Air walnut

Rogulnik, baju besi terapung Chilim. Trapa natans

Tumbuhan tahunan yang tumbuh di dalam air. Batang fleksibel dilekatkan ke bawah oleh kacang tahun lalu, seperti sauh. Apabila paras air naik, batangnya terlepas dari tanah dan terapung dengan bebas sehingga berakar kembali di air cetek. Daun kenari mirip dengan birch, mereka membentuk roset dan disusun seperti mozek kerana panjang tangkai daun yang berbeza. Oleh itu, "bintang" terapung di atas air, sama dengan serbet terbuka.

Buah kacang air adalah biji dengan biji putih di dalamnya, berukuran 2-2,5 sentimeter, dengan empat "tanduk" keras melengkung.

Walnut air telah dikenal sejak zaman kuno - cengkerangnya ditemui walaupun dalam penggalian pada masa interglasial. Sebelum ini, chilim juga sangat terkenal di Rusia - ia dijual di pasar di seluruh gerobak.

Rogulnik masih cukup meluas hingga kini. Walnut tumbuh di perairan yang bertakung, sungai yang mengalir perlahan, tasik, backwaters, kadang-kadang membentuk belukar.

Walnut air terdapat di Eropah, India, Asia Tenggara, kadang-kadang anda dapat menemuinya di Afrika tropika. Di China dan India, chilim dibiakkan di paya dan tasik.

Cara memilih

Anda boleh membeli kacang air dari kedai Cina atau Asia. Peraturan untuk memilih chilim sama dengan peraturan untuk memilih jenis kacang lain..

Jadi, anda perlu memperhatikan kualiti cengkerang, yang seharusnya utuh, tanpa cip, retakan dan lubang..

Cara menyimpan

Kacang air disimpan dengan agak lemah. Kacang yang tidak dikupas disimpan dengan baik pada bulan-bulan yang lebih sejuk. Sekiranya biji dikupas, ia akan menjadi tengik setelah 2-3 hari. Oleh itu, lebih baik makan cili segera setelah melepaskan cengkerang, apabila sangat berair dan enak..

Dalam memasak

Kelebihan utama kacang air adalah ketekalannya. Daging putih tetap berair dan renyah tidak kira berapa lama hidangan dimasak. Kualiti risalah ini, bersama dengan rasa manisnya yang enak, dihargai oleh para pencinta makanan Asia..

Biji walnut air mengandungi banyak nutrien, sangat enak dan menyihatkan. Chilim dimakan mentah dalam buah dan salad pedas, dan dibakar (rasanya seperti chestnut goreng) atau direbus.

Di negara-negara Asia, walnut air disajikan sebagai pembuka selera, pra-goreng dan masin. Ia juga bagus jika direbus atau digoreng dengan mentega dalam jusnya sendiri. Bubur kacang juga digunakan untuk membuat tepung, yang digunakan untuk membuat kek dan sebagai pengental. Untuk membuat tepung, chilim digiling dengan kilang tangan biasa atau direndam dan kemudian diuli.

Kacang ini juga popular di India. Tepung juga dibuat dari itu, kek dan roti dibakar, dan dimasak dengan penambahan sup ini. Terutama popular ialah kacang air dengan rempah. Roti dari kacang itu ternyata sangat enak, mereka mengatakan bahawa ia menyerupai gandum.

Kandungan kalori dari cili

Kandungan kalori roguelike hanya 200 kkal, yang lebih sedikit dibandingkan dengan jenis produk serupa lainnya, sehingga dapat digunakan dalam pemakanan dan diet yang tepat untuk menurunkan berat badan. Vegetarian dan orang yang tidak bertoleransi terhadap protein haiwan juga boleh mengambil palsu. Kacang seperti itu popular dalam bentuk makanan ringan, dalam salad dari kubis, timun, lobak. Chillim digabungkan secara harmoni dengan bawang putih, bawang, saderi, ketumbar, pasli. Ketika digunakan dalam diet, disarankan untuk minum teh jahe setelah makan kacang.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
11.93.455.42.410.4200

Ciri-ciri berguna walnut air

Komposisi dan kehadiran nutrien

Semua bahagian kacang air mengandungi flavonoid, tanin, triterpenoid, pelbagai vitamin, sebatian fenolik, serta garam mineral dan sebatian nitrogen yang berguna. Buah mengandungi 7.5% lemak, 15% protein, 3% gula, 52% pati, karbohidrat.

Sifat berguna dan perubatan

Chilim juga digunakan dalam perubatan. Trapazid dibuat dari itu, yang digunakan dalam memerangi aterosklerosis. Walnut air tawar banyak digunakan dalam perubatan Cina, Jepun dan Tibet untuk dispepsia, penyakit buah pinggang, sebagai tonik diuretik dan umum setelah pelbagai penyakit teruk.

Di China dan India, semua bahagian bagel digunakan sebagai agen penetapan, tonik, antispasmodik, astringen, diaforetik, penenang, koleretik.

Jus bunga dan daun yang baru diperah digunakan untuk merawat penyakit mata, sebagai antiseptik untuk keputihan, gonorea, pelbagai tumor, gigitan pelbagai serangga dan ular. Rogulnik meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai keadaan buruk, menunjukkan kesan antivirus yang sangat baik. Ia juga disarankan sebagai ubat yang memberi kesan yang baik kepada tubuh setelah mengalami pelbagai jenis tekanan..

Jadi, apakah resipi yang paling popular untuk ubat tradisional menggunakan kacang air??

Infusi Chillim. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil 20 gram daun dan bunga. Mereka dicurahkan dengan 200 mm air panas, kemudian dibiarkan untuk dimasukkan ke dalam mandi air selama 15 minit. Selepas infusi, biarkan sejuk selama kira-kira 30-45 minit, kemudian tapis. Produk yang dihasilkan diminum dalam sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan makanan. Sekiranya infusi digunakan secara luaran, maka kepekatannya harus ditingkatkan 2-3 kali..

Jus flyer. Biasanya jus digunakan untuk merawat penyakit mata. Untuk melakukan ini, peras jus dari tanaman dan cairkan dengan air sejuk rebus dalam nisbah satu hingga sepuluh. Perlu mengambil jus secara dalaman 30-40 tetes tiga hingga empat kali sehari sebelum makan. Sekiranya jus digunakan untuk rawatan luaran penyakit lain, maka ia harus dicairkan dalam nisbah satu hingga tiga.

Kacang air untuk meningkatkan potensi. Dengan makan tengah hari, anda perlu makan 1-2 biji kacang mentah dalam sebulan.

Infusi Vodka untuk membersihkan saluran darah. Anda perlu mengambil 10 kacang dan tuangkan dengan segelas vodka, kemudian biarkan selama 10 hari. Perlu minum infus 3 kali sehari selama satu sudu selama 10 hari. Kemudian ambil cuti 10 hari dan ulangi kursus.

Cara lama untuk menyahtoksin untuk gigitan ular. Kunyah dan taburkan satu kacang untuk jangka masa yang panjang, dan kunyah dan makan yang kedua. Selepas itu, anda tidak boleh minum selama satu jam. Oleh itu, ulangi setiap 3 jam.

Jus segar dari daun dari penyakit kelamin. Empat kali sehari anda perlu menggunakan satu sudu besar jus yang baru diperah. Jus semacam itu berkesan dalam rawatan gonorea dan keputihan yang disebabkan oleh jangkitan..

Chilim dengan cirit-birit. Beberapa kacang perlu dibakar dengan air mendidih dan dimakan setelah disejukkan. Ulangi dalam satu jam. Anda juga boleh menggunakan jus segar.

