Pruritus dalam penyakit hati

Kulit gatal dengan penyakit hati dianggap sebagai tanda yang sukar..

Ia berlaku dengan patologi serius yang memerlukan rawatan perubatan segera..

  1. Punca gatal-gatal
  2. Apabila kulit gatal
  3. Pemusnahan hepatosit
  4. Stagnasi hempedu
  5. Mengambil ubat
  6. Perbezaan dari urtikaria

Oleh itu, sekiranya tidak ada tanda-tanda penyakit kulit, tetapi kehadiran gatal, anda perlu diperiksa oleh ahli gastroenterologi.

Punca gatal-gatal

Sekiranya kulit mula gatal, perkara pertama yang dilakukan seseorang adalah berjumpa doktor kulit. Oleh kerana masalah seperti itu sering timbul kerana kerosakan pada penutup badan itu sendiri. Sekiranya ahli dermatologi tidak menemui masalah dalam profilnya, pesakit harus berjumpa dengan ahli terapi.

Doktor akan membuat gambaran klinikal yang lengkap, termasuk masalah dengan saluran pencernaan, dan menetapkan pemeriksaan tambahan.

Selalunya kulit gatal dengan patologi hati disertai dengan gejala berikut:

  • Cirit-birit selepas makan makanan berlemak;
  • Kesakitan dalam unjuran hati;
  • Sembelit jangka panjang;
  • Pedih ulu hati dan bersendawa;
  • Rasa pahit yang tidak menyenangkan di mulut pada waktu pagi.

Kehadiran salah satu gejala membicarakan patologi sistem pencernaan, yang merangkumi hati. Walau bagaimanapun, gatal tidak muncul kerana masalah dengan pencernaan makanan..

Penyebabnya adalah pelanggaran fungsi detoksifikasi hati dengan pengumpulan toksin atau asid hempedu secara serentak di dalam badan.

Apabila kulit gatal

Gatal hepatik boleh muncul dengan pelbagai penyakit. Tetapi semuanya dianggap serius, dan jika tidak dirawat, mereka dapat mengakibatkan akibat yang serius..

Terdapat tiga mekanisme untuk berlakunya pruritus dalam patologi hati.

Pemusnahan hepatosit

Apabila sel hati rosak, proses pelepasan asid hempedu ke dalam darah dirangsang. Melewati saluran kecil kulit, mereka menyebabkan sensasi terbakar, yang secara subyektif dianggap gatal.

Di kawasan yang sangat sensitif, ruam khas muncul, secara beransur-ansur merebak ke seluruh badan.

Mekanisme ini khas untuk beberapa jenis patologi:

  • penyakit berjangkit (jangkitan helminthik, protozoa, hepatitis virus);
  • sirosis (termasuk sirosis bilier);
  • mabuk (dengan bahan kimia, dadah, alkohol, racun).

Tempoh gatal berbeza: dari beberapa bulan hingga dua tahun. Ia bergantung pada jenis lesi dan kadar perkembangan penyakit ini..

Bagi pesakit dengan patologi seperti itu, warna kulit safron adalah ciri kerana peningkatan kepekatan bilirubin bebas dan terikat dalam darah. Penyakit kuning ini disebut hepatik..

Stagnasi hempedu

Fenomena ini diperhatikan apabila saluran empedu disekat oleh batu atau dimampatkan oleh tumor dari luar. Jaundis subhepatic berlaku.

Dengan kolestasis, bilirubin yang berkaitan tidak dikeluarkan dengan aliran hempedu, oleh itu ia diserap ke dalam darah. Dalam kajian makmal, kandungannya meningkat dicatatkan. Secara visual, ini dapat dilihat oleh warna kulit zaitun..

Kerana penahan hempedu, asid memasuki aliran darah. Ini menyebabkan gatal dan pembakaran yang teruk. Dengan penyakit kuning subhepatic, manifestasi kulit berlaku pada separuh daripada semua kes..

Sebagai tambahan kepada manifestasi kulit, pesakit terganggu oleh sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan unjuran hati, demam, muntah dan mual, kelemahan umum.

Mengambil ubat

Sebilangan ubat boleh menyebabkan disfungsi hati dan pundi hempedu. Semasa pengambilannya, gejala kolestasis diperhatikan. Ubat-ubatan ini termasuk:

  • antibiotik (tolubutamide, phenothiazine, eritromisin);
  • ubat hormon (pil perancang gabungan, steroid anabolik, pengganti hormon seks).

Sekiranya terdapat ketidakselesaan semasa rawatan dengan cara yang disenaraikan, anda harus berjumpa dengan doktor anda mengenai penggantian ubat dengan ubat yang serupa..

Perbezaan dari urtikaria

Untuk membezakan gatal alergi dengan gatal-gatal hepatik, anda perlu mengetahui ciri-cirinya..

Alahan:Kerosakan hati:
- Gatal selepas alergen memasuki aliran darah (melalui saluran pernafasan atau saluran gastrousus);- Gatal pada waktu malam;
- Menggaru membawa kelegaan pendek;- Menggosok tidak membawa kelegaan, kulitnya rosak;
- Gatal bersifat semula jadi (telapak tangan, kaki, pipi, kulit kepala);- Gatal di seluruh badan;
- Boleh dihentikan dengan antihistamin.- Tidak berhenti dengan antihistamin.

Sekiranya kulit gatal disertai dengan gangguan fungsi saluran gastrousus, pesakit harus diperiksa untuk patologi hati. Ini adalah perbezaan utama dari reaksi alahan..

Gatal sebagai gejala penyakit organ dalaman dan kulit

Berdasarkan Klinik Dermatovenereologi dan Alergologi Pusat Perubatan Eropah, Pusat Gatal telah diwujudkan. Pakar dalam pelbagai bidang menyediakan rawatan pesakit luar dan pesakit dalam untuk pesakit dengan gatal akut dan kronik. Semasa rawatan, pesakit ditawarkan pemeriksaan terperinci mengikut protokol AWMF-Leitlinie (Persatuan Persatuan Perubatan Ilmiah di Jerman) dan protokol Eropah untuk pengurusan pesakit dengan gatal kronik.

Pengalaman doktor yang berkelayakan tinggi, digabungkan dengan pelbagai kemungkinan dan kaedah pemeriksaan di EMC, dalam kebanyakan kes membantu mengenal pasti penyebab gatal-gatal, yang, bersama dengan rawatan yang komprehensif, dipilih secara individu, membolehkan anda mencapai hasil maksimum dari terapi.

Sekiranya anda bimbang tentang gatal yang teruk - daftar untuk berunding dengan pakar dermatologi kami. Panggil sepanjang masa!

  • Jenis gatal-gatal
  • Kekerapan pengembangan
  • Mekanisme pembangunan
  • Penyakit sistemik

Jenis gatal-gatal

Dalam literatur, istilah "gatal" difahami sebagai sensasi yang menyebabkan refleks menggaru yang bertujuan. Dalam kesusasteraan ilmiah, gatal juga disebut sebagai "pruritus" (dari bahasa Latin prūrio - hingga awal). Selalunya, fenomena ini adalah salah satu gejala pertama bukan hanya kulit, tetapi juga penyakit dalaman, penyakit sistem saraf, gangguan hormon, dan juga tumor. Itulah sebabnya mengapa gatal pada masa ini dianggap sebagai "gejala interdisipliner" dan dalam beberapa kes bahkan diasingkan sebagai penyakit yang terpisah..

Peruntukkan pruritus umum (umum) dan tempatan (tempatan). Akut umum - lebih kerap ia adalah akibat makanan, alahan ubat, reaksi terhadap sejuk, panas, dll. Selalunya, pruritus umum adalah gejala penyakit serius: diabetes mellitus, penyakit saluran gastrousus, ginjal, neoplasma malignan, dll..

