Cara makan ketam

wikiHow berfungsi seperti wiki, yang bermaksud bahawa banyak artikel kami ditulis oleh pelbagai pengarang. Untuk membuat artikel ini, 26 orang, beberapa di antaranya tanpa nama, berusaha menyunting dan memperbaikinya dari masa ke masa.

Bilangan sumber yang digunakan dalam artikel ini: 6. Anda akan mendapat senarai sumber tersebut di bahagian bawah halaman.

Ketam memang sedap, tetapi terdapat begitu banyak sampah sehingga pemula biasanya sukar untuk mencari cara yang betul untuk memakan ketam itu. Tidak ada keajaiban dalam ini, lihat bagaimana anda dapat makan makanan istimewa ini dengan cepat dan sederhana!

Cara makan ketam: pelajaran etika

Untuk mengetahui cara makan ketam, anda mesti menangkap dan memasaknya terlebih dahulu. Semua ketam ditangkap dengan cara yang berbeza, beberapa dengan sarung tangan tukang las, atau dengan pisau. Anda biasanya boleh membeli di kedai.

Sekiranya anda memancing sendiri, maka sangat menyeronokkan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Pada waktu malam, dengan lampu suluh, kepiting hanya dapat dipetik seperti cendawan, mereka keluar dari bawah batu untuk makan, lalu kita mengambil lampu suluh dan pergi mengambil. Setelah ditangkap, anda boleh memasaknya.

Semasa memancing ketam dengan tangan, kaedah memasaknya mudah. Kami meletakkan air di atas api, garam dengan baik, masukkan garam dua kali lebih banyak daripada dalam sup, dan setelah mendidih, buang ketam ke dalam air, rebus selama 10-15 minit. Sekiranya ketam dibeli, maka mereka perlu diikat dengan pita, direbus dalam kaldu pedas sehingga cangkang kepiting berubah menjadi merah. Selepas itu, angkat ketam dengan sudu berlubang dan terbalikkan dengan colander. Kamu boleh makan!

Kami memotong ketam dengan betul

Untuk memotong ketam dengan betul, anda memerlukan:

  • dua bekas;
  • tukul;
  • pemakan kacang;
  • sudu teh.

Kami meletakkan kepiting di punggungnya dan melepaskan cakarnya, aktiviti ini tidak akan sukar. Kemudian anda perlu membuka kepiting, untuk ini anda perlu menaikkan cengkerang. Insang terletak di bawah karapas; tidak boleh dimakan. Di tempat-tempat di mana cakar juga terdapat banyak daging, sangat enak dan dapat dimakan, oleh itu, setelah membuka kepiting yang dihiris dalam dua cawan, menyebarkan makanan yang dimakan dari yang tidak dimakan. Cakarnya sendiri hanya boleh dipatahkan dengan tukul, untuk mengelakkan kecederaan pada tangan anda.

Sekiranya anda ingin mengejutkan tetamu anda, kemudian sajikan kepiting dalam tempurung, kerana ini anda memerlukan:

  • pecahkan pinggir cengkerang;
  • Bilas;
  • kering;
  • dan parut dengan mentega sebelum dihidangkan.

Semasa memasak dengan rempah, daging kepiting hanya memerlukan garam dan lada, semua perasa lain adalah pilihan. Untuk kecantikan, anda boleh menghidangkan daging ketam rebus dengan memasukkannya ke dalam tempurung dan menghiasnya dengan ramuan.

Cara makan ketam

Dalam keadaan berkhemah, makan ketam sangat mudah:

  • kami membuka ketam dengan pisau;
  • kami membersihkan daging dengan pisau;
  • pecahkan cakar dengan batu dan menyedut isinya.

Dalam ketam, hanya insang yang tidak boleh dimakan. Lemak yang merangkumi semua daging boleh dimakan.

Sekiranya di rumah, bagaimana ketam dimakan? Dagingnya dapat dibumbui dengan wain putih, dimasukkan ke dalam cangkerang, dihiasi dengan tangkai hijau, dan telur rebus rebus untuk lauk dan dipotong separuh.

Cara makan ketam

Di atas, diberitahu tentang bagaimana anda boleh makan ketam, tetapi bagaimana cara makan ketam dengan betul? Ketam pada umumnya adalah makanan istimewa. Daging ketam mempunyai rasa yang berair dan halus, tetapi untuk memakannya, anda perlu membuka cangkangnya dengan cantik dan betul.

Kami akan menunjukkan kepada anda cara mengekstrak daging kepiting dari cangkang dengan betul dalam beberapa video, memberikan versi yang sedikit dipermudah:

- kami membuka cakar dengan gerakan putaran tangan, dan mengeluarkan daging dengan pisau tumpul;

- kami memecahkan cakar dengan penjepit khas dan mengeluarkan kepingan daging dari sana;

- kami mengeluarkan ekor dengan tangan kami;

- tekan pada bahagian belakang dengan jari dan cengkerang pecah;

- kami mengeluarkan daging dan memotongnya dengan pisau.

Sos biasanya dihidangkan dengan kelezatan seperti itu, daging diambil dengan tangan dan dimasukkan ke dalam sos, hidangan ini dimakan tanpa bantuan garpu.

Anda boleh makan ketam dengan apa

Apabila ditanya kepiting apa yang dimakan, jawapannya sangat mudah. Oleh kerana ketam adalah makanan istimewa, ia boleh dimakan sebagai hidangan yang berasingan, atau anda boleh menyediakan sebilangan besar salad, yang hanya dapat diisi oleh seluruh Internet. Daging ketam boleh digoreng dalam adunan atau digunakan sebagai pengisian roti. Kami akan memberi anda contoh salad sederhana dengan daging ketam..

  • daging ketam - 500 g
  • telur ayam - 4 pcs.
  • timun segar - 2 keping.
  • keju - 150 gr.
  • cuka 6% - 1 sudu besar. sudu itu
  • bawang salad - 1 pc.
  • mayonis buatan sendiri - 3 sudu besar. sudu

Cairkan daging, buang urat dan potong. Rebus telur dan asingkan putihnya, kuning telur tidak diperlukan. Potong bawang selada menjadi setengah cincin, tuangkan air mendidih, perap sedikit cuka, kemudian toskan cuka. Parut timun dan keju pada parut kasar dalam cawan yang berbeza, timun mesti dikupas terlebih dahulu. Kemudian kami menggabungkan semua bahan, musim dengan mayonis, anda boleh menghias dengan ramuan cincang di atasnya.

Sebagai kesimpulan, kita dapat mengatakan bahawa ketam bukan hanya makanan istimewa, tetapi juga kesihatan. Dengan mengkonsumsi 50 g daging kepiting setiap hari, anda akan memberi tubuh iodin dos harian, yang sangat kekurangan dalam tubuh kita. Iodin diketahui penting untuk kelenjar tiroid berfungsi. Menurut statistik di Jepun, hanya ada satu kes penyakit tiroid per juta orang. Ini disebabkan oleh budaya makanan di negara ini. Telah diketahui bahawa yodium dari makanan laut tidak menguap apabila terkena cahaya matahari. Oleh itu, semasa makan daging ketam, anda bukan sahaja dapat menikmati hidangan yang enak, tetapi juga mengambil unsur surih yang berguna untuk tubuh..

Beritahu teman wanita anda

Sokong projek Womee, kerana kami memasukkan hati dan jiwa kami - kongsikan artikel tersebut dengan rakan anda dengan mengklik salah satu butang di bawah

Ketam makan apa

Ketam, udang karang ekor pendek (Brachyura), substrat invertebrata mengikut urutan krustasea decapod.

Kepala kecil; mata dijuntai. Cephalothorax lebar, lebar pelindung dada adalah dari 2 hingga 20 cm, di kepiting laut dalam Jepun (Macrocheira kaempferi) hingga 60 cm. Sepasang kaki berjalan pertama dilengkapi dengan cakar.

Perut pendek, bengkok di bawah cephalothorax; anggota badan perut pada lelaki (2 pasang) diubah menjadi alat pendua, pada wanita (4 pasang) mereka berfungsi untuk melahirkan telur.

Mereka tinggal di laut, di badan air tawar dan di darat. Semua ketam kecuali air tawar berkembang biak di laut. Perkembangan ketam berlaku dengan metamorfosis; larva zoea muncul dari telur, yang berubah menjadi larva megalopa, dan kemudian menjadi ketam dewasa. Hanya ketam air tawar (keluarga Potamidae) yang tidak mempunyai larva berenang bebas. Ketam yang dikejar mampu mematahkan anggota badan dengan gerakan yang tajam, di tempat yang baru tumbuh.

Ketam memakan terutamanya invertebrata. Banyak ketam boleh dimakan dan dimancing. T. n. Ketam Kamchatka dekat bukan dengan kepiting, tetapi kepiting pertapa. Sebilangan ketam menghancurkan moluska komersial - tiram dan kerang, dan ketam berbulu Cina (Eriocheir sinensis) kadang-kadang, memasuki sungai, menghancurkan empangan di mana ia membuat lubang, dan juga merosakkan jaring ikan.

