Tahun Baru di Denmark. Kepakaran, apa yang mereka lakukan, apa yang mereka lakukan

Dihantar oleh: Jazz Tour pada 26/11/2017 di Halaman Utama Komen Dimatikan pada Tahun Baru di Denmark. Kepakaran, apa yang mereka lakukan, apa yang mereka lakukan kurang upaya 1.862 pandangan 7

Di Denmark, Tahun Baru dinanti-nantikan oleh semua orang, muda dan tua. Nampaknya percutian ini disukai di sini dua kali lebih banyak di tempat lain, kerana walaupun Santa Claus bukan satu di sini, tetapi dua: Yulemanden yang lebih tua dan Yulenisse yang lebih muda. Yang pertama tinggal di Greenland dan bunian membantunya dalam perniagaannya yang sukar, yang kedua - di sebuah pondok yang selesa di hutan dan menyediakan hadiah untuk anak-anak Denmark sepanjang tahun. Lebih dekat dengan Krismas, dia bergerak ke loteng atau ke bangsal dan dari situ memerhatikan tingkah laku anak-anak. Tidak menghairankan bahawa dalam tempoh ini anak-anak yang ingin mendapatkan hadiah yang diinginkan berkelakuan "seperti sutera", kerana bimbang tingkah laku mereka akan mengganggu Yulenisse.

Sebenarnya, Malam Tahun Baru di Denmark bermula pada hari Jumaat pertama bulan November. Pada hari ini, bir Krismas khas dijual di kedai. Pada masa yang sama, pameran dibuka dan festival Krismas dianjurkan. Semua kota di Denmark berubah, tingkap kedai dihiasi dengan penerangan perayaan, pokok Krismas muncul di alun-alun, dan senyuman Danes bergegas membeli-belah mencari hadiah untuk rakan dan orang tersayang. Dari 1 Disember, karangan bunga cemara yang dihiasi dengan mainan dan bunga Tahun Baru muncul di pintu depan dan pintu rumah. Mulai saat ini, setiap hari Ahad lilin dinyalakan di rumah, melambangkan bintang Krismas..

Secara langsung di Lebih banyak mengenai Krismas dan Tahun Baru, orang Denmark pergi ke Town Hall Square atau ke Tivoli Park - terdapat perayaan besar-besaran dengan program hiburan yang menyeronokkan dan anda boleh mengambil bahagian dalam pertandingan, pergi meluncur ais dan menikmati makanan ringan kacang almond goreng, yang disediakan tepat di jalan - aroma bernilai luar biasa. Pada waktu malam bunga api dilancarkan di tebing. Tetapi, sebilangan besar orang Denmark lebih suka menghabiskan percutian mereka bukan di jalanan, tetapi di rumah, menyiapkan makan malam perayaan, menonton filem kegemaran mereka, memberi hadiah dan berkomunikasi dengan orang yang mereka sayangi..

Tradisi Tahun Baru dan tanda-tanda orang Denmark
Memberi penghormatan kepada tradisi adalah bahagian penting dari ritual Tahun Baru dan Krismas tempatan. Banyak dari mereka mungkin kelihatan pelik atau lucu. Tetapi orang Denmark memperlakukan mereka dengan penuh hormat dan memeliharanya selama berabad-abad. Di sini dipercayai bahawa:

• mengenakan topi merah untuk makan malam perayaan, anda dapat memperoleh nasib baik sepanjang tahun
• makan wortel pada malam Tahun Baru bermaksud memastikan kesihatan anda
• dengan memasang patung kambing yang terbuat dari jerami di halaman, anda dapat melindungi rumah dari roh jahat
• dengan memotong hati merah dari kertas, anda dapat menarik cinta

Ini adalah bagaimana orang Denmark merayakan Tahun Baru dengan topi merah, dengan angka kambing di halaman.
dan dengan gigitan lobak merah. Sudah tentu, kami menganggapnya lucu, tetapi hakikatnya adalah bahawa orang Denmark adalah antara tiga orang paling bahagia di Bumi, yang bermaksud bahawa tanda berfungsi.

Tradisi yang paling luar biasa di kalangan orang Denmark untuk Tahun Baru ialah memecahkan hidangan di depan pintu rakan dan keluarga. Sepanjang tahun mereka mengumpulkan cawan dengan pegangan yang patah, pinggan pecah, dan kemudian memecahkannya di beranda jiran, saudara dan rakan. Tidak ada yang tersinggung, sebaliknya, semakin banyak serpihan, semakin bahagia tahun ini.

Sudah menjadi kebiasaan bagi anak-anak untuk memberikan pokok Krismas kayu atau mewah, dari bawah mahkota yang kelihatan troll. Dipercayai bahawa mainan seperti itu melindungi dari musibah. Orang Denmark menyukai percutian Tahun Baru dan yakin bahawa dengan memperhatikan tanda-tanda dan tradisi, mereka membawa kegembiraan, kebahagiaan dan kesejahteraan ke dalam hidup mereka.

Hidangan kebangsaan di meja perayaan
Orang Denmark biasanya menghabiskan Tahun Baru dan Krismas di rumah. Mereka berkumpul di meja besar, menyiapkan hidangan percutian yang lazat, lilin ringan dan perapian, mendengar ucapan Perdana Menteri dan Ratu yang khusyuk di TV, berkomunikasi dan bertukar hadiah..

Seperti orang Rusia, Danes sangat mementingkan meja perayaan dan percaya bahawa makanan yang lebih lazat di sana, akan menjadi semakin makmur tahun ini. Tidak ada satu meja perayaan Denmark yang lengkap tanpa kentang dan ikan - hidangan ini boleh dipanggil nasional.

Di samping itu, untuk percutian, adalah kebiasaan memasak bubur nasi manis dengan kejutan, yang merupakan biji badam. Sesiapa yang mendapatnya akan gembira sepanjang tahun. Hidangan biasanya dihidangkan pada tengah malam. Ia memperingati kedatangan tahun baru.

Juga popular di Denmark adalah kransekage - kek berbentuk kerucut yang diperbuat daripada kuih yang berlainan diameter, yang saling bertumpuk. Orang Denmark juga memanggang "Yacht Boar" - roti berbentuk babi hutan, yang semestinya ada di atas meja sepanjang cuti dan menarik banyak rumah.

Tahun Baru di Copenhagen sentiasa cerah, menyeronokkan, tidak dapat dilupakan, enak. Ribuan orang dari seluruh Eropah datang ke sini untuk bersenang-senang. Semua jalan dipenuhi dengan sejumlah besar orang, semua bunga api dilancarkan dalam jumlah hampir industri. Sebilangan besar mercun, bunga api dan bunga api di satu tempat, mungkin, tidak dijumpai di tempat lain di Eropah.

Taman Tivoli yang dihiasi dengan megah, Town Hall Square dan Nyhavn Quay adalah tarikan utama di Copenhagen. Ini adalah pusat keseronokan. Selepas tengah malam, orang muda pergi ke bar, sementara orang yang lebih tua dan lebih mengesankan pergi ke restoran berbintang Michelin. Secara amnya, Copenhagen dianggap oleh banyak orang sebagai ibu kota gastronomi Eropah. Dari semua orang Scandinavia, orang Denmark yang telah mencapai ketinggian kuliner maksimum. Oleh itu, anda boleh pergi ke salah satu daripada 67 restoran Michelin dengan selamat dan menikmati keseronokan gastronomi..

Denmark semalam dan hari ini

Tarikan, Orang dan Budaya Denmark: Panduan Pelancong

Ciri-ciri masakan kebangsaan Denmark

Masakan kebangsaan Denmark berbeza dalam banyak aspek dari tradisi masakan Perancis dan termasuk adat kuliner bukan hanya negara mereka sendiri, tetapi juga masyarakat lain. Hidangan Denmark sangat sederhana, tetapi sangat memuaskan; orang Denmark lebih suka sayur-sayuran untuk lauk. Smerrebred dianggap sebagai hidangan nasional yang benar-benar. Ini adalah sandwic yang dibuat dari baguette Perancis yang renyah dengan ramuan daging dan sayur-sayuran. Sandwic bukan sahaja hidangan istimewa orang Denmark, tetapi juga makanan kegemaran orang Perancis..

