GOURMET. Resipi hidangan tradisional Belarus untuk sarapan pagi dari tukang masak

Bagaimana bubur barli membantu memelihara belia, dan telur orak dengan lobak - kekuatan lelaki, wartawan agensi "Minsk-Novosti" tahu.

Sedap, memuaskan, anda menambah sesuatu! Ini adalah bagaimana anda dapat menerangkan sarapan yang disediakan mengikut semua peraturan seni masakan Belarus. Malangnya, kanun ini tidak diketahui oleh semua penduduk Sineoka. Sayang sekali! Hidangan tradisional membantu nenek moyang Belarus untuk menjaga kesihatan mereka selama bertahun-tahun, dan tidak kehilangan tenaga pada hari bekerja. Untuk menghidupkan semula resipi yang terlupakan dalam ingatan kami dan mengisi kembali gastronomi bank kami dengan bahan-bahan yang menarik, bersama dengan pakar masakan Belarus Elena Mikulchik, kami akan terjun ke aroma dan citarasa menu kebangsaan. Menurut tukang masak, sarapan pagi dari nenek moyang adalah makanan paling aktif pada masa itu..

- Kami biasanya tidak makan pagi. Sekiranya mereka berjaya memakan sesuatu setelah bangun dari tidur, maka makanan seperti itu disebut "intersepsi." Di kampung dan bandar, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memeriksa ekonomi. Hanya selepas itu mereka berkumpul untuk sarapan. "Snidanak" ini adalah pesta yang paling serius. Untuk makan tengah hari, dia juga boleh berada di ladang. Mereka juga tidak makan terlalu banyak untuk makan malam, - jelas pembicara.

Apa yang dihidangkan ke meja pada waktu pagi? Dengan kedatangan kentang di kawasan setempat, hidangan dari sayur-sayuran akar ini telah menjadi makanan biasa bagi keluarga miskin dan kaya. Selain itu, beberapa resipi memasak dapat diintip dari jiran.

- Tradisi mencincang sayur tidak biasa bagi orang Belarus. Kami menerimanya dari penduduk Yahudi. Berkat ini, kami mendapat nenek kentang, - mendedahkan kad Elena Mikulchik.

Resipi lain juga boleh didapati. Ini mengenai penkek kentang. Sebutan sastera pertama dari mereka bermula pada tahun 1830. Dalam buku karya Jan Schitler, "Kuhar Good Known", makanan dijelaskan berdasarkan resipi Jerman, yang hari ini kita ketahui sebagai penkek dan tartuh.

- Pada dasarnya, kedua-dua hidangan ini serupa. Tetapi keistimewaan tartu adalah bahawa mereka dibuat dari kentang dalam ghee dengan penambahan wortel. Dahulu, makanan ringan adalah milik orang kaya, kerana teknologi memasak melibatkan pelaburan masa yang serius. Selain itu, bahan utama - ghee dan tepung gandum - agak mahal, - katanya..

Elena Mikulchik memberi jaminan: mereka yang makan tart atau pancake kentang pada separuh pertama hari ini tidak diancam dengan pound tambahan. Pada siang hari, kalori yang diterima dibelanjakan dengan selamat. Keadaannya serupa dengan telur goreng Belarus, yang dimasak dengan lobak. Ini adalah hidangan yang sama, apabila anda memakannya, anda memerlukan makanan tambahan..

“Dua atau tiga abad yang lalu, nenek moyang kita makan lobak sesering yang kita makan wortel hari ini. Dan mereka melakukan perkara yang betul. Ia membekalkan tubuh dengan serat, fitonutida, dan bahan berguna lain. Antara lain, lobak adalah afrodisiak yang sangat kuat, - kata pakar itu..

Walaupun begitu, bukan telur orak dengan lobak, tetapi grutza boleh menjadi hidangan kegemaran Minskers.

- Sekiranya anda benci barli, maka resipi ini sesuai untuk anda, - Elena Mikulchik ketawa. - Cuba buat grozza dengan madu, kacang dan krim disebat, maka anda akan faham apa itu.

Barli mutiara dari mana hidangan dibuat mendorong penghasilan kolagen. Sekiranya bijirin seperti itu dimakan secara berterusan, maka ini akan mempengaruhi penampilannya. Belia abadi? Kenapa tidak!

Telur hancur di Belarus

Telur - 6 biji., Brisket - 150 g, lobak segar - 50 g, Adyghe atau keju pisau - 50 g, ghee, garam secukup rasa, dill.

Dalam kuali, panaskan brisket cincang halus hingga lemak muncul, tambahkan sedikit ghee untuk perasa dan lobak parut pada parut kasar. Goreng rata. Kemudian pukul telur dan masak sehingga digoreng. Selepas itu, taburkan pinggan dengan keju cincang dan reneh sedikit lagi di atas api di bawah penutup tertutup. Apabila keju cair, anda boleh menghidangkannya dengan dill cincang.

Tartuhi

Kentang - 6 pcs., Lobak kecil - 1 pc., Bawang kecil - 1 pc., Telur - 1 pc., Tepung gandum - 2 sudu besar. sudu, ghee untuk menggoreng, garam dan lada secukup rasa.

Kentang parut dan wortel; bawang - halus. Masukkan bahan dengan telur dan tepung. Musim dengan garam dan lada. Bakar penkek dalam ghee.

Kek Keju

Keju kotej - 200 g, telur - 1 pc, Mentega - 20 g, gula - 50 g, tepung gandum - 70-80 g, semolina - 60 g, ghee untuk menggoreng, sedikit garam dan soda, vanila.

Campurkan keju kotej, telur, tepung, mentega, baking soda dan garam. Bentuk kek keju kecil, gulungkannya dalam semolina dan goreng dalam ghee.

Grozza dengan madu dan kacang

Barli mutiara - 300 g, susu - 2 l, krim berat - 200 g, madu, kacang.

Rendam barli mutiara di dalam air selama 12 jam. Kemudian toskan air, masukkan sedikit susu, panaskan hingga mendidih. Pindahkan periuk dengan bijirin ke periuk air yang lebih besar dan masak pada mandi wap selama 6 jam, sambil menambahkan susu panas yang tinggal. Bubur siap dihidangkan panas dan sejuk. Dalam kes terakhir, madu dan kacang boleh ditambahkan ke dalam grozza, dihiasi dengan krim disebat.

Koktel jeli oatmeal

Oatmeal - 500 g, air rebus panas, krim, madu, kayu manis, pudina, beri segar.

Tuangkan tepung oat ke dalam balang 3 liter, tuangkan air rebus panas (bukan air mendidih!) Dan masukkan ke tempat yang hangat selama satu atau dua hari (sehingga bau masam yang menyenangkan muncul). Kemudian tapis melalui ayak halus atau kain tipis. Kek boleh dibuang, dan cairan (disebut tsezha) dapat direbus dengan api kecil, terus dikacau, hingga pekat. Apabila oatmeal telah sejuk sedikit, tambahkan madu secukup rasa, krim dan kayu manis. Hiaskan minuman dengan pudina cincang dan beri segar. Hidangkan sejuk.

Dari telur hancur hingga sup: sarapan pagi paling popular di dunia

Konsep sarapan yang sihat ditentukan oleh selera peribadi, ketersediaan masa, dan... kewarganegaraan. Di pelbagai negara di dunia, konsep sarapan pagi yang betul dan sihat berbeza antara satu sama lain. Kami mempersembahkan sarapan tradisional dari 12 negara. Nikmati hidangan anda!

Inggeris

Sarapan tradisional Inggeris merangkumi beberapa sosis, bacon rangup goreng, tomato, cendawan, 2 telur goreng telur, roti bakar dengan mentega, kacang putih kalengan, kopi, jus oren atau teh susu. Tradisi memulakan hari dengan makanan yang serius bermula dengan pekerja Inggeris biasa yang harus bekerja seharian tanpa makan tengah hari atau rehat makanan ringan. Oleh itu, sarapan pagi mengandungi kalori yang tinggi sehingga seseorang merasa kenyang hingga ke petang..

