Diet anoreksik

Diet dan nama kolektif diet yang disatukan oleh prinsip umum pemakanan tekanan untuk tubuh adalah mengenai diet wanita anoreksik. Sudah jelas bahawa faedah anti-pemakanan tersebut terletak pada penurunan berat badan yang cepat, tetapi apakah ada pengertian dalam proses peluncuran yang tidak dapat dipulihkan untuk kesihatan mental dan fizikal tetap dipertanyakan..

Beberapa pilihan pemakanan untuk wanita anoreksik selalu digunakan oleh atlet - "mengeringkan menu badan untuk lelaki" untuk menyumbang kepada pembentukan awal kelegaan yang indah.

Kebaikan dan keburukan

Jelas, tidak ada pilihan diet untuk wanita anoreksik pemula yang mempunyai kelebihan yang mencukupi. Hanya dua mata yang berkaitan dengan kelebihan yang meragukan:

Minimum produk yang dibenarkan untuk dimakan dan kesederhanaannya menjadikan diet seperti itu hampir menjadi pemegang rekod dengan kos rendah kerana ketiadaan hidangan mahal (dan sering tidak sama sekali) di menu.

  • Penurunan berat badan yang dipercepat

Anggaran penurunan berat badan boleh mencapai minus 1 kilogram per hari, yang serupa dengan manna bagi mereka yang menurunkan berat badan. Sudah tentu, setelah bertahan dalam jangka waktu yang ditentukan, bayangan langsing akan muncul di cermin, memberikan kesenangan khayalan, namun akibatnya bagi tubuh mudah diramalkan.

Kelemahan yang jelas untuk anoreksik khas dari diet adalah berkali-kali lebih banyak daripada kelebihannya. Ini termasuk:

  • Kelaparan berterusan;
  • Mual dan pening;
  • Kelemahan besar;
  • Penyakit hingga sakit;
  • Tekanan untuk semua sistem badan;
  • Kelaparan otak;
  • Pemburukan penyakit kronik yang ada;
  • Avitaminosis;
  • Pelbagai ruam dan pengelupasan kulit;
  • Kulit kendur dan kendur;
  • Risiko pengembalian berat badan berganda.

Sebagai tambahan kepada sebilangan besar ciri negatif, diet anoreksik perekrut (selepas ini DAN) mempunyai sejumlah kontraindikasi. Didorong oleh keinginan manik untuk menurunkan berat badan secepat mungkin, banyak pemakanan tidak memperhatikan hal ini, setelah itu mereka pasti menyesal. Oleh itu, kontraindikasi yang ketat merangkumi:

  • Sebarang penyakit jantung;
  • Penyakit saluran gastrousus;
  • Penyakit sistem genitouriner;
  • Apa-apa jenis alahan.

Di atas adalah penyakit yang mustahil untuk menggunakan pilihan DAN untuk menurunkan berat badan, dan sangat digalakkan untuk memilih kaedah lain..

Senarai produk

Apa yang wanita anoreksik makan tidak boleh disebut senarai produk, tetapi kriteria pemilihannya jelas:

Produk tenusu rendah lemak atau rendah lemak.

Semua sayur-sayuran digunakan, kecuali ubi, ubi jalar, ubi jalar, artichoke Yerusalem, keladi, lobak dan bit.

Apa-apa buah selain buah ara, pisang, anggur dan lain-lain yang terlalu padat.

  • Alkohol;
  • Minuman manis dan jus kedai;
  • Gula-gula;
  • Produk Bakeri;
  • Makanan yang diproses seperti makanan dalam tin, sosej, daging beku dan produk roti;
  • Lemak dan lemak trans dalam bentuk apa pun.

Senarai ini boleh berkembang bergantung pada varian DAN, yang sering kali tidak termasuk makanan padat.

Pilihan DAN yang popular

Wanita anoreksik khas mempunyai gudang makanan..

DAN tiga hari

Pilihan berkelajuan tinggi, biasanya didedikasikan untuk beberapa acara, yang mana anda perlu mengurangkan ukuran anda menjadi angka pada label pakaian malam kegemaran anda.

Menu sangat ringkas. Selama 72 jam anda hanya boleh makan... Cecair. Ya, memang - dalam bahagian kecil, cuba meniru mengunyah. Anda tidak boleh makan makanan pejal. Semua jenis teh, kopi, air dibenarkan, serta kefir rendah lemak, jus segar semula jadi, kaldu sayur dan kvass buatan sendiri.

Setelah menjalani diet ini selama tiga hari, anda dapat menghilangkan berat badan sebanyak tiga kilogram, namun, anda harus meninggalkan diet secara beransur-ansur untuk mengelakkan masalah penstrukturan perut.

Teh susu

Versi DAN tiga hari yang sukar, yang menjanjikan penurunan angka pada skala - hingga minima 5 kilogram dalam 72 jam. Anda tidak boleh makan apa-apa dan minum selain air dan teh susu..

  1. Tuang susu skim ke dalam periuk dan didihkan.
  2. Masukkan 1 sudu teh infusi teh hitam. untuk 400 ml susu.
  3. Rebus susu dan teh, kacau sentiasa, selama kira-kira 5 minit dan matikan api.
  4. Biarkan sehingga sekurang-kurangnya setengah jam.
  5. Minum 250 ml panas yang baik tidak lebih dari 1 kali sejam.

Dilarang menambahkan makanan dan minuman tambahan.

14 hingga 500

Makanan wanita anoreksik ini dikira selama 14 hari, di mana tidak lebih daripada lima ratus kalori dimakan setiap hari. Pilihan penurunan berat badan sangat sukar, keadaan umum dicirikan oleh kelemahan berterusan dan sikap tidak peduli yang teruk. Tetapi, tentu saja, badan yang tertekan membakar pound tambahan secara harfiah di depan mata kita.

Jadual berikut menyenaraikan rancangan makan untuk setiap hari:

Sarapan pagiMakan tengah hariMakan tengah hariMakan malam
Kopi, epal 1 pc. (Hijau, masam)Jingga 1 keping.Sup sayur (200 ml), salad sayur apa pun (150 g)Lobak (parut halus, 100 g)

Anda mesti mematuhi menu ini selama dua minggu, maka penurunan berat badan adalah dari 5 hingga 10 kilogram.

Pelangi atau Diet mengikut Warna

Salah satu pilihan DAN, yang menonjol dengan nama yang menggoda, tetapi diet yang sama sukar yang mencetuskan penurunan berat badan. Diet ini dikira untuk wanita anoreksik selama 7 hari, di mana setiap makanan dibenarkan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan dengan warna yang sama. Paling senang dimulakan pada hari Isnin, tetapi ini tidak penting untuk diet..

Hari dalam semingguWarna produkPilihan
IsninPutihKefir, keju kotej, bioyogurt, susu
SelasaMerahTomato, lada bel, epal, beri
Hari RabuHijauTimun, zucchini, zucchini, paprika, kubis, epal
KhamisJinggaJeruk, tangerin, labu, wortel, lada bel, epal
JumaatVioletTerung, kubis, plum
SabtuKuningNanas, epal, lada bel
AhadHari minum, hanya air mineral yang dibenarkan

Kaedah ini dirancang untuk menurunkan berat badan dengan kerumitan total sekitar 8 kilogram, nilai harian tertinggi akan jatuh pada hari terakhir (Ahad).

Minggu sitrus-kefir

Satu lagi pilihan DAN selama seminggu. Penurunan berat badan pada diet ini disebabkan oleh pengambilan buah sitrus yang banyak, penuh dengan asid pembakar lemak, dan kefir rendah lemak.

Untuk diet sitrus anoreksik, menu akan dibahagikan kepada tiga makanan setiap hari. Sarapan pagi dari hari Isnin hingga Sabtu bermula dengan 250 ml air dengan jus lemon, pada hari Ahad tidak ada lemon yang ditambahkan ke dalam air.

Setiap tujuh hari anda boleh makan salah satu pilihan berikut:

  1. Kopi tanpa gula.
  2. Keju feta rendah lemak (30 g) + limau gedang (1 pc.).
  3. Kopi tanpa gula + coklat gelap (30 g).
  4. Kopi + epal tanpa gula (1 pc.).
  1. Jus yang baru diperah dengan pulpa (200 ml).
  2. Keju kotej rendah lemak (100 g) + jus (150 ml).
  3. Apple (1 pc.) + Jus (150 ml).
  4. Nanas (1 pc.).
  5. Buah limau gedang (1 pc.).
  6. Keju (50 g).
  1. Kefir (250 ml).
  2. Yogurt semula jadi (150 ml).
  3. Teh dengan lemon.

Selepas tujuh hari, anda perlu mula menambahkan satu jenis sayur yang dibenarkan setiap hari untuk pilihan makan tengah hari dan makan malam, selepas itu, mulailah makan 40 g fillet ayam rebus 3 kali seminggu.

