Kefir dengan bit untuk penurunan berat badan: resipi berkesan

Masa membaca: 5 minit

Kefir dengan bit untuk menurunkan berat badan membantu mencapai hasil yang tinggi hanya dalam beberapa hari. Tunduk pada pematuhan diet bit-kefir yang betul, anda boleh menurunkan berat badan hingga 7 kg dalam 3 hari. Sifat pembakaran lemak produk ini meningkatkan metabolisme, mempercepat pemecahan lemak di kawasan yang bermasalah. Pembersihan badan secara pencegahan dengan bit dan kefir membantu menyingkirkan toksin dan racun.

Ciri-ciri penurunan berat badan

Kefir dengan bit untuk menurunkan berat badan membantu mencapai hasil positif kerana kesan pencahar ringan dan penghapusan terak badan. Sekiranya anda berjaya menjalani diet sedemikian sekurang-kurangnya 3 hari, anda boleh kehilangan lemak hingga 5 kg. Kesan terkoordinasi dari kedua produk tersebut adalah untuk membuang lebihan cecair.

Diet diet untuk penurunan berat badan yang melampau hanya terdiri daripada kefir, bit dan air.

Peraturan diet

Diet bit-kefir selama 3 hari adalah pelaksanaan cadangan pemakanan berikut:

  • Anda perlu menggunakan bit mentah, kefir, air, dan menolak produk lain secara eksklusif.
  • Anda harus memasak bit, salad bit mentah, koktel campuran dengan air mineral tanpa gas (5 liter sehari).
  • Ia terbukti minum sekurang-kurangnya 2 liter air bersih setiap hari..
  • Anda perlu makan setiap 2 jam.

Kandungan kalori diet dengan 1.5 liter kefir dan 1 kg bit mentah adalah 1000 kalori sehari. Air mineral atau biasa mempunyai nilai tenaga sifar. Keistimewaan diet ini ialah anda tidak boleh menggunakannya selama lebih dari 3 hari berturut-turut. Makan terlalu sedikit boleh menyebabkan masalah usus dan metabolisme yang perlahan..

Hasil minus 15 kg sebulan cukup nyata dengan penggunaan minuman bit setiap hari dalam kombinasi dengan diet rendah kalori. Untuk ini, lebih baik menggunakan daging putih rebus dan ikan rendah lemak. Selama 30 hari, anda perlu minum koktel diet setengah jam sebelum makan. Segelas kefir dicampurkan dengan 100 ml jus bit dan 100 ml air mineral. Diet sedemikian membantu menghilangkan toksin dan racun dari badan, menormalkan keseimbangan air-garam.

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Kontraindikasi untuk menggunakan kombinasi produk ini untuk penurunan berat badan yang kuat:

  • dengan peningkatan tekanan;
  • sekiranya penyakit buah pinggang dan saluran kencing;
  • dengan diabetes mellitus dan masalah hati;
  • jika terdapat sejarah cirit-birit dan gastritis kronik.

Penurunan berat badan harus segera dihentikan sekiranya, dengan kesihatan yang sangat baik, cirit-birit berkembang, disertai dengan sakit perut, sebelum prosesnya bermula. Anda tidak boleh bereksperimen dengan duet bit-kefir jika sensasi yang tidak menyenangkan di perut dan usus berlangsung lebih dari 2 hari. Kesan sampingan ini boleh membahayakan kesihatan..

Koktel bit-kefir

Minuman rendah kalori dan enak berdasarkan bit mentah dan produk susu yang ditapai membakar 5 kg lemak dalam 3 hari. Anda perlu:

  • 1 kg bit;
  • 1.5 l kefir;
  • 1.5 l air mineral tanpa gas.

Koktel pembakar lemak disediakan seperti berikut:

  1. Potong bit.
  2. Masukkan 0.5 l kefir dan pukul dalam pengisar.
  3. Tuangkan sisa kefir dan air ke dalam komposisi yang dihasilkan.

Campuran makanan siap pakai harus dibahagikan kepada 6 hidangan dan dimakan sebagai ganti makanan dan makanan ringan. Sangat mustahak untuk minum 2 liter air setiap hari. Tempoh diet - 3 hari.

Ubi bit

Sup sayur dari satu set sayur-sayuran rendah kalori akan membantu mempelbagaikan diet anda. Untuk menyediakan 4 hidangan, anda memerlukan:

  • 2 bit sederhana;
  • 1.5 l air,
  • 1 lobak merah;
  • 1 biji bawang;
  • 1 sudu pes tomato atau sos;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 20 g jus lemon;
  • garam di hujung pisau;
  • hijau secukup rasa.
  1. Cincang sayur-sayuran atau kisar pada parut kasar.
  2. Masukkan semuanya ke dalam periuk dan tuangkan 500 ml air.
  3. Didihkan dengan api kecil selama kira-kira 30 minit.
  4. Masukkan pasta dan jus lemon.
  5. Rebus campuran selama beberapa lama sehingga bit dimasak sepenuhnya.
  6. Rebus 1 liter air dalam periuk berasingan.
  7. Pindahkan pakaian sayur ke sana.
  8. Masukkan garam, bawang putih dan herba.

Beetroot diet sebenar mestilah sedikit masam. Sekiranya anda tidak toleran pada pes tomato, anda tidak perlu menambahkannya. Ini tidak akan mempengaruhi rasa hidangan. Hasil penurunan berat badan setelah makan ubi bit dapat dilihat tidak lama lagi. Ia bukan sahaja meningkatkan fungsi usus, tetapi juga dapat membantu memuaskan rasa lapar..

Resipi dengan rempah dan pisang

Pakar mengesyorkan menggunakan bukan sahaja bit dan kefir, tetapi bahan pembakar lemak lain juga. Kombinasi yang paling berkesan untuk melengkapkan koktel utama adalah kayu manis, halia, lada merah dan pisang.

Komponen yang disenaraikan meningkatkan kesan bit dengan kefir dan mengaktifkan proses penurunan berat badan. Di samping itu, terdapat peningkatan peredaran mikro darah di daerah simpanan lemak, peningkatan metabolisme, pembentukan gas menurun, dan kembung dihilangkan..

Resipi kayu manis dan halia memang mudah. Untuk 200 ml koktel air mineral, bit dan kefir siap pakai, anda mesti menggunakan 1 sudu kecil. satu atau lain perasa. Sekiranya dikehendaki, ia boleh digabungkan, tetapi kemudian bahagian yang ditunjukkan dikurangkan sebanyak 2 kali. Campuran disediakan sebelum mengambil. Tidak digalakkan mengambil rempah untuk intoleransi individu..

Menggunakan lada merah dalam resipi membantu membakar 20 hingga 40 kalori pada satu masa. Cukup untuk menambahkannya di hujung pisau setiap kali anda mengambil satu dos minuman diet. Kemasukan pisang kefir membolehkan anda bukan sahaja menurunkan berat badan dengan cepat, tetapi juga melakukannya tanpa rasa sakit untuk tubuh. Anda boleh makan sebiji buah, dan setelah 30 minit minum segelas minuman susu yang ditapai. Dibolehkan membuat koktel berkhasiat dengan mencambuk satu pisang dengan 200/300 ml kefir dalam pengisar.

Kelebihan dan kekurangan diet bit-kefir

Menurut ulasan mereka yang menurunkan berat badan, kelebihan diet seperti ini adalah:

  • pelupusan segera pound tambahan;
  • julat harga produk yang rendah;
  • kesan pencahar ringan;
  • kehilangan 7-8 kg walaupun dalam tempoh pembersihan usus pencegahan;
  • bukan sahaja penurunan berat badan, tetapi juga penghapusan lebihan cecair, toksin,.

Pakar pemakanan diet mengatakan bahawa berkat gabungan produk ini, hampir semua orang yang ingin tidak hanya dapat menjadikan bentuk badan mereka kembali normal, tetapi juga membersihkan usus dan menepu badan dengan nutrien berguna.

Kelemahan utama sistem bit-kefir termasuk yang berikut:

  • cirit-birit boleh timbul akibat kesan pencahar dengan pergerakan usus yang lemah;
  • dengan pemakanan yang tidak sesuai berikutnya, selalu ada risiko untuk kembali ke berat sebelumnya;
  • terdapat sejumlah kontraindikasi perubatan yang serius.

