuk pelanggannya, kedai dalam talian LeaderFood telah menyediakan dua resipi dari ikan kod hitam - satu dari Kanada, satu lagi dari masakan Jepun. Resipi sama sekali tidak rumit - walaupun tukang masak baru dapat menangani masakan, tetapi sangat lazat. Perkara yang paling penting ialah memilih makanan berkualiti tinggi dan segar. Produk berkualiti tinggi selalu dapat menjamin pelanggannya kedai ikan nyata dalam talian!

Kod hitam (ikan arang): foto, memasak, faedah dan keburukan

Kod hitam (ikan jenayah): keterangan, penyediaan, komposisi, faedah dan keburukan

Kod hitam (Latin Anoplopoma fimbria), seperti yang dapat dilihat dari tajuk, bukan satu-satunya nama untuk ikan ini. Ia juga disebut anoplopoma, orang Alaskan dijuluki sebagai "ikan sable". Ikan hitam atau biru mula dipanggil di California, ikan kriminal - di Kanada, butterfish - di Australia. Kod hitam adalah perikanan laut dalam yang berharga.

Kawasan semula jadi penyebaran ikan kod hitam adalah bahagian utara Lautan Pasifik dari Selat Bering di sepanjang pantai Kamchatka dan permatang Kepulauan Kuril ke Pulau Honshu. Di sebelah barat, jaraknya berjalan di sepanjang pantai Amerika Utara dari Alaska ke Pulau Cedros (Baja California).

Spesies ini tergolong dalam keluarga Anoplopomaceae, seperti Scorpion. Genus bersifat monotipik, iaitu hanya diwakili oleh spesies ini.

Penerangan ikan kod hitam (ikan arang)

Ikan ini mempunyai badan berbentuk torpedo dengan batang ekor yang langsing..

Tubuh ditutup dengan kulit gelap (maka namanya) dan sisik ctenoid lembut. Badan bahagian atas hampir hitam dengan warna kebiruan, sisi lebih ringan, dan perut berwarna kelabu muda.

Kepalanya memanjang, tanpa rabung dan tulang belakang..

Mulut terminal, dilengkapi dengan gigi yang tajam.

Terdapat jurang yang luas antara kedua sirip punggung.

Kod hitam adalah ikan besar yang dapat mencapai panjang 1.0-1.3 m dan beratnya 30-35 kg.

Kod hitam hidup sehingga 65 tahun.

Gaya hidup ikan kod hitam (ikan arang)

Lebih suka perairan utara yang sejuk. Spesies laut dalam, yang ditemukan pada kedalaman 300-2700 m, menjalani gaya hidup dekat-bawah.

Larva dan goreng ikan ini bersifat pelagik, mereka hidup di lapisan atas air.

Kod hitam (ikan arang) dalam masakan

Kod hitam sangat dihargai dalam memasak kerana daging putih berminyak lembutnya, yang sangat aromatik dan benar-benar meleleh di mulut (bukan kebetulan bahawa salah satu namanya adalah "butterfish"). Ia kurang dikenali di Rusia, ia tidak dapat dijumpai di kedai-kedai biasa, tetapi di Amerika Syarikat dan Kanada telah terkenal sejak akhir abad ke-19.

Ikan dari kategori harga tertinggi, kerana ia kekurangan bekalan. Kekurangannya disebabkan oleh penurunan jumlah spesies akibat penangkapan ikan berlebihan. Pada masa ini, Amerika Syarikat dianggap sebagai monopoli tangkapan ikan kod hitam di lepas pantai Amerika Utara. Tangkapan ikan kod hitam global lebih kurang 20 kali ganda daripada ikan kod Atlantik. Walau bagaimanapun, gourmets sebenar tidak berhenti sebelum ini, kerana rasa ikan kod hitam jauh lebih tinggi daripada kebanyakan spesies ikan berharga lain..

Hidangan ikan kod hitam sangat diminati di restoran Jepun. Di sana ia tidak menjalani rawatan panas, kerana dipercayai bahawa ini merosakkan rasa mulia, tetapi mereka lebih suka menggunakannya secara mentah - mereka membuat sushi dan sashimi dari itu. Penduduk Kanada dan Alaska sangat gemar ikan kod hitam salai.

Anda boleh memasak ikan kod hitam dengan cara tradisional: goreng, rebus, bakar, rebus, gunakan sebagai pengisian ikan bilis atau pengisi salad ikan. Telinga ikan kod hitam sangat sedap.

Komposisi ikan arang batu (per 100 g)

Nilai pemakanan
Kandungan kalori, kcal250
Protein, g12.2
Lemak, g, termasuk:17-20
Asid lemak tepu, mg4.1
Asid lemak tak jenuh tunggal, mg2.6
Asid lemak tak jenuh ganda, mg10.0
Kolesterol, mg63
Makronutrien
Kalium, mg459
Kalsium, mg45
Magnesium, mg71
Natrium, mg72
Unsur surih
Besi, mg1.6
Vitamin
Vitamin A (retinol), μg34
Vitamin B6 (pyridoxine), mg0.3
Vitamin B12 (cyanocobalamin), μg1.4

Ciri berguna ikan kod hitam (ikan arang)

Kod hitam adalah ikan yang sangat sihat, terutamanya kerana kandungan asid omega-3 yang sangat tinggi. Bahan-bahan ini adalah antioksidan semula jadi yang kuat yang menguatkan membran sel dan dengan itu memanjangkan hayat sel. Oleh kerana seseorang adalah kumpulan sel, antioksidan pada umumnya memperpanjang jangka hayat badan. Sangat penting untuk menjaga integriti sel-sel dinding saluran darah, kerana ketika mereka rosak, kolesterol mulai tersimpan di kawasan yang cacat, yang, paling baik, dapat menyumbat pembuluh kecil, dan yang paling buruk, membentuk gumpalan darah, putus dan beredar melalui aliran darah sehingga menutup lumen kapal besar. Sekiranya ini berlaku di jantung, maka serangan jantung akan berlaku, dan jika ia berlaku di otak, strok. Dan penyakit ini secara amnya disebut aterosklerosis. Atherosclerosis adalah pembunuh nombor 1 di dunia, kerana lebih daripada 50% penduduk dunia mati.

