Blueberry beri - sifat berguna dan kontraindikasi

Blueberry biasa adalah pokok renek berukuran tahunan dari keluarga heather dengan beri yang boleh dimakan dan berubat. Ketinggian tanaman adalah 20-25 cm, di daerah paya mencapai 50-60 cm. Blueberry juga disebut myrtle kerana kesamaan daun yang berbentuk dengan dedaunan pokok myrtle. Chernega, blueberry juga merupakan nama tumbuhan dan buah-buahan, yang jelas mempunyai konotasi dialektik..

Manfaat dan bahaya kesihatan blueberry telah lama diketahui oleh doktor dan pakar pemakanan di banyak negara. Kilang ini terkenal dengan penggunaannya sebagai makanan, perubatan, kosmetologi. Tetapi sebelum menggunakan buah dan pucuk hijau, anda perlu berkenalan dengan khasiatnya yang bermanfaat dan berbahaya..

  1. Apa itu blueberry
  2. Seperti apa blueberry
  3. Bagaimana blueberry tumbuh di hutan
  4. Bagaimana blueberry mekar dan ketika masak
  5. Komposisi kimia tumbuhan blueberry
  6. Kandungan kalori blueberry
  7. Blueberry baik untuk wanita
  8. Blueberry semasa mengandung dan menyusu
  9. Blueberry baik untuk lelaki
  10. Mengapa blueberry baik untuk kanak-kanak
  11. Ciri-ciri berguna blueberry
  12. Menyokong Kesihatan Mata
  13. Mencegah penyakit jantung dan saluran darah
  14. Untuk sistem saraf
  15. Memperbaiki penampilan kulit
  16. Untuk kekebalan
  17. Meningkatkan ingatan
  18. Untuk tulang dan sendi
  19. Untuk sistem pernafasan
  20. Untuk pundi hempedu dan hati
  21. Untuk usus
  22. Pencegahan dan rawatan diabetes
  23. Kontraindikasi

Apa itu blueberry

Di mana blueberry tumbuh? Habitatnya adalah sabuk subarctic, taiga dan hutan campuran Eropah utara, Asia dan Amerika Utara. Tanah asli blueberry adalah Amerika Utara, di mana mereka disebut "star berry", kerana bunga-bungaan semak menyerupai bintang.

Di Rusia, semak dengan beri berguna adalah biasa di hutan konifer dan campuran. Kerana cinta akan kelembapan dan keteduhan, blueberry tumbuh di dekat paya. Anda boleh menemui buah beri di lereng gunung. Di Rusia, blueberry disebut "beri rakyat" kerana terdapat di hampir semua wilayah. Blueberry paling tebal dan terkaya terdapat di wilayah Nizhny Novgorod, Chelyabinsk, Leningrad, Tyumen, di Wilayah Khabarovsk. Karelia, Siberia, Trans-Urals kaya dengan blueberry.

Seperti apa blueberry

Blueberry adalah beri biru-hitam dalam bentuk bola atau elips berdiameter hingga 8 mm. Pada bahagian tersebut, buahnya berwarna merah-ungu dengan banyak biji kecil. Blueberry berair yang sedikit masam mempunyai rasa yang baik dan kandungan kalori rendah.

Nama pokok renek dan buahnya berasal dari warna buah beri yang masak. Komponen jus antosianin, berinteraksi dengan udara, menjadi gelap. Blueberry menghitamkan, menghitamkan pakaian, tangan, jika dihancurkan. Noda seperti itu sukar dibasuh dan dibersihkan. Ini membolehkan anda menggunakan buah beri yang sihat sebagai pewarna semula jadi dan selamat.

Bagaimana blueberry tumbuh di hutan

Blueberry adalah tumbuhan herba. Belukar yang rendah mempunyai pucuk yang menjalar dengan daun nipis, halus, bergerigi halus. Bush sering terletak dalam kumpulan, berkumpul bersama. Terdapat banyak nuansa blueberry seperti di hutan pinus, hutan cemara dan campuran.

Belukar blueberry hidup sehingga 40 tahun. Beri pertama matang dalam 4 tahun. Penuaian terkaya muncul pada tanaman berumur lebih dari 10 tahun, yang secara aktif berbuah selama 5-7 tahun. Kemudian beri menjadi semakin kurang.

Bagaimana blueberry mekar dan ketika masak

Blueberry mekar dengan bunga putih-kehijauan tunggal dengan warna merah jambu pada bulan Mei-Jun. Dari bunga pada bulan Julai-Ogos buah masak: beri biru-hitam dalam bentuk bola atau elips berdiameter hingga 8 mm. Berat beri hampir mencapai 1 g. Pulpa berair berwarna ungu dengan warna kemerahan. Buah beri terasa manis dengan sedikit masam..

Komposisi kimia tumbuhan blueberry

Beri yang menyegarkan - ini adalah bagaimana blueberry telah lama dibincangkan. Buah-buahan yang bermanfaat dari tumbuhan tinggi antioksidan yang membantu menahan tekanan dan melawan barah. "Bintang berry" mempunyai komposisi yang kaya dan penyembuh.

  • Besi, nikel, kalium, magnesium, kalsium, tembaga, fosfor, kobalt, mangan. Elemen penting untuk orang yang sihat.
  • Asid organik: askorbik, sitrik, malik, oksalat, laktik, suksin, nikotinik, cinchona. Ikuti proses metabolik.
  • Vitamin K, C, B1, B2, B6, E. Memberi fungsi penting badan, mempengaruhi kesejahteraan.
  • Antioksidan prontoanthocyanid, flavonoid, tanin. Lindungi organ manusia dari pengaruh luaran yang berbahaya.
  • Blueberry karotenoid - meningkatkan penglihatan.
  • Tanin membantu jantung berfungsi.
  • Glikosida, polisakarida mengatur kadar gula dalam darah dan menguatkan sistem imun.
  • Minyak pati menormalkan fungsi sistem saraf dan endokrin, menyamakan keseimbangan air-garam.
  • Pektin.
  • Protein.
  • Selulosa.
  • Karbohidrat.

Vitamin dalam blueberry memenuhi keperluan manusia dari 2% hingga 24% dari nilai harian setiap 100 g produk. Ia mengandungi banyak vitamin K, C.

Nisbah BJU dalam 100 gram:

  • protein - 1.1 g;
  • lemak - 0.6 g;
  • karbohidrat - 7.6 g.

Terdapat serat makanan - 3.1 g dan air - 86 g.

Kandungan kalori blueberry

Komposisi dan khasiat beri beri yang kaya memang jelas. Berapakah jumlah kalori dalam blueberry? Produk ini dianggap rendah kalori, kerana hanya mengandungi 44 kkal per 100 gram.

Apabila beku, blueberry mengekalkan semua khasiatnya. Kandungan kalori buah beku lebih rendah: 39.4 kcal. Protein - 0,5 g, lemak - 0,6 g, karbohidrat - 8 g, serat makanan - 3,1 g, air - 86 g.

Dari seberapa cepat karbohidrat diserap dan meningkatkan kadar gula dalam darah, indeks glisemik dikira. Blueberry mempunyai angka rendah hanya 53, sehingga digunakan oleh pesakit diabetes, penyokong makanan sihat dan menurunkan berat badan untuk mengawal selera makan..

Blueberry baik untuk wanita

Beri blueberry "meremajakan" telah lama berguna bagi wanita. Kompleks vitamin berguna mempunyai kesan yang baik terhadap keanjalan kulit, pada ketepuannya dengan kelembapan. Semasa anda makan beri dan minum teh dari pucuk blueberry, kolagen dan elastin dihasilkan dengan lebih aktif. Kulit awet muda berpanjangan, kedutan dilancarkan. Oleh kerana sifat antioksidan yang bermanfaat, tisu tidak berumur lebih lama dan tumbuh semula. Peredarannya berfungsi dengan lebih baik. Ia memberi kesan positif kepada kesihatan, penampilan, kesejahteraan umum dan suasana hati..

Blueberry bertindak sebagai antispasmodik. Oleh itu, buah beri boleh dimakan semasa haid..
Wanita menopaus sering mengalami panas terik yang menjengkelkan dan meletihkan. Buah hitam dapat menjadikan bilangannya lebih sedikit, dan intensitasnya lebih rendah..

Keadaan rambut akan bertambah baik jika anda kerap makan blueberry selama enam bulan. Rambut akan menjadi berkilat, tebal, kelemumur akan hilang.

Juga untuk kulit wajah dan kepala adalah topeng berguna dari beri dan rebusan dari pucuk tumbuhan untuk mengelap dan membilas.
Blueberry adalah ubat terapi dan profilaksis untuk urat varikos.

Blueberry semasa mengandung dan menyusu

Ibu mengandung memerlukan pelbagai vitamin dan mineral berguna yang diperlukan untuk wanita itu sendiri dan bayinya. Semasa mengandung, blueberry akan membantu organisma ibu dan anak menerima banyak bahan yang diperlukan. Perlu diingat tentang komposisinya, kerana menjadi jelas bahawa beri akan mengekalkan tahap hemoglobin wanita hamil dalam norma yang diperlukan, menormalkan tekanan darah, dan membantu pembentukan tisu muskuloskeletal, sistem saraf pusat anak.