Kefir dengan bit untuk penurunan berat badan

Sukar untuk tidak memperhatikan jumlah produk penurunan berat badan yang luar biasa yang diiklankan di media. Ini adalah semua jenis pil, minuman, tambalan dan juga alat makanan siap pakai. Tetapi anda boleh menurunkan berat badan dengan bantuan produk yang mudah dijumpai, jika tidak ada di dalam peti sejuk, maka pasti di pasar raya terdekat. Bit kalori rendah dengan kefir untuk penurunan berat badan digunakan secara aktif dalam banyak sistem pemakanan dan bahkan menjadi asas beberapa dari mereka..

Apakah "kekuatan" bit dan kefir?

  • Ini adalah makanan rendah kalori. Memakannya pada siang hari, anda tidak akan memperoleh lebih daripada 1000 kkal.
  • Mereka mempunyai kesan pencahar, oleh itu, penurunan berat badan berlaku akibat pembersihan usus (sehingga 1.5-2 kg kandungan usus hilang).
  • Mereka dianggap produk diuretik, kerana mereka menghilangkan kelembapan antar sel yang berlebihan, yang membantu menghindari edema.
  • Bit mempunyai rasa manis, sehingga anda dapat bertahan dengan kekurangan gula.
  • Kefir dengan bit untuk menurunkan berat badan cukup berpatutan: kedua-dua produk ini mudah dibeli di mana-mana kedai dengan harga yang agak rendah.
  • Gabungan kedua-dua produk ini memungkinkan penurunan berat badan yang cepat, jadi anda boleh mendapatkan pesanan anda pada tarikh tertentu..

Diet ketat pada kefir dan bit

Sekiranya anda ingin menurunkan banyak berat badan dalam masa yang singkat, pilihlah diet bit-kefir. Diet harian anda harus mengandungi 1.5 liter kefir rendah lemak dan 1 kg bit. Bahagikan makanan ini kepada 5-6 kali makan. Sebaiknya rebus bit, dalam bentuk ini lebih baik diserap oleh badan. Selain itu, ia boleh dibakar, dikukus dan dimakan mentah, misalnya dengan parutan. Untuk mengikuti diet yang berasingan, ganti kefir dan bit tanpa menggabungkannya dalam satu hidangan..

Diet ini boleh diikuti dari 1 hingga 7 hari, tetapi tidak lebih. Ulasan mereka yang telah menurunkan berat badan bertentangan: mudah bagi sesetengah orang, sementara yang lain tidak tahan sehari. Oleh itu, tempoh harus bergantung pada ciri-ciri organisma dan toleransi individu terhadap produk. Tempoh diet yang optimum adalah 3 hari, dan pada masa itu anda akan menyingkirkan 2-4 kg. Ini juga merupakan pilihan yang baik untuk hari puasa, misalnya, setelah makan yang enak..

Menyiapkan koktel pembakar lemak

Untuk menyediakan koktel pelangsing selama 1 hari, anda memerlukan 1.5 liter kefir dan 1 kg bit yang sama. Resipi kefir ini dengan bit untuk menurunkan berat badan adalah mudah: rebus bit sehingga dimasak tanpa menambah garam. Keluarkan kulitnya, potong bit, tuangkan ke dalam kefir dan gunakan pengisar untuk mengisar bahan hingga rata. Sekiranya anda tidak mempunyai pengisar, cukup masukkan bit melalui penggiling daging, dan kemudian gaul sebati dengan kefir. Koktel bit-kefir mempunyai rasa yang agak spesifik yang tidak dapat dihargai oleh semua orang. Oleh itu, ia dibenarkan menambahkan secubit hijau cincang di dalamnya: pasli, dill, ketumbar, saderi.

Koktel ini harus menjadi makanan harian anda. Bahagikan minuman kepada 6 bahagian dan minum setiap 2-3 jam. Program diet dirancang selama 3 hari. Sekiranya anda merasa lapar, anda boleh menambahkan sebahagian kecil salad buah ke menu salah satu hari.

  • Beet dan kefir mempunyai kesan pencahar, jadi perjalanan kerap ke tandas adalah bahagian penting dalam diet. Ramai orang memilih hujung minggu untuk penurunan berat badan apabila mereka tidak perlu meninggalkan rumah sekali lagi..
  • Ada yang kehilangan berat badan pada hari pertama melihat cirit-birit yang teruk, yang disertai dengan kembung dan sakit perut.
  • Diet tidak seimbang. Anda tidak mendapat jumlah protein, lemak, dan komposisi vitamin yang betul berbeza dengan pemakanan yang baik. Sekiranya anda menjalani diet selama lebih dari 3-5 hari, anda berisiko mengalami penolakan berterusan terhadap makanan lazat dan sihat seperti itu..
  • Seperti yang disebutkan di atas, penurunan berat badan kefir dan bit berlaku kerana pembersihan usus dan kehilangan cairan yang berlebihan, jisim lemak hilang dalam jumlah minimum. Oleh itu, anda dapat memulihkan pound yang hilang dengan cepat jika anda tidak membataskan diri anda di masa hadapan dan masa depan..
  • Seperti diet lain, diet bit-kefir mempunyai sejumlah kontraindikasi. Ini adalah diabetes mellitus, peningkatan keasidan jus gastrik, batu di saluran empedu, kegagalan buah pinggang, kecenderungan untuk cirit-birit, dan juga alergi terhadap salah satu komponen.

Diet Tujuh Hari

Terdapat jenis diet bit-kefir lain. Ia kurang ketat, tetapi lebih lama. Untuk diet harian, yang terdiri daripada 1.5 liter kefir dan 1 kg bit, perlu menambahkan 300-400 g makanan protein rendah kalori, serta beberapa buah. Ikan rebus, ayam atau daging sapi sempurna sebagai protein dalam diet. Dalam proses diet sedemikian, anda dapat menurunkan 0,5-1 kg setiap hari. Penurunan berat badan utama akan berlaku dalam 2-3 hari pertama.

Melangsingkan badan dengan jus kefir dan bit

Sekiranya anda tidak bersedia mengubah diet anda secara radikal, maka pilihan diet yang lembut akan sesuai dengan anda. Benar, anda masih harus mengecualikan makanan berlemak dan goreng, gula-gula dan air berkarbonat dari diet. Ciri diet: sebelum setiap makan, minum 3 sudu jus bit, dan ganti makan malam dengan segelas kefir rendah lemak. Anda boleh membuat jus sendiri, tetapi lebih baik duduk selama beberapa jam sebelum menggunakannya.

Sistem pemakanan seperti ini jauh lebih mudah ditoleransi, sehingga dapat bertahan hingga 2 minggu. Anda tidak boleh mengharapkan hasil besar darinya, jadi jangan berusaha untuk melihat pada skala minus 15 kg per bulan. Biasanya, hasilnya bergantung pada diet utama penurunan berat badan. Berkat diet ini, dalam beberapa hari anda akan merasakan bukan sahaja perubahan luaran yang positif, tetapi juga ringan, dan juga peningkatan kesejahteraan keseluruhan..

Bit dan kefir adalah makanan sihat yang membantu mengurangkan berat badan. Oleh itu, secara sederhana, mereka mesti dimasukkan dalam diet biasa. Tetapi mono-diet bit-kefir adalah salah satu kaedah radikal untuk menurunkan berat badan, yang tidak boleh diamalkan terlalu kerap. Untuk membersihkan usus, cukup mengatur hari puasa 1-2 kali sebulan.

Pembersihan usus dan penurunan berat badan dengan bit dan kefir

Normalisasi saluran pencernaan dan membersihkan usus dari toksin adalah asas penurunan berat badan. Atas sebab inilah orang yang ingin membetulkan angka mereka sering menggunakan bantuan pencahar farmasi. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu mempengaruhi kesihatan dengan cara yang terbaik. Adalah lebih selamat dan lebih menyenangkan untuk menggunakan produk semula jadi untuk membersihkan badan, di antaranya tandan kefir dan bit menjadi kebanggaan. Mereka boleh digunakan untuk membuat koktel yang sihat dan enak untuk menurunkan berat badan..