Kod hitam tidak boleh disebut ikan makanan, kerana kandungan kalori (kerana kandungan lemaknya) sama dengan daging lembu. Oleh itu, menurunkan berat badan tidak mungkin berfungsi. Tetapi anda tidak boleh menjauhinya walaupun cenderung kelebihan berat badan, kerana asid omega-3 yang baru disebutkan itu meneutralkan "kesan berbahaya" dari nilai pemakanan produk. Sebilangan kecil ikan kod hitam 1-2 kali seminggu hanya akan meningkatkan kesihatan anda.

Kod hitam sangat tinggi kalium, yang, sebagai antagonis natrium, membantu membuang lebihan cecair dari badan. Kod hitam ditunjukkan untuk hipertensi, buah pinggang dan kegagalan jantung. kecenderungan untuk edema.

Unsur lain yang banyak terdapat pada ikan arang adalah besi. Zat besi juga diperlukan untuk tubuh manusia, seperti udara, dan ini bukan metafora, kerana zat besi adalah komponen hemoglobin darah yang paling penting, dan yang terakhir membawa oksigen ke seluruh tubuh. Oleh itu, ikan kod hitam terutama ditunjukkan untuk anemia, masa berat pada wanita, semasa kehamilan dan menyusui, dengan keletihan fizikal, serta makanan bayi, pemakanan untuk orang tua dan atlet.

Bahaya ikan kod hitam (ikan arang)

Kod hitam boleh menyebabkan alahan pada orang yang mempunyai intoleransi protein ikan dan makanan laut.

Kod hitam tidak boleh disalahgunakan untuk penyakit obesiti, hati dan pundi hempedu.

"Anda harus melihat profil ikan arang batu"

Ikan arang batu mempunyai banyak nama - sable, butterfish, gindara, ikan kod biru atau hitam. Ia ditangkap dari bulan September hingga Mac terutama di Teluk Alaska. Ikan ini kaya dengan yodium, vitamin A dan D, omega-3 dan asid lemak omega-6, ia menguatkan sistem imun, membantu penyakit kardiovaskular dan diabetes. Chef dari restoran Dark Side Evgeny Kharkhun memberitahu Marina Gladkoy mengenai ikan kod hitam pada musim ini.

- Ikan arang batu, ikan berminyak, ikan kod hitam adalah sama?

- Kod hitam, itu juga arang batu - ikan gelap panjang dengan sisi bulat. Orang Jepun menyebutnya mentega, ia benar-benar berlemak dan berair, dengan daging yang enak dan lembut. Dalam kehidupan sehari-hari, julukan "ikan arang batu" sudah tertanam kuat dalam dirinya. Ketika perikanan ikan kod hitam ditubuhkan dan ia mulai dijual secara meluas, pengurus gudang yang jauh dari bahasa Latin tidak dapat mengingat namanya yang kompleks Anoplopoma Fimria. Mereka dapat difahami - sejumlah besar produk yang tidak dikenali jatuh pada orang biasa: ganggang, kerang, udang, ikan - dan lebih mudah bagi peniaga untuk menavigasi secara visual, katakanlah, dengan warna. Kod hitam gelap seperti arang batu - ini adalah bagaimana nama panggilan menempel padanya. Sebagai tambahan kepada nama-nama kompleks yang sering berasal dari bahasa lain, anda perlu mengenali ikan dengan melihat. Tetapi penampilan menipu, jadi koki dan pedagang harus menghafal tanda-tanda khas. Nama panggilan "berminyak" dapat digunakan untuk menyembunyikan ikan yang sama sekali berbeza, misalnya, ikan tenggiri dan ikan kod hitam pada masa yang sama. Oleh itu, tanpa ciri khas dengan cara apa pun.

- Apakah tanda-tanda cod hitam dan apa yang boleh dikelirukan?

- cod hitam kelihatan seperti ikan pollock, ahli keluarga cod yang lain. Keduanya diberi makan dengan baik, dengan sisi bulat, selain itu, ikan kod hitam tidak selalu mempunyai warna yang bahkan gelap - kadang-kadang ada albino, jadi warnanya tidak dapat dijadikan dasar. Anda perlu melihat profil dan mencari tanda khas. Pertama, rahang ikan kod hitam menonjol ke hadapan dengan ketara, dan kedua, pollock mempunyai sulur di bawah rahang bawah, sementara ikan arang tidak..

- Dan ikan arang sangat berbeza dengan ikan kod biasa?

