Bagaimana dan dengan apa yang harus diminum minuman keras: peraturan minum

Mulled wain adalah wain hangat dengan rempah, buah sitrus dan madu. Namanya berasal dari "wain panas" Jerman. Di Eropah, minuman ini disediakan untuk Krismas. Ia sering dijual panas di pasar perayaan langsung dari kaunter, menawarkan pretzel, pai manis dan juga sosej goreng..

Alkohol ini telah terkenal di Eropah sejak zaman Rom Purba. Anggur sejuk dengan rempah adalah keistimewaan warga kaya. Pada abad ke-10-12 di negara-negara Eropah Utara dan Tengah, burgundy dipanaskan, ramuan lengkuas (saudara halia) ditambahkan dan disajikan kepada para tetamu pada malam yang dingin.

Di negara-negara CIS, minuman ini menjadi terkenal hanya selepas kejatuhan USSR. Wain panas diminum di rumah, di jalanan, di kafe. Minuman ini telah menjadi sangat popular bagi kami sehingga pengeluar rempah-rempah malah membuat "set untuk minuman keras" khas dengan kapulaga, cengkih, pala dan lain-lain.

Anda akan belajar bagaimana wain mulled disajikan dan dengan apa yang mereka minum di Eropah dalam artikel ini..

Cara menghidangkan wain dan apa yang perlu diminum

Alkohol panas secara tradisional disajikan dalam cawan tanah liat besar atau gelas kaca dengan pemegang. Gelas biasa atau gelas wain tidak akan berfungsi - minumannya panas dan tidak selesa dipegang. Minuman ini tidak diminum melalui jerami, ia perlahan-lahan disesap dalam sedikit teguk untuk merasakan rasa halus dan tidak langsung mabuk.

Hidangkan wain panas di atas meja sama ada dalam cawan bahagian atau dalam jag besar. Lebih baik tutup bekas supaya minuman tidak menyejuk.

Persoalan timbul mengenai apa yang mereka minum wain madu; salad mayonis dan potongan kecil sangat sesuai untuk pembuka selera untuk minuman aromatik yang begitu halus. Berikut adalah beberapa pilihan terbaik untuk wain panas.

  1. Donat manis. Belanda menyukai pilihan ini. Donat dengan jem, ditaburkan dengan koko, gula tepung atau ditaburkan dengan madu akan sesuai dengan wain manis.
  2. Babi. Jangan terkejut, tetapi hidangan daging berlemak akan sempurna melengkapkan wain jika sangat pedas. Babi digoreng atau direbus dengan bawang. Variasi pembuka selera ini adalah sosej Bavaria, pedas dan berair di bahagian dalam. Ini adalah pilihan tepat di pasar Krismas di Jerman. Mereka sangat senang dimakan di jalan - tepat di hadapan kedai wain. Orang Jerman suka menambahkan lada hitam ke dalam wain dan menggabungkannya dengan sosej..
  3. Keju dan buah-buahan tanpa gula. Versi Perancis tradisional, sesuai untuk minuman manis dan sedap. Potong beberapa jenis keju menjadi kiub, potong epal dan oren menjadi baji. Goreng crouton kecil dan hidangkan dalam mangkuk yang berasingan. Letakkan segelas tusuk gigi dan para tetamu akan membuat kanape sendiri, berbeza-beza ramuannya.
  4. Pai dan pai manis. Pembakar yang dibuat dari pastri serbuk pendek dengan isi buah atau buah beri juga sesuai dengan anggur yang direnung. Makanan yang dipanggang lembut akan menjadi "lebih sukar" untuk perut, tetapi jika anda memanggang roti kecil dengan jem atau kismis, ia akan sangat senang dimakan. Makanan ringan ini juga meluas di Jerman dan Sweden..
  5. Kue Gingerbread. Rasa manis yang sedikit pedas ini akan melengkapkan minuman panas anda dengan sempurna..

Apa yang lebih baik untuk diminum dengan minuman keras - tentukan sendiri, mana-mana makanan ringan ini akan melengkapkan minuman dengan sempurna.

Rebus wain yang lebih kerap - hampir tidak ada alkohol di dalamnya, jadi sesuai walaupun bagi orang yang mempunyai sikap negatif terhadap minum. Dan pada musim sejuk atau malam musim luruh, wain panas akan menghangatkan anda lebih baik daripada teh apa pun..

Peraturan untuk pengambilan minuman keras dan makanan ringan

Semasa musim luruh musim sejuk atau selsema musim sejuk, kemungkinan selesema dan selesema sangat tinggi. Adalah mungkin untuk meningkatkan imuniti bukan hanya dengan bantuan vitamin dan sukan. Anda juga dapat meningkatkan kesihatan dan bergembira dengan bantuan minuman beralkohol, seperti minuman keras.

Minuman ini disediakan mengikut resipi yang berbeza, tetapi tetap menjadi salah satu yang paling popular dan meluas..

Apa itu minuman keras: komposisi dan kandungan kalori

Sudah menjadi kebiasaan minum sekitar 90% minuman beralkohol yang sejuk, tetapi anggur yang dihidangkan disajikan panas. Minuman seperti itu bukan sahaja mempunyai rasa cerah dan tidak biasa, tetapi juga membolehkan anda memanaskan badan dalam masa sesingkat mungkin. Wain mulled yang disiapkan dengan betul akan menguatkan sistem ketahanan badan, melindungi daripada selsema dan memberi kekuatan untuk perkara baru.

Buat pertama kalinya, minuman ini dicipta di Rom Purba dan merupakan campuran wain merah kering dengan rempah-rempah (paling sering dengan cengkih dan kayu manis). Berdasarkan resipi klasik, banyak pilihan pengarang telah dicipta, tetapi ramuan utama tetap tidak berubah.

Resipi tradisional merangkumi:

  • wain merah kering;
  • gula;
  • buah pala;
  • halia;
  • kayu manis;
  • anyaman.

Terdapat 2 jenis minuman keras - dengan dan tanpa air. Bergantung pada pilihan yang dipilih, minuman berbeza dalam kekuatan dan kaedah penyediaannya. Nilai tenaga dari minuman keras bergantung pada asasnya. Kandungan minimum kalori minuman adalah 80 kcal per 100 ml. Dengan setiap penambahan, indikator meningkat, terutama jika madu bertindak sebagai salah satu komponen.