Lebih daripada 4 ribu spesies ketam diketahui, di Rusia terdapat kira-kira 50 spesies.

Ketam kalori

Daging ketam mempunyai kandungan kalori rendah, kerana 100 g daging tersebut mengandungi 73 kkal. Ketam rebus mengandungi 96 kkal per 100 g, dan nilai tenaga kepiting kalengan adalah 85 kkal per 100 g. 100 g ketam kukus mengandung 97 kkal. Daging ketam mempunyai sejumlah besar protein dan tepu dengan tenaga. Secara sederhana, produk ini tidak menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
18.30.6-1.879.673

Sifat ketam yang berguna

Daging ketam adalah produk makanan yang berharga secara fisiologi. Ia biasanya dimakan rebus. Ia dihargai kerana rasanya yang tinggi dan kerana ia mengandungi bahan aktif secara biologi. Daging ketam mentah mempunyai konsistensi seperti jeli dan warna kelabu.

Daging ketam mengandungi 80.1-82.5% kelembapan, 0.2-1.4% lipid, 11.6-19.2% protein, 1.2-2.2% abu. Daging ketam mengandungi lebih banyak asid amino penting daripada daging ikan. Ini juga mengandungi sejumlah besar glikogen (dalam ketam raja - hingga 2,4%). Karbohidrat ini memberi daging kepiting rasa manis yang menyenangkan. Daging ketam mengandungi vitamin B. Berbanding dengan produk makanan lain yang berasal dari tumbuhan dan haiwan, daging ketam berbeza dengan kadar magnesium, fosforus, sulfur yang aktif secara biologi. Dari unsur surih, ia mempunyai kandungan tembaga yang tinggi. Atas sebab ini, daging kepiting dicirikan oleh kecacatan seperti perubahan warna biru - pembentukan sebatian tembaga berwarna di bawah tindakan enzim.

Daging yang boleh dimakan terletak di anggota badan dan perut. Anggota badan diperbuat daripada tiub karapas yang disambungkan oleh sendi. Sekumpulan serat otot yang membentuk otot anggota badan terletak pada plat chitinous yang disambungkan ke cengkerang di kawasan sendi. Di bawah tempurung, tubuh kepiting ditutup dengan lapisan merah, yang menjadi dasar pembentukan cangkang baru setelah cangkang ketam, jika tetap berada di laut.

Ketam bukan sahaja makanan, tetapi juga kaya dengan vitamin, asid amino dan unsur surih. Ini adalah iodin, kalsium, zink, asid lemak tak jenuh ganda, antioksidan: taurin dan vitamin E dan C. Ketam juga berguna untuk anemia, penyakit kardiovaskular dan gangguan penglihatan.

Sejumlah produk berkualiti tinggi dapat dihasilkan dari ketam: makanan dalam tin, kaki ketam beku rebus, daging kering. Ketam segar dan sejuk mesti dijual dengan cepat: pada suhu tidak lebih tinggi daripada 12-15 ° C, ketam disimpan tidak lebih dari 15 jam, dan ditutup dengan ais yang dihancurkan halus - 30-36 jam.

Sifat ketam yang berbahaya

Makan daging ketam dengan berhati-hati, kerana ia boleh tercemar dengan bakteria kerana pemakanan khas penduduk laut ini. Dan pengambilan ketam yang dijangkiti secara berlebihan boleh menyebabkan keracunan toksik yang teruk, dan juga dapat menyebabkan hilangnya pendengaran, penglihatan, dan gangguan sistem saraf..

Juga, daging ketam dikontraindikasikan untuk orang yang alah kepada makanan laut..

Cara makan ketam

Daging ketam adalah makanan enak dan berkhasiat. Tetapi ramai yang tidak berani memesan ketam keseluruhan di restoran, kerana mereka tidak tahu cara memakannya dengan betul. Kami akan membantu anda menguasai sains sederhana ini.

Apa yang ada di dalam ketam

Terdapat banyak jenis ketam yang boleh dimakan, dan ketika memulakan makan, ingatlah bahawa tidak semua bahagian badan boleh dimakan pada individu yang berbeza. Hati kepiting Timur Jauh (Kamchatka) tidak dimakan, kerana ia mempunyai rasa yang sangat tidak menyenangkan. Saudaranya yang biru mempunyai hati yang benar-benar boleh dimakan jika dimasak mengikut peraturan tertentu..

Dari segi struktur, krustasea secara praktikalnya tidak berbeza, dan dalam semua jenis anda boleh makan:

  • Cakar;
  • Phalanges kaki;
  • "Rosette" - persimpangan kaki dengan badan;
  • Lemak yang menutupi karapas dari dalam.

Hampir semuanya boleh dimakan dalam ketam - kecuali insang dan bahagian keras.

Bagaimana phalanges dan cakar

Memotong kepiting bermula tepat dengan kaki, dipisahkan dari badan dengan gerakan putaran. Tetapi sukar bagi pemula untuk mengekstrak daging dari mereka. Cara makan cakar ketam:

Menggunakan pisau - anda perlu meletakkannya dengan bahagian tajam di tengah pincer dan mengetuk pemegangnya dengan tukul. Apabila hujung memasuki kitin sekitar 5-7 mm, pisau harus dipusingkan ke sisi dan pelindung padat akan retak, sehingga mendedahkan daging;

Menggunakan forceps - pertama mereka merobek cakar dari kaki, kemudian menghancurkannya. Kaedahnya tidak begitu mudah: serpihan kitin kekal di dalam daging.

Tahap pemotongan seterusnya adalah phalanx. Lebih senang memotongnya dengan gunting dapur biasa, terputus pada sendi, seperti yang ditunjukkan dalam foto.

Cara makan ketam

Cara terbaik untuk belajar memakan ketam adalah memasaknya di rumah dan perlahan-lahan menyemburkannya dengan mengikuti arahan dalam mana-mana video latihan. Sekiranya kenalan dengan makanan istimewa itu berlaku di institusi status atau di pesta, ada baiknya mengetahui terlebih dahulu beberapa peraturan etika.

Di dalam restoran

Setelah memesan ketam, anda boleh meminta tukang masak memotongnya sebelum menghidangkannya (menghidangkannya) - ini adalah penyelesaian paling mudah untuk masalah ini.

Untuk pemotongan diri, tetamu akan disediakan alat: tongkat gunting, jarum garpu panjang dengan dua gigi kecil di hujungnya dan garpu ikan biasa. Prosedur yang betul dalam kes ini:

  • Memusingkan cakar dan cakar;
  • Menghancurkan mereka dengan forceps;
  • Memotong cangkang dengan gunting, membuang insang, perut;
  • Mengeluarkan daging dari cakar dengan jarum mengait, dan dari cakar dengan garpu;
  • Makan daging dari mawar.

Perhatian! Di satu sisi garpu makanan laut ada sudu kecil - mereka meraup jus, yang bertentangan dengan peraturan etika menghisap.

Pelayan juga akan membawa kain lembap atau semangkuk air - mereka diperlukan untuk mencuci tangan anda selepas makan.

Di rumah, ketam juga perlu dimasak. Tidak ada kesukaran untuk menyediakan makanan enak - krustasea dimasak dalam hidangan bersaiz yang sesuai, membuangnya ke dalam air panas dan masin selama 10-15 minit. Daripada perasa, daun salam, biji lada dialu-alukan, campuran rempah khas untuk makanan laut boleh digunakan. Apabila cengkerang kepiting menjadi merah, masukkan ke dalam saringan - biarkan sejuk sedikit.

Lebih mudah memasak ketam biru atau salji daripada seekor raksasa dari Kamchatka, yang beratnya dari 3 hingga 7 kg dan merupakan raksasa sebenar. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan bekas yang sangat besar. Tetapi seleranya, menurut banyak gourmets, lebih terang daripada rakan sejawatnya..

Bagaimana untuk makan ketam Timur Jauh yang besar di rumah? Sama seperti orang lain:

  • Letakkan taplak minyak tebal di atas meja agar tidak mengotorkan taplak meja;
  • Letakkan tuala tangan yang lembap berdekatan;
  • Letakkan ketam rebus di atas dulang atau pinggan besar, masak dengan gunting, tong, garpu;
  • Mula memotong dari kaki - mereka perlu dikoyakkan dengan gerakan berputar. Sekiranya kesukaran, anda boleh menolong pisau;
  • Dianjurkan untuk memotong kaki dengan gunting, membuka falang sepanjang (lihat foto) - ini akan memudahkan pembersihannya;
  • Buka kawasan toraks dengan mencucuk dan memotong kitin dari sisi dengan pisau pisau dengan lembut. Koyakkan bahagian atas cangkang;
  • Buang insang;
  • Tubuh ketam dipecahkan dengan tangan dan dagingnya dikeluarkan dari partisi chitinous dengan garpu.