- Ikan arang tidak boleh disebut ikan kod sejati, mereka mempunyai perbezaan yang serius. Cod melekat di pantai, dan coalfish adalah penghuni laut dalam. Dia suka Laut Bering dan Teluk Alaska di perairan dalam, di Teluk Pasifik inilah dia dijumpai. Sebenarnya, pelaut Alaska memberikan ikan gemuk nama samaran "cod hitam". Perbezaan penting bagi pengguna adalah harganya: ikan arang sekurang-kurangnya sepuluh kali lebih mahal daripada ikan kod biasa.

- Apa yang dimakan oleh ikan arang batu?

- Ini adalah pemburu yang gagah, berani dan teratur. Bagaimana ikan sepi berjaya mengumpulkan seluruh pasukan adalah misteri, tetapi mereka mengeluarkan tangisan yang hanya dapat difahami oleh saudara mereka, membentuk sekolah besar, seperti puting beliung, dan mengejar mangsanya. Tentera hitam yang besar dapat tanpa lelah menyisir bahagian bawah untuk mencari ikan hering, sotong, ubur-ubur dan mangsa lain. Ikan arang disamarkan dengan baik, mengubah warnanya bergantung pada habitatnya - ketika mereka dewasa, mereka menjadi gelap dan bertambah kuat untuk hidup di dasar laut. Ia dapat dengan tenang turun ke kedalaman 2.500 m. Dalam keadaan yang baik, ikan arang dengan tenang menambah berat badan hingga 50 kg dan mengatasi ambang usia seratus tahun. Spesimen muda dengan berat hingga empat kilogram masuk ke dapur.

- Dan apa manfaat kesihatan yang terdapat di dalamnya?

- Ikan ini dicirikan oleh sekumpulan vitamin A dan D, yodium yang seimbang, serta asid lemak omega-3 dan omega-6, sehingga diserap oleh tubuh dengan sempurna - semuanya berjalan untuk masa depan. Ya, ikan kod hitam berminyak, tetapi lemak ini berguna - ia mencegah kolesterol melekat pada saluran darah, di samping itu, zat berharga ikan ini adalah satu set yang sangat baik untuk menguatkan sistem imun. Kod hitam boleh diresepkan untuk mencegah penyakit kardiovaskular, diabetes dan meningkatkan penglihatan. Dari segi komponen yang berguna, ikan arang lebih tinggi daripada ikan tenggiri..

- Apa yang merosakkan rasa ikan kod hitam?

- Saya sangat tidak menyukai trend menggoreng ikan dengan rosemary dan thyme - walaupun ikan aromatik yang kuat seperti ikan kod hitam, ramuan ini tidak sesuai. Sekiranya anda ingin membumbui sedikit, tambah jus kapur, pudina, atau kemangi. Kuali juga dikontraindikasikan dalam arang; anda tidak boleh menggorengnya - ikan kehilangan jus, dan dengan itu semua bahan berharga. Orang Jepun umumnya lebih suka memakannya secara mentah, dan merokok di Alaska. Memanggang adalah pilihan memasak yang sesuai untuk kami. Saya suka membakarnya, kemudian sisa-sisa yang paling berharga di dalam ikan, dan pada masa yang sama kita mendapat vitamin dan kesenangan.

Kod hitam. Resepi

Kod hitam dari perairan dalam Pasifik Utara dianggap sebagai ikan paling enak, disebut berlian di antara makhluk laut yang boleh dimakan. Nama "cod" mengelirukan: hanya warna daging yang membuatnya berkaitan dengan cod biasa. Walaupun, namanya, ikan kod hitam mempunyai daging putih salju, lembut dan berlemak dengan rasa yang kaya. Koki profesional memilih dengan teliti resipi untuk membuat kod hitam. Rasanya mesti bersendirian, menguasai hidangan, dan sos dan lauk hanya bertujuan untuk menggelapkannya. Untuk sedikit melancarkan kandungan lemak ikan kod hitam, resipi dengannya sering melibatkan kehadiran perapan manis dan masam..

Kod hitam adalah ikan liar, dan oleh itu sangat berguna. Oleh kerana kandungan lemaknya yang tinggi, ia boleh dimasak dengan pelbagai cara tanpa rasa takut akan kering. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk memasak ikan kod hitam di rumah, periksa untuk melihat apakah ada "jarum" di dalam fillet dan keluarkan jika perlu. Apa-apa resipi dengan cod hitam bergantung pada pilihan kaedah memasak. Ia boleh dihidangkan mentah, ditaburkan dengan jus lemon atau limau, digoreng di atas panggangan atau dalam kuali, dibakar dengan lembut di dalam ketuhar atau digelapkan dalam minyak sayuran..

Kami telah memilih resipi ikan kod hitam untuk anda dan kami harap anda akan menyukai ikan yang indah ini.!

Cod adalah ikan laut yang cukup besar dengan daging berlapis putih yang enak. Dalam bahasa Rusia.

Banyak salad ikan kod boleh difikirkan, terutamanya jika anda mempunyai sedikit.

Kod hitam

Kelezatan November. Kod hitam.

Sebagai makanan istimewa pada bulan November, saya ingin melantik ikan kod hitam - ikan yang ada di menu banyak restoran hari ini sebagai makanan istimewa - sekurang-kurangnya sepuluh kali lebih mahal daripada ikan kod biasa. Kod hitam dianggap sebagai ikan yang paling enak, menyebutnya berlian di antara penduduk laut yang boleh dimakan. Nama "cod" mengelirukan: hanya warna daging yang membuatnya berkaitan dengan cod biasa. Memang, walaupun namanya, ikan kod hitam mempunyai daging putih salju, lembut dan berlemak dengan rasa yang kaya..