Pelantikan

Tidak seperti kebanyakan minuman beralkohol lain, anggur yang diminum tidak hanya digunakan untuk mengatasi tekanan dan meningkatkan mood, tetapi juga untuk mencegah pelbagai penyakit. Kesan minuman secara langsung bergantung pada ramuannya..

Untuk pemanasan

Sekiranya anda terpaksa menghabiskan terlalu banyak waktu dalam selesema, anda dapat mencegah perkembangan selesema dan selsema bukan hanya dengan bantuan persediaan farmakologi khas, tetapi juga dengan bantuan minuman keras. Apabila dipanaskan, sifat antibakteria wain merah diaktifkan. Selain itu, minuman berkualiti tinggi mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral..

Anggur panas menghangatkan, menipiskan darah dan mempercepat peredaran darah, sambil jenuh badan dengan asid amino, kalsium, asid askorbik dan fosforus. Akibatnya, pertahanan diaktifkan, dan risiko selesema dikurangkan beberapa kali..

Untuk selsema

Di banyak negara, minuman keras diminum dan bukannya ubat sejuk. Minuman itu terbukti sangat baik pada gejala pertama penyakit ini..

Kesan positif penggunaannya dicapai kerana adanya komponen berikut dalam komposisi:

  • Asid askorbik adalah antioksidan semula jadi yang kuat yang menguatkan sistem imun;
  • Madu - mempunyai kesan bakteria, melawan jangkitan, mempercepat proses penyingkiran toksin dari badan;
  • Rempah. Sebenarnya, setiap rempah-rempah yang terdapat dalam anggur yang dihidangkan mempunyai sifat penyembuhan. Kayu manis dan lada hangat, halia membuang toksin, cengkeh melawan kuman, pala menguatkan imuniti.

Ramai yang berminat sama ada minum minuman keras boleh diminum pada suhu. Doktor memberi jawapan positif, tetapi mereka menasihatkan menggunakan minuman itu sebagai ubat hanya jika suhu tidak melebihi 37.2 darjah.

Sebaiknya minum wain mull pada suhu, yang disediakan dari komponen berikut:

  • sebotol wain merah kering;
  • setengah epal;
  • setengah oren;
  • madu - 4 sudu besar;
  • kulit kayu manis;
  • secubit cengkih;
  • allspice - 5 kacang polong.

Mula-mula anda perlu memotong epal dan oren. Setelah buah dituangkan dengan wain dan baki komponen ditambahkan. Campuran dipanaskan hingga 70 0 С tanpa mendidih. Wain yang dihirup ini diminum dalam panas dan perlahan..

Bagaimana wain yang dihidangkan?

Untuk mendapatkan keseronokan dan manfaat maksimum dari minum minuman beralkohol ini, anda bukan sahaja perlu memasak dengan betul, tetapi juga untuk mengetahui cara menggunakan wain mulled..

Goblet

Tidak ada begitu banyak pilihan untuk hidangan yang digunakan untuk menyajikan wain. Di rumah, minuman boleh diminum dari hampir semua gelas, tetapi di kafe dan restoran yang mereka gunakan:

  • Gelas khas yang diperbuat daripada kaca tebal dengan pemegang dan batang rendah. Bekas sedemikian tidak membiarkan minuman sejuk terlalu cepat dan mengekalkan panas lebih lama. Oleh kerana pegangannya tetap sejuk, pengambilan wain mulled tidak menyebabkan ketidakselesaan;
  • Gelas untuk martini atau "harikeyna" - gelas untuk koktel pada kaki rendah dengan isipadu hingga 0,5 liter. Sekiranya bekas seperti itu digunakan untuk dihidangkan, wain mull dianjurkan untuk dihiasi dengan indah.

Suhu

Suhu optimum untuk menghidangkan wain mull adalah 65-70 0 С. Sekiranya minuman sejuk, ia akan kehilangan rasa dan aromanya.

Hiasan

Wain mulled yang dibuat sendiri dan yang dibeli di kedai boleh dihiasi untuk memberikan minuman yang lebih meriah. Cara paling mudah adalah menghias gelas dengan tepung gula yang akan kelihatan seperti salji. Untuk melakukan ini, tepi bekas mesti terlebih dahulu dibasahi dengan jus lemon dan direndam di pasir, selepas itu minuman yang disiapkan dapat dituangkan ke dalam gelas.

Sebagai alternatif, hiaskan gelas dengan baji lemon atau oren. Anda juga boleh meletakkan kayu manis atau meletakkan kulit limau di dalam gelas..

Bolehkah wain yang dipanaskan dipanaskan?

Sebaik-baiknya, betul minum minuman keras segera setelah penyediaan, kerana dengan setiap pemanasan berikutnya, bau dan rasa minuman akan merosot. Hanya wain siap pakai dari kedai yang dibenarkan dipanaskan, dan disyorkan untuk melakukan ini tidak lebih dari 2 kali. Dalam kes lain, perlu mengira dengan betul terlebih dahulu berapa banyak minuman yang diperlukan, atau lebih baik membungkus bekas di mana pemanasan utama dilakukan.

Pada nota! Wain yang dihirup tidak boleh didihkan, kerana dengan rawatan ini minuman akan kehilangan rasa dan komponen alkohol.

Apa yang dihidangkan dengan wain yang dihirup?

Salah satu kelebihan wain yang tidak diragukan adalah bahawa tidak sukar untuk memilih makanan pembuka untuknya. Oleh kerana gabungan alkohol dan rempah, minuman ini serba boleh dan sesuai dengan pelbagai jenis produk..

Hidangan daging

Sekiranya anda membeli wain siap pakai dalam botol, komponen utamanya adalah wain merah separa manis, maka lebih baik minum alkohol seperti itu dengan daging, kerana minuman itu akan lebih menarik. Sebaiknya ingat petua berikut:

  • Makanan ringan sejagat untuk wain mull adalah daging babi. Ia boleh menjadi tulang rusuk, sosej, ham.
  • Sekiranya minuman itu mengandungi kapulaga, maka domba atau angsa akan sesuai dengannya..
  • Sekiranya komponen kedua setelah anggur adalah cengkih, lebih baik menggunakan permainan sebagai makanan ringan untuk anggur yang diinginkan.

Keju keras

Lebih baik memilih keju dengan wain, yang dijadikan asas untuk memasak. Pilihan sejagat untuk pembuka selera ini adalah keju Cheddar atau Roquefort. Sekiranya asas minuman adalah wain putih, maka keutamaan harus diberikan kepada jenis keju yang lembut. Tongkat keju sangat sesuai untuk alkohol ini..

