Produk dan barang apa yang patut dimiliki sekiranya berlaku wabak?

Pada 27 Februari, pada taklimat di Geneva, ketua Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adan Ghebreyesus, mengesahkan bahawa penyakit yang disebabkan oleh COVID-19 coronavirus baru berpotensi untuk wabah. Pada masa yang sama, dia menambah bahawa WHO siap membantu semua negara untuk memperkuat sistem kesihatan nasional mereka..

Pada hari-hari terakhir bulan Februari, jumlah pesakit di Eropah meningkat dengan ketara. Di Itali, di mana terdapat banyak kasus, penyebaran coronavirus COVID-19 telah menyebabkan kekurangan makanan buat sementara waktu di wilayah utara negara itu. Orang ramai mula membeli produk makanan, air dan kebersihan jangka panjang. Situasi serupa telah berkembang di Jerman, yang, menurut jurucakap pemerintah Steffen Seibert, sedang bersiap untuk peningkatan kes virus. Rangkaian runcit utama negara telah melaporkan bahawa penduduk Jerman telah membuat sejumlah pembelian dalam beberapa hari kebelakangan. Sementara itu, mereka meyakinkan bahawa tidak akan ada kekurangan makanan, karena toko-toko berencana untuk menambah bermacam-macam ketika permintaan meningkat..

Sehubungan dengan keadaan yang semakin memburuk, Pejabat Persekutuan untuk Perlindungan Orang Awam dan Bantuan Bencana di Jerman telah menyusun senarai produk dan barang yang perlu dimiliki oleh penduduk sekiranya berlaku wabak penyakit COVID-19 koronavirus dan pengenalan karantina.

Produk apa yang harus dibeli sekiranya ada karantina?

Menurut jabatan itu, sekiranya ada karantina 10 hari, disarankan untuk memiliki produk berikut setiap orang:

  • 20 liter air minuman;
  • 3.5 kg pelbagai bijirin, roti dan kentang;
  • 2.5 kg sayur-sayuran dan kacang dalam tin;
  • 4 kg buah kering dan buah tin;
  • 2.6 kg susu dan produk tenusu;
  • 1.5 kg daging, ikan dan telur;
  • 0.4 kg minyak sayuran dan sumber lemak lain.

Set produk seperti itu, menurut penyusun senarai, harus menyediakan keperluan 2200 kkal sehari untuk orang dewasa selama 10 hari.

Apa produk lain yang disyorkan untuk dibeli sekiranya berlaku wabak?

Sebagai tambahan kepada makanan, semasa berada di karantina, anda harus mempunyai ubat-ubatan dan pembasmi kuman yang diperlukan di rumah. Juga, penduduk Jerman disyorkan untuk membeli lilin, tanglung, pembakar gas dan bateri..

Senarai makanan yang selalu ada di rumah

Mengapa perlu membuat senarai makanan yang selalu ada di rumah?

Bayangkan saja keadaannya: suami memanggil dan mengatakan bahawa dia sekarang memasuki kedai. Tanya - apa yang hendak dibeli? Anda hanya perlu berfikir dengan cepat, jika tidak, dia terburu-buru. Dalam keadaan seperti itu saya tidak tersesat dan tidak merungut sesuatu yang tidak difahami, seperti "Beli sesuatu yang enak" atau "Tunggu satu jam, saya akan membuat menu." Secara harfiah lima saat selepas soalan yang tidak dijangka, saya dapat dengan segera memberikan sekitar 10-15 produk yang benar-benar hilang di rumah. Berapa lama masa yang saya perlukan untuk pergi ke pintu peti sejuk dan melihat senarai produk yang dicetak pada helaian A4.

Di samping itu, menyusun senarai seperti itu dan mengikutinya akan menghilangkan keadaan ketika saya mula memasak sesuatu dan, di tengah proses, tiba-tiba mendapati bahawa produk yang sepatutnya ada di dalam peti sejuk sudah berakhir. Atau keadaan lain yang tidak menyenangkan - masa untuk pergi ke kedai sangat kurang dan anda perlu memasak dari stok yang ada. Dan peti sejuk, hampir kosong, tidak ada yang boleh dimasak.

Pada akhirnya, saya membuat keputusan yang bijak, menghabiskan satu jam masa saya dan membuat senarai produk yang semestinya selalu ada di rumah. Dan jam ini membantu saya menjimatkan banyak masa yang biasa saya habiskan untuk berlumba-lumba ke kedai-kedai dan cuba mengingat "Adakah saya membeli segala-galanya, atau adakah saya memerlukan sesuatu yang lain".
Senarai itu dilekatkan secara magnetis ke pintu peti sejuk. Di dalamnya, saya menandakan dengan "tolak" produk yang telah habis atau akan hampir habis. Setelah pergi ke kedai dan membeli semua yang saya perlukan, saya mengubah "tolak" menjadi "tambah".

Selain itu, penyenaraian itu membantu menjimatkan wang. Saya tidak membeli produk yang tidak perlu, dan tidak rosak di dalam peti sejuk kerana tidak perlu. Dalam senarai saya terdapat hanya produk dengan jangka hayat yang panjang atau produk yang dapat dimakan oleh keluarga saya dalam masa yang singkat (seperti kefir atau pisang).

Cara membuat senarai makanan yang mesti anda selalu ada di rumah?

Ini adalah bagaimana saya melakukannya. Mula-mula, dengan sehelai kertas dan pen, saya berkeliling dapur dan bekalan pantri, menulis semula semua produk di rumah. Untuk kemudahan, saya segera mengkategorikannya berdasarkan di mana ia disimpan di rumah saya. Kemudian saya memadamkan makanan "rawak" daripadanya. Sebagai contoh, pada malam penyusunan senarai, ibu suami saya datang kepada kami dan membawa sebatang sosej salai sebagai "bantuan kemanusiaan". Saya sendiri tidak pernah membeli sosej, jadi saya mengeluarkan produk ini dari senarai.

Kemudian saya teringat produk-produk yang diinginkan di rumah, dan menambah senarai itu. Ia juga merangkumi produk separuh siap buatan sendiri seperti bebola daging beku dan kaldu daging siap pakai, yang di dalam peti sejuk menjadikan hidup saya lebih mudah pada masa memerlukan masa yang mendesak..
Beberapa ketika kemudian, ketika senarai itu tergantung di peti sejuk, saya memutuskan bahawa ada baiknya menambahkan beberapa perkara berguna yang bukan makanan, tetapi selalu diperlukan di dapur: spons pencuci pinggan, kertas penaik, beg sampah, dll..

Ngomong-ngomong, untuk memudahkan melihat semua "stok", walaupun pada peringkat reka bentuk dapur saya cuba mengambil kira perkara ini dan berusaha untuk menjaga semua kumpulan produk

- mudah diakses untuk perakaunan.