Di Denmark, ada lebih dari 600 resipi untuk membuat smerrebred, yang dapat mencapai ketinggian 10 cm. Sebelumnya di Copenhagen ada sebuah kedai sandwic kecil, yang dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records, kerana institusi ini menawarkan sekitar 200 variasi sandwic. Sandwic yang paling terkenal mempunyai nama penulis popular "Hans Christian Andersen's Sandwich".

Suatu ketika dahulu, Rusia dikunjungi oleh putera Denmark Henrik, yang menawarkan untuk mengunjungi negaranya dan merasai masakan tempatan yang indah. Dia bahkan mengeluarkan buku resipi sendiri, yang disebutnya "Henrik".

Sandwic dihidangkan di atas meja bersama lauk sayur yang disertakan dengan mayonis atau krim masam. Tidak biasa memakan karya roti bertingkat ini dengan tangan anda, oleh itu mereka menggunakan garpu dan pisau ketika digunakan..

Berikut adalah beberapa isi untuk smerrebred yang popular:

  1. Keju lembut, kuning telur, kepingan lobak
  2. Potongan herring dan kepingan lada merah
  3. Babi rebus, bit dalam tin, bulu bawang hijau, dan semua ditutup dengan kuning mentah yang disebat
  4. Babi salai, lobak parut dan timun acar

Selain sandwic, orang Denmark menyukai makanan laut dan ikan laut: gulungan belut, ikan haring panggang, koktel udang ketam, pemukul gaya Skagen, salmon acar.

Datang ke Denmark, penggemar daging pasti mencuba hidangan lazat mereka. Berikut adalah beberapa hidangan daging yang sangat digemari penduduk tempatan:

  1. Babi terpilih yang dibakar dalam kerajang dengan epal dan sos prun
  2. Ayam perap mustard dengan sos nanas
  3. Anak domba yang disembuhkan
  4. Rusuk babi bakar dalam minuman bir
  5. Rebusan daging dengan kubis merah dihiasi dengan sos delima

Selain hidangan tradisional, Danes mempunyai minuman kegemaran mereka sendiri. Penduduk tempatan lebih suka jus buah-buahan dan sayur-sayuran, susu dan milkshake, kopi dari minuman tanpa alkohol. Minuman yang mengandungi "darjah" - bir jenama terkenal "Tuborg" dan "Carlsberg", minuman keras "Cherry Heering", schnapps herba dan vodka buatan sendiri "Akvavit".

Orang Denmark mempunyai pencuci mulut nasional yang sangat istimewa - ia adalah jeli beri tebal dengan krim disebat. Kissel direbus dari blackberry, cloudberry, lingonberry, cranberry, currant dan raspberry. Perlu mencuba hidangan seperti:

  • sup buah blackberry dan strawberi
  • sosej manis yang dibuat dari bubur nasi dengan kismis, ditaburkan dengan coklat gelap
  • lempeng dengan ragi, ditaburkan dengan sirap cloudberry

Di antara hidangan lain terdapat satu dengan nama yang menarik "Veterinarian's Dinner", yang terdiri daripada roti yang dihiris kasar, ham salai, pate hati, cincin bawang acar, daun selada, dan "awan" mayonis kecil digunakan di atas segalanya. Selain kopi, banyak kafetaria juga menawarkan roti Wen berjenama. Sekiranya anda menggemari sandwic dan makanan yang enak, anda pasti mesti melihat ke Denmark.

Masakan kebangsaan Denmark - panduan gastronomi

Denmark adalah salah satu negara utara yang memerintah, kecantikan dan keselesaan yang ketat. Melihat foto-foto jalanan dan kawasan pedalaman Denmark, yang lebih menyerupai kad pos berwarna-warni, saya ingin bertanya: apa masakan nasional negara ini? Berdasarkan tren umum, orang Denmark menjaga ketertiban dan kecanggihan yang sama di dapur dan peti sejuk mereka seperti yang dilakukan di bahagian dalam, kereta dan pakaian..

Penduduk negara utara sering makan kentang, banyak daging dan makanan laut. Buah-buahan dan sayur-sayuran segar dihargai di sini, tanpanya makanan tidak dapat dibayangkan. Di Denmark, sebenarnya, seperti di Sweden dan Norway, pengaturan meja sangat penting. Sebagai peraturan, semua hidangan dihiasi dengan potongan sayur-sayuran pelbagai warna dan banyak sayur-sayuran..

Sebarang hidangan bakar atau goreng mesti "dihiasi" dengan cincin bawang merah, selada hijau atau pasli, kepingan keju pelbagai warna nipis, tomato, timun, zucchini.

  1. Pada pendapat kami - sandwic
  2. Hidangan daging
  3. Minuman

Pada pendapat kami - sandwic

Salah satu hidangan kegemaran orang Denmark adalah smörrebred. Ia seperti sandwic kami atau sandwic terbuka. Secara tradisional, smörrebred adalah sepotong roti rai yang disebarkan dengan mentega. Di atasnya, hidangan dihiasi dengan kepingan ikan merah, pate atau daging goreng yang nipis. Selalunya orang Denmark memakan daging kambing dari produk daging..

Sandwic Denmark - smörrebred

Sandwic Denmark selalu ditaburkan dengan ramuan, bawang, boleh dihiasi dengan biji wijen atau irisan tomato. Anda boleh menikmati makanan sedemikian pada bila-bila masa sepanjang hari. Smörrebred sering digunakan sebagai hidangan bebas, kerana mengandungi sebilangan besar ramuan. Orang Denmark tahu lebih daripada 170 jenis sandwic seperti itu, yang sering menjadi kombinasi produk yang paling tidak dijangka..

Hidangan daging

Salah satu hidangan Denmark yang biasa adalah pate liver pate. Tidak perlu dibincangkan mengenai sifat berguna produk ini secara berasingan, kerana orang Denmark - pencinta makanan sihat - telah menghasilkan banyak cara untuk "mengalahkan" igridient ini dalam pelbagai variasi. Pate biasanya disajikan dengan roti segar dan ramuan. Potongan hati babi goreng biasanya disajikan dengan cincin bawang dan sayur-sayuran segar, serta sos krim masam.

Leverpostej - pate hati babi

Hidangan daging lain yang telah lama disukai orang Denmark adalah daging babi bakar dengan epal. Koki sering menambah nanas ke dalam daging. Hidangan ini tidak sukar untuk disiapkan, tetapi kelihatan sangat cantik, oleh kerana itu disajikan untuk makan malam biasa dan juga untuk hidangan perayaan. Senarai hidangan lazat, enak dan lazat di Denmark dapat dilanjutkan dengan seperti tulang rusuk babi dalam sos bir, fillet ayam perap dengan nanas, daging asap, permainan panggang dengan sos, medisterpolsa (sosis pedas), daging asap, stik.

Millionboeuf adalah hidangan daging yang perlu disebut secara berasingan. Ini adalah piring penetapan besar dengan beberapa jenis daging panggang atau salai. Secara harfiah, nama hidangan diterjemahkan sebagai "sejuta stik". Mereka disajikan dengan sayur-sayuran, kubis acar, prun, zaitun atau buah-buahan.

Minuman

Tiba di Denmark, anda mesti mencuba bir tempatan. Schnapps dan aquavit juga dihormati di antara minuman beralkohol. Pada bila-bila masa sepanjang hari, penduduk negara ini gemar minum teh herba atau berry dan minuman buah. Koktel sangat popular. Semasa memesan koktel dengan nama yang tidak dapat difahami, bersiaplah untuk fakta bahawa orang Denmark boleh "mengganggu" apa-apa dalam pengisar. Contohnya, koktel makanan laut yang popular adalah udang dan ketam..