Tetapi selalunya mereka cuba "menyelipkan" sesuatu yang lebih sederhana dan lebih murah daripada ikan yang benar-benar enak ini, dan oleh itu makanan istimewa untuk wang sebanyak itu perlu diketahui "oleh penglihatan", baik, atau apa yang dimiliki oleh ikan itu? Sebenarnya, ini sama sekali bukan ikan kod, tetapi ikan komersial laut dalam dari pesanan Scorpioniformes, yang merupakan satu-satunya wakil genus Anoplopoma. Tentu saja itu dinamakan hitam, kerana warnanya gelap, dan sering disebut juga ikan arang. Bahagian atas ikan berwarna hitam dengan warna kebiruan, sementara sisinya sedikit lebih ringan dan perut berwarna abu-abu.

Tetapi selain dua nama ini, ikan arang juga mempunyai banyak nama - ikan sable, ikan minyak, gindara, ikan kod biru. Ia ditangkap dari bulan September hingga Mac terutama di Laut Bering dan Teluk Alaska. Orang Jepun menyebutnya mentega, ia benar-benar berlemak dan berair, dengan daging yang enak dan lembut. Namun, dengan nama samaran "berminyak" ikan dapat disembunyikan, misalnya, ikan tenggiri atau pollock. Bagaimana mereka berbeza? Cod hitam serupa dengan penampilan pollock, wakil dari keluarga cod. Keduanya diberi makan dengan baik, dengan sisi bulat, selain itu, ikan kod hitam tidak selalu mempunyai warna yang bahkan gelap - kadang-kadang ada albino, jadi warnanya tidak dapat dijadikan dasar. Anda perlu melihat profil dan mencari tanda khas. Pertama, rahang ikan kod hitam menonjol ke hadapan dengan ketara, dan kedua, pollock mempunyai sulur di bawah rahang bawah, sementara ikan arang tidak..

Ikan arang disamarkan dengan baik, mengubah warnanya bergantung pada habitatnya - ketika mereka dewasa, mereka menjadi gelap dan bertambah kuat untuk hidup di dasar laut. Dia dapat dengan tenang turun ke kedalaman 2.500 m. Dalam keadaan yang baik, ikan arang batu dengan berat badannya dapat mencapai berat hingga 50 kg dan mengatasi ambang usia seratus tahun. Spesimen muda dengan berat hingga empat kilogram sering masuk ke dapur..

Kod hitam kami boleh dibeli sejuk atau beku, tetapi ikan asap dan asin, serta fillet, kaviar dan minyak ikan sering dijual. Tidak dinafikan, harga ikan kod hitam (ikan arang) cukup tinggi, tetapi jika anda pernah mencuba hidangan berdasarkan ikan ini, anda sukar menolaknya kemudian..

Dan anda boleh memasak banyak hidangan yang lazat dan berkhasiat dari ikan kod hitam. Kerana kandungan kalori yang agak tinggi dan berkat dagingnya yang lembut dan berlemak, ikan ini sangat sesuai untuk memanggang, barbeku dan merokok. Contohnya, ikan kod hitam dengan sos jeruk dan tarragon dianggap sebagai sorotan menu banyak restoran. Selalunya, ikan ini disajikan sebagai sebahagian dari piring makanan laut dengan tiram dan udang. Walau bagaimanapun, koki terkenal tidak menyedari trend bergaya pada masa ini untuk menggoreng ikan dengan rosemary dan thyme - walaupun ikan aromatik yang kuat seperti ikan kod hitam tidak sesuai untuk ramuan ini. Sekiranya anda ingin menghiasnya sedikit, tambahkan jus kapur, pudina atau kemangi. Kuali juga dikontraindikasikan dengan arang batu, anda tidak boleh menggorengnya - ikan kehilangan jusnya, dan dengan itu semua bahan berharga. Orang Jepun umumnya lebih suka memakannya secara mentah, dan merokok di Alaska. Memanggang sangat sesuai. Atau bakar dalam bentuk perkamen, kemudian semua sisa-sisa yang paling berharga dalam ikan, dan anda akan mendapat vitamin dan kesenangan pada masa yang sama.

Komposisi kimia ikan arang batu (per 100g)

Kod hitam (ikan arang)

  • Penerangan
  • Ulasan (0)

Kod hitam

Ia juga disebut anoplopoma, orang Alaska menjuluki "ikan sable". Ikan hitam atau biru mula dipanggil di California, ikan kriminal - di Kanada, butterfish - di Australia.

Kod hitam adalah perikanan laut dalam yang berharga.

Keadaan produk: beku, tanpa kepala.

Berat bangkai 0.7-1.5 kg.

Buatan Rusia (Timur Jauh)

Wikipedia cod hitam

Berapakah kos ikan kod hitam (ikan Arang) (harga purata setiap 1 kg.)?

Kod hitam, ikan komersial laut dalam dari pesanan seperti Scorpion dan satu-satunya anggota genus Anoplopoma, sering disebut ikan arang kerana warnanya gelap. Bahagian atas badan ikan berwarna hitam dengan warna kebiruan, sementara sisinya sedikit lebih ringan dan perutnya berwarna kelabu.

