Apa yang dimakan oleh pike

Ikan pemangsa pike terdapat di hampir semua badan air tawar di Eurasia dan Amerika Utara. Etiologi nama "pike" tidak diketahui sepenuhnya, menurut versi pertama, nama itu berasal dari kata "puny", dan versi kedua mendakwa bahawa ia berdasarkan pada skeu root Slavic yang umum, yang diterjemahkan sebagai "stab and kill".

Tumbuk dengan mulut di mulut.

Ciri-ciri pike

Pikes adalah ikan yang cukup besar, panjang orang dewasa adalah kira-kira satu meter dan berat 8 kg, tetapi ada juga perwakilan dengan berat lebih dari 30 kg. Pike mempunyai struktur kepala tertentu - panjang, moncongnya sempit, dan rahang bawah menonjol ke hadapan. Pada rahang bawah, gigi mempunyai ukuran yang berbeza dan menyerupai gigi taring, ia diperlukan untuk menangkap mangsa. Pada tulang mulut yang lain, gigi jauh lebih kecil, apalagi titik diarahkan ke bahagian dalam mulut.

Apa yang disebut "perubahan gigi" adalah khas untuk pike. Sekiranya gigi kerja utama ikan tidak memenuhi fungsinya, maka gigi pengganti yang lembut dan mudah alih datang untuk menyelamatkannya (2 baris gigi ini terletak di baris mandibular), lama-kelamaan gigi ini tumbuh ke tulang.

Pikes aktif sepanjang tahun, tetapi pada musim sejuk intensiti makan menurun. Telur betina matang pada musim luruh-musim sejuk, dan pada awal musim bunga betina mula dibuang. Selama tempoh ini, dia sangat memerlukan pemakanan, jadi dia menggunakan semua yang menghalangnya, dan kerana deria baunya yang buruk, dia bahkan dapat makan bangkai. Walaupun semua kerakusannya, sistem pencernaan tidak berfungsi dengan baik pada ikan ini, sehingga dapat mencerna makanan hingga beberapa minggu.

Apa yang dimakan oleh pike di alam semula jadi

Pike, sebagai pemangsa sebenarnya, memerlukan protein hewani untuk makanannya, oleh karena itu, kerabatnya dari kerajaan bawah laut menjadi dasar pemakanannya. Jenis ikan yang digunakan bergantung pada habitatnya, iaitu takungan tempat tinggal pike. Jadi dalam "menu" ikan ada:

  • kecoh,
  • ikan mas,
  • penternak,
  • ikan mas salib,
  • kepala lebar,
  • dace,
  • gudgeon,
  • goby,
  • hinggap,
  • minnow.

Kadang-kadang, kerana kesesuaian mereka, pike dapat memakan saudara mereka yang lebih kecil. Selain ikan, pike tidak menghina haiwan kecil dan reptilia lain yang tinggal di dekat badan air:

  • udang karang,
  • katak,
  • tikus,
  • tikus,
  • tahi lalat,
  • protein,
  • anak itik,
  • itik dan ular dewasa.

Pike tidak mengendahkan katak sungai, jika hanya menangkap mangsa seperti itu, ia akan membuangnya tanpa ragu-ragu. Sekiranya seekor tikus menelan seekor itik yang terlalu besar, ia boleh tercekik dari bulu dan ke bawah..

Kanibalisme dalam pike dan "tasik pike"

Di Semenanjung Kola dan Alaska terdapat tasik "pike". Kawasan takungan menerima nama ini kerana hanya terdapat pikes yang tinggal di dalamnya. Dalam keadaan seperti itu, ikan harus terlibat dalam kanibalisme dan memakan jenisnya sendiri - pertama mereka memakan telur dengan telur, setelah menggoreng, dan apabila tidak ada bayi yang tersisa, maka ikan pikis yang lebih besar memakan kongener kecil.

Bagaimana pike memburu

Pikes, yang, sebagai peraturan, diikat pada bahagian takungan tertentu, mereka menyergap mangsanya. Sekiranya tidak ada tumbuh-tumbuhan, batu, atau tidak rata di bahagian bawah, maka pikes menyelinap ke arah ikan dan memilih posisi untuk jarak dekat, atau mengejarnya. Keupayaan untuk berburu dari penyergapan sangat berkurang pada musim gugur dan musim sejuk, ketika hampir semua tumbuh-tumbuhan menetap ke dasar.

Pike dapat mengejar mangsa untuk jarak yang cukup jauh, kadang-kadang sangat terbawa-bawa, bahkan dapat melemparkan dirinya ke darat.

Yang sangat penting dalam perburuan pike adalah suhu, tahap ketelusan dan pencahayaan air, jadi pada musim panas, ketika air hangat, pike mengintai di kedalaman cetek, di mana ada lebih banyak peluang untuk mencari mangsa. Pike biasanya memburu sendiri, dalam kes yang jarang berlaku, individu dengan ukuran dan usia yang sama dapat memburu secara keseluruhan.

Sekiranya seekor ikan dari sirip berduri, misalnya ruff, menjadi mangsa tusukan, pemangsa dengan berhati-hati, tetapi dengan erat mengepalkan rahangnya sehingga ikan berhenti menunjukkan tanda-tanda kehidupan.

Pike yang lapar tidak takut dengan saiz mangsa yang besar, selalunya ikan yang panjang dan beratnya separuh, atau lebih dari panjang dan berat pemangsa itu sendiri, menjadi mangsanya. Oleh kerana saiz mangsa yang besar, pemburu tidak dapat memakannya dengan segera. Pike tidak dapat menelan keseluruhan ikan besar, dan menggigit sepotong juga, yang disebabkan oleh struktur mulut ikan, sehingga pemburu mencerna mangsanya secara beransur-ansur, sehingga kepala mangsa sudah berada di perutnya, dan ekornya keluar dari mulut pike.

Adakah pike memakan alga??

Pike adalah pemangsa 100% dan tidak ada makanan tumbuhan dalam dietnya. Walaupun ikan yang membentuk makanannya benar-benar hilang di takungan tempat ia tinggal, pike tidak akan kecewa sama sekali, dan hanya akan mulai memakan rakannya, pertama larva, dan setelah ikan yang lebih kecil.

Walau bagaimanapun, pike adalah anggota rantai makanan, jadi alga mungkin masih berada di perutnya, misalnya, pike memakan ikan mas krusian, yang asas dietnya adalah alga, rumput dan lumpur.

Pike: jarak dekat kepala.

Pemakanan haiwan muda

Ikan mula membiak pada usia 2-3 tahun, pada masa ini panjang ikan mencapai 35 cm; kesuburan pikes kecil - dari 4 hingga 100 telur. Setelah pike bertelur, inkubasi akan berlangsung hingga dua minggu, larva yang dilahirkan panjangnya sekitar 7 mm.

Dari saat-saat pertama kehidupan, bayi yang baru lahir menampakkan diri sebagai pemangsa sebenar - sebaik cengkerang di sekitarnya larut, larva mencari krustasea kecil untuk pemakanannya - krustasea dan daphnia. Apabila larva tumbuh hingga ukuran 1,2-1,5 cm, pikes kecil mulai memakan larva karp, ketika bayi tumbuh hingga 5 cm, hanya goreng ikan yang berbeza akan ada dalam makanan mereka. Mengejar ikan lain, piksel kecil harus sangat berhati-hati, kerana mereka sendiri dapat menjadi mangsa saudara mara mereka.

Pikes kecil sendiri boleh menjadi kanibal, jika mereka tidak mempunyai cukup makanan, mereka akan mula memakan adik mereka.

Pikes, tidak seperti ikan takungan lain, tumbuh dengan sangat cepat, oleh itu, mereka memerlukan pemakanan yang sesuai - untuk pertumbuhan 1 kg, mereka memerlukan sekitar 4 kg ikan makanan.

Apa yang dimakan oleh pike

Pike adalah genus ikan air tawar, satu-satunya dalam keluarga pike. Pike boleh panjang hingga 1.5 m dan berat hingga 35 kg (biasanya hingga 1 m dan 8 kg). Tubuh berbentuk torpedo, kepalanya besar, mulut lebar. Warnanya berubah-ubah, bergantung pada lingkungan: bergantung pada sifat dan tahap perkembangan tumbuh-tumbuhan, warna abu-abu-kehijauan, kelabu-kekuningan, kelabu-coklat, belakangnya lebih gelap, sisi dengan bintik-bintik coklat atau zaitun besar yang membentuk jalur melintang. Sirip yang tidak berpasangan berwarna kelabu kekuningan, coklat dengan bintik-bintik gelap; berpasangan - oren. Di beberapa tasik, terdapat pike perak. Jangka hayat individu individu boleh sampai 30 tahun..