Perancis

Sarapan pagi khas Perancis - di Paris atau kampung, di utara dan selatan negara ini, biasanya terdiri daripada secawan kopi atau jus oren dan roti yang baru dipanggang - baguette atau roti, croissant atau tartlet, berminyak dengan mentega. Sebagai tambahan kepada mereka, selai selalu disajikan - strawberi, aprikot, ceri.

Itali

Orang Itali nampaknya makan bila-bila masa, di mana sahaja. Dan dalam kuantiti yang banyak dan makanan yang semestinya cantik. Tetapi, tidak seperti makan tengah hari dan makan malam, yang kadang-kadang berubah menjadi pesta sebenar, sarapan Itali lebih daripada sekadar sederhana. Biasanya ia hanya terdiri daripada secawan kopi dengan susu, croissant atau roti, mungkin sekeping keju atau sosej..

Denmark

Orang Denmark yang bekerja biasanya memulakan pagi dengan "sarapan pagi". Ia terdiri daripada roti bakar, mentega, keju putih Denmark, jem dan kopi. Sarapan pagi yang lebih enak merangkumi telur rebus, ham, muesli dan roti. Juga di Denmark, produk susu fermentasi yang serupa dengan yogurt sangat popular. Makan dengan bijirin sarapan pagi dan bijirin.

Belarus

Orang Belarus, seperti banyak orang Slavia, biasanya memulakan hari mereka dengan telur orel atau bubur telur, bubur, sandwic, keju kotej, yogurt, penkek, kopi atau teh - begitulah rupa sarapan penduduk bandar secara tradisional.

Penduduk kampung, yang biasanya bekerja secara fizikal, makan lebih banyak makanan berkalori tinggi - pancake atau pancake yang sama, tetapi dengan machanka, yang biasanya termasuk keropok (bacon goreng), bawang, telur goreng dan krim masam. Pada masa yang sama, sebilangan penduduk kampung lebih suka susu segar untuk sarapan daripada teh dan kopi..

Mexico

Tortilla, cabai, kacang dan coklat adalah empat sifat sarapan pagi yang sangat diperlukan di negara ini, yang menggambarkan sifat tabiat penduduk tempatan. Tortilla digunakan oleh orang Mexico sebagai piring di mana hidangan utama disajikan. Sebilangan jenis lada cili tidak panas dan membolehkan anda menambahkan sayur ini ke salad sebagai perasa. Kacang adalah sumber protein dan karbohidrat pada masa yang sama. Mereka digoreng, direbus dan dibakar.

Coklat, yang telah dimakan dan diminum oleh orang Mexico selama bertahun-tahun, berfungsi sebagai sarapan pagi yang mesti dimiliki. Secara tradisional, ia dicairkan dalam air mendidih dan dibumbui dengan kayu manis, vanila, molase, kuning telur dan juga tepung jagung..

USA

Bubur, bijirin pelbagai bijirin, muesli dengan yogurt atau susu, telur goreng (dengan atau tanpa bacon, ham), omelet, sosej adalah beberapa makanan pagi yang paling tradisional di Amerika Syarikat. Lebih manis - roti bakar dengan jem atau madu, penkek (pancake) dengan segelas jus oren. Pada masa yang sama, orang Amerika dapat dengan senang hati memakan sisa makan malam semalam, seperti pizza sejuk, untuk sarapan. Dan, tentu saja, sarapan Amerika disertai dengan secawan kopi tanpa kafein..

China

Di China, sarapan menyeluruh. Biasanya makanan pagi termasuk nasi atau mi dengan semua jenis aditif: daging, sayur-sayuran, ayam, serta pai tepung beras yang menyerupai manti, kerana mereka tidak dipanggang, tetapi direbus, serta pelbagai kicap dan bumbu.

Turki

Sarapan tradisional Turki (tidak boleh dikelirukan dengan apa yang disajikan di hotel untuk pelancong) merangkumi produk sederhana dan sihat seperti keju kambing, tomato, zaitun, zaitun, telur rebus, dan roti bijirin. Unsur wajib sarapan adalah madu. Ia disebarkan pada roti, atau dimakan dengan teh yang kuat.

Israel

Sarapan tradisional di Israel memenuhi semua standard diet. Biasanya termasuk sayur-sayuran segar dan salad, keju, zaitun dan zaitun, ikan, hummus, dan hidangan telur (telur orak, telur goreng, telur rebus). Sebagai peraturan, sarapan pagi di Israel tidak berisi apa-apa. Sarapan termasuk roti bakar, roti gandum atau roti gandum. Sudah tentu sarapan tidak lengkap tanpa kopi.

Jepun

Sarapan tradisional Jepun adalah sup nasi miso berdasarkan kaldu ikan, serta nasi, sepotong ikan, sayur-sayuran dan telur, mentah atau rebus lembut. Orang Jepun percaya bahawa diet seperti itu membolehkan anda kenyang sepanjang hari, tidak sakit dan kekal aktif selama bertahun-tahun. Dan mereka mematuhi ketetapan yang telah ditetapkan untuk selamanya dengan ketekunan yang dicemburui. Ngomong-ngomong, orang Jepun tidak pernah makan sarapan pagi..

India

Sebarang sarapan India, walaupun di kalangan orang India yang miskin, mesti terdiri daripada beberapa hidangan: pastri dari adunan tidak beragi, nasi dengan rempah, kue rata. Rempah-rempah adalah wajib, untuk setiap musim mereka berbeza, kerana, menurut Ayurveda, rempah dan makanan dapat menghangatkan dan "menyejukkan" tubuh. Pada akhir sarapan, orang Hindu minum secawan teh atau kopi dengan susu, selalu dengan gula..

JURNATA KULIN: LUNCH DI BELARUSIAN

Sekiranya anda belum berkunjung ke Belarus, maka anda pasti harus ke sana. Pertama, selesa dan bersih di mana-mana bandar. Kedua, penduduk tempatan baik kepada tetamu dari Rusia. Dan, ketiga, terdapat masakan yang enak. Dan apa perjalanan tanpa mengenal makanan negara ?! Sementara itu, semasa anda memikirkan tempat menghabiskan percutian anda yang seterusnya, kami mencadangkan sekurang-kurangnya memasak makan tengah hari di Belarus!
Masakan tradisional Belarus tidak boleh disebut makanan istimewa, melainkan makanan petani. Banyak pinjaman dari negara jiran: Lithuania, Poland, Rusia dan Ukraine. Dan pada masa yang sama, terdapat hidangan yang sangat istimewa yang menjadikan masakan Belarus mudah dikenali. Orang Belarus menggunakan banyak produk mudah, tetapi dengan cara yang sangat luar biasa bagi kita. Contohnya, kentang. Penduduk tempatan sangat menyukainya, tetapi... parut mentah dan diperah. Sebilangan besar hidangan kebangsaan disediakan dari daging cincang seperti itu. Dan resipi daging terutamanya diwakili oleh daging babi dan jeroan. Sudah tentu ada hidangan ayam, tetapi lebih sedikit. Orang Belarus tidak makan begitu banyak salad - lebih-lebih lagi ia adalah campuran sederhana sayur-sayuran segar dengan ramuan. Dan hampir tidak ada pastri dalam masakan Belarus. Kami menyajikan hidangan masakan kebangsaan yang paling popular dan menawarkan untuk memasak makan tengah hari empat hidangan Belarus.

Sup lobak merah pedas

Sudah tentu, ketika menyangkut hidangan pertama dalam masakan Belarus, kebanyakan kita segera mengingati bit klasik. Sudah tentu, anda juga boleh memakannya pada musim sejuk - vitamin, tetapi... Lebih baik membuat sup panas yang kaya. Lobak dan halia saling melengkapi dengan sempurna, terutama dalam hidangan pertama sayur pekat. Sudah tentu, pada zaman dahulu orang Belarus tidak menggunakan halia, tetapi menambahkan lobak, tetapi kita adalah orang moden. Dan halia segar lebih senang dicari sekarang daripada lobak kuat yang baik..

