Masakan kebangsaan Tatar

Masakan Tatar mungkin adalah salah satu yang paling lazat dan terkenal di seluruh dunia.

PENYAKIT TATAR KEBANGSAAN

Orang-orang Tatar, yang merupakan keturunan dari suku-suku berbahasa Turki, mengambil banyak dari mereka: budaya, tradisi dan adat..
Dari zaman Volga Bulgaria, nenek moyang Kazan, masakan Tatar memulakan sejarahnya. Walaupun begitu, pada abad XV. negeri ini adalah kota komersial, budaya dan pendidikan yang sangat maju, di mana orang-orang dari pelbagai budaya dan agama tinggal bersama. Selain itu, melalui jalan perdagangan inilah yang melintasi Barat dan Timur.
Semua ini pasti mempengaruhi tradisi moden Tatar, termasuk masakan Tatar, yang dibezakan oleh pelbagai hidangan, rasa kenyang, pada masa yang sama kesederhanaan pembuatan dan anugerah, dan, tentu saja, rasa yang luar biasa..
Pada asasnya, masakan tradisional Tatar berdasarkan pada hidangan doh dan pelbagai isi.
Baiklah, mari mula mengenali antara satu sama lain?

Hidangan panas Tatar

Bishbarmak
Diterjemahkan dari bahasa Tatar "bish" - nombor 5, "barmak" - jari. Ternyata 5 jari - hidangan ini dimakan dengan jari, semuanya berlima. Tradisi ini wujud sejak zaman orang-orang nomad Turki tidak menggunakan alat makan semasa makan dan mengambil daging dengan tangan mereka. Hidangan panas ini, terdiri daripada daging rebus, daging domba atau daging lembu yang dicincang halus, dengan cincin bawang cincang, dan adunan rebus tidak beragi dalam bentuk mi, semuanya pedas. Dihidangkan di atas meja dalam kuali atau besi tuang, dan dari sana, semua orang sudah mengambil dengan tangannya sebanyak yang dia mahukan. Bersama dengannya mereka biasanya minum kuah daging kaya panas, sedikit masin dan lada.

Tokmach
Sup mi ayam tradisional yang merangkumi kentang, daging ayam dan mi buatan sendiri yang dicincang halus. Hidangan ini mempunyai rasa istimewa kerana gabungan produk ini. Ya, supnya sungguh enak dan kaya.
Sudah di pinggan, sup biasanya ditaburkan dengan sebilangan kecil ramuan (dill, atau bawang hijau).
Ini adalah hidangan yang cukup ringan yang tidak menyebabkan rasa berat di perut..

Azu di Tatar
Ini adalah rebusan (daging sapi, atau daging sapi muda) dengan kentang dan acar, dengan penambahan pes tomat, daun salam, bawang putih, bawang, dan, tentu saja, garam dan lada. Disiapkan dalam kuali atau piring besi tuang lain. Hidangan yang menggembirakan dan sangat memuaskan!

Kyzdyrma
Panggang tradisional, yang terdiri daripada daging kuda (lebih jarang kambing, daging lembu atau ayam). Daging digoreng dalam kuali yang sangat panas dengan lemak. Daging goreng, sebagai peraturan, dibentangkan dalam kuali panggang atau bentuk memanjang lain, bawang, kentang, garam, lada, daun salam ditambahkan, dan semuanya dimasak di dalam ketuhar. Hidangan ini mempunyai penampilan yang sangat indah, dan yang paling penting, bau dan rasa yang luar biasa.!

Katlama
Gulung daging kukus. Selain daging cincang, hidangan ini termasuk kentang, bawang, tepung, telur. Katlama adalah selendang Tatar, jadi disiapkan dalam mantis. Setelah memasak, dipotong menjadi kepingan setebal 3 cm, diisi dengan mentega cair dan dihidangkan di atas meja. Mereka biasanya memakan pinggan dengan tangan mereka..

Pastri Tatar

Echpochmaks
Diterjemahkan dari Tatar "ech" bermaksud nombor 3, "pochmak" - sudut. Ternyata 3 sudut, atau segitiga. Ini adalah nama biasa untuk hidangan ini..
Mereka adalah pai yang berair dan sangat enak dengan daging cincang halus (lebih baik kambing), bawang dan kentang. Kadang-kadang sedikit lemak ekor lemak dimasukkan ke dalam pengisian. Echpochmaks disediakan dari adunan ragi atau ragi.
Keistimewaan hidangan ini adalah bahawa pengisian diletakkan di dalam adunan mentah. Garam dan lada mesti dimasukkan ke dalamnya.
Segitiga dibakar di dalam ketuhar selama kira-kira 30 minit. Dihidangkan dengan kuah daging kaya masin dan lada sulah.

Peremyachi
Pai goreng dengan banyak minyak atau lemak khas. Mereka disediakan dari adonan tidak beragi atau ragi dengan pengisian daging (biasanya ia adalah daging sapi dengan bawang cincang halus, lada tanah). Mereka mempunyai bentuk bulat. Hidangan yang sangat memuaskan dan enak! Dihidangkan dengan teh manis.

Kystyby
Mereka adalah kek rata dengan kentang. Tortilla disediakan dari adunan tidak beragi dalam kuali yang sangat dipanaskan, tanpa minyak. Kentang tumbuk disediakan secara berasingan, yang kemudian dimasukkan ke dalam bahagian kecil dalam setiap kek. Kystybiyki sangat lembut, lembut, berkhasiat dan sangat sedap! Mereka biasanya dimakan dengan teh manis..

Balesh
Pai yang enak dan enak yang diperbuat daripada kentang dan daging itik atau ayam.
Disediakan terutamanya dari adunan tidak beragi. Pengisian dimasukkan dalam jumlah besar. Jus daging berlemak ditambahkan secara berkala ke lubang kecil di atas semasa memasak.
Varieti pai: vak-balesh (atau elesh) - "kecil" dan zur-balesh - "besar".
Apa pun saiz bola, selalu percutian sebenar!

Makanan ringan Tatar

Kyzylik
Nama lain ialah daging kuda di Tatar. Ini adalah daging kuda salai yang tidak dimasak (dalam bentuk sosis), dikeringkan menggunakan teknologi khas, dengan penambahan rempah dan garam. Ia dipercayai mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan lelaki, memberi kekuatan dan tenaga.

Kalzha
Salah satu jenis pembuka selera tradisional yang popular yang terdiri daripada daging domba (daging lembu, atau daging kuda), dihiasi dengan rempah, bawang putih, garam, lada dan cuka. Kemudian daging dibungkus, mengubahnya menjadi gulungan, dan digoreng dalam kuali. Selepas memasak, gulungan dibahagikan kepada beberapa bahagian. Hidangkan hidangan sejuk.

Tatar tenderloin
Tenderloin digoreng dengan lemak binatang, kemudian direbus dengan menambahkan bawang, wortel, krim masam yang dipotong menjadi cincin. Hidangan siap dibentangkan dalam hidangan memanjang khas, kentang rebus diletakkan di sebelahnya, semua ini ditaburkan dengan ramuan. Sekiranya anda mahu, anda boleh menambah lebih banyak timun dan tomato.

Gula-gula Tatar

Chak-chak
Rasa manis yang dibuat dari adunan madu. Doh menyerupai kayu sikat, terdiri dari bola kecil, sosis, flagella, dipotong dalam bentuk mi, digoreng dalam jumlah besar minyak. Selepas penyediaannya, semuanya dituangkan dengan madu (dengan gula). Biasanya chak-chak dihiasi dengan kacang, coklat parut, gula-gula, kismis. Potong-potong, gunakan dengan teh atau kopi. Seperti yang mereka katakan - menjilat jari anda!

Gubadia
Kek manis dengan beberapa lapisan. Pengisiannya terdiri daripada nasi rebus, telur, korta (keju kotej kering), kismis, aprikot kering dan prun. Adonan ragi atau tidak beragi digunakan untuk membuat gubadia. Hidangan ini adalah salah satu masakan Tatar yang paling sedap. Bersedia untuk percutian, perayaan besar. Teh biasanya dihidangkan bersama pai.

Krim masam
Pai yang sangat lembut dan lazat, terdiri daripada adunan ragi dan krim masam, dipukul dengan telur dan gula. Ia biasanya disajikan untuk pencuci mulut, dengan teh. Krim masam benar-benar menyembunyikan di mulut anda, oleh itu, kadang-kadang, anda bahkan tidak menyedari bagaimana anda memakannya.