Jus flyer herpes. Untuk menyelesaikan masalah ini, anda perlu menggunakan jus segar, melincirkan gelembung di bibir dengannya. Di samping itu, anda boleh meletakkan potongan kacang ke tempat yang sakit.

Kacang air untuk sakit gigi. Chimim harus dilumurkan, potong piring setebal 3 milimeter dari tengahnya dan letakkan di antara pipi dan gigi yang sakit. Dalam 15-20 minit, sakit gigi akan reda. Flux juga dirawat sekiranya tidak dapat mengunjungi doktor gigi.

Jus melawan gatal-gatal akibat nyamuk dan sengatan lebah Kawasan gatal dapat dilumasi dengan jus segar atau daun chilim yang telah diaplikasikan, sebelum dihaluskan.

Jus untuk tonsilitis, bahkan folikular dan bernanah. Jus kacang air segar dicairkan satu hingga sepuluh dengan air suam dan berkumur. Anda juga boleh merawat gusi yang berpenyakit..

Gunakan dalam kosmetologi

Dalam kosmetologi, infus pekat chilim digunakan, yang membantu dengan jerawat, pembentukan pustular, radang kulit.

Gunakan dalam resipi memasak

Terdapat beberapa resipi chilim paling popular yang patut dicuba..

- 200 g roguelike;

- gula, garam secukup rasa.

Kacang yang dikupas dipotong menjadi kepingan, susu dituangkan, ditutup rapat dan direbus selama 30-40 minit. Kemudian cili mesti disapu melalui ayak dengan susu, tambah gula, mentega, dan dipanaskan, kacau selalu. Kentang tumbuk digunakan sebagai lauk untuk hidangan daging dan ayam, dan sebagai hidangan bebas.

Air walnut dalam susu

- 5 g tepung dan gula;

Kernel siap dituangkan dengan susu dan dimasak hingga lembut selama 30-40 minit. Kemudian masukkan minyak, campurkan dengan garam, gula, tepung dan kacau.

Gulung epal rebus

- 100 g cili dan epal;

- mentega dan gula.

Cili kupas dicurahkan dengan air mendidih dan rebus dalam bekas yang ditutup. Setelah masak, masukkan mentega, gula, epal kupas, potong, dan reneh lagi sehingga buah menjadi lembut.

- segelas saus tomat dan gula merah;

- 1 sudu kecil Sos Worcester,

- 1.5 kg daging kering kering;

- 240 g kacang air tin.

Hirisan daging dipotong menjadi 3 bahagian, kacang dibungkus di dalamnya (biji besar boleh dipotong separuh) dan diperbaiki dengan tusuk gigi

Saus tomat, gula dan Worcestershire dicampurkan dalam periuk dan dipanaskan hingga mendidih. Tuangkan sos ke atas daging dan kacang air.

Bakar daging dengan kacang dalam oven yang dipanaskan hingga 180 darjah selama kira-kira 45-50 minit.

Ciri-ciri berbahaya dari walnut air

Dalam kes yang jarang berlaku, intoleransi individu terhadap produk adalah mungkin..

Video akan menunjukkan seperti apa kenari air di habitat semula jadi. Ini adalah tumbuhan yang sangat cantik dan menarik.!

Kacang air atau Chilim - keterangan dan foto

Kacang air (dalam bahasa Latin Trāpa) adalah tumbuhan yang luar biasa dengan khasiat perubatan. Ia terdapat di pelbagai kawasan di negara kita. Sifat penyembuhan kacang telah lama diperhatikan oleh orang. Ia dikenali sebagai tumbuhan yang telah berjaya digunakan dalam perubatan dan kosmetologi. Di portal Agronom.guru anda akan mengetahui tentang semua sifat dan ciri walnut air.
Walnut air (rogulnik, chilim)

  1. Penerangan botani
  2. Di mana risalah itu tumbuh
  3. Mengapa kacang air berharga?
  4. Cara menanam cili
  5. Pengumpulan dan penyediaan risalah
  6. Di manakah kilang itu digunakan
  7. Penggunaan risalah perubatan: petunjuk dan kontraindikasi
  8. Ubat Rogulnik: resipi rakyat
  9. Penggunaan risalah dalam bidang kosmetologi
  10. Sihir maskot kacang
  11. Dihidangkan untuk dimakan: hidangan berangan air
  12. Air rebusan walnut
  13. Air walnut dibungkus dalam daging
  14. Chillim puri

Penerangan botani

Kacang air adalah satu lagi misteri alam semula jadi. Ia adalah tanaman tahunan yang tumbuh di badan air. Buahnya menyerupai kacang kecil, panjangnya tidak lebih dari empat sentimeter dan lebar dua setengah sentimeter. Di permukaan tanaman, terdapat proses berbentuk tanduk. Atas sebab ini, ia dipanggil roguer atau kacang sial. Walaupun orang-orang memberinya nama lain: chestnut air, chilim.

Di dalam kacang terdapat biji putih dan enak. Menariknya, biji dapat mengekalkan percambahan sehingga 50 tahun! Walaupun secara ideal mereka dapat ditanam selama 10-15 tahun.

Batang chimim nipis, panjang, menjalar di akarnya. Akarnya juga nipis, coklat bercabang. Daunnya berwarna hijau, di sepanjang tepinya mempunyai gigi yang besar.

Tempoh mekar berangan air berlangsung dari bulan Jun hingga pertengahan Julai. Pada masa ini, perbungaan susu kecil muncul. Bunga mekar tidak lebih dari dua jam. Jadi untuk melihat bunga chilim adalah menyentuh keajaiban.

Menjelang musim gugur, buah-buahan muncul sebagai ganti perbungaan - dari enam hingga dua belas keping.

Pada akhir musim luruh, ketika tanaman membusuk, mereka jatuh ke bawah, dan pada musim bunga mereka mula bercambah. Ini adalah penerangan ringkas mengenai kacang air.

Daun kacang besar, dengan tepi bergerigi

Di mana risalah itu tumbuh

Chilim tumbuh di takungan cetek segar, di mana air berdiri. Rogulnik boleh ditemui di garis lintang selatan, di Timur Jauh, di Ukraine. Sebelum ini, buahnya dapat dilihat di pasar raya dan pasar raya..

Tetapi sekarang kacang air disenaraikan dalam Buku Merah dan tidak begitu biasa di Persekutuan Rusia..

Tumbuhan walnut air dibezakan oleh sejarah kuno. Para saintis mendakwa bahawa ia muncul lebih dari 25 juta tahun yang lalu..

Buah-buahan juga sering dijumpai semasa penggalian penempatan kuno..

Pada zaman dahulu di Rusia, kacang iblis banyak digunakan untuk pelbagai tujuan. Ini berlaku hingga awal abad ke-20, tetapi kemudian perkebunannya mulai merosot dengan mendadak. Saliran sisa kimia ke takungan melakukan tugasnya, kilang itu mula hilang.

Air walnut - tumbuhan dari Buku Merah

Mengapa kacang air berharga?

Biji buah chimim sangat tinggi kalori. Ia mengandungi pati hingga 50-55%. Terima kasih kepada petunjuk ini, nilai pemakanan mencapai 180 kilokalori per 100 gram..

Kacang juga mengandungi:

  • abu - 25%;
  • air - 18%
  • bahan nitrogen -12%;
  • serat - 1.5%;
  • minyak - 0.5%
Buah walnut air berkhasiat dan sihat

Cara menanam cili

Walaupun jarang dijumpai di alam semula jadi, walnut air dapat ditanam di rumah. Sekiranya anda mempunyai kolam kecil di rumah negara anda atau berhampiran rumah anda - chilim akan berfungsi sebagai hiasan yang indah untuknya. Tidak hairanlah kilang itu kelihatan hebat dalam gambar takungan.