Pike adalah pemangsa yang sangat rakus. Mereka makan terutamanya ikan (roach, hinggap, ikan kecil)

Diagihkan di perairan segar Eurasia dan Amerika Utara. Biasanya tinggal di zon pesisir, di perairan, di perairan yang bertakung atau lemah. Di sungai, tasik, kolam, pike memimpin gaya hidup yang tidak menetap. Ia juga dapat dijumpai di bahagian laut yang disalinasi - misalnya, di teluk Finlandia, Riga dan Curonian di Laut Baltik, di Teluk Taganrog di Laut Azov.

Di takungan semula jadi, betina pike mula berkembang biak pada keempat, lebih jarang pada tahun ketiga kehidupan, dan lelaki - pada kelima. Pike bertelur pada suhu 3-6 ° C, segera setelah ais mencair, dekat pantai pada kedalaman 0,5-1 meter. Semasa bertelur, ikan keluar ke air cetek dan percikan dengan bising. Biasanya individu terkecil keluar untuk bertelur terlebih dahulu, dan yang terbesar bertahan. Pada masa ini, pikes disimpan dalam kumpulan: 2-4 lelaki dalam satu wanita; berhampiran wanita besar - sehingga 8 lelaki.

Beberapa jenis penangkapan ikan digunakan untuk menangkap pike, yang paling umum adalah berputar. Semasa memancing dengan joran berputar untuk memikat pike, alat seperti wobblers, fish silicone, rippers, twister, berbagai sudu digunakan.

Kualiti kuliner terbaik dimiliki oleh piksel bersaiz sederhana dengan berat 2-2.5 kg; daging mereka lebih lembut dan lebih enak daripada daging pikes besar.

Kandungan kalori dari pike

100 g pike segar hanya mengandungi 82 kcal. Produk ini dianggap makanan, tinggi protein dan rendah lemak, yang boleh dimakan dengan selamat oleh orang yang berlebihan berat badan, tetapi penting untuk tidak makan berlebihan. Hal yang sama berlaku untuk pike rebus, yang hanya mengandung 98 kcal. Walau bagaimanapun, 100 g pike goreng mengandungi 122 kcal. Produk ini tidak sesuai untuk dimakan dalam jumlah besar bagi mereka yang memerhatikan gambar mereka.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
18.51.1-1,279.382

Sifat berguna pike

Daging pike rendah kalori 84 kkal, mengandung sedikit lemak dan dianggap sebagai produk makanan.

Daging Pike mengandungi antiseptik semula jadi yang kuat yang membantu kita melawan jangkitan bakteria dan menguatkan sistem imun. Oleh itu, daging pike dianggap sebagai kaedah yang sangat baik untuk mencegah selesema. Pike adalah ikan rendah lemak, dan dagingnya disyorkan untuk pemakanan makanan.

Makan hidangan pike mengisi tubuh manusia dengan vitamin B. Sekiranya pike dalam pelbagai bentuk - digoreng, direbus, dibakar atau disumbat - selalu terdapat di atas meja anda, ini akan mengurangkan risiko aritmia jantung dengan ketara.

Pike adalah wakil komuniti ikan yang layak dan selalu menjadi produk selamat datang di dapur kami. Daging pike dianggap makanan kerana mengandungi sedikit lemak - hanya hingga 3%. Doktor mengesyorkannya untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan dan tidak menambah berat badan. Selain rendah kalori, daging pike sarat dengan protein, yang jauh lebih mudah dicerna daripada daging haiwan. Oleh itu, sangat berguna untuk memakan daging seperti itu untuk orang yang menderita penyakit gastrik..

Ia tidak dihargai oleh orang Rom kuno, tetapi digunakan oleh bahasa Inggeris moden. Ia sangat digemari oleh wanita Perancis yang biasa memerhatikan sosok mereka..

Pike berdaging, dapat digunakan untuk membuat potongan daging, pangsit, sapi, gulungan, dan juga untuk pemadat. Yang terakhir sangat sesuai kerana kulit pike dapat dengan mudah dikeluarkan dengan "stoking". Hidangan pike goreng atau panggang juga mempunyai rasa yang enak..

Ciri-ciri berbahaya dari pike

Di dalam daging ikan ini, pakar pemakanan tidak menemui bahan yang berpotensi membahayakan kesihatan manusia. Sebaliknya, ia dianggap sepenuhnya hypoallergenic. Nelayan dan pakar pemakanan menasihatkan agar memerhatikan hanya tempat-tempat ikan itu ditangkap..

Tetapi ingatlah bahawa bubur daging rentan terhadap pengumpulan berbagai bahan berbahaya, yang dapat membahayakan ketika menyiapkan piring dari pike yang terperangkap dalam takungan yang tercemar. Berpotensi, ikan ini boleh membahayakan beberapa umat Islam Ortodoks. Menurut kepercayaan mereka, bubur pike tidak boleh diterima dalam makanan seperti daging babi. Menurut sumber kuno, alasan larangan ini adalah bacaan silang di wajah individu besar..

Sebagai tambahan, pike dikontraindikasikan dengan adanya alahan dan intoleransi individu. Juga, jangan menyalahgunakan ikan ini, jika tidak, anda boleh mendapatkan pound tambahan, walaupun produk ini dianggap makanan. Orang yang takut mendapat berat badan berlebihan harus makan pike dalam jumlah kecil dan dikukus.

Dalam video tersebut, koki Ilya Lazerson menerangkan dengan jelas cara memasak potongan pisang dengan betul dan enak.

Apa yang dimakan oleh pike: apa yang dimakannya, bagaimana dan siapa yang diburu

Adakah terdapat nelayan yang tidak suka menangkap pike? Sudah tentu tidak. Ikan ini merupakan perwakilan terang dari takungan air tawar, yang diinginkan oleh setiap peminat memancing. Berapa banyak orang tahu bahawa berkat badan yang kuat, rahang dan penglihatan yang baik, pike memakan hampir semua perkara. Pelbagai makanan pemangsa ini sangat mengagumkan, yang akan dibincangkan dalam artikel ini..

Apa yang dimakan oleh pike di kolam

Pike hidup terutamanya di tasik dan sungai. Baginya, sungai dengan arus kecil lebih disukai, tasik yang mengalir, di mana terdapat teluk, alang-alang tebal, alga. Ikan ini menghindari sungai berbatu, sejuk dan cepat mengalir. Ia juga dapat ditemukan di rawa-rawa, karena tahan air yang berasid, tetapi di takungan seperti itu pada musim sejuk, ia mudah mati karena kekurangan oksigen

Pike menonjol di antara ikan lain kerana kerakusannya, walaupun pada pandangan pertama ia kelihatan agak kurus, "puny". Tidak semua orang tahu bahawa dia praktikal omnivora dan tidak berhibernasi, tetapi terus makan sepanjang tahun.

Apabila larva pike masih sangat kecil (kira-kira 7 mm), mereka memakan isi kantung kuning telurnya. Sebaik sahaja isi beg selesai, goreng mulai memakan zooplankton kecil, invertebrata dan larva ikan. Chironomid menjadi asas diet pemakan pike fry yang sudah tumbuh hingga 5 cm. Kemudian mereka mula memakan ikan, kerana organisme yang tumbuh memerlukan tenaga, dan larva tidak lagi mencukupi. Pemangsa memakan sebarang ikan yang tinggal di takungan, dan sering kali saudara-saudaranya menjadi mangsanya. Selalunya ia adalah pike yang digunakan sebagai "ikan-tertib", di mana terdapat lebih banyak ikan sampah.

Foto: Rantai makan pike air tawar

Pike tidak memakan makanan tumbuhan di takungan.

Apa yang dimakan oleh pike

Asas diet pike adalah bernilai rendah, tetapi banyak spesies ikan yang hidup di takungan tertentu, dan spesies ikan bertubuh sempit lebih disukai untuk pemangsa. Spesies seperti silver bream, bream atau sopa - sangat jarang jatuh ke mulutnya. Ngomong-ngomong, diperhatikan bahawa di takungan di mana "perompak toothy" dijumpai, ikan mas crucian tumbuh lebih bulat daripada di mana ia tidak hidup.

Apa jenis ikan yang dimakan oleh pike?

Pike memberi makan kepada jenis ikan berikut:

  • suram;
  • kecoak;
  • ikan mas;
  • kemerah-merahan;
  • penternak,
  • chub;
  • gudgeon;
  • rotan;
  • dace;
  • minnow;
  • ikan mas salib;
  • kepala lebar
  • char misai.

