Raja rempah adalah lada hitam

Lada hitam pertama kali datang ke Eropah selepas kempen Alexander the Great pada tahun 327 SM. Pada zaman kuno dan abad pertengahan, ia dinilai setara dengan logam berharga. Pada zaman moden ini, banyak kuasa besar bersaing untuk memonopoli penjualan rempah ini. Hari ini, lada hitam adalah rempah paling berpatutan yang terdapat di setiap dapur. Ini adalah yang kedua setelah mendapat populariti. Senarai kelebihannya tidak terhad kepada rasanya yang enak. Rempah-rempah ini adalah harta karun sebenar dan bidang pengaplikasiannya jauh lebih luas daripada yang diharapkan..

Apa itu lada hitam?

Lada hitam (Piper nigrum) adalah tanaman memanjat malar hijau dari keluarga Pepper, yang berasal dari wilayah Malabar di India Selatan. Lebih dari seribu jenis budaya ini terdapat di alam semula jadi, tetapi tidak lebih dari selusin daripadanya digunakan sebagai rempah. Buah piper nigrum adalah buah beri kecil yang berubah warna dari hijau menjadi merah semasa proses pematangan. Tanaman ini ditanam di ladang lada, sehingga 3 kilogram buah dituai dari satu belukar setiap musim.

Bagaimana anda mendapat?

Untuk lada hitam, buah beri dituai belum masak. Mereka disiram dengan air panas dan dikeringkan di bawah sinar matahari, atau menggunakan mesin pengering. Setelah diproses, kulit buah beri menjadi gelap dan berkedut. Seluruh proses memakan masa beberapa hari. Di masa depan, biji lada hitam dibungkus dan dihantar ke perusahaan, di mana ia disusun dan digiling menggunakan peralatan khas.

Di mana digunakan?

Lada hitam banyak digunakan dalam masakan, perubatan dan kosmetologi. Selain rasanya yang tinggi, rempah ini mempunyai potensi perubatan yang besar. Ia sering ditambahkan pada produk penjagaan rambut dan mulut, krim muka dan badan, dan minyak urut. Ekstrak lada hitam digunakan dalam aromaterapi dan dalam pengeluaran minyak wangi.

Rasa dan bau

Rasa dan bau lada tanah segar biasanya cerah dan kaya, tetapi tidak terlalu keras. Nilai-nilai ini sangat berbeza bergantung pada variasi, kesegaran, dan keadaan penyimpanan bumbu. Lada tanah berkualiti tinggi mengandungi alkaloid piperine dalam jumlah terbesar, yang bertanggungjawab untuk ketajaman rasa, dan juga minyak pati, yang memberikan aroma "hangat" pada rempah ini..

Komposisi kimia dan nilai pemakanan

Di antara rempah-rempah lain, lada hitam terkenal dengan komposisi kimianya yang sangat kaya. Ia mengandungi vitamin A, C, E, K, B, serta mineral - kalsium, kalium, magnesium, zink, zat besi, fosfor. Pengenalan rempah-rempah ini ke dalam makanan akan membawa manfaat nyata kepada tubuh. Kerana kandungan lada hitam tanah yang rendah kalori, ia boleh dimakan setiap hari, tanpa membahayakan angka tersebut..

100 gram lada hitam tanah mengandungi:

Kalori: 255Protein: 10 gr
Lemak: 3 grKarbohidrat: 65 gr
Serat Makanan: 26gVitamin K: 136%
Vitamin A: 10%Vitamin E: 30%
Vitamin C: 35%Vitamin B6: 6%
Riboflavin (B2): 18%Tiamin (B1): 9%
Niacin (RR): 7%Besi: 360%
Tembaga: 122%Magnesium: 48%
Kalsium: 44%Kalium: 27%
Mangan: 244%

*% daripada pengambilan harian yang disyorkan

Ciri-ciri yang bermanfaat

Manfaat lada hitam tanah disebabkan oleh adanya alkaloid piperine, yang, sebagai antioksidan dan antiseptik yang kuat, dapat meningkatkan kesihatan dengan ketara. Khususnya, kajian klinikal telah mengesahkan bahawa lada hitam mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pencernaan, meningkatkan aktiviti otak, dan mengurangkan risiko diabetes dan barah. Berikut adalah senarai lengkap khasiat lada hitam tanah yang tidak lengkap.

  • Meningkatkan prestasi kognitif. Menurut laporan dalam jurnal perubatan, pengambilan lada hitam tanah secara teratur dapat mengurangkan manifestasi gangguan kemurungan, meningkatkan daya ingatan dan fungsi otak..
  • Merangsang pencernaan. Ini meningkatkan pelepasan asid hidroklorik - peserta terpenting dalam proses pencernaan. Digunakan untuk mengatasi kekurangan asid dan merangsang selera makan.
  • Membantu penyerapan vitamin dan mineral dengan lebih baik. Penggunaan lada hitam tanah bersama dengan produk lain secara signifikan meningkatkan kecekapan asimilasi vitamin dan unsur mikro yang terdapat di dalamnya.
  • Melindungi daripada penyakit jantung. Lada hitam melindungi saluran darah dari kolesterol, sehingga mencegah perkembangan aterosklerosis dan penyakit jantung dan vaskular yang berkaitan.
  • Menyokong kesihatan mulut. Piperine secara berkesan menekan keradangan dan memusnahkan mikroorganisma berbahaya.
  • Amat berguna untuk lelaki. Meningkatkan pengeluaran testosteron, meningkatkan keupayaan untuk hamil, mempunyai kualiti afrodisiak.
  • Menghalang perkembangan diabetes. Kerana jumlah antioksidan yang tinggi, lada hitam mampu menormalkan kadar gula dalam darah.
  • Menggalakkan penurunan berat badan. Piperine yang terbukti secara saintifik dalam lada hitam tanah menentang pembentukan timbunan lemak.

Bahaya dan kontraindikasi

Lada hitam adalah rempah panas, jadi orang yang sihat sepenuhnya harus sederhana ketika menambahkannya ke pinggan. Bagi mereka yang menderita penyakit saluran gastrointestinal, penggunaan lada hitam tidak hanya bermanfaat, tetapi juga menyebabkan bahaya yang serius. Bumbu ini dikontraindikasikan sekiranya ulser gastrik dan usus, radang saluran kencing, dan anemia. Wanita semasa menyusui disarankan untuk mengecualikannya dari diet..

Cara memilih dan cara menyimpan?

Semasa memilih lada hitam, anda harus memperhatikan rasa dan warna kisar. Bumbu segar selalu dibezakan dengan ketajaman dan aroma yang kuat, kerana mengandungi sejumlah besar minyak piperine dan minyak pati. Warna lada tanah berkualiti tinggi tidak seragam, terdiri daripada zarah warna coklat muda, kehijauan dan kelabu. Warna kuning, kelabu atau hitam yang seragam menunjukkan sejumlah besar kekotoran yang kadang-kadang ditambahkan pengeluar untuk mengurangkan kos barang. Warna hitam lada tanah juga menunjukkan penggunaan kacang polong yang belum masak atau busuk..

Sebaiknya simpan lada tanah di tempat yang kering dan gelap, jauh dari makanan berbau yang kuat. Minyak pati menguap terutamanya dengan cepat dari perasa halus, oleh itu, agar tidak kehilangan rasanya, ia harus disimpan dalam bekas tertutup rapat. Suhu bilik tidak boleh melebihi + 25 ° C.

Lebih baik membeli lada tanah dalam jumlah kecil dan memantau jangka hayatnya, yang biasanya tidak melebihi 2 tahun..

Penggunaan lada hitam tanah dalam memasak

Bukan kebetulan bahawa lada hitam disebut "raja rempah". Perasa serba boleh ini dapat menghiasi hidangan apa pun, dari telur orak biasa hingga karya mewah. Pengilang makanan menambah rempah ini ke daging dan sosej, keju, makanan dalam tin dan perap..

Hidangan apa yang ditambah?

Rempah adalah ramuan penting dalam kebanyakan resipi daging dan ikan. Ia ditambahkan ke sup dan hidangan utama daging sapi, daging babi, domba, permainan, ayam, dan juga digunakan dalam penyediaan sosis, ham dan pate buatan sendiri. Bumbu ini melengkapkan hidangan cendawan dan sayur-sayuran; tidak ada acar atau pengasam tanpa tanpanya. Agak jarang, lada hitam ditambahkan pada minuman dan pencuci mulut..

Berapa banyak lada dalam satu sudu teh?

Satu sudu teh bersaiz standard mengandungi kira-kira 4 gram lada hitam tanah. Sekiranya sudu diisi dengan bahagian atas, berat perasa boleh sampai 5 gram.

Bila dan berapa banyak yang perlu diletakkan?

Semasa menyediakan sup dan kaldu, lada tanah ditambahkan 10-15 minit sebelum akhir memasak. Semasa menyediakan makanan goreng, taburkan potongan daging atau ikan dengan lada dan garam sebelum menggoreng. Perasa ditambahkan ke daging cincang mentah sambil dikacau.

Jumlah rempah yang ditambahkan bergantung pada jumlah hidangan yang diinginkan dan pilihan peribadi..

Umumnya diterima untuk menggunakan dari ¼ hingga 1 sudu teh per 1 kg daging. Dos maksimum lada hitam setiap orang sehari tidak boleh melebihi 5 gram.

Rempah apa yang digabungkan?