Pada ikan kod hitam (ikan arang), badannya berbentuk torpedo bersama batang ekor yang langsing. Kepala memanjang tidak mempunyai tulang belakang dan rabung, tetapi mempunyai mulut terminal dan gigi tajam, dan di sisi moncong terdapat dua lubang hidung. Sirip punggung cod hitam (coalfish) dipisahkan oleh jurang yang luas.

Seperti yang anda ketahui, ikan ini mampu mencapai ukuran maksimumnya pada masa dewasa - sebagai contoh, spesimen terbesar dengan panjang badan 120 sentimeter selalunya beratnya 14 kilogram. Namun, secara purata, ikan kod hitam (ikan arang) membawa kira-kira tiga kilogram. Habitat ikan kod hitam (ikan arang) adalah bahagian utara Lautan Pasifik, khususnya lembangan air dari Selat Bering di sepanjang pantai Kamchatka.

Selalunya, ikan kod hitam (ikan arang) boleh dibeli sejuk atau beku, tetapi ikan salai dan asin, serta fillet, kaviar dan minyak ikan, sering dijual. Tidak dinafikan, harga ikan kod hitam (ikan arang) cukup tinggi, tetapi jika anda pernah mencuba hidangan berdasarkan ikan ini, anda sukar menolaknya kemudian..

Dan anda boleh memasak banyak hidangan lazat dan sangat berkhasiat dari ikan kod hitam (ikan arang). Kerana kandungan kalori ikan kod hitam (ikan arang) yang agak tinggi dan dagingnya yang lembut dan berlemak, ikan ini sangat sesuai untuk memanggang, memanggang dan merokok. Contohnya, ikan kod hitam (ikan arang) dengan sos jeruk dan tarragon dianggap sebagai sorotan menu banyak restoran. Selalunya, ikan ini disajikan sebagai sebahagian dari piring makanan laut dengan tiram dan udang..

Bercakap tentang manfaat ikan kod hitam (ikan arang), perlu diperhatikan bahawa ia mengandungi banyak protein, yang mudah diserap oleh tubuh manusia. Di samping itu, daging ikan ini kaya dengan mineral penting seperti kromium, fluorin, nikel, molibdenum dan banyak lagi. Ia membantu mengekalkan nada otot dan berat badan yang sihat.

Secara amnya, dengan pengambilan ikan laut ini secara berkala, kesihatan anda akan bertambah baik, tetapi hanya jika tidak disalahgunakan, kerana kandungan kalori ikan kod hitam (ikan arang), iaitu sekitar 200.9 kkal per 100 gram, dianggap cukup tinggi nilainya..

Ikan kod. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat ikan kod

Cod adalah genus ikan yang hidup di perairan Atlantik dan Pasifik yang sejuk. Ikan ini telah berperanan dalam sejarah manusia. Dia adalah makanan untuk Viking, pelaut, termasuk perintis yang mendarat di pantai Dunia Baru.

Ahli paleontologi, mempelajari sisa-sisa fosil ikan kod prasejarah, sampai pada kesimpulan bahawa ikan ini pada Zaman Batu jauh lebih besar dan hidup lebih lama daripada yang ada sekarang. Penangkapan ikan kod aktif membetulkan perjalanan evolusi: alam semula jadi, menyelamatkan populasi ikan kod, menjadikan individu yang lebih kecil dan lebih muda mampu menghasilkan semula.

Penerangan dan ciri

Bentuk badan memanjang. Tinggi maksimum badan ikan kod adalah 5-6 kali kurang dari panjangnya. Kepala besar, sama dengan ketinggian badan. Mulut terhingga, lurus. Mata bulat, dengan iris coklat, terletak di bahagian atas kepala. Hujung kepala dihiasi dengan penutup insang, di belakangnya terdapat sirip dada..

Tiga sirip punggung sesuai pada garis punggung. Semua sinar sirip elastik; duri berduri tidak ada. Badan berakhir dengan sirip dengan lobus yang tidak terbelah. Di bahagian bawah badan (ventral), terdapat dua sirip ekor..

Walaupun ikan kod sering kali makan di bahagian bawah, pewarnaan tubuhnya adalah pelagik: bahagian atas gelap, sisi lebih terang dan putih susu, kadang-kadang peritoneum kekuningan. Julat warna umum bergantung pada habitat: dari kuning-kelabu hingga coklat. Tompok-tompok kelabu atau kelabu-coklat kecil tersebar di bahagian atas dan lateral badan..

Garis lateral ditandai dengan jalur cahaya nipis dengan selekoh yang ketara di bawah sirip punggung pertama. Di kepala, garis lateral memasuki kanal deria dan genipori bercabang (liang kecil) - tambahan organ deria lateral.

Pada masa dewasa, ikan kod Atlantik boleh melebihi panjang 1.7 m dan berat sekitar 90 kg. Kod yang sebenarnya ditangkap dalam foto jarang melebihi panjang 0.7 m. Jenis ikan kod lain lebih kecil daripada ikan kod Atlantik. Pollock - salah satu jenis cod - terkecil dari semua. Parameter maksimumnya: panjang 0,9 m dan berat sekitar 3,8 kg.

Genus ikan kod tidak begitu luas, hanya merangkumi 4 spesies:

  • Gadus morhua adalah spesies yang paling terkenal - ikan kod Atlantik. Selama beberapa abad, ikan ini telah menjadi bahagian penting dalam diet dan perdagangan bagi penduduk Eropah Utara. Pemeliharaan jangka panjang apabila dikeringkan menjelaskan nama lain Stockfisch - ikan tongkat.
  • Gadus macrocephalus - Pasifik atau cod kelabu. Kurang ketara dari segi komersial. Tinggal di laut timur laut Lautan Pasifik: menguasai Laut Okhotsk dan Jepun.
  • Gadus ogac adalah spesies yang disebut cod Greenland. Kod ini dijumpai di lepas pantai pulau terbesar di dunia..
  • Gadus chalcogrammus adalah spesies ikan kod Alaska yang biasanya dikenal sebagai pollock.

