Bawang putih, disisir dan palisade

Untuk memperhatikan kata-kata ini - bawang putih dan kudis - saya digesa oleh foto dari Kiev Maidan. Di sana, para penunjuk perasaan dari kemalasan menanam kebun sayur, di tengah ibu kota Ukraine mereka menanam salad, lobak dan rempah. Tablet yang dihiasi dengan indah menunjukkan di mana sesuatu tumbuh, di dalam foto terdapat petunjuk taman tsibuli-bawang, dan di sebelahnya terdapat kapel, bawang putih dalam bahasa Rusia. Fakta yang sangat menunjukkan, dia meyakinkan saya bahawa sabotaj dilakukan pada masa lalu berkenaan dengan nama sayur pedas yang popular: gambar perkataan dengan makna yang jelas diubah menjadi kata abstraksi, menjadi kata tanpa makna, tanpa masa lalu, tanpa kaitan dengan kata lain. Dan ini bermaksud bahawa semua penjelasan berikutnya dari etimologi adalah dari yang jahat. Kami sekarang akan memastikan perkara ini.

Harap maklum: mentol terdiri daripada bahagian yang terpisah. Perkataan itu sendiri menunjukkan ini. Tetapi.

Kamus etimologi sekolah bertentangan dengan empat baris, meyakinkan bahawa perkataan bawang putih terbentuk dengan akhiran -ok dengan akar Slavia Selatan "chesn", yang berasal dari kata kerja chesati. Dan kemudian tertulis: "Makna asalnya dipecah menjadi kepingan (bawang)." Apa, beritahu saya, hubungan antara perkataan "calar" dan konsep "terbelah menjadi kepingan"?

Di mana kebenarannya? Bawang, yang terdiri daripada segmen-bahagian yang berasingan, pada mulanya disebut, sebagai peniaga swasta, dan ketika menyusun kamus pertama menjadi kata dengan sengaja (saya yakin ini, kerana di kepala sains akademik Rusia adalah orang asing yang tidak berminat dengan kebenaran) mereka melakukan kesalahan dan malah tidak satu pun.

Saya percaya bahawa sabotaj ideologi terhadap bahasa Rusia telah dilakukan pada setengah abad yang lalu oleh penyusun kamus ejaan bahasa Rusia, yang mendapat peluang untuk memasukkan puluhan ribu perkataan asing, istimewa dan tidak biasa, dalam kamus, tetapi mengabaikan banyak kata Rusia kuno yang terang.

Kamus etimologi tahun 2004 mengulangi omong kosong yang sama dan menyatakan: “Suf. berasal dari garn, suf. pendidikan (rujuk sod) dari dasar yang sama dengan menggaruk "merobek, mencubit, merobek" < "рвать, драть". Чеснок буквально — "расщепленный на зубцы"».

Dalam kamus banyak orang Slavia lain, mungkin tindakan yang sama dilakukan, huruf akar diubah, yang menyebabkan kesalahan serupa: ukr. kapel; k, chasni; k, lama-Rusia. hiasan, adj. gatal; chesnovitk, bulg. che; sn, jujur; dalam bawang, bawang putih rujuk. R. "kepala bawang putih", Serbo-Horv. che; san, genus. n. che; tidur "bawang putih", che; tidur rujuk. R. "kepala bawang putih"... ". Tetapi bahasa Ukraine nampaknya mempunyai kaitan dengan makna asalnya.

Kamus elektronik WIKIPEDIA memberikan lebih banyak alasan untuk versi yang dicipta.
Kata "bawang putih" Rusia kembali ke praslav. *; esnъkъ, terbentuk dari *; esnъ - terbitan akhiran dari kata kerja *; esti "calar, calar, koyak, sobek" dengan makna etimologi "split, split (bawang)".
Dalam bahasa Czech, bawang putih secara kiasan disebut Czech. ; idovsk; vanilka. Kilang ini mempunyai nama yang serupa dalam bahasa Kashubian -; ёdovsk '; jab; ka. Nama-nama ini dikaitkan dengan konsep stereotaip bawang putih (dan bawang) sebagai komponen makanan kegemaran dan ciri khas orang Yahudi di tempat pertama..
Dalam bahasa Latin, bawang putih disebut alium (sejak abad ke-1 Masihi, varian ejaan - allium muncul). Perkataan ini tidak mempunyai etimologi yang diterima umum. Terdapat versi yang berasal dari; la "sayap" (menurut versi ini, sayap bermaksud cengkih bawang putih). Kata ini digunakan sebagai nama saintifik - Allium (Bawang) - untuk genus yang luas, yang, selain bawang putih, termasuk bawang, bawang putih liar dan banyak tumbuhan lain ".

Mari kita beralih kepada pengumpul kamus bahasa Rusia hebat yang hidup dengan jujur, kepada Vladimir Dal.

GARLIC m. Tanaman pedas yang boleh dimakan, Allium sativum. Bawang putih, Allium rotundum. - tikus, A. angulosum, bawang putih liar, atau A. tenuissimum. - padang rumput, A. odorum. - liar, Sempervivum tectorum? || Teucrium scordium, kuda (?), Bawang putih kelinci, marjoram kuda. Ketatkan dengan bawang putih. Arsenik yang terbakar berbau seperti bawang putih. Sesiapa yang memakan bawang putih akan memberitahu dirinya. Jiwa tidak makan bawang putih, dan tidak berbau. Hati dengan lada, jiwa dengan bawang putih. Bawang putih dan lobak, dan perut terasa pekat. Tumbuk bawang putih dan lipas bakar. || Palisade, taman depan; jawatan kerap, taruhan; tunggul, kerusi di bawah pondok; pemanduan cerucuk berterusan. Tyn, pagar bawang putih. Dan di dekat penjara, di kawasan akses, parit tidak digali dan bawang putih tidak dipukul, lama. Di bawah Katedral St. Isaac terdapat bawang putih, atau tumpukan bit dengan bawang putih. Bawang putih, bawang putih, satu kepala, bawang putih; bawang putih, bawang putih, sama, atau satu cengkih bawang putih. Bawang putih dan bawang jujur. Bau bawang putih kedengaran dari akar akasia. Bawang putih, bawang putih, di mana bawang putih ditumbuk. Bawang putih, cendawan Agaric. aliaceus. Chesnovitsa, tanaman. Alliaria, diterjemahkan ".

Vladimir Ivanovich tidak membicarakan sabotaj dan pemalsuan terhadap kata bawang putih Rusia, tetapi dalam artikel yang sama ia merujuk kepada CHASTOKOL dan cara mengemudi tumpukan satu demi satu - dengan bawang putih. Jelas, palisade dan bawang putih mesti mempunyai akar yang sama di sini. Lagipun, palisade adalah pagar yang terbuat dari tiang-tiang, sering dihalau ke tanah bersebelahan. (Kamus Huraian Efremova). Adakah anda perasan? "Sering didorong masuk".
Kesalahan yang dilakukan pada masa lalu yang jauh menuju masa depan yang jauh, ditumbuhi oleh banyak percanggahan dan kemustahilan.

Kesalahan seperti itu, menurut saya, adalah perkataan CHESOVKA, yang terdapat dalam kamus Dahl.

"CHESOVKA, bersisik, Moscow. yarros. novg. jam tangan (tarsus? chisenka?), bola benang, atau lebih tepatnya satu belitan, tarsus, tali pinggang pada bola ".

Kemungkinan besar, perkataan ini merupakan petunjuk bahagian bola. Saya rasa saya mendengar perkataan ini dari ibu saya. Gulungkan benang di telapak tangan anda, dan kemudian lepaskan "jam tangan" (bahagian utas), gulungnya dengan angka lapan, masukkan bola ke dalam bola dan lilitkan benang lebih jauh. Tidak ada perkataan seperti itu dalam kamus ejaan moden bahasa Rusia.

Omong-omong, kamus ejaan Rusia akademik terbaru mengandungi kira-kira 180,000 patah perkataan / Moscow, 2004 / dianggap terbesar dari segi jumlah. Tetapi sebenarnya ini bukanlah kamus bahasa Rusia seperti perbendaharaan kata yang dipinjam. Dan kata-kata Rusia, saya tidak tahu dengan kriteria apa pemilihan dibuat, selalunya tidak termasuk.

Vinalight - nanoteknologi yang mewujudkan cinta

Hubungi: + 7-916-324-27-46, +7 (495) 758-17-79, Sky Tatyana Ivanovna: stiva49

Vinalight

  • Anak patung jimat Slavik
  • Direktori Penyakit dan Tumbuhan Ubat
  • Muzik dalam format LiteDigit
  • Penyembuhan plaster
  • Pil terkumpul APL
  • Kenalan

    • Tatyana Ivanovna
      orang ramai. + 7-916-324-27-46,
      Tel. + 7 (495) 758-17-79,
      skype: stiva49
      [email protected]

    Menyemai bawang putih

    Nama: Menyemai bawang putih.

