Staivist ›Blog› Mengenai ikan yang tidak lemas... Jangkitan dengan cacing pita... Seram!

Berdasarkan perjalanan lain ke Puchezh di Volga...

Saya terkejut dengan ikan yang terapung di permukaan...

... Jika anda melihat cacing pita di dalamnya sambil memotong ikan, lebih baik membuangnya segera.

Lagipun, parasit ini meletakkan larva dalam daging, jadi anda menghadapi risiko dijangkiti, walaupun anda memutuskan untuk membersihkannya dengan baik dan kemudian memakannya.

Sudah tentu, banyak orang mengatakan bahawa rawatan haba membasmi kuman daging, dan menjadi sesuai untuk dimakan, yang utama ialah merebus atau menggorengnya dengan baik..

Tetapi setiap orang mesti memutuskan sendiri apakah dia boleh memakannya dengan larva parasit. Ngomong-ngomong, daging yang tercemar berbeza dengan daging biasa, ia tidak begitu enak dan kurang berkhasiat. Selalunya, cacing pita pada ikan terdapat di air tawar..

Ikan mas paling mudah dijangkiti: bream, roach, roach, rudd.

Dari usus ikan, di mana ia masuk dengan makanan, parasit bergerak ke rongga perut, di mana ia tumbuh. Kadang-kadang ada spesimen yang tumbuh sepanjang satu meter. Mereka memerah semua organ dalaman ikan sehingga mereka mengalami atrofi sepenuhnya. Apabila cacing terlalu besar, sisi ikan pecah dan patogen memasuki air. Sekiranya anda gemar memancing, anda dapat mengetahui sama ada ikan anda mempunyai cacing pita sebelum anda menangkapnya. Spesimen yang dijangkiti akan selalu melayang di permukaan air.

Hal ini disebabkan oleh fakta bahawa cacing yang menetap di dalam ikan mengganggu pundi kencing, dan ikan tidak dapat tenggelam ke dasar. Anda tidak boleh bergembira dengan mangsa yang mudah dan menangkap haiwan yang lemah yang berenang hampir di permukaan air.

Cacing pita pada ikan sangat berbahaya jika tidak dirawat dengan panas. Sebagai contoh, asin atau merokok sejuk tidak akan membahayakan larva parasit dengan cara apa pun dan seseorang yang telah memakan daging tersebut cenderung dijangkiti. Ramai orang yang memancing untuk dijual semula tidak akan merasa malu dengan cacing pita pada ikan. Mereka hanya akan membersihkannya dan meminumnya dengan cara biasa..

Oleh itu, individu yang dijangkiti boleh ke meja anda sekiranya anda ingin membeli ikan masin atau salai di pasar dari penjual yang tidak dikenali. Sekiranya anda membeli individu yang mentah, tanpa biji atau pergi memancing sendiri, maka anda cenderung melihat dengan mata anda sendiri seperti apa cacing pita pada ikan. Semasa memotong perut, anda akan melihat cacing pita putih panjang - ini adalah parasit yang dijelaskan. Walaupun daging selepas rawatan panas boleh dimakan, tidak semua orang akan memutuskan langkah ini setelah apa yang mereka lihat. Bagaimanapun, jangkitan cacing pita menyebabkan kehilangan selera makan, sakit di perut, mual, kelemahan, gangguan usus, insomnia.

Penyakit ini boleh membahayakan kesihatan manusia: cacing tidak hanya menetap di usus, larva dapat menjangkiti paru-paru, otot, hati dan juga otak.

Sekiranya anda melihat sesuatu yang mencurigakan di perut bream atau ikan mas dipotong, maka lebih baik menangguhkan penemuan dan melihat seperti apa cacing pita pada ikan.

Foto yang disiarkan dalam artikel ini akan membantu anda memahami apa sebenarnya yang anda dapati. Hanya setelah anda memahami jenis parasit yang anda hadapi, anda dapat menentukan nasib ikan yang akan datang.

Tetapi, jangan lupa bahawa hanya rawatan haba berkualiti tinggi yang dapat membunuh larva parasit..

Segera keinginan untuk menangkap dan memakan ikan sungai tidak digalakkan...
Saya menangkapnya dengan tangan kosong... mengambil gambar dan melepaskannya...

Bajingan

Kandungan artikel:

Keluarga ikan mas termasuk puluhan wakil yang tersebar luas di Rusia. Ramai ahli keluarga adalah ikan komersial, objek memancing amatur dan sukan..

Tempat istimewa dalam keluarga diduduki oleh bream - satu-satunya ikan dalam genus Abramis brama. Spesimen mudanya dipanggil pembiakan. Broodfish adalah ikan yang mencolok, yang mempunyai struktur badan tertentu, yang tidak menjadi ciri semua cyprinids. Tubuh diratakan dari sisi. Oleh kerana ciri ini dalam persekitaran memancing, ikan itu disebut "papan lapis". Bajingan adalah ikan yang sangat berhati-hati, ia juga disebut "ikan bajingan".

Perwakilan fauna sungai ini sangat terkenal di persekitaran memancing. Ia dihargai kerana rasa daging dan watak yang menjadikan aktiviti memancing menjadi menyeronokkan. Agar penangkapan ikan berjaya, pemancing perlu mengetahui ciri-ciri ikan ini, sifat dan tabiat yang berubah dengan musim..

Bajingan itu mirip dengan banyak wakil keluarga besar, tetapi ia mempunyai kemiripan yang paling besar dengan leluhur leluhur dan bream putihnya.

Apakah perbezaan antara bream dan breeder

Ramai nelayan yang tidak berpengalaman yakin bahawa bream dan pembiakan adalah spesies yang berbeza. Mereka sangat serupa, tetapi mempunyai sejumlah perbezaan yang akan hilang dari masa ke masa. Lagipun, bream adalah individu muda dari bream yang berumur sehingga 3 tahun. Penternak membentuk populasi bream terbesar. Berat peternak berbeza dari 300 hingga 700 gram. Breams jauh lebih besar daripada keturunannya.

Walau bagaimanapun, perbezaan utama antara penternak dan bream adalah warna timbangan. Bajingan itu mempunyai sisik keperakan. Pada orang dewasa, timbangan memberikan warna coklat, gangsa, kemerahan dan keemasan. Sekiranya ada ikan seberat 1 kilogram dalam tangkapan, tetapi dengan sisik keperakan, ini adalah pembiakan, dan jika sisiknya sudah memperoleh warna coklat, maka itu sudah menjadi ikan dewasa. Di samping itu, ikan muda tidak mempunyai bonggol, yang akan diperolehnya sepanjang hayatnya. Penternak mendapat namanya kerana di bawah kedok bream, individu muda dari ikan bawah ini.

Perbezaan antara bream perak dan penternak

Sekiranya penternak dan bream dapat dibezakan dengan warna sisiknya, maka jauh lebih sukar untuk mencari perbezaan antara bream dan bream. Gustera adalah ahli keluarganya yang unik, membentuk genus Blicca. Ikan ini sangat mirip dengan bream muda, dan tugas membezakannya untuk pemancing yang tidak berpengalaman sangatlah luar biasa..

Perbezaan pertama yang jelas antara kedua ikan adalah warna sirip dada dan pelvis. Mereka berwarna merah jambu kemerahan di tempat pembiakan, sementara di pembiakan mereka berwarna kelabu padat. Sirip bream perak yang terang menjadikannya terlalu kelihatan bagi pemangsa. Dia adalah mangsa yang enak untuk pike dan walleye. Itulah sebabnya, hidup di sebelah pemangsa, ikan belajar menjadi hampir tidak kelihatan. Sirip merahnya boleh berubah menjadi kelabu. Kemudian, kemiripan dengan bream muda menjadi luar biasa..

Namun, ada perbezaan yang dapat dilihat oleh mata pemancing yang berpengalaman. Timbangan keparat jauh lebih besar daripada timbangan belukar, dan badannya lebih rata dan dimampatkan dari sisi. Mata bream muda jauh lebih kecil daripada mata lawan. Gustera mempunyai dua baris gigi, dan penternak mempunyai satu baris. Pemancing yang berpengalaman mengetahui ciri khas ini dan akan menentukan tangkapan mereka dalam beberapa minit..