Ikan bersirip berduri, seperti hinggap, ruff, kurang menarik bagi pemangsa, mereka memakannya dengan berhati-hati - mereka menekan mangsa dengan rahang yang kuat sehingga ia berhenti menarik diri.

Adakah pike makan pike

Kanibalisme adalah ciri pikes. Ia menampakkan diri bukan hanya pada individu besar (panjang lebih dari 10 cm), tetapi juga pada juling. Dengan kekurangan makanan, mereka dengan mudah memakan rakan mereka yang lebih kecil. Ciri ini menjelaskan hakikat bahawa biasanya kolam itu didiami oleh pike dengan ukuran yang sama, mereka memakan yang lebih kecil..

Di Alaska dan Semenanjung Kola, terdapat tasik pike, di mana hanya terdapat pike. Oleh itu, pemangsa hidup secara eksklusif kerana kanibalisme: pertama makan kaviar, dan kemudian individu besar memakan mereka yang lebih kecil.

Apa lagi yang dia makan

Makanan pike boleh merangkumi bukan sahaja ikan dari pelbagai spesies, tetapi juga jenis haiwan lain:

  • tikus;
  • katak;
  • protein;
  • tikus;
  • udang karang;
  • unggas air, termasuk anak itik;
  • reptilia.

Tetapi dia jarang makan bangkai atau ikan tidur, hanya jika dia sangat lapar.

Bagaimana dan bila pike memburu

Selalunya, pike tinggal dan memburu sendirian. Kadang-kadang mereka dapat bersatu dalam kumpulan beberapa individu.

Memburu pike terutamanya dengan dua cara:

  1. Menyelinap dari serangan hendap.
  2. Dalam mengejar.

Di takungan di mana terdapat cukup tumbuh-tumbuhan, ada reruntuhan, batu, semak pantai, tebing gantung, tebing menanti mangsa tanpa bergerak dan meluru ke arahnya dengan sepantas kilat ketika berenang di dekatnya. Di mana terdapat sedikit tumbuh-tumbuhan, ia berburu dalam mengejar, dan pemangsa dapat mengejar mangsa bukan hanya di air, tetapi juga di udara, membuat lompatan yang sangat indah.

Foto: Seperti apa rupa tombak ketika berburu di jalan raya

Memburu dengan cara apa pun berlaku pada masa pemberian makanan yang lebih intensif: pada musim gugur, ketika ikan bergerak secara besar-besaran ke perairan hangat yang lebih dalam, dan pada musim bunga, semasa tempoh pemijahan ikan. Pada bulan-bulan yang lebih sejuk, perburuan dari penyergapan menjadi sukar, kerana tumbuh-tumbuhan dikurangkan dengan ketara - tanaman menetap ke dasar.

Pada musim sejuk, pike tidak makan dengan mudah dan tidak hidup seperti terpencil seperti biasa, walaupun dipercayai bahawa ikan ini tidak suka makan. Peranan penting dalam perburuan yang berjaya dimainkan oleh suhu air - dengan penurunannya, pemangsa menjadi lesu.

Pike mempunyai tangkapan yang cukup secara rawak, tetapi menelan hanya dari kepala. Sekiranya mangsa yang ditangkap cukup besar, pemangsa menyimpannya di mulutnya sehingga bahagian yang ditelan dicerna. Pikes besar menelan seluruh mangsa.

Pencernaannya kurang berkembang. Berkat perut elastik pike, yang dapat berukuran dua kali lipat, kekejangannya penuh, dan kemudian dapat mencerna makanan yang ditelan selama lebih dari satu hari, tetapi bahkan berminggu-minggu. Lama kelamaan, dinding perut menjadi lut. Terdapat kes di mana pike meraih ikan dua kali lebih banyak daripada dirinya.

Berapa kali sehari makan pike

Pada musim panas, seekor tombak dewasa makan, biasanya, 2 kali sehari:

Jam berapa pike memburu

  1. Pada waktu pagi dari 2 hingga 5 jam.
  2. Pada waktu petang dari 17 hingga 18.

Selebihnya, pike tidak begitu aktif. Siang dan malam, pemangsa kebanyakannya berehat, mencerna apa yang ditelannya.

Pike adalah ikan yang sangat penting bukan sahaja di alam, tetapi juga dalam kehidupan manusia. Dialah yang tidak membenarkan penempatan penduduk yang banyak dengan pelbagai jenis ikan. Di samping itu, dengan memakan perwakilan lain dari dunia haiwan, pemangsa memastikan keseimbangan ekologi dalam alam semula jadi. Sebaliknya, banyak haiwan juga memakan pike. Orang dewasa diburu oleh mamalia, seperti berang-berang dan cerpelai, burung dari urutan pemangsa - helang, osprey dan lain-lain. Goreng dan tombak muda dimakan oleh invertebrata yang tinggal di dalam air - larva capung, kumbang berenang, kutu air, ikan - bertengger, ikan keli dan lain-lain.

Manusia menggunakan ikan ini sebagai produk makanan, dan juga sebagai objek untuk rekreasi dan memancing sukan..

Video: bagaimana pike memburu di bawah air

Sekarang anda dapat dengan selamat mengatakan bahawa anda sudah biasa dengan makanan yang banyak mengenai pike dan keunikan pemburuannya. Anda tahu bahawa dia makan bukan sahaja ikan, tetapi juga haiwan lain, dan juga fakta bahawa makanannya dapat terdiri dari jenisnya sendiri. Akan sangat bagus jika pengetahuan yang diperoleh akan menolong anda dalam merebut trofi pemangsa ini..

PutaranPRO

Putaran untuk profesional

Pike adalah ikan pemangsa yang paling terkenal dan popular yang tinggal di badan air tawar di Eurasia dan Amerika Utara. Pike ini menjalani gaya hidup sendirian, tinggal di zon pesisir, di semak-semak tumbuh-tumbuhan akuatik sungai dan tasik. Pike ini termasuk dalam keluarga pike, genus pike. Genus Pike merangkumi lima spesies ikan, tiga daripadanya (Pike bertepi merah, Pike hitam, pike Maskiong) hanya terdapat di Amerika Utara dan dua spesies, pike Common dan pike Amur, terdapat di negara kita. Pike adalah ikan yang sangat popular di kalangan pemancing, terutama di kalangan pemintal..

Penampilan

Pike badan

Pike mempunyai badan memanjang berbentuk torpedo, dengan siripnya digeser ke ekor. Keseluruhan penampilan pike bercakap tentang kemampuannya untuk mengembangkan kelajuan tinggi dengan kecepatan kilat..

Sirip pike mempunyai bentuk bulat, keseluruhan penampilannya menceritakan sifat hidrodinamik pike yang sangat baik. Tubuh yang panjang dengan sirip punggung dan dubur yang besar dan ekor yang berotot memberikan keupayaan untuk melepaskan diri dengan cepat. Benar, ia hanya dapat mengejar mangsanya dalam sekejap..

Pike mempunyai kepala memanjang yang besar, mulut lebar, rahang bawah menonjol sedikit ke hadapan.

Muncung tombak, lebar dan memanjang, agak mengingatkan wajah buaya. Mulut pike mempunyai kawasan cengkaman yang besar, membran insang, yang terpisah antara satu sama lain, memungkinkan pike membuka mulut dengan sangat lebar. Berkat ini, pike dapat menelan makanan bersaiz besar, hingga 2/3 panjangnya sendiri. Nelayan tahu ciri pike ini, jadi mereka sering menggunakan gewang besar ketika memancing pike..

Seluruh badan pike ditutup dengan sisik kecil yang berdekatan, yang membentuk penutup monolitik yang padat, melindungi badan pike dengan kuat dari gigi pike lain.

Pewarnaan badan

Pikes sangat berbeza antara satu sama lain dalam warna. Warnanya sangat berbeza dan bergantung pada usia pike, persekitaran air, bekalan makanan dan keadaan persekitaran yang lain..

Warna utama timbangan pike adalah kelabu-hijau; pada latar belakang kelabu, bintik-bintik pelbagai warna dari kekuningan dan zaitun hingga coklat tersebar. Bintik-bintik itu membentuk jalur melintang di sisi pike. Bahagian belakang pike berwarna gelap, perut berwarna kuning muda atau putih keabu-abuan.

Pewarnaan pike mempunyai fungsi penyamaran yang penting. Corak penyamaran garis melintang dan bintik-bintik yang tersebar di seluruh badan pike menjadikan pike tidak kelihatan di kolam. Corak penyamaran pada badan pike sangat berkesan di kawasan dengan tumbuh-tumbuhan lebat dan reruntuhan.