Diet minum

Setiap jenis minuman DAN diet berikut ini berlangsung selama 7 hari dan dianggap sebagai ujian paling sukar bagi sesiapa sahaja, malah badan yang sihat. Pilihan klasik ialah minum air mineral secara eksklusif yang mengandungi 0 kalori selama tujuh hari.

Selain air, ada jenis DAN seperti:

  • Pada sup (hanya kaldu sayur buatan sendiri yang dibenarkan);
  • Pada kefir (tidak lebih daripada 1% lemak);
  • Pada jus (hanya jus segar yang dikeluarkan oleh produksi kita sendiri yang sesuai. Buah yang disukai adalah epal, limau gedang dan oren);
  • Pada teh (teh berkualiti apa pun dengan jus lemon atau 2 sudu susu).

Sebarang pilihan di atas menjanjikan untuk menghilangkan berat badan 6-9 kilogram. Pada hari kelapan, mereka mulai menambahkan 100 g tepung oat ke dalam air untuk sarapan, pada hari berikutnya telur atau sekeping kecil keju diizinkan, dan juga buah yang dibenarkan. Pengenalan produk roti dan kentang harus ditunda seberapa banyak yang mungkin, dan lebih baik tidak memasukkannya sama sekali.

Diet untuk mengurangkan jumlah kaki

Pilihan diet kaki anorexic mengandaikan penurunan 3-6 kilogram, dan penurunan jumlah "breeches" hingga 4 sentimeter.

  • Isnin: Minum. Susu / Kefir dan air bersih;
  • Selasa: Curd. Keju kotej rendah lemak (150 - 200 g) + jus semula jadi;
  • Rabu: Minum. Air tulen;
  • Khamis: Sayuran. Jus semula jadi (1 l / hari) + wortel rebus (2-3 pcs.);
  • Jumaat: Buah. Epal hijau (tidak lebih daripada 5 biji sehari);
  • Sabtu: Daging. Jus semula jadi (1 l / hari) + dada ayam rebus (200 g);
  • Ahad: Minum. Kefir 1% lemak (1 l / hari).

Minggu berikutnya selepas diet harus lembut, dengan pengenalan sebilangan kecil makanan yang perlahan dan berhati-hati. Menjelang minggu keempat, meninggalkan makanan yang dihemat dianggap dibenarkan..

DAN-50

Diet DAN menjanjikan hasil maksimum selama 50 hari - berat badan sehingga 25 kilogram dapat hilang dengan memerhatikan syarat diet yang ketat. Dalam lima puluh hari, menu disusun untuk tidak lebih daripada 750-800 kalori. Setiap lima hari, satu hari puasa dihabiskan untuk satu produk rendah kalori, untuk total sembilan hari puasa setiap diet. Anda juga boleh bersarapan selama 3 hari, makan sayur-sayuran hanya selama tiga hari, dua - bubur soba, dua lagi - apa-apa buah, dan 4 - minum secara eksklusif.

Menurunkan berat badan, setelah menjalani diet DAN selama 50 hari, ulasan itu tidak jelas. Tidak sukar bagi seseorang untuk menahan gaya diet yang dicadangkan, rasa lapar cepat redup, tubuh menyesuaikan diri dan mentolerir diet secara keseluruhan, membawa hasil yang diinginkan - penurunan 16 hingga 28 kilogram. Dan bagi sesetengah orang, kepatuhan terhadap peraturan dan sekatan ini mengakibatkan masalah kesihatan yang serius. Sebilangan besar aduan adalah mengenai disfungsi saluran gastrointestinal dan sistem genitouriner. Keluhan kedua yang paling kerap berlaku adalah kerosakan sistem kardiovaskular.

Ulasan dan hasil

Penurunan berat badan yang sihat melalui diet seimbang dan senaman teratur dalam sukan kegemaran anda pasti tidak akan membawa hasil yang segera. Sebaliknya, ia adalah pilihan gaya hidup apabila tubuh menerima semua yang diperlukan untuk berfungsi dengan bertenaga dan secara beransur-ansur berubah menjadi ideal. Walaupun keberkesanan yang jelas dalam penurunan berat badan, sebarang pilihan DAN tetap tidak dapat digalakkan sebagai cara terbaik untuk menurunkan berat badan, tidak kira apa yang dijanjikan oleh ulasan dan hasil diet DAN.

Berat badan yang cepat hilang paling kerap kembali sejurus selepas akhir tempoh yang ditetapkan oleh diet, dan menyingkirkannya lebih sukar dan sukar dari segi psikologi dan fizikal setiap kali. Penolakan makanan padat biasa dan tekanan berterusan dalam bentuk kelaparan, kelemahan, semua jenis sekatan makanan pasti akan membawa kepada malapetaka. Telah diketahui bahawa tanpa pemakanan yang betul, tubuh akan habis pada kadar dua kali ganda. Oleh itu timbul persoalan: adakah lima kilogram berat badan yang hilang bernilai seminggu tekanan sepanjang masa dan pelancaran proses tidak dapat dipulihkan dalam badan?

Diet anoreksik - bagaimana menjadi anoreksik

Diet wanita anoreksik terdapat dalam beberapa jenis, dan jangka masa masing-masing berbeza dari 3 hingga 50 hari. Mana-mana teknik itu ketat dan melibatkan sejumlah sekatan yang teruk..

Diet anoreksik: faedah dan kemudaratan kesihatan

Diet wanita anoreksik yang ketat sangat popular di kalangan wanita: setiap orang menurunkan berat badan dari mereka, dari orang biasa hingga model dan pelakon terkenal. Ini semua disebabkan oleh keinginan untuk menurunkan berat badan dalam waktu yang singkat, bagaimanapun, penurunan berat badan seperti itu tidak selalu selamat..

Diet anoreksik: kebaikan dan keburukan

Pertama sekali, bahaya dan bahaya diet anoreksik harus ditekankan:

  • Dengan pertolongannya, anda boleh menjadi anoreksik dengan cepat. Ini memberi kesan yang sangat negatif pada gambar, tetapi tidak sedikit pun akan merosakkan kesihatan: tubuh merasakan kekurangan vitamin dan zat lain yang teruk, kehadirannya tidak dapat membanggakan menu teknik ini;
  • Makanan untuk anoreksik pemula benar-benar berkesan dan membolehkan anda menghilangkan berat badan dengan cepat, tetapi ada juga kelemahannya: seperti yang anda ketahui, akibat penurunan berat badan yang tajam, dalam kebanyakan kes, kulit kendur, dan kemudian hanya dapat diketatkan apabila melakukan prosedur khas seperti membungkus atau mengangkatnya salun;
  • Kelaparan vitamin menyebabkan penuaan awal kulit, dan ini juga tidak boleh dilupakan..

Sifat positif hanya merangkumi kecekapan tinggi diet wanita anoreksik untuk menurunkan berat badan, kerana ini membolehkan anda mendapatkan sosok langsing dalam waktu yang sangat singkat.

Berapa banyak yang anda dapat kehilangan diet anoreksik

Untuk memahami seberapa banyak anda dapat menurunkan berat badan, anda perlu mengetahui berapa banyak kalori dalam diet harian: mana-mana menu beliau dirancang dengan maksimum 800-1000 Kcal. Angka ini dapat diabaikan, memandangkan walaupun seorang wanita yang tidak aktif makan 1800 Kcal sehari. Oleh itu, hanya dalam 1 hari menggunakan teknik ini, anda boleh kehilangan 1 kilogram.

Produk pelangsingan dalam setiap versi berbeza, tetapi yang berikut paling kerap digunakan:

  • Teh susu;
  • Coklat;
  • Soba dan beras;
  • Minuman susu yang ditapai (bebas lemak);
  • Teh;
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • Ayam dan ikan tanpa lemak;
  • Kehijauan.

Semua hidangan yang mengandungi sejumlah besar kalori dan lemak dikenakan larangan: jem, daging goreng, daging asap, mayonis, makanan segera.

Cara menjadi anoreksik: diet, menu, peraturan, resipi

Peraturan mengenai bagaimana menjadi anoreksik dalam masa yang singkat:

  • Sekiranya teknik khusus menyediakan pembatasan kalori, mereka mesti dikira dengan teliti;
  • Setiap hari anda perlu minum banyak air - dari 1.5 liter;
  • Semua hidangan hendaklah dibahagikan kepada 5-6 bahagian;
  • Sepanjang penurunan berat badan, disarankan untuk meninggalkan aktiviti fizikal dan lebih kerap berada di udara segar.

Diet anoreksik selama 3 hari

Sebelum menggunakan teknik yang lebih ketat atau untuk memunggah, anda hanya perlu makan makanan cair selama tiga hari:

  • Kefir, susu panggang yang diperam, susu, bifid;
  • Kaldu rendah lemak;
  • Air;
  • Teh tanpa gula;
  • Koko dan kvass.