Pengambilan buah beri secara berkala semasa hamil akan membantu mengelakkan rambut gugur, kuku rapuh, masalah kulit.

Merebus blueberry kering akan melegakan edema - fenomena yang agak biasa semasa melahirkan anak.

Penggunaan banyak ubat semasa kehamilan adalah kontraindikasi. Gigi yang sakit dapat ditenangkan dengan jus beri segar yang bermanfaat dengan membilas mulut..

Tempoh penyusuan memaksa setiap wanita mempertimbangkan semula dietnya agar tidak membahayakan bayi yang baru lahir. Beri terang boleh menyebabkan reaksi alergi. Semasa menyusu, blueberry tidak berbahaya bagi bayi atau ibu, dengan syarat tidak disalahgunakan. Lebih-lebih lagi, doktor mengesyorkan agar wanita menyusui makan blueberry kerana pelbagai khasiatnya yang bermanfaat..

Buah blueberry dianggap hypoallergenic. Ini tidak benar. Terdapat alergen dalam komposisinya, tetapi dalam jumlah yang sangat kecil. Sekiranya anda makan beri dalam jumlah yang berpatutan, maka tidak akan ada masalah..

Blueberry bagus untuk lelaki

Blueberry baik untuk sistem genitouriner lelaki. Ia mempunyai kesan positif terhadap fungsi testis dan kualiti sperma. Oleh itu, buah beri disyorkan untuk digunakan oleh lelaki yang mempunyai masalah dengan mengandung anak..

Buah yang bermanfaat meningkatkan aktiviti seksual, meningkatkan potensi dan mengembalikan fungsi pembiakan lelaki. Flavon dalam beri membantu mengekalkan kekuatan lelaki yang normal.

Penyakit prostat takut akan blueberry yang sihat, jadi beri disyorkan untuk dimasukkan ke dalam diet bagi lelaki yang mempunyai masalah seperti pencegahan dan rawatan.

Mengapa blueberry baik untuk kanak-kanak

Pediatrik menasihatkan memberi blueberry kepada kanak-kanak. Ciri-cirinya sangat relevan semasa peningkatan selsema virus. Beri akan menguatkan sistem ketahanan badan, mengurangkan gejala penyakit, dan mempunyai kesan pengukuhan secara umum.

Kalsium yang termasuk dalam komposisi berguna akan menguatkan rangka anak dan membantunya membesar. Dengan sakit perut, blueberry akan menyembuhkan cirit-birit, memulihkan mikroflora usus. Buah-buahan akan membantu menguatkan sistem saraf pusat, meningkatkan tidur dan menghidupkan otak.

Adalah perlu untuk memasukkan buah beri ke dalam diet anak tidak lebih dari satu setengah tahun sehingga perut anak dapat memproses buah beri. Lebih baik mula melakukan ini dengan kentang tumbuk dan dalam jumlah kecil, secara beransur-ansur meningkatkan bahagiannya..

Ciri-ciri berguna blueberry

Manfaat blueberry meluas ke banyak organ..

Menyokong Kesihatan Mata

Beri hitam mempertajam penglihatan, membantu miopia. Untuk melakukan ini, gunakan beri segar, jus, jem, sawet, rebusan, bahkan gunakan jus yang baru diperah untuk menanamkan mata, setelah dicairkan dengan air.

Mencegah penyakit jantung dan saluran darah

Asid organik yang bermanfaat, magnesium, yang merupakan sebahagian daripada buah, menguatkan jantung dan saluran darah, menormalkan tekanan darah. Anda boleh minum infus, minuman buah, jus yang dibuat dari buah dahan tanaman.

Untuk sistem saraf

Sifat bermanfaat mangan dalam blueberry menyumbang kepada fungsi normal sistem saraf dan peredaran darah.

Memperbaiki penampilan kulit

Sejumlah besar antioksidan, vitamin C melindungi sel kulit dari kesan berbahaya terhadap persekitaran, meningkatkan nada, mencegah penuaan dini dan munculnya kedutan. Beri digunakan sebagai makanan, topeng, rebusan.

Luka bakar, eksim, bisul dan masalah kulit yang lain telah lama diatasi dengan losyen dan kompres yang dibuat dari beri dan pucuk tanaman..

Blueberry juga akan membantu pencegahan dan rawatan urat varikos..

Untuk kekebalan

Beri hitam dan khasiat merebus dari daun akan menguatkan dan meningkatkan imuniti, mencegah penyakit berjangkit dan virus.

Meningkatkan ingatan

Kekurangan nutrien dan antioksidan mempengaruhi ingatan - ia menjadi semakin teruk. Kehadiran mereka dalam beri hitam mengaktifkan otak, meningkatkan ingatan, dan mengurangkan kemungkinan gangguan otak dalam bentuk penyakit Alzheimer.

Untuk tulang dan sendi

Tumbuhan ini menguatkan tisu tulang, merupakan agen profilaksis terhadap osteoporosis. Blueberry digunakan untuk merawat rematik dan gout. Ia digunakan bukan hanya di dalam: losyen dibuat dari rebusan daun yang berguna dan digunakan pada bintik-bintik yang sakit.

Untuk sistem pernafasan

Anti-radang, bakterisida, sifat antijamur buah blueberry membantu jangkitan, selsema sistem pernafasan.

Untuk pundi hempedu dan hati

Tumbuhan berguna melindungi hati dari kesan buruk bahan berbahaya, membersihkannya, menormalkan tahap hempedu di pundi hempedu.

Untuk usus

Nutrien yang membentuk beri hitam menormalkan usus, membuang toksin, bertindak sebagai pencahar untuk sembelit, dan untuk cirit-birit, blueberry menguatkan, menunjukkan sifat astringen.

Pencegahan dan rawatan diabetes

Blueberry dalam diabetes mellitus jenis 2 digunakan sebagai agen pencegahan dan terapeutik, kerana mereka dapat menjaga kadar glukosa dalam batas normal.

Daun kering tanaman digunakan untuk merawat buasir. Beri hancur digunakan untuk sakit tekak dan batuk. Digunakan sebagai diuretik untuk pencegahan urolithiasis. Memperbaiki keadaan psiko-emosi. Decoctions berguna dan beri segar dimakan untuk anemia. Dalam ginekologi, douching dengan infusi daun digunakan. Beri dimakan semasa diet. Blueberry terkenal dalam bidang kosmetologi dan memasak. Ini adalah sebahagian daripada banyak hidangan dan digunakan sebagai produk bebas..

Kontraindikasi

Kontraindikasi untuk penggunaan blueberry hanyalah intoleransi individu terhadap produk. Alahan Blueberry jarang berlaku, tetapi masih boleh berlaku. Dalam kes ini, anda juga tidak boleh makan buah-buahan dan pucuk..

Oleh itu, buah beri yang kuat memperkuat kesihatan dan memanjangkan kecantikan dan awet muda..

Blueberry

Belukar berukuran rendah Blueberry dari genus Vaccinium dari keluarga Heather, setinggi 15-30 cm.

Batang tegak, bercabang, licin. Rimpang panjang, menjalar. Daun berbentuk elips, licin, hijau muda, berkulit, panjang 10-30 mm, ditutup dengan rambut jarang dan tepi bergigi. Mekar pada bulan Mei-Jun. Bunga berwarna putih kehijauan dengan warna merah jambu, menyendiri. Mereka terletak di pedicel pendek di gandar daun atas.

Beri berair, hitam, dengan mekar kebiruan-kebiruan, berkilat, buburnya berwarna merah gelap, berair, lembut, dengan banyak biji. Memasak pada bulan Julai-Ogos. Blueberry berbuah dari tahun kedua atau ketiga. Pada mulanya, sebilangan besar buah beri muncul, kemudian buah beri menjadi lebih besar, tetapi ukurannya lebih kecil.

Buah beri dan daun blueberry digunakan untuk tujuan perubatan. Blueberry dituai kerana ia masak pada bulan Julai. Sebarkan lapisan nipis di atas kertas atau bahan, layu di udara selama 2-3 hari, kemudian keringkan di pengering, ketuhar, ketuhar pada suhu 60-70 C. Beri kering berkerut, hitam-ungu, bau lemah, rasa manis dan masam yang menyenangkan, jangan lekat dalam benjolan, jangan menghitamkan tangan.

Daun dituai pada bulan Mei-Jun, dikeringkan di bawah naungan kanopi, di loteng.

Daun kering hijau muda.

Blueberry tidak diusahakan. Ia memerlukan keadaan semula jadi, hutan. Oleh itu, di tempat-tempat di mana blueberry tumbuh, mustahil untuk merumput lembu, menebang semak, dan mengganggu sampah. Kumpulkan hanya dengan tangan anda agar tidak merosakkan dahan tanaman. Lebar blueberry melindungi tanah dari hakisan, mengering.

