Jenis ikan merah - klasifikasi, faedah, kalori

Ikan merah: jenis, klasifikasi, faedah, jenis yang paling berharga, kandungan kalori dan sifat berguna. Kontraindikasi untuk memakan ikan merah.

Sejak dahulu kala di Rusia, kepingan ikan yang lazat dengan potongan pasli dan lemon dijadikan hiasan untuk meja perayaan. Ikan sudah menjadi tradisi, seperti juga masakan asli Rusia - sup kubis, pai, pai, penkek.

Ikan merah adalah seluruh keluarga yang menyatukan spesies yang mahal dan popular: chum salmon, trout, pink salmon, salmon, sockeye salmon, etc..

Perkataan "merah" di Rusia bermaksud segala sesuatu yang indah, berharga, langka. Contohnya, rakan lelaki merah, gadis merah, hari merah. Oleh itu, merah telah lama disebut ikan yang paling mahal dan lazat - sturgeon, beluga, sturgeon stellate, sterlet, walaupun dagingnya berwarna putih.

Jenis ikan merah

Mengikut klasifikasi perdagangan dan kuliner, ikan merah dibahagikan kepada tiga kumpulan: salmon, salmon putih (atau merah jambu) dan sturgeon.

Kumpulan ini termasuk salmon Laut Putih dan Baltik: salmon, elk, trout, brown trout, salmon Finland dan semua salmon dari lembah Pasifik (sockeye salmon, pink salmon, chum salmon, sima, chinook salmon).

Kelas ini merangkumi semua penduduk sturgeon di lembangan Caspian dan Laut Hitam: sturgeon Rusia, sturgeon stellate, beluga, sterlet, bester, thorn, Amur sturgeon, Siberia dan Danube.

Salmon putih (merah jambu)

Wakil kumpulan ini adalah salmon putih dan merah jambu putih: taimen, ikan putih, nelma, salmon coho. Yang paling lembut dari segi sifat daging adalah ikan putih Caspian, dan yang paling kasar adalah salmon coho.

Khasiat ikan merah

Ikan merah mengandungi banyak yodium, fluor, fosfor, kalsium, selenium, zink, vitamin A, D, E, PP dan kumpulan B. Selenium disebut "unsur jejak umur panjang". Ia menguatkan sistem imun, mencegah penuaan badan dan perkembangan proses tumor. Fosforus menguatkan tisu tulang dan memainkan peranan penting dalam fungsi otak. Iodin mengatur aktiviti sistem endokrin.

Kita boleh bercakap lama mengenai fungsi penting yang dilakukan oleh vitamin dan mineral yang terdapat dalam ikan merah di dalam badan. Tetapi nilai utama ikan merah adalah adanya asid lemak tak jenuh ganda omega-3, yang menyuburkan membran sel dan memanjangkan masa muda. Sekiranya sejumlah besar bahan unik yang sangat berguna ini, yang disebut "vitamin belia", dibekalkan dengan makanan, maka salurannya akan sihat dan anjal, kerja otak dan sistem saraf akan harmoni, tahap kolesterol dalam darah selalu normal. Asid lemak omega-3 digunakan untuk mencegah arthritis, arthrosis, kehilangan penglihatan pada orang tua, penyakit kardiovaskular, dan banyak jenis onkologi, termasuk barah payudara. Ini adalah tulang, otot, sendi dan sel saraf yang sihat..

Banyak kajian mengesahkan bahawa orang yang makan ikan merah secara berkala hampir tiga kali lebih mungkin menderita darah tinggi, barah, mempunyai ingatan yang baik dan tidak tahu apa itu kemurungan. Para saintis Amerika mendapati bahawa omega-3 amis mempunyai kesan positif terhadap kerja bahagian otak yang berkaitan dengan emosi. Dan baru-baru ini, satu lagi fakta ingin tahu ditemui: pencinta ikan merah lebih terlindung dari selaran matahari daripada orang lain, yang jarang memanjakan diri dengan makanan istimewa ini..

Jenis ikan merah yang paling berharga

Salmon yang paling popular, beberapa makanan ikan terbaik, adalah salmon dan trout. Mereka boleh acar, asin, goreng, rebus dan dibakar. Di salmon, dagingnya berwarna merah jambu terang, pada ikan trout lebih ringan. Ikan ini harus dimakan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu, terutama untuk wanita: salmon dan ikan trout membantu menjaga kulit, kuku, rambut yang sihat dan, tentu saja, tetap cantik lebih lama.

Salmon atau salmon mulia

Sebagai tambahan kepada kepekatan omega-3 yang tinggi, salmon juga mempunyai nisbah ideal omega-3 dan omega-6. Hanya dua makanan di alam yang dapat memiliki keseimbangan unik dari asid lemak ini - biji rami dan kacang walnut. Penggunaan salmon secara berkala adalah pencegahan tromboflebitis, peningkatan peredaran darah dan metabolisme, normalisasi saluran pencernaan dan hati, arteri yang kuat, imuniti yang kuat dan sistem saraf yang sihat.

Salmon asin, salai, goreng dalam kuali dalam perapan dan roti, pancake, hodgepodge dan barang-barang lain dibuat dengannya. Tetapi lebih baik memanggang ikan ini - dalam kerajang atau di panggangan, atau memakannya sedikit masin. Salmon mulia mempunyai daging yang sangat lembut dan sangat lazat.

Kandungan kalori salmon - dari 140 hingga 220 kcal per 100 g. Kandungan lemak - dari 6 hingga 24%, protein - sekitar 20%.

Trout tidak hanya enak, tetapi juga ikan yang indah: dengan perut emas, sisi kuning-hijau dengan hitam, kadang-kadang dikelilingi oleh sempadan biru, titik, punggung hijau zaitun dan bintik-bintik berwarna di sirip. Trout sering dipanggil ikan mas. Terdapat beberapa jenis: air tawar, pelangi dan laut.

Seperti salmon, ikan merah ini adalah produk makanan yang sangat berharga, kerana kaya dengan asid lemak, vitamin dan mineral. Trout sesuai dengan limau, lemon dan sos berkrim. Walaupun dalam buku masakan lama dikatakan lebih baik rebus di dalam ketuhar dengan wain, sayur-sayuran dan herba atau bakar dalam mentega..

Kandungan kalori ikan trout adalah dari 97 hingga 208 kkal per 100 g. Kandungan lemak dari 4 hingga 14%, protein sekitar 20%.

Kontraindikasi untuk memakan ikan merah

Trout dan salmon tidak boleh disalahgunakan oleh wanita hamil dan ibu menyusu, kerana beberapa spesies mungkin mengandungi merkuri. Ikan berminyak tidak boleh dibawa oleh orang yang menderita kegemukan dan gangguan pada saluran pencernaan, terutama ulser perut dan penyakit hati kronik. Tidak syak lagi, mereka yang alergi terhadap ikan juga harus berhati-hati..

Setiap orang yang mengambil berat tentang kesihatan mereka perlu memasukkan ikan merah dalam makanan mereka. Hanya 300 g makanan istimewa ikan ini setiap minggu yang cukup untuk memberi tubuh asid lemak yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya. Jenis ikan merah yang paling berguna, selain salmon dan trout, adalah salmon chum dan salmon merah jambu (salmon merah jambu). Sejak zaman dahulu lagi, banyak orang di Utara memakan salmon merah jambu dan dibezakan oleh kesihatan yang luar biasa..

Hidangan dengan ikan merah - foto

Biarkan ikan merah menjadi makanan biasa di dapur anda, kerana ia adalah sumber kesihatan dan umur panjang bagi seisi keluarga.!

Chervona riba - lihat dan namakan

Chervona Riba telah lama asyik menikmati makanan yang lezat, sehingga dapat dimanjakan dengan kejam di meja Krismas rakan-rakan kita. Harga populasi yang besar adalah penting, jika anda ingin mempunyai kategori raksasa yang sihat, kerana anda dapat hidup dalam sehari. Riba membuang namanya (uzagalnene) kerana rasa gurih yang indah, dan juga kerana daging riba berasal dari warna nama cacing (menderu).

Tradisi ini telah diteruskan, sehingga riba menjadi semakin terang, dan sepanjang jalan ke depan, adalah mungkin untuk melihat jadual Krismas. Chervona riba adalah sekelompok tulang rusuk yang berharga, dagingnya dihidupkan dengan baik untuk disajikan dengan coulins usy svitu untuk bersiap untuk menyelesaikan dengan rasa restoran yang enak.

Dalam statistik, dikatakan bahawa mereka melihat tulang rusuk dan untuk apa yang mereka namakan sebagai chervonyi, kerana bau busuk, untuk alasan yang baik, disebut.