Menanam selebaran adalah sesuatu yang mudah. Keperluan utama adalah adanya takungan tanpa fros.

Kacang dibuang ke dalam tanah atau (jika tidak ada tanah) ditanam di dalam bekas dan kemudian diturunkan ke dasar. Penyebaran tanaman berlaku dari biji. Akar dan bahagian bawah air muncul pertama, dan kemudian daun yang muncul. Chilim mentolerir transplantasi tanpa masalah, dan selalu boleh dipindahkan ke perairan dengan kedalaman yang lebih besar..

Anda boleh menyimpan biji walnut air untuk ditanam tanpa masalah di dalam peti sejuk, setelah meletakkannya di dalam bekas air.

Adalah baik untuk menanam kacang Manchu, Rusia, Siberia atau Jepun.

Untuk penanaman roguer yang berjaya, anda perlu ingat peraturan berikut.

  1. Suhu air di kolam mesti mencapai 25 darjah Celsius dan lebih.
  2. Air yang cetek tidak sesuai untuk menanam cili, kerana batangnya boleh mencapai empat meter.
  3. Air di mana chestnut air tumbuh harus berada di fokus sinar matahari.
  4. Anda perlu membersihkan bahagian bawah takungan dan menuang pasir di sana, atau meletakkan tanah liat, kelodak. Tetapi mesti diingat bahawa tanah mesti bebas dari kekotoran. Jika tidak, kacang sial tidak akan tumbuh.

Seharusnya tidak ada moluska besar di takungan, Mereka dapat memusnahkan pucuk kenari muda.

Walnut air suka cahaya matahari langsung

Pengumpulan dan penyediaan risalah

Untuk menyediakan formulasi ubat, selebaran mesti dipasang dengan betul.

Semasa tempoh berbunga, perbungaan dan daunnya dituai, dari mana jus dan tincture kemudian disiapkan.

Untuk kegunaan lebih lanjut, rumput mesti disebarkan dalam lapisan nipis dan dikeringkan..

Buah hanya boleh dituai pada musim gugur apabila tanaman mati. Mereka mesti diletakkan di dalam beg kanvas dan disimpan di tempat yang sejuk pada suhu beku. Kacang yang dikupas akan kehilangan kualiti dan rasa dengan cepat.

Bagel dituai pada musim luruh

Di manakah kilang itu digunakan

Sejak dahulu lagi, chestnut air telah digunakan untuk makanan dan penyediaan komposisi ubat. Buah-buahan tidak hanya mempunyai sifat berguna, tetapi juga daun, batang, dan akar. Tetapi buah yang paling berguna itu sendiri.

Buah cili boleh direbus, digoreng, dibakar, dan dimakan mentah. Groot dan tepung, gula-gula juga disediakan dari kacang. Terdapat kes-kes ketika orang-orang selamat berkat buah berangan air, kerana menyelamatkan mereka dari kelaparan.

Orang yang berbeza mempunyai pilihan masing-masing. Oleh itu, chilim di berbagai negara digunakan dan disediakan dengan cara yang berbeza. Di banyak negeri timur, ia dianggap manis dan dimakan dengan madu. Di India, ia disajikan dengan pelbagai rempah. Dan di Altai dan wilayah Utara kita, orang masih menganggapnya sebagai jimat, dan menggunakannya sebagai jimat.

Maskot Flyer

Penggunaan risalah perubatan: petunjuk dan kontraindikasi

Tetapi perkara yang paling penting adalah penggunaan roguelite dalam perubatan. Ia dimakan tanpa memproses mentah untuk penyakit seperti;

  • disentri;
  • penyakit saluran gastrousus;
  • keracunan.

Chilim juga banyak digunakan untuk merawat aterosklerosis. Tumbuhan ini adalah sebahagian daripada ubat "Trapazid".

Chilim digunakan untuk aterosklerosis

Penggunaan walnut air untuk tujuan perubatan, bagaimanapun, memiliki beberapa warna nasional. Di China dan India, ia digunakan sebagai diaforetik. Di Jepun untuk meningkatkan potensi, atasi kegagalan buah pinggang.

Bukan hanya buah tanaman, tetapi rebusan dan tincture daun, batang dan bunga dapat meningkatkan kekebalan tubuh, mengembalikan kekuatan.

Jus daun kacang syaitan sangat berguna. Dia mampu mengatasi walaupun dengan beberapa penyakit mata, menyembuhkan sakit tekak, gigitan nyamuk.

Tetapi risalah tidak boleh digunakan jika ada kontraindikasi untuk digunakan, dos tidak boleh dilebihi jika ada cadangan doktor.

Semasa memakannya, anda perlu berhati-hati sekiranya anda mempunyai intoleransi individu.

Tetapi secara amnya, tanaman ini selamat, penggunaannya tidak mengancam kesan sampingan..

Chilim digunakan untuk merawat penyakit mata

Ubat Rogulnik: resipi rakyat

Perubatan pelengkap menggunakan kaedah berikut:

  1. Warna bunga dan daun. Potong dua sudu bunga dan daun dan tuangkan air mendidih, biarkan selama satu jam dan tapis. Ambil 100 gr. selama tiga hingga empat minggu untuk meningkatkan imuniti.
  2. Sapu dari batang dan daun. Bilas rumput, keringkan, kisar (lebih baik dalam pengisar), perah jusnya menggunakan kain kasa dua lapisan. Cairkan jus dengan air rebus pada suhu bilik 1 hingga 10. Konsumsi oral untuk penyakit mata (30 tetes 3 kali sehari). Untuk menjadikan penyakit itu cepat hilang, anda boleh melakukan losyen. Untuk ini, komposisi dicairkan dengan air 1 hingga 3.

Untuk menyediakan infusi buah-buahan dengan vodka, anda perlu mengambil dua puluh kacang, basuh, keringkan, masukkan ke dalam pinggan kaca dan tambahkan vodka (400 gram). Pastikan untuk menutup pinggan dengan penutup dan bersikeras penyelesaiannya selama dua minggu di tempat yang gelap, bergoncang dari semasa ke semasa. Ambil sepuluh hari dalam satu sudu 3 kali sehari. Penyelesaiannya digunakan untuk membersihkan kapal.

Buah kacang air

Penggunaan risalah dalam bidang kosmetologi

Walnut air mempunyai sifat tonik yang sangat baik. Oleh itu, ia termasuk dalam beberapa kosmetik..

Sekiranya seorang wanita ingin memiliki kulit yang halus dan halus, seperti gadis-gadis dari sampul majalah fesyen, roguer dalam kes ini adalah alat yang sangat diperlukan untuk:

  • memerangi jerawat;
  • merawat kulit berminyak dan kombinasi.

Apabila menggunakan jus tanaman untuk tujuan kosmetik, kulit akan menjadi lebih halus dan lebih anjal. Biarkan ia tidak memberikan kesan seperti krim mahal, tetapi membersihkan kulit dan menjadikannya lebih cantik..

Jus walnut air menjadikan kulit tegap dan licin

Sihir maskot kacang

Walnut air telah lama dianggap ajaib. Oleh itu, orang membuat jimat daripadanya. Mereka sangat sensitif terhadap walnut di Altai.

Penduduk tempatan percaya bahawa dia dapat melindungi rumah dari kejahatan dan membawa nasib baik. Pengrajin Altai masih membuat hiasan dan cenderamata dari roguelnik.