Sekiranya tidak mungkin untuk membuka dan membersihkan makanan istimewa dengan berhati-hati pada kali pertama, tidak mengapa: di rumah tidak ada yang akan mencela anda kerana melanggar etika. Untuk kemudahan, disyorkan untuk meletakkan dua pinggan dalam di atas meja - untuk bahagian daging dan bahagian yang keras.

Ketam makan dengan apa

Seperti semua makanan laut, daging ketam boleh dijadikan hidangan mandiri atau termasuk dalam salad. Anda juga boleh menggorengnya, mengisi gulungan dengannya.

Rasa kepiting dan rasanya yang paling sesuai bergantung pada cara memasak dan sosnya. Pilihan universal adalah menghidangkannya dengan sayur-sayuran segar, nasi rebus. Banyak gourmet lebih suka makan makanan istimewa secara berasingan daripada hidangan lain..

Di rumah, anda boleh menggabungkan daging kepiting dengan telur parut, keju dan mayonis, kepingan alpukat. Tambahan yang baik adalah bayam bayam atau lobak merah. Restoran ini menawarkan pilihan yang lebih canggih: kaviar katak, mousse oren. Anda juga boleh mencelupkan phalanges ke dalam adunan tebal, gulung dalam serbuk roti dan goreng - hidangan itu disebut "tongkat kepiting".

Bagi alkohol, semuanya bergantung pada pilihan peribadi. Secara tradisional, ketam dimakan dengan sampanye separa kering atau wain putih muda, tetapi untuk perjumpaan mesra, anda boleh memilih bir berkualiti tinggi yang lemah.

Kesimpulannya

Sekarang anda sudah tahu cara makan ketam raja dengan betul. Sebagai kesimpulan, saya ingin perhatikan bahawa makanan laut makanan laut terkenal bukan sahaja kerana rasanya yang sangat baik, tetapi juga untuk nilai pemakanannya. Hanya 50 g daging ketam rebus yang menutupi keperluan harian badan untuk iodin, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem endokrin. Kini ketam menjadi lebih berpatutan berkat kemunculan ladang laut untuk penanaman mereka - apa bukan alasan untuk memanjakan diri? Untuk maklumat lebih lanjut, lihat video di bawah artikel..

Cara makan ketam: 8 langkah terperinci dengan foto

Sekarang apabila tangan anda mencapai kepiting mereka akan tahu apa yang harus dilakukan.

Sehingga pertengahan abad ke-20 di Kesatuan Soviet, kepiting, cukup aneh, tidak dianggap sebagai makanan istimewa, jadi ketersediaan dan harganya yang rendah sangat tinggi. Beberapa dekad telah berlalu, tongkat kepiting (produk ikan, mulai) dimasukkan ke dalam salad kepiting dan gulungan yang muncul, dan kepiting dianggap sebagai bahan eselon gastronomi tertinggi.

Sekarang keadaan berubah lagi, dan semuanya kembali normal: di sebilangan besar restoran, anda boleh mencuba ketam dalam pelbagai variasi, lebih-lebih lagi, bahkan ada festival yang membolehkan anda melakukan ini dari Moscow ke Vladivostok dengan harga yang lebih rendah.

Agar anda tidak tersesat dan dapat menenangkan "binatang" yang kompleks ini, kami memberitahu anda cara memotong dan memakan ketam dengan betul. Restoran Zuma, yang terletak di Vladivostok (tentu saja!).

Langkah 1

Untuk membersihkan ketam dengan senang dan senang, anda memerlukan:

1. Garpu ketam.

2. Baldi di bawah tempurung.

3. Gunting cincang yang kukuh.

Langkah 2

Kami melepaskan phalanx ketam raja dari kepala.

Langkah 3

Kami mengambil ketam pada kedua hujung phalanx 1 dan 2 dan melepaskannya pada sendi. Kami mendapat dua bahagian.

Langkah 4

Kami membuat potongan membujur dengan gunting setiap phalanx dan terbuka di sepanjang potongan untuk mendapatkan daging.

Langkah 5

Ketam sesuai dengan sos lemon dan Cili Manis serta sos ghee dan bawang putih.

Langkah 6

Kami mengambil bagian dari cakar pada titik melekat di kepala dan menggunakan garpu kepiting untuk membersihkan sisa daging, yang disebut "roset" kepiting.

Langkah 7

Tempat yang sukar dijangkau, seperti penjepit depan, paling mudah dikeluarkan dari karapas chitinous menggunakan gunting yang kuat. Cakar mesti dipotong di kedua-dua sisi sehingga dua bahagian diperoleh. Gunakan garpu kepiting untuk mengeluarkan daging ke pinggan.

Langkah 8

Di kepala kepiting, sebahagian besar daging terletak di tempat cakar dilekatkan. Gunakan gunting untuk memisahkan segmen dari tempurung, gunakan garpu kepiting untuk mengeluarkan daging.

Ketam makan apa

Tetapi apa yang mereka fikirkan
mengenai makanan laut kami
Muscovites

Makanan ringan panas
ketam segar

Cara makan ketam rebus: arahan langkah demi langkah

Makan ketam lebih sukar daripada udang karang. Namun, mereka tergolong dalam produk gourmet. Dan makanan istimewa memerlukan pendekatan khas

Sudah tentu, anda boleh mencuba mengatasi ketam dengan cara yang mudah. Tetapi dalam kes ini, makanan akan berubah menjadi pertarungan tanpa peraturan. Dan pihak yang kalah mungkin anda.

Bagi mereka yang ingin tidak melawan dan mengambil risiko, tetapi untuk berehat dan bersenang-senang, arahan langkah demi langkah kami tentang cara memotong dan makan Kamchatka dengan betul dan kepiting lain adalah bertujuan.

Peraturan utama adalah meluangkan masa anda. Lakukan semuanya dengan perasaan, akal dan konsisten.

Apa yang diperlukan

Pertama, anda memerlukan tong khas (kerana kekurangannya, anda boleh menggunakan penjepit untuk memecahkan kacang) atau tukul untuk memotong kepiting (ia adalah kayu, kecil), pisau kusam, sudu dan garpu.

Kedua, anda perlu menyediakan jadual. Memotong kepiting secara langsung di atas taplak meja berkanji atau di atas pinggan adalah keputusan yang cepat. Oleh itu, letakkan di atas alas meja atau permukaan meja kertas tebal atau, lebih baik, sesuatu yang kalis air.

Ketiga, simpan serbet kertas, atau lebih baik sediakan serbet kain mentah seperti yang disajikan dengan sushi..

Amaran

Ketam adalah makhluk berduri. Oleh itu, berhati-hati semasa memotongnya..

Ketam terdiri daripada banyak "perincian" kecil. Oleh itu, berhati-hatilah ketika memotongnya agar tidak ketinggalan yang paling lazat atau, sebaliknya, jangan makan yang paling tidak sedap..

Cara makan ketam

Mulakan dengan kaki dan cakar. Angkat mereka dari batang badan dengan gerakan putaran. Pisau kusam dapat menjadikan tugas lebih mudah. Sepotong daging boleh jatuh dari kaki. Ini adalah "tangkapan" pertama anda.

Ketepikan anggota badan yang dipisahkan. Giliran mereka akan datang.

Ngomong-ngomong, daging kepiting besar tidak hanya di cakar itu sendiri, tetapi juga di phalanges - di "lengan bawah", berkat cakar yang "melekat" ke badan.

Balikkan ketam ke punggungnya. Dia memiliki ekor runcing di perutnya, itu juga disebut "apron". Bengkokkan dengan teliti dan putuskan.

Buka cengkerang. Untuk melakukan ini, putar ke arah anda di sisi anggota badan 2 minit yang lalu. Tekan dengan satu ibu jari di bahagian bawah, dan dengan yang lain "angkat" bahagian atas, dan tarik ke arah anda. Ini sangat serupa dengan membuka tin gula-gula, atau krim, atau ubat gigi (jika anda pernah menggunakannya), atau bekas makanan plastik..

Luangkan masa anda supaya anda tidak terluka.

Anda mesti mempunyai kepiting yang tidak dilindungi dan cengkerang itu sendiri. Di dalam cengkerang, anda akan melihat daging ketam yang gelap dan lembut. Gosok perlahan dengan sudu. Daging gelap ini tidak perlu dicampurkan dengan baki putih..

Sekiranya anda akan menghidangkan kepiting ke meja, maka ia akan kelihatan lebih hebat di cangkerang. Untuk melakukan ini, bilas sehingga bersih..

Pisahkan inti dan insang dari batang badan. Mereka boleh dibuang dengan segera.