Warnanya bergantung pada usia pike: pike muda mempunyai warna yang lebih terang, orang dewasa mempunyai warna badan yang lebih gelap.

Warna pike sangat bergantung pada habitat. Pike yang hidup di badan air gambut dan lumpur mempunyai warna badan yang gelap. Pike yang tinggal di badan air dengan air jernih dan dasar berpasir mempunyai warna terang. Pike yang tinggal di antara tumbuh-tumbuhan bawah laut, yang disebut rumput, mempunyai warna badan dengan nada kehijauan.

Sirip pike berpasangan berwarna oren atau merah, sirip tidak berpasangan berwarna coklat kekuningan, coklat atau kelabu dengan garis-garis dan garis-garis ringan.

Wanita dan lelaki pike tidak berbeza dalam warna badan. Wanita berbeza dengan lelaki dalam ukuran dan bentuk bukaan urogenital yang besar. Pembukaan urogenital pike wanita adalah kemurungan bujur yang dikelilingi oleh roller merah jambu, dan pada lelaki kelihatan seperti celah lonjong yang sempit.

Mulut, penglihatan, pancaindera

Pike mempunyai penglihatan yang baik, moncong berbentuk baji dirancang sedemikian rupa sehingga mata pike yang tinggi membolehkannya melihat dengan baik apa yang ada di depannya, di atasnya, di sisi-sisi itu dan bahkan sedikit di bawahnya jika objek itu sedikit di depan.

Mulut yang lebar menghalang pike melihat objek yang berada di bawahnya dari jarak dekat.

Pike mempunyai penglihatan teropong, ia dapat menentukan jarak ke objek bergerak dan kecepatan pergerakannya. Eksperimen saintis menunjukkan bahawa pike dapat membezakan lebih dari 20 warna warna.

Pike mempunyai alat penciuman yang dikembangkan dengan baik, yang mana, pada jangka masa tertentu, dapat memakan bangkai dari dasar takungan.

Pike mempunyai organ garis lateral yang berkembang dengan baik. Berkat organ ini, pike dapat memburu bahkan di air yang keruh, menangkap sumber fluktuasi sedikit air dari jarak jauh.

Eksperimen menunjukkan bahawa walaupun seekor tikus yang benar-benar buta dapat memperoleh makanan untuk dirinya sendiri selama bertahun-tahun, iaitu organ garis lateral.

Gigi pemangsa dan perubahannya

Mulut pike yang besar dihiasi dengan gigi yang tajam. Semua gigi pike tidak digunakan untuk mengunyah makanan, tetapi untuk menangkap dan membunuh mangsa. Sebilangan gigi terletak di rahang, mereka kelihatan seperti taring tajam, dengan saiz yang berbeza, terletak pada jarak yang jauh antara satu sama lain.

Selain taring pada rahang, di lelangit, lidah dan pipi pike, terdapat gigi bulu yang menyerupai bulu berus gigi. Gigi bulu diarahkan dengan hujungnya yang tajam ke arah faring dan biasanya terbenam dalam membran mukus. Gigi ini menolong pike menahan dan memudahkan menelan mangsanya. Ketika mangsa cuba melarikan diri dari mulut, gigi bulu dengan hujungnya melekat dan tidak membiarkannya tergelincir, mendorong mangsa lebih jauh ke kerongkong.

Nelayan mempunyai legenda bahawa setelah bertelur dan pada bulan purnama, tombak berubah gigi dan oleh kerana itu berhenti makan dan tidak tertangkap pada masa ini.

Sebenarnya, perubahan gigi dalam pike adalah proses berterusan yang berlaku secara berterusan sepanjang hidup pike. Perubahan gigi di pike tidak ada kaitan dengan pemijahan dan bulan purnama. Pasif pike dan kekurangan gigitan tidak dikaitkan dengan perubahan gigi, tetapi dijelaskan oleh kehilangan kekuatan akibat pemijahan.

Setiap gigi rahang bawah pike bersebelahan dengan belakang oleh 2-4 gigi pengganti, yang tersembunyi di bawah tisu lembut permukaan dalaman rahang. Gigi aktif dan gigi penggantinya bersama membentuk keluarga pergigian. Apabila gigi pike yang berfungsi tidak digunakan, gigi pengganti berlaku, pada mulanya ia lembut dan tidak terlalu stabil, tetapi kemudian tumbuh dengan pangkal ke rahang pike dan menjadi kuat.

Perubahan gigi tidak berlaku pada pike pada masa yang sama, jika anda melihat gigi pike yang tertangkap, anda dapat melihat gigi tua yang dapat diserap, gigi yang kuat, dan gigi yang baru dan masih bergerak.

Gigi tajam tusuk boleh menyebabkan banyak masalah bagi pemancing yang belum berpengalaman yang belum belajar bagaimana menangani ikan yang ditangkap dengan betul. Bahkan goresan dari gigi kecil dari pucat kecil sangat menyakitkan dan tidak sembuh dalam jangka masa yang lama, kecuali gigi, tepi tajam penutup insang pike, yang mudah dipotong, berbahaya bagi pemancing.

Anda perlu mengeluarkan pike yang tertangkap dari air dengan jaring pendaratan khas. Sebelum mengambil pike, disarankan memakai sarung tangan pelindung. Untuk mengeluarkan umpan dari mulut pike, mulutnya dipasang dengan aman dengan yawner, dan umpan itu sendiri dikeluarkan dengan pengekstrak, sementara kepala pike dipegang dengan lembut dengan satu tangan di bawah insang, menekannya ke permukaan yang keras.

Umur dan ukuran pike

Ukuran dan berat pike besar adalah legenda. Leonid Sabaneev menyebut pike legenda yang ditangkap pada tahun 1497 di Jerman; cincin Kaisar Rom Suci Frederick II, bertarikh 1230, ditemukan di pike. Oleh itu, menurut legenda ini, ikan itu berusia 267 tahun, berat 140 kg dan panjangnya 5,7 meter. Tulang pucuk legenda ini disimpan di katedral kota Mannheim di Jerman. Para saintis memeriksa tulang belakang ini dan mendapati bahawa itu hanyalah tipuan, tulang belakang dipasang dari tulang belakang beberapa piksel individu..

Sejarah pike Tsar Boris Fedorovich diketahui. Legenda mengatakan bahawa pada tahun 1794, ketika membersihkan kolam Tsaritsinsky, sebuah lubang dengan cincin pada penutup insang ditangkap. Pada cincin itu terukir tulisan "Tsar Boris Fedorovich ditanam". Oleh itu, ternyata pike yang ditangkap berusia lebih dari 200 tahun. Keseluruhan cerita ini tidak lebih dari sekadar legenda, tidak ada bukti dokumentari mengenai kisah ini yang dapat bertahan.

Menurut legenda yang diturunkan kepada kita, pike seberat 56 kg ditangkap di tasik Ural, seekor pike seberat 64 kg ditangkap di Lake Onega, dan seekor ikan seberat 80 kg ditangkap di sungai Vychegda.

Ukuran maksimum pike, nampaknya, mencapai 1.6 - 1.9 meter, berat maksimum adalah 26-35 kg, seperti yang dibuktikan oleh data yang didokumentasikan mengenai tangkapan pikes komersial..

Untuk mencapai berat 20 kg, seekor pike mesti hidup lebih dari 30 tahun. Ada kemungkinan bahawa pike besar seperti itu bertahan di tempat lain..

Pike terbesar tinggal di sungai utara liar, yang jarang dikunjungi orang, di tempat seperti itu pemangsa dapat hidup hingga usia tua.

Selalunya, pemancing menangkap pikes dengan panjang maksimum 50 - 70 cm, berat 1.2 - 3 kg. Pike dengan berat dari 3 hingga 7 kg dianggap besar hari ini. Berat dengan berat lebih dari 8 kg sudah dianggap sebagai piala, banyak pemancing tidak pernah berjaya menangkap ikan seukuran ini sepanjang hidup mereka..

Terdapat legenda bahawa pike dapat hidup hingga 100 tahun, tetapi ini hanya legenda, jangka hayat pike rata-rata adalah 18-20 tahun, dalam keadaan yang ideal, pike dapat hidup hingga 30 tahun. Tetapi pike biasanya tidak bertahan hingga usia ini, disebabkan oleh tangkapan nelayan, kematian musim sejuk akibat kekurangan oksigen di dalam air dan pembekuan takungan ke dasar terutama pada musim sejuk.