    Nama Latin: Allium sativum L.

    Keluarga: Liliaceae (Liliaceae)

    Spesies: Bawang putih terkenal dalam budaya dalam bentuk kepala panah dan bukan anak panah. Pada spesies pertama, peduncle dengan perbungaan yang sangat hiasan tumbuh dari cengkih yang ditanam pada musim panas, setelah berbunga yang mana mentol udara terbentuk, yang dikumpulkan dan digunakan untuk menyemai. Bawang putih jenis ini lebih pedas, mempunyai bau yang menyengat dan mengandungi banyak minyak pati..
    Anak panah jenis yang tidak menembak tidak terbentuk, pada akhir musim panas sebuah mentol terbentuk dari lobul yang ditanam, yang terdiri dari 20-25 ulas. Bawang putih masak pada bulan Ogos, ia digali dan dikeringkan dengan bahagian atas, sementara semua nutrien dipindahkan dari daun ke mentol.

    Jangka hayat: Kekal.

    Jenis tanaman: Tumbuhan herba.

    Akar: Mentolnya kompleks, ditutup dengan beberapa filem putih atau ungu, terdiri dari "gigi", juga ditutup dengan filem.

    Batang (batang): Batang lurus, berongga.

    Tinggi: Hingga 50 cm.

    Daun: Linear, rata.

    Bunga, perbungaan: Tidak berwarna putih, membentuk perbungaan umbellate, selalunya bukan bunga, mentol kecil berkembang di dalamnya.

    Masa Bloom: Jun - Ogos.

    Bau dan rasa: Tumbuhan ini mempunyai bau tertentu.

    Sejarah tanaman: Asia Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran bawang putih. Budaya bawang putih sangat kuno. Lebih dari 4 ribu tahun yang lalu, ia dimakan dan digunakan sebagai tanaman ubat. Di Mesir Kuno, firaun memerintahkan hamba-hamba mereka untuk memakan bawang putih agar mereka kuat, tahan lama, dan tidak sakit. Semasa wabak wabak dan kolera, orang diolesi dengan jus bawang putih - dari sakit kepala dan kelemahan badan hingga tumor pada laring. Tumbuhan inilah yang ditemui di makam Tutankhamun yang terkenal. Doktor terkenal zaman dahulu Avicenna mengesyorkan bawang putih "... dari semua penyakit".
    Orang Yunani kuno menganggap bawang putih sebagai ubat ajaib untuk gigitan ular, dan orang Slavia juga menyebutnya rumput ular. Pada Abad Pertengahan, ia digunakan untuk melawan wabak, kolera, dan terutama sebagai agen profilaksis. Itu digunakan sebagai penawar untuk pelbagai keracunan dan untuk mencegah aterosklerosis dan tuberkulosis..
    Dalam perubatan Cina dan Tibet, bawang putih dianggap sebagai ubat untuk mengatasi keletihan semasa latihan fizikal yang berat, darah tinggi, riket, dan profilaksis untuk melawan barah. Dan sekarang sudah terbukti bahawa orang yang mengonsumsi banyak bawang putih mempunyai kanser yang lebih sedikit..
    Orang dahulu menggunakannya untuk merawat dispepsia, keletihan dan kekejangan perut. "Bawang putih adalah perwujudan yang jelas dari idea bahawa tumbuhan boleh menjadi sumber makanan dan ubat." (V. Orekhov. Green Pharmacy. Simferopol, 2003, hlm. 369).

    Taburan: Kawasan utama menyemai bawang putih adalah Asia Tengah. Biasa ditanam sebagai sayur.

    Bahagian perubatan: Mentol bawang putih segar.

    Kandungan berguna: Mentol bawang putih mengandungi alliin glikosida dan zat sulfur lain, fitosterol, vitamin C, B1, B2, B6, asid nikotinik, asid organik, inulin polisakarida, minyak lemak (jejak). Minyak pati mengandungi sebatian sulfur organik. Komposisi mineral bawang putih dicirikan oleh kehadiran sejumlah besar kalium, kalsium, natrium, magnesium, fosfor, besi, mangan, zink, yodium, tembaga. Kegiatan bawang putih yang tinggi disebabkan oleh adanya selenium dalam jumlah yang banyak.

    Tindakan: Menyemai bawang putih merangsang rembesan jus gastrik dan hempedu, meningkatkan motilitas usus dan memulihkan mikroflora, mempunyai kesan buruk pada cacing kremi, mengembang saluran darah, menurunkan tekanan darah, meningkatkan amplitud dan menurunkan irama kontraksi jantung, meningkatkan pengeluaran air kencing, mendorong penipisan kahak tebal pada bronkitis, meningkatkan haid, meningkatkan aktiviti seksual.
    Penggunaan bawang putih disyorkan sekiranya tidak ada selera makan, gangguan pencernaan, sakit perut dan usus (terutama yang berasal dari jangkitan), cirit-birit, tekanan darah tinggi, aterosklerosis, dengan neurosis klimaks, disertai dengan sakit kepala dan insomnia. Lebih-lebih lagi, bawang putih dianggap sebagai profilaksis yang baik terhadap penyakit kudis, influenza, disentri dan kepialu. Sebagai pembersih darah, ia digunakan untuk bisul dan ruam kulit. Kesan positif diperoleh dalam rawatan keracunan plumbum dengan bawang putih.
    Terdapat statistik yang boleh dipercayai bahawa negara-negara di mana bawang putih dimakan secara sistematik dalam makanan mempunyai kadar kanser yang agak rendah..
    Apabila digunakan secara luaran, bawang putih mempunyai kesan protistocidal, bactericidal, fungicidal, analgesic, anti-seborrheic, keratolytic dan depigmenting. Persediaan bawang putih melegakan gatal. Mentol bawang putih yang dihancurkan menjadi gruel digunakan untuk mengobati luka bernanah, mycoses, Trichomonas colpitis, kudis, alopecia areata, seborrhea kulit kepala, untuk merangsang pertumbuhan rambut, untuk penyedutan untuk mencegah influenza dan mengusir cacing kremi (disuntikkan dengan air atau susu pada enema). Norma makan bawang putih setiap hari adalah 2-3 ulas.

    Sekatan penggunaan: INGAT, PERSEDIAAN GARLIK TERBATAS UNTUK PENYAKIT KIDNEY (JEPHRITIS, NEPHROSIS), EPILEPSY, PENYAKIT GOLF, PESAKIT DENGAN HEMORRHOIS DI PERINGKAT YANG LUAR BIASA DAN WANITA YANG MENANGGAL! DENGAN OVERDOSE ATAU MENGENAI PENTADBIRAN, Fenomena KEPENTINGAN VASEL CORONARY OF THE HEART AND BRAIN ARISES!

    Bawang putih bakar. Untuk buasir, ambil bejana besi rendah, letakkan kepingan bata merah panas-panas di bahagian bawahnya, di atasnya tuangkan kepala bawang putih cincang halus. Apabila asap muncul, buka pakaian dan duduk di atas tin, mandi selama 2-5 minit. Kaedah yang sangat kuno dan membantu selepas 3-4 sesi.

    Gruel bawang putih. Dalam rawatan fibroid rahim dengan pendarahan yang banyak, tampon dibuat dari bawang putih dan dimasukkan ke dalam vagina. Ia sangat membantu mereka yang mengalami kesakitan teruk dan bau yang tidak menyenangkan. Anda boleh mengambil 3 keping sederhana, uli, tuangkan 100 ml air suam dan lakukan enema pada waktu pagi dan petang.

    Penyerapan vodka. Tuangkan 100 gram bubur bawang putih yang dihancurkan dengan 0.5 liter vodka dan biarkan selama 4 minggu dalam kegelapan, goncang sekali-sekala. Terikan dan minum 1 sudu teh 3 kali sehari sebelum makan.

    Penyerapan bawang putih. 2 ulas cincang dalam 1 gelas susu panas atau air, biarkan selama 30 minit, toskan. Gunakan sebagai douches dan tampon.

    Bawang putih segar. Penggunaan bawang putih disyorkan untuk neurosis climacteric, disertai dengan sakit kepala dan insomnia.