  • 1 Lihat ribby merah
  • 2 Keluarga sturgeon
    • 2.1 Penerangan mengenai tulang rusuk dan tempat tinggal
    • 2.2 Ciri-ciri sturgeon
    • 2.3 Berkumpulan mengikut kepingan
    • 2.4 Spesies sturgeon dengan foto dan nama
  • 3 keluarga Salmon
    • 3.1 Penerangan
    • 3.2 Salmon de bag?
    • 3.3 Cara membiak
    • 3.4 Spesies salmon dengan gambar dan nama
  • 4 Pita merah kayu manis untuk kesihatan

Lihat ribby merah

Fakhіvtsі pengembangan 3 kumpulan utama reben merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon bili atau rozhevi.

Sebelum kumpulan pertama, terdapat pemandangan tulang rusuk, melebar di dekat laut Chorny, Azov dan Caspian, dan juga menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Biluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan rakan termasuk tulang rusuk, ketika mereka berlama-lama di Bila, Laut Baltik, dan juga di Lautan Pasifik. Untuk memastikan keseluruhan kumpulan:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Chavichi.
  • Loja.
  • Sjomgu.
  • Kunju.
  • Raiduzhna abo richkova trout, dll..

Warna daging dan ikri di tulang rusuk cich hampir dengan warna merah atau zhovtogaryachy, yak adalah pakaian kegemaran.

Untuk spesies tulang rusuk salmon, yang boleh ditanam dalam bentuk daging, maka harus disebutkan:

  • Biloribytsu.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Mengenai pemikiran bagatokh fakhivtsiv, terdapat salah tafsiran makanan ini di rantau ini, serpihan salmon tidak turun ke pita merah. Jangan mengagumi tak ternilai harganya, sama saja, saya akan rasa hormat secara kejam terhadap deyaki kumpulan tulang rusuk, yang diterima oleh cacing nazivati. Nenek moyang kita menyebut riba "chervonoi" bukan hanya pada yang dia mempunyai daging berwarna merah, tetapi juga, dia sangat lazat dan cantik.

Tanah air sturgeon

Wakil keluarga ini telah muncul di planet kita selama kira-kira 70 juta tahun, dan itulah yang dapat dihormati oleh penduduk lama di tanah kita. Tsі ribi tidak penting dengan perairan dan vvazayutsya kebanyakan wakil sejenis.

Penerangan mengenai tulang rusuk dan tempat tinggal

Tulang rusuk dari keluarga yang serupa dikembangkan oleh bentuk badan dan penampilan di bahagian belakang dan kepala anak-anak. Sebagai peraturan, tsi ribi memimpin cara hidup yang paling bawah, kerana lapar oleh wakil kecil dengan ukuran kecil, anda boleh bercakap tentang mereka yang berada di rumah utama ribi.

Fakta Tsikaviy! Sebagai peraturan, tsi ribi vvazhayutsya tulang rusuk-bersama-penduduk, dengan ikru keseluruhan membuang semua kekurangan sekali setiap 2-3 batu. Semasa bertelur, individu mengembara dari laut berhampiran sungai, kemudian naik bukit setelah arus di tanah pemijahan mereka sendiri.

Ciri-ciri sturgeon

Nilai harga Ribi Polyagan ada di Chorniy Ikri, kerana memang penting, dan lebih penting lagi, untuk terlibat pada zaman kita sebagai produk makanan yang mahal, yang tidak begitu mudah diketahui di pasaran. Di zvezku z cim, sturgeon disalahkan dalam jumlah besar oleh pemburu haram. Itu, pada akhirnya, jumlah tulang rusuk tidak besar dan pagar dikenakan untuk memancing.

Pembiakan sekeping tunggal

Pada masa yang sama, secara semula jadi, populasi sturgeon turun dari batu ke ikan, sturgeon dibesarkan secara individu di taman asuhan kanak-kanak. Sebagai peraturan, membiakkan sturgeon, sterlet, terbaik dan biluga Rusia dan Siberia. Їх untuk membiak, yak untuk keperluan industri, jadi untuk peningkatan jumlah di alam semula jadi, mengakui remaja, yang sangat memutar.

Lihat sturgeon dengan gambar dan nama

Sebelum keluarga tulang rusuk, perkara berikut harus disertakan:

Sturgeon

Keluarga ini memiliki hingga 20 spesies tulang rusuk, yang menghuni, seperti laut, serta perairan dengan air jernih, di tasik utama. Naskіlki vіdomo, sehingga 90% dari semua spesies tulang rusuk sturgeon terdapat di Laut Kaspia.

Deyaki dari sturgeon tumbuh hingga pertumbuhan yang ketara. Atlantic dan Big Sturgeon dibina sehingga 6 meter, hanya beberapa sentimeter pada satu masa. Tsі giganti menghuni laut, ale, musim sejuk yang tumbuh atau bergulir, bergerak ke sungai.

Sebahagian dari sturgeon viddaє melewati sungai, tetapi dengan air dan tidak tumbuh hingga pertumbuhan raksasa. Mereka bukan tulang rusuk besar, sehingga mereka merapatkan ke bawah, menggerogoti tulang rusuk dan moluska yang berbeza. Sturgeon tumbuh subur dan dapat ditangani dengan decilkokh miliyoniv ikrinok dalam tempoh pemijahan, berat ini sebelum pemijahan tumbuh hingga 20%, atau bahkan lebih.

Penting untuk golongan bangsawan! Sturgeon dihargai kerana ciri-ciri gurih yang tinggi, daging yak, begitu juga. Pada tangkapan cim, sturgeon ditangkap dengan kecepatan yang luar biasa, yang menjadi alasan untuk pengenalan spesies baru dalam buku Chervon. Pada jam Denmark untuk mengerikan sturgeon yang menonjol.

Sterlet

Sekiranya anda mahukan sterlet dan terkenal kerana bukan perwakilan seisi keluarga, di sebalik individu itu, berat badan mereka mencapai 15 kilogram, tidak kurang. Sterlet Live Dekat 30 Batu.

Untuk hidup kebanyakannya tanpa putaran, jika orang asing dalam perjalanan, maka tidak ada cara untuk melihatnya. Sterlet bertelur di puncak richok hingga akhir musim bunga. Dengan kedatangan musim luruh, anda akan tenggelam ke bawah, dan tinggal di sana sepanjang musim sejuk, tanpa menunjukkan sebarang aktiviti. Adalah lebih biasa untuk menghasilkan qiu ribu satu bahagian, jadi bagaimana anda terlibat dalam menyelesaikan dengan riba yang mahal dan perlu.

Stellate sturgeon

Penduduk di laut Chorn, Azov dan Caspian utama, saya ingin berkembang dengan cara yang sama di laut Adriatik dan Egeysk. Memijak ikan kecil. Perkara yang remeh dalam hidup hampir 30 tahun. Pada tikungan arch Kharchuvannya masukkan ribka kecil dan tanpa putar.

Riba bersungguh-sungguh dalam skala komersial. Yang utama, individu terlibat, antara 5 hingga 10 kg, jika riba dapat mencapai berat hingga 70 kilogram.

Biluga

Buku ini dimasukkan ke dalam Chervona az vazhaєya paling prіbіlshay іbіlnogo ryboyya, jadi ini adalah pandangan yang jelas. Biluga hampir 1 yew. kilogram, sehingga 4 meter atau lebih. Dengan bіluga yang besar, anda dapat hidup 100 rockіv, tidak kurang. Saya mula bertelur pada pertengahan 15 tahun, saya ingin bertelur seumur hidup sepanjang masa saya berkembang dan sebilangan besar ikrinok.

Bahagian makanan dari tulang rusuk raksasa termasuk tulang rusuk dibna, moluska, dan sering juga anjing laut.

Vvazhaєtsya napivprochіdny ribboy, yak sackє di Laut Kaspia, Aral, Azov dan Hitam. Musim sejuk adalah duri di rychki, seperti Ural yak atau Volga.

Hidup riba hingga 30 batu dan tumbuh hingga 2 meter dengan pasu 30 kilogram.

Keluarga salmon

Terdapat 3 kategori utama:

  • Lososiv.
  • Sigov.
  • Hariusiv.

Perwakilan keluarga ini tumbuh erat, berpelukan dari kedua belah pihak, dalam bentuk tila, ma siro-blakitny. Di bahagian belakang adalah mungkin untuk melintasi sejumlah pantai yang gelap, dan di bahagian belakang badan terdapat banyak vidtinok. Dalam kekeliruan fikiran, ada rasa, begitu juga di tulang rusuk, dan jumlahnya dapat dilihat, jika tidak signifikan.

Ke hadapan, somga, sebagai salah satu wakil keluarga yang paling mewakili, sebelum telinga menelurkan minya svіy colіr pada waktu gelap, dan lelaki dipenuhi dengan pantai berwarna merah.

De bag salmon?

Salmon hidup, yak di Biloma, Laut Baltik, dan di sungai-sungai kecil, sehingga dimasukkan ke dalam kolam laut. Tidak lama dahulu saya menelefon di bandar Siberia. Berdekatan dengan bahagian peribadi Lautan Pasifik, terdapat banyak permainan Ribi.

