Cara meningkatkan ketinggian anda: bersenam untuk orang dari semua peringkat umur

Ramai orang rumit mengenai perawakan pendek. Selalunya sebab kekurangan sentimeter adalah keturunan, kekurangan aktiviti fizikal dan kerja tidak aktif. Untuk semua kematian yang nyata, masalah ini dapat diselesaikan sendiri tanpa banyak perbelanjaan kewangan, tetapi dengan sedikit usaha. Oleh itu, hari ini kita bercakap tentang bagaimana meningkatkan pertumbuhan anda yang bertentangan dengan fisiologi.

Cara untuk meningkatkan pertumbuhan

Tahap pertumbuhan manusia ditentukan oleh banyak faktor. Sekiranya dari saat kelahiran, doktor belum mendiagnosis patologi pada seseorang, maka perlembagaannya adalah manifestasi semula jadi tubuh, dengan kata lain, parameter optimum yang diperlukan untuk fungsi normal seseorang di persekitarannya. Banyak yang berminat apakah mungkin untuk meningkatkan pertumbuhan dengan cara yang rumit, mematuhi rejim setiap hari? Kami akan menjawab bahawa anda boleh. Kaedah utama untuk meningkatkan pembangunan termasuk:

  • aktiviti fizikal biasa;
  • sistem bekalan kuasa yang betul;
  • penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk.

Apa ubat yang akan membantu

Hampir semua vitamin bertanggungjawab untuk pertumbuhan manusia. Sekiranya vitamin memasuki tubuh dengan cara yang kompleks, ia akan berkembang dengan betul, dan seharusnya tidak ada masalah dengan ukuran badan. Untuk meningkatkan ketinggian seseorang, perlu mengambil ubat yang mengandungi vitamin:

  • A - mendorong pertumbuhan semula tisu dan sel tulang, oleh itu, lebih baik mengambilnya sekiranya berlaku patah tulang atau kerosakan tisu;
  • B - pengambilan B1, B2, B3, B5, B9 dan B12 yang kompleks diperlukan, ini akan membolehkan badan berkembang dengan harmoni;
  • C - mendorong penyerapan bahan lain yang dipercepat;
  • Komponen D digunakan untuk meningkatkan panjang badan oleh kanak-kanak dan orang dewasa, kerana ia menyumbang kepada ketepuan tulang rawan dengan kalsium.

Apa yang perlu dimakan untuk tumbuh?

Pemakanan yang betul tidak kurang memberi kesan positif terhadap perkembangan badan. Produk Meningkatkan Pertumbuhan:

  • Kacang. Mereka mengandungi kalsium, protein, kalium, pelbagai asid amino dan vitamin. Sebilangan kecil biji kenari akan melambatkan pemecahan karbohidrat dan memberi tenaga kepada tubuh. Anda boleh menambahkan produk sebagai ramuan untuk salad atau bijirin. Sebelum tidur, anda boleh minum segelas susu dengan inti yang dihancurkan..
  • Telur ayam adalah protein tulen. Mereka akan mengekalkan tahap tenaga yang diperlukan dan membantu mengembangkan otot. Telur rebus diserap oleh badan tanpa jejak. Makan 2 biji telur setiap pagi dan setiap petang.
  • Daging. Daging lembu tanpa lemak mengandungi protein, zink, zat besi dan zat lain yang mempengaruhi ukuran badan.
  • Gumpalan oat. Dengan itu, anda mendapat karbohidrat dan serat. Bubur mendorong perkembangan tisu otot dan tulang. Ia mengandungi zat besi, mangan, zink, kromium, yodium, kalium, vitamin kumpulan A, K, E, B. Anda boleh menambahkan buah kering, kacang, madu atau epal ke dalam bubur yang dimasak.

Adakah mungkin untuk meningkatkan pertumbuhan anda sendiri?

Seperti yang ditunjukkan oleh kajian saintifik, seseorang berada dalam fasa pertumbuhan sehingga berumur sekitar 20 tahun. Lebih-lebih lagi, kadar pertumbuhan dan lingkungan umurnya adalah individu. Sekiranya anda belum dewasa pada waktu yang ditentukan, anda tidak boleh putus asa. Mematuhi sistem pemakanan yang betul dan melakukan senaman sederhana, anda dapat memenuhi impian anda - untuk menambah panjang badan.

Untuk kanak-kanak atau remaja

Adalah lebih mudah bagi seorang remaja untuk meningkatkan kadar pertumbuhan daripada pada orang dewasa, bermula dari usia 21 tahun, kerana hingga saat ini, kanak-kanak lelaki tumbuh secara aktif, dan pada kanak-kanak perempuan, fasa pertumbuhan aktif diperhatikan lebih awal - 14-16 tahun.

  • Pemakanan. Generasi muda perlu memberi tumpuan kepada makanan haiwan. Bijirin yang membawa protein ke dalam badan tidak akan berlebihan. Buah-buahan dan sayur-sayuran sangat diperlukan untuk orang muda, dan jika tidak, vitamin dan mineral boleh diambil.
  • Sukan. Terdapat banyak bulatan dan bahagian percuma di sekolah. Sekiranya anda mahu, anda boleh mendaftar untuk kolam renang atau gimnasium.

Ingat! Untuk membesar, anda perlu menjaga bukan sahaja peningkatan tulang, tetapi juga otot yang sedang berkembang. Berjoging pada waktu pagi akan membantu mengekalkan nada otot.

  • Pada masa remaja, kanak-kanak sering mengalami gangguan saraf, tekanan dan kegelisahan. Ini disebabkan oleh keletihan dari kelas, perubahan tahap hormon, pertama kali jatuh cinta. Pada usia 16 tahun, kedua-dua anak lelaki dan perempuan harus tidur sekurang-kurangnya 6 jam sehari, kerana pada masa ini pembelahan sel berlaku dan, sebagai akibatnya, tubuh cepat diperbaharui.
  • Sekiranya seorang remaja aktif merokok atau minum alkohol, maka mungkin dia tidak akan mencapai tanda genetik ukuran badan, dan usaha anda akan tetap sia-sia..

Bagaimana membesar sebagai budak lelaki atau lelaki

Terdapat banyak cadangan perubatan untuk seorang lelaki dewasa untuk meningkatkan ketinggiannya sebanyak 10 cm pada masa ini. Ortopedik abad ke-21 menawarkan pembedahan, rawatan hormon, kesan kimia pada badan. Kaedah sedemikian tidak hanya memerlukan wang, tetapi juga menimbulkan rasa sakit..

Sebenarnya, operasi yang kompleks dapat dielakkan. Untuk meningkatkan ketinggian lelaki dengan cepat di rumah, anda mesti melakukan latihan berikut di bar atau bar mendatar:

  • Anda perlu menggantung di bar, menjaga jarak bahu anda dengan lebar atau sedikit lebih lebar. Tahan dalam kedudukan ini selama ½ -2 minit. Selepas itu, berehat selama 30 saat, dan kemudian kembali ke kedudukan permulaan sekali lagi. Lakukan ayunan kaki pantas dalam posisi gantung: ke sisi, bersama-sama, ke belakang dan ke belakang.
  • Untuk meningkatkan ketinggiannya, seorang lelaki perlu menggantung pada bar mendatar, membengkokkan lutut ke belakang, memperbaiki, dan kemudian meluruskannya, melengkung punggung bawahnya. Lakukan pusingan badan ke sisi, menjaga kaki anda bersama. Lakukan 10 repetisi dan 3 set dengan rehat 30 saat.
  • Semasa menggantung, lenturkan kedua kaki ke satu sisi atau yang lain. Latihan ini kelihatan seperti jam datuk atau bandul. Selepas itu, gambarkan bulatan dengan kaki anda ke satu arah dan yang lain, dan angkat lutut ke perut. Ulangi manipulasi 10 kali.

Kaedah pertumbuhan untuk kanak-kanak perempuan

Ramai yang berminat dengan soalan itu, adakah benar-benar mungkin untuk meningkatkan pertumbuhan tubuh seorang gadis jika alam semula jadi tidak dikurniakan kaki panjang? Kami menjawab bahawa latihan yang sistematik akan membantu gadis-gadis kecil tumbuh sedikit. Anda harus bersabar dan menyisihkan 2 jam sehari untuk latihan khas.

  • Gantung pada bar mendatar dengan beban yang terikat pada kaki anda. Buat pertama kalinya, 15 saat sudah cukup. Tingkatkan masa gantung setiap kali.
  • Tetapkan matlamat yang lebih tinggi dan cuba melonjak ke sana. Anda perlu melompat sehingga anda mencapainya. Setelah matlamat tercapai, gerakkan palang lebih tinggi dan terus mencapai..