    Hak Cipta © 2008-2012 Vinalight, tel. + 7-916-324-27-46, +7 (495) 758-17-79

    Minyak Bawang Putih (Allii sativi oleum)

    Kandungan

    • Nama Latin bahan Biji bawang putih mentol minyak
    • Kumpulan bahan farmakologi Benih bawang putih mentol minyak
    • Interaksi dengan bahan aktif lain
    • Nama dagang

    Nama Rusia

    Nama Latin bahan Biji bawang putih mentol minyak

    Kumpulan bahan farmakologi Benih bawang putih mentol minyak

    • Ubat penurun lipid lain

    Klasifikasi nosologi (ICD-10)

    • D84.9 Kekurangan imun, tidak ditentukan
    • G43.9 Migrain, tidak ditentukan
    • I10 Hipertensi penting (primer)
    • I15 Hipertensi sekunder
    • Penyakit jantung iskemia I20-I25
    • I20.9 Angina pectoris, tidak dinyatakan
    • I67.9 Penyakit serebrovaskular, tidak dinyatakan
    • A70 Aterosklerosis
    • I80 Phlebitis dan trombophlebitis
    • R53 Malaise dan keletihan
    • Z98.8 Keadaan pasca pembedahan lain yang ditentukan

    Artikel klinikal dan farmakologi khas 1

    Tindakan farmaseutikal. Penyediaan herba. Meningkatkan kepekatan alpha-lipoproteins, mengurangkan - beta-lipoprotein, mengurangkan pemendapan kolesterol di dinding saluran darah; mengurangkan peningkatan kepekatan lipid dalam darah; meningkatkan kereaktifan badan yang tidak spesifik. Ia mempunyai kesan tonik, hipolipidemik, hipokolesterolemik dan hipoglikemik am. Mengurangkan kelikatan darah, menunjukkan sifat fibrinolitik. Memiliki sifat antimikroba, antijamur dan antiparasit.

    Petunjuk. Hiperlipidemia, penyakit jantung iskemia, angina pectoris, hipertensi arteri, migrain, trombophlebitis, kemalangan serebrovaskular sementara, selepas pembedahan di tempat tidur vaskular, pielonefritis kronik (sebagai sebahagian daripada terapi kombinasi); pencegahan aterosklerosis; asthenia; mengurangkan daya tahan tubuh terhadap penyakit "selsema"; penyakit kulat dan parasit (sebagai sebahagian daripada terapi kombinasi).

    Kontraindikasi. Hipersensitiviti.

    Dos. Di dalam, 1-2 kapsul 3 kali sehari, sebelum atau sesudah makan, dengan sedikit cecair.

    Kesan sampingan. Reaksi alahan. Gangguan pada saluran gastrointestinal, menurunkan tekanan darah, perubahan bau kulit, udara yang dihembus.

    Interaksi. Meningkatkan kesan ubat antihipertensi.

    Arahan khas. Boleh diresepkan semasa kehamilan dan menyusui, pesakit diabetes mellitus.

    625 mg ubat sepadan dengan 2 ulas bawang putih.

    [1] Daftar Perubatan Negeri. Edisi rasmi: dalam 2 jilid - M.: Majlis Perubatan, 2009. - V.2, bahagian 1 - 568 p.; bahagian 2 - 560 s.

    Bawang putih

    Bawang putih segar - Bulbus Allii sativi berulang

    Menyemai bawang putih - Allium sativum L.

    Keluarga Liliaceae - Liliaceae

    Ciri-ciri botani. Ramuan abadi dari keluarga lily, yang mempunyai bau khas yang menyakitkan, dengan mentol yang terdiri daripada lobus terpisah ("gigi"), ditutup dengan membran bersisik bebas dan, di samping itu, mengenakan selaput membran keputihan yang biasa. Batang tegak, tingginya hingga 70 cm, bahagian bawahnya (hingga sekitar setengah) ditutup dengan sarung berdaun, berakhir dengan perbungaan berbentuk payung kecil yang dikelilingi oleh penutup berdaun tunggal yang jatuh semasa berbunga, terus ke hidung panjang. Daun lurus, rata, tetapi berlekuk, dengan keel yang jelas di bahagian bawah. Bunganya kecil, pada becak panjang, dengan corolla enam daun berwarna putih atau lavender, 6 stamen dan putik dengan ovari atas. Kadang-kadang, bukannya bunga, dalam perbungaan, bola udara yang hampir bulat dengan hidung yang ditarik berkembang. Bunga pada bulan Julai-Ogos, buah-buahan dalam keadaan Rusia biasanya tidak terikat.

    Sebar. Dijumpai di alam liar di Armenia. Bawang putih telah ditanam selama ribuan tahun di semua negara. Di Rusia, bawang putih adalah tanaman kebun yang popular di mana sahaja..

    Kosong. Kumpulkan mentol berdaging, yang, setelah layu batang, ditarik keluar, dibersihkan dari tanah dan dikeringkan tanpa menghilangkan sisik.

    Tanda-tanda luaran. Bawang segar dengan bau khas dan rasa pedas. Bahan mudah menguap membran mukus mata dan hidung.

    Komposisi kimia. Mentol mengandungi minyak pati (hingga 0,4%), 20-27% gula, sedikit asid askorbik (kira-kira 30 mg / 100 g), fitosterol, vitamin B dan bahan aktif biologi lain.

    Minyak itu mengandungi dalam bentuk bebas allicin sebatian mudah menguap, yang merupakan thioglycoside. Allicin terbentuk dari sebatian alliin yang mengandungi sulfur-nitrogen yang terdapat dalam bawang putih. Di bawah pengaruh enzim alliinase, yang berada dalam tisu yang sama, setelah beberapa minit alliin dipecah menjadi allicin, asid piruvik dan ammonia.

    Sifat farmakologi. Bawang putih merangsang selera makan, meningkatkan rembesan enzim di organ pencernaan, meningkatkan pencernaan dan asimilasi makanan yang lebih baik. Ejen anti-skurvi yang tidak dapat diganti, sangat dihargai oleh penduduk Far North. Minyak pati bawang putih mempunyai kesan bakteria yang kuat, jadi makan bawang putih juga mempunyai nilai pembasmi kuman. Dipercayai bahawa ia membunuh patogen dari banyak penyakit berjangkit yang sangat berbahaya dan pada masa yang sama meningkatkan daya tahan tubuh manusia terhadap patogen.

    Ubat-ubatan. Tablet Allochol. "Allilsat".

    Permohonan. Sehingga baru-baru ini, industri farmaseutikal menghasilkan ekstrak alkohol dari mentol bawang putih "Allilsat", yang diresepkan untuk atonia usus, untuk menekan proses pembusukan dan penapaian di dalamnya, serta untuk rawatan aterosklerosis dan hipertensi. Ekstrak kering mentol bawang putih adalah salah satu komponen utama penyediaan kompleks "Allohol", yang telah mendapat pengiktirafan yang wajar sebagai ubat yang berkesan untuk kolesistitis, hepatitis, kolangitis dan penyakit hati dan pundi hempedu lain, serta berguna untuk sembelit biasa.

    Allocholum mengandungi ekstrak jelatang bersama dengan ekstrak bawang putih, hempedu binatang kering dan karbon aktif. Digunakan sebagai agen koleretik dan pencahar, 3-6 tablet sehari.

    Satu ubat rakyat yang terbukti untuk memerangi patogen penyakit pernafasan akut dan sakit tekak adalah menyedut bau mentol bawang putih yang dihancurkan. Dalam perubatan rakyat, bawang putih digunakan secara meluas sebagai ubat dalaman dan luaran untuk rawatan pelbagai penyakit dan penyakit..

    Bawang putih - asal, sifat berguna, penanaman

    Kategori:Tumbuhan
    | Diterbitkan oleh: svasti asta, pandangan: 4 052, gambar: 14

    Kandungan:

    • 1 Asal bawang putih
    • 2 Bawang putih - allium sativum l.
    • 3 Bawang putih musim sejuk yang semakin meningkat
    • 4 Dari kebun ke balang! Bawang acar
    • 5 kvass bawang putih
    • 6 Peribahasa mengenai bawang putih

    ↑ Asal bawang putih

    Bawang putih untuk saya, bawang putih!

    Tangisan ini tidak didengar di meja makan, bukan di bilik tukang masak, tetapi di mahkamah: pahlawan drama Inggeris pada masa Shakespeare membayangkan bahawa dia disihir. Sekarang nampaknya tidak sesuai, tetapi bagi penonton abad ke-17 tidak ada yang tidak dapat difahami: apa yang lebih baik daripada bau bawang putih yang menghalau roh jahat! Sebaik sahaja para pahlawan drama pada masa itu mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dengan mereka, mereka meminta kepala bawang putih panik. Syaitan sendiri mesti mundur dari orang yang telah memakan sayur ini, belum lagi setan kecil. Tidak ada artinya ada pepatah: "Sesiapa yang memakan bawang putih akan mengatakan kepada dirinya sendiri." Dan kata-kata sumpah macam apa yang tidak menerima tanaman "berbau busuk"! Salah satu yang terakhir adalah perbandingan dengan bau asetilena. Siksaan bagi mereka yang, boleh dikatakan, tidak dapat menghidu bau ini, berlangsung sekurang-kurangnya lima ribu tahun.

