Apa yang dimakan oleh sotong??

Gurita didominasi bentik. Ini sangat mempengaruhi diet mereka. Makanan utama moluska cephalopod ini adalah penghuni laut: krustasea dan moluska. Dalam beberapa kes, sotong terlibat dalam memancing. Keistimewaan pemakanan gurita adalah bahawa pemilihan objek tertentu bergantung pada jenis gurita, habitat, dan juga pilihan peribadi individu tertentu. Berkat kecerdasan mereka yang dikembangkan, gurita memilih strategi yang berbeza untuk mencari makan bergantung pada tingkah laku mereka..

Kami mengesyorkan membaca:

Mungkin akan ada maklumat menarik mengenai topik ini: siapa yang makan sotong

Pada ukiran lama, anda sering dapat mencari gambar gurita atau makhluk yang serupa dengan mereka menyerang kapal dengan orang. Hari ini diketahui dengan pasti bahawa serangan seperti itu adalah rekaan.

Krustasea apa yang dimakan oleh sotong??

Gurita menjadi mangsa pelbagai krustasea. Ketam adalah makanan kegemaran mereka. Dia juga boleh makan udang karang, udang karang. Gurita kecil memakan ketam dan udang kecil. Pada waktu yang sangat jarang berlaku, sotong boleh memakan udang galah..

Gurita memburu krustasea, menyodorkan lengan tentakelnya ke tempat persembunyian mereka dan menariknya keluar. Dia boleh menarik mangsa keluar dari botol.

Apa jenis kerang yang dimakan oleh sotong??

Gurita terutamanya memakan moluska bivalea seperti kerang, gelung jantung, dan lain-lain. Serangan antara satu sama lain tidak disedari.

Memburu kerang hampir tidak berbeza dengan memburu krustasea. Hanya moluska yang biasanya tidak bergerak (kecuali kerang).

Ikan gurita apa yang dimakan??

Ikan jarang menjadi makanan makanan untuk sotong. Namun, ada juga kes memburu mangsa tersebut..

Gurita memburu ikan seperti ini: ia membuka tentakel dan mantelnya seperti jaring ikan dan meliputi sekolah ikan dengan jaring seperti itu

Apa yang dilakukan oleh sotong selepas makan?

Selepas makan, sotong membersihkan rumahnya dengan berhati-hati: menyapu sisa makanan.

Apa yang dimakan oleh gurita di akuarium laut?

Di akuarium air masin, gurita diberi makan secara eksklusif dengan mangsa hidup: ketam, udang, dan lain-lain. Tetapi beberapa gurita juga dapat memakan udang yang dicairkan ditambah dengan ikan hidup.

Di salah satu akuarium, gurita keluar dari akuariumnya, naik ke lobster dan menyerangnya dan memakannya. Setelah beberapa waktu, gurita yang sama memecahkan saluran air dan berenang di sepanjangnya ke lautan. Kes seperti ini menunjukkan tahap kecerdasan gurita yang tinggi..

Octopus hellish vampire tempat dia tinggal dan apa yang dia makan?

Vampire neraka itu sama sekali bukan gurita, tetapi binatang, yang kedudukannya sistematik masih ada kontroversi. Dia tinggal di laut yang hangat di kedalaman yang sangat dalam. Hanya mereka yang tenggelam ke bawah di bathyscaphes yang dapat melihatnya hidup. Dia memburu seperti ini: dia melepaskan benang bercahaya yang melekit, plankton, tertarik dengan cahaya, melekat pada mereka, dan vampir memakannya.

Gurita

Gurita, wakil cephalopod yang paling terkenal, mempunyai badan yang pendek dan lembut, bujur di bahagian belakang. Pembukaan mulut terletak di tempat di mana tentakelnya berkumpul, dan bukaan dubur terbuka di bawah mantel. Gaun itu menyerupai beg kulit yang berkerut. Mulut gurita dilengkapi dengan dua rahang yang kuat, mirip dengan paruh burung beo. Terdapat parut di kerongkong yang membantu mengisar makanan. Kepala itu mempunyai lapan tentakel panjang - "lengan".

Pada lelaki, satu tentakel diubah menjadi organ pendua. "Tangan" saling berkaitan dengan membran nipis dan dilengkapi dengan cawan sedutan. Pada semua lapan tentakel gurita dewasa terdapat kira-kira 2000 daripadanya, masing-masing mempunyai daya tahan kira-kira 100 g. Di setiap "tangan" terdapat hingga 10 ribu selera yang menentukan kebolehtelapan atau keredupan objek. Mata besar, dengan lensa yang serupa dengan manusia. Murid itu berbentuk segi empat tepat. Tidak ada pendengaran. Gurita bernafas dengan insang, namun, tanpa merosakkan kesihatan, ia dapat keluar dari air untuk waktu yang singkat. Otak sangat maju, mempunyai korteks asas. Gurita mempunyai tiga hati: satu (utama) mendorong darah biru ke seluruh badan, dan dua lagi - insang - mendorong darah melalui insang.

Gurita biasa mempunyai keupayaan untuk menukar warna untuk menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Ini disebabkan oleh adanya sel-sel kulitnya dengan pelbagai pigmen, yang, di bawah pengaruh impuls dari sistem saraf pusat, dapat meregangkan atau menguncup, bergantung pada persepsi organ-organ indera. Warna biasa berwarna coklat. Sekiranya sotong takut, ia berubah menjadi putih, jika marah, ia menjadi merah.

Rata-rata, panjang hingga 90 cm (termasuk tentakel), panjang maksimum pada lelaki adalah hingga 1.3 m, pada wanita - hingga 1.2 m. Berat dari 4.5 hingga 7 kg, berat maksimum adalah 10 kg. Jangka Hayat: Jarang melebihi 4 tahun, purata 12-24 bulan.

Mendiami semua laut tropis, subtropika dan lautan (dengan kemasinan sekurang-kurangnya 30%), dari perairan cetek hingga kedalaman 100-150 m. Lebih memilih zon pantai berbatu, mencari gua dan celah di bebatuan. Ia dimakan oleh ikan lumba-lumba, singa laut, ikan paus, anjing laut, belut moray, belut, jerung, burung. Gurita itu sendiri adalah pemangsa, memburu duduk dalam serangan. Ia memakan kerang, siput, krustasea, ikan, plankton. Gurita biasa menangkap mangsa dengan semua lapan tentakel, dan menggigit mangsa dengan paruhnya, memegangnya dengan penyedut. Dalam kes ini, racun kelenjar air liur dari faring dan mulut memasuki luka.

Sifat berguna sotong

Daging gurita kaya dengan protein dan mengandungi lemak hingga 8-10%. Terdapat banyak zat ekstraktif pada otot yang memberikan rasa khusus pada hidangan sotong.

Daging Osmine mengandungi vitamin A, B1, B2, B3, B6, B9, B12, C, E, K, PP. Gurita mengandungi unsur-unsur makro dan mikro seperti kalsium, magnesium, natrium, kalium, fosfor, besi, yodium, zink, tembaga, mangan, selenium.

Gurita sangat bermanfaat, kerana terdapat 350 mg sotong rebus dalam 100 gram. asid lemak omega3. Dan asid ini, seperti yang anda ketahui, terlibat dalam banyak proses metabolik, dan kita mesti mendapatkannya dengan makanan setiap hari jika kita mahu sihat. Tambahan, sotong memang sedap..

Gurita terkenal dengan khasiatnya yang bermanfaat dan rasanya yang sedap sejak zaman dahulu lagi. Gourmets dari dunia kuno memotong tentakel gurita menjadi kepingan, memasukkan kepalanya dengan rempah dan membakarnya menjadi pai besar. Koki mereka sangat baik sehingga ketika menyiapkan hidangan ini, mereka menggunakan tongkat buluh dan bukannya pisau: bagaimanapun, pisau besi memberikan hidangan nipis rasa tidak enak.

Di negara-negara Mediterranean, osmiinog masih merupakan makanan kegemaran rakyat. Dalam buku masakan Sepanyol dan Itali, anda boleh menemui banyak jenis resipi untuk memasak sotong. Yang popular di Sepanyol adalah "calamares fritos", iaitu cincin badan sotong yang dibakar dalam adunan. Gurita boneka "Calamares fritos" boleh dibeli di mana-mana kedai di Barcelona. Di rumah, tinggal hanya untuk memanaskannya.

