Burung Burung Unta. Gaya hidup dan habitat emu

Emu makan biji, buah, kulit kayu, kacang, dan batang. Mereka juga memakan serangga, reptilia kecil, amfibia, dan haiwan kecil lain yang dapat mereka atasi. Mereka juga terkenal memakan tahi binatang. Walaupun mereka kebanyakan bujang, Emu sering makan makanan bersama..

Tidak seperti burung lain, emu tidak mempunyai tanaman. Ini adalah struktur di kerongkongan, saluran yang mengalir dari kerongkong ke perut, yang menyimpan dan mengisar makanan burung menggunakan batu kecil yang ditelan burung. Sebaliknya, emu mempunyai pengubahsuaian tekak yang dapat menahan makanannya selama setengah jam sebelum keluar dari perut..

Emu mampu menyimpan lemak dengan cekap. Ini membolehkannya tanpa makanan untuk waktu yang sangat lama dan membolehkan jantan menginkubasi telur selama 48-56 hari pengeraman. Pada masa ini, dia tidak makan atau minum. Walaupun mereka tidak menginkubasi telur, emus cenderung kepada tempoh ketika makanan kurang; Walau bagaimanapun, emus mengambil berat tentang tinggal di kawasan di mana mereka mempunyai akses ke air..

Emu adalah burung yang tidak dapat terbang. Mereka tinggal di seluruh Australia di kawasan terbuka termasuk padang rumput, separa padang pasir dan hutan terbuka..

Telur emu

Deskripsi umum

Telur emu sihat seperti telur ayam. Mereka bahkan tidak berbeza dalam kaedah memasak. Berat sebiji telur adalah dari 450 gram. hingga 1800g., iaitu sekitar 25-40 telur ayam. Telur terbesar berdiameter 18.67 cm dan berat 2350 gram. didaftarkan di China.

Cangkang telur emu sangat padat dan kuat, walaupun ini cukup mudah pecah. Ia berwarna hijau gelap, hampir berwarna hitam, dan telur itu sendiri mempunyai kuning telur yang kaya dan putih lut.

Telur tidak dijumpai secara percuma di negara kita. Anda boleh membelinya hanya dari penternak pada musim bunga dan musim panas, kerana hanya dalam tempoh ini emus bertelur. Ia akan memakan masa sekitar 75-80 minit untuk merebus telur sebegitu besar..

Sebutan pertama burung unta emu (termasuk telur) muncul pada abad 1-2 SM. Sekurang-kurangnya mereka digambarkan di kubur seorang maharaja China dari dinasti Han. Kemudian mereka menyebar ke wilayah yang sekarang menjadi Asia Tengah, Ukraina dan Kazakhstan. Pada abad kedua puluh, mereka muncul di padang pasir Arab dan Syria. Pada masa ini, di Ukraine dan Rusia, ladang burung unta sangat biasa di mana burung ini ditanam.

Di beberapa restoran Poland, telur orak besar disediakan dari telur seperti itu, yang dapat memberi makan sekitar 10 orang. Juga, telur emu digunakan untuk memanggang (terutama di industri), kerana mereka mempunyai rasa yang kuat. Ia ditambahkan ke salad dan telur dadar goreng.

Jangka hayat telur yang utuh adalah sekitar 3 bulan, dan telur yang pecah boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian dan disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira 2-3 hari.

Terdapat kegunaan lain untuk telur emu. Kerana kesamaan dengan porselin, mereka sangat sesuai untuk ukiran dan melukis, serta untuk pembuatan cenderamata dengan gaya "decoupage".

Kandungan kalori telur emu

Produk ini mengandungi hampir 160 kkal, cukup berlemak dan berkhasiat. Ini adalah makanan protein dengan kadar karbohidrat rendah, yang tidak semestinya terbawa oleh orang yang berlebihan berat badan..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
empat belas13.51.51,374160

Sifat berguna telur emu

Komposisi dan kehadiran nutrien

Telur emu mengandungi sejumlah besar nutrien yang serupa dengan yang terdapat pada telur ayam. Mereka dianggap sebagai produk diet kerana mereka sangat rendah kolesterol. Pada telur inilah tahap bahan berbahaya lebih rendah daripada telur unggas. Produk ini bersifat hypoallergenic, kaya dengan unsur surih dan vitamin.

Juga, telur emu mengandungi asid tak jenuh ganda, yang menyumbang kepada pemeliharaan sistem kardiovaskular..

Penggunaan memasak

Telur digunakan dalam memasak untuk berbagai makanan ringan, kaserol dan makanan panggang..

Telur emu membuat makanan ringan yang indah. Untuk melakukan ini, rebus telur hingga lembut, kupas dan potong cincin. Setiap cincin harus dilumurkan dengan lapisan mentega yang tipis, disusun seperti kue di atas pinggan dan ditutup dengan sos mustard-cream.

Hidangan yang disebut "berebut" akan menjadi hiasan setiap meja. Mula-mula anda perlu memotong 150 g ham menjadi kepingan kecil dan potong sekumpulan bawang hijau. Hancurkan satu setengah sudu teh biji dill dalam mortar. Seterusnya, dalam mangkuk besar, anda perlu mengalahkan telur dan susu emu, dengan penambahan 1 sudu teh paprika tanah, kemudian masukkan ham, bawang hijau, biji dill dan garam secukup rasa. Lapisi loyang dengan mentega dan tuangkan campuran yang dihasilkan ke dalamnya. Kami memasukkan ketuhar yang dipanaskan hingga 160 darjah. Masa memasak lebih kurang 15-17 minit.

Sifat berbahaya telur emu

Telur emu sangat serupa dalam komposisi dengan telur ayam dan dianggap sukar dicerna kerana kandungan kolesterolnya yang tinggi. Selain itu, kolesterol berlebihan menyumbat saluran darah dan oleh itu menyumbang kepada kemunculan kedutan dan beg di bawah mata, dan juga menyebabkan kegemukan..

Video dalam bentuk yang boleh diakses akan memberitahu tentang siapa emu itu.

Emu adalah burung besar yang tidak terbang

Emu adalah burung terbesar di Australia. Hanya burung unta yang lebih besar darinya. Sebelumnya, emu diklasifikasikan sebagai burung unta, tetapi pada tahun 1980 klasifikasinya disemak semula, dan burung ini termasuk dalam urutan seperti casuar.

Pengelasan emu

Terdapat 3 subspesies emu yang terdapat di Australia:

  • di utara terdapat Dromaius novaehollandiae woodwardi, pucat dan nipis;
  • Dromaius novaehollandiae novaehollandiae tinggal di tenggara;
  • di barat daya adalah rumah Dromaius novaehollandiae rothschildi, emu gelap.

Ciri emu

Secara luaran, emu menyerupai kasuari, tetapi tidak seperti dia, ia tidak mempunyai pertumbuhan berkulit di kepala, yang disebut "helmet".

Berat orang dewasa berkisar antara 30 hingga 55 kg, tingginya rata-rata 150 cm. Emu mempunyai kaki yang panjang. Apabila burung mula berlari, ia dapat mengambil langkah hampir tiga meter. Dan kaki burung-burung besar ini sangat kuat. Mereka dapat memberi tamparan maut kepada haiwan yang menyerang, ini difasilitasi oleh cakar tajam di jari. Pendengaran dan penglihatan yang baik membolehkan mereka merasakan bahaya dalam masa dan cepat mundur atau mempertahankan diri.

Dalam fisiologi, emus serupa dengan burung unta. Contohnya, mereka, seperti burung raksasa ini, tidak mempunyai gigi. Oleh itu, untuk mengisar makanan, emu juga menelan kerikil kecil dan pasir. Tetapi, di samping itu, mereka dapat menelan bahan berbahaya kepada mereka - kepingan logam, kaca. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk membeli emu untuk pembiakan, perhatikan perkara ini..