    Tanah air bawang putih adalah Asia Tengah. Ia ditanam di Mesir Kuno, Yunani, Rom, dan India. Mereka tidak takut dengan bau yang kuat. Dan di China kuno, bawang putih sudah biasa kita gunakan. Bawang putih - bersama dengan kebisingan dan keriuhan - seharusnya menakutkan roh jahat semasa upacara pengebumian.

    Pada Abad Pertengahan, petani Eropah merampas daging kornet dan herring dengan bawang putih, dan petani Rusia bergurau: "Bawang putih dan lobak, sakit di perut." Selama bertahun-tahun lapar, ada lelucon pahit: "Di rumah, bawang putih hancur dan lipas bakar".

    Pada masa itu, pembasmian kuman bawang menyelamatkan banyak orang dari penyakit perut. Ada satu prestasi yang jelas mengenai bawang putih: pada tahun 1720, dalam persekutuan dengan cuka, dia menyelamatkan ribuan Marseilles dari penyebaran wabak wabak..

    "Bau tanaman ini," tulis seorang tukang masak Inggeris terkenal abad lalu, "dianggap menyinggung perasaan. Dari keseluruhan keluarga bawang, rasanya paling pedas. Pada tahun 1548, bawang putih dibawa ke Britain dari pesisir Laut Mediterranean, di mana ia tumbuh dengan banyak. Di benua itu, ia digunakan tanpa kekangan - terutama di Itali. Orang Perancis juga menambahkannya ke banyak hidangan ".

    Dalam ungkapan ini, yang diucapkan pada era Victoria, orang dapat mendengar bahawa bawang putih adalah api neraka yang bermula di seberang Selat Inggeris. Sebenarnya, tarikh penghantarannya dari benua diambil dari siling. Malah perkataan Inggeris "bawang putih" - "bawang putih" - berasal dari zaman ketika suku-suku Anglo-Saxon menghancurkan suku Celtic orang Britain. Perkataan itu terbentuk dari gabungan kata kemudian "leek" dan "tombak" - untuk dikatakan, "busur dan tombak." Bawang putih liar tumbuh selama berabad-abad di pekarangan gereja Inggeris, dan manik bawang putih di leher dipercayai menangkis setan dan vampir. Kemungkinan besar, mereka mula menanam bawang putih di England lebih awal dari abad ke-16..

    Dalam nama bawang putih Itali, Perancis, Sepanyol, gema Latin didengar. Orang Rom kuno, seperti orang Mesir kuno, menggunakan bawang putih sebagai bumbu untuk permainan permainan dan ikan, membuat sos dan salad darinya, dan menambahkannya ke lauk. Menakluki Eropah, orang Rom menaklukkannya dengan bawang putih - penduduk tempatan dengan cepat mengadopsi kebiasaan itu dari para legiun.

    Di Rusia, bawang putih muncul pada zaman epik, sekitar abad ke-9. Dan bukan dari barat, tetapi dari selatan - dari Byzantium. Dan dia dengan cepat menyebarkan: "Semuanya lezat dengan bawang putih - jangan mengunyah, jangan menelan, angkat kening saja!" Orang-orang kita, membaptis tanaman baru, menarik perhatian bukan pada "tombak" hijau yang meluas dari mentol, tetapi pada kenyataan bahawa mentol itu hancur, terbelah, "menyisir" menjadi helai marigold yang terpisah. Oleh itu, "bawang putih" adalah "bawang disikat". Oleh kerana bawang putih dipimpin oleh Vladimir Krasnoye Solnyshko, tidak menjadi dosa untuk menganggap bahawa Ilya Muromets dan Mikula Selyaninovich mendapat kekuatan darinya.

    Dan mengenai pahlawan Homer, dapat diketahui bahawa Achilles, Agamemnon, dan Odysseus yang licik bergantung pada bawang putih. Oleh itu, aroma bawang putih tart dicampur dengan bau darah di Iliad dan Odyssey. Dan pada masa kemudian, atlet Yunani kuno mengambil "doping" sebelum latihan - mereka mengunyah bawang putih.

    Telah lama diperhatikan bahawa kepala bawang putih terbelah menjadi kucai, dan bawang putih itu sendiri tumbuh - dengan marah. Tekan sedikit - gigi dengan ligat melompat keluar dari pakaian. Harta tanah di berbagai negara kelihatan menakutkan, ilmu sihir. Oleh itu, penyembuh dan tukang sihir menggunakan sayur pedas dengan dua cara: untuk rawatan dan untuk menyebabkan kerosakan. Doktor moden tidak mengesahkan bahawa bawang putih dapat menghilangkan penyakit, tetapi pepatah "Bawang putih menimpa tujuh penyakit" diakui sebagai sangat sederhana. Lebih daripada tujuh. Antara penemuan yang menggembirakan terkini adalah bahawa bawang putih membantu dengan artritis..

    Sejarah bawang putih adalah kejayaannya yang tersebar dari selatan ke utara: sekarang bawang putih dapat dijumpai dalam makanan orang Sweden dan orang Eskimo. Tetapi, tentu saja, bawang putih lebih sesuai untuk hidangan oriental, untuk makanan di lintang selatan. Suri rumah di negara-negara utara, setelah mendengar tentang sifat penyembuhan bawang putih, dengan semangat bersemangat untuk menambahkannya ke semua hidangan tanpa pandang bulu.

    Benar, penganiayaan terhadap bawang putih di zaman kita sangat hebat. Pada abad yang lalu, buku masakan yang telah kami petik, walaupun secara berhati-hati, menyebutnya. Dalam tiga buku pemakanan utama Inggeris, bawang putih nampaknya tidak dimakan di UK.!

    Tetapi di Perancis berbeza. Ibu kota kerajaan bawang putih yang diakui adalah bandar Saint-Clair di Gascony. Setiap hari Khamis - dari bulan Julai hingga Januari - pameran dibuka di Saint-Clair pada waktu pagi, di mana hanya ada satu produk - bawang putih. Dan berapa banyak varieti yang dipamerkan! Persaingannya hebat, semua orang memuji produknya, malah berusaha untuk menguraikannya dengan cara yang lebih asli.

    Tetapi satu atau dua jam berlalu, dan barang sudah dijual: setiap hari - lima puluh tan dijual, dan pada musim panas - lebih dari seratus. Kebanggaan utama pameran ini adalah bawang putih tempatan, salah satu varieti terbaik di dunia. Dan pada bulan Ogos, seluruh bandar berubah: ada Pesta Bawang Putih. Setiap orang mengambil bahagian dalam percutian: bagaimanapun, banyak petani jiran tumbuh bawang putih secara eksklusif. Bawang putih dimakan di sini dengan cara yang berbeza, tetapi lebih banyak dengan cara lama - mereka hanya menggosoknya pada kerak roti. Dan jika mereka digoreng, maka sedikit, memandangkan bawang putih yang lebih mentah, lebih enak.

    Semasa perayaan, penduduk bandar diberi ceramah serius mengenai sejarah bawang putih dan tradisi penanamannya. Dan di sebelahnya, di kotak, boneka menunjukkan tiruan pendekatan profesor ini..

    Dan sia-sia mereka meniru: bagaimanapun, siapa, jika bukan saintis, mengungkapkan rahsia besar: bagaimana piramid Mesir kuno dibina? Ternyata: tentu saja, dengan bantuan bawang putih. Setiap pembina - ini adalah fakta sejarah - diberi gigi sebelum bekerja. Cengkih demi cengkeh - ternyata sebilangan besar bawang putih.

    ↑ Bawang putih - allium sativum l.

    Penerangan. Bawang putih adalah tanaman bulat tahunan dengan daun rata, licin, berlekuk, daun keel dari bawah, membiak secara vegetatif oleh cengkih atau umbi (umbi panah berbunga), tidak ada biji yang terbentuk. Bungkus keseluruhan bawang berisi 7 hingga 30 ulas kecil (cengkih).

    Sebar. Tanaman sayuran yang sangat kuno berasal dari Asia Selatan dan kini dijumpai liar di India dan Arab.