Gatal setempat berlaku paling kerap di kawasan kulit kepala dan anogenital dan bersifat paroxysmal. Sebab-sebab perkembangan fenomena ini di kawasan dubur, sebagai peraturan, dianggap sebagai proses keradangan kronik pada organ pelvis, jangkitan, termasuk. pencerobohan helminthic, dll. Sensasi jangka panjang sering kali rumit oleh perkembangan jangkitan bakteria, kandidiasis. Gatal setempat juga diperhatikan di kawasan ruam pada pelbagai penyakit kulit: psoriasis, dermatitis atopik, dll..

Kejadian pruritus pada kulit dan penyakit sistemik

DiagnosisKekerapan
Dermatitis atopiksimptom utama, dalam 100% kes
Psoriasis77-84%
Neuralgia herpes zoster / postherpetic58% / 30%
Penyakit / dialisis buah pinggang kronik22%
Sirosis bilier primer80%
Diabetes3%
Hipertiroidisme4-7.5%
Anoreksia58%
Polycythemia vera48%
Limfoma Hodgkin25-35%

Gatal yang berterusan selama lebih dari 6 minggu ditakrifkan sebagai kronik. Kekerapannya di kalangan populasi dewasa adalah, menurut penyelidikan, 8-9%. Fenomena kronik diperhatikan dalam pelbagai penyakit kulit (dermatitis atopik / neurodermatitis, eksim, prurigo, psoriasis, dll.) Dan penyakit sistemik.

Gatal dengan pelbagai penyakit kulit

Penyakit sering disertai dengan gatal-gatalPenyakit jarang disertai dengan gatal-gatal
Dermatosis keradangan: dermatitis atopik, dermatitis kontak, eksim, lichen planus, prurigo, psoriasis, dermatitis seborrheic, mastositosis, rosacea Gibert, urtikariaDermatosis keradangan: scleroderma dan lichen sclerosus, penyakit Deverji
Dermatosis berjangkit: jangkitan virus, impetigo, kutu kepala, kudisGenodermatosis: Penyakit Darier, penyakit Hayley-Haley
Dermatosis autoimun: dermatosa bulosa, termasuk Dermatitis herpetiformis DühringTumor: Limfoma sel B kulit, basalioma, karsinoma sel skuamosa kulit
Tumor: Limfoma sel-T pada kulitKeadaan lain: parut

Mekanisme perkembangan gatal-gatal

Mekanisme gatal pada penyakit buah pinggang kronik tidak difahami sepenuhnya. Peranan gangguan metabolik disarankan, serta penglibatan reseptor opioid dalam proses dan peningkatan kekeringan kulit. Gatal biasanya timbul selepas 2-3 bulan. selepas permulaan hemodialisis, dalam 25-50% kes ia digeneralisasikan, dalam kes lain ia dilokalisasikan. Gatal biasanya paling ketara di bahagian belakang dan muka..

Pada penyakit hati, gatal adalah gejala yang sangat biasa (diperhatikan pada 80% kes sirosis hati, pada 15% daripada semua kes hepatitis C virus). Biasanya bermula di kawasan tapak tangan dan tapak kaki, serta di kawasan menggosok pakaian. Peningkatannya pada waktu malam adalah ciri. Dari masa ke masa, gatal menjadi umum, sementara menggaru kulit membawa sedikit kelegaan.

Dengan patologi endokrin, misalnya, diabetes mellitus dan hiperfungsi kelenjar paratiroid, gatal mungkin disertai dengan sensasi terbakar, sensasi kesemutan, "merayap menjalar". Kekurangan vitamin D, mineral, zat besi juga dalam beberapa kes menyebabkan perkembangan fenomena ini. Dengan kekurangan zat besi, "gatal aquagenik" sering diperhatikan (bersentuhan dengan air). Sebagai peraturan, pemulihan kadar zat besi dan mineral yang normal menyebabkan hilangnya sensasi dalam 2 minggu setelah memulakan terapi.

Gatal boleh menjadi salah satu gejala tumor dan penyakit darah. Kemungkinan mekanisme kejadiannya diandaikan sebagai kesan toksik, reaksi alergi terhadap komponen tumor, serta kesan perengsa langsung pada saraf dan otak (dengan tumor otak).

Penyakit sistemik yang mungkin disertai dengan gatal-gatal

Gangguan metabolik dan endokrinologi: kegagalan buah pinggang kronik, penyakit hati, penyakit tiroid dan paratiroid, kekurangan zat besi.

Penyakit berjangkit: Jangkitan HIV, parasitosis dan pencerobohan helminthik.

Penyakit darah: polycythemia vera, myelodysplastic syndrome, limfoma.

Penyakit neurologi: sklerosis berganda, neuropati, tumor otak dan saraf tunjang, neuralgia postherpetic.

Ahli kami

Majalah ini dibuat untuk menolong anda dalam masa-masa sukar ketika anda atau orang yang anda sayangi menghadapi masalah kesihatan!
Allegology.ru boleh menjadi pembantu utama anda dalam perjalanan ke kesihatan dan mood yang baik! Artikel yang berguna akan membantu anda menyelesaikan masalah kulit, kegemukan, selsema, memberitahu anda apa yang harus dilakukan sekiranya anda mengalami masalah pada sendi, urat dan penglihatan. Dalam artikel tersebut, anda akan menemui rahsia bagaimana menjaga kecantikan dan awet muda pada usia berapa pun! Tetapi lelaki juga tidak menyedarinya! Terdapat keseluruhan bahagian untuk mereka di mana mereka boleh mendapatkan banyak cadangan dan nasihat berguna untuk lelaki dan bukan sahaja!
Semua maklumat di laman web ini terkini dan tersedia 24/7. Artikel sentiasa dikemas kini dan dikaji oleh pakar dalam bidang perubatan. Bagaimanapun, selalu ingat, anda tidak boleh mengubati diri sendiri, lebih baik menghubungi doktor anda!

Pemakanan gatal

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Gatal adalah reaksi kulit, dalam bentuk kerengsaan, terhadap bahan yang dihasilkan oleh badan atau alergen luaran dari ujung saraf kulit.

Prasyarat dan penyebab perkembangan kulit gatal

Perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan, akibat penyakit sebelumnya (contohnya, diabetes mellitus, penyakit berjangkit), kulit nipis, kerosakan fungsi kelenjar sebum dan, sebagai akibatnya, berkeringat banyak, pengumpulan toksin dalam badan, penyakit organ-organ dalaman (tiroid, hati, ginjal, sistem limfatik) ), mengambil jenis ubat tertentu, reaksi alergi, kehadiran parasit (cacing) di dalam badan, perengsa mekanikal, termal, kimia atau elektrik, kulit kering, gangguan hormon, gangguan saraf dan mental, gigitan serangga, dll..

Jenis penyakit

Bergantung pada lokasinya, gatal-gatal pada kulit dapat menampakkan diri: di rambut, di alat kelamin atau di dubur, menutup bahagian kulit yang ketara (gatal-gatal umum) atau bahagian badan tertentu (contohnya, kaki, ruang interdigital dan kaki bawah atau di hidung).

Gatal dubur berlaku di kawasan dubur dan boleh dicetuskan oleh: kebersihan intim yang buruk, penyakit parasit (cacing gelang, cacing kremi), penyakit kelamin (misalnya, trichomoniasis, kandidiasis), eritrasma, buasir, fisur dubur, proctitis, prostatitis kronik, vesikulitis, diabetes mellitus.