Umur simpan daun 1 tahun, beri sehingga 2 tahun.

Kandungan kalori

Blueberry rendah kalori. 100 g blueberry mentah mengandungi hanya 57 kcal. 100 g blueberry dalam tin kering mengandungi 88 kcal. Penggunaan produk secara berlebihan berbahaya bagi orang yang berlebihan berat badan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1.10.67.60,48657

Ciri-ciri berguna blueberry

Blueberry mengandungi hingga 18% tanin dari kumpulan pirokotol, hingga 7% asid organik, termasuk asid sitrik, malik, suksin, cinchona, benzoik, laktik, oksalat. Kandungan gula hingga 30%, vitamin C - 6 mg /%, karoten - 0,75-1,6 mg /%, vitamin B - 0,04%. Benih mengandungi hingga 31% minyak lemak, hingga 18% protein.

Daun blueberry mengandungi tanin (18-20%), gula dan bahan lain (12-18%), arbutin (0,47-0,58%), hidrokuinon (0,047%), saponin (2,2-2,8 %), asid organik - empedu, benzoat, sitrik, malik, asetik, oksalik, tartarik, dan juga mineral: kalium, natrium, magnesium, kalsium, besi, sulfur, fosfor, klorin. Bahan penting secara biologi adalah glikosida - neomyrtillin (2%), yang aglucone adalah bahan seperti vitamin inositol.

Beri mengurangkan jumlah gula dalam darah, meningkatkan keasidan jus gastrik, meningkatkan pencernaan, metabolisme, meningkatkan ketajaman penglihatan, meningkatkan bekalan darah ke retina. Blueberry dikenali sebagai agen anti-radang untuk cirit-birit yang tidak berjangkit, terutama pada kanak-kanak, sebagai tambahan bersama dengan antibiotik untuk disentri, kekurangan vitamin.

Kekayaan utama blueberry adalah antioksidan. Seperti yang anda ketahui, mereka mengikat elektron bebas dan dengan itu mencegah tumor malignan terbentuk, mempengaruhi tubuh pada tahap sel. Oleh itu, blueberry baik untuk pencegahan barah. Antioksidan blueberry disebut anthocyanin. Mereka dijumpai dalam lobak, beri hitam, epal, kubis merah dan anggur gelap. Walau bagaimanapun, rekod kandungan antioksidan sudah pasti milik blueberry..

Blueberry mempunyai sifat astringen, anti-reput dan anti-mikroba. Terdapat laporan bahawa antosianin dari buah blueberry mengurangkan keupayaan agregasi eritrosit in vitro. Blueberry Kapinoids Meningkatkan Penglihatan Malam dan Fungsi Visual.

Para saintis mengatakan bahawa hasil eksperimen menunjukkan bahawa blueberry, kaya dengan antioksidan, mengatur proses yang terjadi di dalam tubuh, membantu mengoptimumkan kadar glukosa darah, yang dapat mengurangi risiko penyakit kardiovaskular dan diabetes..

Dianjurkan untuk menggunakan blueberry dan blueberry jelly dan minuman buah, sebagai pencegahan trombosis dan infark miokard. Kerana bahan khas (antikoagulan) dalam blueberry, pembekuan darah berkurang.

Telah lama diketahui bahawa blueberry meningkatkan penglihatan secara signifikan pada waktu senja, meningkatkan ketajaman penglihatan, memberikan peningkatan dalam bidang penglihatan dan mengurangkan keletihan mata. Blueberry sangat berguna bagi orang-orang yang, kerana sifat pekerjaan mereka, harus mengetatkan mata. Telah terbukti bahawa blueberry mempercepat pembaharuan retina dan meningkatkan peredaran darah.

Semasa Perang Dunia II, juruterbang Inggeris memakan blueberry dan jem blueberry untuk meningkatkan penglihatan pada waktu malam dan senja. Blueberry ada di menu angkasawan.

Untuk memulihkan penglihatan, disyorkan untuk menuangkan 1 sudu besar blueberry kering pada waktu petang dengan air sejuk 2 cm di atas tahap beri, dan pada waktu pagi makan dengan perut kosong 30 minit sebelum sarapan.

Dengan eksim, ruam kulit, lichen bersisik, berguna untuk minum jus blueberry segar dan melincirkan kawasan yang terjejas dengannya. Semasa merawat eksim, luka bakar, luka bernanah dan bisul, kompres dengan jus blueberry yang baru diperah digunakan, yang harus diubah 3-4 kali pada siang hari. Dalam tempoh ketika tidak ada blueberry segar, untuk kompres, anda boleh menggunakan rebusan tebal beri kering (100 g beri dituangkan ke dalam 0,5 liter air dan direbus sehingga volume rebusan menjadi separuh).

Blueberry dan jus berguna untuk sakit perut dan usus, terutama bagi mereka yang menderita keasidan rendah.

Perubatan tradisional menyedari kesan penyembuhan blueberry untuk urolithiasis. Untuk batu ginjal, disyorkan untuk mengambil campuran jus blueberry dan strawberi (1: 1). Perkara ini harus dilakukan dalam jangka masa yang lama..

Ciri-ciri berbahaya blueberry

Blueberry kering tidak digalakkan untuk sembelit.

Blueberry dikontraindikasikan dalam oksalaturia (perkumuhan garam asid oksalik dalam air kencing), serta dalam kes intoleransi individu.

Blueberry tidak boleh dimakan oleh orang yang menderita penyakit pankreas. Ia dikontraindikasikan untuk menggunakan blueberry sekiranya berlaku kerosakan pada duodenum..

Dari video tersebut, anda akan mempelajari resipi untuk membuat topeng blueberry untuk kulit kering dan bagaimana ia berguna.

Blueberry adalah ramuan atau pokok renek

Nama saintifik genus berasal dari kata Latin Vacca - "lembu", sesuai dengan kesesuaian daun beberapa spesies untuk makanan ternakan.

Nama khusus myrtillus adalah pengurang dari myrtus - "myrtle", sesuai dengan kemiripan tumbuhan dengan myrtle kecil.

Nama Rusia "blueberry" berasal dari warna beri, kerana mereka menghitamkan tangan dan mulut.

Nama tumbuhan Rusia yang lain:

  • chernega,
  • pahlawan,
  • blueberry,
  • blueberry,
  • billy.

Penerangan

Blueberry adalah pokok renek setinggi 15-30 cm. Cabang bercabang dari batang utama pada sudut tajam.

Daunnya bergantian, kratate-serrate halus, ovate, berkulit, jatuh untuk musim sejuk. Air hujan dialihkan ke sepanjang daun dan tangkai beralur ke dahan dengan alur yang dalam, di mana ia mengalir ke akar.

Tumbuhan ini mempunyai rimpang yang menjalar, memberikan sejumlah besar tunas.

Mekar pada bulan Mei. Bunga berwarna putih kehijauan, biasa, duduk satu persatu. Corolla mempunyai 5 gigi. Selekoh kelopak tidak dapat dipisahkan. Stamens 10. Pistil - satu. Ovari bawah. Bunga itu condong ke bawah, dan ini melindungi debunga dari kelembapan. Lebah domestik dan lebah adalah pendebunga utama bunga..

Buah berwarna hitam kebiruan, ungu di dalamnya, menonjol pada daun yang menguning. Buahnya dimakan oleh burung hutan, yang membawa benih yang tidak dicerna jauh..

Secara semula jadi, ia tumbuh terutamanya di wilayah utara - di hutan, terutamanya pain dan rawa.

Menggunakan

Blueberry digunakan sebagai makanan untuk membuat minuman keras, jeli, dan pengawet. Di banyak tempat, pengambilan buah beri membawa pendapatan yang besar bagi penduduk.

Blueberry memberikan warna ungu pada fabrik.

Nilai perubatan

Dipercayai bahawa sup atau jeli dari beri kering membantu dengan cirit-birit. Beri segar dianggap bermanfaat dalam merawat penyakit kudis.

Dalam perubatan, kedua-dua buah beri dan daun blueberry digunakan. Mereka digunakan terutamanya untuk penyakit mata, saluran gastrointestinal, diabetes mellitus dan gerontologi, serta topikal dalam rawatan luka bakar dan bisul, stomatitis dan radang gusi..

Permohonan untuk penyakit mata

Blueberry meningkatkan penglihatan pada waktu senja, meningkatkan bidang penglihatan dan mengurangkan keletihan mata, mempercepat pertumbuhan semula tisu retina.

Dalam rawatan konjungtivitis, blueberry digunakan dalam kombinasi dengan eyebright dan chamomile (kadang-kadang laut buckthorn dan adas juga digunakan).

Blueberry dalam sejarah dan budaya

  • Di England ada kepercayaan bahawa anda boleh menimbulkan masalah jika memilih blueberry setelah 11 Oktober: seolah-olah pada hari inilah syaitan memuntahkan blueberry, dan oleh itu orang yang memakannya akan menjadi najis. [1]
  • Pada tahun 1964, cap pos dengan gambar blueberry dikeluarkan di USSR (TsFA No. 3133).