Apa yang dimakan oleh wanita anoreksik: menu 500 kcal

Pilihan ini dianggap paling ketat, kerana selama 7-10 hari, menu terhad kepada 500 Kcal:

  • Untuk sarapan pagi, kita minum kopi dan makan sebiji epal;
  • Untuk makan tengah hari kami makan sebiji oren;
  • Kami makan tengah hari dengan sup sayur-sayuran dengan kacang dan salad sayur-sayuran;
  • Makan malam dengan wortel parut (100 g).

Diet warna wanita anoreksik

Bagi mereka yang tidak berisiko mengamalkan jenis diet yang ketat ini, ada pilihan yang lebih ringan selama seminggu:

  • Isnin: makan makanan putih, kecuali coklat;
  • Selasa - merah;
  • Rabu - hijau;
  • Khamis - oren;
  • Pada hari Jumaat - ungu;
  • Pada hari Sabtu - kuning;
  • Pada hari Ahad kami hanya minum air mineral.

Diet protein untuk wanita anoreksik

Selain protein, makanan karbohidrat juga terdapat di sini, dan anda perlu makan selama 12 hari seperti berikut:

  • Isnin: minum 1 liter kefir;
  • Selasa: 6 biji oren;
  • Rabu: 500 g keju kotej tanpa lemak;
  • Khamis: 500 g kaviar courgette;
  • Jumaat: 1 kg epal yang dikupas;
  • Sabtu: 100 g coklat pahit gelap;
  • Ahad: 300 g keju rendah lemak;
  • Hari 8: 1 liter jus tomato dan 150 g salad sayur-sayuran;
  • Hari 9: 400 g daging rebus;
  • Hari 10: hanya salad sayur-sayuran segar;
  • Hari 11: keju kotej (500 g);
  • Hari 12: 1 kg plum.

Diet abc untuk wanita anoreksik

Ciri utama teknik ini adalah sekatan kalori yang ketat untuk setiap hari:

  • 1 dan 2 hari: 500 Kcal setiap satu;
  • 3 dan 4 hari: 300 dan 400;
  • 5 dan 6 hari: 100 dan 200;
  • 7 dan 8 hari: 400 dan 500;
  • Hari 9 - 500;
  • Hari 10 - puasa;
  • 11 dan 12 hari: 150 dan 200;
  • 13 dan 14 hari: 400 dan 350;
  • 15 dan 16 hari: 250 dan 200;
  • Hari 17 - kita tidak makan apa-apa;
  • 18 dan 19 hari: 200 dan 100;
  • 20 dan 21 hari: puasa dan 300;
  • 22 dan 23 hari: 250 dan 200;
  • 24 dan 25 hari: 150 dan 100;
  • 26 dan 27 hari: 100 dan 200;
  • 28, 29 dan 30 hari: 200, 200 dan 300.

Resipi pelangsingan

Resipi Sup Kacang:

  • Didihkan 2 liter air;
  • Kami membersihkan dan memotong kentang, wortel dan bawang;
  • Buangkan semuanya ke dalam air, potong kubis, setelah 10 minit letakkan di dalam periuk bersama kacang;
  • Masukkan sayur 5 minit sebelum memasak.

Resipi salad sayur-sayuran:

  • Potong tomato, timun dan keju keras ke dalam kiub;
  • Campurkan.
  • Didihkan 500 g susu, masak 1 sudu kecil di dalamnya. teh;
  • Selepas 25 minit, tapis daun teh dan minum.

Kami juga menasihati anda untuk membaca artikel The Magic Diet.

Menurunkan berat badan hingga mati: 3 cara menakutkan yang digunakan oleh wanita anoreksik

Anorexia nervosa adalah penyakit serius yang sukar dirawat. Pada masa yang sama, sebilangan besar gadis cenderung jatuh sakit dengan mereka. Hanya rangkaian awam "40 kg" yang mempunyai lebih daripada 5 juta pelanggan, ratusan ribu lagi - penerbitan "Anorexic khas", "Ana mencintaimu" dan seumpamanya. Di mesin pencari, bersama dengan kata "anoreksia", mereka sering mencari frasa "bagaimana sakit." Sakit dan turunkan berat badan. Kadang-kadang - hingga mati. Kami mempelajari semua tentang 3 cara menakutkan bahawa gadis yang bermimpi menjadi "rama-rama rapuh" menurunkan berat badan.

Dadah

Reduksin

Di mana-mana farmasi, anda boleh membeli ubat "Reduxin-light" dengan selamat - ini bukan ubat, tetapi makanan tambahan (BAA), komponen aktif utamanya adalah asid linoleat. Perkara yang sama sekali berbeza adalah ubat "Reduxin". Ini adalah ubat preskripsi. Bahan aktifnya adalah sibutramine, ubat anoreksigenik. Ubat ini secara artifisial menimbulkan rasa kenyang, kerana pesakit gemuk berhenti melebihi pengambilan kalori harian. Benar, sibutramine hanya dapat digunakan dalam terapi kompleks, di bawah pengawasan berterusan doktor, dan jika kaedah lain untuk memerangi obesiti tidak berhasil, dan pesakit mempunyai risiko tinggi untuk menghidap penyakit yang berkaitan dengan berat badan berlebihan. Wanita anoreksik, tentu saja, tidak mengalami kegemukan, tetapi mereka kekurangan berat badan. Dan badan ini, yang sudah lemah, terpaksa melawan kesan sampingan sibutramine.

Di negara-negara Komuniti Eropah, penggunaan sibutramine ditangguhkan pada tahun 2010, ketika Agensi Ubat-ubatan Eropah menerbitkan hasil kajian mengenai risiko kesan sampingan ubat: ubat tersebut tidak boleh diambil oleh pesakit yang pernah mengalami penyakit kardiovaskular - ia boleh menyebabkan takikardia, fibrilasi atrium, peningkatan tekanan darah serta kejang, pening, senggugut dan lebih daripada 20 kesan sampingan yang lain.

Pemakanan untuk anoreksia

Anorexia adalah penyakit yang dicirikan oleh gangguan psikopatologi (keadaan mental yang obsesif kerana berat badan yang diduga berlebihan dan takut menambah berat badan), penolakan sebahagian atau lengkap untuk makan atau penurunan selera makan. Anoreksia menyebabkan penipisan badan yang teruk, gangguan metabolik, atrofi sistem pencernaan. Apabila diabaikan, ia menimbulkan kelaparan atau tingkah laku bunuh diri.

Varieti anoreksia:

  1. 1 anoreksia mental - kehilangan kelaparan semasa kemurungan, skizofrenia atau paranoia (contohnya, ketakutan keracunan obsesif);
  2. 2 anorexia nervosa - penurunan selera makan kerana keinginan mendesak pesakit untuk menurunkan berat badan, sekatan pengambilan makanan;
  3. 3 anoreksia sebagai gejala - kurang selera makan, sebagai tanda penyakit somatik atau gangguan mental;
  4. 4 anoreksia ubat - kehilangan selera makan akibat penggunaan antidepresan, psikostimulan, bahan anoreksigenik (ubat yang menahan selera makan).

Dua jenis anoreksia: jenis pembersih (dicirikan oleh fakta bahawa pesakit mendorong muntah selepas makan atau mengambil ubat pencahar) dan jenis pembatasan (dicirikan oleh fakta bahawa pesakit menghadkan jumlah makanan, tidak termasuk makanan berkalori tinggi yang penting untuk tubuh).

Punca anoreksia:

hepatitis, gastritis, penyakit sistem genitouriner, kegagalan buah pinggang, penyakit rongga mulut, gigi, barah, kemurungan, kegelisahan berterusan, demam, pengambilan atau penyalahgunaan ubat kuat, diet tidak rasional, monoton dan tidak teratur, penyalahgunaan alkohol, keinginan patologi kuat untuk mengurangkan berat badan.

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab ini, juga memungkinkan untuk membezakan kecenderungan genetik dan biologi, pengaruh anggota keluarga, masyarakat dalam menerapkan "standard" kecantikan, konflik intrapersonal.

Gejala:
keengganan untuk makan atau sekatannya, bersama dengan latihan fizikal yang berlebihan; tisu lemak subkutan yang menipis atau tidak ada sepenuhnya; otot rangka yang lembik dan atrofi; perut yang tertarik dan mata yang tenggelam; rambut jarang dan kering atau ketiadaannya sepenuhnya di badan; kuku rapuh; gigi longgar atau ketiadaan separa mereka; pigmentasi kulit; peningkatan kecenderungan untuk furunculosis dan pendarahan; penurunan jumlah cecair di dalam badan; hipotensi dan bradikardia; pada wanita - penamatan kitaran haid, pada lelaki - penurunan libido. Pada peringkat terakhir penyakit - distrofi organ dalaman, penghentian fungsi mereka dan, sebagai akibatnya, kematian.