Penting! Latihan ini sesuai untuk mereka yang tidak menghadapi masalah dengan tulang belakang atau postur badan..

  • Sekiranya seseorang yang ingin membesar mempunyai masalah dengan postur tubuh, anda perlu pergi ke dinding dan menjadi punggung anda, "melekat" ke permukaan dengan tumit, punggung, bilah bahu dan kepala anda. Tetap dalam kedudukan ini selama 20 minit, setiap kali meningkatkan jangka masa sebanyak 15 saat.
  • Lekas ​​dengan tangan dan lutut selebar bahu dan kepala ke bawah. Angkat pinggul dan batang tubuh anda dari lantai, bengkok seperti kucing, tahan dalam posisi ini selama 10 saat. Duduk di atas kaki dan tumit anda, membongkok ke hadapan. Ulangi manipulasi 5 kali.
  • Latihan regangan memberikan hasil yang sangat baik. Contohnya, duduk di atas tikar gimnasium, bersandar ke hadapan sambil berusaha untuk mencapai kaki anda, dan kembali ke posisi permulaan. Ulangi pergerakan 15 kali. Hasil daripada senaman sederhana ini, anda bukan sahaja akan menambah panjang badan anda, tetapi juga mendapat ringan dan fleksibiliti..

Kaedah yang dicadangkan untuk meningkatkan ukuran badan akan membantu anda tumbuh beberapa sentimeter dan kehilangan kompleks, tanpa meninggalkan rumah anda, dan tanpa mengambil langkah radikal.

Apa yang akan membantu anda tumbuh lebih cepat - bagaimana untuk menjadi tinggi

Cara membesar dengan cepat sering difikirkan oleh orang yang mula curiga bahawa mereka terbantut. Pada usia dini, anak-anak tidak ingin menonjol antara satu sama lain, kerana penampilan dan berat badan yang berlainan menjadi sasaran utama untuk membuli rakan sebaya, yang menyebabkan rasa tidak selesa dan rasa rendah diri.

Proses semula jadi pertumbuhan manusia

Seseorang tumbuh paling cepat hingga 3 tahun - pada masa ini prosesnya sangat dinamik. Satu lagi lompatan besar berlaku pada masa baligh. Pada wanita, kitaran ini berakhir pada usia sekitar 18 tahun. Lelaki bertambah panjang, mencapai ketinggian maksimum hanya antara usia 21 dan 24 tahun. Dengan berakhirnya tahap ini, pertumbuhan tulang rawan ditutup.

Pertumbuhan akhir seseorang bergantung pada banyak faktor. Ia dipengaruhi oleh gaya hidup, keadaan hidup dan yang terpenting, gen - Ibu bapa yang tinggi cenderung menyerahkan ketinggian mereka kepada anak, dan juga yang pendek. Bagi kanak-kanak, diet, kecergasan, kesihatan, penghindaran tekanan dan tidur yang mencukupi sangat penting bagi tubuh muda..

Kadang-kadang gen yang berkaitan dengan perawakan tinggi atau pendek hanya muncul setelah satu generasi, misalnya, seorang anak dapat mengatasi pertumbuhan ibu bapanya secara signifikan, atau sebaliknya.

Apa yang perlu dilakukan untuk berkembang dengan cepat?

Apabila mempertimbangkan apa yang harus dilakukan untuk tumbuh dengan cepat, pertimbangkan keperluan untuk pemakanan yang betul. Penting untuk diingat bahawa pemakanan yang betul dapat mempercepat proses ini hanya ketika proses tersebut masih berlangsung. Oleh itu, diet yang betul akan memberikan hasil yang terbaik apabila diperkenalkan pada usia muda..

Selalunya perawakan pendek dikaitkan dengan kekurangan zat makanan. Kualiti diet juga mempengaruhi proses ini. Pertumbuhan bayi yang baru lahir dipengaruhi oleh perjalanan kehamilan, kelahiran anak dan sama ada dia disusui. Bayi pramatang menyimpang secara signifikan dari norma, tetapi mereka biasanya menyusul bayi lain selama dua tahun pertama kehidupan.

Diet yang mendorong proses pertumbuhan mesti seimbang, iaitu mengandungi jumlah produk tenusu, daging dan buah-buahan yang betul. Adalah penting bahawa ibu bapa tidak mengajar anak untuk gula-gula, kerana gula-gula menyebabkan kegemukan, sebaliknya, mereka yang makan gula-gula sering mempunyai selera malam yang disebut, dan perut itulah yang mengeluarkan ghrelin, hormon yang mempengaruhi selera makan dan merangsang hormon pertumbuhan.

Cara Berkembang Dengan Cepat - Bersenam

Pada usia dini, latihan dan aktiviti fizikal adalah asas untuk pertumbuhan pesat. Duduk di hadapan TV atau komputer untuk waktu yang lama melemahkan dan merehatkan badan. Yang sangat penting adalah hakikat bahawa gaya hidup yang tidak aktif membawa kepada perkembangan pernafasan cetek dan disfungsi dada. Pergerakan dalam bentuk berlari, melompat, dan bermain dengan rakan sebaya merangsang sistem saraf pusat, yang pada gilirannya membawa kepada rangsangan rembesan hormon pertumbuhan.

Walau bagaimanapun, ibu bapa harus ingat bahawa aktiviti berlebihan boleh menyebabkan tulang rawan dan tulang yang berlebihan, jadi kesederhanaan dan kewarasan mesti dilakukan di sini. Sekiranya badan muda terdedah kepada aktiviti fizikal yang terlalu banyak, maka kadar pertumbuhannya akan menjadi perlahan..

Apa lagi yang akan membantu anda berkembang dengan cepat?

Sudah tentu, setiap ibu bapa memahami bahawa tidur yang cukup adalah sekutu untuk pertumbuhan anak. Nampaknya, persoalan apa yang harus dilakukan untuk berkembang dengan cepat harus dijawab - hanya tidur? Tetapi, ini tidak sepenuhnya benar, kerana kualiti rehat juga penting..

Hormon pertumbuhan dilepaskan sepanjang masa, tetapi jumlah terbesarnya dilepaskan dari 22 hingga tengah malam, jadi penting untuk memerhatikan waktu di mana anak itu harus tidur. Penting juga bahawa tidurnya tidak terganggu oleh faktor luaran: kanak-kanak harus tidur dengan tenang - pakar berpendapat bahawa waktu tidur pertama adalah yang paling penting.

Pengalaman beremosi yang tinggi sering mempengaruhi kualiti rehat, dan kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang mengalami tekanan tumbuh lebih perlahan.

Cara Berkembang Dengan Pantas Pada 12?

Kanak-kanak mungkin terkena gangguan pertumbuhan seperti sindrom Turner pada kanak-kanak perempuan atau gangguan perkembangan tulang rawan. Pertumbuhan juga dipengaruhi oleh semua jangkitan serius, yang mesti diperhatikan dalam grid persentil yang disebut, yang menunjukkan kadar pertumbuhan yang betul - badan yang berfungsi biasanya biasanya mengimbangi kelewatan setelah mengalahkan penyakit.

Perlu diingat bahawa penyakit mengambil nutrien dari tubuh dan memerlukan pampasan yang sewajarnya.

Penyelesaian untuk masalah pertumbuhan terbantut pada usia 12 tahun mungkin adalah pengenalan hormon pertumbuhan, jika terjadi gangguan serius. Iaitu, kepekatan yang terlalu rendah atau ketiadaan hormon pertumbuhan sepenuhnya. Rawatan harus selalu dilakukan di bawah pengawasan doktor dan hanya sekiranya terdapat beberapa penyakit.

15 latihan terbaik untuk meningkatkan ketinggian

Adakah anda sering dipandang rendah? Adakah anda selalu perlu mengangkat kepala ketika bercakap dengan orang tinggi? Ini boleh diperbaiki. Berikut adalah 20 latihan yang, percaya atau tidak, akan membantu anda berkembang.

Bagaimana untuk meningkatkan ketinggian anda selepas 18? Adakah anda fikir ini mustahil? Tetapi tidak! Untuk mencapai matlamat ini, langkah pertama adalah mengurangkan tekanan pada tulang belakang kita. Di bawah pengaruh graviti dan kerana postur yang tidak betul, tulang belakang cacat, dan jarak antara vertebra dikurangkan.