Di pulau Ischia (dekat Naples), sotong dipotong menjadi kepingan dan dimasukkan ke dalam sup. Biasa juga membuat sandwic gurita di sini. Orang Polinesia merebus gurita kering dalam santan atau memanggangnya dalam daun toro dalam ketuhar tanah. Di Jepun, sotong biasanya digoreng dengan minyak..

Sifat berbahaya gurita

Sekiranya gurita, seperti makanan laut yang lain, ada baiknya menolak menggunakannya jika anda hipersensitif. Sekiranya anda menyedari bahawa badan anda tidak menerima makanan laut, anda juga harus menolak daging gurita..

Video ini akan memperkenalkan anda kepada resipi termudah dan terpantas untuk memasak sotong..

Gurita

Hari ini makanan laut tidak lagi menjadi makanan istimewa dan menjadi tambahan makanan harian. Anda tidak perlu pergi ke restoran makanan laut yang mahal untuk merasai gurita sebenar dengan sos lada merah berkrim. Setiap pasar raya menjual bangkai beku atau koktel makanan laut buatan. Sejumlah besar omega-3 dan protein yang tersembunyi di sebalik kemasan yang tidak sedap dipakai meningkatkan kesihatan, minda yang lebih ringan, rambut lebih lembut dan kulit yang lebih bersih..

ciri umum

Gurita tergolong dalam genus cephalopod. Ia mempunyai badan yang lembut dan pendek yang berbentuk oval. Mulut terletak di persimpangan tentakel dan menyerupai paruh burung nuri. "Paruh" ini terdiri dari 2 rahang yang kuat, yang tidak hanya menggiling makanan, tetapi juga menimbulkan luka yang mematikan. Dari kepala moluska terdapat 8 tentakel panjang di mana alat penyedut berada. Setiap tentakel mempunyai kira-kira 2000 cawan sedutan. Setiap daripada mereka mampu menahan 100 gram berat hidup dan membantu gurita menjelajah wilayah ini, merasakan rasa, bau, tekstur permukaan dan objek.

Panjang badan rata-rata adalah 90 cm, individu besar mencapai 1.3 m. Jangka hayat gurita pendek - dari 1 hingga 2 tahun. Sebilangan wakil bertahan sehingga 4 tahun.

  • ciri umum
  • Sejarah produk
  • Sifat produk yang berguna
  • Penggunaan memasak
  • Cara memilih sotong
  • Kontraindikasi

Gurita menempati kawasan tropika dan subtropika. Prasyarat untuk berfungsi dengan baik adalah tahap garam dalam air. Ia tidak boleh melebihi 30%. Individu tinggal di celah-celah gua, batu di bawah air.

Gurita adalah pemangsa secara semula jadi. Mereka memburu siput, kerang, ikan, dan plankton. Tetapi, memandangkan kekuatan dan kecerdasan kolosal (diakui sebagai invertebrata paling pintar), gurita mungkin mengaku lebih banyak mangsa..

Sejarah produk

Sejarah makan sotong bermula dari zaman kuno. Kelezatan mendapat populariti paling hebat pada zaman Antiquity. Gurita besar dipotong-potong, disapu dengan ramuan, rempah, digabungkan dengan doh dan dijadikan pai hangat yang besar.

Di negara-negara Mediterranean, gurita telah memegang telapak tangan dalam memasak selama bertahun-tahun. Makanan ringan dan hidangan makanan laut yang tidak rumit adalah makanan kegemaran penduduk tempatan dan elemen penting dalam budaya kuliner rakyat..

Di Sepanyol, membakar tentakel gurita dengan adunan sangat digemari. Penduduk tempatan Barcelona tidak dapat membayangkan kehidupan mereka tanpa barang. Di setiap kedai, anda boleh mendapatkan set makanan laut yang telah dimasak dan siap dimakan. Mereka hanya dipanaskan dan dijadikan hidangan utama..

Di Jepun, mereka lebih suka menggoreng gurita dalam minyak, di Polinesia ia dikeringkan dan kemudian direbus dalam santan atau dibakar dalam oven tanah..

Hari ini, anda tidak akan mengejutkan sesiapa yang mempunyai sandwic gurita. Kaedah memasak baru menimbulkan kegembiraan yang tulen. Masakan moden sibuk dengan kombinasi yang tidak biasa, memasak sotong manis, mencari sos yang sempurna untuk makanan istimewa. Dan setiap daripada kita dapat menyumbang kepada sejarah pencarian kuliner.

Nilai pemakanan (dalam gram setiap 100 gram produk)
Protein15
Lemak1
Karbohidrat2.2
Air80.25
Serat makanan0
Kandungan kalori82 kkal
Komposisi vitamin (dalam miligram setiap 100 gram produk)
Kolin (B4)65
Asid nikotinik (PP)2.1
Phylloquinone (C)0.0001
Tokoferol (E)1,2
Asid askorbik (C)lima
Cyanocobalamin (B12)0.02
Pyridoxine (B6)0.36
Asid pantotenik (B5)0.5
Riboflavin (B2)0.04
Thiamin (B1)0.03
Retinol (A)0.045
Cobalamin (B12)0.02
Asid folik (B9)0.016
Komposisi mineral (dalam miligram setiap 100 gram produk)
Selenium0.0448
Mangan0.025
Tembaga435
Zink1.68
Besi5.3
Fosforus186
Kalsium53
Magnesiumtiga puluh
Natrium230
Potasium350
Omega-3350

Sifat produk yang berguna

Daging gurita adalah produk makanan yang berharga. Unsur-unsur bermanfaat yang membentuk komposisi jauh lebih mudah dan cepat diserap oleh tubuh manusia daripada, misalnya, bahan dari daging lembu. Oleh kerana kandungan protein tinggi dan karbohidrat minimum, makanan laut digunakan sebagai bahagian penting dalam diet yang sihat..

Di samping itu, daging sotong akan dapat memenuhi keperluan Omega-3 setiap hari. Pilihan antara minyak ikan jahat dan makanan istimewa gourmet jelas. Lebih baik makan sebilangan kecil makanan laut daripada memasukkan diri dengan buburan berbau busuk. Kesannya (kulit, kuku dan rambut yang cantik, meningkatkan ingatan, pencernaan, dan lain-lain) adalah sama, tetapi prosesnya berbeza secara radikal.

Gurita adalah pemegang rekod kehadiran tembaga. Tembaga mengambil bahagian dalam semua proses metabolik badan, membekalkan sel dengan oksigen, mendorong pembentukan hemoglobin dan eritrosit, membantu mengasimilasi protein, karbohidrat, mempengaruhi aktiviti insulin, meningkatkan fungsi pelindung imuniti.

Sifat berguna gurita termasuk:

  • normalisasi sistem kardiovaskular;
  • meningkatkan fungsi organ saluran gastrousus;
  • kesan positif pada organ penglihatan;
  • meningkatkan fungsi otak;
  • kesan kosmetik (memperbaiki keadaan rambut, kuku dan kulit);
  • melambatkan proses penuaan;
  • peningkatan jisim otot yang cepat;
  • penurunan berat badan kerana penghapusan lemak dan air;
  • pencegahan aterosklerosis;
  • normalisasi tekanan darah;
  • peningkatan memori;
  • perlindungan daripada kemurungan dan ketegangan saraf;
  • pencegahan patologi onkologi;
  • rangsangan aktiviti otak.

Penggunaan memasak

Karya gurita adalah hadiah yang berpatutan yang tidak memerlukan kemahiran memasak khas. Koki profesional hanya menggunakan makanan laut segar.

Sekiranya anda memasak daging sotong segar, pastikan untuk membuang kantung dakwat.

Sekiranya tidak mungkin membeli bangkai segar, maka pilihan terbaik adalah gurita beku. Bangkai sudah dibersihkan dari darah, mata, paruh dan siap sepenuhnya untuk eksperimen masakan.

Bangkai mesti dicairkan dengan betul agar produk tersebut tidak kehilangan nilai pemakanan dan rasa istimewa. Proses pencairan tidak seharusnya cepat (ini adalah bagaimana sifat berguna produk hilang). Biarkan sotong di dalam peti sejuk selama beberapa jam (lebih baik semalaman). Bangkai akan mula mencair secara beransur-ansur dan dalam 5-8 jam (bergantung pada ukurannya) ia akan dapat digunakan.