Saiz pemutus

Bream yang tidak matang dianggap sebagai bream, yang bermaksud saiznya tidak besar. Sebagai peraturan, kematangan seksual berlaku selepas tiga tahun. Podleschiki mencapai berat 300-700 gram, jarang apabila beratnya mencapai satu kilogram. Panjangnya, bajingan tumbuh hingga 20 sentimeter.

Habitat pembiakan

Secara semula jadi, habitat bream dijumpai di mana bream kakaknya dijumpai. Mereka terdapat di perairan di Eropah Tengah dan Timur. Terasa hebat di lembah Caspian, Azov, Baltic, Black dan North Sea. Penduduk di wilayah Rusia sangat meluas. Dibawa secara buatan ke wilayah Siberia Barat. Terdapat banyak penternak di lembangan Yenisei, Irtysh, Ob. Ikan membiak dengan cepat. Selain itu, penternak dan bream menyesuaikan diri dengan persekitaran. Ditemui di sungai Ural, di sempadan dengan Kazakhstan, Uzbekistan. Diagihkan secara meluas di Republik Kazakhstan, di Tasik Balkhash dan Sungai Ili, Syrdarya.

Gaya hidup brooding

Penternak adalah ikan yang tinggal di bawah. Tinggal di kawanan. Bajingan itu tinggal di sungai dengan aliran yang lemah. Dia perlu berdiri, air suam, dengan dasar berlumpur, lubang, cengkaman, anak sungai. Sungai cetek dengan arus cepat dan air sejuk tidak didiami oleh penternak. Banyak sekolah ikan berkumpul di empangan, kerana di sana air memanaskan sebanyak mungkin, dan banyak cabang berkumpul. Suka bahagian bawah berlumpur, ditumbuhi alga dan rumput. Ikan juga boleh didapati di tasik.

Dengan bermulanya cuaca sejuk dan pendekatan musim sejuk, kawanan bajingan bertambah besar. Mereka turun ke tempat terdalam dari perairan, mencari kemurungan yang akan berfungsi sebagai lubang musim sejuk. Di lubang-lubang ini sekolah ikan berada dalam keadaan tidak stabil.

Dengan kedatangan musim bunga, air mula menghangat, penternak berenang keluar dari tempat perlindungan musim sejuknya. Ikan yang tidak aktif ini tidak mengubah wilayah yang didiami..

Keadaan utama untuk hidupnya, selain air suam, bertakung, tenang, adalah makanan yang banyak. Ikan brood adalah omnivora, memakan makanan haiwan dan tumbuhan. Makanannya bergantung pada habitatnya. Oleh kerana penternaknya adalah ikan paling bawah, menu nya sesuai. Struktur mulutnya dirancang sedemikian rupa sehingga dia mengumpulkan makanan dari bawah dengan bibirnya yang memanjang. Untuk mendapatkan makanan yang besar, ikan tidak boleh lagi kerana bibir memanjang.

Makanan tumbuhan yang digunakan oleh penternak terdiri daripada: biji alga dan pucuknya, zarah tumbuhan. Mengeluarkan bibirnya, bajingan itu seolah-olah mengosongkan bahagian bawah, mencari makanan di antara kelodak dan pasir.

Ikan suka menikmati makanan haiwan, di antaranya: larva serangga, krustasea dan moluska, cacing darah, pike, hinggap dan kaviar karp.

Penternak ikan tidak berbahaya, menjalani gaya hidup yang damai. Walau bagaimanapun, spesies ini mempunyai banyak musuh. Ikan pemangsa tidak suka menikmati ikan bilis muda, kerana lebih mudah menangkapnya daripada ikan dewasa yang rapi. Tidak sukar untuk memburu bajingan. Cukup untuk masuk ke kawanan, mengambil ikan, sambil mengagumi rakan-rakannya, dan kemudian memakannya juga.

Bahaya kedua untuk keparat adalah lelaki. Populasi ikan yang banyak, daging yang enak - ini menjadikan bream dan bream menjadi mangsa yang diingini oleh pemancing.

Kaedah menangkap penternak

Spesimen dewasa dari keluarga cyprinid adalah kepentingan komersial dan diburu di mana sahaja. Bajingan itu tidak ditangkap dalam skala industri, kerana ukurannya tidak sesuai dengan yang dibenarkan. Memancing rekreasi untuk spesies ini dibenarkan, tetapi ukuran "papan lapis" mesti sesuai dengan ukuran minimum yang dibenarkan untuk tangkapan. Di kawasan yang berlainan, jaraknya antara 10 hingga 32 sentimeter.

Namun, jika pemancing bertujuan menangkap penggerek, maka untuk memancing berjaya, perlu mengetahui ciri-ciri ikan tersebut. Ikan ini juga disebut "bajingan" dan ini disebabkan oleh licik, takut dan berhati-hati.

Anda boleh menangkap bajingan dengan batang apung, pengumpan atau donk. Umpan terbaik: cacing, belatung, cacing darah, roti. Si keparat dan kakaknya menggigit daging mentah. Masa terbaik untuk memancing adalah pagi dan petang.

Gigitan keparat itu kemas, dia tidak akan merebut umpan. Apabila melihat pelayaran yang lancar, anda mesti menunggu dengan penuh perhatian. Si bajingan mencuba umpan. Setelah merasainya, dia akan mula memakannya, dan orang yang tersentak akan lebih aktif. Pada masa ini, anda harus memancing ikan.

Sekiranya memancing berlaku pada musim sejuk, maka ikan harus berada di lubang dengan jig. Keperluan utama adalah mengatasi nipis. Semakin tipis garis, semakin besar peluang bertuah. Peraturan utama ketika memburu bajingan adalah memerhatikan kesunyian. Anda tidak boleh membuat bising di atas ais dan di pantai pada musim bunga. 3-5 pasang lubang harus digerudi, diberi makan dan ditutup dengan salji.

Pastikan memberi makan bream dan pembiakan. Oleh kerana ikan ini sangat kemas dan berhati-hati, ia tidak akan langsung bertindak balas terhadap umpan. Ia akan mengambil masa. Lebih baik menggunakan umpan berperisa, berdasarkan yachka, barli mutiara atau jagung. Makanan tambahan cacing cacing dan belatung dijamin memimpin bajingan untuk memberi makan.

Cara yang paling berkesan ialah menangkap bajingan dengan beberapa batang dengan jig yang berbeza. Satu mesti dimainkan dan yang lain harus ditangkap. Permainan harus lancar, tanpa pergerakan secara tiba-tiba.

Pada cangkuk, gunakan lampiran yang sama dengan umpan. Perlu diperhatikan bahawa muncung yang sangat menarik adalah apa yang disebut sandwic, ketika cacing darah dan belatung bergantian di cangkuk.

Oleh kerana bream dan bream adalah ikan yang diinginkan untuk nelayan, akuakultur terlibat dalam pembiakan dan pemeliharaan populasi spesies ini. Pada abad yang lalu, hasil tangkapan ikan ini secara komersial mencapai 120 ribu tan. Hari-hari ini, jumlahnya telah menurun sebanyak 3-4 kali. Orang-orang memerhatikan takungan tempat pembiakan ditemui, sekiranya terdapat ancaman kepada penduduk, terdapat dasar laut dan kawasan pemijahan buatan buatan. Di samping itu, larangan menangkap ikan dengan ukuran tertentu juga dapat membantu mengekalkan populasi ikan ini..

Nilai gastronomi bajingan itu

Walaupun terdapat banyak tulang, daging bajingan sangat berharga dalam memasak. Ia sangat lembut, enak, penuh dengan komponen dan vitamin yang berguna: C, P, B, D.

Nilai gastronomi keparat terletak pada kenyataan bahawa dagingnya tepu dengan unsur mikro dan makro: yodium, kalsium, kalium, magnesium. Pengambilan ikan ini secara berkala memberi kesan positif kepada tubuh manusia dan fungsi organ-organnya. Terdapat banyak resipi untuk memasak bajingan. Daging lazat dalam bentuk apa pun: goreng, kering, salai atau kering.

Ikan sungai dihargai oleh pemancing dan pemula yang berpengalaman. Daging lazat yang sihat, proses penangkapan yang menarik - semua ini menjadikan ikan sebagai hasil tangkapan yang diingini. Setelah mempelajari ciri-ciri tingkah laku ikan, keutamaan rasanya dan wataknya, anda boleh pergi ke kolam mencari individu muda bream.

Hidangan ikan apa yang lebih baik: ikan mas, ikan bilis atau ikan mas krisan, mengapa?