Catatan

  1. ↑ Ensiklopedia Khurafat: Per. dari Bahasa Inggeris D. Gaiduk / Komp. E. Radford et al.. - Moscow: Astrel Publishing House: MYTH: AST Publishing House, 2001. - hlm 476. - 560 p. - ("MARGINEM IKLAN"). - 10,000 naskhah. - ISBN 5-17-008097-2 ISBN 5-271-02112-2, ISBN 5-872-14068-1

Sastera

  • Kozhevnikov Yu P. keluarga Heather (Ericaceae) // Kehidupan Tumbuhan. Dalam 6 jilid V. 5. Bahagian 2. Tumbuhan berbunga / Ed. A. L. Takhtadzhyan. - M.: Pendidikan, 1981. - S. 88-95.
  • Neishtadt M.I. Kunci tanaman zon tengah bahagian Eropah di Rusia. - M.: Uchpedgiz, 1948

Pautan

  • Menuai blueberry
kelas Dicotyledonous • memesan Heathers • keluarga Heather

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Chernikova Larisa Vladimirovna
  • Chernikovsk

Lihat apa "Blueberry biasa" dalam kamus lain:

Blueberry biasa - (blueberry, blueberry, blueberry, blueberry, chernega) - Vaccimum myrtillus L. Lingonberry famili. Semak semak setinggi 15-40 cm, dengan cabang hijau bergaris tajam halus yang terpesong. Daun bergantian, pendek-petiolate, bergerigi halus, panjang 10... Ensiklopedia Tumbuhan Ubat

BLUEBERRY REGULAR (VACCINIUM MYRTILLUS L.) - lihat semak Bilberry setinggi 15-40 cm. Daun jatuh, hijau muda, kemerahan pada musim luruh, bergantian, pada petioles pendek, bergerigi di sepanjang pinggir, bulat. Batang di atas tanah masuk ke rimpang (muda berwarna merah muda dengan coklat...... Tumbuhan herba hutan

Blueberry - Blueberry berdaun myrtle... Wikipedia

Blueberry myrtle -? Blueberry Blueberries Pengelasan saintifik Kingdom: Bahagian Tumbuhan... Wikipedia

Blueberry - Jenis hidangan: Kategori: Resipi memasak... Ensiklopedia resipi masakan

Kranberi biasa -? Cranberry Blooming Common cranberry (Vaccinium oxycoccos) Klasifikasi saintifik Kingdom: Bahagian Tumbuhan... Wikipedia

Lingonberry biasa -? Lingonberry Lingonberry Klasifikasi saintifik Kerajaan: Bahagian Tumbuhan: Kelas Angiosperma... Wikipedia

Blueberry Kering - Jenis Hidangan: Kategori: Resipi Masakan: Dalam kategori sekarang... Ensiklopedia Resipi Masakan

Cendawan tiram. Cendawan Tiram - Jenis hidangan: Kategori: Resipi memasak... Ensiklopedia resipi masakan

Daging kornet biasa - Jenis hidangan: Kategori: Resipi memasak: Di… Ensiklopedia resipi masakan

Blueberry

Blueberry biasa (Vaccinium myrtillus), juga disebut blueberry myrtle, adalah tanaman yang pendek dengan buah yang boleh dimakan. Spesies ini tergolong dalam genus Vaccinium, yang merupakan wakil dari keluarga Heather (tidak lama dahulu, gen ini tergolong dalam keluarga Lingonberry). Nama genus ini berasal dari kata Latin, diterjemahkan sebagai "lembu", kenyataannya adalah bahawa dedaunan beberapa spesies digunakan sebagai makanan ternakan. Dan spesies ini diberi nama myrtle blueberry kerana kemiripannya dengan tanaman myrtle. Nama Rusia untuk blueberry dikaitkan dengan warna buah dan jus tumbuhan ini, dari mana tangan dan mulut menjadi hitam untuk waktu yang lama. Di Rusia, kilang itu mempunyai nama lain, misalnya: chernega, blueberry, blueberry, blueberry atau blueberry. Blueberry berkaitan dengan tanaman beri seperti cranberry, lingonberry dan blueberry..

Tanaman seperti ini dalam keadaan semula jadi dapat dijumpai di sabuk subarctic, di wilayah taiga di Eropah Utara dan Asia, dan di Amerika Utara. Blueberry ditanam baik sebagai hiasan dan sebagai tanaman perubatan..

Ciri Blueberry

Bilberry adalah semak kecil yang dapat bervariasi tinggi dari 0,1 hingga 0,5 m. Cabang berwarna hijau tajam memanjang dari batang pada sudut akut. Plat daun pendek yang disusun secara bergantian berbentuk bulat, bergerigi di sepanjang tepi pada musim bunga dan musim panas, mempunyai warna kehijauan, yang berubah menjadi merah pada musim gugur. Pucuk tanah masuk ke rimpang, akar bercabang kecil memanjang darinya, yang hanya menembus 50-60 mm ke dalam tanah. Bunga merah jambu-hijau tunggal yang terkulai diletakkan di atas becak pendek di dasar dahan muda. Buahnya berry berbentuk telur atau sfera dengan diameter 0,6-1 cm dan warna biru tua, di permukaannya terdapat mekar kebiruan. Pokok renek mekar pada bulan Mei atau Juni, sementara berbuah diperhatikan dari bulan Julai hingga September.

Menanam blueberry di luar rumah

Kawasan terbaik untuk menanam blueberry adalah kawasan yang terletak di tempat teduh, di bawah naungan pokok tinggi yang lembut. Tanahnya berasid, sementara air bawah tanah tidak boleh terletak terlalu jauh dari permukaan tapak. Sekiranya pokok renek seperti itu ditanam di kawasan yang cukup terang, maka dalam hal ini ia memerlukan penyemburan yang kerap dengan air pada siang hari. Sekiranya penanaman blueberry dilakukan di kawasan dengan musim sejuk yang agak ringan dan tidak terlalu lama, maka prosedur ini dianjurkan untuk dilakukan pada bulan Agustus - September. Di lintang tengah dan daerah yang lebih sejuk, penanaman tanaman seperti itu harus dilakukan menjelang akhir musim bunga, setelah embun beku tidak lagi diperhatikan.

Sekiranya beberapa semak ditanam sekaligus, maka jarak 150 cm harus diperhatikan di antara mereka. Sekiranya terdapat jarak baris, lebarnya hendaklah dibuat sekurang-kurangnya 250 cm. Ukuran lubang penanaman harus 0,6x0,6 m, dan kedalamannya harus 0,8 m. Di bahagian bawah lubang, perlu dibuat lapisan saliran, untuk ini mereka menggunakan bata yang pecah atau tanah liat yang diperluas.

Selalunya, tanah di kebun tidak terlalu berasid, jadi anda memerlukan campuran tanah khas untuk menanam blueberry. Untuk melakukan ini, dalam proses penyediaan lubang penanaman, lapisan nutrien atas tanah harus dibuang. Ia digabungkan dengan gambut (2: 1), dan belerang serbuk ditambahkan untuk pengasaman, sementara seperempat sudu teh diambil selama 1 semak. Untuk memperbaiki tanah yang terlalu berat, dedaunan oak busuk atau pasir sungai diperkenalkan ke dalamnya. Dengan kapal korek ini, perlu mengisi sepenuhnya lubang yang telah disiapkan untuk ditanam, lalu mereka menunggu 7-15 hari, di mana waktu di dalam lubang tersebut harus ada masa untuk menetap. Sehubungan itu, penyediaan lubang penanaman mesti dimulakan 20-30 hari sebelum menanam blueberry.

Tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan membeli anak benih berusia dua tahun atau tiga tahun untuk penanaman. Periksa dengan teliti bahan penanaman, kenyataannya adalah bahawa bukannya bibit blueberry, anda boleh menjual blueberry, kerana tanaman ini sangat serupa antara satu sama lain. Sebelum menanam tanaman, semestinya gumpalan tanahnya dipenuhi dengan air. Sebelum menanam blueberry, tanah di lubang mesti ditumpahkan dengan air berasid (1 sudu kecil asid sitrik per 10 liter air), 1 baldi campuran diambil selama 1 lubang. Kemudian permukaan tanah mesti dilonggarkan dan lubang dibuat di dalamnya. Di lubang ini, sistem akar tanaman harus diletakkan, yang diluruskan dengan sangat rapi, sementara benjolan tanah mesti dilonggarkan. Telaga mesti diisi dengan campuran tanah yang berasid. Semasa tanaman ditanam, tanah di sekitarnya harus disapu, dan semak itu sendiri memerlukan penyiraman yang banyak. Apabila air diserap ke dalam tanah, permukaannya harus ditutup dengan lapisan mulsa (habuk papan atau daun longgar).