Proses memasaknya sangat mudah. Semua bahagian badan (bangkai dan tentakel) digunakan untuk memasak, jadi sotong dapat disebut produk bebas sampah. Sekiranya anda membeli sotong bayi (saiz kecil), masaklah keseluruhannya. Sekiranya sotong tidak sesuai dengan bekas di rumah anda, potonglah dengan teliti.

Petua: untuk mengupas dan membahagi bangkai dengan mudah, anda perlu meletakkan sotong di dalam air panas selama 1-2 minit.

Bangkai mesti direbus selama 3 minit, dan tentakel selama 7 minit. Di sinilah pemprosesan utama produk berakhir. Bahagian badan yang direbus boleh digunakan untuk menggoreng, merebus, memanggang atau mengukus. Octopus digunakan untuk kebab, salad, makanan pembuka, hidangan utama. Ragamnya hanya dibatasi oleh imaginasi anda, peralatan yang diperlukan dan kemahiran masakan.

Resipi pasta dengan makanan laut dan lada merah

  • pasta gandum durum - 500 g;
  • makanan laut - 1 kg;
  • minyak zaitun - 5 sudu besar;
  • bawang putih - 3 ulas;
  • capsicum merah - 1 pc;
  • tomato - 5 biji;
  • garam dan lada hitam tanah secukup rasa.

Penyediaan

Rebus pasta hingga al dente (pasta tidak dimasak sepenuhnya, sedikit keras). Gunakan wajan besi tuang, panaskan minyak zaitun, kurangkan api, dan tumis bawang putih dan kapikum merah. Hidupkan api (apabila bawang putih mempunyai kerak keemasan) dan tambahkan makanan laut ke dalam wajan. Minyak zaitun harus menutupi semua bahan. Kacau rata, kecilkan api lagi dan biarkan mendidih selama 3-5 minit. Potong tomato halus, masukkan ke dalam loyang. Campuran yang dihasilkan dapat dibumbui dengan garam dan lada secukup rasa. Didihkan bahan-bahan ke dalam kuali, kemudian nyalakan api dan biarkan selama 10 minit. Tomato harus berubah menjadi pes tomato halus yang sepenuhnya menutupi makanan laut dan menunjukkan rasa istimewa. Masukkan pasta ke dalam loyang (sebelumnya dimasukkan ke dalam saringan), gaul rata dan angkat dari api selepas 2-3 minit.

Resepi Salad Gurita dan Kentang

  • sotong - 400 g;
  • daun selada - 200 g;
  • kacang merah (rebus atau dalam tin) - 150 g;
  • bawang merah - 100 g;
  • cuka wain merah - 2 sudu besar;
  • kicap - 1 sudu besar;
  • kentang - 150 g;
  • crouton roti rai - 50 g.

Penyediaan

Bilas daun selada, potong besar. Rebus kacang (atau beli kacang kalengan) dan hantar ke salad. Rebus sotong hingga dimasak dengan rempah-rempah kegemaran anda, potong dadu hingga berdiameter 2 cm.. Potong bawang menjadi cincin. Satukan semua bahan dalam mangkuk dalam, perasakan dengan sos. Kacau rata dan hidangkan.

Cara memilih sotong

Makanan laut hanya akan membawa faedah nyata jika dipilih dan disediakan dengan betul. Apa yang perlu dicari semasa membeli sotong:

  • Warna. Mungkin tambal sulam. Warna bangkai dan tentakel mungkin berbeza secara mendadak, tetapi manifestasi seperti itu dianggap sebagai norma. Warna yang paling biasa: kelabu merah jambu atau ungu;
  • bebola mata. Semasa membeli gurita keseluruhan, anda perlu memperhatikan matanya. Bola mata harus bersih, telus, bebas dari lebam dan lendir;
  • tekstur kulit. Kulit gurita mungkin mempunyai warna yang tidak rata, tetapi noda sama sekali tidak dapat diterima. Titik gelap menunjukkan masalah kesihatan tertentu pada kerang, penyimpanan atau pengangkutan yang tidak betul;
  • keadaan kulit. Tidak boleh ada air mata dan luka di atasnya. Kulit mesti kuat, dan apabila ditekan, cepat kembali ke keadaan semula. Kulit terlalu tebal atau nipis menunjukkan pembekuan produk yang kerap;
  • saiz. Semakin kecil sotong, dagingnya lebih lembut dan berair;
  • kesucian. Kulit mesti benar-benar bersih dan berkilat;
  • khemah. Bahagian luar tentakel selalu lebih gelap daripada bahagian dalam;
  • syarat penyimpanan. Pakej ini tidak boleh mengandungi banyak salji dan ais. Ini menunjukkan pembekuan semula, dan makanan laut tidak boleh dibekukan lebih dari 1 kali;
  • kekhususan permukaan. Ia mesti lembap, berkilat dan licin. Permukaan kering menunjukkan pelanggaran syarat dan syarat penyimpanan;
  • tarikh pembuatan dan tanda kualiti. Tanya penjual atau periksa tanda yang sesuai pada bungkusan dengan barang. Pastikan anda meminta dokumen penjual dari stesen kebersihan dan epidemiologi. Jangkitan dan parasit yang terdapat dalam makanan laut boleh menyebabkan masalah kesihatan kekal.

Kontraindikasi

Gurita, seperti makanan laut lain, dikontraindikasikan sekiranya berlaku intoleransi individu. Ia terserlah dalam:

  • pembentukan ruam dan pembentukan purulen pada kulit;
  • loya muntah;
  • kemerosotan keadaan umum badan, yang setanding dengan mabuk;
  • pemburukan penyakit atau patologi pendam.
  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Terdapat risiko keracunan atau memasukkan parasit ke dalam badan jika dagingnya kurang berkualiti atau dimasak dengan tidak betul. Memilih pembekal dan pengeluar makanan laut secara bertanggungjawab. Perhatikan negara pengeluar, tahap pencemaran wilayah di mana gurita hidup, dll. Ancaman paling serius yang tersembunyi di dalam makanan laut yang lazat adalah sebatian merkuri. Sekiranya jumlah sebatian berbahaya dilebihi, maka penggunaan makanan ringan boleh membawa maut. Periksa sijil pembekal, kesimpulan stesen kebersihan dan epidemiologi dan tanda kualiti barang.

Langkah berjaga-jaga sedemikian harus digunakan untuk semua produk yang dikelaskan sebagai makanan laut. Kegagalan untuk mematuhinya membawa kepada akibat kesihatan yang tidak dapat dipulihkan. Sebatian merkuri boleh mempengaruhi organ penglihatan, pendengaran, pusat dan sistem saraf. Jaga keselamatan dan kualiti produk habis.

Gurita adalah kerang yang luar biasa

Kandungan:

Gurita mungkin yang paling menakjubkan dari moluska laut dalam. Kejadian aneh mereka, kejutan, kadang-kadang menakutkan, khayalan menarik gurita raksasa yang mampu tenggelam dengan mudah walaupun kapal besar, demonisasi jenis gurita ini telah banyak difasilitasi oleh karya banyak penulis terkenal, misalnya, Victor Hugo dalam novelnya "Workers of the Sea" yang dijelaskan gurita sebagai "perwujudan mutlak kejahatan." Pada hakikatnya, gurita, di mana terdapat lebih daripada 200 spesies di alam semula jadi, adalah makhluk yang sama sekali tidak berbahaya, dan mereka seharusnya lebih takut kepada kita, orang, dan bukan sebaliknya..

Saudara terdekat gurita adalah sotong dan sotong, mereka sendiri tergolong dalam genus cephalopods, keluarga gurita yang tepat.

Gurita: keterangan, struktur, ciri. Seperti apa sotong?

Penampilan gurita membingungkan, tidak langsung jelas di mana kepalanya, di mana mulutnya, di mana mata dan anggota badannya. Tetapi kemudian semuanya menjadi jelas - badan sakral gurita disebut mantel, yang disambung dengan kepala yang besar, ada mata di permukaan atasnya. Mata gurita cembung..