Kedai ini menjual ikan segar: ikan mas, ikan mas kris dan bream. Ikan mana yang lebih baik dan ikan mana yang mempunyai tulang lebih sedikit? Dan mana yang lebih sedap? Apa yang biasanya dimasak dari ikan mas, bream dan krus krian?

Ikan mas sering dijumpai lebih besar daripada ikan mas salib. Dan jika lebih besar, maka akan ada lebih sedikit tulang kecil dalam ikan ini. Oleh itu, saya lebih suka membeli ikan mas jika saya hendak menggoreng ikan. Sekiranya saya belum mempunyai ikan mas, tetapi saya mahukan ikan, maka saya membeli ikan mas krisan. Ikan mas krisan dalam krim masam memang sedap. Sekiranya anda peminat ikan kering, sudah tentu ia akan menjadi bream. Saya tidak mengesyorkan menggoreng bream. Ia masih mempunyai lebih banyak tulang daripada ikan mas dan krusian.

Itu bergantung dari sudut pandangan anda. Kami tidak akan bercakap mengenai rasa kerana keperibadian mereka..

Sekiranya kita berbicara tentang mana yang lebih baik untuk tumbuh secara mandiri, maka di ikan mas kolam anda, di dalam ikan mas salib liar, bream adalah ikan yang suka kebebasan, sukar untuk ditanam.

Baiklah, sebagai permulaan, mereka semua adalah keluarga ikan mas. Bream lebih kurus dari yang lain, ikan mas krisan lebih manis daripada ikan mas, dan juga besar. Dan omong-omong, jika anda mengeringkan ikan mas, ternyata ada sesuatu yang serupa dengan salmon, bahkan meneteskan lemak, ikan mas krisan biasanya digoreng dengan krim masam, tetapi jika mereka berasal dari kolam yang tergenang, mereka dapat mengeluarkan lumpur. Sekiranya anda mengambil bream, lebih baik lebih besar, kerana tambalan hingga setengah kilo akan menjadi tipis dan bertulang, biasanya salai.

Ia bergantung pada apa yang anda perlukan untuk ikan ini. Ikan mas dan karp sangat serupa, hidangan dari mereka boleh dibuat sama, misalnya, kuih ikan, goreng, dan sebagainya. Ikan mas, menurut saya, rasanya lebih enak daripada ikan mas krisan dan mengandungi lebih sedikit biji kecil. Bream adalah ikan yang sama sekali berbeza, ia sering dimakan dalam bentuk kering atau salai, beberapa orang menggoreng atau memasaknya, kerana ia mengandungi banyak tulang.

1. Kandungan kalori ikan ini: Carp-112kcal / 100g; bream-105kcal / 100g; crucian-87kcal / 100g.

Kesimpulan: yang paling berkhasiat adalah ikan mas, agak kurang bream, dan sama sekali tidak berkhasiat, ikan mas.

2. Maklumat mengenai tulang ikan ini: Tulang ikan mas-15000, kebanyakannya kecil; bream (laut) - bilangan tulang minimum; crucian - jumlah tulang maksimum.

Kesimpulan: Bream bony paling sedikit.

Oleh itu, ikan bilis sangat sesuai..

3. Hidangan dari ikan ini: Ikan mas dalam krim masam, ikan mas dengan cendawan dan di dalam ketuhar, ikan mas dalam saus manis dan masam; bancuhan asap, bream dalam oven dan kerajang, balyk dari bream; ikan mas krisan dalam krim masam, ikan mas dalam gaya Yakut, ikan mas krusian di panggangan.

Ikan tanpa tulang, Ikan yang paling sedap dan sihat

Apa itu ikan tanpa tulang? Bagaimana cara memotong ikan? Apakah ikan yang paling sedap dan sihat? Bagaimana memasak ikan bertulang? Mari cuba jawab soalan-soalan ini dan lain-lain..

Dari sudut saintifik, ikan dibahagikan kepada tulang dan tulang rawan. Ini adalah dua kelas ikan yang berbeza. Ikan kartilaginosa tidak memiliki penutup insang dan tidak ada pundi kencing - mereka adalah hiu, sinar dan chimera yang berbeza. Ikan bertulang mempunyai kerangka tulang yang dikembangkan, terdiri daripada tulang vertebra dan tulang rusuk, dan insang menutup penutup insang, dan mereka mempunyai pundi kencing - ini semua ikan sungai dan kebanyakan ikan laut.

Apabila kita menyebut "ikan tanpa tulang", kita bermaksud ketiadaan tulang garpu kecil, yang jumlahnya menentukan tulang ikan..

Ikan tanpa tulang

Dalam masakan, ikan laut dan sungai dibahagikan dengan kandungan tulang:

  1. Ikan tanpa tulang;
  2. Ikan dengan sedikit tulang garpu kecil;
  3. Ikan bertulang (bertulang).

Dalam kerangka satu artikel, mustahil untuk memberikan keseluruhan senarai ikan sungai dan laut tanpa tulang, ikan bertulang rendah dan bertulang - ada ribuan nama. Kami hanya akan menamakan jenis ikan yang biasa kami dengar, yang kami tangkap, masak atau makan, tidak ada jerung dan belut moray. Senarai tersebut merangkumi ikan yang disukai oleh beberapa orang dan yang lain tidak suka, tersedia dan mahal, jarang dan tidak begitu, berbeza dari segi kegunaan, keselamatan dan rasa. Agar tidak menyinggung perasaan sesiapa, nama ikan mengikut urutan abjad..

Ikan tanpa tulang, atau tanpa tulang kecil, adalah sturgeon, beberapa ikan kod dan salmon. Ia boleh menjadi ikan sungai, tasik, anadrom atau ikan laut..

Ikan anadromous adalah ikan yang memasuki perairan segar sungai untuk bertelur. Salmon anadromous naik ke hulu sungai, mengatasi segala rintangan di jalan mereka, bertelur, dan meluncur ke hilir dan mati. Sturgeon anadromous memasuki sungai, tetapi tidak naik tinggi dan kembali ke laut sehingga pemijahan berikutnya. Belut sungai, sebaliknya, masuk ke laut untuk bertelur. Ikan anadrom dan separa anadrom boleh mendiami air tawar dan air masin.

Ikan sungai dan pusat pemeriksaan

Sturgeon, sturgeon - nama umum ikan sturgeon air tawar, ikan anadromous dan semi-anadromous. Ini adalah jenis ikan tulang-tulang yang dapat hidup selama 50, 100 atau lebih tahun. Kaviar hitam - produk ikan sturgeon.

  • Beluga (ikan air tawar terbesar dari keluarga sturgeon, yang tersenarai dalam Buku Merah)
  • Kaluga (ikan sturgeon air tawar dari genus beluga)
  • Sturgeon Rusia
  • Sevruga (keluarga sturgeon, ikan anadromous)
  • Sterlet (ikan air tawar dari keluarga sturgeon, tumbuh di kolam dan tasik)
  • Spike (ikan sturgeon anadromous)

Ikan sungai lain tanpa tulang - senarai dengan foto

  • Burbot (ikan kod air tawar)
  • Lamprey sungai (ikan pemangsa tanpa rahang)
  • Belut sungai (ikan anadrom, bertelur di air laut)

Ikan sungai dengan beberapa tulang kecil:

  • Carp (ikan mas liar)
  • Ikan keli (pemangsa air tawar besar)
  • Pike hinggap (keluarga hinggap)

Salmon

Salmon, salmon - nama umum untuk ikan keluarga salmon, di antaranya terdapat penduduk air tawar dan anadromous. Kaviar merah - kaviar salmon yang enak.

  • Salmon merah jambu (genus salmon Pasifik)
  • Salmon Chum (salmon)
  • Salmon (salmon Atlantik, salmon tasik)
  • Ikan putih (salmon, ada banyak jenis ikan putih)
  • Taimen (ikan air tawar, wakil salmonid terbesar, yang disenaraikan dalam Buku Merah)
  • Trout (beberapa spesies salmonid air tawar)

Ikan laut


Ikan air masin tanpa tulang kebanyakannya adalah ikan kod, ikan kembung dan keluarga ikan kembung. Dalam kurungan - nota dan ciri utama.