Seperti burung unta, emus boleh pergi tanpa air dalam jangka masa yang lama, tetapi jika mereka menemui sumbernya, mereka minum dengan senang hati. Lebih-lebih lagi, emus berenang dengan baik dan menikmati menghabiskan masa di takungan. Pada yang terakhir, mereka juga berbeza dengan burung unta, kerana mereka lebih suka berenang di pasir, dan bukan di air..

Emu lelaki dan wanita secara visual serupa, menjadikannya sukar untuk dibezakan. Ini dapat dilakukan ketika burung memberikan suara, kerana suara individu membuat berbeza. Wanita lebih bersuara, dan lelaki menangis lebih tenang.

Ini bergantung pada ukuran kantung yang terletak di leher burung. Kelantangan suaranya adalah ukuran beg dan, dengan itu, jumlah udara yang melaluinya.

Bulu

Bulu emu sangat menarik. Ia dirancang sedemikian rupa sehingga burung tidak terlalu panas ketika panas, tetapi pada masa yang sama mereka tidak membeku pada malam berangin yang sejuk. Seperti burung unta, emus boleh bertolak ansur dengan perubahan suhu yang melampau dan dapat merasa selesa dalam panas dan sejuk. Semasa menjaga haiwan eksotik ini di wilayah Rusia, perlu diingat bahawa mereka bertolak ansur dengan embun beku hingga -10 ° C. Sekiranya suhu jatuh di bawah, emu perlu mewujudkan keadaan yang lebih panas.

Bulu di leher burung menyerap sinaran matahari. Lehernya sendiri berwarna biru pucat, dan bulu-bulu jarang di atasnya dari kelabu-coklat hingga coklat.

Tetapi, tidak seperti burung unta, emu memiliki 3 jari kaki di setiap kaki, sementara jari kaki memiliki 2 jari kaki. Dalam banyak cara, struktur kaki membantu mengembangkan kelajuan tinggi. Mereka tidak berbulu, mempunyai sedikit tulang dan otot yang berkembang dengan baik..

Pemakanan emu

Burung Emu memakan makanan tumbuhan, tetapi mereka juga tidak akan menyerah pada haiwan itu. Mereka suka tumbuh-tumbuhan, akar, buah-buahan. Dalam kurungan, mereka diberi makan bijirin, campuran rumput, yang terdiri daripada makanan hijau pada musim panas dan rumput kering pada musim sejuk. Komponen mineral ditambahkan ke dalam makanan. Di alam liar, emus kadang-kadang memakan haiwan kecil; dalam kurungan, makanan tulang, telur ayam, daging dan produk haiwan lain diperkenalkan ke dalam makanan burung ini.

Membiakkan emu di rumah

Burung besar ini agak tidak bersahaja. Mereka terbiasa dengan keadaan baru yang lebih baik daripada burung unta lain. Dalam kes ini, anak ayam mesti diperuntukkan sekurang-kurangnya 5 meter persegi M. kawasan, dan untuk burung dewasa 10 × 15. Semasa berjalan kaki, 20-30 meter persegi diperuntukkan bagi setiap individu. kawasan.

1.5 kg makanan setiap hari setiap 1 burung emu dewasa. Pemakanan berlebihan tidak dapat diterima, kerana berat badan haiwan yang berlebihan dapat menyebabkan kenaikan berat badan yang besar, yang boleh memberi kesan buruk kepada anggota badan burung - mereka bengkok.

Ini adalah produk yang harus ada dalam menu burung ini: wortel, roti rai, dedak, gandum, barli, kue, daging, kacang polong, oatmeal, telur ayam, kubis, bit, bawang, kentang, ragi, tepung jerami, kerang, minyak ikan, garam, makanan tulang, dll..

Pembiakan emu

Perbezaan lain antara emus dan burung unta adalah mereka bertelur gelap, sedangkan pada burung unta berwarna putih..

Tetapi batu didahului oleh permainan kawin. Mereka sangat menarik. Perempuan dan lelaki berdiri saling bertentangan, menurunkan leher panjang dan menggelengkan kepalanya berhampiran tanah. Sebelumnya, lelaki itu membuat sarang, dan setelah permainan kawin itu dia memimpin wanita hatinya kepadanya. Ia berlaku pada bulan Mei - Jun.

Klac betina terdiri daripada beberapa biji telur. Setiap hari, atau setiap dua, tiga hari, dia bertelur. Rata-rata, seekor betina membawa 11-20 telur, beratnya 700-900 g. Beberapa betina bertelur dalam satu sarang yang terbuat dari dedaunan, rumput, ranting, kulit kayu.

Hanya emu lelaki yang terlibat dalam pengeraman keturunan. Walaupun proses ini berlangsung (sekitar 2 bulan), dia jarang makan, minum sedikit. Sekiranya pada waktu bertelur berwarna hijau tua, maka pada saat anak ayam menetas, kulit luarnya menjadi hitam-ungu.

Anak-anak ayam menetas setelah 56 hari dan berat 500-600 g semasa lahir. Mereka cepat-cepat menjadi aktif dan dapat meninggalkan sarang dalam beberapa hari, dan setelah 5-24 jam mereka dapat mengikuti ayah mereka. Anak ayam menetas, ditutup dengan bawah, mempunyai krim dan garis penyamaran coklat khas yang hilang setelah 3 bulan.

Lelaki itu menjaga keturunannya selama 7-8 bulan, dan membesarkan anak itu sendirian, tanpa wanita.

Fakta Emu yang Menarik

Maklumat di bawah diambil dari Wikipedia:

    Emu adalah sumber daging yang penting bagi orang Asli Australia di kawasan di mana ia adalah endemik. Minyak Emu digunakan sebagai ubat dan disapu ke kulit. Ia juga berfungsi sebagai pelincir berharga. Cat tradisional untuk hiasan badan dibuat dari lemak yang dicampur dengan alder..

Emu terutamanya dibiakkan untuk daging, kulit dan minyak. Mereka mempunyai daging tanpa lemak (kurang dari 1.5% lemak) dan dengan kadar kolesterol 85 mg per 100 g, sehingga dagingnya dapat dibandingkan dengan daging tanpa lemak. Lemak digunakan untuk pembuatan kosmetik, makanan tambahan dan bahan perubatan. Minyak terdiri daripada asid lemak seperti oleik (42%), linoleik dan palmitik (masing-masing 21%).

  • Kulit emu mempunyai permukaan bercorak khas kerana folikel yang dibesarkan di kawasan bulu, oleh itu ia digunakan untuk pembuatan dompet, kasut (sering digabungkan dengan kulit lain). Bulu dan telur digunakan dalam seni dan kraf dan kraf.

  • Video pendidikan mengenai burung emu:

    Burung Burung Unta

    Ladang burung unta tidak kehilangan popularitinya selama beberapa tahun. Mereka ada tidak hanya sebagai pusat hiburan bagi mereka yang berminat dengan burung, tetapi juga sebagai perusahaan industri dengan siklus produksi penuh. Burung unta menghasilkan daging yang enak, telur besar dan banyak gandum. Bawah dan telur digunakan bukan hanya untuk tujuan yang dimaksudkan. Selalunya mereka membuat cenderahati khas yang dijual di kedai-kedai berhampiran ladang burung unta dan membawa pendapatan tambahan.

    Apa yang perlu anda ketahui mengenai burung unta, bagaimana etika penggunaan daging burung unta dan sukar bagi ladang unggas eksotik untuk bergaul dengan pesaing?

    Ciri umum haiwan

    Emu adalah burung Australia terbesar (burung kedua terbesar setelah burung unta Australia). Haiwan itu tergolong dalam urutan kasuari. Pesanan ini juga merangkumi kasuari - burung besar terbang dan kiwi miniatur.

    Emu itu bukan milik keluarga burung unta. Pada tahun 1980-an, klasifikasi seperti itu diakui sebagai salah, dan emu ditugaskan ke skuad lain. Satu-satunya wakil keluarga burung unta adalah burung unta Australia.