Di mana pike tinggal

Pike ini diedarkan secara praktikal ke seluruh wilayah Rusia dan negara-negara jiran, kecuali wilayah-wilayah di Utara Jauh. Pike tidak memerlukan habitat dan dapat hidup di hampir semua perairan: sungai besar dan kecil, tasik, takungan, kolam dan kuari banjir. Pike dapat bertahan di hampir semua badan air, asalkan tidak membeku ke dasar pada musim sejuk dan diberi makan dengan air tawar, kaya dengan oksigen, dari mata air, sungai atau sungai.

Pike bertoleransi dengan baik terhadap air payau dan dapat hidup di bagian lautan yang disalinasi, di Laut Baltik, pike terdapat di teluk Finlandia, Riga dan Curonian, di Laut Azov, pike terdapat di Teluk Taganrog. Terdapat juga sebutan mengenai memancing pike di Laut Hitam, Aral dan Laut Kaspia..

Ia berlaku bahawa pike ditemui di badan air yang tidak mempunyai kaitan dengan sungai dan tasik. Pike kaviar di takungan seperti itu dibawa oleh unggas air, ada teori bahawa kaviar pike yang disenyawakan melewati perut unggas air tanpa kehilangan sifatnya.

Pike tidak suka arus deras dan lebih suka tinggal di tempat yang tenang..

Sehingga usia tertentu, pike berusaha untuk tinggal di zon pesisir, di rumput, di reruntuhan. Mencapai ukuran besar dan berat 3-4 kg, pike bergerak ke kedalaman lubang.

Nelayan bahkan secara konvensional membahagikan pike menjadi dua subspesies: pike rumput, ikan kecil yang tinggal di zon pesisir, berhampiran rumput dan reruntuhan, dan pike dalam, ikan besar bersaiz besar dan berat bersembunyi di kedalaman.

Apa yang dimakan oleh pike

Pike adalah ikan pemangsa yang memakan pelbagai jenis makanan haiwan. Asas diet pike adalah pelbagai jenis ikan. Sudah menjadi goreng pike, ukurannya hampir 1,5 cm, walaupun dasar diet mereka adalah zooplankton, sedang berusaha memburu larva dari berbagai ikan kecil. Mencapai ukuran 5 cm, piksel beralih sepenuhnya ke makanan ikan.

Dalam diet mereka, pikes tidak terlalu pilih-pilih, mereka memakan semua yang dapat mereka tangkap. Di antara ikan, pikes lebih disukai: ikan mas krian, roach, brood-bream, silver bream, hinggap, goby, whitefish, bream, roach, ruff, gudgeon, char, minnow.

Pike berhati-hati terhadap ruffs, perches dan pike-perches, yang memiliki sirip tajam dan dapat melukai pike dengan mereka. Pike tidak begitu gemar dengan burbots dan tenik, kerana lendirnya yang tidak menyenangkan. Setelah menangkap ruff atau hinggap, pike itu memicitnya dengan rahang untuk waktu yang lama sehingga merasakan bahawa mangsanya telah berhenti melawan dan hanya kemudian menelannya.

Pikes sering memakan pike lain jika ukurannya lebih kecil. Pemancing sering menangkap pikes besar dengan berat hingga 4 kg, dengan luka di bahagian sisi. Luka seperti itu menunjukkan bahawa piksel yang lebih besar ditemukan di takungan, dan tombak yang ditangkap telah menjadi mangsa serangan mereka. Pike seberat 15 kg, yang berumur 20-25 tahun, boleh memakan pike seberat 8 kg.

Pada musim bunga dan pada separuh pertama musim panas, pike makan katak dan udang karang dengan senang hati. Pada musim luruh semasa penghijrahan, pelbagai tikus (tikus, tikus dan tupai) berenang menyeberangi sungai dan sering menjadi mangsa pike besar. Pike besar dapat menarik dan menyeret anak itik di bawah air, dan kadang-kadang bahkan seekor itik dewasa, terutama semasa molting, ketika itik hampir tidak naik ke udara. Kes disebut ketika pikes meraih angsa.

Kekejaman tombak dibuktikan oleh fakta bahawa ia dapat menelan makanan yang mencapai 50-65% dari berat dan ukurannya sendiri..

Setelah menangkap mangsa, tombak itu menjadikannya terlebih dahulu dan kemudian menelan, jika pike tidak dapat menelan mangsanya sepenuhnya, ia menunggu sehingga bahagian mangsa yang ditelan dicerna dan kemudian menelan sisa mangsa.

Makanan di dalam perut buncit dicerna dengan sangat perlahan, sehingga pike sangat rakus, mereka harus menyumbat saluran pencernaan mereka sepenuhnya. Pike mengembalikan timbangan dan sisa makanan keras dan tidak dicerna yang lain.

Pike makan secara tidak teratur, setelah makan, pike dapat mencerna makanan selama beberapa hari dan tidak memburu selama ini.

Masa ketika pike diberi makan secara aktif oleh nelayan disebut zhor. Terdapat tiga tempoh makan pike: pada awal musim bunga, makanan pra-pemijahan terjadi, pada bulan April-Mei, makanan pasca pemijahan terjadi, dan pada musim gugur, ketika suhu turun, makanan musim luruh berlaku..

Waktu zhora aktif dapat ditentukan oleh tingkah laku pike, semasa zhora, pike sering melompat keluar dari air, mengatur pergaduhan untuk fry, di mana fry melompat keluar dari air ke arah yang berbeza, kadang-kadang terbawa-bawa untuk mengejar fry, pike bahkan melompat ke pantai semasa zhora.

Cara memburu pike

Kerana kanibalisme yang terdapat pada pikes, pikes tidak dapat hidup di kawanan dan menjalani gaya hidup yang semata-mata. Hanya untuk tempoh pemijahan, pikes dapat disimpan dalam kumpulan kecil yang terdiri daripada 4-5 individu.

Pike adalah pemangsa penyerang. Pike menyimpan di belukar tumbuh-tumbuhan akuatik, di dekat reruntuhan, sementara itu menyembunyikan dan berdiri sama sekali tidak bergerak, membuat lontaran cepat, sepantas kilat pada ikan kecil yang lewat. Untuk penyergapan, pike memilih tempat berumput dangkal, alang-alang tebal, kayu apung.

Pike kecil dan sederhana memilih alang-alang, cattails dan tumbuh-tumbuhan akuatik lain untuk penyergapan. Pikes besar berusaha untuk berada di kedalaman, memilih tempat untuk penyergapan dalam bentuk kayu apung atau semak yang dibanjiri.

Semasa perburuannya, pike tidak hanya menggunakan penglihatan, tetapi juga organ garis lateral, yang terletak tidak hanya di sepanjang badan pike, tetapi juga di kepala. Terutama banyak sensor garis lateral terletak di bahagian anterior mandibula.

Selama tempoh zhora, pike mengubah taktik pemburuannya, dan bukannya secara pasif berdiri dalam penyergapan, ia mulai aktif melakukan rondaan di kawasan perburuannya dan, setelah mencari mangsa yang berpotensi, mengejar dan menyerangnya secara agresif.

Pada musim sejuk, aktiviti pike menurun, ia kurang memburu dan makan lebih jarang..

Pada hari yang cerah, hangat, cerah, pikes berenang ke pantai, meletakkan punggung gelap dan berdiri tidak bergerak lama, berjemur di bawah sinar matahari. Pike besar tidak datang begitu dekat dengan pantai, tetapi juga melayang ke permukaan, di suatu tempat di kawasan rumput. Sekiranya nelayan, bergerak di sepanjang pantai, menakutkan pike yang berjemur di bawah sinar matahari, mereka menyelam dengan percikan yang kuat dan menjauh dari pantai, tetapi tidak bergerak jauh dari tempat yang mereka pilih.

Pembiakan

Pike betina mula membiak dari usia 3-4 tahun, panjang badan pike pada usia ini adalah 35-40 cm, lelaki mengambil bahagian dalam pembiakan dari usia 5 tahun.

Pike adalah ikan air tawar pertama yang bertelur, pemijahan bermula pada bulan Mac, segera setelah es mencair, puncak pemijahan adalah ketika air tinggi, suhu air adalah 3-6 darjah. Di tasik dan takungan, pemijahan berlaku agak lewat, kerana penutup ais tetap berada di dalamnya lebih lama.

Semasa pemijahan, pike berjalan di sekitar, memasuki muara sungai dan sungai kecil, tasik dan padang rumput yang dibanjiri. Kedalaman air di mana pemijahan berlaku biasanya 0.5-1 meter. Untuk pemijahan, pike memilih tempat dengan arus yang tenang. Pike yang lebih kecil mula bertelur, dan yang terbesar selesai. Pike boleh bertelur hingga 4 minggu. Semasa pemijahan, pikes disimpan dalam kumpulan, biasanya kira-kira satu wanita menyimpan 2-4 lelaki, wanita besar dapat menyimpan hingga 8 lelaki.