Canape

Perkara paling mudah yang boleh disediakan untuk minuman keras adalah kanape. Sandwic boleh dibuat dengan keju, ham, zaitun, tomato ceri, dan zaitun. Bahan-bahan terpilih perlu dicucuk.

Gula-gula dan pastri

Tambahan klasik untuk wain mull adalah kue, muffin, strudel epal. Cookies dengan halia atau kacang juga akan membantu untuk menyatakan nota minuman baru. Di Jerman, mereka lebih gemar meminum minuman itu dengan pastri serbuk pendek dan pai coklat..

Makanan ringan lain

Sekiranya anda tidak merancang makanan penuh, wain mulled boleh dimakan dengan buah-buahan, tartlets, beri segar atau gula-gula, coklat.

Cara menyimpan wain siap pakai?

Agar wain yang telah siap dipelihara dapat mengekalkan rasa dan aromanya selama mungkin, disyorkan untuk menyimpan minuman dalam termos. Ia mesti dicurahkan ke dalam termos dalam bentuk yang sudah tegang. Meninggalkan potongan sitrus dalam minuman boleh menjadikannya terlalu pahit.

Kesimpulannya

Wain mull tidak hanya enak, tetapi juga minuman sihat yang akan membantu menghangatkan anda pada malam musim sejuk. Tidak ada sekatan apa yang harus diminum dengan minuman beralkohol dan apa yang harus dipilih sebagai makanan ringan. Alkohol jenis ini serba boleh dan digabungkan dengan hampir semua produk yang anda ada di rumah..

Mari kita bincangkan mengenai wain yang dihidangkan

Minuman wain yang perlu anda ketahui

Wain mulled (gluhende wein, nem - flaming wine) adalah wain yang telah dipanaskan dan dicairkan yang telah ditambahkan pelbagai rempah dan buah. Memanaskan badan dan jiwa, minumannya sangat enak di musim sejuk. Mari bercakap mengenai minuman misteri dengan lebih terperinci. Seperti apa, bagaimana membuat wain sendiri, adakah sukar dan apa yang diperlukan? Bagaimana cara minum wain, adakah ada peraturan khas? Apa itu anggur yang dihidangkan?

Cara minum wain yang betul: asasnya

Adalah dipercayai bahawa anda perlu minum minuman ini pada musim sejuk, kerana anda perlu minum wain siap pakai, seperti yang mereka katakan, dalam keadaan panas, dalam keadaan panas, i.e. panas.

Sudah menjadi kebiasaan minum wain siap pakai selepas makan, kerana ia tidak membangkitkan selera makan. Minuman biasanya disajikan pada waktu petang dan bukannya pencuci mulut..

Cara memasak wain di rumah

Wain mulled tidak memerlukan banyak masa untuk disiapkan, ia paling kerap dibuat dari anggur merah.

Membuat minuman keras di rumah tidak begitu sukar

Yang paling penting, minuman ini tidak boleh mendidih semasa penyediaan. Jika tidak, rasa dan bau akan sama sekali berbeza dari yang sepatutnya

Pada akhir penyediaan, suhu minuman tidak boleh melebihi 70 darjah.

Untuk menyiapkan wain, kita perlu: 750 gram anggur meja merah (putih juga mungkin, tetapi lebih baik daripada merah), 7 keping cengkih, tambahkan pala secukupnya, 50 gram air, 1 sudu besar. Sahara. Ini adalah minuman. Anda boleh membuat resipi anda sendiri, banyak yang menambah rasa lemon atau lemon, buah-buahan (epal, oren, kepingan tangerine), rempah-rempah lain (kayu manis, kapulaga, ketumbar) dan juga minuman beralkohol yang kuat dalam dos yang sangat kecil. Mereka memberikan rasa halus khas untuk minuman keras.

Jadi, secara langsung cara memasak wain yang dihidangkan. Tuangkan pala dan cengkih cincang ke dalam Turk, isi dengan air, didihkan campuran ini, kemudian didihkan selama satu minit dengan api kecil. Kami bertegas 10 minit. Sekarang tuangkan wain ke dalam periuk dan masukkan api, panaskan sedikit dan segera tuangkan infusi cengkih dan kacang, masukkan gula.

Betul? Rahsianya adalah jangan terlalu banyak mengeksposnya di atas api, melepaskannya pada waktu panas. Sejurus selepas penyediaan, minuman itu dituangkan ke dalam cawan atau dituangkan ke dalam teko, lebih baik seramik. Saya akan menambah bahawa wain mull tidak dipanaskan beberapa kali, ia dimasak dan segera diminum. Hanya dengan cara ini anda akan merasakan sejambak rasa yang sebenar.

Manfaat minuman - ukuran

Kita sekarang tahu bagaimana membuat minuman keras, dan juga penting untuk mengetahui bahawa minuman itu berguna untuk penyakit berjangkit, untuk gangguan mental dan penyakit fizikal, untuk gangguan saluran gastrointestinal. Semasa sakit atau malaise, anggur yang diminum diminum dalam bahagian kecil. Satu atau dua gelas cukup untuk memanaskan badan dan melegakan batuk semasa selesema, sementara dos yang besar hanya akan memperburuk keadaan mengantuk dan sakit kepala.

Yang paling berguna dari semua minuman keras dianggap sebagai minuman keras, dalam penyediaan jus dan buah-buahan yang digunakan.

Minuman ini serba boleh. Ia sesuai untuk rakan-rakan yang hangat pada musim sejuk di dacha, ketika terdapat salji dan es di luar tingkap, dan untuk pertemuan romantis di kafe yang selesa. Minuman itu akan hangat dan menyumbang kepada perbualan dari hati ke hati antara dua kekasih. Semasa sakit, bukan sahaja dapat membantu pulih, tetapi juga menceriakan.

Walaupun minum wain panas diciptakan di Eropah, di Rusia pada zaman kuno ada analog minuman keras - sbiten. Agak sukar dan memakan masa untuk menyiapkannya. Pertama, campuran dibuat dari madu, hop, rempah dan air. Campuran ini direbus, kemudian ragi ditambahkan dan dihidangkan. Hanya selepas itu mungkin untuk mendapatkan sbiten. Untuk ini, air ditambahkan dan dipanaskan di atas api. Dituangkan ke dalam gelas kayu dan digunakan sebagai ubat untuk banyak kesukaran dan sebagai minuman beralkohol bebas.