Selain teh, anda boleh memesan jeli di kafe. Dan, tentu saja, kopi aromatik disajikan dengan kepingan coklat, kayu manis, vanila dan topping buah.

Cara merayakan Tahun Baru di Denmark, tradisi: cara merayakan Tahun Baru di Denmark

Terdapat dua Santa Claus di Denmark, dan kedua-dua watak ini agak luar biasa. Nama mereka Ülemanden dan Yulenisse. Menurut legenda yang ada, datuk akan tinggal di Greenland di tengah-tengah kedinginan. Ulemanden, seorang datuk yang hebat, mempunyai pembantu peribadi - orang bunian. Dan Yulenisse, itulah nama Santa Claus yang lebih muda, tinggal di hutan dan memandu kereta yang ditarik oleh musang. Ini adalah seorang lelaki tua kecil yang tinggal di sebuah pondok sepanjang tahun dan membuat hadiah Krismas, dan pada bulan Disember bergerak lebih dekat dengan orang-orang dan bersembunyi di lumbung, bertindak sebagai Brownie Tahun Baru. Mereka percaya bahawa dia membantu tuan rumah dengan percutian menjaga, menjaga haiwan dan anak-anak. Yulenisse kelihatan seperti gnome, dia memakai kasut kayu, seluar panjang lutut, blaus, rompi, setinggi lutut dan topi yang tidak berubah.

Menurut tradisi kuno, pada Malam Tahun Baru di Denmark, semua orang berpakaian topi lucu. Meja Tahun Baru dihiasi dengan bola dan tanduk. Hidangan utama menu Tahun Baru ialah ikan dan kentang. Pada pukul enam petang pada 31 Disember, Ratu mengucapkan tahniah kepada Danes di televisyen.

Pada pukul 12, semangkuk bubur nasi manis dengan rahsia disajikan di meja perayaan. Kejutan bubur ini ialah sebiji kacang atau badam bersembunyi di bahagian bawah mangkuk..

Tradisi ini sangat digemari oleh orang Denmark yang belum berkahwin: jika mereka tahu, mereka akan berkahwin tahun depan. Bagi semua orang, tanda ini menjanjikan Tahun Baru yang bahagia, yang tentunya juga menggembirakan.

Pada tengah malam, televisyen Denmark menunjukkan jam Dewan Bandaraya Copenhagen, orang Denmark minum sampanye dan memperlakukan diri mereka sendiri dengan kransekage - ini adalah nama kek dalam bentuk kerucut yang diperbuat daripada beberapa kek dengan saiz yang berbeza. Ucapan Perdana Menteri secara tradisional disiarkan pada petang 1 Januari.

Adalah kebiasaan bagi anak-anak di Denmark untuk menghadiahkan pokok Krismas kayu atau mewah dengan troll yang mengintip dari bawah cakar hijau pada Malam Tahun Baru. Orang Denmark percaya bahawa prankster hutan adalah perwujudan jiwa pokok..

Ngomong-ngomong, di Denmark, para penebang hutan telah menemukan cara cerdas untuk menyelamatkan hutan dari pemburu haram yang ingin menghias rumah mereka dengan pohon cemara. Pada Malam Tahun Baru, mereka merawat pokok dengan komposisi khas. Dalam keadaan sejuk, cecair tidak berbau, sehingga tidak keluar sendiri. Dan di dalam bilik, setelah dicairkan, pokok itu mula mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Ini juga boleh dianggap sebagai jenis tradisi Tahun Baru di Denmark..

Apa yang dimasak untuk Tahun Baru dan Krismas di pelbagai negara

Setiap negara mempunyai tradisi Tahun Baru tersendiri. Seseorang membuang perabot dari tingkap (Itali), seseorang melepaskan ikan mas (Vietnam), seseorang sedang menunggu hadiah dari kambing (Norway). Pilihan masakan juga merupakan ciri khas negara ini atau negara itu. Mari bersama-sama dengan perjalanan maya yang singkat dan ketahui hidangan apa yang secara tradisional diletakkan di meja Tahun Baru perayaan di pelbagai negara.

Orang Inggeris meletakkan bunga Krismas di atas meja. Ia disediakan dari lemak babi, serbuk roti, tepung, kismis, telur dan pelbagai rempah. Sebelum dihidangkan, puding dituangkan dengan rum, dibakar dan api menyala di atas meja.

Selain puding, mereka menghidangkan ayam belanda dengan sos gooseberry. Secara amnya, untuk percutian di England, ayam belanda yang disumbat dengan lauk sayur disajikan.

Di Selatan, Amerika Syarikat percaya bahawa untuk kebahagiaan dan kekayaan di Tahun Baru, anda perlu makan kacang polong dan kacang sebelum jam Tahun Baru. Anda sering dapat mendengar bahawa kacang polong dan sayur melambangkan wang. Oleh itu, makan kacang dan hijau untuk kesihatan pada malam tahun baru... dan semakin banyak yang lebih baik!

Tetapi di meja perayaan di Austria, Hungaria, Yugoslavia, tidak pernah ada angsa Krismas, itik, ayam, kalkun - mereka percaya bahawa tidak ada burung pada malam ini, - kebahagiaan akan terbang.

Kek keju. Selalunya duit syiling dimasukkan ke dalam kek atau pai, dipercayai bahawa kekayaan (atau gigi yang patah) menanti pencari.

Hidangan istimewa disediakan dari nasi (baik, dari apa lagi!?) Di Vietnam, banyak hidangan disediakan terutama untuk perayaan perayaan. Tempat istimewa dihuni oleh pai putih dan hijau. Bulat putih melambangkan langit dan dipanggang dari tepung. Hijau menjadikannya persegi, yang mencerminkan tradisi kuno mengenai persepsi Bumi seperti bentuknya. Pai hijau, yang terkenal selama lebih dari dua ribu tahun, disebut "ban tyung". Mereka dibuat dari beras pulut yang diisi dengan soya dan daging babi. Prosesnya sendiri cukup sukar: pai dibungkus dengan daun buluh, diikat dengan benang dan direbus.

Di Jerman, pada malam Tahun Baru, mesti ada herring di atas meja, itu membawa kebahagiaan pada tahun mendatang. Mereka juga memasak kek Tahun Baru, daging babi dengan kubis rebus.

Di samping itu, terdapat tradisi di Jerman untuk memanggang roti jahe untuk Krismas. Ia disimpan sehingga Tahun Baru, dan kemudian dimakan. Rumah ini dihiasi dengan gula aising, dan tingkap dan pintu dicat dengan jem.

Juga pada Krismas, hidangan berwarna terang dengan epal, kacang, kismis dan semua pai yang dibakar minggu ini pasti disajikan. Simbolisme di sini istimewa: epal tetap dari pohon epal tentang pengetahuan tentang kebaikan dan kejahatan di syurga, kacang dengan tempurung keras dan inti yang enak bermaksud rahsia dan kesukaran hidup, sebagai perwujudan peribahasa: "Tuhan memberi kacang, tetapi manusia mesti memecahkannya".

Di Yunani - ayam belanda dalam wain.

Danes selalu meletakkan cod rebus di atas meja pada Malam Tahun Baru - simbol kemakmuran dan kekayaan.

Walaupun di Denmark, mereka makan itik atau angsa yang diisi dengan buah-buahan (biasanya epal), puding beras yang ditaburkan dengan kayu manis, bubur nasi manis dengan kayu manis dan kismis (menurut kebiasaan, periuk bubur dibiarkan terbuka sepanjang malam Krismas sehingga gnom dapat menikmati makanan Krismas dan tidak membahayakan pemilik rumah sepanjang tahun berikutnya).