Buah-buahan pertama dikeringkan dan kemudian dipernis, kadang-kadang bahkan dicat. Patung-patung lucu, magnet dan juga jimat dibuat dari kacang kecil, yang senang dibeli oleh pelancong..

Pengrajin sejati melangkah lebih jauh dan menggunakan risalah walaupun untuk reka bentuk aksesori dan perumahan yang asal.

Hiasan flyer

Dihidangkan untuk dimakan: hidangan berangan air

Chilim adalah kacang air yang berjaya digunakan dalam masakan. Nenek moyang kita, yang tahu banyak tentang pemakanan sihat, dengan senang hati membuat pelbagai hidangan dari chestnut air.

Banyak resipi lama telah hilang, dan nyonya rumah moden tidak dapat menyediakan makanan Rusia lama. Tetapi ada banyak resipi moden yang dapat mempelbagaikan menu rumah anda..

Air rebusan walnut

Hidangan ini memerlukan:

  • 250 gram kacang air tempurung
  • 250 gram epal:
  • mentega;
  • gula (secukup rasa);

Kupas dan cincang epal. Masukkan kernel ke dalam periuk dan didihkan hingga lembut, tambahkan epal, mentega dan gula ke dalamnya. Didihkan sehingga epal lembut..

Air walnut dibungkus dalam daging

Untuk hidangan yang anda perlukan:

  • 1.5 kg bacon segar;
  • 250 gram buah roguelike dalam tin.
  • 1 cawan tomato atau saus tomat
  • 1 cawan gula merah
  • 1 sudu teh sos Worcester

Potong daging ke dalam kepingan nipis. Letakkan risalah di tengah masing-masing, gulungkannya dan selamatkan dengan tusuk gigi. Letakkan gulung yang sudah siap di dalam loyang dan tuangkan ke atas sos.

Untuk menyediakan sos, satukan saus tomat, gula dan sos Worcestershire dan didihkan. Hidangan dimasak di dalam ketuhar selama 50 minit pada suhu 180 darjah.

Pinggan kacang air

Chillim puri

Untuk memasak, anda memerlukan;

  • 200 gram kacang air;
  • 150 gram susu;
  • mentega;
  • gula.

Masak kacang hingga lembut. Kemudian keluarkan dari susu dan masukkan ayak. Masukkan susu yang telah direbus dan gaul rata. Panaskan jisim yang telah selesai dan rebus sedikit. Puree boleh digunakan sebagai lauk untuk daging dan ikan.

Adalah baik untuk menambahkan kacang air ke pelbagai salad, yang akan memberikan rasa pedas hidangan. Mereka akan menjadi lebih memuaskan dan lebih sihat..

Kacang air, yang diberi nama lebih dari satu orang, dimakan di Rusia, di China, India, Jepun dan negara-negara lain. Di samping itu, tanaman ini sering digunakan untuk tujuan perubatan, dalam bidang kosmetologi..

Sehingga kini, ia termasuk dalam beberapa kosmetik dan ubat-ubatan. Hidangan walnut boleh menghiasi meja apa pun. Lebih-lebih lagi, kacang air sangat berkhasiat dan sihat.

Chilim adalah tanaman peninggalan. Mengapa ia menarik?

Walaupun pada zaman prasejarah kuno, chilim menghiasi takungan murni planet kita dengan permaidani renda hijau. Ketika orang-orang pertama muncul, dia memberi mereka buah-buahan yang berkhasiat dan menyembuhkan mereka kerana banyak penyakit. Kini tanaman peninggalan ini memerlukan perlindungan kita..

Nama lain untuk chilim adalah: roguelite, kacang air, chestnut air, kacang sial.

Nama botani adalah perangkap. Sebelum ini, chilim diasingkan ke dalam keluarga yang terpisah, sekarang ini adalah sebahagian dari keluarga kecil Rogulnikov dari keluarga Derbennikov.

Mereka suka takungan panas yang bertakung dan sungai yang mengalir perlahan, mereka tinggal di Afrika, di banyak wilayah di Eropah dan Asia. Di kawasan kami, flyer terapung adalah perkara biasa.

Sama seperti birch, daun berkilat dari birch terapung dikumpulkan dalam roset. Petioles yang dilengkapkan dilengkapi dengan ruang udara yang membuat kilang tetap bertahan.

Batang yang mencapai panjang 5 meter turun dari saluran masuk ke kedalaman air. Akar bercabang kehijauan sering disalah anggap sebagai daun bawah air.

Bunga putih kecil dibuka dari Mei hingga Ogos. Setelah berbunga, mereka tenggelam ke dalam air, di mana buah itu berkembang - buah yang tenggelam, ditutup dengan cangkang keras dengan pertumbuhan yang menyerupai tanduk. Dengan tanduk ini, buah yang masak tetap di bahagian bawah dan bercambah dari masa ke masa. Begitu lama sebelum penemuan kapal dan sauh oleh manusia, kilang itu menggunakan alat yang menjadi prototaip jangkar. Benih ini boleh bertahan selama 12 tahun, tetapi lebih kerap bercambah dalam dua tahun pertama. Buah Chilim
ru.wikipedia.org

Sejak sekian lama, orang telah menggunakan buah roguelike sebagai tanaman makanan yang berharga: mereka adalah separuh kanji, mengandungi sekitar 20% protein dan 1% lemak. Dari segi komposisi kimia, buah cili tidak kalah dengan bijirin terbaik. Hasil tinggi (hingga lima tan walnut air dapat dituai dari satu hektar) menunjukkan prospek penanamannya sebagai tanaman makanan yang berharga.

Chilim digunakan untuk membuat tepung dan bijirin, dan juga dimakan mentah, direbus, dibakar. Buah rebus terasa seperti buah berangan, dan roti yang dibakar dari tepung cili tidak kalah dengan gandum.

Sebelum ini, penempatan manusia sering didasarkan pada tepi takungan di mana roguelniks tumbuh.

Di China dan India, tanaman makanan berharga ini masih ditanam, dan mereka mula menggunakannya di sana beberapa milenium SM. Masyarakat Eropah Barat pada Abad Pertengahan biasanya menggunakan kenari air untuk makanan, dan di negara-negara Afrika sangat diperlukan dalam diet banyak orang dewasa ini..

Pada masa lalu, permaidani chilim banyak menutupi takungan Altai, dalam tahun kurus mereka menyelamatkan orang dari kelaparan. Menurut legenda, buah bertanduk tumbuhan akuatik ini melindungi kediaman dan orang-orang dari segala kejahatan dan penyakit..

Terdapat banyak legenda di kalangan masyarakat mengenai tanaman yang indah ini. Buahnya yang enak menarik bukan sahaja orang, tetapi juga roh jahat. Salah satu legenda Altai menceritakan tentang roh jahat dari neraka Delbegen, yang ingin memakan chilim. Kemudian tanduk tumbuh di atas buah dan salah satu dari mereka digali ke dalam perut roh. Selebihnya tenggelam ke bawah - sejak itu, ketika masak, buah roguelite tenggelam ke bawah. Tasik Manzherok
pixabay.com

Legenda lain mengenai gua Taldinsky mengisahkan tentang pasangan muda, Manzherok dan Katyng, yang berani menipu khansha yang tidak puas. Sebagai hukuman, dia memukul lelaki itu dengan tongkat sihir, dan dia berubah menjadi tasik yang indah, yang disebut orang sebagai Manzherok. Kemudian dia menyentuh wanita itu dengan kakitangannya, tetapi dia berjaya melompat kembali dan berubah menjadi Sungai Katunya. Katyng, sambil menjerit "Selamat tinggal" kepada kekasihnya, melemparkan jarum ke perairannya, yang dengannya dia menyulam permaidani yang indah. Jarum jatuh ke dasar dan tumbuh dengan tumbuhan akuatik yang luar biasa, yang kemudian disebut chilim.