Di samping itu, faktor seperti persekitaran, hormon, gen dan pemakanan mempengaruhi pertumbuhan. Berjuang adalah sukar, tetapi mungkin. Sekiranya anda serius, maka anda mempunyai peluang untuk membesar walaupun berumur 25-30 tahun. Melakukan senaman khusus adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk meningkatkan ketinggian anda dalam masa yang singkat. Makan sihat dan makan protein yang mencukupi untuk mengekalkan kesannya.

bersedia? Mari mulakan latihan untuk meningkatkan ketinggian.

1. Jambatan glute

Berapa jam sehari yang anda habiskan untuk duduk? Adakah anda tahu bahawa gaya hidup yang tidak aktif mempengaruhi pertumbuhan kita? Waktu duduk yang panjang sering menjadi penyebab perubahan bentuk tulang belakang dan ketidakseimbangan (ketidakstabilan) otot yang terlibat. Ia juga memberi kesan negatif terhadap pertumbuhan keseluruhan organisma..

Jambatan gluteal adalah latihan yang baik untuk membantu mengurangkan kesan negatif dari gaya hidup yang tidak aktif. Ia membantu membetulkan lekuk punggung atas dan merangsang proses pertumbuhan.

ToCara melakukan:
  • Berbaring telentang di atas tikar dengan bahu rata di atas lantai.
  • Regangkan lengan anda di sepanjang badan anda, telapak tangan ke pinggul anda..
  • Bengkokkan lutut dan tarik kaki anda ke punggung tanpa mengangkatnya dari lantai.
  • Lengkungkan punggung anda sehingga pelvis dinaikkan di atas lantai.
  • Kencangkan glute anda dengan meletakkan berat badan di kaki dan bahu anda.
  • Pegang kedudukan sekurang-kurangnya 30 saat, kemudian kembali ke posisi awal dan ulangi. ‍

2. Bergantung pada palang

Menggantung pada bar (bar mendatar) menggunakan kekuatan lengan membantu meregangkan otot-otot badan. Untuk mendapatkan kesan terbaik, lakukan beberapa pull-up.

ToCara melakukan:
  • Melompat ke atas, gantung pada palang.
  • Pastikan lengan dan belakang anda lurus.
  • Pegang kedudukan selama 30 saat.
  • Lakukan senaman ini tiga kali sehari..

‍3. Melompat dengan sebelah kaki

Ini adalah salah satu latihan yang paling menyeronokkan. Ia membantu menguatkan otot perut dan mengembangkan otot-otot bahagian bawah badan dengan baik..

ToCara melakukan:
  • Lompat dengan kaki kiri 10 kali.
  • Pastikan tangan anda terentang sambil melompat..
  • Lompat dengan kaki kanan 10 kali. ‍

4. Selekoh sisi

Regangan ini mendorong pertumbuhan otot sambil menjadikannya lebih fleksibel. Latihan ini terutamanya meregangkan otot interkostal..

ToCara melakukan:
  • Berdiri tegak dengan kaki anda bersama-sama.
  • Panjangkan tangan anda di atas kepala anda dan bawa bersama.
  • Condongkan badan anda ke kanan.
  • Pegang kedudukan selama 20 saat, kemudian kembali ke posisi awal.
  • Ulangi pergerakan dua kali, kemudian bengkok ke sisi lain.

Pose Cobra meregangkan otot bahu, dada dan perut sambil menguatkan punggung.

ToCara melakukan:
  • Berbaring menghadap ke lantai.
  • Letakkan telapak tangan anda di lantai di bawah bahu anda.
  • Angkat dagu sambil melengkung punggung dan mengangkat kepala lebih tinggi.
  • Lengkungkan punggung anda sebanyak mungkin, tahan kedudukan selama 30 saat.
  • Lima wakil akan cukup untuk bermula..

Jogging adalah sukan yang tidak boleh dilupakan bagi mereka yang mengimpikan kaki panjang. Berlari merangsang pertumbuhan semula jadi tulang kaki dan menguatkan otot mereka. Berjoging adalah tongkat sihir yang ketara meningkatkan pertumbuhan, terutama pada usia muda.

Sekiranya latihan biasa membuat anda bosan, cubalah sesuatu yang meningkatkan mood anda - melompat. Semakin banyak anda melompat, semakin tinggi peluang anda untuk meningkatkan panjang kaki. Anda boleh melompat dengan cara yang berbeza: misalnya, menggunakan tali atau trampolin. Kedua-dua kaedah ini sama baiknya bagi mereka yang ingin membesar..

ToCara melakukan:
  • Semasa melompat, angkat kaki anda dari lantai (trampolin) pada masa yang sama dan juga mendarat.

8. Selekoh ke hadapan

Selekoh ke depan meregangkan otot betis dalam satah menegak, sehingga mendorong pertumbuhan kaki.

ToCara melakukan:
  • Berdiri tegak dengan kaki sedikit terpisah.
  • Bengkokkan cuba menyentuh lantai dengan tangan anda tanpa membengkokkan lutut.

sembilan. Regangan berdiri

Latihan ini mirip dengan membongkok ke hadapan, satu-satunya perbezaan adalah bahawa kaki mesti dijaga bersama di posisi awal. Sekarang bengkokkan dan cuba sampaikan jari kaki. Jangan bengkokkan lutut!

Berenang melibatkan semua otot dalam badan sekaligus dan menjadikannya lebih kuat. Sekiranya anda tidak suka berpeluh di bilik yang sesak, berenang adalah pilihan anda. Gaya berenang yang terbaik untuk ketinggian anda adalah gaya dada kerana secara aktif mengikat anggota badan dan tulang belakang anda, secara bergantian meregangkan dan mengecutkan otot punggung anda.

sebelas. Meregangkan jari kaki

Dengan berdiri di atas jari kaki, lurus punggung anda dan peregangkan otot kaki anda, cuba mencapai seluruh badan anda. Untuk menjadikan latihan lebih berkesan, berdiri di hadapan dinding dan, letakkan tangan di atasnya, merangkak ke atas, cuba mencapai siling. Latihan ini sangat mudah dan tidak memerlukan peralatan. Selain itu, ia adalah salah satu yang paling berkesan dalam perniagaannya - pertumbuhan yang meningkat.

Angkat kaki adalah salah satu latihan pertumbuhan yang paling mudah dan berkesan. Ia meregangkan tulang belakang dengan baik dan memberikan kaki yang serius regangan..

ToCara melakukan:
  • Berbaring menghadap tikar, telapak tangan ke lantai.
  • Letakkan telapak tangan anda ke kanan dan kiri dada.
  • Angkat kaki lurus setinggi mungkin, jaga agar kaki tetap bersama.
  • Sokong punggung dengan tangan jika perlu.
  • Lakukan beberapa set setiap 1 minit (selama kira-kira 10 minit).

13. Ayunan kaki alternatif

Latihan ini dipinjam dari taekwondo, seni mempertahankan diri Korea di mana tendangan tendangan memainkan peranan penting. Latihan ini berdasarkan pergerakan pertahanan dan membantu meningkatkan ketinggian anda dan juga membantu meregangkan otot-otot badan, terutama kaki..

Cara melakukan:
  • Kedudukan permulaan: berdiri tegak di atas lantai, kaki bersama-sama.
  • Peregangan dengan seluruh badan anda, meregangkan kaki kanan anda, bersiap untuk ayunan..
  • Pastikan tangan anda berada di paras dada, kepalan tangan dikepal.
  • Ayunkan dengan kaki kanan anda selama 30 saat, kemudian ulangi latihan dengan kaki kiri anda.

empat belas. Peregangan pagi

Regangan memaksa otot untuk mendorong had yang mungkin. Dan latihan seperti itu paling berkesan pada waktu pagi, sebaik sahaja anda bangun. Peregangan pagi meningkatkan peredaran bebas cecair dalam cakera intervertebral. Apabila cakera berada di bawah tekanan, jarak antara vertebra menurun, yang mempengaruhi pertumbuhan anda secara negatif. Tetapi setelah anda meregangkan tulang belakang anda, jaraknya bertambah, membantu anda tumbuh sedikit..

ToCara melakukan:
  • Panjangkan lengan ke kepala anda. Peregangan ke atas dengan kuat, rasakan regangan tulang belakang anda. Kekal regangan selama 30 saat, kemudian berehat dan regangkan lagi. ‍

15. Latihan Kucing-Anjing

Sekiranya anda benar-benar ingin membesar, pastikan anda memberi perhatian untuk meregangkan punggung. Latihan ini sangat sesuai untuk ini..