Berbeza dengan Protestan Lutheran Denmark, di mana puasa tidak dilaksanakan, umat Katolik Lithuania hanya makan makanan tanpa lemak pada malam Krismas. Meja Krismas mereka terdiri daripada sepotong (kutya), salad, hidangan ikan dan makanan tanpa lemak lain yang tidak mengandungi daging. Pada keesokan harinya, pada hari Krismas itu sendiri, setelah lawatan keluarga ke gereja, dibenarkan untuk menikmati angsa panggang.

Sejak zaman kuno, pokok anggur telah dianggap sebagai simbol kelimpahan, perapian keluarga yang bahagia. Setiap orang Kuba, Sepanyol, Portugis dengan waktu yang mengejutkan pada waktu tengah malam mesti makan anggur: dua belas pukulan - dua belas keinginan yang dihargai untuk setiap bulan, dua belas buah beri untuk semoga berjaya, sehingga jus bumi berkeliaran di urat, matahari bermain.

Krismas disambut secara besar-besaran. Sebanyak mungkin hidangan berbeza disediakan. Gula-gula yang popular termasuk pai doh wain, kek badam, dan kue jintan. Juga di Sepanyol, mereka memakan kambing goreng, kerang, ayam belanda, babi yang menyusu.

Walaupun orang Yahudi merayakan Tahun Baru bukan pada 31 Disember - 1 Januari, tetapi pada bulan September, mereka makan kacang polong, ikan rebus, epal bakar, kubis, bit dan akar lain pada malam Tahun Baru.

Di Portugal - ikan mas masin kering, pelabuhan yang sangat manis.

Kalkun atau ham dimakan di Ireland.

Siapkan beras berwarna 2 meter, setelah upacara simbolik pengorbanan kepada para dewa, dibawa ke rumah mereka.

Pizza, pai buah, kacang, madu. Anggur, kacang, lentil disajikan pada Malam Tahun Baru di Itali sebagai simbol umur panjang, kesihatan dan kesejahteraan.

Mengonsumsi sosis darah, epal, anggur bersoda tempatan.

- arnab, daging rusa atau permainan.

Belanda menyajikan makanan istimewa seperti donat goreng di atas meja Tahun Baru.

Di Belanda sejak zaman kuno adalah kebiasaan makan antara lain kacang masin. Kacang masin adalah salah satu hidangan utama negara - hanya untuk Tahun Baru. Ini bukan makanan yang paling mudah untuk perut, walaupun satu pot kacang cukup untuk 5 orang. Walau bagaimanapun, mustahil untuk mengurangkan kesan kacang pada perut, walaupun dengan vodka dan wain merah, jadi jika anda perlu mencuba - perhatikan ukurannya, jangan terbawa-bawa.

Berangan goreng, pai. Mereka juga makan tiram, foie gras, sampanye dan keju..

Dalam keluarga Poland, anda boleh menghitung dua belas hidangan di meja Krismas, seperti yang ditentukan oleh kebiasaan. Dan bukan hanya satu daging! Tradisi kuno orang Polandia, seperti orang Jerman, adalah memakan sepotong ikan hering dengan lonceng pertama. Semakin cepat ikan haring, semakin berjaya tahun ini..

Pastikan memancing - ia, terutama ikan mas, di banyak negara dianggap sebagai simbol kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga; sup cendawan atau borscht; bubur barli dengan prun; ladu dengan mentega; untuk kek coklat manis.

Hampir "set" yang sama terdapat di meja suri rumah Czech dan Slovakia, hanya bubur barli mutiara yang lebih disukai di sini. Dan pasti akan ada strudel di atas meja - gulungan puff dengan epal, kebanggaan setiap suri rumah yang baik. Ngomong-ngomong, memasak strudel sebenarnya tidak semudah yang disangka..

Di Romania, Australia, Bulgaria, pai Tahun Baru dipanggang, dan bukan roti sederhana, tetapi dengan kejutan: sesiapa yang mendapat syiling yang dipanggang, kacang, kacang lada akan mempunyai keluarga tahun depan, dia akan bernasib baik.

Di Scotland, hidangan istimewa disediakan untuk Tahun Baru. Sarapan pagi merangkumi kek gandum, puding dan keju khas yang disebut kebben. Untuk makan tengah hari, terdapat angsa rebus atau stik, pai atau epal yang dibakar dalam adunan. Kek oat Tahun Baru di kalangan masyarakat Celtic mempunyai bentuk khas - bulat dengan lubang di tengahnya. Semasa membakar, mereka berusaha untuk tidak memecahkannya, kerana itu akan menjadi pertanda buruk.

Hari ini di Scotland, kue roti pendek bulat dibakar untuk meja Tahun Baru, dihiasi dengan kacang almond rebus, kacang, gula-gula, gula dan patung marzipan. Mereka biasanya dihiasi dengan lambang kebangsaan: heather, salib Scotland, lengan melintasi laut, gunung dan lain-lain..

"Lutefix" - hidangan ikan yang terbuat dari ikan kod kering, daging babi.

Pada Malam Tahun Baru, orang Cina makan hidangan vegetarian yang disebut yai, dengan pelbagai bumbu ditambah. Ini adalah kebiasaan orang Cina untuk memasak ikan utuh, yang dianggap sebagai simbol hubungan keluarga yang kuat. Mereka juga memasak ayam sepenuhnya - dengan kepala, ekor dan kaki - ini melambangkan perpaduan keluarga..

Walaupun pada malam Tahun Baru, kebanyakan orang Cina makan fondue. Periuk dengan kaldu daging diletakkan di tengah meja, dan api dibuat di bawah periuk. Daging (daging sapi, domba), ikan, sotong, udang, dan makanan laut lain dipotong menjadi kepingan tipis seperti kertas, diletakkan di atas pinggan dan diletakkan di sekitar periuk. Para tetamu duduk di sekitar meja dan menyediakan makanan mereka sendiri. Apabila air mendidih, setiap orang mengambil sepotong daging, ikan, atau makanan kegemaran lain dan menurunkannya ke dalam sup mendidih. Apabila kepingan dimasak, dicelupkan ke dalam kicap dan dimakan dengan senang..

Orang Finland selalu meletakkan jeli plum dan bubur nasi di atas meja Tahun Baru. Makanan harus dibasuh dengan glogg - minuman Krismas Scandinavia yang terbuat dari wain merah dengan rempah. Anggur merah dipanaskan (tetapi tidak pernah direbus) dengan gula, kismis, kayu manis, cengkih, kulit oren, kerepek badam dan beberapa sudu Madeira, dan kemudian, ketika glogg menjadi panas, segelas vodka ditambahkan di sana.

Di Kepulauan Filipina, orang menyediakan pelbagai jenis makanan pada Malam Tahun Baru, semakin banyak makanan, lebih baik, kerana jadual Tahun Baru yang kaya dianggap sebagai asas tahun yang sama dimakan yang kaya..

Di Kemboja, meja Tahun Baru diletakkan di dekat tingkap, gula-gula yang paling disukai dalam keluarga disajikan, yang bukan hanya bertujuan untuk tetamu, tetapi pertama-tama untuk "Bapa Zhare" - "saudara" Bapa kita Frost.

Di Tibet, suri rumah memanggang pai dengan pelbagai jenis tampalan untuk mempersembahkan semua rakan dan orang asing: semakin banyak anda menyebarkan, semakin kaya anda.

Pada malam tahun baru, pada 30 Disember, orang Jepun membuat nasi mochi - kuih beras rebus yang diisi dengan buah atau ditaburkan dengan biji bijan. Mochi, bersama dengan buah kesemek kering dan buah-buahan lain, diletakkan di tempat khas dan diletakkan di rumah untuk melindungi anggota keluarga dari roh jahat dan untuk menarik kekayaan, kesihatan dan kesejahteraan.