Anggur yang dihidangkan adalah minuman yang sangat menakjubkan dan mencukupi. Di satu pihak, ia boleh diminum tanpa makanan ringan. Sebaliknya, ia boleh disajikan dengan kejayaan yang sama dengan hidangan panas utama. Di samping itu, ia juga sesuai dengan pencuci mulut..

Sudah tentu, tidak ada peraturan yang ketat untuk meminum minuman keras. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang perlu anda perhatikan. Mereka berkaitan dengan cara meminumnya, jenis hidangan apa yang paling sesuai digunakan dan apa yang harus dimakan.

Langkah berjaga-berjaga

Bersama dengan khasiat yang bermanfaat, minuman keras juga berbahaya. Anda tidak boleh meminumnya dalam jumlah melebihi 2 cawan, kerana minuman itu mengandungi alkohol, dan sejumlah besar rempah boleh menyerang saluran gastrousus..

Ramai orang juga berminat dengan soalan ini: "Bolehkah anda minum wain mull pada suhu?" Ada yang cenderung percaya bahawa itu mungkin. Untuk tujuan ini, terdapat banyak resipi yang berbeza, misalnya, dengan penambahan madu, lemon, dll..

Nikmati masa anda bersama rakan dan keluarga!

Pesimis hanya melihat kekurangan vitamin D dan kekurangan pada musim luruh, angin ais dan angin sejuk pada musim sejuk. Kami mengaitkan musim-musim ini dengan perjumpaan yang mesra di rumah: kami minum wain mulled, yang telah kami sediakan dengan tangan kami sendiri, kami memanaskan diri dan membincangkan berita terkini.

Anggur kering semula jadi adalah gudang nutrien. Secara kebiasaan, kita hanya ingat tentang komponen aromatik dan alkoholnya. Tetapi sebaik sahaja kita mengalami selesema atau membeku tulang di jalan, ketika kita mengingati tafsiran wain yang panas -.

"Flaming Wine" mempunyai aktiviti antivirus dan antimikroba. Ciri-ciri perubatan wain mulled hanya muncul dengan penggunaan sederhana. Mengenai cara minum wain mull dengan betul dan bagaimana menentukan garis antara faedah dan keburukannya, perbualan kita hari ini.

Pada musim sejuk, kami mengisi gelas dengan minuman dengan rasa lebih kuat dan kaya: kopi dengan cognac, coklat panas dengan rum atau wain mulled berdasarkan wain merah panas.

Bolehkah wain yang dipanaskan dipanaskan?

Wain yang diminum diminum sebaik sahaja disiapkan - anda tidak boleh memanaskan semula wain dengan rempah. Koktel yang disejukkan, seperti yang dibiarkan mendidih secara tidak sengaja, kehilangan rasa, aroma, kekuatan dan sifat berguna yang tidak dapat dipulihkan.

Cara minum wain mull - panas, suam atau sejuk?

Sommelier dari Jerman memberikan jawapan yang jelas:

"Wain yang diminum diminum panas, tepat selepas penyediaan! Apabila minuman panas dituangkan ke dalam cawan, rempah-rempah di dalam anggur menyalakan api dalam, meningkatkan imuniti dan menyelamatkan anda dari blues bermusim. Biarkan wain yang sejuk - bukannya minuman beralkohol tonik yang menyelamatkan anda dari hipotermia, anda akan mendapat wain masam ".

Apa yang perlu dilakukan sebelum minum wain?

  1. Jangan tergoda dengan campuran siap untuk anggur yang direnungkan - bau dan rasanya akan menjadi buruk. Semua ramuan untuk anggur yang diadun (kayu manis, oren, cengkeh, pala, halia, dan lain-lain) mesti dibeli secara berasingan.
  2. Di rumah, tuangkan sebotol wain merah kering ("Saperavi" Georgia atau "Cabernet" Crimean) ke dalam periuk enamel. Masukkan rempah, beberapa sudu gula, oren dan kacau.
  3. Jangan tunggu wain yang telah direbus mendidih. Hati-hati: sebaik sahaja gelembung kecil muncul di permukaan anggur, dan menjadi sangat panas, matikan api.
  4. Masih terlalu awal untuk ditapis. Biarkan minuman selama 10 minit terlebih dahulu. Setelah masa yang ditentukan telah habis, tuangkan wain yang telah diisi ke dalam kendi melalui ayakan, tuangkan ke dalam gelas (cawan, gelas).

Cara minum wain mull - cepat atau lambat?

Kedua-dua alkohol dan minum perlahan-lahan, berhati-hati dan meneguk kecil. Pertama, wap panas dihirup dan selepas itu, setelah menghirup, mereka menikmati kedalaman rasanya yang pedas.

Berapa suhu wain yang boleh diminum?

Suhu hidangan - kira-kira 70 darjah.

Cara menyimpan wain siap pakai?

Hayat rak wain yang direnungkan?

Masa penyimpanan atau wain mulled merah dalam termos adalah terhad. Selepas dua jam, rasa anggur akan diputarbelitkan, dan akan "tercekik".

Cawan mana untuk wain yang lebih sedap?

Daripada termos, cawan termos dengan penutup yang tidak tumpah sering digunakan. Cawan logam mempunyai dinding berganda. Dinding luar pinggan seperti itu tidak menjadi panas, tidak akan membakar diri, dan bahagian dalamnya mengekalkan panas dengan sempurna. Minum wain mull dari cawan termos sangat menyenangkan - wain tidak menyejuk dalam jangka masa yang lama.

Tidak ada peraturan yang ketat untuk minum koktel alkohol yang paling demokratik. Sekiranya wain yang dibancuh diseduh di rumah, maka mereka meminumnya dari pinggan yang sudah ada. Sekiranya mereka ingin merasa selesa, mereka membeli gelas kaca tinggi terlebih dahulu dengan pemegang (seperti latte) atau cawan seramik besar. Pada yang terakhir, wain mulled tetap hangat lebih lama dan menimbulkan suasana luar biasa yang sama.

Cara minum wain panas dengan rempah

Di negara-negara Eropah, wain mulled dikaitkan dengan Krismas dan musim sejuk. Doktor menyimpulkan bahawa pengambilan wain panas yang sederhana bermanfaat dan membantu melindungi tubuh daripada selesema, selesema dan radang paru-paru..

Pendedahan rempah menghangatkan seseorang dari dalam, dan alkohol menyingkirkan mikroba berbahaya.