Sup sedap untuk pencinta panas!
Anda perlu:

kaldu sayur atau air - 1 l
kentang - 1 pc.
lobak merah - 500 g
bawang - 1 keping.
bawang putih - 2 ulas
garam, lada - secukup rasa
akar halia - 5 cm
lada cili hijau - 1 pc..
lemon - 1 keping.
minyak zaitun - 2 sudu besar sudu
rempah panas - 1 sudu kecil
minyak bijan - 1 sudu kecil (panaskan)
Penyediaan:

Didihkan kuah atau air mendidih. Kupas kentang, bawang dan wortel dan potong halus. Potong cengkih bawang putih menjadi seperempat. Apabila kuah mendidih, masukkan sayur, bawang putih dan garam ke dalamnya. Didihkan lagi, kemudian kecilkan api dan reneh selama 15-20 minit. Potong cili, potong halia dan perah jus lemon. Panaskan minyak zaitun dalam kuali dan tumis cili dan halia selama satu minit sehingga tidak hangus. Masukkan rempah dan jus lemon, kacau dan masak selama satu minit lagi. Masukkan minyak bijan dan goreng, kacau terus, hingga pekat. Keluarkan wajan dari api dan ketepikan. Apabila sayur-sayuran lembut, masukkan sos halia dan kacau hingga rata. Masukkan lada hitam dan hidangkan bersama crouton dan sedikit ramuan herba.

Salad Minsk

Salad ini adalah kad pelawat ibu kota Belarus, Minsk. Hidangan yang sangat baik untuk meja makan pada musim sejuk dan musim bunga, jika anda masih mempunyai sauerkraut. Mudah dibuat, dengan bahan-bahan sederhana, ia mendapat reputasi sebagai makanan ringan cepat. Pastikan untuk mencuba salad ini jika anda mengunjungi negara ini. Atau cuba memasaknya sendiri!

Bahan-bahan:
Kentang - 5 keping
Champignon - 250 gr
Sauerkraut - 200 gr
Bawang merah - 0.5 biji

Bahan bakar:
Minyak zaitun atau bunga matahari - 3 sudu besar.
Gula - 0,5 sudu kecil.
Garam - 2 secubit
Lada hitam - secukup rasa

Resipi untuk salad "Minskiy":
Pertama, perap bawang. Untuk melakukan ini, potong bawang menjadi seperempat cincin, campurkan semua bahan untuk pembalut dan tuangkan bawang dengan pembalut ini, biarkan hingga perap. Kemudian basuh cendawan, jika cendawan kecil, biarkan sehingga utuh, jika tidak dipotong menjadi separuh, masukkan ke dalam air mendidih, biarkan mendidih dan masak selama 7 minit, tetapi jangan masin.

Pada mulanya, cendawan tetap di permukaan, tetapi setelah beberapa minit mereka mengendap, yang bermaksud sudah siap. Potong cendawan menjadi kepingan. Rebus kentang dengan seragamnya, kupas dan potong. Kami memerah kubis. Kami menggabungkan semua bahan, tambah garam jika perlu.

Nikmati hidangan anda!

Drachena

Ini adalah hidangan tradisional Belarus, sangat enak dan memuaskan. Daripada lemak babi, anda boleh menggunakan potongan daging babi, tetapi mestilah berlemak - inilah keindahan makanannya. Resipi itu sudah lama - tempur itu belum dimasak di dalam ketuhar, tetapi di dalam ketuhar. Tetapi walaupun pada hari ini, di dalam ketuhar, ia mesti berubah dengan baik, yang utama adalah memerhatikan perkadaran yang diberikan dalam resipi ini dengan teliti.

Anda perlu:

kentang - 1 kg
bawang - 175 g
lemak babi - 175 g
telur - 2 biji.
bawang putih - 50 g
krim masam - 50 g
keju keras - 100 g
minyak sayuran - 2 sudu besar. sudu
mentega - 25 g
serbuk roti - 2 sudu besar. sudu
Penyediaan:

Sediakan lemak babi dan bawang terlebih dahulu. Anda boleh mengambil lemak babi segar dan masin. Potong kecil-kecil. Kupas bawang dan potong kecil secara rawak. Goreng lemak babi dalam minyak bunga matahari hingga coklat keemasan. Kemudian masukkan bawang. Goreng hingga kekuningan. Sejukkan sedikit.

Bilas dan kupas kentang. Parut pada parut sederhana atau halus. Perah lebihan jus. Masukkan telur ayam, krim masam. Kacau. Masukkan bawang putih cincang dan daging tumis dengan bawang. Kacau. Musim dengan garam dan lada secukup rasa. Gris acuan dengan mentega, taburkan dengan serbuk roti. Pindahkan jisim kentang. Taburkan dengan keju parut. Bakar dalam ketuhar panas selama kira-kira satu jam pada suhu 180 darjah.

Kissel dalam bahasa Belarus

Kissel di Belarus adalah hidangan berasingan yang harus dimakan dengan sudu, tidak diminum. Jadi lebih seperti pencuci mulut buah manis dan bukannya minuman. Anda boleh menggunakan beri apa sahaja, beku juga sesuai. Perkara utama adalah membiarkan tepung gandum dibancuh dengan betul! Inilah preskripsi.

Anda perlu:

tepung oat atau gandum yang digulung - 400 g
gula - 250 g
beri (cranberry, blueberry, strawberi) - 100 g
susu
Penyediaan:

Untuk menyediakan jeli Belarus, cairkan tepung oat atau gandum gulung dengan air sejuk dan biarkan masam dengan baik, kemudian saring melalui saringan dan buat agar-agar pekat. Tuangkan kissel ke dalam acuan dan sejukkan. Tuangkan jeli yang sudah siap dengan sirap beri. Hidangkan dengan susu rebus sejuk.

"Untuk makan tengah hari - sandwic, untuk makan malam - pasta." Pengasuh Belarus mengenai apa yang dimakan oleh kanak-kanak Amerika

Yana Sedelnik berangkat ke Amerika Syarikat pada akhir 2016 di bawah program pasangan Au. Dari bahasa Perancis, perkataan ini diterjemahkan sebagai "gotong royong": pengasuh "oh peer" tinggal dalam keluarga, menolong mereka di sekitar rumah, membersihkan, memasak dan membesarkan anak-anak.

Seorang wanita Belarus memberitahu Komsomolskaya Pravda tentang bagaimana kanak-kanak Amerika berbeza dengan anak kita dan sama ada mereka makan makanan segera sepanjang masa dengan cola.

- Saya bekerja dengan dua anak lelaki: Chris berusia 5 tahun dan Bruce berusia 3 tahun, - kata Yana. - Anak sulung, yang berusia 6 tahun menjelang akhir program, tahu banyak. Dia berpakaian sendiri, menggosok gigi, pergi ke tandas, mandi sendiri. Kadang kala, jika ditanya dengan baik, dia akan membersihkan barang mainan yang mengejarnya. Boleh mencurahkan sendiri air.

Tetapi yang lebih muda tidak melakukan apa-apa sendiri. 3-4 tahun adalah usia ketika kanak-kanak bercakap dengan bertoleransi dan membina ayat-ayat kecil, tetapi mereka dapat melakukan sendiri dengan sedikit. Contohnya, ketika dia perlu ke tandas, dia duduk, tetapi kemudian dia memerlukan pertolonganku. Bruce juga harus diberi makan, walaupun pada usia ini biasanya tidak diterima. Dia tahu bagaimana makan, tetapi membawanya makan sayur sangat sukar, lebih mudah memberikannya dari sudu atau garpu.

“Hanya ayam dan ikan. Tiada daging lain! "

- Hari dimulakan dengan sarapan. Kanak-kanak lelaki itu mahu makan dengan segera dan tidak sabar lama. Oleh itu, saya mencairkan sandwic dalam ketuhar gelombang mikro, yang cukup sedap. Pembungkusan akan bertahan selama seminggu jika anda tidak memakannya setiap hari. Kadang-kadang saya mencairkan wafel, sosej. Dia membuat roti bakar dengan keju, menyebarkan bagel dengan keju krim (pastri bulat dengan keju krim. - Ed.), Mentega kacang atau jem. Kanak-kanak makan telur rebus, buah yang dihiris (epal, pir, jeruk, jeruk keprok), kadang-kadang diminta untuk merebus oatmeal dan memakannya dengan sirap. Pada hujung minggu, ketika ada lebih banyak waktu, saya dapat menggoreng pancake yang dipuja Chris dan Bruce..