Mulut gurita kecil dan dikelilingi oleh rahang chitinous yang disebut paruh. Yang terakhir ini diperlukan agar gurita mengisar makanan, kerana mereka tidak tahu menelan mangsa sepenuhnya. Dia juga memiliki parutan khas di kerongkongnya, ia mengisar makanan menjadi gruel. Tentakel terletak di sekitar mulut, yang merupakan ciri sebenar gurita. Tentakel gurita panjang, berotot, dan permukaan bawahnya dihiasi dengan penyedut berukuran berbeza yang bertanggungjawab untuk rasa (ya, gurita mempunyai selera pada cangkir penyedut). Berapa banyak tentakel yang dimiliki oleh sotong? Selalu ada lapan dari mereka, sebenarnya, dari nombor ini, nama haiwan ini berasal, kerana perkataan "sotong" bermaksud "lapan kaki" (baik, tentakel).

Juga, dua puluh spesies gurita mempunyai sirip khas yang berfungsi sebagai sejenis kemerahan ketika mereka bergerak..

Fakta menarik: gurita adalah yang paling pintar di antara moluska, otak gurita dikelilingi oleh tulang rawan khas, sangat mirip dengan tengkorak vertebrata.

Semua deria dalam gurita berkembang dengan baik, terutama penglihatan, mata gurita sangat serupa strukturnya dengan mata manusia. Setiap mata dapat melihat secara terpisah, tetapi jika gurita perlu melihat lebih dekat pada suatu objek, mata dengan mudah bergerak lebih dekat dan fokus pada objek tertentu, dengan kata lain, gurita memiliki dasar penglihatan teropong. Dan sotong juga mampu menangkap infrasound..

Struktur organ dalaman gurita sangat kompleks. Contohnya, sistem peredaran darah mereka ditutup, dan saluran arteri hampir dihubungkan ke saluran vena. Sotong juga mempunyai tiga hati! Salah satunya adalah yang utama, dan dua cawangan kecil, yang tugasnya adalah mendorong darah ke jantung utama, jika tidak, ia mengarahkan aliran darah ke seluruh tubuh. Bercakap mengenai darah sotong, ia berwarna biru! Ya, semua gurita adalah golongan bangsawan yang sebenar! Tetapi serius, warna darah gurita disebabkan oleh adanya pigmen khas di dalamnya - geocyamine, yang memainkan peranan yang sama di dalamnya seperti hemoglobin..

Organ menarik lain yang dimiliki oleh gurita adalah sifon. Siphon menuju ke rongga mantel, di mana sotong mengumpulkan air, dan kemudian, melepaskannya dengan tajam, membuat aliran jet sebenar yang mendorong tubuhnya ke hadapan. Benar, alat roket gurita tidak sesempurna cumi-cumi relatifnya (yang menjadi prototaip untuk membuat roket), tetapi juga pada ketinggian.

Saiz gurita berbeza dari spesies, yang terbesar adalah panjang 3 meter dan berat sekitar 50 kg. Sebilangan besar spesies gurita sederhana panjangnya antara 0.2 hingga 1 meter..

Adapun warna gurita, mereka biasanya memiliki warna merah, coklat, atau kuning, tetapi mereka juga dapat mengubah warnanya dengan mudah seperti bunglon. Mekanisme perubahan warna di dalamnya sama seperti pada reptilia - sel kromatofor khas yang terletak di kulit dapat meregangkan dan menguncup dalam beberapa saat, menukar warna secara serentak, dan membuat gurita tidak dapat dilihat oleh pemangsa yang berpotensi, atau mengekspresikan emosinya (misalnya, marah sotong berubah menjadi merah, malah berubah menjadi hitam).

Di mana sotong hidup?

Habitat gurita adalah hampir semua lautan dan lautan, kecuali perairan utara, walaupun kadang-kadang mereka juga menembusi. Tetapi selalunya gurita hidup di laut yang hangat, baik di perairan cetek dan di kedalaman yang sangat besar - beberapa gurita laut dalam dapat menembus hingga kedalaman 5000 m. Banyak gurita suka menetap di terumbu karang..

Apa yang dimakan oleh sotong

Gurita, bagaimanapun, seperti cephalopoda lain, makhluk pemangsa, makanan mereka adalah pelbagai jenis ikan kecil, serta ketam dan udang galah. Mula-mula mereka merampas mangsanya dengan tentakel dan membunuh dengan racun, kemudian mulai menyerap, kerana mereka tidak dapat menelan seluruh kepingan, kemudian mereka terlebih dahulu mengisar makanan dengan paruhnya.

Gaya hidup gurita

Gurita biasanya menjalani gaya hidup yang tidak menetap, selalunya mereka bersembunyi di antara terumbu dan batu laut, meninggalkan tempat tinggal mereka hanya untuk berburu. Gurita hidup, sebagai peraturan, satu persatu dan sangat melekat di laman web mereka..

Berapa lama sotong hidup?

Jangka hayat gurita rata-rata 2-4 tahun..

Musuh gurita

Salah satu musuh gurita yang paling berbahaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah orang, yang sangat difasilitasi dengan memasak, kerana banyak hidangan yang enak dan enak dapat disiapkan dari gurita. Tetapi selain ini, gurita mempunyai musuh semula jadi yang lain, pelbagai pemangsa laut: hiu, anjing laut, singa laut, anjing laut, ikan paus pembunuh juga tidak suka berpesta di gurita..

Adakah sotong berbahaya bagi manusia?

Hanya di halaman buku atau dalam pelbagai filem fiksyen ilmiah, sotong adalah makhluk yang sangat berbahaya, yang bukan hanya dapat membunuh orang dengan mudah, tetapi juga merusak seluruh kapal. Pada kenyataannya, mereka sama sekali tidak berbahaya, bahkan pengecut, pada tanda bahaya sedikit pun, gurita lebih suka melarikan diri, apa pun yang berlaku. Walaupun mereka biasanya berenang perlahan, jika ada bahaya, mereka menghidupkan mesin jet mereka, sehingga gurita dapat memecut dengan kecepatan 15 km per jam. Mereka juga menggunakan kemampuan meniru secara aktif, bergabung dengan ruang sekitarnya..

Hanya spesies gurita terbesar yang boleh menimbulkan bahaya kepada penyelam skuba, dan kemudian hanya pada musim pembiakan. Pada masa yang sama, tentu saja, gurita itu sendiri tidak akan menjadi yang pertama menyerang seseorang, tetapi secara bertahan, ia boleh menyengatnya dengan racunnya, yang, walaupun tidak membawa maut, tentu saja, akan menimbulkan beberapa perasaan yang tidak menyenangkan (bengkak, pening). Pengecualiannya adalah gurita cincin biru, yang hidup di luar pesisir Australia, yang racun neuroparitinya masih boleh membawa maut kepada manusia, tetapi kerana gurita ini menjalani gaya hidup yang rahsia, kemalangan dengannya sangat jarang.

Jenis gurita, foto dan nama

Sudah tentu, kita tidak akan menerangkan semua 200 spesies gurita, kita hanya akan fokus pada yang paling menarik dari mereka..

Sotong gergasi

Seperti yang anda duga dari namanya, ini adalah sotong terbesar di dunia. Panjangnya boleh mencapai hingga 3 meter dan berat hingga 50 kg, tetapi ini adalah individu terbesar dari spesies ini, rata-rata, gurita gergasi adalah 30 kg, dan panjang 2-2.5 meter. Tinggal di Lautan Pasifik dari Kamchatka dan Jepun ke pantai barat Amerika Syarikat.

Sotong biasa

Spesies gurita yang paling meluas dan dikaji dengan baik, terdapat di Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik, dari England hingga ke pantai Senegal. Ia agak kecil, panjang badannya 25 cm, dan bersama dengan tentakelnya 90 cm. Berat badan rata-rata 10 cm. Ia sangat popular dalam masakan orang-orang Mediterranean.

Sotong berwarna biru

Dan spesies gurita yang indah ini, yang tinggal di luar pantai Australia, adalah yang paling berbahaya di antaranya, kerana racunnya yang boleh menyebabkan serangan jantung pada manusia. Satu lagi ciri khas gurita ini adalah adanya cincin biru dan hitam yang khas pada kulit kuning. Seseorang boleh diserang hanya dengan membela diri, jadi untuk mengelakkan masalah, anda hanya perlu menjauhkan diri dari dia. Ia juga gurita terkecil, panjang badannya 4-5 cm, tentakel - 10 cm, berat 100 gram.