Cara tumbuh dengan cepat dan tumbuh hingga 10 cm

Faktor pertumbuhan: parameter, genetik, perbezaan jantina

Seperti yang anda ketahui, ada faktor-faktor tertentu yang mempengaruhi pertumbuhan masa depan. Pertama sekali, ini disebabkan keturunan. Sekiranya ibu bapa itu tinggi atau, sebaliknya, pendek, maka anak akan sama (ada pengecualian). Di samping itu, penunjuk ini dipengaruhi oleh jantina dan bangsa. Faktor-faktor ini adalah faktor utama dan menyumbang 80%. Dalam kes lain, antara 15-20% diperuntukkan untuk tahap pemakanan dan perkembangan fizikal.

Sebab pertumbuhan rendah boleh menjadi pelbagai penyakit - buah pinggang, paru-paru, sistem hormon dan lain-lain. Gaya hidup juga memainkan peranan penting. Ini termasuk diet seimbang dan aktiviti fizikal yang betul, yang sepenuhnya mengungkapkan data genetik..

Ketinggian rata-rata di kalangan lelaki adalah 176 cm, dan di kalangan wanita - 164 cm. Dipercayai bahawa orang tumbuh hingga 25 tahun, sebagai peraturan, kanak-kanak perempuan di bawah 19 tahun, dan kanak-kanak lelaki di bawah 22 tahun. Tempoh pertumbuhan dan perlambatan yang berterusan sentiasa bergantian dan berbeza pada kanak-kanak lelaki dan perempuan. Sekiranya kanak-kanak perempuan berkembang secara aktif pada usia 10-12 tahun, maka untuk kanak-kanak lelaki tempoh ini adalah dari 13-16 tahun. Dengan meningkatnya usia, kadar pertumbuhan menjadi perlahan, dan pada usia tua ia menurun sepenuhnya. Sebagai contoh, diketahui bahawa pada usia 60 orang menjadi lebih rendah 2.5 cm, dan pada 80 x 5 cm..

Pada siang hari, pertumbuhan sentiasa berubah-ubah dalam 1-2 cm. Pada waktu pagi, penunjuk ini adalah yang tertinggi, dan pada waktu petang ia menurun 1-2 cm.

Peraturan asas yang harus diikuti untuk berkembang

Mimpi peregangan ketinggian sahaja tidak mencukupi, beberapa peraturan harus dipatuhi.

Diet seimbang

Prinsip pemakanan yang betul adalah penting untuk perkembangan tubuh manusia. Nutrien, vitamin dan unsur surih yang memasuki tubuh dengan makanan juga mempengaruhi pertumbuhan. Oleh itu, diet harus merangkumi makanan yang kaya dengan kalsium, misalnya, sebanyak mungkin wortel, epal, telur ayam, keju kotej dan kacang..

Menu harian harus sesuai dengan norma usia untuk jumlah protein, lemak dan karbohidrat. Penerimaan sayur-sayuran dan buah-buahan mentah setiap hari sekurang-kurangnya 3-4 kali, rata-rata kira-kira 1.5 kg. Merangsang pertumbuhan bijirin dengan sempurna, termasuk penggunaan pelbagai bijirin dan roti hitam.

Kalsium adalah elemen penting bagi tubuh untuk menguatkan tisu tulang. Agar makanan lengkap, seseorang perlu makan daging, ikan, susu, keju setiap hari. Di samping itu, vitamin seperti A, C, E, zink, yang terdapat dalam jumlah besar dalam tomato, lada, labu, mempengaruhi pertumbuhan..

Apa yang harus dibuang? Dari makanan berlemak dan bergula, kerana melambatkan pengeluaran hormon pertumbuhan. Penggunaan kerepek, keropok, kek, minuman berkarbonat harus dikurangkan dan keutamaan harus diberikan kepada hidangan panggang, rebus dan rebus. Hanya makanan seimbang, yang mengandungi buah-buahan, bijirin, bijirin (gandum, soba, lentil), yang akan membantu merealisasikan potensi pertumbuhan yang ada pada seseorang secara genetik.

Tidur yang sihat

Prasyarat adalah tidur sihat sekurang-kurangnya 7 jam. Selama ini, badan mempunyai masa untuk berehat dengan baik dan mendapat kekuatan pada keesokan harinya. Kurang tidur secara sistematik menyebabkan pertumbuhan lebih perlahan. Pada waktu malam, tidak ada iritasi ringan pada retina mata, karena kelenjar pineal diaktifkan, yang mempengaruhi pengeluaran hormon pertumbuhan oleh kelenjar pituitari - somatotropin.

Penolakan tabiat buruk

Penggunaan alkohol, ubat-ubatan, merokok tidak hanya memberi kesan buruk kepada seluruh tubuh secara keseluruhan, tetapi juga memperlambat pertumbuhan. Tabiat buruk memprovokasi perkembangan penyakit. Sebaliknya, penyakit melambatkan proses perkembangan. Scoliosis, yang berlaku pada peratusan besar penduduk negara ini, adalah antara penyebab pertumbuhan yang kurang baik. Rutin harian yang salah dicirikan oleh gaya hidup yang tidak aktif dan menyumbang kepada kelengkungan postur tubuh.

Jangkitan, penyakit jantung, dan pelbagai penyakit tulang juga menghambat pertumbuhan. Penyakit sistem endokrin - kelenjar tiroid dan adrenal sangat terjejas.

Latihan fizikal

Terdapat latihan khas untuk mereka yang ingin membesar. Ini termasuk lompatan, pull-up, latihan pada bar mendatar, regangan, benang. Gantung dan berayun pada bar mendatar dilakukan 6-8 kali, bergantian bergayut di tangan kanan dan kiri. Ini juga merangkumi kelas yoga, yang memberi kesan positif pada tulang belakang dan perkembangan seluruh tubuh. Penting untuk melakukan senaman secara berkala, ini adalah satu-satunya cara hasil yang baik akan muncul..

Membesar dengan cepat: kaedah radikal dan rawatan di rumah

Perubatan moden membolehkan anak muda tumbuh jika zon pertumbuhan belum ditutup. Ada cara untuk tumbuh dengan cepat dengan suntikan hormon pertumbuhan. Tetapi kaedah ini tidak sesuai untuk semua orang dan ditetapkan dalam kes individu di bawah bimbingan doktor. Ini biasanya dikaitkan dengan kelambatan pertumbuhan yang tidak normal dan kelainan pituitari kongenital..

Bukan sahaja kesan hormon digunakan, tetapi juga cadangan dan pemakanan khas. Semua ini mempengaruhi kelenjar pituitari dan pengeluaran hormon pertumbuhan - somatotropin. Dengan cara ini, anda boleh menambah ketinggian 1-2 cm setiap tahun. Kelemahan kaedah ini adalah risiko mengembangkan akomegali - peningkatan pada tangan, hidung, telinga dan bahagian badan yang lain. Di samping itu, ubat tidak berfungsi pada seseorang selepas baligh (18-20 tahun).

Pada usia 30-50 tahun dan lebih tua, hanya campur tangan pembedahan yang boleh dilakukan. Dalam kes ini, mereka menggunakan pembedahan peregangan tulang, salah satunya adalah kaedah Ilizarov. Sel baru terbentuk di bawah tekanan pada tulang dan tisu lembut. Pendakap dengan batang berulir dipasang di kaki, yang dipisahkan empat kali sehari dengan beberapa milimeter, merangsang pertumbuhan tisu baru. Sebagai hasil dari prosedur, kemungkinan untuk menjadi lebih tinggi 6-7 cm. Walau bagaimanapun, kaedah itu sendiri panjang, mahal dan memakan masa sekitar satu tahun, di samping itu, pesakit harus mengalami kruk selama tempoh pemulihan..

Cara berkembang dengan cepat di rumah

Anda boleh tumbuh secara semula jadi dengan menghilangkan kecacatan postur, scoliosis dan merangsang tahap hormon. Semua ini dicapai melalui diet, senaman dan rutin harian yang seimbang. Jalan ini tidak mudah dan panjang dan, tentu saja, mungkin jika zon pertumbuhan belum ditutup. Mempunyai keinginan yang besar, sangat mungkin untuk mencapai matlamat..