Makan tengah hari mungkin berbeza: anjing jagung (hot dog dalam adunan tepung jagung), nasi dengan sayur-sayuran, ayam, sayur-sayuran (terutamanya jagung), timun, wortel, brokoli. Kadang-kadang sandwic tuna, kadang-kadang jem berry atau mentega kacang.

Untuk makan malam, pasta selalu digoreng, dengan atau tanpa sos. Pada waktu petang, mereka memakan timun (sejuk), wortel atau brokoli (suam). Jagung dan ayam dalam semua variasi: keluarga ini tidak memakan daging lain selain ayam dan ikan.

Foto: arkib peribadi.

Apa yang disukai oleh kanak-kanak adalah daging. Tetapi dia dianggap keseronokan yang tidak dapat diterima oleh mereka: ibu saya dengan ketat mengikuti diet. Kadang-kadang pasta diganti dengan nasi, ubi jalar (benar-benar manis, pelbagai jenis, tidak ada perkara seperti itu di Belarus) atau sup. Anehnya, atas sebab tertentu, kanak-kanak atau orang dewasa tidak menyukai atau memakan tomato atau kentang biasa.

Di AS, diet bebas gluten adalah popular, dan ibu saya berusaha memakainya. Tetapi kanak-kanak adalah kanak-kanak: mereka masih menemui pizza, muffin, gula-gula. Sekiranya tidak di rumah, maka pada jiran atau pada hari ulang tahun orang lain.

"Apa cola? Anak-anak jarang diberi jus buah. "

- Kanak-kanak itu sendiri tidak memasak. Lebih tepatnya, penatua dapat melakukan sesuatu yang sederhana: misalnya, dia kadang-kadang menyeduh kopi untuk orang tuanya di mesin kopi dan membawanya ke tempat tidur. Tetapi biasanya setelah memasaknya perlu dibersihkan sekurang-kurangnya setengah jam - saya lebih suka membawanya ke tangan saya sendiri.

Chris, anak lelaki tertua, pemilih dan pilih kasih dalam makanannya. Sebagai contoh, dia tidak makan keju Amerika dan selalu meminta untuk mengeluarkannya dari semua sandwic dan hidangan. Dia juga suka makanan itu disajikan secara berasingan: sayur-sayuran tidak dicampur dengan pasta atau pasta dengan sos. Dan yang bongsu adalah gigi manis yang sebenar. Sangat sukar untuk membuatnya makan buah! Dia boleh hidup seharian dengan gula sahaja.

Ngomong-ngomong, anak tempatan tidak minum cola sepanjang masa - ini adalah mitos. Tetapi jika ia tidak terhad dan botolnya sentiasa berada di dalam peti sejuk, ia pasti berpotensi menjadi minuman kegemaran. Seperti yang saya katakan sebelumnya, keluarga ini mempunyai standard makanan yang tinggi. Jus pun jarang dibeli, apalagi minuman berkarbonat! Saya rasa ini betul: gula menjadikan anak kecil terlalu aktif. Oleh itu, tidak taat dan praktiknya tidak terkawal (sekurang-kurangnya itulah yang terjadi pada Chris dan Bruce).

Foto: arkib peribadi.

Keluarga Amerika, secara asasnya, dapat dibahagikan secara kasar kepada dua jenis utama: mereka yang tidak peduli dengan apa yang dimakan oleh anak-anak mereka, selagi mereka tidak membangkitkan histeria, dan mereka yang, setelah cukup melihat keluarga terdahulu, berlebihan dengan disiplin sehingga mereka mempunyai anak yang sihat. Strategi berjaya: pada tahun ini anak-anak sakit hanya beberapa kali, dan walaupun tidak serius - selsema selama beberapa hari.

"Bagaimana memberi makan kepada anak yang hanya berminat dengan cara sosej itu?"

- Anak-anak adalah kanak-kanak: tentu saja, dan di restoran mereka tidak selalu berkelakuan baik. Anak lelaki boleh membuang makanan, air atau jus ke lantai. Tetapi selalunya bukan kerana bahaya, tetapi kerana kecuaian. Dan bagaimana anda dapat menjelaskan kepada seorang kanak-kanak berusia tiga tahun bahawa anda tidak boleh menyembur dan meletakkan siku di atas meja jika semua yang menarik minatnya adalah sama ada sayur dan sosej bercakap? Dan jika demikian, dengan suara apa?

Sering kali, memikat anak dengan makanan adalah satu-satunya cara untuk membuatnya makan. Oleh itu, yang lebih muda boleh membuang pasta atau daging ke permaidani dengan mudah. Pada tahun yang saya habiskan bersama keluarga, meyakinkan mereka untuk berkelakuan tidak banyak membantu. Dan kanak-kanak lelaki itu juga cukup emosional: dalam keadaan emosi, mereka dapat melontarkan apa yang dapat mereka temui. Oleh itu, sekiranya berlaku, saya melarang mereka menyentuh pisau sama sekali..

Makan di kafe atau restoran di Amerika Syarikat adalah perkara biasa. Ini kerana kadang-kadang makan malam yang enak dan sihat dapat lebih mahal daripada makan di restoran kelas menengah. Oleh itu, kanak-kanak lelaki sering pergi ke tempat seperti itu dengan ibu bapa atau saya. Sudah menjadi kebiasaan untuk mempunyai kerusi tinggi untuk bayi yang berumur hingga 3 - 4 tahun. Sebagai tambahan, kami juga ditawarkan kertas mewarna dan pensil. Di Amerika Syarikat, secara umum, terdapat pembahagian separa vokal menjadi pertubuhan jenis keluarga (tempat-tempat seperti itu selalu bising, penuh dengan anak-anak) dan restoran di mana orang datang jika mereka mahukan kedamaian, muzik yang menyenangkan dan menikmati makan malam..

Apa yang dimakan oleh orang Belarus dan betapa bermanfaatnya?

Apa makan tengah hari hari ini?

Sekiranya mengenai sarapan dan makan malam, banyak yang berpendapat sama ada diperlukan atau tidak, maka semuanya jelas dengan makan tengah hari. Pada puncak hari, badan memerlukan tenaga! Kami meminta wakil dari pelbagai profesion untuk mengambil gambar hidangan yang mereka makan di tempat kerja tengah hari. Dan Dr. Andrey Beloveshkin, Ph.D. dan pengarang blog mengenai kehidupan sihat beloveshkin.com, mengulas mengenai kebaikan ini.

Evgeny Novik, 20 tahun, tukang kunci:

- Pekerja di kedai kami berusaha untuk mengambil kawan. Kantin di kilang kecil, tetapi terdapat banyak orang: anda boleh mengantisipasi sepanjang rehat. Saya ada di dalam bekas pasta, yang saya masak sendiri, dan makanan kecil yang disediakan oleh ibu saya. Terdapat juga kuki, tetapi di luar skrin.

Andrey Beloveshkin: Pasta dengan potongan daging dan biskut dengan teh adalah makan tengah hari yang biasa bagi banyak orang. Tinggi kalori, tetapi rendah vitamin, antioksidan dan serat. Bawa sebilangan buah epal lagi untuk makanan ringan yang lebih seimbang.

Alena Badun, 17 tahun, pelajar sekolah:

- Di sekolah kami, pelajar sekolah menengah makan tengah hari selepas pelajaran keempat, kira-kira pukul 12. Hari ini kami diberi pilaf dan salad, pada hari-hari lain - kentang tumbuk dengan potongan daging atau soba dengan sosej. Dan untuk pencuci mulut - roti halia, biskut atau sepotong roti. Tetapi mereka tidak memberikan roti: anda harus membelinya sendiri.

Andrey Beloveshkin: Pilaf dan salad boleh diterima, tetapi tidak optimum. Sudah tentu, makan malam seperti itu kekurangan sayur-sayuran. Untuk pencuci mulut, bukannya gulung, ambil kacang atau pir - ia akan menjadi lebih enak dan lebih sihat.