Dengan anoreksia, diet seimbang dan tinggi kalori dengan pengenalan makanan yang lebih "kompleks" secara beransur-ansur diperlukan.

Makanan sihat untuk anoreksia

  • pisang hijau segar, epal, buah pear.
  • puri sayur, souffl√© dan sup dari bit rebus, wortel, lobak kukus;
  • nasi, oatmeal, bubur soba;
  • hijau (dill, ketumbar, pulpa physalis sayur);
  • roti, barang bakar kering;
  • minyak sayuran (bunga matahari, bau biji rami, biji rami);
  • kacang;
  • madu, coklat pahit semula jadi;
  • kefir tanpa lemak tanpa gula;
  • ikan (pollock, whiting biru, bream);
  • ayam rebus, daging ayam belanda;
  • gula-gula pastri serbuk bebas lemak;
  • ghee, keju rendah lemak;
  • ais krim tanpa bahan pengawet, dengan kacang atau kismis.

Ubat tradisional untuk meningkatkan selera makan:

  1. 1 infusi akar calamus (2 sudu teh akar calamus cincang untuk satu gelas air mendidih, bersikeras dalam termos semalaman): minum seperempat cawan tiga puluh minit sebelum setiap hidangan;
  2. 2 jus limau gedang yang baru diperah dengan pulpa (seperempat cawan tiga puluh minit sebelum makan);
  3. 3 infusi biji anise biasa (1 sudu teh biji anise dalam segelas air mendidih, bersikeras sehingga sejuk sepenuhnya): ambil setengah gelas setengah jam sebelum makan;
  4. 4 infusi kayu cacing (1 sudu teh ramuan kayu cacing untuk dua cawan air mendidih, masukkan selama dua jam, ketegangan): ambil seperempat cawan tiga puluh minit sebelum setiap hidangan;
  5. 5 warna akar aralia tinggi (1 sudu besar akar aralia hancur per seratus ml alkohol, masukkan selama setengah bulan di tempat yang gelap): ambil 30 tetes dengan makanan selama dua hingga tiga minggu;
  6. 6 infusi jam tangan trefoil (2 sudu teh daun jam setiap gelas air mendidih, masukkan selama satu jam, ketegangan): ambil seperempat gelas tiga puluh minit sebelum setiap hidangan;
  7. 7 biji sawi segar (ambil 30 biji selama 20 hari).

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk anoreksia

Makanan yang sangat berbahaya, dengan anoreksia, termasuk: makanan dalam tin (sosej, daging dan ikan dalam tin, sayur-sayuran dalam tin), makanan buatan (penyebaran, marjerin, air soda manis), makanan dengan pengawet (semua produk simpanan lama), makanan tinggi lemak.

Anda juga harus mengehadkan penggunaan daging babi tanpa lemak, daging lembu, pasta, gula-gula tiruan..

Diet anoreksik

Kandungan:

Setiap gadis moden bermimpi mempunyai sosok yang cantik. Ramai yang mula pergi ke gim, sementara yang lain lebih suka cara yang lebih mudah - pelbagai diet. Tetapi ada wakil seks yang adil dengan obsesi untuk menurunkan berat badan, yang dari masa ke masa berubah menjadi penyakit yang tidak menyenangkan seperti anoreksia..

Gadis-gadis itu tidak menyedari berapa banyak mereka yang telah menurunkan berat badan, dan terus membataskan diri dengan penggunaan pelbagai produk. Sangat sukar untuk dihentikan dalam kes ini, kerana proses yang tidak dapat dipulihkan bermula di dalam badan. Sekiranya anda tidak takut dengan pendapat doktor, tetapi ada keinginan untuk menurunkan berat badan dengan ketara, diet anoreksik adalah penyelesaian terbaik..

Intipati diet

Ini adalah salah satu program penurunan berat badan yang paling ketat dan dapat dengan mudah disamakan dengan puasa sebenar dalam beberapa cara. Ini bukan diet perubatan dengan menu yang seimbang, tetapi diet yang sangat ketat dan terhad kalori. Akibatnya, badan mula menarik "kekuatan" dari simpanan dalaman.

Versi klasik diet DAN melibatkan beberapa monoprogram, yang bergantian antara satu sama lain dan dicampurkan dengan hari puasa di atas air.

kebaikan

Tidak ada manfaat langsung untuk program diet seperti itu. Tetapi ada beberapa kelebihan relatif yang perlu diingat:

  • Ketersediaan produk, kos makanan rendah. Hanya senarai produk minimum yang dibenarkan untuk dimakan, di mana, selain itu, tidak ada barang yang mahal. Hari ini ia adalah pemegang rekod sebenar untuk kos produk, dari mana menu dibentuk pada masa akan datang.
  • Kehilangan pound tambahan yang dipercepat. Rata-rata, suatu hari anda berjaya menurunkan berat badan dari 1 kilogram. Hasilnya, anda pasti akan mencapai apa yang anda mahukan, bergantung pada matlamat anda..

Kekurangan

Malangnya, terdapat banyak lagi keburukan:

  • Rasa lapar yang berterusan, mencapai tekanan yang nyata.
  • Mual dan pening.
  • Avitaminosis - pengambilan nutrien, nutrien yang tidak mencukupi.
  • Pemburukan penyakit kronik.
  • Rasa lemah.
  • Kulit kendur, kendur.
  • Risiko tinggi untuk mengembalikan kilogram yang dibuang dengan "pengukuhan".

Kontraindikasi

Oleh kerana diet untuk wanita anoreksik sangat ketat, tidak sesuai untuk semua orang. Terdapat beberapa kontraindikasi:

  • Penyakit otot jantung.
  • Reaksi alahan.
  • Penyakit sistem kencing.
  • Penyakit saluran gastrousus.

Sekiranya anda mempunyai sekurang-kurangnya satu penyakit dari senarai, kami mengesyorkan agar anda memperhatikan diet lain, dengan diet yang lebih ringan..

Varieti popular

Diet untuk wanita anoreksik adalah banyak pilihan kaedah, seperti:

  • Tiga hari. Pelbagai ini tergolong dalam kategori lebuh raya, yang membolehkan anda membuat persiapan untuk beberapa acara penting. Menu sangat ringkas dan hanya mengandungi cecair. Dilarang keras makan makanan pejal, tetapi sepanjang tempoh pemakanan, anda dapat mengonsumsi teh, air kosong, kopi, kefir rendah lemak, jus buah dan sayur-sayuran, kvass buatan sendiri, kaldu, dan lain-lain. Tiga hari - tolak tiga kilogram.
  • 14 hingga 500. Diet jangka panjang, berlangsung dua minggu, di mana anda perlu makan tidak lebih dari lima ratus kilokalori setiap hari. Diet harian boleh merangkumi, misalnya, makanan berikut: minuman kopi, epal hijau, limau gedang, sup sayur-sayuran dan salad sayuran segar, wortel parut. Dalam 14 hari dengan diet seperti itu, mungkin untuk menghilangkan 10 kilogram berat badan berlebihan.
  • Sistem diet mengikut warna. Pilihan sukar lain yang memberikan hasil yang sangat baik. Tempoh - tujuh hari, di mana kita setiap hari makan sayur-sayuran, buah-buahan, daging, minuman dengan warna yang sama. Sebagai contoh, pada hari Isnin kita hanya makan makanan putih, pada hari Selasa - merah, pada hari Jumaat - ungu, dll. Tidak ada urutan warna yang spesifik.
  • Citrus-kefir. Penurunan berat badan berlaku kerana pengambilan sejumlah besar kefir rendah lemak dan buah sitrus, bermula dengan limau gedang, berakhir dengan jeruk keprok, jeruk. Terdapat tiga kali makan sehari. Pagi selalu dimulakan dengan segelas air dengan lemon.

Ulasan

Sudah tentu, pemakanan dan senaman yang betul lebih bermanfaat. Walau bagaimanapun, teknik seperti itu juga berlaku apabila anda perlu menjadi lebih kurus dan lebih cantik dalam masa yang singkat. Walaupun terdapat kesan positif yang jelas dalam memerangi pound tambahan, anda harus berhati-hati ketika menggunakan program DAN, tidak kira seberapa baik hasil yang dijamin..

Ulasan mengenai sistem makanan bertentangan. Sebahagiannya bertindak balas dengan penuh semangat, sementara yang lain mengadu tentang penurunan berat badan yang cepat dan banyak kesan sampingan. Untuk mendapatkan pertolongan dari diet ini atau tidak adalah masalah peribadi. Sekiranya anda pasti dapat menahan jadual yang ketat, pastikan menurunkan berat badan dengan cara ini..