Senarai ikan laut tanpa tulang (atau hampir tanpa tulang):

  • Vomer (selenium, ikan bulan)
  • Yellowtail, atau Lacedra (ikan tenggiri)
  • Ikan keli (dasar laut, bertengger)
  • Flounder (ikan bawah rata)
  • Mullet (ada wakil air tawar)
  • Ikan ais (pike berdarah putih)
  • Ikan tenggiri (ikan tenggiri)
  • Macrurus (rattail, ikan cod laut dalam)
  • Pollock (ikan cod)
  • Ikan laut (ikan seperti hinggap)
  • Bass laut (Mengasah keluarga)
  • Conger (conger, ikan beracun pasif)
  • Tunggal (garam Eropah, ikan pelempar)
  • Navaga (navaga Timur Jauh, keluarga cod)
  • Halibut (pelanggar)
  • Haddock (keluarga cod)
  • Seabass (dari bass laut, dasar laut, koikan, serigala laut, hantu pike laut, dll.)
  • Ikan tenggiri (keluarga ikan tenggiri, pesanan seperti perch)
  • Makarel kuda (pelbagai jenis ikan dari ikan tenggiri keluarga)
  • Tuna (tuna adalah sekumpulan ikan dari keluarga ikan tenggiri)
  • Hake (hake, ikan cod)

Ikan tanpa timbangan

Ikan mana yang tidak mempunyai timbangan? Pada ikan, bergantung pada spesiesnya, terdapat lima jenis skala yang berbeza. Sebilangan besar ikan mempunyai sisik, ada yang sisik sebagian dan beberapa ikan kekurangan sisik.

Sebilangan ikan disalah anggap sebagai ikan tanpa scal. Jerung dan sinar adalah contohnya. Betul, jerung dan sinar tidak mempunyai sisik lamellar, kerana strukturnya berbeza dengan skala sisik ploidoid - plat rhombik dengan lonjakan yang keluar. Selanjutnya, senarai ikan yang boleh dimakan tanpa sisik secara keseluruhan atau sebahagian.

Ikan air masin tanpa scal:

  • Ikan tenggiri (ada duri di pinggir jalan)
  • Belut laut

Ikan sungai tanpa timbangan:

  • Ikan mas tanpa rambut (karp cermin sebahagiannya ditutup dengan timbangan besar)
  • Burbot
  • Sturgeon (sisik terdapat di ekor)
  • Belut sungai
  • Lele (Ikan keli dianggap bersisik, tetapi memiliki sisik lebat yang sangat kecil membentuk penutup seperti kulit).

Tenaga itu kadang-kadang disalah anggap sebagai ikan tanpa timbangan, tetapi dia memilikinya. Tenaga ini mempunyai sisik yang agak kecil dan padat, ditutup dengan lapisan lendir yang padat, sehingga penutupnya terlihat seperti kulit.

Memotong ikan sungai dan laut

Sebelum memotong ikan, ia disediakan - pencairan (jika beku) dan rendam. Memotong daging bermaksud menghilangkan semua yang tidak perlu - sisik, visera, kulit, kepala, sirip dan tulang. Pada masa yang sama, mengikut kaedah pemprosesan, ikan dibahagikan kepada beberapa kumpulan: bersisik, bersisik dan sturgeon. Ikan dengan sisik yang sangat kecil (ikan keli, navaga) dipotong seperti ikan tanpa sisik.

Semasa menyediakan ikan beku untuk memotong dan memasak, adalah berguna untuk mengetahui perkara berikut:

  1. Semakin cepat ikan beku dicairkan, semakin baik rasa dagingnya dipelihara dan semakin enak.
  2. Ikan bersisik dan tanpa scal dicairkan dalam air asin ringan selama dua hingga lima jam, bergantung pada ukurannya.
  3. Sturgeon, ikan keli, fillet beku, dicairkan di udara pada suhu bilik.
  4. Ikan tenggiri, navaga, hake, ikan tenggiri - jangan dicairkan, lebih mudah memotongnya beku.

Jenis, kaedah dan skema yang berbeza untuk pemotongan utama ikan yang berbeza ditunjukkan dalam video di bawah ini. Memotong ikan sungai (hinggap, pike, burbot, pike hinggap, bream) dan ikan laut, memotong salmon dan sturgeon:

Ikan mana yang lebih sedap dan sihat

Kami memeriksa banyak jenis ikan di mana beberapa tulang lebih kurang pada yang lain. Diketahui bahawa ada ikan tanpa tulang dan sisik. Tetapi adakah ini cukup untuk menilai nilai masakan ikan? Tidak, tidak begitu banyak.

Sebagai tambahan kepada jumlah tulang kecil, daging ikan yang berbeza berbeza dalam banyak sifat: rasa, kandungan lemak, jumlah protein, kehadiran mineral dan vitamin yang berguna. Ketersediaan dan harga ikan adalah penting..

Kami akan mengetahui ikan mana yang paling enak dan sihat, ikan mana yang harus dijauhi, dan berapa kos ikan bergantung.

Ikan yang paling sedap

Ikan yang paling sedap adalah ikan yang paling anda sukai. Ada pendapat bahawa ikan tidak sedap - hanya ada ikan yang dimasak dengan tidak betul. Umumnya diakui bahawa ikan sedap: salmon, sturgeon, tuna, luvar. Tetapi sebilangan orang lebih suka ikan bakar, pike goreng, atau sabrefish kering daripada semua ikan gourmet tersebut..

Ikan yang paling sihat

Ikan yang paling sihat adalah ikan yang dagingnya mengandungi lebih banyak asid lemak omega-3 dan omega-6, yang hanya diperlukan oleh tubuh. Ini bermaksud bahawa ini adalah ikan "lemak" - tuna, halibut, ikan tenggiri, salmon. Mari susunkannya mengikut susunan mengikut jumlah lemak sihat:

  • Salmon liar (ikan liar dari keluarga salmon)
  • Ikan kembung
  • Kod
  • Halibut
  • Ikan pelangi
  • Sardin
  • Herring
  • Tuna

Walaupun tuna sering disebut sebagai ikan yang paling sihat, ia berada di bahagian bawah senarai ikan yang paling sihat. Ini kerana kami menggunakan pendekatan objektif dan fakta. Ikan yang paling bermanfaat dari segi omega-3 adalah salmon liar. Ini adalah liar, kerana ia dibesarkan dalam kurungan, yang sering berubah menjadi berbahaya kerana aditif dalam makanan yang digunakan ketika ia dibesarkan di peternakan ikan. Hanya seratus gram daging salmon liar mengandungi keperluan asid lemak omega-3 setiap hari.

Ikan diet

Secara amnya, setiap ikan dianggap sebagai makanan. Ikan yang lebih banyak diet adalah ikan yang dagingnya mengandungi lebih sedikit kalori dan kurang lemak. Di antara ikan sungai, ini adalah pike, hinggap, zander.

Ikan makanan laut adalah hake, pollock dan cod. Harus diingat bahawa sifat makanan ikan sangat bergantung pada cara penyediaannya. Sekiranya ikan digoreng, diasap, sifat makanan ikan akan hilang. Cara yang paling sesuai untuk menyediakan hidangan makanan ikan adalah mendidih atau mengukus..

Ikan paling selamat

Keselamatan ikan bergantung pada bagaimana anda melihatnya. Ada ikan yang boleh anda makan walaupun mentah tanpa bimbang bahaya daging mentah. Ikan sungai paling selamat boleh dianggap sebagai ikan sungai cepat bersih dan telus. Namun, ikan laut lebih selamat..

Di antara ikan laut, tuna menonjol untuk keselamatan. Daging tuna tidak mengandungi parasit, hypoallergenic, tidak mengandungi tulang kecil. Tuna sering diperkenalkan sebagai makanan pelengkap untuk anak kecil dari satu tahun.

Di antara ikan sungai, pike hinggap adalah yang paling tahan terhadap parasit. Zander boleh dianggap sebagai ikan yang selamat.

Pada masa yang sama, perlu diingat bahawa tidak ada produk yang benar-benar selamat yang sesuai untuk semua orang. Keselamatan ikan banyak bergantung pada kaedah memasak.

Ikan yang paling berbahaya dan berbahaya

Sekiranya terdapat ikan yang paling berguna, adalah logik untuk menganggap bahawa ada juga ikan yang paling berbahaya. Dan ini bukan ikan Fugu yang beracun. Telapia dan pangasius, misalnya, sering hidup dan dibiakkan dalam keadaan buruk. Mereka biasanya wujud dan membiak hampir di air sisa di mana mereka memakan sisa air ini. Jangan beli telapia asal yang meragukan.