Chilim dianggap sebagai salah satu simbol Altai. Pada masa ini, ia digunakan terutamanya untuk pembuatan cenderamata asli..

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kerana pengumpulan buah-buahan yang tidak terkawal, gangguan struktur air semula jadi, jumlah kenari air telah berkurang dengan ketara, oleh itu perlu untuk memelihara tanaman peninggalan ini untuk anak cucu. Tidak ada yang tahu bencana apa yang dapat menimpa seseorang, dan mungkin chilim kemudian menjadi keselamatannya, seperti pada zaman prasejarah yang jauh.

Kacang air (chilim)

Air walnut adalah ubat yang digunakan dalam pelbagai cabang perubatan. Ia boleh dipanggil dengan cara yang berbeza: cili, kelinci terapung, chestnut air dan kacang sial. Nama Latin untuk kacang dari Afrika adalah Trapa natans.

Kandungan:

Penerangan

Walnut air adalah tanaman herba tahunan yang, menurut definisi, adalah milik keluarga Rogulnikov.

Chilim mempunyai akar yang sedikit coklat dan bercabang dengan kehalusan khas.

Batang tanaman juga nipis dan panjang, sedikit menjalar di pangkal.

Daun walnut di bawah air adalah lurus dan bertentangan. Mereka berkumpul di permukaan air, membentuk roset di permukaan batang..

Daun cabai berwarna hijau, rhombic dan mempunyai gigi besar di sepanjang tepinya. Petioles risalah terletak di tengah - mereka mempunyai penampilan yang kembung dalam bentuk gelembung (yang bermaksud rongga udara). Pada musim luruh, daun tanaman mengambil warna kemerahan dan oren..

Bunga tumbuh-tumbuhan sering berwarna putih atau merah jambu. Mereka bersendirian dan agak kecil, setiap tanaman memiliki sekurang-kurangnya empat kelopak - mereka terletak di gandar daun yang muncul. Ovari separuh rendah.

Tempoh mekar walnut air bermula pada pertengahan musim panas, iaitu pada bulan Julai. Dan buah-buahan masak pada musim luruh.

Buah Chilim adalah buah berwarna coklat hitam dengan bentuk tanduk keras. Di dalam buahnya terdapat biji putih yang sedap dimakan mentah. Percambahan buah cili boleh bertahan selama 50 tahun. Buah chimim cukup berat dan besar, mereka ada di dalam air. Untuk menjaga agar buah tetap bertahan, tangkai daunnya mempunyai rongga yang membesar. Pada akhir musim luruh, tangkai kacang air mulai membusuk, dan buahnya tenggelam ke bahagian bawah, di mana mereka terpaku dengan pertumbuhannya..

Pada musim bunga, kacang air mula bercambah. Pada mulanya, pembentukan kotiledon panjang diperhatikan, selepas itu batang dan akarnya berkembang. Akarnya mula naik dan tumbuh, sambil membentuk busur dan jatuh ke bawah. Juga, akarnya melekat pada jangkar tahun lalu. Apabila paras air di takungan meningkat, batang mula beransur-ansur melepaskan diri dari tanah. Pada masa yang sama, dia tidak mati, tetapi terus berenang dan berkembang sudah di permukaan air. Sebaik sahaja akarnya berada di tanah, tanaman itu mula berakar..

Kenari air tumbuh di takungan yang segar, segar dan perlahan, di mana air menjadi panas. Satu tanaman boleh masak dari 10 hingga 15 buah. Chilim tersebar luas di bahagian selatan Rusia, serta di Siberia dan Timur Jauh..

Chilim ditanam sebagai bahan tambahan makanan khas di China, Jepun, Afrika selatan, dan Sri Lanka. Sebelumnya, walnut air meluas di Rusia - buahnya boleh dibeli di mana-mana pasaran. Chilim kini tersenarai dalam Buku Merah. Secara semula jadi, ia menjadi meluas kerana haiwan yang memasuki takungan. Buah-buahan tumbuh-tumbuhan melekat pada bulu mereka, sehingga mereka mudah jatuh ke tasik lain, di mana mereka mula aktif berkembang.

Ciri-ciri pengumpulan dan pemerolehan bahan mentah

Buah-buahan, daun dan bunga Chilim sering digunakan sebagai ubat. Penuaian buah dilakukan pada musim gugur, pada saat daun tanaman berubah warna dan mulai mati. Adapun jus dari ramuan cili, ia disediakan selama tempoh berbunga. Selepas beri dituai, buah mesti dikeringkan di bilik kering. Untuk melakukan ini, mereka perlu disebarkan dalam lapisan yang cukup nipis..

Penyimpanan kacang jenis ini hanya boleh dilakukan pada kulit. Walau bagaimanapun, ini harus dilakukan di tempat yang sejuk. Bilik bawah tanah atau peti sejuk sangat sesuai untuk ini. Untuk mengekalkan kesegaran, kacang mesti diletakkan di dalam kotak kayu atau dibungkus dengan kanvas. Sekiranya anda mengupas buahnya, mereka akan kehilangan kualiti rasa dan rasa..

Komposisi walnut air

Bagel terapung mengandungi karbohidrat, flavonoid, sebatian fenolik, tanin, minyak lemak, sebatian nitrogen, triterpenoid dan garam mineral.

Khasiat berguna chilim dan kegunaannya

Kacang syaitan mempunyai kesan astringen, diuretik, antispasmodik. Ia juga nada yang sempurna, merupakan agen antibakteria dan antiseptik yang sangat baik. Ia juga menghilangkan virus dengan sempurna, sesuai untuk digunakan dalam aterosklerosis, dan juga menghilangkan semua zat diaforetik dan koleretik. Tetapi yang paling penting, ia mempunyai sifat anti-tumor yang sangat baik..

Chilim yang tidak dirawat paling sering digunakan untuk merawat masalah buah pinggang, mati pucuk, dan dispepsia. Dengan penyakit seperti itu, anda perlu makan sebiji kacang 30 minit sebelum makan setiap hari. Mengambil 2-3 kacang sehari juga diperlukan sebagai pencegahan jangkitan pernafasan akut..

Dianjurkan untuk mengambil infus daun dan bunga chilim untuk sembuh setelah penyakit serius. Dan jus dari ramuan segar tanaman sering digunakan sebagai ubat untuk melawan penyakit mata..

Penggunaan chilim luaran dapat diperhatikan dengan tonsilitis folikular dan purulen. Jus kacang syaitan sangat bagus untuk melincirkan gigitan nyamuk dan tawon. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan daun tanaman yang dihancurkan..

Chilim atau walnut air - kegunaan kuliner dan perubatan

Flora planet kita unik dan pelbagai. Ahli botani menemui jenis tanaman baru, dan orang biasa mempelajari perkara baru mengenai bunga, beri dan kacang yang sudah biasa. Salah satu tanaman yang dilupakan adalah walnut air atau kelinci terapung.

Kacang air mempunyai banyak nama lain: chilim, kacang syaitan, kacang air terapung.

Nama risalah dalam bahasa Latin terdengar seperti Trápa nátans dan ini bukan kebetulan. Ini sangat mengingatkan pada "perangkap tumit" Rom - bola besi kecil dengan 4 paku yang tersebar di dasar sungai dan penyeberangan. Kerana persamaan dengan chilim terakhir dan menerima nama seperti itu.