Keburukan dari minuman keras sama seperti minuman beralkohol lain. Maksudnya, hanya berbahaya apabila penggunaannya tidak terkawal..

Anda boleh menggunakan minuman keras dan sejuk, tetapi kemudian kehilangan sebahagian besar khasiatnya yang bermanfaat. Rasa dan aroma akan merana. Oleh itu, ia tidak pernah disajikan dalam keadaan sejuk. Maksimum yang boleh dilakukan adalah membiarkannya selama beberapa jam dalam termos, tetapi tidak lebih.

Tidak ada sekumpulan peraturan yang pasti tentang cara meminum wain mull dengan betul. Perkara utama adalah memastikannya tetap panas..

Sekiranya minuman siap dibeli dari kedai, maka pilihannya adalah seperti berikut:

  1. Cara terbaik untuk memanaskan wain mull adalah dengan mandi wap. Untuk membinanya, anda perlu mengambil kuali, meletakkan piring di bahagian bawahnya, dan sebotol di atas, dan kemudian ia tidak akan pecah. Sangat penting untuk tidak lupa mengeluarkan gabus dari botol. Setelah itu, air dingin dituangkan ke dalam panci, yang dipanaskan secara beransur-ansur dengan api kecil, dan ketika mencapai suhu yang diperlukan, anggur dapat dibawa keluar dan dimakan.
  2. Anda juga boleh memanaskan wain di dalam microwave. Cuma perlu dicurahkan ke dalam cawan, dan kemudian dipanaskan hingga 70-80 darjah. Untuk menjadikan minuman lebih dekat dengan yang asli, anda harus menambahkan beberapa secubit perasa dan beberapa kulit oren di sana..

Wain tidak boleh direbus. Sekiranya ia berlaku, maka ia akan merosot. Suhu tinggi menguap alkohol dan merosakkan semua sifat memabukkannya. Rasa juga akan mengalami perubahan bukan menjadi lebih baik.

Adakah atau tidak untuk memasak wain minuman beralkohol bergantung kepada tuan rumah acara ini. Tetapi tanpa alkohol, ia sangat menyerupai kompot. Sebaliknya, minuman berasaskan wain tidak boleh disajikan kepada anak-anak kecil..

Apa yang disukai oleh orang-orang dari pelbagai negara untuk menghidangkan wain

Minuman itu paling popular di kalangan orang Eropah. Setiap negara mempunyai pendapatnya sendiri tentang bagaimana anggur yang dihidangkan. Jadi, apa yang diminum oleh orang Austria? Di negara ini, pai dan biskut manis disajikan bersama dengan anggur yang direnungkan. Gabungan ini, menurut orang Austria, sangat sesuai.

Frosts Krismas menarik perhatian pengunjung terutamanya kepada bau kayu manis dan cengkeh - terutamanya ketika menggunakan wain yang sudah dikukus. Hari ini wain yang terkenal terkenal di Eropah. Mulled wain biasanya disajikan dengan wain merah. Ia dipanaskan dengan rempah - batang kayu manis, cengkeh, kapulaga, kulit lemon atau oren, anise dan rasa manis. Anda juga boleh menambah biji lada, ramuan Inggeris atau ketumbar, halia, atau pala. Wain putih raspberry biasa di Jerman selatan dan selatan Austria.

Di Hesse dan Lower Franconia, mereka mempunyai varian wain epal. Minuman ini juga diperkaya dengan rum, cognac, atau minuman keras seperti amaretto. Menurut peraturan Jerman, kekuatan alkohol minimum dalam minuman keras tidak boleh kurang dari 7%. Biasanya, kandungan ini antara 10 hingga 14% alkohol. Anggur dalam wain mull adalah kering atau separa kering. Wainnya berat, berstruktur. Tidak ada yang menipu - di pasar wain mull sering dihasilkan dengan wain berkualiti rendah. Apabila anda membuat minuman keras sendiri, ada baiknya meminta anggur yang baik dan menggunakan lebih sedikit rempah dan gula daripada berusaha membuat bahan tambahan ini untuk membuat minuman bir, yang dengan sendirinya akan sukar bagi kita untuk minum.

Orang Jerman menganggap minuman keras sebagai minuman yang mesti ada di meja perayaan sebagai pencuci mulut. Sebagai peraturan, minuman disajikan dengan coklat, gula-gula atau kek.

Orang Switzerland lebih suka makan dengan keju pedas, daging dan ikan salai. Holland memilih donat dan crumpet dari keseluruhan senarai makanan ringan, tetapi orang Latvia sangat menyukai wain mulled dengan kue piparkukas (pudina, vanila, halia, madu).

Wain yang dihirup harus berwarna merah, seperti anggur. Sekiranya berwarna coklat, ini bermaksud bahawa ia telah teroksidasi dengan pemanasan yang terlalu lama tanpa lapisan. Bagi kanak-kanak, pasar Krismas menawarkan jus buah pedas, terutamanya jus epal atau anggur. Di rumah, anda juga boleh berjaya menggunakan jus blackcurrant atau jus elderberry hitam. Bagi pemandu, teh hitam dan sari jus oren yang sangat baik berperisa dengan kayu manis dan cengkih. Semasa panas, anda juga boleh memilih pukulan, yang dinamakan sempena dia di India dan dirujuk oleh lima ramuan asalnya.

Bagi orang Portugis, semuanya lebih mudah di sini: makanan ringan kegemaran mereka adalah anggur dan keropok. Negara-negara Eropah Timur lebih suka meminum wain mull dengan biskut roti halia, ais krim dan epal yang dibakar dengan madu. Sebilangan orang menyukai sedikit minuman dengan ayam goreng dan daging salai..

Bagaimana dan berapa banyak wain yang disimpan

Saring anggur yang telah dihiris untuk menghilangkan rempah, kemudian sejuk hingga suhu bilik dan sejukkan dalam bekas yang ditutup selama dua hingga tiga hari.

Tanda luput yang pasti adalah perubahan warna. Minuman itu mengambil warna merah-berkarat, kerana pengoksidaan berlaku.

Cara minum wain mull - panas atau sejuk

Sebaik-baiknya, wain yang dimasak mestilah panas, tetapi senang diminum untuk menghargai aroma yang indah..

Apa yang membuatnya sangat sedap adalah aroma yang dikeluarkan oleh rempah-rempah ketika dipanaskan. Mereka hanya muncul ketika anggur panas dan menambah rasa yang lebih kaya dan lebih dalam. Sekiranya anda minum wain sejuk, anda tidak akan merasakan daya tarikan penuh minuman pedas ini..