    • Ciri umum haiwan
    • Latar belakang sejarah yang ringkas
    • Kepentingan ekonomi haiwan
    • Kebaikan dan keburukan produk
    • Menggunakan bahan dalam memasak
    • Mengapa daging burung unta lebih mahal daripada ayam atau daging lembu
    • Daging burung unta adalah makanan terlarang

    Habitat semula jadi haiwan itu adalah Australia. Sebilangan besar daratan dipenuhi dengan burung besar yang menghindari kawasan berpenduduk padat.

    Penampilan

    Data luaran emu dan saudara terdekatnya, kasuari, sangat serupa. Perbezaan utama adalah ketiadaan pertumbuhan berkulit cerah di leher dan topi keledar tertentu yang naik di atas kepala kasuari. Haiwan ini mencapai rata-rata panjang 180 sentimeter dan berat dari 30 hingga 55 kilogram (bergantung pada jantina dan usia).

    Burung berkembang dengan kecepatan hingga 50 km / jam, dan anggota badan yang panjang membolehkan anda mengambil langkah 275 cm.

    Warna bulu bergantung pada keadaan persekitaran. Struktur khas bulu melindungi haiwan daripada terlalu panas, sehingga mereka dengan tenang bermain-main pada waktu tengah hari dan tidak merasakan sedikit pun ketidakselesaan. Wanita dan lelaki hampir sama dan sangat sukar untuk membezakannya dengan penampilan mereka. Untuk memahami jantina burung unta - dengarkan suara yang dikeluarkannya.

    Umur purata emu adalah 15 tahun (di alam liar). Hanya individu yang paling sihat dan paling sukar hidup sehingga 20 tahun.

    Setiap kaki haiwan mempunyai tiga jari kaki dengan tiga falang. Sebagai perbandingan, burung unta Australia hanya mempunyai 2 jari kaki pada setiap anggota badan. Emu mengekalkan sayap yang tersisa yang tidak digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan. Panjangnya sekitar 20 sentimeter. Setiap sayap dimahkotai dengan cakar tajam kecil, yang juga digunakan untuk melawan musuh. Leher haiwan itu dicat dengan warna biru pucat dan dihiasi dengan bulu kelabu yang jarang. Bulu inilah yang meminimumkan pendedahan cahaya ultraviolet dan melindungi tubuh daripada terlalu panas..

    Ciri-ciri tingkah laku

    Burung besar adalah nomad. Setiap hari mereka menempuh jarak yang sangat besar untuk mencari makanan dan tempat tinggal untuk diri mereka sendiri. Emu, seperti burung unta Australia, tidak mempunyai gigi yang kuat. Untuk mengatasi kecacatan semula jadi ini, haiwan itu sengaja menelan batu, pecahan kaca dan kepingan kecil logam untuk memulakan proses penggilingan makanan di saluran pencernaan secara buatan..

    Haiwan itu secara praktikal tidak minum air, tetapi jika terdapat takungan yang selamat dan selesa di dekatnya, ia tidak akan menolak sebilangan cecair penyejuk. Salah satu hobi kegemaran burung adalah masa yang santai di dalam air. Haiwan itu berenang dengan baik dan suka duduk diam di sungai atau tasik.

    Untuk perlindungan, burung menggunakan cakar dan kaki besar. Kaki burung unta yang kuat sering merosakkan pagar dan wayar logam penduduk bandar. Antara kelebihan makhluk yang paling penting adalah penglihatan dan pendengaran yang sangat baik. Mereka membantu haiwan untuk merasakan pemangsa, menganalisis situasi kritikal dan memberikan aktiviti penting yang berkualiti tinggi. Emu diburu oleh beberapa pemangsa, termasuk helang, helang dan dingo. Bahaya lain adalah musang. Burung unta sendiri tidak begitu menarik bagi mereka, berita sebenar bagi rubah adalah telur. Untuk melawan pemangsa, binatang itu melakukan lompatan tajam ke atas, setelah itu mengepakkan sayap / kakinya untuk memukul musuh dan menghalangnya mendekat.

    Latar belakang sejarah yang ringkas

    Haiwan itu ditemui oleh penjelajah Eropah pada tahun 1696 semasa melakukan perjalanan ke pantai barat Australia. Menjelang tahun 1788, emus mengambil alih pantai timur segera setelah pembentukan penempatan Eropah. Huraian pertama burung unta milik Arthur Philip dalam buku "Journey to Botany Bay" (1789).

    Nama spesies ini dibentuk dengan tangan ahli burung ornithologist John Latham. Saintis mengambil nama penempatan berdekatan sebagai asas. Bagi etimologi nama "emu", para saintis masih tidak dapat menemui penjelasan yang logik. Terdapat beberapa versi tidak rasmi. Menurut salah seorang dari mereka, yang diterjemahkan dari bahasa Arab, istilah itu bermaksud "burung besar". Versi lain dikaitkan dengan dialek Portugis tertentu, yang juga bermaksud burung besar, yang sangat mirip dengan burung unta Australia.

    Kepentingan ekonomi haiwan

    Sebelum ini, emus dianggap sebagai makanan terpenting bagi orang asli Australia. Binatang-binatang itu digunakan tidak hanya sebagai produk makanan, tetapi juga sebagai obat dan sumber bulu. Lemak burung unta dianggap sebagai ubat yang berharga. Itu disapu ke kulit atau dimakan secara oral untuk menargetkan peradangan. Lebih-lebih lagi, lemak digunakan untuk melumasi pelbagai mekanisme dan cat istiadat khas disediakan berdasarkannya. Lemak itu dicampurkan dengan alder dan komponen tumbuhan berwarna terang yang lain untuk memperoleh pelbagai warna..

    Pembiakan burung komersial bermula pada tahun 1987 di wilayah barat Australia. Penyembelihan pertama berlaku pada tahun 1990. Ladang burung unta masih ada. Sekarang aktiviti mereka diatur dengan ketat oleh undang-undang. Setiap perusahaan komersial mesti mendapatkan lesen khas dan mengatur nasib emu di masa depan dengan jelas, agar tidak membahayakan penduduk. Di luar benua Australia, ladang burung unta besar dicatatkan di China, Peru dan Amerika Utara.

    Tujuan utama pembiakan industri adalah pengambilan daging, kulit, bulu, telur dan mentega. Daging burung unta dianggap sebagai makanan istimewa. Kandungan lemak produk tidak melebihi 1.5%, dan tahap kolesterol hanya 85 miligram / 100 gram daging. Lemak yang dicairkan dari emu digunakan untuk pengeluaran kosmetik, makanan tambahan dan bahan perubatan. Lemak mengandungi kepekatan asid lemak tak jenuh ganda yang tinggi, yang memperbaiki keadaan kulit / membran mukus, meningkatkan pertumbuhan semula dan fungsi organisma hidup berkualiti tinggi.

    Kulit burung unta digunakan untuk pembuatan kasut, pakaian, barang hiasan dan banyak lagi. Kelebihan utama produk kulit seperti itu adalah struktur. Di kawasan bulu burung unta, corak folikel tertentu diperhatikan, yang menjadikan kulit tegap dan bertekstur. Bulu dan telur paling kerap digunakan dalam kraf atau seni dan kraf.

    Kebaikan dan keburukan produk

    Kemunculan daging burung unta sama dengan daging lembu - rona merah pekat, juiciness tinggi dan lapisan lemak minimum. Salah satu kelebihan produk yang paling penting adalah kandungan kalori rendahnya - 100 gram mengandungi tidak lebih dari 98 kalori. Dari segi kalori, hanya daging belanda dan daging lembu muda yang dapat bersaing dengan daging burung unta, yang juga dianggap sebagai produk makanan..