Walaupun pada kenyataan di mana-mana orang frasa "garam dan lada" membangkitkan gambaran keharmonian yang sempurna, kombinasi yang sangat indah diperoleh dengan mencampurkan lada hitam tanah dengan kunyit. Kunyit telah digunakan sejak zaman kuno dalam perubatan India sebagai ubat untuk banyak penyakit. Curcumin, yang merupakan sebahagian daripadanya, serupa dengan piperine - ia juga merupakan agen antiseptik, antioksidan dan anti-radang. Menurut hasil penyelidikan ilmiah, apabila rempah-rempah ini dicampurkan, kesan positifnya pada tubuh sangat meningkat, memberikan kesan penyembuhan yang kuat..

Lada hitam sesuai dengan kebanyakan rempah dan termasuk dalam semua campuran yang popular. Ia sesuai dengan biji jintan, bawang putih, ketumbar, dan juga dengan "saudara" terdekatnya - lada putih, hijau dan merah jambu.

Apa yang boleh diganti?

Sekiranya intoleransi individu terhadap lada hitam tanah, ia dapat diganti dengan rempah-rempah yang mempunyai rasa pahit yang serupa - biji jintan, mustard, biji ketumbar, pala. Untuk membumbui hidangan, sekiranya tidak ada alahan, anda boleh menggunakan cabai - paprika, cayenne, jalapeno.

Lada hitam

Ini adalah pohon anggur seperti "Piper nigrum" milik keluarga lada. Ia tumbuh di hutan, berpusing di sekitar pokok yang menyokongnya. Liana ini boleh mencapai panjang 6 m. Di ladang di mana ia dibiakkan khas, penyokong khas dalam bentuk tiang digunakan sebagai penyangga. Liana mempunyai daun ovoid, berkulit, berwarna kelabu-hijau.

Lada hitam mekar dengan bunga putih kecil, berkumpul di telinga yang tergantung. Buah lada hitam adalah bentuk berbentuk sfera dengan tempurung keras, dengan rasa yang membakar. Lada hitam baik untuk penghidap penyakit kardiovaskular kerana ia berkesan membersihkan saluran darah dan menipis darah. Mereka digunakan untuk membumbui hidangan daging, ikan dan sayur-sayuran.

Tanah air lada hitam adalah pantai barat daya India, negeri Kerala sekarang. Sebelumnya, tanah-tanah ini disebut Malikhabar, yang berarti "tanah lada", dan lada itu sendiri disebut beri Malabar.

Simpan lada hitam di tempat yang kering di dalam bekas tertutup rapat. Sekiranya semasa penyimpanan lada hitam menjadi kelabu, ini menunjukkan kemerosotan dan kehilangan sifat aromatik dan perubatannya..

Sifat berguna lada hitam

Lada hitam mengandungi pirolin, havicin, gula, enzim, minyak pati dan pati, alkaloid, dan gusi. Lada hitam mengandungi piperine (4.5-7.5%), piperidine, minyak pati, pati, protein, vitamin. Lada mengandungi tiga kali lebih banyak vitamin C daripada oren. Ia juga kaya dengan kalsium, zat besi, fosforus, karotena dan vitamin B. Perlu diingat bahawa minyak pati menguap jika lada tidak disimpan dengan betul..

Lada hitam adalah salah satu perangsang pencernaan yang paling berkesan. Ia membakar Amu dan membersihkan organ pengosongan (membebaskannya dari toksin). Ia berpasangan dengan dan memanaskan makanan sejuk seperti timun dan sangat berguna dalam salad sayur-sayuran mentah. Apabila digunakan secara luaran, ia membantu dalam rawatan bernanah bernanah. Dalam kombinasi dengan madu, lada hitam membersihkan organ pernafasan dengan sempurna, menghilangkan lendir daripadanya, dan mengurangkan pembentukannya. Namun, dalam jumlah besar, tidak dianjurkan untuk menggunakannya, karena memiliki sifat rajas dan dapat menyebabkan rangsangan dan kerengsaan berlebihan..

Lada hitam akan memberi anda kelegaan dengan memecahkan lendir yang terkumpul di dalam badan anda. Sebaiknya pengambilan lada hitam dalam bentuk biji-bijian. Walaupun mereka tidak menyenangkan untuk dikunyah, tidak perlu jika anda ingin memecah lendir yang terkumpul di perut anda. Untuk mengatasi pengumpulan lendir dalam perut dengan berkesan, cukup untuk menelan dan minum 10-12 biji lada dengan air..

Kaedah lain yang berkesan untuk menggunakan lada hitam adalah penyedutan. ia telah digunakan sebagai ubat untuk memperbaiki pencernaan dan untuk merawat saluran kencing. Ia memiliki kemampuan untuk memusnahkan bakteria, zat berbahaya dalam tubuh, merangsang selera makan, dan meningkatkan pencernaan. Ia mendorong penghapusan bahan berbahaya dari badan, merangsang selera makan, meningkatkan air liur, membantu pencernaan.

Kajian menunjukkan bahawa, selain sifat yang disenaraikan di atas, lada mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular: menipiskan darah, menghancurkan gumpalan, dan meningkatkan peredaran darah. Ia juga membantu pencernaan, merangsang proses metabolik, mengaktifkan pembakaran kalori. Di samping itu, lada dapat meningkatkan kesan tanaman ubat lain..

Disyorkan untuk: pencernaan kronik, toksin rektum, metabolisme terganggu, obesiti, suhu tinggi, demam, semasa krisis selesema.

Ciri-ciri berbahaya dari lada hitam

Penting untuk diingat bahawa pengambilan lada hitam yang berlebihan menyebabkan kegembiraan dan kerengsaan berlebihan..

Juga, jangan lupa bahawa lada hitam dikontraindikasikan dalam keradangan pundi kencing dan ginjal, ulser perut dan duodenum, alergi dan anemia, kerana minyak pati yang terkandung di dalamnya dapat menyebabkan pemburukan penyakit ini..

Menurut statistik, sepertiga penduduk dunia memakan lada hitam. Bagaimana ia dihasilkan, sifatnya yang bermanfaat dan berbahaya, bagaimana meneutralkan sensasi terbakar selepas lada di mulut akan dibincangkan dalam video ini.

Hitam, putih, Sichuan. Memahami lada dalam bentuk kacang polong

Keperitannya adalah lada. Tetapi rasa pedasnya sama sekali berbeza. Lagipun, lada adalah sebilangan besar rempah yang dihasilkan dari pelbagai jenis tanaman..

Di dapur, kita biasanya menggunakan lada dan lada panas. Hari ini kita akan membicarakan kacang polong, mengetepikan kacang polong hingga ke lain waktu, kerana kedua-dua kumpulan sangat luas.

Jadi, kebanyakan kacang polong dibuat dari buah-buahan dari tanaman keluarga lada, genus lada. Genus merangkumi sekitar 1500 tanaman, tetapi rempah dihasilkan dari hanya 5-6 spesies.

Tumbuhan yang paling terkenal ialah lada hitam (Píper nígrum). Tanah air lada ini adalah India barat daya, di mana ia lembap dan panas. Kini India bukan lagi negara utama pengeluaran lada; Vietnam mempunyai bahagian terbesar dalam pengeluaran lada hitam. Lada hitam juga ditanam di Indonesia, Brazil.

Sebilangan besar kacang polong yang kami gunakan di dapur dihasilkan dari tanaman ini: hitam, putih, hijau, merah. Ya, semuanya dibuat dari satu tanaman, hanya kematangan buah dan teknologi pemprosesan yang berbeza.

Yang hitam

Lada yang paling popular dan serba boleh.

Untuk penghasilannya, buah tanaman yang belum masak dengan nama yang sama dituai, kemudian dikeringkan di bawah sinar matahari. Lada digunakan untuk hampir semua hidangan: sup, sos, rebusan, salad. Ini sesuai dengan daging dan ikan, sayur-sayuran, malah pencuci mulut. Sosej, rebusan dan makanan daging yang lain tidak dapat dilakukan tanpa lada hitam.

Kedua-dua tanah dan kacang polong digunakan. Tetapi harus diingat bahawa lada tanah kehilangan aromanya agak cepat, jadi lebih baik menggilingnya sebelum dimasak..

Hijau

Di sini juga, buah Píper nígrum, tetapi belum masak. Mereka dikeringkan pada suhu tinggi dengan penambahan garam. Dengan teknologi ini, warna buahnya tetap cerah.

Lada hijau lebih lembut daripada lada hitam dan mempunyai rasa yang menyegarkan (relatif). Dianjurkan untuk menggilingnya segera sebelum digunakan, sehingga lada lebih aromatik..

Lada hijau digunakan untuk pelbagai jenis hidangan: ikan, daging, sayur-sayuran, perap.

Putih

Di sini buah masak digunakan (berwarna merah terang). Setelah masak, buah-buahan direndam dalam air garam sehingga cengkerang berpisah. Lada kemudian dikeringkan. Tanpa cengkerang, ia berwarna putih. Ada cara lain: lada masak dikeringkan untuk waktu yang sangat lama, sehingga 10 hari, dan kulitnya terkelupas dengan sendirinya. Ini menjadikan rempah yang lebih mahal dan beraroma..

Lada putih agak spesifik, paling sesuai dengan ikan, daging rebus. Kadang-kadang ia ditambahkan ke adunan tanpa gula, produk daging cincang.

Merah

Rempah yang paling mahal dari tanaman ini. Buah-buahan dibawa hingga matang, direndam dalam air garam dan kemudian dikeringkan. Dengan cara ini mereka tidak pudar atau fermentasi..

Lada merah paling sering dijumpai dalam campuran lada. Dan ia juga keliru dengan warna merah jambu, yang, sebenarnya, bukan lada sama sekali, kita akan membincangkannya di bawah.