Sekiranya anak benih ditanam berumur lebih dari 3 tahun, maka apabila ditanam, dahannya dipendekkan menjadi 20 sentimeter. Ini akan membolehkan blueberry berakar lebih cepat dan lebih baik di lokasi barunya..

Cara merawat blueberry

Menyiram

Agar blueberry tumbuh dan berkembang secara normal, mereka perlu disiram secara sistematik. Rata-rata, tanaman disiram 2 minggu sekali. Sekiranya terdapat kemarau dan panas yang berpanjangan, maka jumlah pengairan mesti meningkat. Ingat bahawa tanah di bawah semak harus selalu sedikit lembap. Setiap 4 minggu sekali, air yang dimaksudkan untuk pengairan mesti dicampurkan dengan asid oksalik, sitrik atau asetik. Dengan penyiraman, anda perlu sangat berhati-hati, jika genangan air diperhatikan di dalam tanah, ini dapat menyebabkan perkembangan penyakit jamur. Dalam hal ini, disarankan untuk tidak menggunakan sejumlah besar air untuk pengairan, tetapi menutup permukaan tapak dengan lapisan mulsa empat sentimeter (daun, habuk papan atau jarum). Langkah ini akan membantu mengurangkan bilangan penyiraman.

Baja

Untuk memberi makan semak ini, kedua-dua baja mineral dan bahan organik digunakan. Dianjurkan untuk mengambil serbuk gambut, kotoran busuk atau kompos sebagai baja organik untuk tanaman seperti itu. Bahan organik perlu digunakan setiap 3 tahun sekali pada musim luruh, sementara 3 hingga 4 kilogram diambil setiap 1 meter persegi plot. Pemupukan dengan baja mineral dilakukan setiap tahun, sementara larutan ammonium sulfat, superfosfat dan kalium magnesium tidak banyak dimasukkan ke dalam tanah. Ingat bahawa tanaman seperti itu bertindak balas sangat negatif terhadap klorin, jadi tanaman ini tidak boleh terdapat di dalam baja.

Juga, pokok renek seperti itu bertindak balas dengan baik pada pakaian atas daun dengan elemen mikro. Semburkan tanaman pada waktu petang, apabila tidak lagi panas di luar.

Pemangkasan

Mereka mula memotong blueberry dari usia tiga hingga empat tahun. Pemangkasan dilakukan pada awal musim bunga. Pertumbuhan tulang yang muncul, serta cabang yang berpenyakit dan lemah harus dikeluarkan dari semak. Sebaik-baiknya, satu pokok renek harus mempunyai 7 hingga 9 batang yang betul-betul sihat dan berkembang dengan baik. Agar dahan pada batang seperti itu kuat dan kuat ketika mencapai usia empat tahun, mereka perlu dipotong hingga 20 sentimeter. Anda juga harus memotong tunas lateral dengan tunas, yang banyak tumbuh, kerana mereka memberi buah beri kecil dan lambat. Pemangkasan blueberry yang menyegarkan akan diperlukan setelah dia berumur 15 tahun. Untuk melakukan ini, semua cabang semak mesti dipotong hingga 20 sentimeter dari permukaan tanah. Sekiranya tanaman dipotong dengan betul dan teratur, maka hasil panen buah berguna dapat dijamin..

Sekiranya pokok renek ditanam di kebun sebagai hiasan, maka dengan memotong tanaman, dapat diberikan bentuk yang diperlukan.

Musim Sejuk

Blueberry tahan fros tidak perlu ditutup untuk musim sejuk, kerana frost musim sejuk tidak mengerikan bagi mereka. Namun, seseorang harus berhati-hati dengan embun beku yang berulang pada musim bunga, kerana ia dapat memusnahkan bunga blueberry. Oleh itu, anda perlu memiliki bahan penutup yang akan melindungi pelindung sekiranya terdapat ancaman frosts berulang..

Penyakit dan perosak

Tumbuhan ini mempunyai daya tahan yang cukup tinggi terhadap perosak dan penyakit, tetapi dalam beberapa kes juga jatuh sakit. Kerang dan aphid sering menetap di semak seperti itu. Serangga penghisap seperti itu menghisap getah tanaman dari batang dan pinggan daun tanaman. Untuk memusnahkan perosak seperti itu, racun serangga digunakan, misalnya: Aktara, Aktellik dan Inta-Vir. Untuk profilaksis, pada musim luruh, setelah semua daun jatuh, permukaan kawasan di mana blueberry tumbuh dibebaskan dari sisa tanaman yang perlu dimusnahkan. Pada awal musim bunga, semak disembur dengan Karate untuk pencegahan..

Blueberry juga boleh terkena penyakit kulat seperti miscospereliosis, karat, dan juga jamur kelabu. Sekiranya bintik-bintik hitam dan merah muncul di permukaan pelat daun, maka belukar dipengaruhi oleh miscospereliosis. Tumbuhan seperti itu kelihatan seperti disimbah dengan lumpur. Sekiranya blueberry dijangkiti karat, maka bintik-bintik coklat gelap terbentuk di dedaunan, dan buah beri menjadi mumia kerana cetakan kelabu. Untuk menyembuhkan semak, mereka menggunakan racun kulat seperti: Fundazol, Topsin-M, atau campuran Bordeaux. Penyakit awal boleh dirawat dengan satu rawatan. Sekiranya penyakit itu dimulakan, mungkin diperlukan beberapa penyemburan..

Bahaya terbesar bagi blueberry diwakili oleh penyakit virus: bintik cincin merah, bintik nekrotik, kerdil, cabang filamen dan mosaik. Hingga kini, penyakit seperti itu belum dipelajari untuk menyembuhkan, dalam hal ini, semak yang dijangkiti mesti dikeluarkan dari tanah secepat mungkin dan dibakar.

Pemilihan dan penyimpanan Blueberry

Cara memasang dengan tangan

Pengumpulan blueberry dilakukan di puncak kegunaannya, dan kali ini jatuh pada pertengahan bulan Julai. Di hutan, semak seperti itu tumbuh di dataran rendah dengan tanah rawa. Walau bagaimanapun, buah pertama masak di semak tumbuh di pinggir hutan dan kawasan pembukaan..

Anda boleh mengumpulkan buah-buahan hanya dari semak yang berumur tidak lebih dari 15 tahun. Kenyataannya adalah bahawa di dalam semak seperti itu terdapat sejumlah besar zat ubat, dan di dalamnya terdapat manfaat budaya seperti itu. Umur pokok renek yang tumbuh dalam keadaan semula jadi dapat ditentukan oleh jumlah pucuk sisi di atasnya. Anda perlu memetik buah beri pada cuaca kering, dan pada waktu pagi atau petang. Hanya buah-buahan yang benar-benar sihat, masak dan tidak cedera yang boleh dicabut, warnanya berwarna biru tua, hampir hitam. Beri mesti diletakkan di dalam bekas plastik atau di bakul anyaman.

Menuai blueberry dengan gabungan

Untuk menuai hasil tanaman 3 atau 4 kali lebih cepat, anda boleh menggunakan penuai yang dipanggil pemetik buah, yang kelihatan seperti sudu. Harganya rendah; oleh itu, peranti ini sangat diminati di kawasan-kawasan di mana memilih blueberry adalah perniagaan bermusim yang serius. Peranti ini terdiri dari kotak di mana "sisir" terpasang pada dinding bawah, yang memiliki gigi bengkok yang cukup panjang, jarak antara 0,5 hingga 0,6 cm. Batang, dedaunan dan ranting tanaman mudah melintas di antara gigi, sementara buah-buahan jatuh ke dalam bekas. Peranti sedemikian boleh berupa plastik, logam atau kayu, dan giginya terbuat dari wayar. Penuai ini, jika dikehendaki, boleh dibuat dengan tangan.

Menyimpan blueberry

Blueberry yang dikumpulkan mesti diasingkan, sambil mengeluarkan daun, beri yang belum matang, tangkai, dahan dan serpihan lain. Untuk melakukan ini, buah-buahan mesti dituangkan ke dalam baldi yang berisi air. Beri masak turun, tetapi sampah mengambang. Tetapi kaedah ini tidak membenarkan anda membuang semua sampah, jadi buahnya masih harus dikendalikan. Anda boleh membuat jem dari blueberry, dan beri juga dikeringkan atau dibekukan..

Untuk pengeringan, buah-buahan harus disebarkan dalam lapisan nipis di atas lembaran, yang diletakkan di dalam oven atau oven. Buah kering dikeringkan pada suhu 40 hingga 50 darjah sehingga kering sepenuhnya, sementara ia mesti dicampur secara sistematik. Untuk menyimpan blueberry seperti itu, mereka menggunakan anyaman atau diperbuat daripada kadbod atau bekas kayu, mereka diletakkan di tempat yang kering dan gelap..