  1. Peraturan pertama adalah mengenai makanan. Anda mesti sarapan. Menu makan pagi mesti merangkumi bijirin dengan susu, roti gandum, jus semula jadi. Makanan protein dan tumbuhan sesuai untuk makan tengah hari. Contohnya, sup berkhasiat yang mengaktifkan metabolisme dan salad sayur-sayuran. Kubis, sayur-sayuran, kekacang, rhubarb, dan bawang akan berguna. Dari buah - oren, pisang, cranberry, blueberry, strawberi. Lebih baik makan dengan produk tenusu - keju kotej, kefir, keju. Koktel yang diperbuat daripada susu dan telur sangat berkesan. Kaedah penyediaan: untuk hidangan 2 cawan susu, ambil satu telur ayam segar, pukul dengan pengisar dan minum.
  2. Tidur yang mencukupi. Sejumlah masa harus disisihkan untuk tidur. Tempoh paling bermanfaat untuk tidur dipertimbangkan dari 11 malam hingga 2 pagi. Pada masa inilah somatotropin dihasilkan.
  3. Latihan fizikal. Perawakan yang kecil boleh menjadi sebab kerosakan sistem hormon, yang dapat diubah melalui latihan. Terdapat kaedah yang berbeza, misalnya kaedah pertumbuhan V.A.Lonsky:
    • sistem menyediakan pemanasan selama sepuluh minit dan larian, selepas itu latihan dilakukan selama 25 minit. Ini terutama tendangan, selekoh ke arah yang berbeza, pergerakan lengan dalam bulatan. Banyak perhatian diberikan untuk meregangkan kaki, disarankan untuk duduk di atas benang. Latihan diulang 10 kali;
    • langkah seterusnya adalah latihan di bar. Adalah perlu untuk menggantung di bar 4 kali, yang mana 2 kali dengan beban tidak lebih dari 10 kg selama 30 saat setiap pendekatan. Kemudian gantung dengan kepala ke bawah, selamatkan kaki anda dengan tali khas, dan seterusnya 4 kali selama 20 saat. Dalam salah satu pendekatan, tekan beban tidak lebih dari 5 kg ke dada anda;
    • lompat tinggi adalah suatu kemestian. 15 minit diperuntukkan untuk pelaksanaan: 12 lompatan di sebelah kanan, kemudian di kaki kiri dan akhirnya 12 lompatan di kedua kaki. Oleh itu, lakukan 3 pendekatan. Anda perlu melompat setinggi mungkin. Mereka yang pergi ke gim harus mengelakkan latihan barbell, terutama yang melibatkan squats;
    • permainan berpasukan seperti bola keranjang dan bola tampar adalah satu lagi bentuk latihan yang memakan masa sekurang-kurangnya 30 minit. Selain itu, senaman regangan harus dilakukan sekurang-kurangnya empat kali seminggu, lebih baik pada waktu petang. Untuk peregangan, tali getah digunakan: satu hujungnya diikat pada kaki, dan yang lain di bawah ketiak, kemudian meregangkan ke sisi. Lakukan tindakan selama 10-15 minit;
    • berenang. Tidak hanya memberi kesan yang baik pada paru-paru dan jantung, tetapi juga pada seluruh kumpulan otot, termasuk tulang belakang.

Adakah mungkin tumbuh 10 cm dalam setahun?

Mungkin soalan ini paling popular di kalangan orang muda. Hal ini terutama berlaku pada separuh lelaki, kerana bagi lelaki, perawakan kecil adalah masalah serius, yang menyebabkan pembentukan kompleks rendah diri..

Sehingga proses akil baligh selesai, dan oleh itu, zon pertumbuhan belum ditutup, kemungkinan peningkatan panjang badan sangat tinggi. Dalam tempoh ini, lelaki harus melakukan latihan fizikal secara intensif - meregangkan, menggantung di bar mendatar, berenang, melompat.

Ini berlaku untuk semua remaja yang ingin bertubuh tinggi. Pengecualian adalah latihan kekuatan, yang mempunyai kesan sebaliknya. Sebarang beban menegak menggunakan barbel atau dumbbell secara signifikan menghalang peningkatan panjang badan.

Jangan lupa bahawa kecenderungan untuk tumbuh dalam kebanyakan kes bergantung pada kecenderungan genetik. Walau bagaimanapun, lapan daripada sepuluh orang tidak berkembang secara fizikal untuk mencapai potensi sepenuhnya. Anda boleh membuka sepenuhnya jika anda memberi makan diet dan aktiviti fizikal.

Makanan, seperti yang disebutkan di atas, harus diperkaya dengan kalsium dan fosfor, mengandung daging dan telur, karena ini adalah protein yang diperlukan untuk menjaga tubuh. Teh hijau dan herba dari St. John's wort, jelatang, pudina, birch dan abu gunung akan berguna.

Perhatikan postur badan anda dan berjalan secara merata, kerana badan memanjang selalu kelihatan lebih tinggi dan panjangnya 5-7 cm. Sekiranya tulang belakang tidak cukup berkembang, latihan khas akan membantu membetulkan keadaan. Memenuhi semua syarat, agak realistik untuk tumbuh 5 dan 10 cm setahun.

Apa yang perlu dilakukan untuk membesar dalam sebulan?

Sekiranya anda tidak mempertimbangkan kaedah radikal, anda boleh membesar dalam sebulan, dengan mematuhi peraturan mudah:

  • bersenam secara berkala;
  • makan dengan betul, mengikut norma dan usia;
  • untuk menolak dari tabiat buruk;
  • menormalkan tidur dan terjaga pada waktu siang;
  • ambil kompleks vitamin dan mineral.

Kompleks latihan untuk meregangkan badan

Pertimbangkan satu set latihan. Latihan ini lebih sesuai untuk lelaki..

  1. Vis. Untuk latihan, anda memerlukan bar mendatar. Gantung di bar dan rilekskan badan anda. Putar batang badan anda dari sisi ke sisi. Anda menentukan sendiri jumlah pendekatan tersebut. Gantung selama 3-4 minit secara keseluruhan. Kemudian anda menambah beban dengan menambahkan beban.
  2. Melompat. Anda bergantian melakukan lompatan pada satu dan dua kaki. Melompat, angkat tangan ke atas, seolah-olah cuba melemparkan bola ke gelanggang.
  3. Tarik kaki. Dalam kedudukan terlentang, angkat kaki kiri dan kanan kemudian membentuk sudut yang betul. Buangkan kaki ke belakang kepala anda dan cuba sampai ke lantai dengan jari kaki. Tahap kedua latihan dilakukan dari posisi rawan. Lengan dan kaki diregangkan sejauh mungkin untuk membentuk busur. Kemudian turunkan tangan anda, bersandar di lantai, melengkung punggung dan meregangkan kaki anda.

Penting untuk menumpukan sekurang-kurangnya 30 minit sehari untuk latihan. Selain lompatan standard, pull-up dan hang, ada teknik latihan yang dikembangkan.

Berikut adalah senarai teknik terkenal yang membolehkan anda berkembang pesat:

  • Teknik A. A. Lonsky. Membolehkan anda meningkatkan pertumbuhan beberapa sentimeter, memberikan latihan 1 jam pada waktu pagi dan petang. Permainan bola keranjang dan bola tampar, berenang di kolam renang dipraktikkan;
  • Teknik A.I.Berg. Pengarang teknik, A. Berg, mendakwa bahawa pertumbuhan dapat meningkat walaupun pada usia 30 tahun, anda hanya perlu membangunkan cadangan yang diperlukan. Ini juga merangkumi latihan automatik. Kelas dilakukan pada waktu pagi dan sebelum tidur;
  • kaedah peningkatan kesihatan M. Norbekov. Sistem ini merangkumi latihan untuk memperbaiki postur tubuh, meningkatkan tisu tulang rawan antara vertebra, dan merangsang peregangan tulang kaki. Dengan menggunakan teknik ini, menurut penulis, anda boleh menjadi lebih tinggi 2-10 cm.

Dengan memahami faktor-faktor utama peningkatan pertumbuhan, serta kesan buruk yang menyebabkan kelewatannya, anda dapat memperoleh hasil yang baik. Sudah tentu, orang tidak membesar dalam seminggu, tidak mempercayai mitos seperti itu. Proses ini memakan masa dan memerlukan masa untuk melatih. Mematuhi pemakanan yang betul, membatasi tabiat buruk dan melakukan aktiviti fizikal, bukan sahaja penunjuk ini bertambah baik, tetapi juga kesihatan secara umum.