Bagaimana wanita anoreksia menurunkan berat badan, apa yang mereka makan dan gaya hidup seperti apa yang boleh menyebabkannya

Adakah anda tahu bagaimana wanita anoreksik membuang lemak berlebihan? Kami tahu! Berikut adalah beberapa "cadangan".

Bagaimana wanita anorexic menurunkan berat badan: cadangan

  1. Minum sebanyak mungkin. Minuman panas membuat anda berasa kenyang, minuman sejuk membantu membakar kalori.
  2. Sertakan kompleks vitamin-mineral, karnitin dan julap dalam makanan.
  3. Rasa lapar dapat ditipu dengan menggosok gigi, soda diet, ketulan ais, dan permen karet.
  4. Gantung gambar orang gemuk dan gambar model di dapur, cuba jangan makan sendiri.
  5. Kira kalori anda sebelum anda makan. Rancangkan menu anda dengan teliti.
  6. Ingat bahawa tidak ada makanan rendah kalori. Itu hanya tipuan dari pengeluar.
  7. Belanjakan wang yang akan anda belanjakan untuk makanan untuk memikat diri pada pakaian, kosmetik, salon kecantikan.
  8. Berjalan sebanyak mungkin. Lupakan lif.
  9. Timbang diri anda dengan kerap.
  10. Sekiranya keinginan untuk makan tidak dapat ditahan, makanlah. Dan segera menyebabkan muntah.
  11. Bagaimana wanita anoreksik makan? Selalunya mereka vegetarian atau vegan. Mereka makan dengan tangan mereka yang tidak berfungsi (untuk orang kanan - dengan kiri), sangat perlahan, tidak pernah makan hingga akhir dan hanya sampai jam 15:00.
  12. Sembunyikan cara makan yang anda pilih dari keluarga dan rakan selama mungkin.
  13. Mula bersenam. Cari kekuatan dalam minuman tenaga.
  14. Tidur seboleh mungkin. Mereka tidak makan dalam mimpi. Tetapi jangan tidur lebih awal dari 3-4 jam selepas makan.
  15. Mana-mana alkohol adalah pantang larang yang paling ketat.
  16. Diet gadis kurus semestinya merangkumi beberapa sudu teh cuka sari apel sebelum makan..
  17. Alihkan diri anda dari pemikiran anda tentang makanan dengan sebarang aktiviti. Cari hobi. Paling teruk, berjalan-jalan saja. Sekiranya sejuk di luar, anda juga akan membuang sedikit kalori..
  18. Semakin sedikit makanan di rumah, semakin sedikit anda akan makan. Pada prinsipnya, ia tidak boleh berada di dalam bilik anda..
  19. Tukar keseluruhan almari pakaian anda dengan membeli pakaian 2-3 saiz lebih kecil.
  20. Sekiranya anda benar-benar mahu makan, mulailah berjalan dalam bulatan atau berpusing dengan cepat di sekitar paksi anda. Pening dan loya akan menjauhkan pemikiran makanan.
  21. Makanan utama adalah sarapan pagi. Tidak lebih daripada 200 gram makanan. Telur sangat sesuai.
  22. Sebelum makan, lakukan sekurang-kurangnya 50 setinggan atau buat abs sebanyak kali. Minum air ais sebanyak mungkin.
  23. Tetapkan matlamat dan cari berat badan ideal anda. Sebagai permulaan, tolak 120 dari ketinggian dalam sentimeter.

Apa yang boleh anda makan?

Apa yang dimakan oleh wanita anoreksik? Hampir tiada. Jumlah nutrien dan vitamin penting dikurangkan minimum. Semua makanan berkalori tinggi atau kurang termasuk dalam diet beberapa kali seminggu atau lebih jarang.

Menu Anorexic kebanyakannya adalah buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Seorang gadis dibenarkan tidak melebihi 500 kcal sehari. Satu-satunya perkara yang tidak terhad adalah cecair (air dengan jus lemon, teh hijau dan kopi tanpa gula). Ia membantu merangsang metabolisme dan rasa lapar mati rasa dalam masa yang singkat..

Semua yang dimakan mesti dicatat dalam buku harian khas dan dianalisis dan dikira dengan teliti. Berat dikawal dengan ketat - penimbangan dilakukan sekurang-kurangnya 3-4 kali sehari.

Di mana ia mengarah?

Cara makan wanita anoreksik pasti tidak berbahaya. Gadis-gadis ini, dengan sikap fanatik mereka terhadap pemujaan sosok langsing, membawa diri kepada akibat yang mengerikan. Sebagai usaha terakhir, hasil yang mematikan adalah mungkin..

Antara kesan negatif tertentu:

  • Kehilangan tenaga dan keletihan kronik, kemurungan, keletihan, pengsan lapar, masalah saraf dan perubahan mood.
  • Gangguan metabolisme dan kegagalan organ.
  • Penolakan makanan oleh perut, loya dan muntah berterusan.
  • Kemerosotan keadaan rambut, kuku dan gigi hingga hilang, bau mulut.
  • Pucat yang menyakitkan, berubah menjadi kerangka yang ditutupi kulit.

Adakah cantik? Tidak sama sekali. Adakah ia berbaloi? Sudah tentu tidak.

Apa yang dimakan oleh wanita anoreksik

Mereka sangat kurus... Adakah mereka makan? Soalan seperti itu sering diajukan. Ramai orang tertanya-tanya apa yang dimakan oleh semua wanita anoreksik yang sama dan adakah mereka makan sama sekali? Fakta bahawa bukannya makanan, mereka mempunyai air sering menjadi maklumat yang berlebihan. Anda tidak akan bertahan lama di atas air sahaja, dan pesakit anoreksia adalah orang yang sama, dan tentu saja mereka kadang-kadang membiarkan diri mereka makan (kecuali dalam kes yang terlalu diabaikan). Tinjauan dilakukan, kanak-kanak perempuan dengan anoreksia menjawab mengenai citarasa mereka, tentang apa yang mereka makan dan makanan apa yang mereka tidak takutkan.

Tempat pertama untuk minuman adalah kopi! Tanpa gula. Dan teh hijau. Air dengan sendirinya.

Tempat kedua adalah milik "susu". Produk tenusu - kefir (semestinya bebas lemak) dan semua jenis yogurt, kebanyakannya semula jadi dan juga bebas lemak.

Di mana sahaja tanpa keju kotej, pesakit juga menyukainya.

Jangan takut telur, tetapi jangan terlalu kerap memakannya.

Dada ayam rebus tanpa garam juga kadang-kadang muncul dalam diet, tetapi epal paling sering digunakan untuk makan malam (baik untuk makan siang dan sarapan pagi). Epal sangat popular.

Dari buah-buahan, semangka juga diminati, pada musim panas, tetapi tidak semua - terdapat banyak gula.

Kiwi, limau gedang, lemon - disukai oleh pesakit dengan anoreksia.

Daun selada dan bawang hijau, sayur-sayuran ini boleh menjadi hidangan pertama jika anda mencurahkannya dengan banyak kefir rendah lemak, atau salad jika sedikit dibasahkan. Masalahnya lebih buruk dengan salad, misalnya, pesakit mengakui bahawa mereka boleh makan timun (ia juga sangat popular). Tomato juga. Lobak - kemungkinan besar. Tetapi semua yang ada bersama sudah menjadi semacam halangan psikologi..

Kedudukan yang luar biasa untuk kubis putih dan kembang kol. Ia direbus, direbus (di dalam air), dimasak dalam periuk perlahan, dimakan mentah - kubis sangat rendah kalori!

Anehnya, mereka memperlakukan tongkat ketam dengan baik. Mereka jenuh dan mempunyai sedikit kalori, tetapi mereka mempunyai rasa!

Tuna adalah makanan laut yang paling popular. Udang juga boleh diterima - tetapi semuanya jarang berlaku. Sama seperti cendawan, anda tidak boleh menggorengnya, rebusan di dalam air tidak enak.

Setara dengan kubis, sedikit lebih rendah darinya - zucchini dan zucchini. Kacang hijau.

Orang anoreksik suka membeli sayur beku dalam bungkusan, set sayur. Mereka boleh dibuang dengan mudah ke dalam pengukus atau periuk - itu sahaja, makan tengah hari sudah siap. Oleh itu, anda tidak perlu mencurahkan banyak masa untuk makanan, ini penting, kerana semua pemikiran sudah memikirkannya. Walaupun sebilangannya, suka memasak! Kepada keluarga anda.

Dari gula-gula, gula-gula atau jeli dibenarkan. Ia popular dan rendah kalori. Lebih banyak pil "tic-tock" dan asid askorbik. Ada gadis yang mengaku minum teh bersama mereka. dan ada yang menggunakan lozenges tekak sebagai pencuci mulut.

Sedikit orang menikmati ais krim, tetapi jika demikian, maka popsikel.