    Potongan yang paling berharga dan berguna adalah fillet (terletak di sepanjang tulang belakang di bahagian lumbar). Dianjurkan untuk digunakan oleh penderita diabetes, pasien dengan penyakit saluran gastrointestinal, bergantung pada etiologi, dan orang dengan kadar kolesterol tinggi..

    Protein yang banyak dikeluarkan emu bertindak sebagai pemangkin untuk keseluruhan proses metabolik. Daging yang dimasak dengan betul akan membantu mempercepat metabolisme, lebih mudah dan lebih efisien untuk mengasimilasi vitamin / nutrien yang berguna. Produk ini mengandungi keseluruhan mineral penting. Potongan kaya dengan vitamin B, tokoferol, asid nikotinat, zat besi, fosforus, zink, tembaga, selenium, kalsium, kalium dan magnesium. Kepekatan nutrien bermanfaat sangat tinggi sehingga hidangan daging burung unta 150-200 gram membantu menambah separuh daripada keseimbangan pemakanan harian.

    Pakar pemakanan berpendapat bahawa tidak ada kesan berbahaya daripada memakan daging burung unta yang segar dan dimasak dengan baik. Had penggunaan produk hanya sekiranya berlaku intoleransi individu.

    Menggunakan bahan dalam memasak

    Emu adalah burung yang sangat spesifik. Selama beberapa saat pertama dagingnya menyerupai daging lembu, tetapi kemudian, setelah merasakan dan meletakkan aksen, selera merasakan campuran khas daging rusa dan rasa burung unta.

    Seekor haiwan dewasa mempunyai berat antara 100-150 kilogram. Dari 150 kilogram ini, anda hanya dapat memperoleh 50 kilogram fillet - daging yang paling berharga dan lazat. Tidak kurang potongan yang enak - punggung dan pinggul. Perapian yang tinggal boleh digunakan untuk daging cincang atau, misalnya, kuahnya. Daging burung unta mempunyai peratusan minimum lemak, jumlah kolesterol yang sedikit (lebih rendah daripada pada ayam belanda), banyak protein dan nutrien yang sihat. Lebih-lebih lagi, tubuh lebih mudah menyerap berbanding daging lembu atau daging rusa yang sama.

    Daging burung unta yang lebih sederhana disediakan, lebih enak dan kaya. Dagingnya tidak menyukai banyak rempah dan rempah, yang mengganggu rasa dan aroma semula jadi hidangan. Bahannya menyerap bau dan aksen baru dengan baik, jadi yang utama adalah tidak berlebihan dengan pengasam. Pengasam yang ideal untuk burung unta emu - beberapa sudu minyak zaitun.

    Semasa memasak daging, anda mesti memantau tahap pemanggangan dengan teliti. Seorang tukang masak yang tidak berpengalaman dapat mengeringkan produk dengan mudah, menjadikannya kepingan kering dan basi yang mustahil untuk dikunyah. Panggang sederhana sehingga daging merah jambu berair kekal di dalamnya.

    Tetapi potongan burung unta tidak hanya digoreng atau dibakar. Berdasarkan fillet dan bahkan tulang, anda boleh menyediakan sup kaldu yang sangat baik untuk sup atau sos apa pun. Juga, pasta disediakan dari fillet: potongannya disalurkan melalui penggiling daging, setetes mentega ditambahkan dan dicampur dengan teliti. Anda boleh memasak dari burung unta:

    • potongan daging;
    • stik;
    • sebarang hidangan menggunakan daging cincang;
    • hidangan panas seperti pilaf;
    • sup;
    • pembuka selera;
    • salad.

    Mengapa daging burung unta lebih mahal daripada ayam atau daging lembu

    Kitaran hidup ayam atau daging lembu berbeza dengan banyak cara daripada burung unta. Selain itu, mereka berasal dari ternakan tradisional, yang telah dibiakkan di mana-mana tanah sejak zaman kuno. Terdapat banyak syarikat industri di luar sana yang membekalkan stik dan paha ayam terbaik ke rak pasar raya..

    Situasi dengan burung unta sama sekali berbeza. Tidak ada pesaing dalam industri ini, dan perusahaan komersial tertentu terlibat dalam pengeluaran utama. Menjumpai daging burung unta di rak pasar raya adalah mustahil. Sekiranya anda ingin mendapatkan daging yang lazat untuk makan malam, anda perlu berunding secara langsung dengan pembekal, pergi ke ladang atau mengatur penghantaran yang disasarkan. Perniagaan seperti ini mempunyai satu kelebihan yang jelas - keyakinan terhadap kualiti, yang mana pengguna bersedia membayar lebih banyak..

    Sebab lain untuk kos daging yang tinggi adalah keanehan pertumbuhan dan pembiakan burung. Haiwan itu mendapat berat badan yang diperlukan sebanyak 1-1,5 tahun. Tempoh persenyawaan pada lelaki bermula hanya 5 tahun. Selama 5 tahun sebelumnya, emu hanya tinggal diam di ladang, berhubungan dengan orang dan haiwan lain, tanpa memikirkan sama sekali tentang kelahiran semula.

    Lebih-lebih lagi, burung unta kecil memerlukan penjagaan dan perhatian yang berterusan. Mereka perlu diberi makan, dirawat, kruk harus ditempatkan jika ada masalah dengan anggota badan. Tempoh perlindungan berlebihan berlangsung sekitar satu bulan - maka burung itu mulai merdeka. Semua ini menjadikan produk akhir sangat mahal. Jika tidak, emu eksotik biasanya bertolak ansur dengan perubahan suhu, fros, makanan biasa yang terbuat dari gandum, gandum, herba dan vitamin.

    Daging burung unta adalah makanan terlarang

    • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
    • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
    • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
    • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
    • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

    Alkitab membuat peraturan yang jelas bagi pengikut agama Kristian dan menentukan senarai makanan yang boleh diterima dan tidak dapat diterima. Senarai terlarang merangkumi beberapa spesies burung, di antaranya terdapat juga burung unta emu. Selain burung unta, Alkitab melarang makan burung rajawali, burung nasar, dan osprei. Manusia telah menolak untuk menggunakan burung buas ini sendiri, tetapi keadaannya sedikit berbeza dengan burung unta. Populariti ladang burung unta jelas bertentangan dengan kepercayaan agama, tetapi hak untuk memilih selalu ada pada orang itu sendiri.

    Tanakh, teks suci agama Yahudi, juga menyebut burung unta sebagai "binatang najis". Dipercayai bahawa bersama dengan daging "binatang najis" seseorang dipindahkan ke sifat pemangsa dan sifat watak agresifnya. Pengikut juga melihat larangan itu sebagai alasan kebersihan dan estetika. Burung lada "najis" termasuk reptilia, belalang, tikus, kelawar, burung buas, burung nelayan, burung gagak, dan binatang akuatik tanpa scal..

    Burung Emu. Penerangan, ciri, gaya hidup dan habitat emu

    Burung emu Australia adalah penduduk asli daratan, kad pelawat fauna benua itu. Pelancong Eropah pertama kali melihat makhluk berkaki panjang pada abad ke-17. Burung kagum dengan penampilan dan tabiat mereka yang tidak biasa. Minat emus Australia disokong oleh penemuan baru dalam penyelidikan burung.

    Penerangan dan ciri

    Nama dari bahasa Portugis, Arab diterjemahkan sebagai "burung besar". Emu dalam foto itu kelihatan seperti kasuari. Sejak sekian lama ia berada di antara burung unta biasa, tetapi dalam klasifikasi yang dikemas kini, berdasarkan kajian terbaru abad yang lalu, pindaan dilakukan - burung itu ditugaskan untuk urutan kasuari, walaupun gabungan tradisional emu terus digunakan di lingkungan umum dan ilmiah. Berbeza dengan kasuari, mahkota kerabat tanpa unjuran di kepala.