Lebih sukar dengan produk separuh siap ikan dari daging ikan yang cukup mulia. Untuk memberikan tampilan yang segar, pewarna ditambahkan ke dalam daging ikan, dan untuk berat, mereka dipam dengan zat yang menyimpan sejumlah besar air. Saya tidak mahu bercakap mengenai bahan kimia yang melarutkan tulang dalam fillet.

Pengeluar yang tidak bertanggungjawab boleh menjadikan ikan berbahaya dan berbahaya.

Ikan yang paling mahal dan paling murah

Ikan yang paling mahal tidak dijumpai di rak kedai, dan tidak sama sekali kerana tidak ada yang mampu membelinya. Ini adalah spesies ikan yang jarang berlaku, hanya disediakan khas untuk restoran. Ini termasuk ikan puffer, beluga dan kaviarnya, kaluga dan beberapa sturgeon lain. Tuna juga merupakan ikan yang mahal. Orang telah belajar bagaimana membesarkan salmon dan sturgeon, jadi harga untuk mereka menjadi cukup berpatutan bagi banyak orang.

Ikan yang paling murah di kedai adalah hake beku, pollock, halibut, haddock, cod dan sejenisnya. Ikan sungai yang tidak dieksport boleh lebih murah daripada ikan laut.

Harga ikan tidak berkaitan langsung dengan nilai ikan sebagai produk makanan, rasa dan kesihatannya. Itu lebih bergantung pada permintaan di pasar global dan lokal, kemampuan untuk memenuhi permintaan ini, dan faktor-faktor lain yang tidak berkaitan dengan kualiti ikan..

Ikan bertulang

Pada ikan kecil dan besar spesies yang sama, kira-kira jumlah tulang kecil yang sama, tetapi pada ikan besar, tulang garpu lebih besar dan lebih ketara. Memilih tulang dari ikan besar jauh lebih mudah. Hampir semua ikan sungai kecil sangat bertulang - mereka bertengger, pikes, bream, roach, crucian carp, dll..

Mengapa orang tidak suka ikan bertulang? Ikan bertulang, atau seperti yang mereka katakan - "bertulang", tidak bermaksud ia tidak sedap. Mungkin sedap, tetapi memilih tulang kecil daripada ikan dan bukannya makan adalah keseronokan yang meragukan. Selain itu, ada risiko tulang ikan kecil tersekat di kerongkong. Bagaimana memasak ikan bertulang? Bagaimana jika tulang tersekat di kerongkong saya? Kami juga akan menjawab soalan-soalan ini.

Kami menggoreng ikan kecil tanpa tulang

Rawatan panas ikan melembutkan tulang ikan. Minyak sayur, tidak seperti air, memanaskan lebih dari 100 darjah. Di bawah pengaruh suhu ini, tulang kecil dalam minyak mendidih hampir larut sepenuhnya. Ternyata ikan tanpa tulang.

Dengan cara ini anda boleh menggoreng ikan yang tidak begitu sesuai untuk digoreng kerana sebilangan besar tulang kecil - roach bersaiz sederhana, bajingan, bream perak, ikan ide dan sejenisnya. Ikan mas crucian, tradisional digoreng, dan potongan melintang di sisi, pasti semasa proses menggoreng, menghilangkan karp krus dari banyak tulang garpu.

Lihat bagaimana rupanya:

Sekiranya tulang dari ikan tersekat di kerongkong anda

Tulang ikan tersekat di kerongkong saya, apa yang perlu saya lakukan? Cara mengeluarkannya di rumah?
Sesiapa yang memakan ikan bertulang sekurang-kurangnya sekali sekala mengetahui sensasi yang tidak menyenangkan apabila tulang ikan kecil tersekat di kerongkong atau tonsil. Ia sukar ditelan, pergerakan menelan apa pun menyebabkan kesakitan. Apa yang perlu dilakukan sekiranya tulang tersekat di kerongkong? Perkara utama adalah jangan panik.

Dalam kebanyakan kes, adalah mungkin untuk menyingkirkan tulang ikan tanpa bantuan, jika anda sendiri, adalah tulang yang kecil dan lembut. Terdapat beberapa cara mudah dan agak selamat untuk menghilangkan tulang di kerongkong anda..

Kami memberi amaran kepada anda: doktor tidak mengalu-alukan "persembahan amatur" dan menasihati anda untuk berjumpa doktor dengan segera. Faktanya adalah bahawa dalam hasil manipulasi dengan tulang ikan, mungkin tidak mungkin menyingkirkannya dan anda masih perlu pergi ke doktor. Pada masa yang sama, tulang boleh tersekat di kerongkong, dan bahkan untuk pakar, akan lebih sukar untuk mengeluarkannya..

Oleh itu, ada dua pilihan - kita melakukan semua perkara di rumah, dengan risiko kita sendiri, atau kita meminta pertolongan profesional.
Semua kaedah menghilangkan tulang ikan di rumah didasarkan pada tindakan mekanikal pada tulang ikan dengan menelan sesuatu yang dapat membawa tulang ke kerongkongan, atau membilas.

  1. Pulpa roti. Roti dikunyah sebahagiannya hingga lembab dan ditelan dengan teguk. Roti boleh direndam dengan madu segar. Ini mungkin kaedah yang paling berkesan.
  2. Produk sampul surat. Sebagai ganti roti, anda boleh menggunakan minuman pekat (yogurt, susu panggang, kefir), madu segar, atau makan, misalnya, pisang. Sekiranya tulang tidak rapat, ia boleh membantu..
  3. Minyak sayuran. Sekiranya anda mengambil sedikit minyak sayur, ada kemungkinan tulang, di bawah tindakan pelincir, akan tergelincir dan maju ke tempat tujuannya..

Sekiranya, sebagai akibat dari tindakan yang dilakukan, tulang dari ikan tidak masuk ke saluran pencernaan, anda harus berjumpa doktor. Ini tidak boleh ditangguhkan, jika tidak, proses keradangan akan bermula dan rasa sakit akan meningkat.

Itu sahaja. Mari kita berakhir dengan catatan yang indah: salmon, akan bertelur, mengatasi jalan raya.

Ikan mana yang lebih sedap

# 1 Uri62

Ahli pasukan: Lure musim sejuk, Jig, Float, Spinning

  • Moderator
  • 12,004 catatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Prioksky (pangkalan ke-5)
    • Nama: Yuri
    • Kelab: Pemburu Sungai
    • FAD mengucapkan terima kasih
    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 2 Palenkin

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 3 Zloi

    Nelayan dengan pengalaman

  • Pengguna
  • 656 siaran
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Kanishchevo
    • Minat: Berminat dalam semua perkara, secara sederhana.
    • Nama: Lech
    • Kelab: tidak
    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 4 FAD

    Ikan salai goreng dengan bawang dan herba memang sedap!

    Saya sangat suka idea kering, rasanya menarik!

    Ukha, tradisional dibuat dari ruff, tetapi sama enak dan lebih manis dari ikan kecil, dari rotan juga tidak buruk.

    Saya suka memasak ikan mas di atas arang di panggangan.

    Tetapi selain ikan sungai (saya jatuh cinta dengan ikan laut beberapa tahun yang lalu), saya suka ikan merah.

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 5 Konstantinich

    Senior Kehormat ", Ketua perahu layar, Trollingist terbaik

  • Ahli Kelab
  • 2,128 siaran
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Ryazan. pusat.
    • Minat: Memancing, kapal, motor, kereta.
    • Nama: Michael
    • Kelab: Pemburu Sungai.

    Kami memasak telinga dari kepala dan angsa pergi ke sana. selamat tinggal.

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 6 Jim

    Lebih banyak pemburu daripada nelayan.

  • Ahli Kelab
  • 2,408 siaran
    • Jantina lelaki
    • Minat: Memburu, memancing
    • Nama: Pavel
    • Kelab: Kelab Nelayan Couch

    Ukha: perkara utama dari ikan yang baru ditangkap. Belle, pike. Ikan di atas pinggan, kaldu dalam bulatan.

    Merokok panas: karenah di luar persaingan.

    Dihisap sejuk: bream 2-3 kg.

    Kering: Fatty August roach adalah kegemaran saya.