Stanislav Budko, 29 tahun, pengaturcara:

- Hari ini saya dan rakan sekerja makan tengah hari dengan shawarma domba, tetapi ini jarang berlaku - sekali atau dua kali sebulan. Saya biasanya makan di kafeteria atau di kafe layan diri, saya cuba mengambil hidangan yang sihat: daging lembu, sayur-sayuran, sup. Tidak biasa bagi kita untuk memakai tali pinggang: walaupun terdapat dapur di pejabat, bau makanan menembusi tempat kerja, dan ramai yang tidak menyukainya. Kadang-kadang, kerana berlaku kecemasan, tidak mungkin mencari waktu untuk makan tengah hari: dalam kes ini, sandwic dari kedai kopi terdekat membantu.

Andrey Beloveshkin: Kepelbagaian dalam pemakanan juga baik. Kadang-kadang anda mampu makan sesuatu yang tidak biasa. Sayur-sayuran dan daging adalah kombinasi yang baik, tetapi ingat bahawa kualiti makanan itu penting. Malah makanan sihat yang dimasak secara tidak sihat boleh membahayakan.

Anastasia Khodakovskaya, 25 tahun, artis:

- Tahun lalu saya lulus dari Akademi Seni dengan ijazah dalam grafik, dan untuk bulan keempat sekarang saya telah mengusahakan pengedaran di salah satu penerbitan. Saya biasanya makan tengah hari dengan saya: gaji saya tidak membenarkan saya makan dengan kerap di kafe atau kantin. Hari ini di menu saya adalah dada ayam rebus dan salad sayur-sayuran (lada, timun, tomato, bawang dan kubis - laut dan biasa). Saya minum teh bukan selepas makan, tetapi setengah jam sebelumnya - saya membaca bahawa ia lebih sihat dengan cara ini.

Andrey Beloveshkin: Daging dan salad adalah gabungan yang baik untuk makan tengah hari. Mempelbagaikannya: Kekacang seperti kacang buncis atau kacang sangat sesuai untuk memotong. Dan teh boleh diminum baik selepas makan tengah hari dan sebelum - ini tidak memberi kesan yang signifikan terhadap proses pencernaan.

Anna Manukyan, 20 tahun, pelajar Universiti Linguistik Negeri Moscow:

- Saya tidak pernah makan di ruang makan: Saya lebih suka makanan yang saya masak sendiri, kerana penting bagi saya untuk mengetahui apa dan dalam kuantiti apa yang terdapat dalam pinggan. Hari ini untuk makan tengah hari, potongan daging kukus ayam, beras perang dengan sayur-sayuran, salad rumput laut dan keju salai. Saya tinggal di kediaman pelajar, dan di sini saya adalah tukang masak: kami mempunyai dapur yang sangat baik di blok itu. Saya cuba memasak setiap hari, tetapi kadang-kadang tidak ada cukup masa - untuk kes ini, terdapat NZ di dalam peti sejuk dalam bentuk beberapa potongan kukus beku.

Andrey Beloveshkin: Makan tengah hari yang teladan! Produk lazat dan sihat yang sangat baik, masakan yang lembut dan hiasan yang menyenangkan.

Natalia Bokhan, 29 tahun, ibu muda:

- Saya mempunyai ayam dan kubis rebus untuk makan tengah hari dengan wortel, bawang dan sesudu pes tomato. Sup juga sepatutnya, tetapi suami saya memakannya :) Saya cuba makan dengan kerap dan dalam bahagian pecahan. Dan juga kerana kebiasaan profesional (sebelum keputusan itu, saya bekerja sebagai traumatologist ortopedik di poliklinik Minsk), saya makan banyak produk tenusu kerana mengandungi kalsium.

Andrey Beloveshkin: Kubis adalah pilihan yang sangat baik. Rendah kalori, sihat, dan tinggi serat untuk membuat anda merasa kenyang. Sup cepat jenuh dan mengelakkan makan berlebihan. Walaupun begitu, makan makanan kecil bukanlah idea yang baik. Adalah optimum untuk makan 2-3 kali sehari untuk memenuhi keperluan anda dan tidak mengunyah apa-apa di antara waktu makan.

Anastasia Prokurat, 21, pembuat roti di kedai roti:

- Kami tidak mempunyai ruang makan, jadi kami membawa makan tengah hari dengan kami: lebih enak dan lebih murah dengan cara ini. Di dalam bekas saya - ayam rebus, kacang asparagus digoreng dengan bawang putih dan herba kering, tomato dan teh tanpa gula. Saya tidak menambah garam semasa memasak: Saya perhatikan bahawa jika hidangannya tidak masin, makanlah lebih sedikit. Walaupun saya seorang pembuat roti, saya jarang membiarkan roti dan roti - saya menyimpan angka itu.

Andrey Beloveshkin: Daging ditambah sayur-sayuran adalah kombinasi yang baik. Sebilangan daun dill hijau atau daun pasli akan menjadikan penaburan menjadi lebih cantik dan sihat. Mengehadkan tepung juga merupakan strategi yang tepat, kerana makanan yang dibakar sangat tinggi kalori dan membangkitkan selera.

Natalia Krichko, 39 tahun, jurusolek:

- Saya cuba berteman, kerana tidak selalu ada masa untuk berlari ke ruang makan. Dan saya tidak makan banyak produk (bawang, daging babi, daging lembu), jadi lebih mudah bagi saya untuk mengambil apa yang saya gemari daripada mencari hidangan di menu tanpa ramuan ini. Hari ini untuk makan tengah hari, soba, ayam, keju dan sebiji telur. Sedap!

"Saya suka Olivier!" Belarus terkenal - mengenai kelemahan mereka dan produk "berbahaya" kegemaran

Dalam tajuk "Gaya hidup sihat peribadi" kita menulis bagaimana orang Belarus yang terkenal melatih, berehat dan makan dengan betul. Pada masa yang sama, pahlawan bahan itu sendiri kadang-kadang mengakui: mereka tidak begitu teladan dalam menjalani gaya hidup sihat dan kadang-kadang mengikuti kelemahan mereka. Orang media mana yang suka makanan segera, menikmati gula-gula dan tidak menolak salad mayonis?

Kelemahan yang paling popular di kalangan orang Belarus terkenal adalah gula-gula.

Supermodel dan ibu kepada tiga anak Ekaterina Domankova mengalahkan "kekenyangan dalaman", tetapi kadang-kadang dia tidak menolak croissant untuk sarapan:

- Saya makan gula-gula hanya pada waktu pagi. Untungnya, sekarang saya tidak berminat dengan produk gula-gula, jadi saya dengan mudah tanpa makanan penutup untuk makan malam, ”kata orang Belarus. - Dan sebelum ada keperluan psikologi untuk produk berbahaya - saya menahan tekanan atau berfikir bahawa saya menginginkannya, kerana buah terlarang itu manis.

Penyampai TV Svetlana Borovskaya memanggil kefir dengan kue oatmeal sebagai hidangan paling sedap di bumi:

- Ini adalah rasa dan bau sejak kecil.

Dia juga peminat salad mayonis..

- Saya suka Olivier dan herring di bawah mantel bulu. Mungkin saya ingin memakannya setiap hari, tetapi ini menggila.

"Miss Belarus" Olga Khizhinkova, walaupun bentuk fizikalnya yang sangat baik, mengakui:

- Saya seorang yang bergantung kepada karbohidrat. Gulung, kek, coklat dan gula-gula adalah makanan yang saya gemari untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Saya tidak pernah mengalami masalah selera makan. Sekiranya saya dipimpin oleh keinginan saya, borang saya tidak akan dapat diselamatkan walaupun berjalan sejauh 50 kilometer seminggu..

Dan maraton tidak dapat membayangkan hidup tanpa produk tenusu. 70 peratus daripada jumlah keseluruhan bakul runcitnya adalah "susu".

- Ini adalah krim masam, susu, yogurt, keju cottage, susu panggang, makanan ringan curd, kefir, semua jenis keju. Tetapi kerana kandungan lemak yang tinggi, saya praktis melepaskan kuah kaca, - kata Olga.

Gimnastik Ksenia Sankovich tidak boleh terkejut dengan roti dan coklat, tetapi dia suka cola.

- Terdapat selalu balang minuman ini di dalam peti sejuk. Dan saya masih tidak dapat hidup tanpa kentang dan tidak melepaskan pasta, - pemenang pingat Olimpik dua kali tidak bersembunyi.

Timbalan Menteri Cukai dan Pungutan Ella Selitskaya berusaha mengehadkan dirinya dengan gula-gula dengan usia.