Membiakkan sotong

Sekarang mari kita lihat bagaimana gurita membiak, proses ini sangat menarik dan tidak biasa bagi mereka. Pertama, mereka menghasilkan semula hanya sekali seumur hidup, dan tindakan ini mempunyai akibat yang dramatik bagi mereka. Sebelum musim kawin, salah satu tentakel gurita jantan berubah menjadi sejenis organ seksual - hectocotyl. Dengan pertolongannya, lelaki memindahkan spermatozoa ke rongga mantel gurita betina. Selepas perbuatan ini, lelaki, sayangnya, mati. Betina dengan sel pembiakan lelaki terus menjalani kehidupan normal selama beberapa bulan, dan hanya kemudian bertelur. Terdapat sebilangan besar dari mereka dalam kopling, sehingga 200 ribu keping..

Kemudian berlangsung beberapa bulan sehingga gurita muda menetas, selama ini betina menjadi ibu teladan, secara harfiah meniupkan zarah-zarah debu dari keturunannya di masa depan. Pada akhirnya, wanita, keletihan kerana kelaparan, juga mati. Sotong muda menetas dari telur siap sepenuhnya untuk hidup bebas..

Fakta menarik mengenai sotong

  • Baru-baru ini, ramai yang pernah mendengar mengenai gurita Paul yang terkenal, oracle gurita, ramalan gurita, meramalkan keputusan perlawanan bola sepak di Kejuaraan Eropah di Jerman pada tahun 2008 dengan ketepatan yang luar biasa. Di akuarium tempat gurita ini tinggal, dua palung dengan bendera pasukan lawan ditempatkan, dan kemudian pasukan dari mana sotong Paul memulakan makanannya memenangi pertandingan bola sepak.
  • Gurita memainkan peranan penting dalam fantasi erotik orang, dan sejak sekian lama, sehingga pada tahun 1814, seorang seniman Jepun Katsushika Hokusai menerbitkan sebuah ukiran erotis "Mimpi Isteri Nelayan", yang menggambarkan seorang wanita telanjang bersama dua gurita.
  • Ada kemungkinan bahawa, sebagai hasil evolusi, jutaan tahun kemudian, gurita akan berkembang menjadi makhluk cerdas seperti manusia..

Kehidupan gurita, video

Dan akhirnya, sebuah dokumentari menarik mengenai gurita dari National Geographic.

Gurita: penerangan, tabiat, habitat, pemakanan, musuh, pembiakan, gambar dan video

Gurita adalah salah satu makhluk bawah laut yang paling luar biasa. Ia juga disebut gurita dan cephalopod. Mudah dikenali kerana badannya yang besar dan tentakel panjang dengan cawan sedutan. Makhluk ini dijumpai di lautan dan laut, mampu menyamarkan diri dari mata kasar dan mempunyai banyak ciri menarik.

Asal spesies

Para saintis tidak dapat mengatakan dengan pasti bila gurita pertama muncul. Oleh kerana mereka tidak mempunyai tulang di badan mereka, tetapi hanya tisu lembut, dari masa ke masa, badan mereka terurai sepenuhnya tanpa meninggalkan jejak.

Namun, di wilayah Lebanon, para saintis menemui sisa-sisa cephalopod, yang disimpan di dalam tanah fosil. Kajian menunjukkan bahawa mereka berusia 95 juta tahun! Dan yang paling mengejutkan, dari segi ukuran dan strukturnya, sisa-sisanya bertepatan dengan gurita hidup. Ini menunjukkan bahawa dalam jangka masa yang begitu besar, ciptaannya tidak pernah berubah.

Penerangan mengenai sotong

Gurita adalah spesies cephalopod yang paling banyak. Mereka dibahagikan kepada dua subspesies, yang berbeza dalam cara hidup mereka: nomad dan bawah. Yang pertama tinggal di wilayah yang sama, yang kedua selalu bergerak di bawah air untuk mencari keadaan yang lebih baik.

Mereka hanya makhluk bawah laut, mereka tidak dapat hidup di darat. Cengkerang luar mereka memerlukan kelembapan berterusan dan cepat kering di udara.

Penampilan

Gurita tidak mempunyai leher atau batang tubuh, jadi tentakel tumbuh langsung dari kepala bujur. Mulut terletak di tengah-tengah bahagian bawah, di mana semua anggota badan bertemu. Lubang pembuangan sampah terletak di bahagian belakang kepala.

Terdapat selaput antara tentakel, dan mereka juga mempunyai satu hingga tiga baris penyedut. Yang terakhir diperlukan untuk menjaga mangsa dan mencegahnya melayang jauh. Gurita secara harfiah menyedut makanan untuk dirinya sendiri dan secara beransur-ansur memindahkannya ke mulutnya.

Oleh kerana badan mereka tidak mempunyai tulang, gurita mampu mengambil bentuk apa pun. Mereka dapat meratakan sepenuhnya di sepanjang bahagian bawah, seperti sehelai kertas, atau melengkung menjadi bola bentuk yang ideal.

Sebilangan besar individu berwarna merah jambu-coklat, tetapi juga boleh berubah warna seperti bunglon. Ini membolehkan anda bergabung dengan persekitaran dan tidak dapat dilihat oleh makhluk lain..

Ciri-ciri:

Gurita mempunyai banyak ciri yang memungkinkannya menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Oleh kerana mustahil untuk membuat kekosongan di dalam air, cawan penyedut cephalopod tidak dapat berfungsi dengan cara yang sama seperti analog getah yang dibuat oleh manusia. Oleh kerana itu, makhluk itu harus mengawalnya dengan mengetatkan otot pada tentakel. Manusia membuat usaha sedemikian. semasa cuba menyedut udara atau cecair.

Sotong mempunyai tiga hati. Lebih-lebih lagi, satu berfungsi untuk kerja sistem peredaran darah, dan dua yang lain diperlukan untuk fungsi normal sistem pernafasan. Makhluk itu mempunyai darah biru. Beberapa spesies mampu mengeluarkan racun, dan di antara gurita ada individu yang dianggap makhluk paling beracun di Bumi..

Gurita terdapat dalam pelbagai saiz. Sebilangan individu boleh tumbuh hanya beberapa sentimeter, sementara yang lain mampu membanggakan dimensi beberapa meter. Dalam hal ini, gurita Doflein sangat terkenal: satu individu tumbuh hingga sembilan setengah meter dan beratnya 270 kg.

Di mana sotong hidup??

Makhluk hidup di laut dan lautan, dan mereka berusaha mencari kawasan dengan perairan hangat, kerana di tempat sejuk mereka menjadi mengantuk. Sebagai sarang, sotong lebih suka tempat gelap di mana ia mudah disembunyikan dari mata yang tidak diingini. Ini dapat menjadi dasar gelap pada kedalaman yang besar, retakan di batu, atau lubang di kapal yang tenggelam. Semakin mudah menjadi tidak kelihatan dalam persekitaran ini, semakin baik..

Selalunya, cephalopod tidak turun pada kedalaman 150 m, tetapi kadang-kadang orang menemukannya, menghantar peralatan khas untuk menembak beberapa kilometer ke bawah.

Apa yang dimakan oleh sotong??

Makhluk ini adalah pemangsa dan mampu mencerna makhluk yang terdapat di kedalaman laut. Mereka memakan ikan, moluska, krustasea dan juga jenisnya sendiri. Gurita tidak mengembangkan perasaan kesetiaan dan simpati terhadap rakan-rakan mereka, jadi pada masa lapar mereka dapat dengan mudah makan gurita yang lebih kecil. Bahkan ada kes apabila individu besar menyerang jerung, dan yang terakhir tidak dapat mengatasinya..

Prinsip memburu pemangsa cukup mudah. Ia terletak di dasar, bergabung dengan persekitaran, dan menunggu mangsa berenang. Kemudian dia menerjangnya dengan tajam dan menggali tentakelnya. Setelah membungkus seluruh anggota badannya di sekeliling makanan, sotong memasukkannya ke dalam mulutnya. Tidak ada gigi di kerongkong, tetapi keras dan bergaris, yang membantu mengisar kepingan menjadi bubur.

Kadang kala pemangsa salah menilai keadaan dan menerkam ikan yang terlalu besar. Yang terakhir dapat melawan dan memakan pelaku itu sendiri atau mencabut sepasang tentakel kepadanya. Tetapi cephalopoda hampir tidak mengalami kesakitan, dan anggota badan cepat tumbuh semula..

Berapa lama sotong hidup?