Senarai saya dimuktamadkan di bawah. Ia mengambil kira keunikan keluarga kami - kehadiran anak kecil (kehadiran berterusan di dalam peti sejuk balang makanan bayi, keju cottage, kefir) dan kucing (makanan dan pengisi untuk tandas). Ini dapat digunakan sebagai dasar untuk menyusun daftar individu, dengan mempertimbangkan kebutuhan keluarga tertentu..

Produk di luar senarai ini dibeli mengikut keperluan dan bergantung pada menu selama seminggu.
Senarai makanan asas yang selalu ada di rumah:

Peti Sejuk:

Rak untuk sayur-sayuran dan buah-buahan:
Kentang
Lobak
Bawang
Bawang putih
Pasli
Dill
Epal / pisang
Lemon

Rak susu:
Mentega
Kefir
Susu bayi (7 bungkus)
Krim masam
Keju kotej
Keju

Rak untuk pengetinan dan jahitan:
Mustard
Jem raspberry
Pes tomato
Ikan dalam tin
Kacang tin
Jagung dalam tin
Makanan bayi 7 tin
Susu pekat
Sayang

Pintu:
Telur
Minyak sayuran
Sos soya
Cuka biasa
Boleh krim
Makanan kucing

Pembeku:
Bakso (produk separuh siap buatan sendiri)
Cutlets (produk separuh siap buatan sendiri)
Set sup ayam
Set sup daging
Kaldu daging siap
Kuah ayam siap
Ayam (paha atau kaki)
Fillet ayam
Bahagian daging babi 300 g
Lemak
Kacang hijau
Marjerin
Mentega
Beri (currants, strawberi, cranberry, dll.)
Cendawan rebus
Bayam
Puff pastry
Ikan (mana-mana)
Tongkat ketam

Rak "Semua untuk penaik":
Tepung Gandum
Tepung rai
Yis kering
Soda
Serbuk penaik
Gula biasa
gula perang
Gula serbuk
Gelatin
Coklat pahit - 100 g
Kanji
Minyak zaitun

Rak dengan bijirin, pasta dan kekacang:
Soba
Barli mutiara
Nasi
Bijirin
Semolina
Parut jagung
Pasta spageti
Pasta spiral
Kacang polong
Kacang
Serbuk Roti
Cendawan kering

Rempah, perasa:
Vanila
Kayu manis
Karipap
Lada hitam
Lada merah
Garam
Paprika
Kunyit
Daun bay
Kopi teh
Kopi segera
Teh hitam
Teh hijau
teh pudina
Serbuk koko

Perkara kecil yang diperlukan:
Beg sampah
Sampah kucing
Beg makanan
Melekat filem
Kerajang
Kertas penaik
Span pencuci pinggan

Baca tentang bagaimana saya membuat menu menggunakan resipi magnetik di sini. Ngomong-ngomong, begini rupanya di pintu peti sejuk.

Senarai Semak Makanan: 14 Makanan Yang Harus Anda Selalu Di Rumah

Dari tin tuna hingga bijirin kegemaran anda

  • 20 jun 2019
  • 237762
  • 35

Satu set produk universal sepertinya tidak realistik seperti almari pakaian asas satu saiz. Masing-masing mempunyai corak dietnya sendiri (ada yang menolak daging, ada yang mematuhi diet vegan, ada yang tidak makan produk tenusu), makanan kegemaran mereka, ketagihan makanan dan alergi. Tetapi kami percaya bahawa membuat kehidupan lebih mudah di dapur, dan oleh itu kami telah mengumpulkan satu set produk yang akan mendapat tempat di setiap (atau hampir setiap) dapur - ini akan memudahkan untuk menyediakan apa yang dimasak untuk makan malam. Sekiranya berlaku, kami mengingatkan anda bahawa diet yang bervariasi menunjukkan lebih banyak makanan daripada yang terdapat dalam senarai ini - jika anda ingin mengkaji masalah ini dengan lebih terperinci, perhatikan dengan lebih dekat, misalnya, nasihat Kementerian Kesihatan Britain atau panduan pemakanan Kanada.

Minyak adalah salah satu bahan habis pakai utama di dapur: ia berguna untuk menggoreng, memanggang dan menggayakan salad. Terdapat banyak minyak di pasaran hari ini, tetapi keutamaan dalam diet harian tetap harus diberikan kepada minyak sayuran cair, terutama zaitun yang sejuk. Tetapi tidak perlu beralih ke kelapa yang popular: dalam jumlah kecil tidak ada sebab yang perlu dikhawatirkan, tetapi penggunaan berterusan mungkin tidak bermanfaat.

Minyak juga mengubah rasa hidangan yang tidak asing lagi: biji bunga matahari yang tidak dimurnikan akan mengingatkan anda tentang masa kecil di negara ini, dan biji wijen akan mempelbagaikan salad sederhana. Perkara utama yang perlu diingat mengenai ciri penyimpanan adalah bijan yang sama, sebagai contoh, setelah membukanya, hendaklah dibiarkan di dalam peti sejuk dan pantau tarikh luput.

Kekacang adalah sumber protein dan serat yang sangat baik, menjadikannya alternatif yang baik untuk daging dan bahagian penting dari semua cadangan diet. Kacang, kacang buncis, kacang polong, lentil - pilihannya besar, lebih-lebih lagi, selalunya murah. Anda mempunyai puluhan hidangan yang sangat berbeza - dari kacang yang sama, sebagai contoh, anda boleh membuat sekurang-kurangnya cili con carne, sekurang-kurangnya lobio. Sekiranya anda meluangkan masa untuk merendam kekacang malas kering, anda sentiasa boleh mengisi almari dapur anda dengan makanan dalam tin - perkara utama adalah mencuba mencari pilihan tanpa gula tambahan..

Sekiranya diet anda tidak termasuk produk haiwan, telur adalah produk yang bagus untuk disimpan di dalam peti sejuk setiap masa. Mereka boleh disiapkan, jika tidak dalam sejuta cara, maka sangat dekat dengan ini: telur goreng, kotak obeng, rebus (jangan takut untuk mencuba - hanya gunakan arahan Jamie Oliver), rebus lembut, rebus dan banyak lagi pilihan. Telur boleh menjadi inti makanan atau menambah pelbagai makanan yang biasa, seperti salad, nasi goreng, atau mi. Secara amnya, semuanya hanya dibatasi oleh imaginasi anda..

Kita semua tahu sayur-sayuran akan menambahkan kehidupan kepada makanan yang membosankan - jadi jangan mengabaikannya. Terdapat banyak pilihan, tetapi satu set asas yang berguna untuk hampir semua orang: kemangi (misalnya, untuk masakan Itali), pasli (nampaknya ia disukai sama ada di Rusia dan di Mexico) dan rosemary (contohnya, untuk kentang panggang). Ingat bahawa sayur-sayuran mudah ditanam di rumah - semua yang anda perlukan adalah tingkap dan sedikit usaha. Dan anda juga boleh membekukannya - jadi jika anda memahami bahawa sekumpulan sayur-sayuran akan merosot lebih cepat daripada yang anda mempunyai masa untuk menggunakannya, potong dengan berani dan hantar ke peti sejuk.