    Komposisi kimia. Bawang mengandungi sekitar 35% bahan kering, di antaranya karbohidrat hingga 27% (polisakarida, inulin, dll.), Hingga 8% protein; lemak, serat, kalsium, fosforus, sulfur, yodium dan unsur-unsur lain. Yang paling berharga adalah bahan aktif secara biologi, termasuk glikosida alliin (0.3%), yang, di bawah pengaruh enzim allinase dan oksigen (setelah pemusnahan mentol), berubah menjadi minyak pati - allicin komposisi kimia kompleks (allyl propyl sulfide - 0.6%, diallyl sulfide - 60%, diallyl trisulfide - 20%, dll.).

    Allicin sangat larut dalam air dan tidak berbau. Hanya diallyldi-sulfide yang mempunyai bau tertentu. Di samping itu, mentol mengandungi vitamin C, B, D, PP, phytoncides, fitosterol dan bahan lain yang tidak aktif secara biologi. Daun hijau juga mengandungi - minyak pati, fitonutida, karoten, vitamin B1 PP dan banyak asid askorbik - sehingga 140 mg setiap 100 g ramuan segar.

    Permohonan. Persediaan bawang putih banyak digunakan dalam perubatan di banyak negara di dunia dan telah menjalani ujian farmakologi dan klinikal yang mendalam. Didapati bahawa mereka menurunkan tekanan darah, meningkatkan amplitud dan memperlambat irama kontraksi jantung, melebarkan saluran periferal dan koronari jantung, menghalang aktiviti kolinesterase, meningkatkan diuresis, rembesan dan fungsi motorik saluran gastrointestinal..

    Telah terbukti bahawa bawang putih mempunyai kesan protist-bacteriofungicidal dan antihelminthic. Sifat bawang putih ini memungkinkan untuk menggunakannya dalam rawatan penyakit saluran gastrointestinal: atony usus, kolitis, perut kembung, enteritis, aterosklerosis, helminthiasis dan penyakit lain..

    Gruel bawang putih segar digunakan secara luaran untuk mengubati luka yang sukar disembuhkan dan tersumbat, rhinitis dan Trichomonas kolpitis. Prof. SA Tomilin mengesyorkan menggunakan 2-4 ulas cincang halus pada waktu malam untuk selesema selama dua hari berturut-turut dengan rehat dua minggu.

    Di Bulgaria, pengambilan 2-3 ulas biasanya dianggap sebagai dos yang mencukupi untuk penyakit gastrousus, gangguan pencernaan, kurang selera makan, cegukan, kolik perut dan usus, katarak akut dan kronik, bronkitis, serta arteriosklerosis dan hipertensi. Juga, dengan kesan yang baik, enema bawang putih digunakan untuk melawan cacing, terutama cacing kremi. Untuk melakukan ini, uli 5-8 ulas dalam segelas air.

    Di negara kita, bawang putih sangat dihormati dan banyak digunakan untuk penyakit gastrointestinal, selesema, sakit tekak, penyakit limpa, darah tinggi, skurvi, sebagai agen diuretik dan antihelminthik secara dalaman dan sebagai ubat luaran untuk ketuat, kapalan, untuk luka putrefact, gigitan ular bisul dan penyakit kulit lain - dalam bentuk jus dan salap. N. G. Kovalev mengesyorkan menggunakan bawang putih untuk aterosklerosis, influenza dan hipertensi, 2-3 cengkeh sehari, serta agen antihelminthik dalam kombinasi dengan enema.

    Industri perubatan di negara kita menghasilkan ekstrak allil-alkohol dari bawang putih, yang diresepkan untuk atonia usus dan kolitis untuk menekan proses pembusukan dan penapaian, 10-15 tetes dua kali sehari dengan susu. Dalam dos yang sama, ekstrak bawang putih digunakan untuk hipertensi darjah I-II dan aterosklerosis. Untuk hepatitis kronik, kolangitis, cholescystitis dan sembelit atonik kronik, ambil dua tablet allochol 3 kali sehari selepas makan. Penyediaan ini mengandungi: ekstrak bawang putih kering (0,04 g) dan jelatang (0,005 g), serta hempedu kering haiwan (0,08 g) dan karbon aktif (0,024 g).

    ↑ Bawang putih musim sejuk yang semakin meningkat

    Mungkin tiada suri rumah yang dapat melakukan tanpa rempah sayur ini. Bawang putih diperlukan sebagai perasa untuk pelbagai hidangan, dan untuk acar, dan untuk acar sayur. Ia juga terkenal dengan khasiat penyembuhannya, menjadi ubat yang sangat baik dari kebun.

    Nasihat berguna:

    Bawang putih sangat berguna, tetapi sekiranya penyakit pankreas, pembengkakan ulser perut, penyakit hati dan saluran kencing, penggunaannya harus diminimumkan.

    Bawang putih mengandungi sebatian sulfur unik, fitonutida, yang mempunyai kesan bakteria kuat. Ia melindungi kita dari influenza, menurunkan kolesterol, mengaktifkan metabolisme, meningkatkan rembesan enzim pencernaan dan hempedu, dan juga melebarkan saluran darah jantung, meningkatkan nada sistem saraf dan pembiakan, menurunkan tekanan darah, meningkatkan kontraksi jantung.

    Bawang putih sering disebut elixir masa muda, kerana membersihkan tubuh dari simpanan lemak dan kapur, menjadikan saluran darah elastik, memperbaiki penglihatan, dan mempunyai sifat anti-alergi. Terdapat dua bentuk bawang putih: panah, atau musim sejuk, dan bukan anak panah, atau musim bunga.

    Hanya bawang putih musim sejuk yang ditanam sebelum musim sejuk. Mentolnya lebih besar dari pada musim bunga, dan mengandungi 4 hingga 8 ulas besar (cengkih). Mereka terletak di sekitar anak panah. Sisa pucuk berbunga (anak panah) kelihatan pada mentol. Setelah berbunga, mentol lapang terbentuk di hujungnya - mentol ditutup dengan filem biasa. Bawang putih musim sejuk ditanam dari bunga cengkih dan mentol.

    Varieti untuk menyemai musim sejuk.

    Anda boleh menanam apa sahaja. Di antara produk baru, varietas Antonnik, Dobrynya, Zubrenok, Losevsky, Podmoskovny telah membuktikan diri mereka dengan baik..

    Berkembang. Bawang putih musim sejuk ditanam pada musim gugur, dari 20 September hingga 10 Oktober (dalam cuaca baik, boleh sampai 15 Oktober), sehingga dengan kedatangan cuaca sejuk yang stabil, ia mempunyai masa untuk berakar dengan baik, tetapi tidak tumbuh dari tanah.

    Penyediaan tanah. Tempat tidur taman dipilih di tempat yang cerah, di mana bawang putih, bawang atau bunga bulat tidak dapat ditanam selama 2-3 tahun. Sekiranya bawang putih sakit di sana, maka selang dinaikkan menjadi 5 tahun. Tanah dibasmi kuman dengan tembaga sulfat (1-2 sudu per baldi air). Seminggu sebelum penanaman, mereka menggali, setelah menghamburkan 0,5 baldi humus atau kompos yang diurai dengan baik (baja segar tidak ditambah), 2 sudu besar. sudu besar superfosfat dan 1 sudu besar. sesudu kalium sulfat, atau sebagai ganti baja mineral ini 1-1,5 cawan abu tungku (dos ditunjukkan untuk 1 m 2).

    Sebelum menanam, alur dipotong melintasi kebun setiap 20-25 cm, sedalam 5-7 cm, dan ditumpahkan dengan larutan permanganat kalium merah jambu.

    Bawang putih musim sejuk dari daun bawang. Ini adalah bagaimana mentol penuh tumbuh, dan apabila mentol ditanam, satu gigi diperoleh, yang hanya setelah satu tahun memberi mentol besar.

    Penyediaan cengkih dan penanaman. Mentol besar dipilih, memperhatikan integriti bahagian bawah. Terpisah menjadi gigi, yang terbesar dipilih, dibuang dengan bintik-bintik gelap (bawang putih yang sihat tidak akan tumbuh daripadanya). Kemudian mereka mesti dibasmi kuman, mencelupkan selama 30 minit dalam larutan tembaga sulfat (1-2 sudu teh setiap baldi air), dan, tanpa membilas, ditanam.

    Cengkih ditanam setiap 8-10 cm, dari bawah ke bawah. Pada waktu yang sama, ia dikuburkan sehingga ada lapisan bumi atau humus di atas sekurang-kurangnya 5 cm.Jika bawang putih ditanam setelah 15 Oktober, tempat tidur disenyawakan dengan gambut atau humus. Perkara yang sama dilakukan sekiranya gigi tumbuh sebelum cuaca sejuk kerana penanaman awal..