Pendaraban sposib

Sebagai peraturan, salmon bertelur dari batu pada beberapa bulan yang tenang sebelum akhir hari atau di tongkol pada musim luruh. Untuk metana іkri, bau busuk di tepi sungai.

Riba tumbuh staevozrіloi apabila mencapai 2 atau 3 kekayaan, dalam keadaan jatuh cinta dari pertengahan kehidupan. Chim riba lebih tua, tim vishche menang untuk pergi ke rychka untuk bertelur.

Pislya іkrometannya riba kembali ke pusat semula jadi kehidupannya pada musim luruh. Selalunya ia akan dijumpai pada bulan-bulan pemijahan sebelum musim bunga, di padang belantara fikiran cuaca. Ia tidak boleh dibawa ke kawasan yang tenang, yang lebih dekat dengan garis lintang utara.

Skra Tsієї Ribi hebat, lebih-lebih lagi, semakin tua individu, semakin besar іkri. Apabila kentang goreng muda muncul pada cahaya, bau hidup dalam bulan-bulan pemijahan hingga 3 berbatu, hingga usia matang, ketika datang ke laut, untuk membentuk sebilangan besar permainan.

Lihat salmon dengan gambar dan nama

Trout

Terlibat dalam salah satu wakil keluarga terindah ini. Saya masih memanggil ribeya "alu" kerana kehadiran sejumlah pantai gelap,.

Tsia riba dilihat berhampiran perairan bahagian barat Eropah, dan juga di perairan Rusia itu sendiri. Seberapa mudah bagi anda untuk menirunya menjadi riba chervon? Trout akan hidup di air jernih yang sejuk, yak tidak akan ditutup dengan rik bulat ais. Semasa musim panas, jika suhu air meningkat, jejak kehendak trrimatis di tengah, di dekat dzherel, tidak menunjukkan sebarang aktiviti.

Trout - tesis hizha riba, yang dapat dipangkas, asalkan kusam, serta riba kecil dan siput di bawah cahaya air, jika sudah tua.

Sjomga

Vvazhaetsya salah satu baka keluarga salmon yang paling popular. Tsya riba akan tumbuh hingga makan malam hingga 2 meter, dengan pasu hampir 40 kilogram. Ini adalah tempat yang baik untuk tinggal - perairan pivnichni Atlantik, ingin bertelur dalam kehendak untuk pergi ke sungai.

Hizha riba menggerogoti riba kecil utama, seperti, seperti oseledets atau pishchanka. Untuk melihat, sebagai peraturan, di tasik, seperti Ladozka dan Onezke.

Salmon merah jambu

Spesies keluarga salmon yang paling biasa yang mendiami perairan Lautan Pasifik. Virosta kepala salmon merah jambu hingga 70 cm, tidak lebih, dan jangkauan wag hampir 3 kilogram.

Di sisi lain, atau yang ketiga, kehidupan riba sudah tua dan siap untuk berlipat ganda. Salmon merah jambu bertelur sebelum akhir musim panas, atau dengan kedatangan musim luruh. Keanehan pelekap adalah kenyataan bahawa semua goreng yang muncul di tempat dari її їїkrynok, individu tse-zhіnochі. Dalam sehari, sebahagian dari mereka menunjukkan tanda-tanda lelaki.

Omul

Ini adalah ribka yang tidak masuk akal, yak, jadi seperti salmon merah jambu, ia tidak menjadi ukuran yang besar, boleh berukuran hingga 60 cm, dan memungut dengan berat tidak lebih dari 3 kilogram.

Meshka di Pivnichnoe Ice Ocean, atau untuk bertelur, pindah ke sungai kecil. Ini adalah omul Baikal yang sangat kecil, yang dapat dibawa ke salah satu perjalanan Ribi. Live omul plankton atau dribnoy ribby. Melambangkan minat yang tinggi, yang dapat dijumpai dalam skala besar.

Beg di lintang pivnich di Lautan Pasifik, jika tidak, untuk meneruskan jenisnya, pergi ke sungai. Tilo keti mempunyai banyak vidtinoks, tanpa jenis pantai atau asap, ale sebelum bertelur її kolіr banyak berubah, її sisi membengkak anggur raspberry.

Chum buvaє litnioi dan osinnoi. Bau busuk tumbuh di antara diri sendiri, seperti tingkah laku, dan seperti orang yang baik hati.

Salmon Timur Jauh

Salmon utuh juga disebut Pasifik. Ini adalah jenis tulang rusuk yang melintas, yang tumbuh dan tumbuh di laut dan lautan, dan datang ke sungai. Pada masa yang sama, anda tidak akan bertelur di tempat yang sama dan sunyi, de 'muncul sendiri dalam cahaya.

Semua jenis salmon tumbuh kerana mempunyai tempoh matang yang semakin meningkat. Salmon Coho dan chavichi dipersembahkan kepada wakil terbaik dari salmon yang jauh.

Ribbon merah kayu manis untuk kesihatan

Chervona riba tumbuh kerana di gudang ini terdapat banyak komponen coklat, seperti vitamin dan mineral, tanpa orang-orang seperti itu anda tidak dapat hidup dalam sekejap.

Chervona riba bagata untuk:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Mineral Kalsium dan Inshi.

Berhampiran gudang daging:

  • Vitamin "A".
  • Vitamin "V".
  • Vitamin "RR" dan іnshi.

Fakta Tsikaviy! Warna kekuatan tulang rusuk chervono sangat penting, yang disarankan oleh doktor gigi untuk implantasi yang sihat kerana nilai kalori yang tinggi. Penanaman secara teratur daging tulang rusuk merah dan seperti itu adalah seperti itu adalah seperti yang dilakukannya adalah proses penuaan organisme, perubahan rambut dan kerisauan, peremajaan..

Selain itu, riba berwarna kayu manis, rasanya juga enak, dan kerana citarasa saya, saya dapat memasak karya-karya yang bagus dari hidangan viglyadi masakan tinggi.

Chervona riba boleh dimasak, ditumis, diisi dengan minuman keras, acar, dan lain-lain. Riba itu enak di mana-mana, kayu manis ala nibilsh є Syria, dalam bentuk asin atau acar. Bukan menis korisna vona dipanggang atau direbus, tetapi sumbu dalam viglyad berminyak dibenarkan untuk hidup bagi orang yang tidak mempunyai masalah yang berkaitan dengan etsa. Dengan kata lain, pita merah diperlukan untuk hari kulit praktikal agar tubuh dipenuhi dengan vitamin dan unsur mikro. Sayangnya, tidak mungkin hidup dalam kategori orang ini, yang mempunyai intoleransi khas terhadap makanan laut.

Yak vibrati chervon ribu

Sayang sekali, di sebalik kata-kata pakar, riba di rak sangat beruntung - bukan riba, dan anda boleh menanamnya dari ayam pedaging - tulang rusuk tumbuh pada perangsang pertumbuhan (dalam fikiran semula jadi, salmon dengan ukuran 3-3.5 kg bersalah kerana pertumbuhan 11-12 tanaman berbatu, ale untuk membuat diva untuk 3 batu riba dapat sampai 15 kg !!) memberikan makanan, yang berwarna "venal" yang indah, pam dengan bahan kimia. Vzhivannya takoi ribi boleh membawa ke grub, memotong slunk! Oleh itu, bersikap hormat ketika membeli tulang rusuk.

Yang paling popular dengan kami adalah chervona riba - tse syomga, jika nama "chervona" tidak cukup, ada sedikit perbezaan dengan warna daging. Bila riba zhovtuvat dari keluarga sturgeon - stellate sturgeon, sterlet, sturgeon - dipanggil. Dalam Kuban dan dos, mereka menyebut riba sturgeon sebagai chervona, karena sebelumnya telah diterima untuk menyebut nama cacing semua yang digunakan oleh garnit, yakisnim, berharga, dalam satu kata "kita hancurkan". Riba terbaik yang saya beri nama chervona.

Riba itu, yang dijual tahun ini di kedai-kedai, sering menjadi farbovana, pakar itu bernyanyi, dan ditanam di benak rumah, dipertimbangkan semula - farbovana memenangkan chi ni. Lebih mudah membuatnya - cukup buat sandwic yang hebat dengan mentega dan reben dan biarkan yom tahan 10 biji. Sekiranya mentega tidak diperam, maka riba itu semula jadi, tidak diternak. Yaksho zabarvilosya - tambahkan sandwic dan semua riba ke guci.

Yak farbayut riba

Flyle ribi, kerana ada trohi popsuvala, jauh sebagai grub yang mewah. "Daging" dari tulang rusuk merah tidak seragam, terdapat banyak urat di dalamnya, pada waktu itu "farbovan" mempunyai banyak rhyvos. Kepada dumka itu, kolas ribis "chervoniy" yaskravish, tim vona yakisnіsha, nevirne! Walau bagaimanapun, virobniks menggunakan dumka yang melebar untuk menyembuhkan kayu manis dan mempromosikan produk mereka. Jangan fikir begitu, jika anda kentut ribu dengan grub barvniki, anda tidak akan menjadi shkodi. Ingat - untuk mencari rungutan dari barvniki boleh memprovokasi penyakit tungku, nirok, alergi viclikati.