Balang tomato cincang

Sebilangan besar cadangan untuk diet seimbang memerlukan makan sayur-sayuran dan buah-buahan lebih kerap - mereka harus merangkumi kira-kira satu pertiga daripada diet harian. Pertama sekali, anda ingin makan segar (walaupun pembekuan dan rawatan haba juga tidak begitu buruk bagi vitamin seperti yang biasa kita fikirkan) - tetapi jujurlah, dalam kenyataan Rusia di luar musim ini mungkin sukar. Sekeping tomato cincang, walaupun bukan pilihan paling mewah, membuka peluang besar untuk menambah sayur-sayuran di sini dan sekarang. Di sini, sebagai contoh, anda boleh menemui dua puluh lima resipi dengan tomato dalam tin, dari yang mudah seperti shakshuka atau sos bakso hingga yang tidak jelas - untuk menggunakannya bukannya kuah risotto. Nasihatnya, seperti biasa, hanya satu - cari balang yang tidak mengandungi gula tambahan..

Set rempah asas

Cara cepat untuk mengubah hidangan yang menyakitkan menjadi sesuatu yang tidak biasa. Pilihan rempah adalah tugas yang sangat individu, jadi sukar untuk memberikan cadangan umum di sini, kecuali satu perkara: berhati-hatilah dengan set besar jika anda terbiasa menggunakan hanya beberapa rempah. Rempah tidak disimpan selama-lamanya - tentu saja, anda tidak akan mendapat keracunan, tetapi rempah-rempah yang telah berbohong selama lebih dari beberapa bulan cenderung kehilangan selera mereka. Perkara penting lain adalah memilih garam beryodium: ia membolehkan anda mendapatkan pengambilan yodium harian yang disyorkan tanpa usaha tambahan..

Pelbagai dan enak: bagaimana saya merancang untuk membeli bahan makanan untuk menjimatkan wang dan masa

Setiap minggu saya membuat menu dan senarai runcit.

Saya langsung tidak datang ke sistem seperti itu: selama dua tahun pertama perkahwinan, setiap hari saya memikirkan apa yang hendak dimasak, dan selepas bekerja saya melihat ke dalam kedai. Perbelanjaan sukar dikawal: saya datang ke kedai lapis dan pai dan gula-gula ke dalam bakul.

Kemudian dia mula merancang makanan beberapa hari sebelumnya. Sistem berkembang secara beransur-ansur, berkat pembelian secara spontan dan menjadi jelas berapa banyak wang yang dibelanjakan untuk makanan dan bagaimana anda dapat menjimatkan.

Itulah yang saya buat.

Membuat menu selama seminggu

Saya dan suami tinggal bersama di Yaroslavl dan bekerja dari jauh, jadi kami makan di rumah dan tidak mengeluarkan wang untuk makan tengah hari perniagaan di kafe.

Ia memerlukan 1.5 jam untuk menyediakan makanan setiap hari. Ini tidak mempengaruhi pendapatan: tidak bergantung pada jumlah jam, tetapi pada hasilnya. Oleh itu, saya boleh terganggu beberapa kali sehari dan pergi ke dapur. Saya hanya memasak sup terlebih dahulu, selebihnya hidangan - hari demi hari. Dalam proses memasak, saya tidak membuang masa dengan sia-sia: pada masa yang sama saya menonton kursus pendidikan atau siri TV dalam bahasa asing.

Selama bertahun-tahun, senarai hidangan yang kami sukai telah dikembangkan. Kami menghidupkannya satu atau beberapa kali dalam sebulan. Sebagai contoh, kami sangat menyukai pilaf dan penkek dengan krim masam - mereka ada di menu hampir setiap minggu. Kami juga menyukai pasta - bolognese dan carbonaro. Kami menggantinya pada menu dan memakannya secara bergantian. Tetapi saya tidak mahu daging lembu keluar dari hati lebih dari sekali sebulan, jadi saya jarang memasaknya.

20 makanan yang mesti anda selalu ada di dapur anda

Makanan apa yang mesti anda selalu ada di dapur anda dan mengapa? Jawapan untuk soalan-soalan ini terdapat dalam artikel ini. Dari situ anda akan mengetahui apa khasiat yang berguna dari udang dan di mana sajian ramuan Provencal boleh berguna..

Seseorang pergi ke kedai runcit setiap hari, percaya bahawa hanya makanan segar yang akan berada di atas meja; seseorang membuat stok seminggu sekali, menjimatkan masa. Walaupun begitu, ada makanan yang mesti selalu ada di dapur.

Kenapa? Kerana ia universal: anda boleh memasak sesuatu yang lazat dengan mereka. Kami memberi perhatian kepada anda senarai 20 produk tersebut. Anda mungkin sudah mempunyai sesuatu di dalam peti sejuk atau di kabinet dapur anda, tetapi dengan sesuatu yang anda, setelah membaca artikel ini, akan mengisi semula bekalan makanan anda..

Minyak Zaitun Dara Tambahan

Mengapa?

Extra Virgin Olive Oil adalah minyak zaitun extra virgin yang tidak disempurnakan. Ia adalah yang paling semula jadi dan sihat. Ia disediakan menggunakan zaitun berkualiti tinggi yang tidak dirawat dengan panas. Sebenarnya, jus diperah dari zaitun, yang kemudian ditapis dan disimpan pada suhu bilik. Keasidan minyak Extra Virgin tidak melebihi 1%, yang menunjukkan kualiti tertinggi produk ini.

Di mana ia akan berguna?

Minyak zaitun extra virgin adalah makanan diet Mediterranean dan dianggap sebagai salah satu yang paling sihat. Kerana minyak Extra Virgin tidak ditapis, ia mengekalkan aroma zaitun semula jadi. Mereka dapat digunakan untuk memakaikan salad, minyak ikan dan sayur-sayuran ketika memanggang, dan juga menggunakannya untuk menyiapkan hidangan lain.

Kacang

Mengapa?

Kacang harganya murah (sekitar 50 rubel per kilogram), tetapi produk yang sihat. 100 gram mengandungi 21 gram protein. Kacang itu berkhasiat, tetapi berkat vitamin dan mineral (kalium, fosforus, kalsium, dan lain-lain), ia mudah diserap oleh badan. Pakar pemakanan mengesyorkan kacang untuk orang yang perlu menambah berat badan atau pulih setelah sakit.

Di mana ia akan berguna?