Di kuil-kuil Jepun pada Malam Tahun Baru, tepat pukul 00:00, mi yang paling biasa diletakkan di atas meja. Mie semestinya tidak dicincang, kerana semakin lama mi, semakin lama hidup kita.

Secara umum, suri rumah di Jepun menyediakan makanan untuk Tahun Baru dari produk yang, seperti yang mereka percaya, membawa kebahagiaan: rumput laut memberikan kegembiraan, buah berangan goreng - kejayaan dalam perniagaan, kacang polong dan kacang - kesihatan, ikan rebus - ketenangan, semangat baik, kaviar herring - keluarga bahagia, ramai anak. Keluarga Jepun bersenang-senang, duduk berlutut di meja rendah, dengan hiasan tanpa perbualan yang bising dan minum lagu - tidak ada yang boleh mengalihkan perhatian dari pemikiran tentang masa depan, tentang apa yang menanti pada tahun yang akan datang.

Baiklah, dan Rusia, Ukraine, Belarus...

Di Rusia, pada mulanya, di bawah Peter the Great, yang memerintahkan untuk merayakan Tahun Baru dari 31 Disember hingga 1 Januari, perkara utama pada percutian itu bukanlah meja, tetapi bola. Untuk makan malam dan sarapan pagi, nenek moyang kita telah. menari dan minum untuk menghilangkan dahaga anda.

Hampir hingga pertengahan abad ke-19, menu Tahun Baru Rusia tidak ada, dan apa yang sekarang dianggap bahagian yang tidak dapat dielakkan dari meja Tahun Baru - semua babi yang menyusu ini dengan bubur soba dan angsa dengan sauerkraut atau epal - sebenarnya berasal dari meja Krismas. Pada awal abad ke-19, masakannya tidak rumit. Walaupun di rumah-rumah bangsawan, acar dan cendawan, salad lobak juga ada di meja Tahun Baru. Mereka juga menyajikan babi, fricassee daging sapi, peluru goreng, ikan rebus dalam wain, dan roti. Ngomong-ngomong, aprikot, jeruk, anggur dan pir - rumah hijau sangat popular, buah-buahan ditanam pada pertengahan musim sejuk di St..

Menu Tahun Baru separuh kedua abad ke-19 sudah mengandungi salmon, kaviar, smelt dan vendace, keju - bersama dengan lobak dan timun acar yang sama. Untuk beberapa sebab mereka menyejukkan cendawan, tetapi labardan (cod) dan semangka telah menjadi fesyen. Permainan bersaing dengan babi bakar dengan bubur soba. Sudah tiba masanya untuk minuman ringan, ais krim dan cognac. Pada pergantian abad ke-19 dan ke-20, anggur Perancis, Sepanyol yang diperkaya, wain Itali dan Jerman telah diminum. Dan untuk meniru sampanye, anggur berkilau Don sudah dibuat. Sudah tentu, mereka minum vodka, minuman keras dan minuman keras, bir buatan sendiri Rusia dan Jerman.

Menjelang awal abad kedua puluh, ikan teri, udang karang, sardin mula muncul di meja Tahun Baru. Epal tidak dapat dilakukan tanpa babi dan angsa yang terkenal, tetapi gerai hazel dan ayam belanda sudah bersaing dengan mereka. Pada hari Krismas tahun 1912, 250 ribu anak babi, 75 ribu kalkun, 110 ribu angsa, 260 ribu ayam dan itik dijual di St. Petersburg.

Selepas revolusi, perayaan Tahun Baru dibatalkan. Tetapi dia masih ditemui. Benar, tarian hanya boleh dilakukan secara senyap-senyap, agar tidak menyedarkan jiran. Mungkin, kebiasaan duduk di meja timbul. Makanannya sedikit. Sudah tentu mereka berusaha menggantungkan kacang dalam kerajang emas dan perak, epal di atas pohon yang dilarang oleh revolusi. Memulihkan semula pohon Tahun Baru pada tahun 1936, bersama dengan tarian malam. Meja Tahun Baru Soviet tidak menjadi canggih - malah sosej yang dipotong bulat dapat menghiasnya. Namun, di bekas kedai di Eliseev, mereka masih menjual rumah dan kaviar hazel.

Pada tahun empat puluhan, Tahun Baru disambut dengan vodka, kentang rebus dan herring, dihiasi dengan cincin bawang. Hidup menjadi lebih menyeronokkan pada tahun lima puluhan. Meraikan tahun baru tidak lagi dianggap tercela. Dan berkumpul bukan hanya dalam lingkaran sempit, tetapi juga di sebuah syarikat besar.

Di atas meja muncul: jeli, herring di bawah mantel bulu, pucuk Baltik.

Kedatangan salad Olivier yang kedua telah tiba - dengan sosej doktor dan bukannya hazel. Ia dimasak dalam mangkuk besar dan dibumbui dengan mayonis. Babi, angsa, atau itik memang diinginkan tetapi tidak diperlukan. Di bawah lonceng, sangat penting untuk membuka sebotol "Soviet Champagne".

Di pangsapuri yang sempit, meja merangkumi seluruh tempat, jadi anda harus memilih: menari atau makan. Orang muda menyajikan bufet semasa perayaan Tahun Baru.

Dan di antara generasi yang lebih tua, dengan munculnya televisyen, meja akhirnya berjaya..

Pada Tahun Baru, mereka selalu mencuba, ada sesuatu yang disukai oleh binatang yang dihormati tahun ini. Pada suatu ketika, "Angsa dalam epal" dianggap sebagai hidangan tradisional di atas meja. Hari ini, tradisi separuh terlupa ini, sayangnya, jarang, tetapi "Olivier" dan "Bulu mantel" telah menjadi asli dan, memang, orang!

Jadual Selamat Tahun Baru kepada anda!

Sumber: newyear.redday.ru, kulinarochki.ru

Foto - dari Internet.

Rambutan6 022.12.12

Tambahkan ke blog anda - layan rakan anda !:

Dengan ilustrasi: Teks:

lioks Selasa, 26 Ogos 2014 11:02 PM #

Saya tinggal di Republik Czech dan mengetahui tradisi Czech. Oleh itu, saya melihat bahawa tulisan anda salah mengenai negara ini, dan oleh itu saya secara automatik mempersoalkan semua negara lain. Sebagai contoh, di Sepanyol, hidangan paling penting yang anda ada pasti hilang (saya tahu dari komunikasi peribadi dengan seorang wanita Sepanyol mengenai tradisi mereka). Semoga berjaya mendapatkan maklumat yang benar.

Rambutan Rabu, 27 Ogos 2014 13:43 #

Saya tinggal di Republik Czech dan mengetahui tradisi Czech. Oleh itu, saya melihat bahawa tulisan anda benar-benar salah mengenai negara ini, dan oleh itu saya secara automatik mempersoalkan semua negara lain. Sebagai contoh, di Sepanyol, hidangan paling penting yang anda ada pasti hilang (saya tahu dari komunikasi peribadi dengan seorang wanita Sepanyol mengenai tradisi mereka). Semoga berjaya mendapatkan maklumat yang benar.

Hidangan tradisional Tahun Baru apa yang dimasak di pelbagai negara?

Makanan Gaya Hidup

Kandungan

  • Denmark
  • Norway
  • Austria
  • Perancis
  • Inggeris
  • Jepun
  • Poland

Sup cendawan, bubur nasi, tiram, kepala domba dan banyak lagi termasuk dalam menu Tahun Baru penduduk asing.

Pada hari Krismas dan Malam Tahun Baru, semua orang berkumpul di meja perayaan untuk meraikan acara yang menggembirakan ini dalam lingkungan keluarga yang selesa atau di tempat rakan yang bising. Dan jika pandangan kita biasanya tenang, mencari Olivier dan herring legendaris di bawah mantel bulu di antara pelbagai masakan, maka, misalnya, di Austria, perayaan ini tidak dapat dibayangkan tanpa babi tradisional.
Kakitangan editorial kami menawarkan untuk melakukan perjalanan maya dan singgah di makan malam perayaan di pelbagai negara.