Semasa pemijahan, pike betina berenang di depan, dan jantan berenang di belakangnya, sedikit ketinggalan di belakangnya. Lelaki sama ada meringkuk ke sisi atau terus ke belakang wanita. Semasa bertelur, sirip punggung dan punggung ikan sentiasa kelihatan di atas air. Sentiasa bergerak di sekitar tempat pemijahan, pikes menggosok semak, akar, batang buluh dan cattail. Wanita betina bertelur, dan jantan menyuburkannya dengan susu mereka. Sebaik sahaja pemijahan selesai, pike bergegas ke arah yang berlainan, mengeluarkan percikan yang kuat, sementara betina juga sering melompat keluar dari air.

Satu ekor betina betina berasal dari 17,5 hingga 215 ribu telur, jumlah telur pada betina bergantung pada umur dan ukurannya. Contohnya, sebatang pike seberat 2.5 kg mampu menghasilkan 136 ribu telur. Telur pike mempunyai diameter sekitar 3 mm. Telurnya melekit, karena itu terpaku pada rumput, alga dan tumbuh-tumbuhan bawah air yang lain.

Sekiranya selepas pemijahan pikes terdapat penurunan air yang cepat, maka sebahagian besar telur kering dan mati.

Selepas 2-3 hari, lekatan telur hilang dan jatuh ke bahagian bawah, di mana larva berkembang darinya dalam masa 8-14 hari, panjangnya 6,7-7,6 mm. Kadar perkembangan larva dari telur bergantung pada suhu air di takungan..

Ketika pundi kencing larut, larva pike mulai memakan zooplankton, krustasea kecil dan mulai tumbuh dengan cepat. Larva pike, dengan panjang hanya 12-15 mm, sudah mulai memburu larva cyprinids. Pemijahan cyprinid berlaku lebih lewat daripada pemijahan pike, larva cyprinid menjadi makanan bagi pikes muda.

Pike fry mulai memakan serangga, cacing, telur dan larva ikan, dan setelah mencapai panjang 5 cm, mereka mulai memburu dan beralih sepenuhnya untuk memakan ikan kecil.

Pike goreng sering menjadi mangsa ikan, burung dan haiwan pemangsa yang lain. Pike dewasa dan walleye gembira makan juling kecil. Di antara burung, itik dan burung camar, dan di antara binatang, muskrat, juga tidak keberatan makan juling kecil..

Goreng pike tumbuh dengan cepat, setelah dilahirkan pada bulan April-Mei, menjelang musim luruh mereka tumbuh hingga 15 cm dan berat sekitar 100 gram. Pertumbuhan pike fry bergantung pada ketersediaan sumber makanan. Di takungan dengan asas makanan yang kaya, pike pada usia 1 tahun mencapai panjang 30 cm, dan pike pada usia 2 tahun mencapai panjang 40 cm dan beratnya sekitar 1 kg. Semakin tua pike, semakin lambat tumbuh, tetapi berat badan semakin cepat. Pike pada usia 5 keuntungan panjangnya hanya 2 cm setahun.

Kebetulan pikes memasuki tasik banjir pada musim bunga, setelah beberapa saat air surut, hubungan antara tasik dan air besar terganggu dan pikes terperangkap di takungan seperti itu. Dalam takungan yang terkunci, pikes kekurangan sumber makanan, pertumbuhan pike di sini sangat tidak rata, pikes pada usia yang sama berbeza panjangnya 2 - 2.5 kali.

Di dalam takungan seperti itu, pike fry memakan zooplankton, pikes yang lebih besar memakan pike fry, dan pikes terbesar memakan pikes bersaiz sederhana. Badan air jenis ini sering dijumpai di wilayah Yakutia dan di Kanada.

Memancing pike

Pike adalah sasaran memancing rekreasi yang popular. Pike ditangkap dengan segala macam cara: berputar, memancing terbang, joran pancing terapung dan bawah, gelang, lingkaran.

Pike adalah mangsa berputar yang paling popular. Pike ditangkap dengan sudu berputar dan berayun.

Di banyak tempat memancing, ketika memancing dengan joran berputar, tukang gunting untuk pike memberikan hasil yang baik. Di mana sukar memegang sudu, anda boleh memancing dengan wobblers permukaan: popper, walker, glider, crawler. Nelayan membuang wobbler ke tingkap yang bersih dari tumbuh-tumbuhan di bawah air. Wobblers, bersama dengan gewang silikon, menunjukkan hasil yang baik ketika memancing pike secara mendalam.

Pada masa ketika pike berada dalam keadaan pasif dan tidak mahu bertindak balas terhadap gewang lain, penggunaan rig tali boleh memberikan hasil yang baik: drop-shot, carolina, Texas rig atau tali pengalih.

Pike dapat ditangkap dengan memancing lalat, untuk tujuan ini mereka menggunakan batang, tali dari kelas yang sesuai dan pita pike khas.

Semasa memancing dengan apungan dan garis bawah, menangani umpan hidup sangat berkesan. Penyelesaian seperti itu dapat dibuang dari pantai dan seekor ikan hidup tidak menimbulkan kecurigaan di dalam pike dan merupakan mangsa yang sangat menggoda. Pike tidak segera menelan umpan, jadi tidak perlu bergegas ke cangkuk. Waktu terbaik untuk memancing pike pada musim panas adalah pada waktu pagi dan petang, ketika pike paling aktif. Pada musim luruh, waktu terbaik untuk memancing adalah tengah hari, ketika air cukup panas.

Pada musim sejuk, pike ditangkap dengan gelang, sudu dan pengimbang. Waktu terbaik untuk memancing pike pada musim sejuk adalah pada ais pertama dan terakhir. Pada pertengahan musim sejuk, dalam tempoh yang disebut pekak, pike tidak aktif, terdapat di lapisan bawah takungan, makan sedikit, dan tidak bereaksi dengan baik untuk berenang umpan walaupun berdekatan. Pada musim sejuk, pike bergerak sedikit di takungan, dan jika diperlukan, ia melakukannya dengan perlahan..

Pike dalam memasak

Pike dijual di kedai ikan, hidup, sejuk, beku dan dalam tin. Pike hidup mempunyai rasa yang terbaik.

Daging pike dianggap sebagai produk makanan yang berharga, ia mengandungi 18% protein dan 1-3% lemak, oleh itu disyorkan untuk orang yang berlebihan berat badan.

Daging pike mempunyai rasa yang menyenangkan, berwarna putih, berlapis-lapis, tetapi kualitas kulinernya tidak dihargai, kerana tulang dan bau lumpur.

Pada masa lalu, di England, pike dianggap salah satu ikan yang paling lazat dan mahal, di banyak negara dan pada masa kita, pike piring dianggap sebagai makanan istimewa.

Terdapat banyak resipi untuk membuat pike. Pike kecil digoreng atau direbus ke telinga.

Pike bersaiz besar dan sederhana baik untuk membuat kek ikan dan bebola daging.

Apa yang dimakan oleh pike

Pemangsa bergigi tajam - tombak itu biasa dilakukan oleh hampir semua orang sejak kecil, seseorang hanya perlu mengingati kisah tentang Emelya. Ramai yang ingin menangkap spesimen ajaib yang memenuhi kehendak. Di negara kita, ikan ini sama sekali tidak biasa; ia memilih badan air tawar. Tetapi selain pike biasa, ada spesies lain. Kami akan mempelajari segala sesuatu mengenai ikan pemangsa ini dengan lebih terperinci, menganalisis tabiatnya, irama hidupnya dan ciri-ciri penting lain.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana pike tinggal?
  • Apa yang dimakan oleh pike?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh alami pike
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Pike adalah ikan pemangsa yang tergolong dalam keluarga pike, kelas ikan bersirip sinar dan urutan seperti pike. Untuk meneruskan penerangan mengenai ikan ini, perlu dicirikan varietasnya, kerana mereka berbeza antara mereka tidak hanya di tempat pengedaran, tetapi juga ciri luarannya. Genus pike mempunyai tujuh jenis ikan ini. Di wilayah negara kita, dua spesies pike hidup - biasa dan Amur, dan lima yang lain didaftarkan di benua Amerika Utara..

Pike biasa adalah yang paling banyak; ia telah menetap di Amerika Utara dan Eurasia. Kita akan membahas pelbagai jenis ini dengan lebih terperinci kemudian, dengan menggunakan contohnya, kita akan mempertimbangkan ciri luaran ikan.