Adalah disyorkan untuk mempunyai pelbagai jenis kacang di dapur: kacang hijau (mereka dikukus, dibakar di atas panggangan, ditambahkan ke sup dan salad); putih dan merah (rebus, libio, hummus, dll.); dan kacang hitam akan membantu vegetarian membina otot.

Mengapa?

Sebiji telur ayam mengandungi 6 gram protein dan hanya sekitar 70 kkal. Lebih-lebih lagi, telur ayam mengandungi kira-kira 12 vitamin yang berbeza (A, E, B1, B2, dll.). Dari segi kandungan vitamin D, telur hanya kehilangan minyak ikan. Mereka juga mengandungi banyak mineral - kalsium, fosforus, yodium, zat besi dan lain-lain.

Di mana ia akan berguna?

Bilangan hidangan yang menggunakan telur ayam sukar dikira. Ini adalah "penyelamatan" untuk sarapan pagi (telur dadar atau, misalnya telur rebus), dan makan tengah hari yang cepat (contohnya, telur goreng dengan ham), dan puluhan salad dan hidangan utama.

Yogurt Yunani

Mengapa?

Yogurt Yunani adalah produk susu fermentasi tradisional Mediterranean. Secara konsisten, ia berada di antara yogurt dan keju. Ini kerana semasa pengeluaran, yogurt Yunani disaring melalui kain atau kertas dan whey dikeluarkan. Ini adalah produk rendah kalori (66 kkal per 100 gram) dan sihat. Ia rendah gula, tetapi tinggi protein dan kalsium. Yogurt Yunani mengisi, menguatkan tulang dan meningkatkan metabolisme.

Di mana ia akan berguna?

Yogurt Yunani boleh digunakan sebagai makanan yang berdiri sendiri (apabila anda memerlukan gigitan cepat), dan juga berfungsi sebagai asas untuk saus sos dan salad. Ini adalah alternatif yang bagus untuk mayonis berkalori tinggi..

Mengapa?

Anda boleh menulis lebih daripada satu artikel mengenai kelebihan madu. Sebaliknya, mereka sudah ditulis - cari di Web. Sebagai sebahagian daripada penerbitan ini, kami hanya akan mengingatkan bahawa madu adalah 80% karbohidrat, kaya dengan vitamin B, E, C, K, serta magnesium, kalium, yodium, zat besi dan mineral lain. Ia digunakan di banyak kawasan: memasak (lebih lanjut mengenai ini di bawah); ubat (contohnya, untuk rawatan selesema); kosmetologi (topeng, gosok), dan lain-lain Madu boleh disimpan selama bertahun-tahun.

Di mana ia akan berguna?

Madu adalah makanan berasingan (dengan penkek atau roti), dan juga boleh digunakan sebagai pemanis semula jadi. Juga, madu ditambahkan ke hidangan daging dan sayur-sayuran, acar untuk pengetinan, minuman.

Peretasan hidup: gula dalam mana-mana resipi penaik boleh diganti dengan madu, sementara bahagian harus dibiarkan sama, dan suhunya harus dikurangkan sebanyak 25 darjah.

Quinoa

Mengapa?

Sehingga baru-baru ini, biji-bijian quinoa (quinoa) adalah sesuatu yang eksotik bagi kami, kerana tanah air mereka adalah Amerika Selatan. Tetapi berkat sifat bermanfaat mereka, mereka dengan cepat mendapat penerimaan. Quinoa mengandungi 15% lebih banyak protein daripada banyak biji-bijian (kira-kira 14 gram setiap 100 gram produk). Sebagai perbandingan: dalam beras 7,5% protein, dalam jagung - 3,5%.

Di mana ia akan berguna

Quinoa ditambahkan ke sup dan salad, bubur dimasak darinya (alternatif untuk oatmeal untuk diet yang sihat). Untuk menjadikan bubur quinoa lebih enak, biji-bijian harus direndam di dalam air dan tidak terlalu panas di atas kompor. Kami juga menjual tepung quinoa, yang digunakan untuk membuat roti yang sihat.

Oatmeal

Mengapa?

Sekiranya quinoa masih terlalu eksotik untuk anda, makan oatmeal. Oatmeal adalah makanan utama yang membantu mengawal selera makan dan menurunkan kolesterol. Di samping itu, ia mengandungi banyak kalsium, natrium, zat besi, zink dan vitamin (B2, B1, E). Oatmeal baik untuk orang yang mengalami masalah perut dan usus.

Di mana ia akan berguna?

Oatmeal adalah penyelesaian sarapan pagi yang hebat. Tetapi oatmeal (atau bijirin) boleh digunakan untuk membuat banyak hidangan lain. Contohnya, koktel oatmeal (rebus oatmeal di dalam air, kemudian tambahkan susu, gula, kayu manis dan campurkan semuanya dengan pengisar), serta penkek, kue dan kaserol.

Pisang

Mengapa?

Pisang boleh didapati sepanjang tahun dan sangat berkhasiat. Satu pisang rata-rata mengandungi 157 kkal, dan gula yang terdapat di dalamnya mudah diserap oleh badan. Pisang adalah makanan ringan yang sihat untuk menambah tenaga fizikal dan mental anda. Selain itu, mereka kaya akan kalium dan disyorkan untuk orang yang menghidap hipertensi..

Di mana ia akan berguna?

Pisang paling senang dikupas dan dimakan. Tetapi anda juga boleh membuat koktail atau smoothie, menambahkannya ke salad buah, ke ais krim atau yogurt. Anda juga boleh menggoreng kepingan pisang dalam karamel untuk pencuci mulut yang lazat.

Zaitun dalam tin

Mengapa?

Zaitun kaya dengan lemak, mineral dan vitamin yang sihat. Bukan kebetulan bahawa zaitun telah lama dianggap sebagai langkah pencegahan dalam memerangi penyakit kardiovaskular di negara-negara Mediterranean. Selain itu, buah zaitun dalam tin mempunyai jangka hayat yang panjang..

Di mana ia akan berguna?

Ini adalah ramuan berharga dalam banyak pinggan dan elemen hiasan untuk mereka. Tambahan, zaitun adalah makanan ringan yang lazat. Anda boleh memakannya sepenuhnya, atau anda boleh mengisar menjadi pasta dengan minyak zaitun dan rempah-rempah dan disebarkan pada roti. Sangat sesuai apabila anda mahukan sesuatu yang masin.

Herba segar

Mengapa?

Dill, pasli, kemangi, selada air dan sayur-sayuran lain mesti ada di dalam peti sejuk pada bila-bila masa sepanjang tahun. Ini adalah antioksidan semula jadi yang dapat menambah warna pada sebarang hidangan.

Di mana ia akan berguna?

Kehijauan tidak pernah terlalu banyak. Lebih-lebih lagi, setiap tumbuhan mempunyai sifat ajaibnya sendiri. Jadi, ketumbar sangat diperlukan dalam penyediaan hidangan Asia, dan selasih - dalam bahasa Itali.