Mekanisme pelangsingan

Beet dengan kefir terdapat dalam banyak diet secara berasingan, kerana mereka mempunyai kandungan kalori rendah dan membantu mengeluarkan produk pembusukan makanan dari badan. Walau bagaimanapun, terdapat sistem penurunan berat badan yang merangkumi produk susu fermentasi dan sayur-sayuran akar. Pertimbangkan bagaimana masing-masing membantu mengurangkan berat badan..

Ciri-ciri berguna bit:

  • membuang toksin dan toksin dari usus kerana jumlah serat yang banyak;
  • mempunyai kesan positif terhadap metabolisme lemak kerana kehadiran kalsium;
  • menyingkirkan cecair interkular yang berlebihan, kerana mengandungi kalium;
  • merangsang sistem limfa;
  • membersihkan buah pinggang dan hati;
  • membantu mengelakkan kerosakan kerana rasanya yang manis.

Sifat kefir berguna:

  • menyumbang kepada normalisasi mikroflora usus, kerana ia mengandungi bifidobacteria dan lactobacilli;
  • menimbulkan rasa kenyang, tetapi pada masa yang sama mempunyai kandungan kalori yang kecil (jika itu adalah 1% kefir);
  • mempunyai kesan diuretik ringan;
  • menjaga badan dalam keadaan baik berkat kehadiran vitamin, mineral dan asid amino.

Setelah mengkaji sifat produk, seseorang dapat memahami bahawa peranan utama mereka dalam menurunkan berat badan adalah membuang toksin dan lebihan cecair dari badan. Ini bermaksud bahawa koktel bit-kefir melemah dengan baik dan bertindak sebagai diuretik..

Komponen ini tidak mempunyai kesan langsung pada lemak yang sudah terkumpul, tetapi jika ia digunakan dengan betul, maka anda dapat memperoleh hasil yang baik..

  1. Memilih hanya biokefir untuk diet, kerana mengandungi bakteria bermanfaat yang diperlukan untuk menormalkan saluran pencernaan.
  2. Jejaki jangka hayat, tidak boleh terlalu lama, kerana hampir tidak ada nutrien dalam produk susu yang ditapai untuk penyimpanan lama.
  3. Kesan terbesar untuk penurunan berat badan akan mempunyai kefir berumur 1-2 hari, dialah yang mempunyai kesan pencahar yang kuat, tetapi jika minuman tersebut berusia lebih dari 3 hari, maka hasilnya akan berlawanan secara radikal - ia akan menguat.

Kaedah penggunaan klasik

Dianjurkan untuk menyediakan minuman dari bit dan kefir dari produk segar; tidak dianjurkan untuk menyimpannya untuk penggunaan di masa depan. Namun, terdapat variasi dengan bit panggang, rebus, dan bahkan rebus. Tetapi dalam sayur yang telah menjalani rawatan panas, indeks glisemik meningkat dengan ketara, atau lebih tepatnya, 2 kali, oleh itu lebih baik menggunakan sayur-sayuran akar segar.

Resipi sangat mudah: ambil setengah bit sederhana, potong kecil, masukkan ke dalam pengisar, tambahkan kefir rendah lemak di sana dan campurkan semuanya sehingga rata. Anda tidak memerlukan kemahiran masakan khas dan pelaburan masa, yang penting bagi wanita moden..

Terdapat variasi lain dari pembersih pembersih yang boleh anda gunakan juga. Kefir dengan bit untuk penurunan berat badan digunakan dalam kombinasi dengan ramuan, buah-buahan, buah beri dan sayur-sayuran, dari mana rasa minuman menjadi lebih cerah, dan kesannya bertambah baik kerana sifat bermanfaat komponen tambahan.

  • Minum dengan kefir dan bit segar. Kami memerah 100 ml jus dari bit, biarkan sehingga mendapan (ini adalah satu-satunya jus segar yang tidak disarankan untuk digunakan sebaik sahaja dimasak). Kami mencampurkan jus dengan 100 ml air mineral dan segelas kefir 1%, menggunakannya sebagai makanan ringan.
  • Koktel vitamin. Perah jus dari 4 lobak merah dan 1 bit bersaiz sederhana, dalam pengisar kami mengganggu 1 epal hijau dan 1 timun, kemudian tambahkan 1 tangkai saderi ke dalam mangkuk dan mengganggu semuanya lagi. Tambahkan jus lobak merah dan bit segar dan segelas kefir 1% ke dalam puri, campurkan, minum sebagai ganti makan malam atau sebagai makanan ringan.
  • Kiwi dengan bit dan kefir. Perah 100 ml bit bit segar, ambil 2 pulpa kiwi dan 1 sudu teh madu, campurkan semuanya dalam pengisar. Campurkan jisim yang dihasilkan dengan 1 gelas kefir 1%. Minuman itu akan menjadi pengganti makanan pencuci mulut yang biasa..

Skim penerimaan tetamu

Koktel klasik dengan kefir dan bit biasanya digunakan sebagai satu-satunya komponen diet mono. Di beberapa sumber, anda boleh mendapatkan maklumat bahawa diet seperti itu dapat diikuti dari 1 hingga 7 hari, tetapi para pakar tidak mengesyorkan pembersihan berterusan selama lebih dari 3 hari, kerana ini boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan.

Ia dibenarkan mengambil 1.5 liter biokefir rendah lemak dan 1 kg bit setiap hari. Dari bahan-bahan ini, anda perlu menyediakan koktel dan meminumnya 5 kali pada waktu siang. Adalah wajar bahawa selang antara dos adalah sama, ini akan membantu mengatur kadar glukosa darah dan mencegah serangan kelaparan.

Sebagai tambahan, koktel bit-kefir boleh digunakan untuk hari puasa. Jumlah produk akan sama seperti pada diet mono, ia mesti diambil dengan cara yang sama. Sangat penting untuk minum air sebanyak mungkin pada masa ini untuk menjaga keseimbangan air-garam, kerana koktel menyebabkan pengosongan usus dan pundi kencing secara aktif, dan ini boleh menyebabkan dehidrasi.

Apa yang diharapkan

Ulasan mereka yang menurunkan berat badan mengesahkan bahawa dalam 3 hari anda dapat menyingkirkan 2-5 kg. Namun, jangan terburu-buru untuk bersukacita dengan hasilnya, kerana ia berkaitan dengan pembersihan usus secara aktif dan penyingkiran lebihan cairan dari badan. Sekiranya selepas diet anda menerkam sosej dan gula-gula, maka kilogram yang hilang akan kembali dengan kenaikan.

Untuk sekurang-kurangnya mengekalkan hasilnya, anda perlu memasukkan hidangan baru secara beransur-ansur ke dalam makanan anda selama seminggu. Sebaiknya mulakan dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, kemudian anda dapat mengisi menu dengan bijirin dan hanya selepas itu dengan daging dan ikan tanpa lemak.

Yang terbaik adalah merancang proses menurunkan berat badan terlebih dahulu dan meluangkan masa untuk hujung minggu atau percutian. Oleh kerana goncang pembersih mempunyai kesan pencahar dan diuretik yang ketara, anda akan sering ke tandas. Di samping itu, gabungan produk ini boleh menyebabkan fenomena yang tidak menyenangkan:

  • pening dan kelemahan, disebabkan oleh penurunan tekanan yang diberikan oleh bit;
  • kembung perut, yang menimbulkan kefir;
  • gangguan saluran pencernaan.

Kemungkinan menurunkan berat badan

Anda boleh menggunakan kefir dengan bit untuk penurunan berat badan hanya jika anda tidak mempunyai masalah dengan saluran gastrousus, penyakit kardiovaskular dan gangguan lain, yang mesti anda bicarakan dengan doktor anda sebelum memulakan diet.

Diet sedemikian tidak boleh diikuti selama lebih dari 3 hari, walaupun anda benar-benar ingin menurunkan berat badan. Kesan pembersihan akan ada, tetapi ia akan hilang dengan cepat jika anda tidak mengikuti diet seimbang dan rendah kalori setelah membersihkan.

Pilih Pengurusan Berat yang Selamat dan Sentiasa Sihat!