Basuh dan keringkan beri, kemudian sebarkan dalam 1 lapisan di atas dulang dan masukkan ke dalam peti sejuk. Sekiranya dulang terbuat dari logam, tutup dengan tuala kertas dapur, kerana tidak digalakkan agar blueberry bersentuhan dengan logam. Selepas 2-3 jam, buah-buahan harus membeku sepenuhnya. Keluarkan buah beku dan letakkan di dalam beg ritsleting, tutup ritsleting dengan rapat dan simpan blueberry di dalam peti sejuk. Blueberry ini harus digunakan dalam 12 bulan..

Agar tanaman disimpan lebih dari 1 tahun, ia mesti dibasuh dan dikeringkan. Kemudian beri dicurahkan ke dalam balang kaca, yang sebelumnya dikalsin di dalam ketuhar selama beberapa jam. Seterusnya, tin ditutup dengan gabus, yang mesti diisi dengan lilin. Untuk simpanan, balang dikeluarkan di tempat yang gelap dan sejuk..

Jenis dan jenis blueberry dengan foto dan keterangan

Tukang kebun hanya menanam blueberry tertentu, hakikatnya pokok renek ini belum mempunyai satu jenis. Sebagai peraturan, penjual memberikan blueberry untuk jenis blueberry, tetapi ini adalah budaya yang sama sekali berbeza, walaupun saling berkaitan. Kekeliruan ini disebabkan oleh fakta bahawa kedua-dua tumbuhan ini dalam bahasa Inggeris disebut dengan perkataan yang sama - blueberry.

Jenis blueberry berikut paling kerap ditanam oleh tukang kebun:

Blueberry berbulu (Vaccinium hirtum)

Tanah air spesies ini adalah Jepun dan Sakhalin, ia lebih suka tumbuh di pinggiran paya, serta di hutan konifer dan campuran. Ketinggian semak seperti itu boleh mencapai hingga 100 sentimeter. Plat daun hijau mempunyai bentuk bujur bujur, menunjuk ke arah puncak. Pada musim luruh, warna dedaunan berubah menjadi carmine. Diameter buah-buahan hitam-biru globular adalah kira-kira 0,5-0,7 cm.

Blueberry Kaukasia (Vaccinium arctostaphylos)

Tumbuhan ini dianggap peninggalan zaman Tersier. Secara semula jadi, ia dapat ditemukan di wilayah utara Asia Kecil, Kaukasus, Iran utara dan di wilayah tertentu di Bulgaria. Spesies ini diwakili oleh pokok renek atau pokok lebat besar, tingginya sekitar 200-300 cm. Plat daunnya besar. Buahnya boleh dimakan dan sama popularnya dengan blueberry biasa. Spesies ini tidak tahan fros..

Blueberry berdaun sempit (Vaccinium angustifolium)

Atau Pennsylvania blueberry, tumbuhan yang berasal dari timur Amerika Utara. Ketinggian pokok renek yang tumbuh rendah tidak melebihi 50 cm. Warna dedaunan berwarna hijau. Sangat tahan fros. Jarang ditanam di garis lintang pertengahan.

Bilberry berdaun bujur (Vaccinium ovalifolium)

Secara semula jadi, spesies ini dapat dijumpai di Kepulauan Aleutian, Komandan dan Kuril, di Sakhalin, di Jepun dan Amerika Utara. Tumbuhan yang lambat ini mencapai ketinggian 3 hingga 4 meter. Ia tidak mekar dan tidak tahan lasak.

Panicle bilberry (Vaccinium scoparium)

Spesies ini boleh ditemui di alam semula jadi di Amerika Utara berikut: California, Carolina, Alabama dan Colorado. Ketinggian semak kerdil seperti itu tidak melebihi 0.2 m, ia tidak berbeza dalam ketahanan fros yang tinggi. Pematangan beri pada tanaman seperti itu tidak diperhatikan setiap tahun..

Ciri blueberry: bahaya dan faedah

Ciri-ciri berguna blueberry

Buah mengandungi antioksidan, dan ini adalah faedah utama blueberry. Bahan ini sangat berguna termasuk dalam blackberry, epal, kubis merah, lobak dan anggur gelap, tetapi blueberry mengandungi lebih banyak daripada produk yang disenaraikan. Dan dedaunan dan buah-buahan dari tumbuhan seperti itu mengandungi magnesium, fosfor, kalium, selenium, zink, kalsium, sulfur, klorin, natrium, besi, tembaga, asid organik, vitamin C, B1, B2, B4, B5, B6, PP, A, pektin, saponin, glikosida dan bahan berguna lain.

Buahnya dibezakan dengan kesan antihelminthik, antimikroba dan pembetulan. Karotenoid dalam buah beri membantu meningkatkan penglihatan malam, itulah sebabnya juruterbang dari England memakan sejumlah besar selai blueberry dan beri segar semasa Perang Dunia II. Blueberry juga termasuk dalam diet angkasawan..

Telah lama diketahui bahawa buah-buahan ini meningkatkan penglihatan, meningkatkan bidangnya, dan juga membantu mengurangkan keletihan mata. Tidak lama dahulu, saintis mengetahui bahawa buah beri ini membantu mempercepat pembaharuan retina, dan bahkan meningkatkan bekalan darahnya. Untuk memulihkan penglihatan, disarankan pada waktu pagi dengan perut kosong setengah jam sebelum makan untuk makan 1 sudu besar buah segar atau kering (mereka mesti dimasukkan ke dalam bekas berisi air sejuk untuk bengkak pada waktu malam).

Jus segar yang diperah dari beri digunakan untuk melincirkan eksim, ruam kulit, dan lichen bersisik. Kompres boleh dibuat dari jus seperti itu untuk luka bernanah, eksim menangis, luka bakar atau bisul, ia perlu diganti 3 atau 4 kali sehari. Daripada jus segar, anda boleh menggunakan kaldu blueberry pekat; untuk penyediaannya, anda perlu menggabungkan 500 ml air mendidih dengan 100 gram buah kering. Campuran harus mendidih sehingga isinya dikurangkan ½ bahagian.

Blueberry: sifat dan kontraindikasi, penanaman dan penjagaan

Pengarang: Natalya Kategori: Tumbuhan buah dan beri Diterbitkan: 13 Februari 2019 Dikemas kini: 23 September 2019

Blueberry biasa (Latin Vaccinium myrtillus), atau blueberry berdaun myrtle, adalah tumbuhan yang tumbuh rendah dengan beri yang boleh dimakan, spesies gen Vaccinium dari keluarga Heather (sejak kebelakangan ini, gen ini diperuntukkan kepada keluarga Cowberry). Nama Latin genus berasal dari kata "lembu", kerana daun beberapa spesies digunakan sebagai makanan haiwan. Blueberry menerima nama khasnya kerana persamaannya dengan myrtle. Nama Rusia diberikan kepada tanaman untuk warna beri dan jusnya, dari mana tangan dan mulutnya tetap hitam untuk waktu yang lama. Di Rusia, blueberry juga disebut blackberry, blueberry, blueberry, blueberry atau blueberry. Blueberry adalah saudara dari tanaman beri seperti lingonberry, cranberry dan blueberry.

Blueberry tumbuh di kawasan taiga di Asia dan Eropah Utara, di sabuk subarctic, dan juga di Amerika Utara. Dalam budaya, beri ini ditanam untuk tujuan perubatan, dan juga tanaman hiasan..

Kandungan

  • Penerangan
  • Menanam dan merawat blueberry
    • Mendarat
    • Cara penjagaan
  • Memetik blueberry
    • Koleksi manual
    • Penuai untuk mengumpul
    • Penyimpanan
  • Jenis dan ragam
  • Ciri-ciri Blueberry
    • Ciri-ciri yang bermanfaat
    • Kontraindikasi

Menanam dan merawat blueberry

  • Mekar: Mei-Jun.
  • Pendaratan: pada bulan Ogos-September atau akhir musim bunga.
  • Pencahayaan: cahaya terang atau naungan separa.
  • Tanah: dikeringkan dengan baik dan berasid (pH 4.9-5.0).
  • Penyiraman: 2 kali sebulan, tetapi dalam musim kemarau, penyiraman lebih kerap diperlukan: tanah di bawah semak harus lembap sepanjang masa. Asid asetik, oksalat atau sitrik ditambahkan ke dalam air pengairan setiap masa.
  • Pembalut atas: baja mineral dan organik digunakan di bawah semak dalam dos kecil. Setiap 2-3 tahun, tanah digali dengan gambut yang dicampur dengan pasir. Dari bahan organik, kompos, baja busuk digunakan, dan dari baja mineral - larutan superfosfat, kalium magnesium dan ammonium sulfat. Pada malam musim panas, semak-semak dirawat dengan larutan unsur surih di atas daun. Blueberry tidak boleh bertolak ansur dengan baja klorin!
  • Pemangkasan: dari 3-4 tahun, pembentukan semak bermula dengan pemangkasan. Pada usia 15 tahun, mereka melakukan pemangkasan anti-penuaan. Pembersihan sanitasi dilakukan setiap tahun. Prosedur ini dilakukan pada awal musim bunga, sebelum permulaan aliran getah.
  • Pembiakan: dengan biji dan membahagi belukar.
  • Perosak: kutu daun, serangga skala.
  • Penyakit: karat, misosphereliosis, acuan kelabu, tempat annular ras, tempat nekrotik, kerdil, cabang filamen dan mosaik.
  • Sifat: adalah produk makanan berharga yang mengandungi banyak unsur penting dan berguna untuk manusia.