Walau bagaimanapun, ikan tidak hanya dipancing dengan barvnik grub, di ladang, mereka juga digunakan untuk memberi makan tulang rusuk, dan barvnik kimia khas ditambahkan ke dalam makanan.
Suntikan kepada orang-orang: Jejak penanaman keseluruhan aditif bencana: hilangnya cahaya baru, perubahan warna shkiri, kepekaan terhadap perubahan cahaya yang terang. Di samping itu, pada beberapa anggota kumpulan sukarelawan sebelumnya, mereka mengalami perkembangan penyiram berulang dan melihat lumpur mata.

Yak memusingkan sekeping riba

Selalunya mungkin untuk membongkok, tetapi tulang rusuknya mempunyai banyak sirip. Jangan bercakap tentang mereka yang tidak berenang dengan riba. Dalam sangkar ketat dan taka riba makanan khas anda boleh mengumpulkan 1 kg wagi. Untuk sehari. Juga, primus baik untuk perangsang pertumbuhan kimia dan antibiotik.
Suntikan pada ludin: suntikan perangsang pada latar belakang hormon badan, suntikan antibiotik pada nirki, hati, jantung.

Untuk menambahkan polifosfat ke tulang rusuk, kata-kata kimia, yang menarik dan menyekat doktor, untuk menggunakan asid ortofosfat.
Mempengaruhi orang-orang: dalam jumlah besar, mereka jahat pada organisasi, dan mereka memprovokasi penyakit hati. Dengan fail peringkat seperti itu, sebagai peraturan, ia muncul sebagai kepingan kepingan. Hormatilah, kerana apabila kepekatan fosfat adalah signifikan, tulang rusuk dijiwai dengan gigitan, selagi nilai dendam ini jatuh 2-3 kali.

Apabila anda meletakkan sirip kecil di pita dan daging yaskravo-chervone, kemudian dengan nyanyian mereka menyanyi dengan perangsang dan farbnik. Riba semula jadi yang tumbuh semula jadi dengan sirip biasa.

Yak maє viglyadati daging dari chervonoi ribi

Ibu tidak bersalah kerana bau yang tidak menyenangkan. Sekiranya tidak ada bau, ia juga perlu dibersihkan dari pembelian. Ini bermaksud bahawa riba itu zipsovanoy. Penjual Ale dapat merasakan riba di dalam air dengan jus lemon dan sedikit dan menghilangkannya dari bau busuk dan lendir. Kemudian kami mencuci taku ribu dengan air bersih dan tidak berbau.
Yaksho riba berada di kepala, lihat di mata anda. Kesalahan akan ringan, tanpa air mendung. Sebaik sahaja riba kalamutni, diketatkan dengan plavshi, mata yang terbenam, kemudian taka riba, telah lama dipukul dengan gergaji di kaunter.
Pada tulang rusuk yang sejuk, zyabra mungkin kaya dengan kolir merah-chervony, pada tulang rusuk segar yang segar. Harga navagomisha adalah tanda kualiti dan svizhosti ribi. Dalam vipadki, jika chaffinch adalah siruvati, jika berwarna hijau - taku ribu cupuvati tidak diperlukan.
Faktor penting dalam kualiti tulang rusuk adalah kecerahan dan kekenyangan yak yang harus dipersalahkan kepada ibu dari warna yaskraviy. Dari cahaya hingga kelabu gelap. Kesalahan seperti ini, jika anda membelinya. Lendir, tidak bersalah kerana membeli payudara yang berbau tidak menyenangkan. Іnkshe tsya riba sudah zipsovana.
Dengan meningkatnya kesalahan, terdapat lebih banyak potongan daging.
Tekan jari anda pada pulpa - anda bersalah kerana mengubah bentuk anda.

Yaksho riba dijual dalam pembungkusan vakum

Vyrobniki dapat menulis dengan mudah tahun ini dari mana bahagian ribi diambil sebagai fail. Walau bagaimanapun, maklumat itu sendiri dapat membantu anda menghasilkan getaran yang betul. Sebagai contoh, daging yang paling sedikit dan berlemak lebih dekat ke kepala, dan dari sebilangan kecil tulang rusuk dengan banyak urat bilih, ini bermaksud tulang rusuknya keluar dari ekor, dan harga tulang rusuknya sedap. Pembungkusan vakum menjual stik, fillet dan pewarna... Steak adalah rantai tulang rusuk dengan berus. Koshtu vinn lebih murah daripada nіzh fiele, ale itu akan terjadi dengannya, merapikan semua urat dan kerangka ribi. Apabila anda menggetarkan stik, tekan sedikit dengan jari anda, kerana sikat masuk dari daging, yang bermaksud riba tidak. Menjadi hormat kepada mata. Bau tidak bersalah tetapi koyak. Fail Yakisne bersalah tetapi kenyal. Sekiranya tidak seperti itu, maka anda tidak boleh membeli riba, yak adalah Prosolov jahat, selama satu jam mengisi peluru sudah dengan "bau".

Saya mahu anda menghormati saya apabila anda memilih untuk makan?
Narizku lebih cantik daripada vzagal bukan saudara. Yak memerintah ada riba kelas rendah, sesuai dengan hari obrіzki. Tsya riba ni untuk menikmati kualiti, dan menurut sotava bukan korisna. Dia mesti menambah asid pengawet-benzoat! Yaka boleh memprovokasi perkembangan alahan, asma dan barah.

Yang penting!
Mandi tilki riba dengan maskot terbalik. Tanya penjual mengenai keberadaan dokumen yang diselia untuk produk: sijil kualiti dan seumpamanya.

Ikan merah - jenis dan nama

Ikan merah telah lama dianggap sebagai makanan istimewa, sehingga dapat dilihat secara eksklusif di meja perayaan warga kita. Definisi ini berlaku untuk majoriti penduduk, walaupun ada dan ada kategori warganegara yang dapat memakannya sekurang-kurangnya setiap hari. Ikan itu mendapat namanya (digeneralisasikan) kerana rasanya yang sangat baik, dan juga kerana daging ikan ini dibezakan dengan warna merah (merah jambu).

Tradisi ini berlanjutan, kerana ikan menjadi semakin jarang dan jarang dijumpai di meja percutian. Ikan merah adalah sekelompok spesies ikan berharga, dagingnya digunakan oleh pakar masakan dari seluruh dunia untuk menyediakan hidangan restoran yang cukup enak.

Artikel ini memberitahu jenis ikan apa dan mengapa dipanggil merah dan sebenarnya ia dipanggil.

Jenis ikan merah

Pakar membezakan antara 3 kumpulan utama ikan merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan pertama merangkumi spesies ikan yang biasa terdapat di Laut Hitam, Laut Azov dan Caspian, serta menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Beluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan kedua merangkumi ikan yang hidup di Laut Putih, Laut Baltik, dan Lautan Pasifik. Kumpulan ini merangkumi:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Salmon Chinook.
  • Loja.
  • Salmon.
  • Kunju.
  • Pelangi atau trout sungai, dll..

Warna daging dan kaviar pada ikan ini hampir dengan warna merah atau oren, seperti pakaian kawinnya.

Spesies ikan salmon dengan daging putih termasuk:

  • Ikan Putih.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Menurut banyak pakar, ini adalah tafsiran yang sangat salah mengenai masalah ini, kerana salmon tidak boleh dikira sebagai ikan merah. Walaupun tidak setuju, masih masuk akal untuk memperhatikan beberapa kumpulan ikan, yang biasanya disebut merah. Nenek moyang kita menyebut ikan "merah" bukan hanya kerana ia mempunyai daging merah, tetapi juga kerana ia sangat enak dan indah.

Keluarga Sturgeon

Perwakilan keluarga ini muncul di planet kita kira-kira 70 juta tahun yang lalu, sehingga mereka dapat dianggap selamat sebagai pemula di bumi kita. Ikan ini lebih suka perairan segar dan dianggap sebagai wakil terbesar dalam jenis ini..

Penerangan mengenai ikan dan habitat

Ikan dari keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang dan adanya pembentukan tulang di bahagian belakang dan kepala. Sebagai peraturan, ikan ini menjalani kehidupan dasar, memakan pelbagai perwakilan bawah air dengan ukuran kecil, sehingga kita dapat mengatakan bahawa mereka terutama ikan pemangsa.

Fakta menarik! Sebagai peraturan, ikan ini dianggap sebagai ikan yang berumur panjang, sementara pemijahan hanya dapat dilakukan sekali setiap 2-3 tahun. Untuk bertelur, individu keluar dari laut ke sungai, di mana mereka naik ke hulu ke tempat pemijahan biasa mereka.