Talkysh kelyave
Dalam penampilannya dapat dibandingkan dengan gula-gula kapas, tetapi mereka terbuat dari madu. Ini adalah piramid padat kecil, berukuran homogen, dengan aroma madu yang tidak biasa. Manis, cair di mulut anda - satu keseronokan. Hidangan yang sangat asli!

Koimak
Lempeng Tatar yang dibuat dari ragi atau adunan tidak beragi. Koimak dapat dibuat dari semua jenis tepung: gandum, oatmeal, kacang polong, soba. Hidangkan dengan mentega, krim masam, madu atau jem.

Roti Tatar

Kabartma
Hidangan yang dibuat dari adunan ragi, digoreng dalam kuali atau ketuhar di bawah api terbuka. Biasanya dimakan panas, dengan krim masam, atau jem.

Icmek
Roti rai dibuat dengan hop sourdough dengan penambahan dedak dan madu. Ia dibakar di dalam ketuhar selama kira-kira 40 minit. Makan dengan krim masam atau mentega.

Minuman Tatar

Koumiss
minuman susu kuda, berwarna keputihan. Menyenangkan di lelangit, masam manis, menyegarkan.
Kumis dapat dihasilkan dengan cara yang berbeza - bergantung pada keadaan pengeluaran, proses penuaian dan waktu memasak. Ia boleh menjadi kuat, dengan kesan yang sedikit memabukkan, dan kadang-kadang lebih lemah, dengan kesan yang menenangkan.
Ia adalah tonik umum. Ia mempunyai sejumlah sifat berguna:
- mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf;
- mempunyai sifat bakteria;
- berkesan untuk ulser perut;
- menjadikan kulit awet muda;
- menggalakkan penyembuhan cepat luka bernanah, dll..

Ayran
Produk yang diperbuat daripada susu lembu, kambing atau domba, yang diperoleh berdasarkan bakteria asid laktik. Ia adalah sejenis kefir. Ia kelihatan seperti krim masam cair. Ringan, tetapi pada masa yang sama minuman yang memuaskan, penghilang dahaga yang sangat baik.

Katyk
Diterjemahkan dari bahasa Turki "kat" bermaksud makanan. Ia adalah sejenis susu curdled. Ia dibuat dari susu dengan cara fermentasi dengan kultur bakteria khas. Ia mempunyai ciri tersendiri yang membezakannya dari jenis minuman susu fermentasi lain, yang terdiri dalam penyediaannya dari susu rebus, yang menjadikannya lebih berlemak. Ya, katyk adalah minuman yang sangat memuaskan, dan pada masa yang sama sangat sihat.!

Teh susu tradisional
Pada masa yang sama, teh boleh berwarna hitam atau hijau, asalkan ia kuat. Sedikit lebih daripada separuh teh dituangkan ke dalam cawan, selebihnya diisi dengan susu (lebih baik sejuk). Dipercayai bahawa sebelumnya suku Turki nomaden menggunakan teh sebagai makanan. Dia benar-benar sangat memuaskan!

Semua hidangan di atas boleh dirasakan:
- di rangkaian restoran Bilyar;
- di kafe "Tea House";
- di kedai roti "Katyk";
- di rangkaian kedai "Bakhetle".

Masakan Tatar

Masakan kebangsaan Tatar merangkumi tradisi budaya masyarakat berabad-abad, sejarah dan adat istiadatnya. Ia dianggap sebagai salah satu masakan paling enak di dunia. Pinggan mangkuknya mempunyai nuansa citarasa dan aroma yang khas dan unik yang berasal dari masa lalu hingga sekarang, mengekalkan ciri dan ciri khas mereka hampir dalam bentuk aslinya..

Kekhususan dan keaslian masakan Tatar sangat berkaitan dengan keadaan semula jadi dan sosio-ekonomi kehidupan orang Tatar, dengan sejarah dan budaya..

Sejarah kemunculan masakan Tatar

Tatar moden berasal dari suku Turki yang tinggal di wilayah negara yang disebut Volga Bulgaria jauh sebelum pencerobohan Mongol-Tatar. Bahkan pada zaman kuno, negara itu sangat maju dan tercerahkan yang menyatukan orang-orang dari pelbagai agama dan budaya yang berbeza. Tidaklah menghairankan bahawa pembentukan masakan nasional Tatar dipengaruhi secara signifikan oleh jarak penduduk jiran, dan juga Jalan Sutera Besar yang melewati wilayah mereka dan menghubungkan Timur dengan Barat..

Berkat ini, masakan Tatar telah mengumpulkan dan mengubahsuai pelbagai hidangan masyarakat nomad dan jiran dengan ketara. Sejak zaman kuno, ini berisi: pilaf, sherbet, halva, teh, buah-buahan kering, rempah-rempah, kacang, bumbu dan nasi.

  • Sejarah kemunculan masakan Tatar
  • Ciri-ciri masakan Tatar dan tradisi etika Tatar
  • Hidangan utama masakan Tatar
  • Bukannya kesimpulan

Zaman Golden Horde juga menyumbang kepada pengembangan tradisi kuliner Tatar, namun, akar etnik utama bangsa Turki masih berlaku dalam masakan kebangsaan mereka..

Sekiranya orang-orang Tatar kuno adalah orang nomad, menganggap daging dan produk tenusu sebagai makanan utama mereka, maka lama-kelamaan mereka semakin beralih ke gaya hidup yang tidak aktif, mula terlibat dalam pertanian dan penternakan lembu, menanam produk bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan..

Jenis daging tradisional yang paling berharga di kalangan Tatar adalah daging kuda dan domba, daging lembu kurang biasa. Dagingnya asin, salai, kering, kering, rebus, rebus dan goreng, dalam satu perkataan, dimakan dengan pelbagai cara.

Susu digunakan untuk penyediaan minuman perubatan yang menyegarkan seperti kumis atau ayran, serta untuk pembuatan pelbagai produk: keju masin, krim masam curam, dan keju kotej..

Dalam masakan Tatar, bijirin juga mendapat tempat yang besar; banyak hidangan kebangsaan disediakan dari tepung dan adunan. Berbagai jenis sayur-sayuran juga diusahakan oleh wakil orang ini: bawang, lobak, labu, lobak, bit dan wortel. Kubis dan timun kurang biasa..

Hop, kacang liar, buah beri, pudina, sorrel dan parsnip lembu dikumpulkan di kawasan hutan. Di kebun, ceri, epal, kismis dan raspberi paling biasa.

Orang-orang Tatar mula membiak burung lebih lambat daripada biji-bijian atau binatang. Walau bagaimanapun, ini memberikan sumbangan yang besar kepada pelbagai hidangan mereka. Juga, untuk waktu yang lama, orang-orang Tatar telah menguasai peternakan lebah, sehingga mereka dibekalkan madu untuk waktu yang lama. Di samping itu, mereka memperoleh keuntungan yang lumayan dari penjualan lilin dan madu..

Ciri-ciri masakan Tatar dan tradisi etika Tatar

Masakan Tatar sangat menarik dan pelbagai. Ia dibentuk berkat tradisi etniknya, yang berakar pada masa lalu. Perkembangannya sebagian besar dipengaruhi oleh masyarakat jiran, membawa nuansa tertentu pada dasar-dasar yang telah lama dibuat..

Orang-orang Bulgaria kuno memberikan Tatar dengan bal-may, katyk dan kabartma, mereka mewarisi teh dan ladu dari orang Cina, masakan Uzbekistan yang melengkapi masakan Tatar dengan pilaf, dan masakan Tajik dengan gula baklava. Dan semua ini adalah tambahan kepada echpochmak nasional dan chak-chak. Masakan Tatar pada masa yang sama sederhana dan mewah, cukup memuaskan dan beragam, kagum dengan banyaknya hidangan lazat dan gabungan produk yang sama sekali tidak sepadan..

Tetapi orang-orang Tatar terkenal bukan hanya kerana makanan yang enak dan berlimpah, tetapi juga untuk keramahan mereka yang murah hati. Mengikut kebiasaan nenek moyang kita, hanya hidangan terbaik yang memenuhi selera yang paling menuntut selalu disajikan kepada para tetamu. Tuan rumah yang ramah meletakkan di atas meja sherbet indah, gula chak-chak, baursak berkhasiat, kosh-tele yang indah, kaltysh-kaleve manis, limau madu dan teh aromatik.

Orang Timur selalu mendapat keramahan yang terbaik. Diyakini bahawa seseorang yang tidak mengasihi dan tidak dapat menerima tetamu tidak sihat dan rendah diri. Sudah menjadi kebiasaan bagi umat Islam untuk memberikan hadiah yang berlimpah kepada orang yang datang ke sebuah rumah, apa yang dapat kita katakan tentang makanan sederhana. Biasanya, tetamu juga tidak kekal berhutang dan tidak pernah datang dengan tangan kosong..