Apa yang perlu dilakukan untuk berkembang

Ramai remaja setiap hari di pelbagai laman web dan forum mengemukakan soalan mengenai apa yang harus dilakukan untuk berkembang. Inti dari semua soalan adalah hampir sama: orang muda dan gadis berhenti tumbuh dan menjadi yang paling rendah di kelas atau kumpulan universiti. Atau mereka tidak berpuas hati dengan pertumbuhan mereka sendiri. Dan mereka semua ingin tahu apa yang harus dilakukan untuk berkembang dengan lebih cepat.
Mari cuba jawab soalan menarik ini, tetapi pertama, sedikit teori. Ketinggian seseorang bergantung kepada beberapa faktor:

Faktor genetik, dengan kata lain, adalah ketinggian ibu bapa. Sekiranya ibu bapa berumur pendek, maka anak cenderung membesar tidak tinggi. Sekiranya salah seorang ibu bapa lebih tinggi, maka betapa beruntungnya, atau lebih tepatnya, gen mana yang akan mempunyai pengaruh yang lebih kuat.

Terdapat formula untuk mengira ketinggian kanak-kanak:

Untuk kanak-kanak lelaki: (tinggi bapa + tinggi ibu * 1.08) / 2
Untuk kanak-kanak perempuan: (tinggi bapa * 0,923 + tinggi ibu) / 2.

Hasilnya ialah ± 5 cm - ketinggian yang anda jangkakan.

Sekiranya jawapan yang anda terima tidak memuaskan anda, maka jangan putus asa, di bawah ini kami akan memberitahu anda apa yang perlu anda lakukan untuk bertambah tinggi.

Habitat. Bukan rahsia lagi bahawa yang tertinggi adalah penduduk Scandinavia, dan yang paling rendah adalah orang Asia (kami tidak akan mengambil kira suku kecil).

Ekologi, penyakit masa lalu, kecederaan, tahap hormon dan juga kuantiti dan kualiti tidur - semua ini mempengaruhi pertumbuhan seseorang.

7 petua untuk apa yang perlu anda lakukan untuk berkembang

1. Jangan risau anda berada di bawah rakan sebaya. Tidak jarang kanak-kanak kembali dari percutian musim panas dan menjadi yang tertinggi di kelas, dan sebelum itu mereka yang paling rendah. Organisma setiap orang berbeza, seseorang tumbuh secara berterusan dan perlahan, sementara proses pertumbuhan seseorang melambat untuk sementara waktu, jadi mungkin anda hanya perlu menunggu untuk membesar..

2. Sekiranya anda ingin tumbuh lebih cepat, mulakan dengan pemakanan. Hanya pemakanan yang betul yang dapat meningkatkan pertumbuhan masa depan seseorang sebanyak 10%. Tubuh yang tumbuh hanya memerlukan protein (terutamanya haiwan: daging, ikan, susu, keju cottage), asid amino, kalsium, vitamin dan mineral. By the way, protein merangsang pengeluaran hormon pertumbuhan, dan glukosa (iaitu gula-gula) menekan. Mengunyah kerepek dan cola, anda tidak akan membantu badan anda tumbuh, kecuali lebarnya. Adakah awak dahaga? Minum segelas susu, bukan air limau. Adakah anda suka makanan ringan? Makan keju kotej, bukan coklat.

3. Awasi tidur anda! Tidur yang sihat dan panjang diperlukan untuk semua orang, dan khususnya untuk tubuh yang tumbuh. Pasti anda telah mendengar lebih dari sekali bahawa orang membesar dalam mimpi. By the way, hormon pertumbuhan paling aktif dalam beberapa jam pertama tidur. Duduk di Internet pada waktu petang atau menonton filem, atau mungkin tidur dua jam lebih awal? Pilih yang terakhir!

4. menjalani gaya hidup aktif. Ingat bahawa kebanyakan atlet tinggi, terutama pemain bola keranjang. By the way, anda selalu boleh merujuk kepada diet sukan untuk mengikuti petua 2. Tetapi tidak semua sukan bagus untuk pertumbuhan, baca petua seterusnya.

5. Jangan melakukan bina badan (serta angkat tenaga dan jenis angkat berat yang lain). Sekurang-kurangnya dalam tempoh pertumbuhan aktif, kerana sudah lama terbukti bahawa bina badan melambatkan proses pertumbuhan. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa tubuh mula mengambil protein dan asid amino dengan cepat, yang sangat diperlukan untuk pertumbuhan. Dan juga oleh fakta bahawa otot besar memerlukan rangka yang kuat, sehingga tulang tumbuh lebar, tidak panjang. Di samping itu, latihan dengan berat yang besar (misalnya, berjongkok dengan barbel) memampatkan vertebra, yang bahkan dapat mengurangkan pertumbuhan semula jadi seseorang..

6. Nasihat berikut mengenai apa yang harus dilakukan untuk tumbuh lebih cepat akan berguna bagi semua orang, bahkan orang yang sangat tinggi. Jangan berlendir! Perhatikan postur badan anda, duduk tegak. Sekiranya anda sudah mempunyai masalah dengan postur pada usia muda (walaupun punggung anda tidak sakit), anda harus berjumpa pakar. Contohnya, mengikuti beberapa kursus urut, mendaftar untuk berenang, dan juga menggantung di bar mendatar. Latihan yang mudah dan mudah diakses oleh semua orang, meregangkan tulang belakang dengan sempurna. Perkara utama adalah meluruskan sepenuhnya dan tidak menyentuh tanah (lantai) dengan kaki anda.

7. Tinggalkan tabiat buruk! Pasti anda pernah mendengar "kisah seram" lebih dari sekali bahawa jika anda merokok, anda tidak akan dewasa. Jadi, "kisah seram" ini sebenarnya adalah fakta yang terbukti secara saintifik: merokok (nikotin) menghalang pertumbuhan manusia. Walaupun ketinggian anda telah terbentuk, merokok akan menghalang proses pertumbuhan otot. Minum minuman beralkohol (termasuk bir dan koktel) juga bukan perkara yang paling berjaya dilakukan untuk berkembang dengan lebih cepat. Faktanya ialah alkohol menghalang asimilasi protein dan asid amino (saya harap anda belum melupakan diet yang sihat?), Dan juga mempengaruhi proses hormon dalam badan.

- Kanak-kanak perempuan berumur 17-19 tahun (puncak pertumbuhan jatuh pada usia 11 tahun - pada usia ini mereka meningkat 8.3 cm setahun),

- Anak muda tumbuh hingga 19-21 tahun (puncak pertumbuhan jatuh pada usia 12-13 tahun, kenaikannya adalah 9.5 cm setahun).

- Dengan usia, pertumbuhan menurun - sebanyak 60 tahun dengan 2-2.5 cm, dengan 80 - dengan 6-7 cm.

Oleh itu, lebih cepat anda mula mengikuti garis panduan ini dan menjalani gaya hidup sihat, semakin besar kemungkinan anda akan meningkat! Walaupun anda tidak menjadi pemain bola keranjang atau model, badan yang kuat dan sihat akan mengucapkan terima kasih lebih daripada sekali.!

Perhatian! Kerana terdapat banyak soalan yang serupa dalam komen, sekali lagi saya ingin menarik perhatian anda kepada fakta bahawa:

Pertama, jika anda seorang gadis dan anda belum berumur 19 tahun, maka anda berpeluang membesar. Sekiranya anda seorang pemuda dan anda belum berumur 21 tahun, maka anda juga berpeluang membesar..

Kedua: semua yang perlu anda buat ditulis dalam artikel. Petua ini akan baik untuk anda dan kesihatan anda..

Ketiga, jangan lupa bahawa semuanya sangat individu. Malangnya, tidak ada yang dapat memberitahu anda sama ada anda akan dewasa atau tidak. Tetapi jika anda mempunyai keinginan dan cita-cita, ikuti nasihat kami dan, mungkin, anda akan berjaya.!

Bagaimana untuk menjadi lebih tinggi dalam 1 minggu dan mendapatkan postur badan yang sempurna

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Wanita Inggeris Alice Robinson menguji beberapa teknik yang popular. Dalam seminggu, dia berjaya tumbuh 1.5 cm. Ini disebabkan oleh peregangan tulang belakang dan peningkatan ketinggian cakera intervertebral sebanyak 1-2 mm. Dan postur badan yang baik akan menambah ketinggian beberapa sentimeter..

Bright Side memberitahu anda apa yang perlu anda lakukan untuk menjadi lebih tinggi.

Pertumbuhan meningkat walaupun semasa tidur. Dalam 10 minit, menghabiskan berbaring di punggung, kita menjadi lebih tinggi 5 mm. Ini kerana tulang belakang berkontraksi pada siang hari. Semasa berbaring, ia kembali bentuknya.

Anda boleh menggabungkan kesannya dengan bantuan latihan. Tetapi orang dewasa yang zon pertumbuhannya sudah ditutup (setelah 25 tahun) tidak boleh bergantung pada hasil yang mempesona.