Ciri-ciri sturgeon

Nilai ikan ini terletak pada kaviar hitamnya, yang dianggap, dan lebih-lebih lagi hari ini, dianggap sebagai produk makanan yang indah dan mahal yang tidak begitu mudah dijumpai di pasaran. Dalam hal ini, sturgeon dibasmi dalam jumlah besar oleh pemburu haram. Oleh itu, baru-baru ini jumlah ikan ini sedikit dan larangan telah dikenakan terhadap hasil tangkapannya..

Pembiakan buatan

Oleh kerana hakikat bahawa populasi sturgeon semakin berkurang dari tahun ke tahun, sturgeon dibiakkan secara buatan di taman asuhan kanak-kanak khas. Sebagai peraturan, sturgeon, sterlet, bester dan beluga Rusia dan Siberia dibiakkan. Mereka dibiakkan, baik untuk keperluan industri dan untuk meningkatkan jumlah mereka di lingkungan semula jadi, melepaskan goreng, yang juga dibesarkan.

Spesies Sturgeon dengan gambar dan nama

Ikan terkenal dari keluarga ini termasuk:

Sturgeon

Keluarga ini merangkumi hingga 20 spesies ikan yang menghuni laut dan badan air tawar, terutama tasik. Sejauh yang diketahui, sehingga 90% dari semua spesies ikan sturgeon terdapat di Laut Kaspia.

Sebilangan besar sturgeon tumbuh menjadi ukuran yang mengagumkan. Sturgeon Atlantik dan putih mampu tumbuh hingga 6 meter, sambil menambah berat badan beberapa sentimeter. Raksasa ini mendiami lautan, tetapi untuk bertelur atau menunggu musim sejuk, mereka bergerak ke sungai.

Beberapa sturgeon lebih suka badan air segar secara eksklusif dan tidak tumbuh menjadi bahagian yang besar. Ikan kecil ini juga terus mendekati dasar, memakan ikan kecil dan moluska. Sturgeon cukup subur dan dapat menelurkan hingga beberapa juta telur selama tempoh pemijahan, jadi jisimnya sebelum bertelur meningkat hingga 20%, atau bahkan lebih.

Penting untuk mengetahui! Sturgeon dihargai kerana ciri rasa tinggi daging dan kaviar. Dalam hal ini, sturgeon terperangkap dengan kecepatan yang luar biasa, yang menyebabkan masuknya berbagai spesies dalam Buku Merah. Pada masa ini, memancing ikan sturgeon dilarang.

Sterlet

Walaupun sterlet itu milik wakil kecil keluarga ini, sebilangan individu menambah berat badan hingga 15 kilogram, tidak kurang. Sterlet hidup sekitar 30 tahun.

Ikan ini memberi makan terutamanya pada invertebrata, tetapi jika kaviar orang lain ditemui dalam perjalanan, ia tidak akan menolaknya. Sterlet bertelur di hulu sungai pada akhir musim bunga. Dengan kedatangan musim luruh, ia tenggelam ke dasar, di mana ia ada sepanjang musim sejuk, tidak menunjukkan aktiviti. Ikan ini sering dibiakkan secara buatan, kerana ia dianggap sebagai ikan yang sangat berharga dan dicari..

Stellate sturgeon

Terutama mendiami Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia, walaupun ia juga terjadi di Laut Adriatik dan Laut Aegean. Bertelur di sungai. Jangka hayat adalah sekitar 30 tahun. Makanannya merangkumi ikan kecil dan invertebrata..

Ikan ditangkap dengan sangat aktif dalam skala industri. Pada dasarnya, individu ditangkap seberat 5 hingga 10 kg, walaupun ikan dapat menambah berat badan hingga 70 kg.

Beluga

Ia disenaraikan dalam Buku Merah dan dianggap sebagai ikan air tawar terbesar dan spesies terancam. Beratnya berat kira-kira 1,000 kilogram, dengan panjang 4 meter atau lebih. Dalam kes ini, beluga dapat hidup selama 100 tahun, tidak kurang. Mula bertelur rata-rata pada usia 15 tahun, walaupun hanya bertelur beberapa kali dalam hidupnya dan dengan sebilangan besar telur.

Makanan ikan raksasa ini merangkumi ikan kecil, kerang, dan sering anjing laut..

Ia dianggap sebagai ikan semi-anadromous yang hidup di laut Caspian, Aral, Azov dan Black. Duri itu berhibernasi di sungai seperti Ural atau Volga.

Ikan hidup hingga 30 tahun dan panjangnya mencapai 2 meter, dengan berat 30 kilogram.

Keluarga salmon

Para saintis telah mengenal pasti 3 subspesies utama keluarga ini:

  • Salmon.
  • Sigov.
  • Grayusov.

Penerangan

Perwakilan keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang, memampatkan di kedua sisi, yang mempunyai warna kelabu-biru. Banyak bintik-bintik gelap dapat dilihat di bahagian belakang, dan perut berwarna keperakan. Bergantung pada keadaan hidup, serta usia ikan, warnanya mungkin berbeza, walaupun sedikit.

sebagai contoh, salmon, sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang, berubah warnanya menjadi gelap sebelum bertelur, dan lelaki mendapat bintik merah.

Tempat salmon tinggal?

Salmon tinggal di Laut Putih dan Laut Baltik, dan di sungai yang memasuki lembah laut ini. Terkini, dia bertemu di wilayah Siberia. Lebih dekat dengan Lautan Pasifik Utara terdapat banyak sekolah ikan ini..

Kaedah pembiakan

Sebagai peraturan, salmon bertelur dari tahun ke tahun di tempat yang sama pada akhir musim panas atau pada awal musim luruh. Untuk bertelur, mereka masuk ke sungai.

Ikan menjadi dewasa secara seksual ketika mereka mencapai usia 2 atau 3 tahun, bergantung pada habitatnya. Semakin tua ikan, semakin tinggi ke sungai yang dimasuki untuk bertelur..

Setelah bertelur, ikan kembali ke habitat semula jadi mereka pada akhir musim luruh. Selalunya tinggal di tempat pemijahan hingga musim bunga, bergantung pada keadaan cuaca. Ini berlaku untuk kawasan yang lebih dekat dengan garis lintang utara..

Telur ikan ini besar, dan semakin tua individu, semakin banyak telur yang dimilikinya. Setelah goreng dilahirkan, mereka hidup di tempat bertelur hingga 3 tahun, sehingga mereka dewasa, setelah itu mereka meluncur ke laut, di mana mereka membentuk banyak kawanan.

Spesies salmon dengan gambar dan nama

Trout

Ia dianggap sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang. Ia juga disebut "ikan pied" kerana terdapat banyak bintik-bintik gelap yang terdapat di badan.

Ikan ini terdapat di takungan di bahagian barat Eropah, dan juga di takungan selatan Rusia. Trout lebih suka tinggal di air sejuk dan jernih yang tidak ditutup dengan ais sepanjang tahun. Pada musim panas, ketika suhu air meningkat, ikan trout lebih suka tinggal di tempat teduh, di sekitar mata air, tidak menunjukkan aktiviti.

Trout adalah ikan pemangsa yang dapat memakan kaviar ketika masih kecil, dan ikan kecil dan penduduk lain di dunia bawah laut ketika menjadi dewasa..

Salmon

Ia dianggap sebagai salah satu baka keluarga salmon yang paling berharga. Ikan ini mampu tumbuh panjangnya satu setengah meter, dengan berat sekitar 40 kilogram. Habitat yang biasa adalah perairan utara Atlantik, walaupun lebih suka bertelur di sungai.

Ikan itu adalah pemangsa dan memakan terutamanya ikan kecil seperti ikan hering atau gerbil. Ia biasanya terdapat di tasik seperti Ladoga dan Onega.

Salmon merah jambu

Ia adalah spesies keluarga salmon yang paling banyak mendiami perairan Lautan Pasifik. Salmon merah jambu tumbuh panjangnya hingga 70 cm, tidak lebih, dan mencapai berat sekitar 3 kilogram.

Pada tahun kedua atau ketiga kehidupan, ikan menjadi dewasa dan bersedia untuk membiak. Salmon merah jambu bertelur pada akhir musim panas atau dengan kedatangan musim luruh. Keanehannya adalah bahawa semua goreng yang dilahirkan dari telurnya adalah individu wanita. Selepas beberapa ketika, sebahagian daripada mereka memperoleh ciri-ciri lelaki..

Omul

Ini adalah ikan anadrom, yang, seperti salmon merah jambu, tidak berukuran besar, panjangnya hanya mencapai 60 cm, sementara berat badannya tidak lebih dari 3 kilogram.

Ia tinggal di Lautan Artik, tetapi bergerak ke sungai untuk bertelur. Terdapat juga omal Baikal, yang termasuk dalam salah satu subspesies ikan ini. Ia memakan omul plankton atau ikan kecil. Ini adalah kepentingan komersial, oleh itu ia dipancing secara besar-besaran.