Merah jambu

Ia diperoleh dari lada Peru (soft shinus) atau lada Brazil (pistachio shinus). Ini adalah tanaman yang sama sekali berbeza, bukan dari keluarga lada..

Ia tidak pedas, wangi, manis. Nota lada halus. Biji kacang mudah hancur dengan jari anda, rapuh. Rempah itu boleh digunakan untuk pencuci mulut, salad ringan dengan unggas, ikan rebus.

Wangi

Ini adalah buah dari pohon malar hijau dari keluarga myrtle yang berasal dari Amerika Selatan. Allspice disebut tumbuhan yang menggabungkan empat rempah. Ia mengandungi aroma kayu manis, lada hitam, pala dan cengkih. Baunya sedap, rasanya pedas, pedas. Dalam masakan Caribbean, ini adalah salah satu rempah utama; daging dimasak dengannya di atas arang..

Allspice sangat popular dalam masakan Inggeris. Di sini mereka membuat rebusan daging lembu pedas, kuah, sos.

Dan di Rusia, makanan dalam tin buatan sendiri, timun acar, cendawan, dan tomato tidak dapat dilakukan tanpa bumbu. Ia juga digunakan untuk daging asap, untuk campuran pedas..

Lada sichuan

Lada ini adalah buah dari pohon abu berduri yang tumbuh di China dan negara-negara Asia lain dan tidak ada kaitan dengan biji lada. Bukan buah yang digunakan, tetapi cengkerang. Bumbu ini sangat diperlukan dalam masakan Cina, dan Nepal, Thai. Ia ditambahkan ke daging babi, hidangan ayam, pengasam buatan sendiri dan acar. Lada ini dibezakan dengan rasa cengkih ringan. Bersama dengan rasa pedas yang kuat, tentu saja.

Campurkan lada

4 atau 5 lada adalah rempah yang sangat popular dan sering digunakan dalam masakan. 4 lada itu berwarna hitam, putih, hijau dan merah jambu. Kadang-kadang wangi ditambahkan pada mereka, dan ini sudah menjadi versi campuran lima komponen. Campurannya universal, sesuai untuk sebilangan besar produk dan hidangan: daging, sayur-sayuran, ikan, sup dan sos.

Lada hitam

Bahkan pada zaman kuno, gelaran "raja rempah" "tersekat" pada lada hitam. Hari ini kami menambah sedikit biji-bijian tanah panas ini untuk hampir setiap hidangan. Dan sekali rempah ini bernilai beratnya dalam emas: ia digunakan sebagai mata wang, dan di beberapa negara bahkan diberikan kepada para dewa sebagai korban. Sangat menarik bahawa dalam bahasa Sanskrit nama rempah itu berbunyi "marich". Dan inilah yang disebut oleh orang Hindu kuno sebagai matahari.

Dan apa yang diketahui hari ini mengenai sifat lada? Adakah ia berguna untuk perkara lain selain meningkatkan rasa makanan kegemaran kita? Ternyata, ya. Dan senarai sifat berguna lebih daripada yang mungkin difikirkan oleh seseorang..

Apa itu lada hitam

Lada hitam dan cili sama sekali tidak sama seperti yang difikirkan oleh sesetengah orang. Lebih-lebih lagi, tanaman ini bahkan bukan saudara dalam keluarga botani..

  • Apa itu lada hitam
  • Peranan dalam sejarah
  • Bagaimana Piper nigrum menjadi rempah
  • Komposisi kimia buah beri Malabar
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Gunakan dalam perubatan tradisional
  • Gunakan dalam kosmetologi dan minyak wangi
  • Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya
  • Penggunaan memasak
  • Cara tumbuh di rumah

Lada hitam (Piper nigrum) adalah liana hijau sepanjang tahun dengan batang yang boleh tumbuh 15 m atau lebih. Di alam liar, ia memilih pokok terdekat atau tanaman lain sebagai sokongan. Walaupun di perkebunan lada, tanamannya terbatas dalam pertumbuhan sekitar 4 meter. Piper nigrum mewakili keluarga tanaman lada, iaitu apa yang disebut "lada asli". Ahli biologi tahu tentang satu setengah ribu jenis lada, tetapi hanya 10 daripadanya digunakan sebagai rempah..

Piper nigrum adalah tumbuhan dengan dedaunan berbentuk hati, berkulit, hijau gelap dan bunga putih kelabu kecil. Buah lada (kacang polong yang sama yang digunakan oleh semua orang di dapur) adalah buah beri kecil (berdiameter hingga 5 mm) yang dikumpulkan dalam kuas. Ketika masak, warna buah berubah dari hijau menjadi merah terang. Panjang satu sikat boleh mencapai 14 cm dan terdiri daripada 2-3 dozen buah beri. Satu pokok anggur setiap musim dapat menghasilkan kira-kira 3 kg buah beri. Budaya memberikan hasil panen pertama tidak lebih awal dari 3 tahun, dan puncak berbuah biasanya jatuh pada 7-9 tahun setelah penanaman.

India Selatan dipanggil tempat kelahiran keajaiban alam ini. Ngomong-ngomong, di beberapa wilayah, lada hitam dikenal sebagai beri Malabar (dari nama provinsi India Malabar, yang, secara kebetulan, diterjemahkan sebagai tanah lada). Dan sudah berasal dari India, budaya ini tersebar di seluruh Asia, Afrika, Amerika. Hari ini, tanaman Piper nigrum ditanam di negara-negara hangat yang berbeza, tetapi produk India yang dituai di wilayah Malabar masih dianggap yang terbaik. Lada India digambarkan sebagai sederhana panas tetapi sangat aromatik. Yang kedua paling popular adalah produk Indonesia (kacang polongnya bersaiz standard, sangat pedas dan beraroma). Rempah Malaysia kurang aromatik, tetapi sangat pedas. Vietnam dikenali oleh kacang polong kelabu-coklat tanpa aroma khas, tetapi dengan rasa pedas yang ketara.

Peranan dalam sejarah

Dipercayai bahawa penanaman Piper nigrum di India telah dilakukan sejak zaman Veda, iaitu hampir 3 ribu tahun yang lalu. Eropah belajar tentang rempah ini pada abad ke-4 SM terima kasih kepada Alexander the Great. Panglima besar itu, setelah berkempen di India, membawa buah beri yang luar biasa dengan rasa pedas. Pada zaman dahulu, lada hitam berfungsi sebagai wang yang setara. Ia tidak kehilangan nilainya pada Abad Pertengahan - biji-bijian pedas ini bahkan digunakan sebagai mahar untuk anak perempuan, dan orang kaya pada masa itu tidak lain disebut "beg lada".

Pada abad yang berlainan, terdapat perselisihan antara negeri-negeri untuk monopoli hak menjual rempah ini. Pada satu masa, orang Arab adalah monopoli di daerah ini, kemudian Portugis, Belanda, dan dari abad ke-19 hak monopoli diberikan kepada pedagang Amerika. By the way, dari semua rempah, lada hitam adalah yang pertama sampai ke Rusia..

Bagaimana Piper nigrum menjadi rempah

Agar lada hitam sampai ke konsumen dalam bentuk yang biasa kita lakukan, buah beri dituai masih belum masak, ketika berwarna hijau atau kuning. Dan saya mesti katakan, ini adalah proses yang sangat sukar yang boleh memakan masa beberapa bulan, kerana beri pada satu liana dapat masak pada masa yang berlainan..

Kemudian buah yang dituai dikeringkan di bawah sinar matahari (berubah menjadi hitam dan berkerut), diikuti dengan tahap penyortiran. Kualiti terbaik dianggap sebagai lada yang sangat hitam, keras dan berat. Yang paling teruk adalah buah beri dengan warna kelabu. By the way, kualiti rempah masih diperiksa mengikut kaedah yang digunakan pada Zaman Pertengahan: 1000 biji lada berkualiti tinggi harus berat 460 g.

Piper nigrum beri biasanya dibuat menjadi 4 jenis rempah - hitam, putih, hijau dan merah. Lada hitam, seperti yang telah disebutkan, dikeringkan, belum masak, buah-buahan bakar dengan aroma pedas buah-buahan yang ketara. Putih adalah beri Piper nigrum yang kering, dikupas dan masak. Rempah ini kurang aromatik, tetapi sangat pedas. Kacang hijau, seperti lada putih, pertama kali direndam dalam air garam dan kemudian dikeringkan pada suhu tinggi, yang membolehkan anda mengekalkan warna hijau segar beri, aroma dan rasa yang menyenangkan. Selain itu, terdapat juga Piper nigrum merah yang kurang popular - buah beri yang belum dimasak. Berbanding dengan buah-buahan yang belum masak, ini sangat pedas dan kelihatan seperti lada lain - merah jambu, juga dikenali sebagai shinus.

Komposisi kimia buah beri Malabar

Piper nigrum beri adalah sumber lemak, protein, karbohidrat, serat, mineral, vitamin, resin, minyak pati, alkaloid dan banyak fitokomponen lain. Antara yang unik adalah piperine dan piperidine, yang bertanggungjawab terhadap rasa buah yang tajam. Tetapi yang paling penting, buah-buahan mengandungi pati - dalam beberapa buah beri, jumlahnya mencapai 60% dari keseluruhan komposisi. Profil vitamin dan mineral diwakili oleh vitamin A, C dan B, fosfor, zat besi, kalsium. Menariknya, 100 g kacang polong mengandungi asid askorbik tiga kali lebih banyak daripada jeruk masak. Tetapi memandangkan perkadaran mikro penggunaan rempah, tentu saja sukar untuk menganggapnya sebagai sumber utama vitamin. Kira-kira sepersepuluh komposisi kimia lada hitam adalah piperine, komponen yang benar-benar menjadikan buah beri sebagai rempah panas. Kesan piperine ditingkatkan oleh komponen "pembakaran" lain: chevisin, piperitin dan piperidine, tetapi terdapat sedikit di antaranya dalam produk ini..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Ini adalah rempah yang luar biasa. Dia dikreditkan dengan sifat antiseptik, antibakteria, antimikroba, analgesik, antispasmodik, antioksidan, tonik, pemanasan, karminatif, diuretik dan koleretik..