    Goreng: ikan keli dalam adunan dengan rempah. Saya tidak suka memilih tulang dalam ikan goreng

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 7 Konstantinich

    Senior Kehormat ", Ketua perahu layar, Trollingist terbaik

  • Ahli Kelab
  • 2,128 siaran
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Ryazan. pusat.
    • Minat: Memancing, kapal, motor, kereta.
    • Nama: Michael
    • Kelab: Pemburu Sungai.

    Merokok panas; Hilang dari persaingan, Dagingnya lembut dan manis.

    Fail dilampirkan

    • 22062011899.jpg228.02K 0 Bilangan muat turun:
    • 22062011900.jpg244,13K 0 Bilangan muat turun:
    • 30062011933.jpg296,73К 0 Bilangan muat turun:
    • 30062011934.jpg247,81К 0 Bilangan muat turun:
    • benz dan FAD mengucapkan terima kasih
    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 8 benz

    Ahli Pasukan: Berputar

  • Ahli Kelab
  • 207 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: kebun
    • Nama: Alexander
    • Kelab: rkr

    Ikan mas krus dalam krim masam dengan ramuan, di atas api. Saya belum makan apa-apa yang lebih enak. Kering Roach dan Chekhon. Tulang rusuk adalah yang paling menarik. Ukha dari ikan sungai dari jenis yang lebih besar jika boleh. Ikan Masai tidak besar. Rebusan, aspic, goreng-Pike hinggap.

    • hlopalshik mengucapkan terima kasih
    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 9 Edward

    Ahli pasukan berputar

  • Pemegang rekod RRC RO
  • 847 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Rybnoye
    • Minat: Pemintalan dan Pengumpan
    • Nama: Edward
    • Kelab: Pemburu Sungai

    Berapa banyak burung camar yang tidak bertanya, mereka tidak membantu))) Ternyata umpan sangat berbeza: di sungai kecil sahaja, di sungai besar, yang lain. Fakta bahawa ia telah menjadi banyak saya tidak fikir adalah sesuatu yang buruk. Merokok dan asp sedap!

    Bony. Ia hanya pada balyk atau masin. Oleh itu, terdapat lebih sedikit tulang, walaupun anda boleh makan tanpa tersedak.

    • Volonter mengucapkan terima kasih
    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 10 mmm

  • Moderator
  • 1,703 catatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Ryazan
    • Minat: Putaran
    • Nama: Michael
    • Kelab: RRC "River Hunters"

    Bony. Ia hanya pada balyk atau masin. Oleh itu, terdapat lebih sedikit tulang, walaupun anda boleh makan tanpa tersedak.

    Teman-teman, bagaimana anda makan ikan mas setengah kilo, ikan mas krisan atau keparat? Aspinya mudah dibersihkan, juga mudah mengeluarkan daging dari tulang rusuk dan rabung. Potongan roti yang baik. Saya baru sahaja makan asp goreng hari ini, melumurkan tulang. Saya benar-benar berfikir bahawa asp jauh lebih enak daripada bream. Perlu menangkap spesimen 5 kilo, maka tulang akan mudah dilihat! Saya belum belajar menangkap seperti itu. Saya akan belajar memberitahu anda. Saya sudah bersedia untuk memulakan dengan satu setengah hingga dua kilogram. Tetapi tentu lebih baik adalah lebih tinggi.

    Salam, mmm.

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 11 Earl49

    Ahli pasukan: berpusing

  • Ahli Kelab
  • 595 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Moscow, Spassk-Ryazansky
    • Nama: Alex
    • Kelab: Tidak

    Saya juga tidak makan ikan mas dan ikan mas. Dan podleschik dan linen lain menggunakan kain kasa untuk sup sup utama

    By the way, satu-satunya perkara di mana asp berjalan dengan baik adalah di telinga.

    Merokok, mempunyai rasa yang sangat tidak enak, dan ada tulang di dalamnya.

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 12 Edward

    Ahli pasukan berputar

  • Pemegang rekod RRC RO
  • 847 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Rybnoye
    • Minat: Pemintalan dan Pengumpan
    • Nama: Edward
    • Kelab: Pemburu Sungai

    Saya tidak makan ikan mas dan ikan mas, saya menangkap dan melepaskan ikan mas, saya menangkap ikan mas kecil pada musim gugur;.

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 13 Makedonskii

  • Ahli Kelab
  • 3,667 catatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Ryazan, Grove
    • Nama: Alexander
    • Kelab: Pemburu Sungai

    Saya tidak makan ikan, saya makan daging - daging lembu, lebih baik di stik, tidak ada tulang sama sekali, tidak ada yang meludah.

    Semua ikan baik, secara semula jadi, ya, bersahabat baik!

    Catatan telah dieditMakedonskii pada: 07 Jul 2015 - 09:16

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 14 zorin_andrey

  • Ketua Pentadbir
  • 7,380 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Ryazan
    • Nama: Andrey
    • Kelab: Pemburu Sungai

    Teman-teman, bagaimana anda makan ikan mas setengah kilo, ikan mas krisan atau keparat? Aspinya mudah dibersihkan, juga mudah mengeluarkan daging dari tulang rusuk dan rabung. Potongan roti yang baik. Saya baru makan asp goreng hari ini, meludahkan tulang. Saya benar-benar berfikir bahawa asp jauh lebih enak daripada bream. Perlu menangkap spesimen 5 kilo, maka tulang akan mudah dilihat! Saya belum belajar menangkap seperti itu. Saya akan belajar memberitahu anda. Saya sudah bersedia untuk memulakan dengan satu setengah hingga dua kilogram. Tetapi tentu lebih baik adalah lebih tinggi.

    Salam, mmm.

    Ikan salai sawit super kecil yang sangat baik digoreng keseluruhan. Dimakan secara keseluruhan, boleh dimakan sebagai kerepek. Rasa sejuk mega

    • Volonter mengucapkan terima kasih
    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 15 Volonter

  • Ahli Kelab
  • 1,153 catatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Ryazan Moskovsky
    • Nama: Denis
    • Kelab: Pemburu Sungai, Ahli Kehormat Kelab Dua Sifar

    Baiklah, adakah mereka dihancurkan dan dibersihkan dengan cara yang sama? Dalam tepung, anda perlukan?

    Catatan telah diedit oleh Volonter: 07 Jul 2015 - 14:26

    • Ke atas
    • Nama atau Petikan

    # 16 Edward

    Ahli pasukan berputar

  • Pemegang rekod RRC RO
  • 847 jawatan
    • Jantina lelaki
    • Lokasi: Rybnoye
    • Minat: Pemintalan dan Pengumpan
    • Nama: Edward
    • Kelab: Pemburu Sungai

    Ikan salai sawit super kecil yang sangat baik digoreng keseluruhan. Dimakan secara keseluruhan, boleh dimakan sebagai kerepek. Rasa sejuk mega

    Apakah perbezaan antara ikan mas dan ikan mas dan ikan lain

    Ikan mas dan karp milik keluarga yang sama dan sangat serupa antara satu sama lain. Namun, ini adalah dua ikan yang sama sekali berbeza, yang berbeza bukan hanya dari segi penampilan, tetapi juga pada kelakuannya. Malah nelayan yang berpengalaman dapat mengelirukan individu dengan mudah, menyalah anggap ikan mas dewasa untuk ikan mas yang lebih berharga. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda harus tahu apa perbezaan di antara mereka..

    • Perbezaan antara ikan mas dan karen
      • Dalam penampilan
      • Mengikut habitat
      • Dengan tingkah laku dan tangkapan
    • Apakah Perbezaan Antara Carp dan Carp
    • Apa perbezaan antara ikan mas krusian dan bream

    Perbezaan antara ikan mas dan karen

    Terdapat beberapa perbezaan antara ikan mas dan ikan krus. Perbezaan yang paling ketara dapat dilihat pada penampilan. Di samping itu, tidak akan menyusahkan pemancing untuk mengetahui habitat mana yang lebih disukai oleh spesies ini, dan juga apakah ciri-ciri tingkah laku semasa memancing bagi setiap mereka.

    Dalam penampilan

    Perbezaan luaran jelas ditunjukkan pada ikan pada masa dewasa. Berat maksimum ikan mas krisan sangat jarang melebihi 3 kg, sementara panjangnya mencapai setengah meter. Berat purata ialah sekitar 400 g dan panjang badan hingga 20 cm. Ikan mas adalah ikan yang lebih besar. Berat badannya dapat mencapai 6 kg, dan panjangnya dapat mencapai 70 cm. Ada kes ketika nelayan memancing spesimen gergasi dengan berat hingga 30 kg. Ikan mas mempunyai banyak jenis, seperti bersisik (emas), cermin, berkulit (telanjang), Ropsha, paroki, dll. Sekiranya anda menangkap ikan dengan berat lebih dari 3 kg, ini pasti ikan mas.