Rasanya tetap enak, tetapi lebih kurang daripada jika anda meminumnya panas.

Adakah mungkin untuk minum wain mull

Mengikut resipi, komposisi wain mulled berdasarkan anggur anggur. Ini bermakna bahawa jika anda minum terlalu banyak alkohol, mudah diminum setelah beberapa gelas sahaja. Dipercayai bahawa anggur yang diminum adalah, dan sebahagiannya adalah. Minum alkohol, yang merangkumi banyak bahan semula jadi, boleh diterima, tetapi hanya dalam dos sederhana.
Doktor mengesyorkan minum tidak lebih dari 200 g wain mulled setiap hari, yang cukup. Ini adalah pilihan terbaik untuk selesema, apabila ada peluang untuk memanaskan badan. Tetapi pada masa yang sama, kita tidak boleh lupa bahawa wain panas, tanpa mengira resepinya, dilarang sama sekali minum pada suhu tinggi. Ini akan memburukkan keadaan dan tidak mungkin menyumbang kepada pemulihan..

Ingat bahawa minat berlebihan untuk memabukkan minuman berbahaya bagi kesihatan anda, boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan dan perkembangan penyakit kardiovaskular. Kami mengesyorkan agar anda menghampiri pengambilan alkohol secara bertanggungjawab untuk mengelakkan akibat negatif..

Sebelum memilih resipi dan menyediakan wain mull, fikirkan secara rasional jumlah minuman. Anggur sejuk baik untuk diminum, tetapi menjadi tidak sedap dan tidak enak, dan sering kali tidak bermanfaat. Memanaskan semula minuman tidak berguna. Oleh itu, sebagai peraturan, wain mulled disediakan dalam jumlah kecil dan nikmati satu atau dua gelas..

Minuman beralkohol panas yang dibuat dari wain hangat dengan rempah-rempah, yang disebut mulled wain, datang kepada kami dari Zaman Pertengahan, menjadi popular sebagai minuman pemanasan musim sejuk. Ia dipesan di restoran, kafe dan dimasak di rumah, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bagaimana meminum wain mull dengan betul. Hidangan yang disajikan dengan minuman menekankan rasa wain, dan peraturan minum akan membantu anda merasakan rasa selepas ini.

Kami memasak wain di rumah

Anda juga boleh menyediakan wain yang sedap dan beraroma di rumah, selain itu, proses ini adalah perniagaan yang sangat menarik dan menarik.

Sebagai permulaan, adalah mustahak untuk memutuskan berdasarkan wain mulled, iaitu, untuk membeli wain yang tepat.

  • Merlot
  • Cabernet
  • Kahor
  • Kindzmarauli
  • Khvanchkara.

Semua wain ini bagus untuk membuat wain buatan sendiri..

Sekiranya anda telah menetap arak dengan nilai yang lebih tinggi, anda tidak perlu menambahkan alkohol lain ke dalam minuman keras. Sekiranya pilihan itu bergantung pada pilihan anggaran yang lebih banyak, anda boleh "mencuba" minuman dengan cognac atau brendi. Alkohol yang diperkaya akan menjadikan rasa wain yang dimasak menjadi lebih mulia dan kaya.

Harap maklum: jangan gunakan wain manis atau separa manis sebagai asas untuk minuman keras, mereka akan menjadikan minuman itu terlalu padat.

Rasa dan aroma anggur yang tidak biasa, menjadikannya wain mulled, diberikan oleh buah-buahan dan rempah, seperti:

  • buah pelaga;
  • kayu manis;
  • halia;
  • bunga cengkih;
  • allspice;
  • lemon atau kulit oren;
  • anise bintang (anise);
  • buah pala.

Tambahan minuman dengan kepingan epal, oren, madu, kismis, kacang. Jus limau akan menambahkan nota rasa masam ringan pada anggur yang direnungkan.

Harap maklum: Semasa memasak wain buatan sendiri, jangan biarkan mendidih. Suhu minuman siap tidak boleh melebihi 70 darjah.
. Oleh itu, untuk menyediakan wain mulled mengikut resipi klasik, ambil:

Oleh itu, untuk menyediakan wain mulled mengikut resipi klasik, ambil:

  • sebotol wain merah (lebih baik kering);
  • bunga cengkih dalam perbungaan - 6-7 biji.;
  • kayu manis - 1-2 batang;
  • semangat setengah oren;
  • seperempat buah pala;
  • allspice - 4 kacang polong;
  • madu - 2 sudu besar;
  • air - 50 ml.

Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambah 100 ml brendi.

  1. Dalam bahasa Turk, kami mencampurkan semua rempah, mengisinya dengan air dan mendidih, selepas itu kami mengurangkan gas dan terus memasak selama satu minit lagi.
  2. Tuangkan wain ke dalam bekas, lebih baik dengan lapisan tidak melekat, dan letakkan di atas dapur hingga panas. Tambahkan infusi ayam belanda dan madu.
  3. Kami memanaskan cecair ke suhu yang diinginkan, kacau sentiasa, tetapi jangan mendidih.
  4. Wain mulled kami sudah siap, anda boleh menyajikan minuman di atas meja.

Pada saya sendiri

Oleh itu, kami bercakap tentang apa yang mereka minum wain. Pembuka selera, seperti yang anda fahami, boleh berbeza, dan kami akan kembali ke masalah ini kemudian. Bagaimana membuat minuman? Hari ini, terdapat sebilangan besar pelbagai resipi untuk minuman yang sangat lazat ini. Tetapi wain mulled yang paling luar biasa dan asli berasal dari Switzerland dan Perancis..

Pada musim panas, ada baiknya menggunakan anggur, yang pada masa ini memberi kita sifat, iaitu buah. Minuman dengan wain adalah idea yang menarik. Tidak boleh dilupakan antara ramuan minuman ini: ½ kg, 2 tembikai dan 2 tangkai elderberry. Sebagai tambahan, dan mungkin yang paling penting, kita memerlukan: 1½ liter wain separa manis putih, 2 sudu campari, 2 sudu gula. Kami memotong sebiji buah, meletakkannya di bahagian bawah gelas tinggi dan menambahkan cabang-cabang ungu yang hangus ke komposisi ini.

Kemudian tuangkan campari dan setengah wain, kemudian tuangkan gula dan kacau dengan lembut.