Telah disebutkan bahawa rempah itu mengandungi zat piperin yang "panas". Oleh itu, berkat komponen tertentu ini, lada hitam berguna untuk meningkatkan peredaran darah di dalam badan, dan juga sebagai perangsang untuk rembesan enzim pencernaan..

Porsi lada hitam yang kecil bermanfaat untuk sistem kardiovaskular, khususnya sebagai kaedah meningkatkan peredaran darah dan mencegah pembekuan darah yang berlebihan. Dan dalam kombinasi dengan madu, produk ini menjadi sangat berguna untuk sistem pernafasan, khususnya, ia membantu menghilangkan lendir dan mencegah pembentukannya yang berlebihan. Rempah ini disebut sebagai perangsang terbaik sistem pencernaan. Ia membuang toksin, racun dan parasit dari badan, mempunyai kesan yang baik pada hati, berguna untuk penyakit berjangkit pundi kencing, kolera, asma dan gangguan sistem saraf.

Selain itu, Piper nigrum disebut sebagai rempah terbaik untuk menurunkan berat badan. Berbagai kajian menunjukkan bahawa sebilangan bahan kimia di dalamnya merosakkan sel-sel lemak. Tetapi mereka yang ingin menurunkan berat badan dengan bantuan rempah-rempah harus tahu bahawa dos hariannya tidak lebih dari 4 g. Untuk mempercepat pembakaran lemak, adalah berguna untuk minum koktel jus timun (100 ml), paprika dan tomato (masing-masing 50 ml), yang mana secubit beri Malabar yang baru digiling.

Lada hitam boleh bermanfaat untuk:

  • dengan pelanggaran peredaran darah;
  • sekiranya tiada selera makan;
  • dengan rembesan jus gastrik yang tidak mencukupi;
  • dengan kolik, sembelit, peristalsis usus yang lemah;
  • sebagai diuretik;
  • dengan arthrosis, rematik, artritis;
  • dengan ARVI;
  • dengan keseleo dan sakit otot;
  • untuk rawatan herpes;
  • untuk menguatkan imuniti;
  • untuk rawatan migrain, kelemahan dan pening;
  • untuk menghidupkan semula limpa;
  • untuk menipis darah;
  • dengan dermatitis;
  • untuk menghilangkan sakit gigi;
  • dengan penyakit rongga mulut;
  • berat badan berlebihan;
  • sebagai afrodisiak.

Gunakan dalam perubatan tradisional

Buat pertama kalinya, lada hitam sebagai produk dengan khasiat bermanfaat untuk tubuh disebutkan dalam Ayurveda. Sejak zaman kuno, kacang lada, tincture dari itu dan minyak pati telah digunakan untuk meningkatkan kesihatan, yang digunakan secara lisan dan luaran (dalam bentuk kompres, menggosok, mandi, penyedutan, pembilasan). Walau bagaimanapun, penting untuk memerhatikan dosanya dengan ketat, kerana sedikit sebanyak bahagian yang dibenarkan boleh menyebabkan kesan sampingan yang tidak menyenangkan..

Dalam perubatan rakyat, lada hitam adalah ubat popular untuk selesema dan batuk. Dipercayai batuk dapat disembuhkan dengan mengambil secubit rempah tanah tiga kali sehari dengan air. Untuk mengatasi selsema, disarankan makan 2 kismis 4 kali sehari, di mana Piper nigrum harus ditumis kacang. Sekiranya cirit-birit, berguna untuk minum satu sudu susu panggang dengan secubit lada hitam, dan sekiranya perut terasa berat - campuran beri Malabar, jintan dan susu panggang. Untuk rawatan penyakit pernafasan, penyembuh tradisional menasihatkan untuk menyeduh sedikit lada hitam dan kunyit dalam susu..

Untuk menghilangkan sciatica dan sakit sendi, adalah berguna untuk mengambil ubat dari minyak zaitun dan Piper nigrum. Masukkan 2 sudu besar lada dalam segelas minyak dan reneh dalam mandian air selama 15 minit. Ia berguna untuk menggosok agen yang disejukkan ke tempat yang sakit.

Salap yang terbuat dari ghee dan lada tanah digunakan oleh penyembuh tradisional untuk menghilangkan ketuat, untuk merawat eksim, bisul, gatal-gatal dan radang kulit. Untuk rawatan lumut di Timur, campuran lada hitam dan inai digunakan. Dan jika anda mengisar bijirin hitam menjadi serbuk dan dicampurkan dengan yogurt, anda mendapat ubat tradisional untuk jeragat dan jerawat.

Selain itu, lada hitam, menurut orang India kuno, berguna untuk mati pucuk. Penganut Ayurveda menasihatkan mencampurkan rempah panas dan gula dalam bahagian yang sama, kemudian cairkan setengah sudu teh campuran ini dalam segelas susu dan minum. Kursus rawatan adalah 7 hari.

Gunakan dalam kosmetologi dan minyak wangi

Lada hitam adalah produk yang diminati bukan hanya dalam masakan dan perubatan, tetapi juga dalam bidang kosmetologi. Ekstrak berry ditambahkan ke banyak kosmetik untuk penjagaan kulit, rambut dan rongga mulut.

Telah diketahui bahawa krim dengan ekstrak lada hitam mempunyai sifat antiseptik dan antibakteria, yang bermaksud ia bagus untuk kulit yang bermasalah. By the way, dalam dermatologi, ekstrak beri Malabar membantu melawan jerawat, pustula, bisul dan jerawat..

Bermakna untuk rongga mulut, di mana terdapat tempat untuk lada hitam, mempunyai kesan antimikroba dan antibakteria. Jenis ubat ini biasanya berguna untuk merawat sakit gusi, serta menyegarkan nafas (dengan menghilangkan bakteria patogen).

Krim muka dengan ekstrak Piper nigrum mempunyai sifat antioksidan dan oleh itu adalah yang terbaik untuk penuaan kulit. Di samping itu, ubat-ubatan tersebut mencegah pembentukan kerutan awal, mempercepat pertumbuhan semula sel-sel epidermis, mempunyai sifat tonik, meningkatkan peredaran mikro darah, dan dengan itu kulitnya. Sebagai tambahan, ekstrak lada sudah menjadi komponen tradisional krim anti selulit yang berkesan. Produk rempah hitam juga dapat membantu melawan kelemumur, memperbaiki pertumbuhan rambut dan menghentikan kebotakan..

Dan dalam aromaterapi mereka menggunakan minyak pati Piper nigrum. Ini digunakan terutamanya sebagai ubat semula jadi untuk melawan kecenderungan kemurungan, ketakutan, ketakutan dan tidak peduli. Selain itu, wap rempah panas ini dianggap bermanfaat untuk membasmi kuman premis, menghilangkan sakit kepala, melegakan pernafasan dan merangsang aktiviti seksual. Minyak pati lada hitam mempunyai kesan yang baik terhadap kesejahteraan wanita semasa menopaus dan PMS.

Minyak pati berguna untuk urutan anti selulit. Minyak sawi, badam atau biji rami (6 sudu besar) diambil sebagai asas untuk minyak urut pembakar lemak, 10 tetes lada hitam dan minyak pati lavender ditambahkan ke dalamnya, serta 5 tetes cendana dan minyak kemenyan.

Penting untuk tidak berlebihan ketika menggunakan minyak pati untuk terapi. Tidak lebih dari 3-5 tetes agen ditambahkan ke lampu aroma, tidak lebih dari 3 tetes setiap 10 ml bahan asas ditambahkan ke pangkalan untuk urut, 2 tetes ditambahkan ke tempat mandi, dan 2-4 tetes setiap 10 ml asas ditambahkan ke kosmetik.

Orang dengan deria bau yang maju menangkap bau lada dalam beberapa minyak wangi, terutama untuk lelaki. Perfumers sering menggunakan aroma pedas ini untuk mencipta wangian baru. Dipercayai bahawa nada rempah yang tajam memberikan kelengkapan dan keharmonian sejambak aroma..

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Seperti semua rempah panas, lada hitam dikontraindikasikan untuk orang yang mengalami ulser perut, darah tinggi, alergi makanan, wanita hamil dan wanita semasa menyusui, serta orang yang mengalami anemia, penyakit saluran kencing dan mengambil ubat tertentu. Kesan sampingan dari penggunaan rempah yang berlebihan dapat menampakkan diri dengan banyak cara: dari sakit kepala hingga kerengsaan dan peningkatan kegembiraan.