- Tetapi saya belum dapat 100 peratus. Apabila makanan istimewa ini tidak ada di depan mata saya, saya tenang. Tetapi jika saya melihat roti yang menyelerakan di sebuah kedai, saya tidak selalu bersedia untuk menafikan diri, - kata pegawai itu. - Dan kemanisan kegemaran masih ada sejak kecil: susu dengan sepotong roti, mentega dan ditaburkan dengan jem. Makanan pencuci mulut paling sederhana yang diajarkan oleh ibu saya ternyata paling sedap pada masa yang sama.

"Barbie Belarus" dan model Ekaterina Koba sama sekali tidak mempunyai diet ketat. Makanan segera dan mufin terdapat di menu.

- Sekiranya saya mahukan barang, saya tidak boleh menafikan diri saya sendiri Pada siang hari, saya mengaku, saya sering mengunyah gula-gula dan coklat. Sebagai contoh, hari ini saya biasanya bersarapan dengan roti dari McDonald's, - dengan jujur ​​memberitahu wanita Belarus itu dalam temu bual dengan TUT.BY.

Item seterusnya dalam perarakan makanan ringan di kalangan orang Belarus yang terkenal ialah makanan goreng.

Menteri Sukan dan Pelancongan Sergei Kovalchuk hanya peminat hidangan seperti ini:

- Saya suka kentang goreng, nenek negara dan telur goreng dengan tomato.

Foto: Vadim Zamirovsky, TUT.BY

Dan menteri juga pencinta borscht Ukraine buatan sendiri.

- Isteri saya memasak borscht merah yang sedap. Dengan krim masam, kaya, pekat, sehingga sudu berdiri.

Ksenia Sitnik dengan jujur ​​dan patriotik memanggil kentang goreng sebagai hidangan paling berbahaya di atas meja.

- Saya tahu lebih baik mengukus makanan, tetapi sebulan sekali saya membiarkan kentang goreng kegemaran saya.

Tetapi dia tidak makan kek dan gula-gula - kerana iri hati banyak orang Ksenia, dia tidak menyukai rasa gula-gula.

Tuan rumah dan pelakon wanita Anna Bond menjalankan separuh maraton, dan baru-baru ini melintasi Bosphorus. Untuk hasil yang baik, Bond mempunyai pengambilan alkohol yang terhad.

- Namun, kadang-kadang saya boleh bersenang-senang, saya suka minuman keras: vodka, wiski, rum. Tetapi dengan latihan, saya beralih ke bir tanpa alkohol. Menggabungkan sukan dan alkohol tidak realistik, kata penyampai.

Ahli perniagaan Vladimir Yaprintsev berkongsi dengan TUT.BY bahawa dia juga ingin minum wain dengan baik.

- Anda tidak boleh mengatakan bahawa saya adalah seorang teetotaler. Terutama dalam syarikat yang baik. Contohnya, jika saya berada di Georgia dan seorang rakan mengatakan bahawa datuknya membuat wain ini, bagaimana saya boleh menolak? Ini tidak hormat! Sudah tentu, saya mengangkat gelas saya. Tetapi, sejujurnya, walaupun saya minum sedikit, keesokan harinya saya berasa tidak enak, tidak selesa. Jadi saya jarang minum alkohol.

Baca juga

Sekiranya anda melihat kesalahan dalam teks berita, silakan pilih dan tekan Ctrl + Enter

Pakar pemakanan menghilangkan mitos utama mengenai sarapan pagi

Perkara yang paling penting ialah makanan yang anda makan pada waktu pagi adalah sihat.

Catherine Zeratsky, pakar pemakanan di Mayo Clinic di Rochester, Amerika Syarikat, mengenal pasti dan menghilangkan salah tanggapan yang paling popular, menulis Popular Mechanics.

Mitos 1: sarapan mempengaruhi berat badan

Realiti: Sarapan tidak mempunyai kesan langsung terhadap berat badan. Sebagai contoh, kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition menunjukkan bahawa tidak menjadi masalah jika seseorang makan sarapan pagi yang berat atau tidak makan sama sekali pada waktu pagi. 300 sukarelawan, berusia 20 hingga 65 tahun, dibahagikan kepada dua kumpulan: kumpulan pertama makan sarapan dengan cara biasa selama 16 minggu, dan mereka yang berada di kedua tidak makan pertama mereka dalam tempoh ini. Peserta dalam eksperimen itu ditimbang secara berkala, dan tidak ada pergantungan perubahan berat badan terhadap pengambilan makanan pada waktu pagi..

Mitos 2: Anda tidak boleh terbawa-bawa dengan bijirin sarapan pagi.

Realiti: Walaupun makanan ringan bergula sebaiknya dihindari, bijirin sarapan pagi mungkin merupakan makanan diet yang sihat dan seimbang. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Amerika Advances in Nutrition mendapati bahawa makanan tepung bijirin (iaitu gandum) menurunkan kadar kolesterol, meningkatkan fungsi usus, dan membantu mengekalkan berat badan yang sihat. Pada masa yang sama, campuran oat dan barli adalah yang terbaik bagi mereka yang memantau tahap kolesterol, dan dedak gandum sangat sesuai untuk orang yang mempunyai masalah usus..

Mitos 3: orang yang mempunyai gaya hidup aktif memerlukan sarapan pagi yang enak.

Realiti: Sarapan akan meningkatkan penggunaan tenaga anda. Kajian dari University of Bath, UK, mendapati bahawa mereka yang bersarapan pagi pada waktu pagi mempunyai perbelanjaan tenaga yang lebih tinggi semasa melakukan aktiviti fizikal harian berbanding dengan mereka yang tidak makan hingga tengah hari..

Mitos 4: sarapan akan membantu anda makan lebih sedikit pada waktu siang.

Realiti: Ini pasti tidak akan membantu mengurangkan pengambilan kalori, tetapi ia akan memberi otak zat-zat yang diperlukan dan mengekalkan kadar glukosa darah sepanjang hari. Hasil kerja para saintis di University of Missouri menunjukkan bahawa sarapan pagi yang enak, khususnya makanan berprotein tinggi, memulakan pembebasan dopamin, yang menyebabkan perasaan puas dan kenyang, tetapi kelaparan kemudian akan berjalan lancar, dan badan akan memerlukan makanan tambahan.

Mitos 5: sarapan pagi adalah makanan terpenting sepanjang hari.

Realiti: Ini hanya satu hidangan pada waktu siang. Tubuh perlu mendapatkan sejumlah kalori, dan tidak kira berapa banyak makanan yang anda bahagikan - lima atau, katakanlah, enam. "Pada masa yang sama, ini bukan alasan untuk melewatkan sarapan, kerana dapat menyediakan tubuh dengan nutrien penting," mengingatkan Zeratsky. Perkara utama ialah makanan yang anda makan sihat.

10 hidangan Belarus yang mesti anda cuba

Datang ke negara ini untuk pertama kalinya, anda pasti mencuba masakan tempatan. Ini akan membolehkan anda dengan cepat mengenali tradisi dan pengalaman budaya masyarakat dengan lebih baik. Pelancongan gastronomi di Belarus sedang berkembang, dan banyak yang datang ke sini untuk menikmati hidangan yang masih belum diketahui. Oleh itu, kami memutuskan untuk memberitahu anda mengenai 10 hidangan masakan Belarus yang paling terkenal dan di mana anda boleh mencicipinya.

1. "Draniki"

Ini mungkin hidangan Belarus yang paling dikenali. Goreng yang dibuat dari kentang parut dengan penambahan bawang dan kadang-kadang telur, walaupun senang disiapkan, mempunyai rasa yang luar biasa. Terdapat banyak versi resipi ini di negara lain, tetapi orang Belarus adalah pengarangnya yang asli. Sebagai peraturan, penkek kentang dibakar dalam periuk tanah liat dan disajikan dengan krim masam atau mentega..