Blueberry berry - keterangan

Bilberry adalah semak gugur setinggi 10-50 cm, dengan ranting hijau bergaris tajam memanjang dari batang pada sudut akut. Daun blueberry bergigi bulat dan bergigi di tepi, berwarna hijau muda pada musim bunga dan musim panas dan kemerahan pada musim luruh, terletak di petioles pendek. Batang tanah masuk ke rimpang, dari mana akar kecil bercabang memanjang, menembus sedalam 5-6 cm. Bunga blueberry berwarna hijau kehijauan tunggal yang terkulai terletak di pedicel pendek di dasar dahan muda. Buahnya berry berbentuk bulat atau ovoid dengan diameter 6 hingga 10 mm, berwarna biru tua dengan mekar kebiruan. Blueberry mekar pada bulan Mei atau Jun, dan berbuah pada bulan Julai-September..

Menanam dan merawat blueberry

Menanam blueberry di kebun

Blueberry terasa paling baik di bawah naungan separa, di bawah kanopi pokok, di tanah berasid, di mana air bawah tanah dekat dengan permukaan. Semasa menanam blueberry di kawasan yang cerah, bersiaplah untuk menyemburkan semak dengan air beberapa kali sehari pada musim panas. Dari segi masa penanaman, di kawasan dengan musim sejuk ringan dan pendek, lebih baik melakukan ini pada bulan Ogos atau September. Di jalan tengah dan di daerah dengan iklim yang lebih parah, disarankan untuk menanam blueberry pada akhir musim bunga, ketika kembali embun beku.

  • Rosehip: penanaman dan penjagaan di ladang terbuka, sifat

Letakkan anak benih blueberry berturut-turut pada jarak 1.5 m antara satu sama lain. Sekiranya penanaman dilakukan dalam dua baris, maka selang kira-kira 2.5 m ditinggalkan di antara mereka. Ukuran lubang untuk semaian blueberry adalah 60x60 cm dengan kedalaman 80 cm. Lapisan bahan saliran dari tanah liat yang diperluas atau batu bata yang pecah harus diletakkan di bahagian bawah setiap lubang.

Oleh kerana tanah kebun biasanya tidak cukup berasid untuk blueberry, perlu dibuat terlebih dahulu campuran tanah di mana tanaman akan berkembang dengan baik: lapisan atas tanah dikeluarkan ketika menggali lubang untuk blueberry dicampur dengan gambut pada kadar 2: 1, sulfur serbuk ditambahkan ke campuran yang dihasilkan untuk pengasaman dalam jumlah yang banyak. ¼ sudu teh untuk setiap tanaman. Tanah yang terlalu berat diringankan dengan menambahkan pasir sungai atau dedaunan oak yang busuk ke dalamnya. Lubang diisi dengan campuran tanah yang telah disiapkan dan dibiarkan selama satu atau dua minggu sehingga tanah menetap di dalamnya. Maksudnya, anda perlu mula menyediakan lubang untuk blueberry kira-kira 3-4 minggu sebelum menanam..

Bahan penanaman terbaik adalah anak benih blueberry berusia dua hingga tiga tahun, namun ketika membeli, berhati-hatilah untuk tidak mendapatkan bibit blueberry, kerana blueberry dan blueberry sangat serupa. Sebelum menanam, benih benih tanah mesti dipenuhi dengan kelembapan. Sebelum menanam, tanah di lubang disiram dengan larutan 1 sudu teh asid sitrik dalam baldi air, dilonggarkan, pendalaman dibuat di dalamnya dan sistem akar anak benih diletakkan di dalamnya, setelah akarnya disebarkan dengan hati-hati, melonggarkan bola tanah, dan ruang yang tersisa diisi dengan campuran tanah yang berasid. Setelah menanam, permukaan tapak dipadatkan, disiram dengan banyak, dan kemudian disenyawakan dengan gambut, daun gugur atau habuk papan.

Sekiranya tanaman yang berumur lebih dari tiga tahun digunakan sebagai anak benih, setelah menanam dahannya dipotong pada ketinggian 20 cm - ini akan memudahkan penyesuaian tanaman di tempat baru.

Cara merawat blueberry

Merawat semak blueberry terutama terdiri dari penyiraman biasa: prosedur ini dilakukan dua kali sebulan, tetapi jika terdapat kekeringan yang berpanjangan, maka lebih kerap menyiram tanaman, kerana tanah di bawah semak blueberry harus sedikit lembap sepanjang masa. Asid sitrik, oksalat atau asetik ditambahkan ke dalam air sebulan sekali. Namun, dengan berusaha mengekalkan kelembapan tanah yang berterusan, anda secara tidak sengaja boleh berlebihan dan mendapat akibat yang menyedihkan dalam bentuk penyakit kulat. Oleh itu, lebih baik tidak membanjiri tanaman dengan air, tetapi mengambil langkah-langkah yang tidak memungkinkannya menguap dengan cepat. Lapisan mulsa yang terbuat dari habuk papan, daun atau jarum dengan ketebalan sekurang-kurangnya 4 cm akan mengekalkan kelembapan di dalam tanah.

Budaya ini diberi makan dengan baja organik dan mineral. Dari bahan organik, baja busuk, kerepek gambut dan kompos lebih sesuai untuk blueberry, yang digunakan setiap tiga tahun sekali pada musim gugur dalam jumlah 3-4 kg per 1 m². Baja mineral dalam bentuk larutan superfosfat, ammonium sulfat dan kalium magnesium juga ditambahkan ke dalam tanah dalam jumlah kecil setiap tahun. Jangan gunakan baja yang mengandungi klorin: blueberry tidak boleh bertoleransi.

Blueberry bertindak balas dengan baik terhadap rawatan foliar dengan unsur surih, yang dilakukan pada waktu petang, setelah panas reda.

Pemangkasan blueberry bermula pada awal musim bunga, ketika tanaman berusia 3-4 tahun: pada masa ini, pelbagai pertumbuhan tulang, ranting yang lemah dan tidak sihat muncul di semak-semak, yang perlu disingkirkan. Belukar blueberry yang ideal harus terdiri daripada 7-9 cabang yang sihat dan berkembang, dan agar pucuk di dahan ini tumbuh dengan kuat dan kuat, anda perlu memendekkan dahan yang telah mencapai usia 4 tahun, sehingga 20 cm. Juga perlu untuk mengeluarkan beberapa pucuk lateral dengan tunas pada blueberry, yang memberikan buah yang terlalu kecil dan lambat. Apabila semak blueberry mencapai usia lima belas tahun, perlu dilakukan pemangkasan yang menyegarkan, di mana semua cabang semak dipotong pada ketinggian 20 cm dari tanah. Dengan pemangkasan blueberry yang tepat pada masanya dan betul, anda tidak akan menghadapi masalah dengan penuaian..

Sekiranya anda menanam blueberry sebagai tanaman hiasan, anda boleh memangkasnya ke bentuk apa pun yang anda suka agar sesuai dengan gaya taman anda..

Blueberry tahan musim sejuk tidak memerlukan tempat perlindungan untuk musim sejuk. Dia lebih takut akan frosts musim bunga, di mana bunganya mungkin mati. Bersiaplah untuk melindungi penanaman blueberry anda dari serangan sejuk secara tiba-tiba.

Blueberry kebun tahan terhadap penyakit dan perosak, tetapi kadang-kadang tanaman ini juga mempunyai masalah. Daripada perosak, blueberry paling sering menderita kutu daun dan serangga skala - serangga penghisap yang memakan jus daun dan pucuknya. Mereka memusnahkan kutu daun dan menghancurkan serangga dengan persediaan racun serangga - Aktellik, Aktara, Inta-Vir. Untuk tujuan pencegahan, pada musim gugur, setelah jatuh daun, semua sisa tanaman dikeluarkan dari bawah semak dan dibakar, dan pada awal musim bunga, blueberry dirawat secara cermat dengan Karate.

Mengenai penyakit kulat, anda perlu berhati-hati terhadap karat, miscospereliosis dan acuan kelabu. Miskosphereliosis muncul sebagai bintik-bintik hitam kemerahan pada daun blueberry, yang kemudian kelihatan seperti mereka bernoda kotoran. Gejala karat adalah bintik-bintik coklat gelap pada daun, dan cetakan kelabu menyebabkan mumifikasi buah blueberry. Semua penyakit ini dirawat dengan ubat fungisida - cecair Topsin-M, Fundazol dan Bordeaux. Sekiranya anda menjumpai penyakit ini sejak awal, sangat mungkin satu penyemburan cukup, tetapi jika penyakit itu sudah berkembang, ikuti pertarungan yang panjang.