Penggunaan memasak

Penggunaan Piper nigrum dalam memasak secara langsung bergantung kepada tahap kematangannya. Yang paling popular ialah lada hitam, digunakan dalam industri makanan dan masakan rumah. Kacang polong atau lada tanah ditambahkan ke hampir semua hidangan, termasuk makanan ringan, makanan pertama dan kedua, makanan dalam tin dan perapan. Ia sesuai dengan daging, ayam, ikan, sayur-sayuran. Lada putih biasanya merupakan komponen sos berkrim dan ditambahkan pada hidangan daging putih dan ikan. Green Piper nigrum adalah rempah tradisional dalam masakan Asia, walaupun perasa ini juga tidak asing bagi orang Eropah. Lada hijau adalah rempah serbaguna yang sesuai dengan daging, ikan, makanan laut, unggas, dan pelbagai sos. Tetapi, mungkin, penggunaan rempah yang paling asli adalah menambahkannya ke pencuci mulut dan beberapa minuman (kopi, teh, koktel, sbiten). By the way, resipi klasik untuk roti halia Rusia, kue India dan Baltik juga mengandungi rempah panas ini..

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Untuk tujuan masakan, kacang polong dan tanah digunakan. Yang pertama boleh disimpan tanpa kehilangan kualiti dalam pembungkusan tertutup selama beberapa tahun. Jangka hayat tanah tidak lebih dari 20 hari, maka kehilangan rasa, aroma dan sifat berguna. Oleh itu, lebih baik mengambil lada segar untuk memasak..

Cara tumbuh di rumah

Piper nigrum adalah tanaman termofilik, oleh itu, tidak mungkin menanamnya di kebun di lintang kita. Tetapi di tingkap rumah sangat mungkin. Yang diperlukan untuk ini adalah mengisi kacang polong yang dibeli biasa dengan air selama sehari, dan kemudian menaburkannya ke dalam tanah (lebih baik mencampurkan pasir, humus, rumput). Suhu optimum untuk lada buatan sendiri ialah 25-30 darjah (boleh lebih rendah, tetapi bagaimanapun juga di atas 10 darjah). Dalam keadaan pangsapuri, Piper nigrum dapat tumbuh hingga 2 meter, dan ia akan menghasilkan penuaian pertama dalam 2-3 tahun. Lada buatan sendiri menyukai kelembapan sederhana dan tidak tahan cahaya matahari langsung..

Lada hitam ternyata sangat sukar - rempah kegemaran orang Hindu kuno dan gourmet moden. Tetapi semasa menambahkannya ke hidangan kegemaran anda, perkara utama adalah tidak berlebihan.

Lada hitam adalah

Lada hitam adalah tumbuhan tropika khas yang tumbuh subur hanya di kawasan iklim yang lembap dan panas. Buah beri dituai belum masak - hijau atau kuning, tetapi sebelum ia mula menjadi merah; penuaian memakan masa selama beberapa bulan, kerana buahnya masak sedikit demi sedikit. Kembali pada Zaman Pertengahan, lada hitam diangkut dari India dan pulau Jawa..

Varieti rempah

Lada hitam diperoleh dari buah tanaman yang belum masak. Untuk membersihkannya dan menyiapkannya untuk pengeringan, buah-buahan cepat hangus di dalam air panas. Rawatan haba merosakkan dinding sel lada, mempercepat enzim yang bertanggungjawab untuk "browning". Buah-buahan kemudian dikeringkan di bawah sinar matahari atau dengan mesin selama beberapa hari. Selama ini, kulit buah mengecil dan menggelap di sekitar biji, membentuk lapisan berkerut tipis berwarna hitam. Buah-buahan yang dikeringkan dengan cara ini disebut lada hitam. Lada hitam digunakan baik di kacang polong dan di tanah - sebagai perasa yang terpisah, dan dalam pelbagai campuran [1]

Lada putih adalah biji lada hitam yang matang, tanpa pericarp. Biasanya, buah masak direndam dalam air selama kira-kira satu minggu untuk mendapatkan lada putih. Sebagai hasil rendaman, kulit buahnya terurai dan melembutkan, setelah itu dipisahkan dan biji yang tersisa dikeringkan. Terdapat juga kaedah alternatif untuk memisahkan cangkang dari biji lada, termasuk mekanikal, kimia dan biologi. [2]

Lada putih mempunyai warna kelabu muda, mempunyai rasa yang lebih halus, aroma mulia dan kuat. Rempah ini hampir sama dengan lada hitam..

Lada hijau, seperti lada hitam, diperoleh dari buah yang belum masak. Kacang hijau kering diproses sedemikian rupa untuk mengekalkan warna hijau mereka, misalnya menggunakan sulfur dioksida atau dengan pengeringan beku (pengeringan kering). Begitu juga, lada merah jambu (merah) juga diperoleh dari buah masak (lada merah jambu dari Piper nigrum harus dibezakan dengan lada Peru atau Brazil yang lebih biasa).

Juga biji lada hijau dan merah acar atau digunakan segar (terutamanya dalam masakan Thailand). [3] Aroma kacang polong segar digambarkan sebagai segar dan gurih, dengan aroma yang kuat. [4]

lihat juga

Artikel Peretz memberikan pautan ke semua jenis "lada", serta etimologi Dahl

Lada hitam: faedah dan keburukan

Dunia masakan menggunakan sejumlah besar rempah dan perasa! Dan lada hitam boleh dikatakan makanan tambahan yang paling popular dan terkenal. Lada hitam tanah atau kacang rempah panas boleh didapati di hampir setiap dapur. Rempah ini memberikan "biji lada" yang enak untuk hidangan dan membawa aroma pedas khas untuk komposisi masakan. Kami tahu pasti bahawa lada hitam akan mendapat tempat dalam pencapaian masakan. Tetapi kami berminat dengan khasiat lada hitam untuk badan! Kami akan memberitahu anda mengenai sifat dan kontraindikasi rempah ini dalam artikel ini..

Lada hitam: memberi manfaat dan kemudaratan kepada badan

Segala makanan yang diberikan kepada kita oleh alam semula jadi mempunyai kualiti yang berguna dan tidak sangat berkualiti. Kami telah mengkaji sifat bermanfaat dari lada hitam dan kontraindikasi. Dan inilah yang berjaya kita ketahui.

Lada hitam terdiri daripada banyak nutrien. Produk ini mengandungi komponen dan vitamin bioaktif berikut:

  • kolin;
  • riboflavin;
  • tokoferol;
  • beta karotena;
  • vitamin kumpulan "B", serta "C", "K", "E", "PP";
  • asid folik dan pantotenik;
  • kalsium, zink, tembaga, besi;
  • kalium, selenium, mangan, fluorin;
  • selulosa;
  • abu.

Setiap 100 gram produk:

  1. protein - 10.4 gram;
  2. lemak - 3.3 gram;
  3. karbohidrat - 38.7 gram.

Jumlah Kalori - 251 Kcal.

Lada hitam: faedah

Kerana kandungan mineral dan vitamin yang kaya, produk tersebut dikurniakan kemampuan untuk memberi kesan positif pada tubuh manusia.

Perlu dinyatakan ciri-ciri berguna lada hitam berikut:

  • menipiskan darah, jenuh dengan vitamin;
  • membersihkan saluran darah dan menguatkan dindingnya;
  • membantu membubarkan plak kolesterol;
  • menguatkan sistem imun, mewujudkan penghalang pelindung daripada selsema;
  • membantu menstabilkan usus dan saluran pencernaan;
  • menguatkan najis, membantu mengatasi cirit-birit;
  • membantu meningkatkan keanjalan tisu;
  • membantu pemecahan lemak badan;
  • menyembuhkan jerawat dan jerawat, membersihkan kulit;
  • melindungi tisu rongga mulut dan enamel gigi daripada jangkitan dan kemusnahan;
  • mempunyai kesan positif terhadap mood, membentuk selera makan;
  • meningkatkan kecekapan, melancarkan gejala keletihan kronik.

Sudah tentu, kesan ketara penggunaan lada hitam tidak diperhatikan dalam semua kes. Sebagai contoh, setelah merasai hidangan yang ditambahkan rempah ini, anda hanya akan menikmati rasanya dan menghargai aroma yang menarik. Kemungkinan ini akan sedikit menggembirakan! Walau bagaimanapun, tidak akan ada perubahan ketara dalam kesihatan keseluruhan. Sebaliknya, lada hitam mempunyai kesan kumulatif. Walaupun ada resipi untuk perubatan tradisional, di mana lada hitam memainkan peranan utama dan digunakan untuk mendapatkan kesan yang cepat dan tahan lama. Sebagai contoh, ada ubat rakyat untuk cirit-birit berdasarkan rempah ini. Terdapat juga resipi untuk salap untuk punggung dan sendi, ubat selesema dan sakit kepala. Tetapi untuk sebahagian besar, perasa ini berfungsi sebagai agen profilaksis yang baik yang meningkatkan fungsi organ dan menguatkan badan..

Lada hitam: kebaikan dan keburukan bagi lelaki dan wanita

Terutama yang perlu diperhatikan adalah kelebihan lada hitam untuk lelaki! Faktanya adalah bahawa seks yang lebih kuat menghargai perasa ini kerana kemampuan semula jadi untuk meningkatkan potensi. Ia adalah ubat semula jadi untuk memulihkan dan mengekalkan kekuatan lelaki. Dan lada hitam juga merupakan afrodisiak semula jadi. Ia juga berguna bagi lelaki untuk mengetahui bahawa rempah ini memanaskan otot dan membantu mengurangkan rasa sakit, menghilangkan kekejangan otot setelah melakukan senaman fizikal. Keupayaan lada untuk menguatkan saluran darah juga berharga untuk menjaga kesihatan lelaki. Bukan rahsia lagi bahawa irama kehidupan moden banyak lelaki tidak menyumbang kepada pemeliharaan, tetapi sebaliknya, merosakkan kesihatan jantung dan saluran darah. Lada hitam, dengan pendekatan bersepadu, akan membantu melindungi dan menunda permulaan masalah ciri..