Minus 5 kg dalam 3 hari tanpa banyak usaha dan bahaya kepada kesihatan menggunakan kefir dengan bit untuk menurunkan berat badan

Salah satu soalan yang paling popular bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan: bagaimana menurunkan berat badan dengan cepat dan berkesan? Terdapat banyak kaedah diet dan penurunan berat badan yang berbeza. Sebilangannya lebih berkesan, yang lain kurang, tetapi anda dapat menurunkan berat badan dalam masa yang singkat. Soalan lain ialah adakah ia akan bermanfaat bagi tubuh dan adakah ia akan membahayakan kesihatan.

Salah satu cara paling mudah dan berpatutan untuk menurunkan berat badan adalah diet kefir dan bit. Produk ini berharga rendah, berguna dan berkesan untuk menurunkan berat badan. Bersamaan dengan itu, mereka akan menanggung berat tambahan itu dengan penuh dendam. Dilihat oleh beberapa ulasan mereka yang menurunkan berat badan, diet seperti itu membakar 5 kg lemak dalam 3 hari. Dalam artikel ini, kita akan melihat lebih dekat kaedah menurunkan berat badan ini dan membincangkan kelebihan dan kekurangan penurunan berat badan kefir dan bit..

Cara menurunkan berat badan dengan bit dan kefir

Bit dianggap sebagai makanan pemakanan. Dia mengatasi dengan mudah simpanan lemak di dalam badan. Itulah sebabnya sangat diperlukan bagi mereka yang ingin menyingkirkan pound tambahan..

Bit sering digunakan bersama dengan kefir untuk meningkatkan kesannya. Terdapat beberapa jenis diet ini:

  • hari puasa;
  • diet tiga hari yang ketat;
  • diet tujuh hari;
  • diet selama sebulan.

Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci dan berikan pilihan untuk menu contoh.

Varieti diet

Bergantung pada tujuan dan citarasa anda, anda boleh memilih pilihan diet yang sesuai dengan anda, kerana tidak semua orang dapat mengikuti diet monoton selama seminggu atau bahkan sebulan.

Hari puasa pada bit rebus

Hari pembongkaran pada tanaman akar rebus merujuk kepada pilihan pemunggahan yang lembut. Pada bit rebus, anda dapat menurunkan berat badan satu hari dan menggunakan teknik untuk diet tujuh hari. Berikut adalah beberapa pilihan menu, salah satunya boleh digunakan untuk hari puasa.

Pilihan pertama:

  1. Sarapan pagi: dua keping roti gandum hitam dan kopi bebas gula (susu boleh ditambah jika dikehendaki).
  2. Makan tengah hari: bubur nasi dan salad bit rebus.
  3. Makan malam: salad bit dengan epal.

Pilihan kedua:

  1. Sarapan pagi: oatmeal dengan yogurt semula jadi.
  2. Makan tengah hari: salad bit rebus dan fillet ayam.
  3. Makan malam: kentang panggang dan dua oren.

Pilihan ketiga:

  1. Sarapan pagi: yogurt semulajadi dan teh dengan madu.
  2. Makan tengah hari: ayam rebus atau daging lembu dan salad bit.
  3. Makan malam: bit panggang dengan sayur-sayuran dan segelas jus oren.

Pilihan keempat:

  1. Sarapan pagi: 100 g roti rai dan teh susu.
  2. Makan tengah hari: bubur soba dan salad bit rebus.
  3. Makan malam: bit rebus dan segelas kefir.

Diet tiga hari yang ketat

Mematuhi diet kefir dengan bit selama tiga hari, anda dapat menurunkan berat badan sebanyak 2-3 kg kerana produk ini membantu menghilangkan cecair berlebihan dan membersihkan usus..

Diet semudah mungkin. Keperluan utama adalah kepatuhannya yang ketat. Anda boleh mengambil hingga 1 kg bit sehari (direbus atau dibakar) dan minum 1.5 liter kefir (lebih baik lemak 1%). Anda juga boleh mengambil teh dan ramuan herba tanpa gula tambahan. Jangan lupa minum 1.5-2 liter air pegun yang masih bersih.

Walaupun dietnya agak sedikit, orang yang ingin cepat kehilangan beberapa pound tambahan tetap mengatasinya.

Penting! Sebelum memutuskan diet seperti itu, pastikan bahawa anda tidak mempunyai kontraindikasi terhadapnya..

Diet Tujuh Hari

Pelbagai diet diet bit-kefir yang kurang ketat, tetapi lebih lama. Menu ini serupa dengan pilihan diet tiga hari, bagaimanapun, 300-400 g makanan protein rendah kalori (ikan rebus, ayam, daging sapi muda) dan beberapa buah mesti ditambahkan ke dalam diet harian, yang terdiri dari 1,5 liter kefir dan 1 kg bit. Bilangan makanan mestilah 5-6 kali. Penting untuk tidak lupa minum jumlah air yang diperlukan..

Rujukan. Dalam menjalani diet seperti itu, kemungkinan penurunan berat badan hingga 0.5-1 kg setiap hari. Penurunan berat badan utama akan berlaku dalam 2-3 hari pertama.

Diet selama sebulan

Banyak, dalam mengejar hasilnya, menggunakan kefir dengan bit untuk penurunan berat badan selama sebulan. Terdapat beberapa pilihan menu untuk diet jangka panjang seperti itu..

Pilihan pertama

Minggu pertama:

  • sarapan pagi: dua gelas kefir, salad bit (250 g);
  • makan tengah hari: dua gelas kefir, salad bit (250 g);
  • snek petang: segelas kefir, salad bit (250 g);
  • makan malam: segelas kefir, salad bit (250 g).

Jangan musim salad dengan zaitun atau minyak sayuran lain. Hanya boleh menggunakan jus lemon. Anda juga tidak boleh menambah garam dan rempah..

Dari minuman, kecuali kefir, anda perlu minum air - 6-8 gelas sehari. Selama diet, gula dan penggantinya harus dikecualikan dari diet. Pada minggu pertama, anda boleh menurunkan 5 kg. Sekiranya hasil ini sudah memuaskan, maka anda boleh berhenti, jika tidak, beralih ke menu diet bit-kefir yang lebih lembut.

Minggu kedua:

  • sarapan pagi: dua gelas kefir, salad bit (250 g), daging rebus tanpa lemak (100 g);
  • makan tengah hari: dua gelas kefir, salad bit (250 g), ayam rebus atau ikan tanpa lemak (200 g);
  • snek petang: segelas kefir, salad bit (250 g), epal atau limau gedang;
  • makan malam: segelas kefir, salad bit (250 g).

Selama ini, anda boleh menurunkan 3-4 kg. Maka anda perlu beralih ke versi diet ini yang lain..

Minggu ketiga dan keempat:

  • sarapan pagi: jus bit, daging tanpa lemak, rebus atau kukus (200 g), buah secukup rasa;
  • makan tengah hari: jus bit, ikan tanpa lemak (150 g), salad sayur-sayuran (150 g);
  • snek petang: jus bit, salad sayur-sayuran atau buah;
  • makan malam: dua gelas kefir.

Fasa diet ini akan membantu mengurangkan berat badan sehingga 6 kg..

Pada minggu ketiga dan keempat diet, anda boleh memasukkan sup bit dalam makanan. Untuk penyediaannya, anda akan memerlukan bit, wortel dan kubis dalam perkadaran yang sama, serta bawang, bawang putih, 1/2 lemon, sebilangan bawang putih dan pasta tomato. Pertama, potong wortel, bawang dan bit, campurkan, tambahkan air dan reneh selama 1/3 jam. Kemudian masukkan kubis cincang halus dan reneh selama 1/3 jam lagi. Selepas itu, perah jus setengah lemon dan tambahkan beberapa ulas bawang putih. Didihkan selama 1/4 jam lagi dan angkat dari panas.

Pilihan kedua

Pilihan diet ini menyediakan diet yang sama sepanjang bulan:

  • sarapan pagi: dua telur rebus, keju kotej rendah lemak (100 g) dan salad bit dengan jus lemon (100 g);
  • makan tengah hari: bubur soba tanpa minyak, rempah dan garam (200 g), daging rebus (200 g), salad bit (200 g);
  • makan malam: rebusan sayur, segelas kefir.

Sekiranya anda berasa lapar, anda boleh makan bit atau minum kefir sebagai makanan ringan.

Dengan diet seperti itu, anda dapat menurunkan berat badan hingga 10 kg, dan jika anda menambah sukan, maka semua 15 kg.