Bran adalah salah satu "hidangan" yang paling disukai. Mereka dimakan dengan teh, dengan kefir, dengan yogurt..

Mereka juga tidak takut dengan soba dan (kurang kerap) oatmeal, di atas air dan tanpa garam.

Roti dan kepingan dipegang dengan harga tinggi.

Keseluruhan diet dikurangkan untuk produk ini..

P.S. Sekiranya anda sakit dengan anorekia, anda boleh menulis di komen apa lagi yang anda suka makan. Undi produk kegemaran anda!

Diet DAN

Dalam usaha untuk melangsingkan badan, banyak gadis tidak mengetahui hadnya, berusaha untuk mencapai berat badan yang tidak optimum, tetapi sangat rendah, yang akan menjadikan angka mereka hampir dengan anoreksik. Oleh itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, diet DAN menjadi sangat umum, terutama di kalangan orang muda, yang namanya diuraikan sebagai "diet anoreksik pemula". Ia sangat sukar, tetapi, walaupun ini sangat lama - anda perlu duduk di DAN selama 50 hari, di mana anda dapat menurunkan berat badan sebanyak 25 kg, mendapatkan sosok model dan kaki langsing "dengan empat jurang." Walau bagaimanapun, pada kenyataannya, dalam jangka masa yang sama, anda boleh membuat badan menjadi letih dan benar-benar jatuh sakit dengan anoreksia - gangguan neuropsikiatrik yang terdiri daripada rasa lapar sepenuhnya dan ketidakmampuan untuk makan secara bebas.

Intipati diet

Diet DAN adalah salah satu kaedah penurunan berat badan yang paling ketat, yang setara dengan puasa, tetapi berbeza daripadanya dalam beberapa peraturan dan diet. Intinya terletak pada batasan ketara jumlah kalori yang dimakan, di mana badan mula menggunakan simpanan dalaman untuk sokongan hidupnya. Dalam versi klasik diet anoreksik, keseluruhan kursus penurunan berat badan terdiri daripada pelbagai jenis diet mono yang kaku, yang bergantian antara satu sama lain dan diselingi dengan hari puasa pada satu minuman.

Penting! Pada intinya, menu DAN adalah mogok makan yang berpanjangan, di mana badan tidak menerima zat dan tenaga yang diperlukan untuk aktiviti vitalnya. Tetapi tidak seperti puasa perubatan, yang dilakukan dengan mematuhi peraturan tertentu dan bermanfaat bagi tubuh, diet wanita anoreksik bertindak sama sekali berbeza.

Terdapat banyak kelemahan kaedah menurunkan berat badan ini:

  1. Diet yang dicadangkan sangat sukar untuk ditoleransi, kerana dalam 50 hari kandungan kalori harian biasanya 500-700 kcal.
  2. Teknik ini hanya dapat digunakan oleh orang yang benar-benar sihat, dan tidak dijamin dia akan kekal begitu di akhir kursus.
  3. Sekatan diet yang terlalu ketat boleh menyebabkan masalah gastrousus dan masalah serius yang lain.

Satu-satunya kelebihan diet DAN adalah penurunan berat badan yang sangat cepat. Namun, kenyataan ini agak meragukan. Hasil diet DAN yang paling tidak menyenangkan ditunjukkan dalam kenyataan bahawa dengan diet yang dicadangkan, jisim otot pertama kali hilang, dan lemak mula bertahan lama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa lebih mudah bagi tubuh untuk memecah tisu protein daripada lemak badan. Di samping itu, penguasaan karbohidrat dalam makanan menyumbang kepada fakta bahawa tubuh "ketakutan" oleh rasa lapar berusaha mengubahnya menjadi lemak dan menghantarnya ke simpanan. Seseorang mula melemah, nada otot jatuh, berat badan secara beransur-ansur menurun, dan jumlahnya secara praktikal tidak berubah untuk waktu yang lama. Jadi memerlukan masa sekurang-kurangnya 50 hari untuk kelihatan seperti anoreksik biasa..

Tetapi perkara yang paling berbahaya adalah bukan sahaja otot-otot tubuh menderita, tetapi juga organ-organ dalaman, terutama jantung, yang terutama terdiri dari tisu otot. Dalam 50 hari, perubahan boleh menjadi tidak dapat dipulihkan, dan tidak hanya akan mempengaruhi jantung. Otot jantung yang lemah menjadi sukar untuk mengepam darah, yang menyebabkan kemerosotan bekalan oksigen dan nutrien ke tisu. Pada masa yang sama, kerana kekurangan zat makanan, semua proses penting terganggu. Akibatnya, banyak penyakit serius berkembang, terutamanya anoreksia, yang harus dirawat di hospital. Nasib baik, sebilangan kecil dari mereka yang ingin menurunkan berat badan dengan cara yang begitu drastik dapat bertahan sepanjang tempoh diet DAN dirancang - ulasan menunjukkan bahawa majoriti menghabiskan tidak lebih dari 3 minggu untuk diet anoreksik.

Peraturan dan garis panduan

Bagi mereka yang tidak takut dengan diet wanita anoreksik dan yang ingin mengambil risiko untuk mencuba kaedah menurunkan berat badan ini, anda perlu mengetahui dan mematuhi beberapa peraturan:

  1. Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air minuman tidak berkarbonat setiap hari.
  2. Hitung jumlah kalori yang dimakan pada siang hari agar tidak melebihi had yang ditentukan dan sebarkannya secara merata.
  3. Bahagikan produk untuk diet mono tertentu menjadi 5-7 hidangan untuk dimakan sekerap mungkin.
  4. Kunyah makanan perlahan-lahan dan untuk jangka masa yang panjang - buat sekurang-kurangnya 30 pergerakan mengunyah untuk setiap bahagian.
  5. Kurangkan aktiviti fizikal, tetapi luangkan lebih banyak masa di luar rumah.
  6. Ambil kompleks vitamin dan mineral.

Sebagai tambahan, syarat utama diet DAN adalah mematuhi menu yang disyorkan dan penggunaan makanan yang dibenarkan sahaja. Senarai produk sedemikian dalam setiap pilihan diet berbeza, tetapi yang berikut praktikalnya tidak berubah untuk semua:

  • teh susu (teh hijau dengan susu atau diselitkan dengan susu);
  • coklat gelap (tidak kurang daripada 70% koko);
  • soba dan kisar beras;
  • minuman tanpa lemak asid laktik;
  • sayur-sayuran, herba, beri, buah-buahan;
  • fillet ayam tanpa lemak dan kulit;
  • ikan tanpa lemak.

Semua makanan berkalori tinggi, terutama yang mempunyai banyak lemak, dilarang untuk wanita anoreksik.

Penting! Pada hari-hari diet DAN, apabila semua batasan dikurangkan hanya untuk mengurangkan pengambilan makanan kalori harian, perlu menggunakan makanan sihat rendah kalori dari senarai makanan yang dibenarkan. Semakin rendah kandungan kalori mereka, semakin banyak yang anda boleh makan.

Menu anoreksik

Komponen penting dari kecekapan yang sangat tinggi yang membezakan diet wanita anoreksik adalah menu. Ia sangat sukar, dijadualkan secara ketat setiap hari dan tidak dikenakan sebarang perubahan atau pembetulan. Satu-satunya perkara yang boleh anda pilih adalah tempohnya, yang bergantung pada jenis diet DAN. Jadi, ada menu untuk "rookie", yang dirancang selama seminggu, ada selama 14 hari dan paling lama - untuk 50. Sudah cukup jelas bahawa disyorkan untuk memulakan dengan pilihan terpendek untuk menguji kemampuan dan kehendak badan anda. Lebih-lebih lagi, seseorang tidak boleh berharap bahawa jenis diet DAN yang paling parah mempunyai jangka waktu terpendek. Kesemuanya sekeras mungkin dan dicirikan oleh sekatan yang sangat kuat..

Selama 7 hari

Dalam kursus penurunan berat badan mingguan untuk wanita anoreksik, 2 pilihan menu ditawarkan. Yang satu dijadualkan untuk makan, yang kedua mempunyai diet harian yang disyorkan dengan jelas, nilai tenaga hanya 500 kkal.

Pilihan 1

Pada waktu perut kosong setiap pagi anda perlu minum segelas air dengan juice jus lemon, kemudian setelah 30 minit anda boleh bersarapan.

Sarapan pagi (setiap hari):

  1. kopi bebas gula;
  2. 30 g keju, 1 limau gedang;
  3. kopi bebas gula;
  4. 30 g coklat gelap, kopi tanpa gula;
  5. 1 epal, kopi tanpa gula;
  6. 1 epal, kopi tanpa gula;
  7. kopi bebas gula.
  1. 200 ml buah, sayur atau buah dan sayur segar dengan pulpa (smoothie);
  2. 200 ml segar (smoothie) yang serupa, 150 g keju kotej;
  3. 1 epal hijau, 200 ml jus segar (smoothie);
  4. 1 biji limau gedang atau setengah nanas;
  5. 1 epal, 1 pisang;
  6. 30 g keju, roti bakar;
  7. roti bakar dengan keju.