Makhluk ini tidak boleh disebut centenarian. Mereka tumbuh dengan cepat, dan badan mereka cepat habis. Oleh kerana itu, tempoh purata gurita hanya tiga tahun..

Saiz dan berat gurita

Bergantung pada spesiesnya, makhluk bawah laut tumbuh dari 1 cm hingga 4 m. Beratnya dapat bervariasi dari beberapa gram hingga 50 kg. Namun, ada pengecualian ketika makhluk itu berkembang menjadi bahagian yang besar..

Warna

Gurita boleh mengubah warna kulitnya bergantung pada keadaannya. Dia melakukan ini dengan bantuan sel pigmen khas yang terletak di cangkang atas. Apabila anda perlu "mengecat semula" badan anda dengan warna tertentu, sistem saraf memberikan dorongan khas yang menjadikannya mengecut atau meregang, itulah sebabnya warna yang diinginkan muncul.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Gurita boleh dianggap sebagai makhluk nokturnal. Pada siang hari, mereka lebih suka tidur di tempat perlindungan mereka, dan setelah gelap mereka pergi berburu. Mereka tidak aktif dan lambat, tidak suka meninggalkan wilayah mereka..

Gurita tahu bagaimana berenang, membuat sentakan kuat dengan tentakel, mengambil dan melepaskan air dengan mulut mereka, dan menggerakkan kepala terlebih dahulu. Namun, mereka melakukannya dengan enggan, kerana berasa terdedah semasa proses ini. Pada masa ini, mudah untuk meraihnya dari mana saja, jadi gurita lebih suka bergerak di sepanjang dasar dan batu, melekat ke permukaan dengan cawan sedutan.

Gurita sangat bersih. Sekiranya terdapat sampah atau ganggang di sekitar tempat kediaman, mereka pasti akan meletakkannya di timbunan yang terpisah dan menyapu ruang sekitar dengan tentakel mereka.

Struktur dan pembiakan sosial

Gurita menjalani gaya hidup pertapa, jangan sesat dalam kawanan. Setiap individu mempunyai wilayah dengan batas yang jelas, dan jika orang luar melintasi mereka, pertarungan pasti akan berlaku, di mana hanya satu yang akan bertahan.

Apabila perlu menghasilkan keturunan, wanita itu sendiri mencari lelaki. Dia melakukan ini dua kali setahun. Setelah bertemu dengan sotong jantan, dia pergi bersamanya ke tempat terpencil, di mana sehingga 80 ribu telur dilahirkan. Sejak saat itu, wanita itu tidak meninggalkan tempat perlindungan dan menjaga anak-anaknya yang akan datang dengan segala cara. Lelaki pada masa ini menolong kekasihnya. Namun, si ibu selalu kekurangan makanan, jadi selama ini dia mengalami masa yang sangat sukar.

Selepas empat bulan, larva kecil muncul dari telur, yang langsung terbawa arus dan memakan plankton. Mereka tumbuh dengan cepat, dan setelah beberapa bulan mereka sudah berat lebih dari satu kilogram. Namun, tidak semua orang berjaya bertahan hingga dewasa, kerana mereka menjadi makanan untuk ikan dan makhluk bawah laut yang lain..

Musuh semula jadi gurita

Oleh kerana mereka menjalani gaya hidup pemangsa dan agresif, gurita mempunyai banyak musuh. Kadang-kadang mereka terperangkap di dalam mulut ikan yu, anjing laut, singa laut, ikan paus pembunuh dan ikan besar yang lain.

Namun, ketika cephalopod berhadapan dengan potensi bahaya, ia memiliki beberapa kad truf yang dapat membantu menghindari konfrontasi. Gurita mampu melepaskan dakwat ungu ke ruang angkasa, yang benar-benar mengganggu pelaku. Sementara musuh sedang berusaha mengetahui apa yang terjadi, gurita dengan cepat menghilang ke celah terdekat dan bersembunyi di sana..

Juga, penciptaan dicirikan oleh autotomi. Sekiranya musuh meraihnya dari tentakel, ia melepaskannya seperti ekor kadal dan berenang dengan tenang. Para saintis telah lama membuktikan bahawa gurita mempunyai kecerdasan yang tinggi, sebab itulah mereka dapat membuat keputusan yang paling logik dan betul dalam situasi tertekan. Juga, cephalopod dapat menyelesaikan teka-teki paling mudah dengan membuka injap dan pergerakan objek.

Penduduk dan status spesies

Populasi gurita besar dan tidak berada di ambang kepupusan. Mereka tinggal di laut, lautan dan secara aktif meningkatkan jumlah mereka. Oleh kerana orang memakannya, mereka juga membiakkannya secara buatan dalam takungan khas..

Mengapa gurita dipanggil itu??

Terdapat dua versi mengapa sotong disebut dengan cara itu. Andaian pertama, yang paling logik, adalah bahawa ia mempunyai lapan kaki. Dan ketika mengucapkan konsonan yang disuarakan "in", kata itu perlahan-lahan turun, itulah sebabnya kata itu mulai dimulai dengan vokal "o". Teori kedua penampilan nama itu berdasarkan pada anatomi cephalopod. Anggota badannya terletak dalam bulatan, di sepanjang tepi bahagian bawah kepala. Oleh itu, mereka membentuk sumbu, yang dalam kombinasi dengan kata "kaki" menimbulkan nama yang sesuai.

Berapakah bilangan kaki yang terdapat pada sotong (tentakel)

Makhluk itu mempunyai lapan tentakel yang terletak di cincin di bahagian bawah kepalanya. Di antara mereka, di dalam, mulut terletak. Cawan sedut terletak di bahagian dalam anggota badan untuk memudahkan pemangsa merebut mangsanya dan makan.

Adakah sotong berbahaya bagi manusia?

Makhluk itu secara praktikal tidak berbahaya bagi manusia. Ia sangat pengecut dan lebih suka melarikan diri daripada melawan. Hanya individu yang sangat besar yang akan berusaha melawan, tetapi orang dapat mengatasi mereka dengan mudah.

Gurita beracun menimbulkan bahaya terbesar. Mereka menggunakan racun hanya dalam keadaan yang melampau, ketika musuh telah menangkapnya dengan kuat. Sekiranya seseorang mendapat suntikan, dia mungkin mengalami pembengkakan dan pening, yang akan segera hilang. Pengecualian adalah spesimen Australia, yang mempunyai racun yang sangat kuat. Suntikan mereka boleh membawa kepada akibat yang paling menyedihkan..

Daging tidak berbahaya bagi manusia dan mengandungi banyak bahan berguna. Di beberapa restoran sotong bahkan disajikan mentah, dan daging segar dicerna dengan sempurna di dalam perut..

Kepintaran gurita

Ahli zoologi menganggap gurita sebagai invertebrata yang paling pintar. Mereka mudah dipelajari dan mampu melaksanakan tugas yang agak mudah. Para saintis melakukan eksperimen pada mereka, di mana makhluk diminta untuk mengambil objek dengan bentuk tertentu dan mendorongnya ke dalam lubang yang sesuai, mereka mengatasinya dengan sempurna.

Mereka mempunyai memori yang sangat baik, sehingga mereka dapat mengingati persekitaran, objek dan melayari ruang dengan sempurna. Selain itu, sotong dapat mengingati orang dan menjadi terpikat dengan mereka..

Jenis gurita, foto dan nama

Pada masa ini, saintis telah mendaftarkan lebih daripada 200 spesies pelbagai gurita dengan ciri dan habitat tertentu. Namun, semuanya dapat diambil dalam tiga subspesies, menggabungkan dari segi ukuran, penampilan dan gaya hidup..

Sotong gergasi

Sotong ini terdapat di Amerika Syarikat, Kamchatka dan Jepun. Dari namanya mudah diduga bahawa dia adalah wakil terbesar di antara jenisnya sendiri. Dimensi purata mencapai dua meter, dan beratnya mencapai 30 kg. Tetapi individu terbesar boleh tumbuh hingga tiga meter dan berat hingga 50 kg. Makhluk seperti itu secara praktikal tidak takut akan apa-apa, kerana mampu mengatasi walaupun dengan ikan pemangsa yang besar. Namun, dia masih agak pemalu dan lebih suka melarikan diri sekiranya menghadapi bahaya. Melayan orang yang berkecuali malah membolehkan anda menyentuh diri anda.