Denmark

Agar tahun mendatang berjaya, penduduk negara utara pada malam Tahun Baru mesti makan bubur nasi manis dengan kacang almond goreng. Dan beberapa suri rumah sengaja menyembunyikan kacang di bahagian bawah semangkuk bubur untuk menjadikan tradisi lama ini lebih menarik. Dan jika "rahsia" ini terserlah kepada gadis yang belum berkahwin, maka pada tahun baru, menurut legenda, dia pasti akan berkahwin. Untuk semua orang, kacang yang dihargai menjanjikan tahun yang berjaya dan bahagia..

Hidangan tradisional Tahun Baru yang lain di Denmark adalah kue marzipan Kransekage dalam bentuk kerucut, dan pada Krismas - roti berbentuk babi "Yule boar", yang, sekali lagi, menurut legenda, menarik kekayaan dan kelimpahan ke rumah.
Dan tentu saja, di mana tanpa kursus utama - beberapa orang Denmark tidak dapat membayangkan makan malam perayaan tanpa angsa goreng yang diisi dengan buah-buahan kering, dan seseorang lebih suka daging babi panggang dengan kubis merah dan kentang.
Lihat tahun lama dan temui yang baru dengan segelas bir atau glög (wain panas dengan rempah, wain mulled versi Skandinavia).

Norway

Dan di kerajaan Skandinavia ini, terus terang, ada pilihan menu Tahun Baru yang agak pelik. Oleh itu, menurut tradisi, setiap Krismas dan Tahun Baru orang Norwegia menyediakan makanan istimewa "lutefisk" - ikan kering yang direndam dalam larutan natrium hidroksida. Hidangan ini mempunyai rasa yang jelas dan bau pedas, yang, bagaimanapun, sama sekali tidak mengganggu penduduk tempatan. Mereka juga menikmati memakannya di restoran tempatan, mempertahankan barisan panjang.

Juga di meja perayaan orang Norway, anda dapat melihat hidangan Krismas "Smalakhove" - ​​kepala domba rebus, rebus atau acar. Keturunan Viking sangat menyukai hidangan ini. Walaupun untuk tetamu yang belum bersedia, kedua-dua resipi dan pemandangan itu sendiri mungkin tidak kelihatan paling estetik atau menyenangkan. Banyak kes seperti itu diselamatkan oleh jiran tetap "makanan istimewa" - vodka Akvavit tempatan.
Orang Scandinavia juga memberi perhatian khusus kepada minuman lain semasa cuti Krismas: ale, gluck dan glogg mesti ada di setiap rumah dalam tempoh ini..

Austria

Austria dalam keanehan menu tidak terlalu jauh dari orang Scandinavia. Babi babi goreng, yang dimakan penduduk tempatan pada malam tahun baru, hampir tidak dapat disebut sebagai hiasan indah dari meja perayaan. Tetapi di tempat-tempat ini mereka pasti bahawa hidangan ini memberi mereka kebahagiaan sepanjang tahun, yang bermaksud bahawa mereka perlu makan sekurang-kurangnya satu babi. Tetapi apa yang anda tidak akan lihat di meja orang Austria adalah burung. Mereka percaya bahawa dengan cara ini kebahagiaan akan menjauh dari mereka dan makan makanan babi juga tidak akan membantu. Atas sebab yang sama, pada Malam Tahun Baru, mereka tidak memakan udang karang dengan cara apa pun, agar tidak "kembali" sepanjang tahun depan. Dari minuman, penduduk republik alpine lebih suka panas.

Perancis

Jadi ke mana mesti pergi untuk gambar cantik makan malam gala? Ke Perancis.
Banyak hidangan istimewa dan langka: foie gras, lobster, tiram dan banyak lagi boleh didapati di meja Krismas Perancis. Dan tentu saja, percutian bukanlah percutian jika menu tidak termasuk kalkun goreng tradisional dengan kerak emas..
Keistimewaan lain (tetapi bukan yang terakhir) dari meja perayaan adalah minuman tradisional Perancis - pukulan, yang disediakan berdasarkan pelbagai minuman beralkohol (contohnya, wain putih dan rum) dengan penambahan buah segar atau buah tin.

Inggeris

Anda boleh mendapat keseronokan estetik dan, maaf, orgasme gastronomi di meja Krismas di England lama yang baik. Sebagai tambahan kepada ayam belanda yang disumbat tradisional, anda dapat melihat sesuatu yang lebih menarik pada makan malam perayaan.
Tidak perlu melihat puding Krismas mereka yang terbuat dari daging asap, buah kering dan rempah! Tetapi bukan hanya gabungan produk hidangan ini yang menarik di sini, tetapi sajiannya - puding dicurahkan dengan rum atau cognac, dibakar dan begitu sahaja, dengan api yang indah, disajikan kepada para tetamu.
Dari semangat, orang Inggeris lebih suka brendi. Siapa sangka.

Jepun

Di hampir setiap rumah Jepun, anda boleh menjumpai "mochi", sebiji kek beras manis, di atas meja perayaan. Ia boleh dibuat dari buah, ais krim, atau adzuki (kacang Jepun). Osechi-ryori (osechi) juga dianggap sebagai hidangan tradisional dan, mungkin, yang paling penting di kalangan orang Jepun. Osechi terdiri daripada beberapa hidangan, masing-masing mempunyai makna simboliknya sendiri..

Sebagai contoh, dalam set ini anda boleh menemui: mi soba (hidangan "toshikoshi-soba"), yang melambangkan umur panjang dan kesihatan; buah berangan dan kentang tumbuk manis (kuru quinton) untuk kekayaan; rumput laut digulung dengan salmon (hidangan "kobumaki") - simbol kebahagiaan - dan banyak lagi.
Sehingga deringan loceng, yang mengalahkan 108 ketukan pada pukul 12 pagi, sehingga membersihkan dari dosa setiap penduduk negara itu, orang-orang Jepun dengan upacara mengangkat secangkir sake atau kagum.

Poland

Sekiranya anda adalah penyokong makanan sihat yang betul sehingga sekatan sebenar (atau khayalan, seperti yang anda mungkin), pada Malam Tahun Baru anda harus pergi ke Poland. Dari 12 hidangan tradisional di meja perayaan Poland, anda tidak akan melihat sedikit daging. Antara hidangan perayaannya ialah: sup cendawan atau borscht, kubis rebus, bubur barli dengan prun, ladu dengan mentega, kek coklat atau muffin, dan pastinya ikan, dalam pilihan memasak apa pun. Bagaimanapun, orang Poland menganggapnya sebagai simbol kebahagiaan dan kemakmuran..
Minuman tradisional Tahun Baru di negara ini adalah vodka, walaupun sampanye juga terdapat di meja perayaan. Dan kami tidak tahu sama ada mereka berakhir dengan koktel Gloomy Morning yang biasa. Layak diperiksa di tempat.

Tradisi Tahun Baru di Denmark

Tradisi Tahun Baru di Denmark

Ciri khas percutian Tahun Baru Denmark ialah dua Klausa Santa memberikan hadiah kepada anak-anak sekaligus - Yulenisse dan Yulemanden. "Penatua" - Ülemanden - tinggal di Greenland dan orang bunian membantunya dalam menyebarkan hadiah. Yang "lebih muda" - Yulenisse - tinggal di sebuah pondok hutan, menyiapkan hadiah sepanjang tahun, dan menjelang Krismas dia bergerak lebih dekat dengan orang - ke loteng atau di lumbung. Yulenisse lebih menyerupai Brownie, yang bukan sahaja memberikan hadiah kepada anak-anak, tetapi juga membantu nyonya rumah menyiapkan makan malam perayaan.