Makan malam sama setiap hari - 200 ml kefir atau yogurt semula jadi.

Pilihan 2

Dalam pilihan makanan ini untuk pemula anoreksik, menu 500 kcal ditawarkan:

  • sarapan pagi - kopi tanpa bahan tambahan, 1 epal;
  • makanan ringan - 1 oren;
  • makan tengah hari - sup tanpa lemak dengan kacang, salad sayur-sayuran;
  • makan malam - 100 g lobak parut.

Makanan harus sama sepanjang 7 hari diet DAN. Ia dibenarkan minum air bersih di antara waktu makan..

Selama 14 hari

Varieti dua minggu teknik ini tidak kurang ketat, oleh itu ia memerlukan lebih banyak pendedahan. Mereka juga diwakili oleh pelbagai pilihan menu.

Pilihan 1

1 sudu besar dimasukkan ke dalam diet harian kaedah ini menurunkan berat badan ke keadaan anoreksik. l. minyak sayuran, yang mesti dimakan setiap pagi semasa perut kosong. Anda boleh menggunakan minyak dari pelbagai jenis, tetapi tidak boleh disempurnakan (ditekan sejuk).

Untuk makanan, skema berikut dicadangkan pada hari:

  1. 5 gelas kefir, 200 ml setiap satu;
  2. 5 biji oren;
  3. 500 g keju kotej rendah lemak;
  4. 1 liter kaviar labu;
  5. bar (100 g) coklat gelap;
  6. 1.5 kg epal;
  7. 300 g keju keras;
  8. 1 liter jus tomato;
  9. 700 g salad sayur-sayuran (kubis, timun, tomato, banyak sayur-sayuran);
  10. 400 g daging sapi rebus;
  11. bar (100 g) coklat gelap;
  12. 1 liter kaviar labu;
  13. 500 g keju kotej;
  14. 1 kg plum.

Selain itu, anda perlu minum air dan minum infus herba. Makan malam anoreksik khas tidak lewat dari jam 18:00.

Pilihan 2

Pilihan kedua menawarkan diet yang lebih ketat selama 2 minggu. Menu yang dipecah setiap hari akan kelihatan seperti ini:

  1. teh hijau atau putih tanpa had;
  2. 1 liter kefir;
  3. hanya air;
  4. 1 biji epal;
  5. 1 liter susu;
  6. teh hijau atau putih tanpa had;
  7. 1 liter susu;
  8. 2 biji epal;
  9. 1 liter kefir;
  10. 4 timun;
  11. teh hijau atau putih tanpa had;
  12. 1 liter susu;
  13. 3 biji epal;
  14. hanya air.

Pada hari-hari ketika produk ditunjukkan, anda juga perlu minum 1.5 liter air bersih. Setiap produk, tanpa mengira kuantiti, harus dibahagikan kepada 5-6 dos.

Pilihan 3

Menu ketiga "pemula anoreksik", yang dirancang selama 14 hari, berbeza dari yang sebelumnya dengan adanya waktu berbuka puasa. Berkat ini, badan kurang mendapat tekanan daripada kekurangan makanan..

Anda perlu makan mengikut skema berikut (menu mengikut hari):

  1. hanya air mineral (1.5 l);
  2. 800 ml susu, 1 epal;
  3. hanya air mineral (1.5 l);
  4. semangkuk besar salad kubis dengan wortel dan herba, dibumbui dengan jus lemon dan minyak zaitun;
  5. 800 ml susu;
  6. menu penuh: sarapan pagi - 1 telur (rebus), teh hijau; makan tengah hari - 200 ml kaldu sayur (dari wortel, kubis, kentang); makan tengah hari - 100 g daging sapi rebus, 100 g kacang hijau; minum petang - 1 epal; makan malam - 1 epal; makan malam lewat - 1 epal.
  7. 100 g keju kotej, 200 ml kefir, teh hijau;
  8. hanya air mineral (1.5 l);
  9. 1 liter susu, 1 epal;
  10. hanya air mineral (1.5 l);
  11. semangkuk besar salad sayur-sayuran berdaun dan hijau dengan jus lemon dan minyak zaitun;
  12. 1 liter susu;
  13. 2 hidangan: sarapan pagi - 1 telur rebus; makan malam -100 g keju kotej;
  14. hanya air mineral (1.5 l).

Sepanjang hari pada makanan pejal, anda mesti mematuhi peraturan minum - minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air bersih.

Selama 50 hari

Pilihan 50 hari pada asalnya dikembangkan oleh pengarang diet DAN sebagai kaedah untuk memastikan penampilan wanita anoreksik khas. Varieti "dipendekkan" di atas muncul kerana fakta bahawa sebilangan kecil dari mereka yang ingin menurunkan berat badan dengan cara yang sukar berjaya menahan keseluruhan tempoh yang dicadangkan.

Untuk yang paling gigih, menu seperti ini disyorkan untuk setiap hari:

  1. mengehadkan kandungan kalori harian hingga 500 kcal;
  2. makanan, sarapan sahaja dibenarkan, kemudian air;
  3. sekatan kalori hingga 600 kcal;
  4. diet mono pada mana-mana produk yang sesuai;
  5. teh susu (teh hijau atau hitam dengan penambahan susu skim atau diseduh di atasnya);
  6. diet mono;
  7. diet mono;
  8. bar (100 g) coklat dengan kandungan koko yang tinggi (dari 72%);
  9. sebiji (100 g) coklat yang sama;
  10. sekatan kalori hingga 700 kcal;
  11. diet mono;
  12. 150 g keju kotej untuk sarapan pagi, 200 ml kefir untuk makan tengah hari dan makan malam;
  13. teh susu mengikut resipi di atas;
  14. teh susu;
  15. 150 g keju kotej untuk sarapan pagi, 200 ml kefir untuk makan tengah hari dan makan malam;
  16. bar (100 g) coklat;
  17. bar (100 g) coklat;
  18. sekatan kalori hingga 700 kcal;
  19. kefir dengan jus lemon (dalam nisbah 3: 1);
  20. bar (100 g) coklat;
  21. teh susu;
  22. diet mono;
  23. sekatan kalori hingga 600 kcal;
  24. bar (100 g) coklat;
  25. kefir;
  26. sekatan kalori hingga 550 kcal;
  27. teh susu;
  28. setengah batang coklat (50 g);
  29. 1 batang coklat (100 g);
  30. hanya air;
  31. sekatan kalori hingga 1000 kcal;
  32. teh susu;
  33. 150 g keju kotej untuk sarapan pagi, 200 ml kefir untuk makan tengah hari dan makan malam;
  34. soba di atas air;
  35. soba di atas air;
  36. bar (100 g) coklat;
  37. diet mono;
  38. memunggah di atas air;
  39. memunggah di atas air;
  40. memunggah di atas air;
  41. sayur-sayuran rebus tanpa bahan tambahan;
  42. sayur-sayuran yang sama;
  43. juga sayur-sayuran rebus;
  44. buah-buahan;
  45. buah-buahan;
  46. 1 batang coklat (100 g);
  47. 1 batang coklat (100 g);
  48. diet mono;
  49. diet mono;
  50. diet mono.

Pada hari diet mono, wanita anoreksik di masa depan dibenarkan menggunakan produk berikut (satu untuk dipilih):

  • dada ayam rebus - hingga 500 g;
  • susu (0-1%) - sehingga 1 liter;
  • beri (segar atau dicairkan) - hingga 800 g;
  • teh hijau atau putih dengan madu (untuk 200 ml minuman - 1 sudu kecil. madu) - tidak lebih daripada 5 gelas;
  • jus sayur-sayuran atau buah - hingga 1 liter;
  • sayur-sayuran segar atau rebus tanpa minyak - hingga 1.5 kg;
  • epal - sehingga 10 keping;
  • buah sitrus - sehingga 1 kg;
  • keju kotej - hingga 700 g.

Pada sepanjang hari diet DAN, anda boleh dan harus minum sekurang-kurangnya 1-1,5 liter air untuk memastikan pemeliharaan keseimbangan garam-air dan penghapusan produk pemecahan lemak tepat pada masanya.

Perhatian! Dalam 50 hari, penurunan berat badan yang dijanjikan ialah 25 kg. Penurunan berat badan yang pesat ini penuh dengan tekanan yang besar untuk tubuh dan kejutan psikologi yang ketara. Oleh itu, perlu terlebih dahulu untuk menyesuaikan diri dengan peningkatan kerengsaan dan pencerobohan yang berterusan..