Sotong biasa

Spesies makhluk ini yang paling meluas dan banyak. Tinggal di Lautan Atlantik dan Laut Mediterranean. Ia boleh tumbuh hingga 90 cm dan berat hingga 15 kg. Spesies inilah yang digunakan oleh manusia untuk makanan dan dibiakkan di takungan buatan. Walaupun terdapat penangkapan massal secara berkala, makhluk-makhluk ini tidak merasa perlu untuk meningkatkan populasi, kerana mereka melahirkan keturunan dalam jumlah besar..

Sotong berwarna biru

Jenis cephalopod ini paling berbisa. Cukup mudah untuk membezakannya dengan yang lain: ia mempunyai kulit kuning dengan cincin biru besar yang diletakkan di seluruh badannya. Gurita tumbuh hanya sehingga 10 cm dan beratnya 100 gram. Seseorang tidak boleh takut kepada mereka, kerana mereka menyerang hanya sekiranya berlaku bahaya, jadi cukup dengan tidak menyentuh mereka dengan tangan anda. Gurita cincin biru hanya tinggal di luar pantai Australia, jadi orang-orang dari negara lain tidak berada dalam bahaya untuk bertemu dengannya.

Gurita dalam budaya dan sukan yang popular

Dalam kesusasteraan, gurita telah lama menempati ceruk raksasa bawah laut. Penulis menggambarkan mereka sebagai makhluk gergasi yang menyerang kapal dan pelaut. Perwujudan raksasa yang paling grafik adalah filem Kraken dari filem Pirates of the Caribbean. Juga, sotong sering menjadi pahlawan seni dan lukisan..

Dalam sukan, makhluk ini tidak meluas. Mereka sangat dihargai oleh peminat kelab hoki Detroit Red Wings, di mana sotong diletakkan di atas es sebelum perlawanan, melambangkan kemenangan.

Video menarik mengenai sotong

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Gurita

Gurita adalah moluska cephalopod terkenal yang terdapat di hampir semua lautan dan lautan. Haiwan yang mengagumkan ini dapat mengambil bentuk dan warna yang berbeza, menyamar sebagai persekitarannya. Gurita dihargai di kalangan orang kerana citarasa mereka, sehingga hari ini terdapat seluruh ladang untuk membiakkan haiwan ini..

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana sotong hidup??
  • Apa yang dimakan oleh sotong??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi gurita
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Gurita (mereka juga gurita) adalah wakil yang paling umum dari urutan cephalopod. Ahli teutologi - saintis yang terlibat dalam kajian gurita, membezakan dua pesanan utama yang berbeza dalam cara hidup mereka: bawah dan nomad. Sebilangan besar sotong adalah makhluk bentik.

Tubuh gurita terdiri sepenuhnya dari tisu lembut, oleh itu, dari segi paleontologi, kajian mengenai asal usul gurita sukar - setelah kematian mereka segera terurai, tanpa meninggalkan jejak di lapisan. Walau bagaimanapun, ahli paleontologi Eropah telah menemui sisa-sisa gurita, yang dicetak di batu-batu tanah yang pernah lembut di Lebanon..

Video: Gurita

Jejak ini ditinggalkan kira-kira 95 juta tahun yang lalu. Sisa-sisa gurita ini sama sekali tidak berbeza dengan gurita moden - cetakannya tepat, sampai ke struktur perut. Terdapat juga jenis gurita fosil lain, tetapi penemuan sensasional memungkinkan untuk membuktikan bahawa gurita tidak berubah selama jutaan tahun keberadaannya..

Juga, wakil berikut tergolong dalam urutan cephalopod:

  • nautilus;
  • sotong;
  • sotong.

Fakta menarik: Cumi-cumi adalah wakil cephalopod terbesar. Pada tahun 2007, seekor sotong betina ditangkap, dengan berat sekitar 500 kg.

Nama "cephalopods" tidak diperoleh secara kebetulan: beberapa (biasanya lapan) anggota badan tentakel tumbuh dari kepala wakil detasmen. Adalah umum juga bahawa cephalopoda tidak mempunyai cangkang chitinous atau mempunyai lapisan chitinous yang sangat tipis, yang tidak melindungi mereka dari pengaruh luaran dengan cara apa pun..

Rupa dan ciri

Foto: Gurita Raksasa

Gurita dibuat sepenuhnya dari kain lembut. "Kepalanya" mempunyai bentuk bujur, dari mana lapan tentakel bergerak tumbuh. Mulut dengan rahang yang menyerupai paruh burung terletak di titik di mana semua tentakel berkumpul - gurita meraih mangsa dan menariknya ke pusatnya. Pembukaan dubur terletak di bawah mantel - kantung berkulit di belakang sotong.

Kerongkong gurita bergerigi, disebut "radula" - berfungsi sebagai parutan makanan. Tentakel gurita dihubungkan oleh membran regangan nipis. Bergantung pada ukuran gurita, tentakelnya boleh mempunyai satu atau tiga baris cawan penyedut. Gurita dewasa mempunyai jumlah kira-kira 2 ribu penyedut, masing-masing dapat menampung berat sekitar 100 gram.

Fakta menyeronokkan: Cawan sedutan Octopus tidak berfungsi seperti cawan sedutan buatan manusia - dalam keadaan hampa. Gurita disedut dengan usaha otot.

Sotong ini juga menarik kerana mempunyai tiga hati. Yang pertama mendorong darah ke seluruh badan, dan dua hati yang lain berfungsi sebagai insang, mendorong darah untuk bernafas. Beberapa spesies gurita mempunyai racun, dan gurita cincin biru yang hidup di pantai Pasifik berada di antara haiwan paling berbisa di dunia..

Fakta menarik: gurita mempunyai darah biru.

Gurita sama sekali tidak mempunyai tulang atau kerangka apa pun, yang membolehkannya berubah bentuk secara bebas. Mereka dapat menyebar di sepanjang dasar dan menyamar sebagai pasir, mereka dapat memanjat leher botol atau celah sempit di bebatuan. Selain itu, gurita mampu mengubah warnanya, menyesuaikan diri dengan persekitaran..

Saiz gurita berbeza-beza. Perwakilan terkecil boleh mencapai panjang 1 cm, yang terbesar - (gurita Doflein) - 960 cm dengan jisim 270 kg.

Di mana sotong hidup??

Foto: Gurita di laut

Mereka dapat ditemukan di perairan hangat laut dan lautan pada kedalaman yang berbeza..

Gurita memilih tempat-tempat berikut untuk penyelesaian yang selesa:

  • dasar yang dalam, di mana dia dengan selesa menyamar sebagai batu dan pasir;
  • objek yang tenggelam dengan banyak tempat tersembunyi;
  • terumbu;
  • batuan.

Gurita bersembunyi di celah-celah kecil dan tempat terpencil, di mana mereka boleh memburu. Kadang kala gurita dapat naik ke cangkang yang ditinggalkan oleh krustasea dan duduk di sana, tetapi gurita itu sendiri tidak pernah memiliki tempat tinggal tetap..

Kedalaman maksimum di mana gurita hidup dengan selesa adalah 150 m, walaupun perwakilan laut dalam genus dapat turun 5 ribu meter, seperti cumi-cumi. Kadang-kadang, sotong dapat dijumpai di perairan sejuk di mana mereka sangat mengantuk..

Mereka dianggap sebagai makhluk malam, kerana mereka bersembunyi di tempat perlindungan mereka pada waktu siang. Kadang-kadang, ketika setengah tidur, sotong dapat menangkap mangsa berenang dengan dan, hampir tanpa bangun, memakannya.

Gurita dapat berenang, walaupun mereka tidak suka melakukannya - berenang menimbulkan situasi yang rentan di mana gurita mudah disambar. Oleh itu, mereka bergerak di sepanjang bahagian bawah dengan bantuan tentakel. Untuk gurita tidak ada halangan dalam bentuk batuan dan permukaan menegak - gurita menyelinap di sepanjang mereka dengan bantuan cawan penyedut dan merebut objek dengan tentakelnya.

Semasa berenang, mereka bergerak perlahan, kerana mereka menggunakan kaedah sotong: mereka mengambil air di mulut mereka dan mengeluarkannya. Oleh kerana lambat, mereka kebanyakan bersembunyi di tempat perlindungan dan bergerak dalam keadaan kecemasan..

Apa yang dimakan oleh sotong??