Orang Denmark menyukai adat istiadat mereka dan peka terhadap pemenuhan tradisi Tahun Baru dan Krismas. Mereka percaya bahawa:

Dengan memberi anak-anak pokok Krismas yang mewah atau kayu, mereka akan melindungi mereka dari segala kejahatan.

Makan wortel pada malam tahun baru akan memastikan kesihatan dan panjang umur anda.

Memakai topi merah pada hari Krismas akan menarik nasib baik.

Membuat hati merah dari kertas akan menarik cinta.

Dengan memasang kambing jerami di dekat rumah, mereka akan melindungi diri mereka dari roh jahat.

Tradisi Tahun Baru yang paling mencolok dari orang Denmark ialah menghancurkan hidangan lama di bawah pintu rakan-rakan. Untuk melakukan ini, pinggan pecah-pecah, cawan dengan pegangan yang patah dan kerosakan lain dikumpulkan di setiap keluarga sepanjang tahun, sehingga pada Malam Tahun Baru mereka dapat menghancurkan semua ini di teras jiran, rakan dan saudara-mara. Pada masa ini, serpihan-serpihan terbang ke seluruh Denmark, dan bunyi pinggan pecah terdengar. Tetapi tidak ada yang marah dengan kemarahan ini! Sebaliknya, semakin banyak serpihan ditumpuk di pintu, semakin berjaya tahun ini. Dan sangat menyedihkan jika tidak ada satu pinggan pecah di bawah pintu, kerana ini bermaksud pemilik rumah itu tidak mempunyai kawan.

Tradisi Krismas lain yang diperhatikan secara meluas adalah pencahayaan lampu Advent. Empat Ahad sebelum Krismas di Denmark, karangan bunga dibuat dari ranting cemara yang saling terkait dengan pita. 4 lilin diletakkan di dalam. Pada hari Ahad, nyalakan sebatang lilin dan tunggu hingga habis seperempat, selepas itu mereka padam. Ahad berikutnya, dua lilin sudah menyala - satu lilin yang menyala dan yang baru. Sekarang mereka menunggu lilin baru akan habis seperempat. Lilin yang dinyalakan minggu lalu akan menyala separuh. Dan seterusnya sehingga Krismas ("Jul"), ketika lilin terakhir akan dinyalakan di atas meja perayaan.

Bakar Babi Yule. Yule Boar adalah roti berbentuk babi yang sebelumnya dipanggang dari tepung sheaf terakhir. Dia mesti hadir di meja perayaan sepanjang hari Krismas, sebagai jimat kekayaan dan banyaknya..

Main konvolusi. Untuk melakukan ini, setiap tetamu membawa beberapa hadiah murah, dibungkus sehingga mustahil untuk meneka kandungannya. Semua bungkusan diletakkan di atas meja dan pemain bergilir-gilir membuang dadu, yang "enam" jatuh, mengambil bungkusan apa pun. Sebelum permainan dimulakan, penggera bermula dan permainan akan berterusan sehingga berdering. Sekiranya semua hadiah telah diselesaikan, dan jam penggera belum berbunyi, keseronokan akan bermula - pemilihan hadiah. Dadu dilemparkan lagi, dan sesiapa yang melemparkan "enam" mengambil hadiah dari pemain seterusnya.

Orang Denmark menyukai percutian Tahun Baru dan yakin bahawa dengan memenuhi tradisi kuno mereka membawa nasib baik dan kebahagiaan dalam hidup mereka..

Hidangan kebangsaan Denmark - apa yang dimakan di Denmark

Kemas kini terkini: 11 Mei 2018

Pada pandangan pertama, masakan Denmark tidak berbeza dengan tradisi masakan negara-negara Skandinavia. Walaupun begitu, gourmet sejati akan menamakan banyak ciri khas hidangan kebangsaan, yang kebanyakannya, bahkan hari ini, disediakan mengikut resipi lama yang unik. Masakan Denmark khas dan asli, sering menggabungkan produk yang tidak serasi. Itulah sebabnya lawatan gastronomi ke Denmark sangat popular.

Ciri khas masakan kebangsaan Denmark

Masakan kebangsaan Denmark adalah gabungan tradisi masakan dari banyak negara di Eropah utara. Masakan kebangsaan dibezakan oleh pelbagai jenis hidangan dan nilai pemakanan yang tinggi dari masing-masing. Ini disebabkan oleh ciri iklim, kerana pada suhu rendah sangat penting untuk menyediakan makanan berkalori tinggi untuk diri anda..

Ia menarik! Pakar kuliner menilai masakan Denmark sebagai gabungan tradisi Jerman dan Skandinavia. Ia dikuasai oleh daging, makanan laut dan sayur-sayuran. Kombinasi yang luar biasa dari produk yang kelihatan sederhana menggembirakan gourmet masakan yang paling canggih.

Untuk menghargai keunikan masakan Denmark dan mencuba masakan asli negara, cukup untuk mengunjungi kafe atau kedai. Di Denmark, perniagaan restoran berakar pada masa lalu. Banyak kafe mempunyai resipi dari abad ke-13 dalam menu. Sebilangan pengkritik berpendapat bahawa hidangan kebangsaan Denmark sudah ketinggalan zaman, kerana komposisi produk yang terhad dan kekurangan bahan-bahan asing dalam resipi tidak mungkin membuat hidangan yang benar-benar enak dan asli. Walaupun begitu, para koki tempatan telah berjaya mengubah keadaan dan menghidupkan kembali minat sebenar terhadap resipi lama dengan mengubah dan memperbaikinya..

Keistimewaan masakan negara

  1. Masakan kebangsaan Denmark berdasarkan hidangan daging dan ikan yang berkalori tinggi.
  2. Salah satu nama yang kukuh di Denmark adalah "Negara 700 jenis sandwic". Memang, sandwic adalah makanan kegemaran orang Denmark. Mereka disediakan dari sebilangan besar bahan yang disusun dalam lapisan.
  3. Di Denmark, daging babi sangat disukai; rebusan, sosej disediakan dari itu, digoreng, dibakar, disajikan dengan sayur-sayuran dan pelbagai sos. Oleh kerana banyaknya hidangan daging babi, masakan Denmark sering dibandingkan dengan masakan Jerman..
  4. Ikan dan makanan laut dijadikan bahan utama untuk kursus pertama dan kedua.
  5. Sayuran yang paling popular di Denmark ialah kentang, bawang, merah dan kembang kol, kacang, lada dan cendawan, wortel dan ramuan..
  6. Produk tenusu juga dihargai - keju kotej, keju, mayonis. Sup susu sangat menarik minat pelancong.

Daging dan ikan

Daging dan ikan termasuk dalam banyak hidangan kebangsaan Denmark. Selain daging babi, penduduk tempatan memasak banyak daging lembu dan daging domba..

Babi panggang dengan kubis merah yang direbus

Fakta menarik! Hidangan daging yang paling popular adalah daging babi goreng dengan kubis merah yang direbus.

Produk sampingan banyak digunakan dalam masakan negara. Hati babi digoreng hingga sedap, garing dan dihidangkan dengan bawang merah karamel dan kentang bakar.

Ayam panggang, kentang rebus dan sos mayonis dan hijau disajikan sebagai lauk. Juga, daging ayam masin dan diperap.

Selamat mengetahui! Ayam masin dengan nanas manis adalah hidangan kebangsaan yang tidak boleh membiarkan siapa pun acuh tak acuh.

Senarai makanan yang paling asli termasuk hidangan - Stegt Flask. Untuk memasak, anda memerlukan potongan daging, kentang, dan bit dan pasli digunakan untuk sos. Hidangan Denmark yang lain adalah bebola daging. Bawang, telur, susu, rempah dan bubur roti ditambahkan ke dalam daging cincang. Goreng dan dihidangkan bersama kentang atau nasi.