Lada hitam juga bagus untuk wanita. Rempah ini mempunyai kesan antibakteria ringan, melindungi tubuh dari pelbagai jangkitan. Wanita akan menghargai pengaruh rempah ini pada gambar. Anda dapat menyingkirkan selulit dan "membakar" pound tambahan dengan bantuan perasa ini. Ia akan perlahan dan lancar, tetapi berkesan. Lada hitam membantu mengekalkan keremajaan dan kecantikan kulit. Terdapat ubat berdasarkan perasa ini untuk rawatan rambut.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin menyerap kekuatan tanaman yang luar biasa ini, anda tidak boleh berlebihan! Penting untuk diingat bahawa setiap produk tidak hanya bermanfaat, tetapi dalam beberapa keadaan mempunyai kesan berbahaya pada tubuh. Oleh itu, adalah wajar untuk membiasakan diri dengan senarai kontraindikasi.!

Potensi bahaya pada lada hitam

Kami sedang mengkaji pilihan rempah berperisa panas! Ramai orang tahu rasa lada yang sedikit pedas ini. Sangat mudah untuk meneka bahawa rasa dan aroma ini mungkin tidak selalu bermanfaat bagi tubuh..

Lada hitam berbahaya:

  1. dengan ulser peptik perut, usus, duodenum dan gastritis;
  2. darah tinggi dan beberapa penyakit jantung dan saluran darah;
  3. semasa pemburukan alahan kronik;
  4. dengan intoleransi individu terhadap produk;
  5. dengan proses keradangan di mulut dan tekak;
  6. dengan hakisan esofagus;
  7. kanak-kanak di bawah umur lima tahun;
  8. semasa kehamilan (jika digunakan, maka dengan berhati-hati);
  9. semasa menyusu;
  10. sekiranya berlaku keracunan.

Sebarang keadaan patologi dan penyakit kronik boleh menimbulkan kontraindikasi terhadap penggunaan rempah. Sekiranya seseorang disyorkan diet, jangan masukkan aditif pedas dan pedas dalam makanan. Oleh itu, adalah wajar untuk melepaskan lada hitam. Sekiranya anda tidak pasti bahawa anda boleh mencuba rempah ini kerana ciri kesihatan yang ada, lebih baik berjumpa pakar!

Adakah lada hitam mungkin untuk kanak-kanak

Sebarang rempah tidak boleh diberikan kepada anak pada usia dini. Ini benar terutamanya untuk rempah panas. Walaupun lada hitam dibandingkan dengan jenis lada lain (merah, cayenne, dll.) Tidak begitu panas, ia masih mempunyai rasa "spek" yang jelas. Seperti yang sudah jelas dari perkara di atas, rempah-rempah mempunyai kesan aktif pada banyak sistem tubuh manusia. Kanak-kanak tidak bersedia untuk kesan yang begitu terang. Tubuh mereka harus dilindungi. Tidak digalakkan mencuba lada hitam sebelum bayi berumur lima tahun. Setelah mencapai usia ini, sama sekali tidak perlu merica makanan kanak-kanak dengan banyak, bersukacita dengan sekatan yang dikeluarkan. Perlu dicuba lada dengan berhati-hati, termasuk jumlah terkecilnya dalam diet anak-anak dan perhatikan reaksi tubuh anak dengan teliti. Penting juga untuk diingat bahawa remaja sering dikaitkan dengan lonjakan hormon dan sejumlah masalah kecil dan serius pada tahap ini. Pada kanak-kanak remaja, tekanan darah sering tidak stabil dan reaksi terhadap makanan - perengsa berpotensi - meningkat. Jangan terbawa pada masa ini dengan makanan pedas dan pedas. Sekiranya anda mengenal pasti masalah biasa, anda harus sepenuhnya meninggalkan penggunaan rempah.

Bagaimana lada hitam tumbuh dan kelihatan

Lada hitam, faedah dan keburukan yang telah kita pertimbangkan dalam artikel ini, juga menarik dari segi botani. Berapa banyak orang yang mengetahui bahawa tanaman ini adalah pokok anggur yang panjangnya 15 - 20 meter? Selama tempoh pematangan, tongkol muncul sepanjang sepanjang pokok anggur, di dalamnya terdapat hingga 30 biji lada. Lada hitam memerlukan sedikit masa. Pada mulanya, kacang polong mempunyai warna hijau tua. Lada hitam menjadi dalam proses pencernaan dan pengeringan dalam pengeluaran.

Rempah ini tumbuh di hutan hujan di India. Tumbuhan ini ditanam di Vietnam. Juga, kilang ini diedarkan di Indonesia, Brazil, Sri Lanka, Sumatera, Afrika. Hari ini rempah itu ditanam di Rusia..

Walau bagaimanapun, tukang kebun amatur boleh mencuba menanam lada hitam di kebun mereka sendiri. Tetapi harus difahami bahawa dalam keadaan yang lebih akrab, iaitu di negara-negara dengan iklim yang panas dan lembap, tanaman ini lebih cepat dan lebih tepu sepenuhnya dengan unsur mikro yang diperlukan dan tumbuh dengan penuh. Dalam keadaan kita, mustahil untuk menanam lada yang sama seperti di India..

Bagaimana rupanya

Sedia untuk tujuan masakan dan perubatan, lada kelihatan seperti kacang polong hitam atau kelabu gelap. Ukuran sebiji kacang tidak melebihi lima milimeter. Bentuk tanah rempah juga tidak asing bagi kita. Anda boleh menemui beg lada tanah di hampir mana-mana kedai runcit. Ini adalah produk yang boleh digunakan sepenuhnya. Tetapi biji lada boleh digunakan secara keseluruhan atau mengisar dengan alat khas (atau secara manual). Banyak bergantung pada tujuan permohonan dan, tentu saja, resepinya..

Tipuan atau perniagaan kuliner seperti biasa!

Ramai pakar masakan tahu bahawa secubit lada hitam yang sangat kecil mengubah rasa hidangan! Aroma menjadi lebih cerah dan menarik dengan nada selera yang sedap. Anda boleh membuat hampir semua versi kursus pertama dan kedua. Lada hitam sesuai dengan bijirin, sayur-sayuran, herba. Anda akan terkejut, tetapi rempah ini juga ditambahkan pada beberapa gula-gula, minuman, pastri pencuci mulut, sos. Bumbu ini bukan sahaja meningkatkan rasa dan menambah aroma yang menyenangkan pada aroma, tetapi juga berfungsi sebagai pengawet ringan. Walau bagaimanapun, lada hitam adalah bahan tambahan yang selamat untuk memastikan makanan segar. Hampir tidak ada dapur yang tidak mempunyai stok lada hitam. Lagipun, rempah itu dikenali dan dihargai di seluruh dunia. Dan anda tidak boleh menolak makanan tambahan yang lazat dan sihat ini, kecuali, tentu saja, terdapat sebarang kontraindikasi.

Rempah bernilai emas. Bumbu apa yang diderita oleh mutiara kerajaan Inggeris??

Sejarah lada hitam tanah - rempah yang paling popular di dunia, komposisi kimia, khasiat bermanfaat dan aplikasi dalam pelbagai bidang kehidupan kita

  • Sejarah lada hitam tanah
  • Di mana dan bagaimana lada dibakar
  • Komposisi kimia dan kandungan kalori
  • Aplikasi dan sifat berguna
  • Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi
  • Fakta menarik mengenai lada tanah
  • Kesimpulannya

Adakah anda tahu, tanpanya tidak ada dapur di dunia yang tidak dapat difahami? Baiklah, tentu saja, tanpa lada hitam dan garam. Bagi orang moden, tidak boleh makan makanan tidak beragi, tanpa biji lada panas pedas.

Hari ini produk ini berharga hanya sebilangan wang dan tersedia untuk semua lapisan penduduk. Tetapi baru-baru ini hanya orang yang sangat kaya yang mampu membayarnya. Selalunya nilai lada disamakan dengan nilai emas, dan kadangkala ia bahkan digunakan sebagai alat pembayaran. Jadi mengapa nenek moyang kita sangat menghargainya dan apa faedah lada hitam untuk badan?

Lada hitam adalah rempah yang paling popular di dunia

Kandungan

  • Sejarah lada hitam tanah
  • Di mana dan bagaimana lada dibakar
  • Komposisi kimia dan kandungan kalori
  • Aplikasi dan sifat berguna
    • Faedah am
    • Untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak
    • Semasa mengandung dan menyusu
    • Dalam memasak
    • Dalam bidang perubatan
    • Dalam perubatan rakyat
    • Semasa menurunkan berat badan
  • Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi
  • Fakta menarik mengenai lada tanah
  • Kesimpulannya

Sejarah lada hitam tanah

Di tanah airnya yang bersejarah, lada hitam telah terkenal selama berabad-abad. Sebutan pertama tentangnya terkandung dalam risalah kuno sejak abad ke-1 SM. Dalam karya perubatan yang paling berwibawa pada masa itu, Charaka-samhita dan Sushruta-samhita, ada banyak bab mengenai rempah yang membakar ini. Orang India kuno tahu betul bagaimana lada hitam berguna, oleh itu mereka menggunakannya untuk merawat pelbagai penyakit..

Tetapi dia datang ke Eropah hanya pada 327 SM. e, setelah Alexander the Great membuat kempennya yang terkenal ke India. Rempah panas segera menjadi begitu popular di kalangan orang Eropah sehingga mereka bersedia membayar dengan murah hati untuk pilihan gastronomi mereka..