Ia tinggal di lintang utara Samudera Pasifik, tetapi pergi ke sungai untuk meneruskan jenisnya. Badan salmon chum mempunyai rona keperakan, tanpa bintik-bintik atau garis-garis, tetapi sebelum bertelur, warnanya berubah sangat banyak dan sisinya memperoleh rona merah.

Chum salmon adalah musim panas dan musim luruh. Mereka berbeza antara satu sama lain, dari segi tingkah laku dan penampilan mereka..

Salmon Timur Jauh

Salmon ini juga disebut salmon Pasifik. Ini adalah spesies ikan anadromous yang tumbuh dan berkembang di laut dan lautan, dan bertelur di sungai. Pada masa yang sama, dia bertelur di tempat yang sama di mana dia dilahirkan sendiri.

Semua spesies salmon berbeza kerana mereka mempunyai tempoh pematangan yang berbeza. Salmon Coho dan salmon chinook adalah antara wakil salmon Timur Jauh yang paling terkenal..

Manfaat kesihatan ikan merah

Ikan merah berbeza kerana ia mengandungi sejumlah komponen berguna, seperti vitamin dan mineral, tanpanya seseorang tidak dapat hidup sama sekali.

Ikan merah kaya dengan:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Kalsium dan mineral lain.

Dagingnya mengandungi:

  • Vitamin A ".
  • Vitamin "B".
  • Vitamin "PP" dan lain-lain.

Fakta menarik! Sifat bermanfaat ikan merah sangat ketara sehingga pakar pemakanan mengesyorkannya untuk penggunaan seharian kerana kandungan kalori yang rendah. Pengambilan daging ikan merah dan kaviar secara berkala dapat menghentikan proses penuaan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan meremajakan kulit.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ikan dianggap sihat, ia juga enak, oleh itu, karya agung dalam bentuk hidangan gourmet disediakan dari dagingnya..

Ikan merah boleh direbus, digoreng, dibakar di dalam ketuhar, diperap, dll. ikan sedap dalam apa jua bentuk, tetapi yang paling sihat adalah mentah, masin atau acar. Ia tidak kurang berguna, dibakar di dalam ketuhar atau direbus, tetapi dalam bentuk goreng dibenarkan menggunakannya secara eksklusif untuk orang-orang yang tidak menghadapi masalah berkaitan dengan pencernaan. Dengan kata lain, ikan merah harus dimakan hampir setiap hari untuk menambah tubuh dengan vitamin dan mineral. Malangnya, ia tidak boleh digunakan oleh kategori orang yang mempunyai intoleransi peribadi terhadap makanan laut.

Chervona riba: chim korisna i yak vibrati

Sejak sekian lama, nama riba bila і zhovta dari keluarga sturgeon - stellate sturgeon, sterlet, sturgeon - disebut ruby. Semua salmon, chia pulp of horny colora - chum salmon, salmon, pink salmon, trout, sockeye salmon, white salmon digunakan sebagai reben merah. Jenis-jenis tulang rusuk adalah vvazayutsya delіkatіstі, dan saya tidak akan meninggalkan cherga melalui mereka yang іkra - juga gurih, korisna dan sampai di jalan.

De "live" chervona riba

Karung salmon di Lautan Atlantik dan Pasifik, serta dekat perairan segar Pivnichnoe Pivkul (Laut Bile dan Barents), di lintang tengah dan musim sejuk, di Kamchatka.

Vvazhaєtsya, bahawa tsya riba hidup dan kayu manis, untuk membalas dendam terhadap asid omega-3 (asid lemak tak jenuh ganda). Salmon yang dijangkiti telah menjadi objek pembiakan kepingan, ale vcheni sturdzhuyut, scho riba, viroschena dalam fikiran seperti itu, bukan hanya kayu manis, tetapi tidak selamat untuk kesihatan. Tidak begitu buruk baginya.

Yak vibrati chervon ribu

Sangat mudah untuk menggetarkan riba - anda perlu bertanya-tanya di mata anda: bau rasa bersalah "jelas", tanpa kalamutnoy plyvka.

Tanda kesegaran chervona ribi

  • Terima, biasanya aroma "ribnium" tanpa rumah yang tidak boleh diterima
  • Yaskravі chervonі vologі zyabra; penampilan kelabu, coklat dan hijau adalah isyarat berhenti yang penting: makanan istimewa seperti itu dapat dibuang
  • Luska bersalah melihat "badoro": warna tanpa mengorbankan kilauan, penglihatan payudara licin
  • Yaksho membeli stik, rasa hormat yang kejam terhadap warnanya: zanadto yaskravy, nakal dan satu sisi menyanyikan sedikit keseronokan. Dan paksi tulang rusuk normal pada pertumbuhan garis cahaya
  • Pulpa bersalah kerana musim bunga buty. Letakkan jari anda padanya. Berbalik pada kedudukan yang salah - riba svizha

Produk yang paling popular dijual ialah salmon, trout, salmon pink dan salmon. Ia tetap menjadi yang paling mahal dan paling halus, tetapi yang paling mahal. Sjomga - riba yang hebat, dengan kulit gelap dan daging berlemak yang jelas.

Trout boleh menyalakan udang dan daging berwarna panggang. Salmon merah jambu - riba dengan anak ayam hitam dan bonggol di bahagian belakang. Ketersediaan tinggi dari "chervona" ribi, dytic dan rendah lemak.

Jenis ikan merah yang paling biasa

Ikan merah - sekarang ini adalah nama ikan sedap dari keluarga salmon atau sturgeon. Ikan merah seperti ikan trout, salmon, pink salmon, chum salmon, sturgeon mempunyai tisu otot kemerahan atau putih-merah jambu. Kerana itu, mereka mendapat nama ini..

Sebelumnya, hanya keluarga sturgeon yang dikaitkan dengan ikan merah: sterlet, sturgeon, beluga, sturgeon stellate, dll. Pada masa ini, keluarga salmon juga termasuk di sini..

Ikan salmon mempunyai tisu otot berair tulang rendah, dan kaviar adalah makanan istimewa yang mahal. Semua jenis ikan merah sangat berharga dalam masakan.

Keluarga Sturgeon

Keluarga ini, seperti yang dibuktikan oleh banyak fosil, adalah salah satu yang tertua di antara ikan. Ia mula wujud kira-kira 75 juta tahun yang lalu - pada zaman Kreta. Ikan keluarga ini adalah yang terbesar dalam badan air tawar..

Ciri-ciri utama keluarga

Keluarga sturgeon mempunyai badan yang memanjang dan fusiform. Sepanjang keseluruhan badan, di bahagian atas, terdapat barisan kumbang membujur - tulang bersisik. Terdapat lima daripadanya: satu punggung, sepasang lateral dan sepasang perut.

Kepala ditutup dengan piring bertulang. Moncong berbentuk sekop, memanjang mempunyai bentuk kerucut. Mulut berada di bahagian bawah kepala dan boleh memanjang. Ada bibir, gigi hilang. Ciri khasnya ialah antena kecil yang terletak di atas mulut.

Sirip: sepasang di hadapan, dekat kepala, satu dubur, satu punggung dan kaudal besar. Pangkal sirip ekor ditutupi dengan timbangan rhombik. Pasangan sirip depan pertama diubah suai dan kelihatan seperti duri.

Kerangka tulang rawan Sturgeon. Ikan mempunyai pundi kencing, empat pasang insang penuh dan satu pasang insang aksesori..

Keluarga ikan ini lebih suka tinggal di dasar dan terutama memakan ikan kecil, moluska, larva serangga, cacing.

Semua spesies keluarga adalah air tawar, anadromous atau semi-anadromous.

Pengelasan

Keluarga sturgeon termasuk dalam kelas ikan bersirip sinar dan mengikut urutan sturgeon. Pada masa ini, hanya ada empat spesies: shovelnose, shovelnose palsu, beluga dan sturgeon.

Spesies Sturgeon adalah biasa di lembah Azov, Laut Hitam dan Caspian. Sturgeon juga terdapat di lembah Laut Aral, tetapi hanya diwakili oleh satu spesies. Ini adalah duri.

Wakil kelas berbeza dengan ketara di antara mereka.

Shovelnos mendapat nama mereka dari bentuk moncong yang tidak biasa. Mereka mempunyai mata kecil yang dapat di atrofi, tetapi mereka mempunyai rasa sentuhan yang berkembang dengan baik. Ikan ini tinggal di takungan dengan aliran air yang sangat cepat, oleh itu, ciri pentingnya ialah adanya lempengan tulang besar yang kelihatan seperti cengkerang. Dan moncong yang rata dan memanjang membantu hidung yang tersendat dengan senang untuk terus bertahan dalam aliran air yang bergelora..

Shovelnose hanya terdapat di lembangan Mississippi. Perwakilan dibahagikan kepada dua jenis:

  1. Keropoknya biasa, ia sering dijumpai di lembah sungai. Ini adalah ikan yang panjangnya hampir 1 meter..
  2. Sekop putih kurang biasa daripada biasa. Panjangnya juga boleh mencapai 1 meter..