Di Denmark, ikan juga dimasak - pemukul, belut, ikan trout. Namun, yang paling popular adalah herring masin, yang sebenarnya mempunyai rasa yang sedikit manis dan pedas..

Fakta menarik! Sos di Denmark paling kerap dibuat dari cranberry, lingonberry dan raspberry..

Hidangan sayur

Sayuran yang paling biasa di Denmark ialah kentang. Mana-mana kedai runcit mempunyai banyak pilihan sayur-sayuran akar - untuk menggoreng, memasak, merebus dan kentang tumbuk. Mereka juga menyediakan hidangan dari wortel, bit, kubis dan zucchini..

Roti dan pastri

Banyak roti dimakan di Denmark. Pertama sekali, ini adalah asas untuk sandwic Denmark yang terkenal, dan roti juga mesti disajikan dengan kursus pertama dan kedua. Produk roti yang paling popular yang terbuat dari tepung rai, yang dibezakan oleh rasa masam, mengandungi fosforus, serat makanan dan magnesium. Membuat roti rai sebenar adalah proses yang panjang dan rumit. Ketika datang ke pastri manis, koki tempatan adalah tukang mahir. Dalam masakan kebangsaan Denmark terdapat banyak pilihan pencuci mulut - "siput" dengan kayu manis, roti dengan sejumlah besar rempah, kue wortel, pai dengan jeli, kerucut marzipan.

Sandwic

Sekiranya di negara lain sandwic dianggap sebagai cara untuk "membunuh cacing" dan makan makanan ringan, maka di Denmark adalah hidangan lengkap, berkalori tinggi, kompleks dan sangat enak. Semua sandwic digabungkan menjadi kumpulan yang disebut "smurrebred". Sandwic Denmark mampu menggabungkan produk yang tidak mungkin digabungkan antara satu sama lain. Tetapi dari ini hidangan siap memperoleh rasa yang unik. Lihat sendiri, satu sandwic boleh terdiri daripada sebilangan besar lapisan pate, ikan, tomato, lobak dan daging.

Selamat mengetahui! Restoran paling popular yang mengkhususkan diri dalam penjualan sandwic adalah Oscar Davidsen di Copenhagen.

Sandwic bertingkat nasional adalah makanan kegemaran Hans Christian Andersen. Penulis terkenal lebih menyukai beberapa lapisan daging, pate hati, tomato, lobak dan jeli.

Berikut adalah beberapa tampalan sandwic tradisional Denmark:

  • ham, telur, selada, timun acar;
  • Keju Roquefort, lobak, kuning mentah;
  • sosej, ikan bilis, telur, tomato, pasli;
  • daging rebus, bawang, acar bit, kuning mentah, rempah;
  • ikan goreng, irisan lemon, sos mayonis;
  • herring masin, jeli buah, lada belang, bit acar.

Ia penting! Denmark tidak boleh disebut negara besar, tetapi walaupun demikian, setiap wilayah mempunyai hidangan tempatan yang asli. Di pulau Ere, penkek disediakan dengan mahir dan disajikan dengan madu. Di pulau Fane, anda mesti mencuba puding tepung sakkuk, disajikan dengan daging babi. Di pulau Bornholm, ikan dihisap mengikut resipi asli. Dan ikan hering yang paling sedap dapat dirasakan di Isle of Men.

Hidangan untuk dicuba di Denmark

Hidangan paling popular sebagai penghormatan. Terjemahan literal bermaksud - mentega dan roti. Masakan Denmark kebangsaan mempunyai lebih dari seratus jenis sandwic. Bahan yang paling popular adalah roti rai, mentega, daging rebus atau ikan goreng, keju, sayur-sayuran dan pate.

Foto: Hidangan kebangsaan Denmark Smörrebrod.

Pate hati, daging babi goreng, daging rebus atau goreng dijadikan bahan daging. Bahagian atas sandwic mesti dilengkapi dengan sayur-sayuran segar atau acar dan kepingan keju.

Berjalan-jalan di sekitar bandar Denmark, pastikan untuk mencuba hot dog tempatan, yang boleh dibeli di kaunter khas - pölsevogn. Terdapat dua jenis hot dog yang disediakan di Denmark:

  • rizet - dimasak dalam roti, di atas dengan timun acar, bawang, mustard, saus tomat dan mayonis (kaedah penyediaannya menyerupai resipi Amerika);
  • Franksdog - dimasak dalam kerak baguette, tambahkan mayonis pedas dan isian tradisional untuk hot dog.

Hidangan kebangsaan yang popular yang digambarkan oleh penduduk tempatan sebagai "lemak babi dalam pasli." Jalur bacon digunakan untuk memasak, dan kentang dan bit disajikan sebagai lauk.

Fakta menarik! Di restoran, hidangan disajikan pada roti rai sebagai pembuka selera atau sebagai hidangan bebas dengan hiasan kubis merah, prun dan timun acar.

Bakso tradisional Denmark dibuat dari daging babi cincang atau daging lembu dengan bawang, telur, susu, bubur roti dan rempah. Bola yang dibentuk digoreng dan disajikan dengan kentang atau kubis merah.

Dalam terjemahan, perkataan bermaksud - sejuta stik. Hidangan daging lembu sedang disiapkan, yang dipotong kecil-kecil. Hidangkan sebagai lauk dengan kentang, pasta atau nasi.

Ia penting! Di restoran yang berlainan, rempah yang berbeza ditambahkan ke dalam daging - lada, paprika, jagung, lada boleh ditambah atau disajikan dengan kentang tumbuk.

Babi adalah makanan utama dalam banyak hidangan Denmark. Contohnya, mereka memasak daging goreng dalam sos pasli. Ubi kentang rebus atau epal disajikan sebagai lauk.

Juga, daging babi dibakar secara langsung pada kulit, sebelum ini potongan dibuat di atasnya. Adalah dipercayai bahawa hidangan yang paling enak di dalam pinggan adalah kulit. Dagingnya disajikan dengan ubi kentang manis. Hidangan ini dianggap meriah dan disediakan untuk Krismas..

Di Denmark, rubi dimakan dalam jumlah besar. Kedai-kedai menjual pelbagai jenis ikan dan makanan laut. Pasar ikan terbaik adalah di pulau Bornholm. Di sini anda boleh membeli salmon, flounder, cod, belut, haddock. Restoran menyajikan ikan goreng, panggang, rebus dan kukus. Namun, ikan haring dianggap sebagai ratu masakan nasional. Terdapat lebih daripada 60 resipi kebangsaan untuk membuat herring - acar, asin, kalengan.

Fakta menarik! Pastikan untuk mencuba "piring utara" yang terkenal - ikan haring, salmon, belut dan kaviar, disajikan dengan lobak berkrim.

Salad herring tradisional Denmark juga termasuk: kentang, daging sapi muda, acar, epal masam, bit rebus, bawang, wortel dan pembalut khas krim, cuka, gula dan garam.

Masakan Denmark adalah salah satu yang paling istimewa di dunia. Sekiranya anda ingin mencuba produk mudah, tetapi dalam kombinasi yang asli, menu kebangsaan Denmark pasti akan menarik dan mengejutkan anda..

Video: makanan jalanan di Denmark - apa yang perlu dicuba dan berapa harganya.

Pengarang: Julia Matyukhina

  • Surströmming ikan busuk dan hidangan Sweden yang lain

Dikemas kini: 13 Jul, 2018 Hidangan kebangsaan Sweden pastinya dekat dengan orang yang mempunyai...

Dikemas kini: 24 Mac 2020 Setelah Norway dianggap sebagai negara wilayah dan di beberapa...

Dikemas kini: 26 Mar, 2020 Penduduk Montenegro secara harmoni menggabungkan kualiti seperti...

Dikemas kini: 6 Apr 2020 Masakan Georgia adalah sesuatu yang anda perlu mencuba lebih daripada satu...