Pada Zaman Pertengahan, nilai lada sama dengan nilai emas.

Pada abad ke-10, Byzantium mengambil alih sawit dalam perdagangan bunga mawar India. Di Konstantinopel, para pedagang Arab berkumpul dengan barang-barang yang tidak ternilai harganya. Namun, kejadian yang tidak dijangka tidak lama lagi berlaku - para Seljuk berjaya menawan dan memecat Baghdad. Kehancuran dan kemerosotan datang ke negara ini. Laluan perdagangan yang mapan melalui negara-negara Arab telah hilang. Ratusan hartawan lada mengalami kerugian besar.

Fakta menarik! Skala keuntungan dari perdagangan lada dan kayu manis pada tahun-tahun tersebut setanding dengan penjualan hidrokarbon hari ini..

Perang salib, yang dikirim dengan tangan ringan Paus, selain pembebasan Makam Kudus, memiliki motif yang sangat mementingkan diri sendiri - pengusiran Seljuk dari jalur perdagangan. Tidak hairanlah, Venice dan Pisa menjadi pusat baru perdagangan rempah. Ini berlanjutan sehingga Kerajaan Uthmaniyyah memotong Eropah dari laluan kafilah timur. Orang Eropah tidak mempunyai pilihan selain meletakkan jalan laut baru. Era baru telah bermula - era penemuan laut.

Tetapi jika bagi pedagang abad pertengahan, perdagangan rempah-rempah luar negeri membawa kekayaan yang tidak dapat difikirkan, bagi penduduk asli India yang hangat, tanaman tropis menjadi sumber banyak masalah dan musibah. Setelah Vasco da Gama membuka jalan laut ke India (1497), puluhan kapal dari Eropah lama bergegas ke pantai yang jauh dari "tanah rempah". Penjajahan India dan negara-negara jiran, penindasan terhadap penduduk tempatan, pengenalan cukai dan yuran yang tidak tertanggung, kelaparan dan kemiskinan - ini bukan senarai lengkap masalah yang menimpa penduduk tempatan..

Perlu tahu! Untuk kekayaan tanah, iklim yang menguntungkan, India yang luar biasa pada masa penjajahan oleh Britain dijuluki mutiara Kerajaan Inggeris.

Ngomong-ngomong, perjalanan Christopher Columbus pada tahun 1492, di mana ia "menemui Amerika", direncanakan sebagai ekspedisi perdagangan ke India. Oleh itu, lada hitam tanah, bersama dengan rempah-rempah lain, memberi kesan serius dalam perjalanan sejarah dunia dan, sampai tahap tertentu, menjadi penyebab utama penemuan benua baru. Itulah sebabnya kedua-dua lada hitam, tumbuh dalam bentuk tanaman merambat panjang di pantai India, dan lada merah panas, tumbuh di Amerika yang jauh, mempunyai nama yang sama, walaupun mereka berasal dari spesies botani yang sama sekali berbeza. Ini adalah "kesilapan" Columbus. Bagaimanapun, pengembara Portugis yang hebat tidak pernah mengetahui bahawa dia menjadi penemu Dunia Baru. Walaupun mati, Columbus yakin bahawa dia mengunjungi India.

Di mana dan bagaimana lada dibakar

Hari ini, lada hitam diusahakan bukan sahaja di India. Sejak abad ke-18, ia aktif diusahakan di:

  • Brazil;
  • Vietnam;
  • Kemboja;
  • China.

Anehnya, hari ini Vietnam adalah peneraju dunia dalam penanaman dan eksport lada. Orang Vietnam dengan yakin mengatasi India dalam perniagaan yang sukar ini dan setiap tahun membekalkan 163,000 tan lada ke pasaran dunia, yang merupakan 34% daripada semua penjualan (2018). Tetapi India hanya mendapat tempat ke-3 dalam senarai terhormat ini, tumbuh setiap tahun "hanya" 53,000 tan.

Carta jumlah penanaman lada hitam untuk tahun 2018 (dalam tan)

Piper nigrum tumbuh sebagai pokok herba yang kuat dengan akar udara di setiap internode. Di alam liar, dengan bantuan akar ini, tanaman itu menempel pada tanah dan mematuhinya dengan kuat. Berkat ciri botani ini, pokok lada praktikalnya tidak kekal. Walau bagaimanapun, dalam penanaman budaya (untuk kemudahan petani tempatan), liana ditanam di atas sokongan menegak yang besar. Jauh lebih senang dan cepat untuk mengumpulkan buah-buahan dari tanaman anggur seperti itu, tetapi jangka hayat tanamannya terhad..

Untuk mengembangkan lianas yang kuat, sokongan tinggi dipasang

Buah-buahan, drupes tunggal kecil, dikumpulkan dalam buah longgar yang panjang. Warna rempah bergantung pada peringkat pematangan. Drupes muda dicat dengan warna hijau terang, lama-kelamaan warnanya berubah menjadi merah jambu-merah.

Dalam iklim tropika yang hangat, tertakluk kepada semua langkah agroteknik, petani berjaya mengumpulkan 2 tanaman setiap tahun dari setiap tanaman.

Mengejutkan - hampir: bagaimana lada hitam tumbuh

Tahukah anda bahawa lada putih, hitam, hijau dan merah jambu, yang merupakan sebahagian daripada campuran yang paling popular, adalah buah dari tanaman yang sama, dikumpulkan pada peringkat pematangan yang berbeza.

Untuk membuat lada hitam, buah-buahan dipetik dari pokok anggur ketika masih hijau sepenuhnya. Kemudian dikisar dalam air mendidih dan dikeringkan di bawah sinar matahari yang terik atau di ruang pengeringan khas. Di bawah pengaruh suhu tinggi, pulpa zamrud drupes bertukar menjadi hitam dan berkedut. Selepas itu, rempah sudah siap dikisar. Walau bagaimanapun, petani hampir tidak pernah mengusahakannya sendiri. Biasanya ini dilakukan oleh pengeluar yang membeli barang dalam kuantiti yang banyak dan membungkusnya dalam bungkusan..

Untuk membuat lada hitam, drupes dituai tidak masak

Untuk mendapatkan lada putih, drupes dikumpulkan pada tahap kematangan teknikal. Pada peringkat pematangan ini, pulpa mudah dikeluarkan dari buah. Biji biji yang dikupas adalah lada putih.

Lada hijau dan merah, yang kadang-kadang disebut lada merah jambu, adalah daun yang sama, hanya dikeringkan menggunakan teknologi khas.

Pada Abad Pertengahan, walaupun ada hukuman berat, kos rempah yang tidak dapat dibenarkan mendorong pedagang yang tidak jujur ​​memalsukan barang mereka. Sekarang masa telah berubah, dan harga telah mencapai minimum. Tetapi sehingga hari ini terdapat pengeluar yang, seperti sebelumnya, untuk kepentingan mereka sendiri, terus memasukkan buah tanaman yang sama sekali berbeza dalam bungkusan dan bukannya biji lada..

Lada hitam, putih, merah jambu dan hijau adalah semua buah dari tanaman yang sama.

Nota! Kadang-kadang, bukannya lada merah jambu / merah sebenar, buah-buahan dari pokok malar hijau - tayar lembut - mula dijual. Walau bagaimanapun, walaupun terdapat persamaan luaran dan aroma yang serupa, mereka tergolong dalam spesies botani yang sama sekali berbeza dan mempunyai ciri rasa yang sangat biasa..

Malangnya, lada tanah lebih banyak dipalsukan daripada kacang polong. Memang, produk apa pun boleh dimasukkan ke dalam campuran yang dihancurkan. Selalunya, produk ini adalah:

  • Membelanjakan;
  • Vitex suci.
  • Menghabiskan
  • Vitex suci - tumbuhan kesucian

Dibelanjakan - biji-bijian setelah memerah komponen penting dari mereka, yang digunakan untuk mendapatkan minyak lada.

Vitex suci (prutnyak, chastity berry, monastic pepper) - sama seperti shinus, tergolong dalam kumpulan botani yang sama sekali berbeza. Secara luaran, buahnya sangat mirip dengan biji lada hitam dan bahkan mempunyai sedikit aroma lada, tetapi khasiatnya berlawanan dengan diameter. Sejak zaman kuno, vitex telah dikenali sebagai antiaphrodisiac yang kuat dan nama-nama popular (chastity berry) adalah pengesahan terbaik mengenai ini.

Allspice juga bukan milik lada asli, baca lebih lanjut di sini.

Komposisi kimia dan kandungan kalori

Lada hitam berkualiti (Piper nigrum) mengandungi komposisi kimianya (100 g):

  • abu - 4.5 g;
  • protein - 10.4 g;
  • karbohidrat - 38.6 g;
  • lemak - 3.3 g;
  • serat - 25 g;
  • air - 12.5.

Nilai pemakanan lada hitam tanah, selain bju, ditunjukkan dalam sejumlah besar serat dan air.

Kalori lada hitam tanah: 100 g - 255 kalori.

Lada hitam tanah adalah gudang vitamin. Dalam jumlah kecil, ia mengandungi:

  1. beta karotena;
  2. tiamin;
  3. riboflavin;
  4. niasin;
  5. asid pantotenik;
  6. piridoksin;
  7. asid folik;
  8. vitamin C;
  9. tokoferol;
  10. phylloquinone;
  11. kolin.

Ia juga mengandungi fosforus, kalium, magnesium dan zink..

Nilai tenaga 1 sudu teh lada segar hanya 7 kalori.