Gatal genital berlaku di kawasan genital (labia, vagina, glans dan zakar, skrotum) yang disebabkan oleh: penyakit kelamin (misalnya, ureaplasmosis, klamidia), vaginosis bakteria, kolpitis, atrofi vulva, balanoposthitis, kudis.

Kulit kepala gatal boleh terjadi akibat keadaan seperti: kutu, seborrhea, lichen, kulit kepala kering.

Gatal-gatal pada kulit kaki menunjukkan luka pada kaki dengan kulat atau adanya penyakit pada saluran kaki.

Gatal semasa kehamilan adalah hasil peregangan kulit perut dengan peningkatan ukuran rahim, penyakit batu empedu atau sariawan.

Makanan berguna untuk gatal-gatal

Diet khas harus diikuti bergantung kepada penyebab gatal-gatal. Sebagai contoh, jika kulit gatal disebabkan oleh kegagalan buah pinggang, anda harus makan makanan rendah protein. Sekiranya kulit gatal adalah reaksi alergi terhadap makanan tertentu, maka mereka mesti dikecualikan daripada diet. Dan dalam kes ini, anda harus membentuk diet makanan hypoallergenic. Ini termasuk:

  • bubur (soba, oatmeal, beras);
  • pasta;
  • produk susu yang ditapai (keju kotej, susu panggang, kefir dan yogurt semula jadi);
  • daging tanpa lemak dalam bentuk rebus atau rebus (ayam, daging lembu);
  • jeroan (hati, lidah, buah pinggang);
  • ikan (ikan kod atau bass laut);
  • nasi, soba, roti jagung;
  • sayur-sayuran dan sayur-sayuran puri (brokoli, kubis, timun, rutabagas, labu, zucchini, salad hijau, lobak);
  • sayur-sayuran (bayam, pasli, dill);
  • minyak sayuran;
  • buah-buahan dan buah beri (gooseberry, epal hijau, ceri putih, pir, currant putih);
  • buah kering (prun, pir, epal);
  • kaldu rosehip, kompot buah dan beri, teh hijau, air mineral.

Ubat tradisional untuk pruritus

  • balut herba atau mandian dari Veronica, Lamb, balm lemon, jelatang, burdock root, periwinkle, juniper beri, elecampane, oregano, tunas dan jarum pain;
  • salap tar birch;
  • jus lemon atau larutan asid borik boleh ditambahkan ke dalam air untuk kebersihan diri;
  • 10% infus tunas birch mengambil 20 tetes tiga kali sehari;
  • sapu jus bawang segar ke dalam kulit di tempat yang "gatal";
  • salep tunas poplar (hitam): tiga cawan kering, giling dalam satu liter minyak zaitun atau jagung, didihkan, gunakan selama tiga minggu.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk gatal-gatal

Ia harus dibatasi dalam diet atau mengecualikan sepenuhnya makanan yang boleh menimbulkan kerengsaan kulit dan meningkatkan sensasi gatal yang tidak menyenangkan atau boleh menyebabkan reaksi alergi.

Ini termasuk: kopi, alkohol, rempah-rempah, coklat, gula-gula, putih telur, kaldu daging, makanan masin, makanan berlemak, pedas dan goreng, keju, buah sitrus, makanan laut, kaviar hitam dan merah, produk susu keseluruhan, daging asap dan produk daging (sosej, sosis, sosej), piring pengetinan industri, perap, sos, jenis sayuran tertentu (lada merah, saderi, wortel, tomat, sauerkraut, labu, terung, sorrel), buah-buahan dan buah beri (strawberi, kesemek, strawberi, ceri, merah epal, raspberi, buckthorn laut, blueberry, blackberry, tembikai, anggur, delima, nanas, plum), kacang, madu, cendawan, makanan dengan makanan tambahan.

Perut gatal, penyebab sisi gatal pada wanita, lelaki, rawatan

Gatal-gatal yang muncul di perut dan sisi dapat memberi isyarat reaksi alergi, kehadiran penyakit organ dalaman, dan jangkitan yang berkembang. Sekiranya ketidakselesaan disertai dengan gejala lain: ruam, kemerahan, demam, maka tidak perlu menunda lawatan ke doktor dalam keadaan apa pun. Oleh itu, mari kita cari tahu mengapa perut dan sisi seseorang boleh gatal, provokator apa yang ada, dan langkah-langkah apa yang mesti diambil untuk menjaga kesihatan mereka..

  1. Mengapa perut dan sisi gatal pada orang yang sihat?
  2. Gatal di perut kerana penyakit
  3. Diagnostik
  4. Terapi ubat
  5. etnosains

Mengapa perut dan sisi gatal pada orang yang sihat?

Sekiranya perut gatal, penyebab keadaan yang tidak menyenangkan ini sering disebabkan oleh kebersihan yang tidak baik, penjagaan kulit badan yang tidak sesuai, luka bakar, dan kontak dengan serangga. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci:

  • Memilih produk yang salah yang mengandungi bahan berkualiti rendah atau menjengkelkan pada kulit. Reaksi terhadap produk kosmetik adalah individu bagi setiap orang, namun, ada komponen kosmetik penjagaan yang boleh menyebabkan gatal - ini adalah pewarna sintetik, pengawet. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa tersebut, dalam hal ini adalah perlu untuk berhenti menggunakan produk, menggantinya dengan yang lebih baik..
  • Kulit kering adalah penyebab gatal yang agak biasa di pelbagai bahagian badan. Apabila terkena bahan agresif dengan kesan pengeringan, perut kadang-kadang gatal dan kulitnya mengelupas. Tindak balas seperti ini berlaku pada gel mandian yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate dan bahan serupa sebagai komponen pencuci. Pemilik kulit kering perlu memilih asas pencuci yang ringan dan tidak menjengkelkan, dan menggunakan krim atau gel selepas mandi.
  • Untuk memastikan pengawalseliaan yang mencukupi semasa cuaca panas, kelenjar peluh badan mengeluarkan sejumlah besar rembesan. Juga, jumlah sebum yang dihasilkan di permukaannya meningkat, yang boleh menyebabkan rasa melekit, gatal. Apabila memakai pakaian yang ketat ketika panas, seseorang mungkin mengalami gatal di bahagian bawah perut, di sisi. Untuk memastikan keselesaan, anda boleh memikirkan menukar pakaian agar lebih longgar dan diperbuat daripada bahan semula jadi: linen, sutera, kapas.
  • Juga, pendedahan yang berpanjangan pada sinar matahari terbuka dapat menyebabkan luka bakar dalam bentuk pengelupasan epidermis, disertai dengan gatal-gatal dan kemerahan. Penting untuk memilih waktu yang tepat untuk bersantai di luar rumah dalam cuaca cerah dan menggunakan pelindung matahari yang tinggi.
  • Pada musim panas, masalah gigitan serangga adalah relevan, akibatnya boleh menyebabkan papula gatal pada kulit. Untuk kes ini, terdapat krim yang mempunyai kesan anti-radang, menghilangkan rasa tidak selesa..
  • Semasa trimester ketiga kehamilan, perut bawah kadang-kadang gatal, yang dianggap sebagai fenomena fisiologi normal. Semua organ, termasuk kulit, mengalami perubahan. Striae boleh terbentuk di permukaan perut, sebab itulah gatal di bahagian bawah perut pada wanita.