Menurut wanita anoreksik yang telah menyelesaikan keseluruhan diet DAN, rasa lapar menurun dari masa ke masa, dan kemudian hilang sepenuhnya. Oleh itu, menurunkan berat badan dalam masa 50 hari jauh lebih mudah daripada yang dilihat pada pandangan pertama. Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa hilangnya rasa lapar dengan tidak adanya pemakanan normal adalah tanda pertama penyakit serius seperti anoreksia..

Jenis DAN terpilih

Sebagai tambahan kepada varian klasik diet DAN, yang berbeza terutamanya dalam jangka masa, terdapat dua jenis dengan diet khas. Satu boleh diminum sepenuhnya, yang lain coklat dan boleh diminum.

Minum

Dalam versi menurunkan berat badan ke keadaan anoreksik, hanya makanan cair yang dibenarkan. Ini adalah minuman apa saja, pilihannya menentukan jangka masa kursus:

  1. Di atas air - anda hanya boleh minum air bersih, sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari. Sebenarnya, ini adalah puasa biasa, yang dibenarkan untuk dipatuhi tidak lebih dari 3 hari, agar tidak membahayakan kesihatan..
  2. Kaldu sayur - Sebaiknya gunakan kaldu buatan sendiri yang dimasak dengan satu atau lebih sayur yang berbeza. Tempoh teknik ini boleh menjadi 1 minggu..
  3. Pada produk tenusu - kefir dengan kandungan lemak 1% atau teh susu (teh yang diseduh dalam susu) paling kerap digunakan. Anda perlu memilih salah satu produk yang ditunjukkan dan hanya meminumnya pada siang hari. Penurunan berat badan juga boleh memakan masa sehingga 7 hari.
  4. Pada jus segar - anda boleh menggunakan jus buah-buahan, sayur-sayuran atau buah-buahan dan sayur-sayuran yang disediakan sendiri. Pada diet DAN, dibenarkan menurunkan berat badan selama 2 minggu.
  5. Pilihan campuran - anda boleh menggunakan mana-mana minuman di atas, yang akan menjadikan diet sedikit lebih bervariasi, dan proses menurunkan berat badan sedikit lebih selesa. Oleh itu, jangka masa penurunan berat badan boleh menjadi 30 hari..

Diet Minuman Campuran DAN dianggap bermanfaat. Kaedah pemakanan ini bukan sahaja dapat mengurangkan berat badan ke keadaan anoreksik, tetapi juga membersihkan badan:

  • selama 10 hari pertama, organ berongga dibersihkan;
  • dalam 10 hari akan datang - pembersihan tisu berlaku;
  • pada peringkat akhir - seluruh badan dibersihkan pada tahap sel.

Agar prosesnya seefektif mungkin, selain minuman berkhasiat, anda perlu minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air setiap hari. Pada peringkat awal, rasa lapar dapat ditanggung kerana keinginan berterusan untuk mengunyah makanan. Tetapi setelah seminggu, tubuh dan jiwa dibina semula, sehingga rasa lapar menjadi suram.

Minum Choco

Awalan "shoko" boleh digunakan dengan yakin untuk semua jenis diet DAN, kerana masing-masing adalah kejutan bagi tubuh. Namun, dalam versi ini, nama "minum coklat" bermaksud kaedah menurunkan berat badan berdasarkan coklat gantian dan minum mono-diet. Perbezaan antara menu anoreksik jenis ini ialah coklat harus dimakan bersama dengan koko - 6 cawan sehari tanpa gula, sejuk atau panas. Pengurangan berat badan secara kejutan dirancang selama 1 minggu dan penurunan berat badan berlebihan sebanyak 6 kg.

Kelebihan teknik ini adalah kerana adanya zat dalam coklat yang mendorong pembebasan serotonin "hormon kebahagiaan". Tetapi ini tidak menjadikan diet kurang ketat dan memberi tekanan kepada tubuh, kerana kekurangan protein, serat dan nutrien lain..

Untuk setiap hari diet coklat DAN, hanya 100 g coklat gelap yang diperuntukkan, yang mesti dibahagikan kepada 5-6 keping dan dimakan bersama atau bergantian dengan enam cawan koko yang dinyatakan.

Terdapat juga beberapa pilihan menu lain untuk DAN Shock Drinking Diet. Setiap daripada mereka semestinya menggunakan 100 g coklat yang sama (72-80% koko), yang boleh dicuci dengan minuman lain:

  • kopi tanpa bahan tambahan;
  • teh hijau (tanpa gula);
  • air mineral masih.

Jumlah minuman keras setiap hari tidak terhad, kerana minuman ini mempunyai kandungan kalori sifar dan sama sekali tidak mengganggu "transformasi" menjadi anoreksik. Walau apa pun, coklat boleh dicuci atau dimakan secara berasingan daripada minum. Anda juga perlu minum banyak air bersih untuk mengelakkan dehidrasi..

Semua diet DAN yang dipertimbangkan memberikan penurunan berat badan yang sangat cepat, tetapi pada masa yang sama mengurangkan pengambilan nutrien dengan ketara. Oleh itu, pengambilan kompleks vitamin dan mineral adalah tambahan yang mustahak untuk sebarang pilihan menu..

Keluar dari diet

Sama seperti diet DAN itu sendiri, jalan keluar dari makanan itu mesti dilakukan dengan mematuhi semua peraturan. Dengan sekatan diet yang teruk, peralihan yang salah ke diet biasa tidak hanya dapat menyebabkan penurunan berat badan yang cepat, tetapi juga untuk gangguan serius sistem pencernaan. Setelah menyelesaikan perjalanan menurunkan berat badan, perlu memperluas rangkaian produk secara beransur-ansur. Yang paling sesuai adalah skim kuasa berikut:

  • pada minggu pertama - masukkan jus semula jadi dengan bubur, ikan rebus dan telur ke dalam menu;
  • dari minggu kedua - tambah diet dengan salad sayur-sayuran segar dan bijirin;
  • pada minggu ketiga - anda boleh mula makan makanan biasa, kembali ke diet berkhasiat.

Penting! Sepanjang tempoh penarikan diri dari diet DAN, perlu untuk mengawal nilai tenaga dari diet harian. Anda boleh menambah tidak lebih dari 100 kkal setiap hari. Pada masa yang sama, selama 3-4 minggu, kandungan kalori dari menu harian tidak boleh lebih tinggi daripada 1500 kkal.

Selain itu, anda tidak boleh menolak hari puasa. Mereka tidak akan membiarkan metabolisme melambat, membantu mengekalkan berat badan dan penampilan anoreksik yang dicapai. Juga, dari minggu kedua pelepasan, latihan fizikal harus diperkenalkan, yang diperlukan untuk menjaga tubuh dalam keadaan baik..

Kontraindikasi dan akibatnya

Teknik yang sangat sukar, yang memberikan penurunan berat badan yang tajam, yang merupakan diet DAN, tidak dapat digunakan untuk masalah kesihatan sedikit pun. Maksudnya, hanya orang yang benar-benar sihat sahaja yang dibenarkan menggunakannya, dan sebarang keadaan patologi adalah kontraindikasi. Puasa "salah" seperti ini sangat berbahaya sekiranya terdapat penyakit kronik, semasa mengandung dan menyusu..

Walau apa pun, sebelum menggunakan diet anoreksik, perlu diperiksa dan pastikan tidak ada masalah. Hanya setelah kebenaran doktor untuk mematuhi sekatan diet yang ketat, kursus penurunan berat badan yang dipilih akan bermula.

Perhatian! Walaupun pada orang yang sihat sepenuhnya, berpuasa selama 50 hari pada diet DAN boleh membawa akibat yang serius. Oleh itu, untuk sepanjang tempoh, anda perlu memantau kesejahteraan anda dengan teliti dan, jika timbul sedikit rasa tidak enak, segera mulailah jalan keluar yang betul dari diet..

Akibat negatif dari penurunan berat badan anoreksik dapat ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sindrom loya dan muntah;
  • senak;
  • gangguan saraf, insomnia, kemurungan, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian;
  • penurunan jisim otak, mati rasa anggota badan;
  • gangguan hormon (amenorea, masalah dengan kelenjar tiroid, ketidakupayaan untuk hamil, kerosakan kitaran haid pada wanita);
  • pemburukan penyakit kronik, terutamanya saluran gastrousus;
  • gangguan sistem kardiovaskular (takikardia, aritmia, kelemahan);
  • osteoporosis, kemerosotan tisu tulang;
  • penampilan halusinasi, pengsan;
  • kemerosotan penampilan (penampilan kedutan, keguguran rambut, kuku rapuh);
  • anoreksia, bulimia, gangguan makan pesta, gangguan makan lain.

Senarai ini dapat diteruskan bergantung pada ciri-ciri individu organisma dan kecenderungan penyakit tertentu..