Di Timur, ungkapan berlaku: "Kunak ashy - kara karshy", yang diterjemahkan bermaksud "Perlakuan tetamu - saling." Keramahan diserap oleh masyarakat Timur dengan susu ibu. Bahkan pada zaman kuno, ia menghormati orang-orang Tatar. Ini terutama menyerang Khalifah Baghdad, yang datang kepada raja Bulgar Almush atas undangan untuk membantu penerapan Volga Bulgaria ke dalam agama Islam..

Anak-anak tsar dengan ramah menyambut para tamu dalam perjalanan, memperlakukan mereka dengan roti, millet dan daging. Dan di yurt kerajaan, meja benar-benar penuh dengan banyak makanan dan makanan ringan. Tetapi yang paling menarik perhatian duta besar ialah tawaran untuk mengambil makanan yang tersisa setelah makan untuk para tetamu..

Peter the Great juga dikejutkan oleh ruang lingkup keramahan Tatar, ketika pada tahun 1722, pada bulan Mei, dalam perjalanan ke kempen menentang Prusia, dia berhenti di rumah seorang saudagar oriental kaya Ivan Mikhlyaev, di mana dia merayakan ulang tahunnya yang kelima puluh. Hamba yang membungkuk ke lantai menghadap makanan ringan yang sejuk, hidangan panas, panggang, kuih-muih dan gula-gula, serta banyak pai dengan isian yang sangat baik.

Agama Islam juga telah membuat penyesuaian yang signifikan terhadap tabiat makannya. Al-Quran melarang penggunaan daging babi sebagai binatang najis, dan elang dan angsa, sebaliknya, dianggap burung suci, yang juga membuat mereka tidak dapat dilarang.

Pada bulan suci kalendar Islam - Ramadan, umat Islam yang telah mencapai usia dua belas dan lebih tua diminta untuk tidak minum dan makan pada siang hari selama tiga puluh hari.

Syariah juga melarang penggunaan minuman beralkohol. Menurut Al-Quran, diyakini baik dan buruk terkandung dalam wain, tetapi kandungan yang pertama jauh lebih besar. Nabi Muhammad menubuatkan bahawa arak adalah sumber kenikmatan berdosa, dan ia mengambil akal dari orang yang meminumnya.

Menurut etika Islam, makanan harus dimulakan dengan wajib mencuci tangan. Jamuan dimulakan dan diakhiri dengan doa memuliakan Allah. Lelaki dan wanita makan secara berasingan antara satu sama lain..

Pendidik Tatar terkenal Kayum Nasyri menjelaskan di salah satu bukunya peraturan etika Tatar:

  • perlu duduk di meja tanpa membuat penantian;
  • anda hanya perlu makan dengan tangan kanan;
  • dianggap tidak baik untuk mengambil makanan lebih awal daripada orang terhormat yang berada di meja yang sama;
  • kesederhanaan dalam makanan disambut baik.

Hidangan utama masakan Tatar

Asas masakan Tatar, seperti pada zaman kuno, adalah makanan daging dan tumbuhan, serta produk tenusu. Dari daging, daging kuda, domba dan unggas sangat dihargai, dan hidangan daging yang paling popular adalah ladu dan pilaf.

Susu digunakan terutamanya sebagai asas untuk pembuatan katyk - minuman Tatar nasional, syuzma, mahkamah atau eremchek - keju kotej, serta krim dan mentega..

Semua hidangan masakan Tatar boleh dibahagikan secara bersyarat kepada:

  • makanan cair panas;
  • kursus kedua;
  • makanan yang dibakar dengan pengisian yang sedap;
  • barang bakar dengan pengisian manis;
  • goodies untuk teh;
  • minuman.

Kategori pertama pastinya merangkumi sup dan sup. Salah satu kursus pertama Tatar yang paling popular adalah shulpa atau shurpa. Dan yang paling menarik dari masakan oriental adalah sup mi Tokmach - Tatar.

Tempat istimewa di kalangan orang Tatar dihuni oleh ladu, yang secara tradisional disajikan dengan kaldu. Lebih-lebih lagi, ladu di timur juga disebut ladu dengan berbagai tambalan, termasuk keju cottage, kacang polong dan biji rami. Secara tradisional, ladu disajikan kepada menantu yang baru dibakar bersama rakan-rakannya.

Hidangan kedua dalam masakan Tatar termasuk: hidangan daging, kentang dan bijirin. Daging, paling sering direbus dalam kaldu dan dijadikan hidangan berasingan, dipotong menjadi kepingan nipis dan sedikit rebus dengan bawang, mentega dan wortel.

Kadang-kadang hidangan utama adalah ayam rebus, juga dipotong kecil. Lauk yang paling biasa adalah kentang. Horseradish yang disajikan dalam mangkuk yang berasingan adalah sifat penting bagi kursus kedua..

Tutyrgan tavyk - ayam yang diisi dengan telur dianggap sebagai hidangan nasional perayaan di kalangan orang Tatar..

Tempat yang terpisah diduduki oleh pilaf Tatar tradisional, serta bishbarmak, produk kebangsaan yang diperbuat daripada daging dan doh. Kursus kedua juga merangkumi tutyrma - daging domba atau daging sapi yang diisi dengan hati dan nasi. Sosej daging kuda - kazylyk dan mahan - dianggap gourmet. Makanan istimewa Tatar lain adalah itik kering dan angsa - kaklagan urdek atau kaklagan kaz.

Hidangan yang popular dalam masakan Tatar adalah telur ayam yang disediakan dengan pelbagai cara, serta pelbagai bijirin: beras, millet, oatmeal, soba, kacang polong dan lain-lain..

Produk tepung dari pelbagai bentuk dan jenis dianggap tradisional dan ciri meja oriental. Doh untuk mereka digunakan ragi masam dan tidak beragi, mentega dan sederhana.

Yang paling khas untuk masakan Tatar adalah produk yang dibuat dari adunan masam. Pertama sekali, ia adalah roti. Di antara orang-orang Tatar, ia disebut ikmek dan dianggap makanan suci. Sejak kecil, orang dewasa mengajar kanak-kanak untuk menghormati roti. Ahli keluarga yang paling tua selalu memotong roti semasa makan. Mereka dibakar terutamanya dari tepung rai, dan hanya yang paling kaya dalam kes-kes yang agak jarang dapat roti gandum.

Juga, adunan ragi digunakan oleh orang-orang Tatar untuk pembuatan pelbagai produk. Yang paling popular di antaranya adalah Kabartma..

Ia terdiri daripada dua jenis:

  • dibakar dalam kuali;
  • dibakar dalam minyak mendidih dalam cerek.

Juga, kuih-muih dibuat dari adunan roti masam curam, melancarkannya dalam lapisan nipis. Kabartma dan roti rata dimakan hanya mentega pekat dan selalu panas.

Produk yang dibuat dari adunan juga biasa digunakan dalam masakan Tatar. Mereka juga boleh menjadi masam dan hambar. Jenis pertama merangkumi pelbagai penkek yang dimasak dengan tepung apa pun, dan yang kedua - koimak - penkek dengan tepung gandum. Produk sedemikian disajikan paling kerap pada waktu pagi untuk sarapan pagi, dicurahkan dengan mentega cair..

Dan berapa banyak produk doh terisi yang mereka ada! Salah satu yang tertua dianggap sebagai kystyby, atau kuzikmyak - kuih rata yang dibuat dari doh tidak beragi yang diisi dengan bubur millet. Kemudian mereka mula memasukkannya dengan kentang tumbuk..

Hidangan lama lain adalah balish - pai yang dibuat dari ragi atau adonan tidak beragi yang diisi dengan daging berlemak dengan kentang atau bijirin apa pun. Kek seperti itu dibuat kecil dan besar, dan pada hari cuti dibuat dalam bentuk yang menyerupai kerucut rendah..

Hidangan Tatar nasional adalah echpochmak, yang bermaksud "segitiga" yang diisi dengan potongan daging berlemak dan bawang. Peremyachi juga terkenal dengan mereka - produk yang dibuat dari adunan ragi yang diisi dengan daging rebus yang dicincang halus. Setelah mereka digoreng dalam kuali dalam jumlah besar minyak dan disajikan dengan kaldu, biasanya untuk makan pagi..

Di kampung-kampung, apa yang disebut teke atau bekken, pai besar bujur dengan pengisian sayur, sangat popular. Yang paling enak adalah bakkan berisi labu. Pai yang serupa dengan mereka dengan isi daging disebut suma..