Gatal di perut kerana penyakit

Keadaan patologi yang diketahui yang dapat menampakkan diri dalam bentuk gatal yang dilokalisasi pada perut. Ini termasuk:

    Penyakit kulit dan penyakit alahan. Patologi dermatologi di mana kulit pada perut dan sisi gatal termasuk: lichen, kudis, psoriasis, eksim, dermatitis. Sekiranya kudis, patogen adalah tungau kudis, puncaknya berlaku pada waktu malam. Untuk bertelur, betina serangga ini masuk ke dalam ketebalan kulit, membentuk saluran kudis, yang dapat dilihat pada badan. Penyetempatan mereka berbeza-beza: terdapat di badan dan di ruang antara kaki dan lengan. Gatal yang disebabkan oleh tungau kudis adalah teruk dan tidak hilang pada waktu malam, kemudian boleh menjadi rumit oleh pyoderma dengan adanya goresan dalam dan pembentukan bisul.

Dalam kes psoriasis dan dermatitis atopik, reaksi hipersensitiviti boleh menjadi penyebab ketidakselesaan, di mana mediator keradangan memicu reaksi pada dermis yang menyebabkan gatal-gatal. Ia kelihatan seperti keadaan klinikal dengan reaksi alergi, apabila terdapat kemerahan, kerengsaan kulit, gelembung kecil atau papula.

  • Penyakit hati, masalah dalam kerja saluran empedu. Sindrom kolestasis atau hempedu juga menyebabkan pruritus yang berkaitan dengan penyakit kuning. Hyperbilirubinemia terjadi, yang tercermin pada warna kulit manusia (menjadi berwarna lemon), dan menyebabkan ketidakselesaan pada kulit.
  • Gangguan metabolik. Dalam gangguan endokrinologi dengan diabetes, myxedema, sindrom metabolik, gejala seperti gatal, kulit kering juga menjadi ciri.
  • Jangkitan. Penyakit berjangkit yang paling terkenal di mana kulit di perut dan sisi gatal adalah cacar air. Ia dicirikan oleh ruam dalam bentuk papula gatal. Jangkitan, yang hanya dapat dijangkiti di daerah tropis, juga mempunyai manifestasi kulit seperti bagian dari gambaran klinikal: kerengsaan, kemerahan, pembakaran.
  • Patologi neuropsikik. Neurosis dan gangguan lain dalam fungsi sistem saraf boleh menyebabkan sensasi gatal pada permukaan kulit manusia tanpa patologi organik. Apabila keadaan tertekan timbul atau disebabkan oleh kegelisahan yang meningkat, seseorang dapat menggaru kulit di badan atau anggota badan hingga tanda berdarah, yang, tanpa rawatan dengan pembasmi kuman, boleh menjadi rumit oleh jangkitan sekunder.
  • Diagnostik

    Untuk menentukan penyebab keadaan patologi ini, anda mesti berjumpa doktor. Rancangan tinjauan merangkumi:

    • Pengumpulan aduan dan anamnesis: seseorang mungkin mengadu bahawa dia mengalami gatal-gatal di bahagian bawah perut dan kulit yang berlainan tempat.
    • Pemeriksaan fizikal, yang merangkumi palpasi kawasan yang terjejas.
    • Penyelidikan instrumental dan makmal.

    Doktor membuat diagnosis pembezaan antara beberapa patologi yang boleh menyebabkan gatal. Dia dapat menggunakan penentuan kandungan imunoglobulin dalam darah jika reaksi alergi disyaki, atau mengetahui adanya antibodi khusus untuk patogen tertentu. Penilaian mengenai penampilan kulit dan ruam khusus untuk penyakit sangat membantu dalam membuat diagnosis..

    Apabila perut bawah gatal, jangkitan genital juga mungkin berlaku. Penting untuk berjumpa doktor secepat mungkin untuk menerima terapi yang mencukupi..

    Terapi ubat

    Rawatan pruritus dengan ubat bergantung pada keadaan patologi tertentu. Sekiranya penyakit kulit berjangkit, patogen dihilangkan dengan bantuan terapi etiotropik dengan ubat kemoterapi - antibiotik, ubat antiparasit. Gatal yang bersifat alahan, apabila bahagian perut dan anggota badan gatal, dalam kebanyakan kes berjaya dihentikan dengan mengambil antihistamin generasi baru - Zodak, Zirtek, Claritin. Sekiranya perut bawah gatal pada wanita atau lelaki, salap glukokortikoid anti-radang boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor untuk melegakan kerengsaan..

    Dengan patologi endokrinologi, penting untuk membetulkan latar belakang hormon seseorang dan mendekatkannya dengan normal. Dalam kes diabetes mellitus, terapi penggantian insulin dilakukan, dan dengan myxedema, pesakit mengambil Levothyroxine atau analognya.

    Dengan sindrom kolestasis, penyebab pelanggaran aliran keluar hempedu ditentukan oleh analisis makmal. Penyingkiran halangan dilakukan secara pembedahan atau konservatif. Dalam beberapa kes, terapi detoksifikasi ditunjukkan, setelah itu gejala kulit dihilangkan.

    Rawatan gatal yang disebabkan oleh neurosis dan keadaan seperti neurosis terdiri daripada gabungan psikoterapi dengan ubat penenang. Yang paling lembut adalah Tenoten, Afobazol, motherwort.

    etnosains

    Untuk sementara waktu menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan sebelum temu janji dengan pakar, anda boleh menggunakan ubat semula jadi. Ini termasuk pelbagai losyen dari rebusan chamomile, calendula, salap yang kuat berdasarkan ubat herba, serta mandi dengan minyak sage, konifer, dan tali. Ubat-ubatan herba adalah tindakan tambahan dan dilakukan hanya setelah berunding dengan doktor pakar, kerana rawatan yang tidak mencukupi dapat menyebabkan lebih banyak bahaya daripada ketiadaannya.

    Kenapa perut gatal?

    Dunia pada zaman kita sangat dinamis, kehidupan berjalan dengan irama yang cepat, sehingga banyak yang tidak memperhatikan apa yang terjadi pada tubuh mereka. Contohnya adalah gatal jangka pendek di perut. Nenek moyang kita lebih prihatin dan tahu bahawa sebarang perubahan pada tubuh sering muncul sebagai tanda nasib. Dengan cara ini, Alam Semesta berusaha memberi amaran kepada seseorang mengenai kejadian yang menantinya dalam waktu terdekat..

    Ringkasnya, menurut tanda-tanda, perut terasa gatal, sebagai tanda tidak puas hati dengan hidup anda. Ini bermaksud bahawa anda perlu menyatukan diri anda untuk memperbaiki kehidupan anda sehingga anda boleh bercakap mengenai kejayaan dengan yakin. Orang Slavia pada zaman kuno menafsirkan gatal sebagai tanda bahawa seseorang tidak berada di tempatnya, tidak mencapai tujuannya, tidak berlaku di tempat kerja, dalam keluarga. Sekiranya perut anda gatal secara berkala, maka ini adalah alasan yang baik untuk mempertimbangkan semula keutamaan hidup anda, fikirkan tindakan anda dan menilai seberapa baik pergerakan dalam hidup anda. Peramal menganggap gatal di seluruh perut sebagai petunjuk perubahan mendadak dalam keadaan cuaca dalam masa terdekat..

    Di samping itu, makna gatal bergantung pada banyak faktor: lelaki atau wanita, hari dalam seminggu, dll..

    Mengapa perut gatal pada lelaki

    Lelaki lebih cenderung daripada wanita untuk mempercayai perkara yang tidak baik. Penting bagi mereka untuk menunjukkan kekuatan dan kebebasan mereka, bahawa mereka tidak tunduk pada kepercayaan popular. Walaupun begitu, jika anda menafsirkan rasa gatal dengan betul, maka anda dapat melindungi diri anda dari kejadian negatif dalam hidup..