Masukkan ke dalam peti sejuk selama 2 jam, kemudian tuangkan sisa wain dan minum. Minuman lain yang terkenal ialah Manhattan Finland, yang pasti menggembirakan setiap wanita. Tuangkan semua bahan ke dalam pinggan ais krim dan kacau. Kemudian tapis tanpa ais dan tuangkan ke dalam gelas martini.

Sekarang kami akan menawarkan anda pilihan memasak klasik.

  • wain merah - 800 ml;
  • air - 1/3 cawan;
  • gula - 20 g;
  • cengkih - 5-6 biji.;
  • pala secukup rasa.

Dalam bekas berasingan (enamel), satukan semua bahan. Letakkan peralatan memasak di atas dapur (api sederhana) dan kacau selalu.

Setelah larut gula, biarkan minuman berpeluh selama 10 minit lagi. Jangan mendidih, jika tidak, wain yang telah dihirup tidak akan berfungsi. Suhu maksimum minuman semasa pemanasan ialah 80 darjah.

Untuk meningkatkan nilai estetika minuman, hiasi tepi gelas dengan seperempat epal hijau atau kapur. Dulu popular untuk permainan memburu, kereta luncur dan karnival. Tetapi ia juga sesuai untuk malam yang panjang di rumah kerana memanaskan badan dengan baik dan mencegah selesema. Yang terbaik adalah memasak makanan istimewa ini, maka yang paling sedap. Lebih-lebih lagi, sesiapa sahaja boleh membuat campuran asli mereka sendiri. Anda boleh bereksperimen dengan rempah-rempah dan juga buah-buahan. Cara membuat wain yang sedap?

Tradisi menggunakan pad pemanasan pada musim sejuk mempunyai sejarah panjang di Poland sejak Zaman Pertengahan. Minuman ini dianggap penyembuh dalam cuaca sejuk. Pada masa itu, doktor mengesyorkan menggunakan katil penyamakan dan menguatkan badan. Bir dibuat dengan kaedah buatan sendiri, menetes dengan buah kering, madu atau rempah. "Untuk kurator" dan meningkatkan suasana minuman mulai menemani taman permainan semasa permainan luncur, berburu, karnival. Mereka disimpan di dalam periuk tanah liat tertutup. Madu juga telah menjadi madu yang terkenal dengan sejarah lebih dari seribu tahun..

Perlu diingatkan bahawa lebih baik tidak menggunakan rempah tanah ketika menyiapkan minuman, jika tidak, ia mesti disaring beberapa kali.

Cara minum wain mull dan tidak mabuk atau mabuk

Penyalahgunaan minuman sihat seperti wain mull (kecuali minuman keras) menyebabkan banyak akibat yang tidak diingini. Jangan memarahi alkohol yang terdapat dalam. Ingatlah bahawa mula minum ubat dari farmasi tanpa mempelajari dengan teliti arahan yang dilampirkan juga berbahaya. Sebilangan pil ketagihan, hampir semua - keracunan akut dengan kelebihan dos yang ditentukan.

Kami menghidangkan gelas dengan dinding yang lebih tebal di mana warna minuman yang dihasilkan sangat sesuai. Anda boleh menghias gelas dengan kerak gula, roda lemon, atau buah-buahan lain. Anda juga boleh memasukkan gulungan kayu manis. Wain mulled siap digunakan untuk dimakan segera setelah jangka masa yang singkat..

Rasa haus pada musim sejuk: bagaimana membuatnya lebih baik?

Hari-hari sejuk menggoda anda untuk minum wain, grog dan minuman "pemanasan" yang lain

Tidak mustahak untuk mengekalkan rejim minum yang betul hanya pada musim panas. Terdapat risiko dehidrasi walaupun pada hari sejuk

Apa, bagaimana dan kapan harus diminum pada musim sejuk? Sepuluh Mod Minum di Musim Sejuk Minum banyak cecair setiap hari. Kopi, teh hitam dan alkohol tidak dianggap sebagai minuman. Susu, cappuccino, atau koko lebih banyak makanan daripada minuman. Jangan tunggu sehingga anda mendapat makanan. Dalam sukan musim sejuk, tinggal di bilik atau sauna yang dipanaskan, meningkatkan pengambilan cecair.

Sama juga dengan wain panas. Manfaat wain mulled hanya dapat dilihat dengan penggunaan sederhana. Berapa banyak yang boleh anda minum? Dari sudut perubatan, jika anda minum segelas wain mull setiap petang, dos ini akan dianggap sederhana. Tidak digalakkan meminum lebih daripada 200 gram sehari minuman wain yang disediakan dengan wain dan air. Terutama jika keluarga mempunyai kecenderungan genetik terhadap alkoholisme. Dosis besar wain panas segera membalikkan kesannya..

Terlambat ketika dahaga berlaku. Orang dewasa harus minum kira-kira 20-30 ml cecair per paun berat pada hari sejuk. Seorang lelaki berusia tujuh puluh tahun harus minum kira-kira 2 liter pada musim sejuk. Namun, jika anda bermain ski merentas desa, penggunaannya harus lebih tinggi walaupun suhunya sejuk. Tetapi cara minum alkohol yang betul tidak hanya bergantung pada jumlahnya, tetapi juga pada kapan dan apa yang kita minum. Sekiranya kita meletakkan segelas air ketika kita dahaga, sudah terlambat. Rasa dahaga adalah tanda pertama penyahhidratan.

Baginya, dengan keterlaluan, seseorang dapat menetapkan wain gula-gula, yang, dalam kata-katanya, termasuk dalam beberapa jenis air. Apa yang mesti ada dalam pusaran yang betul? Dan siapa yang mengatakan ada "kumpulan yang tepat"? Bos adalah istilah yang ada di sini seperti bahasa Turki, tetapi tidak ada alasan yang tepat untuk kelihatan seperti minuman ini. Ini hanya minuman panas yang terbuat dari wain, kebanyakannya berwarna merah, dan semestinya sejenis rasa - penuh rasa.

Cara minum wain mull dengan betul

Pada musim sejuk, kami mengisi gelas dengan minuman dengan rasa lebih kuat dan kaya: kopi dengan cognac, coklat panas dengan rum atau wain mulled berdasarkan wain merah panas.

Bolehkah wain yang dipanaskan dipanaskan?