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Produk Tatar yang menarik adalah gubadiya - pai bulat tinggi yang disumbat dalam beberapa lapisan, biasanya termasuk beras, kort keju kotej Tatar, buah-buahan kering. Gubadia dianggap sebagai hidangan wajib pada majlis resepsi gala.

Dan tentu saja, mustahil untuk mengabaikan banyak produk manis dan gurih dalam masakan Tatar: kosh-body, pate, lyavash, katlama, chelpek dan lain-lain. Hidangan seperti ini disajikan secara tradisional dengan teh. Sebilangan dari mereka mengalami perubahan yang ketara, sangat berbeza dengan pendahulu Turki mereka, tetapi pada masa yang sama memperoleh semangat tertentu dan menjadi hidangan eksklusif masakan oriental nasional..

Ini termasuk: baursak - bebola madu kecil yang diperbuat daripada adunan; chak-chak - kepingan doh yang ditutup dengan sirap madu.

Kedua-dua hidangan ini disajikan secara tradisional di majlis perkahwinan. Chak-chak selalu membawa wanita muda atau ibu bapanya ke rumah suaminya, dan perlakuan seperti itu dianggap sangat terhormat pada majlis perkahwinan..

Produk manis asli yang lain adalah:

  • kosh-tele - donat berangin kecil yang ditaburkan dengan gula tepung;
  • talkysh-kaleve - makanan yang agak mengingatkan pada gula-gula kapas, tetapi sedikit lebih padat.

Sebilangan besar lemak selalu digunakan dalam masakan Tatar. Yang paling biasa di antaranya ialah mentega, minyak bunga matahari, ghee.

Madu juga dianggap popular, yang disajikan sebagai hidangan terpisah untuk teh, atau pelbagai gula-gula dibuat daripadanya..

Minuman Tatar yang paling terkenal ialah ayran, rye kvass dan kompot buah kering. Tatar sangat menggemari teh yang kuat. Adalah dipercayai bahawa tuan rumah yang ramah itu wajib memberi teh kepada tetamu. Ia selalu diminum panas dan kuat, dicairkan dengan susu.

Minuman ringan Tatar yang ketara ialah sherbet, yang merupakan minuman madu manis. Salah satu ritual perkahwinan dikaitkan dengannya: di rumah pengantin lelaki, para tetamu disajikan minuman seperti itu, setelah minum yang mana para tamu meletakkan wang untuk anak muda di atas dulang.

Walaupun mempertimbangkan bahawa masakan Tatar penuh dengan makanan berlemak dan kaya, ia tetap dianggap berguna dan sihat. Masalahnya adalah bahawa ia mementingkan hidangan panas cair, pelbagai bijirin dan produk tenusu. Di samping itu, di kalangan orang-orang Tatar, makanan rebus dan rebus meluas, di mana lebih banyak bahan berharga disimpan..

Sudah tentu, masakan Tatar moden tidak kelihatan seperti sebelumnya, tetapi masakan kebangsaan masih mendapat permintaan tinggi. Sebagai tambahan kepada mereka, cendawan dan pelbagai jenis acar, tomato dan tanaman sayur-sayuran lain telah memasuki kehidupan Tatar sehari-hari, buah-buahan eksotik, yang sebelumnya tidak dapat diakses, muncul di atas meja..

Bukannya kesimpulan

Masakan Tatar adalah salah satu makanan yang paling berwarna, berkhasiat, tetapi pada masa yang sama adalah makanan sihat dan sihat di dunia. Keseronokannya bukan hanya berlimpahnya pelbagai hidangan yang lazat, tetapi juga tradisi etika meja, dari mana setiap tetamu merasa seperti raja dunia. Masakan Tatar dibezakan pada masa yang sama dengan kesederhanaan dan kecanggihannya, pelbagai hidangan, rasa dan rasa kenyang yang luar biasa.

Zuleikha membuka peti sejuk: kami memberitahu apa yang dimakan oleh orang Tatar

Kystyby, kazylyk, gobediya, kyzdyrma - anda bahkan tidak dapat membayangkan betapa menakjubkan dan pelbagai masakan Tatar. Penonton siri TV baru "Zuleikha Membuka Matanya" diberitahu tentang lima makanan dan hidangan utama di mana dia menyimpan.

Kentang

Tatar mula menjalani gaya hidup yang tidak aktif jauh lebih awal daripada orang nomad yang lain. Tetapi jika di kampung-kampung Rusia pada akhir abad ke-19 - awal abad ke-20 mereka memakan banyak tanaman akar dan sayur-sayuran, maka Tatar dikuasai oleh daging dan... kentang. Kentang ditambahkan pada pelbagai hidangan hari ini. Yang paling popular: pai Tatar zur balish (untuk percutian besar) dan buka, seperti quiche, berenge balish, roti rata yang diperbuat daripada adunan tidak beragi yang diisi dengan kentang tumbuk kystyby, kyzdyrma - daging sapi goreng dengan kentang dan sos pedas. Ngomong-ngomong, rempah-rempah di Tatarstan selalu dihargai, terutama lada hitam, kerana salah satu laluan Great Silk Road melewati tanah-tanah ini.

Kystyby - roti rata doh tidak beragi yang diisi dengan kentang tumbuk

daging kuda

Tatar selalu membiakkan kuda bukan hanya untuk digunakan sebagai pengangkutan, tetapi juga untuk makan. Hari ini di Kazan, di Central Market, daging kuda dijual semewah daging lembu. Babi, by the way, juga dijual, tetapi ada di kaunter yang berasingan. Terdapat juga fillet daging kuda, dan jeroan (hati, jantung, usus), dan makanan ringan: daging kuda basturma, kazylyk (daging kuda kering dengan rempah-rempah), argamak (daging kuda rebus), dll. Di restoran, anda boleh memesan di tunmaye - “mane kuda "- lemak babi kecoklatan dari layu kuda, stik daging kuda, tulang rusuk foal dan sosej buatan sendiri dengan daging kuda dan bahan-bahan lain.

Angsa kering

Burung besar yang sombong ini disebut kaklagan kaz adalah salah satu makanan utama Tatarstan. Angsa dan itik kering boleh dibeli di pasar (tetapi hanya keseluruhan!) Atau dipotong di kedai sebagai cenderahati. Dan tentu saja, angsa ada di semua restoran tempatan, dan koki sendiri memasaknya. "Jamon angsa" buatan sendiri berbeza-beza dalam rasa dan tekstur: dari asin hingga tegas.

Mahkamah

Tatar sangat menggemari susu dan produk berdasarkannya. Yang paling tidak biasa adalah "curd merah" atau gelanggang yang terbuat dari susu rebus. Biji-bijian coklat kering keju kotej terasa seperti susu pekat rebus, yang tidak menghairankan - ketika susu nyonya rumah habis, banyak gula ditambahkan. Gelanggang disimpan untuk waktu yang lama, dan ia digunakan secara aktif dalam memasak: misalnya, untuk membuat kuih manis perkahwinan tradisional yang disebut gobadia yang diisi dengan gelanggang, nasi dan kismis. Mereka juga suka makan madu dengan kaymak di Tatarstan - ini adalah pencuci mulut yang paling popular di kalangan penduduk tempatan..

Gobadiya - kek perkahwinan tradisional Tatar yang dipenuhi dengan istana, nasi dan kismis

Ladu untuk pengantin lelaki dan rambut pengantin perempuan

Mungkin komponen utama masakan Tatar adalah legenda dan kepercayaan di mana semuanya berkembang. Semasa dihidangkan di restoran, semua hidangan tradisional disertakan dengan cerita: misalnya, pai yang diisi dengan kentang angsa, daging sapi muda dan kambing hitam - orang-orang Tatar dengan tegas menyebutnya "segitiga" - melambangkan hubungan dan kesinambungan generasi. Bahagian bawahnya adalah generasi yang lebih tua, dan dua sisi lain yang bersandar di atasnya adalah kanak-kanak. Hidangan lain dengan sejarah yang menarik adalah "Ladu untuk pengantin lelaki": sepatutnya sebelum perkahwinan, pengantin perempuan harus menunjukkan kepada pengantin lelaki dan saudara-saudaranya apa artisan dia - ladu kecil yang dibuat oleh tangannya disajikan di atas meja dengan kaldu ayam - satu bahagian mestilah sekurang 60 keping. Rambut pengantin juga disajikan dengan kaldu - jangan khuatir, tidak nyata - ini adalah nama mi gandum nipis.