    Bergantung pada sifat kudis, mungkin ada makna yang berbeza:

    • jika perut disisir dengan tajam dan kuat, maka anda harus menyesuaikan diri dengan masalah kewangan;
    • jika di kawasan pusar - perlu menunggu kenaikan dalam masalah kewangan, emosi positif dan banjir nasib, menurut tafsiran lain, ini boleh bermaksud perkahwinan dalam masa terdekat atau kelahiran anak-anak;
    • gatal pada lelaki berumur memberi amaran akan kesunyian dalam masa terdekat dan gangguan mental.

    Mengetahui perkara ini berguna untuk mempersiapkan diri anda untuk situasi yang mungkin berlaku dalam masa terdekat, terutamanya jika mereka negatif..

    Mengapa perut gatal pada wanita

    Secara semula jadi wanita lebih sensitif daripada lelaki. Mereka juga lebih memperhatikan badan mereka, mendengar semua perubahan dan isyarat. Wanita tahu bahawa ini boleh menjadi tanda nasib dan berusaha mencari penjelasan bagi mereka untuk melindungi diri dan orang yang mereka sayangi. Penyahsulitan harus dicari bergantung pada sifat kudis perut:

    • pada wanita hamil, ini bermaksud bahawa seorang anak boleh dilahirkan berubah-ubah, tidak patuh, watak yang kompleks terbentuk dalam dirinya;
    • jika seorang wanita sedang menjalin hubungan, ada kemungkinan mereka pudar dan segera sampai ke sifar, perpisahan yang lama dapat dijangkakan, dan kadang-kadang bahkan berbicara tentang pengkhianatan orang yang dikasihi (jangan lupa bahawa hubungan adalah pekerjaan yang berterusan dan untuk mengelakkan masalah, anda harus sentiasa menghangatkannya, maka semuanya akan baik-baik saja);
    • gatal di pusar menunjukkan bahawa tidak lama lagi seorang wanita akan mempunyai pengalaman hebat yang berkaitan dengan cinta depan (paling sering disebabkan oleh salah faham pada babak kedua), dan mereka sering menafsirkan ini sebagai tanda yang membincangkan kemungkinan konsepsi yang akan berlaku (jika itu berlaku) dirancang, maka anda hanya boleh bergembira, tetapi jika tidak, anda harus berhati-hati);
    • jika perut wanita yang sudah berkahwin gatal, maka pasangan suami isteri akan segera pergi ke sebelah dan mewujudkan keluarga baru;
    • kudis dalam kerjaya wanita menjelaskan bahawa lebih banyak masa harus dicurahkan untuk bekerja untuk mencapai semua tujuan yang ditetapkan untuk dirinya sendiri;
    • bagi wanita yang lebih tua, gatal menunjukkan kehilangan seseorang dari saudara atau rakan.

    Secara amnya, gatal di perut hampir selalu bukan petanda yang sangat baik dan selalunya ia dikaitkan dengan hubungan yang boleh terganggu kerana kesalahan lelaki itu. Tanda ini berbicara mengenai emosi negatif yang akan berlaku dan memungkinkan untuk mempersiapkannya. Namun, jangan tunduk pada emosi, disarankan untuk mengatasinya dan kemudian semuanya akan berjalan dengan sendirinya, dan perut tidak lagi gatal.

    Mengapa perut gatal pada hari-hari dalam seminggu

    Ini adalah fakta terkenal bahawa omen, seperti mimpi, juga ditafsirkan pada hari-hari yang berlainan dalam seminggu. Acara yang sama pada hari yang berbeza boleh membawa maksud yang berbeza:

    • Petanda Isnin menunjukkan masalah yang akan berlaku dalam keluarga, misalnya, pertengkaran atau masalah di tempat kerja, dan kerugian kecil mungkin terjadi;
    • Selasa ditafsirkan bergantung pada bahagian perut yang gatal: bahagian atas bermaksud bahawa dalam masa terdekat anda harus mengharapkan pertemuan yang menyenangkan dengan orang yang anda sayangi, di antaranya mungkin ada saudara-mara dan rakan-rakan, gatal di bawah menunjukkan bahawa perlu menunggu tangkapan dari orang yang dikasihi walaupun mempunyai hubungan yang baik;
    • Hari Rabu menunjukkan beberapa pekerjaan rumah tangga yang mungkin timbul disebabkan oleh penyakit anak-anak, mungkin tetamu akan tiba atau akan ada beberapa perubahan di tempat kerja yang memerlukan lebih banyak masa dan perhatian, namun, setelah kebimbangan ini, garis putih pasti akan bermula, yang akan memungkinkan mereka lupa, makna lain adalah kemungkinan percintaan tidak lama lagi;
    • Hari Khamis bermaksud bahawa dalam masa terdekat seseorang dalam keluarga mungkin jatuh sakit, boleh jadi orang itu sendiri yang mengalami perut gatal atau ahli keluarga yang lain, jadi anda harus memberi perhatian khusus kepada diri sendiri dan kesihatan orang yang anda sayangi;
    • Jumaat mengatakan bahawa perayaan yang subur dijangka tidak lama lagi di mana meja dari makanan dan minuman akan pecah, tetapi gatal di perut memberi amaran bahawa anda tidak boleh menyalahgunakannya, jika tidak, minum berlebihan atau makan berlebihan tentu akan mempengaruhi kesihatan anda, di samping itu, jika perut anda disisir hari ini adalah petanda bahawa semua idea dapat direalisasikan dengan mudah;
    • Sabtu bermaksud bahawa perut terasa gatal sebagai tanda bahawa sudah waktunya untuk memikirkan masa depan anda, mungkin pada tahap kehidupan ini ada sesuatu yang tidak kena (misalnya, rasa tidak puas hati dengan keadaan semasa dalam masyarakat, di tempat kerja, dalam keluarga atau situasi kewangan) dan seseorang yang gatal mana yang muncul dari semua pihak sedang berusaha untuk menghilangkan segala-galanya, jadi sudah tiba masanya untuk memulakan tindakan yang menentukan, jika tidak, anda boleh kehilangan semua yang sudah ada;
    • Hari Ahad menunjukkan keinginan sebenar seseorang yang gatal di perut, kehausan untuk memperoleh kemampuan kepemimpinan, merasa kepala masyarakat, tetapi ini tidak dapat dicapai kerana sifat peribadi: kemalasan, kurang tenang, keraguan diri, gatal di pagi hari bahawa pencapaian matlamat yang telah ditetapkan ada di depan, tetapi jika pada yang kedua, anda perlu membuat lebih banyak usaha dan bukan fakta bahawa semuanya akan berubah seperti yang dirancang.

    Hari dalam seminggu sangat penting dalam tanda-tanda, jadi jangan lupa untuk mengambil kira perkara ini..

    Tafsiran tanda lain

    Terdapat sebilangan kepercayaan popular yang menafsirkan dengan cara mereka sendiri bagaimana perut merasa sakit. Makna yang paling umum adalah tanda pengkhianatan. Ini mungkin tidak semestinya orang yang disayangi, seseorang dari saudara-mara atau rakan-rakan, tetapi hanya orang-orang yang tidak tahu mengenali antara satu sama lain. Tetapi ada sebilangan pendapat lain:

    • jika kudis menyerupai sensasi apa yang disebut "kupu-kupu di perut" atau menyebabkan merinding, maka ini menunjukkan bahawa tidak lama lagi akan ada perubahan positif dalam hidup, peristiwa yang menggembirakan;
    • untuk kerjaya, gatal bermaksud permulaan jangka masa pertumbuhan peribadi anda, jadi anda perlu menunjukkan semua kualiti kepimpinan anda dengan betul dan yakin untuk bergerak ke arah matlamat anda dan tidak lama lagi akan ada kemajuan yang ketara di tempat kerja (untuk meningkatkan peluang anda - disarankan untuk terlibat dalam pengembangan diri anda, membaca literatur khusus dan berputar di bulatan kanan);
    • selalunya perut terasa gatal terhadap para tetamu dan bermaksud memulakan usaha untuk menyambut hari raya;
    • jika perut disisir secara tiba-tiba semasa tidur, maka anda perlu berjaga-jaga, mungkin kejadian buruk akan segera berlaku.