Foto: Sotong besar

Gurita adalah pemangsa yang kuat yang dapat menelan hampir semua mangsa, bahkan yang lebih besar. Gurita lapar sabar menunggu di tempat terpencil, menukar warnanya menjadi penyamaran. Ketika mangsa berenang, dia membuat lemparan tajam, berusaha meraihnya dengan semua tentakel sekaligus.

Kepantasan sangat penting dalam masalah ini - lawan yang kuat dapat melepaskan diri dari cengkaman. Oleh itu, sotong segera menyedut mangsa ke dalam mulutnya. Paruhnya menggigit mangsa jika tidak masuk ke dalam mulut, dan faring melakukan fungsi mengunyah - menghancurkan makanan menjadi kepingan kecil.

Fakta menarik: Gurita beracun jarang menggunakan racun untuk membunuh mangsa - ini lebih merupakan mekanisme pertahanan daripada alat untuk memburu.

Selalunya, gurita memakan wakil fauna lautan berikut:

  • sebarang ikan, termasuk beracun;
  • krustasea, yang kadang-kadang memberikan penolakan serius kepada gurita;
  • kelezatan kegemaran gurita adalah udang galah, udang karang dan udang karang, yang, setelah melihat pemangsa yang hebat, berusaha untuk menjauhinya secepat mungkin;
  • kadang-kadang sotong besar dapat menangkap jerung kecil;
  • kanibalisme tidak jarang berlaku di kalangan gurita. Individu yang kuat sering makan yang lebih kecil.

Ada ketikanya gurita tidak mengira kekuatannya ketika menyerang mangsa ini atau mangsa, atau seekor ikan pemangsa itu sendiri cuba memakan sotong tersebut. Kemudian pertarungan berlaku di mana gurita dapat kehilangan tentakelnya. Tetapi gurita mudah diserang sakit, dan tentakelnya tumbuh dengan cepat.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Gurita Laut

Gurita adalah penyendiri yang komited, sangat melekat di wilayah mereka. Mereka menjalani gaya hidup yang lambat dan tidak aktif, berjalan dari satu tempat ke tempat hanya jika perlu: ketika tidak ada cukup makanan di wilayah lama, ketika musuh muncul di sekitar atau ketika mereka mencari pasangan.

Gurita menganggap satu sama lain sebagai pesaing, jadi satu sotong berusaha menghindari wilayah di mana gurita yang lain tinggal. Sekiranya perlanggaran berlaku dan pelanggar perbatasan tidak tergesa-gesa untuk pergi, maka pertarungan mungkin berlaku, di mana satu sotong berisiko cedera atau dimakan. Tetapi perlanggaran seperti itu sangat jarang berlaku..

Pada siang hari, gurita bersembunyi di tempat perlindungan, pada waktu malam mereka pergi ke tempat yang lebih terbuka untuk berburu. Gurita suka memilih pelbagai jejak aktiviti manusia sebagai tempat kediaman mereka: kotak, botol, tayar kereta, dll. Mereka tinggal lama di rumah seperti itu. Kebersihan memerintah di sekitar rumah gurita: mereka membuang sisa-sisa puing-puing dan ganggang mati, seolah-olah menyapu lingkungan dengan aliran air. Mereka meletakkan sampah dan sampah di timbunan yang berasingan..

Pada musim sejuk, gurita turun ke kedalaman, pada musim panas mereka tinggal di perairan cetek, dan kadang-kadang mereka boleh ditemui di pantai - gurita sering membuang ombak.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Sotong kecil

Dua kali setahun, wanita mula mencari lelaki untuk mengawan. Mereka membentuk pasangan yang kuat dan mencari rumah bersama, yang mereka kelengkapan sedemikian rupa sehingga selesa untuk menonton telur. Biasanya, perumahan seperti itu berlaku di perairan cetek.

Gurita tidak mempunyai pacaran dan perkelahian untuk wanita. Wanita itu sendiri memilih lelaki dengan siapa dia ingin mempunyai keturunan: kerana gaya hidup malas, biasanya lelaki ini paling dekat dengannya.

Betina bertelur sekitar 80 ribu telur. Dia tetap bersama keturunan dan dengan semangat melindungi koplingnya. Tempoh inkubasi berlangsung 4-5 bulan, di mana betina tidak pergi berburu, habis sepenuhnya dan, sebagai peraturan, mati akibat keletihan pada saat anak-anak muncul. Lelaki juga mengambil bahagian dalam kehidupan anak-anak masa depan, melindungi betina dan telur, serta menghilangkan kotoran dan semua jenis serpihan dari mereka.

Setelah muncul, larva diserahkan kepada diri mereka sendiri, selama dua bulan pertama mereka makan plankton dan berenang dengan alirannya. Oleh itu, mereka sering menjadi makanan bagi cetacea yang memakan plankton. Pada dua bulan, larva menjadi dewasa dan mula menjalani kehidupan bentik. Pertumbuhan pesat membolehkan banyak individu bertahan. Pada usia empat bulan, sotong dapat berat 1-2 kilogram. Secara keseluruhan, gurita hidup selama 1-2 tahun, lelaki hidup hingga 4 tahun.

Musuh semula jadi gurita

Dari musuh semula jadi gurita, mereka yang menimbulkan bahaya terbesar boleh dibezakan:

  • jerung, termasuk jerung karang;
  • anjing laut, singa laut dan anjing laut;
  • ikan lumba-lumba dan paus pembunuh sering bermain dengan gurita, akhirnya memakannya atau tetap hidup;
  • sebilangan besar ikan.

Sekiranya sotong dijumpai oleh pemangsa dalam keadaan tersembunyi, perkara pertama yang dilakukannya ialah berenang. Banyak spesies melepaskan awan tinta pada musuh dan kemudian berenang - begini gurita membeli masa sehingga musuh melihatnya atau berada dalam keadaan terkejut. Juga, untuk mempertahankan diri, gurita dipalu menjadi celah-celah sempit dan menunggu musuh pergi..

Kaedah pelindung gurita yang lain adalah autotomi. Ketika musuh meraih makhluk itu dengan tentakel, gurita sengaja melepaskannya dari badan, dan dia sendiri melarikan diri. Ia serupa dengan bagaimana kadal membuang ekornya jika disambar olehnya. Tentakel kemudian tumbuh kembali.

Fakta Menarik: Beberapa gurita diketahui autokannibalistik - mereka memakan tentakel mereka sendiri. Ini disebabkan oleh penyakit sistem saraf, di mana gurita, yang mengalami sedikit rasa lapar, memakan perkara pertama yang, secara harfiah, "datang ke tangan".

Para saintis percaya bahawa gurita adalah spesies invertebrata yang paling pintar. Mereka menunjukkan kepintaran dan pemerhatian dalam semua jenis eksperimen. Contohnya, sotong tahu cara membuka tin dan injap primitif; individu sotong mampu melipat kubus dan bulatan pada lubang tertentu yang sesuai dengan bentuknya. Kecerdasan tinggi makhluk ini menjadikan mereka mangsa langka untuk hidupan laut, yang kebanyakannya tidak mempunyai petunjuk ini..

Penduduk dan status spesies

Foto: Sotong besar

Gurita adalah subjek penggunaan makanan berskala besar. Secara umum, tangkapan gurita dunia setiap tahun adalah sekitar 40 ribu tan, dan terutama ditangkap di pesisir Mexico dan Itali..

Makan gurita telah menjadi trend hampir global, walaupun orang Asia pertama kali memakannya. Dalam masakan Jepun, sotong bukanlah daging yang paling berharga, tetapi popular. Gurita juga dimakan hidup-hidup dengan mengiris dan memakan tentakel yang goyah..

Gurita kaya dengan vitamin B, kalium, fosforus dan selenium. Mereka disiapkan sedemikian rupa untuk menghilangkan lendir dan dakwat semasa memasak, walaupun kadang-kadang mereka dimakan dengan tinta. Populasi gurita tidak terancam oleh perikanan - ia adalah spesies besar yang juga dibiakkan secara komersial untuk restoran.

Berkat kecerdasan dan kemampuan menyesuaikan diri yang tinggi, sotong hidup selama berjuta-juta tahun, hampir tidak berubah. Haiwan yang mengagumkan ini masih merupakan spesies cephalopod yang paling umum, walaupun pada hakikatnya mereka adalah objek perikanan terbesar.