Kod Atlantik di Rusia telah dibahagikan kepada beberapa subspesies. Mereka tidak memainkan peranan penting dalam perikanan ikan kod. Tetapi di antara mereka terdapat subspesies yang jarang berlaku.

  • Gadus morhua callarias dinamai habitatnya - cod Baltik. Lebih suka payau, tetapi boleh wujud untuk beberapa lama di hampir air tawar.
  • Gadus morhua marisalbi - Ikan ini hidup di perairan Laut Putih yang payau. Ia disebut dengan sewajarnya - "cod Laut Putih". Mengelakkan teluk segar jika boleh. Beberapa saintis membezakan bentuknya: Kediaman dan pantai Laut Putih. Kadang-kadang bentuk cod musim sejuk dan musim panas dibezakan. Penduduk tempatan memanggil bentuk musim panas terkecil "pertuy". Ikan ini dianggap sebagai produk gourmet..
  • Gadus morhua kildinensis adalah subspesies unik yang tinggal di Danau Mogilnoye di Pulau Kildinsky, yang terletak di luar pesisir Semenanjung Kola. Menurut nama habitat, ikan kod disebut "Kildinskaya". Tetapi tinggal di tasik tidak bermaksud bahawa ikan kod adalah ikan air tawar. Air di tasik itu sedikit masin: dulu laut. Proses geologi mengubah sepotong air laut menjadi tasik.

Cod adalah genus ikan yang hidup di air dengan kadar kemasinan yang berbeza-beza. Seluruh keluarga ikan kod adalah ikan laut, ikan masin, tetapi masih ada satu spesies air tawar. Di antara ikan cod terdapat ikan yang boleh dicirikan sebagai ikan kod sungai, ikan kod tasik adalah burbot.

Gaya hidup dan habitat

Mendiami lajur air dan zon dasar di Atlantik Utara, termasuk pantai Amerika dan Eropah. Di Amerika Utara, ikan kod Atlantik telah menguasai perairan yang terbentang dari Cape Cod hingga Greenland. Di perairan Eropah, ikan kod mengalir dari pantai Atlantik Perancis ke hujung tenggara Laut Barents.

Di habitat, ikan kod sering kali makan di bahagian bawah. Tetapi bentuk badan, ukuran dan sudut lereng mulut mengatakan bahawa pelagial, iaitu zon menegak tengah air, tidak acuh tak acuh dengannya. Di lajur air, khususnya, terdapat kegiatan dramatik sekolah herring oleh kawanan ikan kod.

Dalam keberadaan ikan kod, bukan hanya susunan menegak zon hidup yang penting, tetapi suhu dan kemasinan air. Bergantung pada ragamnya, kemasinan yang selesa dapat membawa makna yang berbeza.

Kod Pasifik menyukai nilai kemasinan yang cukup kaya: 33.5 ‰ - 34.5 ‰. Subspesies ikan kod Baltik atau Laut Putih hidup dengan selesa di dalam air dari suhu 20 ‰ - 25 ‰. Semua jenis ikan kod lebih suka air sejuk: tidak lebih dari 10 ° С.

Ikan cod berpindah hampir selalu. Terdapat tiga sebab pergerakan kumpulan cod. Pertama, ikan mengikuti makanan berpotensi, seperti sekolah herring. Perubahan suhu bukanlah alasan yang serius untuk penghijrahan. Sebab ketiga dan paling penting untuk pergerakan besar-besaran cod adalah bertelur.

Pemakanan

Cod adalah ikan pemangsa yang agak pemilih. Krustasea planktonik dan ikan kecil adalah asas pemakanan ikan kod muda. Dengan pertumbuhan, pelbagai organisma yang dimakan bertambah. Ikan dari keluarga lumpen ditambahkan ke penghuni dasar kecil.

Kerabat keluarga ikan kod - cod Arktik dan navaga - dimakan dengan semangat tidak kurang daripada remaja spesies mereka sendiri. Perburuan ikan kod besar untuk ikan hering. Kadang kala peranannya berubah, ikan hering besar dan spesies yang lebih tua memakan ikan kod, kemungkinan hidup ikan sama.

Pembiakan dan jangka hayat

Pemijahan ikan kod bermula pada musim sejuk, pada bulan Januari. Berakhir pada akhir musim bunga. Pemijahan paling aktif dari bulan Februari hingga April. Tempat pemijahan utama ikan kod Atlantik adalah di perairan Norway.

Di tempat pemijahan aktif, di zon pelagik, kawanan ikan kod Atlantik terbentuk. Mereka merangkumi individu yang matang secara seksual. Ini adalah wanita berumur 3-8 tahun dan lelaki 4-9 tahun. Semua ikan berukuran sekurang-kurangnya 50-55 cm. Umur rata-rata ikan di sekolah pemijahan adalah 6 tahun. Panjang purata - 70 cm.