    Orang-orang percaya bahawa kudis tidak selalu menjadi perkara yang buruk, melainkan hanya tanda yang bermaksud pergolakan emosi awal.

    Tafsiran tanda bergantung pada lokalisasi gatal-gatal

    Setiap bahagian perut boleh mempunyai makna tersendiri:

    • sebelah kanan atau kiri menunjukkan bahawa peristiwa yang akan berlaku dalam masa terdekat pasti akan berakhir dengan baik;
    • gatal-gatal di bahagian atas perut untuk acara yang menyeronokkan dalam hidup, misalnya, untuk perayaan keluarga;
    • bahagian bawah perut sering terasa gatal pada cuaca mendung, tetapi ia juga boleh bermaksud peristiwa yang tidak baik dalam keluarga, pengkhianatan dan menunjukkan bahawa lebih baik perhatian terhadap orang lain;
    • pusar seorang wanita gatal, sebagai tanda bahawa ada kemungkinan besar untuk hamil, tetapi jika seorang gadis sangat muda, maka ini bermakna kebosanan pada cintanya yang dulu, dan bagi lelaki ini bermaksud kejayaan besar dalam perniagaan;
    • seluruh perut terasa gatal kerana serangkaian kejadian yang tidak menyenangkan, hingga konflik.

    Oleh itu, anda tidak perlu gusar terlebih dahulu sekiranya perut anda disisir. Anda harus memperhatikan bahagian tubuh mana yang berlaku. Perut adalah bahagian badan yang sangat sensitif dengan keadaan dunia luar.

    Untuk mempercayai yang tidak atau tidak adalah urusan peribadi setiap orang. Sudah tentu, jika perut disisir dan sifat gatal ini membawa makna negatif, menurut tanda-tanda, ini tidak bermaksud bahawa akhir dunia diharapkan. Ini menunjukkan bahawa anda harus lebih berhati-hati dengan tanda-tanda di sekeliling anda dan lebih berhati-hati..

    Tanda muncul dengan alasan. Selama beberapa dekad, orang telah membandingkan peristiwa dan mencari corak di antara mereka. Walaupun fakta ini tidak berlaku dalam 100% kes, terlalu banyak perhatian terhadap tanda-tanda yang memungkinkan untuk mengelakkan kejadian menyedihkan dalam hidup mereka. Oleh itu, disarankan tanpa fanatik, tetapi untuk mendengarkan badan anda, mungkin ia cuba memberi amaran tentang sesuatu.

    Mengapa perut dan sisi gatal: sebab dan kaedah rawatan?

    Kulit boleh gatal cukup kerap, kerana selalu terdedah kepada faktor luaran. Termasuk gatal boleh berlaku di perut, sisi. Terdapat banyak sebab untuk ini. Sebahagian daripadanya tidak berbahaya dan perasaan tidak menyenangkan itu dapat dengan mudah dihilangkan. Namun, ada kalanya penyakit serius berlaku dengan simptom bersamaan. Oleh itu, dalam artikel ini kita akan membincangkan penyebab gatal dan kaedah rawatan yang mungkin..

    Untuk mengetahui mengapa bahagian perut gatal, anda mesti terlebih dahulu memperhatikan sebab-sebab asal semula jadi. Ini mungkin seperti berikut:

    • Pendedahan terhadap rangsangan luaran. Mereka boleh menjadi pakaian bulu yang dikenakan pada badan yang telanjang. Kerana kerengsaan kulit dengan vili, gatal muncul. Pakaian sintetik yang tidak selesa dan ketat tidak boleh membiarkan kulit "bernafas".
    • Tindak balas alahan. Sebabnya mungkin penggunaan produk alergenik, penggunaan bahan kimia dan kosmetik isi rumah. Komponen yang membentuk produk ubat juga boleh menyebabkan hipersensitiviti..
    • Cuaca panas. Dalam tempoh ini, peningkatan berpeluh diperhatikan, kelenjar sebum berfungsi dengan lebih berkesan. Akibatnya, kulit perut terganggu dan mula gatal..
    • Gigitan serangga. Selalunya mereka adalah nyamuk. Mereka meninggalkan kemerahan di tempat gigitan, jadi mudah untuk menentukan penyebab gatal-gatal. Selain itu, pepijat mungkin muncul di pangsapuri, setelah gigitan perut atau sisi gatal..
    • Kekurangan kebersihan. Sekiranya tidak ada prosedur air, menukar sprei dan pakaian, sudah waktunya menjadi sangat tersumbat, yang menyebabkan gatal-gatal.
    • Kehamilan. Pada peringkat terakhir, wanita bertambah berat badan, perut membesar, kulit diregangkan dengan kuat, membentuk tanda regangan. Kerana perut mereka terasa gatal..

    Jangan bimbang dalam kes-kes ini. Gatal akan berhenti sejurus selepas penghapusan faktor yang memprovokasi itu. Ini tidak memerlukan ubat. Tidak ada kesan kesihatan di sini.

    Gatal sebagai gejala penyakit

    Sekiranya perut terasa gatal, sebabnya mungkin timbul kerana terdapat pelbagai penyakit yang memerlukan rawatan. Penyakit seperti itu merangkumi perkara berikut:

    • Psoriasis. Ini adalah penyakit kronik yang tidak berjangkit. Bersama gatal-gatal, plak muncul, kulit berubah menjadi merah, memanas, naik sedikit lebih tinggi daripada kawasan yang sihat. Pada masa yang sama, bukan sahaja perut boleh gatal, tetapi juga bahagian badan yang lain. Orang-orang yang sering berada dalam keadaan tertekan mengalami gangguan mental, gejala psoriasis paling ketara di bahagian perut.
    • Herpes. Ini adalah penyakit virus. Muncul ruam yang melepuh. Kawasan perut boleh terjejas sekiranya berlaku hipotermia, perubahan iklim. Punca kemunculannya ialah kemurungan yang berpanjangan, keadaan tekanan yang berpanjangan. Kawasan di atas tulang rusuk terakhir, di mana bentuk gelembung terbentuk, terjejas.
    • Kudis. Ia muncul kerana kerosakan kulit oleh parasit, yang dapat menular dari satu orang ke orang lain. Penyakit ini jarang dijangkiti, kerana pematuhan terhadap keperluan kebersihan berada pada tahap yang tinggi sekarang. Tungau kudis dikesan dengan adanya gigitan berpasangan yang gatal.
    • Sifilis sekunder. Ia muncul selepas berakhirnya bentuk utama penyakit ini. Di bahagian perut, anda mungkin melihat ruam meresap yang mempunyai bentuk dan ukuran yang berbeza..
    • Kolesistitis. Ini adalah keradangan pada pundi hempedu. Dalam kes ini, proses metabolik terganggu, mikroflora patogen mula berlaku dengan baik. Penyakit ini membawa banyak sensasi yang menyakitkan dan tidak menyenangkan. Salah satunya adalah gigi di bahagian perut.
    • Masalah hati. Ia adalah penyakit radang yang sering dijangkiti virus. Semasa penyakit ini, hipokondrium kanan sering gatal, yang sangat ketara pada waktu malam.
    • Neurosis dan psikosis. Sekiranya perut dan sisi gatal, tetapi tidak ada ruam, maka ini mungkin reaksi terhadap situasi tekanan yang teruk, ketegangan saraf yang berlebihan. Gatal-gatal seperti itu berlaku semasa penyakit penyakit sistem saraf meningkat..
    • Gangguan Endokrin. Perubahan tahap normal hormon menyumbang kepada gangguan metabolisme badan. Akibatnya, reaksi kulit berlaku. Gejala bersamaan adalah kenaikan berat badan, dahaga, patologi organ dalaman, perubahan mental.