Sekop palsu hidup di lembangan Amu Darya dan Syr Darya, tetapi mereka tidak berenang ke Laut Aral yang masin. Semua ikan ini lebih kecil daripada sekop dan hanya boleh tumbuh hingga 55-60 cm. Terdapat dua jenis: Amudarya shovelnose besar dan shovelnose kecil.

Sebagai tambahan kepada janda sturgeon standard, pelbagai kacukan mungkin muncul. Dalam satu badan air, beberapa spesies ikan sturgeon biasanya hidup, yang saling bersalin.

Pembiakan ikan sturgeon

Semua perwakilan sturgeon, kecuali sterlet, berjiwa panjang. Ikan mencapai usia baligh hanya apabila ia tumbuh dengan ukuran yang cukup, tetapi pemijahan tidak berlaku setiap tahun, tetapi setiap dua hingga tiga tahun sekali. Untuk proses ini, sturgeon meninggalkan laut di dasar sungai. Pemijahan berlaku di sana, setelah itu mereka kembali ke laut.

Larva dalam telur memakan kandungan kantung kuning telur untuk jangka masa yang agak lama. Setelah menetas, mereka memakan zooplankton kecil..

Goreng sturgeon dari sungai berenang ke laut, di mana ia terus tumbuh. Di beberapa takungan besar, remaja dapat tinggal selama tiga atau dua tahun, tetapi kemudian mereka masih kembali ke laut..

Pembiakan Sturgeon telah diamalkan sejak sekian lama. Ia ditanam terutamanya di tapak semaian semula jadi Laut Azov, Laut Hitam atau Caspian. Baru-baru ini, perlindungan sturgeon di persekitaran semula jadi semakin meningkat, tetapi pemburu masih terus menangkap ikan, yang secara negatif mempengaruhi jumlahnya.

Nilai sturgeon

Sebagai tambahan kepada fillet yang lazat, sturgeon mempunyai kaviar hitam yang enak. Ikan dibesarkan dan ditangkap untuk tujuan perindustrian di sungai-sungai di lembangan Caspian. Ladang menggoreng membiakkan goreng, yang kemudian dilepaskan ke alam liar. Saiz kuota ditentukan oleh jumlah goreng ini.

Sterlet juga sangat dihargai oleh gourmets, tetapi menangkap ikan ini di takungan semula jadi dilarang. Ia diternak di peternakan ikan, serta sturgeon duri dan stellate. Semua spesies ini disenaraikan dalam Buku Merah.

Spesies yang paling biasa diternak di kolam adalah sturgeon Siberia, sturgeon Rusia, beluga, sterlet, terbaik.

Pembiakan Sturgeon baru-baru ini menjadi lebih luas. Selain keperluan industri, ikan sturgeon dilepaskan ke sungai untuk mempertahankan jumlahnya. Tetapi banyak spesies masih rentan terhadap kepupusan akibat perburuan liar dan kerusakan alam sekitar..

Ikan salmon

Keluarga salmon terbahagi kepada beberapa keluarga kecil:

  1. Salmon. Perwakilan mempunyai gigi besar, sisik kecil, dan rahang atas agak besar dan memanjang ke tepi belakang mata.
  2. Grayling. Mereka mempunyai sisik yang padat dan kuat, sirip punggung yang panjang..
  3. Sigi. Mereka mempunyai mulut kecil, rahang belakang tidak sampai ke tepi belakang mata; gigi kecil dan sisik kecil yang mudah jatuh.

Ikan salmon adalah salah satu ikan salmon yang paling berharga.

Ciri-ciri utama

Badan ikan memanjang dan memampatkan lateral. Rahang bawah memanjang; cangkuk tulang rawan muncul di atasnya semasa pembiakan, dan takik yang sesuai muncul di rahang atas. Warna belakang biasanya berwarna kelabu-biru dengan bintik-bintik hitam, dan perut berwarna keperakan. Warna keseluruhan ikan boleh berbeza-beza bergantung pada usia individu, habitatnya dan faktor lain. Sebelum bertelur, salmon menjadi gelap, jantan ditutupi dengan bintik merah, dan pada lelaki yang sangat tua sirip bawah dan seluruh perut menjadi merah.

Kulit salmon menebal dan menjadi kasar semasa musim pembiakan. Proses mengubah individu semasa pemijahan disebut mengelupas, salmon dalam tempoh ini disebut lonshak atau penyedut.

Semasa bertelur, semua anggota keluarga menjadi sangat kurus, akibatnya kepala individu kelihatan jauh lebih besar daripada badan. Fillet ikan menjadi tidak sedap, putih dan berair.

Salmon dianggap sebagai ikan anadromous. Semasa pemijahan, salmon memasuki sungai dari laut, tetapi pengecualiannya adalah salmon Ladoga dan salmon Onega, yang hidup dan bertelur di takungan tertutup. Spesies tasik ini mempunyai warna yang lebih gelap dan telur yang lebih kecil..

Habitat salmon

Salmon tinggal hanya di Eropah, sebelumnya mereka dapat ditemui di Turkestan dan Siberia, tetapi sekarang mereka tidak lagi ada. Habitat utama adalah Laut Putih, Laut Baltik, Laut Jerman, serta sungai-sungai yang mengalir ke laut di atas.

Di negara-negara CIS, salmon ditangkap di sungai berikut: Dvina Barat, Neva, Neman, Luga, Vindava, Pechora, Varzukha, Mezen, Onega, Dvina Utara.

Pembiakan salmon

Salmon memasuki sungai terutamanya pada musim panas, memanjatnya, dan dapat berenang jarak jauh. Salmon bertelur pada musim luruh.

Bergantung pada masa ikan itu bertelur atau kembali, nelayan memberi nama kepada ikan salmon. Perjalanan Petrovsky dan Uspensky Lochs sesuai dengan penutupan Laut Putih, mereka memasuki sungai setelah es pecah - pada awal bulan Jun. Ikan ini mempunyai banyak kaviar, dan hampir masak. Pengisap asumsi juga disebut tinda atau air rendah. Mereka pergi ke sungai pada bulan Julai.

Di luar musim, ikan kaviar juga dijumpai, tetapi kaviarnya tidak matang atau dalam jumlah kecil. Ikan bertelur sangat biasa di Eropah Barat.

Salmon mempunyai ekor yang kuat dengan otot yang berkembang dengan baik. Berkat dia, dia dapat melintasi tebing sungai kecil. Salmon boleh melonjak hingga 4-5 meter. Oleh itu, sangat senang bagi nelayan menangkap ikan salmon berhampiran air terjun kecil..

Ikan selalu bertelur pada arus kecil dengan arus cepat dan dasar berpasir kasar. Pada dasarnya, salmon bertelur di tempat yang sama selama bertahun-tahun. Tetapi semakin tua ahli keluarga, semakin tinggi dia memasuki sungai..

Kursus pemulangan ikan bermula pada bulan November-Oktober. Di wilayah utara, salmon menghabiskan sepanjang musim sejuk di air tawar dan hanya kembali pada musim bunga. Salmon yang kurus dan letih meluncur kembali ke laut.

Salmon roe agak besar, tetapi lebih kecil daripada spesies lain. Bilangan dan saiz telur meningkat seiring bertambahnya usia..

Perkembangan telur ikan lambat dan bergantung pada suhu air. Goreng menetas selepas 70-140 hari. Mereka berenang dengan pundi kuning telur selama kira-kira sebulan. Goreng mempunyai kepala yang besar dan badan kecil dan memakan organisma bentik atau zooplankton. Warna badan ikan muda berwarna kehijauan.

Belanja goreng ikan salmon di hulu sungai dari satu hingga tiga tahun. Setelah mereka mengambil bentuk orang dewasa, ikan berenang di laut, di mana mereka meneruskan perkembangannya. Tetapi sebelum itu, salmon muda berhenti selama beberapa hari di muara sungai, berkumpul di kawanan besar.

Lelaki dan wanita berumur dua hingga tiga tahun sudah mampu membiak. Setelah ikan kembali ke laut, ia tumbuh, tetapi setelah beberapa bulan ikan salmon kembali ke sungai, baru kali ini bertelur.

Ini adalah bagaimana keseluruhan kitaran ditutup dan semuanya berterusan dari tahun ke tahun..

Trout

Semua jenis ikan merah mempunyai banyak kesamaan, tetapi ada tanda-tanda yang menjadi ciri satu spesies sahaja. Jadi, ikan trout, yang juga disebut alu, mempunyai banyak bintik hitam kecil, sisik bulat dan sirip bulat di badannya. Spesies keluarga yang lain tidak mempunyai ciri seperti itu..