Tempat mencuba penkek:

Hidangan lain yang terkenal dengan masakan Belarus ialah ladu. Untuk penyediaannya, pada mulanya, bawang dan kentang digosok dengan tangan pada parutan terkecil (ya, orang Belarus adalah orang yang rajin bekerja). Kemudian campuran itu dilumurkan melalui kain tipis dan kemudian telur, garam dan sedikit tepung gandum ditambahkan ke dalamnya. Selanjutnya, bebola berdiameter sekitar 5-6 cm dibentuk dari adunan dan direbus dalam air masin. Di Belarus, ladu disajikan dengan krim masam dan ditaburkan dengan ramuan segar yang dicincang.

Di mana ladu dihidangkan:

  • Minsk: cafe-lounge "Chekhov", "Kuhmistr", "Litvin", "Westfalia";
  • Wilayah Minsk: "Dukorsky maentak";
  • Wilayah Vitebsk: "Lyamus";
  • Wilayah Brest: "Belovezhskaya Pushcha".

Penyejuk adalah kebanggaan masakan tradisional Belarus. Pada hari-hari musim panas, sup seperti itu benar-benar menyelamatkan orang Belarus daripada terlalu panas dan memberikan banyak tenaga untuk terus bekerja. Bahan asas dalam resipi klasik adalah bit rebus dan sejuk. Di dalamnya ditambahkan telur rebus cincang, serta dill, timun dan lobak cincang. Semua ini dituangkan dengan kuah bit yang dicampurkan dengan kvass dan disajikan dengan krim masam.

Tempat makan bit pada musim panas:

4. "Zhur"

Ini adalah resipi tertua untuk sup Belarus panas dengan rasa masam, yang disiapkan dengan tepung masam. Nama itu berasal dari kata "crane", yang bermaksud "cranberry", dan juga dari akar Jermanik lama "saur-" (yang bermaksud "masam"). Ia disediakan berdasarkan pelbagai tepung: rai, oatmeal, gandum dan juga soba - dengan kata lain, apa yang kaya dengan mereka digunakan. Pertama, tepung dicairkan dengan air dan dibiarkan di tempat yang hangat selama 1-3 hari. Kemudian campuran ditapis dan direbus hingga pekat. Kemudian mereka dibumbui dengan daging goreng dan bawang dan dihidangkan dengan sedikit kentang rebus atau panggang.

Tempat merasai majalah:

5. "Verashchak"

Hidangan ikonik masakan kebangsaan Belarus adalah seperti sos daging. Sebaliknya, ia adalah makanan perayaan yang biasanya didasarkan pada sosis buatan sendiri dan roti roti, dan disajikan dengan pancake atau lauk..

Tempat makan Verashchak:

6. "Roti hitam masam Belarusia"

Hampir setiap tetamu asing memuji roti Belarus. Pada zaman dahulu, ia dibakar dalam oven sebenar tanpa menggunakan ragi. Doh diperam pada "roshchyn" - sebahagian kecil doh dari penaik sebelumnya. Komposisi itu merangkumi tepung rai, garam dan air, dan secara harfiah diuli dengan penumbuk. Sebelum pergi ke ketuhar, salib selalu dilukis pada sekeping doh yang sudah siap. Sebiji roti dianggap dipanggang dengan sempurna apabila wap dari dalamnya terus naik. Roti seperti itu tidak dapat dirasakan di luar negara!

Tempat roti hitam masam dibakar:

7. "Krambambula"

Mereka yang tidak biasa dengan keunikan masakan Belarus kebangsaan teruja dengan nama ini. Tetapi sebenarnya, ini adalah nama minuman keras, yang berasaskan alkohol atau vodka dengan penambahan madu dan rempah seperti cengkeh, kayu manis, pala, lada hitam dan merah. Warna itu kuat, tetapi sangat aromatik. Kami mengesyorkan agar semua orang dewasa merasa!

Di mana mereka akan menawarkan krambabul:

8. "Nalistniki"

Sebilangan orang secara keliru menyebut ini penkek hidangan Belarus. Walau bagaimanapun, terdapat perincian khas yang penting: sementara penkek adalah hidangan bebas, gulungan dimaksudkan khusus untuk "pembungkusan", sebagai peraturan, pengisian dadih. Doh telur itu hambar dan tidak sedap, sementara pancake doh nipis, tidak berliang dan elastik. Dalam kes ini, pengisian diletakkan tepat di tengah dan kemudian ditutup rapat dengan tepi..

Di mana mereka akan dirawat pada tambalan:

Minuman Belarus yang terkenal boleh menjadi sejuk atau panas. Yang pertama disiapkan untuk menghilangkan dahaga pada musim panas yang panas dan selepas mandi, dan yang kedua - untuk tetap hangat pada musim sejuk, serta menghilangkan selesema. Dalam kedua kes, ia terdiri dari madu, air, lada panas, cengkeh, daun salam, dan pala..

Tempat sbiten disediakan:

10. "Kulaga"

Pencuci mulut masakan kebangsaan Belarus disediakan dari beri segar (blueberry, strawberi, lingonberry, viburnum atau abu gunung). Mereka direbus di atas api, madu dan tepung gandum yang dicairkan di dalam air ditambah. Dan kemudian direbus hingga konsisten agar-agar. Dihidangkan dengan penkek atau roti putih.

Apa yang tidak boleh dimakan untuk sarapan pagi: petua pemakanan untuk membantu anda kekal sihat

Anastasia Gerasimchik, pakar portal berita Belnovosti, pakar pemakanan dan ahli endokrinologi, membincangkan tentang sarapan pagi yang ideal.

Dan juga mengenai apa yang lebih baik untuk tidak makan untuk sarapan pagi.

1. Adakah saya memerlukan sarapan?

Ya, sarapan pagi adalah salah satu makanan utama, ia akan menyediakan tubuh dengan zat dan tenaga yang diperlukan untuk memulakan hari yang aktif dan produktif, dan juga mengurangkan kemungkinan makan berlebihan pada siang hari dan terutama pada waktu malam.

2. Mengapa anda tidak mahu sarapan?

Sebab yang paling biasa adalah anda makan malam yang enak, jadi pada waktu pagi tubuh masih mempunyai tenaga yang mencukupi, dan saluran gastrointestinal 'bekerja' sepanjang malam untuk mencerna makanan dan ingin berehat.

Ia juga berlaku bahawa setelah bangun tidur, tubuh belum cukup siap untuk mencerna makanan, jadi anda dapat sarapan setelah 1-1.5 jam atau membuat sarapan ringan, dan sarapan kedua (makanan ringan) - lebih padat.

3. Berapa lama selepas bangun tidur, anda perlu bersarapan?

Terdapat satu peraturan universal: mengambil makanan, termasuk. makan sarapan pagi ketika anda benar-benar merasa lapar, jadi tidak ada jawapan yang tepat di sini. Bersarapan ketika anda mahu makan.

Sekiranya sehari sebelum siang hari anda tidak melewatkan makan, makan makanan seimbang, makan malam kira-kira 3 jam sebelum tidur, dan tidak makan berlebihan pada waktu malam, kemungkinan besar anda ingin makan dalam masa satu jam selepas bangun tidur.

Seperti yang saya katakan di atas: anda boleh membuat sarapan ringan sehingga anda mempunyai kekuatan untuk bekerja, dan kemudian makanan ringan yang lebih padat..

4. Sarapan pagi yang sempurna - apa?

Makanan yang ideal adalah makanan yang seimbang nutrien dan kenyang untuk masa yang lama..

Sebaik-baiknya, sarapan pagi mesti mengandungi karbohidrat kompleks (kira-kira: bijirin, roti gandum) - untuk memberi tenaga kepada tubuh dan bersiap untuk hari yang aktif; produk protein (kira-kira: telur, keju cottage) - untuk mengisi simpanan protein dalam badan selepas tidur dan memastikan rasa kenyang dalam jangka masa yang lama; sumber lemak kecil (mentega, alpukat, keju, kacang) - untuk memberi tenaga dan kenyang.

5. Apa yang lebih baik jangan makan untuk sarapan.

Makanan manis yang dipanggang yang dibuat dari tepung gandum premium bukanlah pilihan sarapan yang terbaik (iaitu croissant yang popular dengan kopi bukanlah sarapan yang terbaik): karbohidrat cepat yang serta-merta meningkat dan kemudian menurunkan kadar glukosa darah dengan cepat, sehingga cepat mengembalikan perasaan lapar; sarapan seperti itu tidak mempunyai nilai pemakanan, tidak mengandungi protein dan bahan lain yang diperlukan untuk tubuh, oleh itu lebih baik untuk mengelakkan sarapan pagi secara berterusan.