Wain yang diminum diminum sebaik sahaja disiapkan - anda tidak boleh memanaskan semula wain dengan rempah. Koktel yang disejukkan, seperti yang dibiarkan mendidih secara tidak sengaja, kehilangan rasa, aroma, kekuatan dan sifat berguna yang tidak dapat dipulihkan.

Cara minum wain mull - panas, suam atau sejuk?

Sommelier dari Jerman memberikan jawapan yang jelas:

"Wain yang diminum diminum panas, tepat selepas penyediaan! Apabila minuman panas dituangkan ke dalam cawan, rempah-rempah di dalam anggur menyalakan api dalam, meningkatkan imuniti dan menyelamatkan anda dari blues bermusim. Biarkan wain yang sejuk - bukannya minuman beralkohol tonik yang menyelamatkan anda dari hipotermia, anda akan mendapat wain masam ".

Apa yang perlu dilakukan sebelum minum wain?

  1. Jangan tergoda dengan campuran siap untuk anggur yang direnungkan - bau dan rasanya akan menjadi buruk. Semua ramuan untuk anggur yang diadun (kayu manis, oren, cengkeh, pala, halia, dan lain-lain) mesti dibeli secara berasingan.
  2. Di rumah, tuangkan sebotol wain merah kering ("Saperavi" Georgia atau "Cabernet" Crimean) ke dalam periuk enamel. Masukkan rempah, beberapa sudu gula, oren dan kacau.
  3. Jangan tunggu wain yang telah direbus mendidih. Hati-hati: sebaik sahaja gelembung kecil muncul di permukaan anggur, dan menjadi sangat panas, matikan api.
  4. Masih terlalu awal untuk ditapis. Biarkan minuman selama 10 minit terlebih dahulu. Setelah masa yang ditentukan telah habis, tuangkan wain yang telah diisi ke dalam kendi melalui ayakan, tuangkan ke dalam gelas (cawan, gelas).

Cara minum wain mull - cepat atau lambat?

Kedua-dua wain minuman beralkohol dan bukan alkohol diminum perlahan-lahan, berhati-hati dan menghirup sedikit. Pertama, wap panas dihirup dan selepas itu, setelah menghirup, mereka menikmati kedalaman rasanya yang pedas.

Berapa suhu wain yang boleh diminum?

Suhu hidangan - kira-kira 70 darjah.

Cara menyimpan wain siap pakai?

Anda boleh membuat minuman keras panas sehingga tetamu tiba dengan termos. Minuman itu dituangkan ke dalam termos yang sudah dikeringkan dari buah sitrus. Sekiranya anda tidak membuang oren, lemon atau jeruk keprok, anggur yang dihiris akan menjadi pahit yang tidak menyenangkan..

Hayat rak wain yang direnungkan?

Masa penyimpanan wain putih atau merah dalam termos adalah terhad. Selepas dua jam, rasa anggur akan diputarbelitkan, dan akan "tercekik".

Cawan mana untuk wain yang lebih sedap?

Daripada termos, cawan termos dengan penutup yang tidak tumpah sering digunakan. Cawan logam mempunyai dinding berganda. Dinding luar pinggan seperti itu tidak menjadi panas, tidak akan membakar diri, dan bahagian dalamnya mengekalkan panas dengan sempurna. Minum wain mull dari cawan termos sangat menyenangkan - wain tidak menyejuk dalam jangka masa yang lama.

Tidak ada peraturan yang ketat untuk minum koktel alkohol yang paling demokratik. Sekiranya wain yang dibancuh diseduh di rumah, maka mereka meminumnya dari pinggan yang sudah ada. Sekiranya mereka ingin merasa selesa, mereka membeli gelas kaca tinggi terlebih dahulu dengan pemegang (seperti latte) atau cawan seramik besar. Pada yang terakhir, wain mulled tetap hangat lebih lama dan menimbulkan suasana luar biasa yang sama.

Bahan-bahan utama wain mulled

Penyediaan minuman keras dari anggur merah yang betul melibatkan pemanasan minuman beralkohol (baik dalam bentuk murni dan dicairkan dengan air) bersama dengan rempah. Berkat teknik ini, produk tersebut mendapat nama sedemikian sehingga dalam terjemahan dari bahasa Jerman bermaksud "anggur yang menyala-nyala". Tidak kurang pentingnya juga cara memasak wain. Cecair mesti dipanaskan dengan api kecil dan di bawah penutup.

Walaupun kenyataan bahawa resipi untuk wain mulled wain merah boleh didapati dalam pelbagai variasi, komposisi hampir selalu sama:

  • mesti ada arak;
  • rempah;
  • buah-buahan boleh ditambah untuk menekankan aroma minuman siap;
  • kadang-kadang minuman beralkohol lain terdapat dalam resipi.

Wain mana yang sesuai untuk wain mulled bergantung pada citarasa dan pilihan. Tetapi, secara tradisional, ia disediakan berdasarkan wain merah kering atau separa kering. Lebih baik mengambil jenama yang tidak terlalu mahal, kerana mengganggu selera dan tidak membiarkan sejambak rempah-rempah terungkap dengan kekuatan penuh. Tetapi jangan hentikan pilihan anda dengan pilihan termurah dalam pembungkusan kadbod. Jawapan yang betul untuk soalan yang mana anggur yang paling sesuai untuk wain mulled adalah yang anda suka. Tetapi pastinya tidak manis dan tidak pencuci mulut.

Semasa menyediakan wain mulled, resipi alkoholik merangkumi dua kaedah penyediaan: sama ada berdasarkan anggur tulen, atau alkohol dicairkan dengan air. Kekuatan minuman mestilah sekurang-kurangnya 7%.

Penting! Terlepas dari resipi yang anda pilih, jangan biarkan bahan mendidih. Mengapa anda tidak boleh merebus wain yang direnungkan? Semasa mendidih, kebanyakan alkohol menguap dan rasa rempahnya diputarbelitkan

Adalah perlu untuk memanaskan karya masakan masa depan sehingga gelembung dan wap pertama muncul (70 - 80 darjah). Kemudian minuman disuntik selama beberapa minit dan segera dihidangkan ke meja.

Majlis. Terdapat satu set rempah ratus yang siap dijual untuk membuat wain mull dari anggur di rumah. Tetapi lebih baik membeli produk ini secara berasingan. Dengan cara ini anda dapat menyesuaikan jumlah rempah yang betul mengikut resipi..

Juga, jangan gunakan rempah-rempah tanah untuk wain yang dimasak dalam memasak. Mereka memberikan minuman akhir yang tidak enak dan rasa mendung..