Peretasan hidup: agar hijau segar lebih lama, jangan bungkus dengan bungkus plastik, tetapi simpan di dalam petak khas peti sejuk atau masukkan ke dalam gelas air, seperti di dalam pasu.

Herba Provencal

Mengapa?

Provence terkenal di seluruh dunia kerana herba aromatiknya. Herba Provencal biasanya merupakan campuran rosemary kering, kemangi, thyme, sage, pudina, oregano, marjoram, lavender, tarragon, dan ramuan lain. Herba Provencal memberi makanan rasa pedas dan aroma yang hebat.

Di mana ia akan berguna?

Herba Provencal sesuai dengan daging (mereka menggosok stik atau bangkai dengannya sebelum dibakar). Di samping itu, mereka memperkayakan rasa kursus pertama - pelbagai sup dan sup. Herba Provencal ditambahkan ke salad dan pastri tanpa gula.

Pes tomato

Mengapa?

Tomato paste (tidak boleh dikelirukan dengan saus tomat dan saus) - bubur tomato, dikupas dan biji, direbus sedemikian rupa sehingga mengandungi maksimum bahan kering. Lebih besar lebih bagus. Menurut GOST, kandungan bahan kering dalam pes tomato mestilah sekurang-kurangnya 25%. Pada masa yang sama, rendah kalori (102 kkal per 100 gram) dan kaya dengan likopen, yang mempunyai aktiviti antioksidan tinggi dan digunakan untuk mencegah barah dan penyakit kardiovaskular..

Di mana ia akan berguna?

Satu balang pasta tomato harus selalu ada di dapur kerana ia memberikan rasa yang sedap pada pinggan mangkuk. Pizza, panggang, kubis yang disumbat, borsch dan hidangan lain tidak dapat difikirkan tanpa pes tomato. Di samping itu, suri rumah membakar roti asli dengan dia dan rempah..

Mustard

Mengapa?

Di negara kita, banyak orang suka perasa ini. Dan dengan alasan yang baik. Mustard membantu memecahkan lemak dan merangsang metabolisme. Ia juga digunakan dalam perubatan rakyat - untuk rawatan dan pencegahan selesema. Di samping itu, ia mengandungi curcumin (bahan yang membuat mustard menjadi kuning), yang mempunyai kesan antioksidan dan anti-radang..

Di mana ia akan berguna?

Dianjurkan untuk tidak memiliki satu, tetapi beberapa jenis mustard di dapur, dan menggunakannya untuk membuat salad dressing, sos dan perap. Selain itu, daging atau ayam digosok dengan mustard sebelum dibakar - ia mencegah jus mengalir keluar, menjadikan daging lembut, lembut dan beraroma.

Garam laut

Mengapa?

Doktor mengesyorkan menghadkan pengambilan garam. Tetapi tanpanya makanan akan menjadi hambar. Oleh itu, lebih baik menggantikan garam meja biasa dengan garam laut. Bagaimana ia berguna? Ia mengandungi kira-kira 60 komponen mineral, termasuk (dalam jumlah besar) yodium, yang sangat diperlukan untuk kelenjar tiroid..

Di mana ia akan berguna?

Garam laut boleh diganti dengan garam meja, yang bermaksud bahawa anda boleh memasak sup musim, hidangan utama, salad.

Peretasan hidup: semasa rawatan haba, sifat bermanfaat garam laut menguap, hanya meninggalkan "salinitas" dan aroma laut yang menyenangkan. Oleh itu, lebih baik dia masin pinggan yang sudah siap..

coklat pahit

Mengapa?

Pahit adalah raja coklat. Tajuk ini memberi dia resipi khas (secara eksklusif biji koko, mentega koko dan sedikit gula) dan khasiat berguna. Coklat pahit adalah sumber flavonoid yang kaya untuk membantu meningkatkan aliran darah.

Di mana ia akan berguna?

Coklat pahit boleh digunakan dalam "masakan manis". Tetapi tidak hanya. Ini membuat sos coklat yang tidak biasa... untuk daging. Di samping itu, sepotong coklat dapat mencerahkan kehidupan di saat-saat sukar..

Kalkun tanah

Mengapa?

Kalkun cincang rendah kalori dan sangat baik untuk makanan diet. Lebih-lebih lagi, ia sangat memuaskan - hampir 22 gram protein setiap 100 gram produk. Ia boleh disimpan dalam keadaan sejuk beku untuk waktu yang lama dan akan sentiasa menyelamatkan apabila anda perlu memasak sesuatu dengan cepat.

Di mana ia akan berguna?

Potongan daging, bebola daging, zrazy, bebola daging - ini bukan senarai lengkap hidangan yang boleh disediakan dari daging kalkun yang digulung atau dicincang halus. Anda juga boleh memasukkan sayur-sayuran dengan daging kalkun cincang, membakar lasagna daripadanya, atau membuat pasta laut. Dengan kata lain, penerbangan fantasi kuliner hampir tidak terhad..

Udang

Mengapa?

100 gram udang mengandungi 20.5 gram protein (82%!), Dan kandungan kalori hanya 98 kcal. Udang adalah produk pemakanan dan memuaskan. Apa yang diperlukan bagi mereka yang mengikuti angka tersebut. Udang kaya dengan selenium dan zink, yang meningkatkan metabolisme dan, seperti makanan laut, udang mempunyai kesan positif pada sistem endokrin manusia..

Di mana ia akan berguna?

Udang mesti sentiasa ada di dalam peti sejuk. Sekiranya berlaku. Lagipun, semuanya universal: anda boleh mendidih dan menambah salad, anda boleh rebus dan sajikan dengan pasta, anda boleh memanggang dan makan, mencelupkan, misalnya, dalam sos bawang putih.

Peretasan hidup: jangan beli udang di dalam ais, lebih menguntungkan jika memilih produk segar atau sejuk.

Cuka berperisa

Mengapa?

Cuka berperisa adalah cuka biasa yang telah dicampurkan dengan ramuan dan rempah. Kedai menjual produk siap pakai, tetapi cuka berperisa bagus kerana boleh dibuat di rumah mengikut citarasa anda. Dari sifat berguna produk ini - meningkatkan peredaran darah.

Di mana ia akan berguna?

Anda boleh membuat salad musim dengan cuka berperisa (alternatif yang sangat baik untuk krim masam dan mentega - hanya ada 5 kkal dalam satu sudu teh), anda boleh menambahkannya ke semua jenis sos. Selain itu, sangat diperlukan untuk acar dan pengetinan.

Bawang putih

Mengapa?