Hancurkan badan, atau lebih baik, potong dengan pisau di bahagian tengahnya. Bahagian yang dihasilkan dapat dibahagikan kepada dua bahagian lagi. Di dalamnya mereka akan menjumpai daging ketam. Ia boleh dicapai dengan garpu atau terus dengan jari anda..

Itu sahaja. Sekarang anda tahu cara makan udang karang rebus. Bagi sesetengah orang, proses ini mungkin kelihatan terlalu membingungkan. Sebenarnya, ia mengandungi semua kesenangan. Ini adalah ritual khusus. Walaupun udang karang sangat berkhasiat, mereka tidak dimakan demi kepenuhan, tetapi untuk bersenang-senang dan bersosial. Oleh itu, jangan tergesa-gesa untuk bergantung pada udang karang - meregangkan kesenangan.

Ia adalah giliran cakar. Kami akan memberi amaran kepada anda dengan segera: ada tulang di dalamnya masing-masing. Jangan mencederakan diri sendiri semasa anda menyembelih atau memakan ketam.

Anda memerlukan penjepit khas atau tukul untuk memotong cakar. Penjepit mudah: gunakannya untuk membelah cakar seperti kacang.

Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan tukul, maka algoritma tindakannya adalah seperti berikut: 1) masukkan pisau ke dalam cakar (cakar harus dipusingkan ke arah anda "wajah penuh", masukkan pisau dengan sisi rata di antara dua "rahangnya"); 2) perlahan-lahan mengetuk pisau dengan tukul, menggerakkannya di sekitar cakar; 3) putar pisau ke sisi. Sekiranya kita menerangkan dengan jelas, dan anda melakukan semuanya dengan betul, maka cakar barah itu akan terbelah. Gunakan garpu untuk mengeluarkan daging dari cakar cincang.

Itu sahaja. Prosesnya, seperti yang kita peringatkan, tidak mudah, tetapi ganjarannya pantas. Maksud saya, tentu saja, daging ketam lembut yang segar adalah makanan istimewa yang selalu ada di kedai kami. Lebih-lebih lagi, ia tersedia dalam pelbagai bentuk - dalam bentuk kepiting hidup, dalam bentuk kepiting rebus, dalam bentuk anggota badannya, dan dalam bentuk kepingan lezat yang sudah sembuh untuk anda.

Sekiranya anda menganggap bahawa semua ini terlalu rumit, dan anda mahukan sesuatu yang lebih mudah, maka kami menawarkan banyak pilihan udang karang. Memotong mereka seperti dua dan dua.

Apa yang dimakan oleh ketam?

Ketam adalah arthropoda dari urutan krustasea decapod, juga dikenal sebagai udang karang ekor pendek. Klasifikasi moden mempunyai lebih daripada 6,780 spesies ketam, banyak yang tinggal hanya di laut, yang lain juga bertolak ansur dengan garam dan air tawar. Beberapa lusin spesies ketam menghuni perairan wilayah Rusia.

Sejak zaman kuno, ketam telah menjadi perikanan penting, dagingnya enak dan dianggap sebagai makanan istimewa. Berkat sifatnya yang omnivora, ketam memakan semua yang mereka dapat, perhatikan dan tangkap. Cakar besar adalah senjata utama ketam dan sumber makanan. Apa yang dimakan oleh ketam yang tinggal di perairan Rusia??

Ketam pasir (Xantho poressa)

Ini adalah kepiting kecil, dengan cangkang selebar hingga 4,2 cm. Ia dicat berwarna kelabu-hijau dengan bintik gelap, kadang-kadang dengan warna biru atau ungu. Makan pada invertebrata bentik kecil dan organik yang terurai.

Ia dijumpai di lepas pantai Crimea dan Caucasus, yang terdapat di Laut Mediterranean dan di lepas pantai Kepulauan Canary. Ketam pasir sangat perlahan, jarang mencapai kedalaman 15 m, lebih suka air cetek dengan kerikil atau dasar berpasir.

Ketam pasir (Xantho poressa).

Ketam berbulu cina (Eriocheir sinensis)

Spesies yang sangat tidak bersahaja, pada asalnya hidup secara eksklusif di Laut Kuning, tetapi pada awal abad ke-20, kebetulan ia berada di Eropah dengan air pemberat dan hari ini ia ditemui walaupun di Volga dan di Danau Onega. Ia memakan semua yang dijumpainya di bahagian bawah: kerang, sisa-sisa ikan dan alga.

Mempunyai cangkang, selebar hingga 7 cm dan kaki, ditutup rapat dengan rambut. Walaupun ukurannya kecil, ia dianggap sebagai spesies invasif berbahaya, pembawa wabak udang karang dan parasit manusia - kebetulan paru.

Ketam berbulu cina (Eriocheir sinensis).

Ketam biru (Callinectes sapidus)

Pada awal abad ke-20, kepiting biru - peribumi pantai Atlantik, muncul di perairan Eropah dan hari ini mereka dijumpai di laut Utara, Baltik, Mediterranean dan Adriatik. Carapace, selebar 20 cm, berwarna coklat, kelabu, kehijauan atau kebiruan dengan duri oren lebar (hingga 8 cm) di sisi.

Ia berlaku pada kedalaman hingga 36 m dan bersaing secara agresif untuk makanan dengan udang karang yang lain. Ia memakan semua yang dimakan oleh ketam: moluska, ikan kecil, cacing, landak laut, tumbuh-tumbuhan akuatik dan bangkai. Tetapi tidak seperti banyak saudara, dengan kekurangan zat makanan, dia mengamalkan kanibalisme.

Ketam biru (Callinectes sapidus).

Ketam salji biasa (Chionoecetes opilio)

Penghuni perairan sejuk di Laut Bering, Okhotsk dan Barents berlaku pada kedalaman hingga 100 m. Karap jantan mencapai lebar 16 cm, warnanya biasanya kemerahan, berubah menjadi hijau sebelum cair.

Makan bintang laut, span dan bryozoa, udang, amphipod, ikan mati dan krustasea lain. Bahagian sayur dalam diet terdiri daripada pelbagai alga.

Ketam salji (Chionoecetes opilio), besar dan kecil.

Ketam marmar (Pachygrapsus marmoratus)

Spesies ketam yang jarang disenaraikan dalam Buku Merah. Tinggal di Laut Hitam dan Mediterranean, paling sering dijumpai di perairan pantai Sochi dan Abkhazia. Ketam kecil, dengan cangkang selebar 10 cm, dengan ciri khas "marmar" dan kaki panjang ditutup dengan rambut berduri.

Ia mendapat makanan, yang terdiri daripada invertebrata dan sisa organik di dasar berbatu, kadang-kadang datang ke darat dan untuk beberapa waktu boleh dilakukan tanpa air.

Ketam marmar (Pachygrapsus marmoratus).

Ketam herba (Carcinus aestuarii)

Ia dijumpai di tepi Laut Hitam dan Laut Azov, serta di banyak takungan lembangan Mediterranean. Ketam kecil, dengan cangkang, selebar hingga 8 cm, dicat dengan warna hijau berumput. Ia memiliki cakar kecil, oleh karena itu mempertahankan diri dengan buruk dan, jika terjadi bahaya, berjalan dengan baik di samping dengan kecepatan hingga 1 m / s.

Ia memperoleh makanan dari penyergapan, memburu kerang, udang, gastropoda kecil dan goreng ikan. Mudah memakan bangkai dan alga di lagun dan teluk pesisir.

Ketam herba (Carcinus aestuarii), betina dengan kaviar.

Ketam berbulu empat segi (Erimacrus isenbeckii)

Tinggal di perairan sejuk dari pantai Semenanjung Kamchatka ke Laluan Timur. Ini adalah kepiting bersaiz sederhana dengan cangkang yang hampir sama, berdiameter hingga 12 cm. Anggota badan dan cangkang ditutup rapat dengan rambut pendek dan keras.

Makanan haiwan ini serupa dengan banyak spesies ketam dan termasuk gastropoda dan krustasea kecil.

Ketam berbulu empat segi (Erimacrus isenbeckii).

Ketam sangat bermanfaat dan dianggap sebagai sungai dan laut yang bersih, membersihkan perairan pantai dari serpihan organik yang reput.

Ketam - gambaran keseluruhan makanan istimewa gourmet

Daging ketam adalah salah satu makanan istimewa yang sangat enak, rasanya yang dapat difahami dan menyenangkan bagi para penggemar dan penggemar masakan rumah. Kami akan mengetahui tentang ciri-ciri makan daging ketam, bagaimana ia dimasak dan apa yang dimakan dengannya.