    Penjagaan musim bunga dan musim panas. Selepas kemunculan, mulsa dikeluarkan hingga kedalaman 2-3 cm. Apabila 3-4 daun muncul di tanah basah, mereka diberi makan dengan baja mineral kompleks (1 sudu per baldi air), atau urea, atau natrium nitrat (1 sudu per baldi air) ). Dua minggu kemudian - pemberian makan kedua dengan baja mineral kompleks (2 sudu per baldi air). Bawang putih kali ketiga dan terakhir diberi makan pada dekad kedua bulan Jun, ketika mentol sedang terbentuk. Untuk menyediakan penyelesaian kerja dalam baldi air, cairkan 2 sudu besar. sudu besar superfosfat yang dihancurkan atau ekstrak daripadanya.

    Setelah munculnya daun ke-9, tanaman mulai membuang anak panah, yang dikeluarkan pada tahap putaran 15 cm (tidak dipintal, tetapi dipotong).

    Bawang putih disiram pada bulan Mei, Juni dan sepuluh hari pertama bulan Julai pada selang waktu 8-10 hari (dalam cuaca kering, seminggu kemudian). Penyiraman dihentikan 20 hari sebelum penuaian. Bawang putih tidak disiram pada musim panas yang hujan.

    Penuaian Biasanya bawang putih musim sejuk dituai dari 25 Julai hingga 5 Ogos, tetapi lebih awal pada musim panas. Isyarat untuk menuai adalah menguningnya dua daun bawah. Selepas itu, anda tidak boleh ragu-ragu, jika tidak, cengkerang akan pecah dan mentolnya akan hancur menjadi kucai, dan bawang putih seperti itu tidak sesuai untuk penyimpanan.

    Tumbuhan yang digali dikeringkan di bawah sinar matahari selama 4-6 hari, membawa mereka di bawah kanopi semalaman. 1-2 minggu selepas penuaian, batang dan akarnya dipotong, tinggalkan tangkai daun setinggi 3 cm. Setelah dipangkas, ia dikeringkan di loteng selama 3 minggu. Bawang putih musim sejuk kekal hingga Tahun Baru, dan mentol kering.

    Bawang putih musim sejuk dari mentol. Penanaman dijalankan pada dekad pertama Oktober, memilih mentol besar. Alur dengan kedalaman 2-3 cm dipotong setiap 10 cm. Mentol diletakkan di dalamnya dengan selang 2 cm. Setelah ditaburkan, tempat tidur disalut dengan gambut (pada musim bunga mulsa dikeluarkan). Penjagaan musim bunga dan musim panas adalah sama seperti bawang putih yang tumbuh dari daun bawang.

    Perlindungan dari penyakit. Penyakit yang sangat biasa adalah bakteriosis, atau reput bawang putih. Pada tanaman yang berpenyakit, batangnya menjadi nipis, dan daunnya, bermula dari hujungnya, berubah menjadi kuning, kemudian berubah menjadi coklat dan kering. Mentol tumbuh kecil, bintik-bintik coklat dan bintik-bintik terbentuk di cangkang dan gigi.

    Untuk melindungi daripada penyakit ini, sebelum menanam, adalah mustahak untuk membasmi kuman gigi dengan larutan tembaga sulfat atau menahannya selama 20 minit dalam larutan ungu gelap kalium permanganat. Untuk tujuan yang sama, tanah ditumpahkan dengan larutan tembaga sulfat. Tidak boleh digunakan baja segar. Adalah perlu untuk menukar tempat penanaman secara berkala, pada akhir musim panas, jangan lupa memberi makan dengan superfosfat, menuai sehingga 5 Ogos dan pastikan untuk membuang sisa tanaman dari kebun.

    Penyakit biasa kedua adalah reput akar bawang putih. Pada tanaman yang terjejas, daun berubah menjadi kuning sebelum waktunya, retakan terbentuk di bahagian bawah, sisik mati, dan mentol ditutup dengan acuan putih, runtuh dan busuk.

    Untuk melindungi bawang putih dari busuk, perlu memilih bahan penanaman dengan hati-hati, memperhatikan fakta bahawa tidak ada retakan di dasar mentol, membasmi kuman tanah dan cengkih, menanamnya pada waktunya, membuang sisa tanaman, memerhatikan penggantian tanaman.

    Sebagai kesimpulan dari kisah saya mengenai menanam sayur-sayuran untuk musim sejuk, saya ingin meyakinkan mereka yang tidak yakin akan hasil yang positif. Anda akan berjaya, dan setelah mengumpulkan hasil panen awal yang sangat baik pada musim bunga dan musim panas tanpa banyak usaha dan masa yang dihabiskan untuk menyemai, anda akan mula menyemai sayur setiap tahun sebelum musim sejuk..

    Perhatikan haiwan kesayangan anda lebih kerap - mereka akan memberitahu anda bagaimana untuk mengelakkan kesilapan, kerana tumbuhan adalah organisma hidup. Jangan sekali-kali bekerjasama dengan mereka semasa anda berada dalam keadaan tidak baik. Orang berkata: "Segala sesuatu tumbuh dengan baik, kerana dia memiliki tangan yang ringan," iaitu, seseorang memperlakukan tanaman dengan cinta, dan mereka membayarnya dengan hasil yang baik. Carilah dan anda akan berjaya!

    ↑ Dari kebun ke tebing! Bawang acar

    Kami membersihkan cengkih bawang putih muda, bilas di dalam air, blanch selama 1-2 minit, masukkan ke dalam air sejuk dan masukkan ke dalam saringan. Apabila kelembapan hilang, masukkan ke dalam balang kecil dan isi dengan pengasam panas: selama 1 liter air, 3 sudu besar. sudu garam, 1 daun bay, 3-4 kacang hitam dan rempah, 2-3 sudu besar. sudu besar sari apel atau cuka meja 9%, dicairkan 2 kali (tuangkan ke dalam, setelah mengeluarkan kuali dari api).

    Daripada cuka, anda boleh menggunakan jus redcurrant atau asid sitrik yang sama (0,5 sudu teh per 1 liter air). Kami menampal balang pada suhu mendidih selama 3-5 minit dan menggulung penutup (apabila disimpan di tempat yang sejuk, anda boleh lakukan tanpa pasteurisasi).

    ↑ Kvass bawang putih

    Pengarang resipi ini dimiliki oleh ahli akademik B.V. Bolotov.

    Kvass dengan bawang putih (enzim mega) meningkatkan metabolisme, melipatgandakan fungsi sekresi saluran g / c, menipiskan darah dan menjadikan saluran elastik, menghilangkan kolesterol berlebihan dari darah, meningkatkan penglihatan, pendengaran dan ingatan.

    Membantu dengan sindrom penarikan alkohol dan pergantungan tembakau. Melegakan pengambilan ubat.

    B.V. Bolotov menyedari bahawa kesan memabukkan bukan disebabkan oleh tindakan langsung enzim, tetapi melalui buah pinggang, yang menyebabkan pengarang resipi tersebut dengan anggapan bahawa enzim berdasarkan bawang putih merangsang rembesan hormon korteks adrenal, yang memabukkan seseorang.

    Kvass harus digunakan dengan berhati-hati oleh pemandu kereta.

    Dos penerimaan adalah individu. Dari 1 sudu hingga 50 ml pada satu masa. 3 kali sehari sebelum makan. Kursus - 1 bulan.

    Penggunaan berulang 50 ml kvass bawang putih secara signifikan mengurangkan mabuk dan penarikan narkotik. Apabila keadaan pesakit bertambah buruk, dia diberi lebih banyak kvass. Secara beransur-ansur, keadaan kesihatan akan bertambah baik. Keinginan untuk alkohol dan ubat hilang.

    ↑ Peribahasa mengenai bawang putih

      Bawang dengan bawang putih - adik beradik.

    Makan bawang putih dan bawang - tidak akan menghidap penyakit ini.

    Bawang putih dan lobak, dan perut terasa pekat.

    Tidak makan bawang putih - tidak akan berbau.

    Bawang putih dan bawang jujur.

    Bawang menyembuhkan tujuh penyakit, dan bawang putih menyembuhkan tujuh penyakit.

    Hati dengan lada, jiwa dengan bawang putih.

    Sesiapa yang makan bawang putih akan memberi kesan. (Peribahasa Tatar Krimea)

    Menyemai gandum - bawang putih bercambah. (Bahasa Armenia)

  • Ayah anda bawang, ibu anda bawang putih, bagaimana anda menjadi mawar (Azerbaijan)

    • Adik bawang kecil, pahit. (Rusia)

  • Apakah kepala ini, di mana hanya gigi dan janggut? (Ukraine)

  • Bawang putih

    Bawang putih adalah salah satu rempah yang paling popular di dunia: terdapat lebih dari tiga ratus jenis bawang putih, dan ia terkenal hampir di seluruh dunia. Mentol bawang putih dan kecambah hijau (bulu) dimakan mentah, ditambahkan ke salad, sup, rebusan, acar dan perap.