Untuk meningkatkan ketinggian anda dengan mengayuh basikal, anda perlu menyesuaikan ketinggian tempat duduk sehingga anda harus mencapai pedal. Jangan keterlaluan atau anda boleh merosakkan sendi anda..

Latihan ini sangat mudah dilakukan: anda tidak perlu berhenti, hanya bungkus telapak tangan anda di bar dan gantung selama yang anda boleh. Tambah masa secara beransur-ansur. Senaman menguatkan punggung dan perut..

Melakukan pendirian, anda perlu menarik kaki dengan sekuat tenaga. Penting untuk menjaga sudut praktikal pada 90 ° dan tidak menjatuhkan kaki anda dengan tajam ke arah yang berbeza, jika tidak, anda boleh cedera.

Selain baik untuk tulang belakang, ia juga dapat membantu meregangkan punggung, perut, paha belakang, dan glute..

Semasa membongkok, cubalah menjaga kaki lurus dan menyentuh jari kaki dengan jari anda. Mula kecil, menambah bilangan dan kedalaman cerun setiap kali.

Anda boleh melompat tali, bermain bola keranjang atau hanya diam. Terserah anda untuk memilih. Tetapi latihan pasti akan menguatkan tulang, otot dan, dari masa ke masa, menambah ketinggian beberapa sentimeter..

Latihan sederhana ini bukan sahaja dapat menguatkan punggung bawah, tetapi juga membina otot-otot perut dan gluteal anda..

Berenang berada di puncak latihan teratas yang akan membantu anda meningkatkan ketinggian. Ini kerana di air beban pada cakera antara tulang belakang dan tulang kerangka jauh lebih sedikit. Sendi menjadi lebih mudah bergerak semasa berenang. Ini memudahkan proses pertumbuhan.

Beberapa faktor lain juga mempengaruhi pertumbuhan. Antaranya:

  • diet;
  • tidur yang betul.

Untuk menjadi tinggi, anda perlu mengonsumsi cukup kalsium, zat besi, vitamin D, serta unsur-unsur makro, mikro dan vitamin lain yang diperlukan untuk fungsi normal badan.

Tidur di permukaan yang keras. Mencari tilam dan bantal ortopedik yang betul adalah yang terbaik.

Semua ini akan sedikit lebih tinggi dan mengekalkan postur badan yang sempurna..

Cara meningkatkan ketinggian selepas 25 tahun

Adakah anda berusia lebih dari 25 tahun dan ingin menambah tinggi badan anda? Dalam artikel baru, kami akan memberitahu anda bagaimana ini dapat dilakukan, dan juga berkongsi latihan yang akan membantu anda "membesar" tanpa meninggalkan rumah.

Kita semua tahu bahawa seseorang membesar hingga usia tertentu (kanak-kanak perempuan - sehingga 18 tahun, lelaki - hingga 24 tahun). Selepas pertumbuhan berhenti. Adakah mungkin tumbuh selepas 25 tahun? Untuk menjawab soalan ini, anda perlu memahami proses pertumbuhan..

Mengapa kita berkembang

Seseorang tumbuh dengan meningkatkan panjang tulang. Dan proses ini berlangsung sehingga penutupan sepenuhnya zon pertumbuhan tulang - zon tulang rawan di tulang belakang dan di hujung tulang tubular. Selagi terdapat tisu yang tidak dilapisi di kawasan ini, peningkatan panjang badan yang ketara adalah mungkin di bawah pengaruh hormon pertumbuhan. Apabila zon tulang rawan berubah mengikut usia, ini akan menghalang pertumbuhan selanjutnya..

Ternyata tidak lagi mungkin tumbuh dengan memanjangkan tulang setelah 25 tahun, kecuali dengan bantuan campur tangan pembedahan. Tetapi mungkin untuk "meregangkan" badan anda dengan beberapa sentimeter tambahan. Dan tidak terlalu sukar.

Cara meningkatkan ketinggian

Ini dapat dicapai dengan meregangkan cakera intervertebral. Masalahnya ialah ruang tulang belakang manusia terdiri daripada 24 vertebra, sacrum dan coccyx. Cakera intervertebral terletak di antara vertebra, yang melihat dan menyerap beban dan memberikan kelenturan tulang belakang kerana fakta bahawa mereka terdiri daripada tisu seperti tulang rawan. Dan jika itu adalah tulang rawan, maka ia dapat diregangkan, yang akan menyebabkan peningkatan panjang batang..

Sebenarnya, kebanyakan orang adalah 2-6 cm (atau lebih) lebih pendek daripada ketinggian maksimum yang mungkin. Ini disebabkan oleh sifat spongy cakera intervertebral, yang dimampatkan oleh graviti dan tekanan tinggi, yang boleh disebabkan, misalnya, oleh postur yang buruk, mengangkat berat di kepala..

Oleh itu, walaupun anda melakukan senaman regangan tulang belakang secara berkala, pertumbuhan anda tidak akan tetap melainkan anda membetulkan postur badan anda, berhenti mengangkat berat di atas kepala anda, dan menguatkan otot badan anda..

Berapa banyak yang boleh anda tambah dalam pertumbuhan

Mari kita kira. Terdapat 23 cakera intervertebral di tulang belakang. Sekiranya anda meregangkan masing-masing hanya 3 mm, maka secara keseluruhan anda boleh menambah ketinggian sekitar 7 cm. Tidak buruk, bukan?

Terdapat kes yang diketahui apabila seorang pemain sarkas dapat tumbuh di atas panggung sebanyak 16 cm hanya dengan meregangkan tulang belakang..

Latihan apa yang membantu meningkatkan pertumbuhan

Terdapat banyak latihan yang berbeza untuk meregangkan tulang belakang, saya hanya akan menyoroti beberapa latihan yang paling mudah dan berkesan. Mereka akan cukup untuk memulakan.

1. Bergantung pada bar mendatar

Mungkin ini adalah latihan yang paling mudah. Yang perlu anda lakukan ialah menggantung pada bar mendatar dan kekal dalam kedudukan ini selama 15-30 saat. Kekuatan tarikan akan melakukan kerja selebihnya untuk anda. Sebaiknya amalkan 2-3 set setiap hari.

Beginilah rupanya:

2. Daya tarikan tulang belakang yang berbaring

Untuk melakukan senaman ini, anda perlu berbaring di atas perut dan meregangkan lengan dan kaki sehingga terbentuk garis lurus. Sekarang angkat lengan kiri anda, diikuti dengan kaki kiri anda. Pegang kedudukan ini selama 20-30 saat, dan kemudian ganti lengan dan kaki. Ambil 2-3 set.

3. Regangan kucing

4. Latihan "Cobra"

Kesimpulannya

Sekiranya anda ingin meregangkan tulang belakang anda, ingatlah untuk menguatkan otot-otot teras anda, terutamanya perut anda. Bagaimanapun, semakin kuat otot anda, semakin kuat mereka menahan tekanan dari batang badan kerana graviti atau postur yang lemah..

Dan ingat: meregangkan batang tubuh anda beberapa sentimeter tidak sukar, begitu juga kehilangan sentimeter jika anda berhenti bersenam dengan kerap.

Bagaimana membesar 5 cm dan cepat tinggi? Latihan untuk meningkatkan pertumbuhan

Bersenam di bar mendatar adalah salah satu kaedah untuk meningkatkan pertumbuhan. Dengan meluruskan tulang belakang, mereka membolehkan anda tumbuh beberapa sentimeter - lebih tepatnya, memperbaiki postur badan anda dan secara visual menjadi lebih tinggi. Kesannya sangat cepat apabila digabungkan dengan senaman regangan.

Menurut ulasan, senaman teratur menurut kaedah Berg membantu meningkatkan ketinggian dengan ketara 15-20 cm pada masa remaja dan 5-10 cm pada orang dewasa. Di samping itu, anda boleh sedikit lebih tinggi dengan mengubah gaya rambut dan gaya pakaian anda..

// Cara meningkatkan ketinggian?

Meningkatkan pertumbuhan melalui senaman hanya mungkin dilakukan dengan senaman biasa. Latihan regangan khas mengikut kaedah Berg harus dilakukan 3-4 kali seminggu selama beberapa bulan - ini akan membantu meregangkan walaupun pada masa dewasa.

Pada masa yang sama, paling mudah bagi remaja untuk tumbuh 5-10 cm, sementara zon pertumbuhan badan mereka tetap terbuka. Dalam kes ini, makan makanan yang kaya dengan protein dan kalsium dan melakukan senaman secara teratur akan membantu meningkatkan ketinggian dengan cepat dan membentuk badan yang atletik..