Aplikasi dan sifat berguna

Selama bertahun-tahun, penyembuh oriental telah menggunakan rempah tanah sebagai ramuan penyembuh. Dengan bantuannya, doktor tempatan tidak hanya menyembuhkan pesakit, tetapi juga membantu mereka menjaga kesihatan mereka pada tahap yang tepat..

Faedah am

Lada mempunyai kesan yang baik pada keseluruhan sistem hematopoietik, dan juga pada keadaan saluran darah. Ia melakukan pekerjaan yang hebat dengan:

  • penipisan darah;
  • menguatkan dinding dan meningkatkan keanjalan saluran darah;
  • pencegahan pembekuan darah dan plak kolesterol.

Anda mungkin telah memperhatikan bahawa orang-orang yang tinggal di Asia selalu dengan murah hati membungkus hidangan nasional mereka dengan rempah-rempah yang membakar. Tradisi ini telah berkembang selama ribuan tahun. Hidangan Asia sering mengandungi makanan yang sukar dicerna, dan lada hitam menyumbang kepada:

  • meningkatkan pencernaan;
  • penstabilan usus;
  • penurunan pembentukan gas;
  • mencegah cirit-birit;
  • mempercepat pemecahan lemak yang terdapat dalam makanan.

Sebagai tambahan, kacang polong membakar mikroflora patogen pada rongga mulut, sehingga melindungi enamel gigi dari kehancuran. Pengaktifan semua proses metabolik dalam tubuh manusia adalah kelebihan lain yang tidak dapat dipertikaikan dari rempah India..

Untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak

Namun, walaupun terdapat banyak sifat positif, bumbu tidak boleh dimasukkan ke dalam diet anak-anak. Sistem enzim bayi tidak cukup berkembang untuk mencerna makanan yang terlalu pedas. Inovasi kuliner yang melampau boleh membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Tetapi lelaki dewasa tidak perlu menghadkan diri. Lada adalah afrodisiak yang indah. Di samping itu, ia berfungsi sebagai analgesik semula jadi dan membantu menghilangkan rasa sakit selepas bersenam. Irama kehidupan moden dengan tekanan berterusannya sering menjadi penyebab peningkatan tekanan darah bagi lelaki, untuk mengurangkan akibat negatif seperti itu, cukup untuk membumbui makanan secara teratur dengan sedikit rempah tanah. Ini akan membantu mengurangkan tekanan darah dan tetap berterusan..

Minyak wangi lelaki dengan aroma lada hitam menggembirakan wanita

Wanita juga tidak boleh melepaskan rempah panas yang menyengat. Dengan bantuan lada, anda dapat melawan urat varikos, yang menghantui hampir setiap perwakilan seks yang adil. Sudah tentu, menyingkirkan penyakit yang dibenci hanya kerana perubahan kuliner tidak akan berfungsi, tetapi sangat mungkin untuk meningkatkan keanjalan saluran darah, serta mengurangkan kerapuhan dan kerapuhan mereka..

Penggunaan lada secara berkala mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit:

  • jerawat hilang;
  • tahap rembesan sebum pada wajah dinormalisasi;
  • kedutan halus dilancarkan dengan meningkatkan keanjalan epidermis.

Semasa mengandung dan menyusu

Anda tidak boleh mengecualikan lada tanah sepenuhnya dari diet semasa kehamilan. Lagipun, rempah yang membakar:

  • meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit berjangkit;
  • meningkatkan pergerakan dan pencernaan gastrousus;
  • mengaktifkan aktiviti sistem hematopoietik.

Sangat penting bagi wanita pada tahap kehidupan ini untuk tetap sihat, tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa lada harus menjadi komponen wajib dalam semua hidangan. Agak berlawanan. Rempah yang berlebihan boleh menyebabkan pedih ulu hati dan meningkatkan manifestasi toksikosis.

Semasa menyusu, lebih baik menolak makan hidangan dengan penambahan lada hitam sama sekali. Walaupun sebilangan kecil dapat mempengaruhi rasa susu ibu. Tidak seperti orang dewasa, bayi tidak mungkin menghargai kehadiran nota pedas dalam makanan mereka..

Dalam memasak

Lada hitam digunakan bukan sahaja untuk penyediaan hidangan perap, sayur, daging dan ikan. Pengagum kopi yang kuat dan terbakar dengan senang hati menambahkan secubit serbuk pembakar ke dalamnya.

Kopi dengan lada hitam dan kayu manis sangat menyegarkan

Pengilang gula-gula juga tidak ketinggalan dan menggembirakan gigi manis dengan kebahagiaan yang luar biasa. Coklat gelap dengan lada sudah mempunyai kumpulan peminat setia.

Wain minuman keras, koktel beralkohol juga tidak lengkap tanpa rempah di luar negara.

Lada hitam adalah komponen penting dalam minuman keras

Dalam bidang perubatan

Banyak kajian saintifik dan ujian klinikal juga menyokong manfaat kesihatan lada hitam. Ia mengandungi piperine, yang secara semula jadi alkaloid yang kuat, mampu melipatgandakan penyerapan banyak nutrien dan ubat oleh tubuh..

Piperine - Ekstrak Lada Hitam

Coumarin, yang digunakan dalam perubatan sebagai antikoagulan, paling berkesan apabila diminum bersama piperine. Oleh itu, gabungan lada hitam dan kayu manis adalah pencegahan terbaik:

  • serangan jantung;
  • strok;
  • trombophlebitis;
  • aterosklerosis;
  • darah beku.

Di rantai farmasi, anda boleh membeli kapsul piperine. Alasan kemasukannya adalah:

  • masalah pencernaan;
  • gangguan metabolik;
  • keinginan untuk menurunkan berat badan.

Minyak lada hitam mempunyai kesan yang serupa..

Minyak lada hitam mempunyai sifat yang sama dengan drupes keras

Nota! Sebelum memulakan rawatan, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda..

Dalam perubatan rakyat

Serbuk pedas yang panas sangat sesuai untuk menghilangkan kahak dari paru-paru. Campuran 1 cawan madu asli dan 1 sudu teh lada tanah akan membantu dengan:

  • sakit tekak;
  • bronkitis;
  • batuk basah.

Mereka yang mempunyai peluang dalam hidup untuk menangani radiculitis, osteochondrosis, kelumpuhan tahu betul bahawa penyakit tersebut menyebabkan ketidakselesaan yang kuat. Minyak zaitun (200 ml) dan rempah tanah (1 sudu besar) akan membantu menghilangkan manifestasi yang menyakitkan. Satukan bahan-bahan ini dan reneh selama 10 minit. Gosokkan kawasan yang terkena dengan gerakan urut ringan 2 - 3 kali sehari.

Satu sudu rempah cincang, dilarutkan dalam setengah gelas air biasa, akan membantu melegakan cirit-birit dan menormalkan najis..

Semasa menurunkan berat badan

Walaupun kebanyakan diet mengesyorkan menghilangkan garam dan rempah dari diet sepenuhnya, ini adalah pilihan. Lada tanah:

  • mengaktifkan saluran pencernaan;
  • mempercepat proses metabolik dalam sel;
  • mengambil bahagian dalam pemecahan lemak, protein dan karbohidrat.

Ini bermaksud bahawa proses menyingkirkan pound tambahan jauh lebih intensif..

Lada tanah mempercepat penurunan berat badan

Semasa menurunkan berat badan, anda boleh menggunakan lada tanah semula jadi dan ekstrak lada hitamnya (kapsul piperine).

Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi

Seperti semua tanaman perubatan, lada bukan sahaja bermanfaat, tetapi juga membahayakan tubuh..

Dengan berhati-hati, anda harus meningkatkan rasa hidangan dengan rempah pedas bagi mereka yang menderita:

  1. ulser usus dan perut;
  2. darah tinggi;
  3. gastritis;
  4. pankreatitis;
  5. penyakit sistem genitouriner;
  6. hemofilia.

Fakta menarik mengenai lada tanah

Jangka hayat lada tanah 2 kali lebih sedikit daripada kacang polong. Oleh itu, jangan tergesa-gesa untuk membeli rempah cincang. Anda boleh menyediakannya sendiri dalam penggiling kopi, mortar atau pengisar.

Nota! Sebelum mengisar lada dalam penggiling mortar / kopi, pastikan untuk memanggangnya dalam wajan panas kering selama 1 hingga 2 minit. Tindakan sederhana seperti itu akan memungkinkan untuk mengungkap sebisa mungkin semua rasa dan kualiti aromatiknya..

Reseptor rasa, apabila bersentuhan dengan makanan pedas, menghantar isyarat ke otak, "menuntut" sebahagian hormon penghilang rasa sakit. Pembebasan endorfin adalah tindak balas terhadap tekanan. Hormon inilah yang kita kenali sebagai hormon kegembiraan dan euforia..

Setelah makan lada, endorfin, hormon kegembiraan, dilepaskan ke dalam darah.

Sensasi terbakar di mulut setelah makan makanan terlalu pedas tidak dapat dihilangkan dengan air. Lebih baik menggunakan susu atau krim sejuk untuk tujuan ini..

Buah lada yang berkualiti agak berat. Sekiranya anda melihat bahawa berat lada terlalu kecil, maka kemungkinan besar di hadapan anda adalah.

Kesimpulannya

Seperti yang anda lihat, lada mempunyai banyak kelebihan yang tidak dapat dinafikan. Sejumput rempah wangi mempunyai kesan yang sama bermanfaat pada organisma wanita dan lelaki. Oleh itu, jangan lupa menambahkan bumbu India ke makanan tradisional kami..