    Bawang putih adalah salah satu rempah yang paling popular di dunia: terdapat lebih dari tiga ratus jenis bawang putih, dan ia terkenal hampir di seluruh dunia. Mentol bawang putih dan tauge hijau (bulu) dimakan mentah, ditambahkan ke salad, sup, rebusan, acar dan perap.

    Bawang putih adalah tanaman yang sangat produktif, kerana di mana-mana, memakan sedikit ruang di kebun dan tidak tumbuh dari biji, tetapi dari cengkeh individu, di antaranya ada 5 hingga 20 di setiap mentol. Bawang putih melambung lurus, seperti anak panah, tubular, keras dan halus batangnya, yang dapat mencapai ketinggian satu meter, mempunyai daun rata yang memanjang dari batang dan patah hampir pada sudut tepat.

    Bawang putih merupakan tanaman tertua yang mula ditanam sejak zaman Neolitik. Kawasan besar dari Afghanistan dan Tibet barat laut hingga sempadan selatan Rusia dan sempadan barat China - seluruh wilayah yang luas ini mempunyai hak untuk menyebut dirinya sebagai tanah air bawang putih, di sini ia terdapat di mana-mana di alam liar. Dari persimpangan peradaban ini, bawang putih telah menyebar hampir ke seluruh dunia, kerana tanaman yang menakjubkan ini dapat berakar di semua wilayah, kecuali mungkin di Kutub Utara dan hutan khatulistiwa..

    Banyak peristiwa bersejarah yang berkaitan dengan bawang putih dalam satu cara atau yang lain. Sebagai contoh, diketahui bahawa serangan pertama di dunia berlaku semasa pembinaan piramid Mesir: budak-budak memberontak kerana kelewatan bahagian bawang putih mereka. Semasa penerbangan dari Mesir, orang Yahudi meratapi nasib mereka kerana kekurangan makanan yang biasa, yang termasuk bawang putih. Oleh pasukan Alexander the Great, bawang putih dibawa ke India, di mana ia digunakan terutamanya sebagai ubat. Pythagoras menyebut bawang putih "raja rempah". Orang Rom, Yunani, Asiria, Arab, Yahudi, dan Mesir semuanya menanam bawang putih, tanpa terkecuali, menganggap perlu untuk mengekalkan kekuatan, memerangi banyak penyakit dan bahkan menganugerahkannya dengan sifat ajaib dan ritual. Bawang putih dibawa ke Rusia dari Byzantium sekitar abad ke-11, dan dengan cepat memenangkan cinta sejagat..

    Bau kuat yang pasti menyertai penggunaan bawang putih disebabkan oleh adanya zat belerang di dalamnya. Oleh kerana itulah bawang putih praktikalnya tidak digunakan dalam masakan Inggeris purba pada zaman Victoria..

    Bawang putih mempunyai keupayaan untuk memberi kesan bakteria pada badan, membunuh bakteria patogen bukan sahaja mentah, tetapi juga diproses secara termal.

    Bawang putih, secara keseluruhan, hebat. Ini adalah ubat yang sangat baik untuk banyak, pertama sekali, selsema: ia mengandungi banyak fitonutida dan allicin - bahan khas yang memusnahkan mikrob patogen dalam tubuh manusia. Pada masa yang sama, jika bawang mampu membahayakan selaput lendir perut, menyebabkan sensasi terbakar di dalamnya, maka ulser dapat memakan bawang putih: sensasi terbakar hanya dirasakan di mulut. Mentol bawang putih mengandungi minyak pati dan lemak, glikosida allin, vitamin B dan C, karbohidrat, magnesium, kalsium, fosforus, klorin, yodium dan unsur surih lain. Bawang putih menurunkan tekanan darah, menormalkan metabolisme, membantu menghilangkan kolesterol berlebihan.

    Bawang putih muda sangat enak (masak pada bulan Mei-Jun, bergantung pada wilayahnya). Panah hijau segar dan kepingan putih susu, yang belum sempat memperoleh rasa dan bau bawang putih yang tajam, penuh dengan vitamin dan mineral, dari kekurangan tubuh kita terutama pada musim sejuk dan musim bunga. Umur bawang putih muda sangat pendek: dua atau tiga minggu berlalu - dan kepala mulai ditutup dengan kulit kasar, dan hijau hilang kelembutannya.

    Hari ini terdapat kira-kira 300 jenis bawang putih. Bezakan antara varieti pedas dan manis. Pedas adalah perkara biasa di lintang utara dan tengah, yang manis - di selatan. Varietas bawang putih manis mempunyai aroma yang halus dan tidak mempunyai rasa pedas dari varietas pedas. Di Barat, kepala bawang putih yang sangat besar dijual, yang disebut bawang putih gajah, bawang putih Sepanyol atau rocamboll. Sebenarnya, ini bukan bawang putih, tetapi gaya rambut yang disebut, yang terdapat di alam liar di wilayah Eropah di Rusia. Mentol bawang putih gajah sangat aromatik dan mempunyai rasa bawang putih yang ringan. Tetapi bawang kecil bawang putih tanpa cengkih, yang mula dijual beberapa tahun yang lalu, adalah bawang putih asli, dibiakkan oleh penternak Cina. Satu kepala sepadan dengan sekitar 5 ulas bawang putih biasa.

    Bawang putih segar adalah tambahan pedas untuk banyak hidangan: salad, sos, celup, pembuka selera dan perasa. Ia ditambahkan ke sup dan hidangan sayur, sesuai dengan daging, terutama dengan hidangan domba, dengan ikan dan unggas..

    Ia boleh diasinkan dan acar, dan panah bawang putih juga digunakan untuk tujuan ini. Ia juga merupakan ramuan penting dalam pelbagai persediaan sayur-sayuran dan cendawan..

    Cengkih bawang putih dapat dikeringkan dengan baik, setelah itu dihancurkan menjadi serbuk halus, diratakan menjadi serpihan atau dihancurkan, menghasilkan bumbu yang sangat popular. Bawang putih kering yang dikisar halus dengan garam laut - garam bawang putih - digunakan untuk memarut daging sebelum dibakar atau digunakan untuk meningkatkan rasa hidangan sayur-sayuran.

    Bawang putih adalah bahan penting dalam hidangan dalam pelbagai masakan di dunia; ia banyak digunakan di Afrika, Timur, dan Asia. Di Korea, kepala bawang putih diperam dengan cara tertentu pada suhu tinggi dan produk asli diperoleh, yang disebut "bawang putih hitam", yang memiliki rasa manis. Di pantai Mediterranean utara, sos aioli sangat popular, terdiri terutamanya dari bawang putih dan minyak zaitun..

    Bawang putih muda masak pada bulan Mei-Jun, bergantung pada wilayahnya. Tetapi bawang putih dijual sepanjang tahun.

    Menyemai bawang putih (Allium sativum)

    Herba abadi. Mempunyai tindakan antiseptik, antimikroba, anti-radang, anthelmintik.

    Isi kandungan

    • Permohonan
    • Pengelasan
    • Penerangan botani
    • Sebar
    • Perolehan bahan mentah
    • Komposisi kimia
    • Sifat farmakologi
    • Aplikasi dalam perubatan tradisional

    Dalam bidang perubatan

    Persediaan bawang putih diresepkan untuk aterosklerosis, tahap awal hipertensi, kembung perut, kolitis dan enterokolitis, disentri. Phytoncides bawang putih berkesan untuk penyakit paru-paru: abses paru-paru, asma bronkial, batuk rejan, bronchiectasis, serta untuk pencegahan influenza, demam kepialu, disentri.

    Kontraindikasi dan kesan sampingan

    Kontraindikasi untuk penyediaan bawang putih: tidak boleh diambil oleh pesakit pada tahap pemburukan buasir, serta mereka yang mengalami proses keradangan di buah pinggang (nefritis dan nefrosis).

    Dalam kosmetologi

    Dalam bidang kosmetologi, bawang putih digunakan sebagai ubat untuk kebotakan dan untuk menguatkan rambut. Untuk melakukan ini, gosokkan bawang putih parut ke kulit, selepas 20 minit rambut dicuci dengan baik.

    Bawang putih juga digunakan pada kuku untuk menguatkannya..