    Penampilan emu itu istimewa, walaupun ada persamaan dengan kasuari, burung unta. Pertumbuhan burung hingga 2 m, berat 45-60 kg - penunjuk burung kedua terbesar di dunia. Betina sukar dibezakan dengan lelaki, warnanya sama - ada sedikit perbezaan dari segi ukuran, ciri suara. Sukar untuk menentukan jantina burung secara visual.

    Emu mempunyai badan memanjang yang padat dengan ekor yang terkulai. Kepala kecil di leher memanjang berwarna biru pucat. Mata berbentuk bulat. Menariknya, ukurannya sama dengan ukuran otak burung. Bulu mata yang panjang menjadikan burung kelihatan istimewa.

    Bil berwarna merah jambu, sedikit melengkung. Burung itu tidak mempunyai gigi. Warna bulu berkisar dari warna abu-abu gelap hingga warna abu-abu-coklat, yang memungkinkan burung tidak mencolok di antara tumbuh-tumbuhan walaupun ukurannya besar. Pendengaran dan penglihatan emu berkembang dengan baik. Selama beberapa ratus meter, dia melihat pemangsa, dia merasa bahaya dari jauh.

    Anggota badan sangat kuat - kelajuan emu mencapai 50-60 km / j. Perlanggaran dengannya berbahaya dengan kecederaan parah. Satu langkah burung rata-rata 275 cm, tetapi dapat meningkat hingga 3 m. Cakar cakar melayani emu untuk perlindungan.

    Setiap kaki emu mempunyai tiga jari kaki tiga-phalanx, yang membezakannya dari burung unta dua jari kaki. Tidak ada bulu di kaki saya. Kaki di pad tebal dan lembut. Di dalam sangkar dengan anggota badan yang kuat, mereka boleh merosakkan pagar logam.

    Berkat kaki yang kuat, burung menempuh jarak yang jauh dan menjalani kehidupan nomad. Cakar adalah senjata burung yang serius, yang dengannya mereka cedera parah, bahkan membunuh penyerang mereka. Sayap burung kurang berkembang - emu tidak dapat terbang.

    Panjangnya tidak lebih dari 20 cm, petua dengan pertumbuhan menyerupai cakar. Bulu lembut disentuh. Struktur bulu melindungi burung daripada terlalu panas, sehingga emu tetap aktif walaupun pada waktu tengah hari panas. Oleh kerana ciri-ciri bulu, penduduk Australia dapat bertolak ansur dengan suhu yang luas. Burung boleh mengepakkan sayapnya semasa melakukan aktiviti.

    Perkara yang luar biasa mengenai emu adalah kemampuan untuk berenang dengan indah. Tidak seperti unggas air yang lain, emu dapat berenang melintasi sungai dengan arus yang sedikit. Burung itu suka duduk di air. Suara burung unta menggabungkan suara mendengus, gendang, jeritan keras. Anda dapat mendengar burung yang berjarak 2 km.

    Penduduk tempatan memburu emu untuk sumber daging, kulit, bulu, terutama lemak berharga, yang digunakan sebagai ubat, berfungsi sebagai pelincir yang berharga, merupakan komponen cat untuk hiasan badan upacara. Kosmetologi moden merangkumi lemak burung unta emu untuk penyediaan persediaan untuk penyembuhan kulit, peremajaannya.

    Klasifikasi moden membezakan tiga subspesies penduduk Australia:

    • Woodward, tinggal di utara tanah besar. Warnanya kelabu pucat;
    • Rothschild tinggal di wilayah barat daya Australia. Warnanya coklat gelap;
    • burung unta Belanda yang baru tinggal di bahagian tenggara. Bulu kelabu-hitam.

    Kekeliruan yang berlanjutan antara burung unta emu dan burung unta Afrika berterusan disebabkan oleh kemiripan fizikal. Terdapat perbezaan mendasar antara mereka:

    • panjang leher - dalam seekor burung unta panjangnya setengah meter;
    • dalam struktur anatomi cakar - emu dengan tiga jari, burung unta dengan dua;
    • dalam penampilan telur - dalam emu mereka lebih kecil, biru tua.

    Burung unta Afrika, emu di Australia - burung yang berbeza.

    Gaya hidup dan habitat

    Burung raksasa adalah penduduk asal di benua Australia, pulau Tasmania. Mereka lebih suka savana, bukan tempat yang terlalu ditumbuhi, tempat terbuka. Burung dicirikan oleh kehidupan yang tidak menetap, walaupun di barat benua mereka bergerak ke bahagian utara pada musim panas dan ke wilayah selatan pada musim sejuk..

    Emu paling kerap tinggal bersendirian. Menggabungkan emu dalam sepasang, sekelompok 5-7 individu, adalah fenomena yang jarang berlaku, ciri hanya untuk tempoh nomadisme, pencarian makanan yang aktif. Tidak biasa bagi mereka untuk terus menerus masuk ke kawanan..

    Petani memburu burung jika mereka berkumpul dalam jumlah besar dan melakukan kerosakan dengan menginjak tanaman, memusnahkan pucuk. Ketika "berenang" di bumi yang longgar, pasir, burung itu bergerak dengan sayapnya, seperti saat berenang. Burung liar menghuni tempat di mana pokok ditebang, mereka dijumpai di sepanjang jalan.

    Burung dewasa hampir tidak mempunyai musuh, jadi mereka tidak bersembunyi di ladang yang luas. Penglihatan yang baik membolehkan mereka melarikan diri sekiranya bahaya dengan kecepatan hingga 65 km / jam. Musuh emu adalah pemangsa berbulu - helang, helang. Anjing Dingo menyerang burung besar, dan rubah mencuri telur dari sarang.

    Emus lebih suka tempat yang tidak sesak, walaupun mereka tidak takut pada seseorang, mereka cepat terbiasa. Di ladang emu, tidak ada kesulitan dalam menjaga. Emu adalah burung yang dapat disesuaikan dengan pelbagai keadaan suhu. Raksasa Australia bertolak ansur dengan suhu hingga -20 ° С, musim panas hingga + 40 ° С.

    Burung-burung aktif pada siang hari, sementara emu tidur pada waktu malam. Istirahat bermula pada waktu matahari terbenam, burung unta jatuh ke dalam tidur nyenyak, duduk di kaki. Sebarang rangsangan mengganggu selebihnya. Pada waktu malam, emu bangun setiap 90-100 minit. Secara amnya, burung tidur hingga 7 jam sehari..

    Oleh kerana minat burung meningkat, ladang khas untuk pembiakan industri raksasa berbulu telah muncul di China, Kanada, AS, dan Rusia. Mereka menyesuaikan diri dengan baik dalam iklim yang sederhana dan sejuk..

    Pemakanan

    Diet emus Australia berdasarkan makanan tumbuhan, dan juga kasuari yang berkaitan. Komponen haiwan terdapat sebahagiannya. Burung memberi makan terutamanya pada waktu pagi. Perhatian mereka tertarik dengan pucuk muda, akar tanaman, rumput, bijirin. Serangan burung ke atas tanaman gandum menyebabkan kerosakan pada petani, yang tidak hanya mengusir perompak berbulu, tetapi juga menembak tetamu yang tidak diundang.

    Dalam mencari makanan, burung unta emu menempuh jarak jauh. Mereka menikmati tunas tanaman, biji, buah-buahan, mereka sangat menyukai buah-buahan berair. Burung memerlukan air, mereka mesti minum sekurang-kurangnya sekali sehari. Sekiranya mereka berada di dekat takungan, mereka pergi ke lubang penyiraman beberapa kali sehari.

    Emus Australia tidak mempunyai gigi, seperti burung unta Afrika, jadi untuk memperbaiki pencernaan, burung menelan batu-batu kecil, pasir, bahkan sekeping gelas, sehingga dengan bantuan mereka makanan yang ditelan dapat dihancurkan. Di taska khusus, komponen yang diperlukan untuk pencernaan berkualiti tinggi juga ditambahkan pada makanan burung..