Terima kasih atas kisah mengenai masakan Tatar Bulat Ibragimov, koki Artel bistro

Masakan Tatar

Mereka mengatakan bahawa istilah "masakan Tatar" pertama kali diperkenalkan oleh Auguste Escoffier. Restaurator, pengkritik, penulis kuliner yang sama dan, bersamaan, "raja koki dan koki raja." Menu restorannya di Hotel Ritz sekarang dan kemudian muncul hidangan "tartar" - sos, stik, ikan, dan lain-lain. Kemudian, resipi mereka dimasukkan ke dalam bukunya, yang kini disebut klasik masakan dunia. Dan walaupun sebenarnya mereka mempunyai sedikit persamaan dengan masakan Tatar yang sebenarnya, hampir seluruh dunia mengaitkannya dengan masakan itu, tanpa mengetahui bahawa, idealnya, mereka harus lebih kompleks, menarik dan pelbagai..

Sejarah

Masakan Tatar moden sangat kaya dengan produk, hidangan dan resipi mereka, tetapi ini tidak selalu berlaku. Faktanya ialah pada zaman kuno orang Tatar adalah orang nomad yang menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk berkempen. Itulah sebabnya asas diet mereka adalah produk yang paling memuaskan dan berpatutan - daging. Daging kuda, domba dan daging lembu dimakan secara tradisional. Mereka direbus, digoreng, direbus, asin, asap, dikeringkan atau dikeringkan. Pendek kata, mereka menyediakan makanan dan persediaan yang lazat untuk kegunaan masa depan. Bersama mereka, orang-orang Tatar juga menyukai produk tenusu, yang mereka makan sendiri atau digunakan untuk menyediakan minuman ringan (kumis) dan makanan ringan (keju sejuk, atau masin).

Di samping itu, semasa menjelajah wilayah baru, mereka pasti meminjam hidangan baru dari jiran mereka. Akibatnya, pada suatu ketika muncul dogarkhan mereka, atau taplak meja, kue tepung, pelbagai jenis teh, madu, buah kering, kacang dan beri muncul. Kemudian, ketika pengembara pertama mulai terbiasa dengan kehidupan yang tidak menetap, hidangan ayam juga masuk ke dalam masakan Tatar, walaupun mereka tidak berhasil mengambil tempat yang istimewa di dalamnya. Pada masa yang sama, orang-orang Tatar sendiri secara aktif menanam gandum hitam, gandum, soba, gandum, kacang polong, millet, terlibat dalam penanaman sayur dan pemeliharaan lebah, yang tentu saja mempengaruhi kualiti makanan mereka. Beginilah hidangan bubur dan sayur-sayuran muncul di meja penduduk tempatan, yang kemudian menjadi lauk..

Ciri-ciri:

Masakan Tatar telah berkembang pesat. Lebih-lebih lagi, dalam tempoh ini, ia sangat dipengaruhi bukan hanya oleh peristiwa sejarah, tetapi juga oleh kebiasaan kuliner jirannya. Pada masa yang berlainan, hidangan popular Rusia, Udmurts, Mari, orang-orang Asia Tengah, khususnya Tajik dan Uzbek, mulai menembusinya. Tetapi ini tidak menjadikannya lebih buruk, sebaliknya, menjadi kaya dan berkembang. Menganalisis masakan Tatar hari ini, kita dapat menonjolkan ciri utamanya:

  • penggunaan lemak secara meluas. Sejak zaman dahulu lagi, mereka menyukai tumbuhan dan haiwan (daging lembu, domba, kuda, lemak unggas), serta ghee dan mentega, yang mereka sukai dengan makanan. Perkara yang paling menarik adalah bahawa hampir tidak ada yang berubah sejak itu - Masakan Tatar hari ini tidak dapat difikirkan tanpa sup dan bijirin berlemak, kaya;
  • pengecualian alkohol dan jenis daging tertentu (daging babi, elang dan angsa) dari makanan, dengan sengaja disebabkan oleh tradisi keagamaan. Maksudnya adalah bahawa Tatar adalah orang Islam;
  • suka hidangan panas cair - sup, kaldu;
  • kemungkinan memasak hidangan kebangsaan dalam kuali atau kuali, yang disebabkan oleh cara hidup seluruh orang, kerana sejak sekian lama ia tetap nomad;
  • banyak resipi untuk memanggang bentuk asli dengan semua jenis tambalan, yang secara tradisional disajikan dengan pelbagai jenis teh;
  • penggunaan cendawan sederhana kerana faktor sejarah. Kecenderungan untuk bersemangat untuk mereka hanya dapat dilihat dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terutama di kalangan penduduk bandar;

Kaedah memasak asas:

Mungkin kemuncak masakan Tatar adalah pelbagai hidangan yang lazat dan menarik. Banyak dari mereka mempunyai akar mulia dan sejarah mereka sendiri. Jadi, bubur millet biasa adalah makanan ritual. Dan walaupun waktu tidak berhenti dan semuanya berubah, senarai makanan dan makanan istimewa Tatar yang sangat digemari oleh orang-orang Tatar dan para tetamu mereka tetap tidak berubah. Secara tradisional ia merangkumi:

Ladu. Sama seperti kita, orang-orang Tatar memahat mereka dari adonan tidak beragi, bagaimanapun, mereka menggunakan daging cincang dan sayur-sayuran sebagai pengisian, dan mereka juga menambahkan biji rami kepada mereka. Selalunya ladu disediakan untuk percutian atau untuk tetamu penting..

Belish - pai terbuka dengan daging itik, beras dan bawang.

Shurpa - kaldu Tatar, yang, sebenarnya, menyerupai sup dengan daging, mi dan sayur-sayuran.

Azu - hidangan daging dengan sayur-sayuran.

Eles - pai bulat yang diisi dengan isi ayam, kentang dan bawang.

Tatar pilaf - disediakan dari daging lembu atau domba dalam kuali yang dalam dengan banyak lemak haiwan dan sayur-sayuran. Kadang-kadang buah dapat ditambahkan ke dalamnya, yang memberikannya rasa manis..

Tutyrma - sosej buatan sendiri yang dibuat dari jeroan dengan rempah.

Chak-chak adalah makanan doh madu yang telah mendapat populariti luas di seluruh dunia. Penduduk tempatan mempunyai kelengkapan perkahwinan yang dibawa oleh pengantin perempuan ke rumah pengantin lelaki.

Chebureks - pai rata goreng dengan daging, yang juga menjadi hidangan kebangsaan bangsa Mongolia dan Turki.

Echpochmaki - pai segitiga yang disumbat dengan kentang dan daging.

Koimak - penkek adunan ragi yang dimasak di dalam ketuhar.

Tunterma - telur dadar, dalam penyediaan tepung atau semolina yang digunakan.

Gubadiya - pai tinggi bulat dengan pengisian keju kotej, beras dan buah-buahan kering pelbagai lapisan.

Ayran adalah minuman nasional, yang sebenarnya, katyk cair (produk penapaian susu yang ditapai).

Khasiat masakan Tatar yang berguna

Walaupun penggunaan lemak meluas, masakan Tatar dianggap salah satu yang paling sihat dan sihat. Dan semua itu berdasarkan makanan panas, cair, bijirin, minuman susu yang ditapai. Di samping itu, Tatar lebih suka rebusan daripada penggorengan tradisional, kerana produk tersebut mengekalkan lebih banyak nutrien. Sayangnya, hari ini sukar untuk menjawab dengan tegas persoalan berapa jangka hayat rata-rata orang-orang Tatar, kerana mereka sendiri secara harfiah tersebar di seluruh Eurasia. Sementara itu, ini tidak menghalangnya menyimpan dan meneruskan resipi masakan negara dari generasi ke generasi, yang membentuk masakan chic negara ini..

Hidangan Tatar: resipi yang paling lazat

Dengan rasa kebangsaan, hidangan Tatar diakui sebagai salah satu yang paling lazat di seluruh dunia. Sejak zaman kuno, resipi masakan ini telah menyerap zarah-zarah tradisi yang berlainan di banyak negara. Tidak menghairankan bahawa menu masakan Tatar termasuk pilaf dari Uzbekistan, ladu dari Siberia, baklava dari Tajikistan dan katyk produk susu fermentasi dari Bulgaria..

Tatar adalah orang yang ramah dan ramah yang akan selalu menyambut anda dengan meja yang kaya, di mana hidangan terbaik akan dikumpulkan.