Semua orang tahu bahawa bawang putih membunuh bakteria dan berfungsi dengan baik sebagai langkah pencegahan selesema dan selesema. Tetapi sedikit orang tahu bahawa bawang putih juga menurunkan tekanan darah (mengandungi banyak sulfur). Pada masa yang sama, ia rendah kalori (hanya ada 4 kkal dalam satu kepala) dan disimpan untuk waktu yang lama. Dari sudut masakan, tentu saja, yang paling penting ialah bawang putih dapat menambahkan aroma rempah dan pusing ke mana-mana hidangan..

Di mana ia akan berguna?

Bawang putih digunakan dalam sup, makanan ringan, hidangan utama, salad. Dan terutamanya suri rumah yang mahir membakar dan memeliharanya untuk musim sejuk..

Buah kering

Mengapa?

Buah kering adalah bahan aktif secara biologi yang tersedia sepanjang tahun. Prun meningkatkan pencernaan dan membersihkan usus. Aprikot kering menggemari fungsi jantung yang normal. Dan kismis melindungi sel saraf dan mengaktifkan otak..

Di mana ia akan berguna?

Buah kering adalah makanan ringan yang lazat dan memuaskan, dan banyak orang menyukai kompot sejak mereka sejak kecil. Buah kering adalah ramuan yang sangat diperlukan dalam banyak pencuci mulut, serta beberapa hidangan daging. Di samping itu, mereka membuat muffin dan pai yang sangat baik..

Dan produk apa yang selalu anda ada di dapur anda??

FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Stok strategik: apa yang perlu ada di rumah sekiranya ada karantina

Virus COVID-19 akan terus merebak ke seluruh dunia. Organisasi Kesihatan Sedunia telah menyatakan wabak coronavirus sebagai pandemi, dan lebih banyak orang dikuarantin atau ditawarkan untuk mengasingkan diri. Sejak Februari, permintaan untuk sejumlah barang juga mulai meningkat di Rusia, tetapi perwakilan rantai runcit meyakinkan bahawa tidak ada kegembiraan. Anda tidak perlu panik dan membeli sejumlah besar pasta, bijirin dan kertas tandas, tetapi Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit mengesyorkan menyimpan satu set makanan dan keperluan selama dua minggu.

Sekiranya anda telah memutuskan sendiri bahawa tidak ada salahnya anda menyediakan satu set barang keperluan, termasuk makanan, ubat-ubatan dan detergen yang diperlukan untuk menjaga kesihatan, kami menawarkan senarai barang keperluan yang boleh anda stok..

Adalah sangat penting untuk diingat: rasa panik dan kekurangan maklumat kemungkinan besar terdapat jangkitan.

Mencari topeng perubatan dan tidak memilikinya di farmasi seharusnya tidak menjadi perhatian utama anda. Pertama sekali, mereka mesti dipakai oleh pekerja perubatan dan orang yang sudah sakit. Dalam beberapa kes, topeng dapat menyebabkan jangkitan, kerana orang yang bersentuhan dengan pembawa virus dapat dijangkiti dengan hanya menanggalkan topeng dan menyentuh wajah mereka dengan tangan mereka.

  • Sebelum membeli produk, periksa apa yang sudah anda miliki. Sekiranya baru-baru ini anda membeli sebungkus serbuk cuci seberat 9 kg, anda tidak perlu lari ke kedai dan membeli lebih banyak lagi.
  • Pertama sekali, gunakan makanan yang mudah rosak untuk memasak, gunakan kemampuan penyejuk beku, kerana beku, banyak makanan dapat disimpan lebih lama tanpa kehilangan selera.
  • Beli produk yang anda gemari dan biasanya makan (teh, kopi, coklat) jangan beli semuanya kerana bimbang tidak akan ada produk.
  • Pilih makanan dalam tin rendah sodium bila boleh.

Berikut adalah senarai produk yang disyorkan dari mana anda boleh memilih yang paling sesuai untuk anda.

Buah-buahan

  • Buah epal dan puri buah-buahan lain
  • Buah tin
  • Buah-buahan beku
  • Buah kering

Sayur-sayuran

  • Sayuran kalengan (kacang, wortel, kacang polong, tomato dadu, halia labu), jika mungkin rendah natrium
  • Sup sayur dalam tin rendah sodium
  • Sayuran beku atau campuran sayur
  • Pes tomato

Protein

  • Daging dalam tin: rebusan daging lembu, ayam atau ayam belanda
  • Telur atau serbuk telur
  • Mentega kacang, mentega kacang)
  • Kacang dan biji
  • Kacang campur dan buah kering
  • Kacang atau lentil: kering atau dalam tin

Bijirin

  • Pasta
  • nasi coklat
  • Oatmeal
  • Bubur segera
  • Bar Bijirin Seluruh
  • Roti gandum (boleh disimpan di dalam peti sejuk)

Produk susu

  • Susu UHT dalam kotak kadbod dengan jangka hayat sehingga 180 hari.
  • Susu tepung
  • Susu pekat
  • Minyak sayuran
  • Mentega cair

Cecair

  • Air (jika anda tidak dapat meminumnya dari keran)
  • Minuman rendah gula

Barangan kebersihan diri yang asas

  • Ubat Gigi
  • Sabun
  • Syampu
  • Pisau cukur
  • Pembersih tangan dengan alkohol sekurang-kurangnya 60%.
  • Serbuk pencuci
  • Sabun tangan

Berkenaan dengan pembasmi kuman dan antiseptik rumah tangga, hanya yang mengandungi sekurang-kurangnya 70% alkohol dianggap berkesan..

Anda boleh menggunakan peluntur rumah tangga untuk membasmi kuman beberapa permukaan..

Pastikan anda memeriksa alat pertolongan cemas

Bagi mereka yang mengambil ubat preskripsi setiap hari, disyorkan untuk mendapat bekalan 1-2 bulan. Tidak merugikan jika ada ubat penghilang rasa sakit dan ubat perut di rumah, serta ubat untuk batuk dan selsema.

Jangan lupa tentang haiwan peliharaan

Pastikan haiwan peliharaan mempunyai bekalan makanan, sampah, atau lampin penyerap.

Senarai Semak Makanan: 14 Makanan Yang Harus Anda Selalu Di Rumah

Dari tin tuna hingga bijirin kegemaran anda

  • 20 jun 2019
  • 237762
  • 35

Satu set produk universal sepertinya tidak realistik seperti almari pakaian asas satu saiz. Masing-masing mempunyai corak dietnya sendiri (ada yang menolak daging, ada yang mematuhi diet vegan, ada yang tidak makan produk tenusu), makanan kegemaran mereka, ketagihan makanan dan alergi. Tetapi kami percaya bahawa membuat kehidupan lebih mudah di dapur, dan oleh itu kami telah mengumpulkan satu set produk yang akan mendapat tempat di setiap (atau hampir setiap) dapur - ini akan memudahkan untuk menyediakan apa yang dimasak untuk makan malam. Sekiranya berlaku, kami mengingatkan anda bahawa diet yang bervariasi menunjukkan lebih banyak makanan daripada yang terdapat dalam senarai ini - jika anda ingin mengkaji masalah ini dengan lebih terperinci, perhatikan dengan lebih dekat, misalnya, nasihat Kementerian Kesihatan Britain atau panduan pemakanan Kanada.