Penyakit blueberry yang paling berbahaya adalah virus: bintik merah, titik nekrotik, kerdil, cabang filamen dan mosaik. Belum ada ubat yang dijumpai untuk jangkitan virus, jadi tanaman yang terjejas mesti segera digali dan dibakar.

  • Kismis putih: pertumbuhan dan pembiakan

Pemilihan dan penyimpanan Blueberry

Blueberry pengambilan tangan

Blueberry dituai pada puncak kegunaannya - mulai pertengahan bulan Julai. Blueberry bersembunyi di hutan di dataran rendah dengan tanah rawa, tetapi beri pertama matang di tepi hutan dan lereng.

Anda hanya perlu mengeluarkan blueberry dari semak yang tidak lebih tua dari 15 tahun: buah tanaman tersebut mengandungi jumlah maksimum bahan penyembuh, yang merupakan kelebihan blueberry. Pada penanaman liar, usia semak ditentukan oleh bilangan pucuk sampingan di atasnya. Bagaimana memilih blueberry? Pengumpulan dilakukan dalam cuaca kering, pada waktu pagi atau petang. Hanya beri yang matang, sihat dan tidak rosak dari warna biru tua, hampir hitam yang dikeluarkan, yang diletakkan di dalam bakul anyaman atau bekas plastik.

Penuai Blueberry

Untuk mempercepat pengumpulan blueberry 3-4 kali, ada pemetik buah, atau gabungan, yang kelihatan seperti sudu. Ia murah dan oleh itu sangat popular di tempat pengambilan blueberry telah menjadi perniagaan bermusim. Penuai ini adalah kotak, di dinding bawah yang mana "sisir" dipasang dengan gigi bengkok panjang, terletak pada jarak 5-6 mm antara satu sama lain. Cabang, daun dan pucuk blueberry mudah melintas di antara cabang dan tidak rosak, dan beri berakhir di dalam bekas. Mereka membuat penuai blueberry dari logam, plastik dan kayu, dan menggunakan wayar untuk membuat tines. Anda boleh membuat peranti sedemikian dengan tangan anda sendiri.

Menyimpan blueberry

Setelah menuai, blueberry dibersihkan dari tangkai, daun, ranting, beri hijau dan serpihan lain. Untuk melakukan ini, beri dicurahkan dengan air: blueberry masak tenggelam ke bahagian bawah bekas, dan sampah mengapung. Walau bagaimanapun, kaedah mengupas ini tidak sesuai dan anda masih perlu mengupas blueberry secara manual selepas itu. Beri disimpan kering atau beku, serta dalam bentuk jem.

Untuk pengeringan, beri tersebar di lapisan nipis dan diletakkan di dalam oven atau ketuhar, di mana ia disimpan pada suhu 40-50 ºC hingga kering sepenuhnya, mengguncangnya dari semasa ke semasa. Simpan beri kering di dalam anyaman, kadbod atau bekas kayu di tempat yang gelap dan kering.

Sekiranya anda mempunyai peti sejuk beku besar, susunkan blueberry yang telah dicuci dan kering dalam satu lapisan di atas dulang rata dan letakkan di dalam peti sejuk. Sekiranya dulang itu logam, pastikan untuk menutupnya dengan tuala teh kertas, kerana blueberry tidak bersentuhan dengan logam. Blueberry dibekukan selama 2-3 jam. Selepas waktu ini, keluarkan beri beku melalui dan dari peti sejuk, tuangkan ke dalam beg zip, tutup zip dan letakkan beg di dalam peti sejuk. Dalam bentuk ini, blueberry boleh disimpan selama satu tahun..

Untuk penyimpanan yang lebih lama, blueberry yang dicuci dan kering diletakkan di dalam balang kaca, yang direbus di dalam ketuhar selama beberapa jam. Bank ditutup dengan gabus, yang dipenuhi dengan lilin. Simpan blueberry ini di tempat yang sejuk dan gelap..

Jenis dan jenis blueberry

Blueberry spesies ditanam dalam kultur, kerana beri ini belum ada varietas. Apa yang diwariskan sebagai varieti blueberry sebenarnya adalah blueberry, dan walaupun beri ini adalah saudara, mereka masih berbeza budaya. Kekeliruan berasal dari kenyataan bahawa dalam bahasa Inggeris kedua-dua buah beri ini disebut sama: blueberry.

Di kotej peribadi dan musim panas, anda boleh menemui wakil genus seperti itu:

Blueberry berbulu (Vaccinium hirtum)

- tumbuhan yang berasal dari Sakhalin dan Jepun, di mana ia tumbuh di hutan campuran dan konifer dan di pinggir paya. Ini adalah semak belukar hingga ketinggian 1 m dengan daun bujur bujur, daun hijau menunjuk ke atas, yang memperoleh warna karmin pada musim gugur. Beri globular biru-biru dari blueberry berbulu mencapai diameter 5-7 mm.

Blueberry Kaukasia (Vaccinium arctostaphylos)

adalah peninggalan zaman Tersier, biasa di Kaukasus, di utara Asia Kecil, di beberapa wilayah Bulgaria dan di utara Iran. Ini adalah semak atau pohon lebat besar hingga ketinggian dua hingga tiga meter dengan daun besar dan beri yang boleh dimakan, yang digunakan bersama dengan buah blueberry biasa. Kelemahan budaya ini adalah ketahanan musim sejuk yang rendah..

Blueberry berdaun sempit (Vaccinium angustifolium)

atau Pennsylvania blueberry berasal dari timur Amerika Utara. Ini adalah semak rendah hingga setengah meter tinggi dengan daun hijau dan ketahanan musim sejuk yang tinggi. Di kawasan kami, ini adalah tetamu yang jarang.

Bilberry berdaun bujur (Vaccinium ovalifolium)

diedarkan secara semula jadi di Sakhalin, Kepulauan Aleutian, Kuril dan Komander, di Amerika Utara dan Jepun. Pada ketinggian, blueberry ini mencapai 3-4 m, tumbuh dengan perlahan, tidak mekar, tidak mempunyai ketahanan musim sejuk yang tinggi.

Panicle bilberry (Vaccinium scoparium)

terdapat di negeri-negeri di Amerika Utara seperti Alabama, California, Colorado dan Carolina. Pada ketinggian, pokok renek yang tidak tahan musim sejuk ini hanya mencapai 20 cm. Buah-buahan masak di atasnya tidak setiap tahun.

  • Azimina: penanaman dan penjagaan, tumbuh di tanah

Ciri Blueberry - bahaya dan faedah

Ciri-ciri berguna blueberry

Kelebihan utama blueberry adalah antioksidan yang terdapat di dalam beri mereka. Selain blueberry, bahan berharga ini terdapat dalam makanan seperti kubis merah, beri hitam, lobak, epal, anggur gelap, tetapi semua produk ini lebih rendah daripada blueberry dari segi jumlah antioksidan. Selain itu, beri blueberry dan daun mengandungi magnesium, fosfor, kalium, selenium, zink, kalsium, sulfur, klorin, natrium, besi, tembaga, asid organik, vitamin C, B1, B2, B4, B5, B6, PP, A, pektin, saponin, glikosida dan bahan bermanfaat lain.

Blueberry mempunyai sifat antimikroba, anti busuk dan astringen. Karotenoid dalam komposisi mereka meningkatkan penglihatan malam, jadi semasa Perang Dunia Kedua, juruterbang Britain secara aktif memakan buah beri segar dan selai blueberry. Mereka memberi makan blueberry dan angkasawan.

Telah lama diketahui bahawa makan blueberry meningkatkan bidang visual, meningkatkan ketajamannya dan mengurangkan keletihan mata. Tetapi baru-baru ini didapati bahawa blueberry mempercepat pembaharuan retina dan meningkatkan bekalan darahnya. Untuk memulihkan penglihatan, anda perlu makan dengan perut kosong 30 minit sebelum sarapan 1 sudu besar blueberry segar atau kering, dibasahi pada waktu petang kerana bengkak dengan air sejuk.

Hasil yang sangat baik diperoleh dari penggunaan blueberry untuk ruam kulit, eksim dan lichen bersisik: jus buah segar harus dilumasi dengan kawasan yang terjejas. Dan untuk luka bakar, luka bernanah, bisul dan eksim yang menangis, kompres dengan jus blueberry yang baru diperah ditunjukkan, yang diubah 3-4 kali sehari. Apabila tidak ada beri segar, kaldu buah kering digunakan untuk kompres (100 g beri direbus dalam 0,5 liter air sehingga isinya dikurangkan separuh).

Blueberry - kontraindikasi

Anda tidak boleh menggunakan blueberry untuk orang dengan penyakit pankreas, dan juga bagi mereka yang mengalami gangguan fungsi duodenum. Blueberry berbahaya bagi oxalaturia dan intoleransi individu terhadap produk. Adalah tidak diinginkan untuk menggunakan blueberry kering untuk sembelit.