  1. Ciri perisa
  2. Ciri-ciri rasa daging ketam
  3. Bahagian ketam mana yang lebih sedap?
  4. Manfaat dan keburukan kesihatan
  5. Memancing ketam
  6. Di mana kebanyakan ketam hidup di alam semula jadi?
  7. Di mana ladang ketam di Rusia?
  8. Cara memberitahu ketam sebenar dari palsu?
  9. Budaya makan daging ketam di Rusia
  10. Kajian semula hidangan daging ketam
  11. Ketam jenis apa yang disajikan di restoran Rusia?
  12. Resipi makanan istimewa ketam yang popular

Ciri perisa

Bukan kerana apa-apa bahawa daging kepiting dianggap sebagai makanan istimewa. Arthropoda ini menyediakan makanan berkhasiat berharga yang rasanya enak..

Ciri-ciri rasa daging ketam

Gourmets memastikan bahawa daging kepiting dalam rasanya sama sekali tidak kalah dengan udang dan udang galah..

Daging ketam berbeza:

  • juiciness;
  • rasa manis;
  • tekstur halus;
  • rasa halus dan indah yang bertahan walaupun dalam tin.

Daging ketam mempunyai rasa manis tertentu kerana glikogen - karbohidrat khas yang terkandung dalam produk ini dalam kuantiti yang banyak.

Bahagian ketam mana yang lebih sedap?

Mengingat ketam itu, banyak orang, yang tidak berpengalaman dalam makanan enak, bertanya-tanya di mana arthropoda ini, tersembunyi di cangkangnya, menyembunyikan dagingnya?

Ketam mempunyai 4 pasang cakar, dan pasangan pertama berfungsi sebagai "tangan" - pasangan depan, dengan mana ia merebut mangsa. Ketam bergerak dengan bantuan cakar belakangnya. Karbida - sering dikelirukan dengan ketam, 5 pasang cakar.

Mengingat seberapa sedikit daging yang anda dapat dari satu kepiting, mudah untuk meneka bahawa produk ini tidak terdapat dalam "tongkat kepiting" yang dijual dengan harga yang berpatutan di setiap kedai runcit..

Daging ketam terdapat di:

  • cakar;
  • kaki (phalanges);
  • di bahagian perut.

Gourmets percaya bahawa daging ketam yang paling enak terletak di sendi anggota badan dengan badan..

Manfaat dan keburukan kesihatan

Ketam bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan - mereka adalah produk makanan berharga yang mengandungi sejumlah besar nutrien.

Nilai pemakanan 100 g daging ketam:

  • kandungan kalori - 96.4 kcal;
  • protein - 16 g;
  • lemak - 3.6 g.

Daging ketam mengandungi banyak vitamin - A, PP, C dan kumpulan B; ia mengandungi iodin, glikogen, asid amino dan mineral. Kerana khasiatnya yang tinggi, daging ketam mempunyai kesan positif pada tubuh dan kesihatan..

Pakar pemakanan menasihatkan makan daging ketam apabila:

  • Penyakit jantung. Ketam mengandungi asid lemak omega-3 dan omega-6, yang menormalkan tahap kolesterol darah.
  • Obesiti. Daging ketam tinggi protein dan rendah lemak, jadi ini adalah sebahagian daripada banyak diet.
  • Gangguan saluran pencernaan. Produk dicerna lebih mudah dan cepat daripada daging babi dan daging lembu.
  • Penyakit kelenjar tiroid. Terdapat banyak yodium dalam daging kepiting, oleh itu disarankan untuk masalah dengan kelenjar tiroid.
  • Dengan penurunan libido lelaki. Produk ini merangsang pengeluaran testosteron.

Semasa memakan daging ketam, anda perlu ingat perkara berikut:

  • Ketam hidup di bahagian bawah, memakan bangkai dan segala sesuatu yang terdapat di seberang. Oleh itu, daging mereka boleh dicemari bakteria. Lebih-lebih lagi, ia boleh menjadi radioaktif. Oleh itu, anda perlu membeli produk hanya dari pengeluar yang boleh dipercayai..
  • Daging ketam adalah produk yang mudah rosak. Anda boleh menyimpannya walaupun dalam ais krim tidak lebih dari dua hari..
  • Untuk melindungi diri dari jangkitan, daging ketam dimasak.

Memancing ketam

Terdapat banyak jenis ketam komersial, yang paling popular adalah:

  • Kamchatka;
  • biru;
  • Tangan curang Cina;
  • air tawar maltese.

Hasil tangkapan ketam secara komersial dilakukan di laut Jepun, Okhotsk dan Bering. Spesies komersial terbaik adalah ketam Kamchatka. Hidup pada kedalaman 400-500 m.

Ketam batu yang tinggal di Laut Hitam dan Laut Tengah disenaraikan dalam Buku Merah.

Di mana kebanyakan ketam hidup di alam semula jadi?

Secara semula jadi, terdapat kira-kira 400 spesies ketam. Mereka tinggal di lautan, laut dan perairan lain. Hampir semua ketam hidup di dalam air dan bernafas dengan insang, seperti ikan. Sebilangan ketam dapat berenang di laut, yang lain merangkak di dasar, yang lain tinggal di batu di pesisir.

Ketam, bergantung pada spesiesnya, boleh hidup:

  • di dalam air tawar;
  • dalam air garam;
  • di atas tanah.

Di mana ladang ketam di Rusia?

Penternakan ketam adalah perniagaan berorientasikan eksport yang menguntungkan. 95% daging ketam yang dihasilkan di Rusia dieksport. Keadaan yang baik untuk pembiakan ketam ada di Timur Jauh dan Crimea.

Ketam ditanam secara buatan di Timur Jauh. Sebagai contoh, di kilang untuk pengeluaran timun laut Timur Jauh "Biont-K" membiakkan Kamchatka dan ketam biru.

Ketam muda dibesarkan di laut, di kandang khas. Di kilang, ketam dipilih untuk makanan, keadaan optimum diciptakan, yang mempercepat pertumbuhan arthropoda.

Cara memberitahu ketam sebenar dari palsu?

Cara paling selamat untuk membeli produk sebenar adalah dengan membeli ketam hidup. Tidak boleh lesu, jika tidak, anda mungkin mengesyaki penyimpanan atau penyakit jangka panjang.

Daging ketam adalah:

  • Dalam tin. Diperbuat dari daging semula jadi. Makanan dalam tin mengandungi air dan garam. Pewarna dan pengawet biasanya tidak dimasukkan ke dalam produk seperti itu, kerana ia memberi kesan negatif terhadap rasa dan kualiti daging kepiting..
  • Palsu. Ia biasanya dibuat dari ikan haring cincang, ikan tenggiri, pollock dan ikan laut yang lain. Sukar bagi orang biasa, bukan gourmet atau pakar, untuk membezakan yang palsu dari produk semula jadi dengan rasanya..

Peraturan untuk memilih daging ketam:

  • Daging ketam dipalsukan, baik segar maupun dalam tin. Sangat mustahak untuk membaca komposisi pada bungkusan. Sekiranya komposisi mengandungi fillet ikan putih, produknya adalah tiruan.
  • Daging ketam semulajadi biasanya dijual secara keseluruhan. Produk yang dihancurkan pasti diragukan.

Budaya makan daging ketam di Rusia

Pada suatu masa dahulu, daging kepiting sangat terkenal di USSR, harganya murah dan dijual di hampir setiap kedai. Pemerintah menebus kekurangan daging dengan makanan laut.

Hari ini ketam dieksport, dan orang Rusia kebanyakannya makan makanan palsu. Penggunaan ketam sangat bergantung pada wilayahnya, penduduk Timur Jauh memiliki lebih banyak peluang untuk merasakan daging kepiting asli daripada penduduknya di beberapa tempat terpencil di Wilayah Bumi Bukan Hitam.

Kajian semula hidangan daging ketam

Pencinta makanan enak dan sihat, gourmet, serta orang yang tahu banyak tentang daging ketam menyediakan pelbagai hidangan daripadanya:

  • Salad. Mereka telah menjadi tradisi hampir di meja perayaan. Benar, kebanyakan orang Rusia menggunakan tongkat ketam dan bukannya ketam. Ketam segar, sebelum memasukkannya ke dalam salad, mesti direbus, dan kepiting dalam tin siap dimakan - anda tidak perlu melakukan apa-apa dengannya.
    Terdapat beberapa dozen resipi salad dengan daging ketam. Selalunya mereka menggunakan nasi, bawang dan telur. Tetapi mungkin ada ramuan lain juga - keju, timun, daging, alpukat, bawang hijau, selada, lemon, dan banyak lagi..
  • Sup. Mereka kurang popular daripada salad dan biasanya disajikan di restoran. Atas dasar daging ketam, sup cair dan sup tumbuk dimasak. Hidangan ini dihargai kerana rasa, ringan dan kenyang. Daging ketam dalam sup sesuai dengan ramuan, bawang putih, bawang, tomato, rempah. Daging ketam dimasak dengan cepat - 15 minit sudah cukup.
  • Tampal. Ini adalah hidangan restoran, tetapi anda boleh menyediakannya dengan mudah. Untuk melakukan ini, anda memerlukan sebungkus pasta dan bahan tradisional untuk hidangan ini - ceri, bawang putih, kemangi. Daging ketam rebus digabungkan dengan pasta al dente rebus, sos pedas dan minyak zaitun.
  • Gulung. Di Rusia, baru-baru ini terdapat permintaan untuk masakan Jepun yang belum pernah terjadi sebelumnya. Daging ketam adalah salah satu bahan utama dalam banyak jenis gulungan dan sushi. Potongan daging ketam sesuai dengan nasi, nori, kaviar dan bahan-bahan lain yang digunakan dalam gulungan. Anda boleh menggunakan daging segar dan dalam tin untuk memasak.
  • Daging dalam adunan. Pembuka selera asli ini sering disajikan di restoran, tetapi tidak sukar untuk menyiapkannya di rumah. Hidangan ini dimakan dengan senang bukan sahaja oleh orang dewasa, tetapi juga oleh kanak-kanak. Hidangan ini disediakan dengan cara yang sama seperti daging lain - gulung kepingan dalam adunan yang terbuat dari telur, susu, keju dan tepung.
  • Cutlets. Daging ketam adalah asas yang sangat baik untuk potongan daging. Hidangan ini sesuai untuk keluarga dan meja perayaan. Daging cincang disediakan dari daging segar atau beku. Dalam kes terakhir, produk tidak dicairkan, tetapi parut. Selebihnya, potongan daging kepiting tidak berbeza dengan yang biasa - daging cincang dicampurkan dengan telur, bawang putih, keju.
  • Tartlet. Daging ketam digunakan sebagai pengisian untuk tartlets. Ia boleh digabungkan dengan pelbagai bahan - timun acar, krim keju, ramuan. Tartlet yang diisi dengan keju lembut dan kiub daging ketam adalah makanan ringan gourmet untuk mana-mana meja.

Ketam jenis apa yang disajikan di restoran Rusia?

Terdapat sebilangan besar jenis kepiting, tetapi restoran hanya menyajikan 5-7 jenis - yang paling lazat dan popular:

  1. Kamchatsky. Kepiting nombor satu adalah spesies yang paling popular, ia juga disebut ketam raja. Rupa dan rasa bergantung pada habitat dan musim. Daging serat padat dan tebal, dengan rasa manis. Berat 3-7 kg. Satu ketam berharga kira-kira 10 ribu rubel. Kaviar berwarna besar, ungu muda, boleh ditangkap secara tidak sengaja. Ketam dituai di laut Jepun, Okhotsk dan Bering.
  2. Berduri. Carapace ditutup dengan duri. Berukuran kepiting Kamchatka, ia mempunyai jumlah daging yang hampir sama - sama berair dan manis, tetapi seratnya lebih nipis. Berat - 0,8-1,8 kg. Harga - 6 ribu rubel untuk 1 keping. Ia dilombong di laut yang sama dengan Kamchatka.
  3. Berambut. Mereka mendapatkannya di Sakhalin. Serat daging sangat nipis. Berat - 0,9-2 kg. Harga - 400 rubel untuk 100 g. Hati cacing berbulu sangat dihargai.
  4. Biru. Ia ditangkap di pantai Amerika, Baltik, di Laut Mediterranean. Ia mempunyai serat lembut dan daging lembut. Berat - 0,4-0,5 kg. Harga - 300 rubel setiap 100 g.
  5. Bersalji. Dilombong di Murmansk. Biasanya phalanx disajikan di restoran, panjangnya hingga 30 cm. Dagingnya manis. Berat - 0.2-0.4 kg. Harga - 300 rubel setiap 100 g.
  6. Katak. Ketam ini mempunyai sedikit daging, hanya di bahagian belakang. Rasanya daging seperti bass laut dan dorado. Tempat pengeluaran adalah Lautan Hindi. Berat - 0.2-0.4 kg. Harga - 200 rubel setiap 100 g.

Kepiting Murmansk adalah spesies Kamchatka yang diperkenalkan ke Laut Barents pada abad ke-20. Baru-baru ini, ketam ini telah tumbuh dengan luar biasa, memakan segalanya dan menekan fauna tempatan..

Restoran yang menghidangkan ketam (Moscow):

  • "Restoran di Bolotny". Ikan liar, makanan laut dan ketam. Metro Kropotkinskaya.
  • "Vladivostok". Restoran masakan Timur Jauh. Metro Rizhskaya.
  • Ikan impian. Restoran ikan. Metro Novokuznetskaya.
  • "Gipsy". Restoran dan bar disko. Metro Kropotkinskaya.

Resipi makanan istimewa ketam yang popular

Selalunya, daging ketam digunakan dalam pelbagai salad. Kami menawarkan resipi untuk salad sederhana tetapi lazat dengan daging kepiting. Hidangan seperti itu boleh diletakkan dengan selamat di meja perayaan, ia berkhasiat dan enak, anda boleh memakannya tanpa lauk.

Untuk menyediakan tiga hidangan salad, anda memerlukan:

  • daging ketam semula jadi - 250 g;
  • telur - 4 biji.;
  • beras - 4 sudu besar. l.;
  • cendawan - 250 g;
  • bawang - 2 biji.;
  • lobak merah - 2 biji.;
  • mayonis - 100 ml;
  • minyak zaitun secukup rasa.
  • bilas dan rebus beras dalam air masin;
  • lipat beras ke atas ayak untuk mengalirkan air;
  • campurkan beras dengan minyak zaitun - ini akan menjadi lapisan bawah salad;
  • bongkar daging ketam menjadi serat dan letakkan di atas lapisan beras;
  • sikat lapisan daging ketam dengan mayonis;
  • potong telur rebus dan letakkan di atas mayonis;
  • potong bawang menjadi kiub kecil;
  • potong wortel menjadi jalur;
  • kupas cendawan dan kemudian potong menjadi kepingan nipis;
  • goreng bawang, wortel dan cendawan secara berasingan;
  • kacau sayur goreng dalam mangkuk dan letakkan lapisan seterusnya di atas telur;
  • gris lapisan atas dengan mayonis dan hias dengan ramuan herba;
  • masukkan salad ke dalam peti sejuk - 2 jam atau semalaman.

Untuk maklumat mengenai cara memilih dan memasak ketam, lihat video berikut:

Daging ketam bukan hanya makanan istimewa yang indah, tetapi juga produk yang sihat yang dapat melengkapkan diet dengan sempurna. Sekiranya anda mengetahui peraturan untuk membeli dan menyiapkan daging ketam, meja anda boleh diisi semula dengan hidangan baru yang bukan sahaja akan membawa anda rasa nikmat, tetapi juga membawa manfaat yang besar bagi tubuh..

10 Kepiting Teratas: Dari KetamKutaba hingga Seret Pembuatan Ketam Claws

Daging ketam akhirnya menjadi makanan Moscow - bersama dengan borscht dan sushi. Elena Polyakova mengesyorkan 10 restoran di mana mereka dikukus dan digoreng.

"KetamKutab"

Kutaby dengan ketam, 240/260 rubel. Foto dari perkhidmatan akhbar restoran

Restoran baru Alexander Rappoport di wilayah gastrocluster "Depo" bernafas di belakang Wine & Crab, yang dibuka pada tahun 2017 - pemenang mutlak genre ketam. Sekurang-kurangnya mereka dapat dibandingkan dalam jarak dan skala ruang. Setakat ini, menu hanya merangkumi Kamchatka dan berkulit lembut, tetapi kursus untuk memperluas jangkauannya digariskan: salji, biru, berduri, Jepun, berbulu, katak dan bakau dirancang. Terdapat juga kutab, dan kepitingnya cukup baik; walaupun, sejujurnya, saya tidak faham mengapa mereka mengisi kek dengan mereka. Tetapi salad dan makanan ringan dengan daging kepiting enak, dan anda tidak boleh salah dengan ukuran bahagiannya. Dapatkan salad hijau yang hampir sempurna yang berirama sempurna dengan phalanges ketam, dengan tiga jenis sos. Makanan ringan berada di kawasan 600-800, panas - 1000-1500, landak laut diberikan untuk membuang 180. Dengan mengambil kira status produk dan tempat - sangat bagus. Minus one - hookah, walaupun bagi sebilangan tetamu ini adalah nilai tambah. Pergi ke "Crabs Kutaby" jika anda menyukai teater restoran Rappoport, atau sekurang-kurangnya ingin menyokong gelombang fesyen.

Wain & Ketam

Gulung kubis yang disumbat dengan daging ketam Kamchatka dan salad sauerkraut, 850 rubel. Foto: winecrab.ru/

Restoran ketam utama di Moscow. Pertama, terdapat banyak kepiting - hanya 11 spesies: dari Rusia klasik dari Kamchatka dan dari Murmansk hingga kepiting Asia dengan cangkang nipis, biru dan sangat kecil. Para tetamu bahkan ditawarkan untuk mengatur kepiting menegak dengan mencicipi hampir lapan jenis! Sekiranya anda pertama kali berkunjung, cubalah hidangan yang paling mewah: "Wanita anggur dengan ketam", "Bungkusan dari Kamchatka", "Gulungan kubis dengan ketam" dan "Sosej kepiting".