Beam tanduk unggas milik keluarga Derbennikovye, dan, menurut Wikipedia, terdapat jenis chilim lain:

  • eritematosa,
  • Orang Jepun,
  • Manchurian,
  • Orang Rusia,
  • Orang Siberia.

Chilim adalah tumbuhan akuatik tahunan, berasal dari zon beriklim sederhana dan subtropika di Eurasia dan Afrika (kecuali di selatan). Mereka tumbuh di Taiwan, Jepun, India, Vietnam, dan juga biasa di Sri Lanka. Yang paling penting, walnut air diusahakan di China, di mana ia telah dimakan dan digunakan dalam perubatan rakyat selama beberapa milenium..

Chillim tumbuh di tasik dan dasar sungai yang mengalir perlahan, walnut air lebih suka tanah berlumpur, sering membentuk rantai berterusan. Hanya ada di alam liar, semua percubaan untuk tumbuh di akuarium berakhir dengan kegagalan.

Bagaimana Chilim Berkembang

Batang selebaran terletak di bawah air, kerana kelenturannya dipasang di dasar oleh selebaran sungai tahun lalu, seperti sauh. Sekiranya permukaan air di sungai naik, batangnya terlepas dari tanah dan mulai terapung dengan bebas dengan arus sehingga dapat kembali berakar di perairan cetek.

Daun cili dibentuk seperti birch, membentuk roset, mereka disusun seperti mozek, ini dicapai berkat keratan dari berbagai panjang. Sebilangan besar "daun" seperti "bintang" di permukaan dengan tepi tajam, menyerupai serbet renda besar. Akar kenari sungai berwarna hijau, terletak di batang yang terendam di dalam air dan berbentuk seperti daun bawah air.

Bunga cili berwarna putih, kenari air mekar pada akhir musim bunga. Buah kacang air adalah biji buah dengan biji putih di dalamnya, berukuran hingga 2.5 cm, dengan kubu kuat empat tanduk. 10-15 buah masak pada satu tanaman. Buah bertanduk masak pada akhir musim panas dan awal musim luruh. Benih biasanya bercambah dalam beberapa tahun pertama, walaupun rata-rata 10-12 tahun tetap dapat digunakan, dan beberapa spesimen tumbuh dari biji berusia 50 tahun.

Sulit bagi kacang air yang mengambang di permukaan untuk membiak dari satu takungan ke takungan yang lain, hakikatnya buah-buahan yang masak tidak boleh ditoleransi oleh air, kerana berat dan tenggelam kerana beratnya. Ikan dan burung juga tidak dapat menelannya kerana saiznya yang besar. Tetapi penghuni perairan ini "menyelesaikan" masalah ini dengan mudah - terdapat lekukan dan bulu di tanduknya, yang berkatnya menempel pada bulu haiwan. Oleh itu, mereka menyebarkan terima kasih kepada ungulat besar yang memasuki air untuk menyiram dan mandi..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Buah cili rasanya enak dan berkhasiat dalam komposisi. Ia mempunyai ciri-ciri berikut, pada tahun 100 Masihi:

  • 12 g protein,
  • 3.4 g lemak,
  • 55.4 karbohidrat,
  • 10.4 air,
  • 2.4 abu.

Kandungan kalori produk tidak tinggi - hanya 200 kkal (contohnya, dalam hazel tiga kali lebih banyak - 628 kkal), jadi ia dibenarkan walaupun semasa diet. Komposisi kimia chilim dalam banyak cara unik, semua bahagian buah mengandungi:

  • flavonoid,
  • tanin,
  • glukosa,
  • sebatian mineral,
  • sebatian fenolik,
  • mangan,
  • kalsium,
  • fosforus,
  • magnesium,
  • klorin,
  • besi,
  • sebatian nitrogen.

Oleh kerana komposisi ini, cili adalah tanaman tumbuhan dan banyak digunakan dalam perubatan rakyat..

Dengan penggunaan kacang syaitan secara berkala, tubuh mempunyai kesan yang baik:

  • tonik,
  • anti-radang,
  • astringen,
  • antiseptik,
  • antitumor,
  • koleretik.

Walaupun semua sifat berguna, kacang chilim juga mempunyai kontraindikasi, ia adalah intoleransi individu terhadap rogulnik.

Permohonan

Fakta bahawa orang-orang makan chilim beratus-ratus tahun yang lalu dibuktikan oleh fakta bahawa semasa penggalian Zaman Batu terdapat sejumlah besar sisa-sisa kacang yang dijumpai, yang bermaksud bahawa roguer memainkan peranan utama dalam menu orang-orang pada zaman itu. Pada abad ke-9-11 di Rusia, mereka juga hadir dalam diet orang Slavia, mereka digoreng seperti buah berangan dan digiling menjadi tepung. Pada abad 18-19, buah bertanduk adalah komoditi panas di pameran, mereka dibiakkan di kolam dan di pantai Laut Kaspia.

Di wilayah Rusia, hari ini chilim tidak begitu popular dan penggunaannya sangat jarang berlaku, tetapi di Asia ia digunakan di mana-mana: dalam masakan, perubatan, farmakologi, kosmetologi.

Memasak

Kacang air boleh dimakan mentah dan diproses secara termal. Kernel boleh direbus, digoreng, dikeringkan, bahkan tepung dibuat daripadanya untuk penyediaan manisan: pancake, pancake, pai. Di negara-negara Asia, ketika membuat sup, chilim sering diganti dengan kentang, dan kacang bertanduk, dalam kombinasi dengan pelbagai ramuan dan rempah-rempah, ditambahkan ke salad, rebusan, atau digunakan sebagai lauk. Chilim juga boleh menjadi hidangan yang benar-benar bebas. Apabila dibakar atau dipanggang, cili rasa seperti buah berangan. Resipi yang paling popular dan lazat untuk masakan Eropah yang dibuat dari walnut air adalah:

  • Bagel puri.
  • Bagel dibungkus dengan daging.
  • Gulung epal rebus.
  • Gulungkan susu.

Terdapat banyak resipi lain untuk membuat chilim, terutama makanan Asia. Anda boleh bereksperimen dengan selamat, membuat resipi "rumah" anda sendiri.

Ubat

Chilim banyak digunakan di Asia, banyak resipi perubatan Cina dilengkapi dengan kenari air, ia sangat popular di Tibet dan China, ia tidak mempunyai populariti seperti itu di Rusia. Jadi untuk tujuan perubatan di timur digunakan sebagai berikut:

  • diuretik untuk rawatan patologi buah pinggang,
  • agen antivirus membantu dalam rawatan herpes, gonorea, tonsilitis,
  • memperbaiki - dalam rawatan cirit-birit,
  • harta penenang yang digunakan untuk memerangi tekanan,
  • menguatkan badan,
  • analgesik.

Kacang air telah digunakan dalam farmasi, ekstrak daripadanya adalah bagian dari trapazid, yang sangat diperlukan dalam rawatan aterosklerosis. Di Tibet, walnut air dalam pelbagai kombinasi digunakan untuk merawat penyebaran, patologi sistem genitouriner. Di India, semua bahagian bagel digunakan untuk mendapatkan kesan koleretik, diaforetik dan antispasmodik. Jadi jus yang diperah dari daun dan bunga kacang air digunakan untuk merawat penyakit seperti:

  • gonorea,
  • GRVI,
  • ketumbuhan,
  • gigitan ular.

Untuk mengobati penyakit mata, jus daun dan bunga walnut air digunakan, untuk ini dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 3 dan ditanamkan ke dalam mata.