Minyak adalah salah satu bahan habis pakai utama di dapur: ia berguna untuk menggoreng, memanggang dan menggayakan salad. Terdapat banyak minyak di pasaran hari ini, tetapi keutamaan dalam diet harian tetap harus diberikan kepada minyak sayuran cair, terutama zaitun yang sejuk. Tetapi tidak perlu beralih ke kelapa yang popular: dalam jumlah kecil tidak ada sebab yang perlu dikhawatirkan, tetapi penggunaan berterusan mungkin tidak bermanfaat.

Minyak juga mengubah rasa hidangan yang tidak asing lagi: biji bunga matahari yang tidak dimurnikan akan mengingatkan anda tentang masa kecil di negara ini, dan biji wijen akan mempelbagaikan salad sederhana. Perkara utama yang perlu diingat mengenai ciri penyimpanan adalah bijan yang sama, sebagai contoh, setelah membukanya, hendaklah dibiarkan di dalam peti sejuk dan pantau tarikh luput.

Kekacang adalah sumber protein dan serat yang sangat baik, menjadikannya alternatif yang baik untuk daging dan bahagian penting dari semua cadangan diet. Kacang, kacang buncis, kacang polong, lentil - pilihannya besar, lebih-lebih lagi, selalunya murah. Anda mempunyai puluhan hidangan yang sangat berbeza - dari kacang yang sama, sebagai contoh, anda boleh membuat sekurang-kurangnya cili con carne, sekurang-kurangnya lobio. Sekiranya anda meluangkan masa untuk merendam kekacang malas kering, anda sentiasa boleh mengisi almari dapur anda dengan makanan dalam tin - perkara utama adalah mencuba mencari pilihan tanpa gula tambahan..

Sekiranya diet anda tidak termasuk produk haiwan, telur adalah produk yang bagus untuk disimpan di dalam peti sejuk setiap masa. Mereka boleh disiapkan, jika tidak dalam sejuta cara, maka sangat dekat dengan ini: telur goreng, kotak obeng, rebus (jangan takut untuk mencuba - hanya gunakan arahan Jamie Oliver), rebus lembut, rebus dan banyak lagi pilihan. Telur boleh menjadi inti makanan atau menambah pelbagai makanan yang biasa, seperti salad, nasi goreng, atau mi. Secara amnya, semuanya hanya dibatasi oleh imaginasi anda..

Kita semua tahu sayur-sayuran akan menambahkan kehidupan kepada makanan yang membosankan - jadi jangan mengabaikannya. Terdapat banyak pilihan, tetapi satu set asas yang berguna untuk hampir semua orang: kemangi (misalnya, untuk masakan Itali), pasli (nampaknya ia disukai sama ada di Rusia dan di Mexico) dan rosemary (contohnya, untuk kentang panggang). Ingat bahawa sayur-sayuran mudah ditanam di rumah - semua yang anda perlukan adalah tingkap dan sedikit usaha. Dan anda juga boleh membekukannya - jadi jika anda memahami bahawa sekumpulan sayur-sayuran akan merosot lebih cepat daripada yang anda mempunyai masa untuk menggunakannya, potong dengan berani dan hantar ke peti sejuk.

Balang tomato cincang

Sebilangan besar cadangan untuk diet seimbang memerlukan makan sayur-sayuran dan buah-buahan lebih kerap - mereka harus merangkumi kira-kira satu pertiga daripada diet harian. Pertama sekali, anda ingin makan segar (walaupun pembekuan dan rawatan haba juga tidak begitu buruk bagi vitamin seperti yang biasa kita fikirkan) - tetapi jujurlah, dalam kenyataan Rusia di luar musim ini mungkin sukar. Sekeping tomato cincang, walaupun bukan pilihan paling mewah, membuka peluang besar untuk menambah sayur-sayuran di sini dan sekarang. Di sini, sebagai contoh, anda boleh menemui dua puluh lima resipi dengan tomato dalam tin, dari yang mudah seperti shakshuka atau sos bakso hingga yang tidak jelas - untuk menggunakannya bukannya kuah risotto. Nasihatnya, seperti biasa, hanya satu - cari balang yang tidak mengandungi gula tambahan..

Set rempah asas

Cara cepat untuk mengubah hidangan yang menyakitkan menjadi sesuatu yang tidak biasa. Pilihan rempah adalah tugas yang sangat individu, jadi sukar untuk memberikan cadangan umum di sini, kecuali satu perkara: berhati-hatilah dengan set besar jika anda terbiasa menggunakan hanya beberapa rempah. Rempah tidak disimpan selama-lamanya - tentu saja, anda tidak akan mendapat keracunan, tetapi rempah-rempah yang telah berbohong selama lebih dari beberapa bulan cenderung kehilangan selera mereka. Perkara penting lain adalah memilih garam beryodium: ia membolehkan anda mendapatkan pengambilan yodium harian yang disyorkan tanpa usaha tambahan..

Bagaimana saya membuat senarai makanan penting? / Yang mesti selalu ada di dapur?

Alena Tereshina pada 19 Mei 2013. Dihantar dalam Petua Memasak

Sudah dibaca: 29857 kali

Suri rumah pemula muda sering lupa membeli susu, telur atau teh, dan kadang-kadang di dalam peti sejuk mereka dan juga "rolling ball". Dan ini tidak berlaku kerana masalah kewangan. Akrab?

Kebetulan tidak ada masa untuk pergi ke kedai, anda terlupa, ia jatuh dari kepala anda, dll. Dan apabila anda perlu membuat teh, masak bubur untuk anak atau goreng telur untuk suami anda, di sini anda akan menemui kekosongan di dalam peti sejuk dan di rak di almari dapur..

Apa nak buat? Buat senarai produk yang diperlukan, yang selalu diperlukan dan pastikan ia sentiasa memuaskan dan tidak kira apa. Bersedia untuk dirakam? Kemudian baca terus.

Bagaimana saya membuat senarai makanan penting? Dan adakah perlu?

Sebagai pelajar, saya tinggal di bilik asrama dengan dua gadis lain, dan membuat persediaan strategik adalah berbahaya dan mahal. Pelajar adalah orang seperti itu, semuanya biasa dan semuanya boleh dimakan, dan tidak mengapa biasiswa masih jauh dan anda hanya perlu makan teh dengan pengering.

Hari-hari itu sudah lama berlalu dan selama lebih dari sepuluh tahun sekarang, saya telah merancang dan mengisi peti sejuk dan almari keluarga saya. Terdapat kesilapan, seperti tanpa mereka. Sekiranya anda mempunyai peti sejuk kecil dan peti sejuk kecil, cuba menyimpan produk daging separuh siap dan sayur-sayuran segar adalah bodoh.