Apa yang ditawarkan masakan Tatar? Berikut adalah beberapa resipi yang boleh menghiasi bukan sahaja meja Tatar, tetapi juga masakan anda:

Tokmach hidangan kebangsaan Tatar dengan daging lembu atau domba

Sup mi Tokmach dianggap salah satu hidangan paling popular di kalangan orang Tatar. Ia biasanya dibuat dengan kaldu ayam atau daging..

Anda boleh menambah kentang ke dalam pinggan jika anda mahu, tetapi kemudian anda perlu meletakkannya sebelum mi. Sekiranya anda ingin mencuba sup Tatar, Tokmach adalah pilihan yang baik.

Foto: YouTube.com/Chef Maxim Grigoriev

Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil bahan berikut:

  • tulang rusuk domba - 300 g;
  • mi - 200 g;
  • kentang - 3 biji.;
  • bawang dan wortel - 1 pc.;
  • lada hitam, ketumbar - secubit sekali gus;
  • air - 2 l;
  • garam dan herba secukup rasa.

Sekiranya anda mempunyai keinginan dan masa, masak sendiri mi di rumah. Jika tidak, pasta yang dibeli di kedai akan berjaya. Hidangan daging Tatar mudah disediakan. Cukup untuk mengikuti arahan langkah demi langkah:

  1. Kupas bawang dan wortel dan bahagikan sayur menjadi separuh. Potong satu bahagian wortel menjadi kiub besar, dan bahagikan separuh bawang menjadi dua bahagian lagi. Ketepikan sayur-sayuran yang tinggal untuk digunakan sedikit kemudian..
  2. Kami mencuci anak domba dan memasukkannya ke dalam periuk, menambah sayur dan rempah cincang di sana.
  3. Masukkan air sejuk ke dalam bekas dengan daging dan letakkan di atas tungku sehingga air mendidih. Pastikan membersihkan buih sehingga kuahnya keluar dengan jelas. Kami menetapkan kuasa minimum pinggan dan memasak bahan kerja selama satu setengah jam.
  4. Beberapa minit sebelum akhir memasak kuahnya, kita mula mengupas kentang. Potong ke dalam kepingan besar, dan potong separuh baki wortel menjadi kepingan kecil. Potong separuh bawang.
  5. Setelah daging dimasak sepenuhnya, kami mengeluarkannya dari kuali bersama sayur-sayuran. Kami menapis kuahnya dan menambah kambing, wortel dan bawang lagi. Sekiranya daging ada di tulang, kemudian asingkan terlebih dahulu dan kemudian masukkan ke dalam periuk..
  6. Kami memasukkan bekas berisi kentang cincang, bawang segar dan wortel. Kami mendidih kuahnya mendidih, mengurangkan api dan masak hingga kentang masak sepenuhnya.
  7. Masukkan garam dan didihkan lagi.
  8. Masukkan mi ke dalam periuk, kacau perlahan dan masak sup sehingga pasta siap.
  9. Masukkan rempah, herba dan hidangkan panas di atas meja.

Gunakan pengganti yang berpatutan ini untuk sup atau borscht biasa anda untuk membumbui menu anda. Nikmati keluarga anda dengan hidangan Tokmach yang enak dan sedap.

Resipi masakan Tatar: kek gandum

Makanan Tatar tidak lengkap tanpa roti. Dan jika anda bosan dengan pilihan biasa atau tidak mahu ke kedai, maka anda boleh membuat sendiri kek buatan sendiri.

Foto: YouTube.com/ Alena Mitrofanova

Untuk melakukan ini, ambil:

  • tepung gandum - 200 g;
  • telur - 1 pc.;
  • air - 65 ml;
  • minyak sayuran - 40 ml;
  • garam secukup rasa.

Langkah-langkah membuat kek gandum untuk seisi keluarga adalah seperti berikut:

  1. Larutkan garam di dalam air, ayak tepung dengan ayak dan tuangkan ke dalam slaid.
  2. Kami membuat sedikit tekanan pada tepung, di mana kami mencurahkan air masin dengan teliti.
  3. Masukkan telur ke sana dan kacau hingga sebati.
  4. Kuli doh yang sukar dan gulungkannya ke lapisan besar.
  5. Lapisi kosong dengan minyak di atas dan gulungkannya ke dalam gulungan.
  6. Potong doh menjadi kepingan kecil dan gulungkannya menjadi kek rata sehingga tidak lebih besar daripada piring teh berukuran.
  7. Panaskan kuali, gris dengan minyak dan goreng doh hingga kekuningan. Ini biasanya mengambil masa sekitar 2 minit untuk setiap sisi..

Alternatif cepat dan mudah untuk roti ini pasti akan menarik minat keluarga dan nyonya rumah yang tidak akan lama berdiri di dapur..

Hidangan kebangsaan Tatar: azu

Azu adalah hidangan tradisional Tatar, asal-usulnya dilihat di Parsi Kuno. Bahan utama adalah daging dan rebusan..

Pada masa ini, suri rumah tidak mematuhi resipi klasik, jadi kadang-kadang mereka menambahkan bahan lain ke dalam pinggan, misalnya, kentang, bawang, wortel, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, daging babi tidak pernah ditambahkan pada asas Tatar..

Foto: YouTube.com/ Selalu sedap!

Berikut adalah makanan yang perlu anda ambil untuk kursus kedua:

  • daging lembu - 800 g;
  • tomato - 4 biji.;
  • timun acar - 3 biji.;
  • bawang - 1 pc.;
  • pes tomato - 2 sudu besar. l.;
  • minyak sayuran - 3 sudu besar. l.;
  • garam dan lada secukup rasa.

Memasak asas seperti ini:

  1. Kami mencuci dan mengeringkan daging dengan serbet kertas. Potong menjadi kepingan kecil dan goreng dalam kuali. Masukkan daging lembu ke dalam periuk.
  2. Kupas bawang dan potong menjadi bulatan kecil, goreng dan tuangkan ke dalam rebusan daging.
  3. Tambahkan air ke dalam bekas sehingga cecair menutupi benda kerja sepenuhnya.
  4. Kupas tomato sehingga mudah dikupas. Potong menjadi kiub kecil dan letakkan daging di atas. Masukkan garam dan lada.
  5. Kami menutup periuk dengan penutup dan menghantarnya ke dapur, di mana kuasa sederhana ditetapkan.
  6. Kami renehkan bahan kerja selama 40 minit.
  7. Potong timun acar ke dalam kiub kecil, campurkan dengan pes tomato dan tambahkan ke dalam daging. Untuk rasa, anda boleh menambah daun bay.
  8. Tutup semua dengan penutup dan reneh selama kira-kira 30 minit..

Asas siap pakai paling kerap disajikan di atas meja bersama dengan kentang rebus..

Masakan Tatar: balish dengan daging dan kentang

Pastri daging Tatar sesuai dengan selera banyak orang. Balish, atau balish, adalah pai berkhasiat yang terbuat dari adunan ragi.

Foto: YouTube.com/Marina Zabrodina

Untuk menyediakan pengisian yang perlu anda ambil:

  • daging lembu - 1 kg;
  • kentang - 2 kg;
  • bawang - 0,5 kg;
  • garam, lada dan daun salam - secukup rasa.

Untuk ujian yang kami ambil:

  • minyak sayuran dan air - 200 ml setiap satu;
  • ragi segar - 10 g;
  • telur - 1 pc.;
  • tepung gandum - 800 g;
  • kaldu - 150 ml;
  • gula - 20 g;
  • mentega - untuk menyapu kek;
  • garam secukup rasa.

Ketahui cara memasak balish dengan daging dan kentang:

  1. Kami mencuci daging dan memotongnya menjadi kiub kecil dengan ukuran yang sama. Kami melakukan perkara yang sama dengan kentang.
  2. Potong bawang, masukkan ke daging lembu dan kentang. Garam, lada dan masukkan daun salam.
  3. Sekarang kita sedang menyediakan doh. Untuk melakukan ini, tambahkan ragi, satu sudu tepung dan gula ke air suam. Campurkan semuanya dengan teliti dan biarkan untuk meresap selama 10-15 minit, sehingga busa muncul..
  4. Ayak tepung, masukkan secubit garam, telur dan minyak sayuran.
  5. Tuangkan adunan dan uli adunan. Ia harus menjadi lembut dan lentur..
  6. Bahagikan benda kerja kepada tiga bahagian yang tidak rata. Salah satu daripadanya harus menjadi yang terbesar: kami akan menggunakannya untuk pangkalan. Yang kedua adalah untuk bahagian atas pai, dan yang ketiga adalah untuk menutup lubang kecil..
  7. Gulungkan sekeping doh terbesar dan letakkan di dalam acuan, masukkan isian dan tarik bahagian tepi lebih dekat ke tengah.
  8. Gulungkan kek yang lebih kecil dan letakkan di atas untuk menutup kentang dan daging.
  9. Kencangkan sendi dengan lembut antara bahagian atas dan bawah. Di tengah-tengah kita membentuk lubang kecil. Tutup dengan bebola kecil adunan.
  10. Kami meletakkan kek di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 160 ° C dan masak selama 120 minit.
  11. 10-15 minit sebelum akhir penaik, buka bola tengah dan tuangkan kuahnya ke dalam. Untuk mengelakkan balish terbakar, letakkan kerajang di atas.
  12. Lubricate permukaan dengan mentega. Anda bahkan boleh 30 minit sebelum akhir memasak.