Pike hujung merah (Amerika) mempunyai kediaman tetap di timur daratan Amerika Utara dan diklasifikasikan menjadi dua subspesies: pike ujung merah utara dan pike rumput (selatan). Panjang subspesies ini boleh mencapai 45 cm, dan jisimnya kira-kira satu kilogram. Ciri khas pikes ini adalah kepala yang lebih pendek. Pike rumput tidak mempunyai warna oren pada sirip.

Video: Pike

Pike Maskinong jarang berlaku. Dia adalah yang terbesar dalam keluarganya. Namanya dalam bahasa orang India bermaksud "pike hodoh". Ia juga disebut raksasa, kerana spesimen matang dapat panjang lebih dari satu setengah meter, dan beratnya sekitar 32 kg. Warnanya berwarna perak, kehijauan, coklat, dan di sisi ikannya bergaris atau berbintik.

Pike bergaris (hitam) sangat serupa dengan pike biasa, panjang badannya boleh mencapai 60 cm, dan beratnya sekitar 2 kg, walaupun ada juga spesimen dengan berat lebih dari empat kilogram. Di sisi pike ini terdapat corak yang menyerupai mozek, dan jalur hampir hitam berjalan di atas mata ikan..

Amur pike lebih rendah daripada pike biasa, spesimen terbesar dapat mencapai panjang sedikit lebih dari satu meter, dan beratnya sekitar 20 kg. Timbangan ikan kecil dan mempunyai warna keemasan atau kehijauan-kehijauan; bintik-bintik kecoklatan terletak di seluruh badan pike, yang menjadikan warnanya mirip dengan taimen.

Terdapat juga hibrida pike yang dibiakkan oleh manusia. Individu seperti itu tidak disesuaikan dengan pembiakan di alam liar, oleh itu mereka bukan populasi yang bebas..

Rupa dan ciri

Kami menerangkan penampilan pike dan semua ciri khasnya menggunakan contoh pike biasa, jisimnya bervariasi dari 25 hingga 35 kg, dan panjang badan mencapai satu setengah meter. Sosok pike berbentuk torpedo, kepala ikannya cukup besar, sedikit memanjang, kerana mempunyai rahang bujur. Rahang atas diratakan ke bawah, dan pada gilirannya, menonjol ke hadapan. Ini adalah ciri khas pemangsa gigi. Pada rahang bawah, gigi mempunyai dimensi yang berbeza, yang menjadikannya lebih mudah untuk menangkap mangsa.

Dari atas, gigi jauh lebih kecil dan melihat terus ke kerongkong ikan. Oleh kerana ciri ini, mangsa yang ditangkap mudah ditelan, tetapi hampir mustahil baginya untuk melarikan diri. Mengganti gigi sangat tipikal untuk pikes, tetapi gigi tidak berubah sekaligus, proses ini berlaku secara berperingkat. Mata pemangsa agak besar dan agak tinggi, ini membantunya menangkap kawasan yang luas dengan pandangannya tanpa menoleh.

Sekiranya kita bercakap mengenai warna pike, maka ia dijumpai dengan cara yang berbeza. Ia bergantung pada takungan tempat ikan menetap, pada tumbuh-tumbuhan yang ada di sana dan pada usia pemangsa itu sendiri.

Nada utama ikan boleh:

  • hijau kelabu;
  • kelabu kekuningan;
  • coklat kekuningan;
  • keperakan (terdapat dalam ikan tasik).

Di bahagian belakang, pike selalu memiliki warna yang lebih gelap, dan di sisi, ikan mempunyai bintik-bintik atau garis kehijauan atau kehijauan yang terletak di seberang. Sirip pike berpasangan berwarna oren, dan sirip yang tidak berpasangan boleh berwarna coklat atau kelabu dengan warna kuning. Semua sirip mempunyai bentuk bulat yang kemas, termasuk ekor.

Telah diperhatikan bahawa individu pike wanita lebih besar daripada saiz lelaki, fizikalnya tidak begitu memanjang dan jangka hayatnya lebih panjang.

Bukaan genitouriner pada lelaki dan wanita berbeza. Pada lelaki, ia sempit, seperti celah, memiliki warna rahim, dan pada wanita ia kelihatan dalam bentuk kemurungan bujur, di mana rabung berwarna merah jambu kelihatan.

Klasifikasi pike yang luar biasa berkaitan dengan ukurannya ada di kalangan nelayan.

  • rumput rumput yang hidup di sungai dan tasik kecil, panjangnya dalam kes yang jarang berlaku mencapai setengah meter, dan beratnya tidak melebihi dua kilogram;
  • pike dalam, yang terdapat di sungai perairan dalam dan tasik besar, di mana kedalamannya boleh lebih dari lima meter. Individu seperti itu panjangnya satu setengah meter dan berat sekitar 35 kg, tetapi lebih kerap mereka ditangkap seberat dua hingga lima kilogram.

Pembahagian ikan seperti itu adalah bersyarat dan secara saintifik tidak disokong dengan cara apa pun. Kemungkinan besar, golongan muda tinggal di perairan cetek, agar tidak menjadi makan malam untuk saudara-mara mereka yang besar, dan terdapat lebih banyak makanan di dekat pantai. Pike dewasa pergi ke pedalaman, suka dengan pusaran air dan lubang bawah air.

Di mana pike tinggal?

Foto: Haiwan pike

Pike adalah penghuni khas takungan air tawar yang terdapat di Eurasia dan Amerika Utara. Dia dapat memilih kedua zon pesisir, yang ditumbuhi rumput tebal, alang-alang, dan kolam dan lubang yang dalam.

Pike rumput (selatan) tinggal di Sungai Mississippi dan sungai-sungai lain yang mengalir ke Lautan Atlantik. Pike hitam (bergaris) lebih suka menetap di tasik dan sungai yang ditumbuhi, yang terletak dari selatan Kanada hingga ke negeri Florida, AS, jajarannya mencapai Great Lakes dan Sungai Mississippi. Amur pike tinggal di takungan Pulau Sakhalin, dan juga di Sungai Amur. Pike Itali telah memilih perairan Itali utara dan tengah.

Pike juga terasa hebat di wilayah perairan lautan yang disalinasi. Sebagai contoh, di teluk Finlandia, Curonian, Riga di Baltik, di teluk Taganrog di Laut Azov.

Di wilayah negara kita, pike biasa mendiami hampir setiap badan air. Dia tinggal di sungai besar, takungan, kolam, tasik. Pemangsa bergigi ini tidak bersahaja dengan pilihan tempat tinggal tetapnya, di sini ia dapat dibandingkan dengan ikan mas biasa.

Di tasik, individu pike muda tinggal di dekat pantai dengan pertumbuhan berumput, di bawah reruntuhan, kapal yang tenggelam. Dengan berat hingga tiga atau empat kilogram, mereka bergerak ke kedalaman tasik, mencari tempat berlindung di lubang dan kolam. Di sungai, muda dan dewasa tinggal berhampiran tebing.

Banyak orang keliru percaya bahawa pike dapat hidup selama beberapa abad, ini sama sekali tidak berlaku. Biasanya pikes hidup dari 18 hingga 20 tahun, ada spesimen individu yang bertahan hingga 30, tetapi ini sangat jarang berlaku. Sering kali, apabila terdapat kekurangan oksigen di dalam air, pike membeku, biasanya pada musim sejuk di badan air tertutup kecil.

Apa yang dimakan oleh pike?

Foto: Pike di dalam air

Waktu makan biasa untuk pike adalah pagi dan petang, pada siang hari pemangsa melakukan pencernaan, berehat di tempat yang terpencil. Pike mengalami demam tiga kali setahun, lalu memakannya sepanjang waktu. Zhor pertama berlaku sebelum pemijahan (biasanya pada bulan Mac-April), yang kedua berlaku selepas pemijahan (pada bulan Mei-Jun), dan yang ketiga berlaku pada bulan Ogos-September, kadang-kadang Oktober.

Dalam menu pemangsa yang tajam, terdapat pelbagai jenis ikan, yang memakan:

  • kecoak;
  • hinggap;
  • ruffs;
  • merayap;
  • tebal;
  • gobies;
  • orang kecil;
  • loaches;
  • pike.

Jangan terkejut bahawa ikan pemangsa ini memakan congenernya dengan senang. Kanibalisme berkembang di lingkungan pike, jadi individu yang lebih besar makan pike kecil dengan senang hati, oleh kerana itu ikan-ikan ini tetap bersendirian, hidup terpisah antara satu sama lain. Pada musim bunga atau pada awal musim panas, pike dapat menikmati katak dan udang karang yang sedang dalam proses mencairkan.