    Dalam memasak

    Bawang putih paling banyak digunakan di dunia sebagai tanaman makanan, perasa. Menyakitkan, tidak biasa, dengan sendirinya kadang-kadang bau yang tidak menyenangkan, yang digabungkan dengan daging, sayur-sayuran dan produk lain, berubah menjadi aroma makanan yang tidak dapat ditandingi.

    Dalam hidangan apa bawang putih tidak ditambah - daging, makanan laut, sup, salad, perap. Ia juga tidak boleh diganti untuk pengetinan. Cengkih yang dikupas dari tanaman digunakan terutamanya, tetapi kepala bawang putih dalam bentuk asin atau acar dapat dijadikan makanan ringan yang terpisah. Ramuan bawang putih segar juga merupakan perasa yang indah. Sedikit bawang putih digunakan, mungkin dalam kombinasi dengan ikan.

    Kami sangat menyukai bawang putih dalam masakan Mediterranean dan Cina, di mana ia ditambah dengan pelbagai hidangan dalam kuantiti yang banyak.

    Dalam masakan Rusia, kami telah lama mencintai bawang putih, ini adalah salah satu perasa utama masakan kami..

    Baru-baru ini, bawang putih berbutir kering menjadi meluas, dibuat menggunakan teknologi makanan moden, yang disimpan lebih lama dan kurang menuntut syarat penyimpanannya..

    Untuk kanak-kanak

    Pengelasan

    Menyemai bawang putih adalah ramuan abadi, spesies genus Onion dari keluarga Amaryllidaceae (Latin Amaryllidaceae).

    Penerangan botani

    Menaburkan bawang putih adalah tanaman perennial herba dengan mentol kompleks, banyak mentol sessile bujur-panjang, yang tertutup dalam cangkerang putih biasa. Batangnya berdaun, lurus, dalam kebanyakan kes hingga ke tengah. Daunnya rata, lurus, berlekuk di atas, tajam, ke bawah. Perbungaan dalam bentuk payung ditutup dengan penutup membran sebelum berbunga. Tinggi 30-60 cm. Bunga pada bulan Jun-Julai.

    Sebar

    Bawang putih, yang sifatnya bermanfaat diketahui di seluruh dunia, paling banyak tersebar di negara-negara Eropah Selatan dan Amerika, di Rusia dan Ukraine..

    Perolehan bahan mentah

    Mereka terutama memakan cengkih dari bawang putih, serta ramuannya. Dalam perubatan, gigi palsu lebih banyak digunakan..

    Mereka mula menuai bawang putih apabila daun bawah kering dan daun atas menjadi kuning (akhir bulan Julai - Ogos). Kepala yang matang harus lebat, sisik kering harus mudah dikeluarkan.

    Untuk memeriksa tahap kematangan, anda boleh menggali tanah dari beberapa tanaman untuk memeriksa keadaan sisiknya. Sekiranya ia kuat, tanaman boleh dituai.

    Semasa menuai, bawang putih digali, kemudian dituai dengan tangan dan dibentangkan di tanah untuk pengeringan selama 1-1,5 minggu. Tidak biasa memilih bawang putih di tanah mana pun, tetapi hanya untuk menggali. Kemudian dikeringkan di kawasan yang panas dan berventilasi baik. Simpan bawang putih pada suhu 0-5 ° C.

    Komposisi kimia

    Mentol bawang putih mengandungi 0.4% minyak pati yang terdiri daripada campuran diallyl sulfide, allylpropyl sulfide, dan polysulfides lain; 0.3% glikosida alliin, yang ditukar di bawah pengaruh enzim allinase menjadi allicin; asid amonia dan piruvik, minyak berlemak, fitosterol, bahan yang mengandungi nitrogen dan berminyak, pati, fruktosa, asid askorbik 10 mg%, vitamin B, vitamin D, sebilangan besar sebatian fitonutida, propil dan sebatian sulfur alilik, allglycoside, kalium, kalsium, magnesium, jejak asid iodin, fosforik, silikat dan sulfurik.

    Ini adalah sulfida diallyl yang terdapat dalam minyak pati bawang putih yang memberikan bau khasnya.

    Sifat farmakologi

    Persediaan bawang putih mempunyai kesan anti-radang, antimikroba, antiseptik, anti-sklerotik, ekspektoran, antihelminthik; mencegah perkembangan kolesterolemia, menurunkan tekanan darah, melambatkan pembentukan plak ateromatosa di aorta.

    Sebagai hasil kajian eksperimental saintifik, telah terbukti bahawa persiapan bawang putih mendorong pengembangan saluran koronari dan periferal, meningkatkan amplitud kontraksi jantung, memperlambat irama mereka dan meningkatkan diuresis.

    Telah terbukti secara eksperimen bahawa penyediaan bawang putih menghalang proses fermentasi-putrefaktif dalam usus dan merangsang fungsi sekresi dan motorik saluran gastrointestinal. Banyak kajian BP Tokin dan kolaboratornya membuktikan bahawa phytoncides bawang putih mempunyai kesan buruk terhadap bakteria gram-positif dan gram-negatif (streptococci, staphylococci, difteria bacillus, paracholera vibrios, bakteria kumpulan tifoid dan paratyphoid, tubercle bacillus, dll.) ).

    Aplikasi dalam perubatan tradisional

    Tanah air bawang putih adalah Asia Tengah. Penanaman tanaman bermula di wilayah pegunungan Uzbekistan, Tajikistan, Turkmenistan, di Afghanistan dan Pakistan, di utara Iran.

    Malah orang Yunani dan Rom kuno tahu tentang sifat penyembuhan bawang putih yang luar biasa. Ia ditanam di Mesir Purba, India..

    Menurut ahli herba kuno, bawang putih dimakan secara dalaman sebagai anti-demam, perangsang, anthelmintik dan diuretik. Digunakan secara topikal sebagai perengsa kulit. Bawang putih dianggap sebagai antiseptik terbaik; pada masa lalu adalah kebiasaan menyimpan beberapa keping bawang putih di mulut anda sepanjang masa dan mengunyahnya dari semasa ke semasa. Kini telah disahkan bahawa mengunyah cengkih bawang putih selama beberapa minit membunuh semua bakteria di dalam mulut.

    Ubat tradisional Rusia, Ukraine, Belarus menggunakan bawang putih untuk pelbagai penyakit gastrointestinal (disentri, kolitis, kembung perut), juga untuk gout, darah tinggi, kembung, kudis, malaria, batuk.

    Bawang putih digunakan untuk selesema, bronkitis, batuk rejan, asma bronkial: gosokkan dada dengan gruel cengkih yang dicampur dengan lemak babi atau mentega. Bawang putih bakar yang dicampurkan dengan mentega mempunyai kesan anti-radang, mempercepat pematangan abses. Ketuat, ekzema, lichen dan penyakit kulit yang lain dirawat dengan jus segar atau jus bawang putih.

    Di Jerman, bawang putih digunakan untuk merawat batuk kering, disentri amuba. Perubatan rakyat Cina menggunakan bawang putih untuk wabak, kolera, untuk rawatan saluran gastrointestinal, organ pernafasan, untuk rematik, kekurangan vitamin, penyakit kulit, untuk pencegahan malaria, untuk ketidakteraturan haid; secara luaran - dengan lichen, kebotakan dan gigitan serangga.

    Perubatan rakyat Bulgaria mengesyorkan bawang putih untuk meningkatkan pencernaan dan selera makan, merawat penyakit berjangkit saluran gastrointestinal, sebagai ekspektoran untuk bronkitis, untuk cacing kremi - dalam enema sebagai anthelmintik.

    Bawang putih segar dalam kain kasa, disapu pada permukaan luka selama 10 minit, pada awalnya menyebabkan sedikit peningkatan dalam proses keradangan, tetapi kemudian luka itu dibersihkan dari nanah dengan cepat. Bawang putih menyumbang kepada penurunan mendadak pada luka, bengkak dan membantu penyembuhannya dengan cepat.

    Sastera

    1. Lavrenova GV, Lavrenov VK - Ensiklopedia tumbuhan perubatan. Jilid 2 - Donetsk, "Donetskchina", 1996. - 512 p..

    2. A. Ya. Gubergrits, N.I. Solomchenko - Tumbuhan perubatan Donbass - Donetsk, "Donbass", 1967. - 296 p..

    3. Baranov AA, Levitsky SV - Ensiklopedia tumbuhan perubatan. - SPb.: "Dilya Publishing", 2011. - 480 s.

    4. Tumbuhan perubatan Caucasus yang boleh dimakan: Buku Panduan. Rostov n / a: Rumah Penerbitan Universiti Rostov. Ed. N.G. Vorobyova. - 1989.-- 464 s.