Sebelum menghidangkan balish, potong bahagian atas doh di sekeliling bulatan. Pai yang enak dan enak akan menjadi alternatif yang sangat baik daripada hidangan biasa untuk makan tengah hari.

Tatar hidangan echpochmak

Echpochmak adalah hidangan tradisional masakan Tatar dan Bashkir, yang disediakan dari adunan ragi atau tidak beragi dengan penambahan daging dan kentang. Pembakar roti dibuat dalam bentuk segitiga dan merupakan ciri khas penduduk Tatarstan.

Foto: YouTube.com/Dastarkhan - resipi lazat

Untuk menyediakan doh, anda perlu mengambil bahan berikut:

  • susu atau kefir - 500 ml;
  • tepung gandum - 1 kg;
  • garam meja - 0,5 sudu kecil;
  • gula - ¼ gelas;
  • ragi - 1 pakej;
  • telur - 1 pc.;
  • minyak sayuran - 5 sudu besar. l.

Untuk pengisian yang kami ambil:

  • daging lembu dan kentang - 1 kg setiap satu;
  • bawang - 600 g;
  • garam dan lada - masukkan mengikut kehendak anda.

Selain itu, anda memerlukan kuah atau mentega dan air mendidih.

Kami sedang menyiapkan echpochmak menggunakan teknologi ini:

  1. Campurkan telur dengan gula, garam dan ragi.
  2. Tuangkan susu ke dalam bekas dan gaulkan dengan mentega. Menguli semuanya dengan teliti.
  3. Masukkan tepung yang telah diayak dan uli adunan. Ia mestilah lembut dan tidak cair..
  4. Tutup doh yang diuli dengan pelekat dan biarkan selama 1-2 jam, lebih baik di tempat yang hangat, sehingga doh akan bertambah besar dan menjadi lebih lapang.
  5. Semasa doh dimasukkan, kami mengisi. Untuk melakukan ini, potong daging dengan halus, kupas kentang dan bawang. Kami juga mengisar mereka.
  6. Garam, lada dan campurkan semua produk.
  7. Taburkan tepung di atas papan pemotong dan masukkan doh di sana, bahagikannya menjadi kepingan kecil. Kami memahat bola dari masing-masing, melipatnya dan tutup dengan tuala. Kami meninggalkan untuk meresap sebentar.
  8. Gulung bulatan ke lapisan, tebal 0,2-0,3 cm.
  9. Tambahkan pengisian di dalamnya, bengkokkan tepi dan lekatkan untuk membuat segitiga. Tinggalkan lubang di bahagian tengah.
  10. Kami menghantar bahan kerja ke loyang yang dilumis atau berlapis-lapis. Kekalkan jarak antara echpochmaks agar tidak melekat.
  11. Kami menghantar bahan kerja ke oven yang telah dipanaskan pada suhu 160 ° C selama 40-45 minit.
  12. 20 minit selepas permulaan penaik, tambahkan 2 sudu besar ke tempat kosong. l. kuah atau air mendidih dengan minyak.

Untuk memastikan echpochmak siap, cubalah sekeping kentang: jika lembut, maka hidangannya sudah siap.

Makanan Tatar: chak-chak

Salah satu pencuci mulut yang paling terkenal dan legenda dalam masakan Tatar adalah chak-chak. Hidangan ini diwakili oleh kepingan adunan goreng yang di atasnya dengan sirap madu..

Tiada percutian nasional hostes yang lengkap tanpa pencuci mulut ini. Anda juga dapat menggembirakan anak-anak dan ahli keluarga dewasa dengan kemanisan.

Foto: YouTube.com/Cook dengan mood!

Untuk memasak, kami mengambil produk berikut:

  • tepung gandum - 500 g;
  • mentega - 160 g;
  • gula - 150 g;
  • telur - 5 biji.;
  • madu - 300 g;
  • minyak sayuran - 400 g.

Kami menyediakan pencuci mulut mengikut arahan berikut:

  1. Satukan 30 g gula dengan telur.
  2. Cairkan mentega dalam ketuhar gelombang mikro atau air dan sejukkan sedikit.
  3. Tuangkan minyak suam ke dalam gula-gula kosong dan campurkan semuanya.
  4. Ayak tepung dan tuangkan perlahan-lahan ke dalam cairan kosong. Pertama, tambahkan 400 g tepung. Sekiranya doh tidak terlalu pekat, kemudian tambahkan selebihnya.
  5. Kami menguli doh. Ia harus cukup lembut, tetapi pada masa yang sama padat. Jadi akan lebih senang bekerja dengannya. Kami menutupi tempat kosong dengan filem atau tuala dan menghantarnya untuk meresap selama 15-20 minit.
  6. Sekarang kita menguli doh dengan tangan kita ke lapisan, ketebalannya kira-kira 1 cm. Potong menjadi jalur lebar kira-kira 1.5 cm.
  7. Kami menggulung kosong ke dalam bundle dengan diameter 0,5 cm. Panjangnya panjang.
  8. Potongnya menjadi kepingan 3 cm dan buat batang kecil.
  9. Panaskan minyak di dalam kuali besi tuang atau penggorengan bawah. Masukkan tongkat ke dalam cecair mendidih, goreng sehingga bentuk pemerah pipi (kira-kira 2 minit).
  10. Kami menyebarkan doh yang sudah siap di atas serbet kertas sehingga semua lemak diserap.
  11. Untuk membuat karamel, tuangkan madu ke dalam bekas kecil dan campurkan dengan sisa gula yang telah disediakan.
  12. Didihkan campuran pada suhu rendah. Masak selama kira-kira 5 minit sehingga gula larut sepenuhnya dan karamel menjadi pekat.
  13. Pindahkan batang tepung ke loyang dan tuangkan ke atas madu. Kami mencampurkan semuanya dan meletakkannya di atas pinggan yang indah dalam bentuk piramid.

Anda boleh menyajikan pencuci mulut siap untuk teh bersama dengan buah-buahan kaca.

Hidangan menarik seperti itu sering dijumpai di meja Tatar. Gunakan resipi untuk mempelbagaikan menu dan mengenal masakan negara lain.

Lihat juga: pai krim masam Tatar

Masakan kebangsaan Tatar: TOP 8 hidangan lazat

Masakan kebangsaan Tatar adalah kebanggaan dan warisan negara, komponen pentingnya dan bahkan, hingga tahap tertentu, tarikan. Tatar memasak hidangan dengan sepenuh hati, selalu mematuhi adat istiadat. Di Tatarstan, adalah kebiasaan untuk memperlakukan mereka yang masuk ke rumah bukan hanya dengan undangan, tetapi juga secara tidak sengaja.

Tuan rumah akan selalu memberikan yang terbaik di atas meja. Untuk memahami selok-belok memasak, anda perlu mengetahui ciri-ciri masakan kebangsaan Tatar. TOP 8 hidangan lazat bagi mereka yang ingin memanjakan diri dengan makanan istimewa yang sangat digemari di Kazan dan sekitarnya.

Ciri masakan Tatar

Sebelum memulakan memasak, anda perlu mengetahui prinsip apa yang dipatuhi oleh tukang masak Tatarstan dan nyonya rumah yang telah mewarisi banyak resipi dari nenek atau ibu mereka. Tradisi telah terbentuk selama berabad-abad, tetapi tidak ditinggalkan. Ciri utama masakan kebangsaan:

  • daging babi tidak dimakan kerana orangnya beragama Islam;
  • alkohol tidak ditambahkan ke dalam pinggan apa pun, juga tidak dimakan sama ada di perayaan atau di meja harian;
  • kursus utama dan pertama biasanya disediakan dengan penambahan lemak yang banyak, oleh itu mereka kaya, sedap, berkalori tinggi;
  • cendawan tidak digunakan dalam masakan kebangsaan (walaupun masakan moden membenarkan penggunaannya);
  • kuali dan kuali sering digunakan untuk menyediakan makanan kebangsaan, terutamanya di mana terdapat peluang untuk memasak di luar rumah;
  • hiasan dapur adalah pastri, yang diwakili oleh pelbagai pastri manis (selalunya dengan tampalan).