Trout biasa terjadi di sungai-sungai di Eropah Barat, ia dapat dijumpai dalam jumlah kecil di sungai-sungai kecil di lembah Laut Hitam. Ikan trout tidak dapat bersaing dengan pemangsa lain, mereka memerlukan air bersih, telus, sejuk, tetapi tidak membeku, jadi pengedarannya tidak sehebat spesies lain dari keluarga salmon.

Ikan kecil biasanya memakan telur orang dewasa, yang mereka dapati di beting. Trout dewasa adalah ikan pemangsa yang memakan spesies, cacing tanah dan serangga yang lebih kecil. Makanan utama adalah serangga: larva, belalang, lalat, nyamuk, midges. Trout boleh ditangkap dari air atau ditangkap dengan cepat.

Ikan ini suka air sejuk, oleh itu, pada hari musim panas, ikan trout tidak terlalu aktif, hampir tidak makan, ia tetap dekat dengan mata air dan mata air, di bawah naungan batu besar.

Pada akhir musim panas, ikan trout mula pergi ke sungai untuk bertelur. Dia dapat mengatasi jarak yang sangat jauh, dan halangan kecil tidak menghalangnya bergerak maju: dia dapat melompat keluar dari air hingga ketinggian 2-3 meter. Untuk membuat lompatan, ikan trout bersandar pada sesuatu dengan ekornya, membongkok ke busur dan mengetatkan ekornya dengan tajam. Sekiranya gagal melompat pertama kali, ikan akan mencuba lagi.

Di mana ikan merah ini tinggal? Chum salmon terdapat di Lautan Pasifik Utara dan Lautan Artik. Untuk pembiakan, ia pergi ke sungai Lena, Yana, Indigirka, Kolyma; di Hemisfera Barat - ke sungai yang mengalir ke Selat Bering.

Dalam jangka hayat normal, salmon chum mempunyai warna abu-abu keperakan tanpa bintik-bintik atau garis-garis. Semasa pemijahan, bahagian salmon chum memperoleh warna ungu merah. Chum salmon dalam tempoh ini disebut loschalo atau ikan keli. Ikan keli juga menghitamkan langit, tepi lengkungan insang, ukuran gigi meningkat, fillet menjadi kuning dan kurus.

Chum salmon biasanya bertelur pada tahun ketiga kehidupan, tetapi mungkin pada kedua atau kelima.

Chum salmon dibahagikan kepada dua perlumbaan: musim luruh dan musim panas. Mereka berbeza dalam tingkah laku, ciri fisiologi dan morfologi. Secara semula jadi, kedua-dua perlumbaan ini tidak bercampur semasa bertelur..

Perkembangan telur dan stok muda dalam perlumbaan musim panas biasanya berlaku di aliran bawah saluran, dan pada perlumbaan musim luruh - di tempat air bawah tanah mengalir keluar. Perbezaan tersebut dikaitkan dengan suhu habitat: salmon chum musim panas memerlukan suhu air yang lebih rendah agar embriogenesis selesai pada musim bunga, dan salmon chum musim gugur, dengan demikian, memerlukan suhu yang lebih tinggi sehingga goreng muncul pada waktu yang sama seperti pada perlumbaan musim panas.

Perlumbaan salmon chum musim panas dan musim luruh berbeza dari segi saiz, warna, kesuburan badan.

Salmon merah jambu

Salmon merah jambu sungai merah tinggal di lembah Laut Pasifik dari Chukotka ke Semenanjung Korea dan dari Selat Bering ke Semenanjung California.

Salmon merah jambu merah adalah spesies salmon terkecil. Panjang maksimum yang dicapai oleh ikan ialah 68 cm, dan beratnya maksimum 3 kg.

Salmon merah jambu mula bertelur pada tahun kedua kehidupan, tempoh pembiakan bermula pada bulan Ogos dan berlangsung hingga akhir bulan September. Sudah pada bulan April, goreng muncul dan meluncur ke laut. Tetapi pada mulanya, salmon merah muda muda hidup di perairan cetek, memakan krustasea kecil. Selepas dua tahun, ikan itu kembali ke sungai asalnya untuk bertelur.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa salmon merah jambu adalah spesies keluarga salmon yang paling banyak, ia cukup seragam, iaitu ia tidak boleh dibahagikan kepada subspesies. Ini disebabkan oleh fakta bahawa salmon merah jambu adalah spesies yang cukup muda, persilangan individu berlaku di laut, dan tempoh tinggal di sungai adalah minimum.

Ciri menakjubkan dari spesies ini adalah bahawa semua larva yang keluar dari telur adalah betina. Setelah muncul dari tanah, beberapa individu menukar jantina..

Salmon Pasifik (Timur Jauh)

Keluarga ini termasuk salmon genus Pasifik, atau Timur Jauh.

Salmon Timur Jauh adalah ikan anadromous yang memberi makan di laut dan pergi ke sungai untuk bertelur. Semua wanita genus ini hanya bertelur sekali dalam hidup mereka, dan lelaki boleh mengambil bahagian dalam pemijahan beberapa kali..

Pemijahan ikan salmon, seperti migrasi, berlaku pada masa yang berlainan pada spesies yang berlainan. Sebilangan jantan di beberapa spesies mempunyai masa air tawar yang panjang, dan ada yang sama sekali tidak pergi ke laut.

Salmon Pasifik adalah spesies yang menarik. Semua anggota keluarga mempunyai naluri di rumah - ikan itu kembali bertelur di sungai yang berasal dari mereka sendiri. Tetapi salmon, seperti spesies mana pun, mempunyai perlindungan tertentu terhadap pembiakan silang yang berkait rapat. Jadi, semua salmonid mempunyai tempoh pematangan yang berbeza: di beberapa spesies, betina menjadi dewasa secara seksual lebih awal daripada lelaki, di beberapa sebaliknya. Ini membolehkan ikan dari pelbagai peringkat umur berkahwin dan tidak boleh berkahwin dengan saudara terdekat. Salmon Timur Jauh selalu memberi makan di laut, lama berada di sana.

Ikan merah dalam masakan

Sebelumnya, seperti yang telah kita sebutkan, hanya perwakilan sturgeon yang dianggap sebagai ikan merah. Pada masa kini, salmonid disebut juga, kerana tisu ototnya juga mempunyai warna merah-merah jambu..

Dalam memasak, terdapat klasifikasi ikan ini:

  1. Kumpulan I. Ini termasuk sturgeon yang hidup di Laut Kaspia dan Laut Hitam. Ini adalah beluga, duri, sterlet, sturgeon, stellate sturgeon.
  2. Kumpulan II. Kumpulan ini merangkumi ikan trout, salmon, pink salmon, chum salmon.
  3. Kumpulan III. Ini adalah ikan seperti salmon coho, taimen, nelma dan ikan putih. Spesies ini dipanggil spesies putih salmon..

Ikan merah sangat berharga bukan hanya kerana kuahnya yang segar dan enak. Ikan ini sangat kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral. Ia dicirikan oleh kandungan fosfor dan yodium yang tinggi, serta kalsium, fluorin, vitamin E, kumpulan B, PP, A, dll..

Semua jenis ikan merah sangat digemari oleh pakar masakan. Telah terbukti bahawa orang yang sering memasukkan ikan merah dalam makanan mereka kurang rentan terhadap barah, cenderung menderita hipertensi, dan mempunyai ingatan yang sangat baik..

Ikan merah mengandungi asid lemak tak jenuh ganda omega-3 dalam komposisinya, yang menyuburkan membran sel dan memanjangkan masa muda. Makan pinggan, misalnya, dari salmon, adalah pencegahan pelbagai penyakit: arthrosis, arthritis, serangan jantung, strok, dan juga gangguan penglihatan.

Terdapat sebilangan besar hidangan ikan merah: sandwic dengan kaviar atau ikan salai, pai dengan salmon, ikan trout, ikan rebus dengan sayur-sayuran, ikan merah dengan bit, salmon chum dengan asparagus dan nasi - mana-mana gourmet akan menemui resipi yang mereka sukai. Ikan ini boleh dimakan bukan sahaja setiap hari, tetapi tidak memalukan untuk meletakkannya di meja perayaan..

Ikan salmon berguna, tetapi perlu diingat bahawa sejumlah besar makanan yang sihat boleh membahayakan kesihatan anda. Cukup dengan memasukkan hanya 300 g ikan merah dalam makanan anda setiap minggu, lebih baik direbus atau dikukus. Pengambilan ikan merah goreng yang berlebihan boleh mengganggu saluran pencernaan. Dengan berhati-hati, perlu makan hidangan dari makanan istimewa ini untuk orang yang berlebihan berat badan, wanita hamil dan menyusui.

Syarikat terkenal yang terlibat dalam penanaman ikan merah untuk keperluan industri adalah JSC Russian Salos. Syarikat ini menanam ikan - salmon Pasifik - di tapak semaian yang terletak di Laut Barents. Syarikat ini juga terlibat dalam pemprosesan salmon. Di sini anda boleh membeli hampir semua spesies keluarga salmon.