Chilim telah lama dimasukkan dalam Buku Merah Rusia sebagai tanaman yang terancam punah, tetapi pada tahun 2008 status ini dihapus.

Chilim - kacang air dengan tanduk

Kandungan artikel:

  • Kandungan komposisi dan kalori
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Kontraindikasi dan bahaya
  • Bagaimana mereka makan
  • Resepi hidangan
  • Fakta menarik

Walnut air Chilim (Trapa natans) adalah buah tanaman, batang dan akarnya tumbuh di badan air tawar, dari keluarga Derbennikov. Nama lain: walnut terapung (ragulnik), kacang terapung, kacang bertanduk, kacang syaitan. Tumbuhan herba boleh tahunan atau tahunan. Roset dengan petioles yang membengkak melayang di atas air, di rongga yang ada udara, dengan daun bergerigi kecil, mirip dengan birch. Semasa berbunga, beberapa bunga keputihan bersaiz sederhana muncul di tengah-tengah roset, dari mana buah-buahan yang disebut kacang diikat. Pembungaan berlaku dari Mei hingga Jun. Buah-buahan dengan diameter 2 hingga 2.5 cm mempunyai cengkerang coklat hitam, biji menyerupai, bubur manis putih dan 4 tanduk di permukaan. Bahagian bawah air adalah batang dengan proses lateral nipis, di hujungnya adalah kacang yang tumbuh. Tumbuhan ini terdapat di zon iklim sederhana di hampir semua tempat, di Rusia, Ukraine dan Kaukasus, di Siberia dan Timur Jauh, serta di beberapa kawasan Afrika dan Asia Timur di zon subtropika.

Komposisi dan kandungan kalori walnut air

Bagel digunakan untuk tujuan makanan dan perubatan.

Kandungan kalori chilim adalah 200 kcal per 100 g, di antaranya:

  • Protein - 11.9 g;
  • Lemak - 3.4 g;
  • Karbohidrat - 55.4 g;
  • Air - 10.4 g;
  • Abu - 2.4 g.

Mineral setiap 100 g:

  • Klorin - 0,5 mg;
  • Kalsium - 0,5 mg;
  • Magnesium - 12.1 mg;
  • Mangan - 0.2 mg;
  • Zat besi - 0.35 mg;
  • Fosfor - 39.3 mg.

Juga dalam komposisi kacang air terdapat jumlah pati yang tinggi - 52%, vitamin A dan E, kira-kira 3,5-5% gula.

Manfaat dan bahaya chilim bergantung pada kandungan zat seperti:

    Flavonoid. Menguatkan dinding saluran darah, merangsang pertahanan badan, menghentikan proses keradangan, membuang toksin dari hati.

Sebatian fenolik. Mereka mengubah reaksi kepada alergen, mempercepat proses metabolik, mempunyai kesan antispasmodik, merengsakan selaput lendir saluran gastrointestinal.

Triterpenoid. Mencegah keganasan, meningkatkan pengeluaran hemoglobin, tetapi merangsang pengumpulan deposit kolesterol.

  • Tinin. Mereka mencegah perkembangan dysbiosis, menekan aktiviti mikroorganisma patogen, termasuk jamur, meningkatkan pembekuan darah.

  • Manfaat kacang air dipelihara setelah rawatan panas.

    Ciri-ciri berguna chilim

    Untuk tujuan perubatan, batang tanaman, daun dan bunga digunakan. Bogeyman terapung dapat dituai semasa berbunga dan berbuah dari permukaan badan air atau tumbuh di akuarium anda sendiri.

    Ciri-ciri berguna walnut air:

      Tindakan diafetik ringan dan ketara diaphoretic, menghilangkan edema dan mempercepat pembuangan limfa;

    Meningkatkan pertahanan badan, memendekkan proses pemulihan, bidang penyakit berjangkit;

    Menindas aktiviti penting bakteria patogen, virus dan beberapa kulat;

    Menormalkan sistem pembiakan pada lelaki, meningkatkan libido, digunakan untuk mengubati herpes gonore dan genital, tonsilitis;

    Menghilangkan cirit-birit dan perut kembung, tetapi rembesan hempedu tidak berkurang, tetapi merangsang;

    Ia mempunyai kesan antitumor yang ketara, terutama berkaitan dengan neoplasma di dalam usus;

    Melegakan kekejangan, mempunyai kesan anestetik;

    Meningkatkan kecekapan dan nada badan;

  • Mempunyai kesan penenang, menghilangkan kelemahan dan sakit kepala.

  • Ubat-ubatan rakyat, termasuk chilim, merawat sakit gigi dan aterosklerosis.

    Permohonan luaran air kenari, jus dan daunnya membantu menghilangkan gatal akibat gigitan serangga, radang konjungtiva, dan mencegah terjadinya jerawat.

    Kontraindikasi dan bahaya kepada chilim

    Ciri-ciri berbahaya dari walnut air praktikalnya tidak dinyatakan. Kemungkinan intoleransi individu, tetapi kes seperti itu belum dijelaskan.

    Tidak digalakkan memasukkan produk ini ke dalam diet untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, wanita hamil dan menyusui. Salah satu sifat tumbuhan adalah meningkatkan nada. Berlebihan memberi kesan negatif terhadap kerja seluruh organisma, adalah mungkin untuk memprovokasi nada jangka pendek saluran darah dan otot licin.

    Bagaimana walnut air dimakan

    Pelbagai hidangan baru boleh disediakan dengan buah pelampung. Rasanya dibandingkan dengan kacang hazel, buah berangan goreng, bahkan beras perang..

    Pertimbangkan bagaimana cili dimakan. Kacang dikupas dengan cara biasa: sedikit kering dan kulitnya dibelah, di mana terdapat pulpa putih yang padat dengan rasa manis. Tidak semua orang suka buah mentah. Kerana kandungan kanji dan tanin yang tinggi, mulut terasa sesak, seperti setelah kesemek. Oleh itu, rawatan haba lebih disukai.

    Kacang kering digiling menjadi tepung dan ditambahkan ke dalam roti.

    Lebih baik membersihkannya sebelum digunakan. Sekiranya ini dilakukan terlebih dahulu, pulpa akan cepat kering dan rasanya akan berkurang..

    Resepi Kacang Air

    Produk ini boleh digunakan sebagai lauk dan untuk menyediakan hidangan manis. Rasanya digabungkan dengan rempah panas dan manisnya madu.

    Resipi Chillim:

      Tulen. 2 cawan biji dipotong kecil dan direndam dalam susu mendidih. Perlu ada cukup susu untuk menutup permukaan kacang. Masak sehingga daging lembut. Kacang siap ditumbuk seperti kentang tumbuk, sedikit masin dan mentega dan gula ditambah secukup rasa. Dalam versi diet, mereka dikukus, dan susu ditambah ketika ditumbuk. Tidak ada mentega yang ditambahkan ke dalam diet.

    Epal diisi dengan roguelike. Kacang rebus di dalam air hingga hampir masak, kemudian dikisar bersama gula dan kayu manis. Epal dipotong menjadi inti, diisi dengan daging kacang, dilumurkan dengan putih yang disebat di atas dan diletakkan di dalam ketuhar di atas loyang. Suhu untuk memanggang ialah 170-180 ° C. Setelah epal siap, hidangkan. Madu dijadikan hiasan untuk persembahan. Anda boleh menambah sedikit mentega ke dalam buah pala.