Bagaimana ia berfungsi

Bagaimana diet ini berfungsi? Faktanya adalah bahawa kedua-dua produk mempunyai sejumlah sifat yang membantu menghilangkan sentimeter tambahan dengan cepat di pinggang:

  1. Mereka rendah kalori: 100 g bit mengandungi hanya 44 kcal, dan 100 g kefir rendah lemak (1.5%) mengandungi 41 kcal.
  2. Kefir dan bit mempunyai kesan pencahar dan diuretik pada masa yang sama, sehingga mereka tidak hanya membersihkan usus, tetapi juga membuang lebihan cairan dari badan, melegakan bengkak.
  3. Protein yang terkandung dalam kefir dan sejumlah besar serat kasar dalam bit menghilangkan rasa lapar selama beberapa jam.

Bit mana yang lebih baik: mentah atau rebus

Hasil rawatan haba, sifat bermanfaat banyak produk dikurangkan, jadi orang yang ingin menurunkan berat badan tertanya-tanya bit mana yang lebih baik dimakan: mentah atau rebus.

Mustahil untuk menjawabnya dengan tegas. Komposisi sayur-sayuran akar, yang belum menjalani rawatan panas, mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral, tetapi pada masa yang sama ia juga kaya dengan asam buah, dan mereka merengsakan saluran pencernaan. Pada masa yang sama, di bawah pengaruh suhu, asid berbahaya ini dimusnahkan, tetapi kepekatan nutrien menurun sedikit. Di samping itu, serat, betaine dan pektin disimpan sepenuhnya. Kelebihan memasak lain yang ketara ialah kebanyakan nitrat yang terdapat di dalam sayur masuk ke dalam kuahnya..

Sekiranya seseorang merasa tidak selesa ketika minum jus bit, maka lebih baik memilih sayur-sayuran akar rebus. Walau bagaimanapun, mereka yang ingin menurunkan berat badan disarankan untuk meninggalkan sayur-sayuran yang dimasak lebih baik daripada yang segar, kerana mereka kurang kalori..

Cara keluar dari diet

Agar kilogram yang hilang tidak kembali, anda harus dapat keluar dari diet dengan betul:

  1. Tingkatkan aktiviti fizikal, kerana kalori yang kita tambah dengan beralih ke diet biasa perlu dihabiskan.
  2. Buat menu pemakanan yang betul dan seimbang dan ikuti. Bit juga boleh dimasukkan ke dalam diet harian anda, tentu saja dalam jumlah yang wajar. Lebih baik mengecualikan makanan goreng, manis, makanan segera dan pelbagai sos siap dari diet. Ini akan membantu anda mengekalkan berat badan dengan lebih mudah. Keutamaan harus diberikan kepada hidangan rendah lemak, adalah wajar bahawa ia dikukus. Pengambilan kefir, keju kotej, yogurt semulajadi, keju secara berkala juga diperlukan (lebih baik jika produk ini rendah lemak). Agar tubuh mendapat serat yang mencukupi, perlu menambahkan sebanyak mungkin sayur-sayuran, buah-buahan dan sayur-sayuran segar ke dalam diet. Kadang-kadang anda dapat membeli buah-buahan kering, sedikit marshmallow dan coklat gelap. Dan perkara utama adalah jangan lupa minum sebanyak mungkin cecair..

Kebaikan dan keburukan diet mono kefir-bit

Kelebihan diet kefir-bit terletak pada kelebihan produk utama:

  1. Beet tinggi betaine, yang membantu membakar lemak dengan cepat. Ia juga dapat mengurangkan risiko terkena penyakit Alzheimer dan dapat melegakan gejala kekurangan vitamin B12 dalam tubuh..
  2. Sayuran akar mempunyai satu set elemen mikro dan mikro yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh: magnesium, kobalt, besi, kalium, natrium, dll..
  3. Bit mengandungi pektin yang membuang toksin dari badan.
  4. Nilai tenaga bit hanya 42 kcal per 100 g.

Bagi kefir, berkat itu, anda dapat menormalkan mikroflora usus dan menguatkan sistem imun, dan kerana kesan diuretik, sangat membantu menurunkan berat badan.

Kekurangan diet:

  1. Beet dan kefir mempunyai kesan pencahar, jadi perjalanan kerap ke tandas adalah bahagian penting dalam diet. Ramai orang memilih hujung minggu untuk penurunan berat badan apabila mereka tidak perlu meninggalkan rumah sekali lagi..
  2. Ada yang kehilangan berat badan pada hari pertama melihat cirit-birit yang teruk, yang disertai dengan kembung dan sakit perut.
  3. Diet tidak seimbang. Anda tidak mendapat jumlah protein, lemak, dan komposisi vitamin yang betul berbeza dengan pemakanan yang baik. Sekiranya anda menjalani diet selama lebih dari 3-5 hari, anda berisiko mengalami penolakan berterusan terhadap makanan lazat dan sihat seperti itu..
  4. Berat badan pada kefir dan bit berlaku kerana pembersihan usus dan kehilangan lebihan cecair, jisim lemak hilang dalam jumlah minimum. Oleh itu, anda dapat memulihkan pound yang hilang dengan cepat jika anda tidak membataskan diri anda di masa hadapan dan masa depan..
  5. Seperti diet lain, diet bit-kefir mempunyai sejumlah kontraindikasi. Kami akan membincangkannya di bawah..

Siapa yang tidak sesuai

Makanan ini tidak sesuai untuk semua orang. Ia boleh membahayakan apabila:

  • penyakit saluran gastrousus, terutamanya disertai dengan keasidan yang tinggi;
  • diabetes mellitus;
  • penyakit batu empedu;
  • penyakit buah pinggang;
  • hipersensitiviti atau alahan terhadap bit;
  • masalah dengan mikroflora usus dan kecenderungan untuk cirit-birit;
  • artritis reumatoid;
  • hipotensi (tekanan darah rendah);
  • gout.

Cadangan umum

Dengan diet mono-diet kefir, anda perlu mematuhi cadangan berikut:

  1. Anda tidak boleh membataskan diri anda dalam pemakanan agar tidak membebaskan tubuh dari nutrien masuk tambahan.
  2. Minum banyak air untuk kekal terhidrat.
  3. Pada akhir diet sekurang-kurangnya dua minggu, patuhi diet sederhana, tanpa makan berlebihan. Ini perlu agar kerja sistem pencernaan kembali normal..
  4. Tambah senaman sederhana.

Sekiranya anda mengikuti peraturan mudah ini, menurunkan berat badan bukan sahaja membawa hasil yang diinginkan, tetapi juga tidak akan membahayakan kesihatan anda..

Koktail pelangsing kefir dan bit

Untuk membuat koktel pelangsing selama satu hari, anda memerlukan 1.5 liter kefir dan 1 kg bit yang sama.

Resipi dia mudah: rebus bit hingga dimasak tanpa menambah garam. Keluarkan kulitnya, potong bit, tuangkan ke dalam kefir dan gunakan pengisar untuk mengisar bahan hingga rata. Sekiranya anda tidak mempunyai pengisar, perahkan bit melalui penggiling daging, kemudian gaul rata dengan kefir.

Rujukan. Koktel bit-kefir mempunyai rasa yang agak spesifik yang tidak dapat dihargai oleh semua orang. Oleh itu, ia dibenarkan menambahkan secubit hijau cincang di dalamnya: pasli, dill, ketumbar, saderi.

Ulasan penurunan berat badan

Ulasan mengenai diet bit-kefir sangat kontroversial. Sudut pandangan dibahagikan hampir 50:50. Sebilangan diet dan pemunggahan ini membawa peningkatan kesejahteraan dan angka baru, sementara yang lain benar-benar kecewa dengan hasilnya..

Alena, Donetsk: “Saya mencuba diet pemunggahan selama tiga hari ini untuk diri saya sendiri. Semasa cuti Tahun Baru, saya memperoleh kira-kira tiga pound tambahan. Saya akan katakan dengan segera: sikap terhadap kefir sangat mengerikan, saya sama sekali tidak meminumnya, tetapi kecantikan memerlukan pengorbanan. Saya menyangka bahawa dengan membunuh bit dengan kefir pada pengisar, rasanya akan lebih menyenangkan. Saya tidak menjumpai bit, jadi saya menganggap bahawa koktel boleh menjadi lebih enak jika lebih manis. Secara keseluruhan, saya kehilangan 2.5 kg. Memandangkan pada awalnya berat, ini adalah perkara biasa. Semasa diet, tidak ada yang menyakitkan saya dan saya tidak merasa lapar, satu-satunya perkara ialah saya mahu tidur sepanjang masa. Sekarang saya berpuas hati dengan diri saya, dan jika anda mempunyai toleransi makanan yang normal, saya boleh mengesyorkan pembongkaran ini ".

Larisa, Omsk: "Saya telah mencuba banyak diet, tetapi yang ini" tidak ". Rasanya tidak sedap, malah menjijikkan, kesannya sangat meragukan, dan mungkin menenangkan saluran gastrousus hanya setelah lima hari. Sudah tentu, kerana pelepasan cairan aktif dari badan, berat badan akan berkurang, tetapi ia akan menjadi lebih mahal dan lebih lama untuk merawat gastritis. Dan waktu yang singkat untuk menurunkan berat badan sangat berbahaya: jika berat badan turun dengan mendadak, maka kilogram kembali cepat, dan organ-organ menderita. Oleh itu, lari dari diet jangka pendek. Faedah - sifar, dan bahaya - gerabak dan kereta kecil ".

Kesimpulannya

Makanan kefir dengan bit mungkin paling murah mungkin, dan juga, berdasarkan banyak ulasan, salah satu yang paling berkesan. Kesan gabungan produk-produk ini sangat mengagumkan: membersihkan usus, membuang toksin dari badan dan menyingkirkan pound tambahan dengan cepat.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa kaedah menurunkan berat badan ini mempunyai banyak kontraindikasi. Oleh itu, sebelum memulakan diet seperti itu, penting untuk membiasakan diri dengan segala kemungkinan akibatnya. Sekiranya anda mempunyai masalah perut atau penyakit lain dari senarai kontraindikasi, lebih baik memilih kaedah menurunkan berat badan yang lebih lembut.

Bit dengan kefir untuk membersihkan badan

Bit telah diusahakan sebagai tanaman perubatan sejak abad kedua SM. Kaedah penyediaan hidangan dari sayur ini sangat berbeza sehingga akan menarik bagi kebanyakan orang: borsch, bit, vinaigrette, acar bit, rebusan, dan jus sayur-sayuran atau buah-buahan lain ditambahkan ke jus bit untuk meningkatkan sifat bermanfaat. Produk ini mengandungi kompleks vitamin berguna yang tidak dapat dipecah di bawah pengaruh suhu tinggi.

Unsur dan sifat berguna yang terdapat dalam bit

Sayuran akar kaya dengan vitamin A, B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B5 (asid pantotenik), B6 ​​(piridoksin), B9 (asid folik), C (asid askorbik), E (alpha tokoferol), PP.

Membekalkan sel-sel badan dengan kalium, magnesium, kalsium, fosfor, natrium, sulfur dan klorin. Betaine menormalkan tekanan darah dan mempunyai sifat anti-tumor. Iodin adalah penolong yang tidak tergantikan dalam memerangi penyakit tiroid.

Penggunaan produk memberi kesan positif kepada tubuh:

  • Tekanan berkurang.
  • Memperbaiki kerja sel otak.
  • Dinding kapilari diperkuat.
  • Pencegahan trombosis.
  • Normalisasi proses metabolik lipid.
  • Kandungan hemoglobin meningkat.
  • Meningkatkan aliran darah.
  • Sel diperkaya dengan oksigen.
  • Lebih banyak sel darah merah dihasilkan.
  • Memberi kesan anti-radang.

Membersihkan hati

Hati membersihkan darah dengan membuang bahan toksik dari badan.

Ia berfungsi tanpa henti dan juga memerlukan menjaga diri. Pembersihan hati bit adalah pilihan jus yang sihat. Jus bit mudah menembusi sel-sel organ, menghilangkan terak yang terkumpul dan meninggalkan badan dengan kotoran.

Jus bit diambil dalam masa 4 hari. Dalam dua hari pertama, minuman bit dicampurkan dengan wortel dan timun segar, atau jus rosehip ditambah. Dalam jus wortel 1: 1: 3, lebih baik mengambil yang terakhir lebih banyak daripada bahan-bahan lain.

Anda harus minum 0.5-1 liter sehari, ini akan membantu membuang hempedu dari hati.

Kemudian minum minuman bit tulen dalam bentuk tulennya, dan pada akhir kursus, jus bit dicampurkan dengan jus epal. Cuba pilih epal masam. Campuran terakhir disuntik selama dua jam. Dianjurkan untuk minum 2 gelas sehari.

Pencucian

Serat yang terkandung di dalam sayur-sayuran mencegah penyebaran mikroorganisma putrefaktif, meningkatkan fungsi sel otot usus dan menghilangkan kelembapan antar sel dari badan.

  • Parut sebiji buah besar pada parut kasar.
  • Tuangkan sayur parut dengan air sejuk dan masak selama 15 minit dengan api kecil, kacau selalu.
  • Selepas 15 minit, masukkan kuah selama kira-kira 60 minit..
  • Terikan dan minum 70 ml 2 kali sehari.

Membersihkan badan dengan bit memerlukan masa 1 bulan. Dibolehkan mengulang setiap enam bulan sekali.

Bit dengan kefir

Semasa membersihkan badan, bit dengan kefir mengeluarkan bahan berbahaya dan membantu menurunkan berat badan. Diet ini diikuti selama 7 hari atau kurang. Pendekatan yang betul akan memastikan penurunan berat badan yang selamat dengan penurunan berat badan 2-5 kg. Tetapi anda harus menggunakan kaedah yang dijelaskan dengan berhati-hati, kerana kadar penurunan berat badan adalah 4 kg sebulan..

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 1 kg bit rebus cincang.
  • Kefir dengan peratusan minimum lemak.
  • Air mineral - sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari.

Penerimaan akar manis dan kefir terbahagi kepada 5-6 jamuan, dibenarkan menggunakan produk secara berasingan atau dicampurkan. Koktel seperti ini akan mempercepat metabolisme dan perlu kerap ke tandas, jadi lebih baik menghabiskan hari di rumah untuk membersihkan dengan cara ini.

Kelebihan diet bit-kefir:

  • Pembersihan badan yang mudah tetapi ketara dilakukan.
  • Berat hilang tanpa aktiviti fizikal yang sengit.
  • Kos produk yang berpatutan.
  • Seseorang tidak kelaparan dalam diet seperti itu, mendapat cukup nutrien.

Kekurangan diet bit-kefir:

  • Terdapat kontraindikasi.
  • Seperti diet apa pun, "keluar" dari itu tidak boleh tiba-tiba Kembali ke makanan "berat" dapat menyebabkan ketidakselesaan usus.
  • Kesan pencahar yang menyebabkan cirit-birit pada orang yang mempunyai saluran gastrousus yang lemah.
  • Anda tidak boleh mengamalkan diet lebih dari 7 hari.

Makanan diet jangka pendek terhad dalam pilihan makanan. Hasil daripada diet, badan mengalami tekanan, jadi seseorang memakan lebih banyak makanan setelah menghilangkan pound yang tidak diingini. Untuk menjadikan kesan pemakanan makanan bertahan lebih lama, lebih mudah memasukkan bit ke dalam diet harian..

Pembersihan badan yang lengkap

Tidak kira bagaimana anda memasak sayur, ia berguna dalam apa jua bentuk. Cara yang biasa dan mudah untuk membersihkan badan adalah dengan mengambil bit dalam jumlah kecil setiap hari. Contohnya, sayur akar yang digabungkan dengan prun untuk membersihkan usus.

Salad Beetroot dan Prune:

  • Rebus sayur akar, kupas dan parut pada parutan halus.
  • Basuh prun dengan baik dan potong kecil.
  • Campurkan bahan bersama-sama, musim dengan mayonis atau minyak sayuran. Untuk rasa dan faedah, walnut ditambahkan ke dalam salad, yang membantu meningkatkan imuniti.

Kvass bit

Beet kvass bukanlah minuman yang sangat biasa. Ia senang dimasak.

Anda perlu memotong 1 kg sayur akar mentah menjadi kiub bersama dengan kulit. Kemudian masukkan kepingan ke dalam balang tiga liter dan tuangkan ke atas air mendidih suam. Tambahkan ke dalam infus sepotong kecil roti gandum hitam, 3 sudu teh gula dan sedikit garam. Balut balang dengan kain hangat dan letakkan di tempat yang gelap selama tiga hari.

Apabila cukup masa berlalu, saring minuman dan minum 50 ml dua kali sehari sebelum makan. Minum bukan sahaja akan membersihkan, tetapi juga menormalkan metabolisme, dan mikroorganisma bermanfaat akan membantu menekan flora usus patogen.

Salad bit dengan lobak dan lobak merah

Salad paling sederhana, untuk penyediaannya anda perlu menggunakan bit, wortel dan lobak.

Parut sayur atau potong halus. Lebih baik musim dengan minyak zaitun. Dengan bantuan sayur-sayuran ini, kapal juga akan dibersihkan..

Metodologi ahli akademik Bolotov

Ulasan mengenai lelaki ini berbeza, ada yang memanggilnya genius, dan yang lain penipu. Walaupun begitu, alat yang dicipta oleh Bolotov mudah disediakan di rumah..

Dia menyampaikan resipi itu kepada orang ramai. Kisar beberapa sayur mentah pada parutan, perah ke dalam bekas kaca dengan kain kasa dan tambahkan madu ke pulpa bit yang tinggal. Campurkan dan bentuk bola berukuran kacang.

Masukkan jus dan sayur parut dengan madu ke dalam peti sejuk. Minum minuman itu sebelum tidur atau pada waktu siang selepas makan. Makan bebola dalam jumlah dua sudu tiga kali sehari sebelum makan. Produk boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 7-10 hari. Bola sayur yang dibuat berkesan membersihkan organ pencernaan dan saluran darah.

Bit dan cili

Gabungan makanan ini bertujuan untuk mencegah penyakit kardiovaskular dan membantu menurunkan tekanan darah. Lada juga akan membantu dalam usaha menurunkan berat badan dengan menambahkan rempah ke jus bit..

Untuk menyediakan campuran, anda memerlukan akar manis yang sudah dikupas dan sudah direbus. Parut sayur akar pada parut kasar dan masukkan lada panas. Bit rebus boleh diganti dengan bit acar. Tidak digalakkan makan campuran yang dijelaskan dalam bahagian kecil lebih kerap daripada dua kali seminggu..

Hari puasa

Puasa bit hari raya tidak bermaksud penggunaan satu produk sahaja. Epal tanpa gula, wortel, lemon mentah, minyak zaitun akan menjadi bahan tambahan berguna. Anda boleh memakan produk ini secara berasingan dan dalam bentuk salad. Sekiranya dikehendaki, diet boleh ditambah dengan produk susu masam tanpa gula, kacang (jika tidak ada alahan, dan kacang dibenarkan dalam jumlah sederhana kerana peningkatan kandungan kalori produk) atau buah kering.

Kontraindikasi untuk memakan bit

Makan sayur-sayuran yang tidak dibatasi akan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Oleh itu, orang yang menghadapi masalah berikut harus memakan bit pada tahap yang lebih rendah:

  • Cirit-birit kronik.
  • Bahan yang terdapat dalam sayuran akar mengurangkan penyerapan kalsium. Oleh itu, sayur-sayuran akar dikontraindikasikan dalam osteoporosis..
  • Penyakit patologi sistem genitouriner, bit tidak boleh dimakan kerana kandungan asid oksalik di dalamnya.
  • Diabetes mellitus (sayur mengandungi banyak gula).
  • Tekanan darah rendah (hipotensi).
  • Penyakit dengan pemecahan protein berlebihan - gout.
  • Penyakit saluran gastrousus pada peringkat akut.
  • Penyakit buah pinggang.

Pelbagai kaedah digunakan untuk membersihkan badan di rumah. Setiap kaedah dipilih secara individu bergantung pada ciri-ciri badan.

Bit dan kefir adalah kunci untuk menurunkan berat badan dengan cepat

Banyak penurunan berat badan mencari ubat penurunan berat badan yang luar biasa yang akan membantu menghilangkan berat badan berlebihan tanpa banyak usaha dan secepat mungkin. Terdapat sebilangan besar resipi penurunan berat badan berdasarkan produk yang sama sekali berbeza. Tetapi penting untuk dapat menggabungkannya dengan betul..

Bagaimanapun, kebetulan dua produk makanan yang berbeza mengandungi unsur yang saling eksklusif, yang bersamaan sukar untuk menyerap badan dan boleh menyebabkan kembung dan rasa tidak selesa. Tetapi ada juga yang, apabila digabungkan antara satu sama lain, mencapai kecekapan terbaik dan dapat menunjukkan sifat berguna mereka sepenuhnya..

Salah satu kombinasi seperti itu adalah bit dengan kefir untuk menurunkan berat badan. Perlu diberi perhatian pada diet berdasarkan kedua makanan ini..

  1. Sumbangan bit yang paling berharga untuk kesihatan manusia
  2. Kefir untuk membersihkan badan
  3. Beetroot dengan kefir: diet selama 3 hari
  4. Diet bit-kefir selama tujuh hari
  5. Menu diet tujuh hari
  6. Resipi untuk koktel sihat dengan bit dan kefir
  7. Klasik - bit dengan kefir
  8. Koktel dengan sayur-sayuran dan epal
  9. Koktel dengan madu
  10. Koktel dengan keju kotej
  11. Bit dengan kefir dan beri
  12. Kontraindikasi dan sifat negatif diet
  13. Kesimpulannya

Sumbangan bit yang paling berharga untuk kesihatan manusia

Sayuran unik ini dapat berfungsi sebagai jaminan kesejahteraan dan mood anda yang baik. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bit mengandungi banyak glukosa, yang dapat mengaktifkan aktiviti mental dan menjaga sistem saraf dalam keadaan teratur..

Bit adalah sayur yang sangat sihat

Ini juga mengandung banyak zink dan zat besi, dan kehadiran garam, kalium dan kalsium membolehkan anda mengekalkan keseimbangan asid-basa dalam tubuh. Lebih-lebih lagi, bit adalah sumber betanin yang unik. Telah lama digunakan sebagai makanan tambahan untuk menurunkan berat badan. Namun, lebih baik memilih cara semula jadi untuk memakan betanin - dalam jus bit.

Bersama dengan makanan yang mengandungi sejumlah besar protein, betanin diserap dengan lebih cepat, yang mempercepat pengoksidaan lemak, yang bermaksud proses pembakaran lemak berlaku dalam bentuk yang lebih kuat. Bit juga mempunyai sifat pencahar, yang dapat membersihkan usus dengan ketara dan membuang air berlebihan.

Kefir untuk membersihkan badan

Dalam proses metabolisme, banyak zat sampingan terkumpul di dalam badan, dan kefir, kerana adanya sebilangan besar bakteria bermanfaat, dapat membersihkan tubuh dari mereka.

Kefir akan membantu menghilangkan masalah usus

Ia juga memastikan kesihatan mikroflora usus yang baik, yang bertanggungjawab untuk kelancaran fungsi banyak organ. Kefir mampu membuang toksin dan racun dari badan, dan juga mempengaruhi kelenjar prostat. Ia menormalkan pencernaan dan sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tetapi mengalami penurunan berat badan kerana sebab-sebab tertentu. Oleh itu, produk ini akan menjadi permulaan yang baik dalam peralihan ke diet yang sihat dan seimbang..

Sekiranya anda memakan kefir dengan bit pada siang hari, ia akan memberi anda rasa kenyang yang baik, dan kandungan kalori tidak akan melebihi 1000 kcal. Di samping itu, anda boleh menurunkan berat badan hingga 2 kg kerana pembersihan usus dari tinja dan cairan antar sel. Beetroot dengan kefir menekan keinginan gula-gula, kerana kandungan gula semula jadi dalam sayur. Diet berdasarkan bit dan kefir membolehkan anda menurunkan berat badan dengan cepat tanpa membahayakan tubuh.

Beetroot dengan kefir: diet selama 3 hari

Prinsip diet ini adalah ketegasannya, oleh itu dikontraindikasikan untuk mematuhinya terlalu lama..