Dan sekarang dari teori hingga penerangan terperinci tentang hidangan yang selalu senang ditawarkan dalam masakan Tatar, salah satu yang paling lazat bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di dunia.

1. Kystybai

Kystybai sederhana, tetapi sangat lazat dan menggoda. Ini adalah salah satu kek rata yang digoreng oleh orang-orang Tatar dengan mahir. Ia biasanya disediakan dengan cepat, jadi makanan ini dapat disajikan untuk sarapan. Rasanya hampir selalu berbeza, kerana ada isi di dalamnya. Pada mulanya, kentang tumbuk atau bubur millet siap digunakan untuk membungkus. Produk lain kini digunakan. Anda boleh memasak kystybai dengan keju kotej, labu, bubur nasi. Sekiranya gula ditambahkan ke dalam pengisian, maka makanan yang dipanggang disajikan dengan teh.

Sangat mudah untuk membezakan hidangan Tatar ini dari kek rata yang lain. Pengisian diletakkan pada satu setengah, dan ditutup dengan tepi bebas. Kemudian semua produk siap dimasukkan ke dalam loyang, minyak dengan minyak dan dihantar ke oven. Ternyata makanan yang sangat lazat, yang mustahil untuk menjauhkan diri dari.

2. Echpochmak

Setiap keluarga Tatar tahu bagaimana memasak hidangan dengan nama yang tidak biasa bagi kita, baik di bandar dan di kampung. Dan itu juga muncul lama dahulu, ketika banyak mengembara.

Pastri mendapat namanya kerana bentuknya. Perkataan "ech" dan "pochmak", yang dihubungkan di tempatnya, bermaksud "tiga sudut". Pastri ini berbentuk segitiga. Dia sedang menyiapkan doh mereka, di mana isinya dibungkus. Ia dibentuk secara tradisional dari tiga bahan mentah utama: kentang, bawang dan daging.

Lama kelamaan, tradisi membuat echpochmak tidak berubah, tetapi sebilangan besar pilihan penaik telah muncul. Doh boleh disediakan menggunakan teknologi yang berbeza. Semua jenis daging diambil untuk diisi (kecuali daging babi, yang tidak dimakan oleh orang Tatar).

Segitiga dengan lubang di tengahnya juga boleh dibuat. Kemudian sedikit kuah dituangkan ke dalam, dan pastri digunakan segera sebagai hidangan pertama dan kedua, digabungkan bersama. Dan jika lubang di tengah tidak disediakan, kaldu kadang-kadang dituangkan melalui lubang, yang dibuat di sudut, menggigitnya beberapa kali.

3. Chak-chak

Chak-chak manis bukan sahaja hidangan kebangsaan yang sangat digemari oleh masakan kebangsaan Tatarstan, tetapi juga simbolnya. Pernah muncul di Timur, tetapi pengembara menyebarkan resipi ke negara yang berbeza.

Rasa manis dibuat dari adunan. Pastikan menggunakan banyak madu untuk merendam. Oleh itu, ia dikenang bukan hanya kerana rasanya yang tiada tandingannya, tetapi juga untuk aroma yang indah..

Setiap keluarga mempunyai tradisi sendiri untuk memasak makanan yang lazat. Beberapa hostes memotong doh chak-chak menjadi jalur nipis, sementara yang lain membentuk bola kecil. Perkahwinan Tatar tidak lengkap tanpa dia. Para tetamu menerima sebiji muffin, memberikan hadiah kepada pengantin baru.

Bahkan ada legenda yang berabad-abad yang lalu, ketika Khan dari Bulgaria menikahi satu-satunya pewaris, dia menyampaikan perlakuan luar biasa ini kepada anak muda, yang hampir tidak ada yang tahu di negara itu pada waktu itu. Sejak itu, hidangan manis adalah suatu keharusan di majlis perkahwinan tempatan.

4. Gubadia

Gubadia dibakar khas untuk percutian atau meja perkahwinan. Ini adalah kek pelbagai lapisan tertutup yang paling sedap. Pengisiannya boleh menjadi manis, kemudian hidangan dihidangkan dengan secawan teh. Beri dan buah kering yang dituai sesuai untuk lapisan. Kelezatan istimewa adalah gelanggang - keju kotej Tara khas, yang dibuat di rumah dengan merebus susu. Ia disebut kering dan mempunyai warna coklat kemerahan yang tidak biasa..

Gubadia juga disiapkan dengan makanan yang sedap. Kemudian ia dianggap sebagai kursus kedua, seperti kulebyaka Rusia. Pelbagai produk diletakkan di antara kek siap: nasi rebus, daging cincang halus, telur.

5. Azu

Asasnya disiapkan dalam keluarga Tatar untuk yang kedua. Ini adalah potongan daging lembu atau domba berbentuk bujur. Daging kuda boleh digunakan, tetapi lebih jarang. Sebagai tambahan kepada daging, terdapat produk lain: wortel, bawang, sos. Acar kadangkala boleh ditambah.

Hidangan ini telah diawetkan dalam masakan Tatar moden, tetapi kadang-kadang ia dibuat mengikut resipi baru. Kadang-kadang tuan rumah menggunakan ayam, yang membolehkan makanan disiapkan lebih cepat. Juga, kentang sering ditambahkan ke dalam pinggan, yang menjadikannya bukan sahaja memuaskan, tetapi juga banyak..

6. Tutyrma

Tidak ada yang akan hilang di dapur wanita Tatar yang berpengalaman. Sosej yang enak disediakan dari jeroan, yang disebut di sini tutyrma. Ia boleh disajikan semasa tetamu berkumpul. Walaupun ramai yang tidak menunggu kedatangan saudara ipar atau percutian, tetapi membuat sosej untuk keluarga mereka sendiri.

Untuk menyediakan tutyrma buatan sendiri, setiap jeroan diambil Hati mentah, paru-paru, jantung dipotong-potong. Nasi atau soba, bawang dan banyak rempah ditambah ke dalamnya..

Kadang kala daging lembu atau domba sangat sedikit dicampurkan dengan serangga. Daging cincang siap disapu ke usus. Tutyrma direbus dalam air atau kuahnya. Mereka biasanya dihidangkan panas. Sekiranya ia kekal, anda perlu memanaskan badan.

7. Peremesh

Siapa pun yang tidak tahu pai Tatar terbuka, yang disebut peremyachi, pasti mesti memasak dan merasainya. Kadang-kadang mereka mengatakan bahawa ini adalah Tatar belyashi.

Membakar dengan penambahan daging yang wajib, walaupun dalam versi moden kentang dan keju kotej boleh didapati dalam pengisiannya. Kek bulat mempunyai ciri tersendiri. Apa-apa adunan boleh digunakan (ragi dan biasa pada soda), tetapi pastinya digoreng. Ambil banyak mentega atau lemak domba.

Pastri ini dikatakan menyerupai matahari dalam bentuknya. Ia benar-benar bulat, dan lubang ditinggalkan di bahagian luar. Jadi daging digoreng lebih cepat dan tepu dengan minyak, sehingga sangat berair. Hidangkan panas. Bukan teh yang sesuai dengan mereka, tetapi kaldu atau sos, ayran atau katyk juga dapat ditawarkan.

8. Kazylyk

Tidak ada sosej yang lebih enak daripada kazylyk. Setiap Tatar yakin akan hal ini, berusaha untuk menyediakan sebungkus sosis daging kuda asli di rumahnya untuk para tetamu yang layak mendapat hidangan terbaik. Kelezatan yang mahal ini termasuk daging tulen, di mana rempah-rempah ditambah. Sosej selalu disediakan dengan sedikit. Seluruh keluarga terlibat dalam proses tersebut kerana tradisi tempatan memerlukannya..

Untuk membuat kazylyk di rumah, anda perlu memotong daging kuda dengan halus. Di dalamnya ditambahkan lemak, garam dan rempah semula jadi (biasanya hanya lada hitam). Jisim dimasukkan ke dalam usus kuda. Kemudian produk siap diikat di kedua-dua belah pihak. Kemudian mesti dikeringkan sekurang-kurangnya 1.5-2 bulan di loteng, di mana tidak ada draf. Produk siap boleh disimpan selama berbulan-bulan. Dimakan baik mentah dan ditambah ke sup.

Adakah anda suka masakan Tatar? Kemudian pastikan untuk memasaknya dan cuba dengan seisi keluarga.