Jadi sekarang saya mempunyai peti sejuk dan pantri yang besar, dan keluarga saya tidak akan pernah lapar. Ini kerana selalu ada sesuatu di bilik stor. Dan jika ia berakhir, anda perlu mengisi kekosongan dengan cepat.

Sudah tentu, orang yang berpendapatan baik tidak akan menghabiskan makanan dalam tin dan bijirin untuk kegunaan masa depan, namun demikian, artikel ini akan berguna untuk anda..

Senarai produk yang mesti selalu ada di dapur!

Untuk saya dan dapur saya, saya memperkenalkan peraturan berikut: mesti ada minimum produk yang diperlukan di dalam peti sejuk.

Produk ini diperlukan untuk penyediaan kursus utama, kedua, bijirin dan sup. Ini bukan makanan percutian, tetapi keperluan. Sebilangan besar mereka mempunyai jangka hayat yang panjang, yang lain perlu dibeli secara berkala untuk memastikannya segar.

Senarai ini mungkin kelihatan terlalu panjang untuk anda, tetapi sebenarnya ia adalah penurunan dapur dan anggaran anda. Dengan mereka, anda pasti yakin bahawa produk ini akan membantu pada bila-bila masa siang atau malam. Berikut adalah senarai produk sedemikian:

Produk susu:

  • susu
  • kefir
  • keju kotej
  • krim masam
  • yoghurt, minum atau dalam cawan

Sayuran dan buah-buahan:

  • kentang
  • bawang besar
  • lobak merah
  • kobis
  • bawang putih
  • bit
  • epal atau pisang
  • limau

Perasa dan sos:

  • mayonis
  • cerek
  • pes tomato
  • sawi

Produk lain:

  • telur, selusin mesti selalu!
  • roti, apa-apa
  • minyak sayuran, apa-apa
  • tepung gandum dan sedikit penkek
  • beg teh atau daun longgar, mengikut mana sahaja yang anda suka
  • serbuk koko, dengan gula
  • kopi segera, walaupun anda tidak meminumnya sendiri, simpan balang kecil sekiranya ada tetamu
  • kopi tanah
  • marjerin
  • biskut yang dibungkus dalam bungkusan kecil
  • gula-gula, sedikit
  • tin susu pekat
  • ikan dalam tin, satu dalam minyak dan satu lagi dalam tomato
  • balang pate hati
  • rebusan 1 tin
  • kompot campuran buah kering

Bijirin dan lain-lain:

  • gula pasir
  • garam
  • nasi
  • soba
  • bijirin
  • semolina
  • kacang polong
  • millet

Pasta:

  • tanduk, bulu, spageti - 1 kg setiap satu, untuk perubahan
  • bihun
  • mee

Di dalam peti sejuk:

  • ladu, baik 0.5-1 kg
  • sepotong daging babi pada tulang, untuk kursus pertama (borscht, sup kubis, sup)
  • daging babi atau daging lembu 0,5-1 kg, untuk hidangan utama dan kuah
  • ikan, murah, seperti pollock
  • daging cincang, saya mempunyai ayam atau ayam belanda, kira-kira 1 kg
  • kaki ayam 2 biji.
  • pastu puff, tidak kira apa, 1 bungkus.
  • champignons yang dihiris 0,5 kg
  • ais krim, pek atau baldi, yang paling anggaran untuk kanak-kanak
  • mentega, disimpan sekiranya menambah bubur atau pasta, ketika kewangan sangat ketat

Rempah:

  • Daun bay
  • lada hitam tanah
  • kayu manis
  • gula vanila
  • biji lada
  • serbuk mustard (untuk perapan daging dan sejuk, kukus kaki anak)

Kadang kala saya menambah senarai ini:

  • kicap dalam botol besar
  • gula serbuk
  • bubur jagung
  • muesli atau bijirin
  • perasa untuk daging atau ikan
  • herba kering dan campuran
  • asam limau
  • jagung dalam tin, kacang polong, atau kacang
  • krim tepung atau susu
  • mentega
  • jus dalam beg atau tin
  • roti halia, kuki atau yang serupa

Pada musim buah-buahan dan sayur-sayuran, saya menambah senarai ini:

  • timun
  • tomato
  • lada
  • terung
  • zucchini
  • kembang kol
  • lobak
  • bawang hijau, dill, pasli, kemangi, ketumbar
  • pir, jeruk, jeruk keprok, strawberi, kiwi, anggur

Seperti yang dapat dilihat dari senarai, tidak termasuk keju, sosej dan sosej. Produk ini dibeli bergantung pada kemampuan keluarga dan makan tidak lebih dari beberapa kali.

Sudah tentu, pada masa sebelum percutian saya juga membeli produk khas, seperti salmon, sosej salai mentah, daging asap dan carbonade, kaviar, dll. Tetapi produk dari senarai di atas hampir selalu ada di rak saya. Sudah tentu, pada masa yang sangat memerlukan, apabila anda harus menjimatkan segala-galanya, termasuk pada produk, senarai itu mungkin akan menyusut. Tetapi senarai utama saya telah membantu saya lebih daripada sekali..

Sekiranya anda tiba-tiba merasa sukar untuk mencatat ketersediaan dari senarai, maka saya cadangkan melampirkan sehelai kertas atau notepad kecil ke pintu peti sejuk, pasangkan pensil di sebelah tali. Sebaik sahaja anda menyedari bahawa sesuatu berakhir, letakkan di atas sehelai kertas. Pergi ke kedai bersamanya..

Ambil senarai saya sebagai asas atau sesuaikan sendiri, anda mungkin akan membuang separuh daripadanya, tetapi cubalah berpegang pada asasnya dan anda akan berjaya! Semoga berjaya!

Senarai barang makanan. Alih keluar foto

  • A
  • Kumpulan B
  • B1
  • B2
  • B3
  • B4
  • B6
  • B8
  • B9
  • B12
  • B13
  • B15
  • C
  • D
  • E
  • H
  • H1
  • K
  • L-carnitine
  • N
  • P
  • PP
  • U
  • Aluminium
  • Boron
  • Bromin
  • Vanadium
  • Besi
  • Iodin
  • Potasium
  • Kalsium
  • Silikon
  • Kobalt
  • Magnesium
  • Mangan
  • Molibdenum
  • Tembaga
  • Natrium
  • Nikel
  • Selenium
  • Sulfur
  • Fosforus
  • Fluorin
  • Klorin
  • Kromium
  • Zink
  • Protein
  • Lemak
  • Karbohidrat
  • Air
  • Selulosa
  • Lysine
  • Kolesterol
  • Kanji
  • Sukrosa
  • Fruktosa
  • Glukosa
  • Omega-3
  • Omega-6
  • Omega-9