Terdapat kes ketika pike menangkap dan menarik anak itik kecil, tikus, tupai, tikus, waders, berenang di seberang sungai di bawah air.

Pike bersaiz besar dapat menyerang itik, ini sering terjadi ketika burung-burung itu mencair dan tidak dapat melambung ke udara. Juga, pemangsa besar berjaya menangkap ikan, yang ukurannya adalah separuh dari pemburu gigi yang paling banyak atau bahkan sedikit lagi. Para saintis yang mempelajari diet pike mendapati bahawa menu pike bersaiz sederhana terdiri terutamanya dari ikan, yang tidak bernilai dan banyak, oleh itu pike sangat penting untuk banyak peternakan ikan, kerana mencegah stok ikan.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Seperti yang telah disebutkan, pikes lebih suka tinggal sendirian, ini tidak menghairankan, kerana mereka selalu berisiko menjadi mangsa saudara mereka yang lebih besar. Cuma kadang-kadang sotong yang sangat kecil dapat memburu, membentuk kawanan kecil. Di mana-mana badan air, pike mencari rantai air yang lebat, di mana ia membeku, menunggu mangsa seterusnya. Setelah melihat makanan ringannya, pike membuat serangan pantas dengan sekali putaran tajam.

Ikan bersaiz sederhana memperoleh wilayah mereka sendiri, berukuran antara 20 hingga 30 meter persegi, dan individu yang lebih besar memiliki peruntukan hingga 70 meter persegi. Beberapa pemangsa gigi boleh hidup di satu laman web sekaligus. Mereka berburu secara bergantian, sementara yang kenyang terlibat dalam pencernaan, yang lain sedang menunggu mangsanya. Serangan pikes yang berjaya dibantu bukan sahaja oleh penglihatan tajam mereka, tetapi juga oleh garis lateral, yang meningkatkan orientasi di ruang angkasa (orientasi seismosensori).

Pike selalu menelan mangsanya, bermula dari kepala, walaupun ditangkap di seluruh badan.

Apabila cuaca tenang dan cerah, pike yang sangat besar muncul di air cetek untuk berjemur, jadi kadang-kadang anda dapat melihat sekumpulan ikan berjemur yang begitu besar. Ketepuan air dengan oksigen untuk pike sangat penting, kerana ikan sangat sensitif terhadap penunjuk ini dan boleh mati jika ada kekurangannya, seperti yang sering terjadi pada badan air kecil pada musim sejuk yang teruk.

Secara umum, pike adalah pemangsa yang suka sejuk. Telah terbukti bahawa ikan yang hidup di wilayah utara tumbuh dalam jangka masa yang lebih lama dan hidup lebih lama daripada pike yang tinggal di perairan selatan, sehingga alam diatur.

Struktur dan pembiakan sosial

Wanita pike yang dewasa secara seksual menjadi hampir empat tahun hidup, dan lelaki - lima tahun. Suhu yang sesuai untuk permulaan pemijahan adalah 3 hingga 6 darjah dengan tanda tambah. Pemijahan berlaku sebaik sahaja ais mencair, dekat dengan pantai, di mana kedalaman air tidak melebihi satu meter. Pada masa ini, pike dapat dilihat di perairan cetek, di mana terdengar percikan ganas. Biasanya, spesimen kecil mula bertelur terlebih dahulu, kemudian ikan yang berat menyertainya..

Walaupun pada hakikatnya pike adalah penyendiri, selama musim kawin, ikan ini membentuk sekolah kecil, yang terdiri daripada beberapa lelaki (dari 3 hingga 5 keping) dan satu perempuan. Wanita, sebagai pemimpin, berenang di depan, dan lelaki mengikutinya, meringkuk ke sisinya atau berada di atas punggungnya. Piknik pemijahan dapat menggosok kayu apung, akar, buluh dan batang cattail, sehingga mereka bertelur. Ketika bertelur hampir berakhir, seringkali terdapat ledakan kuat, dan beberapa piksel membuat lonjakan tinggi.

Goreng tumbuh dari satu hingga dua minggu, dan menu muda termasuk krustasea kecil, dan sedikit kemudian - goreng ikan lain.

Satu pucuk boleh bertelur dari 17 hingga 215,000 telur melekit, diameternya kira-kira 3 mm. Bilangan mereka secara langsung bergantung pada ukuran wanita. Mereka mula-mula melekat pada tanaman akuatik. Setelah beberapa hari, telur berhenti melekit dan tenggelam ke dasar, terlepas dari tanaman, di mana ia terus berkembang. Sekiranya, setelah bertelur, air mulai cepat surut, maka telur sebahagian besarnya akan mati.

Kebetulan telur melekat pada cakar burung yang memakannya, sehingga telur dipindahkan ke badan air yang lain, di mana pike tidak pernah diperhatikan sebelumnya.

Perlu diingat bahawa di takungan di mana situasinya sukar dengan makanan, goreng pike, yang mencapai ukuran hanya setengah sentimeter, mulai makan satu sama lain sejak usia muda..

Musuh alami pike

Foto: Pike haiwan

Walaupun kenyataan bahawa tombak itu sendiri sangat rakus, cukup gigi dan haus darah, ia mempunyai musuh yang tidak suka berpesta dengannya. Orang-orang yang tidak berminat dengan pike termasuk berang-berang dan elang botak, yang suka makan semua jenis ikan, termasuk pike yang bergerigi. Di sungai Siberia, pike bersaing dengan taimen, yang dapat mengatasi pemangsa dengan ukuran yang sama, sehingga di tempat-tempat itu pike jarang mencapai dimensi yang sangat besar.

Pike, yang tinggal di perairan selatan, sedang menunggu seekor ikan keli yang lain yang tidak pandai - besar. Sekiranya ikan besar mempunyai musuh, maka lebih sukar bagi ikan goreng dan binatang muda untuk bertahan hidup, mereka sering menjadi mangsa untuk bertengger dan rotan, pike perch besar. Jangan lupa bahawa pike itu sendiri memakan rekan-rekannya, sama sekali tidak memperhatikan hubungan keluarga..

Di beberapa tasik utara, kanibalisme pike berkembang, terdapat pikes hanya memakan jenis mereka sendiri. Rantai makanan kelihatan seperti ini di tempat-tempat: goreng memakan krustasea kecil, goreng dimakan oleh saudara-mara sederhana, dan yang terakhir menjadi makanan ringan untuk saudara yang lebih berat.

Seseorang juga boleh dikaitkan dengan musuh pemangsa gigi ini, kerana ia adalah piala terhormat bagi banyak nelayan yang memburunya. Di beberapa wilayah, tangkapan pike tidak dikawal dengan cara apa pun dan sering kali besar. Di samping itu, banyak ikan mati kerana kematian musim sejuk, yang biasanya berlaku di badan air yang kecil..

Penduduk dan status spesies

Foto: Pike di bawah air

Pada masa ini, pike, sebagai spesies ikan, tidak menimbulkan kebimbangan mengenai jumlahnya. Kawasan penyebaran pemangsa ini luas; di hampir setiap badan air, ia adalah objek komersial yang berharga. Di Rusia, pike tersebar hampir di semua tempat. Di Ural, dia adalah wakil fauna akuatik yang paling biasa..

Para saintis telah memperhatikan bahawa sekarang terdapat pike yang jauh lebih besar. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa pada pertengahan abad yang lalu, ada banyak tangkapan ikan besar, yang menyebabkan perubahan struktur populasi pike. Pike kecil cuba bertelur pada usia yang sangat muda, sehingga jumlah ikan bersaiz sederhana meningkat dengan cepat, dan ikan besar menjadi sangat jarang.

Pike sangat penting untuk komersial, ia diternak secara buatan di banyak kolam, di mana ia terasa nyaman. Daging ikan ini dianggap makanan dan sangat berguna. Sukan dan memancing amatur tidak dapat membayangkan keberadaan mereka tanpa pike, yang merupakan trofi terkenal bagi setiap nelayan. Adalah baik bahawa ikan ini meluas dan banyaknya pada masa ini tidak menimbulkan kebimbangan. Perkara utama adalah meneruskan cara ini..

Pada akhirnya, perlu ditambahkan bahawa pike berguna bukan hanya untuk orang yang menggunakannya dalam istilah kuliner dan sebagai objek memancing sukan, tetapi juga untuk takungan tempat pemangsa ini hidup, sangat bermanfaat, memakan ikan kecil dan banyak, sehingga, melindungi badan air dari stok.