    Cili acar. Kacang dikupas, dipotong separuh dan biji atas dikeluarkan. Rebus hingga separuh masak. Diletakkan di dalam balang yang disterilkan. Perapan dimasak: untuk 1 kg buah - 8 biji lada hitam, 200 g cuka, 1 sudu garam dan 2 gula. Cuka dimasukkan sebelum dimatikan. Rempah diletakkan di dalam balang: bawang putih yang dihancurkan, potongan bawang merah, sekam pala, halia kering, cengkih. Ambil sedikit rempah. Pada masa akan datang, jumlah mereka ditentukan mengikut rasa.

    Babi cili. 1-2 kacang acar dibungkus dalam bahagian daging babi atau daging asin (garam tidak diperlukan kemudian). Untuk mengelakkan struktur tidak terbengkalai, ia dipasang dengan tusuk gigi. Daging diletakkan di dalam loyang. Sediakan sos secara berasingan: campurkan sos tomato dengan sos Worcester - 250 ml dan 10 ml, kacau gula merah, rebus, kacau sentiasa sehingga gula tidak terbakar. Tuangkan sos ke atas daging dan bakar pada suhu 180 ° C di dalam ketuhar selama kira-kira satu jam.

    Kek cawan Chillim. Kacang dikupas dari cengkerang dan dibiarkan selama 1 hari hingga kering sedikit. Kemudian digiling menjadi tepung. Anda perlu mendapatkan segelas tepung kacang. Setengah gelas buah segar digoreng dan digiling menjadi serpihan. Pukul 2 telur dengan segelas gula, tambahkan 4 sudu besar yogurt tanpa gula semula jadi, 150 g mentega cair dan sedikit, segenggam gula vanila. Dalam bekas yang berasingan, campurkan serbuk pala, sedikit kurang daripada satu sudu teh, satu sudu teh baking soda dan tepung kacang. Kedua-dua komposisi dicampur dengan teliti untuk mendapatkan doh yang cair dan homogen. Untuk memanggang yang lebih baik, anda boleh menambah sedikit tepung biasa. Ia dibakar dalam tin muffin pada suhu 200 ° C. Sekiranya acuan adalah silikon, anda tidak perlu melincirkan apa-apa. Logam dilapisi dengan minyak bunga matahari. Periksa dengan menusuk dengan tusuk gigi. Apabila hujung tusuk gigi kering, anda boleh mengeluarkannya. Taburkan muffin yang telah disejukkan dengan gula aising dan serbuk kacang panggang. Anda boleh mencampurkan serbuk kacang dengan kelapa.

    Chilim dengan saderi. Kaldu daging dimasak terlebih dahulu. Tuang 400 g kacang kupas dengan kaldu, tambahkan tangkai saderi yang digoreng dalam minyak bunga matahari dan reneh semuanya bersama dengan api kecil hingga lembut. Tuangkan kacang air siap dengan sos tomato dan uli dalam kentang tumbuk.

  • Salad India. Campurkan setengah gelas mayonis dengan 2 sudu teh kari. Cili acar dicuci, dipotong kecil-kecil, dicampurkan dengan kacang polong, kacang almond parut dan bawang hijau cincang. Musim dengan mayonis dengan kari dan masukkan serbuk lada hitam jika diperlukan. Sebilangan besar salad: 200 g cabai dan bawang, 2 kali lebih banyak kacang hijau, kira-kira 100 g badam. Anda boleh bereksperimen dengan jumlah ramuan.

  • Air walnut boleh menggantikan kentang dalam sup. Anda boleh memanggangnya seperti kentang di dalam api. Hanya sebelum ini anda harus membuat sayatan di cangkang. Bubur buahnya berair, dan jika anda mengabaikan cadangannya, cili akan "meletup" seperti popcorn.

    Fakta menarik mengenai walnut air

    Dalam lapisan budaya abad X-XII, stok kacang-kacangan telah ditemui, dan menjadi jelas bahawa produk ini sangat penting bagi orang Slavia. Tetapi orang primitif adalah orang pertama yang menghargai rasanya: biji dan zarah kupas dijumpai dalam lapisan bertarikh dari tempoh Tersier..

    Rogulnik tumbuh di sungai yang mengalir perlahan atau air yang bertakung dengan dasar yang berlumpur. Dalam keadaan lembap, di lapisan kelodak, di mana benih jatuh, melepaskan diri dari tangkai daun, mereka mengekalkan percambahan dan khasiatnya yang berguna selama 10-12 tahun.

    Kacang dari mana pucuk tumbuh menetap di hujung batang. Tumbuhannya menggunakannya sebagai sauh untuk melekat ke tanah. Kemudian melepaskan beberapa akar dan menyerap nutrien dari tanah. Apabila paras air naik, chilim mengapung dan, berhijrah, "mencari" tempat baru untuk rooting. Kadang-kadang belukar di bahagian bawah tanah sangat padat sehingga penyakit perosak ikan bermula.

    Kilang ini sensitif terhadap perubahan suhu dan komposisi air. Percubaan menanam walnut air di akuarium dinobatkan dengan kejayaan baru-baru ini, ketika program komputer "belajar" untuk mengekalkan iklim mikro.

    Pada awal abad kedua puluh, di delta Volga, chilim tumbuh dengan banyaknya, dan semakin dekat dengan provinsi Moskow ia mulai mati. Kemudian, apabila masa berlalu, kacang air musnah hampir di mana-mana. Ia digunakan untuk memanggang roti, untuk tujuan perubatan - kilang itu secara harfiah menyelamatkan orang dari kematian dalam perang dan tahun-tahun pasca perang. Menjelang pertengahan abad kedua puluh, ia tersenarai dalam Buku Merah. Dan pada tahun 2008, risalah ini telah tersebar di seluruh Rusia, dan ia dihapuskan dari senarai tanaman yang jarang berlaku..

    Walaupun semua jenis chimim dikumpulkan dalam satu keluarga, secara luaran tanamannya berbeza dengan ketara. Sebanyak 30 jenis cacing lalat terapung dijelaskan, berbeza dari segi ukuran dan bilangan tanduk. Sebagai contoh, kacang air yang tumbuh di Siberia mempunyai 6 tanduk dan jarak di antara mereka mencapai 6 cm. Dan walnut Maksimovich mempunyai bunga kecil, dan buahnya tidak bertanduk. Semua spesies boleh hidup di takungan yang sama, diserbuki oleh lebah yang sama, tetapi tanda-tanda tidak bercampur.

    Buah-buahan kecil dari walnut Maksimovich merebak ketika mereka putus dan terapung dengan arus. Tetapi yang berat besar tenggelam dan tenggelam ke dalam lumpur. Mereka dibawa oleh haiwan yang melintasi sungai. Untuk pengedaran, tanduk diperlukan - mereka melekatkan tanaman ke rambut. Apabila bilangan ungulat berkurang, julat pengedarannya semakin kecil.

    Sekiranya di USSR mereka berusaha menanam tanaman itu secara buatan, maka di Australia ia dimusnahkan dengan kejam. Ia hampir penuh dengan badan air tawar, iklim yang stabil sangat sesuai, sehingga penduduk tempatan mula memusnahkannya. Ikan herba diperkenalkan ke negara ini, dan masih dapat dilihat bagaimana kehadirannya akan mempengaruhi dunia bawah laut di benua ini..

    Di China, cacing lalat terapung ditanam secara artifisial, acar, ramuan dibuat dari ekstrak, yang kemudian berjaya dieksport.

    Kini cenderamata dibuat dari kotak chilim, dilapisi dengan pernis, dan digunakan untuk tujuan hiasan untuk menghias tempat tinggal.

    Di India, walnut air masih digunakan untuk makanan dan juga untuk memberi makan babi..

    Seperti apa kacang air - tonton videonya: