Cara menggosok gigi dengan periodontitis?

Ketua doktor, doktor gigi ortopedik

Kemas kini terakhir: 26/03/2020

Tanda-tanda periodontitis

  • proses merosakkan pada tisu tulang;
  • peningkatan pendarahan gusi;
  • kemerahan dan pembengkakan gusi di kawasan yang terjejas;
  • melonggarkan gigi;
  • sakit di gusi;
  • peningkatan kelikatan air liur;
  • pelepasan bernanah dari poket rahang gigi (disertai dengan bau yang tidak menyenangkan dari rongga mulut);
  • penampilan plak pada gigi;
  • kehilangan gigi secara beransur-ansur (dalam kes lanjut).

Rawatan periodontitis dilakukan dengan segera, kerana tujuan doktor gigi adalah untuk memelihara tisu tulang dan menghentikan perkembangan proses patologi. Rawatan boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Di pihak pesakit, pematuhan yang tegas terhadap cadangan doktor gigi diperlukan dan pelaksanaan pembersihan gigi yang betul untuk menghilangkan plak pada gigi.

Tahap perkembangan proses patologi

Periodontitis adalah keradangan dengan beberapa peringkat perkembangan. Setiap tahap mempunyai keistimewaan tersendiri dalam menjaga rongga mulut. Doktor gigi membezakan peringkat penyakit berikut:

Penyakit gusi. Pembersihan gigi setiap hari dan ruang di antara mereka adalah langkah pencegahan penting. Sekiranya tindakan ini tidak diambil, mikroorganisma kekal di rongga mulut yang mencetuskan keradangan pada tisu lembut. Tahap ini dicirikan oleh perubahan berbalik, kerana patologi belum sampai ke tisu tulang.

Periodontitis. Tahap kedua penyakit ini tidak dapat dipulihkan dan dicirikan oleh pembentukan kantong patologi. Di sini, tulang, ligamen yang memegang gigi, dan struktur penting lain terjejas. Tugas doktor adalah untuk menghentikan perkembangan periodontitis selanjutnya.

Periodontitis teruk yang kronik. Tahap terakhir perkembangan proses patologi dicirikan oleh melonggarkan dan kehilangan gigi, yang disebabkan oleh pemusnahan tisu yang memegang gigi dalam lubang yang hampir lengkap. Rawatan sering kali melibatkan gigi yang terkena sepenuhnya.

Semakin cepat pesakit mendapatkan doktor dan memulakan langkah-langkah terapi, semakin banyak peluang dia untuk pulih sepenuhnya dan menjaga gigi palsu. Pesakit tidak boleh mengabaikan peraturan perawatan rongga mulut, kerana mereka yang mempercepat rawatan dan meningkatkan kemungkinan hasil yang baik..

Menyikat gigi dengan betul dengan periodontitis

Rawatan periodontitis terutamanya melibatkan penyingkiran endapan keras dan batu. Untuk ini, doktor gigi melakukan pembersihan profesional, paling sering menggunakan teknologi ultrasound dan kaedah jet-powder. Anda boleh mempercayakan pelaksanaan prosedur tersebut hanya kepada doktor gigi yang berkelayakan..

Pembersihan dilakukan oleh pakar periodonti, dan prosedur itu sendiri berlangsung sekitar satu jam. Manipulasi harus dilakukan dengan berhati-hati untuk menghilangkan penyakit ini. Ultrasound menghilangkan simpanan keras dan batu dari kawasan yang paling sukar dijangkau, sementara kos pembersihan tetap berpatutan. Antara kelebihan teknik yang menonjol:

  • fleksibiliti (peranti membuang semua jenis simpanan di mana-mana tempat);
  • antiseptik (ultrasound memberi kesan negatif kepada mikroorganisma patogen yang tertumpu di poket gigi-rahang);
  • keselesaan (pembersihan tidak menyakitkan).

Sekiranya doktor dengan berhati-hati melakukan manipulasi, memperhatikan setiap gigi, maka pesakit dapat memastikan kebersihan rongga mulut. Selepas pembersihan, doktor meneruskan penggilap, dan kemudian ke fluoridasi, yang merupakan tahap prosedur pilihan, tetapi diinginkan..

Buat janji temu dalam talian atau hubungi
melalui telefon: 8 (812) 385-55-55

Pembersihan berkala

Sekiranya penyakit periodontal - penyakit periodontal, gingivitis, periodontitis, pembersihan gigi periodontal ditetapkan - kuretase tertutup. Ia membantu menghilangkan pendarahan, kemerosotan gusi. Menghentikan pembesaran poket periodontal.

Aktiviti penting bakteria menyebabkan perkembangan halitosis. Nafas berbau berterusan tidak dihilangkan dengan ubat gigi, bilas. Memerlukan kaedah perubatan dan pencegahan.

Keradangan progresif akan menyebabkan pendedahan akar. Tidak ada perlindungan semula jadi - lapisan enamel gigi. Oleh itu, mereka lebih mudah terkena musibah. Akar yang tidak dilindungi sensitif terhadap makanan panas, sejuk, masam, masin. Pesakit merasa sakit, tidak selesa semasa makan. Perubahan patologi pada tisu menjadi penyebab komplikasi berbahaya.

Jangkitan yang menyebabkan keradangan periodontal mempengaruhi serat dentin dan saraf. Kekalahan dentin membawa kepada karies, pulpitis. Ketidakaktifan yang berpanjangan menyebabkan kerosakan pada ligamen, alveoli, dan tisu tulang. Pembiakan flora patogen penuh dengan komplikasi serius, sehingga pemusnahan tulang rahang.

Mikroorganisma yang membiak pada bahagian subgingival membentuk lapisan plak lembut. Di bawah pengaruh proses kimia, deposit mineral, menjadi tartar. Ia mengubah lekatan tisu lembut gusi.

Proses tersebut akhirnya menjadi penyebab akibat yang dahsyat - melonggarkan, kehilangan gigi. Doktor gigi mesti melakukan serpihan untuk mengelakkan akibat ini. Setelah menyelesaikan satu set langkah pencegahan, anda dapat mengurangkan keadaan dengan ketara, mengelakkan kambuh.

Faedah curettage tertutup

Menjadi kemungkinan untuk mengelakkan pembedahan atau menangguhkan keperluan pembedahan. Sekiranya pakar mengambil langkah pencegahan tepat pada waktunya. Anda tidak perlu mengeluarkan tisu yang diubah secara patologi, melakukan pembedahan plastik frenum, operasi flap yang menyakitkan.

Penyembuhan poket periodontal

Anestesia tempatan digunakan, memastikan rasa sakit, tidak ada ketidakselesaan semasa kerja doktor gigi.

Dengan menghilangkan fokus jangkitan dengan berkesan, anda dapat menghentikan proses keradangan. Pembersihan periodontal yang dilakukan dengan betul akan menangguhkan perkembangan penyakit ini, menyelamatkan anda dari kemungkinan berlakunya pemburukan.

Perubahan positif lain:

  • pengurangan gusi berdarah;
  • normalisasi flora rongga mulut;
  • nafas menjadi lebih segar.

Untuk mengukuhkan kesannya, pakar kami akan memberikan cadangan mengenai rawatan dan pencegahan oral. Tukar berus tepat pada waktunya. Tempoh penggunaan tidak boleh melebihi tiga bulan.

Prinsip, tahap kerja

Semasa menghubungi DENT SERVICE, doktor gigi akan membuat orthopantomogram. Pemeriksaan membolehkan anda menentukan tahap bahaya penyakit. Bunyi dijalankan untuk menentukan kedalaman poket. Biasanya mencapai 3 mm, dan pada suhu 4-5, pakar menetapkan tahap awal perkembangan periodontitis. Cukup bagi orang yang sihat untuk menjalani penyingkiran simpanan pepejal dengan ultrasound, alat tangan, aliran udara, dan cara lain..

Bantuan khusus diperlukan apabila kedalaman meningkat lebih dari 5 mm. Karya ini merangkumi lima peringkat:

  • Pertama, doktor, dengan menggunakan alat tangan dan alat pengukur ultrasonik, menghilangkan plak dan deposit keras. Ultrasound memusnahkannya dengan berkesan, selamat untuk dentin.
  • Kemudian, dengan menggunakan sebatian kasar, doktor gigi menggilap bahagian akarnya. Semasa menggunakan komposisi, sikat khas dengan lampiran silikon digunakan. Ia menghilangkan sisa-sisa plak. Permukaan gigi menjadi lebih halus, sehingga sukar untuk bakteria melekat. Komposisi yang digunakan sama sekali tidak berbahaya.
  • Poket berkala, gigi digilap dirawat dengan antiseptik yang selamat. Mereka memusnahkan mikroflora patogen, mengurangkan risiko berulang.
  • Penghapusan edema, keradangan dengan ubat anti-radang ubat. Pemilihan ubat-ubatan dilakukan secara individu, berdasarkan tahap penyakit, ciri-ciri setiap orang. Mereka menyumbang kepada pertumbuhan semula yang cepat, penghapusan kesakitan, ketidakselesaan.
  • Untuk mengelakkan kerosakan yang teruk, fluoridasi dilakukan. Untuk tujuan ini, komposisi gel yang mengandungi sebatian fluorida digunakan..

Klinik kami menggunakan teknik canggih:

Sistem Aliran Udara. Teknologi ini membolehkan anda menghilangkan kebanyakan jenis deposit dengan berkesan, untuk memastikan permukaan yang lancar. Prinsip operasi peranti ini mudah. Campuran zarah air dan soda dibekalkan dalam tekanan melalui muncung khas. Kesannya mengingatkan pada letupan pasir, memastikan kecekapan tinggi. Kekerapan lawatan ditentukan oleh periodontis.

Sistem vektor. Dalam amalan pergigian "Vektor" telah lama menjadi titik pencegahan utama. Pendedahan terkawal terhadap gelombang ultrasonik dilakukan melalui penggantungan "polish" khas. Ia mengandungi bahan biokompatibel - hidroksiapatit.

Plak dan batu dihilangkan dengan berkesan, dan sisa buangan bakteria musnah. Pembersihan akar berkualiti tinggi dijamin. Kaedahnya sesuai untuk poket gingival. Kesannya tidak menyakitkan, atraumatik.

Kontraindikasi, langkah berjaga-jaga, cadangan kepada pesakit

Sebilangan pesakit mungkin mengalami reaksi alergi terhadap ubat yang digunakan semasa pemprosesan. Doktor gigi-doktor gigi yang berpengalaman di klinik kami mengkaji gambaran klinikal umum, keadaan rongga mulut. Kehadiran penyakit bersamaan ditentukan. Sekiranya kerosakan periodontal disebabkan oleh gangguan endokrin, penyakit gastrointestinal, trauma, hypovitaminosis, penyebabnya dihilangkan.

Memohon pembersihan gigi secara periodontal sebelum pergi ke laut, dalam perjalanan perniagaan. Ini adalah satu kemestian untuk perjalanan jauh. Sekiranya dalam proses ini anda tidak dapat mendapatkan rawatan gigi, lebih baik menyelesaikan prosedur terlebih dahulu..

Dengan segera, cekap, tanpa rasa sakit, pakar akan melakukan satu set langkah-langkah terapi dan pencegahan. Doktor mengesyorkan agar tidak merokok, alkohol, pedas, makanan pedas. Saranan ini relevan selama beberapa hari setelah mengunjungi pejabat periodontis. Diet mesti disesuaikan. Hilangkan makanan traumatik dari diet anda. Preskripsi peribadi mungkin bergantung pada keadaan kesihatan pesakit.

DENT SERVICE menawarkan beberapa kelebihan penting:

  1. Tahap latihan doktor yang tinggi. Semua pekerja adalah pakar yang diperakui. Mereka mempunyai pengalaman luas dan secara berkala meningkatkan kelayakan mereka.
  2. Aplikasi peralatan terkini - penimbang ultrasonik, peranti lain.
  3. Kemandulan semua instrumen dan lampiran terjamin. Hanya topeng, sarung tangan sekali pakai yang digunakan.
  4. Harga yang berpatutan untuk pembersihan gigi periodontal dan prosedur lain.
  5. Nasihat percuma mengenai penjagaan gusi yang disediakan.
Pembersihan gigi berkala

Prosedur ini sama sekali tidak menyakitkan kerana profesionalisme doktor dan penggunaan anestesia suntikan yang sangat berkesan. Ubat anestetik dipilih dengan mengambil kira ciri tubuh pesakit, tidak termasuk kesan sampingan, reaksi alergi.

Perintah pendaftaran untuk pelawat

Untuk mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai perkhidmatan, harga, buat janji temu dengan doktor, isi borang di laman web. Masukkan nama anda, hubungi nombor telefon untuk maklum balas.

Anda akan dihubungi dengan segera, bersetuju dengan waktu temu janji yang sesuai. Tidak ada barisan, kupon, atau kesukaran lain. Jumlah harga untuk pembersihan periodontal merangkumi semua prosedur, termasuk anestesia suntikan. Kami menawarkan harga yang baik untuk semua jenis perkhidmatan pergigian. Perunding kami sedang menunggu panggilan anda.

Cadangan penjagaan gigi untuk periodontitis

Periodontitis adalah "mimpi buruk" bagi mereka yang merancang untuk mengelakkan doktor gigi-prostetik sehingga usia tua. Ini berbahaya dengan jalan laten dan akibat yang merosakkan: melonggarkan dan kehilangan gigi. Penjagaan yang rapi dan teratur tidak akan memberi peluang untuk pembiakan bakteria - sahabat sejati penyakit periodontal.

Kebersihan untuk periodontitis: kami mengambil khidmat

Mengapa mengganggu diri anda dengan kebersihan khas apabila anda boleh berjumpa doktor pada bila-bila masa dan melakukan pembersihan profesional? Sekiranya periodontitis, rawatan harian berkualiti tinggi dapat memberikan perlindungan yang boleh dipercayai terhadap bakteria. Mikroorganisma tidak berbahaya seperti keinginan mereka untuk tinggal di rongga mulut.

Gosok gigi secara berkala dan membilas mulut adalah kaedah paling mudah untuk mewujudkan persekitaran "tidak sihat" untuk agen bakteria. Mereka sama sekali tidak ada hubungannya pada permukaan enamel gigi, dalam tisu lendir dan lembut yang tidak mengandungi sisa makanan berasid, steril berkat elixir dan gel antiseptik.

Apa "alat" yang akan diperlukan?

  • Berus gigi. Pilih yang tidak terlalu kaku, dengan kontur yang tidak teratur. Melengkung, dengan bulu bergigi bersih lebih baik, "merangkak" ke ruang antara gigi. Teknik pembersihan adalah tradisional - dari gusi hingga ke tepi torehan: pertama-tama menyapu semua mikroba - dari atas ke bawah, kemudian dapatkan kebersihan yang sempurna dalam gerakan bulat. Peranti elektrik sangat berkesan, yang selain membersihkan permukaan enamel, melakukan urutan gusi. Semasa operasi, mereka bergetar, sehingga merangsang peredaran darah.
  • Benang gigi. Benang jahit biasa tidak sesuai untuk menggosok gigi. Mereka sangat mudah memotong gusi, jadi jangan cuba bereksperimen, tetapi beli benang gigi sebenar di farmasi.
  • Tampal. Cari produk yang mengandungi bahan antibakteria dan anti-radang. Yang mana - kalsium dan fluorida untuk menguatkan dan mengingatkan semula enzim enamel, garam dan proteolitik untuk melarutkan plak gigi, fluorida untuk pencegahan karies - harus dijumpai dari doktor gigi anda..
  • Berus dan tusuk gigi. Peranti ini harus selalu berada di tangan agar tepat dan pasti mengeluarkan sekeping serat daging yang tersekat di antara gigi, tulang berry. Gunakan dengan berhati-hati untuk mengelakkan kerosakan pada email dan tisu lembut.
  • Pembilas. Pada prinsipnya, anda boleh melakukan tanpa peralatan khas dan bilas mulut anda dengan air paip biasa. Sekiranya terdapat tanda-tanda keradangan, maka lebih selamat menggunakan rebusan ramuan perubatan (chamomile, oak bark) atau membeli bilas dengan suplemen vitamin.

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan periodontitis

Setelah melihat tanda-tanda periodontitis, anda harus mempertimbangkan semula sikap anda terhadap diet dan tabiat lain yang tidak selalu berguna:

  1. Jangan gunakan ubat gigi dengan pelelas. Mereka menyumbang kepada penipisan enamel, menjengkelkan tisu gusi.
  2. Lebih baik tidak menggunakan pemutihan, selama tempoh proses pembengkakan yang memburuk, prosedur ini dikategorikan secara kontraindikasi.
  3. Perokok - untuk merokok kurang, idealnya - untuk berhenti sama sekali. Anda akan segera mengetahui berapa lama gigi anda kekal segar dan bersih.
  4. Singkirkan berus gigi lama anda dan beli yang baru. Bilas dengan bersih selepas setiap pembersihan.
  5. Kurangkan pengambilan gula-gula dan makanan berkanji. Belajar untuk mengakhiri setiap hidangan dengan wortel atau epal segar. Mereka merangsang air liur, termasuk fungsi membersihkan gigi.
  6. Jangan ubat sendiri. Sebagai tambahan kepada cadangan pemilihan produk kebersihan, perlu dilakukan pembersihan profesional di doktor gigi sekurang-kurangnya 2 kali setahun.

Ingin mendapatkan perundingan secara individu? Adakah anda fikir anda memerlukan rawatan yang lebih berkesan untuk pencegahan periodontitis? Cari nombor telefon doktor gigi anda dan buat janji temu.

Rawatan terapeutik periodontitis

Periodontitis adalah penyakit tisu di sekitar gigi, yang berbahaya kerana boleh menyebabkan kehilangan gigi yang sihat sepenuhnya. Plak terbentuk akibat aktiviti penting bakteria secara perlahan dan sistematik merosakkan tisu lembut gusi dan juga tisu tulang, akibatnya fiksasi gigi menjadi lemah secara signifikan.

Diagnosis kualitatif periodontitis, serta rawatan berikutnya, harus dilakukan seawal mungkin. Ia lebih mudah dan berkesan untuk dilakukan.

Di klinik pergigian "abad ke-22" kami menyediakan perkhidmatan komprehensif untuk diagnosis dan rawatan terapeutik periodontitis. Kaedah ini menunjukkan hasil yang sangat baik dan digunakan oleh banyak klinik moden di seluruh dunia..

Berikut adalah rawatan terapeutik untuk periodontitis.

Rawatan laser terhadap periodontitis

Kaedah ini wajar dianggap salah satu yang paling berkesan. Oleh kerana bakteria adalah penyebab penyakit ini, tugas utamanya adalah memusnahkan mikroorganisma dan semua produk buangannya..

Rawatan laser periodontitis memungkinkan pensterilan saluran parodotal sedalam mungkin dan pada masa yang sama dengan sangat halus. Bilas dengan larutan gigi khas, serta pembersihan mekanikal tidak memberikan hasil yang baik.

Laser membantu memerangi mikroflora patogen dengan berkesan dan memberikan hasil yang nyata selepas prosedur pertama. Kesakitan ketika mengunyah, serta gusi berdarah dikurangkan dengan ketara.

Prinsip kaedah ini merangkumi pengenalan LED laser ke dalam poket periodontal dan pemprosesan tisu yang terjejas. Hasil: poket menjadi steril, dan filem photocoagulation terbentuk di dindingnya, mencegah penembusan mikroorganisma baru.

Filem ini juga menyumbang kepada penutupan poket dan penyembuhan awal..

Kaedah laser untuk merawat periodontitis adalah selamat, tidak berdarah dan tidak menyakitkan. Kaedah ini sangat berkesan sehingga dengan rawatan tepat pada masanya, ketika penyakit ini masih pada tahap awal, satu sesi mungkin cukup..

Kaedah ultrasonik

Klinik pergigian "22 abad" menawarkan pesakitnya rawatan fisioterapi moden dari periodontitis menggunakan ultrasound.

Peranti ultrasonik "Vektor" untuk periodontitis membantu memerangi bakteria dan plak dengan berkesan, yang mempunyai kesan buruk pada tisu yang terletak di sekitar gigi.

Kaedah rawatan ini mempunyai kualiti positif berikut:

  • Ultrasound melawan mikroorganisma patogen;
  • Pembersihan gigi secara tidak bersentuhan dari plak dilakukan, kerana kesannya adalah melalui cairan melalui penghantaran gelombang bunyi;
  • Ultrasound menembusi bahkan tempat yang paling tidak dapat diakses (contohnya, furcations, cabang akar), yang membantu mencapai hasil pembersihan tertinggi;
  • Mikroba dari poket periodontal dikeluarkan dengan larutan pembilasan.

Kelemahan rawatan terapeutik periodontitis menggunakan kaedah ultrasound dianggap sebagai ketidakselesaan yang dialami pesakit semasa prosedur..

Antibiotik

Setelah melakukan prosedur fisioterapi, doktor menetapkan antibiotik.

Cara untuk merawat periodontitis termasuk gel khas yang diletakkan di poket gusi, serta larutan bilas.

Ubat antibiotik mengeluarkan bakteria dari mulut dan menghalangnya tumbuh. Lebih-lebih lagi, mereka hanya mempunyai kesan tempatan, tanpa mempengaruhi mikroflora normal badan..

Belat

Salah satu bahaya utama periodontitis, seperti yang dinyatakan sebelumnya, adalah risiko kehilangan gigi. Mengabaikan keadaan mereka, serta menangguhkan lawatan ke doktor gigi, sering menyebabkan mobiliti mereka..

Sekiranya fiksasi gigi menjadi lemah, untuk rawatan yang berkesan, serta mencegah kehilangan, perlu dilakukan splinting.

Inti kaedahnya ialah menghubungkan beberapa gigi antara satu sama lain menggunakan serpihan. Sebagai akibat dari fiksasi seperti itu, pergerakan menurun, yang sangat memudahkan proses penyembuhan..

Splinting membantu mengagihkan semula beban pada gigi palsu ketika mengunyah makanan dan mengurangkan tekanan pada gigi yang terkena periodontitis.

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa serpihan tidak mungkin berlaku sekiranya beberapa gigi yang berdekatan menjadi mudah alih sekaligus.

Rawatan periodontitis di klinik pergigian "abad ke-22"

Kami mengesyorkan agar anda tidak menangguhkan rawatan..

Klinik "abad ke-22" mengamalkan pendekatan secara individu untuk menentukan kaedah rawatan terapi periodontitis kronik dan akut untuk setiap keadaan individu, yang membolehkan anda mencapai hasil yang baik dalam masa yang singkat.

Hubungi Kami! Rundingan doktor ketua adalah percuma!

Penjagaan gigi untuk penyakit: penyakit periodontal dan periodontitis

Apakah penyakit periodontal gigi dan periodontitis? Punca dan mekanisme penyakit ini.

Penyakit periodontal adalah penyakit rongga mulut, atau lebih tepatnya kompleks proses yang merosakkan, akibatnya tisu periodontal dan gusi terjejas. Penyakit ini membawa kepada pendedahan akar gigi, sehingga menjejaskan kestabilan sistem akar, terdapat kemerosotan gusi, atrofi tisu tulang dan pemusnahannya secara beransur-ansur. Pada masa ini, penyakit ini sangat biasa. Tapi kenapa?

Oleh itu, mari kita fikirkan. Kata penyakit periodontal terdiri daripada dua: paro - about, dontosis adalah gigi, iaitu penyakit yang dicirikan oleh kerengsaan tisu di sekitar gigi. Akibatnya, gigi mula melonggarkan, bergerak, dan menyebabkan ketidakselesaan emosi dan fizikal. Sebagai peraturan, ini selalu merupakan akibat penyakit lain - periodontitis..

Periodontitis sudah menjadi penyakit radang, kerosakan pada tisu gigi di sekitarnya, yang menyebabkan gangguan dan kelemahan alat ligamen gigi. Periodontitis kronik mengakibatkan anjakan gigi dan melonggarkan. Semua ini disertai dengan peningkatan reaksi menyakitkan, tetapi hanya dengan tekanan dan menyentuh membran mukus rongga gigi.

Akibat penyakit ini, keradangan pada poket gusi (periodontal) terjadi, dari mana tahap tisu tulang menurun, gigi mula terhuyung, yang menjadi ancaman kehilangannya. Penyakit ini mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza - seperti

  1. keparahan ringan, apabila poket periodontal (gusi) menjadi kurang dari 4 mm
  2. sederhana dari 4 hingga 5 mm
  3. berat - lebih daripada 6 mm

Dari segi kelaziman, periodontitis adalah fokus (di kawasan satu poket gigi) atau umum - periodontitis dari keseluruhan tisu periodontal. Kelainan dan gejala penyakit periodontal adalah:

  • gusi berdarah, apabila anda mula menyedari ketika menggosok gigi - kehadiran darah
  • gigi longgar, gigi mula kendur
  • air liur likat
  • plak pada gigi

Penyebab periodontitis adalah:

  • kehadiran mikroorganisma yang tinggal selepas makan dan membiak secara aktif di rongga mulut
  • trauma dan microtrauma - akibat maloklusi, frenum lidah pendek, anomali lain pada kedudukan gigi atau hipertensi otot-otot mengunyah
  • penyakit seperti diabetes mellitus, kekurangan imun, penyakit sistem peredaran darah, penyakit ginjal kronik, penyakit Alzheimer
  • pemendapan tartar
  • kebersihan gigi yang buruk
  • merokok, kerana asap rokok menyumbang kepada pembentukan biofilm, yang mengandungi banyak mikroorganisma, seperti staphylococcus, streptococcus, klebsiella dan lain-lain, yang memusnahkan tisu periodontal

Pencegahan periodontitis dan penyakit periodontal

  1. Kebersihan mulut. Peranan penting dimainkan oleh penggunaan ubat gigi yang betul, pelbagai gel dan bilas dan balm, penggunaan sikat gigi dengan bulu lembut untuk melindungi dan tidak mencederakan gusi. Berus gigi harus lembut - untuk ini anda boleh mengatasinya dengan air mendidih sebelum menggosok gigi.
  2. Berkumur sebagai terapi antibiotik. Sebaiknya gunakan decoctions herba dari ramuan perubatan, serta agen antibakteria khas, yang mempunyai anti-radang tempatan, serta kesan menenangkan pada gusi, membantu menguatkan tisu dan menghilangkan bau yang tidak menyenangkan..
  3. Urut pada gusi, yang bertujuan meningkatkan peredaran darah, berguna. Ia boleh dilakukan dengan balsem gusi khas atau cara lain dalam 3-5 minit.
  4. Kebersihan menyeluruh di doktor gigi. Pembersihan gigi pencegahan di pejabat pakar.
  5. Pemakanan yang betul. Makanan pejal membantu membersihkan gigi dari plak, dan diet yang betul, menguatkan sistem imun dan membantu mengatasi penyakit pada peringkat awal perkembangan penyakit.

Cara merawat penyakit periodontal dan periodontitis?

Terdapat dua petunjuk utama dalam rawatan periodontitis. Konservatif - pada pakar periodontis yang menjalankan rawatan untuk penyakit ini dengan menguatkan gusi. Atau rawatan pembedahan, apabila poket yang meradang dikeluarkan, dan mikroba dengannya, yang disebut sebagai fokus penyakit. Baru-baru ini, implantasi gigi telah popular sebagai kaedah untuk merawat periodontitis, tetapi apabila tisu-tisu hancur, pemasangan implan juga bermasalah.

Bagaimana anda dapat membantu mengatasi masalah periodontitis dan penyakit periodontal di rumah dari produk kedai kami?

Kami mempunyai cara yang berkesan untuk pencegahan dan rawatan periodontitis dan penyakit periodontal, serta untuk rawatan oral di rumah. Rawatan yang kompleks mesti dimulakan dengan dana sedemikian..

Peptoline No. 16 untuk rongga mulut, yang mencegah dan menyembuhkan semua penyakit rongga mulut, termasuk periodontitis. Peptida peptida stomatoprotective omat16 (PeptoLine) bioregulatori berat molekul rendah untuk kesihatan gigi dan rongga mulut mencegah atrofi mukosa mulut, meningkatkan bekalan darah ke rongga mulut, menguatkan poket gingiva, mencegah kehilangan gigi. Meningkatkan aktiviti faktor perlindungan bukan spesifik dalam rongga mulut, yang mempengaruhi komposisi flora, keseimbangan asid-basa dan integriti enamel. Menghalang perkembangan penyakit periodontal.

Sekiranya anda menggabungkan penggunaan peptida untuk gigi dan rongga mulut dengan peptida untuk usus, pankreas, hati dan peptida untuk sistem imun, anda akan meningkatkan imuniti badan anda dan memastikan memerangi mikroorganisma oral, yang akan memberi kesan yang baik kepada kesihatan gusi dan gigi..

Mineral Complex Osteopro - mengandungi Kalsium dalam bentuk Ca sitrat, bentuk kalsium yang paling mudah diasimilasi. Kalsium sitrat larut dengan mudah di dalam perut dan tidak menetap ke deposit batu di buah pinggang, sendi atau usus. Ia juga kurang dikeluarkan dalam air kencing dan mengambil bahagian dalam kitaran tenaga sel. Osteopro juga mengandungi magnesium dalam bentuk sitrat. Dan ekstrak ekor kuda, yang mengandungi Silikon koloid, yang kita perlukan untuk mensintesis vitamin D. Plus, koktel mengandungi Besi, Iodin, Zink, Mangan dan Selenium. Osteopro complex mineral - menyembuhkan dan mencegah penyakit periodontal dengan mengembalikan keseimbangan asid-basa badan dan mengisi kekurangan kalsium, yang sangat diperlukan untuk kesihatan gigi dan gusi.

Kapsul Artnov - memulihkan tisu periodontal, membantu menyembuhkan penyakit periodontal.

Perhatian khusus harus diberikan kepada balsem gusi dengan peptida asal semula jadi dengan Neovitin. Memiliki sifat kebersihan dan unik, terapeutik dan profilaksis. Balsem gusi mengurangkan kesakitan dan pembengkakan gusi, mencegah pendarahan dan keradangan gusi. Balsem ini sangat berkesan untuk penyakit seperti penyakit periodontal dan periodontitis. Dan juga sekiranya berlaku penyakit akibat memakai mahkota, gigi palsu.

Ubat gigi yang terdapat di laman web ini: dengan peptida, dengan mumia dan neovitin - berkesan untuk pencegahan dan sebagai sebahagian daripada rawatan kompleks gingivitis, periodontitis dan stomatitis, untuk pencegahan karies. Mereka mempunyai kesan anti-radang, antioksidan dan penenang, merangsang kekebalan tempatan rongga mulut, dan mencegah pembentukan plak gigi. Mereka berfungsi sebagai ubat gigi profesional dalam rawatan kompleks penyakit rongga mulut. Pada masa yang sama, mereka bagus untuk kegunaan harian seisi keluarga..

7 peringkat rawatan periodontitis: adakah mungkin untuk menghilangkan masalah itu selama-lamanya?

Periodontitis adalah keradangan pada tisu periodontal, yang merangkumi gigi, ligamen, simen dan gusi. Periodontitis sebagai penyakit adalah akibat dari radang gusi, radang gusi kecil, sebab utamanya adalah pengabaian kebersihan mulut. Sekiranya dengan gingivitis, keradangan meluas secara eksklusif ke membran mukus lembut, maka dengan periodontitis, ligamen yang memegang gigi di lubang menderita. Itulah sebabnya dalam 90% kes, ketika mendiagnosis penyakit ini, pergerakan gigi diperhatikan, yang akhirnya menyebabkan kehilangannya..

Seperti apa kemelesetan tartar dan gusi sekiranya berlaku penyakit gusi

UltraSmile.ru menyajikan pilihan kaedah paling moden untuk merawat periodontitis dan mengingatkan bahawa mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini, tetapi sangat mungkin untuk mengurangkan manifestasi dan mengurangkan risiko kambuh..

Periodontitis: gejala dan penyebab penyakit

Periodontitis menampakkan diri dalam bentuk gusi berdarah, dan bahkan boleh menjadi kekal, tanpa pengaruh luaran. Kerana proses keradangan, rongga sangat sering terbentuk, yang disebut poket gingiva atau periodontal, di mana selaput lendir menjauh dari gigi - makanan, mikroba dan plak berkumpul di rongga tersebut. Isi poket boleh reput, yang boleh menyebabkan bau mulut yang kuat. Oleh kerana radang pada alat ligamen, mobiliti gigi berlaku - biasanya ini berlaku pada tahap lanjut, iaitu tahap umum penyakit kronik, dan berlanjutan ketika keradangan menyebar.

Bakteria adalah penyebab utama penyakit gusi

Penyebab utama periodontitis adalah kebersihan mulut yang buruk, yang mengakibatkan pembentukan plak gigi (plak dan kalkulus), menyebabkan keradangan pada gusi dan semua tisu di sekitar gigi. Faktor lain termasuk trauma pada gusi dengan prostesis atau tambalan yang dipasang dengan tidak betul, luka bakar mekanikal, maloklusi - dalam semua kes ini, keadaan diciptakan untuk pengumpulan bakteria yang menyebabkan keradangan pada gusi yang rosak. Faktor umum juga boleh dibezakan menjadi kumpulan yang berasingan - ini adalah pelbagai penyakit badan: diabetes mellitus, gangguan sistem endokrin atau saluran gastrousus, penurunan imuniti umum, perubahan tahap hormon (orang tua dan remaja, wanita hamil dan menyusui).

Rawatan periodontitis: 7 prosedur untuk menghilangkan masalah

Sayangnya, mustahil untuk menyembuhkan periodontitis hingga akhir, sehingga keadaan gusi sihat sepenuhnya. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa penyakit itu tidak perlu dirawat. Prosedur di bawah ini, jika dilakukan secara kombinasi, akan memperbaiki keadaan gusi dengan ketara, melegakan keradangan dan bahkan memperpanjang usia gigi yang bergerak. Dan lebih cepat rawatan dimulakan, semakin tinggi kemungkinan gigi akan bertahan selama beberapa dekad lagi.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan beberapa peringkat penyakit ini. Lokal mempengaruhi satu atau lebih gigi, penyebaran umum ke sebilangan besar unsur gigi. Kedua-duanya dapat berjalan dengan terang, dengan semua gejala, atau tanpa manifestasi ketara - ketika mereka memasuki tahap kronik.

Oleh itu, mari kita lihat bagaimana penyakit yang tidak menyenangkan dan berbahaya itu dapat diubati..

1. Pembuangan plak gigi

Mengeluarkan plak dan kalkulus adalah perkara pertama yang perlu dilakukan. Deposit inilah yang memprovokasi proses keradangan. Ngomong-ngomong, pembersihan rongga mulut secara profesional juga harus dilakukan demi pencegahan - 1-2 kali setahun. Untuk ini, kaedah berikut digunakan:

  • Ultrasound: Teknik yang paling biasa untuk menghilangkan plak. Melalui alat tangan khas, getaran ultrasonik diterapkan pada gigi dan gusi bersama dengan aliran air. Ultrasound secara harfiah memecahkan batu keras, dan aliran air mengalir keluar dari mulut. Hari ini, klinik yang paling progresif menggunakan alat Vektor atau Varius untuk tujuan ini. Dalam beberapa keadaan, mereka memungkinkan untuk dilakukan tanpa pembedahan pada gusi.,
  • Aliran Udara: Teknologi ini melibatkan plak pergigian pasir dengan menggunakan zarah kasar, udara dan air. Tekanan tinggi melalui hujung alat diarahkan ke gigi dan gusi, dengan berkesan membuang deposit, terutama dari tempat yang sukar dijangkau. Selalunya digunakan dalam kombinasi dengan ultrasound,
  • penyingkiran manual: Instrumen hujung kait digunakan untuk mengambil batu keras di bawah gusi. Prosedur ini jarang digunakan dan terutamanya sebagai tambahan kepada pembersihan ultrasonik.,
  • penyingkiran bahan kimia: jika terdapat tartar yang sangat keras dan berlimpah, doktor boleh menggunakan prosedur pemecahan asid. Ini adalah operasi yang agak berisiko - jika asid masuk ke gusi atau enamel, luka bakar mungkin berlaku. Walau bagaimanapun, kadang-kadang adalah penyingkiran bahan kimia yang menjadi satu-satunya cara untuk menghilangkan simpanan pepejal.,
  • laser: kaedah paling moden dan selamat, tetapi mahal untuk mengatasi plak gigi. Laser bukan sahaja berkesan menghilangkan batu keras, tetapi juga secara serentak memungkinkan pembersihan antibakteria dari rongga mulut, dengan jelas menguatkan enamel dan sakit gusi.
Penyingkiran plak gigi

2. Pembersihan poket gingival secara pembedahan

Selalunya, pembersihan gigi profesional mungkin tidak mencukupi dan prosedur pembedahan yang disebut gusi curettage diperlukan. Ia diperlukan apabila terdapat poket gingiva yang besar, apabila plak dan kalkulus berada di bawah gusi dan ultrasound atau laser tidak akan "sampai" ke kawasan yang jauh. Di samping itu, doktor membersihkan hampir secara membuta tuli, tanpa melihat seberapa dalam simpanannya..

Tujuan kuret adalah untuk mengeluarkan poket gingiva. Doktor berhadapan dengan tugas penting - untuk memastikan bahawa gusi dipasang kembali dengan kuat pada gigi, dan tidak ada syarat untuk perkembangan semula jangkitan. Curettage dilakukan di bawah anestesia tempatan.

  • dengan kuret terbuka, gusi dipotong dan terkelupas dari permukaan gigi - ini membuka akses ke semua simpanan gigi. Mereka dikeluarkan, permukaan gigi digilap dengan teliti, dan jika perlu, tulang sintetik buatan dapat dimasukkan untuk menggantikan kehilangannya sendiri. Seterusnya, gusi kembali ke tempatnya, jahitan diterapkan, Buka permen karet
  • apabila curetage ditutup, gusi tidak dipotong, dan kalkulus dikeluarkan menggunakan instrumen cangkuk. Ini berkesan jika poket periodontal tidak terlalu dalam - tidak lebih dari 3 mm. Kuret gusi tertutup

Bersamaan dengan kuretase terbuka, operasi flap dapat dilakukan, yang tujuannya adalah untuk memperbaiki kedudukan gusi yang diperbesar dalam jumlah.

Video: kuret gusi tertutup

3. Terapi ubat

Ia dilakukan untuk melegakan keradangan. Cara tempatan digunakan (membilas, kompres, mandi), serta kesan umum (ubat). Untuk membilas, penyelesaian ubat digunakan untuk mengurangkan keradangan dan menghilangkan mikroflora patogen (Chlorhexidine, Miramistin). Merebus herba (kulit kayu oak, chamomile, sage), berkesan menghilangkan gusi berdarah, dan salap ("Metrogyl denta") juga membantu dengan baik..

Infus herba dapat melawan penyakit gusi dengan berkesan

Bahagian penting dalam rawatan juga mengambil ubat antibakteria dan anti-radang untuk melegakan keradangan dan menghilangkan mikrob patogen..

4. Fisioterapi

Gabungan terapi ubat dan fisioterapi juga memberikan hasil yang cukup baik dalam rawatan periodontitis. Cahaya ultraviolet, magnetoterapi, elektroforesis, darsonvalization dan urut digunakan untuk melegakan proses keradangan, mengurangkan kesakitan dan pendarahan. Bagi urut, boleh dilakukan di klinik (kaedah vakum) dan secara bebas. Anda boleh mengurut gusi dengan jari dengan gerakan melingkar, berus gigi lembut atau mengarahkan aliran pengairan yang lemah.

Rawatan periodontitis dengan sinar ultraviolet

Salah satu prosedur fisioterapi yang paling popular adalah pendedahan ultrasonik - untuk ini, alat "Vektor" dan "Varius" digunakan. Mereka membolehkan anda membuang plak gigi dan memulihkan tisu lembut secara serentak.

5. Menggigit gigi

Tujuan prosedur ini adalah untuk menguatkan gigi bergerak untuk mengelakkannya jatuh. Gigi longgar digabungkan menjadi beberapa kumpulan dengan gigi yang sihat - untuk tujuan ini, benang gentian kaca atau serpihan digunakan, yang dipasang di bahagian dalam gigi menjadi alur yang sudah siap. Dari atas, benang ditutup dengan bahan komposit, sehingga menjadi benar-benar tidak kelihatan - ia tidak dirasakan dan tidak menyebabkan ketidakselesaan.

Sekiranya sebilangan gigi hilang di rongga mulut, maka prostesis gesper yang boleh dilepaskan dapat memainkan peranan sebagai serpihan. Mereka dilengkapi dengan dasar logam dan cangkuk - tidak seperti nilon lembut, prostesis seperti itu mempunyai reka bentuk yang kukuh, yang membolehkannya digunakan secara serentak untuk mengganti gigi yang hilang dan memperbaiki yang boleh digerakkan.

Video: serpihan gigi

6. Kebersihan yang menyeluruh

Seperti yang telah kita sebutkan di awal, periodontitis dalam banyak kes berlaku disebabkan oleh penjagaan gigi dan gusi yang kurang baik. Oleh itu, untuk memelihara hasil rawatan, adalah penting bagi pesakit untuk menjaga gigi dan gusi secara teratur, betul dan teliti, terutamanya kerana sama sekali tidak sukar.

Anda perlu menggunakan kuas dan tampal 2 kali sehari: dari pagi sebelum sarapan dan pada waktu petang setelah semua makan. Berus harus dengan bulu keras sederhana, walaupun dengan gusi yang sakit - terlalu lembut tidak akan dapat mengatasi plak. Semasa rawatan periodontitis, perlu menggunakan pasta penyembuhan khas yang membantu mengurangkan tanda-tanda penyakit gusi. Selepas 1-2 bulan, mereka harus diubah menjadi pencegahan.

Kebersihan mulut adalah kunci untuk gigi dan gusi yang sihat

Selepas makan, anda perlu membersihkan dan membilas, jika tidak, serpihan makanan akan berubah menjadi plak, sehingga menimbulkan keradangan. Ia berguna untuk menggunakan penyiram - di rumah, ia membolehkan anda mengatasi pembersihan ruang antara gigi dengan sempurna dan juga mengurut gusi, memulihkan proses metabolik dalam tisu.

Untuk menjaga kesihatan rongga mulut, anda tidak hanya perlu menjaga gigi dan gusi anda sendiri, tetapi juga melakukan pembersihan profesional 1-2 kali setahun. Ini akan menghilangkan plak yang terkumpul dan akan menjadi pencegahan berulang dari berulang periodontitis..

Untuk mempercepat proses penyembuhan gusi dan tisu tulang, mengurangi keradangan, dan mengaktifkan pertumbuhan sel, digunakan suntikan platelet, yang dibuat berdasarkan darah pesakit..

7. Implantasi gigi untuk periodontitis.

Sayangnya, mustahil untuk menyembuhkan periodontitis sepenuhnya dan penyakit ini akan berulang secara berkala dengan intensiti baru. Kehilangan gigi tidak dapat dielakkan, itu hanya masalah masa - mungkin, anda harus menggunakan prosedur yang tidak menyenangkan dalam puluhan tahun, tetapi ada situasi di mana, kerana kerosakan tisu, gigi tidak dapat diperbaiki dan cara termudah untuk mengeluarkannya. Secara semula jadi, selepas ini timbul persoalan prostetik. Untuk masa yang lama, dipercayai bahawa implantasi dan radang periodontal bukan perkara yang serasi. Walau bagaimanapun, hari ini implantasi gigi berjaya dilakukan walaupun dengan periodontitis akut, dan selalunya penggantian gigi semula jadi dengan analog buatan membolehkan anda menyingkirkan manifestasi penyakit ini selama-lamanya. Sekiranya terdapat keradangan tisu, perlu memilih kaedah dengan segera memuatkan prostesis, kerana dalam hal ini implan terpaku pada bahagian dalam tulang (mereka tidak mengalami proses keradangan). Dan setelah pemasangan gigi tiruan dan mengunyah (menjadi mungkin pada keesokan harinya selepas pemasangan implan), proses metabolik pada tulang rahang dan tisu gingiva dipulihkan.

Implantasi pergigian dengan implan Nobel Zygoma

Seperti yang anda lihat dalam gambar, dengan penyakit periodontal di rahang atas, pesakit mungkin diberi pilihan untuk implantasi zigomatik. Teknik ini menyiratkan, selain implantasi implan klasik, yang melibatkan lapisan spongy, beberapa model zigomatik, sangat panjang, tetapi sangat berkesan. Anda dapat melihat bahawa mereka mengelilingi sinus pada sudut, dan melekat pada tulang zigomatik, yang sangat kuat dan terlindung dari sebarang keradangan. Prostesis fungsional yang tidak boleh ditanggalkan dipasang pada mereka pada hari yang sama, yang memastikan kestabilan keseluruhan struktur dengan bantuan komponen logam.

Mengenai rawatan periodontitis di rumah, dibilas dengan ubat-ubatan herba. Tetapi ini sama sekali tidak boleh menjadi pengganti rawatan profesional - ubat-ubatan sendiri dapat meringankan keadaannya sedikit, tetapi tidak akan melegakan proses keradangan, yang bermaksud jangkitan tisu akan terus berlanjutan.

Keradangan periodontal, atau Cara menggosok gigi dengan betul

Penyakit gigi sama sekali tidak terbatas pada karies, pulpitis, di mana sakit gigi boleh menjadi sangat teruk, dan penyakit periodontal, ketika gigi sama sekali tidak menyakitkan, tetapi tisu periodontal secara beransur-ansur memudar, bahkan mendedahkan akar gigi dalam kes-kes yang teruk. Seperti yang telah disebutkan, tidak ada keradangan pada penyakit periodontal, tetapi sepenuhnya diwakili dalam periodontitis, seperti yang dibuktikan pada akhir "-it" penyakit ini. Oleh itu, periodontitis adalah keradangan tisu di sekitar gigi..

Bengkak dan pendarahan tanpa sakit gigi

Dengan periodontium yang sihat, gigi duduk dengan kuat di tempatnya, gigi dipegang oleh ligamen khas yang berjalan di sepanjang sempadan antara gusi dan enamel gigi. Periodontitis bermula apabila pelekat gigi-gingiva ini hilang. Plak memasuki gusi di pangkal gigi, dan dengannya mikroflora, dan keradangan kronik berkembang. Bentuk tartar dari plak, gusi berubah menjadi merah dan membengkak.

Gejala pertama periodontitis adalah pewarnaan air liur dengan darah, yang dapat dilihat ketika menggosok gigi, dan bau mulut. Menyikat itu sendiri tidak boleh menyebabkan sakit gigi, tetapi rasa sakit pada gusi. Darah juga dapat dilihat pada berus gigi setelah memberus gigi. Dan kadang-kadang gusi mula berdarah ketika memakan makanan pejal. Pendarahan juga boleh berlaku semasa memeriksa gusi dengan pemeriksaan gigi..

Dalam kes ini, probe masuk ke dalam poket periodontal yang disebut, dindingnya adalah gigi di satu sisi dan gusi di sisi lain. Dengan gigi yang sihat, tidak ada poket seperti itu. Doktor dapat menentukan seberapa dalam poket - tahap periodontitis bergantung pada kedalaman poket. Pada periodontitis yang teruk, poket dan radang mencapai akar gigi, dan tartar dapat muncul pada bahagian gigi yang biasanya disembunyikan oleh gusi.

Tartar adalah asrama untuk bakteria

Tartar adalah filem mikroorganisma yang membentuk plak, dan dari masa ke masa, mineralisasi dan berubah menjadi bahan pepejal - sebenarnya tartar. Di bawah mikroskop, ia berpori, seperti batu apung, dan bakteria hidup di setiap rongga. Bakteria ini secara beransur-ansur menghancurkan gusi, menyebabkan keradangannya - gingivitis (ini adalah tahap pertama periodontitis). Dan pada peringkat akhir periodontitis, gigi akan hilang dan mungkin gugur. Oleh itu, doktor gigi mengesyorkan membuang tartar. Para saintis telah menunjukkan bahawa periodontitis dapat menyumbang kepada perkembangan barah, aterosklerosis, dan persalinan prematur lebih sering terjadi pada wanita dengan gingivitis..

Penyebab keradangan periodontal: imuniti

Mikroba yang menyebabkan periodontitis bersifat patogen dan oportunistik. Yang terakhir selalu tinggal di mulut seseorang dan tidak menyebabkan penyakit sehingga tubuh dilemahkan oleh orang lain, khususnya penyakit virus, selagi sistem imun berfungsi dengan baik, dan sehingga orang itu keletihan oleh tekanan berterusan. Faktor yang dinamakan - penyakit, penurunan imuniti, tekanan - adalah faktor risiko untuk periodontitis. Dan agen penyebab langsung penyakit ini adalah mikroorganisma.

Maloklusi, kekurangan protein dan vitamin dalam makanan, makanan yang terlalu lembut yang tidak membersihkan gigi juga boleh menyebabkan periodontitis. Sangat berbahaya untuk mengunyah pada satu sisi mulut, yang sering terjadi apabila terdapat gigi yang tidak sedap di sebelah yang lain. Perkembangan periodontitis juga dipengaruhi oleh kehilangan satu atau lebih gigi, kerana gigi yang lain mempunyai peningkatan beban. Tetapi sebab utama periodontitis adalah kebersihan yang tidak betul atau kekurangannya..

Cara menggosok gigi?

Rawatan periodontitis, atau lebih tepatnya pencegahannya, dimulakan dengan rawatan oral yang betul, khususnya pembersihan gigi yang betul. Bagaimana anda melakukannya dengan betul? Bukan hanya kekerapan prosesnya - beberapa doktor mengesyorkan memberus gigi setiap kali selepas makan, tetapi biasanya dua sikat sehari cukup: pada waktu pagi - ketika sarapan dimakan, dan pada waktu petang - sebelum tidur. Berus harus diposisikan sehingga sudut antara ia dan permukaan gigi adalah 45 °, dan harus disapu dari gusi ke gigi..

Dengan pembersihan seperti itu, gusi secara serentak dipijat, salurannya diperkuat, darah yang mengandungi nutrien mengalir ke gigi dan gusi. Kami bertindak sama pada bahagian dalam gigi. Seterusnya, anda perlu menyikat bahagian atas, mengunyah bahagian gigi dan, menutup mulut, melakukan beberapa gerakan bulat dengan penangkapan gigi dan gusi. Ini juga sejenis urutan. Gosok gigi sekurang-kurangnya 3 minit!

Oleg Konnikov, pakar jenama Oral-B dan program "10 Tahun Lebih Muda" di Saluran Satu, menasihati

Kebersihan mulut yang buruk mungkin merupakan salah satu masalah yang paling biasa dan meluas yang dihadapi oleh doktor gigi. Sebilangan besar pesakit menghabiskan masa kurang dari satu minit untuk menggosok gigi, sementara proses ini memerlukan masa 2-3 minit.

Sebagai peraturan, orang menggosok gigi "melintang", "menggosok" (yang, omong-omong, juga tidak terlalu berguna), gigi depan dan tempat-tempat lain yang mudah diakses, sementara permukaan mengunyah gigi yang jauh dan ruang interdental dibiarkan tanpa pengawasan. Akibatnya, bakteria berkumpul di sana, proses keradangan berlaku, yang pada gilirannya, menimbulkan periodontitis dan bahkan kehilangan gigi..

Dalam kebanyakan kes, berus gigi elektrik menyelesaikan semua masalah ini. Untuk pesakit saya, saya cadangkan menggunakan rangkaian berus Oral-B GENIUS dengan teknologi 3D, yang mempunyai pemasa, sensor tekanan dan fungsi zon sikat terbina dalam yang membantu membersihkan keseluruhan rongga mulut secara merata. Peranti ini menyelesaikan beberapa masalah sekaligus: anda mengeluarkan plak walaupun dari tempat yang sukar dijangkau, melindungi gigi dan gusi anda dari kerosakan akibat tekanan yang berlebihan dan teknik memberus gigi yang tidak betul, dan memantau masa memberus gigi.

Tambah ke dalam kompleks produk penjagaan mulut moden: benang gigi, bilas, penyiram akan membantu anda mengekalkan senyuman yang sihat dan cantik. Dan, tentu saja, jangan lupa tentang lawatan pencegahan berkala ke doktor gigi dan kebersihan mulut profesional sekurang-kurangnya 2 kali setahun..

Rawatan periodontitis dengan ubat-ubatan rakyat di rumah: kaedah dan resipi yang paling berkesan

Periodontitis adalah salah satu penyakit gigi dan gusi yang paling biasa. Menurut statistik, 9 daripada 10 orang telah mengalami gejala penyakit ini sekurang-kurangnya sekali. Penyebab penyakit ini ialah bakteria patogen yang tinggal di rongga mulut, pengabaian peraturan kebersihan, penyalahgunaan kopi, merokok. Tanpa rawatan yang betul, periodontitis dapat berkembang, merosakkan gusi dan gigi..

Gejala penyakit

Periodontitis bermula secara beransur-ansur, tetapi pada peringkat awal mudah diperhatikan tanda-tanda pertamanya. Pertama sekali, apabila anda mengunyah makanan pejal atau menggosok gigi, gusi mula berdarah, plak coklat berkrim pada gigi anda, dan bau busuk yang tidak menyenangkan muncul dari mulut anda. Semasa penyakit itu berkembang dan bergantung pada tahap proses keradangan, tanda-tanda kerosakan pada tisu tulang dan tisu lembut rahang dapat diperhatikan..

Gejala awal periodontitis:

  • pendarahan gusi dengan pendedahan fizikal;
  • kehadiran plak kuning atau coklat di kawasan mahkota gigi;
  • perubahan warna pada gusi, hiperemia, bengkak;
  • tindak balas akut gigi terhadap suhu tinggi atau rendah;
  • nafas berbau.

Poket gusi muncul di rongga mulut, di mana serpihan makanan dan bakteria berbahaya berkumpul, menyumbang kepada pemusnahan periodontium dan tulang. Pada masa akan datang, periodontitis dapat berkembang menjadi keadaan yang serius mengancam integriti tisu tulang rahang. Anda dapat melihat keadaan rongga mulut yang terkena periodontitis dalam foto.

Tanda-tanda penyakit yang lewat:

  • poket periodontal terbentuk - ruang antara akar gigi dan gusi;
  • jarak antara gigi meningkat;
  • gigi longgar dan gugur.

Periodontitis dibahagikan kepada akut dan kronik. Semasa pengampunan bentuk kronik, penyakit ini hampir tidak membimbangkan. Eksaserbasi dicirikan oleh munculnya bau purulen yang tidak menyenangkan dari mulut dan kepekaan gusi yang akut.

Rawatan di rumah

Rawatan periodontitis di rumah adalah mungkin, tetapi penggunaan kaedah ubat alternatif hanya berkesan sebagai profilaksis atau pada tahap awal perkembangan penyakit, serta sebagai bagian dari terapi kompleks.

Beberapa kes memerlukan pembedahan dan penggunaan antibiotik dan pil lain yang hanya boleh diresepkan oleh doktor gigi. Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat, anda harus berjumpa doktor.

Decoctions dan infusions untuk membilas

Berkumur adalah rawatan yang paling popular untuk periodontitis. Adalah disyorkan untuk membilas rongga mulut dari 4-5 hingga 8-10 kali sehari, bergantung pada bentuk penyakit: semasa eksaserbasi - lebih kerap, dan setelah melegakan gejala akut, kekerapan prosedur dapat dikurangkan. Terdapat banyak resipi herba untuk membilas gusi dan poket periodontal; merebus tumbuhan seperti linden, calendula, lingonberry, violet, St. John's wort dan lain-lain banyak digunakan. Kedua-dua jenis ramuan dan koleksi yang berbeza boleh digunakan.

Infus herba biasa:

    Bunga Linden dan calendula diletakkan di bahagian bawah gelas dalam bahagian yang sama, diisi dengan air mendidih dan dimasukkan selama 20 minit. Larutan tegang digunakan untuk membilas hingga empat kali sehari..
  1. Kulit kayu oak dan bunga limau harus dihancurkan menjadi serbuk, diisi dengan air sejuk dan direbus, kemudian tambahkan bunga linden ke kaldu dalam nisbah 2: 1. Bersikeras, kemudian pam. Bilas poket periodontal dengan kaldu sejuk dua kali sehari.
  2. Penyerapan kulit kayu oak yang dihancurkan berkesan semasa pemburukan periodontitis. Satu sudu kulit kayu mesti dicincang dengan teliti, tuangkan 400 ml air minuman, didihkan dan masak dengan api kecil selama dua minit. Saring larutan yang dihasilkan, sapukan sekurang-kurangnya tiga hingga empat kali sehari selepas setiap kali makan. Kulit kayu Oak mendorong penyembuhan mukosa.
  3. Jarum pain mempunyai sifat perubatan dan bakteria yang berguna. Untuk menyediakan larutan bilas, 2 sudu besar digunakan. sudu jarum pain dalam dua gelas air panas. Sapukan infusi yang disejukkan dengan ketat selepas makan..
  4. Marsh calamus dengan daun lingonberry kering - 1/2 sudu teh setiap bahan dicurahkan dengan air panas dalam jumlah dua gelas. Tidak perlu didih. Selepas menyejukkan, anda perlu menggunakan infusi tegang sekurang-kurangnya tiga kali sehari..
  5. Tuangkan seratus gram propolis dengan 0.5 liter vodka dan biarkan selama dua minggu di tempat yang dilindungi dari cahaya. Minum 2-3 kali sehari hanya sebagai berkumur.
  6. Celandine, disiram dengan air, serta vodka, dalam nisbah 100 g ramuan per 1 liter cecair, juga digunakan untuk membilas penyakit gigi dan rongga mulut.

Sebagai tambahan kepada penyediaan herba, produk lain untuk membilas rongga mulut telah mendapat populariti luas dalam rawatan periodontitis di rumah:

    Penyelesaian garam berjaya melawan penyakit gusi pada orang dewasa dan meningkatkan aliran darah ke tisu lembut. Untuk menyediakannya, anda memerlukan 1 sudu kecil. garam dalam 1 gelas air suam. Sapukan selepas makan.
  1. Satu sudu besar hidrogen peroksida 3% setiap 100 g air suam. Peroksida mempunyai sifat antiseptik, membersihkan poket periodontal, tetapi jika digunakan secara sembarangan, ia dapat memusnahkan tisu (lebih banyak dalam artikel: bagaimana membilas mulut dengan hidrogen peroksida dan bolehkah prosedur ini dilakukan?). Minum, menelan cecair yang dihasilkan dilarang sama sekali.

Aplikasi penyembuhan

Sekiranya periodontitis, aplikasi telah membuktikan diri sebagai cara yang berkesan untuk melegakan gejala dan mencegah berlakunya penyakit (kami mengesyorkan membaca: peningkatan periodontitis: gejala dan rawatan). Aplikasi adalah penerapan produk ubat ke poket periodontal atau penempatan campuran ubat di dalamnya. Di rumah, penyediaan tumbuhan semula jadi dan produk lebah digunakan.

Resipi aplikasi rumah yang paling berkesan:

  1. Losyen madu. Tisu gingiva yang rosak dioleskan dengan madu hingga enam kali sehari atau pembalut kain kasa dikenakan. Madu mempunyai sifat pertumbuhan semula dan anti-radang.
  2. Propolis compresses telah terbukti menjadi agen pembasmi kuman dan pemulihan yang berjaya. Propolis yang dilembutkan digunakan pada poket periodontal beberapa kali sehari. Gunakan dengan berhati-hati kerana kemungkinan reaksi alergi.
  3. Lilin lebah juga digunakan untuk merawat penyakit mulut: 2 sudu besar. l. lilin, 3 sudu besar. l. gruel dari daun pisang dan 3 sudu besar. l. campurkan minyak peach, sapukan pada gusi dengan kain kasa atau sapu. Minyak buckthorn laut telah lama terkenal dengan sifat penyembuhannya. Untuk aplikasi, penyapu yang direndam dengan minyak digunakan, yang harus disimpan di kawasan yang terjejas selama 15-20 minit.
  4. Ubat popular untuk membuat losyen adalah Kalanchoe buatan sendiri. Daun bunga, dihancurkan menjadi bubur, dibungkus dengan kain kasa dan dioleskan ke tempat yang sakit. Anda boleh menggunakan kapas yang direndam dalam getah tanaman. Simpan selama lebih kurang satu jam.
  5. Kompres berkesan diperoleh dari campuran bunga St. John's wort, perbungaan coltsfoot dan daun calendula (marigold). Campuran ramuan perlu dituangkan dengan air mendidih dan bersikeras selama kira-kira empat puluh minit, kemudian rendam kain kasa untuk losyen dalam infus yang dihasilkan. Disarankan untuk digunakan semalaman.
  6. Losyen yang tidak biasa disediakan dari perbungaan safron yang dihancurkan. Campurkan satu sudu teh serbuk dengan 1/3 sudu teh minyak sayuran, sapukan dua hingga tiga kali sehari.
  7. Aplikasi dari garam laut mempunyai kesan tonik dan anti-radang umum. Larutan garam (1 sudu teh setiap gelas air) lembapkan pelapik kapas atau kain kasa dan sapukan pada kawasan yang terkena selama 12-15 minit 3-5 kali sehari.

Produk yang boleh dikunyah

Perubatan tradisional memberi nasihat mengenai cara menyembuhkan periodontitis tanpa menggunakan ubat. Ubat popular untuk periodontitis termasuk gusi semula jadi.

Mengunyah untuk merawat penyakit gusi:

  1. Gula lilin pudina buatan sendiri. Untuk 100 g lilin lebah, ambil 10 tetes jus lemon, 3 tetes minyak pudina dan 50 g madu. Panaskan campuran dalam air mandi dan kacau sehingga ketulan dikeluarkan. Dianjurkan untuk mengunyah tidak lebih dari 4 kali sehari.
  2. Sangat berguna untuk mengunyah daun bersih dari pisang segar sehingga rasa herba hilang sepenuhnya. Ulangi prosedur beberapa kali sehari.
  3. Campuran daun bawang dan aloe. Mengunyah bahan yang dihasilkan menguatkan tisu mulut dan menghilangkan bau yang tidak menyenangkan.
  4. Ciri-ciri peneguhan, pertumbuhan semula dan anti-radang dibezakan oleh tunas birch muda dan jarum pain.
  5. Anda boleh mengunyah sauerkraut: ia mempunyai sifat anti-radang.

Urut

Ubat-ubatan rakyat untuk urut telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam rawatan periodontitis. Prosedur ini meningkatkan peredaran darah, mencegah pembentukan abses, dan membantu melawan keradangan..

Kaedah urut yang paling biasa untuk membantu merawat periodontitis adalah:

  1. Ambil bahagian yang sama dengan minyak laut dan minyak cemara. Lap tisu rahang dari luar dan dalam selama 5-10 minit. Minyak buckthorn laut boleh diganti dengan minyak ikan, juga mungkin menggunakan campuran tiga minyak.
  2. Sediakan campuran madu dan jus lemon dalam nisbah 1: 2. Urut sekurang-kurangnya tiga minit.
  3. Adalah berguna untuk menggunakan cranberry hancur atau sepotong lemon sebagai tukang urut.

Urut harus dilakukan dua kali sehari dengan gerakan bulat. Untuk memudahkan prosedur, anda boleh membuat hujung jari dari kain kasa.

Campuran Pembersihan Gigi Buatan Sendiri

Kebersihan mulut tidak dapat difikirkan tanpa menggosok gigi (kami mengesyorkan membaca: apa yang harus dilakukan jika anda berbau dari mulut walaupun setelah menggosok gigi?). Ubat tradisional menyumbang kepada penciptaan resipi pembersih untuk membantu merawat periodontitis dan penyakit keradangan lain.

Campuran pencuci gigi yang boleh anda buat sendiri:

    Tegaskan seratus gram propolis dalam 0.5 liter vodka selama dua minggu. Penyelesaian yang dihasilkan tidak sesuai untuk dimakan, tetapi dapat digunakan untuk membersihkan permukaan gigi.
  1. Jatuhkan 2-3 tetes hidrogen peroksida pada kacang pasta gigi. Gosok gigi seperti biasa.
  2. Campurkan akar calamus serbuk dengan serbuk gigi. Gunakan hingga tiga kali sehari.
  3. Anda boleh membuat ubat gigi menggunakan baking soda dan jus lemon. Untuk 1/2 sudu teh baking soda, ambil 10 tetes jus, campurkan, dan kemudian tambahkan setetes larutan peroksida 3%. Selepas prosedur, jangan bilas mulut dan jangan makan dan minum selama 30 minit.
  4. Campuran garam dan madu dalam satu hingga dua bahagian membantu penyembuhan. Adalah mungkin untuk menambahkan abu birch, dalam kes ini perkadarannya akan mempunyai nisbah 1: 2: 3.
  5. Serbuk gigi wangi, yang akan membantu menghentikan periodontitis, boleh dibuat berdasarkan bedak gigi biasa dengan penambahan bunga cengkih, bergenia dan rimpang cinquefoil. Kisar tanaman kering menjadi habuk, sapukan campuran setiap hari selama dua minggu.

Pencegahan

Bukan rahsia lagi bahawa menyembuhkan penyakit sering kali lebih sukar daripada mengambil tindakan tepat pada masanya untuk mencegahnya. Periodontitis tidak terkecuali. Tindakan pencegahan yang sederhana dapat membantu mengurangkan risiko kejadiannya.

Langkah-langkah pencegahan periodontitis:

  • memberus gigi dua kali sehari;
  • menggunakan ubat kumur selepas makan;
  • pemeriksaan pencegahan berjadual doktor gigi;
  • rawatan penyakit lain yang tepat pada masanya;
  • pemakanan yang betul, termasuk makanan pejal.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah ini, penting untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, mengambil vitamin, menjaga jadual tidur, dan menyingkirkan tabiat buruk. Sikap yang prihatin dan berhati-hati terhadap badan anda mengurangkan kemungkinan perkembangan proses patologi.