    Makan dalam kurungan pada musim panas terdiri daripada campuran biji-bijian dan rumput, dan pada musim sejuk ia dibuat dari jerami dengan bahan tambahan mineral. Emus suka biji-bijian, oat hijau, cranberry, dan alfalfa. Burung-burung dengan senang hati memakan roti gandum, wortel, kacang polong, kerang, kue, bit, kentang, bawang..

    Dalam keadaan semula jadi, burung unta Australia kadang-kadang memburu binatang kecil, di taman asuhan mereka dicampur dengan makanan tulang, daging, telur ayam untuk mengimbangi kekurangan makanan asal haiwan.

    Jumlah makanan sehari adalah kira-kira 1.5 kg. Anda tidak boleh memberi makan raksasa berbulu. Air harus sentiasa tersedia, walaupun burung dapat melakukannya tanpa jangka masa yang lama. Pemakanan anak ayam adalah berbeza. Serangga, pelbagai tikus, kadal, cacing menjadi makanan utama bagi haiwan muda.

    Hingga usia lapan bulan, emus dewasa memerlukan makanan protein. Selera makan yang sangat baik membantu anda menaikkan berat badan dengan cepat. Sekiranya selepas kelahiran, remah beratnya hanya 500 g, maka pada tahun pertama kehidupan sukar membezakannya dengan orang dewasa.

    Pembiakan dan jangka hayat

    Burung menjadi dewasa secara seksual sekitar 2 tahun. Dari usia ini, betina mula bertelur. Secara semula jadi, musim kawin berlaku pada bulan Disember-Januari, dalam kurungan kemudian - pada pertengahan musim bunga.

    Semasa pacaran, pilihan pasangan, burung unta Australia melakukan tarian ritual. Sekiranya dalam tempoh biasa sukar untuk membezakan antara lelaki dan wanita, maka pada musim kawin adalah mudah untuk mengetahui siapa dengan tingkah laku. Bulu betina menjadi lebih gelap, kawasan kulit telanjang di dekat mata, paruh menjadi pirus dalam.

    Telur burung unta emu

    Lelaki memikat wanita dengan bunyi yang serupa dengan wisel rendah. Minat bersama dinyatakan dalam permainan kawin, ketika burung berdiri bertentangan satu sama lain, menundukkan kepala, mula mengayunkannya di atas tanah. Kemudian lelaki membawa betina ke sarang, yang dia bangun sendiri. Ini adalah lubang, yang kedalamannya dilapisi dengan ranting, kulit kayu, daun, rumput.

    Puncak aktiviti kawin jatuh pada musim sejuk Australia - Mei, Jun. Emus berpoligami, walaupun ada contoh perkongsian berterusan dengan satu wanita. Menariknya, pergaduhan untuk pasangan berlaku terutamanya di antara wanita, yang sangat agresif. Pergaduhan untuk menarik perhatian lelaki antara wanita boleh berlangsung selama beberapa jam.

    Telur disimpan pada selang 1-3 hari. Beberapa betina bertelur dalam satu sarang, masing-masing 7-8 telur. Secara keseluruhan, terdapat hingga 25 telur yang sangat besar berwarna hijau gelap atau biru tua di klac, berbeza dengan telur burung unta putih. Cangkangnya tebal, tebal. Setiap telur emu mempunyai berat 700-900 g. Berbanding dengan telur ayam, isipadunya 10-12 kali lebih besar.

    Setelah oviposisi, betina meninggalkan sarang, dan jantan meneruskan pengeraman, kemudian membesarkan keturunan. Tempoh inkubasi berlangsung sekitar dua bulan. Lelaki makan dan minum sangat sedikit dalam tempoh ini. Dia meninggalkan sarang tidak lebih dari 4-5 jam sehari. Penurunan berat badan lelaki itu sendiri mencapai 15 kg. Telur secara beransur-ansur berubah warna, menjadi hitam dan ungu.

    Anak ayam Emu

    Anak ayam yang menetas hingga tinggi 12 cm sangat aktif dan tumbuh dengan cepat. Jalur pelindung berkrim memudar secara beransur-ansur hingga 3 bulan. Lelaki yang menjaga keturunannya sangat agresif dalam melindungi anak-anak ayam. Dengan tendangan, dia dapat mematahkan tulang seseorang atau binatang. Ayah yang prihatin membawa makanan kepada anak ayam, selalu bersama mereka selama 5-7 bulan.

    Jangka hayat gergasi Australia adalah 10-20 tahun. Burung mati sebelum waktunya, menjadi mangsa pemangsa atau manusia. Individu yang hidup dalam kurungan menjadi juara sepanjang umur 28-30 tahun. Anda dapat melihat burung Australia bukan sahaja di tanah airnya yang bersejarah. Terdapat banyak taman asuhan kanak-kanak, kebun binatang, di mana emu adalah penghuni yang dialu-alukan..

    Burung Burung Unta

    Emu adalah burung yang tidak biasa. Dia tidak tergelak, tetapi menggerutu; tidak terbang, tetapi berjalan dan berjalan dengan kelajuan 50 km / j! Burung ini tergolong dalam kumpulan burung yang tidak terbang, yang disebut pelari (ratite). Ia adalah bentuk burung tertua, termasuk kasuari, burung unta dan rhea. Emus adalah burung terbesar yang terdapat di Australia dan kedua terbesar di dunia.

    Mereka paling sering dijumpai di kawasan berhutan dan berusaha menghindari kawasan berpenduduk padat. Ini bermaksud emus lebih mengetahui persekitarannya daripada bertemu mata. Walaupun emus lebih suka berada di kawasan hutan atau kawasan semak di mana terdapat banyak makanan dan tempat tinggal, penting bagi mereka untuk mengetahui apa yang berlaku di sekitar mereka..

    • Asal spesies dan keterangan
    • Rupa dan ciri
    • Di mana emu tinggal?
    • Apa yang dimakan seekor burung unta emu??
    • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
    • Struktur dan pembiakan sosial
    • Musuh semula jadi burung unta emu
    • Penduduk dan status spesies

    Asal spesies dan keterangan

    Foto: Burung unta

    Emu pertama kali ditemui oleh orang Eropah pada tahun 1696 ketika penjelajah mengunjungi Australia barat. Ekspedisi yang diketuai oleh Kapten Willem de Vlaming dari Belanda sedang mencari kapal yang hilang. Burung-burung itu pertama kali disebut dengan nama "Cassowary of New Holland" oleh Arthur Philip, yang melakukan perjalanan ke Botany Bay pada tahun 1789..

    Dikenali oleh pakar ornitologi John Latham pada tahun 1790, menjadi model di wilayah Australia di Sydney, sebuah negara yang dikenali ketika itu sebagai New Holland. Dia memberikan penerangan dan nama pertama dari banyak spesies burung Australia. Dalam perihalan asalnya tentang emu pada tahun 1816, ahli ornithologi Perancis Louis Pierre Viejo menggunakan dua nama generik.

    Video: Burung unta

    Subjek dari yang berikut adalah persoalan nama mana yang hendak digunakan. Yang kedua dibentuk dengan lebih tepat, tetapi dalam taksonomi secara umum diterima bahawa nama pertama yang diberikan kepada organisme tetap berlaku. Sebilangan besar penerbitan terkini, termasuk kedudukan pemerintah Australia, menggunakan Dromaius, dengan Dromiceius disebut sebagai ejaan alternatif.

    Etimologi nama "emu" tidak didefinisikan, tetapi dipercayai bahawa ia berasal dari kata Arab untuk burung besar. Teori lain adalah bahawa ia berasal dari kata "ema", yang digunakan dalam bahasa Portugis untuk berarti burung besar, mirip dengan burung unta atau burung bangau. Emus mempunyai tempat yang penting dalam sejarah dan budaya orang Asli. Mereka memberi inspirasi kepada mereka untuk tarian tertentu, adalah subjek mitologi astrologi (buruj emu) dan ciptaan sejarah lain.