    Individu yang lebih kecil dapat dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

    1. Batang badan. Ikan mas salib mempunyai bentuk yang lebih pendek dan rata, yang terasa baik jika anda mengambil ikan di tangan anda. Lihat sirip punggung: ikan mas mempunyai sinar depan yang tajam, di bawahnya terdapat lekukan. Ngomong-ngomong, ikan sering menggunakan serpihan sinar untuk memotong tali pancing ketika ditangkap. Sirip lateral karp krus berwarna kelabu atau hitam kusam, sementara pada relatifnya berwarna pinkish atau ungu. Terdapat juga perbezaan insang - dalam krisis mereka mempunyai kekasaran ciri, dan sisik karp lebih kecil, kaku dan lebih ringan.
    2. Ketua. Di dalam ikan mas, ia mempunyai bentuk yang lebih besar cembung, walaupun mereka masih sangat kecil. Tubercle jelas kelihatan di hidung. Bibirnya berdaging, kuning, dan ukuran mulutnya lebih besar daripada bibir ikan mas, dan pergerakannya lebih aktif. Ikan mas mempunyai antena kecil, dan kebanyakan individu memilikinya sejak lahir - dengan ciri ini mudah membezakan ikan di peringkat goreng. Orang Crucia, sebaliknya, tidak mempunyai misai..
    3. Gigi. Sekiranya anda berjaya membuka mulut ikan dan mengira jumlah gigi, maka anda akan melihat bahawa ikan mas krusian mempunyai lapan daripadanya, dan mereka berada dalam satu barisan - empat di sebelah kiri dan di sebelah kanan. Ikan mas mempunyai gigi yang lebih kuat, terletak di dua rahang, masing-masing lima.

    Sekarang, di kedalaman sungai dan badan air yang lain, terdapat kacukan khas yang disebut carpokaras. Ia dibiakkan secara buatan dan, sebagai hasilnya, memperoleh ciri-ciri terbaik dari ikan mas dan karp perak: penentangan terhadap penyakit dan kemampuan untuk mentolerir kekurangan oksigen.

    Mengikut habitat

    Habitat ikan juga berbeza. Carp crucian adalah salah satu spesies paling bersahaja yang boleh didapati di mana-mana takungan air tawar. Ikan terasa hebat di kawasan yang berlimpah di perairan bertakung. Kolam dan tasik adalah elemennya, terutamanya jika bahagian bawah takungan berlumpur. Tina adalah pangkalan makanan untuk ikan mas krusian, yang menghasilkan makanan di sini, yang terdiri daripada sisa organik dan cacing kecil. Pada musim sejuk, ia terkubur di dalam lumpur dan mengekalkan daya maju dengan cara ini sehingga musim bunga.

    Ikan mas suka air suam dan lebih suka air yang terlalu banyak, serta kawasan dalam dengan aliran balik yang lemah dan bahagian bawah tanah yang keras atau tanah liat. Dia jarang mengunjungi tempat berlumpur. Di sungai terbuka dan kolam yang mengalir, lubang dan tebing yang dalam menjadi tempat perlindungannya. Pada musim panas, ketika air cukup hangat, ikan dapat ditangkap di anak sungai yang terlalu dalam, di mana ia menjunam hingga kedalaman 5 m. Pada musim gugur, ikan mas berenang lebih jauh.

    Dengan tingkah laku dan tangkapan

    Semasa memancing, wakil setiap spesies berkelakuan berbeza. Dipercayai bahawa jauh lebih mudah untuk menangkap ikan mas krusian kerana kecerobohan. Setelah menjumpai umpan, ikan itu meluru ke arahnya dan tidak menolak apa-apa yang berenang. Prosesnya juga dipermudah oleh fakta bahawa ikan mas krusian berenang di kawanan yang mengagumkan dan hampir tidak pernah tinggal sendirian. Semasa memancing, ikan mas krus tidak membuat tersentak kuat, tetapi hanya menggelepar selama beberapa saat.

    Carp dalam hal ini berkelakuan lebih tepat: dia mengambil umpan, berhati-hati. Untuk memancingnya, mereka sering menggunakan umpan dalam bentuk biji jagung atau bijirin. Tertangkap di pancing, ikan akan bertarung hingga terakhir. Dia membuat jerk kuat pertama, yang boleh merosakkan bahkan rig yang paling tahan lama. Anda perlu memancingnya dengan perlahan untuk membuatnya letih mungkin. Sebilangan individu lebih suka berenang sendirian, sementara yang lain berkumpul di kawanan, jumlahnya tidak melebihi 10 individu.

    Apakah Perbezaan Antara Carp dan Carp

    Ikan mas adalah bentuk ikan mas yang dibudidayakan, jadi kedua wakil fauna akuatik ini memiliki banyak kesamaan. Khususnya, habitat yang sama, pilihan rasa yang serupa, tabiat. Kedua-dua ikan mas dan ikan mas mempunyai misai kecil di bibir atas yang bertindak sebagai selera. Tetapi terdapat juga perbezaan yang cukup antara ikan..

    Mereka dapat dikenali dengan penampilan, tingkah laku dan ciri-ciri lain, seperti:

    1. Tanda-tanda luaran. Ikan mas mempunyai badan yang lebih panjang. Pada berat yang sama, ikan mas akan kelihatan lebih gemuk dan lebih pendek. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ikan mas lebih suka memberi makan di sungai perairan dalam dengan arus yang kuat, menentangnya semasa memberi makan. Ikan mas tenggelam ke kedalaman tertentu, di mana ia hidup, memberi makan dan menambah berat badan. Timbangannya monokromatik, sedangkan di karp ia mempunyai bingkai gelap. Anda juga dapat mengenal pasti ikan mas di tubercle di pangkal kepala, yang tidak ada pada spesies lain.
    2. Kelakuan. Ikan mas adalah ikan yang berhati-hati. Bunyi kuat dari angin atau tumbuh-tumbuhan dapat menakutkannya dengan mudah. Ikan mas lebih menakutkan. Semasa menangkapnya, anda perlu memerhatikan penyamaran dan keheningan sepenuhnya. Tingkah laku ini dijelaskan oleh fakta bahawa ikan mas goreng sering menjadi mangsa ikan pemangsa, oleh itu, sejak kecil, ikan itu selalu terbiasa berjaga-jaga.
    3. Keutamaan rasa. Ikan mas lebih kepada vegetarian. Walaupun pada waktu kelaparan, setelah musim sejuk, dia lebih suka makanan tumbuhan. Ikan mas pada musim bunga suka makan kaviar ikan lain dan juga gorengnya.
    4. Habitat. Ikan mas memerlukan air dengan kandungan oksigen yang tinggi, sehingga terasa lebih baik di wilayah sungai dengan arus, dan tidak dapat hidup di kolam kecil dengan air bertakung. Ikan mas tidak pilih-pilih - ia boleh didapati di semua badan air, termasuk yang lemah arus air atau air bertakung.

    Apa perbezaan antara ikan mas krusian dan bream

    Pertama sekali, anda perlu mengetahui bagaimana bream berbeza dari bream. Segera diingatkan bahawa ini adalah ikan yang sama dan sama. Secara sederhana, penternak adalah bream muda yang beratnya kurang dari 1 kg. Timbangan ikan kecil berwarna keperakan, sementara ikan besar hampir berwarna gangsa atau coklat. Selain itu, pembiakan ditutupi lendir yang banyak, tidak seperti ikan dewasa..

    Panjang badan bream kira-kira tiga kali ganda daripada ikan mas krusian. Bentuk sirip pertama tidak simetri - serpihan bahagian atas jauh lebih pendek daripada bahagian bawah. Ciri ini memudahkan untuk membezakan satu ikan dari yang lain. Juga, perbezaannya dapat dilihat pada sirip punggung - dalam bream kelihatan lebih tinggi dan lebih pendek. Sekiranya anda mesti mencuba kedua-dua ikan, anda mungkin menyedari bahawa daging bream atau bajingan itu lebih manis dan lebih gemuk, dan tulangnya lebih kurang.