Tarikan menu lain adalah gula-gula ketam, yang sangat baik untuk dijadikan hadiah. Untuk semua kemegahan dalaman dan lokasi, harga di sini tidak panas. Makanan ringan berharga 500-1000 rubel, makanan panas - 1300-2000 rubel, dan untuk 100 gram ketam, mereka mengambil kira-kira 250-600 rubel - sukar didapati di bandar. Restoran ini sesuai untuk tarikh, hari jadi kekasih yang dikasihi, untuk menggembirakan rakan perniagaan di salah satu dewan yang dihiasi dengan mewah.

Ketam Ketemu

Kedai di Danilovsky ini adalah pewaris ketam terkenal yang datang dari kafe Bolshaya Nikitskaya, yang hidup dengan kehidupan yang cerah tetapi pendek. Di sini ketam disajikan dengan sentuhan Asia ringan dan menu pendek, sesuai dengan medan selera. Pergi untuk udon, mi ketam buatan sendiri, atau mangkuk ketam dan sayur yang lebih ringan. Harga - 400-650 rubel setiap hidangan.

Makanan laut Boston

Sup kental, 350 rubel, 450 rubel. Foto: facebook.com/RestaurantBoston/

Pemula dan klasik pasar makanan laut, yang terkenal terutamanya dengan udang, tetapi juga kuat dalam ketam. Yang utama di bahagian kecil dengan arthropoda adalah crabcakes dan sup chowder, iaitu kepakaran Amerika Boston. Sekiranya anda tidak merancang perjalanan ke Massachusetts dalam masa terdekat, Boston Seafood adalah cara termudah untuk mengambil bahagian dalam masakan Amerika. Ambil bir paling sederhana dengan sup atau pai.

"Vladivostok 3000"

Sup ikan gaya Asia dengan ketam dan halibut, 590 rubel. Foto: facebook.com/vladivostok.moscow3000/

Di sini, seperti di Wine & Crab, kami mempunyai bekalan dari Timur Jauh. Selain Kamchatka, terdapat beberapa jenis lagi pada menu. Anda boleh meminta untuk membuat phalanges panggang atau dengan cara lain, tetapi untuk perubahan saya menasihati anda untuk mencuba spaghetti dengan ketam, daging lembu dan daging kerang atau sup kepiting gaya Asia dan halibut. Kos makan adalah dari 600 hingga 1200 rubel, bahagiannya besar.

Marea

Mie dengan ketam dan makanan laut dengan sos lada hitam, 1650 rubel. Foto: facebook.com/MAREA-484948771681874/

Rangkaian restoran ikan klasik dan agak mahal - sekiranya anda perlu keluar dan menunjukkan diri anda. Pilihannya tidak terlalu besar, tetapi ada beberapa kepakaran: Olivier dengan salmon salai dan ketam, ladu dengan ketam dan mi pedas dengan ketam dan makanan laut. Harga bermula dari 1000 rubel, suasananya, walaupun agak ketinggalan zaman, sangat sesuai untuk keluar dengan orang terhormat yang menghargai kedamaian dan ketenangan.

Profsoyuznaya, 45a; Prospek Michurinsky, 8, bangunan 2; Lubyansky proezd, 15, bangunan 2, facebook.com/MAREA

Sampul surat dengan ketam Kamchatka, 650 rubel. Foto: facebook.com/Nemoseafoodrestaurant/

Sebuah restoran ikan kecil, di mana ketam tidak berada di atas meja, tetapi juga ada. Sebagai contoh, mereka boleh didapati dalam pasta buatan sendiri yang sangat baik, dalam bentuk bisque atau dibakar dalam sampul surat (harga - 700-1200 rubel). Dan phalanx panggang klasik juga akan disajikan! Untuk mencuci - sampanye atau Chablis yang sangat baik. Dan pastikan berkencan dengan teman wanita atau rakan tersayang.

Pub Ketam

Walaupun pahlawan ulasan ini diumumkan di papan tanda, terdapat beberapa jenis kepiting. Pukulan utama adalah cakar ketam raja raja. Sebagai tambahan kepada produk tulen, terdapat beberapa makanan istimewa: burger ketam, tanda tangan - dan sangat murah hati - salad dengan ketam, kerang, udang harimau dan gurita, pasta orzo dan phalanx dengan mangga dan cabai Thailand. Harga rata-rata 800-900 rubel untuk pembuka selera atau panas, phalanges lebih mahal - hampir 2000 rubel.

Kosmodamianskaya emb., 52, bangunan 2, facebook.com/CrabPubMoscow

Ketam batu

Gulung pegas dengan ketam dan saus buah mangga, 620 rubel. Foto: instagram.com/stonecrabmoscow/

Restoran yang sangat perindustrian, sukar digalakkan untuk peminat perapian. Terdapat banyak ketam di menu - phalanges dan keseluruhan. Sekiranya semuanya jelas dengan mereka tambah atau tolak, maka ada sesuatu yang perlu dibincangkan dengan hidangan penulis. Saya menasihati anda untuk mengambil lumpia dengan mangga dan ketam dalam sos lada; makan salad panas dengan ketam juga merupakan skema kerja. Kerana suasananya yang Nordik, tempat ini lebih sesuai untuk makan tengah hari perniagaan daripada pertemuan romantis. Harga rata-rata 650-900 rubel untuk makanan ringan dan 1200-1600 rubel untuk makanan panas.

Pembuatan bir ketam "Tarik cakar"

Moscow sudah biasa dengan format yang disebut "kepiting" atau "udang karang", tetapi industri ini telah melangkah lebih jauh - kini terdapat juga tempat pembuatan bir ketam. Dalam "Tarik penjepit" semuanya sangat mudah dan tidak ada yang perlu dikejutkan, kecuali harga kepiting. Seratus gram berharga 230 hingga 380 rubel - jauh lebih rendah daripada harga purata bandar. Seperti yang anda sangka, dianjurkan untuk meminum gram ini dengan cara yang mudah - dengan draf atau botol bir. Untuk kenyang, ambil lebih banyak ikan dan kerepek - sebahagian besar.

Cara memberi makan ketam di rumah?

Baru-baru ini, pelbagai haiwan peliharaan eksotik mula muncul di banyak rumah Rusia. Namun, setelah membeli spesimen eksotik di sebuah kedai, seseorang menghadapi masalah menjaga haiwan tersebut di rumah dengan betul, tidak mengetahui, misalnya, bagaimana memberi makan tupai Chili dan haiwan peliharaan eksotik yang lain. Selalunya, penjual sendiri tidak mempunyai idea tertentu mengenai penjagaan haiwan yang mereka jual dengan betul, jadi sebelum membuat pembelian seperti itu, anda harus terlebih dahulu membiasakan diri dengan semua maklumat yang diperlukan. Ketam adalah salah satu haiwan eksotik ini, jadi persoalan bagaimana memberi makan ketam di rumah dan bagaimana merawatnya dengan betul sangat relevan..

Berapa ketam untuk dimulakan?

Selalunya ramai orang membeli haiwan secara berpasangan sehingga mereka tidak bosan dengan tinggal di akuarium atau kandang mereka. Tetapi semasa membeli ketam, anda harus tahu bahawa ketam jantan dibezakan oleh wilayah mereka dan melindungi tempat tinggal mereka dari rakan. Selain itu, makanan, wanita, atau kekuatan boleh menyebabkan pertengkaran ketam. Akibat pertempuran seperti itu, ketam kehilangan cakar atau anggota badan yang lain, yang semestinya tidak mengganggu pemiliknya - setelah semua, setelah mencakar, semuanya tumbuh semula.

Video mengenai ketam di rumah

Sekiranya anda masih ingin memiliki dua kepiting, maka lebih baik memperoleh seorang wanita dan seorang lelaki supaya mereka tidak bertengkar sesama mereka. Pada masa yang sama, anda perlu mengetahui bahawa haiwan ini tidak membiak di rumah. Lelaki berbeza dengan betina dengan saiznya yang lebih besar dan warnanya lebih cerah.

Ketam tinggal di rumah

  • Ketam memerlukan tanah dan air, jadi terarium khas biasanya dibeli untuknya. Bergantung pada spesies, haiwan kesayangan anda mungkin menghabiskan sebahagian besar waktunya di air atau duduk di darat berjemur di bawah lampu..
  • Mereka memerlukan air yang keras, beralkali, dan sangat suci. Untuk melakukan ini, garam laut dicampurkan dengan air pada kadar 1 sudu per 10 liter air..
  • Tanah boleh digunakan dengan pasir atau serpihan karang.
  • Kandang harus selalu ditutup dengan penutup kerana ketam cenderung menembak. Sekiranya kucing atau anjing tinggal di rumah, maka pemiliknya setelah melarikan diri seperti itu mungkin tidak akan menemui haiwan kesayangan mereka lagi..
  • Namun, jika kepiting itu keluar dari akuarium dan melarikan diri, maka anda dapat menjumpainya menggunakan piring air atau kain basah yang diletakkan di atas lantai. Pelarian pasti akan mendapat kelembapan, dan oleh itu pemiliknya akan.