    Mengubati gatal di perut

    Bergantung pada sebab mengapa perut terasa gatal, rawatan harus dilakukan dengan cara yang berbeza. Pertama sekali, anda harus mengecualikan sensasi obsesif sederhana yang berkaitan dengan pakaian yang tidak selesa, kulit kering, dll..

    Rawatan air diperlukan secara berkala. Gunakan pelembap jika kulit anda cenderung kering. Pakaian mestilah selesa dan diperbuat daripada bahan semula jadi. Sekiranya ia mempunyai vili, maka disarankan untuk menggunakan bahan yang menyenangkan. Sekiranya gatal di perut dan sisi disebabkan oleh penyakit, maka anda perlu berjumpa doktor.

    Sekiranya terdapat simptom bersamaan, demam, ruam, penting untuk segera berjumpa pakar. Tidak diingini menggunakan ubat untuk menghilangkan rasa gatal sendiri, supaya doktor dapat melihat gambaran gejala yang lebih jelas dan mengenal pasti penyakit dengan cepat.

    Pertama sekali, disyorkan untuk berjumpa dengan pakar dermatologi. Sekiranya tidak ada penyakit kulit, maka ahli gastroenterologi atau pakar neurologi dapat membantu dalam membuat diagnosis. Sekiranya terdapat gangguan saraf, anda harus menghubungi ahli psikoterapi. Dia akan dapat memberi ubat penenang yang dapat memperbaiki sistem saraf..

    Semasa mengesan tindak balas alahan, penting untuk menentukan produk atau bahan mana ia berlaku. Selain menghilangkannya, anda perlu minum antihistamin, seperti:

    Apabila tungau kudis dikesan, anda bukan sahaja memerlukan rawatan, termasuk semua ahli keluarga, tetapi juga pembasmian kuman di bilik dan barang-barang di dalamnya. Selalunya, ubat-ubatan seperti pelbagai yang mengandungi racun, semburan dan salap neurotoksik digunakan:

    • Esdepalletrin
    • Benzyl benzoat

    Penyakit berjangkit mesti dirawat dengan antibiotik dan ubat antibakteria. Mengapa anda tidak boleh menyalahgunakan antibiotik dalam artikel ini.

    Kaedah tradisional merawat perut gatal

    Formulasi yang dibuat dari bahan semula jadi adalah produk pelengkap yang sangat baik untuk mengatasi kegatalan. Walaupun mereka tidak menyembuhkan penyakit itu sendiri, mereka dapat membantu menghilangkan rasa tidak selesa..

    • Salah satu kaedah rakyat ini adalah penyerapan valerian, jelatang, bunga burdock, akar licorice. Setiap tanaman mesti digunakan dalam bahagian yang sama. Dua sudu campuran dicurahkan ke dalam 0.5 liter air mendidih. Anda perlu minum tincture 30 ml tiga kali sehari.
    • Teh balsem lemon akan menjadi minuman yang sihat. Ia membantu menenangkan sistem saraf, sehingga melegakan gatal.
    • Anda juga harus makan makanan yang tinggi vitamin A, seperti wortel, biji labu, ikan kod, dan paprika.

    Oleh itu, untuk mengetahui mengapa perut terasa gatal kadang-kadang cukup mudah, mengenal pasti perengsa luaran, produk alergenik atau tidak mematuhi peraturan kebersihan. Lebih-lebih lagi, jika faktor-faktor tersebut telah dihilangkan, dan gatal tidak hilang selama beberapa hari, maka perlu berjumpa doktor untuk mengenal pasti penyakit yang menyebabkan ketidakselesaan ini..

    Mengapa perut boleh gatal dan apa yang perlu dilakukan

    Munculnya gejala patogen seperti gatal-gatal pada kulit perut dengan pembentukan beberapa bintik merah atau tanpa kehadirannya menunjukkan bahawa tisu epidermis manusia dipengaruhi oleh mikroorganisma berjangkit, virus atau bentuk kehidupan parasit dalam bentuk tungau gatal. Ada juga kemungkinan kulit perut gatal kerana reaksi alergi terhadap faktor luaran yang terdapat di persekitaran, atau jenis makanan tertentu yang dimakan seseorang sebelum pembentukan gejala ini. Terdapat banyak sebab untuk keadaan patologi kulit, oleh itu, pesakit dengan tanda-tanda ini mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh ke seluruh tubuh..

    Kemungkinan penyebabnya ketika perut terasa gatal

    Hampir mustahil untuk membuktikan penyebab gatal-gatal pada kulit perut dan pembentukan bintik-bintik merah di atasnya, atau tanpa manifestasi mereka. Satu-satunya pengecualian adalah kes-kes apabila seseorang mengetahui bahawa dia mempunyai kecenderungan alergi terhadap makanan tertentu, sengaja memakannya dan kerengsaan epitel tempatan agak dapat diramalkan. Dalam kes lain, hanya pakar khusus yang dapat menentukan faktor-faktor perkembangan penyakit dermatologi..

    Tidak ada cela atau ruam

    Sebab utama mengapa perut gatal tanpa munculnya bintik-bintik dan ruam adalah seperti berikut.

    Alahan

    Gatal pada kulit perut tanpa pembentukan bintik merah khas atau ruam kecil di permukaannya, menampakkan diri dalam beberapa jenis reaksi alergi. Ia boleh berkembang akibat memakai pakaian yang terbuat dari kain sintetik yang tidak berkualiti. Juga, jika seseorang mempunyai kongenital atau alergi terhadap makanan, dia tahu tentangnya dan terus menggunakannya tanpa menyekat dirinya dalam pilihan gastronomi. Kulit perut boleh menggaru tanpa pembentukan ruam merah dan bintik-bintik segera setelah kontak pesakit dengan perengsa luaran atau setelah jangka waktu tertentu ketika alergen berkumpul di dalam darah dan tisu epidermis seseorang.

    Demodecosis

    Pada orang yang menjalani gaya hidup bersih, hama parasit di lapisan permukaan epitelium berlangsung tanpa munculnya pelbagai tanda kerengsaan kulit dalam bentuk ruam atau bintik merah. Pada masa yang sama, aktiviti patogen parasit kekal pada tahap tinggi, tungau gatal bergerak di tisu epidermis, merosakkan strukturnya dan menimbulkan sensasi gatal yang teruk.

    Kulat

    Secara semula jadi, terdapat kira-kira 300,000 jenis jangkitan kulat yang boleh mempengaruhi kulit manusia. Beberapa jenis penyakit kulat dicirikan oleh fakta bahawa ia menyebabkan kemerahan pada kulit, sementara kehadiran yang lain hanya ditunjukkan dalam bentuk gejala seperti gatal-gatal yang teruk. Jangkitan pada kulit perut berlaku dengan segera semasa kontak epitelium dengan objek atau objek yang terdapat sejumlah spora jangkitan kulat.

    Dengan bintik merah

    Sebab mengapa, selain menggaru, bintik merah juga ditambahkan adalah penyakit berikut.