    Rupa dan ciri

    Foto: Burung unta burung unta

    Emu adalah burung kedua tertinggi di dunia. Individu terbesar boleh mencapai 190 cm. Panjang dari ekor hingga paruh berkisar antara 139 hingga 164 cm, pada lelaki rata-rata 148.5 cm, dan pada wanita 156.8 cm. Emu adalah burung hidup terbesar keempat atau kelima. Emus dewasa beratnya antara 18 dan 60 kg. Betina sedikit lebih besar daripada lelaki. Emu mempunyai tiga jari di setiap kaki, yang disesuaikan khas untuk berlari dan terdapat di burung lain seperti bustard dan puyuh..

    Emu mempunyai sayap vestigial, setiap sayap mempunyai hujung kecil di hujungnya. Emu mengepakkan sayapnya semasa berjalan, mungkin sebagai alat penstabilan ketika bergerak dengan cepat. Mereka mempunyai kaki dan leher yang panjang, dan kelajuan perjalanan 48 km / jam. Bilangan tulang dan otot kaki yang berkaitan berkurang di kaki, tidak seperti burung lain. Semasa berjalan, emu mengambil langkah kira-kira 100 cm, tetapi pada tahap penuh, panjang tangga boleh mencapai 275 cm. Kaki tanpa bulu.

    Seperti kasuari, emu memiliki cakar tajam yang berfungsi sebagai elemen pelindung utama dan digunakan dalam pertempuran untuk menyerang musuh. Mereka memiliki pendengaran dan penglihatan yang baik, yang memungkinkan mereka untuk mengesan ancaman sebelumnya. Leher biru pucat dapat dilihat melalui bulu yang jarang berlaku. Mereka mempunyai bulu berbulu kelabu-coklat dan hujung hitam. Sinaran matahari diserap oleh petua, dan bulu dalaman melindungi kulit. Ini mengelakkan burung daripada terlalu panas, membiarkannya aktif pada waktu panas terik.

    Fakta Menyeronokkan: Perubahan warna bulu disebabkan oleh faktor persekitaran, memberikan burung sebagai penyamaran semula jadi. Bulu emu di kawasan kering dengan tanah merah cenderung memiliki rufous rona, sementara burung yang hidup dalam keadaan basah cenderung memiliki warna yang lebih gelap..

    Mata Emu dilindungi oleh selaput filamen. Ini adalah kelopak mata sekunder lut yang bergerak secara mendatar dari pinggir dalaman mata ke tepi luar. Mereka bertindak sebagai pelindung mata, melindungi mata dari debu yang biasa di kawasan kering dan berangin. Emu mempunyai kantung trakea, yang menjadi lebih menonjol pada musim kawin. Dengan panjang lebih dari 30 cm, ia cukup luas dan mempunyai dinding nipis dan lubang sepanjang 8 cm.

    Di mana emu tinggal?

    Foto: Emu Australia

    Emus hanya biasa di Australia. Ini adalah burung nomad dan jangkauan penyebarannya meliputi sebahagian besar daratan. Emus pernah ditemui di Tasmania, tetapi mereka dihancurkan oleh peneroka Eropah pertama. Dua spesies kerdil yang mendiami Kepulauan Kanguru dan Pulau Raja juga hilang akibat aktiviti manusia..

    Emu pernah biasa di pantai timur Australia, tetapi sekarang mereka jarang dijumpai di sana. Perkembangan pertanian dan bekalan air ternakan di pedalaman benua telah meningkatkan jangkauan emu di wilayah gersang. Burung raksasa hidup di pelbagai habitat di seluruh Australia, baik di pedalaman maupun di luar pesisir. Kawasan ini paling sering terjadi di kawasan hutan savana dan sklerofil dan paling jarang terjadi di kawasan berpenduduk padat dan kawasan gersang dengan curah hujan tahunan kurang dari 600 mm..

    Emus lebih suka melakukan perjalanan berpasangan, dan walaupun mereka dapat membentuk kawanan besar, ini adalah tingkah laku yang tidak biasa yang timbul dari keperluan umum untuk menuju ke sumber makanan baru. Burung unta Australia dapat menempuh jarak jauh untuk mencapai kawasan makan yang banyak. Di bahagian barat benua, pergerakan emu mengikuti corak bermusim yang jelas - utara pada musim panas, selatan pada musim sejuk. Di pantai timur, pengembaraan mereka kelihatan lebih huru-hara dan tidak mengikut corak yang telah ditetapkan..

    Apa yang dimakan seekor burung unta emu??

    Foto: Burung unta

    Emu dimakan oleh pelbagai jenis tumbuhan asli dan diperkenalkan. Makanan berasaskan tumbuhan bergantung pada musim, tetapi mereka juga memakan serangga dan arthropoda lain. Ini menyediakan sebahagian besar keperluan protein mereka. Di Australia Barat, pilihan makanan dilihat pada emus perjalanan yang memakan biji akasia aneura hingga hujan, setelah itu mereka beralih ke tunas rumput segar..

    Pada musim sejuk, burung memakan buah cassia, dan pada musim bunga mereka memakan belalang dan buah dari pokok Santalum acuminatum. Emus diketahui memakan gandum dan buah-buahan atau tanaman lain yang mereka boleh dapatkan. Mereka memanjat pagar tinggi jika perlu. Emus berfungsi sebagai pembawa penting benih besar, yang menyumbang kepada kepelbagaian biodata bunga.

    Satu kesan pemindahan benih yang tidak diingini berlaku di Queensland pada awal abad kedua puluh, ketika emus memindahkan biji kaktus pir berduri ke lokasi yang berlainan, dan ini menyebabkan serangkaian kempen untuk memburu emus dan mencegah penyebaran biji kaktus invasif. Pada akhirnya, kaktus dikendalikan oleh rama-rama yang diperkenalkan (Cactoblastis cactorum), yang larva memakan tanaman ini. Ini adalah salah satu contoh awal kawalan biologi..

    Batu emu kecil ditelan untuk membantu pengisaran dan penyerapan bahan tanaman. Batu masing-masing dapat berat hingga 45 gram, dan burung dapat memiliki sebanyak 745 gram batu dalam perutnya pada satu waktu. Burung unta Australia juga memakan arang, walaupun alasannya tidak jelas..

    Diet emu adalah:

    • akasia;
    • kasuarina;
    • pelbagai ramuan herba;
    • belalang;
    • jangkrik;
    • kumbang;
    • ulat;
    • lipas;
    • pepijat wanita;
    • larva rama-rama;
    • semut;
    • labah-labah;
    • lipan.

    Bahan pelindung kaca, marmar, kunci kereta, perhiasan, kacang dan selak yang ditelan emos. Burung jarang minum, tetapi minum banyak cecair secepat mungkin. Mereka terlebih dahulu menjelajahi kolam dan kawasan sekitarnya secara berkumpulan, dan kemudian berlutut di pinggir untuk minum..

    Burung unta lebih suka berada di tanah yang padat ketika minum, daripada di batu atau lumpur, tetapi jika merasakan bahaya, mereka tetap berdiri. Sekiranya burung tidak terganggu, burung unta dapat minum berterusan selama sepuluh minit. Kerana kekurangan sumber air, mereka kadang-kadang terpaksa tanpa air selama beberapa hari. Di alam liar, emus sering berkongsi sumber air dengan kanggaru dan haiwan lain..

    Ciri-ciri watak dan gaya hidup

    Foto: Burung burung unta burung unta

    Emus menghabiskan hari mereka untuk mencari makan, membersihkan bulu dengan paruh, mandi dengan debu dan berehat. Mereka umumnya bergaul, kecuali pada musim pembiakan. Burung-burung ini dapat berenang bila perlu, walaupun mereka melakukannya hanya jika kawasan mereka ditenggelami air atau perlu menyeberangi sungai. Emus tidur sebentar, bangun beberapa kali pada waktu malam. Tertidur, mereka mula-mula berjongkok di kaki mereka dan secara beransur-ansur menjadi dalam keadaan mengantuk.