Pada akhirnya, meningkatkan postur dan mengikuti beberapa peraturan mudah dalam memilih warna pakaian dapat meningkatkan ketinggian dan menjadikan setiap orang lebih tinggi secara visual. Sebaliknya, otot inti yang lemah, tulang belakang yang bongkok dan pakaian yang tidak betul akan mengurangkan pertumbuhan badan dengan ketara.

// Cara menanam 5 cm:

  • bersenam secara berkala untuk pertumbuhan
  • ubah gaya rambut (rambut gel)
  • menukar warna pada pakaian

// Baca lebih lanjut:

Apa yang mempengaruhi ketinggian seseorang?

Penyelidikan menunjukkan bahawa genetik memainkan peranan utama dalam membentuk pertumbuhan. Faktor tingkah laku (pemakanan protein yang mencukupi dan senaman yang teratur) menyumbang tidak lebih daripada 15-20% hasilnya¹. Sebaliknya, 15-20% inilah yang membolehkan anda menjadi lebih tinggi 5 cm.

Menurut statistik, ketinggian purata lelaki Rusia ialah 175-177 cm², yang setanding dengan angka lelaki di Eropah dan Amerika Utara - 176 cm. Tinggi rata-rata wanita Rusia ditakrifkan sebagai 169 cm. Pada masa yang sama, ketinggian rata-rata lelaki di negara-negara Asia hanya 165 cm.

Kaedah Berg

Teknik Berg adalah satu set latihan regangan dan pelurus yang dirancang untuk meningkatkan ketinggian. Teknik itu sendiri terdiri daripada tiga kompleks asana dan sistem latihan automatik (meditasi). Yoga yang dilakukan di bawah program sedemikian boleh berkesan meluruskan punggung dan, sebagai hasilnya, meningkatkan ketinggian..

Menurut ulasan, senaman Berg yang kerap dapat menolong anda tumbuh 15-20 cm - walaupun pada usia dewasa. Walau bagaimanapun, teknik ini mempunyai sejumlah kontraindikasi, dan juga memerlukan tahap kecergasan fizikal yang serius untuk latihan yang betul..

Cara menanam 5 cm - peraturan utama

Dengan mengikuti panduan di bawah, anda akan dapat berkembang (atau, lebih tepat lagi, "meregangkan") walaupun sudah dewasa. Untuk meningkatkan ketinggian anda, pertama sekali, cukup kerap melakukan latihan untuk meluruskan tulang belakang, dan juga untuk memperbaiki gaya pakaian anda..

1. Luruskan punggung

Mengekalkan postur badan yang betul dengan bahu cair dan punggung lurus adalah cara cepat untuk meningkatkan tinggi badan anda dan menjadi lebih tinggi. Terdapat banyak latihan postur yang berkesan yang dapat membantu meluruskan punggung - kebanyakannya dipinjam dari yoga.

2. Menguatkan otot perut anda

Kedudukan duduk yang berterusan (dari bekerja di pejabat hingga memandu) membawa kepada kelemahan otot-otot batang dan otot perut melintang. Sebaliknya, abs yang kuat akan meningkatkan postur badan anda dan menjadikan anda lebih lurus - membolehkan anda tumbuh beberapa sentimeter.

3. Latihan pada bar mendatar

Otot-otot yang berkembang di bahagian punggung dan bahu atas bukan sahaja memudahkan pemeliharaan postur badan yang betul setiap hari, tetapi juga akan meletakkan asas untuk fizikal atletik. Pada masa yang sama, latihan terbaik untuk mengembangkan bahagian belakang adalah tarikan pada bar mendatar - mereka akan meluruskan tulang belakang anda dan membantu meningkatkan ketinggian anda.

4. Meningkatkan jumlah protein dalam diet

Penyelidikan menunjukkan bahawa kekurangan protein dalam diet anak adalah masalah utama yang menghalang pertumbuhan. Diet sukan untuk otot akan sangat bermanfaat jika anda memutuskan untuk kerap melakukan latihan kekuatan untuk memperbaiki postur dan meluruskan tulang belakang anda..

5. Pergi berenang

Berenang dianggap sebagai salah satu kaedah terbaik untuk meningkatkan ketinggian badan dan membina sosok atlet. Walau bagaimanapun, untuk meregangkan ketinggian, anda perlu berenang secara aktif dan teratur - sekurang-kurangnya 1-2 km setiap pelajaran, bergantian gaya merangkak dan rama-rama.

6. Berpakaian dengan betul

Pakaian boleh menjadikan seseorang secara visual lebih tinggi atau lebih rendah. Kombinasi terbaik untuk meningkatkan ketinggian adalah gabungan seluar jeans berwarna terang dengan kemeja-T yang dipasang - sebaliknya, seluar jeans lebar dan jaket panjang akan menjadikan seseorang lebih pendek.

7. Ubah gaya rambut anda

Secara visual, rambut yang diangkat dengan gel gaya akan membantu meregangkan ketinggian beberapa sentimeter. Dalam kes ini, lupakan kesan "rambut basah" dan gunakan hanya produk gaya matte dalam jumlah kecil.

Pemakanan untuk meregangkan

Penyelidikan menunjukkan bahawa kekurangan protein dan kalori dalam diet anak melambatkan pertumbuhan badan. Contohnya, ketinggian rata-rata lelaki di Korea Utara kira-kira 7 cm lebih pendek daripada di Korea Selatan, kerana kekurangan zat makanan kronik dan kekurangan vitamin selama beberapa generasi3.

Agar anak berjaya merealisasikan potensi pertumbuhan genetiknya dan mencapai jumlah maksimum sentimeter, dietnya harus mengandungi bukan hanya sumber protein, tetapi sebanyak mungkin sayur-sayuran dan biji-bijian. Juga, pengambilan lemak omega-3 secara berkala adalah penting untuk meningkatkan pertumbuhan anak-anak..

Tambahan Pertumbuhan

Vitamin D dan magnesium adalah makanan tambahan yang paling penting untuk meningkatkan pertumbuhan. Penyelidikan menunjukkan bahawa mendapatkan cukup mineral ini dari makanan, atau mengambil vitamin dengan magnesium dan zink, sangat penting semasa pertumbuhan remaja..

Bagi kalsium, kaitan antara ketinggian seseorang dan pengambilan kalsium tidak disokong oleh penyelidikan saintifik. Sebenarnya, suplemen kalsium sama sekali tidak meningkatkan kesihatan tulang pada orang dewasa. Dengan kata lain, susu biasa gagal meningkatkan pertumbuhan..

// Baca lebih lanjut:

Cara meningkatkan pertumbuhan secara pembedahan?

Paling mudah bagi remaja untuk menambah ketinggian 10-15 cm hingga akhir kitaran akil baligh, sementara zon pertumbuhan badan tetap terbuka. Dalam kes ini, latihan khas untuk meregangkan tulang belakang, menggantung pada bar mendatar dan berenang secara berkala akan membantu meregangkan.

Namun, perhatikan bahawa latihan remaja tidak boleh merangkumi latihan barbel asas yang berat. Latihan sedemikian memberi kesan negatif pada pertumbuhan, kerana beban menegak yang diberikan tidak membenarkan tulang tumbuh. Di samping itu, peningkatan pengeluaran testosteron menutup zon pertumbuhan.

Pembedahan untuk meningkatkan pertumbuhan

Suntikan hormon pertumbuhan mungkin diresepkan oleh doktor anda untuk pertumbuhan terbantut semasa remaja, yang menyebabkan pembesaran tulang dengan zon pertumbuhan terbuka. Walau bagaimanapun, bagi orang dewasa yang ingin menjadi lebih tinggi, kaedah ini tidak akan berjaya. Dalam kes mereka, hanya operasi pembedahan pengambilan tulang yang akan membantu meningkatkan pertumbuhan..

Inti dari operasi ini terletak pada kenyataan bahawa pendakap dengan jarum mengait dimasukkan ke lapisan permukaan tulang pada setiap kaki; maka batang berulir dilambung dengan lembut kira-kira 0.25 mm empat kali sehari. Operasi menambah ketinggian 6-7 cm, tetapi memerlukan masa hingga 12 bulan, yang mana kebanyakan pesakit menghabiskan kruk.

Latihan yang kerap untuk meningkatkan postur (termasuk teknik Berg), mengepam otot perut dan melakukan yoga dapat meningkatkan ketinggian, meluruskan punggung, dan secara visual membantu anda tumbuh. Pada masa yang sama, pemilihan pakaian dan gaya rambut yang betul dengan bantuan gel juga dapat menambah pertumbuhan 3-5 cm..