Kaviar dilepaskan ke lajur air. Betina menghasilkan sebilangan besar telur. Kesuburan ikan kod yang besar dan sihat dapat mencapai lebih dari 900 ribu telur. Setelah menghasilkan sebilangan besar bola lutsinar berdiameter 1.5 mm, wanita itu menganggap misinya telah terpenuhi. Jantan, dengan harapan bahawa benihnya akan menyuburkan telur, melepaskan susu ke dalam tiang air.

Selepas 3 hingga 4 minggu, telur yang disenyawakan menjadi larva. Panjangnya tidak melebihi 4 mm. Selama beberapa hari, larva hidup dari nutrien yang tersimpan di dalam kantung kuning telur, setelah itu mereka beralih makan plankton.

Biasanya arus membawa telur ke garis pantai. Larva tidak perlu membuang tenaga untuk mencapai perairan cetek pesisir yang agak selamat. Tumbuh di tempat seperti itu, goreng mencapai ukuran 7-8 cm dan memperoleh warna "papan catur", yang tidak biasa untuk ikan. Dalam tempoh ini, makanan utama ikan kod adalah calanus crustacea (Calanus).

Cod juga unik kerana semua bahagiannya dimakan oleh manusia dan haiwan. Secara langsung untuk memasak atau memproses, daging ikan kod, hati, dan juga kepala digunakan. Di pasar ikan, permintaan paling banyak:

  • Kod beku adalah bentuk utama bekalan ikan ke pasar. Secara runcit, keseluruhan ikan beku berharga kira-kira 300 rubel. per kg.
  • Cod fillet adalah salah satu produk terbaik di pasaran ikan. Frozen fillet, bergantung pada jenisnya (tanpa kulit, berkaca, dan sebagainya), berharga dari 430 hingga 530 rubel. per kg.
  • Kod kering adalah sejenis pemprosesan ikan yang muncul mungkin pada zaman prasejarah. Walaupun terdapat kaedah yang menjamin pemeliharaan ikan jangka panjang, pengeringan tetap berjalan lancar. Di utara Rusia, ia disebut bakalao.
  • Klipfisk adalah ikan kod yang dibuat dengan mengeringkan ikan masin. Di Rusia, ikan kod yang disediakan dengan cara ini tidak dapat dibeli dengan segera. Negara-negara Eropah mengimport ikan kod ikan kod dari Norway selama berabad-abad berturut-turut.
  • Stok ikan - salah satu varian ikan kerang dengan penggunaan garam yang kurang dan kaedah pengeringan yang pelik.
  • Ikan salai adalah ikan yang sedap. Ini adalah produk yang berharga dengan rasa yang halus. Ikan salai panas tidak murah - kira-kira 700 rubel. per kg.
  • Hati ikan kod adalah makanan yang tidak dapat dinafikan. Cod adalah ikan di mana deposit lemak terkumpul di hati. Hati ikan kod adalah 70% lemak, selain itu, ia mengandungi asid lemak penting, semua vitamin penting. Untuk balang hati 120 gram, anda perlu membayar kira-kira 180 rubel.
  • Lidah dan pipi ikan kod adalah produk tradisional untuk Norway, dan baru-baru ini muncul di rak domestik. Walaupun Pomors tahu bagaimana menuai organ ikan kod ini sama seperti orang Norwegia. Sebungkus lidah ikan kod beku seberat 600 g berharga lebih kurang 600 rubel.
  • Cod roe adalah produk yang sihat dan lazat, harganya sangat sederhana. Satu tin berisi 120 g kaviar ikan harganya 80-100 rubel.

Daging dan produk sampingan dari banyak ikan laut mempunyai rasa dan kualiti makanan yang baik. Dari segi kegunaan, daging ikan kod berada dalam sepuluh besar. Dianjurkan kepada orang:

  • menderita arthrosis, arthritis, penyakit tulang dan sendi yang lain,
  • mereka yang ingin membetulkan ketidakseimbangan vitamin,
  • yang mahu menyokong dan menyembuhkan hati mereka,
  • mengalami keguguran saraf, jatuh ke keadaan tertekan,
  • mereka yang ingin meningkatkan daya tahan badan, meningkatkan kualiti hidup.

Memancing ikan kod

Berkaitan dengan ikan kod, tiga jenis penangkapan ikan dikembangkan - penangkapan ikan komersial, perburuan untuk penggunaan peribadi dan memancing sukan. Cod adalah ikan pemangsa laut. Ini menentukan cara penangkapannya.

Nelayan memancing atau ahli sukan pergi ke laut dengan kapal terapung yang sesuai. Memancing dilakukan di lajur air atau di dasar. Pasang tali pancing tiran dengan beban, tali leher dan cangkuk yang disertakan.

Atau tahap - tiran yang diperbaiki - tali pancing dengan plumbum dan cangkuk, yang terbentang di antara buireps. Buirep - pemanjangan menegak garis panjang - ditarik oleh pelampung besar (pelampung) dan berlabuh dengan beban berat.

Semasa memancing dengan tiran atau garis panjang, potongan ikan ditanam di cangkuk, kadang-kadang mereka mendapat dengan tiruan umpan primitif, dalam beberapa kes cangkuk kosong cukup. Di kawasan pesisir, pancing untuk menangkap ikan kod dipilih lebih elegan daripada menangkap ikan besar di laut terbuka.

Di zon selancar, ikan kod dapat ditangkap dengan garis bawah. Batang mesti kuat, plagnya boleh ditanggalkan, garisan mestilah sekurang-kurangnya 0.3 mm. Semasa memancing, cacing laut berfungsi sebagai umpan. Beberapa dari mereka digigit dengan cangkuk.