Anda harus minum 1.5 liter kefir rendah lemak setiap hari dan makan 1 kg bit. Anda boleh mengambil makanan ini selama 5-6 kali makan. Ingatlah bahawa makanan ini adalah pencahar yang sangat baik, jadi anda harus menjalani diet pada hari-hari yang tidak bekerja apabila anda menghabiskan banyak masa di rumah..

Bit diserap dengan baik dalam bentuk rebus, tetapi mereka masih perlu menjalani rawatan haba. Atau anda boleh memarutnya dan memakannya mentah. Jangan campurkan bit dan kefir setiap kali. Ini akan cepat membosankan anda dan boleh menyebabkan kerosakan. Walau bagaimanapun, banyak orang berpegang pada pilihan koktel, di mana anda sebaliknya mencampurkan bahan-bahan ini dalam pengisar..

Oleh kerana diet ini terhad kepada makanan tertentu, ini tidak bermaksud mempelbagaikan diet dengan menambahkan buah atau buah kegemaran anda. Oleh itu, lebih baik ganti kefir dan bit..

Dengan diet seperti itu, perlu mengisi keseimbangan air, kerana produk ini mempunyai kesan diuretik yang kuat, dan tubuh memerlukan air untuk mengekalkan proses normal. Oleh itu, dengan setiap hidangan, minumlah sekurang-kurangnya segelas air..

Dalam 3 hari, anda boleh menurunkan berat badan 2-4 kg. Tetapi jangan lupa bahawa tubuh setiap orang bereaksi secara berbeza terhadap sekatan tajam dalam pelbagai hidangan, oleh itu anda tidak perlu memaksa diri untuk menjaga diri anda dalam kerangka seperti itu jika anda merasa tidak sihat. Cubalah rancangan diet lain yang merangkumi makanan yang lebih pelbagai.

Diet bit-kefir selama tujuh hari

Diet ini, berbanding dengan diet tiga hari, lembut. Ia tidak begitu ketat, kerana jangka masa itu dapat diperpanjang sedikit. Untuk diet yang sudah ada, seperti yang dijelaskan di atas, anda perlu menambahkan 300-400 g makanan protein dan sedikit buah.

Protein boleh didapati dari dada ayam rebus atau ikan. Tetapi dalam diet seperti itu, penurunan berat badan akan berlaku dalam 3-4 hari pertama. Akibatnya, kira-kira satu kilogram boleh hilang.

Menu diet tujuh hari

Sarapan pagi mesti berkhasiat dan bertenaga sepanjang hari. Rebus 30 g tepung oat dengan air mendidih dan musim dengan bit setelah mendidihnya. Selebihnya, sup adalah yang terbaik. Rebus sekilo bit dengan saderi, dan kemudian musim dengan 1.5 liter kefir. Sup ini boleh dimakan walaupun pada waktu malam, tetapi tidak lebih dari 2 jam sebelum tidur. Sejak malam hari tubuh anda perlu mendapatkan kekuatan dan melakukan proses pemulihan, dan tidak mencerna makanan.

Pada hari kedua, sup harus dipelbagaikan dengan menambahkan kubis cincang dan wortel ke dalamnya. Pada hari ini, kefir diminum secara berasingan, dan tambahkan ramuan dan jus lemon ke sup. Versi hidangan yang menyegarkan ini akan menggembirakan anda dan mendorong pencernaan..
Keesokan harinya, rebus stok ayam dan tambahkan dada ayam dan halia ke dalamnya. Kefir juga diminum secara berasingan. Kemudian ada pengulangan diet dari hari pertama, dan pada hari terakhir, gunakan kefir dan bit dalam bentuk koktel atau smoothie.

Resipi untuk koktel sihat dengan bit dan kefir

Klasik - bit dengan kefir

Di sini, seperti dalam diet tiga hari, kita menggunakan 1.5 liter kefir dan 1 kg bit sepanjang hari..
Pertama, rebus bit tanpa menggunakan garam atau perasa atau bahan tambahan lain. Keluarkan kulit dari sayur dan gunakan pengisar untuk mengadun bahan-bahan yang sudah terkenal kepada kita.

Koktel dengan sayur-sayuran dan epal

  • 200 ml biokefir dengan 1% lemak;
  • bit kecil (satu bahagian);
  • lobak merah (empat keping);
  • saderi (satu);
  • epal (sebiji kecil);
  • timun (satu).

Kupas buah-buahan dan sayur-sayuran, campurkan semuanya dalam pengisar untuk smoothie yang indah dengan banyak vitamin.

Koktel dengan madu

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • jus bit,
  • sayang,
  • kiwi,
  • biokefir.

Perah jus dari bit hingga menghasilkan kira-kira 100 ml. Tambahkan satu sudu teh madu dan 2 kiwi kecil ke dalamnya, kemudian isikan semua 200 ml biokefir rendah lemak yang sama.

Koktel dengan keju kotej

Untuk memasak, anda perlu mengambil:

  • 100 g keju kotej dengan kandungan lemak tidak lebih daripada 5%;
  • satu sudu besar jus lemon;
  • biokefir dengan kandungan lemak 1%;
  • satu sudu madu;
  • 100 ml jus bit yang baru diperah.

Campurkan semua dalam pengisar dan nikmati.

Bit dengan kefir dan beri

Sekiranya anda memutuskan untuk bereksperimen dengan resipi pada musim panas, maka anda mempunyai peluang unik untuk menambah beri bermusim.

Koktel bit-kefir dengan buah beri

Pertama, potong dan kupas 100 g bit, kemudian masukkan raspberi dan cranberry. Dan pada akhirnya, isikan secara tradisional dengan kefir.

Ini akan mewujudkan kombinasi rasa musim panas yang menarik yang akan dijadikan sarapan atau makanan ringan yang sangat baik pada siang hari..

Kontraindikasi dan sifat negatif diet

Diet yang berdasarkan hanya dua bahan ini rendah kalori. Seseorang memerlukan sekurang-kurangnya 1200-1300 kkal untuk metabolisme asas, pernafasan dan proses fisiologi lain. Walaupun dengan diet seperti itu, anda dapat memperoleh tidak lebih dari 1000. Defisit yang begitu teruk dapat mempengaruhi kesihatan dan kesejahteraan umum.

Diet ini dikontraindikasikan untuk orang yang menderita penyakit ginjal dan hati, serta mereka yang menderita diabetes. Sudah tentu boleh memberikan diet untuk wanita hamil dan menyusui yang hamil, menyusui. Sebaiknya berjumpa doktor atau ahli diet sebelum memutuskan salah satu pilihan diet bit-kefir. Namun, hari puasa berdasarkan jus bit tidak akan menyakitkan.

Mengikuti diet apa pun, anda harus selalu memperhatikan perasaan anda dan mendengarkan badan anda. Tidak ada set produk yang sesuai untuk semua orang, malah dapat menurunkan berat badan dengan cepat. Selain itu, penurunan berat badan yang cepat bukan disebabkan oleh penurunan peratusan lemak badan, tetapi pengosongan perut dan pengeluaran air. Oleh itu, ia membantu mengurangkan jumlah perut dan petunjuk pada skala, yang banyak mengelirukan dengan penurunan berat badan..

Kesimpulannya

Diet bit-kefir sangat sesuai sebagai pilihan pembongkaran untuk membersihkan badan dan mengisi beberapa vitamin, jika yang sebelumnya tidak ada dalam diet anda. Di samping itu, pilihan diet ini akan menjimatkan wang anda dengan ketara, kerana bit dan kefir terdapat di setiap kedai runcit, dan harganya lebih menarik..

Anda juga harus memperhatikan resipi minuman yang enak, ia akan membantu mengelakkan gangguan. Tidak peduli betapa mudahnya kelihatannya pada pandangan pertama, tidak semua orang dapat menggunakan dua produk yang sama dalam masa 3 hari. Oleh itu, diet harus diperpanjang hingga seminggu, sambil menambahkan pelbagai jenis protein, buah-buahan dan sayur-sayuran lain.

Dengan membatasi diri dalam diet selama 3-4 hari, anda berisiko menurunkan berat badan terlalu cepat, dan bahkan menggandakan jumlahnya. Diet harus mengubah tabiat makan anda, bukan makan berlebihan.