Apa yang hendak memberi makan ketam?

Memberi makan ketam adalah saat yang paling menyenangkan dalam komunikasi dengan haiwan peliharaan ini. Hal ini terutama berlaku untuk ketam yang memakan darat. Makanan untuk mereka dibentangkan di tempat-tempat di mana mereka biasanya berehat. Selain membantu menjaga kebersihan air, anda juga dapat menikmati pemandangan yang menakjubkan. Spesies-spesies yang menghabiskan sebahagian besar waktunya di dalam air sangat gemar memilih makanan dari dasar akuarium..

  • Ketam adalah haiwan yang tidak bersahaja dari segi pemakanan, jadi persoalan mengenai apa yang harus memberi makan kepiting tidak boleh disebut bermasalah. Makanan utama yang digunakan adalah makanan ikan dalam pelet berkualiti tinggi. Dalam kes ini, anda harus memilih makanan yang akan tenggelam di dalam air, dan tidak melayang di permukaannya..
  • Mereka sangat menyukai ketam gammarus, cacing darah, daphnia, dan juga makan tubifex dengan senang hati.
  • Makanan haiwan peliharaan ini harus merangkumi sayur-sayuran dan buah-buahan cincang, terutama timun, epal, dan wortel rebus. Ketam juga seperti tembikai gula rendah, labu, bit, lada merah, kembang kol atau kubis, jagung, kacang hijau, zucchini, bayam, courgettes, brokoli, selada, saderi, asparagus.
  • Sebagai peraturan, spesies yang paling meluas adalah omnivora dan mempunyai rasa untuk hidangan daging. Bertentangan dengan kepercayaan popular, ketam tidak memakan bangkai, tetapi hanya memakan haiwan yang baru saja mati..
  • Bahagian wajib dalam diet mana-mana ketam, tanpa mengira jenisnya, adalah daun musim luruh berwarna coklat. Jadi, anda boleh mengumpulkan daun untuk mereka dari pokok dan tanaman berikut: maple, oak, raspberry, jelatang, calendula, hazel, dandelion, semanggi, nasturtium.
  • Cengkerang telur yang dihancurkan atau kalsium dalam serbuk membantu mengisi badan ketam dengan kalsium. Makanan yang sama diberi kanser buatan sendiri.
  • Cara memberi makan ketam di akuarium dan di mana lebih baik meletakkan makanan untuknya - di air atau di darat, semua orang dapat menentukan dari masa ke masa dengan memerhatikannya. Hakikatnya adalah bahawa haiwan peliharaan ini berbeza dalam watak dan pilihan individu. Jadi, ada yang akan senang memakan bit dan timun, sementara mereka pasti menolak sebiji epal, sementara yang lain mungkin bertindak sebaliknya..
  • Ketam tidak peduli dengan makanan laut dan dengan senang hati memakan sotong, kerang, udang, ikan, krustasea, cacing darah, siput, serta nyamuk merah beku, daphnia dan cyclop.
  • Anda juga dapat menawarkan haiwan kesayangan anda beberapa oatmeal, walnut cincang, kelapa, tepung jagung, dan minyak ikan dan makanan penyu..
  • Ketam tidak teragak-agak untuk mendapatkan makanannya dengan predasi dan sering menyerang penduduk akuarium yang lain. Ketam yang baru sahaja ditumpahkan mungkin sangat terkena. Oleh itu, perlu untuk melengkapkan terarium dengan tempat perlindungan di mana ketam, yang rentan setelah mencair, akan berpeluang untuk bersembunyi sehingga cangkang mereka pulih dan memperoleh kekerasan yang diperlukan..
  • Oleh kerana kebiasaan pemangsa ketam Kaukasia lebih banyak dibandingkan dengan kepiting Crimea, perlu diingat bahawa "Kaukasia" lebih memerlukan daging dan ikan. Sebaliknya, ketam Krimea lebih bersifat herbivora, dan makanannya terdiri daripada tanaman..

Video mengenai makan ketam di rumah

Berapa kerap memberi makan ketam?

Kesalahan yang biasa dilakukan oleh banyak pemilik ketam adalah memberi makan haiwan kesayangan mereka, akibatnya yang terakhir mati atau jatuh sakit. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak semua orang tahu berapa kerap memberi makan ketam di rumah. Makanan harus diberikan tidak lebih dari tiga kali setiap sepuluh hari, dan pemberian protein dapat dilakukan tidak lebih dari sekali seminggu, sementara sepotong makanan harus berukuran besar kacang polong.

Ketam sama sekali tidak kelaparan, dan ini disebabkan oleh aktiviti yang terhad. Dalam keadaan semula jadi, mereka merasa sihat, kelaparan selama tujuh hari, dan tanpa makanan, mereka dapat bertahan hingga dua bulan.

Makan berlebihan boleh menyebabkan ketam lebih kerap jatuh daripada yang sepatutnya. Dan ini membawa kepada pelbagai masalah yang berkaitan dengan fakta bahawa tubuh haiwan kesayangan tidak mempunyai cukup masa dan tenaga untuk pulih dan bersiap untuk seekor tahi lalat baru. Oleh itu, penyusuan yang berlebihan menyebabkan kehilangan anggota badan, kematian pada tahi lalat seterusnya, penurunan jangka hayat dan kerentanan terhadap jangkitan dan kulat. Sebagai peraturan, jangka hayat ketam, dengan kandungan yang tepat, adalah sekitar 8-10 tahun, tetapi dalam praktiknya, jarang ada haiwan peliharaan yang dapat hidup hingga tiga tahun.

Apa yang tidak boleh diberi makan kepada ketam?

Buah berkanji dan manis (termasuk pisang) dan sayur-sayuran, kentang, pasta dan makanan berlemak tidak boleh diberikan kepada haiwan kesayangan anda.

Cara memberi makan ketam pelangi anda di rumah?

Ramai pemilik tertanya-tanya bagaimana memberi makan ketam pelangi mereka di rumah. Faktanya adalah bahawa diet untuk semua jenis ketam hampir sama. Diharapkan daun selada menjadi makanan utama bagi spesies ini, kerana daun ini dianggap paling bermanfaat untuk pelangi kerana komposisi mereka yang rapat dengan tanaman air..

Kira-kira setiap tiga hingga empat minggu, salad diganti dengan paprika, wortel, atau epal. Makanan protein paling baik diberikan tiga hari sekali..

Juga berguna untuk spesies ini adalah makanan ikan kering dalam butiran atau tablet, potongan kecil ayam atau hati sapi, cumi-cumi, ikan, kerang, berbagai serangga makanan, serta makanan yang mengandungi kalsium dan kitin, yang akan membolehkan haiwan kesayangan anda mati tanpa masalah.

Cara memberi makan ketam bakau merah?

Ketam bakau adalah spesies terkecil dan termurah yang tersedia secara komersial. Keadaan makanan mereka sama seperti ketam pelangi: minimum makanan haiwan, dan memasukkan lebih banyak daun selada dan makanan ikan dalam makanan utama..

Apa yang dimakan ketam di alam liar?

Dalam keadaan semula jadi, kepiting memakan alga, pelbagai bahagian tumbuhan akuatik dan daratan, moluska, goreng, larva serangga. Biasanya, diet ketam berubah dengan perubahan musim. Ketam juga suka memakan daun gugur..

Kadang-kadang pelancong di laut menangkap ketam semasa percutian musim panas mereka dan membawanya pulang. Adakah ketam seperti itu akan tinggal di rumah dengan cara yang sama seperti ketam rumah, dan bagaimana memberi makan haiwan kesayangan seperti itu?

Dalam kes seperti itu, lebih baik menyimpannya buat pertama kalinya di dalam air di mana ia dibawa dari laut. Ia juga diinginkan untuk memberi makan makanan yang dimakannya semasa hidup di alam semula jadi, secara beransur-ansur memperkenalkan makanan pelengkap lain.

Oleh kerana ketam tidak membiak di rumah, dapat disimpulkan bahawa binatang peliharaan yang dijual di kedai juga tertangkap untuk dijual..

Oleh itu, tidak ada perbezaan khusus mengenai ketam yang dibawa dari rehat sendiri dan yang dibeli di kedai haiwan peliharaan..

Adakah anda ingin memiliki ketam di rumah atau sudah menjadi haiwan kesayangan anda? Tulis jawapan anda di komen.