Untuk trolling, nelayan sering membuat rig sendiri. Alat ringkas ini adalah tiub yang diisi dengan tembakan dan diisi dengan plumbum. Hujung tiub diratakan dan dibulatkan, dan lubang dibuat di dalamnya. Melengkapkan reka bentuk dengan cangkuk tiga No. 12 atau No. 14.

Di Barat, dan sekarang di negara kita, mereka menjual umpan berat - jig. Mereka memberi tumpuan kepada keadaan memancing yang berbeza: gelombang, tenang, dan sebagainya. Beratnya berbeza dari 30 hingga 500 g. Jig kadang-kadang digunakan bersama dengan cangkuk pada tali setengah meter. Umpan semula jadi diletakkan di cangkuk: udang, sepotong atau keseluruhan ikan.

Untuk pengambilan cod, gunakan:

  • Pukat bawah dan untuk memancing di ruang air - pelagis.
  • Snurrevody, atau pukat bawah. Mesh gear, yang merupakan pertengahan antara pukat dan pukat di luar garisan.
  • Memperbaiki dan mengurung pukat.
  • Tali pancing garis panjang.

Hasil tangkapan ikan tahunan dunia adalah 850-920 ribu tan. Nelayan Rusia dapat memenuhi permintaan negara dengan ikan kod. Tetapi dalam beberapa kes, pembeli lebih suka ikan Norway, Cina, Vietnam.

Trend moden dalam ternakan ikan telah menyentuh ikan kod. Mereka mula menumbuhkannya secara buatan. Cod yang ditangkap belum dapat menandingi ikan yang dilahirkan secara bebas. Tetapi ia adalah masalah masa.

Bercakap tentang memancing ikan kod, kisah sedih Bank Newfoundland sering dikenang. Berhampiran pulau Newfoundland, di titik pertemuan Arus Labrador dan Aliran Teluk yang sejuk, terdapat kawasan yang selesa untuk kehidupan dan kesejahteraan banyak spesies ikan.

Tempat yang cetek ini, kurang dari 100 m, dipanggil Newfoundland Bank. Kod Atlantik dan ikan hering membentuk populasi yang besar. Jenis ikan dan udang karang lain tidak ketinggalan..

Sejak akhir abad ke-15, ikan berjaya ditangkap di sini. Cukup untuk semua orang. Pada separuh kedua abad yang lalu, armada penangkapan ikan meningkatkan kapasiti kapal. Dalam satu lif, pukat tunda mula mengangkut beberapa tan ikan di atas kapal. Teknologi pembekuan pantas menghilangkan semua sekatan tangkapan ikan.

Kemajuan teknologi dan kerakusan ahli perniagaan melakukan apa yang tidak dapat mereka sedari selama beberapa abad: mereka menghancurkan Bank Newfoundland. Menjelang tahun 2002, 99% stok ikan kod di daerah ini telah ditangkap..

Kerajaan Kanada menangkap, memperkenalkan kuota, tetapi langkah-langkah pembatasan tidak memulihkan populasi ikan kod di Newfoundland Bank. Sebilangan pakar alam sekitar percaya bahawa ini tidak akan berlaku lagi..

Kod hitam (ikan arang)

Kod hitam, sering disebut sebagai ikan arang kerana warnanya gelap, tergolong dalam ikan Scorpion. Mendiami perairan Laut Pasifik (bahagian utara mereka), Selat Bering di sepanjang pantai Semenanjung Kamchatka.

Dalam bentuknya, cod hitam menyerupai torpedo, dengan kepala memanjang dan gigi tajam, tetapi tanpa ciri-ciri duri dan rabung (calorizator). Orang dewasa ikan ini mencapai 14 kg dengan ukuran 1.2 m, tetapi sebagai ikan komersial mereka biasanya berat sekitar 3 kg (berat rata-rata ikan kod hitam).

Di negara kita, ikan kod hitam paling kerap dijual dalam bentuk sejuk atau beku, tetapi anda juga boleh membeli ikan kod hitam, salai, kaviar dan minyak ikan salai dan asin..

Harga produk ini agak tinggi, tetapi rasa dan kualiti pemakanan hidangan tidak meninggalkan rasa tidak peduli malah gourmets.

Kandungan kalori ikan kod hitam

Kandungan kalori ikan kod hitam ialah 201 kcal per 100 gram produk.

Komposisi cod hitam

Kod hitam sangat berguna kerana protein mudah dicerna oleh tubuh manusia, dan juga kerana komposisi mineralnya yang kaya: fluorin, nikel, kromium, molibdenum, zat besi, fosforus, magnesium, natrium, kalsium dan vitamin B2, PP.

Ciri-ciri berguna cod hitam

Dengan pengambilan ikan komersil laut dalam ini secara tetap, ia akan memberi manfaat kepada tubuh setiap orang dengan satu-satunya syarat untuk tidak menyalahgunakan produk ini kerana nilai pemakanannya yang tinggi..

Kod hitam dalam memasak

Sebagai penyediaan ikan kod hitam, dagingnya dibezakan dengan kandungan lemaknya, memanggang, barbeku, merokok (kalori) sangat sesuai. Hidangan terkenal di banyak restoran adalah ikan kod hitam dengan sos jeruk dan tarragon. Anda boleh menawarkan ikan kod hitam sebagai sebahagian dari pinggan makanan laut.