6. Teh / kopi - adakah mungkin selepas makan?

Anda boleh minum minuman dengan atau selepas makan, sesuka hati. Elakkan penggunaan gula tambahan yang berlebihan dan mengawal jumlahnya sepanjang hari..

Masakan Belarus

Ini adalah sejarah yang kaya, rasa asli dan kadang-kadang luar biasa, dan, tentu saja, sejumlah besar kentang. Ini terdapat di hampir setiap hidangan kebangsaan. Rebus atau goreng, parut dan tegang atau tidak tegang, dengan daging, pelbagai sosej buatan sendiri, dengan semua jenis sos dan acar, ini menjadi asas masakan Belarus. Dan menjadikannya dikenali di hampir setiap pelosok dunia.

Sejarah masakan Belarus

Tidak ada yang tahu berapa banyak masakan Belarus yang sebenarnya ada. Didapati bahawa ia memperoleh kemerdekaan pada abad ke-19, setelah itu ia mulai mengembangkan caranya sendiri, sambil mempertahankan tradisi kulinernya. Ngomong-ngomong, ini tidak menghalangnya menyimpan resipi yang digunakan oleh suri rumah Belarus 500 tahun yang lalu..

Namun, menurut penerbitan Elena Mikulchik, seorang pakar dalam masakan Belarus, proses asalnya bermula pada zaman kafir. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah makanan enak yang ada pada masa itu dan yang ada pada kita - roti jahe, kulaga, jeli oatmeal. Mungkin ada lebih banyak dari mereka, namun, kerana fakta bahawa masalah kuliner tidak dibangkitkan dalam catatan, tidak perlu membicarakan hal ini dengan pasti..

Telah diketahui bahawa masakan Belarus dibentuk oleh suku-suku Slavia yang tinggal di wilayah Belarus moden. Terlibat dalam peternakan, pengumpulan, perburuan, penangkapan ikan, pertanian dan peternakan lebah, mereka menentukan rangkaian produk utama, dari mana menu orang-orang ini kemudian dibentuk. Sejak zaman kuno, termasuk bijirin (rai, millet, rami, barli, kacang polong, gandum, rami), sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri, jamur, beberapa tanaman yang dimakan, kekacang, daging binatang peliharaan dan liar, lemak babi, madu, ikan, termasuk dan diimport, laut.

Kemudian, pembentukan masakan Belarus dipengaruhi oleh tradisi kuliner masakan jiran dan bukan sahaja - Rusia, Yahudi, Ukraine, Poland, Lithuania, Perancis, Itali, Jerman, dll. Tetapi yang paling menarik ialah orang Belarus mengadopsi resipi untuk hidangan baru, dan kemudian menyesuaikannya dengan dapur anda.

Ia juga mempunyai semangat tersendiri - sesuatu yang membezakannya dari masakan orang-orang Slavia lain. Ini adalah ketiadaan gula-gula dan hidangan tenusu sepenuhnya. Di wilayah negara ini, mereka berjaya digantikan oleh minuman manis, seperti berry dan oat jeli, dan semua jenis barang bakar..

Ciri-ciri wilayah masakan Belarus

Pada mulanya, masakan timur dan barat Belarus berkembang secara bebas antara satu sama lain. Satu disambut oleh orang Belarus Ortodoks, yang merupakan orang biasa, yang lain - oleh orang Poland dan Lithuania - bangsawan dengan kepercayaan Katolik. Yang pertama memiliki banyak biji-bijian, sayur-sayuran dan buah-buahan di atas meja, yang kedua mempunyai banyak hidangan daging..

Dari awal abad ke-17, lapisan sosial baru mula muncul di wilayah negara ini - kaum borjuasi. Bekas pengrajin dan pegawai kecil dengan akar Yahudi, mereka membawa sesuatu sendiri ke masakan Belarus yang sedang berkembang.

Semua perubahan ini telah meninggalkan tanda pada dirinya. Hasilnya adalah hidangan yang sama, yang sejak itu disiapkan dengan cara yang berbeza di berbagai wilayah di negara ini..

Masakan Belarus moden

Anehnya, masakan Belarus secara praktikal tidak berubah semasa keberadaannya. Hari ini ia mempunyai lebih banyak produk daripada yang ada beberapa ratus tahun yang lalu, namun, ia tetap sama sederhana, memuaskan dan khas. Dan mungkin semula jadi. Seperti sebelumnya, mereka tidak menyukai rempah-rempah di sini, percaya bahawa mereka merosakkan rasa hidangan yang semula jadi. Walaupun ada yang masih berjaya mendapatkan meja nyonya rumah Belarus, seperti: ketumbar, biji jintan, cengkeh, kayu manis, lada hitam.

Ia juga mempunyai ciri khas - cendawan direbus, direbus dan dikeringkan di sini. Dalam kes terakhir, serbuk cendawan dibuat dari mereka, yang kemudian ditambahkan ke dalam hidangan sayur dan daging. Orang Belarus tidak suka menggoreng ikan, lebih suka memanggang keseluruhannya atau membuat daging cincang daripadanya untuk memasak hidangan lain. Dalam masakan mereka, keutamaan diberikan kepada jenis tepung gelap - oatmeal, rai, dan lain-lain. Selalunya ia dicampurkan satu sama lain, berkat hidangan tersebut memperoleh rasa yang tidak ada tandingannya.

Kaedah memasak asas:

Di antara pelbagai jenis hidangan kebangsaan Belarus, beberapa yang menonjol, yang merupakan "kad panggilan" negara ini, iaitu:

Draniki pada dasarnya adalah penkek kentang. Mereka disediakan dari kentang parut, yang disebut "bulba" di sini dan dianggap sebagai roti kedua. Tentukan sendiri: menurut statistik, seorang penduduk Belarus makan kira-kira 0,5 kg kentang setiap hari, iaitu lebih daripada 160 kg per tahun. Dan berkat kenyataan bahawa masakan negara ini mengetahui lebih daripada 20 resipi hidangan kentang, masing-masing mempunyai rasa yang unik..

Ladu. Sedikit orang tahu bahawa ladu biasa, yang dibuat dari adunan dan ditambahkan ke sup, adalah hidangan tradisional masakan Eropah. Di Belarus, mereka dibuat dari kentang dan daging cincang, dibentuk menjadi bola dan direbus. Hidangan seperti itu disajikan dengan krim masam.

Nenek kentang - hidangan yang dibuat dari kentang parut dan brisket yang dibakar di dalam ketuhar.

Bigos adalah hidangan yang dibuat dari sauerkraut dan daging. Popular bukan sahaja di Belarus, tetapi juga di Poland, Lithuania dan negara-negara lain.

Machanka - ia boleh menjadi susu dan daging. Yang pertama dibuat dari keju kotej, susu dan krim dan digunakan sebagai sejenis sos untuk mencelupkan lempeng kentang, penkek atau sayur rebus. Yang kedua adalah pelbagai potongan daging, yang dipanggang dan dijadikan hidangan bebas.

Sejuk - sup sayur sejuk dimasak dengan kefir.

Ahli sihir - ladu kecil, agak mengingatkan ladu Belarus.

Knysh - pai dengan keju kotej, jem atau keropok.

Sauerkraut dengan lobak merah.

Krambambula - infusi rempah dan madu.

Zeppelin - ladu kentang dengan daging atau cendawan.

Smazhnya - pai daging.

Zubrovka - tincture vodka.

Ciri-ciri berguna masakan Belarus

Hampir semua hidangan masakan Belarus seimbang dan sangat sihat. Mereka sering disiapkan oleh orang yang ingin menurunkan berat badan. Bagaimanapun, seorang gadis langsing telah lama dianggap ideal kecantikan wanita, berbeza dengan wanita muda Rusia dengan bentuk yang luar biasa. By the way, itulah sebabnya tepung di Belarus selalu dimakan hanya untuk sarapan pagi..

Masakan negara ini juga disokong oleh fakta bahawa jangka hayat purata orang Belarus adalah 72 tahun..