    Hubungi dermatitis

    Ia berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak yang mempunyai permukaan kulit yang terlalu sensitif terhadap pengaruh luaran pelbagai etiologi. Penyakit dermatologi dicirikan oleh munculnya banyak bintik merah di perut. Selain kemerahan, pesakit mengalami gatal-gatal pada kulit, keradangan dan pembengkakannya. Gejala patologi segera hilang sebaik sahaja faktor luaran yang merengsakan kulit perut hilang. Sebenarnya, dermatitis kontak boleh diklasifikasikan sebagai jenis alergi tempatan yang akut..

    Streptoderma

    Streptoderma adalah penyakit bakteria pada permukaan kulit perut, yang disebabkan oleh jangkitan epitel dengan Staphylococcus aureus atau jangkitan streptokokus. Sebelum permukaan luka terbentuk, bintik-bintik merah besar muncul di tisu epidermis perut, diameternya kira-kira 3-5 sentimeter. Mereka selalu gatal, dan lama-kelamaan mereka berubah menjadi luka, dari mana ichor menonjol. Neoplasma yang meradang menjadi basah dan ditutup dengan kerak yang padat.

    Psoriasis

    Penyakit autoimun pada kulit perut dan bahagian badan yang lain, yang berasal dari fakta bahawa satu atau beberapa bintik merah terbentuk pada epitelitis. Kadang-kadang mereka mempunyai warna yang lebih cerah dan berwarna merah jambu. Neoplasma gatal dan ditutup dengan skala kecil. Di masa depan, bintik merah gatal berubah menjadi plak psoriatik.

    Lichen merah

    Ia adalah penyakit dermatologi yang biasa dijumpai pada orang berusia antara 30-50 tahun. Ciri khas penyakit ini adalah sebilangan besar bintik merah dengan bentuk bulat yang betul, ukurannya dari 5 mm hingga 1 cm. Dalam semua kes, tanpa pengecualian, manifestasi gambaran klinikal patologi kulit, selalu ada rasa gatal yang teruk pada lapisan epitelium perut.

    Rumbromikosis

    Sekiranya seseorang mempunyai penyakit kulit jenis ini, bintik-bintik merah muncul di permukaan perut, ditutup dengan pelbagai sisik yang terkelupas. Dalam beberapa kes, bersamaan dengan ini, gelembung berair kecil terbentuk, pecah dan berkerak. Ukuran bintik merah tersebut tidak melebihi diameter 1-3 sentimeter. Mereka mula terbentuk di kulit perut, dan kemudian merebak dengan lancar ke seluruh bahagian badan. Jenis patologi dermatologi ini diklasifikasikan sebagai jangkitan kulat, dan perkembangannya hanya mungkin disebabkan oleh sentuhan epitel dengan objek di mana spora kulat berada..

    lupus erythematosus

    Lupus erythematosus adalah penyakit berjangkit pada tisu epidermis. Penyakit ini dicirikan oleh fakta bahawa pada mulanya satu bintik merah besar muncul di kulit perut, yang dengan cepat meningkat diameternya. Permukaannya terasa gatal, dan apabila anda mencuba dengan jari anda, sindrom kesakitan berterusan berlaku. Di atas tempat, penonjolan epitel kecil yang menyerupai duri terbentuk.

    Lebih jarang, kemunculan gatal pada kulit perut dan pembentukan bintik-bintik merah disebabkan oleh jangkitan epidermis dengan lichen merah jambu, tetapi masih terdapat pendahuluan seperti itu dalam dermatologi moden. Hanya pakar yang cekap yang dapat menentukan penyebab akhir penampilan neoplasma yang meradang dan gatal..

    Sekiranya hanya bahagian bawah perut terasa gatal

    Perut bawah sering gatal apabila seseorang mempunyai penyakit berikut, yang dicirikan oleh penyetempatan gatal secara eksklusif di bahagian badan ini, iaitu.

    Phthiriasis

    Penyakit ini disebabkan oleh parasit seperti kutu kemaluan. Serangga penghisap darah menggigit kulit perut bawah dan menimbulkan kerengsaan tempatan. Ia berkembang akibat kenyataan bahawa parasit, dalam proses melanggar integriti epitel, bersama dengan air liurnya, memperkenalkan rahsia anestetik. Ia direka untuk mengelakkan seseorang merasakan kesakitan gigitan..

    Lama kelamaan, sensasi gatal yang teruk berkembang di bahagian bawah perut. Kulit gatal sangat teruk sehingga calar besar muncul, di mana jangkitan patogen dapat menembusi. Sekiranya pesakit mengalami phthiriasis, ruam dan bintik merah tidak hadir. Penyakit ini disertai secara eksklusif oleh rasa gatal di perut bawah dan tidak lebih dari itu..

    Sifilis

    Sekiranya seseorang mempunyai jangkitan kelamin ini, ruam merah kecil muncul di pubis dan di bahagian bawah perut, yang sangat gatal. Gatal meluas bukan sahaja ke kawasan kemaluan, tetapi juga menutupi perut. Semasa sifilis berkembang, gejala ciri hanya bertambah..

    Apa yang perlu dibuat, doktor mana yang harus dihubungi?

    Sekiranya di permukaan perut, tanpa mengira bahagiannya, bintik-bintik merah atau ruam muncul, yang berkaitan dengan gatal-gatal pada kulit, maka anda tidak boleh melakukan rawatan penyakit secara bebas. Perlu segera mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan dari pakar dermatologi. Pakar akan memeriksa permukaan epitel perut yang terjejas dan menulis rujukan untuk ujian. Pada peringkat pemeriksaan ini, tugas utama doktor adalah untuk menentukan penyebab keadaan kulit yang menyakitkan.

    Setelah menentukan patologi, terapi yang tepat diresepkan, yang bertujuan tidak hanya untuk menghilangkan gejala gejala, tetapi juga untuk menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi penyakit dermatologi.

    Dalam kebanyakan kes, ubat-ubatan dari kategori berikut digunakan:

    Antihistamin

    Ini termasuk ubat-ubatan yang diambil oleh pesakit untuk menekan reaksi alergi dalam bentuk gatal pada kulit perut. Mereka boleh digunakan dalam bentuk tablet dan dalam bentuk suntikan intravena atau intramuskular. Di antara ubat-ubatan anti-alergi yang menghilangkan rasa gatal dan kemerahan pada kulit perut, seseorang boleh membezakan ubat seperti Suprastin, Ketotifen, Suprastinol, Aleron, Eden, Loratadin.

    Antijamur

    Sekiranya berlaku kerosakan pada epitel perut dengan spora jangkitan kulat, disarankan untuk menggunakan ubat yang bertujuan untuk rawatan luaran kulit yang dijangkiti. Untuk melakukan ini, 2 kali sehari, salap dan krim antijamur seperti Clotrimazole, Triderm, Lamisil, Exoderil digunakan pada permukaan perut. Masa rawatan bergantung pada jenis kulat yang telah menembusi tisu epidermis dengan gatal-gatal.

    Antiparasit

    Sekiranya tungau kudis adalah penyebab kulit gatal pada perut, maka salap sulfur atau emulsi benzil benzoat digunakan sebagai agen terapi. Ubat ini digunakan untuk merawat kulit, di mana kudis terkena parasit. Rawatan ini memakan masa sekitar 1 hingga 2 minggu. Selepas ini, pesakit pulih sepenuhnya, gatal-gatal dan bintik-bintik merah hilang.

    Terapi diri terhadap keadaan patologi epitel permukaan perut tidak digalakkan, supaya tidak mencetuskan penyakit dermatologi ke keadaan yang lebih teruk lagi. Mencari rawatan perubatan yang tepat pada masanya memendekkan masa rawatan dan mempercepat pemulihan.