    Sekiranya tidak ada ancaman, mereka akan tidur nyenyak setelah kira-kira dua puluh minit. Semasa fasa ini, badan diturunkan sehingga menyentuh tanah dengan kakinya dilipat ke bawah. Emus bangun dari tidur nyenyak setiap sembilan puluh minit untuk makanan ringan atau buang air besar. Tempoh terjaga ini berlangsung 10-20 minit, selepas itu mereka tertidur semula. Tidur berlangsung sekitar tujuh jam.

    Emu mengeluarkan pelbagai bunyi booming dan mengi. Suara yang kuat terdengar pada jarak 2 km, sementara isyarat yang lebih rendah dan lebih bergema yang dipancarkan pada musim pembiakan dapat menarik perhatian pasangan. Pada hari-hari yang sangat panas, emus bernafas untuk mengekalkan suhu badan mereka, paru-paru mereka bertindak lebih sejuk. Emus mempunyai kadar metabolisme yang rendah berbanding dengan jenis burung yang lain. Pada -5 ° C, kadar metabolisme emu duduk kira-kira 60% daripada keadaan berdiri, sebahagiannya kerana kekurangan bulu di bawah perut menyebabkan kadar kehilangan haba yang lebih tinggi.

    Struktur dan pembiakan sosial

    Foto: Emu bersarang

    Emus membentuk pasangan pembiakan dari bulan Disember hingga Januari dan dapat bersama selama kira-kira lima bulan. Proses kawin berlaku antara April dan Jun. Waktu yang lebih spesifik ditentukan oleh iklim, kerana burung bersarang pada musim paling sejuk sepanjang tahun. Jantan membina sarang kasar di rongga separa tertutup di tanah menggunakan kulit kayu, rumput, batang dan daun. Sarang diletakkan di mana emu mengawal persekitarannya dan dapat dengan cepat mengesan pendekatan pemangsa.

    Fakta menarik: Semasa pacaran, wanita berjalan di sekitar lelaki, menarik leher mereka ke belakang, merobek bulu mereka dan mengeluarkan panggilan monosllabik rendah yang serupa dengan pemukulan gendang. Wanita lebih agresif daripada lelaki dan sering memperjuangkan pasangan pilihan mereka.

    Betina meletakkan satu klac dari lima hingga lima belas telur hijau yang sangat besar dengan cengkerang tebal. Cengkerang setebal kira-kira 1 mm. Berat telurnya antara 450 dan 650 g. Permukaan telur berwarna hijau dan pucat. Semasa tempoh pengeraman, telur berubah menjadi hampir hitam. Jantan boleh mula mengeram telur sebelum kopling selesai. Mulai sekarang, dia tidak makan, minum atau membuang air besar, tetapi hanya bangun untuk menelurkan telur.

    Dalam tempoh inkubasi selama lapan minggu, berat badan akan turun sepertiga dan akan bertahan pada lemak dan embun pagi yang terkumpul yang diambil dari sarang. Sebaik sahaja jantan menetap di atas telur, betina dapat mengawan dengan lelaki lain dan membuat klac baru. hanya beberapa betina yang tinggal dan melindungi sarang sehingga anak ayam mula menetas.

    Pengeraman memerlukan 56 hari dan jantan berhenti menetas telur sejurus sebelum menetas. Anak ayam yang baru lahir aktif dan boleh meninggalkan sarang selama beberapa hari setelah menetas. Pada mulanya mereka kira-kira 12 cm dan berat 0.5 kg. Mereka mempunyai jalur coklat dan krim khas untuk penyamaran yang memudar setelah tiga bulan. Jantan melindungi anak ayam yang tumbuh hingga tujuh bulan, mengajar mereka bagaimana mencari makanan.

    Musuh semula jadi burung unta emu

    Foto: Burung burung unta di Australia

    Terdapat sedikit pemangsa semula jadi di habitat emus kerana ukuran burung dan kecepatan pergerakannya. Pada awal sejarahnya, spesies ini mungkin telah menemui banyak pemangsa daratan yang kini pupus, termasuk megalania kadal raksasa, thylacin serigala marsupial, dan mungkin marsupial karnivor lainnya. Ini menjelaskan kemampuan emu yang dikembangkan dengan baik untuk mempertahankan diri daripada pemangsa tanah..

    Pemangsa utama hari ini adalah dingo, serigala separa peliharaan, satu-satunya pemangsa di Australia sebelum kedatangan orang Eropah. Dingo bertujuan untuk membunuh emu dengan cuba memukul kepalanya. Dan emu, pada gilirannya, cuba menolak dingo dengan melompat ke udara dan menendang kaki..

    Lompatan burung sangat tinggi sehingga sukar bagi dingo untuk bersaing dengannya sehingga mengancam leher atau kepala. Oleh itu, lompatan tepat waktu yang bertepatan dengan dingo lunge dapat melindungi kepala dan leher haiwan dari bahaya. Walau bagaimanapun, serangan dingo tidak memberi kesan yang kuat terhadap jumlah burung di fauna Australia..

    The Eagle ekor Wedge adalah satu-satunya pemangsa burung yang menyerang emu dewasa, walaupun cenderung memilih yang lebih kecil atau muda. Helang menyerang emu, tenggelam dengan cepat dan pada kelajuan tinggi dan mengarah ke kepala dan leher. Dalam kes ini, teknik lompatan yang digunakan terhadap dingo tidak berguna. Burung mangsa cuba menargetkan emus di kawasan terbuka di mana burung unta tidak dapat bersembunyi. Dalam situasi seperti itu, emu menggunakan teknik pergerakan yang huru-hara dan sering berubah arah dalam usaha mengelak penyerang. Terdapat sebilangan pemangsa yang memakan telur emu dan memakan anak ayam kecil..

    Ini termasuk:

    • kadal besar;
    • musang merah yang diimport;
    • anjing liar;
    • babi hutan kadang-kadang memakan telur dan anak ayam;
    • helang;
    • ular.

    Ancaman utama adalah kehilangan habitat dan pemecahan, perlanggaran dengan kenderaan dan perburuan yang disengajakan. Di samping itu, pagar mengganggu pergerakan dan penghijrahan emu..

    Penduduk dan status spesies

    Foto: Burung unta Emu

    Manual John Gould's Birds of Australia, yang diterbitkan pada tahun 1865, menyesalkan kehilangan emu di Tasmania, di mana burung itu menjadi langka dan kemudian benar-benar pupus. Saintis menyatakan bahawa emus tidak lagi umum di sekitar Sydney, dan mencadangkan agar status tersebut dilindungi. Pada tahun 1930-an, pembunuhan emu di Australia Barat mencapai 57,000. Pemusnahan dikaitkan dengan kerosakan tanaman di Queensland dalam tempoh ini.

    Pada tahun 1960-an, karunia masih dibayar di Australia Barat kerana membunuh emus, tetapi sejak itu emu liar telah diberi perlindungan rasmi di bawah Undang-undang Pemeliharaan Biodiversiti dan Alam Sekitar 1999. Walaupun jumlah emus di daratan Australia, bahkan lebih tinggi daripada sebelum penghijrahan Eropah, dipercayai bahawa beberapa kumpulan tempatan masih diancam kepupusan.

    Ancaman yang dihadapi oleh emus termasuk:

    • pembersihan dan pemecahan kawasan dengan habitat yang sesuai;
    • pemusnahan ternakan yang disengajakan;
    • perlanggaran dengan kenderaan;
    • pemangsa telur dan haiwan muda.

    Emu itu dianggarkan pada tahun 2012 mempunyai populasi 640,000 hingga 725,000. Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam mencatat kecenderungan yang muncul terhadap penstabilan bilangan ternakan dan menilai status pemuliharaan mereka sebagai yang paling tidak peduli.