    Mengetahui beberapa kehalusan struktur luaran dan tingkah laku wakil individu "kerajaan ikan", tidak akan sukar untuk membezakannya antara satu sama lain. Tetapi kita harus memberi penghormatan bahawa daging salah satu dari mereka akan lezat dan sihat, jadi bergembiralah pada tangkapan apa pun, tidak kira ikan apa yang terpikat..

    7 umpan terbaik untuk memancing ikan mas

    Di antara semua wakil ikan air tawar yang tinggal di sungai dan tasik, ikan mas dianggap sebagai yang paling enak. Pemancing mengatakan bahawa ini disebabkan oleh sifatnya yang omnivor - dia menelan umpan. Namun, pada musim bunga, musim gugur atau musim panas, ikan mas ditangkap menggunakan beberapa jenis umpan..

    Yang terbaik dari mereka akan dibincangkan dalam artikel ini..

    Umpan tumbuhan terbaik

    Biasanya pemancing menggunakan umpan seperti itu pada musim panas, menggunakan jagung, biji-bijian gandum, kacang polong, barli atau oatmeal. Untuk membuat bijirin keras lebih mudah dipasang pada cangkuk, ia direbus atau dikukus.

    Menggunakan jagung sebagai umpan

    Biji jagung adalah salah satu umpan terbaik untuk ikan mas, yang tidak hanya dapat menangkap ikan kecil, tetapi juga spesimen besar. Pada masa yang sama, penting untuk memilih rig yang tepat, pemancing yang berpengalaman menggunakan rambut, float, Bolognese dan sebilangan yang lain.

    Anda boleh bertengkar lama mengenai cara menanam jagung muda untuk menangkap ikan mas, kerana ini ada beberapa cara.

    Sekiranya pemancing menggunakan pelantar jenis rambut, maka dia meletakkan beberapa butir di atasnya sekaligus. Ikan kecil memakan beberapa keping, dan ikan mas besar "jatuh" untuk sisa umpan.

    Sekiranya pemancing mencari ikan mas pada musim bunga - pada awal musim panas, maka selain biji-bijian jagung, belatung dapat digunakan sebagai muncung. Umpan ini sangat terang dan menarik ikan, dan juga menggoda ikan mas untuk menggigit. Walau bagaimanapun, umpan ini boleh dimakan oleh ikan kecil seperti ikan mas atau rotan..

    Sekiranya alat pengapung digunakan, maka biji-bijian ditanam di cangkuk, gunakan kacang polong, barli mutiara rebus atau gandum bersama-sama.

    Kacang polong

    Ramai nelayan menyatakan bahawa di tasik, gigitan ikan ini masuk ke kacang polong. Ia biasanya ditanam, seperti biji jagung, di rig jenis rambut. Anda perlu segera menanam 3-5 helai (berapa banyak yang sesuai). Kacang polong dengan "rasa" yang berbeza dijual di kedai khusus. Tetapi pemancing berjimat menggunakan kacang dalam tin sebagai umpan. Anda juga boleh merebus yang dibeli, atau mengambil kacang polong segar sebagai umpan untuk menangkap ikan ini. Kekacang seperti itu digunakan untuk memancing yang serupa dengan biji-bijian jagung..

    Barli mutiara

    Parut ini sering digunakan untuk menangkap ikan yang lebih kecil - contohnya, ikan mas krisan. Tetapi nelayan berpengalaman menambah bahan tambahan berperisa ketika memasak barli, yang boleh digigit ikan mas. Juga, bubur barli mutiara ditanam serentak dengan belatung, biji-bijian jagung atau kacang polong - dan anda boleh menjangkakan bahawa ikan besar pasti jatuh pada muncung seperti itu.

    Kentang

    Nelayan yang berpengalaman, pergi memancing, mengambil umpan khas untuk ikan mas - kentang yang dipotong menjadi kiub atau kepingan. Ia boleh digunakan segar, direbus atau digoreng, tambah "wangian". Lebih baik meletakkan umpan ini di pelantar rambut agar tidak dimakan oleh ikan yang lebih kecil - ikan mas krus atau roach.

    Penting! Umpan semula jadi tidak kurang berkesan ketika memancing ikan mas daripada ikan bilis yang mahal.

    Semolina dan adunan

    Adalah wajar untuk menangkap ikan mas dengan umpan semula jadi ini jika tidak ada ikan kecil yang lebih kecil di takungan (atau menggigit di dekat permukaan). Anda hanya perlu menyediakan semolina dengan betul agar umpan itu berkesan..

    Sekiranya terdapat banyak ikan kecil yang berenang di kolam, semolina dan doh akan dimakan oleh mereka sebelum ikan mas "memperhatikan" ikan itu. Oleh itu, umpan ini paling baik digunakan semasa memancing ikan mas krian..

    Umpan haiwan

    Salah satu wakil utama keluarga ikan mas adalah ikan mas - ikan pemangsa yang lebih suka umpan haiwan - cacing, belatung, larva serangga atau telur. Ikan mas boleh ditangkap untuk "makanan" seperti itu hanya pada bulan April-Mei atau dari bulan September hingga November.

    Pada masa yang sama, nelayan berpengalaman menyatakan bahawa dari umpan binatang, ikan ini lebih suka tahi atau cacing tanah, larva dan serangga..

    Kotoran dan cacing tanah sebagai "makanan" untuk ikan mas

    Untuk menangkap ikan mas dengan umpan seperti itu, yang terbaik adalah mengikat beberapa cacing kotoran dalam sekelompok sekaligus. Lebih-lebih lagi, mereka biasanya digunakan dalam kombinasi dengan kekacang, biji jagung atau boili, yang digantung di rig jenis rambut..

    Boleh digunakan untuk menangkap ikan mas dan tandan cacing biasa. Mereka juga dipotong kecil-kecil dan dijadikan makanan pelengkap..

    Pemancing pemula harus ingat bahawa dari musim gugur hingga musim bunga, gigitan karp terutamanya pada setiap anelid - dari cacing tanah hingga cacing tanah putih dan merah. Ikan ini sangat berminat untuk menggigit cacing pada musim sejuk. Anda boleh meletakkan cacing pada cangkuk dengan cara apa pun - sama ada dalam kepingan kecil atau tandan.

    Larva serangga yang berbeza sebagai umpan haiwan

    Pada musim bunga dan Jun, nelayan profesional lebih suka menggunakan belatung ketika mereka pergi memancing "untuk ikan mas", kerana sebelum dan semasa pemijahan, ikan ini dapat ditangkap terutama dengan umpan ini. Penting untuk menghubungkan sebilangan besar belatung ke cangkuk. Untuk memikat ikan mas besar, anda boleh menusuk beberapa larva - jusnya akan menggerakkan ikan.

    Jumlah umpan yang akan ditempatkan bergantung pada ukuran mata kail dan ukuran ikan yang diinginkan yang hendak dipancing oleh pemancing. Daripada belatung, anda boleh mengambil larva serangga lain sebagai umpan.

    Umpan elit adalah larva tawon, lebah atau drone. Mana-mana ikan suka umpan seperti itu, satu masalah ialah mereka tidak menjualnya di kedai khusus, dan tidak mudah mendapatkannya sendiri..

    Cacing darah yang terang atau larva nyamuk juga berkesan kerana umpan - karpus tidak peduli dengan mereka. Tetapi anda harus mengikat 12-14 kepingan larva seperti itu, jika tidak, bukannya ikan mas, anda hanya dapat menangkap ikan mas dan roach.

    Secara berasingan, penyebutan harus dibuat mengenai larva kumbang Mei - mereka sangat besar, oleh itu, ulat seperti itu harus ditanam pada cangkuk yang besar dan kuat, dan tali harus cukup kuat. Memang, bukan sahaja ikan mas besar, tetapi juga ikan keli atau pike dapat digoda oleh larva besar. Oleh itu, anda perlu bersedia mengeluarkan ikan besar tanpa kesukaran..

    Dapat diperhatikan bahawa pada waktu yang berlainan dalam setahun, memancing ikan mas memerlukan jenis umpannya sendiri - asal tumbuhan atau haiwan. Sekiranya anda mengambil kira semua nuansa ini, maka pemancing pasti tidak akan ditinggalkan tanpa hasil tangkapan yang baik. Dan, tentu saja, anda perlu bereksperimen dengan umpan, barulah ada peluang untuk menangkap ikan besar.